*knip*niet op de manAmos_x schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:28:
[...]
Volgens mij heb je volledig niet gesnapt wat een console doet voor de markt, de developers en de gamers. En dan ben je gewoon bij het verkeerde product aanbeland. PC's zijn dan je ding, dan hoef je geen FOMO te hebben, en kan je alle ontwikkelingen real-time bijhouden. Veel plezier, wel erg stresserend allemaal, maar dat maakt iedereen voor zichzelf uit.
Consoles zijn steeds 'discontinue' producten geweest in een continu ontwikkelende tech-space. Ze kiezen een bepaalde performance target, een fixed spec, en creëren daar dan gedurende 6-8 jaar een bloeiende en stabiele omgeving rond voor games, ontwikkelaars en gamers.
Meer zelfs, ik ben er vrij zeker van dat zelfs de console-gamers niet (!) vragende partij zijn voor snelle opvolgingen van generaties en mid-gen spec bumps. De meeste console-gamers willen namelijk niet deel uit maken van dat hele pc-fomo gebeuren. Ze willen het gevoel hebben in een platform te hebben geïnvesteerd. Een platform met waarde en 'commitment', waar ze lang plezier uit halen en waarvoor lange tijd games gemaakt zullen worden, zonder het gevoel te hebben in die eindeloze en veel te snelle hardware upgrade cycle geforceerd te worden.
Sowieso is het in deze gen (ps5/xbox series X) gewoon nog veel en veel te vroeg voor een spec bump. Er is twee jaar compleet verloren gegaan door corona (in productie en verkoop van consoles en developer tijd). Er zijn nog nauwelijks consoles verkocht. De vraag gaat door het dak. En 9/10 games zijn nog steeds cross-gen. De laatste twee jaar kunnen net zo goed niet hebben bestaan, en de cyclus in deze gen is eigenlijk nog maar pas begonnen.
Ik begrijp trouwens de hele discussie in deze niet, en waarom je zo hard je 'gelijk' wil halen.
Volgens mij snap jezelf niet wat de console markt doet, en waar het om draait. Dat is namelijk geld verdienen. De consolemakers zijn er niet om jou een gunst te doen. Om er dan vervolgens een drogreden erachter aan te plakken, met termen als FOMO? Je laat eerder zien, zelf de tiener te zijn.
Blijkbaar heb je ook niet door dat er al jaren revisies plaatsvinden. Of dit om kleine wijzigingen gaat of grote, uiteindelijk komt het erop neer dat men het produceert omdat er een markt voor is. Mensen kopen het in grote getale in.
Tevens maak je de denkfout door te denken dat de consolemakers uit het verleden, dezelfde visie erop nahouden als in het heden. In het verleden was men inderdaad gefixeerd om een bepaalde cyclus (vaak tussen de 7 tot 10 jaar) aan te houden, voordat men met iets nieuws kwam. Deze denkfout geldt nu echter al een tijd niet meer. Dan spreken we van minimaal 7 jaar. Dat je er vervolgens in wil blijven hangen is aan jou, echter strookt dit niet meer met de werkelijkheid. Hetgeen wat je vervolgens typt is een wirwar aan complottheorieën.
Blijkbaar kom je nooit op gameforums, zie je ook geen YouTube comments of de reacties op gamewebsites. Als er één ding wel duidelijk naar voren komt, is dat bij game discussies, waarin het over console gamers gaat, deze groep vaak nog fanatieker kunnen zijn, dan de equivalenten die op de pc gamen. ''Het lijkt me ook dat de meeste ps4 pro's verkocht zijn aan gamers die op dat moment instapten, of een vervangaankoop nodig hadden. Dus dan is de ps4 pro sowieso de logische keuze. Ik ken weinig ps4 gamers die hun ps4 hebben ingewisseld.'' Waar blijkt dit uit? Heb je daar cijfers van, of zijn dit ook onderbuikgevoelens. Want dat zou juist onlogisch zijn. De meeste mensen die op de console markt instappen (terwijl er ook een pro variant te koop is), kopen over het algemeen het base model.Je hoort ze niet, omdat het de meeste console gamers echt niets kan boeien. Ze hebben hun eigen goede redenen om in het console-kamp te zitten, het zijn gewoon een ander soort profiel van gamer. Je hoort ze niet omdat ze een 'het-zal-allemaal-best' attitude hebben. GoW, Halo, Forza, uncharted, draaide allemaal nog prima, op ps4 en ps4 pro.
Het lijkt me ook dat de meeste ps4 pro's verkocht zijn aan gamers die op dat moment instapten, of een vervangaankoop nodig hadden. Dus dan is de ps4 pro sowieso de logische keuze. Ik ken weinig ps4 gamers die hun ps4 hebben ingewisseld
Niemand heeft het over een grote evolutie, of baanbrekende resultaten. Dat maak jij ervan. Het gaat er in dit geval om dat er altijd verbeteringen mogelijk zijn. Dat het voor jou daarentegen niet interessant is, wil daarentegen niet zeggen dat andere mensen dezelfde mening zijn toegedaan. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen. Overigens kunnen de SDD snelheden nog beter, kan het raytracen nog beter, kunnen de graphics nog beter, kan de geluidsproductie nog minder en kan het verbruik nog minder.In wat dan? De grote evolutie ("ontwikkeling") in deze generatie is de SSD geweest. Verdere ontwikkelingen (wat dan? SSD speed van 5000 -> 6000 Mb/s? 10 terraflops naar 12,8 terraflops? Ghz'jes? GDDR8?) zijn allemaal ontwikkelingen die op dit moment (en ik schat over twee of drie jaar) niets toevoegen, en in niets te vergelijken zijn met de enorme stap van 2.5" HDD schijfjes naar SSD. Om maar een van de verbeteringen te noemen in deze gen.
Beetje meer RTX hier en daar, Fidelity modes aan 60 fps, ja prima allemaal. Maar echt niet boeiend voor de gemiddelde console gamer. Tweakers =/= doorsnee consument. Je krijgt een volledig vertekend beeld van de vraag van de consument als je hier te lang rondhangt. En zeker niet als meer RTX komt met een verdubbeling in verbruik (bvb 400 watt) en een prijs verhoging. Opvallend betere performance lijkt me op dit moment nog niet mogelijk zonder ze te brute forcen door grotere chips en meer vermogen er tegen aan te smijten.
[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 01-11-2022 00:59 ]