• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-11-2025
Helox-in-a-box schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:00:
[...]

Volgens mij alleen PS4 games, heb er ook een USB-SSD aan hangen maar die schoot dus los toen ik de PS even moest verplaatsen van de week
Het gaat echt wel hoor! Maar het gaat dan enkel om het game even opzij zetten, dus niet speelbaar!.

https://www.playstation.c...5-extended-storage/#store

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:35
Runaque schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:37:
[...]

Kan je tijdelijk geen PS5 games op een externe opslaan? Dat is toch in een vorige update mogelijk gemaakt als tussenoplossing! Ik heb op die manier enkele games tijdelijk op de externe SSD staan.
Dat lijkt me eerder een oplossing als je traag internet hebt. Anders zie ik er weinig verschil in met een externe SSD of HDD

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 13:11
Runaque schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:37:
[...]

Kan je tijdelijk geen PS5 games op een externe opslaan? Dat is toch in een vorige update mogelijk gemaakt als tussenoplossing! Ik heb op die manier enkele games tijdelijk op de externe SSD staan.
Ik heb geen externe drive los liggen. Die 50-100Gb zijn tegen 500Mbps ook weer snel gedownload (ook in België :)). Maar zou dat liever niet doen natuurlijk.
Er komen een aantal goede games aan en wil niet altijd hoeven wissen.

Wacht wel geduldig op de PS5 firmware, verwacht die wel in de komende maand…

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
PS5 SSD controller die shot:
Not sure how much we can glean out of this one not being a CPU or GPU, but I think that looks like a quad core CPU cluster at the right, 2x2, unless those are some IO blocks or something, but what are those but tiny CPUs. And then lots of SRAM banks at the left. There was that Sony patent on SSD controller table lookups in SRAM instead of NAND cache for extra performance.

Made by Marvell. Appears to be called Titania 2

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-l52_oXoAM-p3C?format=jpg&name=4096x4096

Hier nogmaals PS5 die shots (GPU/CPU)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-maH95XEAYYEF1?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 5% gewijzigd door Recon24 op 06-09-2021 19:55 ]

Recon24 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:54:

[...]

[Twitter]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Twitter]
Leuk, zijn er hier ook gamers te vinden die iets van zo'n afbeelding snappen en er iets zinvols over kunnen uitleggen? Ik vind het er zeer interessant uit zien maar het zegt me echt helemaal niks.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• Runaque
AppleFan2007 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:21:
[...]

Dat lijkt me eerder een oplossing als je traag internet hebt. Anders zie ik er weinig verschil in met een externe SSD of HDD
Engineer Stewie schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:24:
[...]

Ik heb geen externe drive los liggen. Die 50-100Gb zijn tegen 500Mbps ook weer snel gedownload (ook in België :)). Maar zou dat liever niet doen natuurlijk.
Er komen een aantal goede games aan en wil niet altijd hoeven wissen.

Wacht wel geduldig op de PS5 firmware, verwacht die wel in de komende maand…
Ik verwacht die aankondiging dat men de interne SSD uitbereiding aankomende donderdag tijdens de PlayStation Showcase in de aankomende update beschikbaar gaat maken. Met wat geluk kan je dit weekend nog die SSD inbouwen!

Wat de externe SSD betreft, ik heb er voor gezorgd dat mijn exnterne SSD mijn interne outperformed, of althans dat zou toch moeten (op papier) met een externe case die USB 3.1 Gen 1 is en de 1Tb 870 QVO die uit mijn PS4 komt die tot 530 Mb/s zou kunnen halen en aangesloten op de USB achteraan het toestel (SuperSpeed USB (10 Gbps)). Ik zet het game enkel over als ik de console niet gebruik en op voorhand als ik weet dat ik de ruimte nodig ga hebben.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kalder schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:53:
[...]

Leuk, zijn er hier ook gamers te vinden die iets van zo'n afbeelding snappen en er iets zinvols over kunnen uitleggen? Ik vind het er zeer interessant uit zien maar het zegt me echt helemaal niks.
Even snel tel ik vijf CPU cores, vier dezelfde en één kleinere(?). Volgens de spec sheet die twitter heeft opgegraven zijn er echter maar drie actief. Gezien het ARM R5 cores lijken is het mogelijk dat twee van de grotere cores gebundeld zijn voor foutcorrectie waardoor je drie cores overhoudt (2 losse + 1 gebundelde) en een kleintje(?).

Mogelijk heeft Sony er een core bij laten plaatsen en werken de vier R5 cores afzonderlijk van elkaar, het aantal channels van de controller wijkt immers ookal af van het aantal channels in de PS5 (4 vs 12). Ergens betwijfel ik dan ook of de Marvel 88SS1321 docs/specs, die Twitter lijkt te gebruiken, bruikbaar zijn voor de schijnbaar Titania2 (gebaseerde) controller in de PS5.

Ik verwacht dat de blauwe blokken links L2/L3 cache geheugen is, er off-die al een 512MB DDR4 pool.

Ter vergelijking andere veel gebruikte SSD controllers:
Phison E18: 3x ARM R5 cores + 2 kleinere proprietary ondersteunende cores.
Phison E19: 2x ARM R5 cores (bloot gesteld, interne configuratie kan verschillen. ie: "gebundeld")
Samsung Phoenix: 5x ARM R5 cores, waarvan één dedicated voor communicatie met de host (ie SoC)
Samsung Polaris (voorgang van Phoenix): 5x ???? cores, waarvan één dedicated voor communicatie met de host (ie SoC)

De ARM R5 core is al een tijdje een veelgebruikte CPU core in SSD controller land.
https://developer.arm.com...essors/cortex-r/cortex-r5
A dual-core processor configuration for either a redundant Cortex-R5 CPU in lock-step for fault tolerant/fault detecting dependable systems or dual cores running independently, each executing its own program with its own bus interfaces, interrupts, and so on.

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 07-09-2021 08:38 ]

• Runaque
Recon24 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:54:

[...]

[Twitter]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Twitter]
De eerste foto van de die-shot ziet er niet bepaald dezelfde uit als die op de controller te zien is. Ik heb een tijdje geleden het volgende gevonden dat de delen op de die beschreef en die lijkt meer op die op de controller ligt te lijken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EuNU-3oXMAIiJ6a?format=jpg&name=4096x4096

• Recon24
Runaque schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:29:
[...]

De eerste foto van de die-shot ziet er niet bepaald dezelfde uit als die op de controller te zien is. Ik heb een tijdje geleden het volgende gevonden dat de delen op de die beschreef en die lijkt meer op die op de controller ligt te lijken.

[Afbeelding]
Eerste foto is ook de PS5 SSD controller met de 4 cores aan de rechterkant met cache.

• Runaque
Recon24 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:38:
[...]

Eerste foto is ook de PS5 SSD controller met de 4 cores aan de rechterkant met cache.
Dan heb ik er te snel over gelezen, mijn excuses! Hopelijk is de afbeelding die ik poste van meerwaarde.

• Ferdi_lwd
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07-2023
Hallo, ik heb even een vraagje.
Zou eindelijk wel een PS5 aan willen schaffen maar ja, leverproblemen enz.
Ik kan er eentje op marktplaats kopen. Een digital versie voor €520.
Oké, hoger dan de prijs in de winkel maar daar is die niet...
Maar nu de vraag. Een digital versie. Wat is daar het voordeel van en het nadeel?
Voordeel is denk ik dat je alle spellen ook op de tablet kan spelen via een app. Vind mijn zoon wel leuk en ik ook want kan ik tenminste iets op tv kijken.
Nadelen zijn (denk ik) de spellen zijn duurder in aanschaf, je kan de spellen niet verkopen wanneer ze zijn uitgespeeld o.i.d. en de harde schijf loopt vol.
Wat is het advies hier? Digital of Disk versie?
Of denken jullie dat ik beter nog even kan wachten en gewoon eentje in de winkel aanschaffen?

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04-2025
Ferdi_lwd schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:08:
Maar nu de vraag. Een digital versie. Wat is daar het voordeel van en het nadeel?
Voordeel is denk ik dat je alle spellen ook op de tablet kan spelen via een app. Vind mijn zoon wel leuk en ik ook want kan ik tenminste iets op tv kijken.
Nadelen zijn (denk ik) de spellen zijn duurder in aanschaf, je kan de spellen niet verkopen wanneer ze zijn uitgespeeld o.i.d. en de harde schijf loopt vol.
Of denken jullie dat ik beter nog even kan wachten en gewoon eentje in de winkel aanschaffen?
Met de app bedoel je PS remote play?

Dat kan met alle PS5's

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:52
Remote Play is niet voorbehouden aan de Digital, dat werkt ook bij de Disc.
Het enige nadeel heb je benoemd:
Maar of dat een nadeel is, is persoonlijk. Ik zelf heb er graag een paar tientjes meer voorover om niet steeds discs te hoeven wisselen of naar een gamewinkel te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 07-09-2021 10:12 ]

• Ferdi_lwd
Xlast88 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:10:
[...]

Met de app bedoel je PS remote play?

Dat kan met alle PS5's
Klopt inderdaad. Maar met een disc versie moet je de disc van die game erin hebben die je wilt spelen, lijkt me, en met digital kan je alles draaien?

Ik twijfel enorm maar een disc versie vragen ze zomaar 675 voor...

Ik vraag me af wanneer de PS5 nu eens in de winkel ligt |:(

• Ferdi_lwd
Dennisdn schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:11:
[...]

Remote Play is niet voorbehouden aan de Digital, dat werkt ook bij de Disc.
Het enige nadeel heb je benoemd:

[...]

Maar of dat een nadeel is, is persoonlijk. Ik zelf heb er graag een paar tientjes meer voorover om niet steeds discs te hoeven wisselen of naar een gamewinkel te gaan.
Maar als je een paar games erop zet, is die schijf niet zomaar vol? De spellen zullen ook steeds groter worden, denk ik dan. Ik ben nu een PS4 gewend met 500GB. Dat is niks...

• Shaker74
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-01 15:52
Digitale spellen duurder? Als hij net gereleased is ja. Maar mijn ervaring is dat je vrij snel aanbiedingen krijgt in de online store. Ik zet zelf mijn wensen in favorieten en wacht op een aanbieding. Maar dan moet je wel kunnen wachten ;-) De aanbiedingen kunnen soms echt fors zijn. Zeker op wat oudere games. Ik verbaas me soms over de kortingen... Ik heb een digital want ik ben te lui om een schijf te wisselen :+

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-01 17:40

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Ferdi_lwd De disc edition staat je nog eens toe om een game op te pikken van de V&A voor minder. Ik heb R&C Rift Apart voor 30 euro gekocht ipv de volle mep digitaal. Ik lees hierboven mensen die te lui zijn om schijfjes te wisselen, maar dat hangt wel van je game style af. Ik speel geen 10 games door elkaar, maar meestal maar 1 of 2 games tot ik daar op uit gekeken ben en naar de volgende game ga.
Dat schijfwisselen is dus geen dagtaak.
Je keuze hoeft niet af te hangen van SSD ruimte.

Er is uiteraard een klein verschil in het ontwerp en de Digital edition is wat mij betreft net wat minder lelijk omdat deze symetrisch is, maar ik vind het sowieso geen sieraad :)

Er zijn games die ik even wil spelen en daarna zo weer op de V&A gooi en andere games wil ik houden. De disc edition staat dat toe en de digital edition niet. Dat is het verschil.

Als je de spellen goedkoper wilt spelen:
De discs zijn doorgaans al eerder wat goedkoper voordat de aanbiedingen digitaal te vinden zijn. Dus wil je niet voor de topprijs de games hebben, zul je met de digital edition iets langer moeten wachten.

Het prijsverschil "verdien ik wel terug" tijdens de levensduur door af en toe een 2e hands spel aan te schaffen en die een tijdje te spelen. Of dat voor jou ook geldt, kun je alleen zelf bepalen.

En ikzelf had succes via deze voorraad checker die iedereen hier wel kent en wacht tot er 1 beschikbaar is:
https://pu.nl/artikelen/f...-je-nu-een-playstation-5/
Via Telegram toegevoegd.

Wel een boevenbende waarbij winkels zogenaamd bundels verkopen om handel tegen te gaan. Wat ze bedoelen is: Dat ze bundels verkopen zodat ze meer winst maken omdat er toch een tekort is waardoor ze nu meer accesoires verkopen. Heeft niets met handel te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Hann1BaL op 07-09-2021 10:49 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 15:08
Shaker74 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:32:
[...]

Digitale spellen duurder? Als hij net gereleased is ja. Maar mijn ervaring is dat je vrij snel aanbiedingen krijgt in de online store. Ik zet zelf mijn wensen in favorieten en wacht op een aanbieding. Maar dan moet je wel kunnen wachten ;-) De aanbiedingen kunnen soms echt fors zijn. Zeker op wat oudere games. Ik verbaas me soms over de kortingen... Ik heb een digital want ik ben te lui om een schijf te wisselen :+
Ik denk dat sommige digitale aanbiedingen inderdaad beter zijn dan de fysieke aanbiedingen. Aan de andere kant een fysieke aanbieding kun je weer verpatsen, dus fysiek gamen is veelal goedkoper. Tenzij je de games weer op meerdere playstations in je huishouden tegelijkertijd wilt spelen. Dan hoef je de game digitaal maar 1x aan te schaffen.

De enige reden dat ik een disc versie heb is voor de 2e hands markt. R&C rift apart heb ik letterlijk gratis gespeeld. Gekocht en verkocht voor € 35. Prima hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 07-09-2021 10:59 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:52
Ferdi_lwd schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:17:
[...]

Maar als je een paar games erop zet, is die schijf niet zomaar vol? De spellen zullen ook steeds groter worden, denk ik dan. Ik ben nu een PS4 gewend met 500GB. Dat is niks...
Persoonlijk heb ik daar geen last van. Ik speel toch maar 2 of 3 spellen tegelijk en tegenwoordig heb je een spel in een uur opnieuw gedownload. PS4 spellen heb ik wel op een externe HD staan en verplaats ik naar de interne als ik verwacht meerdere dagen te gaan spelen. En binnenkort kan je de interne ook nog eens gaan uitbreiden.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-01 19:32
Daarnaast, als er goede digital-aanbiedingen zijn kan je die als disc-bezitter ook gewoon kopen hoor. Andersom gaat wat moeilijker ;)
Ik heb inderdaad ook bewust de disc gekocht voor disc-aanbiedingen/tweedehands markt, naast dat ik nog wat PS4-games had met gratis upgrades (GoW, TLoU2, etc).
Mooi voorbeeld is dat nu R&C in een bundel zit en je die game inderdaad al voor 25-30 euro op Marktplaats staan - in de PS Store 79,99 euro. Wanneer denk je dat die in de store naar 30 euro gaat? Ik denk in het komende jaar nog zeker niet.
Voor die 100 euro retail heb je het met een paar games al ingehaald, en als je games tijdig tweedehands doorverkoopt kan je spellen voor 50 kopen en voor 40 verkopen in plaats van voor 70 euro kopen en níet meer kunnen verkopen. Tja.

[ Voor 18% gewijzigd door MacorgaZ op 07-09-2021 11:07 ]

Bambu Lab P1S Combo

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Het voordeel voor mij voor een disc-versie is juist dat je nergens aan vast zit. Verhalende games die je in 1 ruk uitspeelt haal ik op disc, om vervolgens weer door te verkopen. Andere games die ik terugkerend speel (veelal multiplayer) haal ik digitaal, inderdaad om het wisselen van discs te voorkomen. Digitaal is voor mij altijd veel duurder, omdat ik games altijd haal op het moment dat ze uitkomen

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 11:17
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:43:
@Ferdi_lwd De disc edition staat je nog eens toe om een game op te pikken van de V&A voor minder. Ik heb R&C Rift Apart voor 30 euro gekocht ipv de volle mep digitaal. Ik lees hierboven mensen die te lui zijn om schijfjes te wisselen, maar dat hangt wel van je game style af. Ik speel geen 10 games door elkaar, maar meestal maar 1 of 2 games tot ik daar op uit gekeken ben en naar de volgende game ga.
Dat schijfwisselen is dus geen dagtaak.
Je keuze hoeft niet af te hangen van SSD ruimte.

Er is uiteraard een klein verschil in het ontwerp en de Digital edition is wat mij betreft net wat minder lelijk omdat deze symetrisch is, maar ik vind het sowieso geen sieraad :)

Er zijn games die ik even wil spelen en daarna zo weer op de V&A gooi en andere games wil ik houden. De disc edition staat dat toe en de digital edition niet. Dat is het verschil.

Als je de spellen goedkoper wilt spelen:
De discs zijn doorgaans al eerder wat goedkoper voordat de aanbiedingen digitaal te vinden zijn. Dus wil je niet voor de topprijs de games hebben, zul je met de digital edition iets langer moeten wachten.

Het prijsverschil "verdien ik wel terug" tijdens de levensduur door af en toe een 2e hands spel aan te schaffen en die een tijdje te spelen. Of dat voor jou ook geldt, kun je alleen zelf bepalen.

En ikzelf had succes via deze voorraad checker die iedereen hier wel kent en wacht tot er 1 beschikbaar is:
https://pu.nl/artikelen/f...-je-nu-een-playstation-5/
Via Telegram toegevoegd.

Wel een boevenbende waarbij winkels zogenaamd bundels verkopen om handel tegen te gaan. Wat ze bedoelen is: Dat ze bundels verkopen zodat ze meer winst maken omdat er toch een tekort is waardoor ze nu meer accesoires verkopen. Heeft niets met handel te maken.
Zelf heb ik ook de focus gelegd om een PS5 Disc versie te bemachtigen, maar als ik kijk hoeveel spellen ik eigenlijk daadwerkelijk op Disc heb en speel is op 1 vinger te tellen, en dan liggen er nog 4 spellen stof te happen. Ik heb zelf ooit 1x een tweedehands spel gekocht en 1 of 2 uit een budget bak en dat was het wel denk.

De laatste tijd koop ik steeds meer aanbiedingen uit de Playstation store en toch ben ik zoekende naar een Disc verise :? 8)7 Zal wel iets zijn met FOMO gok ik.

• Hann1BaL

Hann1BaL

@schumi2004 Dat is uiteraard persoonlijk, maar op de PS4 heb ik toch vaker games 2e hands gekocht.

Doe het 5 keer tijdens de levensduur van je console en je speelt quite. (uiteraar afhankelijk van wat je bespaart, maar ik reken even 20 euro per game. Dat is heel laag geschat, maar ik reken alleen het aanschafvoordeel. Uiteraard kun je games ook weer verkopen.)

Ik moest helaas mijn PS4 F1 2020 verkopen en de PS5 F1 2021 aanschaffen:
Nieuwprijs van disc version was 55 euro. Op dat moment 69 euro in de PS store.
Dat is de eerste 14 euro bespaard en de game NIEUW gekocht via retail.
Daarnaast de PS4 F1 2020 verkocht voor 15 euro.

Deze gamewissel "leverde" dus 29 euro op. (vergeleken met: het compleet digitaal kopen van games.)
Met alleen die wissel heb ik al bijna 1/3 van het prijsverschil terug en ik heb de console net. :)

Met R&C heb ik dus 35 euro betaald en de digitale prijs is 80 euro.
Tel die besparing van 45 euro er bij op en ik heb reeds 84 euro bespaard door 2 discs te gebruiken.
(R&C gaat ook wel weer in de verkoop voor 20-25 euro als ik klaar ben, want ik speel de game toch niet meer en dan heb ik mijn disc edition "terugverdiend" )

Zo zie je maar dat met een paar games het al snel kan gaan, maar blijft een persoonlijke afweging. Genoeg gamers met een soort van verzamelwoede om alle games te houden, zodat ze stof kunnen vangen op een plank. Dan heeft het misschien weinig meerwaarde, maar ik gok dat juist die gamers toch ook de disc edition willen hebben om de games stof te kunnen laten vangen.

Iedereen zijn/haar keuze.

Verwijderd

Ik zou eerder wachten op een disc versie via een retailer. Dan kan je voor hetzelfde geld een disc versie kopen. Van nu tot en met het eerste kwartaal worden er 12,5 miljoen consoles geproduceerd. Dat is meer dan vanaf de introductie tot nu. Dus de beschikbaarheid zal beter worden, houdt gewoon een telegram in de gaten en je kan vrij snel een ps5 in je bezit hebben. Ik zou altijd voor een disc versie gaan, meer concurrentie op games qua prijzen, je kan ze tweedehands kopen, maar je kan de games ook weer verkopen als je ze uitgespeeld hebt, er zit een 4k bluray speler in om films af te spelen. Volgens mij zitten er vooral voordelen aan de disc versie.

• Runaque
Verwijderd schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:35:
[...]

Ik zou eerder wachten op een disc versie via een retailer. Dan kan je voor hetzelfde geld een disc versie kopen. Van nu tot en met het eerste kwartaal worden er 12,5 miljoen consoles geproduceerd. Dat is meer dan vanaf de introductie tot nu. Dus de beschikbaarheid zal beter worden, houdt gewoon een telegram in de gaten en je kan vrij snel een ps5 in je bezit hebben. Ik zou altijd voor een disc versie gaan, meer concurrentie op games qua prijzen, je kan ze tweedehands kopen, maar je kan de games ook weer verkopen als je ze uitgespeeld hebt, er zit een 4k bluray speler in om films af te spelen. Volgens mij zitten er vooral voordelen aan de disc versie.
Ik zou ook voor de disc versie gaan, mede doordat je meerdere toestellen tot één kan terugbrengen in de woonkamer. Je kan om te beginnen je oude PS4 en gewone DVD/Blu-Ray speler opbergen omdat de PS5 alles gewoon tot een toestel terugbrengt.
Daarnaast kan je ook recente PS4 games kopen die goedkoper zijn dan die van de PS5 en vaak ook gratis de update naar de PS5 krijgt. Ook je oude PS4 collectie kan gewoon afgespeeld worden, dus ook een extra pluspunt.
Als laaste is de constante updates die komende jaren volgen die het toestel met zijn tijd laat evolueren, functies die gelocked zitten die bruikbaar worden.

• Ferdi_lwd
Verwijderd schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:35:
[...]

Wat bedoel je precies met 'houdt gewoon een telegram in de gaten'? Heb je een tip? :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:11
Ferdi_lwd schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:06:
[...]

Wat bedoel je precies met 'houdt gewoon een telegram in de gaten'? Heb je een tip? :)
[ZT] [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden

Verwijderd

Ferdi_lwd schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:06:
[...]

Staat in het preorder ps5 forum

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:25
Runaque schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:05:
[...]

Ik zou ook voor de disc versie gaan, mede doordat je meerdere toestellen tot één kan terugbrengen in de woonkamer. Je kan om te beginnen je oude PS4 en gewone DVD/Blu-Ray speler opbergen omdat de PS5 alles gewoon tot een toestel terugbrengt.
Daarnaast kan je ook recente PS4 games kopen die goedkoper zijn dan die van de PS5 en vaak ook gratis de update naar de PS5 krijgt. Ook je oude PS4 collectie kan gewoon afgespeeld worden, dus ook een extra pluspunt.
Als laaste is de constante updates die komende jaren volgen die het toestel met zijn tijd laat evolueren, functies die gelocked zitten die bruikbaar worden.
Disc versie ook hier sinds release.
Als ik vandaag zou moeten kiezen, nog altijd disc variant ook al maak ik bijna geen gebruik meer van discs, de momenten dat je het een keer nodig hebt (lotr, dark knight bluray :*) ) is het gewoon handig.
In sommige gevallen ga ik wel op zoek naar een 2de hands disc versie, single player games bijv, aan de andere kant, afgelopen weekend Abzu en Shadow tactics gehaald voor 9eur totaal.. dan ga ik ook geen moeite doen voor een disc versie

• Ferdi_lwd
Bedankt voor de tips! Net met GM Groningen gebeld, ze hadden ze vrijdag nog wel. Nu (uiteraard) uitverkocht. Helaassss...

• NIB0R
  • Laatst online: 12-01 13:31
Yes! in mijn lunch even mijn telefoon aangezet om dit topic te bekijken. Tot mijn vreugd 2 pagina's ongelezen berichten sinds gister avond! Dan zal er wel wat belangrijks bekend zijn geworden!

Maar helaas, wederom de discussie digital vs disc... Wat een dooie mus.
September 2021
✓ Games zijn te duur
✓ Disc vs digitaal

En het is pas de 7e. Gaat de goede kant op jongens!

https://psnprofiles.com/RaemNL

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:51
Om even terug te komen op het hele Horizon Forbidden West gebeuren...

Als ik het goed begrijp heeft elke PS4 versie de mogelijkheid om gratis te updaten naar de PS5 versie? Dat geeft wel een beetje een rare situatie in de retail markt momenteel.

De PS4 versie kost €64,98. Daarvoor krijg je dus eigenlijk de PS4 en PS5 versie (indien je een disc PS5 hebt natuurlijk).
De PS5 versie kost €74,98 - €79,99. Daarvoor krijg je enkel de PS5 versie 8)7
De situatie is vergelijkbaar voor de Special Edition, resp. €79,99 en €89,99.

Ik ben benieuwd of de prijzen nog aangepast worden.

Vreemd genoeg is dit niet de eerste keer dat ik dit zie.
Ik neem Puyo Puyo Tetris 2 als voorbeeld, de PS4 versie is meestal goedkoper te krijgen dan de PS5 versie, nochtans krijg je meer "waar voor je geld" met de PS4 versie.

Vreemde situaties... 7(8)7

• Runaque
MathieuT schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:56:
Om even terug te komen op het hele Horizon Forbidden West gebeuren...

Als ik het goed begrijp heeft elke PS4 versie de mogelijkheid om gratis te updaten naar de PS5 versie? Dat geeft wel een beetje een rare situatie in de retail markt momenteel.

De PS4 versie kost €64,98. Daarvoor krijg je dus eigenlijk de PS4 en PS5 versie (indien je een disc PS5 hebt natuurlijk).
De PS5 versie kost €74,98 - €79,99. Daarvoor krijg je enkel de PS5 versie 8)7
De situatie is vergelijkbaar voor de Special Edition, resp. €79,99 en €89,99.

Ik ben benieuwd of de prijzen nog aangepast worden.

Vreemd genoeg is dit niet de eerste keer dat ik dit zie.
Ik neem Puyo Puyo Tetris 2 als voorbeeld, de PS4 versie is meestal goedkoper te krijgen dan de PS5 versie, nochtans krijg je meer "waar voor je geld" met de PS4 versie.

Vreemde situaties... 7(8)7
Klopt, dat was een van de punten waar het over ging in de versie met disk of de digital kopen! Als het kan, gewoon die voor de PS4 kopen, of als je hem gratis hebt gehad met PS+, des te beter!

De uitzondering is Ghost of Tsushima, daar moet je de PS5 upgrade kopen.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:23:
@schumi2004 Dat is uiteraard persoonlijk, maar op de PS4 heb ik toch vaker games 2e hands gekocht.

Doe het 5 keer tijdens de levensduur van je console en je speelt quite. (uiteraar afhankelijk van wat je bespaart, maar ik reken even 20 euro per game. Dat is heel laag geschat, maar ik reken alleen het aanschafvoordeel. Uiteraard kun je games ook weer verkopen.)

Deze gamewissel "leverde" dus 29 euro op. (vergeleken met: het compleet digitaal kopen van games.)
Met alleen die wissel heb ik al bijna 1/3 van het prijsverschil terug en ik heb de console net. :)

Tel die besparing van 45 euro er bij op en ik heb reeds 84 euro bespaard door 2 discs te gebruiken.
(R&C gaat ook wel weer in de verkoop voor 20-25 euro als ik klaar ben, want ik speel de game toch niet meer en dan heb ik mijn disc edition "terugverdiend" )

Zo zie je maar dat met een paar games het al snel kan gaan, maar blijft een persoonlijke afweging. Genoeg gamers met een soort van verzamelwoede om alle games te houden, zodat ze stof kunnen vangen op een plank. Dan heeft het misschien weinig meerwaarde, maar ik gok dat juist die gamers toch ook de disc edition willen hebben om de games stof te kunnen laten vangen.

Is heel erg situatie afhankelijk. Wij hebben een vriendengroep van grofweg 8 jongens en we hebben allemaal iemand om mee te gamesharen. We betalen dus nooit meer dan 40€ voor de nieuwste games.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Kenny_026 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:30:
[...]

Is heel erg situatie afhankelijk. Wij hebben een vriendengroep van grofweg 8 jongens en we hebben allemaal iemand om mee te gamesharen. We betalen dus nooit meer dan 40€ voor de nieuwste games.
Vandaar mijn eerste 4 woorden in de tekst he? :)
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:43:
Wat nog leuker is dat ze de games ook weer lekker terugkopen in seal om bij de volgende dump weer te verkopen voor de volle prijs. Ik was aan het discussieren met iemand op marktplaats over R&C & Spiderman. Hij kon 70 euro krijgen van een gamewinkel, marktplaats zat op een vraagprijs van 50-60 euro. Ze kopen voor 70 en verkopen ze in de bundel voor 120 (huidige retailprijs).
Ik had hem geadviseerd daar heel snel te verkopen aangezien ik beide games voor 50 euro had gescoord. Zeker omdat het aanbod al gigantisch is (850 R&C advertenties) en zolang de vraag naar PS5 hoog blijft dat dit alleen maar gaat toenemen met lagere prijzen voor 2e hands als gevolg.

@Ferdi_lwd wat betreft de beschikbaarheid, laat je niet te gek maken door iedereen die dit maar blijft roepen. Er worden ondertussen 1200 PS5s aangeboden op martkplaats. Het echte tekort ligt al achter ons. Ik ga niet zeggen dat je morgen al eentje kan scoren, maar het is steeds makkelijker om er eentje aan te komen met een beetje inzet. Ik lees nu regelmatig over mensen die er gewoon eentje kunnen scoren doordat ze toevallig de winkel inlopen. Laat de scalpers maar vooral zitten met meerdere PS5s. Overigens vermoed ik dat dit ook wel de beste periode is om er eentje te scoren. Meeste hebben het vakantiegeld al uitgegeven en de eindejaarsdrukte begint pas in November.

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-01 13:16
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:23:

Ik verkoop geen games maar maar je kan inderdaad door de disk versie geld besparen O-)
Ook is het handig voor mijn "oude" PS4 games en kan nog een filmpje erop afspelen.
Dat ie lelijker is neem ik op de koop toe :X

• Engineer Stewie
cold_as_ijs schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:40:

@Ferdi_lwd wat betreft de beschikbaarheid, laat je niet te gek maken door iedereen die dit maar blijft roepen. Er worden ondertussen 1200 PS5s aangeboden op martkplaats. Het echte tekort ligt al achter ons. Ik ga niet zeggen dat je morgen al eentje kan scoren, maar het is steeds makkelijker om er eentje aan te komen met een beetje inzet. Ik lees nu regelmatig over mensen die er gewoon eentje kunnen scoren doordat ze toevallig de winkel inlopen. Laat de scalpers maar vooral zitten met meerdere PS5s. Overigens vermoed ik dat dit ook wel de beste periode is om er eentje te scoren. Meeste hebben het vakantiegeld al uitgegeven en de eindejaarsdrukte begint pas in November.
Telt dat wel voor een PS5? Denk dat er genoeg zijn die als ze een PS5 voor de normale prijs kunnen kopen die gewoon kopen.
Hiervoor geen cash hebben is goed als je <25 jaar bent ofzo, maar de gemiddelde Nederlander/Vlaming kan toch zo 500 euro missen.

• NIB0R
  • Laatst online: 12-01 13:31
cold_as_ijs schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:40:
[...]

Er worden ondertussen 1200 PS5s aangeboden op martkplaats.
Nouja dat is wel heel overdreven. Jij rekent ook de controllers en losse accessoires advertenties mee. Plus de advertenties van al maanden oud (die niet worden opgeruimd). Zet de prijs bijvoorbeeld maar eens op vanaf €250. Dan blijven er maar 500 over. Echter mis je nu ook alle 'bieden' advertenties zonder prijs. Dus de waarheid zal ergens in het midden liggen.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat de advertenties toenemen en we steeds dichter bij het kantel punt komen.

edit: Excuus! Na het plaatsen besefte ik mij pas dat dit misschien hier niet thuis hoort en beter in het levertijden topic had gemoeten.

[ Voor 9% gewijzigd door NIB0R op 07-09-2021 18:30 ]

• Runaque
Het is stilaan gedaan met gratis PS5 updates van PS4 games, dat heeft de president van Playstation bekend gemaakt met enkele voorbeelden. Horizon Zero Dawn Forbidden West zou nog gratis geupudate worden, maar andere games zoals God of War en Gran Turismo 7 niet.

https://gamerant.com/play...ps4-to-ps5-game-upgrades/

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Raem schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:47:
September 2021
✓ Games zijn te duur
✓ Disc vs digitaal

En het is pas de 7e. Gaat de goede kant op jongens!
Nu weer over naar een belangrijkere discussie: wat betekenen de diamanten in de Playstation showcase trailer!?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-01 15:33
Chaoss schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:17:
[...]

Nu weer over naar een belangrijkere discussie: wat betekenen de diamanten in de Playstation showcase trailer!?
Candy Crush confirmed!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Wel in 4K/60 met RT hoop ik!

Ik hoop wel op beelden van Ragnarok, GT7, Horizon FW, nieuwe Infamous. Spiderman 2... Maar misschien leg ik de lat wat hoog. :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik vind het nog opvallender dat er nog niets gelekt is voor de showcase. De Sony ninjas doen hun werk goed :P

Gisteren overigens begonnen aan F.I.S.T. en dat is tot nu toe een hele fijne Metroidvania. Mooi steampunk wereldje en geinige karakters. Het China Hero initiatief van Sony doet het tot nu toe behoorlijk goed met eerder al Genshin Impact. Leuk om de groei van de Chinese game developers scene te zien.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-01 19:42
Chaoss schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:17:
[...]

Voorproefje op nieuwe Uncharted...

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

kazuka schreef op woensdag 8 september 2021 @ 05:58:
Ik vind het nog opvallender dat er nog niets gelekt is voor de showcase. De Sony ninjas doen hun werk goed :P
Misschien toch wel.

https://www.reddit.com/r/...lack_game_listed_for_ps5/

Men in Black game door Bend.

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 18:56
Hitman 2 is een gratis game voor PS Plus leden deze maand. Ik kwam iets handigs tegen tijdens de koffiepauze:

Je kunt de Hitman 2 levels in de Hitman 3 versie spelen, ook al heb je Hitman 3 niet gekocht. Dit is vooral mooi als je op PS5 speelt. Hitman 3 is een PS5 game die blijkbaar een kleinere download heeft, adaptieve triggers, 60fps en 4k ondersteuning en wss ook snellere laadtijden.

https://www.reddit.com/r/...play_ps_hitman_2_through/

https://twitter.com/IOInteractive/status/1435271645761978369

Quote:
  1. Claim HITMAN 2 via PS Plus.
  2. Download HITMAN 3 Free Starter Pack.
  3. Download HITMAN 3 Access Pass: HITMAN 2 Standard.
  4. Play HITMAN 2 through HITMAN 3.
PSS links:Je hoeft Hitman 2 dus niet te downloaden, alleen de starter pack en access pass. De access pass moest ik even op de console zelf zoeken en downloaden.

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-01 12:53
Heeft imand ervaring met deze siliconen faceplate?
https://www.bol.com/nl/nl...uxJVw_0_14.19.ProductPage

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Stylish als altijd bij Kojima trailers. Wel veel spoilers als je Death Stranding nog niet gespeeld hebt :P

Unieke love it or hate it game en blijft toch wel bijzonder hoe Kojima acteurs weet te overtuigen om aan zijn spellen mee te werken. Nooit gedacht dat ik Lea Seydoux in een videogame zou zien, but here we are!

• Engineer Stewie
Geen ervaring, maar dat ziet er nog lelijker uit dan de PS5 al is. Met een geclained gewicht van 775kg :+ wel een beetje aan de zware kant :D

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-01 09:57
lampekap06 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:59:
Hitman 2 is een gratis game voor PS Plus leden deze maand. Ik kwam iets handigs tegen tijdens de koffiepauze:

Je kunt de Hitman 2 levels in de Hitman 3 versie spelen, ook al heb je Hitman 3 niet gekocht. Dit is vooral mooi als je op PS5 speelt. Hitman 3 is een PS5 game die blijkbaar een kleinere download heeft, adaptieve triggers, 60fps en 4k ondersteuning en wss ook snellere laadtijden.

Quote:
PSS links:Je hoeft Hitman 2 dus niet te downloaden, alleen de starter pack en access pass. De access pass moest ik even op de console zelf zoeken en downloaden.
Goede uitleg, met de ps5 performance wil ik hitman 2 wel eens proberen. Vind de adaptive triggers goud

• schumi2004
Ik zie alleen maar nadelen.

- Zwaarder (hoewel dat niet zo'n groot issues is)
- Horizontaal liggen niet meer mogelijk.
- Meer warmte vasthouden.
- Maar vooral 1 grote plakkerige dust magnet.
@lampekap06 thanks voor de tip ben ze nu aan het downloaden.
Moest wel de hitman 3 access pass via mijn Playstation zelf downloaden ipv de PS app. Daar kon ik hem alleen op mijn wensenlijstje zetten. Mogelijk omdat hitman 3 nog niet helemaal klaar was met downloaden.
Misschien goed om te weten dat het ook met de hitman 1 levels kan als je die al eens geclaimed had toen die in de plus zat.
Hiervoor moet je de hitman 3 acces pass: hitman 1 goty edition claimen. Als die niet gratis is moet je eerst Hitman 1 installeren en dan via de store in de game zelf Hitman 1 legacy pack claimen. Hierna zou de hitman 3 access pass Hitman 1 GOTY gratis moeten zijn.
Ben de boel nog aan het downloaden, dus we gaan het zien.

• SuperCrisz
schumi2004 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:24:
[...]

Ik zie alleen maar nadelen.

- Zwaarder (hoewel dat niet zo'n groot issues is)
- Horizontaal liggen niet meer mogelijk.
- Meer warmte vasthouden.
- Maar vooral 1 grote plakkerige dust magnet.
dan is deze beter denk ik he? (als jullie een versie hebben die top is, hou ik me aanbevolen)
https://www.bol.com/nl/nl...l3oXtBNQ.2.4.ProductTitle

• schumi2004
SuperCrisz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:36:
[...]

dan is deze beter denk ik he? (als jullie een versie hebben die top is, hou ik me aanbevolen)
https://www.bol.com/nl/nl...l3oXtBNQ.2.4.ProductTitle
Als je hem zwart wilt hebben zou ik persoonlijk inderdaad voor zulke gaan en als je geduld hebt kun je ze goedkoper via AliExpress verkrijgen dat is wat ik nu aan het doen ben (mijn PS5 komt hopelijk a.s. vrijdag van Bol)

• SuperCrisz
schumi2004 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:42:
[...]

Als je hem zwart wilt hebben zou ik persoonlijk inderdaad voor zulke gaan en als je geduld hebt kun je ze goedkoper via AliExpress verkrijgen dat is wat ik nu aan het doen ben (mijn PS5 komt hopelijk a.s. vrijdag van Bol)
Welke heb jij besteld?

[ Voor 7% gewijzigd door SuperCrisz op 08-09-2021 12:44 ]

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 16:12
SuperCrisz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:42:
[...]

Hoe lang moet je gemiddeld wachten bij AliExpress weet jij dat?
Als je een shop kan vinden met 10day delivery, dan binnen 10 dagen :)
Dat lijkt me echt zo een prul product van Wish of Ali. Gegarandeerd dat het ook daar gewoon van komt met een prijs van 3 euro of zo.
En dan die foto met die sleutel, alsof het bedoeld is om de platen te beschermen wanneer je je PS5 in je broekzak stopt. 8)7
lampekap06 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:59:

Quote:
Aha, dat maakt het lijkt me al een stuk beter als je 1 & 2 via Hitman 3 kan spelen als PS5 versie, als het goed is heb ik deel 1 ook al eens van plus gehad.
Was niet van plan Hitman 1 of 2 te spelen maar als ze als PS5 game draaien... dat maakt het wel aantrekkelijker om het eens een kans te geven.

Bedankt voor de tip! Had dit anders nooit geweten.

Twixie schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:36:
[...]

Dat lijkt me echt zo een prul product van Wish of Ali. Gegarandeerd dat het ook daar gewoon van komt met een prijs van 3 euro of zo.
En dan die foto met die sleutel, alsof het bedoeld is om de platen te beschermen wanneer je je PS5 in je broekzak stopt. 8)7
Haha, er staat zelfs bij "excellent waterproof" maar uuhhhh zijn die platen uit zichzelf niet waterproof dan? Dat je geen water in de ventilator gaten moet gooien, lijkt me duidelijk maar daar gaan die siliconen dingen ook niet tegen helpen...(überhaupt, water in de buurt van de PS5 is vragen om problemen, gewoon niet mee gaan zwemmen)

[ Voor 11% gewijzigd door Kalder op 08-09-2021 14:45 ]

• SuperCrisz
Kalder schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:42:
[...]

Haha, er staat zelfs bij "excellent waterproof" maar uuhhhh zijn die platen uit zichzelf niet waterproof dan? Dat je geen water in de ventilator gaten moet gooien, lijkt me duidelijk maar daar gaan die siliconen dingen ook niet tegen helpen...(überhaupt, water in de buurt van de PS5 is vragen om problemen, gewoon niet mee gaan zwemmen)
Mij gaat het puur om zwarte platen te hebben ipv die lelijke witte

• Caayn
  • Niet online
SuperCrisz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:01:
[...]

Mij gaat het puur om zwarte platen te hebben ipv die lelijke witte
Dan kan je, imo, beter iets als de Darkplates van Dbrand kopen (link). Iets prijziger maar het geeft een mooier resultaat. Eventueel kan je de kappen zelf ook spuiten als je een beetje handig bent.

• schumi2004
Caayn schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:06:
[...]
Dan kan je, imo, beter iets als de Darkplates van Dbrand kopen (link). Iets prijziger maar het geeft een mooier resultaat. Eventueel kan je de kappen zelf ook spuiten als je een beetje handig bent.
Iets prijziger?

$75.95 of 2 tientjes (Ali) scheelt nogal.

Geloof niet dat die van Dbrand veel beter zullen zijn. Genoeg Tweakers in dit topic die prima kapjes ontvangen hebben via Ali

• Caayn
  • Niet online
schumi2004 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:19:
[...]

Iets prijziger?

$75.95 of 2 tientjes (Ali) scheelt nogal.

Geloof niet dat die van Dbrand veel beter zullen zijn. Genoeg Tweakers in dit topic die prima kapjes ontvangen hebben via Ali
"Iets prijziger" inderdaad. Als je de standaard stikker voor het midden stuk niet mee besteld scheelt het weer een tientje ;) De plates zelf zijn $60,- + verzendkosten.

offtopic:
Ali zal ongetwijfeld vergelijkbaar spul leveren, maar ik refereer vanuit principe nooit naar Ali/China meuk. Dat is voor een ander topic.

• Recon24
Raem schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:11:
[Afbeelding]

The next addition to PlayStation Studios is a creative, ambitious team from Liverpool.

https://blog.playstation....aystation-studios-family/
Firesprite is an Independent game developer founded in 2012. Co-creators of #WipEout, #PlayroomVR. #StarCitizen development partner.

• Engineer Stewie
Caayn schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:22:
[...]
"Iets prijziger" inderdaad. Als je de standaard stikker voor het midden stuk niet mee besteld scheelt het weer een tientje ;) De plates zelf zijn $60,- + verzendkosten.

offtopic:
Ali zal ongetwijfeld vergelijkbaar spul leveren, maar ik refereer vanuit principe nooit naar Ali/China meuk. Dat is voor een ander topic.
Maar met de ‘nieuwe’ douanekosten zijn ze nog een stuk duurder. Anders had ik ze al lang besteld.
Nuja, einde van het jaar komt mijn TV meubel en dan zal de PS5 nietmeer te zien zijn. Behalve als ik ga gamen en de klep open zet.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Raem schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:11:
[Afbeelding]

The next addition to PlayStation Studios is a creative, ambitious team from Liverpool.

https://blog.playstation....aystation-studios-family/
Oh oh, ze hebben meegewerkt aan Star Citizen. De eerstvolgende PS game zal dus pas minstens over 10 jaar uitkomen :+

Benieuwd of zij een PSVR2 studio worden of dat ze ook gewoon PS5 games gaan uitbrengen. Ze hebben nog best wel een flinke headcount met 250 medewerkers.

Interview met Hermen Hulst over de acquisitie op GamesIndustry.biz

Verwijderd

Grr... irritant dat het aantal gespeelde uren in mijn PSN profiel niet bijwerkt. :/ Vind dit altijd leuk om te zien. Heb ook een Nintendo Switch en die houdt de gespeelde uren per game heel accuraat bij. :)

Heb God of War zeker een uur of drie, vier gespeeld, maar in mijn profiel staat 'minder dan 1 uur gespeeld'. Heb de game al afgesloten, PS5 opnieuw opgestart PSN sync uitgevoerd, maar helaas...

De PS5 games Astro en Spiderman zijn wel goed bijgewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2021 17:18 ]

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 20:47
Verwijderd schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:16:
Grr... irritant dat het aantal gespeelde uren in mijn PSN profiel niet bijwerkt. :/ Vind dit altijd leuk om te zien. Heb ook een Nintendo Switch en die houdt de gespeelde uren per game heel accuraat bij. :)

Heb God of War zeker een uur of drie, vier gespeeld, maar in mijn profiel staat 'minder dan 1 uur gespeeld'. Heb de game al afgesloten, PS5 opnieuw opgestart PSN sync uitgevoerd, maar helaas...

Ook op je PS5 een sync gedaan?

• Recon24
kazuka schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:01:
[...]

Oh oh, ze hebben meegewerkt aan Star Citizen. De eerstvolgende PS game zal dus pas minstens over 10 jaar uitkomen :+

Benieuwd of zij een PSVR2 studio worden of dat ze ook gewoon PS5 games gaan uitbrengen. Ze hebben nog best wel een flinke headcount met 250 medewerkers.

