Tim01 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:02:
Bij iedereen hier het mapje "Other" in de system storage ook zo groot? Ik heb nu ~220 gig aan games er opstaan en Other is nu ~40gig. Op de PS4 had je bij een patch altijd minimaal de grootte van de game extra nodig aan vrij ruimte om te kunnen updaten. Zou het mapje Others daar de "opvolger" van zijn?
Heb dit tijd geleden eens uitgezocht op PS4, en nu blijkt het bij de PS5 gewoon identiek te zijn, wellicht omdat PS4 backward compatibility ook gewoon betekent dat de PS5 zich daar identiek gedraagt aan de PS4.
'Other' bevat bepaalde data die developers op interne storage willen/moeten houden. Daar komt wat data in terecht bij een install van een spel, maar ook bij het opstarten/runnen van een spel (ik vermoed soort cache). Bij de meeste games is dat maar enkele MB, bij een heel aantal andere games is dat exact 1.08GB, en dan zijn er uitzonderingen zoals GT Sport, MLB The Show... waar het ettelijke GBs groot is.
De disk space die een game rapporteert (via Options->Info, of via Storage->Games&Apps) hangt af van of je game intern of extern staat. Als het intern staat, dan is het de combinatie van het spel zelf, plus de data in Other. Staat het spel extern, dan is het enkel het spel zelf (dus het deel dat extern staat).
Alleen via omwegen kan je weten van een bepaald spel hoeveel data het in Other staan heeft :
* Je kan bvb het spel moven van intern naar extern, of vice versa, en kijken wat het verschil is. Dat verschil is de hoeveelheid data in Other.
* Je kan ook een spel extern zetten, dan de console uitdoen, dan de externe HDD removen, en console terug opstarten. Op dit moment ga je in Storage->Games&Apps ineens toch al die externe games zien met de vermelding "Exclusive System Data" of zoiets, en dat is de data die dus op Other staat.
* Je kan ook een backup proberen nemen (System->Backup of zoiets), waarbij je dan kan kiezen welke games je wil backuppen. Daar krijg je ook die "Exclusive System Data" te zien.
* Je kan natuurlijk ook het spel uninstallen en zien hoeveel Other gekrompen is.
Het is allemaal ontzettend onlogisch en moeilijk te beheren, terwijl dat uitgerekend met slechts 667GB wellicht veel mensen echt wel op zoek gaan om zoveel mogelijk GB bijeen te sprokkelen. Ik heb nog niet gecheckt (ook niet direct van plan) of PS5 games ook space alloceren in Other.