• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:25

Metian

Snert is vies

bones schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:01:
Ik heb mijn ps5 eindelijk binnen, maar op de nieuwe controller na merk ik eigenlijk geen verschil met de ps4 pro qua gaming.

Geluid is gelukkig wel een stuk minder. Heeft iemand de ps5 al buiten zicht in een kastje ofzo weten te plaatsen? Hoe gaat dat qua koeling/geluid?
Bij welke games merk je geen verschil dan?

Rupsen, Rapsen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb mijn ps5 eindelijk binnen, maar op de nieuwe controller na merk ik eigenlijk geen verschil met de ps4 pro qua gaming.
Weet niet wat je verwacht of wat je speelt.
Maar veel ps4 games die je nu op 60fps kunt spelen is toch wel fijn.
ook de hogere resulotie is mooi meegenomen. En dan games als Spidermane met RT.

Vind het toch wel een fijne toevoeging tov de ps4 (pro).

Ben nu GoT aan het spelen. En dat spel zier er heel goed uit op de PS4.
Maar speelt gewoon lekkerder op PS5.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Ok achter de tv past hij niet. Zit te denken aan een ikea besta meubel en dan de achterkant er af.
Metian schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:38:
[...]

Bij welke games merk je geen verschil dan?
Geen een game. Fortnite, gran turismo, gta5, spidermand en de ps5 miles morales. Voelt allemaal exact hetzelfde als op de ps4 pro.
DarkSide schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:33:
[...]

Weet niet wat je verwacht of wat je speelt.
Maar veel ps4 games die je nu op 60fps kunt spelen is toch wel fijn.
ook de hogere resulotie is mooi meegenomen. En dan games als Spidermane met RT.

Vind het toch wel een fijne toevoeging tov de ps4 (pro).

Ben nu GoT aan het spelen. En dat spel zier er heel goed uit op de PS4.
Maar speelt gewoon lekkerder op PS5.
Had verwacht dat de ps4 games soepeler zouden Draaien, en de ps5 games grafisch veel beter. Maar als ik de ps4 spiderman vergelijk met de ps5 versie (zelfde game maar andere setting) dan zie ik echt nauwelijks verschil.

[ Voor 71% gewijzigd door bones op 04-09-2021 11:44 ]

• DarkSide

DarkSide

Tja. Geen idee.
Heb spiderman op de 4 gespeeld en Miles op de 5.
Miles met 60FPS en RT ziet er toch beter uit. En door de 60FPS speelt het ook lekkerder.

De Fidelity mode heb ik dan ook niet gedraait.
De performance met RT mode is, vind ik, echt een goede mix. Toch hogere res. RT en 60FPS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP6xVA3bjVjOQcI3awuskC4Zt_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/In7TAkYEOTDEYQKFXGqjvSKk.png?f=user_large

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-01 00:41

Geluid is gelukkig wel een stuk minder. Heeft iemand de ps5 al buiten zicht in een kastje ofzo weten te plaatsen? Hoe gaat dat qua koeling/geluid?
Ik merkte echt wel verschil met oa Fortnite en Warzone 120hz.

PSN: Mondaatje

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 15:20

v8power67

Psn: Mausosaurus

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Misschien je Trinitron tv dan inwisselen voor een nieuwer model?

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
Raem schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:03:
[...]

Misschien je Trinitron tv dan inwisselen voor een nieuwer model?
Idd verschil zal vooral in 4k ,HDR en 60 of 120hz zitten.

De pro deed natuurlijk 1080p ook gewoon goed. Dus als je dan niet naar 4k gaat zie je weinig verschil. Verder zijn de laadtijden echt wel beter met de 5

Verwijderd

bones schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:39:
[...]

Geen een game. Fortnite, gran turismo, gta5, spidermand en de ps5 miles morales. Voelt allemaal exact hetzelfde als op de ps4 pro.

Had verwacht dat de ps4 games soepeler zouden Draaien, en de ps5 games grafisch veel beter. Maar als ik de ps4 spiderman vergelijk met de ps5 versie (zelfde game maar andere setting) dan zie ik echt nauwelijks verschil.
Is afhankelijk van welk spel. Sommige games hebben patches gekregen om op 60fps te spelen. Sommige kunnen het zonder patch. Voor 120hz op 4k heb je sowieso een tv nodig die het ondersteund.

Sommige games zijn gelocked op 30fps en hebben nog geen patch gehad. Dan merk je het alleen aan de laadtijden.

Maar dit zou je kunnen merken:

- Game speelt soepeler door hogere fps
-snellere laadtijden door de ssd
- Geen hard ventilator geluid meer van de ps4 pro.

Wat betreft de spellen die je noemt:

Gran turismo sport - is locked 60 30fps. Dus je zal alleen snellere laadtijden hebben.

Gta 5 heeft ook geen patch gehad en dus locked 30 fps.

Spiderman en miles morales. Als je de ps5 versie hebt dan zal je hier een groot verschil moet merken. Op de ps5 zijn er geen laadtijden en hij heeft raytracing gekregen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2021 15:31 ]

Verwijderd

Tito129 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:10:
[...]

Idd verschil zal vooral in 4k ,HDR en 60 of 120hz zitten.

De pro deed natuurlijk 1080p ook gewoon goed. Dus als je dan niet naar 4k gaat zie je weinig verschil. Verder zijn de laadtijden echt wel beter met de 5
De ps4 pro deed ook gewoon HDR en de resolutie van ps4 games is op de ps5 niet anders. Verschil zit alleen in laadtijden en fps.

• v8power67

v8power67

Verwijderd schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:34:
[...]

Gran turismo sport - is locked 60fps. Dus je zal alleen snellere laadtijden hebben.
Ftfy O-)

Er zal vast wel iemand op marktplaats zitten die zonder meerprijs jouw PS5 wil omruilen voor zijn PS4 Pro.
Maar wat had je verwacht dan? Hollywood film achtige graphics? In ieder geval R&C: Rift Apart ziet er net uit als een Pixar film.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• Meneer UYL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-01 16:23
Zojuist demons souls gehaald voor 42 euro ipv 55 euro van de PS store door korting op 10 euro vouchers. Ik overweeg ook even te stacken voor ratchet and clank. Ik heb nog niet eens een ps5 haha..

Zijn er nog andere exclusives die ik mis? (Ik koop alleen exclusives op de PS)

Edit: oh en is er een optie om de spiderman remaster te kopen zonder miles morales op de ps5 te openen?

[ Voor 22% gewijzigd door Meneer UYL op 04-09-2021 16:19 ]

[IMG]https://card.psnprofiles.com/2/Meneer_UYL.png[/IMG]

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb iets geks als ik de ps5 wil uitschakelen via de controller dan lukt dit niet. Als ik de ps knop indruk gebeurt er niks en krijg ik geen menu om uit te schakelen of naar rustmodus te gaan. Waar kan dit aan liggen? Hdmi aparaat verbinding heb ik uitgeschakeld anders gaat mijn ps5 steeds aan als ik mijn tv aan doe.

Edit: Sorry guys moest even wennen aan de controller ik drukte de ps knop iets te lang in. Je hoeft maar heel kort te drukken en toen kwa, menu te voorschijn. Oeps.... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door elaho op 04-09-2021 16:17 ]

elaho schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:07:
Ik heb iets geks als ik de ps5 wil uitschakelen via de controller dan lukt dit niet. Als ik de ps knop indruk gebeurt er niks en krijg ik geen menu om uit te schakelen of naar rustmodus te gaan. Waar kan dit aan liggen? Hdmi aparaat verbinding heb ik uitgeschakeld anders gaat mijn ps5 steeds aan als ik mijn tv aan doe.
Je moet hem niet ingedrukt houden je moet hem even kort indrukken ;) Als dat niet werkt zou ik proberen de controller te resetten met het kleine gaatje in de achterkant.

Edit: Ja het is een beetje irritant dat het op de PS4 eigenlijk net andersom werkte. Ik druk hem zelf ook regelmatig verkeerd in, kort als ik lang moet drukken en lang als ik kort moet drukken.

[ Voor 22% gewijzigd door Kalder op 04-09-2021 16:16 ]

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Kalder schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:12:
[...]

Je moet hem niet ingedrukt houden je moet hem even kort indrukken ;) Als dat niet werkt zou ik proberen de controller te resetten met het kleine gaatje in de achterkant.

Edit: Ja het is een beetje irritant dat het op de PS4 eigenlijk net andersom werkte. Ik druk hem zelf ook regelmatig verkeerd in, kort als ik lang moet drukken en lang als ik kort moet drukken.
Zelfs na 10 maanden druk ik nog verkeerd, zo irritant!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10-2025

Rck010 in "[PS5] PlayStation 5"

Inmiddels twee fans aangesloten op deze manier, werkt uitstekend.

[ Voor 7% gewijzigd door Rck010 op 05-09-2021 00:09 ]

• maukoo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
(jarig!)
Segafreak83 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:09:
[...]

Zelfs na 10 maanden druk ik nog verkeerd, zo irritant!
Ik hoop dat sony het met een update oplost.

• bones
  • Laatst online: 28-07-2025
Rck010 schreef op zondag 5 september 2021 @ 00:08:
[...]

Rck010 in "[PS5] PlayStation 5"

Inmiddels twee fans aangesloten op deze manier, werkt uitstekend.
Waarom de fans niet aan achterzijde ipv voorzijde?

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Na het gedoe omtrent Horizon FW krabbelt Sony terug en heeft alsnog besloten om een gratis upgrade van de PS4 versie naar de PS5 versie aan te bieden.
Players who purchase Horizon Forbidden West on PlayStation 4 will be able to upgrade to the PlayStation 5 version for free.

I also want to confirm today that moving forward, PlayStation first-party exclusive cross-gen titles (newly releasing on PS4 & PS5)–both digital and physical*–will offer a $10 USD digital upgrade option from PS4 to PS5. This will apply to the next God of War and Gran Turismo 7, and any other exclusive cross-gen PS4 & PS5 title published by Sony Interactive Entertainment.
nieuws: Standaardversie Horizon Forbidden West voor PS4 krijgt geen PS5-upgrade
https://blog.playstation....deluxe-editions-detailed/

Edit: Gratis mag tussen aanhalingstekens geplaats worden, schijnbaar heeft Sony de prijs van de PS4 versie in Amerika zojuist verhoogd naar de prijs van de PS5 versie. Dit is nog niet gebeurd in de NL PSN store, mogelijk wordt dat ook niet gedaan en is het enkel de Amerikaanse store die een aangepaste prijs krijgt.

Edit2: Een refresh op de NL store en de PS4 versie van Horizon FW staat er nu in voor €80,-. Ofwel een "gratis" upgrade door de prijs met €10,- te verhogen 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SedXLHSmzYEkZyifSFEDWx3lheo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuGYHO7wqe6Yyu6f8FCPbXEm.jpg?f=fotoalbum_large

Edit3: Bedankt @Verwijderd en @Xerox voor het aanwijzen dat de PS4 versie ook nog voor €70,- in de store is te vinden:

PS4: https://store.playstation...4705_00-FORBIDDENWESTPS4/
PS4/PS5: https://www.playstation.c...s/horizon-forbidden-west/
PS5: https://store.playstation...1521_00-FORBIDDENWESTPS5/

Edit4: (hoeveel gaan er nog komen :P)
Als ik de store op mijn PS4 Pro open staan daar enkel de (€70) standaard en (€90) deluxe edities. Al wordt daar nergens gesproken over een PS5 upgrade enkel BC. Mogelijk is de store nog niet volledig geüpdatet?

[ Voor 45% gewijzigd door Caayn op 05-09-2021 10:59 ]

• mobygo76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:09
Sony maakt er wel echt een potje van. Ik wacht af tot horizon iets goedkoper wordt. Ik vertik het om zoveel geld voor 20 uur spelen te betalen.
Vind het echt heel jammer hoe dit momenteel gaat.

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:41
Caayn schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:22:
...

Edit: Gratis mag tussen aanhalingstekens geplaats worden, schijnbaar heeft Sony de prijs van de PS4 versie in Amerika zojuist verhoogd naar de prijs van de PS5 versie. Dit is nog niet gebeurd in de NL PSN store, mogelijk wordt dat ook niet gedaan en is het enkel de Amerikaanse store die een aangepaste prijs krijgt.

Edit2: Een refresh op de NL store en de PS4 versie van Horizon FW staat er nu in voor €80,-. Ofwel een "gratis" upgrade door de prijs met €10,- te verhogen 7(8)7

[Afbeelding]
Als ik in de Store kijk, staat er bovenin inderdaad €79,99. Echter, als ik naar beneden scroll naar de specifieke PS4 versie, is deze 'gewoon' €69,99. Het is dus een vertekend beeld bij de algemene informatie.

PSN: Redrafted

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
mobygo76 schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:59:
Ik vertik het om zoveel geld voor 20 uur spelen te betalen.
Ik verwacht ongeveer dezelfde content als het vorige deel ga dus maar uit van 30 uur mainstory en 60 uur incl alle sidemissions etc.

Omgerekend per uur nog altijd stukken goedkoper dan een avondje bioscoop of kroeg ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Chaoss op 05-09-2021 09:16 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:32

Nitai

Live the life you love.

Voor mij persoonlijk maakt een backlog van hier tot Tokyo het ook wel makkelijker om niet gelijk Horizon Forbidden West aan te schaffen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Caayn
  • Niet online
Xerox schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:01:
[...]

Als ik in de Store kijk, staat er bovenin inderdaad €79,99. Echter, als ik naar beneden scroll naar de specifieke PS4 versie, is deze 'gewoon' €69,99. Het is dus een vertekend beeld bij de algemene informatie.
Zit daar dan ook de "gratis" PS5 upgrade bij inbegrepen? Ik snap er op dit moment eerlijk gezegd niet zoveel maar van. Of is mogelijk de store nog niet volledig bijgewerkt?

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 05-09-2021 09:21 ]

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik vind het wel bizar dat Sony zo klantonvriendelijk naar ons is met die crossgen games. Als 3rd party games nou zoiets zouden beslissen, maar juist zijzelf vind ik onbegrijpelijk. Nouja, ze kunnen het maken met zulke trouwe fans…

• DarkSide

DarkSide

Toch klinkt dit allemaal erg kunstmatig.
Een ps5 upgrade is dus 10,- Daarmee willen ze dus rechtvaardigen dat de spellen duurder worden.

Als games duurder worden door verhoogde productie kosten e.d. Denk ik nog "Ok"
Maar als je nu een game voor de ps4 de ps5 ontwikkeld zie ik geen reden om er 1 duurder te maken.

Als je een oude ps4 game uitgebracht had. En dat een team daar wat extra tijd aan spendeert om die een upgrade naar ps5 te geven en daar 10,- voor vraag, Snap ik ook nog.

Nu wordt het gelijktijdig ontwikkeld en dat moet niets uitmaken naar mijn idee.
Zeker als men je eerst nog dwingt om als PS4 eigenaar een duurdere editie te kopen wil je überhaupt kunnen upgraden.

Genoeg mensen die wel een PS5 willen, maar nog niet kunnen verkrijgen.
Dan zit er weinig op dan toch nog je game op de ps4 te kopen. Als je dan later toch nog een PS5 weet te bemachtigen wil je toch makkelijk gebruik kunnen maken van de upgrade.....

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:20
Het is gewoon een prijsverhoging. Games zijn ook onderhevig aan inflatie. Jouw huis is duurder, je inkomen is hoger, je cost of living in algemene zin stijgt. Zelfde geldt voor game ontwikkelaars.

[ Voor 7% gewijzigd door giantgiantus op 05-09-2021 09:58 ]

Verwijderd

Ik kan Ghost of Tsushima Director's Cut voor de PS5 niet aanschaffen. Weet iemand misschien waarom het niet mogelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9Ql0dh4F1sD-BOef1qZyky_HSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/896I1VZcRWzvH8FigiJZqUCc.jpg?f=fotoalbum_large
giantgiantus schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:50:
Het is gewoon een prijsverhoging. Games zijn ook onderhevig aan inflatie. Jouw huis is hoger, je inkomen is duurder, je cost of living in algemene zin. Zelfde geldt voor game ontwikkelaars.
Tel daarbij op dat games groter en dus duurder zijn geworden vanwege langere ontwikkeltijd. Dit betekent dat ze een groter financieel risico lopen.

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Na het gedoe omtrent Horizon FW krabbelt Sony terug en heeft alsnog besloten om een gratis upgrade van de PS4 versie naar de PS5 versie aan te bieden.

[...]

[Afbeelding]
Het is of de PS5 versie van 70 naar 60 brengen of de PS4 prijs aanpassen. Dat laatste klinkt logischer dan de PS5 versie omlaag te brengen. Zou ook nogal raar zijn als PS4 eigenaren beide voor 60 krijgen en PS5 eigenaren dan sowieso al meer moeten betalen, alleen omdat het een “PS5” versie is.

Verwijderd

[...]

[Afbeelding]
De ps4 versie is niet 10 euro duurder geworden. Je kan nog steeds de ps4 versie voor 69 euro kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-l6knV4V3KONiIs_veqD7iFuLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twKvn5rqdaTv9ECn3RjXKrrB.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:00:
Ik kan Ghost of Tsushima Director's Cut voor de PS5 niet aanschaffen. Weet iemand misschien waarom het niet mogelijk is?

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde. Als je op editie klikt, dan kan je wel de ps4 versie kopen.

• Caayn
  • Niet online
Recon24 schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:03:
[...]

Het is of de PS5 versie van 70 naar 60 brengen of de PS4 prijs aanpassen. Dat laatste klinkt logischer dan de PS5 versie omlaag te brengen. Zou ook nogal raar zijn als PS4 eigenaren beide voor 60 krijgen en PS5 eigenaren dan sowieso al meer moeten betalen, alleen omdat het een “PS5” versie is.
Zeker. Alleen klinkt het dan vreemd om het een "gratis" upgrade te noemen.

offtopic:
Wel, semi-offtopic. Mij hoor je verder ook niet klagen over de €10 "inflatiecorrectie" voor PS5 games in het algemeen.

Verwijderd

DarkSide schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:27:
Toch klinkt dit allemaal erg kunstmatig.
Een ps5 upgrade is dus 10,- Daarmee willen ze dus rechtvaardigen dat de spellen duurder worden.

Als games duurder worden door verhoogde productie kosten e.d. Denk ik nog "Ok"
Maar als je nu een game voor de ps4 de ps5 ontwikkeld zie ik geen reden om er 1 duurder te maken.

Als je een oude ps4 game uitgebracht had. En dat een team daar wat extra tijd aan spendeert om die een upgrade naar ps5 te geven en daar 10,- voor vraag, Snap ik ook nog.

Nu wordt het gelijktijdig ontwikkeld en dat moet niets uitmaken naar mijn idee.
Zeker als men je eerst nog dwingt om als PS4 eigenaar een duurdere editie te kopen wil je überhaupt kunnen upgraden.

Genoeg mensen die wel een PS5 willen, maar nog niet kunnen verkrijgen.
Dan zit er weinig op dan toch nog je game op de ps4 te kopen. Als je dan later toch nog een PS5 weet te bemachtigen wil je toch makkelijk gebruik kunnen maken van de upgrade.....
Die 10 euro upgrade was er bij de overgang van ps3 naar ps4 ook:

https://www.tomsguide.com...es-to-ps4,news-17865.html

Toen was die upgrade ook 10 euro. Zelfde bij de Xbox 360 naar xbox one:

https://www.ign.com/wikis...to_Xbox_One_Game_Upgrades

Ook daar was het 10 euro. Niemand had het er toen over. En nu ineens is het een probleem omdat de concurrent geen extra kosten in rekening brengt.

• Caayn
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:46:
[...]

Ook daar was het 10 euro. Niemand had het er toen over. En nu ineens is het een probleem omdat de concurrent geen extra kosten in rekening brengt.
En van de PS2/Xbox naar PS3/360. Kan mij althans herinneren dat Burnout Revenge/NFS Most Wanted een "next-gen tax" had, waar destijds online de nodige discussies overwaren, van een tientje.

Het is nu inderdaad een groter discussie punt omdat ditmaal niet iedereen het doet en abonnementen langzaam populairder beginnen te worden.

[...]

[Afbeelding]

Edit3: Bedankt @Verwijderd en @Xerox voor het aanwijzen dat de PS4 versie ook nog voor €70,- in de store is te vinden:

PS4: https://store.playstation...4705_00-FORBIDDENWESTPS4/
PS4/PS5: https://www.playstation.c...s/horizon-forbidden-west/
PS5: https://store.playstation...1521_00-FORBIDDENWESTPS5/
Ook wel raar dat de cross-platform versie (PS4+5) even duur is als enkel de PS5 versie 8)7 en volgens mij zijn het dan ook nog allebei gewoon de standaard editie.
Ben er ook niet blij mee dat de games duurder geworden zijn, laat wel een bepaalde houding van Sony zien: "Jij wilt de nieuwste graphics? Betalen zul je!". Maar ja, voor die 10 euro meer laat ik zo'n top game als Horizon niet liggen, maar er zijn wel games waarbij ik meer twijfels krijg omdat de prijs verhoogd is en omdat ik dat niet bij iedere game het waard vind.

Verwijderd

Caayn schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:51:
[...]
En van de PS2/Xbox naar PS3/360. Kan mij althans herinneren dat Burnout Revenge/NFS Most Wanted een "next-gen tax" had, waar destijds online de nodige discussies overwaren, van een tientje.

Het is nu inderdaad een groter discussie punt omdat ditmaal niet iedereen het doet en abonnementen langzaam populairder beginnen te worden.
Precies. Alleen dat er helemaal geen upgrade mogelijk was bij de nieuwe horizon vond ik wel debiel. Gelukkig hebben ze dat nu aangepast. En dat ze nu het statement hebben gegeven dat er bij elke game nu een upgradepad beschikbaar is. Daar heb ik wel vrede mee. Het is bizar dat je de game volledig opnieuw moet kopen voor een next gen console.
Verwijderd schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:46:
[...]

Volgens mij zijn de kosten van games na de release van die consoles ook weer gedaald, zou natuurlijk ook kunnen dat dat bij de PS5 ook gaat gebeuren.

Verwijderd

Kalder schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:52:
[...]

Ook wel raar dat de cross-platform versie (PS4+5) even duur is als enkel de PS5 versie 8)7 en volgens mij zijn het dan ook nog allebei gewoon de standaard editie.
Ben er ook niet blij mee dat de games duurder geworden zijn, laat wel een bepaalde houding van Sony zien: "Jij wilt de nieuwste graphics? Betalen zul je!". Maar ja, voor die 10 euro meer laat ik zo'n top game als Horizon niet liggen, maar er zijn wel games waarbij ik meer twijfels krijg omdat de prijs verhoogd is en omdat ik dat niet bij iedere game het waard vind.
Je kan ook een paar maanden wachten en dan is die vanzelf goedkoper geworden. De hoge prijzen heb je alleen als je elke game op launch wil hebben.
Verwijderd schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:56:
[...]

Je kan ook een paar maanden wachten en dan is die vanzelf goedkoper geworden. De hoge prijzen heb je alleen als je elke game op launch wil hebben.
Ja dat is ook wel weer zo, en dat doe ik met veel games ook, maar voor Horizon FW vind ik een 10tje meer niet heel erg en voor die game heb ik het er dan ook wel voor over ;)

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52
Is de bug al gefixt dat er geen audio is bij bepaalde cutscenes in HZD sinds de PS5-patch? Wil het spel nog wel serieus een kans geven, maar begin vanaf scratch en dan is het wel fijn om het verhaal te kunnen volgen. :')

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
80 Euro is inderdaad best geld en zeker niet elk spel zal imho de volle 80 Euro waard zijn. Sommige zijn het kwalitatief niet waard, andere qua speelduur.

Maar laten we even terug gaan in de tijd (opa spreekt :+).
In de tijd dat ik een SNES had (heb ik nog steeds trouwens) tikte ik lachend (nou ja, van mijn kostbaar bewaarde zakgeld :P) 129 gulden af voor een spel, en er waren zelfs spellen die meer dan dat waren. Maar goed, Zelda: A Link to The Past was dat meer dan waard bijvoorbeeld...
Haal ik die 129 gulden even door een inflatiecalculator op basis van CBS statistieken, dan is dat omgerekend naar nu 108 Euro.

Dus in tegenstelling tot veel andere goederen zijn games juist goedkoper geworden ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Verwijderd

Denman schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:10:
80 Euro is inderdaad best geld en zeker niet elk spel zal imho de volle 80 Euro waard zijn. Sommige zijn het kwalitatief niet waard, andere qua speelduur.

Maar laten we even terug gaan in de tijd (opa spreekt :+).
In de tijd dat ik een SNES had (heb ik nog steeds trouwens) tikte ik lachend (nou ja, van mijn kostbaar bewaarde zakgeld :P) 129 gulden af voor een spel, en er waren zelfs spellen die meer dan dat waren. Maar goed, Zelda: A Link to The Past was dat meer dan waard bijvoorbeeld...
Haal ik die 129 gulden even door een inflatiecalculator op basis van CBS statistieken, dan is dat omgerekend naar nu 108 Euro.

Dus in tegenstelling tot veel andere goederen zijn games juist goedkoper geworden ;)
Volgens mij zijn vooral de Sony games 75 a 80 euro geworden. Daar zit het meestal wel goed met de kwaliteit.

Die vergelijking was op de frontpage ook al gedaan met snes games. Vaak waren snes games zelfs 169 gulden (nintendo games) en de Third party waren 129 gulden.

Maar nu is iedereen gewend om 10 euro voor een abonnement te betalen voor streaming en games etc. Dus dan wordt alles op een weegschaal gelegd.

Een snes game is qua ontwikkel kosten natuurlijk een stuk goedkoper om te maken. Waar games nu jaren kosten om te ontwikkelen werden snes games veel sneller gemaakt. De kosten van de cartridge waren toen wel veel hoger dan de productiekosten van een cd. Maar feit blijft wel dat de prijzen van games nooit mee zijn gegaan met de inflatie.

• mobygo76
Chaoss schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:16:
[...]

Ik verwacht ongeveer dezelfde content als het vorige deel ga dus maar uit van 30 uur mainstory en 60 uur incl alle sidemissions etc.

Omgerekend per uur nog altijd stukken goedkoper dan een avondje bioscoop of kroeg ;)
Ik vind wel een rare manier van denken. Ik snap je helemaal alhoewel ik echt geen 60 uur heb gedaan over deel 1. Eerder 35 uur Max. Maar PlayStation gamers lijkt wel of ze niet kritisch willen zijn tenminste niet maar Sony. Wel naar de concurrentie.
Ik game op zowel een Xbox als een PlayStation. Maar dit weerhoud mij ervan om PlayStation exclusieve games te kopen op launch dag. En straks weer die boze days gone ontwikkelaar boos op me zijn omdat ik dat niet doe. 7(8)7

[ Voor 16% gewijzigd door mobygo76 op 05-09-2021 11:27 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
mobygo76 schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:22:
[...]

Ik vind wel een rare manier van denken. Ik snap je helemaal alhoewel ik echt geen 60 uur heb gedaan over deel 1. Eerder 35 uur Max. Maar PlayStation gamers lijkt wel of ze niet kritisch willen zijn tenminste niet maar Sony. Wel maar de concurrentie.
Ik wil vooral goeie games spelen, of ik dan 60 of 70 euro betaal vind ik inderdaad minder relevant. Daarnaast heb ik met een werkweek van 45+ uur en een jong gezin geen tijd om elke dag 4 uren te gamen. Het komt er op neer dat ik 2-3 full price games per jaar koop dus ja dan is de prijs minder relevant. Daarnaast koop ik veel games als ze al enkele weken op de markt zijn.

Kwalitiet vind ik belangrijker dan de prijs, voor een ubisoft zou ik zelfs geen 60 euro betalen. De zoveelste AC of Far Cry is mij max 40 euro waard. Een nieuwe Horizon game betaal ik zonder problemen de volle pond voor.

Het is dus een persoonlijke afweging maar om nu te stellen dat ik minder kritisch ben? Nou nee ik ben over het algemeen enorm kritisch over alles wat ik koop :)

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39
We kunnen stoppen met de HFW discussie betreffende het prijsverschil:

https://tweakers.net/nieu...h-gratis-ps5-upgrade.html

"Wat? Alleen de standaard editie? Hoe durft Sony!" })

[ Voor 20% gewijzigd door WaterFire op 05-09-2021 11:35 ]

Verwijderd

[...]

Ik vind wel een rare manier van denken. Ik snap je helemaal alhoewel ik echt geen 60 uur heb gedaan over deel 1. Eerder 35 uur Max. Maar PlayStation gamers lijkt wel of ze niet kritisch willen zijn tenminste niet maar Sony. Wel naar de concurrentie.
Ik game op zowel een Xbox als een PlayStation. Maar dit weerhoud mij ervan om PlayStation exclusieve games te kopen op launch dag. En straks weer die boze days gone ontwikkelaar boos op me zijn omdat ik dat niet doe. 7(8)7
Wat @Chaoss hierboven zegt is toch niet heel vreemd. Iedereen slikt wel de dolby atmos/imax tax die op bioscoop kaartjes is gekomen. Je betaald tegenwoordig soms al 14 euro voor een film van 2 uur. Dat is 7 euro per uur. Als je een game van 80 euro koopt en je hebt daar 35 uur plezier van. Dan betaal je 2,20 euro per uur. Daarnaast als je de game uitgespeeld hebt en je hebt een disc versie kan je hem ook nog verkopen.
[...]

Ach gut :(:)

Maar wat wil je nu zeggen/bereiken? Een hobby kost geld. Het is maar hoeveel je er voor over hebt en hoe serieus je het wil nemen.

Wat is er een rare manier van denken aan? Als ik Battlefield voor 120,- op launch day koop en daar vervolgens 1300+ uur in steek, dan is dat toch spotgoedkoop?

*knip*
Vergelijkingen leiden vaak naar flamewars, dus niet de bedoeling.

[ Voor 18% gewijzigd door Sagat op 07-09-2021 10:22 ]

• mobygo76
Ik vergelijk PlayStation gamen alleen niet met naar de bios gaan. Ik vergelijk het met Xbox games. In jouw voorbeeld dan eerder dat een Disney film 2 euro duurder is dan een paramount film in dezelfde bios.

Jeetje @poor Leno Op je teentjes getrapt ? Ik wil gewoon een discussie voeren. Lijkt me heel gewoon op een forum. Daarnaast de games weer aanhalen is wel een beetje achterhaald lijkt me.
Ik heb beide consoles. Lijkt me niet meer dan normaal dat ik ze dan met elkaar vergelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door mobygo76 op 05-09-2021 12:00 ]

mobygo76 schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:54:
Ik vergelijk PlayStation gamen alleen niet met naar de bios gaan. Ik vergelijk het met Xbox games. In jouw voorbeeld dan eerder dat een Disney film 2 euro duurder is dan een paramount film in dezelfde bios.

Jeetje @poor Leno Op je teentjes getrapt ? Ik wil gewoon een discussie voeren. Lijkt me heel gewoon op een forum. Daarnaast de games weer aanhalen is wel een beetje achterhaald lijkt me.
Nee hoor, het zal me verder toch echt niet boeien. Maar na een paar van je posts hier gewoon weer klaar met het verongelijkte geneuzel van je. Net zoals de 'discussies' die er nu weer hierover in t X topic gevoerd worden |:(

Verwijderd

mobygo76 schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:54:

Het feit is natuurlijk wel dat de Sony games kwalitatief hoogstaande games zijn. Die elke euro waard is. Bij de concurrent

*knip*
Vergelijkingen leiden idd vaak naar flamewars, dus niet de bedoeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Sagat op 07-09-2021 10:00 ]

• mobygo76
poor Leno schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:59:
[...]

Nee hoor, het zal me verder toch echt niet boeien. Maar na een paar van je posts hier gewoon weer klaar met het verongelijkte geneuzel van je. Net zoals de 'discussies' die er nu weer hierover in t X topic gevoerd worden |:(
Als ik nou de enige was in de wereld. Maar er zijn er gelukkig genoeg die het met me eens zijn. Als ik nu ook maar iets onredelijks zei.

Verwijderd

mobygo76 schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:02:
[...]

Als ik nou de enige was in de wereld. Maar er zijn er gelukkig genoeg die het met me eens zijn. Als ik nu ook maar iets onredelijks zei.

*knip*
Vergelijkingen leiden idd vaak naar flamewars, dus inderdaad niet de bedoeling.

Edit: ik zie dat je in zowel het series x en ps5 topic een xbox vs ps5 discussie probeert te voeren. Volgens mij is dat sowieso niet de bedoeling.

[ Voor 44% gewijzigd door Sagat op 07-09-2021 09:48 ]

[...]

De onredelijkheid zit 'm er niet in of je het duur vindt of wil/kunt betalen.
Dat moet je toch echt zelf weten.

Het zit 'm erin dat je Sony dit gaat verwijten, waarom ze dit wel of niet doen, en de de mensen die het wel willen betalen.

Bijna hetzelfde als mensen met dezelfde gedoodverfde opmerkingen over dat "Apple is te duur voor wat je krijgt!!" bij elk artikel.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
[...]

Als je er in 30 doorheen rost en er klaar mee ben ben je in elk geval geen completionist. Dat moet ieder voor zich weten maar om nou ineens weer over de prijs te beginnen en een singleplayer campaign van 30 uur te kort noemen?

*knip* Buiten de gemiddelde RPG en RTS kan ik weinig story driven games bedenken die boven de 30 uur komen.

Mario games op de nintendo doen ongeveer 12 uur? Ryse/Gears en andere xbox titels uit de *knip* pool ongeveer 8-10? De gemiddelde naughty dog titel is 12-16 uur, R&C 12 etc. Dus wat je nu probeert aan te snijden met 30 uur snap ik echt niet.

Ik heb je post iets neutraler gemaakt. Gamelengtes lijkt me iets waarover we zouden moeten kunnen discusieren, maar let erg op xbox/ps vergelijkingen. Gezien dit erg vaak fanboy discussies (lees flamewars -O- ) tot gevolg heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Sagat op 06-09-2021 09:29 ]

Yonix schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:07:
Is de bug al gefixt dat er geen audio is bij bepaalde cutscenes in HZD sinds de PS5-patch? Wil het spel nog wel serieus een kans geven, maar begin vanaf scratch en dan is het wel fijn om het verhaal te kunnen volgen. :')
Mij viel dit ook op, maar ik had er alleen last van als ik een cutscene pauzeerde, als ik dan verder wou kijken was het geluid weg.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Sony is niet dom en net als elk ander beursgenoteerd bedrijf moet het winst maken om de aandeelhouders tevreden te houden. Dat geldt net zo goed voor Nintendo en Microsoft en die doen dat op een manier waarvan zij denken dat dit het meeste rendement oplevert. Nintendo brengt ook oude games van de Gamecube, Wii en WiiU opnieuw uit op de Switch voor het volle pond en genoeg mensen die dat er blijkbaar voor over hebben. Als dat niet zo zou zijn gaan ze ongetwijfeld zoeken naar andere manieren om die omzet en winst alsnog te pakken.

Recent een interview met Shawn Layden, de voormalige topman van PlayStation Studios die 2 jaar geleden ineens opstapte. Die gaf aan dat bij elke generatie consoles de productiekosten voor een 'AAA' game verdubbelen. TLOU2 tikt al 100+ miljoen aan, dat zijn Hollywood bedragen. Hij denkt dat de huidige AAA markt niet lang meer sustainable is en er dus manieren gevonden moeten worden om die kosten te dekken en nog steeds voldoende winst te maken. Meer sequels is 1 van de gevolgen, microtransacties is een andere.

Sony kiest nu voor de 10 EUR tax op next-gen games en wacht af wat de reactie van hun klanten gaat zijn. Haken ze massaal af en wachten ze op een sale, dan zullen ze snel genoeg stoppen met die 10 EUR tax en gaan ze het ergens anders zoeken. Misschien liever microtransacties in Sony's tentpole games straks? Of de prijs van PSN omhoog? Links -of rechtsom willen ze het ergens vandaan halen.

Microsoft heeft een inhaalslag te maken qua consumer install base en heeft diepe zakken dus investeert met hun Gamepass model. Als dat straks weer flink terrein oplevert reken maar dat de prijs van Gamepass omhoog gaat of dat ze bijvoorbeeld een premium gaan vragen om hun AAA games op day 1 te mogen spelen. Zie bijvoorbeeld Disney+ waar je nog eens 25 EUR extra mag aftikken naast je abonnement als je Black Widow eerder wilt zien.

Geen van deze bedrijven zijn liefdadigheidsinstellingen en willen gewoon zoveel mogelijk winst maken.
In ander nieuws:

Nieuwe PS VR game!

Mijn interesse is gewekt in ieder geval :)

• BM
  • Laatst online: 22:17

BM

Admin Softe Goederen
Modbreak:En vanaf gaan we weer gewoon verder over Playstation. Mocht je het over Xbox en/of Gamepass willen hebben is een ieder van harte welkom in de betreffende topics

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Staat alle DLC op disc bij Ghost of T DC? Geen downloadvoucher neem ik aan?

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 13:11
Farabi schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:33:
Staat alle DLC op disc bij Ghost of T DC? Geen downloadvoucher neem ik aan?
Idd geen voucher

• Kyhfin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Kalder schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:31:
[...]

Mij viel dit ook op, maar ik had er alleen last van als ik een cutscene pauzeerde, als ik dan verder wou kijken was het geluid weg.
Ik heb juist dat dingen in beeld verspringen en wel bij elke cutscene bijna. Verder geen groot probleem, maar het leidt wel wat af
Op resetera staan wat leuke theorieën over het diamant thema van de aankondiging van de show van deze week. Van MGS Diamond Dogs tot een PS+ Diamond abonnement. Jullie nog leuke ideeën? :P

• Steven030
giantgiantus schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:50:
Het is gewoon een prijsverhoging. Games zijn ook onderhevig aan inflatie. Jouw huis is duurder, je inkomen is hoger, je cost of living in algemene zin stijgt. Zelfde geldt voor game ontwikkelaars.
Jawel, maar bij de concurrent en bij 3rd party games niet. En dat vind ik wel lastig, al moet ik zeggen alleen bij crossgen games of upgrades, bij nieuwe (next-gen) releases heb ik er persoonlijk geen problemen mee
Raem schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:25:
Op resetera staan wat leuke theorieën over het diamant thema van de aankondiging van de show van deze week. Van MGS Diamond Dogs tot een PS+ Diamond abonnement. Jullie nog leuke ideeën? :P
Kojima reveal van zijn blue box project. Nu reddit er niet meer in gelooft is het toch tijd om het bekend te maken
Ben trouwens helemaal met @kazuka eens dat we kwaliteit games moeten belonen door niet te wachten op de aanbiedingen. Maar kon het toch niet laten om te profiteren van het gigantische aanbod van R&C en Spiderman op marktplaats. Heb ze beiden in seal kunnen kopen voor totaal 5 tientjes.
Voelt een klein beetje dubbel omdat ik insomniac gewoon het volle pond gun, maar kon het niet laten om ook mee te profiteren aan de PS5 tekorten.

• Farabi
  • Niet online
Iemand zei hier laatst dat ie geen verschil zag tussen ps4 en ps5 met ghost of tshushima. Man, ik zie de PS5 voor eerst shinen met dit spel. Verschil is huge..

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:21
Farabi schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:25:
Iemand zei hier laatst dat ie geen verschil zag tussen ps4 en ps5 met ghost of tshushima. Man, ik zie de PS5 voor eerst shinen met dit spel. Verschil is huge..
In frame rate wel, visueel is er weinig tot geen verschil met de ps4 pro versie :)

• Engineer Stewie
Klopt, visueel moet je al tegen je scherm hangen om iets verschil te zien, dat is toch wat ze bij DF laten zien hebben. Maar het is een awesome game. Vandaag heb ik GOT platinum gehaald :).

• Farabi
  • Niet online
je hebt een resolutiemode en performance mode bij GoT. De resolution mode is toch al 4K 60fps? waar dient die performance mode dan voor?
[...]

Ik snap het punt overigens wel, ondanks dat andere vormen van entertainment duurder of goedkoper zijn per uur (wat ik op zichzelf een onzin argument vind overigens) voelt €80,- voor mij alsof dat over een gevoelsmatige grens is.

Er zijn studios die games uitbrengen waar ik blind €80,- voor zou betalen (R*, Naughty Dog) maar er zijn ook ontelbaar veel games waar ik prima mee kan wachten en binnen de race voor onze entertainment aandacht vind ik een verhoging i.p.v. een verlaging daarom best een vreemde beslissing.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:20
Donstil schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:52:
[...]

Ik snap het punt overigens wel, ondanks dat andere vormen van entertainment duurder of goedkoper zijn per uur (wat ik op zichzelf een onzin argument vind overigens) voelt €80,- voor mij alsof dat over een gevoelsmatige grens is.

Er zijn studios die games uitbrengen waar ik blind €80,- voor zou betalen (R*, Naughty Dog) maar er zijn ook ontelbaar veel games waar ik prima mee kan wachten en binnen de race voor onze entertainment aandacht vind ik een verhoging i.p.v. een verlaging daarom best een vreemde beslissing.
Ik hoop niet dat jouw werkgever dergelijke psychologische grenzen heeft. Het is toch gewoon afhankelijk van het prijsniveau. Als ik op een terrasje lunch tik je met z’n 2en makkelijk 40€ af. Dan vind ik 80 redelijk klinken. Twintig jaar geleden had ik 185 gulden veel gevonden (al waren SNES games ook rond dat niveau, waardoor ik toen vaak games huurde :)).

• Steven030
giantgiantus schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:32:
[...]

Ik hoop niet dat jouw werkgever dergelijke psychologische grenzen heeft. Het is toch gewoon afhankelijk van het prijsniveau. Als ik op een terrasje lunch tik je met z’n 2en makkelijk 40€ af. Dan vind ik 80 redelijk klinken. Twintig jaar geleden had ik 185 gulden veel gevonden (al waren SNES games ook rond dat niveau, waardoor ik toen vaak games huurde :)).
Misschien is het nog wennen, maar vooralsnog zorgt het er bij mij voor dat ik games minder snel een kans geef waar ik dat voorheen wel gedaan zou hebben. Voor deze prijs wil ik toch meer zekerheid, en de naam van de studio’s die Donstil aanhaalt geven genoeg zekerheid voor mij

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:41
Hoewel ik begrijp dat €80 voor een aantal mensen aanvoelt als duur, zeker wanneer de concurrentie dat niet doet, moet ik toegeven dat ik liever 80 betaal voor een game die af is dan 60-70 voor b.v. Cyberpunk 2077 praktijken..

Daarbij kan ik mij nog herinneren dat toen ik jong was en een SNES kreeg van mijn ouders met o.a. een handje vol games, dat daar ook iets bijzat van dik 180 gulden. Zelfs zonder inflatie zou dat €81,- zijn geweest..

De markt is nu groter dan toen lijkt mij, maar al met al snap ik die €80,- best wel.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zelf vind ik €80 te duur voor games, maar gelukkig dalen de prijzen voor games voor Playstation relatief snel, waardoor je simpelweg met een paar maandjes geduld al tientallen euro's minder. Zo was Ratchet & Clank afgelopen weekend al 50 euro en was zoiets ook het geval met bv. Miles Morales. En natuurlijk zijn er zat mensen die meteen op release willen spelen, maar als je de FOMO een beetje kan weerstaan dan hoeft gamen niet zo duur te zijn.
Walkman schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:41:
Zelf vind ik €80 te duur voor games, maar gelukkig dalen de prijzen voor games voor Playstation relatief snel, waardoor je simpelweg met een paar maandjes geduld al tientallen euro's minder. Zo was Ratchet & Clank afgelopen weekend al 50 euro en was zoiets ook het geval met bv. Miles Morales. En natuurlijk zijn er zat mensen die meteen op release willen spelen, maar als je de FOMO een beetje kan weerstaan dan hoeft gamen niet zo duur te zijn.
Ik wacht nog steeds op een mooie aanbieding voor Returnal, is sinds release (30-04-21) slechts een 10tje goedkoper geworden (op disc, in de PS Store zal het nog wel dezelfde prijs zijn neem ik aan)

• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:25

Metian

Snert is vies

Farabi schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:55:
je hebt een resolutiemode en performance mode bij GoT. De resolution mode is toch al 4K 60fps? waar dient die performance mode dan voor?
Resolution mode draait op 2160p / 60fps, en performance mode draait op 1800p met locked 60fps. Echter blijkt dat resolution mode in de meeste gevallen gewoon 60fps draait, maar heel soms een dipje heeft.

Gewoon standaard voor resolution modes gaan.

Rupsen, Rapsen.

• Engineer Stewie
Metian schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:26:
[...]

Resolution mode draait op 2160p / 60fps, en performance mode draait op 1800p met locked 60fps. Echter blijkt dat resolution mode in de meeste gevallen gewoon 60fps draait, maar heel soms een dipje heeft.

Gewoon standaard voor resolution modes gaan.
Ben daar redelijk gevoelig aan en heb daar heel de campaign niets van gemerkt.
Performance mode is eigenlijk de PS4 pro mode, daar runde de game ook op die resolutie (@30fps)

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-01 11:00

Lapras

Ice beam

Ik herhaal mezelf, maar een game ontwikkelen is voor een studio een enorm risico. En het wordt ook steeds duurder. Een geflopt spel en je kan vaak de studio al opdoeken. En zelfs al ontwikkel je een goed spel, dan wachten mensen vaak alsnog op kortingen. Dat is ieders goed recht, maar besef je wel dat dat gevolgen heeft. Om risico's te beperken zullen studio's minder vaak IP lanceren en zich op sequels en remakes/remasters richten.

Een goed spel van een goede studio wil ik daarom nog wel eens voor de volle prijs kopen. Zeker als deel 1 zo vermakelijk was en zeker als het spel op Nederlandse bodem gemaakt is.

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:22
Kalder schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:02:
[...]

Ik wacht nog steeds op een mooie aanbieding voor Returnal, is sinds release (30-04-21) slechts een 10tje goedkoper geworden (op disc, in de PS Store zal het nog wel dezelfde prijs zijn neem ik aan)
Maar daar is ook 2e hands markt wat mij betreft ideaal voor. Returnal voor 45 opgepikt en voor 40 weer iemand anders blij mee gemaakt. Top game btw.

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Raem schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:25:
Ja Sony gaat laten zien dat zij de gene waren die de diamant uit het voorhoofd van Lil Uzi hebben getrokken.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

• Steven030
Lapras schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:33:
Ik herhaal mezelf, maar een game ontwikkelen is voor een studio een enorm risico. En het wordt ook steeds duurder. Een geflopt spel en je kan vaak de studio al opdoeken. En zelfs al ontwikkel je een goed spel, dan wachten mensen vaak alsnog op kortingen. Dat is ieders goed recht, maar besef je wel dat dat gevolgen heeft. Om risico's te beperken zullen studio's minder vaak IP lanceren en zich op sequels en remakes/remasters richten.

Een goed spel van een goede studio wil ik daarom nog wel eens voor de volle prijs kopen. Zeker als deel 1 zo vermakelijk was en zeker als het spel op Nederlandse bodem gemaakt is.
Juist hierom denk ik dat het averechts werkt om de games duurder te maken, omdat ze dan minder exemplaren verkopen. Uitgerekend voor het type kleine studio's die jij noemt (en die dus niet onder de Sony-paraplu gehouden worden) is een game pass-achtig model natuurlijk fantastisch.
Bijvoorbeeld Returnal heb ik nu gekocht omdat het 1 van de weinige next-gen games is, echter als hij later uitgekomen was voor dezelfde prijs zou ik hem waarschijnlijk nooit gekocht hebben. Maar voor 60 euro zeker wel. De games van grote studio's daarentegen verkopen toch wel en die kunnen de hoofdprijs vragen, en dan koop ik vaak ook nog een of andere ultimate edition. Maar die hebben geen geldnood hoor
Chabio schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:33:
[...]

Maar daar is ook 2e hands markt wat mij betreft ideaal voor. Returnal voor 45 opgepikt en voor 40 weer iemand anders blij mee gemaakt. Top game btw.
Ja, tweede hands verkopen doe ik wel af en toe, ik zorg goed voor mijn games en er zitten nooit krassen op, maar tweede hands kopen doe ik bijna nooit, heb slechte ervaringen met krassen op discs, daarom koop ik liever games nieuw en verkoop ze vervolgens als ik ze uitgespeeld heb en geen behoefte meer heb het nogmaals te spelen, zo heb ik R&C: Rift Apart uitgespeeld en de platinum trophy gehaald voor maar €15 (gekocht voor iets van 65, verkocht voor 50)

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Eerste reviews van F.I.S.T. zien er goed uit, 84 OC score: https://opencritic.com/ga...-t-forged-in-shadow-torch

En de launch trailer:

• v8power67

v8power67

Dutchzilla schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:52:
[...]

Ja Sony gaat laten zien dat zij de gene waren die de diamant uit het voorhoofd van Lil Uzi hebben getrokken.
Ik heb hier behoorlijk wat vragen over, maar belangrijkste is toch wel wtf is een lil uzi? En waarom zou sony een diamant uit diegene zn voorhoofd trekken? Word oud denk ik...

v8power67 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:56:
[...]

Ik heb hier behoorlijk wat vragen over, maar belangrijkste is toch wel wtf is een lil uzi? En waarom zou sony een diamant uit diegene zn voorhoofd trekken? Word oud denk ik...
https://www.nu.nl/achterk...orhoofd-lil-uzi-vert.html

Iemand die cosplay als Vision iets te serieus neemt.

Man man.. na het vol ongeloof lezen van zo'n onwerkelijk verhaal, zou je toch gewoon hopen dat ze dat steentje iets harder hadden doorgedrukt ipv. eruit hadden getrokken :N :X

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:22
Kalder schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:54:
[...]

Ja, tweede hands verkopen doe ik wel af en toe, ik zorg goed voor mijn games en er zitten nooit krassen op, maar tweede hands kopen doe ik bijna nooit, heb slechte ervaringen met krassen op discs, daarom koop ik liever games nieuw en verkoop ze vervolgens als ik ze uitgespeeld heb en geen behoefte meer heb het nogmaals te spelen, zo heb ik R&C: Rift Apart uitgespeeld en de platinum trophy gehaald voor maar €15 (gekocht voor iets van 65, verkocht voor 50)
Dat is balen van die krassen. Marktplaats doe ik niet, tweakers v&a gaat tot nu toe goed (knock on wood), maar eens, ‘t zal altijd beetje risico blijven.

“Klassiekers” koop ik origineel en hou ik zelf, om ze vervolgens nooit meer aan te raken overigens. Maar dat had ik vroeger met films op VHS ook al :)

• Engineer Stewie
Ik koop wel 2de hands, nog nooit problemen mee gehad.
Ik verkoop games overigens vrijwel nooit... Heb spider man: mm, R&C, GOT DC allemaal platinum, maar laat die gewoon liggen. Soms wissel ik al eens eentje in bij de gamemania, zoals Hitman 3 +25 euro voor Ghost of Tsushima DC voor PS5. Vond ik nog een goede deal.
Chabio schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:42:
[...]

Dat is balen van die krassen. Marktplaats doe ik niet, tweakers v&a gaat tot nu toe goed (knock on wood), maar eens, ‘t zal altijd beetje risico blijven.

“Klassiekers” koop ik origineel en hou ik zelf, om ze vervolgens nooit meer aan te raken overigens. Maar dat had ik vroeger met films op VHS ook al :)
Ja haha, dat laatste heb ik ook bij sommige games die gewoon te goed zijn om weg te doen, ook al speel ik ze nooit meer.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:36
Chabio schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:42:
[...]
“Klassiekers” koop ik origineel en hou ik zelf, om ze vervolgens nooit meer aan te raken overigens.
Als je ze in de seal houdt kan het nog wat waard worden ook… al zullen we op de PlayStation-generatie vast niet die Nintendo-klappers tegenkomen :)
Engineer Stewie schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:58:
Ik koop wel 2de hands, nog nooit problemen mee gehad.
Ik verkoop games overigens vrijwel nooit... Heb spider man: mm, R&C, GOT DC allemaal platinum, maar laat die gewoon liggen. Soms wissel ik al eens eentje in bij de gamemania, zoals Hitman 3 +25 euro voor Ghost of Tsushima DC voor PS5. Vond ik nog een goede deal.
Verkopen aan game winkels doe ik echt nooit meer, ooit eens een stuk of 10 games in willen leveren bij GM die allemaal nog in nieuwstaat waren en ze boden me iets van 15 euro, ik heb er niet op gereageerd en heb de games weer mee genomen. Wat een oplichtingspraktijken zijn dat zeg, ze geven misschien 3 euro als je geluk hebt voor een game die tweedehands nog voor 45 verkocht word.

• Engineer Stewie
Kalder schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:15:
[...]

Verkopen aan game winkels doe ik echt nooit meer, ooit eens een stuk of 10 games in willen leveren bij GM die allemaal nog in nieuwstaat waren en ze boden me iets van 15 euro, ik heb er niet op gereageerd en heb de games weer mee genomen. Wat een oplichtingspraktijken zijn dat zeg, ze geven misschien 3 euro als je geluk hebt voor een game die tweedehands nog voor 45 verkocht word.
Dat doe ik ook niet. Maar Hitman 3 had ik voor 30€, om dan 25€ op te leggen naar de PS5 versie van Ghost of Tsushima was een nobrainer. Had ook nog een tegoedbon van 5€, was dus wel goed.

Ik koop vrijwel alles 2de hands als ik kan wachten tenminste :).

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
Gisteravond even geprobeerd een NVME-SSD in te bouwen zodat ik het gelijk kon activeren zodra de nieuwe firmware erop stond, maar helaas start de PS5 op met de melding dat er iets in het slot zit en kan je alleen de console afsluiten :)

• Engineer Stewie
Helox-in-a-box schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:45:
Gisteravond even geprobeerd een NVME-SSD in te bouwen zodat ik het gelijk kon activeren zodra de nieuwe firmware erop stond, maar helaas start de PS5 op met de melding dat er iets in het slot zit en kan je alleen de console afsluiten :)
Beetje te vroeg. Hoop dat ze de firmware releasen na hun event.
Mijn SN850 ligt gereed. Gisteren nog eens een game moeten verwijderen om een andere te kunnen installeren, zo irritant. Vooral omdat je de plaats voor de download en install moet hebben en dus 2x de benodigde ruimte.

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-11-2025
Engineer Stewie schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:23:
[...]

Beetje te vroeg. Hoop dat ze de firmware releasen na hun event.
Mijn SN850 ligt gereed. Gisteren nog eens een game moeten verwijderen om een andere te kunnen installeren, zo irritant. Vooral omdat je de plaats voor de download en install moet hebben en dus 2x de benodigde ruimte.
Kan je tijdelijk geen PS5 games op een externe opslaan? Dat is toch in een vorige update mogelijk gemaakt als tussenoplossing! Ik heb op die manier enkele games tijdelijk op de externe SSD staan.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
Runaque schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:37:
[...]

Kan je tijdelijk geen PS5 games op een externe opslaan? Dat is toch in een vorige update mogelijk gemaakt als tussenoplossing! Ik heb op die manier enkele games tijdelijk op de externe SSD staan.
Volgens mij alleen PS4 games, heb er ook een USB-SSD aan hangen maar die schoot dus los toen ik de PS even moest verplaatsen van de week
Pagina: 1 ... 152 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord