Wat willekeurige bedenkingen...
[controller] Nog steeds, wat gaat de batterij van de controller snel leeg!
Ik zit naast een oplader met een usb-c snoertje, dus hoef 'm op zich niet aan de ps5 te hangen om op te laden, of ergens aansluiten en wachten tot 'ie is geladen. Dus in die zin is het niet echt een nadeel. Ik speel dan namelijk 'bedraad', naar een stekker, en niet naar de ps5. Dus geen probleem met te korte kabels of zo.
Ik heb slechts 1 controller, en heb nooit in vier generaties playstation een docking station of charging station gehaald. Het heeft niets met prijs te maken, ik heb gewoon een hekel aan extra 'nutteloze' plasticrap accessoires die overal in de weg liggen en rondslingeren, Maar dit is de eerste controller waarvoor ik het misschien wel wil overwegen. Blijkbaar stopt de officiele charging dock met laden als de controller vol is, dus beter voor de batterij dan een 'm continu aan een kabeltje te hangen (ga ik dan van uit, aangezien de controller vast niet met een random stekker blokje kan communiceren?). En hij is er gemakkelijk in en uit te halen.
Hoe dan ook, tweede controller zal binnenkort besteld worden, en misschien ook de charging dock.
Ik speel de laatste tijd redelijk wat GT7, en daar gaat het echt snel met alle rumble en trigger action. Ik wil dat ook helemaal niet uit zetten want wat is het fijn in GT7. Echt next gen wat betreft haptics en controllers. Het voegt, vooral bij race games die ik vaak speel, echt iets toe
[interface] Na 5-6 jaar ps4, nog steeds erg veel moeite met de muscle memory ivm de PS-knop op de controller! Met 'long press' verwacht ik het menu boven te halen waarmee ik de ps5 kan afsluiten, of games afsluiten. Nu is dat een korte druk op de knop. Waarom dat is omgedraaid begrijp ik echt niet. Daar is geen enkele reden toe, had het dan zo gelaten zoals iedereen het al jaren gewend is.
Ik vind de menu structuur ook erg vreemd en moeilijk te navigeren. Als ik dan weer eens 'long press', zit ik met die activity cards te klooien, en moet ik weer klikken om uit die view te gaan met 'short press'.
Dat hele card gebeuren mag wat mij betreft ook gewoon weg. Of een functie om het uit te zetten. Zal wel nooit gebeuren omdat sony daar heel hard op heeft in gezet. Waarschijnlijk om gamers nog meer te laten 'engagen'

met content, de store en allerlei functies waarvoor je PS plus en zo nodig hebt.
Ik zag ergens een youtube video dat een update eerder dit jaar de cards nog prominenter in beeld bracht, omdat sony met hun metrics ook wel merken dat bijna niemand er om geeft. Nogal pushy dus.
People Aren't Using These PS5 Features And Sony Knows. Here's Their Solution.
Of maak desnoods een korte instructievideo die de 'flow' en het idee erachter duidelijk uit legt. Niets hinderlijker dan onduidelijk UI design, waarvoor je in het hoofd van de designer moet kruipen om de 'flow' en utiliteit te snappen.
Ook de splitsing tussen media en games is hinderlijk. Erger nog, je game MEDIA (screenshots) staan dan weer tussen games en niet waar je ze dan verwacht, namelijk bij MEDIA.
Trouwens, vroeger ging je bij long press naar het PS menu,
en nogmaals long press bracht je terug naar de game. Nu ga je met een tweede long press nergens meer naar terug. Je moet terug het icoontje vinden van de game (of een andere manier, via de switcher) om terug bij je game te komen.
Ik wil uiteraard niet meer terug naar de ps4 en moet er maar gewoon aan wennen gezien ik het snelle (instant) laden van de ps5 niet meer zou kunnen missen. Maar ik vind de ervaring persoonlijk wel een stuk minder en meer 'bloated'.
[hotwheels] Hotwheels unleashed, ik vind het wel een vermakelijke game. Zat vorige maand in ps+ essential. Bij een eerste kennismaking vond ik het maar niets. Was toen meteen aand de slag gegaan met 'single races', en zag dat alle tracks en autootjes niet toegangelijk zijn, en vrijgespeeld moeten worden met coins. Aangezien ook de hele interface heel erg doet denken aan mobile games (het heeft die 'vibe'), plus het gebruik van coins, voelde ik de bui al hangen en vermoedde ik ergens een link naar een shop om rechtstreeks coins te kopen.
Game afgesloten dus en niet meer aangeraakt. Omdat ik daarnet wat plaats wou vrijmaken, toch nog even opgestart om te kijken of het toch niet iets is, en begonnen met de 'campaign'. En die modus wel plezier gehad, en de tracks speel je dan ook vrij snel vrij. Ik heb ook nergens een coin shop gevonden (en als die er is, is 'ie goed verstopt).
Ik heb het wel voor games die erg 'playfull' zijn. Gewoon leuk, vooral dan games die gespeeld worden met een perspectief op de 'wereld' die je doorgaans niet ziet. Klein in een grote wereld, zoals grounded of toy story, of omgekeerd, groot en miniatuur wereld. Er is nog zo'n miniracer game op de pc die ik heb vaak heb gespeeld. Gamen hoeft soms niet ingewikkeld en moeilijk te zijn
Dus, mooie graphics op ps5 (vooral de 'plastic' look komt erg goed door), was gratis in PS+, een leuke 'palet cleanser' tussen alle serieuze sessies in GT7
[fat princess] Ik herinnerde me net, heel random, "fat princess" op ps3. Iemand een tip voor een gelijkaardige game? Objective based, team play, online, korte potjes, ... Die game was ook super leuk. Erg toegankelijke fun. Ik merk dat ik daar steeds vaker naar op zoek ben. Fall guys wellicht, maar dat is toch nog anders....