Ik zeg ook niet dat het dezelfde versies zijn. Maar een mogelijk is er grote overlap tussen de engines, waardoor het toepassen van oodle textures beperkingen geeft op de PS4. Als de game op de PS5 de optimalisatie van oodle textures niet perse nodig heeft, dan is de keuze als developper wel een makkelijke, namelijk heel veel tijd steken in optimalisatie of iets meer disk space gebruiken.ariekanari schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:06:
[...]
Ik kan mij haast niet voorstellen dat de PS4 en PS5 versie dezelfde zijn. Als dat zo zou zijn dan zou het spel in de (PS4 Pro) compatibility mode draaien.
Het lijkt mij een kleine moeite om een (beter) geoptimaliseerde versie voor de PS5 te maken.
Mochten mensen een scuff reflex willen.. drop binnen zes minuten dus rond 9uur
[ Voor 91% gewijzigd door Quakie op 21-12-2021 20:55 ]
Ik teken nergens meer voor
Ik ben nieuw met een PS5. Nu wil ik F1 2021 kopen, zie de disc versies voor €35 in de diverse shops en een digital download kost het dubbele voor €70. Laad een disc erg traag of wordt deze gekopieerd naar de ssd en is er dan geen verschil meer met een download? En hoeveel langzamer is het als de licentie van de disc gelezen wordt bij het opstarten?
[ Voor 14% gewijzigd door wrcveen op 22-12-2021 00:00 ]
Verwijderd
Geen enkele game draait vanaf een disc op de ps5. De game wordt altijd geïnstalleerd op de ssd. In het ps3 tijdperk kwam het nog voor dat je de games van disc kon spelen. Dat is nu niet meer het geval.wrcveen schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:54:
Ik ben nieuw met een PS5. Nu wil ik F1 2021 kopen, zie de disc versies voor €35 in de diverse shops en een digital download kost het dubbele voor €70. Laad een disc erg traag of wordt deze gekopieerd naar de ssd en is er dan geen verschil meer met een download?
Dank, ik heb een PS3 gehad en de PS4 overgeslagen ☺️ Hoeveel langzamer is het als de licentie van de disc gelezen wordt bij het opstarten?Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:59:
[...]
Geen enkele game draait vanaf een disc op de ps5. De game wordt altijd geïnstalleerd op de ssd. In het ps3 tijdperk kwam het nog voor dat je de games van disc kon spelen. Dat is nu niet meer het geval.
[ Voor 5% gewijzigd door wrcveen op 22-12-2021 00:02 ]
Je maakt je zorgen om niks. Het kopiëren vanaf disc naar SSD is eenmalig daarna merk je niks meer. Ook bij de digital edition ben je niet meteen klaar, daar moet je de game de eerste keer downloaden.wrcveen schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:01:
[...]
Dank, ik heb een PS3 gehad en de PS4 overgeslagen ☺️ Hoeveel langzamer is het als de licentie van de disc gelezen wordt bij het opstarten?
De overweging zal meer gaan of je die 100 euro erbij wil leggen, en of je van plan bent om discs te gebruiken en niet vanwege laadtijden.
Verwijderd
Het is niet langzamer, de ps5 checkt alleen of de disc er in zit.wrcveen schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:01:
[...]
Dank, ik heb een PS3 gehad en de PS4 overgeslagen ☺️ Hoeveel langzamer is het als de licentie van de disc gelezen wordt bij het opstarten?
De digitale versie is vannacht in de Holiday-sale gegaan voor 28 euro: https://store.playstation...02696_00-F12021PS5EMASTERwrcveen schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:54:
Ik ben nieuw met een PS5. Nu wil ik F1 2021 kopen, zie de disc versies voor €35 in de diverse shops en een digital download kost het dubbele voor €70. Laad een disc erg traag of wordt deze gekopieerd naar de ssd en is er dan geen verschil meer met een download? En hoeveel langzamer is het als de licentie van de disc gelezen wordt bij het opstarten?
je hebt gelijkKalder schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:23:
[...]
GoW is toch ook gewoon nog de PS4 versie met 60fps patch?
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Hier ben ik dus ook benieuwd naar. Bij Horizon Zero Dawn was het niet mogelijk om op de vogels te vliegen, doordat de PS4(pro) niet snel genoeg de wereld in konden laden. In trailers van FW zie je aloy wel op vogels vliegen, dus ben heel benieuwd of dat dan een PS5 only feature is of dat ze bij Guerilla het toch voor elkaar hebben gekregen om dat mogelijk te maken op de PS4.ariekanari schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:06:
Ik kan mij haast niet voorstellen dat de PS4 en PS5 versie dezelfde zijn. Als dat zo zou zijn dan zou het spel in de (PS4 Pro) compatibility mode draaien.
Het lijkt mij een kleine moeite om een (beter) geoptimaliseerde versie voor de PS5 te maken.
Ik dacht dat FW als PS5 exclusive was aangekondigd en men later terugkrabbelde dat het ook een PS4 game zou worden. Correct me if i'm wrong. Dat zou betekenen dat de game met de PS5 in het achterhoofd is ontwikkeld en dat de PS4 game gameplay technisch een andere game wordt. Maarja... ook dat lijkt me weer stug voor een Sony first party game.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
nice! Kena nu ook € 28 zie ikhiekikowan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:04:
[...]
De digitale versie is vannacht in de Holiday-sale gegaan voor 28 euro: https://store.playstation...02696_00-F12021PS5EMASTER
Damn ik kom net tot de vaststelling dat ik 10 GB! aan trophy filmpjes en screenshots had!
Ineens de optie uitgezet dat PS5 dit moet doen.
:strip_exif()/f/image/3AcLZF9wzP1EBX6lDpsFcPbl.jpg?f=fotoalbum_large)
In order to turn off Trophy videos on PS5, all you need to do is go to Settings > Captures and Broadcasts > Trophies and disable both Save Trophy Screenshots and Save Trophy Videos. If you've already got a bunch of these videos eating up PS5 storage space, then you can delete them from the Trophy tab of the Media Gallery app.
Ik heb dit nooit zelf aangezet dus dit stond standaard aan, dus mensen check of dit uitstaat als je dit niet wilt en ruimte wil besparen!
:strip_exif()/f/image/3AcLZF9wzP1EBX6lDpsFcPbl.jpg?f=fotoalbum_large)
In order to turn off Trophy videos on PS5, all you need to do is go to Settings > Captures and Broadcasts > Trophies and disable both Save Trophy Screenshots and Save Trophy Videos. If you've already got a bunch of these videos eating up PS5 storage space, then you can delete them from the Trophy tab of the Media Gallery app.
Ik heb dit nooit zelf aangezet dus dit stond standaard aan, dus mensen check of dit uitstaat als je dit niet wilt en ruimte wil besparen!
[ Voor 23% gewijzigd door Cowboy_Henk op 22-12-2021 10:08 ]
@Cowboy_Henk Is het eerste wat ik gelijk uit heb gezet toen ik de PS5 kreeg
GamiQ, de game notes app met game maps!
In welke trailer zie je Aloy op vogels vliegen?Hulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:44:
[...]
Hier ben ik dus ook benieuwd naar. Bij Horizon Zero Dawn was het niet mogelijk om op de vogels te vliegen, doordat de PS4(pro) niet snel genoeg de wereld in konden laden. In trailers van FW zie je aloy wel op vogels vliegen, dus ben heel benieuwd of dat dan een PS5 only feature is of dat ze bij Guerilla het toch voor elkaar hebben gekregen om dat mogelijk te maken op de PS4.
Ik dacht dat FW als PS5 exclusive was aangekondigd en men later terugkrabbelde dat het ook een PS4 game zou worden. Correct me if i'm wrong. Dat zou betekenen dat de game met de PS5 in het achterhoofd is ontwikkeld en dat de PS4 game gameplay technisch een andere game wordt. Maarja... ook dat lijkt me weer stug voor een Sony first party game.
Mijn zoon van 10 heeft zijn eigen account op de PS5 met ouderlijk toezicht ingeschakeld. Eerst kon hij ook geen Fortnite spelen, echter dit kon hij aanvragen en vervolgens kon ik dit weer 'goedkeuren' in de App op mijn telefoon. Hij kan dus nu op zijn eigen kind-account met eventueel tijdbeperking Fortnite spelen. Het grote nadeel hiervan is dat hij niet het gratis DLC in de store kan downloaden, ook al is dat gratis (zoals deze). Heeft iemand hier nog een oplossing/tip voor? Want ik kan hem uiteraard in mijn hoofdaccount downloaden, echter dan krijgt mijn zoon hem weer niet te zien...Kenny_026 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:18:
[...]
Het is ook een puinhoop. Mn zoon kon op zn 8e geen fortnite spelen omdat daar een leeftijdsbeperking op zit. Ik heb hem ook een volwassenen account gegeven.
hmm, dat heb ik me blijkbaar ingebeeld. Kan het idd niet vinden op de trailers.JEROENrgfgf schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:14:
[...]
In welke trailer zie je Aloy op vogels vliegen?
Zal er dan ook wel niet inzitten. Kan wel weer een indicatie zijn dat de PS4 en 5 versies exact gelijk zijn aan elkaar waarbij de PS5 op hogere grafische settings en framerate draait.
Het is een Exclusive voor PS+ abonnees, dus de eerste vraag is eigenlijk op wie zijn account het PS+ abonnement staat. Als dat op jouw naam staat, is het dus logisch dat je zoon het niet kan downloaden. Als het op zijn naam staat, ga jij het ook niet kunnen downloaden wegens geen PS+ lid.mattazing schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:26:
[...]
Want ik kan hem uiteraard in mijn hoofdaccount downloaden, echter dan krijgt mijn zoon hem weer niet te zien...
En de liften komen ook weer terug om tussen de verschillende delen van de wereld te reizen komen dan ook weer terugHulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:14:
[...]
hmm, dat heb ik me blijkbaar ingebeeld. Kan het idd niet vinden op de trailers.
Zal er dan ook wel niet inzitten. Kan wel weer een indicatie zijn dat de PS4 en 5 versies exact gelijk zijn aan elkaar waarbij de PS5 op hogere grafische settings en framerate draait.
Voordat de game afgeschreven wordt, het is allemaal speculatie op basis van 1 twitter bron waarvan ook niet duidelijk is wat de betrouwbaarheid is. De context mist volledig omdat je alleen de grootte van de PS5 versie ziet zonder PS4 te noemen. Dus als bv PS4 ineens 250 GB is dan wordt de discussie weer anders
Hoe zit dat met die FF7 PS5 remake? Zie alleen de PS4 in de store om te downloaden. Heb de plus game in mijn bibliotheek.
Fuck; Correction: A previous version of this post mistakenly said the upgrade from PS4 to PS5 is free. Players must pay for the upgrade. Square Enix hasn’t specified pricing.
Fuck; Correction: A previous version of this post mistakenly said the upgrade from PS4 to PS5 is free. Players must pay for the upgrade. Square Enix hasn’t specified pricing.
[ Voor 42% gewijzigd door Sleeon op 22-12-2021 13:00 ]
Ik kan hier wel degelijk een PS5 versie downloaden, al is het me niet duidelijk of dat dan nog iets anders is dan die Intergrade versie.Sleeon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:46:
Hoe zit dat met die FF7 PS5 remake? Zie alleen de PS4 in de store om te downloaden. Heb de plus game in mijn bibliotheek.
Ik ging hiervoor op de console (via website vond ik niets) naar FF7 in mijn library gaan. Vervolgens daarop klikken, dan "..." en "View Product" kiezen. En dan weer "..." en daar stonden dan verschillende versies waaronder "FINAL FANTASY VII REMAKE - upgrade voor wie de PS4-versie bezit". Als je dat kiest, krijg je een dropdown met 2x 'Game' (vaag, I know). Kies de onderste en je krijgt een knop om die als PS+ eigenaar te claimen.
Ik heb nu daadwerkelijk een losse PS5 versie, maar die zegt gewoon 'Remake' en niet 'Intergrade' dus ik weet niet wat er juist verschillend is.
PS: de Intergrade versie kan ik overigens zelfs niet eens kopen omdat ik al de PS4 versie heb.
EDIT: uit nieuwsgierigheid eens de bovenste 'Game' toegevoegd aan mijn wensenlijst (want was ook het enige dat ik ermee kon doen). Op de website in mijn Wishlist zie ik dan effectief dat het de PS4-upgrade betreft en dat het PS+ Inbegrepen is. Klik ik erop, kom ik hier : https://store.playstation...01911_00-2887437947778581 en zegt hij "Niet beschikbaar voor aankoop" en dus niet dat ik die al heb. Ik heb de indruk dat ze weer eens een zootje gemaakt hebben in hun catalogus en je dus goed moet zien hoe je aan de juist versie geraakt (i.e. zie mijn beschrijving hierboven).
[ Voor 23% gewijzigd door Twixie op 22-12-2021 13:22 ]
Helder, bedankt voor de uitleg. Ik heb PS+ op mijn account geactiveerd en dat verklaart het dus.Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:41:
[...]
Het is een Exclusive voor PS+ abonnees, dus de eerste vraag is eigenlijk op wie zijn account het PS+ abonnement staat. Als dat op jouw naam staat, is het dus logisch dat je zoon het niet kan downloaden. Als het op zijn naam staat, ga jij het ook niet kunnen downloaden wegens geen PS+ lid.
M'n Play(back)station doet eigenlijk precies wat ik er van had gehoopt: de drempel verlagen om m'n backlog weg te werken en uitstapjes maken naar next gen games. Jaartje terug zag ik er nog tegenop om 'grote games' te spelen. Inmiddels heb ik bv Ghost of Tsushima DC op platinum net als Days Gone en Horizon Zero Dawn. Deze spellen ben ik gaan spelen door de warme aanbevelingen in deze topic.
Ook Death Stranding DC uitgespeeld en ik vind het interessant om de berichten over dit spel te lezen. Ik had zelf geen 10 uur nodig om er in te komen. Naar mijn mening zijn de cutscenes erg indrukwekkend en bij vlagen vond ik het spel echt briljant. Andere momenten overwoog ik het spel weg te leggen en niet verder te spelen (bleek een glitch, waardoor ik niet verder kwam, terwijl ik precies deed wat ik volgens YouTube zou moeten doen). Is het een spel voor iedereen? Absoluut niet. Voor wie is het wel?
Als je geïnteresseerd bent in verhalende games, open staat voor vaagheid in het kwadraat, het ok vindt om (voornamelijk in het begin) lange tijd in het ongewisse te blijven en de clunky bediening op de koop toe neemt, dan kan je je klaar maken voor een van de meest unieke spelervaringen die je waarschijnlijk zult tegenkomen op de PS. Ja, gekscherend kan je zeggen dat het een walking simulator is. Maar het is ook veel meer dan dat. Heel veel meer dan dat. Voor disc eigenaren is het spel relatief goedkoop op te pikken via MP. Als het niet bevalt, raak je het voor een paar euro minder gewoon weer kwijt.
Ondertussen begonnen aan Red Dead Redemption 2. Men kan verwachten dat de 60fps update er aan komt, want ik heb de timing om spellen te spelen vlak voordat zo'n update er aan komt (TLOU2, GoW, HZD). Op een 4k oled raad ik aan om in game HDR uit te schakelen en ook via settings in het PS menu. Ik vind het beeld zonder HDR inderdaad mooier dan in HDR. Op YouTube zijn diverse filmpjes hierover te vinden.
Ik zit nu op ongeveer 15% en op dit moment kan ik diverse conclusies trekken:
-Rockstar kan een heerlijke sfeer neerzetten in games. Tijdens sommige missies hoor je muziek die heel goed past bij dat moment.
-GTA 6 duurt veels te lang!
-GTA 5 next gen upgrade duurt ook veels te lang. Eenmaal uitgespeeld, hoef ik een spel niet snel meer te spelen, maar opnieuw die Rockstar sfeer...
-het spel is voor mij prima te spelen op 30fps
-ben wel benieuwd naar de wijze waarop het verhaal zich ontvouwt. Voor mij zeker nog spelenswaardig, maar ja. Ik heb ook Beyond 2 Souls gespeeld op de PS5.
Tenslotte een eervolle vermelding van The Matrix Revelations demo. Dang, zwaar onder de indruk en ik deel de mening dat door het fotorealistische gehalte andere dingen meer opvallen, zoals de explosies.
Ook Death Stranding DC uitgespeeld en ik vind het interessant om de berichten over dit spel te lezen. Ik had zelf geen 10 uur nodig om er in te komen. Naar mijn mening zijn de cutscenes erg indrukwekkend en bij vlagen vond ik het spel echt briljant. Andere momenten overwoog ik het spel weg te leggen en niet verder te spelen (bleek een glitch, waardoor ik niet verder kwam, terwijl ik precies deed wat ik volgens YouTube zou moeten doen). Is het een spel voor iedereen? Absoluut niet. Voor wie is het wel?
Als je geïnteresseerd bent in verhalende games, open staat voor vaagheid in het kwadraat, het ok vindt om (voornamelijk in het begin) lange tijd in het ongewisse te blijven en de clunky bediening op de koop toe neemt, dan kan je je klaar maken voor een van de meest unieke spelervaringen die je waarschijnlijk zult tegenkomen op de PS. Ja, gekscherend kan je zeggen dat het een walking simulator is. Maar het is ook veel meer dan dat. Heel veel meer dan dat. Voor disc eigenaren is het spel relatief goedkoop op te pikken via MP. Als het niet bevalt, raak je het voor een paar euro minder gewoon weer kwijt.
Ondertussen begonnen aan Red Dead Redemption 2. Men kan verwachten dat de 60fps update er aan komt, want ik heb de timing om spellen te spelen vlak voordat zo'n update er aan komt (TLOU2, GoW, HZD). Op een 4k oled raad ik aan om in game HDR uit te schakelen en ook via settings in het PS menu. Ik vind het beeld zonder HDR inderdaad mooier dan in HDR. Op YouTube zijn diverse filmpjes hierover te vinden.
Ik zit nu op ongeveer 15% en op dit moment kan ik diverse conclusies trekken:
-Rockstar kan een heerlijke sfeer neerzetten in games. Tijdens sommige missies hoor je muziek die heel goed past bij dat moment.
-GTA 6 duurt veels te lang!
-GTA 5 next gen upgrade duurt ook veels te lang. Eenmaal uitgespeeld, hoef ik een spel niet snel meer te spelen, maar opnieuw die Rockstar sfeer...
-het spel is voor mij prima te spelen op 30fps
-ben wel benieuwd naar de wijze waarop het verhaal zich ontvouwt. Voor mij zeker nog spelenswaardig, maar ja. Ik heb ook Beyond 2 Souls gespeeld op de PS5.
Tenslotte een eervolle vermelding van The Matrix Revelations demo. Dang, zwaar onder de indruk en ik deel de mening dat door het fotorealistische gehalte andere dingen meer opvallen, zoals de explosies.
Volgens Square Enix zou dat vanaf 18:00 beschikbaar moeten zijn, gratis.Sleeon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:46:
https://www.reddit.com/r/...de_release_time_from_the/
Mijn opmerking was helemaal los van dat twitterbericht, maar ik heb dat dus niet goed gezien (aloy op een vogel). Ook al is de game 1gb of 500gb, boeit me echt geen hol en doe ik niks op uit. Zolang t maar weer heel vet wordt.cold_as_ijs schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:42:
[...]
En de liften komen ook weer terug om tussen de verschillende delen van de wereld te reizen komen dan ook weer terug
Voordat de game afgeschreven wordt, het is allemaal speculatie op basis van 1 twitter bron waarvan ook niet duidelijk is wat de betrouwbaarheid is. De context mist volledig omdat je alleen de grootte van de PS5 versie ziet zonder PS4 te noemen. Dus als bv PS4 ineens 250 GB is dan wordt de discussie weer anders
Ik ben hem al aan het downloaden;dutchgio schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:25:
[...]
Volgens Square Enix zou dat vanaf 18:00 beschikbaar moeten zijn, gratis.
https://www.reddit.com/r/...de_release_time_from_the/
I had to go a very odd route to locate it.
Go to search, look for final fantasy Vii
Select the first version listed
Then go to the three dots and select View Product
Go to the three dots on the new screen
Select Final Fantasy VII REMAKE Upgrade for PS4 Version Owners
Then there is a drop-down which has Game listed twice
Select the second option
Option to download should show.
Jammer was al bang dat ik een trailer gemist hadHulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:14:
[...]
hmm, dat heb ik me blijkbaar ingebeeld. Kan het idd niet vinden op de trailers.
Weer wat kortingen gespot in de PSN store. Niet fantastisch, maar toch eindelijk Tales of Arise gekocht. Wilde het al heel vroeg kopen maar toen switchte mijn prio van gaming naar andere zaken met het huis, vakantie en mijn gezin. Dat wordt even genieten dit weekend
Al behoorlijk fan van Tales series sinds games als Symphonia op de PS2/Gamecube
Kijk dit is goede info thnx.Cowboy_Henk schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:06:
Damn ik kom net tot de vaststelling dat ik 10 GB! aan trophy filmpjes en screenshots had!
[Afbeelding]
Aaah ok, dacht dat het inhaakte op de discussie over disk grootte. Aangezien het al 100 GB zou zijn op PS5 kan dat een indicatie zijn dat er niet veel verschil zit tussen PS4 en PS5. Zaken als oodle zouden dan bv niet toegepast zijn waardoor het vliegen op een vogel zoals jij aangaf niet in de PS5 versie zitten.Hulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:26:
[...]
Mijn opmerking was helemaal los van dat twitterbericht, maar ik heb dat dus niet goed gezien (aloy op een vogel). Ook al is de game 1gb of 500gb, boeit me echt geen hol en doe ik niks op uit. Zolang t maar weer heel vet wordt.
Maar met die nieuwe compressie van de PS5 zou dat dan toch betekenen dat de PS4 versie nog groter zou zijn? Of zouden ze de textures e.d. dan zo enorm kunnen downscalen dat het ongeveer even groot wordt op beide consoles?cold_as_ijs schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:27:
[...]
Aaah ok, dacht dat het inhaakte op de discussie over disk grootte. Aangezien het al 100 GB zou zijn op PS5 kan dat een indicatie zijn dat er niet veel verschil zit tussen PS4 en PS5. Zaken als oodle zouden dan bv niet toegepast zijn waardoor het vliegen op een vogel zoals jij aangaf niet in de PS5 versie zitten.
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
De Intergrade versie heeft die Yuffie DLC, en ik vermoed dan ook dat dat het enige verschil is tussen onze gratis PS5 versie en de Intergrade versie.Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:09:
[...]
Ik heb nu daadwerkelijk een losse PS5 versie, maar die zegt gewoon 'Remake' en niet 'Intergrade' dus ik weet niet wat er juist verschillend is.
Dat hele crossgen komt mij echt de strot uit, jaar verder en we zijn nog steeds aan het rommelen met disc size, download size, shit dat er niet inzit, en kopiëren doen we ook nog steeds.cold_as_ijs schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:42:
[...]
En de liften komen ook weer terug om tussen de verschillende delen van de wereld te reizen komen dan ook weer terug
Ze hadden de oude generatie gewoon moeten ditchen of apart ontwikkelen.
Wat had jij verwacht dan? Schijfje erin en BOEM je speelt het spel?Segafreak83 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:40:
[...]
Dat hele crossgen komt mij echt de strot uit, jaar verder en we zijn nog steeds aan het rommelen met disc size, download size, shit dat er niet inzit, en kopiëren doen we ook nog steeds.
Downloads die in 0,0001 seconden klaar zijn omdat het spel maar 1MB is?
Verder de PS2 heeft de PS1 ook een aantal jaren overlapt, zelfde als met PS2 en 3 en 4 en nu dus ook 5
[ Voor 15% gewijzigd door Kalder op 22-12-2021 15:44 ]
Verwijderd
Kopiëren is toch logisch als je weet wat de snelheid van een disc is? De ps3 is de laatste console waar dat mogelijk was. Een SSD is zoveel sneller dan een disc drive, het is niet voor niks dat je ps5 games ook niet meer vanaf een HDD kan spelen.Segafreak83 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:40:
[...]
Dat hele crossgen komt mij echt de strot uit, jaar verder en we zijn nog steeds aan het rommelen met disc size, download size, shit dat er niet inzit, en kopiëren doen we ook nog steeds.
Dit heeft overigens ook helemaal niks met crossgen te maken...
Dat kan inderdaad het geval zijn dat de ps4 versie nog groter is. Kan ook zo zijn dat de PS5 versie helemaal geen 100 GB groot is en dat je niet veel waarde moet hechten aan het twitter kanaal waar het op gepost is.Kalder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:38:
[...]
Maar met die nieuwe compressie van de PS5 zou dat dan toch betekenen dat de PS4 versie nog groter zou zijn? Of zouden ze de textures e.d. dan zo enorm kunnen downscalen dat het ongeveer even groot wordt op beide consoles?
Denk dat je er sowieso niet vanuit moet gaan dat alles wat er op twitter gepost wordt niet klopt.
Ik las het alleen hier ergens, wist ook niet of het van een officiele bron kwam of niet, verder zal het mij ook worst wezen of een game 1MB of 1TB is... als het maar tof is.cold_as_ijs schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:46:
[...]
Dat kan inderdaad het geval zijn dat de ps4 versie nog groter is. Kan ook zo zijn dat de PS5 versie helemaal geen 100 GB groot is en dat je niet veel waarde moet hechten aan het twitter kanaal waar het op gepost is.
Denk dat je er sowieso niet vanuit moet gaan dat alles wat er op twitter gepost wordt niet klopt.
Het gaat over het kopiëren bij een update, niet standaard van een disc.Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:44:
[...]
Kopiëren is toch logisch als je weet wat de snelheid van een disc is? De ps3 is de laatste console waar dat mogelijk was. Een SSD is zoveel sneller dan een disc drive, het is niet voor niks dat je ps5 games ook niet meer vanaf een HDD kan spelen.
Dit heeft overigens ook helemaal niks met crossgen te maken...
Jawel dus, want de game komt op de PS4 én PS5 uit. En de discussie gaat over de grootte ervan.
Verwijderd
En je vindt het raar dat als je een update download dat hij deze moet installeren? Zelfde op een pc toch? Dan staat je update toch ook niet eens magisch geïnstalleerd op het moment dat je hem hebt gedownload?Segafreak83 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:49:
[...]
Het gaat over het kopiëren bij een update, niet standaard van een disc..
Jawel dus, want de game komt op de PS4 én PS5 uit. En de discussie gaat over de grootte ervan.
Verder over de discussie van de grootte. De ps5 versie is meestal kleiner dan de ps4 versie door de compressie. Wat er nu op twitter staat moet je met een korrel zou nemen. Wacht het gewoon af wanneer die uit is.
Maar als er geen cross gen was geweest dan was er niks anders aan de hand geweest dan nu.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2021 15:55 ]
Probleem bij PS4 updates is dat je de hele game kopieert ipv alleen de bestanden die de update krijgen. Dus als je COD wil updaten heb je ineens 500GB (2x 250 GB) aan schijfruimte nodig om een update te installeren.Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:54:
[...]
En je vindt het raar dat als je een update download dat hij deze moet installeren? Zelfde op een pc toch? Dan staat je update toch ook niet eens magisch geïnstalleerd op het moment dat je hem hebt gedownload?
Met PS5 games zou dit gefixed moeten zijn
Verwijderd
Maar dat is dan toch ook niet aan de orde wat betreft horizon ps5 versie zoals @Segafreak83 hierboven aangeeft.cold_as_ijs schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:57:
[...]
Probleem bij PS4 updates is dat je de hele game kopieert ipv alleen de bestanden die de update krijgen. Dus als je COD wil updaten heb je ineens 500GB (2x 250 GB) aan schijfruimte nodig om een update te installeren.
Ik wou net zeggen haha, want het klopt dat updates lang duren voor PS4 games, maar met PS5 games kan ik me eigenlijk niet herinneren dat het ooit lang geduurd heeft om te updaten. (Kan me wel downloaden van updates herinneren maar volgens mij worden die na het downloaden in no time geinstalleerd)cold_as_ijs schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:57:
[...]
Probleem bij PS4 updates is dat je de hele game kopieert ipv alleen de bestanden die de update krijgen. Dus als je COD wil updaten heb je ineens 500GB (2x 250 GB) aan schijfruimte nodig om een update te installeren.
[ Voor 9% gewijzigd door Kalder op 22-12-2021 16:03 ]
Dat bedoel ik totaal niet. Downloaden en updaten hoort erbij. Maar kopiëren doet ie nog steeds bij PS5 games. Het duurt wel korter, maar je hebt de ruimte nog steeds dubbel nodig helaas.Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:54:
[...]
En je vindt het raar dat als je een update download dat hij deze moet installeren? Zelfde op een pc toch? Dan staat je update toch ook niet eens magisch geïnstalleerd op het moment dat je hem hebt gedownload?
Verder over de discussie van de grootte. De ps5 versie is meestal kleiner dan de ps4 versie door de compressie. Wat er nu op twitter staat moet je met een korrel zou nemen. Wacht het gewoon af wanneer die uit is.
Maar als er geen cross gen was geweest dan was er niks anders aan de hand geweest dan nu.
Jawel, want zonder cross gen hadden ze de game anders kunnen bouwen en efficiënter kunnen maken.
Dat is duidelijk al wat meer dan een paar jaar geleden. Ik zou heb gewoon een 18+ account geven. En af en toe in de gaten houden wat hij speelt. Is toch bij ieder kind anders.mattazing schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:26:
[...]
Mijn zoon van 10 heeft zijn eigen account op de PS5 met ouderlijk toezicht ingeschakeld. Eerst kon hij ook geen Fortnite spelen, echter dit kon hij aanvragen en vervolgens kon ik dit weer 'goedkeuren' in de App op mijn telefoon. Hij kan dus nu op zijn eigen kind-account met eventueel tijdbeperking Fortnite spelen. Het grote nadeel hiervan is dat hij niet het gratis DLC in de store kan downloaden, ook al is dat gratis (zoals deze). Heeft iemand hier nog een oplossing/tip voor? Want ik kan hem uiteraard in mijn hoofdaccount downloaden, echter dan krijgt mijn zoon hem weer niet te zien...
Verwijderd
Ik heb alleen de ruimte nodig voor de update. Ik heb niet de dubbele ruimte van de game nodig hoor.Segafreak83 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:05:
[...]
Dat bedoel ik totaal niet. Downloaden en updaten hoort erbij. Maar kopiëren doet ie nog steeds bij PS5 games. Het duurt wel korter, maar je hebt de ruimte nog steeds dubbel nodig helaas.
Jawel, want zonder cross gen hadden ze de game anders kunnen bouwen en efficiënter kunnen maken.
Beslissing om hem ook voor PS4 uit te brengen is pas heel laat in de ontwikkeling genomen. Denk dat je prima kan schalen, net zoals ze ook op de pc doen.
FTFYVerwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:30:
[...]
Ik heb alleen de ruimte nodig voor de update. Ik heb niet de dubbele ruimte van de game nodig hoor.
Beslissing Bekend maken om hem ook voor PS4 uit te brengen is pas heel laat in de ontwikkeling genomen gebeurt. Denk dat je prima kan schalen, net zoals ze ook op de pc doen.
Je weet natuurlijk niet of die keuze intern al veel langer op tafel gelegen heeft en wanneer ze er precies mee begonnen zijn.
Verwijderd
Rete irritant dat FTFY.Kalder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:38:
[...]
FTFY![]()
Je weet natuurlijk niet of die keuze intern al veel langer op tafel gelegen heeft en wanneer ze er precies mee begonnen zijn.
Dan nog is er een mogelijkheid om games te schalen, dat doen ze al jaren op de pc. Moet je met veel meer hardware rekening houden.
Dat ben ik allemaal volledig met je eens, doe eigenlijk nooit een ftfy maar zag er nu eens een kans voorVerwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:28:
[...]
Rete irritant dat FTFY.
Dan nog is er een mogelijkheid om games te schalen, dat doen ze al jaren op de pc. Moet je met veel meer hardware rekening houden.
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 00:38
Dat je games kunt schalen veranderd niet zoveel aan de opbouw van een game en hoe de PS4 met schijfruimte omgaat. De PS4 haalt zijn assets op een andere manier van de disk dan de PS5. Onder schalen versta ik andere resolutie en fidelity en ja daar kun je mee schalen.Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:28:
[...]
Rete irritant dat FTFY.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Volgens mij is dat met een PS5 ook het geval. Ik heb in elk geval ook al updates van PS5 games zien 'copying' of zien falen omdat ik 'maar' 20GB meer vrij had.cold_as_ijs schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:57:
[...]
Ik denk het ook. Mede omdat na het downloaden de PS5 nog een tijdje in copy mode staat. Wat ik overigens vrij lang vindt duren, gegeven dat er een snelle NVMe drive in zit. Zoveel sneller dan de PS4 is het niet (en dat is met nog genoeg ruimte vrij op de interne SSD)Twixie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:55:
[...]
Volgens mij is dat met een PS5 ook het geval. Ik heb in elk geval ook al updates van PS5 games zien 'copying' of zien falen omdat ik 'maar' 20GB meer vrij had.
Het is echt zo veel sneller dan een PS4... Speel al sinds de launch op een PS5, en ging laatst weer bij een vriend spelen op de PS4 Pro. Dat voelt dan echt zooo traag.Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:48:
[...]
Ik denk het ook. Mede omdat na het downloaden de PS5 nog een tijdje in copy mode staat. Wat ik overigens vrij lang vindt duren, gegeven dat er een snelle NVMe drive in zit. Zoveel sneller dan de PS4 is het niet (en dat is met nog genoeg ruimte vrij op de interne SSD)
Ik heb sinds kort een Gigabit Glasvezel verbinding. Updaten gaat echt zo snel en smooth. Heerlijk.
Verwijderd
Deze ervaring heb ik niet. Bij de ps4 kon ik soms rustig een kwartier wachten. Bij de ps5 is het seconden.Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:48:
[...]
Ik denk het ook. Mede omdat na het downloaden de PS5 nog een tijdje in copy mode staat. Wat ik overigens vrij lang vindt duren, gegeven dat er een snelle NVMe drive in zit. Zoveel sneller dan de PS4 is het niet (en dat is met nog genoeg ruimte vrij op de interne SSD)
Verwijderd
Deels eens, maar games zoals horizon forbidden west draaien sowieso al op dezelfde engine als de voorganger. Die kon al goed met de ps4 omgaan, ze hebben hier speciaal een engine aanpassing gedaan zodat het goed op de ps4 draait. Ze hebben daar bijvoorbeeld een aanpassing gedaan dat alleen het gezichtveld gerenderd wordt en niet de hele wereld. Genoeg trucjes die je kan toepassen buiten resolutie en fidelity om zodat deze ook op oudere hardware kan draaien.Chaoss schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:47:
[...]
Dat je games kunt schalen veranderd niet zoveel aan de opbouw van een game en hoe de PS4 met schijfruimte omgaat. De PS4 haalt zijn assets op een andere manier van de disk dan de PS5. Onder schalen versta ik andere resolutie en fidelity en ja daar kun je mee schalen.
Ik moest voor een CoD Vanguard update van 6GB (waarin ze $%#@&^%# kerstelfjes in de maps stoppen) een minuut of 3 wachten voor het Copy gedeelte en met een dergelijke SSD is dat niet verklaarbaar.Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:04:
[...]
Deze ervaring heb ik niet. Bij de ps4 kon ik soms rustig een kwartier wachten. Bij de ps5 is het seconden.
Die ervaring heb ik ook. Downloaden gaat prima, maar dat kopiëren gaat echt tergend traag.Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:12:
[...]
Ik moest voor een CoD Vanguard update van 6GB (waarin ze $%#@&^%# kerstelfjes in de maps stoppen) een minuut of 3 wachten voor het Copy gedeelte en met een dergelijke SSD is dat niet verklaarbaar.
Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:12:
Ik moest voor een CoD Vanguard update van 6GB (waarin ze $%#@&^%# kerstelfjes in de maps stoppen) een minuut of 3 wachten voor het Copy gedeelte en met een dergelijke SSD is dat niet verklaarbaar.
Het is de complete game die wordt gekopieerd, niet alleen die patch, vandaar dat het zo lang duurt.Hulleman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:13:
Die ervaring heb ik ook. Downloaden gaat prima, maar dat kopiëren gaat echt tergend traag.
Ok, dat is niet wat de PS zelf aangeeft, want je ziet de status van de 6GB copy actie en ziet een MB counter lopen. Dat zou alleen wel verklaren dat het zo lang duurt, al is dat wel in conflict met een eerder bericht..SD5k schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:34:
[...]
[...]
Het is de complete game die wordt gekopieerd, niet alleen die patch, vandaar dat het zo lang duurt.
Ik meende mij te herinneren dat het installeren van PS5 game updates juist wel snel ging, maar ik let er meestal niet zo nauw op, al had ik de indruk dat ze na het downloaden behoorlijk snel geïnstalleerd waren.
Dat gaat (vooral) op voor PS4 games hoor, zoals @Kalder hier onder ook al opmerkt lijkt dit bij native PS5 games anders te werken.Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:41:
[...]
Ok, dat is niet wat de PS zelf aangeeft, want je ziet de status van de 6GB copy actie en ziet een MB counter lopen. Dat zou alleen wel verklaren dat het zo lang duurt, al is dat wel in conflict met een eerder bericht..
Je bedoelt "Culling" iets wat praktisch iedere game doetVerwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:07:
[...]
Ze hebben daar bijvoorbeeld een aanpassing gedaan dat alleen het gezichtveld gerenderd wordt en niet de hele wereld.
Edit:
Mocht je interesse hebben, wat leesvoer van twee grote game engines.
https://docs.unity3d.com/Manual/OcclusionCulling.html
https://docs.unrealengine...aphics/VisibilityCulling/
[ Voor 27% gewijzigd door Caayn op 23-12-2021 10:52 ]
Ik kan me nog herinneren dat ze die tech promootte voor GTA3 haha.Caayn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:48:
[...]
Je bedoelt "Culling" iets wat praktisch iedere game doet
Edit:
Meteen de reden waarom screen space reflecties doorgaans alleen hetgene reflecteren wat al in beeld gerenderd wordt. Met raytracing (reflecties en schaduwen) aan werkt culling niet meer (goed), dus moeten er andere optimalisaties bedacht worden.Caayn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:48:
[...]
Edit:
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Verwijderd
Ik wist niet dat dit zo heette, het kwam destijds naar voren in the making off van die game. Die documentaire was destijds op VPRO uitgezonden.Caayn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:48:
[...]
Edit:
Maar genoeg andere technieken wat zorgt dat een game op oude gen kan draaien. Zoals ze bij spider-man hebben gedaan om assets op meerdere plekken op de hdd te zetten zodat ze snel genoeg ingeladen kunnen worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2021 11:05 ]
Kan zijn omdat er heel veel kleine bestanden aangepast moeten worden. Dat is veel trager dan in 1 stream 6GB plaatsen. In Cold War op de PS4 duurden sommige updates soms wel 30+ minuten, ondanks dat de update files zo binnen was. In dat licht is 3 minuten voor een vergelijkbare update op de 5 een heel stuk sneller.Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:12:
[...]
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Ik game niet vaak genoeg, dus ik vind ik rest mode een beetje onzinnig. Zeker ook omdat de PS5 toch als een raket opstart. De PS4 pro was zeker beduidend trager. Doordat ik niet zo heel vaak game (al is het nu iets meer omdat ik 's avonds minder te doen heb, gek he?) had ik dan dat ik de PS4 aanzwengelde en eerst een uur nog geen game kon spelen.thunder8 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:10:
[...]
Kan zijn omdat er heel veel kleine bestanden aangepast moeten worden. Dat is veel trager dan in 1 stream 6GB plaatsen. In Cold War op de PS4 duurden sommige updates soms wel 30+ minuten, ondanks dat de update files zo binnen was. In dat licht is 3 minuten voor een vergelijkbare update op de 5 een heel stuk sneller.Ik heb zelf mijn PS5 altijd in rustmodus staan ipv helemaal uit. Meeste momenten is de update dan al op de achtergrond gedaan.
Verwijderd
Als je weinig gamed dan is het nou juist fijn als je hem in de rest mode kan zetten. Aangezien er best vaak updates van games zijn. Het is dan jammer dat je dan moet wachten voordat de updates geïnstalleerd zijn. Ik weet niet hoeveel games je geïnstalleerd hebt staan op je SSD.Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:17:
[...]
Ik game niet vaak genoeg, dus ik vind ik rest mode een beetje onzinnig. Zeker ook omdat de PS5 toch als een raket opstart. De PS4 pro was zeker beduidend trager. Doordat ik niet zo heel vaak game (al is het nu iets meer omdat ik 's avonds minder te doen heb, gek he?) had ik dan dat ik de PS4 aanzwengelde en eerst een uur nog geen game kon spelen.
Of je moet het echt voor de stroomrekening doen, volgens mij verbruikt de PS5 ongeveer 5 watt in Rust mode.
De meeste reflecties zijn SSR (screen space reflections), heel kort door de bocht zijn dit reflecties die pas berekend worden nadat de huidige frame al gerenderd is en er "opgeplakt" worden. De naam zegt het eigenlijk al "screen space" het hergebruikt data wat op het scherm zichtbaar isMagic schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:58:
[...]
Meteen de reden waarom screen space reflecties doorgaans alleen hetgene reflecteren wat al in beeld gerenderd wordt. Met raytracing (reflecties en schaduwen) aan werkt culling niet meer (goed), dus moeten er andere optimalisaties bedacht worden.
Ray Tracing vereist inderdaad een compleet nieuwe manier van optimalisaties en culling is daarin enorm complex (je ziet devs nu ook verschillende methodes/manieren toepassen met wisselende resultaten). Maar even versimpeld, wat je culled voor jouw rasterization (gewone/klassieke render) heeft geen impact op wat jij culled voor jouw RT render. RT leunt op een apart model (BVH) om te bepalen wat en hoe er gerenderd wordt. Een developer kan er dus voor kiezen om een boom wel te renderen maar deze niet mee te nemen in een RT reflectie of andersom.
Neem dit met een korreltje zout gezien ik het extreem versimpelt uitleg (zoals sommige misschien al door hebben ben ik geen held als het op dingen overbrengen via tekst aankomt
[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 23-12-2021 11:26 ]
Dat probleem had ik op de PS4 ook. En dan is de zin om te gamen voor mij alweer weg, als het zolang duurt. Dan maar iets meer stroom verbruiken, zodat hij periodiek de updates lekker in de achtergrond kan doen. je kan bij de PS5 ook aangeven wat actief moet blijven, zodat je het stroomverbruik tot een minimum kan beperken. Als je zoals ik een aparte lader hebt voor de controllers, kan je bijvoorbeeld het laden via de usb-poorten uitzetten in rustmodus. Ik denk dat je juist eerder gebruik zou moeten maken van de rustmodus als je minder gamed, omdat je dan minder tegen tig updates aanloopt als je de console een keer start. Als je regelmatig gamed, heb je hier minder last van, omdat je vaker tussendoor bijwerkt.Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:17:
[...]
Ik game niet vaak genoeg, dus ik vind ik rest mode een beetje onzinnig. Zeker ook omdat de PS5 toch als een raket opstart. De PS4 pro was zeker beduidend trager. Doordat ik niet zo heel vaak game (al is het nu iets meer omdat ik 's avonds minder te doen heb, gek he?) had ik dan dat ik de PS4 aanzwengelde en eerst een uur nog geen game kon spelen.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
De interne SSD van de PS5 heeft een hele hoge leessnelheid, maar de schrijfsnelheid valt tegen. Er moest natuurlijk wel ergens op worden bezuinigd.
Overigens heb je van die trage schrijfsnelheid in de praktijk weinig last. Grote updates duren inderdaad langer dan je zou verwachten. Ik merk dat grote games die ik op de andere SSD heb staan (Samsung) een stuk vlotter updaten.
Overigens heb je van die trage schrijfsnelheid in de praktijk weinig last. Grote updates duren inderdaad langer dan je zou verwachten. Ik merk dat grote games die ik op de andere SSD heb staan (Samsung) een stuk vlotter updaten.
Ah, haal ik meerdere begrippen door elkaar, dank voor je uitleg, geeft me weer wat meer handvaten om eens wat meer in te verdiepenCaayn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:21:
[...]
De meeste reflecties zijn SSR (screen space reflections), heel kort door de bocht zijn dit reflecties die pas berekend worden nadat de huidige frame al gerenderd is en er "opgeplakt" worden. De naam zegt het eigenlijk al "screen space" het hergebruikt data wat op het scherm zichtbaar isNu zijn er wel trucjes om de imperfecties van SSR tegen te gaan maar die kosten uiteraard extra performance of brengen extra complexiteit met zich mee.
Ray Tracing vereist inderdaad een compleet nieuwe manier van optimalisaties en culling is daarin enorm complex (je ziet devs nu ook verschillende methodes/manieren toepassen met wisselende resultaten). Maar even versimpeld, wat je culled voor jouw rasterization (gewone/klassieke render) heeft geen impact op wat jij culled voor jouw RT render. RT leunt op een apart model (BVH) om te bepalen wat en hoe er gerenderd wordt. Een developer kan er dus voor kiezen om een boom wel te renderen maar deze niet mee te nemen in een RT reflectie of andersom.
Neem dit met een korreltje zout gezien ik het extreem versimpelt uitleg (zoals sommige misschien al door hebben ben ik geen held als het op dingen overbrengen via tekst aankomt), graphics rendering is een enorm complex onderwerp.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ga ik overwegen. Ik heb wel een mentaliteit dat ik onzinnig verbruik wil vermijden. Dat gaat mij niet om euro's maar om algehele besparing voor iets wat je niet nodig hebt.Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:21:
[...]
Als je weinig gamed dan is het nou juist fijn als je hem in de rest mode kan zetten. Aangezien er best vaak updates van games zijn. Het is dan jammer dat je dan moet wachten voordat de updates geïnstalleerd zijn. Ik weet niet hoeveel games je geïnstalleerd hebt staan op je SSD.
Of je moet het echt voor de stroomrekening doen, volgens mij verbruikt de PS5 ongeveer 5 watt in Rust mode.
Ik volg je redenatie verder wel. Ik kan het ook oplossen, nu ik toch thuis werk, om dat ding even aan te zetten in de middag, dan rest mode en in de avond gamen. (meestal is het voor mij toch een gepland moment ivm kids en vrouw.)
Verwijderd
Heb je daar een bron van? Want volgens mij is de write speed gelijk aan de read speed van de interne SSD (5500MB/S).Nyarlathotep schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:28:
De interne SSD van de PS5 heeft een hele hoge leessnelheid, maar de schrijfsnelheid valt tegen. Er moest natuurlijk wel ergens op worden bezuinigd.
Bron: Een game kopieren van de interne SSD naar de 'externe', en vice versa. Dan zie je heel duidelijk het verschil.Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:47:
[...]
Heb je daar een bron van? Want volgens mij is de write speed gelijk aan de read speed van de interne SSD (5500MB/S).
Edit: Ik bedoel natuurlijk de tweede ingebouwde SSD. Een Samsung in mijn geval.
[ Voor 10% gewijzigd door Nyarlathotep op 23-12-2021 11:53 ]
Extern als in over usb? Wat Ghost Babel ook zegt, de lees en schrijf is nagenoeg gelijk.Nyarlathotep schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:49:
[...]
Bron: Een game kopieren van de interne SSD naar de 'externe', en vice versa. Dan zie je heel duidelijk het verschil.
[ Voor 10% gewijzigd door Kenny_026 op 23-12-2021 11:52 ]
Verwijderd
En hoeveel scheelt dat dan? Heb je het ook echt getimed of is het meer een gevoel?Nyarlathotep schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:49:
[...]
Edit: Ik bedoel natuurlijk de tweede ingebouwde SSD. Een Samsung in mijn geval.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2021 12:35 ]
Serieus? echt hoe dan....... dat moet toch veel slimmer kunnen zul je zeggen.SD5k schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:34:
[...]
[...]
Het is de complete game die wordt gekopieerd, niet alleen die patch, vandaar dat het zo lang duurt.
[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 23-12-2021 11:58 ]
Ik heb net Destiny, 82.4GB even getest.Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:57:
[...]
En hoeveel scheelt dat dan? Heb je het ook echt getimed of is het meer een gevoel?
Van uitbreiding Aorus naar intern: 5m39
Van intern naar Aorus: 1m42
Het vreemde is dat Destiny op de console 77.5GB is en als hij op de Aorus staat hij 82.4GB groot is. Dat moet dan iets van compressie zijn die vertraagd.
[ Voor 7% gewijzigd door Kenny_026 op 23-12-2021 13:05 ]
In mijn zoektocht naar een 2e Dualsense controller, kwam ik onderstaande afbeelding tegen.
Hier in het topic wel wat gevonden over het aan passen van de knoppen X, O, Vierkant, Driehoek, maar dat waren stickers.
Ik ben eigenlijk op zoek naar identieke doorzichtige buttons maar dan met gekleurde X, O, Vierkant en Driehoek in de juiste kleuren. Iemand al iets gevonden ? Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar met de subtiele kleurtjes in de buttons, vind ik het net iets mooier. Tevens weer een leuk projectje om een Dualsense controller even open the halen.
Hier in het topic wel wat gevonden over het aan passen van de knoppen X, O, Vierkant, Driehoek, maar dat waren stickers.
Ik ben eigenlijk op zoek naar identieke doorzichtige buttons maar dan met gekleurde X, O, Vierkant en Driehoek in de juiste kleuren. Iemand al iets gevonden ? Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar met de subtiele kleurtjes in de buttons, vind ik het net iets mooier. Tevens weer een leuk projectje om een Dualsense controller even open the halen.
XBL: MRE Inc
Dit heeft te maken met de brakke manier waarop PlayStation disksize telt. Elk game heeft ook een stukje 'exclusieve data' die altijd op de internal storage moet staan. Wanneer je spel zelf ook op de internal storage staat, dan toont de gebruikte disksize het totaal. Zet je een spel op externe storage, dan krijg je enkel de size van de externe storage te zien, en de size van het intern gedeelte valt onder 'Other'. Hoe meer games je dus op external storage hebt (M.2 of USB), hoe groter die Other zal worden. Bij mij is die bvb maar eventjes 45GB groot, omwille van een externe 6TB schijf voor PS4 games.Kenny_026 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:51:
[...]
Het vreemde is dat Destiny op de console 82.4GB is en als hij op de Aorus staat hij 77.5GB groot is.
Dus in jouw geval zal met Destiny op de M.2 SSD gegarandeerd je Other van de console SSD minstens 5GB groot zijn. Verhuis je Destiny terug naar de interne SSD zal je zien dat die Other ineens 5GB minder groot is.
Bij de PS4 is er overigens een truuk om te weten hoeveel elk extern geïnstalleerd game inneemt: je disconnect de externe storage, en als je dan naar interne storage gaat, krijg je nog altijd al die externe games te zien maar dan met hun disksize van hun 'exclusieve data'. Dan zie je ook hoe dat enorm scheelt van game tot game. Bij de meeste games gaat het over enkele megabytes. Er zijn ook een hoop games die exact 1080MB innemen, en dan uitzonderingen die meerdere gigabytes innemen.
Heb jij enig idee waar de vertraging met schrijven zit? Ik krijg er niets over te vinden. Maaar talloze sites hebben de snelheid als 5500 r/w staan…Twixie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:12:
[...]
Dit heeft te maken met de brakke manier waarop PlayStation disksize telt. Elk game heeft ook een stukje 'exclusieve data' die altijd op de internal storage moet staan. Wanneer je spel zelf ook op de internal storage staat, dan toont de gebruikte disksize het totaal. Zet je een spel op externe storage, dan krijg je enkel de size van de externe storage te zien, en de size van het intern gedeelte valt onder 'Other'. Hoe meer games je dus op external storage hebt (M.2 of USB), hoe groter die Other zal worden. Bij mij is die bvb maar eventjes 45GB groot, omwille van een externe 6TB schijf voor PS4 games.
Dus in jouw geval zal met Destiny op de M.2 SSD gegarandeerd je Other van de console SSD minstens 5GB groot zijn. Verhuis je Destiny terug naar de interne SSD zal je zien dat die Other ineens 5GB minder groot is.
Bij de PS4 is er overigens een truuk om te weten hoeveel elk extern geïnstalleerd game inneemt: je disconnect de externe storage, en als je dan naar interne storage gaat, krijg je nog altijd al die externe games te zien maar dan met hun disksize van hun 'exclusieve data'. Dan zie je ook hoe dat enorm scheelt van game tot game. Bij de meeste games gaat het over enkele megabytes. Er zijn ook een hoop games die exact 1080MB innemen, en dan uitzonderingen die meerdere gigabytes innemen.
Ik negeer de updates en ga meteen gamen. Ze zijn alleen nodig voor online wat ik toch niet doe, dus daarvoor heb ik de updates niet nodig.Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:21:
[...]
Als je weinig gamed dan is het nou juist fijn als je hem in de rest mode kan zetten. Aangezien er best vaak updates van games zijn. Het is dan jammer dat je dan moet wachten voordat de updates geïnstalleerd zijn. Ik weet niet hoeveel games je geïnstalleerd hebt staan op je SSD.
Het ligt aan de specs van de interne SSD. Zo simpel is het. Hoge leessnelheid, lage schrijfsnelheid. Want die is minder belangrijk.Kenny_026 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:16:
[...]
Heb jij enig idee waar de vertraging met schrijven zit? Ik krijg er niets over te vinden. Maaar talloze sites hebben de snelheid als 5500 r/w staan…
De schrijfsnelheid is nog altijd hoog genoeg om de max downloadsnelheid van games bij te benen, dus je zal er in de praktijk nauwelijks last van hebben.
Verwijderd
In principe heb je ze dan niet nodig. Maar soms is het toch best fijn als er bugs gefixt zijn, aangezien games tegenwoordig best brak worden opgeleverd :-)cold_as_ijs schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:42:
[...]
Ik negeer de updates en ga meteen gamen. Ze zijn alleen nodig voor online wat ik toch niet doe, dus daarvoor heb ik de updates niet nodig.
Verwijderd
Is dat ook echt zo? Of is dit een gok? Want ik zie het nergens in de specs staan. Heb jij hier een bron van?Nyarlathotep schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:58:
[...]
Het ligt aan de specs van de interne SSD. Zo simpel is het. Hoge leessnelheid, lage schrijfsnelheid. Want die is minder belangrijk.
De schrijfsnelheid is nog altijd hoog genoeg om de max downloadsnelheid van games bij te benen, dus je zal er in de praktijk nauwelijks last van hebben.
Cyberpunk 77 is een goed voorbeeld van een brakke game bij release waar echt updates voor nodig zijn.Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:00:
[...]
In principe heb je ze dan niet nodig. Maar soms is het toch best fijn als er bugs gefixt zijn, aangezien games tegenwoordig best brak worden opgeleverd :-)
Verder kan ik me AC Unity nog herinneren wat op release ook maar half werkte.
Verwijderd
Overigens werkt de unity 1.0 versie op 60fps op de ps5. De geüpdatet versie draait op 30fpsKalder schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:20:
[...]
Cyberpunk 77 is een goed voorbeeld van een brakke game bij release waar echt updates voor nodig zijn.
Verder kan ik me AC Unity nog herinneren wat op release ook maar half werkte.
Ja dan moet je de afweging maken, buggy as hell op 60fps, of geupdate maar dan maar 30fps...Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:29:
[...]
Overigens werkt de unity 1.0 versie op 60fps op de ps5. De geüpdatet versie draait op 30fps
Ik weet wel dat ik die game na het eerste uurtje spelen weggelegd heb omdat het gewoon te buggy was inclusief een hoop grafische glitches zelfs, en daarna nog maar weinig gespeeld, de grootste issues waren wel binnen een week hersteld, maar waarschijnlijk toen ook meteen 30fps geimplementeerd omdat de PS4 duidelijk de game niet goed kon handelen op 60fps.
De nieuwste game die ik op mijn PS5 heb gespeeld is GoWVerwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:00:
[...]
In principe heb je ze dan niet nodig. Maar soms is het toch best fijn als er bugs gefixt zijn, aangezien games tegenwoordig best brak worden opgeleverd :-)
Dus ik heb nooit last van brakke opleveringen
Die zul je wel moeten updaten om 60fps op PS5 te krijgencold_as_ijs schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:37:
[...]
De nieuwste game die ik op mijn PS5 heb gespeeld is GoW
Dus ik heb nooit last van brakke opleveringen
PS knop kun je simpelweg met een sticker doen.MRE-Inc schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:08:
In mijn zoektocht naar een 2e Dualsense controller, kwam ik onderstaande afbeelding tegen.
[Afbeelding]
Ah, ziet er mooi uit !!! Waar heb jij ze gehaald en is het goede kwaliteit ? Dus niet dat ze er na 10x drukken afvallen/los zitten ?FMS schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:37:
[...]
PS knop kun je simpelweg met een sticker doen.
[Afbeelding]
XBL: MRE Inc
Weet niet helemaal zeker of het klopt, maar dacht ooit eens gehoord te hebben dat de symbool knoppen van de DS4 ook passen op de Dualsense, dan heb je wel de gekleurde symbolen, alleen dan heb je dat de hoogtes niet helemaal kloppen volgens mij.MRE-Inc schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:40:
[...]
Ah, ziet er mooi uit !!! Waar heb jij ze gehaald en is het goede kwaliteit ? Dus niet dat ze er na 10x drukken afvallen/los zitten ?
F1 2021; overal gezocht, maar waar kan ik in vredesnaam die stomme driving aids (remhulp enzo) uitzetten? Als ik Google is er kennelijk een menuutje voor, maar waaaaaar
?
Bij het menu voor de race start zie ik het meestal. De driving style mag dan niet op casual staan. Anders verdwijnt het menu volgens mij.edwinvdteems schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:56:
F1 2021; overal gezocht, maar waar kan ik in vredesnaam die stomme driving aids (remhulp enzo) uitzetten? Als ik Google is er kennelijk een menuutje voor, maar waaaaaar?
Casual?m4yall schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:13:
[...]
Bij het menu voor de race start zie ik het meestal. De driving style mag dan niet op casual staan. Anders verdwijnt het menu volgens mij.
Het zou toch gewoon ergens in het main menu te vinden moeten zijn?
Als je als rijstijl casual hebt gekozen, verdwijnen er menu opties, waaronder de assists. Als je de assists wilt aanpassen moet je switchen naar de normale stijl, dit kan door in het hoofdmenu van de instellingen op driehoekje te drukken (rechtsboven in beeld zie je dat staan).edwinvdteems schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:22:
[...]
Casual?
Tijdens het selecteren van race zie je racing style rechtsboven. Met driekhoekje kun je dat aanpassen naar Expert en dan kun je ook alle individuele hulpmiddelen uitzetten.edwinvdteems schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:22:
[...]
Casual?
Ikzelf race nog met de racing line, vooral voor de onbekende circuits, waar ik niet de tijd voor wil nemen om echt te leren kennen.
Cool, ziet er meteen een stuk beter uit wat mij betreft!FMS schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:37:
[...]
PS knop kun je simpelweg met een sticker doen.
[Afbeelding]
Zojuist bij dbrand de Darkplates 2.0 besteld voor mijn Digital Edition.
/f/image/4UzXWctVowvzixUhvSMzFlZB.png?f=fotoalbum_medium)
Die beschrijvingen op de website ook ... Ze kunnen er zelf, in ieder geval, hard om lachen.
/f/image/4UzXWctVowvzixUhvSMzFlZB.png?f=fotoalbum_medium)
Die beschrijvingen op de website ook ... Ze kunnen er zelf, in ieder geval, hard om lachen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
| Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |