We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Dat is nog een verschil. Alleen jammer dat ze niet het verbruik in Watt hebben gegeven. Want nu moet ik opzoeken. Momenteel zit die op 0.28 p/KWh (gebruik nu 0.25 voor het gemakVerwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:21:
https://metro.co.uk/2022/...y-mode-than-ps5-17302040/
Wel interessant om te zien dat de ps5 echt heel weinig energie verbruikt in standby modus. Komt neer op 5 euro per jaar ongeveer. Enorm laag. Als je een series X hebt, kan je hem beter in energy modus zetten.
Met de huidige energieprijzen is het altijd goed om op dit soort dingen te letten. Heb direct de Xbox van standby modus afgehaald.
Dan zit je met £4 op 16 KWh, met 24 uur * 365 = 1.83 Watt
En XsX op 27 Watt.
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 20:59
Ik 'krijg' in november zonnepanelen dus vanaf dan blijft de PS4 24/7 aanstaan
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
/f/image/Xlq6mdePgMmm5qmu0ridpZ14.webp?f=fotoalbum_large)
https://blog.playstation....ineup-starting-this-fall/
Mooie oplossing voor wie vindt dat de PS5 teveel opvalt in de woonkamer. Nu kun je hem niet meer zien.
- Chaoss
Moet je ‘m wel tussen soortgelijke plantenbakken zetten, niet voor een witte muurRaem schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:01:
[Afbeelding]
Mooie oplossing voor wie vindt dat de PS5 teveel opvalt in de woonkamer. Nu kun je hem niet meer zien.
Something under the bed is drooling
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Enige reden dat de PS5 nog in standbye modus staat is om controllers op te laden en zelfs dat doet ie vaak genoeg ook niet.. Standbye voor game updates werkt hier (nog steeds) voor geen meter.Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:21:
https://metro.co.uk/2022/...y-mode-than-ps5-17302040/
Wel interessant om te zien dat de ps5 echt heel weinig energie verbruikt in standby modus. Komt neer op 5 euro per jaar ongeveer. Enorm laag. Als je een series X hebt, kan je hem beter in energy modus zetten.
Met de huidige energieprijzen is het altijd goed om op dit soort dingen te letten. Heb direct de Xbox van standby modus afgehaald.
Ik teken nergens meer voor
Dan is er geen zon 🌞😂Chaoss schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:00:
Grote kans dat in de UK de energie prijzen lager dan hier. Maar idd raar dat ze geen daadwerkelijk verbruik noemen dan kan iedereen het omrekenen met zijn eigen gen kw/h prijs.
Ik zie hem bij mij anders ook niet zo opvallen hoor!Raem schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:01:
[Afbeelding]
Off-topic, maar in de UK hebben ze een price cap gezet op de gas en stroomprijs vandaar die 28p/kWHChaoss schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:00:
Grote kans dat in de UK de energie prijzen lager dan hier. Maar idd raar dat ze geen daadwerkelijk verbruik noemen dan kan iedereen het omrekenen met zijn eigen gen kw/h prijs.
- Chaoss
GamiQ, de game notes app met game maps!
Er zit een paar QoL changes in naast dat het in mijn optiek 1 van de, zo niet, de mooiste game ooit is. Je ziet waar het werk in is gaan zitten. Verder heb ik met LOU 1 en 2 gehad dat ik het afstruinen naar parts en dergelijke gewoon niet leuk vind. Daar hebben ze nu in de opties de mogelijkheid om loot te pingen; dit vind ik echt top! Je kan de game zoveel meer tweaken nu, dat je de focus kan leggen op het verhaal, de combat, het looten of hoe je de game ook wilt spelen. Ook is de facial animation dermate verbeterd dat de immersion en impact van het verhaal nog eens verhoogd worden.
Daarnaast staan The Last of Us 1 en 2 voor mij in de top 5 van mijn 30+ jaar gamen en heeft de Remake de Remaster die ik in 2014 speelde vervangen.
All-in-all blijft het persoonlijk of je het de 80 euro waard vind. Maar is dat niet het geval; wacht dan tot je een betere prijs kan vinden, maar doe jezelf een plezier en speel de Remake ipv de Remaster.
Verwijderd
Dat pingen van die loot zat ook al in deel 2.Xecuter NL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:47:
Om toch even een duit in het zakje te doen mbt de LOU part 1 Remake:
Er zit een paar QoL changes in naast dat het in mijn optiek 1 van de, zo niet, de mooiste game ooit is. Je ziet waar het werk in is gaan zitten. Verder heb ik met LOU 1 en 2 gehad dat ik het afstruinen naar parts en dergelijke gewoon niet leuk vind. Daar hebben ze nu in de opties de mogelijkheid om loot te pingen; dit vind ik echt top! Je kan de game zoveel meer tweaken nu, dat je de focus kan leggen op het verhaal, de combat, het looten of hoe je de game ook wilt spelen. Ook is de facial animation dermate verbeterd dat de immersion en impact van het verhaal nog eens verhoogd worden.
Daarnaast staan The Last of Us 1 en 2 voor mij in de top 5 van mijn 30+ jaar gamen en heeft de Remake de Remaster die ik in 2014 speelde vervangen.
All-in-all blijft het persoonlijk of je het de 80 euro waard vind. Maar is dat niet het geval; wacht dan tot je een betere prijs kan vinden, maar doe jezelf een plezier en speel de Remake ipv de Remaster.
PreyRunaque schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:50:
[...]
Ik zie hem bij mij anders ook niet zo opvallen hoor!![]()
[Afbeelding]
PS5 zie je zo niet maar dan moet het wel donker zijn
Remake van een remaster die er nog steeds goed uit ziet.Xecuter NL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:47:
Om toch even een duit in het zakje te doen mbt de LOU part 1 Remake:
Ik vind het nog zonde van mijn geld.
Heb daarom maar de TMNT Cowabunga Collection gekocht
Zou leuk zijn!
Straks na werktijd eens zien of dit het geval is.
Dat zou sowieso moeten lukken in 1080p.b.o.n.s schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:27:
Met de nieuwe firmware ben ik benieuwd of mijn Sony tv met HDMI 2.0 poorten nu wel de 120hz mode kan enablen.
Zou leuk zijn!
Straks na werktijd eens zien of dit het geval is.
Mijn Samsung TV met HDMI 2.0 ondersteund in gamemode (misschien haal ik game mode in de war met geavanceerd signaal mode) geen 1440p, wel als game mode uit staat, maar dan kan ik dus al die andere dingen zoals VRR, HDR, ALLM etc niet gebruiken.
M.a.w. ik heb er precies 0,0 aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Kalder op 07-09-2022 11:34 ]
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
- Chaoss
[ Voor 11% gewijzigd door Chaoss op 07-09-2022 12:27 ]
Installed & looking good 👍PBP schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:03:
De nieuwe firmware is uit die o.a 1440p toevoegt
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Kan je nu 1440p 120hz zonder HDMI 2.1?
1440p@120Hz kan prima over HDMI 2.0, niet iedere TV zal het accepteren maar HDMI 2.0 is hierin niet de beperkende factor.Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:35:
[...]
Nee. Te weinig bandbreedte. Daar heb je hdmi 2.1 voor nodig
Verwijderd
Excuus, je hebt gelijk. Echter ondersteunen de meeste monitoren slechts 120hz op 1440p via DisplayPort.Caayn schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:37:
[...]
1440p@120Hz kan prima over HDMI 2.0, niet iedere TV zal het accepteren maar HDMI 2.0 is hierin niet de beperkende factor.
Sowieso ondersteunen vrij weinig tv's 1440p. Als ze er al zijn
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2022 12:46 ]
De prijs/kg is wel het gunstigst op de 1000
- Chaoss
Verwijderd
Er werd gezegd dat de 1100 variant betere koeling heeft dan de 1000 variant. Meer koelribben betekent niet direct betere koeling.Chaoss schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:12:
Zo te zien heeft de 1000 ook wel de beste/meeste koeling, Ben benieuwd of ze nu dan een CPU gebruiken die minder warmte produceert.
- Chaoss
Verwijderd
Kijk je wel naar het juiste plaatje? Het verschil tussen 1000 en 1100 is aardig groot.Chaoss schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:28:
de 1000 en 1100 schelen niet zoveel qua koellichaam maar de 1200 iet er toch een stuk kleiner uit.
Begin hoorde ik soort hoge toon brommen nu niet meer.
Of ik wordt doof of dmv software update hoor je de interne ventilator minder.
Storend was het geluid nooit maar je hoorde de PS5 wel als die aan stond nu lijkt het stukken minder.
Ik vind de verschillen aanzienlijk bij alle varianten, de 1000 is de zwaarste, daarna de 1100, daarna de 1200, de 1200 ziet er toch ook al een stuk lichter uit als de 1100. (In het plaatje niet op volgorde maar dat was al duidelijk geloof ik als je naar de grootte verschillen kijktVerwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:34:
[...]
Kijk je wel naar het juiste plaatje? Het verschil tussen 1000 en 1100 is aardig groot.
Verwijderd
Weet je zeker dat het de fan was? Ik heb het ook wel eens gehad en toen bleek het de disc drive te zijn. En toen was het vooral de resonantie die de ps5 maakt. Ik heb toen de voet iets anders gepositioneerd en toen was het geluid weg.Starscreamer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:40:
Kan het zijn dat de FAN in de loop der tijd minder kabaal maakt als eerder?
Begin hoorde ik soort hoge toon brommen nu niet meer.
Of ik wordt doof of dmv software update hoor je de interne ventilator minder.
Storend was het geluid nooit maar je hoorde de PS5 wel als die aan stond nu lijkt het stukken minder.
nee hoor .Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:35:
[...]
Nee. Te weinig bandbreedte. Daar heb je hdmi 2.1 voor nodig
Mij lukt het in ieder geval niet, maar mijn TV (Samsung) ondersteund alleen 1440p zonder de "invoersignaal-extra" mode die ik nodig heb voor functies zoals HDR/VRR/ALLM/120Hz
Wanneer ik dat aan zet zegt mijn PS5 dat 1440p niet ondersteund is, maar wanneer het uit staat mis ik dus ook al die functies.
Ik kan 1440p dus alleen op 60Hz krijgen zonder HDR e.d.
Daar heb ik natuurlijk helemaal niets aan als ik ook gewoon 2160p/60Hz heb, dus das wel jammer dat de 120Hz mode dus alleen op 1080p kan.
Had gehoopt gebruik te kunnen maken van de 40fps mode in sommige games op 1440p, maar helaas.
PS. ook geprobeerd de video transfer rate op de PS5 op -2 te zetten, maar dat hielp ook niets.
[ Voor 6% gewijzigd door Kalder op 07-09-2022 14:24 ]
Verwijderd
Klopt, meeste tv's ondersteunen dit niet. Leuk voor de mensen die op een monitor gamen, maar waarom koop je dan geen pc? Het is nou juist toch het meest ideale met een console om op de bank te zitten en te gamen? Als ik op een 24"monitor moet gamen aan een tafel dan game ik wel op mijn pc.-SaveMe- schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:52:
Die 1440p mode is eigenlijk alleen interessant voor degenen die gamen met de PS5 op een 1440p monitor ...
Dat gebeurd naar mijn beleving toch wel met enige regelmaat. Zeker voor jongere gamers die niet de financiele middelen hebben om een beetje een goede TV te kopen en dus eveneens niet de middelen hebben om een goede game PC te kopen is een PC monitor met een console een goede uitkomst. Of domweg niet de ruimte hebben in hun slaapkamertje...Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:55:
[...]
Klopt, meeste tv's ondersteunen dit niet. Leuk voor de mensen die op een monitor gamen, maar waarom koop je dan geen pc? Het is nou juist toch het meest ideale met een console om op de bank te zitten en te gamen? Als ik op een 24"monitor moet gamen aan een tafel dan game ik wel op mijn pc.
[ Voor 3% gewijzigd door uchiha tijntje op 07-09-2022 15:00 ]
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
En dat zijn er heel veel.-SaveMe- schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:52:
Die 1440p mode is eigenlijk alleen interessant voor degenen die gamen met de PS5 op een 1440p monitor ...
Sowieso alle "competitive" gamers spelen op een monitor.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Heb jarenlang met mijn PS4 op een monitor gespeeld, geeft veel betere immersie imo. Had ook nooit gevecht met de baas wie de TV in beslag ging nemen die avond en remote play werkte toen helemaal ruk met de input delay en streaming artefacts.Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:55:
[...]
Klopt, meeste tv's ondersteunen dit niet. Leuk voor de mensen die op een monitor gamen, maar waarom koop je dan geen pc? Het is nou juist toch het meest ideale met een console om op de bank te zitten en te gamen? Als ik op een 24"monitor moet gamen aan een tafel dan game ik wel op mijn pc.
Verwijderd
Dat zeggen heel veel mensen. Alleen niemand heeft hier cijfers over. Ik ben erg benieuwd naar de cijfers of het echt zo is. Dan alleen naar wat ervaringen van een aantal Tweakers.Rivanov schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:05:
[...]
En dat zijn er heel veel.
Sowieso alle "competitive" gamers spelen op een monitor.
Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:08:
[...]
Dat zeggen heel veel mensen. Alleen niemand heeft hier cijfers over. Ik ben erg benieuwd naar de cijfers of het echt zo is. Dan alleen naar wat ervaringen van een aantal Tweakers.
https://www.gadgetreview....onitors-do-pro-gamers-useProfessional gamers nearly always use 24-inch monitors instead of larger monitors, such as 32-inch displays. You can compare 24-inch vs 27-inch monitors for more options.
They choose 24-inch monitors for many reasons, including the fact that this monitor size allows for extremely high frame rates, and some come equipped with QHD for gaming.
24-inch monitors have also become standard at gaming tournaments, forcing pro gamers to get with the program or be at a disadvantage.
Enneuh: https://www.reddit.com/r/...t_with_gaming_monitor_on/
Dusja, wel meer mensen dan "enkel wat Tweakers".
[ Voor 8% gewijzigd door Rivanov op 07-09-2022 15:15 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Verwijderd
Leuk dat professionele gamers dit gebruiken. Maar ook dat is maar een heel klein deel van de markt. Of noemt iedereen zich hier een professionele gamer? Dat zegt toch niks over de totale markt?Rivanov schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:13:
[...]
[...]
https://www.gadgetreview....onitors-do-pro-gamers-use
Professionele gamers zijn net zo niche als dat Tweakers dit zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2022 15:17 ]
Ik heb het toch ook over competitive gamers.Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:16:
[...]
Leuk dat professionele gamers dit gebruiken. Maar ook dat is maar een heel klein deel van de markt. Of noemt iedereen zich hier een professionele gamer? Dat zegt toch niks over de totale markt?
Professionele gamers zijn net zo niche als dat Tweakers dit zijn.
En ik merk persoonlijk ook dat met name FPS games fijner spelen op mijn 27" gaming monitor t.o.v. m'n 65" OLED in de woonkamer.
Verwijderd
Nou ja, je zij in dat bericht dat er veel mensen zijn die op 1440p gamen. En daarna gaf je aan sowieso alle competitive gamers.Rivanov schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:21:
[...]
Ik heb het toch ook over competitive gamers.
En ik merk persoonlijk ook dat met name FPS games fijner spelen op mijn 27" gaming monitor t.o.v. m'n 65" OLED in de woonkamer.
Ik had het vooral over het statement dat het er veel zijn. Want dat vraag ik mij vooral af. Hoeveel zijn dit er dan? Dat weet volgens mij niemand.
[ Voor 95% gewijzigd door BM op 07-09-2022 15:54 ]
Dat is inderdaad persoonlijk wat ik vind het juist hartstikke lekker om achterover in mijn fauteuil op mijn 77" OLED CoD te spelen.Rivanov schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:21:
[...]
Ik heb het toch ook over competitive gamers.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
[ Voor 89% gewijzigd door BM op 07-09-2022 15:54 ]
Oh absoluut. Ik vind dat ook lekker. Maar ik merk wel degelijk verschil. Op de één of andere manier ben ik net wat meer gefocust als ik op mijn gaming monitor speel t.o.v. onderuit op de bank.Lekker Ventje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:36:
[...]
Dat is inderdaad persoonlijk wat ik vind het juist hartstikke lekker om achterover in mijn fauteuil op mijn 77" OLED CoD te spelen.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Volgens de ps5 ondersteunt mijn tv (samsung q70r ) 1440P en wil dit graag testen..
Alleen het is op mijn televisie niet na te gaan in welke resolutie die draait.. Als ik info knop kijk zie ik volgens vorige opmerkingen output van de PS5. Niet uiteindelijke resolutie...
Ik test het nu met fortnite en ik zou zweren dat resolutie hoger is dan hiervoor. Hiervoor was het 1080P in 120fps modus.
Dit kan je checken in de video instellingen van je PS5 toch? Kijken welk signaal die uitstuurt.Quakie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:21:
Weet iemand welke game 1440p ondersteund (behalve last of us want die heb ik niet)
Volgens de ps5 ondersteunt mijn tv (samsung q70r ) 1440P en wil dit graag testen..
Alleen het is op mijn televisie niet na te gaan in welke resolutie die draait.. Als ik info knop kijk zie ik volgens vorige opmerkingen output van de PS5. Niet uiteindelijke resolutie...
Ik test het nu met fortnite en ik zou zweren dat resolutie hoger is dan hiervoor. Hiervoor was het 1080P in 120fps modus.
De 1000 is bevat ook meer koper, dus zowiso meer zijn geld waard!
Verwijderd
Als je hem in onderdelen gaat verkopen welRunaque schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:24:
[...]
De 1000 is bevat ook meer koper, dus zowiso meer zijn geld waard!
In het begin had ik overigens meer last van de coil whine dan dat ik ooit problemen heb gehad met het geluid van de fan. Die heb ik echt nog nooit gehoord.
Idd. Ik gebruik een 1440p curved monitor voor F1 .-SaveMe- schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:52:
Rotinomm schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:22:
[...]
Dit kan je checken in de video instellingen van je PS5 toch? Kijken welk signaal die uitstuurt.
![]() | ![]() |
Dat staat allemaal op automatisch.. Ik slaag ook voor de 1440P test.
Tientallen pagina's terug keer soort gelijke vraag gesteld en toen zeiden ze dat mijn screenshot de PS5 output is.. niet daadwerkelijk resolutie van de game.. naar mijn idee zou ik nu zeggen dat ik 4K heb en 120FPS modus met 1440P ipv 1080P.
Ik heb nu getest met Spiderman en uncharted en volgens mij schakelt mijn televisie nu dus naar 1440P over ipv 1080P bij 120fps optie. Ik wil graag kijken of ik 40 fps kan krijgen op hoogste kwaliteit met 1440P.. Of het verschil merkbaar is tov prestatie modus van meeste games... Alleen het is lastig om zeker te zijn. Nieuwe televisies hebben een dashboard waar je FPS kan zien en of VRR aan staat etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 07-09-2022 16:51 ]
Maar daar wordt 1440p toch niet specifiek gemeld? Een 32 inch monitor kun je ook gewoon op die resolutie instellen, verschil is dan gewoon minimaal.Rivanov schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:13:
[...]
[...]
https://www.gadgetreview....onitors-do-pro-gamers-use
Ik ben het overigens met je eens, ik speel ook liever games op mijn monitor dan op mijn tv. Ik moet mijn armen echt op mn bureau laten leunen tijdens het spelen, anders voelt het gewoon heel raar.
Helaas, in mijn geval niet (xf9005).Kalder schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:33:
[...]
Dat zou sowieso moeten lukken in 1080p.
Mijn Samsung TV met HDMI 2.0 ondersteund in gamemode (misschien haal ik game mode in de war met geavanceerd signaal mode) geen 1440p, wel als game mode uit staat, maar dan kan ik dus al die andere dingen zoals VRR, HDR, ALLM etc niet gebruiken.
M.a.w. ik heb er precies 0,0 aan.
Met een hdmi edid adapter werkt het wel, maar was benieuwd of de nieuwe implementatie verbetering zou geven.
Ach, speel 9/10x toch op monitor. (Blijf de hoop houden)
uiteindelijke resolutie is altijd de maximale resolutie van je TV dus de rest boeit nietQuakie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:21:
Weet iemand welke game 1440p ondersteund (behalve last of us want die heb ik niet)
Aan die screenshot te zien werkt 1440p met 120Hz bij jouw TV wel gewoon.
Ik heb de PS5 al sinds de launch. En heb destijds een paar 4K UHD films gekocht. Maar ik kan dus alleen in stereo PCM(zie ik in de sonos app) kijken/luisteren.
Bij spellen en streamingdiensten via de tv krijg ik overigens mooi Dolby/Dolby Atmos/5.1 geluid.
Nu ondersteunen mijn Sonos Beam gen 2(verbonden via E-arc) en surroundspeakers geen DTS, komt volgens mij wel een update voor. En volgens de 4K disc is alleen DTS MA voor de Engelse taal beschikbaar. Heb al gewisseld tussen DTS/Dolby en PCM op de PS5.
Betekent dit dat ik dan gewoon pech heb?
[ Voor 3% gewijzigd door H.Boss op 07-09-2022 21:15 ]
"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-
nog iemand dit probleem?
Verwijderd
Als er geen dolby track op de disc staat dan zal de ps5 de dts track niet transcoden naar dolby. In dit geval heb je dan alleen stereo.H.Boss schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:07:
Een vraagje..
Ik heb de PS5 al sinds de launch. En heb destijds een paar 4K UHD films gekocht. Maar ik kan dus alleen in stereo PCM(zie ik in de sonos app) kijken/luisteren.
Bij spellen en steamingdiensten via de tv krijg ik overigens mooi Dolby/Dolby Atmos/5.1 geluid.
Nu ondersteunen mijn sonos beam(verbonden via E-arc) en surroundspeakers geen DTS, komt volgens mij wel een update voor. En volgens de 4K disc is alleen DTS MA voor de Engelse taal beschikbaar. Heb al gewisseld tussen DTS/Dolby en PCM op de PS5.
Is dit een nieuwe feature? Dit kon alleen in de rustmodes dacht ik?
[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 07-09-2022 21:13 ]
Verwijderd
Nee. Bestaat al heel lang. Kon voorheen via de activity cards, aangezien weinig mensen dit gebruiken hebben ze dit nu op deze plek geplaatst.Farabi schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:12:
Ik kon voor de optie 'hervatten' kiezen bij TLOU part 1 naast 'game spelen'. Dit terwijl de ps5 niet in rustmode zat. Ik had ook het spel afgesloten. Het spel begin precies waar ik was gebleven.
Is dit een nieuwe feature? Dit kon alleen in de rustmodes dacht ik?
Voor de Engelse taal is alleen DTS-HD MA beschikbaar. Andere talen overigens wel Dolby. Jammer dat ze dan niet voor de Engelse taal ook Dolby beschikbaar stellen. Want nu heb je niks aan de discs als je apparaten geen DTS ondersteunen.Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:10:
[...]
Als er geen dolby track op de disc staat dan zal de ps5 de dts track niet transcoden naar dolby. In dit geval heb je dan alleen stereo.
Niet alleen de Sonos moet in deze DTS ondersteunen, ook de TV als je via eARC gaat. Voordeel van eARC is dat deze LPCM in surround kan dragen. Ik zou de PlayStation dan ook op LPCM instellen. Decoreert de console de track zodat je niet tegen limitaties van de TV dan wel Sonos aan loopt qua niet ondersteunde codecs.H.Boss schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:07:
Een vraagje..
Bij spellen en streamingdiensten via de tv krijg ik overigens mooi Dolby/Dolby Atmos/5.1 geluid.
Nu ondersteunen mijn Sonos Beam gen 2(verbonden via E-arc) en surroundspeakers geen DTS, komt volgens mij wel een update voor. En volgens de 4K disc is alleen DTS MA voor de Engelse taal beschikbaar. Heb al gewisseld tussen DTS/Dolby en PCM op de PS5.
Edit:
Als je de console reeds in hebt gesteld op LPCM en je ontvangt stereo LPCM op de Sonos gebruik je geen eARC maar ARC. ARC is (net als S/PDIF) gelimiteerd tot twee kanalen LPCM.
[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 08-09-2022 03:43 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
De TV ondersteunt geen DTS, is een Samsung QLED. Dus daar zit ook het probleem.FeaR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 03:05:
[...]
Niet alleen de Sonos moet in deze DTS ondersteunen, ook de TV als je via eARC gaat. Voordeel van eARC is dat deze LPCM in surround kan dragen. Ik zou de PlayStation dan ook op LPCM instellen. Decoreert de console de track zodat je niet tegen limitaties van de TV dan wel Sonos aan loopt qua niet ondersteunde codecs.
Edit:
Als je de console reeds in hebt gesteld op LPCM en je ontvangt stereo LPCM op de Sonos gebruik je geen eARC maar ARC. ARC is (net als S/PDIF) gelimiteerd tot twee kanalen LPCM.
Ben met de Sonos via E-ARC(staat ook in de instellingen van de TV en op de HDMI poort) verbonden, zowel de TV en PS5 op LPCM ingesteld, maar helaas.
Nog steeds in de Sonos app "Stereo PCM".
Daar zit onder andere het probleem aangezien Sonos blijkbaar ook (nog) geen DTS ondersteunt. Twee apparaten in de keten snappen geen DTS, dat is twee te veel. Maar mocht Sonos dat wel gaan doen ga jij er niets aan hebben omdat de TV er nog steeds tussen zit zonder DTS support.H.Boss schreef op donderdag 8 september 2022 @ 06:30:
[...]
De TV ondersteunt geen DTS, is een Samsung QLED. Dus daar zit ook het probleem.
Verder geen idee waar dit aan kan liggen. Als je aan beide zeiden eARC gebruikt met de Sony ingesteld op LPCM zou deze DTS moeten decoderen en in surround door de Samsung naar Sonos brengen. Enige wat zou kunnen is dat films een andere instelling hebben dan de algemene instellingen van de console, was met de Playstation 3 ook het geval. Geen idee hoe dat met de huidige Playstation zit.
Welke Samsung QLED hebben we het over?
[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 08-09-2022 10:21 ]
Ik had hem laatst wel iets verplaatst ivm aansluiten van mijn Steelseries ontvanger.Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:42:
[...]
Weet je zeker dat het de fan was? Ik heb het ook wel eens gehad en toen bleek het de disc drive te zijn. En toen was het vooral de resonantie die de ps5 maakt. Ik heb toen de voet iets anders gepositioneerd en toen was het geluid weg.
Maar of dat het is
Ja, dat is het probleem, zowel Samsung als Sonos hebben geen DTS support.FeaR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:22:
[...]
Daar zit onder andere het probleem aangezien Sonos blijkbaar ook (nog) geen DTS ondersteunt. Twee apparaten in de keten snappen geen DTS, dat is twee te veel. Maar mocht Sonos dat wel gaan doen ga jij er niets aan hebben omdat de TV er nog steeds tussen zit zonder DTS support.
Verder geen idee waar dit aan kan liggen. Als je aan beide zeiden eARC gebruikt met de Sony ingesteld op LPCM zou deze DTS moeten decoderen en in surround door de Samsung naar Sonos brengen. Enige wat zou kunnen is dat films een andere instelling hebben dan de algemene instellingen van de console, was met de Playstation 3 ook het geval. Geen idee hoe dat met de huidige Playstation zit.
Welke Samsung QLED hebben we het over?
Want verder krijg ik van de Playstation, streamingapps gewoon Dolby 5.1 en Dolby Atmos door.
TV is de Samsung QLED 4K 55Q74T(2020)
Sonos heeft wel DTSH.Boss schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:38:
[...]
Ja, dat is het probleem, zowel Samsung als Sonos hebben geen DTS support.
Want verder krijg ik van de Playstation, streamingapps gewoon Dolby 5.1 en Dolby Atmos door.
TV is de Samsung QLED 4K 55Q74T(2020)
Je moet je Playstation niet op LCPM zetten maar op DTS. In je tv zet je earc en passthrough aan. Bij mij werkt het gewoon op deze manier.
Edit; excuses, was iets te snel in mijn reactie. Bij mijn dvd's met dts-spoor krijg ik ook geen DTS door. Wel Multichannel LCPM.
[ Voor 9% gewijzigd door Elias2020 op 08-09-2022 14:15 ]
In theorie een super optie, maar wordt vaak slecht geimplementeerd. In veel games kom je gewoon in hetzelfde hoofdmenu terecht terwijl er toch een percentage completed en 'hervatten' staat.Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:14:
[...]
Nee. Bestaat al heel lang. Kon voorheen via de activity cards, aangezien weinig mensen dit gebruiken hebben ze dit nu op deze plek geplaatst.
Sommige games slaan wel al die irritante logo's bij het starten over. Het is dus niet altijd om de laadtijd te verbloemen, kan blijkbaar ook zonder.
Ik ga straks nog eens proberen.Elias2020 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:13:
[...]
Sonos heeft wel DTS
Je moet je Playstation niet op LCPM zetten maar op DTS. In je tv zet je earc en passthrough aan. Bij mij werkt het gewoon op deze manier.
Edit; excuses, was iets te snel in mijn reactie. Bij mijn dvd's met dts-spoor krijg ik ook geen DTS door. Wel Multichannel LCPM.
Want heb e-arc aanstaan en alles. Maar ga nog eens met DTS op de PS5 testen.
Verwijderd
In dat artikel zie ik wel dit staan:H.Boss schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:28:
[...]
Ik ga straks nog eens proberen.
Er is geen ondersteuning voor DTS-HD en DTS:X; alleen DTS Digital Surround 5.1 wordt ondersteund.
DTS kan je sowieso vergeten, Samsung ondersteunt dat niet en zal dat dus niet doorzetten. Wat je voor elkaar moet krijgen is surround LPCM vanuit de PlayStation door de TV via HDMI eARC naar de Sonos. Dat is de enige manier om DTS te krijgen (en tevens het maximale qua audio uit de PlayStation te krijgen aangezien LPCM hogere bandbreedte aan kan dan Dolby Digital dan wel DTS). HDMI eARC aan in de Samsung en mogelijk ook nog iets van "bitstream" of "passthrough" selecteren in de audio opties.H.Boss schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:28:
[...]
Als je aangeeft nog steeds maximaal twee kanalen binnen te krijgen op de Sonos heb je twee opties. Eerste is dat je eARC niet gebruikt maar ARC (terugvallen naar twee kanalen, de max LPCM over ARC) of je stuurt toch DTS vanuit de PlayStation (wat de TV niet snapt en daardoor terug valt naar twee kanalen LPCM).
[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 08-09-2022 19:09 ]
Multichannel LPCM snapt een Samsung TV ook niet. Hoewel de specificaties het aangaven toen ik mijn TV kocht doet hij het niet, later is die specificatie uit hun specsheet verwijderd. Samsung doet net of hun neus bloed en erkent niet dat het een issue is. Iig was dit de laatste Samsung TV die ik ooit gekocht/aangeraden heb.FeaR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:59:
[...]
DTS kan je sowieso vergeten, Samsung ondersteunt dat niet en zal dat dus niet doorzetten. Wat je voor elkaar moet krijgen is surround LPCM vanuit de PlayStation door de TV via HDMI eARC naar de Sonos. Dat is de enige manier om DTS te krijgen (en tevens het maximale qua audio uit de PlayStation te krijgen aangezien LPCM hogere bandbreedte aan kan dan Dolby Digital dan wel DTS). HDMI eARC aan in de Samsung en mogelijk ook nog iets van "bitstream" of "passthrough" selecteren in de audio opties.
Als je aangeeft nog steeds maximaal twee kanalen binnen te krijgen op de Sonos heb je twee opties. Eerste is dat je eARC niet gebruikt maar ARC (terugvallen naar twee kanalen, de max LPCM over ARC) of je stuurt toch DTS vanuit de PlayStation (wat de TV niet snapt en daardoor terug valt naar twee kanalen LPCM).
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Dat zou wel verklaren waarom er niet meer dan twee kanalen LPCM door eARC gaat. Behoorlijk kansloos wel aangezien LPCM geen kosten met zich mee brengt (als in, geen licentie nodig zoals wel voor Dolby Digital en DTS) en het voordeel van eARC is ten opzichte van ARC.Magic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:13:
[...]
Multichannel LPCM snapt een Samsung TV ook niet. Hoewel de specificaties het aangaven toen ik mijn TV kocht doet hij het niet, later is die specificatie uit hun specsheet verwijderd. Samsung doet net of hun neus bloed en erkent niet dat het een issue is. Iig was dit de laatste Samsung TV die ik ooit gekocht/aangeraden heb.
Specifiek Googlen op 55Q74T met "LPCM eARC" levert inderdaad hits als Buyer beware - 2020 QLED eARC / LPCM issues op. Dan gaat het maximale Dolby Digital Plus zijn...
Zou je dan niet recht op geld terug hebben? Er is overduidelijk iets geadverteerd wat niet ondersteund wordt. Het kan zo maar zijn dat dat de reden is geweest om dit specifieke model aan te schaffen.FeaR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:44:
[...]
Dat zou wel verklaren waarom er niet meer dan twee kanalen LPCM door eARC gaat. Behoorlijk kansloos wel aangezien LPCM geen kosten met zich mee brengt (als in, geen licentie nodig zoals wel voor Dolby Digital en DTS) en het voordeel van eARC is ten opzichte van ARC.
Specifiek Googlen op 55Q74T met "LPCM eARC" levert inderdaad hits als Buyer beware - 2020 QLED eARC / LPCM issues op. Dan gaat het maximale Dolby Digital Plus zijn...
Verwijderd
Heb je geen mogelijkheid om de ps5 direct op de Sonos aan te sluiten? I.p.v. via de tv? Dan heb je wel je gewenste geluid. Ik weet niet of er hdmi in poorten op een Sonos zitten?H.Boss schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:28:
[...]
Gisteren nog lopen stoeien met alle instellingen.FeaR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:59:
[...]
DTS kan je sowieso vergeten, Samsung ondersteunt dat niet en zal dat dus niet doorzetten. Wat je voor elkaar moet krijgen is surround LPCM vanuit de PlayStation door de TV via HDMI eARC naar de Sonos. Dat is de enige manier om DTS te krijgen (en tevens het maximale qua audio uit de PlayStation te krijgen aangezien LPCM hogere bandbreedte aan kan dan Dolby Digital dan wel DTS). HDMI eARC aan in de Samsung en mogelijk ook nog iets van "bitstream" of "passthrough" selecteren in de audio opties.
Helaas geen succes, heb volgens mij pech. Want volgens internet zit er geen LPCM 5.1, maar max 2.0.
Ja, hier kwam ik dus ook achter. Wel echt vervelend.Magic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:13:
[...]
Multichannel LPCM snapt een Samsung TV ook niet. Hoewel de specificaties het aangaven toen ik mijn TV kocht doet hij het niet, later is die specificatie uit hun specsheet verwijderd. Samsung doet net of hun neus bloed en erkent niet dat het een issue is. Iig was dit de laatste Samsung TV die ik ooit gekocht/aangeraden heb.
Ja, die topic kwam ik gisteren ook tegen en dat verklaart alles. Heel vervelend. En het blijken meerdere modellen in 2020(QLED) te betreffen.FeaR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:44:
[...]
Dat zou wel verklaren waarom er niet meer dan twee kanalen LPCM door eARC gaat. Behoorlijk kansloos wel aangezien LPCM geen kosten met zich mee brengt (als in, geen licentie nodig zoals wel voor Dolby Digital en DTS) en het voordeel van eARC is ten opzichte van ARC.
Nee, helaas kan dat niet. De Sonos beam(gen2) heeft maar een HDMI ingang. Geen doorlusmogelijkheid.Verwijderd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:08:
[...]
Heb je geen mogelijkheid om de ps5 direct op de Sonos aan te sluiten? I.p.v. via de tv? Dan heb je wel je gewenste geluid. Ik weet niet of er hdmi in poorten op een Sonos zitten?
En voor nu is het ook geen ramp, want verder werkt Dolby(Atmos) prima voor spellen en films(Netflix, HBO etc.). Maar mijn 4K UHD blurays kan ik alleen in stereo kijken(vanaf mijn PS5).
- Chaoss
Thank you to our wonderful friends at @Naughty_Dog for including a Horizon Zero Dawn tribute in Ellie’s wardrobe! We love her sense of style in The Last of Us Part I! ❤️ pic.twitter.com/8LHCGuGZgH
— Guerrilla (@Guerrilla) 9 september 2022
Verwijderd
Ik denk dat er wel wat nieuwe games getoond gaan worden. Maar heb er weinig verwachtingen bij. Hoop nog steeds een keer op een "Blade" game. Maar dan wel R rated zoals de Wesley snipes film. En niet een een pg-13 game zoals we gewend zijn van Disney.Raem schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:00:
Kunnen we nog iets verwachten van de Disney/Marvel showcase van straks? Ga er niet vanuit dat we iets van Spiderman 2 of Wolverine te zien krijgen.
Wij spelen momenteel weer veel FFXIV. Om goed gebruik te maken van de chatbox zoek ik een klein handzaam toetsenbordje op Bluetooth. Die zijn er in overvloed maar ze werken bij lange na niet allemaal.
Heeft iemand advies uit eigen ervaring?
- Chaoss
Thank you so much to our friends over at @Naughty_Dog for putting a piece of God of War Ragnarök into #TheLastofUsPartI 💙 pic.twitter.com/Ap3QIXfaKW
— Santa Monica Studio – God of War Ragnarök (@SonySantaMonica) 9 september 2022
Ik wil even een oplossing delen, die niet zo zeer mijn Multichannel PCM 5.1 probleem oplost, maar wel iets anders. Waar misschien meer mensen tegenaan lopen.H.Boss schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:07:
Een vraagje..
De andere audio tracks op de Bluray bevatten wel Dolby en daar kreeg ik dus ook stereo PCM.
Vervolgens impulsief een nieuwe 4K UHD Bluray gekocht met een Dolby Atmos track.
Kreeg daar ook stereo PCM. Heel raar.
Uiteindelijk het volgende tegengekomen op internet en ingesteld en toen pas kreeg ik Dolby Atmos werkend en Dolby Digital Plus 5.1 vanaf de andere Blurays(waar ik dus voor een andere taal heb gekozen, want Engels is DTS).
Even een copy paste:
My Connections:
PS5 --> (HDMI 2.1) --> TV --> (HDMI 2.1 eARC) --> Sonos Beam Gen 2
TV :
Enable eARC Support
Sound settings --> Digital Sound Output>>> change to Pass Through
PLAYSTATION 5:
Settings --> Sound --> Audio Output --> HDMI Device Type>>> change to Sound Bar
Settings --> Sound --> Audio Output --> Audio Format (Priority)>>> change to Linear PCM (or Dolby, if your speaker is connected directly to PS5)
BLU-RAY DISC (while playing):
Enable Dolby Atmos in the disc audio menu/settings
Press "Options" button on PS5 controller --> 3-dots menu --> Settings -->Audio Format>>> change to Bitstream
Mijn samsung g7 heeft sindsdien en ik lees er eigenlijk niets over.
*Edit*
https://10scopes.com/fix-ps5-screen-keeps-flickering/
Al dit heeft niet mogen helpen.
*Edit2*
Resolutie verlaagt naar 1080p en dan heb ik er geen last van
[ Voor 31% gewijzigd door MaFFia op 10-09-2022 20:39 ]
http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|
- Chaoss
Dat is dus waar ik op doelde metH.Boss schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:59:
[...]
BLU-RAY DISC (while playing):
Enable Dolby Atmos in the disc audio menu/settings
Press "Options" button on PS5 controller --> 3-dots menu --> Settings -->Audio Format>>> change to Bitstream
Algemene instellingen van de console zijn voor games (en apps?) en niet voor Blu-rays.FeaR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:22:
[...]
Enige wat zou kunnen is dat films een andere instelling hebben dan de algemene instellingen van de console, was met de Playstation 3 ook het geval. Geen idee hoe dat met de huidige Playstation zit.
Klopt inderdaad, helaas werkt Multichannel LPCM nog niet. Ondanks dat die op Bitstream staat.FeaR schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:36:
[...]
Dat is dus waar ik op doelde met
[...]
Algemene instellingen van de console zijn voor games (en apps?) en niet voor Blu-rays.
Heb inmiddels ook met Samsung contact gehad, maar die medewerker snapte er niks van en die roepen alleen wat in de specs staat.
Mag toch wel hopen dat ze het "back to the roots" idee een beetje serieus nemen, heb geen zin in Valhalla maar dan in een stad.Chaoss schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:36:
Trailer van AC Mirage, helaas alleen cgi, aan de andere kant de gameplay ken je toch al voor 99%
[YouTube: Assassin's Creed Mirage - Cinematic World Premiere | PS5 & PS4 Games]
Maar kut zooi eigenlijk, ik had na Valhalla mezelf beloofd geen AC meer te kopen maar met Mirage spreken ze me toch wel weer aan, die lui @ ubisoft weten wel hoe ze iets moeten blijven uitmelken...
[ Voor 18% gewijzigd door Kalder op 12-09-2022 16:56 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
| Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |
:strip_exif()/f/image/QxD09XEsfu1Q097rz7Aq3m4g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DI4hmrdzJwMvxVwaxhbUcnBN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lbhkbGqthYD0rZV34CmNILdT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/O5eYGqMdUM7732y1BeSsuM4f.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TrhNixYhCz1NxngGBCW6vgxN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/valeQcYA0Yvhwy4BWemVKzVP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Wu43xvV0roenxDnS60pAzm89.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Yv7Y8e66QME4orNh8x0TW7rT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EL4isyhwQLO8bydvDqL6U9RW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/txQSr04YMT05ddcODwsoUzQ5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OjUnj17RcI4VAebghO9IIif8.png?f=fotoalbum_large)