Kijk, met deze recente ps showcase komt het ps5 gebeuren stilletjes aan op stoom. Voor mij zijn er nog steeds niet echt genoeg games om een ps5 te willen aanschaffen, maar het begint toch te kriebelen om al een beetje uit te kijken om 'm tegen maart/april te hebben staan. Mocht 'ie nu gemakkelijk te halen zijn, kocht ik 'm misschien nu al.
Van in het begin was mijn positie steeds dat ik geen opgewarmde ps4 games hoef (en daarvoor voldoet m'n ps4 slim nog prima). Ja ja, 60hz, snellere laadtijden, blablabla het zal wel, really don't care....
Ik wil een ps5 voor games die duidelijk gaan verschillen van wat ik nu al speel. En voor mij persoonlijk is gt7 toch de wel de game die de generatie op gang zal trekken.
Qua echte ps5 exclusives trekken Demon Souls and Ratchet me echt niet. Enige must haves tot nog toe zouden spiderman MM en returnal geweest zijn. Maar daarvoor ga ik natuurlijk niet weer nieuwe hardware aanschaffen. Als de hardware al beschikbaar was...
Bij deze, hoe staat het tegenwoordig met de hardware beschikbaarheid? Heb al even niet meer gekeken. Kan je nu al gewoon een store binnenwandelen en een console meenemen, of alvast reserveren en later ophalen? En dan:
- zonder allerlei vage telegram/messaging groepjes te moeten joinen (heb wel wat beters te doen, product moet gewoon beschikbaar zijn)
- specifieke sites in de gaten te moeten houden (idem)
- de console kaal kunnen kopen aan MSRP zonder allerhande rommel die er met koppelverkoop door retailers aan is toegevoegd. (nee ik hoef geen tweede controller, plasticrap controller houders, headsets, noem maar op...)
Vreemde generatie toch wel. Voldoet niet aan de definitie van paper launch. De consoles vinden, druppelsgewijs wel, hun weg wel naar de consument. Maar ze had net zo goed niet kunnen bestaan. Nog nergens 1 fysiek exemplaar te koop gezien, en we zijn bijna een jaar verder sinds launch.
Ook qua absolute kaskraker games redelijk matig nog steeds. Maar ik ben dus aangenaam verrast door de showcase, en begin stiekem toch naar best wat titels uit dat lijstje uit te kijken. Zelfs sommige japanse of koreanse games
Toch nog even inpikken op de discussie van een aantal weken terug ivm de planning van deze showcase. Veel argumenten voor of tegen in verband met het al dan niet aansluiten bij een groter event (E3, gamescom) of een eigen ding doen wanneer sony verkiest.
Echter is er nooit een nabeschouwing van wat nu de beste strategie is.
Voor mij is het duidelijk, voor sony is het echt zoveel beter om een eigen moment te kiezen en de timing, regie en spotlight volledig zelf in de hand te houden.
Diezelfde dag, en de dag erna, hadden alle game podcasts, game outlets en youtube channels het enkel en uitvoerig over deze showcase. Exclusieve episodes van alles IGN podcasts (stuk of 3-4 minstens), exclusieve digital foundry content, overal extreme exposure. Waar dit in een zee van nieuws bij E3 of andere game beurs compleet bedolven wordt onder exposure van de concurrentie.
Het merk sony/playstation is echt wel groot genoeg om een eigen moment te kiezen, en zelf een keynote te maken in de stijl van apple.
Voor wie het gamesnieuws wel van redelijk nabij volgt (niet fanatiek), maar er niet midden in zit, is dit scenario echt wel het beste. Je kan het gewoon niet missen van zodra je youtube opzet, of een willekeurige tech website.
Sowieso zijn traditionele games beurzen compleet dood. Ik volg het allemaal met iets meer aandacht dan de gemiddelde consument, maar geef grif toe dat ik dit jaar geen idee heb waar E3 over ging, wanneer het was en welke format het had. En in dat stervend kader had sony dan ergens deze showcase moeten ophangen? Hoe dan, en waarom vooral. In dit post corona tijdperk is er geen reden om game nieuws te groeperen in een redelijk geforceerd aandoend event.
Nee hoor, prima beslissing van sony om hun nieuws op deze manier los te laten.