Interview met Hermen Hulst over de acquisitie op GamesIndustry.biz
Ze werken nog steeds mee als support studio aan Star Citizen Theatres of War component. Ik zou een release van Squadron 42 wel naar de consoles zien komen, zeker nu Sony dichterbij is voor eventuele gesprekken daarover. Wel na de pc release van Squadron 42 (singleplayer game van StarCitizen).

• ganicus
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-01 14:50
Zojuist mijn ps disc versie binnen! Ik heb eerder gelezen dat er wat verschillende ventilatoren/schroeven zijn in de PS5. Hoe weet ik in welke versie de juiste ventilatoren/schroeven zitten? Ik dacht dat je dat door serienummer/modelnummer kon aflezen?

• RnB
  • Laatst online: 22:43

RnB

@ganicus Ik zou je PlayStation eerst even lekker aan zetten en ervan genieten. :)

Als je je gaat ergeren aan het geluid, kun je dat altijd nog bekijken toch?

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-01 19:42
@ ganicus zet die headset op gamen maar.

3 types, open je ps5 en je ziet meteen of je de Nidec 17 Blades fan hebt ( die maakt het meest geluid) daarnaast heb je ook coil whine.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Engineer Stewie
ganicus schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:20:
Zojuist mijn ps disc versie binnen! Ik heb eerder gelezen dat er wat verschillende ventilatoren/schroeven zijn in de PS5. Hoe weet ik in welke versie de juiste ventilatoren/schroeven zitten? Ik dacht dat je dat door serienummer/modelnummer kon aflezen?
Ik kon het al aflezen door het rooster. Ik heb een NMB fan en die hoor ik niet op zitafstand.
Verder is de schroef duidelijk, die is helemaal met de hand aan te draaien of niet. Als de zijkant van de kop glad is, dan is het het ‘oud’ model.

Wat je hebt boeit eigenlijk ook niks, Sony zal wel ruim binnen spec blijven want anders kost het op termijn geld. Gewoon genieten van die witte toren.

• Recon24

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/700111180756287520/885191144961613834/20210909_012408.jpg

- SN Systems zou nog moeten worden toegevoegd aan het kopje "support studios": https://www.snsystems.com/

[ Voor 13% gewijzigd door Recon24 op 08-09-2021 21:35 ]

• Kyhfin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:16:

Bij mij werkt het de laatste tijd ook niet. Ik had Brothers uitgespeeld en hij gaf nog aan dat ik minder dan uur gespeeld had. Ook al paar keer gesyncd en dergelijke.

• Recon24

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/700111180756287520/885262023917707345/Screenshot_20210909-003130_YouTube.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QuYSyxD1tDHgH2kZg_p5czQB2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cQ1blnL4kBiPJ1DpMKdZfDV7.jpg?f=user_large

Nu nog temps van GamersNexus afwachten.

[ Voor 35% gewijzigd door Recon24 op 08-09-2021 23:05 ]

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:22

Superkiwi

Hoi doei

Als ik het goed begrijp is de nieuwe PS5 beter in het afvoeren van warme lucht waardoor onderdelen koeler blijven. Waar komt dan toch die stijging bij het geheugen vandaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Superkiwi op 08-09-2021 23:05 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Recon24
Superkiwi schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:04:
Als ik het goed begrijp is de nieuwe PS5 beter in het afvoeren van warme lucht waardoor onderdelen koeler blijven. Waar komt dan toch die stijging bij het geheugen vandaan?
Geheugen kan prima 100+ graden worden. Ik denk als je gemiddelde pc componenten op temps gaat meten wat je vaak ook met software kan doen, zie je zelfde verhalen naar boven komen.
What is safe memory temperature?
About memory temperatures they said these temps are within range that's considered safe. Memory temp can go up to 106C on load and is considered OK
Kwestie van keuzes maken.

Edit: SOC temp naar beneden halen is belangrijker sinds die zowel CPU/GPU, memory controllers, level caches etc etc bevat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cefR6ERTjnuWNOTHfqjxWDNQ9Rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xGhBlh9kuRgJtKVO2SEIPdBc.png?f=fotoalbum_large

Het ziet er naar uit dat developers zelf ook een beetje moe worden van al die aandacht rondom die temps.

Edit 2: Nog wat meer info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyYHhdx_j5tQhE0Px7qfZXnGLkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYNJrkrbgNaczA7jQrXZnNOc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Recon24 op 08-09-2021 23:49 ]

Verwijderd

In de vorige versie werd 1 van de onderste memory modules 90 graden. Ook dat wordt als acceptabel gezien door Sony.

Geen idee welke memory chip nu gemeten is. Maar ben wel benieuwd naar het verschil met die ene memory chip die in het oude model dus 90 graden werd. Of die nu een stuk koeler is. Die chip was niet verbonden met de heatsink.

https://www.notebookcheck...tion-design.505790.0.html

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2021 23:17 ]

• Caayn
  • Niet online
Kijk. De eerste echte temperatuur test is positief :) Dus ondanks het grote verschil in formaat ligt het equilibrium van beide heatsinks dicht bij elkaar.

Fan is dus ook gewoon gelijk aan de CFI-10XX modellen.

• Caayn
  • Niet online
Ander contact met de heatsink, andere batch, mogelijk andere chips, etc.
Verwijderd schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:14:
[...]

In de vorige versie werd 1 van de onderste memory modules 90 graden. Ook dat wordt als acceptabel gezien door Sony.

Geen idee welke memory chip nu gemeten is. Maar ben wel benieuwd naar het verschil met die ene memory chip die in het oude model dus 90 graden werd. Of die nu een stuk koeler is. Die chip was niet verbonden met de heatsink.

https://www.notebookcheck...tion-design.505790.0.html
Hij heeft een fout gemaakt bij het meten/de beschrijving en de temperatuur van het NAND geheugen ipv RAM geheugen gemeten.
[UPDATE1]: In the charts and in general in the review, Memory I mean the TH58LJT0T24BA4M NAND Flash Memory's temperature, in other words, the SSD's temperature.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 09-09-2021 08:22 ]

Verwijderd

Caayn schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:19:
[...]
Ander contact met de heatsink, andere batch, mogelijk andere chips, etc.

[...]
Hij heeft een fout gemaakt bij het meten/de beschrijving en de temperatuur van het NAND geheugen ipv RAM geheugen gemeten.

[...]
Ik heb het over de video van GamersNexus....

• Caayn
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:25:
[...]

Ik heb het over de video van GamersNexus....
Sorry ik dacht dat je de vergelijken tussen GN en deze video maakte vanwege de zin "Geen idee welke memory chip nu gemeten is.". Excuus.

Verwijderd

Caayn schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:26:
[...]
Sorry ik dacht dat je de vergelijken tussen GN en deze video maakte vanwege de zin "Geen idee welke memory chip nu gemeten is.". Excuus.
Die vergelijking maakte ik ook. Maar de ram chip die 90 graden werd in de GamersNexus video blijkt niet goed gemeten te zijn. Dus er moet iemand nog een keer een test doen om alles op de juiste manier te meten.

• Engineer Stewie
Zelfs 50 graden in een APU is niets om je zorgen te maken.
Al stel ik mij wel vragen bij de resultaten. Als de engineers op een jaar met een koeloplossing komen die de CPU 10 graden beter koelt met 300 gram minder materiaal, dan hebben ze de eerste keer toch echt de bal misgeslagen. Dat is een massief verschil om te vinden met gelijk materiaal en al helemaal als er een heel deel wegvalt.
Het is niet dat koelers maken nieuwe tech is, je zit dat alle grote vendors zowat hetzelfde rpesteren en dat het verschil vaak in de fan zit.
En de fan is hier gelijk, want degene in de video van Austin zit ook ik mijn OG PS5.

• Recon24
Engineer Stewie schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:40:
[...]

Zelfs 50 graden in een APU is niets om je zorgen te maken.
Al stel ik mij wel vragen bij de resultaten. Als de engineers op een jaar met een koeloplossing komen die de CPU 10 graden beter koelt met 300 gram minder materiaal, dan hebben ze de eerste keer toch echt de bal misgeslagen. Dat is een massief verschil om te vinden met gelijk materiaal en al helemaal als er een heel deel wegvalt.
Het is niet dat koelers maken nieuwe tech is, je zit dat alle grote vendors zowat hetzelfde rpesteren en dat het verschil vaak in de fan zit.
En de fan is hier gelijk, want degene in de video van Austin zit ook ik mijn OG PS5.
Het is ook maar een moment opname en kan verschillend zijn per game natuurlijk. Er zijn kleinere stijgingen op andere plekken qua temp maar niet veel meer. Een andere test kan weer laten zien dat op die andere plekken bv geen stijging aanwezig is. Je APU koeler houden dan de rest is ook wel het belangrijkst natuurlijk.

Hij had het moeten specificeren als PS5 New APU en niet PS5 New CPU. Hij meet een complete package en niet alleen CPU.

• Engineer Stewie
Recon24 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:45:
[...]

Het is ook maar een moment opname en kan verschillend zijn per game natuurlijk. Er zijn kleinere stijgingen op andere plekken qua temp maar niet veel meer. Een andere test kan weer laten zien dat op die andere plekken bv geen stijging aanwezig is. Je APU koeler houden dan de rest is ook wel het belangrijkst natuurlijk.

Hij had het moeten specificeren als PS5 New APU en niet PS5 New CPU. Hij meet een complete package en niet alleen CPU.
Je kan alleenv ergelijken als de condities hetzelfde zijn, dus neem aan dat dat wel gebeurd is.
Maar dan nog, de APU 10 graden koeler is wel een groot verschil, Nuja, heb het al eens geschreven, Sony zal wel binnen spec blijven op beide versies.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:39

Quakie

quakelen

Hier komt ook naar voren dat een ps5 40watt verbruikt in restmode.. Dat was toch onder de 7 watt?

Ik vind 10 graden ook wel veel verschil. Ik had eerder verwacht dat het gelijkwaardig was en dat Sony ervoor had gezorgd dat het ontwerp in worst case ook nog goed presteert. Nu na een jaar en diverse tests verder ook af kan met een kleinere koelingontwerp.

Ik teken nergens meer voor

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ligt het aan mij, of is er ongelooflijk veel zinloze poeha gaande over dat nieuwe ontwerp? Al die hippe websites met irritante 'presentatoren' komen met allerlei sensatationele 'bevindingen' en de slome kudde vreet dit klakkeloos naar binnen.
Nou joehoe, 10 graden verschil bij de CPU. Dat is echt helemaal niets, en nog ruimschoots beneden de marges. Het maakt niets uit voor de prestaties of levensduur van het produkt.
Wat een ongelooflijke verspilling van tijd en energie dit. Zijn de mensen tegenwoordig zo verveeld dat dit soort triviale zaken zo breed moeten worden uitgemeten?
Ik ben er in ieder geval wel klaar mee. Laten we het gewoon weer over de PS5 in zijn algemeenheid hebben.
Als er behoefte is om hier verder over te zeveren, doe dat lekker in een apart topic :/

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:11:
Ligt het aan mij, of is er ongelooflijk veel zinloze poeha gaande over dat nieuwe ontwerp? Al die hippe websites met irritante 'presentatoren' komen met allerlei sensatationele 'bevindingen' en de slome kudde vreet dit klakkeloos naar binnen.
Nou joehoe, 10 graden verschil bij de CPU. Dat is echt helemaal niets, en nog ruimschoots beneden de marges. Het maakt niets uit voor de prestaties of levensduur van het produkt.
Wat een ongelooflijke verspilling van tijd en energie dit. Zijn de mensen tegenwoordig zo verveeld dat dit soort triviale zaken zo breed moeten worden uitgemeten?
Ik ben er in ieder geval wel klaar mee. Laten we het gewoon weer over de PS5 in zijn algemeenheid hebben.
Als er behoefte is om hier verder over te zeveren, doe dat lekker in een apart topic :/
Ik denk dat je oproep meer effect heeft als je het wat vriendelijker verwoord.

En we zitten hier op Tweakers en de tech is dus voor veel mensen wel interessant. Het is ook on-topic. Wil niet zeggen dat een apart topic niet nodig is, dat kan een goed idee zijn, maar draag dat dan constructief aan i.p.v. er zo met gestrekt been in te gaan. Dat is pas vervelend om aan te treffen als je dit topic komt. Houd het gewoon lekker gezellig.

• Engineer Stewie
Ik heb op mijn PS5 nog 21Gb vrij en GT sport wil een 144MB patch downloaden en ik krijg de melding dat er niet genoeg storage is. Is dat normaal? Hoeveel plaats verlangt de PS5 dan eigenlijk?
Nyarlathotep schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:11:
Voor de levensduur maakt 40 of 50 graden voor de APU idd geen hol uit (dit zal wel package temp zijn en niet interne, dat is dus nog wel een stuk hoger).
Maar het is toch interessant om te weten hoe ze dat geflikt hebben als alle variabelen gelijk zijn. 10 graden koeler met dezelfde heatsource EN 300 gran minder materiaal is wel wat.
En dat ongeacht de discussie of het kwaad kan of niet, want voor de levensduur is er idd geen verschil tussen 40 en 50 graden op de APU.

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 09-09-2021 14:00 ]

Verwijderd

Wat zijn jullie verwachtingen over vanavond?

Uit de geruchtenmolen denk ik dat o.a. dit wel naar voren gaat komen:

Twisted metal
Sly cooper
Infamous
Resistance
Men in Black game
Spider-man 2
GTA V Remastered

Waar ik zelf op hoop (Maar waarschijnlijk niet gaat gebeuren):

Uncharted 5
James bond game
Days gone 2
Nieuwe Jax and daxter
The getaway

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-01 17:38
Heel erg veel hoop op Uncharted 5 hier.

[ Voor 5% gewijzigd door SonnyBBQ op 09-09-2021 14:10 ]

• josstie85
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-01 15:31
Ik verwacht/hoop wel iets van Naughty Dog. En 'Expect the unexpected' zou voor mij zijn dat gamepass naar de PS5 komt :9~
Verwijderd schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:04:
Wat zijn jullie verwachtingen over vanavond?

Uit de geruchtenmolen denk ik dat o.a. dit wel naar voren gaat komen:

Twisted metal
Sly cooper
Infamous
Resistance
Men in Black game
Spider-man 2
GTA V Remastered

Waar ik zelf op hoop (Maar waarschijnlijk niet gaat gebeuren):

Uncharted 5
James bond game
Days gone 2
Nieuwe Jax and daxter
The getaway
Wat ik verwacht:
- God of War trailer
- TLOU remake en/of Factions multiplayer game
- Gran Turismo
- Final Fantasy 16
- Nieuwe game van Bend
- PS Now update

Waar ik op hoop
- Nieuw IP van Naughty Dog
- Silent Hill
- Final Fantasy Remake deel 2
- Vita 2 :+

Verwijderd

Raem schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:23:
[...]

Wat ik verwacht:
- God of War trailer
- TLOU remake en/of Factions multiplayer game
- Gran Turismo
- Final Fantasy 16
- Nieuwe game van Bend
- PS Now update
Als dit lijstje vanavond voorbij komt dan ben ik zelf wel een beetje teleurgesteld. Sony loopt dit zo te hypen, dan moeten ze ook wel met echt iets goeds komen. (Niet dat bovenstaande niet goed zijn, maar iedereen weet dat die eraan zitten te komen, afgezien van de nieuwe Bend game. Ik hoop wel dat ze flink wat nieuwe games gaan aankondigen)
Pagina: 1 ... 153 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord