Ik game ook al sinds de Nes, alleen als je ooit op de Nes hebt gespeeld i.c.m. een CRT en je bent er gevoelig voor dan kan dit echt wel een probleem zijn op de moderne consoles wanneer je 30fps games speelt.giantgiantus schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:20:
Ik ben zo blij dat gamen voor mij een hobby is waar ik leuke ervaringen wil meemaken. Gelukkig geen last van al dat geleuter over 30 vs 60 of een schaduw die een fractie beter is. Ik merk het heus wel, maar ik wil voornamelijk een leuke ervaring.
Wellicht helpt het dat ik al game sinds de Nes en vroeger fps en schaduwdetail überhaupt geen thema was.
Een nes i.c.m. een CRT heeft sowieso veel minder lag dan een moderne console met een LCD op 30fps. Een moderne console heeft sowieso veel meer te processen door de veel betere graphics, maar de vertraging in een LCD (Dit verschilt ook weer per LCD tv) en een draadloze controller helpt ook niet mee. (Al is de vertraging van een draadloze controller tegenwoordig ook te verwaarlozen)
De input lag van een snes i.c.m. een CRT zit ongeveer op 60ms op NTSC (60hz) en 72ms op PAL (50hz). Op een moderne console i.c.m. een LCD kan dit (met 30fps) oplopen tot 150 ms. Dat is dus 2x meer input lag dan je ooit gewend was op een oude console. Dit betekent dat de reactietijd veel trager is op een moderne console dan op een oude console. Om de inputlag meer in lijn te krijgen naar de oude consoles kan je een game op 60fps spelen, dit zorgt voor beduidend minder input lag, zoals je hieronder kan zien in de screenshot. De inputlag op 60fps is dus vergelijkbaar als op de oude consoles.
Ga je naar 120fps, dan zie je dan de inputlag zelfs lager ligt dan op de oude nes/snes consoles. Dat is ook de reden dat de meeste mensen 60fps prefereren dan 120fps. Omdat de meeste mensen 60fps al jaren gewend zijn (pas sinds de ps3 tijd is 30fps weer "normaal" geworden). Nu wij weer terug zijn naar het oude "normaal" van 60fps snap ik wel dat er veel mensen klagen dat ze niet meer terug willen naar de response tijden van een 30fps game.
Bij sommige games is 30fps ook prima, dat zijn vooral games waarbij er geen snelle acties vereist zijn. Maar speel je een game waarbij de reactietijd een grotere rol speelt dan kan een inputlag die 2x hoger ligt dan normaal nogal een verschil maken. Helemaal bij een game zoals Gotham Knights.
:strip_exif()/f/image/H8HP7cGxd2yYna9yyihtyHEi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h89PJAeAHa2uXTd8RIRE5F8Z.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6pKDkr2Sp0tX75flU8j2aIme.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UdJkthEku3MbiRSBuCe40hxR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EGpz5TYYu114QO5lgABFV6F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kyBQCp51980goHplBMsVFvwu.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ARZyRpjapyAvs6N2aWyOb1cj.jpg?f=user_large)