MoldyInko schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:14:
[...]
Ik zal je dan ook eerlijk vertellen dat ik na dit te horen hebben gekregen en gezien te hebben dat ik mijn twijfels heb gekregen.
Nu zullen veel dingen wel opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld software updates maar het doet er niet af van het feit dat dit een hele klunzige lancering is. Dit gestuntel verwacht ik bij een kleine leverancier niet bij een consolemaker met ruime ervaring en miljoenen consoles. Dat er een foutmarge is op het aantal consoles is natuurlijk logisch maar je gaat mij niet vertellen gezien het aantal reacties hier met het uitvallen van de console of de aanwezige coil whine er bij hoort. Wat als bijvoorbeeld de ventilator niet nu maar weer over jaar als een straaljager gaat klinken?
Ik snap wel dat je dit vindt en zegt, en heel eerlijk, als je de berichten op internet op de forums leest lijkt het wel of de hele wereld aan het vergaan is en dat het een wonder mag heten dat sommige ps5's wel werken.
Dat is het nadeel van het zo gefocused zijn op berichten op internet, het is maar een klein deel van de mensen die zich tientallen posts herhalen hoe ellendig het allemaal is, maar dat geeft een vertekend beeld en voor jezelf kan iets een probleem worden wat je normaal nooit opgemerkt zou hebben.
Er is inderdaad coil whine, zodra je een game opstart verdwijnt dat pieptoontje. In mijn geval zit ik er 80 cm vandaan, als ik 1,5 meter er vanaf zit hoor ik helemaal niets, zelfs op 80 cm moet ik me enorm concentreren om het te horen, pas als ik er dichtbij zit of de ps5 zo zet dat de reflectie van de muur de hoge toon weerkaatst hoor ik het op wat verdere afstand. Zodra het geluid aan gaat van een game dan hoor ik niets meer.
Even ter vergelijking, mijn watercooling fan van de pc maakt meer herrie dan die hele ps5 als die de watercooling even moet pompen om de temperatuur te verlagen. Mijn ziggo next box is luider dan de ps5. Dus als je het in perspectief bekijkt valt het echt wel wat mee.
Natuurlijk zijn er mensen die echt allergisch zijn voor zo'n sound, dat begrijp ik wel, ik heb dat zelf ook met hele lage resonantie tonen wat voor de meeste mensen ook geen probleem is. Voor die mensen is een ps5 gewoon ongeschikt tenzij ze hem bijvoorbeeld in een afgesloten kast zetten zodat je hem echt helemaal niet meer hoort.
Wat betreft de bugs, die zijn bekend en worden echt wel opgelost in een firmware update. Dat ding is net een paar dagen uit, als early adopter kun je gewoon verwachten dat er dingen niet helemaal lekker werken. Mocht je dat niet willen, dan gewoon een jaar wachten en dan zijn de begin problemen van de firmware echt wel opgelost. (als pc bezitter weet ik niet beter, met al die driver updates, RNDIS problemen en ga zo maar door op pc).
Zo is het bekend dat gamen tijdens het downloaden of kopieren problemen kan veroorzaken, de rest mode werkt ook nog niet helemaal lekker en als je een game wilt installeren vanaf cd dan moet je niet de copy knop gebruiken maar gewoon even wachten totdat die zelf installeert om te voorkomen dat je de game elke keer opnieuw moet installeren. En zo zijn er nog wel een paar punten en voor praktisch alles is een workaround bekend inmiddels.
Als je hier een beetje rekening mee houdt dan kun je toch vrij probleemloos gamen, ik heb echt nog geen 1 crash gehad hier bijvoorbeeld.
Ik vind het eerlijk gezegd een vrij probleemloze release, je leest nauwelijks berichten van kapotte ps5's bij de release wat al een wonder mag heten tegenwoordig, de problemen die gemeld worden zijn echt wel te fixen in een firmware update, dan blijft alleen de coil whine over waarvan het probleem inmiddels dermate groot gemaakt wordt door een kleine luide groep mensen op het internet dat het een veel groter probleem lijkt dan het in de praktijk is (bijna alle apparatuur maakt enig geluid, als ik mijn luidsprekers aanzet en ik ga er met mijn oor bij hangen hoor ik ook een ruis uit de tweeters komen bijvoorbeeld). Maar als je dat ding gewoon wat verder weg zet en je zet het geluid aan hoor je die ps5 niet tot nauwelijks, zeker in vergelijking met een ps4 pro.
Ik zou me niet laten afschrikken door die posts online, ik denk dat de meesten gewoon heerlijk aan het gamen zijn op hun ps5 en totaal geen weet hebben van dat pieptoontje wat nu een wereld probleem aan het worden is door ons prachtige internet