iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik denk dat het bij veel mensen zo is, hoewel sommige pro's zijn naar mijn ervaring nog luidruchtiger. Maar waar de PS5 bij starten of wisselen van gamedisk dit lawaai maken was de ps4 pro de hele gamesessie aan het blazen. Dus ja hier zit dus het hele punt, heb je meer last van 1x 5 sec opspinnen of een fan die 2-3 uur lang ligt te blazen. Ik heb zelf geen pro gehad, maar als ik bij een maat ging gamen dan ergerde ik me meer aan die fan. Neemt niet weg dat ik graag heb dat Sony dit oplost, maakt het ding namelijk nog fijnerSteven030 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:48:
[...]
Sorry dat ik er over door ga, maar bij mij dus niet. Ik stoor me er niet aan en het is maar kort, maar op die momenten dat je een disc of de console opstart is de PS5 luidruchtiger dan de PS4 Pro. Bij mij, en bij vele anderen. Daarom ging ik er juist tegenin
Verwijderd
Caayn schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:47:
[...]
gek genoeg heeft het wel wat.
Doet mij een beetje aan eind jaren 90 begin 00 denken waar veel dingen een transparante versie hadden.
Oeh da's wel nice. Zat stiekem al naar deze te kijken vanwege de lagere prijs op 2TB (voor 1TB vind je voor de 980 Pro de laatste tijd regelmatig aanbiedingen met dezelfde prijs).Nyarlathotep schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:43:
De Samsung PM9A1 2TB zit er in en draait als een zonnetje. Gelukkig had ik nog een Akasa heatsink liggen en die past er mooi op.
Grappig ook: Een spel van 25GB van de interne SSD kopiëren naar deze disk duurde nog geen 10 seconden...
[Afbeelding]
Hoe zit het met garantie, weet jij dat? Kan het eigenlijk niet vinden. Is dat ook 5 jaar?
PSN: proditaki specs
Ik gok van niet. Het is officieel namelijk een OEM produkt.proditaki schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:01:
[...]
Oeh da's wel nice. Zat stiekem al naar deze te kijken vanwege de lagere prijs op 2TB (voor 1TB vind je voor de 980 Pro de laatste tijd regelmatig aanbiedingen met dezelfde prijs).
Hoe zit het met garantie, weet jij dat? Kan het eigenlijk niet vinden. Is dat ook 5 jaar?
Druk maak ik mij er niet om; de SSD wordt in de PS5 uiteraard niet zwaar belast.
Verwijderd
Maar dit geluid is toch de disc drive die hard begint te spinnen? Dit hoor ik bij meer consoles. Hij checkt welke disc er in zit en daarna stopt het. Bij de digital versie heb je er geen last van.Steven030 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:48:
[...]
Sorry dat ik er over door ga, maar bij mij dus niet. Ik stoor me er niet aan en het is maar kort, maar op die momenten dat je een disc of de console opstart is de PS5 luidruchtiger dan de PS4 Pro. Bij mij, en bij vele anderen. Daarom ging ik er juist tegenin
De disc drive is toch onderdeel van de console, en het zorgt ervoor dat veel PS5’s niet muisstil zijn. Ik heb het trouwens bij geen een ander apparaat, behalve vroeger bij het branden van een cd op de pc. Het verschilt dus per PS5 hoeveel geluid het maaktVerwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:13:
[...]
Maar dit geluid is toch de disc drive die hard begint te spinnen? Dit hoor ik bij meer consoles. Hij checkt welke disc er in zit en daarna stopt het. Bij de digital versie heb je er geen last van.
Verwijderd
Klopt dat het onderdeel is van de console. Maar volgens mij hebben de meeste mensen het over de ventilator van de ps5 vs die van de ps4 pro. Dat de disc drive even geluid maakt en daarna stopt vind ik een andere discussie dan de ventilator.Steven030 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:17:
[...]
De disc drive is toch onderdeel van de console, en het zorgt ervoor dat de PS5 niet muisstil is. Ik heb het trouwens bij geen een ander apparaat, behalve vroeger wel eens bij het branden van een cd op de pc. Het verschilt dus per PS5 hoeveel geluid het maakt
Mja true, het is niet te vergelijken met het gebruik als bijv een primaire schijf in een PC.Nyarlathotep schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:10:
[...]
Ik gok van niet. Het is officieel namelijk een OEM produkt.
Druk maak ik mij er niet om; de SSD wordt in de PS5 uiteraard niet zwaar belast.
Zal het allemaal eens overwegen, voorlopig heb ik nog wel wat ruimte op m'n PS5
Bedankt!
Verder wel echt te spreken over de PS5.
Interface is snappy, laadtijden zijn goed, vind de games er goed uit zien, (de paar die ik tot nu toe heb gespeeld).
Klopt, ik reageerde alleen op de post van @Geronimous dat PS5’s in het algemeen muisstil zijn en ik geef aan dat dat niet voor alle PS5’s geldt en het een loterij is.Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:19:
[...]
Klopt dat het onderdeel is van de console. Maar volgens mij hebben de meeste mensen het over de ventilator van de ps5 vs die van de ps4 pro. Dat de disc drive even geluid maakt en daarna stopt vind ik een andere discussie dan de ventilator.
Waar het vandaan komt, ventilator/disc drive/voeding is een andere discussie ja, en helemaal niet relevant. En daarnaast vind ik het ook helemaal niet erg en stoor ik me er niet aan en ik ben ik heel blij met mijn PS5. Ik geef slechts aan dat die uitspraak (voor veel mensen) niet klopt, om wat voor reden dan ook
[ Voor 4% gewijzigd door Steven030 op 16-09-2021 10:25 ]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met die hardware revisie is die momenteel opduikt.Steven030 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:23:
[...]
Klopt, ik reageerde alleen op de post van @Geronimous dat PS5’s in het algemeen muisstil zijn en ik geef aan dat dat niet voor alle PS5’s geldt en het een loterij is.
Waar het vandaan komt, ventilator/disc drive/voeding is een andere discussie ja, en helemaal niet relevant. En daarnaast vind ik het ook helemaal niet erg en stoor ik me er niet aan en ik ben ik heel blij met mijn PS5. Ik geef slechts aan dat die uitspraak (voor veel mensen) niet klopt, om wat voor reden dan ook
De heatsink die daar in zit is aanzienlijk kleiner en er is minder (nauwelijks?) koper gebruikt.
Jeetje... dat is wel vloeken in een PS5/playstation "kerk" hier. Pak dan een Apple iMac G3 uit 1998-2003, die zelfs in het MoMa in NYC staat als design icon.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Verwijderd
YouTube: The New PS5 is Actually Better 😉proditaki schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:30:
[...]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met die hardware revisie is die momenteel opduikt.
De heatsink die daar in zit is aanzienlijk kleiner en er is minder (nauwelijks?) koper gebruikt.
De nieuwe is zelfs cooler dan de "oude" ps5.
In het andere forum ("hunting for your PS5") zijn er mensen die de nieuwe rev. als binnen hebben. SoC is koeler, interne (op PCB) SSD is warmer. Ik heb niet gezien of de fan anders is en/of op een hogere snelheid draait. Ook op reddit niets gezien.proditaki schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:30:
[...]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met die hardware revisie is die momenteel opduikt.
Zat em toevallig net even te kijken.Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:32:
[...]
YouTube: The New PS5 is Actually Better 😉
De nieuwe is zelfs cooler dan de "oude" ps5.
Vind de temperatuurverschillen voor de SoC en het geheugen nogal flink.
Wel knap dat ze dat hebben gefikst met een veel kleinere heatsink, als deze test representatief is. Samplesize is natuurlijk helemaal niks
Verwijderd
Ja, ik had ook problemen. Uiteindelijk gisteren ontvangen.nico445 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:36:
Meer mensen issues met de levering van Deathloop? Ik heb deze bij bol besteld via hun als verkoper nog. Dit was op de 14de dus ik had verwacht dat het die dag wel gelijk mee zou gaan. Inmiddels is die van de site af met bol als verkoper maar ik krijg verder ook geen info. Even gechat maar konden me ook niet vertellen hoe en wat.
Verwijderd
Ik hou mij niet (zo) bezig met deze kinderachtige en nietszeggende discussies.loekf2 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:31:
[...]
Jeetje... dat is wel vloeken in een PS5/playstation "kerk" hier. Pak dan een Apple iMac G3 uit 1998-2003, die zelfs in het MoMa in NYC staat als design icon.
overdreven tekstopmaak verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Geronimous op 16-09-2021 16:15 ]
Die crystal xbox was ook gewoon een tof ding hoor. Wat gaat de tijd snel zeg. Die had ik vroeger en weet niet eens meer of ik hem verkocht of weggegeven heb.Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:00:
[...]
Ik hou mij niet (zo) bezig met deze kinderachtige en nietszeggende discussies.
[ Voor 4% gewijzigd door Geronimous op 16-09-2021 16:16 . Reden: tekstopmaak quote ]
[IMG]https://card.psnprofiles.com/2/Meneer_UYL.png[/IMG]
5 PS5 Pro details die al bekend zijn
Zo, start de geruchtenmolen maar.
Release 2023 of 2024 (2023 lijkt me stug). Bedragen van 700 dollar worden genoemd (lijkt me stug). Sony mikt op 8K (waarom).
[ Voor 58% gewijzigd door Hulleman op 16-09-2021 13:18 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ze hadden wel op de site aangegeven dat het 1 a 2 dagen na release zou aankomen. Wat met de exemplaren besteld op de 14de weet ik niet.Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:38:
[...]
Ja, ik had ook problemen. Uiteindelijk gisteren ontvangen.
Ik had mijn exemplaar ook gisteren toegekregen.
Toont vooral dat ze dan ergens de bal serieus hebben misgeslagen bij het initieel ontwerp.proditaki schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:36:
[...]
Zat em toevallig net even te kijken.
Vind de temperatuurverschillen voor de SoC en het geheugen nogal flink.
Wel knap dat ze dat hebben gefikst met een veel kleinere heatsink, als deze test representatief is. Samplesize is natuurlijk helemaal niks
10 graden verschil is immens als je dat bewerkstelligt met minder materiaal en dezelfde fan, het is niet dat koeler design iets nieuws is en er in het laatste jaar iets revolutionair is uitgevonden. Het laatste dat zoden aan de dijk bracht waren de heatpipes en die zijn er al lang.
Zolang de PS5 binnen de marges draait is er wel niets om zorgen over te maken, ik game dus gewoon door op mijn OG PS5
[ Voor 54% gewijzigd door Engineer Stewie op 16-09-2021 13:23 ]
Verwijderd
Lijkt mij heel sterk. Enige reden waarom de xbox one en PS4 een pro versie kregen was de komst van 4K televisies en omdat de cpu al vanaf het begin een bottleneck was. Dat is bij de ps5 en series x natuurlijk niet aan de orde. Het is niet nodig, dus ik denk dat ook niet dat dit gaat gebeuren. Welk probleem los je er mee op?Hulleman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:14:
Insider bevestigt: "PS5 Pro in de maak"
In je eigen bron wordt dit al ontkracht.Sony mikt op 8K (waarom).
Tja, je hoeft geen glazen bol te hebben om dit te voorspellen. De console fabrikanten hebben uitgevonden dat je prima meerdere versies van een console kan verkopen in één generatie.Hulleman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:14:
Insider bevestigt: "PS5 Pro in de maak"
Release 2023 of 2024 (2023 lijkt me stug). Bedragen van 700 dollar worden genoemd (lijkt me stug). Sony mikt op 8K (waarom).
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Verwijderd
Volgens mij kan je deze conclusie niet trekken als je niet alle ins en outs weet. Sony heeft het doel om de ventilator zo zacht mogelijk te laten draaien. Wellicht hebben ze nu een veel betere ventilator gevonden (Er zit in de nieuwe namelijk een andere Fan) die beter de warmte afvoert. Waardoor ze die grotere heatsink niet nodig hebben.Engineer Stewie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:20:
Toont vooral dat ze dan ergens de bal serieus hebben misgeslagen bij het initieel ontwerp.
10 graden verschil is immens als je dat bewerkstelligt met minder materiaal en dezelfde fan, het is niet dat koeler design iets nieuws is en er in het laatste jaar iets revolutionair is uitgevonden. Het laatste dat zoden aan de dijk bracht waren de heatpipes en die zijn er al lang.
Zolang de PS5 binnen de marges draait is er wel niets om zorgen over te maken, ik game dus gewoon door op mijn OG PS5.
Alleen Sony zal weten waarom ze die keuzes hebben gemaakt.
Ook het design van een fan is niets nieuws en die fan trekt toch wel heel hard op mijn NMB fan die er inzit. Maar ik ontken het niet. Ik zeg alleen dat het met minder materiaal (en dan wat meer airflow) toch een behoorlijk verschil is. 10 graden kouder is immens aan 200W.Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:32:
[...]
Volgens mij kan je deze conclusie niet trekken als je niet alle ins en outs weet. Sony heeft het doel om de ventilator zo zacht mogelijk te laten draaien. Wellicht hebben ze nu een veel betere ventilator gevonden (Er zit in de nieuwe namelijk een andere Fan) die beter de warmte afvoert. Waardoor ze die grotere heatsink niet nodig hebben.
Alleen Sony zal weten waarom ze die keuzes hebben gemaakt.
Het blijft inderdaad gissen, zou graag wel al de ins en outs weten uit nieuwschierigheid.
Klopt, maar de CPU bottleneck is bij de OneX en Ps4Pro juist niet aangepakt. Die werd eigenlijk alleen maar groter. Dat had alleen gekund door er een andere cpu architectuur te kiezen en dat is wat onhandig binnen een generatie.Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:27:
[...]
Lijkt mij heel sterk. Enige reden waarom de xbox one en PS4 een pro versie kregen was de komst van 4K televisies en omdat de cpu al vanaf het begin een bottleneck was.
@Jumpman, uiteraard, maar het zijn de eerste geruchten die ik daadwerkelijk op internet lees.
[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 16-09-2021 13:42 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Verwijderd
De CPU in de ps4 pro is veel hoger geklocked dan die van de ps4. Dus deels hadden ze het wel opgelost. Grootste verschil zat in de GPU inderdaad. Maar toen moesten ze wel. Nu is de noodzaak er niet.Hulleman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:40:
[...]
Klopt, maar de CPU bottleneck is bij de OneX en Ps4Pro juist niet aangepakt. Die werd eigenlijk alleen maar groter. Dat had alleen gekund door er een andere cpu architectuur te kiezen en dat is wat onhandig binnen een generatie.
Verwijderd
Hou onderstaande Youtube'r in de gaten, hij heeft ook een hele 'elegante'Engineer Stewie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:35:
[...]
Het blijft inderdaad gissen, zou graag wel al de ins en outs weten uit nieuwschierigheid.
En mocht je nog meer willen weten, zo ook over de Xbox series X
4-5 nm zal dat wel kunnen leveren, maar zal ook weer wat duurder zijn dan 6 nm. Maar de slim is eigenlijk altijd duurder geweest dan het reguliere model. Dus dat zou dan wel kunnen.
- CPU op basis van Zen3(+) biedt een hogere performance bij een gelijke clock, of in ieder geval de unified L3 gebruiken.
- GPU met betere RT acceleratie. De huidige GPUs zijn prima, maar RDNA2 based GPUs zijn geen RT wonder. Hoewel devs hier slim mee omgaan is meer RT kracht welkom.
- Hogere geheugen bandwidth. Niet zozeer meer geheugen maar eerder focus op een hogere bandwidth, eventueel door middel van een infinity cache pool voor de GPU al verwacht ik dat ze eerder voor sneller geheugen gaan dan een extra pool toevoegen.
PS4 Pro CPU is maar 33% hoger gelockt dan de base PS4, dat is sneller maar zet niet veel zoden aan de dijk voor een console die al een te zwakke CPU had.Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:50:
[...]
De CPU in de ps4 pro is veel hoger geklocked dan die van de ps4. Dus deels hadden ze het wel opgelost. Grootste verschil zat in de GPU inderdaad. Maar toen moesten ze wel. Nu is de noodzaak er niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 16-09-2021 14:17 ]
RT is intensief voor zowel de CPU als GPU. Nooit zelf getest, maar dat hoor ik Digital Foundry altijd zeggen. Dus een upgrade zoals @Caayn is niet zo gek gedacht.cold_as_ijs schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:07:
Als de ps5 pro gaat komen dan lijkt me dat de focus komt van RT. Lijkt me dat je dit wel kan implementeren zonder de CPU extra te gaan belasten, weet niet of je dan ook meteen extra videogeheugen nodig hebt.
Daarnaast zijn GPU's welkom die veel beter overweg kunnen met DLSS (de AMD tegenhanger daarvan) dan RDNA 2 dat kan.
[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 16-09-2021 14:28 ]
Verwijderd
De AMD tegenhanger heeft geen dedicated hardware nodig. Die werkt op elke GPU.Hulleman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:27:
[...]
Daarnaast zijn GPU's welkom die veel beter overweg kunnen met DLSS (de AMD tegenhanger daarvan) dan RDNA 2 dat kan.
Ik zeg het niet goed. De AMD tegenhanger werkt veel minder goed dat dan de DLSS oplossing van nvidia. Of zijn die upscaletechnieken softwarematig toe te voegen?Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:55:
[...]
De AMD tegenhanger heeft geen dedicated hardware nodig. Die werkt op elke GPU.
Verwijderd
Zelfde geldt eigenlijk een beetje voor deze games:
[YouTube: CHERNOBYLITE Gameplay Trailer New 4K (2021) PS5, Xbox Series X]
Allemaal wel niche games, maar voor mij zitten er hopelijk wel wat pareltjes tussen.
Verwijderd
Die van Nvidia werkt hardwarematig en die van AMD werkt software matig (die werkt ook op Nvidia videokaarten). De software van AMD kan wellicht een verbetering zijn op de huidige checkerboard rendering wat veel op de PS4/PS5 wordt gebruikt. Maar je moet geen wonderen verwachten. Die AMD software gaat nooit zo goed zijn als die van Nvidia zonder hardware matige ondersteuning.Hulleman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:05:
[...]
Ik zeg het niet goed. De AMD tegenhanger werkt veel minder goed dat dan de DLSS oplossing van nvidia. Of zijn die upscaletechnieken softwarematig toe te voegen?
Ik had toch wel verwacht dat het voor iedereen meteen duidelijk was dat ik een vergelijking trok met de jet-ventilator van de PS4 Pro... Dus je haalt het wel uit context vind ik. Maar goed...Steven030 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:23:
[...]
Klopt, ik reageerde alleen op de post van @Geronimous dat PS5’s in het algemeen muisstil zijn en ik geef aan dat dat niet voor alle PS5’s geldt en het een loterij is.
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
https://www.eurogamer.net...-gran-turismo-7-interview
One other point of clarity I wanted to make was about dynamic time and weather, which wasn't a part of Gran Turismo Sport.
Kazunori Yamauchi: In GT7, the time and weather will be moving in real time.
That's all good news to me. The recent blog post said something about Gran Turismo having a different approach to the weather system and how it works. I wonder if you could talk through a bit more about how dynamic weather works in Gran Turismo 7 - does it impact track surface temperature, if there's a dynamic track, does it rubber in over the course of an event?
Kazunori Yamauchi: We don't have a system for simulating the amount of rubber that's laid on the track, but we do have a simulation of where the rain would create a level of water over the track. When a car passes over it, it will spray aside, and so the racing lines will dry quicker than the other parts of the track. That's something that is simulated and does affect the grip of the course accordingly as time goes on, and the track begins to dry in different places. The air temperature, the humidity, and then the road surface temperature will also be affected by these weather changes as well.
This is a cross platform game as well, which I imagine is quite a big undertaking. Will PlayStation 4 and PlayStation 5 versions have feature parity - will things like the dynamic time and weather be a part of both versions?
Kazunori Yamauchi: Feature wise, they will be the same, but the quality that you'll be seeing will be different.
I'm looking forward to implementing ray tracing, but on the other hand, what game fans are interested in is where ray tracing can be used because it is very heavy processing.
Mr. Yamauchi: For the time being, you can choose ray tracing in the replay even during the game, and then you can see the stage demo and the picture with ray tracing applied in the garage.
Wuttt ray tracing alleen in replays en in de garage...
Dynamische weersomstandigheden en tijd is uber vet, maar wtf raytracing alleen replays is wel een beetje jammer.. had het dan niet zo extreem laten zien in de beelden als je tijdens racen dus geen fuck van ziet..
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Zou dat niet misschien alleen voor PS4 zijn? Zou het wel zwak vinden als er tijdens het rijden geen RT is.v8power67 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:17:
Wuttt ray tracing alleen in replays en in de garage...
[ Voor 79% gewijzigd door Kalder op 16-09-2021 16:21 ]
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Nee is echt voor ps5, ps4 kan geen ray tracing bieden zoals ps5 dat kan. Dit is gewoon omdat ps5 niet en dynamische tijden en weersomstandigheden en deze graphics en dan ook nog ray tracing aankan denk ik.Kalder schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:20:
[...]
Zou dat niet misschien alleen voor PS4 zijn? Zou het wel zwak vinden als er tijdens het rijden geen RT is.
Had gehoopt op een bv 1080p raytracing modus. Resolutie boeit mij niet zo, gt sport met checkerboarding 1800p ziet er nog steeds absurd goed uit. Maar er staat for the time being, dus wie weet.
Dat zou wel kut zijn, zou denken dat het software matig in photo mode nog wel mogelijk zou kunnen zijn op PS4, maar inderdaad heeft de PS4 geen RT acceleratie, wel klote dan inderdaad. Zou wel mooi zijn als we inderdaad op lagere resolutie ofzo toch RT tijdens de races kunnen krijgen, geef ook niet zo heel veel om resolutie, 1080p kan ik idd ook prima mee leven.v8power67 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:25:
[...]
Nee is echt voor ps5, ps4 kan geen ray tracing bieden zoals ps5 dat kan. Dit is gewoon omdat ps5 niet en dynamische tijden en weersomstandigheden en deze graphics en dan ook nog ray tracing aankan denk ik.
Had gehoopt op een bv 1080p raytracing modus. Resolutie boeit mij niet zo, gt sport met checkerboarding 1800p ziet er nog steeds absurd goed uit. Maar er staat for the time being, dus wie weet.
https://www.gtplanet.net/...unori-yamauchi-interview/?
Wil je dat je die game in maart 22 kunt spelen of in maart 25v8power67 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:33:
Yamauchi did note, however, that these dynamic environmental features will not be available on all tracks in the game. He did not confirm exactly which tracks will have these features, but the latest trailer suggests popular real-world circuits in the game like the Nurburgring Nordschleife, Circuit de la Sarthe, and Tsukuba Circuit will support dynamic conditions.
https://www.gtplanet.net/...unori-yamauchi-interview/?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
wtf dus weer premium en standaard banen...
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
PD kennende zullen ze de game nog flink blijven updaten en uitbreiden na release, dus hopelijk komt het uiteindelijk wel goed allemaaluchiha tijntje schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:54:
[...]
Wil je dat je die game in maart 22 kunt spelen of in maart 25
En mocht er iemand graag willen helpen de topic start wat beter te maken laat maar weten
[ Voor 67% gewijzigd door v8power67 op 16-09-2021 17:04 ]
YouTube: The New PlayStation 5 CFI-1100 Review - Featuring @Gamers Nexus!
YouTube: New PlayStation 5 vs. Old PS5 Cooler Design: Thermals & Fans, ft. @D...
Voorlopige conclusie is dat de New PS5 niet veel verschilt qua temps dan de old. De cooler lijkt effectief wel beter designed en daarmee is hij lichter.
Vooral de VRM's worden beter gekoeld door de nieuwe baseplate, maar juist die dingen kunnen veel hitte aan.
Dus gewoon de console kopen die je vast kan krijgen en bij beide het nodige aan onderhoud doen (stofvrij maken).
[ Voor 72% gewijzigd door Engineer Stewie op 16-09-2021 18:31 ]
Doet de game veel met de Dualsense?
We zijn nu wel al wat gewoon, maar je voelt elke voetstap, verschil in geweren enzo wel goed.Timothy3000 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:15:
Mensen die Deathloop spelen:
Geloof dat het ook op PC supported is.
ZekerTimothy3000 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:15:
Mensen die Deathloop spelen:
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ook niets wereldsschokkends. Wel knap hoe Sony met minder materiaal en andere flow ongeveer hetzelfde dan wel lichtjes verbetering heeft aangebracht.Amaze86 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:12:
@Engineer Stewie De nieuwe ps5 maakt ietjes meer lawaai.
Oké, filmpje gekeken en ergens rond het einde komt DF weer in beeld. Hij ging hem stress testen en plaatste de PS5 in tv meubel met weinig ruimte. Duidelijk opmerking erbij dit moet je niet thuis doen, maar zo staat ie hier gewoon... Ook bij zijn witte kappen na tijdje gamen warmen.. Ik heb wel diepte dus denk 5cm aan beide kanten vrij.. Ook 5 cm hier en daar aan bovenkant en aan achterkant denk ik 10 cm. Klein ronde gat voor de kabels..Engineer Stewie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:01:
Old vs new PS5 vergelijk door NG op de DF unit:
YouTube: New PlayStation 5 vs. Old PS5 Cooler Design: Thermals & Fans, ft. @D...
Voorlopige conclusie is dat de New PS5 niet veel verschilt qua temps dan de old. De cooler lijkt effectief wel beter designed en daarmee is hij lichter.
Vooral de VRM's worden beter gekoeld door de nieuwe baseplate, maar juist die dingen kunnen veel hitte aan.
Dus gewoon de console kopen die je vast kan krijgen en bij beide het nodige aan onderhoud doen (stofvrij maken).
Ik merk geen verschil in fan geluid dus vandaar dat ik mij hiervoor geen zorgen maakte...
Moet ik hem uit kastje halen? Meer mensen hem gewoon in kastje staan zonder klep (of fan koeling)
(kast: breedte x diepte x hoogte 49cm x 48cm x 19 cm)
Ik teken nergens meer voor
Goh, mijne staat nu naast de TV, die gaat binnenkort in een kast met deur. Maar die gaat wel open als ik ga gamen, de opening is 70x45x35cm. Denk dat het wel meevalt, in zo een besta kastje zoals ik hier zie voorbijkomen zou ik dat niet durven.Quakie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:14:
[...]
Oké, filmpje gekeken en ergens rond het einde komt DF weer in beeld. Hij ging hem stress testen en plaatste de PS5 in tv meubel met weinig ruimte. Duidelijk opmerking erbij dit moet je niet thuis doen, maar zo staat ie hier gewoon... Ook bij zijn witte kappen na tijdje gamen warmen.. Ik heb wel diepte dus denk 5cm aan beide kanten vrij.. Ook 5 cm hier en daar aan bovenkant en aan achterkant denk ik 10 cm. Klein ronde gat voor de kabels..
Ik merk geen verschil in fan geluid dus vandaar dat ik mij hiervoor geen zorgen maakte...
Moet ik hem uit kastje halen? Meer mensen hem gewoon in kastje staan zonder klep (of fan koeling)
[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 16-09-2021 22:56 ]
Iemand die goede ervaringen heeft met een alternatieve heatsink voor de SSD in de ps5?
[ Voor 90% gewijzigd door BM op 17-09-2021 09:50 ]
19 cm is wel erg krap he. Op zich is het niet erg als hij een keertje te warm zou worden maar dat moet niet te vaak gebeuren. En dan bedoel ik niet warme handjes maar een melding dat hij te warm is.Quakie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:14:
[...]
Oké, filmpje gekeken en ergens rond het einde komt DF weer in beeld. Hij ging hem stress testen en plaatste de PS5 in tv meubel met weinig ruimte. Duidelijk opmerking erbij dit moet je niet thuis doen, maar zo staat ie hier gewoon... Ook bij zijn witte kappen na tijdje gamen warmen.. Ik heb wel diepte dus denk 5cm aan beide kanten vrij.. Ook 5 cm hier en daar aan bovenkant en aan achterkant denk ik 10 cm. Klein ronde gat voor de kabels..
Maar je vrouw vindt hem niet mooi? Dan gooi je er gewoon in dat jij het kastje niet mooi vindt en haal je daar wat anders voor 😊
Hier valt de PS5 ook uit de toon (staat langst de TV), maar we moesten sowieso nieuwe meubels. Hebben bij het uitzoeken wel gezocht naar iets waar (grote) consoles makkelijk inkunnen zodat we terug een nette setup krijgen (TV aan muur, soundbar eronder en de rest in een afgesloten kast).Kenny_026 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:26:
[...]
19 cm is wel erg krap he. Op zich is het niet erg als hij een keertje te warm zou worden maar dat moet niet te vaak gebeuren. En dan bedoel ik niet warme handjes maar een melding dat hij te warm is.
Maar je vrouw vindt hem niet mooi? Dan gooi je er gewoon in dat jij het kastje niet mooi vindt en haal je daar wat anders voor 😊
Ik ga er wel USB powered fans insteken zodat de warme lucht wat geforceerd afgevoerd wordt. De klep zet ik dan wel open als ik game.
Op mijn 40ste staat het niet meer dat je zowel de XSX en PS5 in het zicht hebt, vooral de PS5 langst de TV stoort me mateloos.
Lol @Quakie , ik zeg tegen jou te krap maar hij is hier identiek. De achterkant is wel open. Er heeft een Harman Kardon HKTS in gestaan wat jaartjes geleden en daar was het kastje net niet diep genoeg voor. Daarom heb ik er toen een gat in gemaakt. Wellicht geen dat net iets verschil maakt voor lucht doorstroom.Engineer Stewie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:45:
[...]
Hier valt de PS5 ook uit de toon (staat langst de TV), maar we moesten sowieso nieuwe meubels. Hebben bij het uitzoeken wel gezocht naar iets waar (grote) consoles makkelijk inkunnen zodat we terug een nette setup krijgen (TV aan muur, soundbar eronder en de rest in een afgesloten kast).
Ik ga er wel USB powered fans insteken zodat de warme lucht wat geforceerd afgevoerd wordt. De klep zet ik dan wel open als ik game.
Op mijn 40ste staat het niet meer dat je zowel de XSX en PS5 in het zicht hebt, vooral de PS5 langst de TV stoort me mateloos.
maar ik game hier al een jaar zeer fanatiek en nog nooit een melding gebad dat de console te warm is. Dus ik denk dat je je vooral niet teveel moet focussen op je hand erop leggen. Heb je al wel eens echt gemeten?
De kast is hier hoogglans wit en dan is het allemaal nog niet zo lelijk.
Als je een gesloten kast hebt kan je altijd overwegen om een paar luchtgaten of gleuf aan de achterzijde te maken zodat de warme lucht weg kan. Ventilators die actief lucht uit de kast halen kunnen helpen maar zouden in de basis niet nodig moeten zijn.
Ik zou mij er niet direct zorgen over maken tenzij de fan irritant hard gaat draaien of de console zichzelf gaat afsluiten vanwege warmte.
Mee eens, buiten dat ik geen veertiger benEngineer Stewie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:45:
[...]
In mijn/een gamehok vind ik het anders, daar mag alles in het zicht staan.
Verwijderd
Ben ik gezegend met een vrouw die ook gamer isQuakie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:55:
Mijn vrouw vindt hem afschuwelijk en wilt hem niet naast tv hebben.
Je kan toch ook gamer zijn en al die consoles afzichtelijk vinden? Bij mij staan ze onzichtbaar in een kast achter de bank op 6 meter van de tv. Dat vind ik een goede plek😀Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:12:
[...]
Ben ik gezegend met een vrouw die ook gamer is
Dank voor het postenEngineer Stewie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:01:
Old vs new PS5 vergelijk door NG op de DF unit:
Ergens verbaast het mij dat de fan load gestuurd is in plaats van temperatuur. Hoe dan ook een mooie prestatie om met minder materiaal/massa (en waarschijnlijk) oppervlakte vergelijkbare koelprestaties te behalen.
Super! Hoe bevalt de game tot dusver? Denk dat ik hem zodra ik Tales of Arise uitheb op de kop ga tikken.Kalder schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:26:
[...]
ZekerTriggers en Haptics zijn vertegenwoordigd.
Ik denk dat ik hem dan maar zo laat staan.. Fan speed verandert hier niet, ook geen melding gehad van te warm. Ik ben ook 40+ en vrouwlief vindt hem afschuwelijk en wilt het liefst dat ik zwarte kappen haal haha.
Voor de duidelijkheid maar foto van hoe die erbij staat.. Beetje vertekend beeld want kast heeft metalen frame.
Net boven de PS5 lijkt het klein maar binnen in heeft kast wat extra cm qua hoogte.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Het is duidelijk uit de testen dat de fan speed gebaseerd is op load. Als de PS5 warmer wordt dan zal de fan niet sneller draaien. Hij zal als hij te heet wordt een melding geven en uitschakelen.Quakie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:44:
Ik denk dat ik hem dan maar zo laat staan.. Fan speed verandert hier niet, ook geen melding gehad van te warm.
Haha, wat een verschillende combinaties allemaal. Mijn vriendin is geen gamer, maar vindt de console wel mooi. Het is zelfs de enige die hier op het tv-meubel staat. Switch, PS3, PS4 staan allemaal verborgen in de kast. Ik ben zelf ook wel fan van het uiterlijk. Blij dat Sony eens iets gewaagder probeert.giantgiantus schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:13:
[...]
Je kan toch ook gamer zijn en al die consoles afzichtelijk vinden? Bij mij staan ze onzichtbaar in een kast achter de bank op 6 meter van de tv. Dat vind ik een goede plek😀
Yasuhiro Ootori explained that the console will monitor temperature through a sensor inside the APU and three more attached to the main board. The highest value is then used to determine the speed of the fan. But here’s the really clever part: Sony will also be monitoring the APU and collecting data on individual games. “Various games will be released in the future, and data on the APU’s behavior in each game will be collected,]
Verwijderd
Een gerucht lijkt mij sowieso niet iets wat zeker is.ArthurMorgan schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:51:
Is het nu al zeker dat VRR uitgerold gaat worden in december? Ik heb een maand of wat geleden het gerucht overal gezien, maar daarna lijkt het stil geworden daaromtrent. Ook geen officiële bevestiging van Sony geweest toch?
Daarom vraag ik dus of er al meer over bekend is, of dat het bevestigd is door Sony...Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:37:
[...]
Een gerucht lijkt mij sowieso niet iets wat zeker is.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ding zit een mega koeling in dus zou het vreemd vinden dat je hem niet netjes in kast kan opbergenQuakie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:14:
[...]
:strip_exif()/f/image/6JqGUu89aBdSjZWcDHNSegZJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je stopt je DVD ook in de tv meubel daarvoor zijn de laatjes toch?
Wil dat lelijke ding niet op de meubel hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Starscreamer op 17-09-2021 09:44 ]
Verwijderd
zonder weinig fantasie zie je aan de voorkant de V er in terug, de Griekse V voor 5SonnyBBQ schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:58:
[...]
Ik ben zelf ook wel fan van het uiterlijk. Blij dat Sony eens iets gewaagder probeert.
Verwijderd
Wel dat het er aan gaat komen, maar geen datum:ArthurMorgan schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:43:
[...]
Daarom vraag ik dus of er al meer over bekend is, of dat het bevestigd is door Sony...
https://blog.playstation..../09/ps5-the-ultimate-faq/
Does PS5 support VRR?
PS5 hardware supports Variable Refresh Rate (VRR) through HDMI 2.1. After a future system software update, PS5 owners will be able to use the VRR feature of compatible TVs when playing games that support VRR.
Heb je wellicht ook PS4 spellen en zo ja, die wellicht ook op externe schijf gehad en nu gespeeld via de SSD? Ben benieuwd of je verschil merkt!Nyarlathotep schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:43:
De Samsung PM9A1 2TB zit er in en draait als een zonnetje. Gelukkig had ik nog een Akasa heatsink liggen en die past er mooi op.
Grappig ook: Een spel van 25GB van de interne SSD kopiëren naar deze disk duurde nog geen 10 seconden...
[Afbeelding]
(Een hoop en/of
Verwijderd
Het is natuurlijk eigen risico, maar in de handleiding staan er wel voorschriften waar je de ps5 neer moet zetten:Starscreamer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:43:
[...]
Ding zit een mega koeling in dus zou het vreemd vinden dat je hem niet netjes in kast kan opbergen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zoupikukYKjOj5u1EqUUwjJV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZqiE6BldPQxpixxDTgKWtfJt.jpg?f=user_large)
Daar staat duidelijk dat je de ps5 niet in een krappe ruimte moet zetten.
Heb aan beide zijkanten meer ruimte
Heb meer ruimte aan de bovenkant
En niet onbelangrijk: De achterkant van mijn kast is open en de warmte kan daar er uit en naar boven wegstromen.
Jouw kast is vrij dicht en dat houdt de warmte wel vast. Het zou al heel veel schelen als de warme lucht aan de achterkant weg kan.
Zolang je PS5 niet waarschuwt voor de hitte zal het misschien nog wel meevallen, maar de waarschuwingen zijn er niet voor niets
Dat lijkt me toch ook wat krap hoor. Misschien aan de achterkant van de kast een groter gat maken/ventilator plaatsen? Of is het een optie je TV iets naar voor te halen en de PS5 er achter te plaatsen?Starscreamer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:43:
[...]
Ding zit een mega koeling in dus zou het vreemd vinden dat je hem niet netjes in kast kan opbergen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Andere overweging is het plaatsen van de PS5 in het aquarium naast de TV voor de best mogelijke koeling.SonnyBBQ schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:13:
[...]
Dat lijkt me toch ook wat krap hoor. Misschien aan de achterkant van de kast een groter gat maken/ventilator plaatsen? Of is het een optie je TV iets naar voor te halen en de PS5 er achter te plaatsen?
Ja, maar dit ging om PS4 games vanaf de interne opslag naar de M2 SSD. Ik heb geen externe disk.Pepppie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:54:
[...]
Heb je wellicht ook PS4 spellen en zo ja, die wellicht ook op externe schijf gehad en nu gespeeld via de SSD? Ben benieuwd of je verschil merkt!
(Een hoop en/of)
waar moet Crixus dan heenHann1BaL schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:17:
[...]
Andere overweging is het plaatsen van de PS5 in het aquarium naast de TV voor de best mogelijke koeling.
Kleiner bakje in kastjeStarscreamer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:25:
[...]
waar moet Crixus dan heen![]()
[Afbeelding]
Starscreamer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:25:
[...]
waar moet Crixus dan heen![]()
[Afbeelding]
DVDs genereren geen hitte, maar snap je punt. Zoals andere ook zeggen, ben ik ook van mening dat het bij jou wel heel erg krap is.Starscreamer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:43:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog niet tegengekomen dat je de functie kan aanpassen. Vermoed dat je de knop te lang indrukt.buMf00d schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:27:
Iedere keer als ik op de playstation knop druk op mijn controller dan staat het menu standaard op 'Screenshot' ipv op dat menu daar onder zodat ik terug kan naar home. Is er ergens in de setting waar ik heel die screenshot knop uit zou kunnen zetten?
Ah oké! Dan kan ik mij voorstellen dat je geen verschil merkt tussen de M2 SSD en de interne schijf. Voor PS4 toch wel rap zatNyarlathotep schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:19:
[...]
Ja, maar dit ging om PS4 games vanaf de interne opslag naar de M2 SSD. Ik heb geen externe disk.
Edit; iemand een artikel gespot waarin geschikte koelers besproken / geadviseerd worden?
[ Voor 11% gewijzigd door Pepppie op 17-09-2021 11:07 ]
voor gamen zelf is een externe SSD zelfs al rap genoeg. PS4 games laden net zo snel van externe SSD als van intern. Dus mocht je nog veel PS4 games spelen zoals ik dan kan je net zo goed je geld uitgeven aan een externe SSD. Je betaald ongeveer de helft per GB tov NVME.Pepppie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:02:
[...]
Ah oké! Dan kan ik mij voorstellen dat je geen verschil merkt tussen de M2 SSD en de interne schijf. Voor PS4 toch wel rap zat
Mee eens! Al heb ik wel een externe SSD op basis van NVME...cold_as_ijs schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:08:
[...]
voor gamen zelf is een externe SSD zelfs al rap genoeg. PS4 games laden net zo snel van externe SSD als van intern. Dus mocht je nog veel PS4 games spelen zoals ik dan kan je net zo goed je geld uitgeven aan een externe SSD. Je betaald ongeveer de helft per GB tov NVME.
PS4 games laden echt zeer snel, maar zijn ook gewoon anders opgebouwd dan PS5 games. Dus gaan pas laden op bepaalde momenten.
Ik merk geen verschil met de PS4 games van de interne SSD en na het verplaatsen naar de externe SSD.
[ Voor 96% gewijzigd door Pepppie op 17-09-2021 11:48 ]
Ja dat maakt me niet uit, wil het gewoon in 1 apparaat hebben ipv een losse drive ernaast. Nu een USB NVME SSD, maar wordt dus een M2 intern.cold_as_ijs schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:08:
[...]
voor gamen zelf is een externe SSD zelfs al rap genoeg. PS4 games laden net zo snel van externe SSD als van intern. Dus mocht je nog veel PS4 games spelen zoals ik dan kan je net zo goed je geld uitgeven aan een externe SSD. Je betaald ongeveer de helft per GB tov NVME.
Nu nog een goed advies qua koeler
Ik baal juist dat je er geen meer externe HDD's aan de PS5 kan koppelenPepppie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:26:
[...]
Ja dat maakt me niet uit, wil het gewoon in 1 apparaat hebben ipv een losse drive ernaast. Nu een USB NVME SSD, maar wordt dus een M2 intern.
Om in de toekomst nog eens naar een nvme te moeten upgraden, omdat je alleen nog maar dedicated PS5 games speelt. Ik heb genoeg aan die paar honderd gig die de PS5 heeft, maar als ik moest upgraden, dan maar meteen een nvme erin.cold_as_ijs schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:08:
[...]
Of is die al weg. Zie hem niet in PlayStation store.
Niks over te vinden, voor zover ik het (niet) kan vindenTimothy3000 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:35:
Wanneer verloopt het embargo voor de Kena reviews?
Ik verwacht gewoon op dag van release. Is vaak wel een voorbode van de kwaliteit van de game
Gewoon kopenk1978 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:41:
Was er nu een gratis demo van F1 2021 te spelen ?
Of is die al weg. Zie hem niet in PlayStation store.
Dit topic is gesloten.
![]()
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
| Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |