Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:41
Het baart me toch wel enigszins zorgen dat er hier een hoop mensen zijn met 0 crashes en een stille PS5. Laat me vrezen dat het niet opgelost kan worden met een update.

Hier was het even schrikken toen hij op de eerste dag vanaf rustmodus niet meer aan wilde. Ik had eerst alles geïnstalleerd voordat ik een beetje Astro ging spelen. Toen de PS5 met rust gelaten en daarna wilde hij even niet meer aan, eerst via de controller niet en vervolgens ook via de aan-uit-knop geen reactie. Maar gelukkig ging hij toen wel ineens aan, en moest het systeem herstellen.
De tweede crash was in het hoofdmenu en kreeg ik de melding dat Cold War gecrasht was die op de achtergrond draaide. Toen starte de console gelukkig wel snel vanzelf weer opnieuw op en deed een herstel. Geen externe schijf hier.

Ook vind ik dat hij veel lawaai maakt, al helemaal als je de stille XSX ernaast hebt staan

[ Voor 70% gewijzigd door Steven030 op 21-11-2020 09:11 ]

• RandyAmsterdam
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 19:35
ikookhier schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:01:
Even een vraag, Als ik een ps4 game(Disc) heb met een Ps5 upgrade moet dan de ps4 installatie op de console blijven staan ?

Hij blijft de Disc steeds opnieuw installeren :S

Mortal kombat 11 neemt nu met 2 installaties iets van 120GB inbeslag.
Lees een hoop gedoe met BC games en installaties... loopt niet echt lekker.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 23:28

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Phusebox schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:58:
[...]

Accuduur lang? Al 2x moeten opladen en niet eens heel veel gespeeld.
Astrobot gespeeld? Die neemt veel van de accu door de constante vibratie.

Spiderman heeft een subtielere implementatie van DualSense en die heb ik gisteravond 6 uren gespeeld en roen was er pas 1 blokje van de accustatus af.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• G4mert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-04 19:52
De mensen zeggen dat hij volledig stil is. Dat heb ik ook in Astro en andere games. Hooguit heel zacht 'lucht/ fan' geluid.

Maar als je Demon Souls op 60 fps speelt dan hoor ik duidelijk een ander geluidje klein brommetje.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:00:
Is the HDMI Cable Included with Sony PS5 Really HDMI 2.1? Tested!

De uitkomst mag je wel verassend noemen :?

[YouTube: Is the HDMI Cable Included with Sony PS5 Really HDMI 2.1? Tested!]
De uitkomt is toch dat het een 40 Gbps kabel is? Of heb ik het verkeerd verstaan.

Zelf heb ik de kabel niet gebruikt die erbij zat, want was echt veel te kort.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Phusebox schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:05:
[...]

De uitkomt is toch dat het een 40 Gbps kabel is? Of heb ik het verkeerd verstaan.

Volgens mij om de bewering uit elkaar te trekken dat het aan de kabel ligt en niet aan de console.

Terwijl je vervolgens dingen uitsluit wel degelijk aannemelijk is dat het aan de console ligt.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
[...]

Digital Foundry had ook al aangegeven dat het sen 2.1 kabel was. Was een paar weken geleden nogal wat discussie over, fud berichten.

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:04
ikookhier schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:01:
Even een vraag, Als ik een ps4 game(Disc) heb met een Ps5 upgrade moet dan de ps4 installatie op de console blijven staan ?

Hij blijft de Disc steeds opnieuw installeren :S

Mortal kombat 11 neemt nu met 2 installaties iets van 120GB inbeslag.
Wat nu als je een externe HDD eraan hangt en aangeeft dat PS4 games daar op moeten komen.
Installeert hij dan de PS4 versie niet daarop? Zodat je alleen de PS5 versie overhoud op de SSD?

• Phusebox
MoldyInko schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:08:
[...]

Volgens mij om de bewering uit elkaar te trekken dat het aan de kabel ligt en niet aan de console.

Terwijl je vervolgens dingen uitsluit wel degelijk aannemelijk is dat het aan de console ligt.
Ok zo bedoeld je, dus dat die 32 Gbps cap niet door de kabel komt.

Verwijderd

[...]

Zoals jullie weten de onderstaande bijgeleverde dropveter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClFTJlhO7hPq6Tbv7T02cxLb0PQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XJmG5ecspukdjqYn4TUzGBlk.png?f=fotoalbum_large

Met onderstaande als meet resultaat 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc161Isw8Ufh4T-ProEYavjB4Pk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYc42ZPvMqKWMEPVVS058eap.png?f=fotoalbum_large

• laurens700
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-08-2024
Schijnt iemand die het heeft gefixt het brommend geluid:

https://www.psu.com/news/ps5-coil-whine-issue-how-to-fix-it/

One user on Twitter (@Frank_Supercell) has reportedly fixed the PS5 coil whine issue by opening up his PS5 and discovering that a sticky label had come loose and got in the way, causing the issue.

Console id: Dr Stream | Playstation 5 | Xbox series X | LG 65 CX | Iphone 11 Pro 256 GB | AirPods Pro | MacBook Pro 16 inch

• Marselaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-11 10:53
Ik heb hem zo staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06pZZw20UvQNYMDf2Xf6nfd5oDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TZZBPiZUuB7Gzg1aSP3wdkpO.png?f=fotoalbum_large

Na een aantal uur gamen werd hij wel warm, maar lang zo heet niet als de PS4 Pro. Er zitten wel 3 gaten (voor kabels) achterin het kastje.

Horizontaal vind ik hem niet heel mooi zo in het kastje, maar rechtop naast de tv gaat ten koste van mijn ambilight.

[ Voor 4% gewijzigd door Marselaar op 21-11-2020 09:23 . Reden: gaten toegevoegd ]

PSN: Marselaar

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:43
Gisteren Spiderman gedaan op 30 fps. Opzich erg benieuwd hoe de 60 fps speelt, maar waarschijnlijk wil je dan niet meer terug. Wil Miles Morales ook met alle eyecandy zien eigenlijk.

Welke modus bevalt jullie het beste? Zou er haast een poll van willen zien :p

Verwijderd

laurens700 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:16:
Schijnt iemand die het heeft gefixt het brommend geluid:

https://www.psu.com/news/ps5-coil-whine-issue-how-to-fix-it/

One user on Twitter (@Frank_Supercell) has reportedly fixed the PS5 coil whine issue by opening up his PS5 and discovering that a sticky label had come loose and got in the way, causing the issue.
Voor wie de foto hebben gemist van de vermoedelijke boosdoener, het gaat om het onderstaande stickertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK_2JtyZk-4HbcymMAoiQKjzXSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlMBtVFJOqF0af0c806OKsvT.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij sterk, maar goed :)

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-11 10:55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:27:
[...]

Voor wie de foto hebben gemist van de vermoedelijke boosdoener, het gaat om het onderstaande stickertje.

[Afbeelding]

Lijkt mij sterk, maar goed :)
Maar dat geluid dat hij postte klinkt ook echt toaal anders dan al onze coil whine verhalen, dus ik snap niet waarom iedereen hier over schrijft :X Ik ga straks alsnog wel ff op onderzoek uit, maar zijn geluidssample is veel 'sneller' in frequentie wanneer de Ps5 niets doet dan bijna álle coilwhine filmjes.

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 11:16
Lekkerboeie86 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:26:
Gisteren Spiderman gedaan op 30 fps. Opzich erg benieuwd hoe de 60 fps speelt, maar waarschijnlijk wil je dan niet meer terug. Wil Miles Morales ook met alle eyecandy zien eigenlijk.

Ik heb lange tijd mijzelf wijsgemaakt dat 30fps op de console prima is. Nu ik 60fps heb meegemaakt in Spiderman wil ik inderdaad niet meer terug. Gameplay is ook zo snel dat het verschil in graphics niet zoveel opvalt.

Stadia / PSN : whenheco

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:27:
[...]

Was gister al voorbij gekomen.. Denk niet dat het dat zomaar is..

Dit is zijn geluid:

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

v8power67

Psn: Mausosaurus

Uhm ja ik begon op 60 fps en switchde terug naar 30 en dacht even dat ik dronken was ofzo haha. 60 fps isngewoon zo absurd smooth en in een game als dit die snel is en veel.combat heb je meer aan die 60fps dan aan raytracing. Heb paar keer naar de reflecties gekeken en ja mooi idd. Maar als.ik lekker aan het rond swingen ben let ik er totaal niet op. Uiteindelijk wende de 30fps wel weer maar roch merkte dat het gewoon trage speelt waar die met 60fps dus ook sneller reageert etc. Nee ik ben nu echt als het kan altijd in 60fps met elke game!

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Verwijderd

poor Leno schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:33:
[...]

Dit is zijn geluid:

[Streamable]
Het kan toch niet zo zijn, dat van alle geproduceerde PlayStation 5 consoles dit het euvel is.

• Jamesl
  • Laatst online: 12:51
DennusB schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:45:
Laden jullie ook gewoon de controller op met de bijgeleverde USB-A naar USB-C kabel? Ligt er hier al 2 uur aan maar geeft nog steeds maar 1 streepje accu aan ..
Ja heb het gevoel dat het hier ook extreem traag gaat.

• ikookhier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07

ikookhier

>hijdiehieris<

Cloud_VII schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:09:
[...]

Wat nu als je een externe HDD eraan hangt en aangeeft dat PS4 games daar op moeten komen.
Installeert hij dan de PS4 versie niet daarop? Zodat je alleen de PS5 versie overhoud op de SSD?
Heb nu geen ssd er aan hangen, Ga ik even proberen :9

PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jamesl schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:36:
[...]

Ja heb het gevoel dat het hier ook extreem traag gaat.
Heb hem gisteren ff aan een normaal USB blok gelegd en toen ging t wel super snel!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• MoldyInko
Wees voorzichtig met externe HDDs. Er was laatst op verschillende websites gesproken over een Rebuild Database Bug.

Websites heb ik helaas niet meer paraat. Maar misschien als je op het bovenstaande zoekt dat er wat bronnen naar voren komen.

• Brutal1ty
madcon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:32:
[...]

Ik heb lange tijd mijzelf wijsgemaakt dat 30fps op de console prima is. Nu ik 60fps heb meegemaakt in Spiderman wil ik inderdaad niet meer terug. Gameplay is ook zo snel dat het verschil in graphics niet zoveel opvalt.
Welkom bij de wondere wereld van hogere framerates. Kijk uit, ga niet al je shooters ineens in de 120fps modus spelen wanneer je online gaat - anders worden we straks allemaal érg boos wanneer devs het niet (meer) gaan ondersteunen om welke reden dan ook :D EDIT: deze beredenering is echter wel waarom ik veel shooters op m'n PC speel (ondanks dat deze minder snel is dan de Ps5 of XsX :+ ) - res op 1080 en framerates locken op 144 :P

[ Voor 13% gewijzigd door Brutal1ty op 21-11-2020 09:40 ]

• Steven030
poor Leno schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:33:
[...]

Dit is zijn geluid:

[Streamable]
Wow oke, dat lijkt me een defect :(. Hier zoemt/blaast hij meer

• Lekkerboeie86
Verder zag ik the Witcher complete edition voor 15 euro in de black friday deals staan. Deze krijgt gratis PS5 upgrade. Lijkt me een erg mooie deal.

nieuws: The Witcher 3 met raytracing verschijnt voor PlayStation 5, Xbox Seri...

• Brutal1ty
Steven030 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:02:
Het baart me toch wel enigszins zorgen dat er hier een hoop mensen zijn met 0 crashes en een stille PS5. Laat me vrezen dat het niet opgelost kan worden met een update.

Hier was het even schrikken toen hij op de eerste dag vanaf rustmodus niet meer aan wilde. Ik had eerst alles geïnstalleerd voordat ik een beetje Astro ging spelen. Toen de PS5 met rust gelaten en daarna wilde hij even niet meer aan, eerst via de controller niet en vervolgens ook via de aan-uit-knop geen reactie. Maar gelukkig ging hij toen wel ineens aan, en moest het systeem herstellen.
De tweede crash was in het hoofdmenu en kreeg ik de melding dat Cold War gecrasht was die op de achtergrond draaide. Toen starte de console gelukkig wel snel vanzelf weer opnieuw op en deed een herstel. Geen externe schijf hier.

Ook vind ik dat hij veel lawaai maakt, al helemaal als je de stille XSX ernaast hebt staan
Mijne (of najah... m'n vriendin heeft de Ps5 toegeëigend eigenlijk :o ) is ook erg luid... maar een omruil zal er de komende maanden niet in zitten. Als ik dit weekend nog een andere oorzaak kan vinden zonder teveel garantie te breken hoort iedereen 't wel, maar ik ben bang dat dat lastig wordt.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:13
DennusB schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:37:
[...]

Heb hem gisteren ff aan een normaal USB blok gelegd en toen ging t wel super snel!
Yep dan is die sneller opgeladen.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Phusebox

Ik zie het verschil niet dus blijf bij 30 FPS. 120 FPS op de Series X merk ik ook niks van met CoD, buiten dan dat het bagger uitziet.

• G4mert
Iedereen die een hoog geluidje hoort OOK tijdens de PS5 homescreen test dit:

Zet je ps5 verticaal neer. Druk de zijkanten van de playstation naar elkaar toe ergens in het midden. En check dan of het geluid minder is. Bij mij het geval. Simpel op te lossen door een rubber dempertje tussen de plates en de console te stoppen. Want die passen er alleen onder druk tussen en dat geeft uiteraard hetzelfde effect.

• koentje3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 17:04
Hoort iemand (ook) zijn ps5 is rest mode?

• G4mert
koentje3 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:49:
Check mijn comment boven je. Laat maar weten of dit helpt

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
koentje3 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:49:
De eerste dag hoorde ik hem nog als ik ging gaan slapen, dat was ongeveer 3 uur na hem in rest mode te zetten. De volgende ochtend was het wel gedaan en nu ook niets meer. Zal bij mij nog iets van download zijn dat nog bezig was.

• Steven030
Brutal1ty schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:42:
[...]

Mijne (of najah... m'n vriendin heeft de Ps5 toegeëigend eigenlijk :o ) is ook erg luid... maar een omruil zal er de komende maanden niet in zitten. Als ik dit weekend nog een andere oorzaak kan vinden zonder teveel garantie te breken hoort iedereen 't wel, maar ik ben bang dat dat lastig wordt.
Haha mooi is dat :). Ik moet wel zeggen dat hij eigenlijk alleen lawaai maakt bij het opstarten, dan klinkt hij als mijn ps4 pro. Verder zoemt hij alleen

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:52
Iemand hier Ratchet and Clank uit de PS+ collectie al gespeeld en en een oplossing voor het volgende: Dacht ik ga deze eerst spelen voordat Rift Apart uitkomt, maar zie dat alles in het nederlands is, inclusief stemmen en kom nergens een optie tegen om de taal te veranderen. Lukt alleen als ik vanuit het playstation menu de taal van de console naar engels veranderen. Originele audio ook al geselecteerd.

Ben momenteel maar van HDR afgestapt en PS5 rechtstreeks op AVR aangesloten met wel nog 4K, teveel lipsync problemen, in games, youtube etc en kreeg het niet verholpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Veertien14 op 21-11-2020 09:57 ]

Veertien14 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:55:
Iemand hier Ratchet and Clank uit de PS+ collectie al gespeeld en en een oplossing voor het volgende: Dacht ik ga deze eerst spelen voordat Rift Apart uitkomt, maar zie dat alles in het nederlands is, inclusief stemmen en kom nergens een optie tegen om de taal te veranderen. Lukt alleen als ik vanuit het playstation menu de taal van de console naar engels veranderen. Originele audio ook al geselecteerd.
Kan voor deze game inderdaad alleen aangepast worden via de systeemtaal.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Soussi.
  • Laatst online: 01-01-2021
Heb de PS5 Disc versie getest, Spiderman remastered, fall guys, god of war, astro en geen crashes ervaren of glitches. Blueray drive was vrij ok bij het installeren. Miles morales nog niet gespeeld dus geen idee hoe hard de drive gaat bij het spelen. Coil spin niet echt ervaren of is heel zacht. Maakt lichtjes geluid zoals een externe hdd doet dus valt heel goed mee. Ik speel vanop een 2.5m afstand ongeveer en hoor het niet.

PS: een nwe ps account dus geen sprake van overzetten enzo en heb meteen de fw geüpdate + standby afgezet. Nog geen meerdere profielen opgezet daar wacht ik nog even mee. Ook geen externe hdd aangesloten.

• Brutal1ty
Steven030 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:52:
[...]

Haha mooi is dat :). Ik moet wel zeggen dat hij eigenlijk alleen lawaai maakt bij het opstarten, dan klinkt hij als mijn ps4 pro. Verder zoemt hij alleen
Ja ik moet mijn disc drive etc zelfs nog testen, maar bij mij is het ook vooral dat ik héél gevoelig ben voor coil-whine achtige geluiden. Bijna tot het niveau dat je zou denken ''kerel... autisme misschien? :X '' en ik dat dus bewust en onbewust door alles heen hoor.

Ps5 náást TV ipv achter maakte al een groot verschil. De fans zelf kan ik wel horen als ik echt m'n best doe, maar totaal geen last van - is eerder m'n nieuwe (stille) PC dan wat ik gewend ben van consoles. Het brom geluidje verdwijnt bijna als hij niet aan het echo'en is achter m'n TV, maar het hóge 'tjiptjiptjiptjiptjip' achtige geluidje moet ik op de een of andere manier tegen zien te houden of zien te verminderen :P Ik heb door wat minder verstandige keuzes vroeger tinnitus, zonder dat mijn gehoor zelf is aangetast voor hoge tonen en dat is zo bizar dat het dit soort toontjes kan 'overnemen' 8)7

Vandaar mijn jacht tegen de coilwhine-meldingen :D Op dat na nog geen issues so far _/-\o_

• ikookhier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07

ikookhier

>hijdiehieris<

Eerste vastloper gehad in Astro, denk dat het door een update van bugsnax kwam.
Totaal iets van 8 uur gegamed.

PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Wij hebben hier thuis 2 PS5’s staan, 1 voor mijn broer en 1 voor mij en nog geen een heeft last gehad van chrashes of extreme geluiden.
Juist bij het installeren van een disk kan de PS5 nogal redelijk wat geluid maken.
De PS5 heeft ook een in totaal meer dan 11 uur gedraaid.
Juist kan ik geen PS4 games kopen, zo wou ik minecraft kopen via de store maar het lukte niet. Ik moet het via de app doen en dan downloaden.
Gisteren kon ik ook geen save data van de PS4 downloaden.

[ Voor 37% gewijzigd door AppleFan2007 op 21-11-2020 10:07 ]

• Syn3rgi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 19:57
Ik ga toch de Pulse 3D headset terugsturen. Vind het geluid erg dof. Dacht eerst dat het aan m'n PS4 lag, maar heb er ook last van op de PS5. Daarnaast heb ik ook liever stoffen oorschelpen, gisteren merkte ik na een paar uurtjes gamen dat ze toch niet zo lekker zitten - mijn Turtle Beach 600 voelen opeens heerlijk aan.

Hopelijk met Black Friday ergens een fijne deal vinden, anders ga ik nog even door met de TB600.

Shame, in eerste instantie was ik wel blij met de Pulse 3D. Hebben mensen een vergelijkbare ervaring?
yinx84 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:53:
[...]
Ja ik heb een ps4 gehad, maar nooit gebruik gemaakt van die feature. Volgens mij was dat ook geen standaard aansluiting, toch?
Toch wel, dat was even zeer gewoon een standaard mini-jack aansluiting waarop je zowat alle gangbare koptelefoons en oortjes op kunt aansluiten.

• MoldyInko
Steven030 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:02:

Ik zal je dan ook eerlijk vertellen dat ik na dit te horen hebben gekregen en gezien te hebben dat ik mijn twijfels heb gekregen.

Voor een grote fabrikant en leverancier met veel ervaring op zak vind ik dit niet kunnen. Het voelt aan alsof ze geen keus hadden en de release hebben gepusht. Bijvoorbeeld de houder waarmee je de console recht of liggend mee kunt maken ziet er ongelooflijk goedkoop en gammel uit. Net alsof het door de druk van publieke opinie dit er bij gemaakt moest worden. Maar ook het hele design staat niet in verhouding tot de console. De console is te groot voor het ontwerp. (Al nu dat ik hem in zwart heb gezien lijkt het weer een ander gezicht, maar dat verandert niks aan grootte).

Wat ik overigens ook stuitend vind is het interne ontwerp. Ik vind sommige design en engineer keuzes bijzonder. Zoals de dubbele ventilator. Begrijpelijk maar bijzonder. En het ontwerp: Je vind het mooi of je vind het niet mooi. Maar het pas totaal niet in de line up van de vorige generaties. Het is een losstaande design geworden wat compleet afwijkt. Erg gewaagd maar of het past bij het imago van Sony? Ik betwijfel het.

10 jaar terug had ik dit nog wel kunnen accepteren maar we leven bijna in 2021. Het voelt niet doorontwikkeld en het voelt ook niet als een platform waar ik oprecht blij van zou worden.

Nu zullen veel dingen wel opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld software updates maar het doet er niet af van het feit dat dit een hele klunzige lancering is. Dit gestuntel verwacht ik bij een kleine leverancier niet bij een consolemaker met ruime ervaring en miljoenen consoles. Dat er een foutmarge is op het aantal consoles is natuurlijk logisch maar je gaat mij niet vertellen gezien het aantal reacties hier met het uitvallen van de console of de aanwezige coil whine er bij hoort. Wat als bijvoorbeeld de ventilator niet nu maar weer over jaar als een straaljager gaat klinken?

Om het kort te houden: Ik had er gewoon meer van verwacht. Zeker gezien de vorige lancering, de ervaringen van de vorige generatie en technische ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar. Sorry that i asked too much.

Ik wil anderen toch heel veel game plezier wensen en hopen dat we volgend jaar snel een verbetering zien aangaande deze console. De potentie is er zeker maar er blijft bij mij wel een naar smaakje in de mond zitten.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Veertien14 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:55:

Ben momenteel maar van HDR afgestapt en PS5 rechtstreeks op AVR aangesloten met wel nog 4K, teveel lipsync problemen, in games, youtube etc en kreeg het niet verholpen.
Ben dus niet de enige.. ook een LG OLED toevallig? Wordt er gek van..

• tommy50
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-04 09:50
Iemand de game Control al gespeeld staat nu aan 20 euro in de store .. is dit de moeite ?

• Soussi.
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:17:
[...]

Op een youtube video moest je atmos setting afzetten voor de LG als ik mij niet vergis om lipsync issue te vermijden.

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-11 17:20
Syn3rgi schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:07:
Ik ga toch de Pulse 3D headset terugsturen. Vind het geluid erg dof. Dacht eerst dat het aan m'n PS4 lag, maar heb er ook last van op de PS5. Daarnaast heb ik ook liever stoffen oorschelpen, gisteren merkte ik na een paar uurtjes gamen dat ze toch niet zo lekker zitten - mijn Turtle Beach 600 voelen opeens heerlijk aan.

Hopelijk met Black Friday ergens een fijne deal vinden, anders ga ik nog even door met de TB600.

Shame, in eerste instantie was ik wel blij met de Pulse 3D. Hebben mensen een vergelijkbare ervaring?
Dacht ook eerst dat het geluid bagger is, maar je moet even met de settings spelen, bij mij klinkt die op type 2 veel beter plus je moet het knopje van de chat zachter zetten en het geluid van de koptelefoon juist harder, knopje zit op de koptelefoon.
Bij mij zit hij echt fijn, maar heb tamelijk kleine oren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p69uB4syzQ9eC2H_4ClubqKxlLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvKLzjQPZ4S1kMcaV1sU3wKQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNcr77U3qAs0zwk4UbCRpzjaMTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Qk9ZlKrSC1CzEgmbYc2tpAC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dixhnzrZlT8UTY6kiE5OsMdSOBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7kHi2dypfYPhy4l2VTQBp19.jpg?f=fotoalbum_large

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
MoldyInko schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:14:
[...]

Wat ik overigens ook stuitend vind is het interne ontwerp. Ik vind sommige design en engineer keuzes bijzonder. Zoals de dubbele ventilator. Begrijpelijk maar bijzonder.
Wat bedoel je met dubbele ventilator? Er zit maar één ventilator in die via twee kanten lucht aan zuigt.

• MoldyInko
Caayn schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:36:
[...]
Wat bedoel je met dubbele ventilator? Er zit maar één ventilator in die via twee kanten lucht aan zuigt.
Excuus, ik had het beter moeten verwoorden. Het gaat om de cooling setup.
The PS5 and Xbox approach cooling their high-performance silicon from opposite directions. Both fans are beefy (and therefore quiet) custom units, but the PS5 implements an “omnidirectional” cooling setup, with a thick 120 mm blower fan pulling cool air in from both sides and sending it out in every direction. By contrast, the Xbox uses a linear approach, making a 130 mm axial exhaust fan draw hot air in a straight line through the system and out the top. Which method is superior? Well, it’s hard to make a call until we check out the rest of the heat management system: the fins that these coolers are actually cooling.
Bron

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
Caayn schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:36:
[...]
2 kanten is het dubbele van 1 kant :P

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:12
Even kleine impressie van mijn eerste 2 dagen met de PS5.

Magisch moment toch weer toen ik hem uit de doos haalde en er op het eerste gezicht minder groot uitzag dan ik dacht. Toen hij eenmaal naast mijn tv stond veranderde die gedachte echter al snel, wat een ontzettend groot lomp lelijk ding, dit had Sony toch wel beter kunnen doen qua design? Gaat dus mooi uit het zicht achter de Oled staan in ieder geval :+

Eenmaal aangesloten even snel door het menu gegaan en ziet er ontzettend mooi uit! geweldig ook dat games hun eigen muziekje hebben als je er langs scrolled. Wel na twee dagen nog steeds beetje zoekende af en toe en denk dat er het één en ander nog aangepast moet worden om het wat meer convenient te maken nog maar in ieder geval indrukwekkend nieuwe ui!
Voelt echter wel iets trager/minder clicky aan dan de UI van de series X, misschien omdat dit in 4k is?
Elke voordeel heeft zijn nadeel zullen we het maar op houden.

Dan de controller, erg leuk tijdens Astro maar toen ik met COD Cold War de triggers voelde was dat opzich grappig maar lijkt me toch irriteren bij lange sessies, zeker bij multiplayer werkt het alleen maar in je nadeel lijkt me, paar potjes multiplayer gedaan en dan staat het ook uit lijkt het? Bij Demon souls merk ik er uberhaubt amper iets van. Controller ligt zelf verder gewoon heerlijk in de hand, maar in al die early reviews over de PS5 waren ze imo wel zwaar aan het overdrijven hoe geweldig de triggers en haptic feedback wel niet zijn, is meer een gimmick wat bij de echte games amper toegevoegde waarde gaat hebben ben ik bang.

Demon Souls is trouwens echt geweldig, mooiste game die ik ooit gespeeld heb en speelt echt heerlijk vloeiend nu. De 3D audio is echt waanzinnig en hier ga ik veel uren in stoppen.

Downloadsnelheid is waanzinnig snel ook, hier wordt mijn internetverbinding van 500 MB maximaal gebruikt terwijl ik bij de Series X max 380 haal steeds.

Overal zeer goede eerste indrukken met zeker ook wat punten van kritiek, hoewel ik van te voren al wat sceptisch was over de controller had ik toch nog gehoopt dat ik nog verrast zou worden, maar valt toch erg tegen, zal al die gimmick features gewoon uitzetten om batterij te besparen :+ gelukkig kan dat wel gewoon en dan heb je een prima controller die er ook slick uit ziet!

Dit weekend ook maar is wat games uit de PS Plus collectie uitproberen!

Playstation 5

• Soussi.
De haptic feedback is voor mij persoonlijk ook maar een gimmic, rumble ook niet echt grote fan van = staat op zacht. Verder ligt de controller vrij goed in de hand, dochter vond dit niet zo goed zitten. Internet snelheid niet op gelet eigenlijk, is met wifi verbonden om eventuele problemen te vermijden die eens benoemd waren.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
G4mert schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:49:
Iedereen die een hoog geluidje hoort OOK tijdens de PS5 homescreen test dit:

Zet je ps5 verticaal neer. Druk de zijkanten van de playstation naar elkaar toe ergens in het midden. En check dan of het geluid minder is. Bij mij het geval. Simpel op te lossen door een rubber dempertje tussen de plates en de console te stoppen. Want die passen er alleen onder druk tussen en dat geeft uiteraard hetzelfde effect.
Top! Dank je wel! Mijn kap heeft dus speling en gaat resoneren door de ventilator.

Van het weekend even een stukje rubber ertussen stoppen.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:24
Miles Morales, wat een spel 😀
Fotomode is ook wel vermakelijk. Beetje digitaal sightseeing nu echt voorlopig niks wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nNcYJrF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n1E43rl.jpg

Haters everywhere but I don’t really care

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Soussi. schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:26:
[...]

Op een youtube video moest je atmos setting afzetten voor de LG als ik mij niet vergis om lipsync issue te vermijden.
Die instelling is alleen als je de interne speaker gebruikt. Niet als je HDMI ARC gebruikt naar een receiver, maar bedankt voor de suggestie.

• robinez
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:01
[...]

Ik zal je dan ook eerlijk vertellen dat ik na dit te horen hebben gekregen en gezien te hebben dat ik mijn twijfels heb gekregen.

Nu zullen veel dingen wel opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld software updates maar het doet er niet af van het feit dat dit een hele klunzige lancering is. Dit gestuntel verwacht ik bij een kleine leverancier niet bij een consolemaker met ruime ervaring en miljoenen consoles. Dat er een foutmarge is op het aantal consoles is natuurlijk logisch maar je gaat mij niet vertellen gezien het aantal reacties hier met het uitvallen van de console of de aanwezige coil whine er bij hoort. Wat als bijvoorbeeld de ventilator niet nu maar weer over jaar als een straaljager gaat klinken?
Ik snap wel dat je dit vindt en zegt, en heel eerlijk, als je de berichten op internet op de forums leest lijkt het wel of de hele wereld aan het vergaan is en dat het een wonder mag heten dat sommige ps5's wel werken.

Dat is het nadeel van het zo gefocused zijn op berichten op internet, het is maar een klein deel van de mensen die zich tientallen posts herhalen hoe ellendig het allemaal is, maar dat geeft een vertekend beeld en voor jezelf kan iets een probleem worden wat je normaal nooit opgemerkt zou hebben.

Er is inderdaad coil whine, zodra je een game opstart verdwijnt dat pieptoontje. In mijn geval zit ik er 80 cm vandaan, als ik 1,5 meter er vanaf zit hoor ik helemaal niets, zelfs op 80 cm moet ik me enorm concentreren om het te horen, pas als ik er dichtbij zit of de ps5 zo zet dat de reflectie van de muur de hoge toon weerkaatst hoor ik het op wat verdere afstand. Zodra het geluid aan gaat van een game dan hoor ik niets meer.

Even ter vergelijking, mijn watercooling fan van de pc maakt meer herrie dan die hele ps5 als die de watercooling even moet pompen om de temperatuur te verlagen. Mijn ziggo next box is luider dan de ps5. Dus als je het in perspectief bekijkt valt het echt wel wat mee.

Natuurlijk zijn er mensen die echt allergisch zijn voor zo'n sound, dat begrijp ik wel, ik heb dat zelf ook met hele lage resonantie tonen wat voor de meeste mensen ook geen probleem is. Voor die mensen is een ps5 gewoon ongeschikt tenzij ze hem bijvoorbeeld in een afgesloten kast zetten zodat je hem echt helemaal niet meer hoort.

Wat betreft de bugs, die zijn bekend en worden echt wel opgelost in een firmware update. Dat ding is net een paar dagen uit, als early adopter kun je gewoon verwachten dat er dingen niet helemaal lekker werken. Mocht je dat niet willen, dan gewoon een jaar wachten en dan zijn de begin problemen van de firmware echt wel opgelost. (als pc bezitter weet ik niet beter, met al die driver updates, RNDIS problemen en ga zo maar door op pc).

Zo is het bekend dat gamen tijdens het downloaden of kopieren problemen kan veroorzaken, de rest mode werkt ook nog niet helemaal lekker en als je een game wilt installeren vanaf cd dan moet je niet de copy knop gebruiken maar gewoon even wachten totdat die zelf installeert om te voorkomen dat je de game elke keer opnieuw moet installeren. En zo zijn er nog wel een paar punten en voor praktisch alles is een workaround bekend inmiddels.

Als je hier een beetje rekening mee houdt dan kun je toch vrij probleemloos gamen, ik heb echt nog geen 1 crash gehad hier bijvoorbeeld.

Ik vind het eerlijk gezegd een vrij probleemloze release, je leest nauwelijks berichten van kapotte ps5's bij de release wat al een wonder mag heten tegenwoordig, de problemen die gemeld worden zijn echt wel te fixen in een firmware update, dan blijft alleen de coil whine over waarvan het probleem inmiddels dermate groot gemaakt wordt door een kleine luide groep mensen op het internet dat het een veel groter probleem lijkt dan het in de praktijk is (bijna alle apparatuur maakt enig geluid, als ik mijn luidsprekers aanzet en ik ga er met mijn oor bij hangen hoor ik ook een ruis uit de tweeters komen bijvoorbeeld). Maar als je dat ding gewoon wat verder weg zet en je zet het geluid aan hoor je die ps5 niet tot nauwelijks, zeker in vergelijking met een ps4 pro.

Ik zou me niet laten afschrikken door die posts online, ik denk dat de meesten gewoon heerlijk aan het gamen zijn op hun ps5 en totaal geen weet hebben van dat pieptoontje wat nu een wereld probleem aan het worden is door ons prachtige internet :D

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42
De missende zaken in de UI en de crashes zullen nog wel opgelost worden d.m.v. software updates.

Wat erger is:
Coil whine;
Resoneren van de fan met de behuizing;
USB poorten geven te weinig stroom in 'sleep mode';
HDMI 2.1 32Gps bandbreedte (waarschijnlijk toch een hardware probleem).

Deze zaken zijn gewoon niet met software op te lossen en vereisen hardware matige veranderingen. Sony zal ze onder water wel oplossen, maar het doel is nu zo snel mogelijk zo veel mogelijk consoles produceren om markt segment op de concurrent te winnen.

Het argument van dit is een gloednieuw hoogwaardig technisch staaltje gaat niet op, de PlayStation 4 was dit ook. Bij de PlayStation 4 (Pro) was het enige probleem met de fan, de Nidec fan's waren heel stil en de Delta fan's maakte een enorm kabaal. Ik heb hier een PlayStation 4 Pro staan die fluisterstil is.

Bij de PlayStation 3 hadden we een batch met slechte Wi-Fi chips, dit is onder water gewoon opgelost zonder nieuwe revisie.

Ik verwacht dat dat laatste ook gaat gebeuren met de Playstation 5, alles wat nu nog geproduceerd wordt, wordt i.i.g. het coil whine probleem aangepakt, omdat daar de focus op ligt en als nieuwe consoles het niet hebben, wordt het percentage 'klacht consoles' snel lager.

[ Voor 39% gewijzigd door Jumpman op 21-11-2020 11:09 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• laurens700
DoubleDutch schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:28:
[...]

Dacht ook eerst dat het geluid bagger is, maar je moet even met de settings spelen, bij mij klinkt die op type 2 veel beter plus je moet het knopje van de chat zachter zetten en het geluid van de koptelefoon juist harder, knopje zit op de koptelefoon.
Bij mij zit hij echt fijn, maar heb tamelijk kleine oren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad ook type 2 gekozen. Klonk veel beter, bij type 3 hoorde ik een soort ruis erbij. Verder heb ik zelf ook geen grote oren, denk medium/small oren en passen ook uitstekend. :)

Console id: Dr Stream | Playstation 5 | Xbox series X | LG 65 CX | Iphone 11 Pro 256 GB | AirPods Pro | MacBook Pro 16 inch

• laurens700
Stylze schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:42:
Even kleine impressie van mijn eerste 2 dagen met de PS5.

Magisch moment toch weer toen ik hem uit de doos haalde en er op het eerste gezicht minder groot uitzag dan ik dacht. Toen hij eenmaal naast mijn tv stond veranderde die gedachte echter al snel, wat een ontzettend groot lomp lelijk ding, dit had Sony toch wel beter kunnen doen qua design? Gaat dus mooi uit het zicht achter de Oled staan in ieder geval :+

Eenmaal aangesloten even snel door het menu gegaan en ziet er ontzettend mooi uit! geweldig ook dat games hun eigen muziekje hebben als je er langs scrolled. Wel na twee dagen nog steeds beetje zoekende af en toe en denk dat er het één en ander nog aangepast moet worden om het wat meer convenient te maken nog maar in ieder geval indrukwekkend nieuwe ui!
Voelt echter wel iets trager/minder clicky aan dan de UI van de series X, misschien omdat dit in 4k is?
Elke voordeel heeft zijn nadeel zullen we het maar op houden.

Dan de controller, erg leuk tijdens Astro maar toen ik met COD Cold War de triggers voelde was dat opzich grappig maar lijkt me toch irriteren bij lange sessies, zeker bij multiplayer werkt het alleen maar in je nadeel lijkt me, paar potjes multiplayer gedaan en dan staat het ook uit lijkt het? Bij Demon souls merk ik er uberhaubt amper iets van. Controller ligt zelf verder gewoon heerlijk in de hand, maar in al die early reviews over de PS5 waren ze imo wel zwaar aan het overdrijven hoe geweldig de triggers en haptic feedback wel niet zijn, is meer een gimmick wat bij de echte games amper toegevoegde waarde gaat hebben ben ik bang.

Demon Souls is trouwens echt geweldig, mooiste game die ik ooit gespeeld heb en speelt echt heerlijk vloeiend nu. De 3D audio is echt waanzinnig en hier ga ik veel uren in stoppen.

Downloadsnelheid is waanzinnig snel ook, hier wordt mijn internetverbinding van 500 MB maximaal gebruikt terwijl ik bij de Series X max 380 haal steeds.

Overal zeer goede eerste indrukken met zeker ook wat punten van kritiek, hoewel ik van te voren al wat sceptisch was over de controller had ik toch nog gehoopt dat ik nog verrast zou worden, maar valt toch erg tegen, zal al die gimmick features gewoon uitzetten om batterij te besparen :+ gelukkig kan dat wel gewoon en dan heb je een prima controller die er ook slick uit ziet!

Dit weekend ook maar is wat games uit de PS Plus collectie uitproberen!
Mooi verslagje. Al denk ik waarom de meeste gehyped waren is door Astro's Play Room. De combinatie van de verbeterde microfoon en de vernieuwende triggers/rumble geeft het gevoel dat je inderdaad op verschillende soorten oppervlaktes beweegt.
Als je het geluid wegdenkt of doet, dan is het gevoel dat je op verschillende soorten oppervlaktes beweegt ook weg.
Sackboy maakt ook gebruik van de nieuwe functies in de controller. Al was het gevoel een stuk minder dan bij Astro. Wellicht dat het verder in de game wel veranderd, maar level 1 van Sackboy, gaf mij niet het wauw gevoel als bij Astro.

Weet iemand of je de functie van de Ps knop op de controller kunt veranderen? Ik wil press en long press omwisselen namelijk.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Steven030
robinez schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:00:
[...]

Ik snap wel dat je dit vindt en zegt, en heel eerlijk, als je de berichten op internet op de forums leest lijkt het wel of de hele wereld aan het vergaan is en dat het een wonder mag heten dat sommige ps5's wel werken.

Dat is het nadeel van het zo gefocused zijn op berichten op internet, het is maar een klein deel van de mensen die zich tientallen posts herhalen hoe ellendig het allemaal is, maar dat geeft een vertekend beeld en voor jezelf kan iets een probleem worden wat je normaal nooit opgemerkt zou hebben.

Er is inderdaad coil whine, zodra je een game opstart verdwijnt dat pieptoontje. In mijn geval zit ik er 80 cm vandaan, als ik 1,5 meter er vanaf zit hoor ik helemaal niets, zelfs op 80 cm moet ik me enorm concentreren om het te horen, pas als ik er dichtbij zit of de ps5 zo zet dat de reflectie van de muur de hoge toon weerkaatst hoor ik het op wat verdere afstand. Zodra het geluid aan gaat van een game dan hoor ik niets meer.

Even ter vergelijking, mijn watercooling fan van de pc maakt meer herrie dan die hele ps5 als die de watercooling even moet pompen om de temperatuur te verlagen. Mijn ziggo next box is luider dan de ps5. Dus als je het in perspectief bekijkt valt het echt wel wat mee.

Natuurlijk zijn er mensen die echt allergisch zijn voor zo'n sound, dat begrijp ik wel, ik heb dat zelf ook met hele lage resonantie tonen wat voor de meeste mensen ook geen probleem is. Voor die mensen is een ps5 gewoon ongeschikt tenzij ze hem bijvoorbeeld in een afgesloten kast zetten zodat je hem echt helemaal niet meer hoort.

Wat betreft de bugs, die zijn bekend en worden echt wel opgelost in een firmware update. Dat ding is net een paar dagen uit, als early adopter kun je gewoon verwachten dat er dingen niet helemaal lekker werken. Mocht je dat niet willen, dan gewoon een jaar wachten en dan zijn de begin problemen van de firmware echt wel opgelost. (als pc bezitter weet ik niet beter, met al die driver updates, RNDIS problemen en ga zo maar door op pc).

Zo is het bekend dat gamen tijdens het downloaden of kopieren problemen kan veroorzaken, de rest mode werkt ook nog niet helemaal lekker en als je een game wilt installeren vanaf cd dan moet je niet de copy knop gebruiken maar gewoon even wachten totdat die zelf installeert om te voorkomen dat je de game elke keer opnieuw moet installeren. En zo zijn er nog wel een paar punten en voor praktisch alles is een workaround bekend inmiddels.

Als je hier een beetje rekening mee houdt dan kun je toch vrij probleemloos gamen, ik heb echt nog geen 1 crash gehad hier bijvoorbeeld.

Ik vind het eerlijk gezegd een vrij probleemloze release, je leest nauwelijks berichten van kapotte ps5's bij de release wat al een wonder mag heten tegenwoordig, de problemen die gemeld worden zijn echt wel te fixen in een firmware update, dan blijft alleen de coil whine over waarvan het probleem inmiddels dermate groot gemaakt wordt door een kleine luide groep mensen op het internet dat het een veel groter probleem lijkt dan het in de praktijk is (bijna alle apparatuur maakt enig geluid, als ik mijn luidsprekers aanzet en ik ga er met mijn oor bij hangen hoor ik ook een ruis uit de tweeters komen bijvoorbeeld). Maar als je dat ding gewoon wat verder weg zet en je zet het geluid aan hoor je die ps5 niet tot nauwelijks, zeker in vergelijking met een ps4 pro.

Ik zou me niet laten afschrikken door die posts online, ik denk dat de meesten gewoon heerlijk aan het gamen zijn op hun ps5 en totaal geen weet hebben van dat pieptoontje wat nu een wereld probleem aan het worden is door ons prachtige internet :D
Ik hoop maar dat de crashes die ik ervaar niet duiden op een defect, maar dat het middels een update opgelost kan worden

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Jumpman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:04:

Wat erger is:
Coil whine;
Resoneren van de fan met de behuizing;
USB poorten geven te weinig stroom in 'sleep mode';
HDMI 2.1 32Gps bandbreedte (waarschijnlijk toch een hardware probleem).
Resoneren kun je misschien zelf oplossen als daar meer bekend over is, zie eerdere berichtgeving.

USB in rest is wel met een update op te lossen, voor nu werk je er simpel omheen, het is nu ook beter im je console uit te zetten.

Dat hdmi 32gbps lijkt me geen pronleem er is geen enkele tv die 40gbps ondersteund en met 32gbps kun je 4k/120fps/hdr doen, lijkt me eerder een bewuste keuze.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:28
[...]

Voor een grote fabrikant en leverancier met veel ervaring op zak vind ik dit niet kunnen. Het voelt aan alsof ze geen keus hadden en de release hebben gepusht. Bijvoorbeeld de houder waarmee je de console recht of liggend mee kunt maken ziet er ongelooflijk goedkoop en gammel uit. Net alsof het door de druk van publieke opinie dit er bij gemaakt moest worden. Maar ook het hele design staat niet in verhouding tot de console. De console is te groot voor het ontwerp. (Al nu dat ik hem in zwart heb gezien lijkt het weer een ander gezicht, maar dat verandert niks aan grootte).

Wat ik overigens ook stuitend vind is het interne ontwerp. Ik vind sommige design en engineer keuzes bijzonder. Zoals de dubbele ventilator. Begrijpelijk maar bijzonder. En het ontwerp: Je vind het mooi of je vind het niet mooi. Maar het pas totaal niet in de line up van de vorige generaties. Het is een losstaande design geworden wat compleet afwijkt. Erg gewaagd maar of het past bij het imago van Sony? Ik betwijfel het.

10 jaar terug had ik dit nog wel kunnen accepteren maar we leven bijna in 2021. Het voelt niet doorontwikkeld en het voelt ook niet als een platform waar ik oprecht blij van zou worden.

Om het kort te houden: Ik had er gewoon meer van verwacht. Zeker gezien de vorige lancering, de ervaringen van de vorige generatie en technische ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar. Sorry that i asked too much.

Ik wil anderen toch heel veel game plezier wensen en hopen dat we volgend jaar snel een verbetering zien aangaande deze console. De potentie is er zeker maar er blijft bij mij wel een naar smaakje in de mond zitten.
Ik snap je wel en heb zelf ook getwijfeld er is alleen weinig alternatief als je wilt gamen.
- xbox —> ander eco systeem gaf mij te veel twijfel
- pc —> veel duurder plus dan moet ik boven gamen

Dan toch maar een nieuwe PS5

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Donstil schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:28:
Weet iemand of je de functie van de Ps knop op de controller kunt veranderen? Ik wil press en long press omwisselen namelijk.
Zou wel nice zijn als dat een optie/keuze wordt idd, ik doe het ook steeds verkeerd om :+ er zullen nog wel heel wat features aangepast worden als je de huidige Ps4 firmware met die van de launch vergelijk is het een wereld van verschil. Maar laat Sony eerst maar eens de bugs aanpakken.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:12
laurens700 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:15:
[...]

Mooi verslagje. Al denk ik waarom de meeste gehyped waren is door Astro's Play Room. De combinatie van de verbeterde microfoon en de vernieuwende triggers/rumble geeft het gevoel dat je inderdaad op verschillende soorten oppervlaktes beweegt.
Als je het geluid wegdenkt of doet, dan is het gevoel dat je op verschillende soorten oppervlaktes beweegt ook weg.
Sackboy maakt ook gebruik van de nieuwe functies in de controller. Al was het gevoel een stuk minder dan bij Astro. Wellicht dat het verder in de game wel veranderd, maar level 1 van Sackboy, gaf mij niet het wauw gevoel als bij Astro.
Ja het is een beetje het gevoel (maar dan in iets mindere mate) zoals bij de Nintendo WII, waar de bewegings controllers ontzettend innovatief waren en geweldig waren bij spellen die er voor gemaakt waren zoals WII Sports, maar met echte AAA games komt dat totaal niet uit de verf.
Ben bang dat we hetzelfde gaan krijgen met de Dual Sense, leuk met een game die er voor gemaakt is zoals Astro, maar met games die er toe doen helaas geen toegevoegde waarde.

Playstation 5

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:52
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:17:
[...]

Ja, 65CX. Zit om de zoveel dagen te kijken op de website van één van de AVR merken of het HDMI probleem opgelost kan worden per update/te wachten tot de juiste modellen zonder problemen in de winkel liggen/... hoef ik geen ARC/EARC te gebruiken, werkt ook helemaal niet lekker op mn Marantz SR5009

Zou graag voor de Yamaha RX-V6A willen gaan,..

• laurens700
Donstil schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:28:
Met long press op de ps knop kon je toch bij de ps4 de ps uitschakelen of in rest modus zetten? Ik mis dat wel, nu moet ik helemaal naar rechts gaan in het menu om de ps uit te schakelen. Of is er een andere manier?

Wat ik ook nog wil is de optie terug om mijn microfoon headset voor alleen chat te gebruiken. Dat doet de ps5 ook (nog?) niet en dat is best onhandig.

Verder heb ik de bovenstaande problemen niet, geen coilwhine (heb mijn best niet gedaan het te vinden. Misschien is het er wel) etc

laurens700 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:37:
[...]

Met long press op de ps knop kon je toch bij de ps4 de ps uitschakelen of in rest modus zetten? Ik mis dat wel, nu moet ik helemaal naar rechts gaan in het menu om de ps uit te schakelen. Of is er een andere manier?
Zo doe ik het nu ook idd, daarom wil ik dat menu graag onder long press, dan lijkt het een beetje op wat we gewend zijn.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 22:02
Shit, heb last van:

https://screenrant.com/ps...t-mode-problem-front-usb/

Hele nacht mn controller laten laden met PS5 in rest mode, en heb maar 1 balkje op mn controller...

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-11 23:58
Hoe kan je je ps5 het beste testen op coil whine?

Ik heb nog geen ps5 games maar enkel de psplus collection, last of us 2, Witcher en natuurlijk astro

Enig idee bij welke game het voorkomt zodat ik kan testen? Las namelijk dat het bij Ps4 titels minder is maar misschien zijn jullie ervaringen anders.

• Lekkerboeie86
Smeldor schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:41:

Ik heb nog geen ps5 games maar enkel de psplus collection, last of us 2, Witcher en natuurlijk astro

Enig idee bij welke game het voorkomt zodat ik kan testen? Las namelijk dat het bij Ps4 titels minder is maar misschien zijn jullie ervaringen anders.
Als je er echt naar moet gaan zoeken lijkt me het duidelijk dat het echt een non-issue is. Probeer hem is op z'n kop te zetten met de voet in de lucht. Misschien dat je het dan gaat horen?

• Phusebox
Basekid schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:40:
Shit, heb last van:

https://screenrant.com/ps...t-mode-problem-front-usb/

Hele nacht mn controller laten laden met PS5 in rest mode, en heb maar 1 balkje op mn controller...
Same here. De controller ontlaad zelfs.

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-11 11:39
Ik heb m nu ook sinds donderdag.
Volgende issues gehad:
  • tijdens de installatie van cod Astro playroom aan het spelen => freeze van de console. Enkel uitzetten door kabel uittrekken was de oplossing en wel de progress van astro playroom kwijt
  • campagnes van cod opnieuw moeten installeren, want niet gelukt bij 1e keer
  • kan niet rechtstaand in mijn kast
  • geluid van de drive, echt wel luidruchtig
Natuurlijk jammer dat 4k120hz 4:4:4 niet werkt, net als vrr.
Net als de weinige diskspace.
Ik ben ook niet echt onder de indruk van de pulse 3d headset, maar misschien dat ik nog moet spelen met de settings.

Wat ik wel goed vond:
Eenvoud overzetten van ps4 games naar de console.
Ging eigenlijk wel super vlot via de lan kabel.
Console lijkt wel stil te zijn.

• Jumpman
Chaoss schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:31:
[...]

Resoneren kun je misschien zelf oplossen als daar meer bekend over is, zie eerdere berichtgeving.

USB in rest is wel met een update op te lossen, voor nu werk je er simpel omheen, het is nu ook beter im je console uit te zetten.

Dat hdmi 32gbps lijkt me geen pronleem er is geen enkele tv die 40gbps ondersteund en met 32gbps kun je 4k/120fps/hdr doen, lijkt me eerder een bewuste keuze.
Ik denk ook dat 32Gbps een bewust keuze is en straks een argument voor de 'Pro'. 40 Gbit is nodig voor 10 Bit 4K 120 FPS HDR 4:4:4 chroma-samples.

• G4mert

mm of ds is waar ik he echt begin op te merken. maar ga er vooral niet op focussen dan maak je jezelf gek.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 15:21
Toevallig mensen met crashes tijdens het gamen vanaf een harddisk, die externe HDD op de USB-A aan de voorkant aangesloten hebben ? Dat is dus een high speed port A (USB 2.0) dus max 480 Mbps en 100 mA / 500 mA. In de PS4 was de HDD erg traag, geloof dat ie ook niet boven de 40 Mbps kwam (SATA2 via interne USB port).

De USB-C poort en de twee achterste USB-A zijn wel Superspeed USB 3.0 gen 2, dus max 10 Gbps en max. 0.9A.

De laad issues begrijp ik niet, kan ook software zijn, dat er iets mis is tijdens de handshake. Rest mode is zowiezo buggy.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Jumpman

Als je geen coil whine hoort, ga er dan ook niet naar op zoek. :)

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11 17:38
Wanneer ik, over hopelijk niet al te lange tijd ook een ps5 heb, zou ik graag m'n ps4 games op een externe harde schijf willen zetten en deze koppelen aan de ps5. Ik vroeg me af of er veel verschil is qua laadtijden tussen een externe hdd en externe SSD. Heeft iemand hier ervaring mee?

PSN: Mondaatje

• G4mert
Segafreak83 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:54:
[...]

Top! Dank je wel! Mijn kap heeft dus speling en gaat resoneren door de ventilator.

Van het weekend even een stukje rubber ertussen stoppen.
Dan heb je idd hetzelfde. Laat maar weten of het je gelukt is! :)

ps het is niet de kap zelf maar juist de interne behuizing lijkt het. ik denk dat heel veel mensen hier last van hebben dus als je geluid hoort tijdens PS5 homescreen / restmode:

Zet je PS5 in verticale stand. Druk de side panels van je console naar elkaar toe, door druk uit te oefenen in het midden bij de fan. Je zal merken dat het geluid dan weg is. Daarna simpelweg een rubber dempertje tussen de plate en console stoppen en klaar.

Beter dan terug sturen en maanden wachten. En zelfs dan moet je hopen dat ze er iets aan doen..

[ Voor 11% gewijzigd door G4mert op 21-11-2020 12:00 ]

• loekf2
G4mert schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:48:
[...]

mm of ds is waar ik he echt begin op te merken. maar ga er vooral niet op focussen dan maak je jezelf gek.
Coil whine is als fluittoon, denk aan een drone die opstijgt. Het hang af van de belasting van je systeem. Hoeft niet perse hij hoge load te zijn.

Hoor je niets, waarschijnlijk heb je mazzel. Maak me meer zorgen over loslatende QA control stickertjes die kunnen loslaten. Voorlopig gedraagd de mijne zich voorbeeldig.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Voor wat betreft de audio kwaliteit van de 3.5mm jack op de DualSense: heb hier de afgelopen dagen mijn Senheisser HD599 op aangesloten gehad en hoewel de audiokwaliteit duidelijk een stukje beter is dan die van de DS4 merk ik nu toch best een verschil als ik mijn USB DAC direct in de PS5 plug. Had via de DualSense ook last van wegvallend geluid af en toe bij Sackboy (niet bij Astro).

Voor wie nog een goede DAC zoekt die gewoon plug and play is kan ik de Creative G6 aanbevelen. Gewoon achterin de USB poort pluggen en hij wordt herkend als Audio device. 3D audio lijkt hiermee een stukje beter tot zijn recht te komen t.o.v. direct in de DualSense inpluggen.

@Donstil Ik geloof dat jij hier ook geïnteresseerd in was dus bij deze.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Donstil schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:39:
Wat ik ook nog wil is de optie terug om mijn microfoon headset voor alleen chat te gebruiken. Dat doet de ps5 ook (nog?) niet en dat is best onhandig.
Inderdaad, die mistte ik ook.

Deze vind ik lastiger, nog even:
Tom schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:21:

Net even party chat geprobeerd met een maat die nog een PS4 heeft. Hij heeft een Sony headset, maar dan hoor ik hem wel maar hij mij niet (ik doe via controller of het oude PS4 oortje). Als hij echter ook dat PS4 oortje gebruikt horen we elkaar wel.
Iemand die daar ook last van heeft?
Dus in een Party blockt zijn Sony headset mijn microfoon. Pakt hij het oortje van de PS4 dan gaat het wel goed. We zijn een half uur aan het kutten geweest, alle instellingen bekeken, niks kunnen vinden.

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:20

Ace

Happy Happy Joy Joy

Chaoss schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:31:
[...]

Wat bedoel je precies met ondersteund? Niet het maximale eruit halen qua bandbreedte?

Want de LG C9 doet 48gbps en de CX 40gbps.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
De ps5 versie van cold war draait beter dan xbox x klopt dat?

• crimby
Hamazaki schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:55:
De ps5 versie van cold war draait beter dan xbox x klopt dat?
Ook al? Las ook al zoiets over AC

Edit: krijg je trouwens altijd die PS Collection als je een pS5 koopt of is dat tijdelijk?

[ Voor 18% gewijzigd door crimby op 21-11-2020 12:02 ]

• FrankoNL
  • Laatst online: 17-11 23:40

Het is idd voornamelijk in de nieuwe titels, waarin de Ps5 op alle cilinders draait.

Ik heb het ook, een zacht brommend geluid, maar het is niet zo hard gelukkig.

• FrankoNL
  • Laatst online: 17-11 23:40
loekf2 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:53:
[...]

Coil whine is als fluittoon, denk aan een drone die opstijgt. Het hang af van de belasting van je systeem. Hoeft niet perse hij hoge load te zijn.

Hoor je niets, waarschijnlijk heb je mazzel. Maak me meer zorgen over loslatende QA control stickertjes die kunnen loslaten. Voorlopig gedraagd de mijne zich voorbeeldig.
Hoeft niet, kan ook een brommend of statisch geluid zijn.

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 11:16
Valt me op dat bol.com het geld van de ps5 nog niet heeft afgeschreven van de creditcard. Wel een paar keer een reservering gedaan, maar nu staat er niets meer.

Wat is jullie ervaring met ps4 games op de ps5? Op dit moment nog geen ps4 games teruggezet. Denk eraan om Uncharted 4 weer een keer te doorlopen. Op ps4 soms framedrops, maar dat moet nu heerlijk soepel spelen.

Stadia / PSN : whenheco

• DoubleDutch
laurens700 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:37:
[...]

Ik zit naast mijn PS5 en druk gewoon op de uit knop van de PS5 zelf. 😋

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Donstil schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:39:
@Donstil Net gevonden! Het kan wel, alleen niet via het quick menu.
In settings bij audio output zit het. De bovenste optie moet je bij output op 'headphone' zetten, daarna heb je onder de sectie 'headphone' de optie om 'chat only' in te stellen. Als je bij de eerste optie de output op HDMI (oid) hebt staan, dan kun je dat niet instellen. Beetje suf.
En de eerste keer herkende ie m'n headphone trouwens niet, moest die even opnieuw inpluggen.

Nu alleen m'n andere probleem nog :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tom op 21-11-2020 12:08 ]

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11 19:49
madcon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:03:
Valt me op dat bol.com het geld van de ps5 nog niet heeft afgeschreven van de creditcard. Wel een paar keer een reservering gedaan, maar nu staat er niets meer.

Wat is jullie ervaring met ps4 games op de ps5? Op dit moment nog geen ps4 games teruggezet. Denk eraan om Uncharted 4 weer een keer te doorlopen. Op ps4 soms framedrops, maar dat moet nu heerlijk soepel spelen.
Heb gisteren God of War een uurtje gespeeld en dat was fantastisch. Die heeft dan wel een patch gehad, maar ik zag duidelijk dat het een constante 60 fps was.

• DoubleDutch
crimby schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:58:
[...]

Ook al? Las ook al zoiets over AC

Edit: krijg je trouwens altijd die PS Collection als je een pS5 koopt of is dat tijdelijk?
Alleen met een PS+ abbo.

• crimby
My bad daar ging ik al vanuit idd. Maar verder dan dat is het gewoon altijd?

• loekf2
yinx84 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:05:
[...]

Heb gisteren God of War een uurtje gespeeld en dat was fantastisch. Die heeft dan wel een patch gehad, maar ik zag duidelijk dat het een constante 60 fps was.
En ook Ghost Of Tushima, prachtig op 60 fps. Hoewel die al strak liep op 30 fps.

Ik heb wel de PS4 games opnieuw vanaf disk geinstalleerd, alleen de data/save games van een paar via transfer mode overgezet.

kazuka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:54:
Voor wat betreft de audio kwaliteit van de 3.5mm jack op de DualSense: heb hier de afgelopen dagen mijn Senheisser HD599 op aangesloten gehad en hoewel de audiokwaliteit duidelijk een stukje beter is dan die van de DS4 merk ik nu toch best een verschil als ik mijn USB DAC direct in de PS5 plug. Had via de DualSense ook last van wegvallend geluid af en toe bij Sackboy (niet bij Astro).

Voor wie nog een goede DAC zoekt die gewoon plug and play is kan ik de Creative G6 aanbevelen. Gewoon achterin de USB poort pluggen en hij wordt herkend als Audio device. 3D audio lijkt hiermee een stukje beter tot zijn recht te komen t.o.v. direct in de DualSense inpluggen.

@Donstil Ik geloof dat jij hier ook geïnteresseerd in was dus bij deze.
Aan thanks, daar was ik zeker benieuwd naar!
Is er ook iets van een DAC met de nieuwe BT standaarden of je weet?

• DoubleDutch
crimby schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:08:
[...]

My bad daar ging ik al vanuit idd. Maar verder dan dat is het gewoon altijd?
Denk dat het een tijdelijke actie is, ik heb ze gewoon allemaal even gedownload dan zijn ze na die tijd met een PS+ abbo altijd van mij. 👍
Tom schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:05:
[...]

@Donstil Net gevonden! Het kan wel, alleen niet via het quick menu.
In settings bij audio output zit het. De bovenste optie moet je bij output op 'headphone' zetten, daarna heb je onder de sectie 'headphone' de optie om 'chat only' in te stellen. Als je bij de eerste optie de output op HDMI (oid) hebt staan, dan kun je dat niet instellen. Beetje suf.
En de eerste keer herkende ie m'n headphone trouwens niet, moest die even opnieuw inpluggen.

Nu alleen m'n andere probleem nog :)
Aan gold find! Ik had daar wel gekeken maar door de HDMI optie dit niet gevonden.

Thanks!

• crimby
DoubleDutch schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:11:
[...]

Denk dat het een tijdelijke actie is, ik heb ze gewoon allemaal even gedownload dan zijn ze na die tijd met een PS+ abbo altijd van mij. 👍
Ik krijg hopelijk vanavond mn ps5 maar las wat slechte berichten van Amazon dus ben alvast aan het uitzoeken wat ik evt mis loop als het niet goed gaat hehe

• laurens700
Sony is bezig om een soort Gamepass te introduceren voor de Playstation. Duurt echter wel even voor dit er is.

Bron: YouTube: Is PlayStation Teasing an Answer to Game Pass? - IGN Daily Fix

Pagina: 1 ... 17 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord