Farabi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:13:
wat is het exacte nut van een ps5 pro als 8K tv's nog niet gangbaar zijn? dat soort dingen komen juist o.a. om de tv-markt te boosten. de spellen gaan nu al aardig richting de 60fps (vrr) kant op met de huidige console. ik verwacht nog lang geen Pro.
8K als render resolutie lijkt me niet het doel en niet haalbaar voor de pro modellen. 8K is sowieso wat dubieus als usercase. Het verschil tussen 1440p en 4K op een 55" tv zie je niet op 3meter afstand. Althans, ik zie het niet en kan met bril toch 1,5x zo scherp zien als een gemiddeld persoon zonder bril. Laat staan het verschil tussen 4K en 8K. Dan ga je het echt hebben over 85" schermen waar je relatief met je neus boven op zit.
Ik denk dat de pro modellen best bruikbaar zijn voor betere ondersteuning voor RT, meer en betere 120fps ondersteuning en meer futureproof voor 60fps gameplay. 120fps wordt nu al vaak niet gehaald door de PS5 en XSX. 60fps begint bij sommige (aankomende) games ook al een dingetje te worden. Native 4K met 60fps blijkt al heel beperkt haalbaar voor de PS5 en XSX. Het is allemaal upscaling, behoorlijke DRS of native 1440-1800p om die 60fps te halen. Wat mij betreft goed genoeg, maar native 4K60 is een usercase voor de pro modellen. Al wordt native rendering op hoge resolutie door de upscaling technieken steeds minder belangrijk.
Ik verwacht ook niet voor eind 2024 de pro modellen, maar ik ben daar wel voor te porren hoor. Als dat weer zo'n boost wordt als bij de vorige generatie, ga je naar 40-60tflop GPU's. Wel even de vraag of de processor het dan bij kan benen, anders krijg je weer van die totaal ongebalanceerde consoles zoals dat met de Pro en one X was.
[
Voor 26% gewijzigd door
Hulleman op 17-10-2022 14:25
]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |