• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

We krijgen het druk, morgenavond nog een showcase voor een PS5 game: Ghostwire Tokyo van Tango Gameworks

Ik lees op verschillende plekken dat deze game eind maart uitkomt. 25 maart volgens de Youtube description.

[ Voor 6% gewijzigd door kazuka op 02-02-2022 20:03 ]

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-12-2025

v8power67

Psn: Mausosaurus

Zit echt af te tellen naar de gt7 state of play om 23:00uur. Maar ergens probeer ik echt de hype te temperen... Gt sport is mijn game van vorige generatie, geloof bijna 1300uur gespeeld. Maar ergens voelt gt7 een beetje als een stap terug naar gt5/6, terwijl juist gt sport een mega stap nam in de console racer wereld.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hyped voor classic singleplayer, en dar het weer tuning heeft en dat weer used cars en drag racing bevat enz. Maar juist dat het in gt sport so focused was op het echte racen, heb ik de angst een beetje dat ze nu weer meer een carpg willen zijn.
Hoe dan ook preorder staat en ga waarschijnlijk weer makkelijk paar 100 uur instoppen. Maar toch gt sport was wel echt speciaal. Dus hoop straks ook echt veel te zien dat ze dit verder uitbreiden!

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:47
v8power67 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:50:
Zit echt af te tellen naar de gt7 state of play om 23:00uur. Maar ergens probeer ik echt de hype te temperen... Gt sport is mijn game van vorige generatie, geloof bijna 1300uur gespeeld. Maar ergens voelt gt7 een beetje als een stap terug naar gt5/6, terwijl juist gt sport een mega stap nam in de console racer wereld.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hyped voor classic singleplayer, en dar het weer tuning heeft en dat weer used cars en drag racing bevat enz. Maar juist dat het in gt sport so focused was op het echte racen, heb ik de angst een beetje dat ze nu weer meer een carpg willen zijn.
Hoe dan ook preorder staat en ga waarschijnlijk weer makkelijk paar 100 uur instoppen. Maar toch gt sport was wel echt speciaal. Dus hoop straks ook echt veel te zien dat ze dit verder uitbreiden!
Helemaal eens. Had het niet beter kunnen verwoorden. Gt sport is echt fantastisch als console racer. Ik heb echt geen zin meer om weer race in een mini te starten en een nieuwe uitlaat te kopen.

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:01
giantgiantus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:03:
[...]

Helemaal eens. Had het niet beter kunnen verwoorden. Gt sport is echt fantastisch als console racer. Ik heb echt geen zin meer om weer race in een mini te starten en een nieuwe uitlaat te kopen.
Dat is juist wat mij enorm trekt tov GT. Hopelijk weten ze beide type gamer goed te bedienen.

• giantgiantus
Bazziek schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:05:
[...]

Dat is juist wat mij enorm trekt tov GT. Hopelijk weten ze beide type gamer goed te bedienen.
Snap ik ook hoor. Vond ik in gt2 destijds echt super vet. Maar heb nu beperkt tijd en vind een spannende race leuker dan race na race 100 km voor te liggen en een marginale upgrade te kopen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
v8power67 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:50:
En ik vind dat dus wel heel tof (beginnen met een standaard auto en langzaam upgraden) en gericht op puur SP. Wat me dus ooit al trok met GT en GT2 op de PS1. Dus ja, laten we hopen op/voor iets wat iedereen blij en gelukkig maakt.

• v8power67

v8power67

Exorcist schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:37:
[...]

En ik vind dat dus wel heel tof (beginnen met een standaard auto en langzaam upgraden) en gericht op puur SP. Wat me dus ooit al trok met GT en GT2 op de PS1. Dus ja, laten we hopen op/voor iets wat iedereen blij en gelukkig maakt.
Vind ik ook zeker heel tof. Speel nu veel forza horizon 5 en dan met niet race wagens mee doen tegen wel race wagens en dan zelf upgraden en afstellen is echt heel dik. Maar gt sport met de echte focus op racen was wel verfrissend en heel goed gedaan! Dus inderdaad hopen dat iedereen blij gaat worden! Hoe dan ook word weer heel veel game uurtjes spenderen 8)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30
ariekanari schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Ik durf nu al te voorspellen dat het minimaal 15+ minuten gewauwel is en de rest hopelijk wat gameplay en cutscenes.
Dit is het terugkerende recept probleem van game-voorvertoningsevenementen. Elke uitgever doet dit, helaas.
Voor wat het spel zelf betreft twijfel ik er niet aan dat het een uitmuntende racegame zal zijn.

@cold_as_ijs Lang geleden. Ik zal deze integraal uitkijken (ik ga niet live kijken) en als ik mijn mening moet bijstellen dan zal ik dat hier ruiterlijk toegeven.
Volgens mij moet je ons nog iets vertellen. :+

https://psnprofiles.com/RaemNL

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik zit me iets af te vragen. Sony heeft gezegd dat de upgrade naar de PS5 versie van Horizon Forbidden West gratis zal zijn. Dan is het vreemd dat de PS5 disc versie in online winkels duurder is.

Je kan dus het beste de PS4 versie kopen en gratis updaten, of denk ik scheef? B)

(het scheelt letterlijk 19 euro als je de PS5 versie via PSN zou kopen, of de PS4 versie op disc in een winkel)

Soundcloud

Verwijderd

kaos001 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:46:

Je kan dus het beste de PS4 versie kopen en gratis updaten, of denk ik scheef? B)
Dat is wel de goedkoopste oplossing inderdaad.

• giantgiantus
Ik zit me iets af te vragen. Sony heeft gezegd dat de upgrade naar de PS5 versie van Horizon Forbidden West gratis zal zijn. Dan is het vreemd dat de PS5 disc versie in online winkels duurder is.

(het scheelt letterlijk 19 euro als je de PS5 versie via PSN zou kopen, of de PS4 versie op disc in een winkel)
Moet je wel oordopjes aftrekken van die 19€ door die blu-ray drive.
giantgiantus schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:03:
[...]

Voor die 5 sec spinnen van de drive tijdens starten van de game terwijl alle start screens draaien zonder boeiende info of muziek?

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-11-2025

Ik heb gewoon de PS5 versie besteld, geen PS4 versie waar ik een upgrade voor moet maken en mogelijk tegen problemen aanloop! Ik had een jaar geleden problemen bij bepaalde zaken in AC Valhalla omdat ik een PS4 versie naar PS5 versie geupdate had, iemand die ik ken had gewoon de PS5 versie en die ervaarde bepaalde problemen niet met bugs in bepaalde rand missies.
Dus voor mezelf maakt dat beetje verschil dat ik betaal echt niets uit!
[...]

Waarom zou je oordopjes nodig hebben? Disc is enkel ter confirmatie eens alles op je SSD staat.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 15:58
En weeeer een nieuwe maand aan bagger PSPlus games..... En kwa exclusives is tot nu toe alleen Forbidden West interessant (voor mij). Jammer.

Begin sterk te neigen naar een Xbox met Gamepass.

• kaos001
Verwijderd schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Dat is wel de goedkoopste oplossing inderdaad.
Best bijzonder als je dus een beetje research doet je zoveel geld kan besparen. Jan met de pet die geen flauw benul heeft wordt gewoon genaaid zonder dat hij het doorheeft. -O-
[...]

PS5 op een beetje dempingsmateriaal zetten heeft hier aanzienlijk geholpen :)

[ Voor 28% gewijzigd door kaos001 op 03-02-2022 10:23 ]

Soundcloud

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44
Basekid schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:22:
En weeeer een nieuwe maand aan bagger PSPlus games..... En kwa exclusives is tot nu toe alleen Forbidden West interessant (voor mij). Jammer.

Doei ;w

Volgens mij komen er genoeg interessante games uit in 2022 o.a.:
Horizon Forbidden West
Elden Ring
God of War Ragnarök
Gran Turismo 7

[ Voor 18% gewijzigd door Gynnad op 03-02-2022 10:30 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Verwijderd

Basekid schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:22:

Als dat de beste oplossing is moet je die kopen. Volgens mij genoeg games te spelen op de PS5, ook buiten de exclusives om.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2022 10:34 ]

• 418O2
ik vind het echt ongeloofelijk wat een hoop gezeik in dit topic is. Man man man. Super vette console, toffe games, maar iedereen heeft wel wat te zaniken

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-12-2025
418O2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:35:
ik vind het echt ongeloofelijk wat een hoop gezeik in dit topic is. Man man man. Super vette console, toffe games, maar iedereen heeft wel wat te zaniken
Welkom in 2022.

• 418O2
Ja echt, waar is de leuke community gebleven. Heb inmiddels de helft van de posters hier gemute

• giantgiantus
Eens. Maar je weet toch. Op internet zeur je en ben je negatief. Het is jammer, maar je ziet het heel vaak.

Anyway. Door de presentatie gisteren is gt7 weer omhoog geschoten op de verlanglijst.

[ Voor 16% gewijzigd door giantgiantus op 03-02-2022 11:04 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Men heeft natuurlijk wel een punt. Super vette console, maar nog steeds geen PS5 / nextgen waardige games. Waar is de tijd van nextgen launch titles als Killzone en Gran Turismo?

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:51
Kent er iemand een site/lijst waar je op digital only released PS4/5 games kan filteren?
En liefst nog met uitzondering van Limited Run Games e.d. (vind ik persoonlijk te duur + snel uitverkocht).

Wil liefst zoveel physical verzamelen maar als het enkel digitaal is uitgebracht vind ik het niet erg :) .

• giantgiantus
MaZo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Men heeft natuurlijk wel een punt. Super vette console, maar nog steeds geen PS5 / nextgen waardige games. Waar is de tijd van nextgen launch titles als Killzone en Gran Turismo?
Ik heb vorige jaar returnal gespeeld. Een van de beste games in jaren. Daarnaast Ratchet and Clank en Spiderman die echt puur next gen graphics geven.

Dan heb ik Deathloop nog niet eens gespeeld en komen in de aankomende 2 maanden ook nog horizon en gt7 uit.

Wellicht onrealistische verwachtingen bij een nieuwe console?

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

thunder8

Het gedonder begint weer.

Runaque schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Ik heb gewoon de PS5 versie besteld, geen PS4 versie waar ik een upgrade voor moet maken en mogelijk tegen problemen aanloop! Ik had een jaar geleden problemen bij bepaalde zaken in AC Valhalla omdat ik een PS4 versie naar PS5 versie geupdate had, iemand die ik ken had gewoon de PS5 versie en die ervaarde bepaalde problemen niet met bugs in bepaalde rand missies.
Dus voor mezelf maakt dat beetje verschil dat ik betaal echt niets uit!

[...]
Sowieso heel vreemd, want bij een PS4 naar PS5 game upgrade, haalt je console de volledige digitale versie voor de PS5 op, die naast je PS4 versie wordt geinstalleerd. Hoe die dan kunnen verschillen is mij een raadsel.

GT7 State of Play gisteren gekeken en raak steeds enthousiaster. Alles van de vorige versies zit straks in de nieuwe versie. :) 4K60, weer tuning, widebodies, dragracen, enz enz. Hoop wel dat er meer bekende circuits bij komen, zoals Zandvoort. Dat is het enige waar ik vind dat het wel iets uitgebreider mag. Minder variaties op dezelfde circuits en meer circuits an sich. Maar wat niet is, kan nog wel komen, want ze gaven ook al aan dat het start met 34 circuits.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-01 17:06
ariekanari schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Ik durf nu al te voorspellen dat het minimaal 15+ minuten gewauwel is en de rest hopelijk wat gameplay en cutscenes.
Dit is het terugkerende recept probleem van game-voorvertoningsevenementen. Elke uitgever doet dit, helaas.
Voor wat het spel zelf betreft twijfel ik er niet aan dat het een uitmuntende racegame zal zijn.

@cold_as_ijs Lang geleden. Ik zal deze integraal uitkijken (ik ga niet live kijken) en als ik mijn mening moet bijstellen dan zal ik dat hier ruiterlijk toegeven.
Zoals beloofd zou ik terugkomen op mijn opmerking (voor leesgemak hierboven gequote).
De voice-over was functioneel en belichtte de functies- en of mogelijkheden van het spel en dat was niet het gewauwel waar ik voor vreesde. Zoals veel gepraat in een studio of op een podium met ontwikkelaars etc.

Zoals verwacht is er helemaal niets mis met de grafische pracht en praal van het spel en ligt de nadruk op nog steeds op realistische rijeigenschappen met toegankelijkheid voor een breed publiek. En ze proberen ook externe omstandigheden, zoals de weersomstandigheden, realistisch na te bootsen.
Raytracing is met name aanwezig in de diverse fotomodi want nergens wordt expliciet gemeld dat het ook tijdens races actief is. Dit is overigens geen kritiek want het is een goede keuze omdat onder het racen deze effecten nauwelijks zullen opvallen. Je kan ook foto's nemen uit een herhalingsvideo van de race en dan worden raytracingseffecten toegevoegd.

Wat ik wel heb gemist is daadwerkelijke gameplay want dat was echt niet meer dan 5-6 minuten. Echte gameplay met het gezichtspunt van achter het stuur of over de schouder meekijken (derde persoon) waarbij het gezichtspunt achter de auto hangt. Dat hoeft ook niet per se meer heel veel meer te zijn want tijdens een presentatie is dit al snel erg eentonig of saai te noemen. Maar het viel wel op.

Het overgrote deel van de getoonde beelden waren of cutscenes of beelden van herhalingen van races waarbij het camerastandpunt telkens wisselde en de auto's vanuit verschillende hoeken werden belicht. Wat natuurlijk wel een logische keuze is want daarmee wordt een goed beeld getoond van de grafische kwaliteit van het spel.

Resumerend: State of Play is geen gewauwel. De GT7 presentatie gaf een goed overzicht van het spel qua grafische pracht en paal en aanwezige menuopties.
Ik zal niet meer beweren dat SoP gewauwel is en andere uitgevers zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• 418O2
[...]
We zitten in een globale pandemie he... Dat heeft overal invloed op, ook op development van games. Er zit echt heel veel in de pijplijn.

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 03-02-2022 12:11 ]

Verwijderd

[...]
Er zijn bij de ps5 meer launch games dan bij elk vorige generatie console. Bij de ps4 moest je het met knack doen. Bij de ps3 had je Motorstorm en Resistance. Gran turismo is altijd pas later uitgekomen. De games je opnoemt zijn ook pas veel later uitgebracht. De launch van ps3 en ps4 was echt niet bijzonder:

https://www.psu.com/news/all-ps3-launch-titles-guide/

https://www.ign.com/wikis...ayStation_4_Launch_Titles

Je hebt nu toch r&c rift apart, miles morales, Deathloop, returnal, Demon's souls, sackboy etc. Volgens mij een enorm goede line up.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2022 12:21 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01 13:36

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]
Vergeet niet dat je bij vorige generaties afhankelijk was van die titels om je console te kunnen gebruiken.

Toen de PS4 uit kwam, kon je tenslotte geen PS3 games spelen.
Nu zijn er al tal van PS4 games met PS5 upgrades die het de PS5 waard maken. Ik heb HZD weer opgepakt en weet niet hoe ik dat ooit heb kunnen speen op de PS4. Zoveel meerwaarde om daar een PS5 voor te hebben.

Mede daardoor al prima om de PS4 te vervangen door een PS5. (Naast de stilte vergeleken de PS4 pro)

En er zit genoeg in de pijpleiding wat komen gaat.

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik vermaak me prima deze generatie, maar ik vind het wel echt zonde dat games ook nog voor last gen gemaakt moeten worden. Je merkt toch wel dat de current gen exclusives als Returnal en Ratchet net wat extra’s hebben en ik zou willen dat elke game zo was. Was Jim Ryan maar bij zijn uitspraak gebleven dat hij geloofde in generaties. Al snap ik dat ze uiteindelijk voor het grotere geld zijn gegaan vind ik het toch wel jammer

• 418O2
Je moet er wel rekening mee houden dat van veel games de doorlooptijd zo lang is, dat ze hoe dan ook niet op PS5 konden worden ontwikkeld, omdat die er simpelweg niet was in een deel van het development-proces.

Verwijderd

Steven030 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:34:
Ik vermaak me prima deze generatie, maar ik vind het wel echt zonde dat games ook nog voor last gen gemaakt moeten worden. Je merkt toch wel dat de current gen exclusives als Returnal en Ratchet net wat extra’s hebben en ik zou willen dat elke game zo was. Was Jim Ryan maar bij zijn uitspraak gebleven dat hij geloofde in generaties. Al snap ik dat ze uiteindelijk voor het grotere geld zijn gegaan vind ik het toch wel jammer
Die hele uitspraak is uit verband getrokken en ging helemaal niet over dat ze alleen games op een bepaalde generatie uit zouden brengen. Het ging er om dat ze elke generatie unieke features willen brengen waar de games gebruik van kunnen maken. Dat staat volledig los van het uitbrengen van die games op last gen. Aangezien je die games ook zonder die features kan uitbrengen.
We have always said that we believe in generations. We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. And that, in our view, people should make games that can make the most of those features.
"We do believe in generations, and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5."

• Hann1BaL

Hann1BaL

Steven030 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:34:
Voor de meeste games is dat toch zo geweest historisch gezien?
Pas na een paar jaren zie je dat ze het maximale uit de console halen.

Op de echte exclusives na, worden games in de eerste paar jaar nog voor de verschillende generaties uitgebracht wat uiteraard een remmend effect heeft op de vooruitgang.
Ik zie dit niet als een grote verandering.

• Steven030
Verwijderd schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:47:
[...]
Die hele uitspraak is uit verband getrokken en ging helemaal niet over dat ze alleen games op een bepaalde generatie uit zouden brengen. Het ging er om dat ze elke generatie unieke features willen brengen waar de games gebruik van kunnen maken. Dat staat volledig los van het uitbrengen van die games op last gen. Aangezien je die games ook zonder die features kan uitbrengen.
[...]
Ah excuus. Toch vind ik het jammer dat itt vorige generaties bijna alles cross gen gemaakt wordt. Returnal en Ratchet laten zien dat er meer in zit. Hopelijk zijn we hier snel van af
Steven030 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Ah excuus. Toch vind ik het jammer dat itt vorige generaties bijna alles cross gen gemaakt wordt. Returnal en Ratchet laten zien dat er meer in zit. Hopelijk zijn we hier snel van af
Je vergeet ook Demon's souls, dat kan je geen crossgen noemen aangezien dit een remake is.

• Steven030
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Voor de meeste games is dat toch zo geweest historisch gezien?
Pas na een paar jaren zie je dat ze het maximale uit de console halen.

Op de echte exclusives na, worden games in de eerste paar jaar nog voor de verschillende generaties uitgebracht wat uiteraard een remmend effect heeft op de vooruitgang.
Ik zie dit niet als een grote verandering.
Ik heb dit op een hand vol launch games en FIFA/CoD na eigenlijk niet eerder gezien. En het is nogmaals logisch, of het nou door corona, de chiptekorten en het grotere geld of wat dan ook is. Maar ik vind het persoonlijk wel jammer

Verwijderd

Steven030 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Volgens mij was de gehele launch line up van de ps4 cross gen met uitzondering van Knack en shadow fall. Het gehele eerste jaar werden toen ook veel games uitgebracht die allemaal cross gen waren, volgens mij is dat nu niet anders. Denk aan games zoals COD Ghosts, black flag, resogun, Battlefield 4, flower, Middle-earth: Shadow of Mordor, destiny etc. Allemaal cross gen titels.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2022 13:25 ]

• Steven030
cold_as_ijs schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Je vergeet ook Demon's souls, dat kan je geen crossgen noemen aangezien dit een remake is.
Klopt, misschien vergeet ik er nog wel een paar. Het waren slechts voorbeelden

• Hann1BaL

Hann1BaL

Steven030 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Ik heb dit op een hand vol launch games en FIFA na eigenlijk niet eerder gezien. En het is nogmaals logisch, of het nou door corona, de chiptekorten en het grotere geld of wat dan ook is. Maar ik vind het persoonlijk wel jammer
De PS4 release date was in 2013.
https://www.metacritic.co...e-date/available/ps3/date
Kijk hier eens naar de PS3 games met release dates van na 2013 en je zult zien hoeveel van deze games voor beide generaties, PS3 en PS4, werden uitgebracht. Dat wordt een lange lijst. Het is dus echt niets nieuws.

Call of Duty
PES
Ongeveer alle EA sport games (NBA, FIFA etc)
Borderlands
...
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:29:
[...]

De PS4 release date was in 2013.
https://www.metacritic.co...e-date/available/ps3/date
Kijk hier eens naar de PS3 games met release dates van na 2013 en je zult zien hoeveel van deze games voor beide generaties, PS3 en PS4, werden uitgebracht. Dat wordt een lange lijst. Het is dus echt niets nieuws.

Call of Duty
PES
Ongeveer alle EA sport games (NBA, FIFA etc)
Borderlands
...
Mee eens, maar vind het toch zelf ook jammer dat er zoveel voor beide consoles wordt uitgebracht, zou zelf ook liever meteen alles op next gen zien, maar snap heel goed dat ze de enorme userbase van de PS4 niet links willen laten liggen, zeker zolang ze nog maar beperkte leveringen kunnen bieden van de PS5.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Verwijderd

Kalder schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Mee eens, maar vind het toch zelf ook jammer dat er zoveel voor beide consoles wordt uitgebracht, zou zelf ook liever meteen alles op next gen zien, maar snap heel goed dat ze de enorme userbase van de PS4 niet links willen laten liggen, zeker zolang ze nog maar beperkte leveringen kunnen bieden van de PS5.
Maar wat maakt het verschil als de game dan niet meer op de last gen uitkomt? GT7 komt ook op last gen uit, maar heeft wel enorm veel ps5 features, die niet aanwezig zijn bij de ps4 versie:
Indien PS5 versie -> PS5™-functies

Prachtige beelden: Laaf je aan oogstrelende beelden dankzij raytracing en ondersteuning voor 4K, HDR en een beoogde framerate van 60 fps.
Alles gaat razendsnel: Of je nu naar race-events gaat, verzamelt in lobby's of vriendenuitnodigingen ontvangt.
Adaptieve triggers: Voel de verschillen in gevoeligheid van rempedalen, de trillingen van ABS en de variatie in het gewicht van het gaspedaal voor verschillende soorten auto's.
Haptische feedback: Ervaar het contact van banden met de weg en subtiele hoogteverschillen op het wegoppervlak.
Tempest 3D AudioTech op compatibele hoofdtelefoons: Weet waar de andere auto's in je nabijheid zijn dankzij het geluid. Hoor kraakheldere 3D-audiopositionering en de ruimtelijke weergave van hoogte en diepte tijdens herhalingen

• v8power67

v8power67

Post deze ook even hier voor wie niet in gran turismo 7 topic meeleest.
https://i.imgur.com/cNu5xEb.gif

Even gelinked ivm 38mb grootte maar holy damn wat ziet dit er echt heerlijk uit!!!
Gran turismo blijft echt ongeëvenaard qua belichting. Dat doen ze zo absurd goed!!
Is het al 4 maart ? :9~

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-01 16:38
Assetto Corsa Competizione PS5 version

https://www.ign.com/video...sive-ps5-gameplay-trailer

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Valt mij op dat GT7 momenteel nog 65 euro is voor een fysieke release. Ik hoop dat hij in maart wel wat goedkoper te krijgen is. Meestal betaal ik rond de 55 euro voor games bij release.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Seroczynski schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:38:
Valt mij op dat GT7 momenteel nog 65 euro is voor een fysieke release. Ik hoop dat hij in maart wel wat goedkoper te krijgen is. Meestal betaal ik rond de 55 euro voor games bij release.
volgens mij kan je geen een AAA exclusive rond dat bedrag krijgen. begint altijd vanaf €65.
Verwijderd schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Maar wat maakt het verschil als de game dan niet meer op de last gen uitkomt? GT7 komt ook op last gen uit, maar heeft wel enorm veel ps5 features, die niet aanwezig zijn bij de ps4 versie:

[...]
Nog meer features die sowieso niet mogelijk zijn op de PS4 in GT, zoals een race veld groter dan 20 auto's

Verwijderd

Kalder schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Nog meer features die sowieso niet mogelijk zijn op de PS4 in GT, zoals een race veld groter dan 20 auto's
En waarom zou dit niet mogelijk zijn? Volgens mij is dit gewoon een design keuze geweest en heeft dit niet te maken met beperkingen van de hardware.
Verwijderd schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:53:
[...]

En waarom zou dit niet mogelijk zijn? Volgens mij is dit gewoon een design keuze geweest en heeft dit niet te maken met beperkingen van de hardware.
Ok, geen zin om hierover in discussie te gaan... je snapt toch zelf ook wel dat er meer mogelijk zou zijn als je een game voor een enkel modern platform ontwikkeld, in plaats van ook op een apparaat van 7-8 jaar oud.

• kaos001
Je wil niet weten hoeveel zin ik heb om mezelf weer onder te dompelen in de Horizon wereld. :D

Soundcloud

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:51
Sunz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:06:
Kent er iemand een site/lijst waar je op digital only released PS4/5 games kan filteren?
En liefst nog met uitzondering van Limited Run Games e.d. (vind ik persoonlijk te duur + snel uitverkocht).

Wil liefst zoveel physical verzamelen maar als het enkel digitaal is uitgebracht vind ik het niet erg :) .
Sorry voor de bump. Iemand? 😌

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sunz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Je kunt op dekudeals eenvoudig zien of een game die je wil hebben fysiek beschikbaar is (geweest). de andere kant op filteren (toon mij alle enkel digitaal gereleasde games) kan niet, maar dat lijkt mij ook helemaal niet praktisch.

Dekudeals toont alleen als zijnde fysiek wanneer de games bij de grotere gamewinkels beschikbaar zijn geweest. (oa bol, amazon, nedgame)

[ Voor 15% gewijzigd door Magic op 03-02-2022 15:58 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Sunz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:33:
[...]

https://www.truetrophies.com/games.aspx

Je kunt hier filteren op platform en distributie type, dus bijvoorbeeld "Physical only" of "Digital only". Ik durf niet te zeggen of deze lijst compleet is en in hoeverre het klopt.

@Magic Dekudeals is voor Switch games.
edit: nvm zie dat PS4 en PS5 ook is toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Raem op 03-02-2022 16:16 ]

kaos001 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Je wil niet weten hoeveel zin ik heb om mezelf weer onder te dompelen in de Horizon wereld. :D
Ja ik heb ook wel echt weer zin in die Horizon, ziet er allemaal geweldig uit wat ik ervan gezien heb.
En dan maar 2 weken om HFW uit te spelen, want 4 maart komt GT7 uit :> en dan speel ik waarschijnlijk voorlopig een hele tijd geen andere games meer, alhoewel, die GT DD Pro op een zware stand kan best vermoeiend zijn af en toe (moet er niet aan denken om met zo'n DD1 of 2 op een hoge stand te spelen), misschien dat ik toch tussendoor wel weer terug keer naar HFW zo nu en dan :P

[ Voor 5% gewijzigd door Kalder op 03-02-2022 16:46 ]

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik denk dat je in maart misschien zelfs onder de 50 euro zult betalen voor een fysiek exemplaar. Waarom? Sony/Mediamarkt/Gamemania c.s. hebben diverse exclusives gebundeld bij de PS5. Een deel daarvan verschijnt op Marktplaats en Tweakers V&A. Het zou mij niets verbazen als er echt specifieke bundels van Horizon en GT7 uitkomen net als toentertijd met Ratchet. Sony en de retailers zouden wel gek zijn om deze niet te bundelen

Ik verwacht dat je zowel Horizon en GT7 daarom voor een stuk minder kan oppikken dan de reguliere retailprijs.

[ Voor 12% gewijzigd door wilmundo op 03-02-2022 17:09 ]

Flickr

Verwijderd

Kalder schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Ok, geen zin om hierover in discussie te gaan... je snapt toch zelf ook wel dat er meer mogelijk zou zijn als je een game voor een enkel modern platform ontwikkeld, in plaats van ook op een apparaat van 7-8 jaar oud.
Denk dat dit vooral een aanname is, er zijn namelijk genoeg praktijk voorbeelden die laten zien dat het heel goed mogelijk is om games te ontwikkelen voor verschillende hardware. Ik denk dat de pc hier een heel groot voorbeeld van is. En ook Gran turismo 7 bijvoorbeeld.

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-01 09:37
Verwijderd schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:08:
[...]

Denk dat dit vooral een aanname is, er zijn namelijk genoeg praktijk voorbeelden die laten zien dat het heel goed mogelijk is om games te ontwikkelen voor verschillende hardware. Ik denk dat de pc hier een heel groot voorbeeld van is. En ook Gran turismo 7 bijvoorbeeld.
Ik denk dat dit vooral een aanname van jou is, er zijn namelijk genoeg praktijk voorbeelden die laten zien dat het een probleem is om games te ontwikkelen voor verschillende hardware. Ik denk dat BF2042 hier een mooi recent voorbeeld van is, waarbij op de oudere generatie consoles het niet mogelijk was om met het maximale aantal spelers te spelen.

:>

Verwijderd

Racing-Paradise schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat dit vooral een aanname van jou is, er zijn namelijk genoeg praktijk voorbeelden die laten zien dat het een probleem is om games te ontwikkelen voor verschillende hardware. Ik denk dat BF2042 hier een mooi recent voorbeeld van is, waarbij op de oudere generatie consoles het niet mogelijk was om met het maximale aantal spelers te spelen.

:>
Dat is dan toch een probleem als je cross gen titles samen online gaan spelen. Als je die twee groepen apart houdt dan heb je dit issue al opgelost.

Ik hoor hier zo vaak iedereen roepen dat last gen de bottleneck is voor game ontwikkeling. Ik hoor hier ook vaak mensen roepen dat dit bij vorige generaties veel minder was. Volgens mij hebben wij geconcludeerd dat bij de vorige generaties net zo veel cross gen titels zijn gelanceerd en dit nooit echt problemen heeft opgeleverd in de ontwikkeling van games.

Kijk naar GT7, die game is ontwikkeld op beide platformen. Dus dit kan makkelijk. kijk naar de pc, daar moet een ontwikkelaar met zoveel verschillende hardware rekening houden, mechanische schijf, solid state drive, heel verschillende videokaarten, cpu's etc. Ik denk dat veel mensen echt teveel problemen zien die er niet zijn.

• wilmundo
  • Niet online
Tja de discussie over cross gen games. De game industrie is niet gericht op liefdadigheid. Kan een spel beter geoptimaliseerd worden als het slechts voor 1 console uitgebracht moet worden (of voor 1 hele specifieke pc configuratie)? Nogal wiedes.

Is uitbrengen van crossgen wenselijk? Hangt er van af aan wie je dit voorlegt.
-Gamestudio's etc: ja, want grotere userbase.
-PS4 bezitters: ja, want je kan toch het nieuwste spel spelen zonder een upgrade naar een PS5.
-PS5 bezitters: liever niet of nee.

Zolang er veel meer PS4 consoles actief gebruikt worden dan PS5, is het toch vrij logisch dat crossgen relevant blijft?

Zou ik GT7 beter, grootser etc, (insert superlatieven) vinden als het uit zou komen voor uitsluitend PS5? Geen idee. Gebeurt namelijk niet. Nog niet. Waarom de focus op wat er niet is en niet meer op wat er juist wel is? Straks heb je gewoon hele mooie exclusives tot je beschikking. Enjoy and play on player!

Flickr

wilmundo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Ik denk dat je in maart misschien zelfs onder de 50 euro zult betalen voor een fysiek exemplaar. Waarom? Sony/Mediamarkt/Gamemania c.s. hebben diverse exclusives gebundeld bij de PS5. Een deel daarvan verschijnt op Marktplaats en Tweakers V&A. Het zou mij niets verbazen als er echt specifieke bundels van Horizon en GT7 uitkomen net als toentertijd met Ratchet. Sony en de retailers zouden wel gek zijn om deze niet te bundelen

Ik verwacht dat je zowel Horizon en GT7 daarom voor een stuk minder kan oppikken dan de reguliere retailprijs.
Bij Returnal zag je dit bijvoorbeeld niet, weet niet zeker of die ooit in een bundel heeft gezeten. Ik heb in ieder geval 45 euro betaald voor R&C een MM (zonder verzendkosten) en Demon's souls was 30 euro om die reden.

Misschien dat ik GT7 nog meepik zelf, maar zal wat later zijn. Ben niet zo van de racespellen, niet goed voor mijn stress niveau :D.

Verwijderd

cold_as_ijs schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Bij Returnal zag je dit bijvoorbeeld niet, weet niet zeker of die ooit in een bundel heeft gezeten. Ik heb in ieder geval 45 euro betaald voor R&C een MM (zonder verzendkosten) en Demon's souls was 30 euro om die reden.

Misschien dat ik GT7 nog meepik zelf, maar zal wat later zijn. Ben niet zo van de racespellen, niet goed voor mijn stress niveau :D.
Returnal was destijds te koop in een bundel met een dualsense voor 99 euro. Maar volgens mij hebben de meeste die game gewoon gehouden.

Black friday is altijd een goede tijd om je games te kopen. Daar heb ik veel ps5 games kunnen scoren voor enorm lage prijs.

• wilmundo
  • Niet online
cold_as_ijs schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Volgens mij heeft Coolblue deze o.a. gebundeld. Ook icm de Dualsense. Als disc bezitter zijn de daadwerkelijke gebruikskosten per spel vrij laag. Zeker als je het spel doorverkoopt.

Als je GT7 meepikt, kan je in ieder geval je nickname eer aan doen 8). Ik krijg de indruk dat men bij GT7 denkt aan heel serieus racen. In het begin heb je al vrij snel een snellere auto dan de AI en kan je echt wel prima vooruitgang boeken zonder perfect te rijden. Verre van. Ik had aangeleerd om blijkbaar de kantjes er van af te rijden in de campaign modus. Toen ik online ging racen, merkte ik pas hoezeer ik m'n rijstijl moest aanpassen. Het streven naar clean rijden gaf mij veel meer voldoening dan ik dacht.

Flickr

Verwijderd

Je zou de 25th anniversary editie kunnen kopen. Die is 99 euro, maar daar zit de ps5 disc versie in en een ps4 voucher. Als je die ps4 voucher verkoopt voor 45 euro dan zit je aan het bedrag wat je er aan uit wilt geven ;-)
Verwijderd schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Je zou de 25th anniversary editie kunnen kopen. Die is 99 euro, maar daar zit de ps5 disc versie in en een ps4 voucher. Als je die ps4 voucher verkoopt voor 45 euro dan zit je aan het bedrag wat je er aan uit wilt geven ;-)
Ik denk dat als de PS4 voucher echt verkoopbaar is er heel wat op zullen duiken op tweede hands sites waardoor de waarde ervan nogal zou kunnen zakken, maar vooral proberen als je niets aan de PS4 versie hebt natuurlijk!
Heb de game zelf digitaal gepreorderd omdat ik weet dat ik de game veel ga spelen en het dan makkelijker is als ik niet steeds de disc hoef te wisselen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kalder op 03-02-2022 17:40 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:28

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• edwinvdteems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-01 12:32
Iemand al Dying Light 2 gespeeld?
Er is een apart dying light 2 topic https://gathering.tweaker...message/70473946#70473946. Game komt pas officieel om 00:00 uur uit in Nederland. Is wel een truukje om hem eerder te spelen op XBOX.

De mijne is in ieder geval onderweg

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Over een kwartiertje begint de showcase van Ghostwire: Tokyo.

Geen idee wat ik er van moet verwachten. Ik begreep dat het de studio is achter The Evil Within maar dat de director van die games niet aan deze heeft meegewerkt.

Het is in elk geval de laatste game uit die tijdelijke PS5 exclusiviteits deal met Bethesda, na Deathloop.

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-01 22:57
kazuka schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:46:

[YouTube: Ghostwire: Tokyo - February 2022 Official Showcase | PS5]

Geen idee wat ik er van moet verwachten. Ik begreep dat het de studio is achter The Evil Within maar dat de director van die games niet aan deze heeft meegewerkt.

Het is in elk geval de laatste game uit die tijdelijke PS5 exclusiviteits deal met Bethesda, na Deathloop.
Wat een speciale mondmaskers dat ze daar dragen in het team :F
kazuka schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:46:

[YouTube: Ghostwire: Tokyo - February 2022 Official Showcase | PS5]

Ik vind het er wel bijzonder uitzien. gave stijl en design. Jammer alleen dat het firstperson is, daar ben ik niet kapot van.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Raem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:23:
[...]

Ik vind het er wel bijzonder uitzien. gave stijl en design. Jammer alleen dat het firstperson is, daar ben ik niet kapot van.
ik vind dat juist wel verfrissend, lijkt een beetje op een first person Control :)

nav de laatste video ben ik wel enthousiast geworden.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het heeft inderdaad wel een mooi eigen stijltje, dacht ook al een beetje aan Control inderdaad.

Gisteren werd ook deze live action trailer van Sifu geplaatst, erg mooi in elkaar gezet:

Sifu komt over 4 dagen al uit, ben er wel benieuwd naar.
Magic schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:24:
[...]

ik vind dat juist wel verfrissend, lijkt een beetje op een first person Control :)

nav de laatste video ben ik wel enthousiast geworden.
kreeg een beetje dishonered vibe. Art style is natuurlijk anders, maar het sneaken, gebruiken van speciale krachten en het feit dat je ook de hoogte in moet.

Vind het in ieder geval een originele titel die ik in de gaten ga houden

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 20:35
kazuka schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:31:
Het heeft inderdaad wel een mooi eigen stijltje, dacht ook al een beetje aan Control inderdaad.

Gisteren werd ook deze live action trailer van Sifu geplaatst, erg mooi in elkaar gezet:

[YouTube: Sifu - Live Action Adaptation Release Trailer | PS5, PS4]
Sifu komt over 4 dagen al uit, ben er wel benieuwd naar.
Mja aardige trailer en op het oog aardige game maar we hebben er nog zo weinig van gezien terwijl die game dus volgende week uit moet komen. Ik vind het opvallend...

Het enige stuk gameplay wat ik kan vinden wat niet van de dev komt, is deze video:

En ik moet zeggen dat het er niet heel denderend uitziet. Audio is brak en nogal herhalend.

[ Voor 24% gewijzigd door Martinspire op 04-02-2022 11:12 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Verwijderd

Martinspire schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Mja aardige trailer en op het oog aardige game maar we hebben er nog zo weinig van gezien terwijl die game dus volgende week uit moet komen. Ik vind het opvallend...

Het enige stuk gameplay wat ik kan vinden wat niet van de dev komt, is deze video:
[YouTube: Sifu 10 Minutes of Gameplay (4K 60FPS 2022)]
En ik moet zeggen dat het er niet heel denderend uitziet. Audio is brak en nogal herhalend.
Dan heb je echt niet goed gezocht. Even zoeken op Youtube en ik kom al een gameplay video van 30 minuten tegen bij de eerste hit:

Verder genoeg previews te vinden, zelfs al een making off. Ze laten nou juist best veel zien moet ik zeggen.

Audio is niet brak, je bent gewoon geen fan van de achtergrond muziek ;-) Dat is wat anders volgens mij.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 20:35
Verwijderd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Dan heb je echt niet goed gezocht. Even zoeken op Youtube en ik kom al een gameplay video van 30 minuten tegen bij de eerste hit:

[YouTube: Sifu Gameplay - THIS GAME IS INCREDIBLE..]

Verder genoeg previews te vinden, zelfs al een making off. Ze laten nou juist best veel zien moet ik zeggen.

Audio is niet brak, je bent gewoon geen fan van de achtergrond muziek ;-) Dat is wat anders volgens mij.
Niet alleen de muziek, ook de stemmen. En animaties ziet ook wat houterig. Maar zoals ik al zeg, het lijkt me heel herhalend als er verder weinig elementen aan toegevoegd worden (wapens, etc). Ik weet het niet, ik snap wel dat ie niet voor full price in de winkel ligt en wil eigenlijk wel even reviews afwachten hoe het er verder nog uit ziet.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Hann1BaL

Hann1BaL

Chaoss schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:42:
[...]

:9~ :9~ Hier wordt je toch gelukkig van.
Ik ga zo lang mogelijk de aanschaf van HFW uitstellen, maar beloof niet hoe lang dat gaat lukken. Nu nog weer lekker in Frozen Wilds gedoken en zoveel gametijd heb ik niet. Dus, ga de game zeker niet pre-orderen, maar het kan sowieso geen miskoop gaan zijn.

Het zal toch wel een game zijn waar je niet snel aan ontkomt. Misschien komt die straks wel in vele bundels en dumpen mensen de disk op Marktplaats. In dat geval zal ik er wel 1 moeten redden, maar zo niet. Prima om hiervoor de volle mep te betalen.

(Ik ben zelf dus echt geen open world gamer, vanwege tijd houd ik vaak wel van een lekker lineair verhaal zoals Uncharted, omdat je zo verder kunt in het verhaal. Alleen heeft HZD mij wel meegesleept. Ik hoef de game straks niet als eerste uitgespeeld te hebben)
Vandaag gearriveerd. Volgens mij de eerste game ooit die ik op release dag heb gekocht. Gun de ontwikkelaar de premium wel en 56 euro is ook niks te duur als je het mij vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVihaSCisSHXJNNkEgGqIc0PBsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SH5O4fnAZiAJTB4Rl7CrwJ6k.jpg?f=fotoalbum_large

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-01 23:06
b.o.n.s schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:02:
Ik heb zelf een wat oudere Sony tv met hmdi 2.0 poorten en kreeg de 120fps mode niet aan de praat. Waarbij dit wel op Samsung en LG toestellen lukte.

De Sony moet een fixed signaal krijgen.
Ik game sowieso op een monitor maar het bleef in mijn gedachte zitten.

Ik heb nu een 'evanlak hdmi edid emulator 4k' gekocht (let op de 4k aanvulling) en het werkt hiermee wel!

Dus mocht je tegen dit probleem aanlopen, is dit een mogelijke oplosser.

Ik heb een Sony XF9005 overigens.
Werkt deze nog steeds goed voor je? Ik heb er zojuist eens besteld voor mijn (inmiddels bejaarde, maar nog steeds prima werkende) Asus VG278HE. Vind het zonde om geen gebruik te kunnen maken van 120Hz als het scherm zelf het prima aan kan.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:08:
[...]
De minimum CPU specs voor nieuwe Triple A games zijn wel een stuk veeleisender dan een AMD Jaguar uit 2013. Een AMD jaguar is zo'n brakke CPU, dat is echt ongehoord. Het is niet voor niks dat lastgen consoles games praktisch nooit op 60fps kunnen draaien. Dat heeft alles met de CPU bottleneck te maken.

Games voor PC worden met veel hogere CPU specs in het achterhoofd ontwikkeld. Vooral daar gaat je vergelijking scheef dat het goed mogelijk is om voor verschillende hardware te ontwikkelen en dat een PS4 een PS5 niet beperkt. Dat doet het namelijk enorm. Doordat GT7 ook op de PS4 uitkomt en er crossgen multiplayer is weet je zeker dat je geen state of the art physics engine in die game hoeft te verwachten mét impact op performance van de wagens. Voor een next-gen racegame is dat wel enorm zonde natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 04-02-2022 13:19 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Verwijderd

Hulleman schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:12:
[...]

De minimum CPU specs voor nieuwe Triple A games zijn wel een stuk veeleisender dan een AMD Jaguar uit 2013. Een AMD jaguar is zo'n brakke CPU, dat is echt ongehoord. Het is niet voor niks dat lastgen consoles games praktisch nooit op 60fps kunnen draaien. Dat heeft alles met de CPU bottleneck te maken.

Games voor PC worden met veel hogere CPU specs in het achterhoofd ontwikkeld. Vooral daar gaat je vergelijking scheef dat het goed mogelijk is om voor verschillende hardware te ontwikkelen en dat een PS4 een PS5 niet beperkt. Dat doet het namelijk enorm. Doordat GT7 ook op de PS4 uitkomt en er crossgen multiplayer is weet je zeker dat je geen state of the art physics engine in die game hoeft te verwachten mét impact op performance van de wagens. Voor een next-gen racegame is dat wel enorm zonde natuurlijk.
Het is de vraag of je de pc 1 op 1 kan vergelijken met een last gen console. Kijk bijvoorbeeld naar forza horizon 5, deze draait ook gewoon op een xbox one met een jaguar processor. De pc game vereist minimaal een Ryzen 3 1200 of Intel Core i5-4460 die vele malen sneller zijn dan de jaguar processor. Je kan gewoon veel aan optimalisatie doen op een console om een game toch draaiend te krijgen. Op een pc heb je gewoon veel meer last van overhead dan op een console.

Kijken wij bijvoorbeeld naar God of war die ook op een jaguar processor draait. Die game draait op 30 fps op 1080P (PS4), als je dan de pc specs kijkt om hem in 720P te kunnen draaien dan wordt daar minimaal een AMD ryzen 3 1200 of i5-2500K gevraagd.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Veel aspecten kan je prima schalen. Graphics kan je doorgaans eenvoudig schalen doormiddel van draw distance, polygon counts, resolutie, etc. Echter is er één onderdeel wat lastig gaat en dat is je simulatie.

De manier waarop jij physics simuleert kan niet verschillen tussen twee versies, anders zijn die versies niet compatibel met elkaar omdat versie A zegt dat de band grip heeft en versie B zegt dat er geen grip is. (basaal voorbeeld). Je output moet voor beide versies identiek zijn bij een gelijke input. Nu zijn er veel manieren om dingen te faken (dat is wat er doorgaans ook gebeurd, volledige simulatie is gewoon te zwaar). Maar je kan niet zeggen op versie X fake ik het en op versie Y fake ik het niet, want dan krijg je potentieel verschillen. Krijg je geen verschillen is er weinig reden om het op versie Y realtime te doen behalve prestige of versimpelen van het dev process.

Uiteraard is het altijd mogelijk om extra simulatie punten toe te voegen in versie Y, zoals het simuleren van vlaggen, kleding van publiek, wolken of andere aspecten die geen invloed hebben op de gameplay.

De physics van FH5 hadden ook beter kunnen zijn als de game enkel gericht was op next-gen. Nu is het voor dat type racer wat minder belangrijk omdat het geen sim(lite/arcade/whatever) is.

[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 04-02-2022 13:42 ]

Verwijderd

Caayn schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:39:
Veel aspecten kan je prima schalen. Graphics kan je doorgaans eenvoudig schalen doormiddel van draw distance, polygon counts, resolutie, etc. Echter is er één onderdeel wat lastig gaat en dat is je simulatie.

De manier waarop jij physics simuleert kan niet verschillen tussen twee versies, anders zijn die versies niet compatibel met elkaar omdat versie A zegt dat de band grip heeft en versie B zegt dat er geen grip is. (basaal voorbeeld). Je output moet voor beide versies identiek zijn bij een gelijke input. Nu zijn er veel manieren om dingen te faken (dat is wat er doorgaans ook gebeurd, volledige simulatie is gewoon te zwaar). Maar je kan niet zeggen op versie X fake ik het en op versie Y fake ik het niet, want dan krijg je potentieel verschillen. Krijg je geen verschillen is er weinig reden om het op versie Y realtime te doen behalve prestige of versimpelen van het dev process.

Uiteraard is het altijd mogelijk om extra simulatie punten toe te voegen in versie Y, zoals het simuleren van vlaggen, kleding van publiek, wolken of andere aspecten die geen invloed hebben op de gameplay.

De physics van FH5 hadden ook beter kunnen zijn als de game enkel gericht was op next-gen. Nu is het voor dat type racer wat minder belangrijk omdat het geen sim(lite/arcade/whatever) is.
Dan is meer de vraag waarom cross-gen multiplayer toe laten? Als je dat los laat dan kan je dus wel twee verschillende versies maken qua Physics.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Dan is meer de vraag waarom cross-gen multiplayer toe laten? Als je dat los laat dan kan je dus wel twee verschillende versie maken qua Physics.
Helemaal correct.

De kans is altijd nog aanwezig dat er een apart physics model is voor PS5-only modes/races maar daar ga ik niet vanuit.

-----------
Niet om af te doen aan de game, het zal ongetwijfeld een top game worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 04-02-2022 13:51 ]

Verwijderd

Caayn schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:50:
[...]
Helemaal correct.

De kans is altijd nog aanwezig dat er een apart physics model is voor PS5-only modes/races maar daar ga ik niet vanuit.

-----------
Niet om af te doen aan de game, het zal ongetwijfeld een top game worden :)
Ze hebben in september gezegd dat cross-gen multiplayer ondersteund wordt. Wellicht dat ze hier nog van terug komen? Ze hadden eerder ook aangegeven dat RT alleen in replay's zou zitten en nu komt er een 30fps+RT modus in te zitten.

• Hulleman
Verwijderd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Het is de vraag of je de pc 1 op 1 kan vergelijken met een last gen console. Kijk bijvoorbeeld naar forza horizon 5, deze draait ook gewoon op een xbox one met een jaguar processor. De pc game vereist minimaal een Ryzen 3 1200 of Intel Core i5-4460 die vele malen sneller zijn dan de jaguar processor. Je kan gewoon veel aan optimalisatie doen op een console om een game toch draaiend te krijgen. Op een pc heb je gewoon veel meer last van overhead dan op een console.

Kijken wij bijvoorbeeld naar God of war die ook op een jaguar processor draait. Die game draait op 30 fps op 1080P (PS4), als je dan de pc specs kijkt om hem in 720P te kunnen draaien dan wordt daar minimaal een AMD ryzen 3 1200 of i5-2500K gevraagd.
Uiteraard kan voor een console beter geoptimaliseerd worden, vooral op grafisch vlak. Maar mijn punt is dat er ook zaken zijn die niet te optimaliseren zijn, waardoor een PS4 het leidende/beperkende platform wordt. Dat houdt de mogelijkheden in een game natuurlijk wel tegen dan dat als een game met de PS5 in het achterhoofd ontwikkeld zou worden. R&C Rift apart is een voorbeeld van een game die niet mogelijk is op de PS4. Grafisch had dat prima gekund, maar niet qua overige technische snufjes in de core gameplay die worden toegepast.

Met Horizon Forbidden West gaan we ook de PS4 legacy zien. In Horizon Zero Dawn kon je praktisch alle robots overnemen, behalve de vliegende. Dat had er mee te maken, omdat de PS4 de wereld niet snel genoeg kan streamen. In Forbidden West lijkt het erop dat dat weer niet kan, omdat de game ook voor PS4 wordt ontwikkeld.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• wilmundo
  • Niet online
Wie op zoek is naar originele plates (zwart of rood) van Sony, ze zijn te koop bij Amazon Spanje. Thuisgeleverd voor net geen 60 euro. Zoekterm 'Playstation 5 Cubierta'.

Flickr

• 418O2
wilmundo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:24:
Wie op zoek is naar originele plates (zwart of rood) van Sony, ze zijn te koop bij Amazon Spanje. Thuisgeleverd voor net geen 60 euro. Zoekterm 'Playstation 5 Cubierta'.
https://www.amazon.es/Pla...night-Black/dp/B09NMRHPLD

Je mag gewoon linken hoor ;)

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:54

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

wilmundo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:24:
Ik vind de Darkplates 2.0 mooier. Die afgeronde hoek ipv de originele hoek

XBL: MRE Inc

Verwijderd

Hulleman schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Uiteraard kan voor een console beter geoptimaliseerd worden, vooral op grafisch vlak. Maar mijn punt is dat er ook zaken zijn die niet te optimaliseren zijn, waardoor een PS4 het leidende/beperkende platform wordt. Dat houdt de mogelijkheden in een game natuurlijk wel tegen dan dat als een game met de PS5 in het achterhoofd ontwikkeld zou worden. R&C Rift apart is een voorbeeld van een game die niet mogelijk is op de PS4. Grafisch had dat prima gekund, maar niet qua overige technische snufjes in de core gameplay die worden toegepast.

Met Horizon Forbidden West gaan we ook de PS4 legacy zien. In Horizon Zero Dawn kon je praktisch alle robots overnemen, behalve de vliegende. Dat had er mee te maken, omdat de PS4 de wereld niet snel genoeg kan streamen. In Forbidden West lijkt het erop dat dat weer niet kan, omdat de game ook voor PS4 wordt ontwikkeld.
Wat betreft R&C Rift apart daar heb je wel gelijk in. Alleen wat Sony in de marketing had aangegeven was ook niet helemaal juist. Ze gaven aan dat de 5500MB/s SSD nodig was om de werelden snel in te laden. Nu blijkt al uit tests dat een veel langzamere SSD die werelden net zo snel kan inladen |:( Maar nog steeds niet te vergelijken met een mechanische schijf wat er in de ps4 zit.

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-01 04:05
MRE-Inc schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:46:
[...]

[YouTube: Unboxing EVERY PS5 Darkplates 2.0 colors (Darkplates 1.0 vs 2.0)]
Die ventilatiegaten maken het voor mij echt een no-go. Verder heb ik het gevoel alsof een PS5 met die afgeronde hoeken een beetje kaal is. Alsof er iets mist. Persoonlijk vind ik het originele design een stuk mooier, maar het is een goede ontwikkeling dat er nu ook opties zijn voor mensen met een andere smaal dan ik. ;)

This is absolutely ridiculous

• MRE-Inc

MRE-Inc

Ridicuul schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Die ventilatiegaten maken het voor mij echt een no-go. Verder heb ik het gevoel alsof een PS5 met die afgeronde hoeken een beetje kaal is. Alsof er iets mist. Persoonlijk vind ik het originele design een stuk mooier, maar het is een goede ontwikkeling dat er nu ook opties zijn voor mensen met een andere smaal dan ik. ;)
Ja smaken verschillen gelukkig, anders zou het een eenheidsworst worden op de wereld.

Toen de PS5 net onthuld was, vond ik het design ook lelijk. Maar naar verloop van tijd ben ik het gaan waarderen en vind het design nu ook gewoon mooi, zowel met rechte plates als met ronde plates. Soms moet je het gewoon wat tijd geven om er aan te wennen :)

Het is alleen jammer dat hij wel groot is en daarom niet naast mijn tv kan staan ipv zoals ik het nu heb, liggend in één van de vakken van mijn tv meubel. Ik had graag het gekleurde PS logo als klein subtiel detail onder de opening willen plakken daar waar de uitsparing zit in de plates voor het PS logo.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

thunder8

Het gedonder begint weer.

MRE-Inc schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Ja smaken verschillen gelukkig, anders zou het een eenheidsworst worden op de wereld.

Toen de PS5 net onthuld was, vond ik het design ook lelijk. Maar naar verloop van tijd ben ik het gaan waarderen en vind het design nu ook gewoon mooi, zowel met rechte plates als met ronde plates. Soms moet je het gewoon wat tijd geven om er aan te wennen :)

Het is alleen jammer dat hij wel groot is en daarom niet naast mijn tv kan staan ipv zoals ik het nu heb, liggend in één van de vakken van mijn tv meubel. Ik had graag het gekleurde PS logo als klein subtiel detail onder de opening willen plakken daar waar de uitsparing zit in de plates voor het PS logo.
Ik heb hem op het TV meubel staan, onder de TV. (TV hangt redelijk hoog). Wel rode platen via ome Ali gekocht, want ik heb ook een rode muur. Het design vind ik prima, alleen wit past echt niet in mijn interieur, meeste is rood/zwart.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• MRE-Inc

MRE-Inc

thunder8 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Ik heb hem op het TV meubel staan, onder de TV. (TV hangt redelijk hoog). Wel rode platen via ome Ali gekocht, want ik heb ook een rode muur. Het design vind ik prima, alleen wit past echt niet in mijn interieur, meeste is rood/zwart.
Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen. Mooi dat Sony met plates in andere kleuren is gekomen.

Iemand hier een tip voor een carrying case voor de Dualsense controller ? Een beetje zo eentje zoals de Elite controllers hebben bij de Xbox.

Reden is dat de jongste zwemles heeft en ik dan ruim 45 minuten moet wachten. Lijkt mij leuk om de tijd te doden door wat te gamen op de iPad. Ik wil de DualSense niet los in mn jaszak stoppen en dus enigszins beschermen met een carrying case. Vooralsnog gaat de Elite V2 van de Xbox mee icm xCloud, maar zodra ik een goede case voor de DualSense heb gevonden, kan die ook een keer mee op in het zwembad te gamen. En nee, ik heb geen zin om met de andere ouders te socializen :) en daar de PS remote app verder prima werkt....

• Hulleman
MRE-Inc schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:46:
[...]

[YouTube: Unboxing EVERY PS5 Darkplates 2.0 colors (Darkplates 1.0 vs 2.0)]
inderdaad. Je kunt ze ook met ledverlichting bestellen.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De PSVR2 website is intussen live. Zal denk ik niet lang meer duren voordat we een dedicated event krijgen.

https://www.playstation.com/en-us/ps-vr2/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWf2OO83l_qOWODc4ke2KMGIdYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9x8zMKgLkyfMVtUviOGw1SU.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

kazuka schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:47:
De PSVR2 website is intussen live. Zal denk ik niet lang meer duren voordat we een dedicated event krijgen.

https://www.playstation.com/en-us/ps-vr2/

[Afbeelding]
Ben ook wel heel erg benieuwd naar de prijs. Kunnen ze hetzelfde prijspeil houden als de eerste vr bril.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Als je naar de specs kijkt van dat ding zou 500 EUR niet eens gek klinken maar de vraag is of je daarmee genoeg mensen over de streep trekt om het aan te schaffen. Als ze echt een killer launch line-up hebben met een aantal grote titels (Horizon, Half Life: Alyx, GT7) dan zou het kunnen werken.

Ik ben ook benieuwd hoeveel ze er kunnen produceren met de huidige chiptekorten. Het is wat dat betreft wel apart dat ze de grootste moeite hebben met de PS5 supply chain maar tegelijkertijd wel een nieuwe VR headset kunnen lanceren. Andere chips dan waarschijnlijk met minder tekorten?
kazuka schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:04:
Als je naar de specs kijkt van dat ding zou 500 EUR niet eens gek klinken maar de vraag is of je daarmee genoeg mensen over de streep trekt om het aan te schaffen. Als ze echt een killer launch line-up hebben met een aantal grote titels (Horizon, Half Life: Alyx, GT7) dan zou het kunnen werken.

Ik ben ook benieuwd hoeveel ze er kunnen produceren met de huidige chiptekorten. Het is wat dat betreft wel apart dat ze de grootste moeite hebben met de PS5 supply chain maar tegelijkertijd wel een nieuwe VR headset kunnen lanceren. Andere chips dan waarschijnlijk met minder tekorten?
Je hoeft alleen geen zeer geavanceerde chips zoals de APU van de PS5 te hebben, dus denk dat ze bij de PSVR2 niet zoveel last zullen hebben van de tekorten, of in ieder geval minder.
Denk ook dat €500 wel een realistische prijs is, gezien de PS4 en PSVR1 allebei €400 waren bij release en de PS5 €500 (of 400 als je de discloze hebt maar dat verdienen ze dan wel weer terug aan digitale aankopen).

Ben vooral heel erg benieuwd of GT7 volledige support voor PSVR2 gaat krijgen, niet zoals GT Sport waar het een simpele demo mode is.

Pagina: 1 ... 194 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord