Niks nieuws, maar gewoon een toffe reclame. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Raem op 27-08-2021 17:58 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Vandaag per ongeluk iets nieuws (voor mij iig) ontdekt bij de PS5, als je het knopje van de mic en de PS-knop tegelijk indrukt dan mute je het hele systeem in 1 keer. Is een stuk sneller dan de zapper te moeten pakken om de TV te muten.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Nee nogal logisch dat het principe al mogelijk was op een PS3, als het spel maar klein genoeg is en weinig detail bevat zodat het hele spel met gemak in het geheugen geladen kan worden zou je dit soort dingen ook op een systeem met HDD kunnen uitvoeren ja. Maar dat gaat nooit lukken met het niveau van detail in Ratchet & Clank.
En volgens mij (maar correct me if I'm wrong) werd er ook gezegd dat deze "game" niet mogelijk was geweest op een HDD, niet dat het helemaal niet mogelijk zou zijn.

Artikel klinkt mij een beetje in de oren als een man die niet blij is omdat hij niet meer bij de studio die het spel maakte werkt ofzo? Snap het nut van zo'n artikel niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Kalder op 28-08-2021 04:01 ]

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 22:33
Zwartkijker schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:29:
[...]

Paw patrol, rayman legends en little big planet 3. Allemaal aanraders.
Gister onze 5 jarige dochter ook maar is een controller in de hand gedrukt. Astrobot opgestart. Maar die controller is echt nog veels te groot voor haar handjes.
Uiteindelijk vindt ze YouTube op de iPad leuker. Maar vind het wel leuke om straks in de herfst en winter keer met haar te gamen.

Maar is zo’n hori mini gamepad een verstandige keuze?

• Zwartkijker
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-01 08:05
Tito129 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Gister onze 5 jarige dochter ook maar is een controller in de hand gedrukt. Astrobot opgestart. Maar die controller is echt nog veels te groot voor haar handjes.
Uiteindelijk vindt ze YouTube op de iPad leuker. Maar vind het wel leuke om straks in de herfst en winter keer met haar te gamen.

Maar is zo’n hori mini gamepad een verstandige keuze?
Haha, wat een toeval zeg, ik wou net de hori mini aanraden voor de kids. Let wel op, die kan enkel gebruikt worden om PS4 games te spelen. Dus Astrobot is niet rechtstreeks mogelijk... Maar ik heb wel een workaround gevonden. Op de Nvidia Shield heb ik de app PSPlay staan, die kan ik dan gebruiken om de PS5 te streamen en zo Astrobot te spelen met een PS4 controller (af en toe moet wel de Dualsense gebruikt worden om bijvoorbeeld de rist dicht te doen van een robotpak).

De hori mini is er trouwens ook in draadloze uitvoering, maar helaas enkel in Japan, dus die moet dan geïmporteerd worden.
Echter bij de versie met kabel is de kabel lang genoeg. Het heeft ook zijn charme vind ik, doet me denken aan de SNES en de PS1/2 tijd 😃

PSN: Zwartkijker

Kalder schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 03:46:
Vandaag per ongeluk iets nieuws (voor mij iig) ontdekt bij de PS5, als je het knopje van de mic en de PS-knop tegelijk indrukt dan mute je het hele systeem in 1 keer. Is een stuk sneller dan de zapper te moeten pakken om de TV te muten.
Ik was die feature al vergeten maar ik dacht dat je hiervoor gewoon je mute knop ingedrukt moest houden.
Met PS knop lijkt me vervelend dat je uit je game vliegt als je niet precies tegelijk indrukt.
Twixie schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:42:
[...]

Ik was die feature al vergeten maar ik dacht dat je hiervoor gewoon je mute knop ingedrukt moest houden.
Met PS knop lijkt me vervelend dat je uit je game vliegt als je niet precies tegelijk indrukt.
Oh inderdaad, je hebt gelijk, ik dacht dat het allebei de knopjes was omdat ik gister de controller zo beet pakte dat ik ze allebei even indrukte. Maar dat is nog makkelijker :) en inderdaad komt dan het home menu niet tevoorschijn wat anders wel gebeurt.

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-01 22:23
Ik gebruik dat mute knopje echt veel. Vaak om effe snel mijn mic te muten maar ook inderdaad het hele systeem. Vibraties van controller zijn dan ook tijdelijk uitgeschakeld.

• Daejji
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-01 18:12
Gisteren een PS5 digital versie kunnen kopen bij de MediaMarkt.. maar twijfel nu om toch voor een versie met disc te gaan.
De prijzen van games zijn belachelijk duur in de PS store, waar ze op schijf vele malen goedkoper zijn.

Neem een Red Dead Redemption 2. Kost in de PS store € 60, een spel wat al 3 jaar oud is zeg.
Je kunt hem op schijf dan ook al voor 2 tientjes kopen.
Dus denk er goed over na mensen, ik heb zelf blijkbaar wat minder goed nagedacht.. haha

Voordelen wegen niet op tegen de nadelen
Daejji schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:24:
Gisteren een PS5 digital versie kunnen kopen bij de MediaMarkt.. maar twijfel nu om toch voor een versie met disc te gaan.
De prijzen van games zijn belachelijk duur in de PS store, waar ze op schijf vele malen goedkoper zijn.

Neem een Red Dead Redemption 2. Kost in de PS store € 60, een spel wat al 3 jaar oud is zeg.
Dus denk er goed over na mensen, ik heb zelf blijkbaar wat minder goed nagedacht.. haha

Je had natuurlijk ook pas sinds vorig jaar juni de tijd voor om daar over na te denken. :P

https://psnprofiles.com/RaemNL

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:00

DarkSide

theres no place like ::1

Haha. ja dat is bekend toch..
Hier wel een disc versie staan. Maar nog geen enkele disk.

Ook de store heeft wel aanbiedingen. En vind digitaal gewoon wel fijn.
De reden voor de disk is idd wel als ik iets wil kopen (bv AC walhalla waar je net de aanbieding gemist hebt)
Dat het kan. En voor kerst en verjaardagen etc. Dat je iets fysieks hebt.

Maar op de ps4 had ik ook maar iets van 8 discs.
Denk niet dat het er veel meer worden op de PS5

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-01 00:44

Je moet ze dan ook gewoon in een sale halen. Dan was RDR2 ook een stuk goedkoper.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-01 16:55
Inderdaad, met een PS5 DE gewoon de sales afwachten.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:21
Martinspire schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Je moet ze dan ook gewoon in een sale halen. Dan was RDR2 ook een stuk goedkoper.
Volgens mij stond die 2/3 weken geleden voor iets van €30,00 in de store.

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E90Qh5mVUAUmo9B?format=jpg

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-01 15:33
Ik had een disc, toen een digital en nu weer een disc. Die extra belasting die Sony op hun games legt is mij te gortig. 80 euro is omgerekend per minuut misschien niet zo veel maar het is wel 80 euro voor een game die ik 2e hands voor 40 en retail voor 50 a 60 kan halen ongeveer 2 weken na release. Dit heeft mij doen terugkomen op het volledig digitaal gaan. Digitaal wordt voor mij pas weer interessant als de ps5 wat verder in zijn levenscyclus is en er dus meer aanbod en betere kortingen zijn voor ps5 games. PS4 games hebben voor mij dit punt al bereikt als ik naar de sales kijk.
Hmm, een stand alone multiplayer van TLOU2, ben benieuwd of die het langer uithoud dan factions van TLOU1, of word dat nog steeds gespeeld? Heb het lang geleden nog wel eens geprobeerd maar kon toen nooit matches vinden.
Ik weet niet of dit echt een succes zal worden, volgens mij zijn de meeste mensen die TLOU spelen meer singleplayer gerichte spelers, dus vraag me af voor wat voor publiek dit dan zal zijn, ik laat hem in ieder geval voorbij gaan. Vind het wel mooi geweest met TLOU, en ga geen geld neerleggen voor iets wat bij TLOU1 gratis was.

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-01 23:38
Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:26:
Iemand ergens toevallig al een teardown van het nieuwe "CFI-1102A" model gezien? Ben heel benieuwd of er iets in het koelelement is gewijzigd. In het verleden bracht een dergelijke wijziging van modelnummer ook wijzigingen in het koelelement met zich mee plus het lichtere gewicht van de CFI-1100B maakt mij wel nieuwsgierig :)

nieuws: 'Gewijzigd model Sony PlayStation 5 met nieuwe schroef verschijnt in ...
Deze is vandaag online gekomen

Koelunit is slanker geworden maar wel als resultaat iets meer warmte productie :O

[ Voor 4% gewijzigd door Cowboy_Henk op 28-08-2021 21:02 ]

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Cowboy_Henk schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:59:
[...]

[YouTube: The New PS5 is Worse 😬]

Koelunit is slanker geworden maar wel als resultaat iets meer warmte productie :O
Slechte zaak dit, gewoon een procent of 30 van de heatsink verwijderd. Gaat nu misschien nog goed, maar over een tijdje verwacht ik wel meer problemen ermee.

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:05
[...]

Wat een slechte manier van benchmarken. Als je wilt weten wat de temp is van het apparaat dan moet je de temp van APU en de geheugen chips meten niet wat hun hier doen.

Nee laat het echte werk maar over aan GamersNexus want hier heb je niks aan.
Segafreak83 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:18:
[...]

Slechte zaak dit, gewoon een procent of 30 van de heatsink verwijderd. Gaat nu misschien nog goed, maar over een tijdje verwacht ik wel meer problemen ermee.
Mwa het hoeft niet gelijk alles te zeggen.. ik zou wachten op een fatsoenlijke heat/airflow review van bijv. de Gamers Nexus lui :)

Niet dat het niet zou kunnen hoor.. maar ik zou nu niet gelijk op een teardown van een van de grootste clickbaitdebielen en een grote Xbox aanhanger afgaan ;)

Maar komende tijd zal het uitwijzen.. misschien hebben ze idd een fuckup gemaakt om kosten te sparen..

Wel knap dat ze ze nu al(!) winstgevend kunnen maken, ipv. zware verliezen per unit te lijden en proberen via andere wegen het geld hopelijk terug te verdienen :)

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
Even een vraagje, ik zie dat er bij aantal ps5 games op de achterkant staat ‘playstation plus subscribtion required’ . Moet je dan de hele tijd online zijn ook als je de single modus wil spelen? De games zijn o.a. Dirt, Wrc 9, Godfall en nog wat andere games.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 20:50

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
@elaho Dat is alleen voor het online gedeelte / multiplayer.

[ Voor 9% gewijzigd door Chaoss op 28-08-2021 22:25 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• elaho
  • Registratie: November 2012
Oke dank je wel, ik dacht dat ik dan ook helemaal niet offline single player kon spelen.

• Martinspire
elaho schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:26:
Oke dank je wel, ik dacht dat ik dan ook helemaal niet offline single player kon spelen.
Over het algemeen gaat het wel prima. Er zijn wel wat games die verkapte online mode hebben waarbij het eigenlijk alleen leaderboards is of modi die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken, maar over het algemeen is het wel duidelijk wat wel en niet beschikbaar is. Ik weet alleen niet hoe alle games tegenwoordig omgaan met een always online mode. Ik meen dat in de toekomst bepaalde games er nog wel problemen mee hebben als ze geen servers konden/mochten benaderen. Maar ik denk dat je met een offline ps5 wel gewoon uit de voeten kunt als je het toch niet gebruikt. En als er dus ergens iets loopt te mekkeren gewoon de stekker eruit trekken, dat werkt 9/10 keer dan toch wel.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)

Heb je geen goede vriend of familielid met een PS5? Dan kun je gamesharen en ben je nog maar de helft kwijt.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:05
Ik ben ook nog in de markt voor een PS5 Digital. Hoewel een disc versie ook prima zou zijn, ga ik toch geen schijfjes meer kopen. Dan wacht ik liever op een digitale aanbieding.

Momenteel vermaak ik mij prima met Mijn XSX icm GamePass… geen enkele haast hier gezien ik nog een enorme backlog heb dus ik wacht wel tot ze beter beschikbaar zijn, maar ik wil de exclusieve games uiteindelijk toch ook kunnen spelen. Gezien ik vorige generatie geheel heb overgeslagen heb ik nog genoeg games op zowel XBOX als ook PS die ik wil spelen die ook digitaal goed vergelijkbaar zijn wat prijs/aanbiedingen met fysiek.

Gezien ik de PS5 voor erbij wil gaat het ook maar om een handje vol games (met name Killzone/Horizon/Uncharted/Death Stranding).

Dus hoewel ik ook zie dat fysiek financieel gezien logisch is, verwacht ik dat het op die manier niet direct véél duurder zal zijn voor mij.

Ik heb ook weinig zin om discs te moeten verwisselen en voor evt. familie share met mijn broertje lijkt digitaal ook logischer? Ik neem tenminste aan dat je bij fysiek het schijfje erin moet hebben / wisselen..

Kan je PSN overigens ook delen?

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 29-08-2021 08:25 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-11-2025

Ik heb in 2019 toen ik de PS5 bestelde goed nagedacht welke versie ik zou willen en dan is de versie met disc drive altijd de beste keuze, zeker toen ik mijn PS4 als Blu-Ray speler gebruikte om films af te spelen. Ik zou natuurlijk de PS4 naast een digitale versie van PS5 kunnen gebruiken, maar dat maakt dat ik een toestel extra zou hebben staan en dat als deze het zou begeven, dat ik alsnog een speler zou moeten aankopen. Daarom vond ik die 100€ extra geen overdreven extra investering om het uiteindelijk bij één enkel toestel te houden. Daarnaast speelt de PS5 ook gewoon alle PS4 games af, dus dat was ook een extra reden om de PS4 te laten vallen.

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:55
Thalaron schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:24:
Ik ben ook nog in de markt voor een PS5 Digital. Hoewel een disc versie ook prima zou zijn, ga ik toch geen schijfjes meer kopen. Dan wacht ik liever op een digitale aanbieding.

Momenteel vermaak ik mij prima met Mijn XSX icm GamePass… geen enkele haast hier gezien ik nog een enorme backlog heb dus ik wacht wel tot ze beter beschikbaar zijn, maar ik wil de exclusieve games uiteindelijk toch ook kunnen spelen. Gezien ik vorige generatie geheel heb overgeslagen heb ik nog genoeg games op zowel XBOX als ook PS die ik wil spelen die ook digitaal goed vergelijkbaar zijn wat prijs/aanbiedingen met fysiek.

Gezien ik de PS5 voor erbij wil gaat het ook maar om een handje vol games (met name Killzone/Horizon/Uncharted/Death Stranding).

Dus hoewel ik ook zie dat fysiek financieel gezien logisch is, verwacht ik dat het op die manier niet direct véél duurder zal zijn voor mij.

Ik heb ook weinig zin om discs te moeten verwisselen en voor evt. familie share met mijn broertje lijkt digitaal ook logischer? Ik neem tenminste aan dat je bij fysiek het schijfje erin moet hebben / wisselen..

Kan je PSN overigens ook delen?
Je zou al eens kunnen bekijken of je wel degelijk goedkoper uitkomt.
Je neemt de prijzen van de disk versies van de game en de prijzen van de digitale versies. Daarbij zou je ook nog kunnen zien wat de prijzen van de digitale games zijn in promotie.
Zo kan je berekenen of je meer dan 100 euro bespaard met de disk versies of niet.
De site psprices kan daar handig voor zijn.
Je zoekt de game die je wilt en bekijkt wat de laatste aanbieding was.

Over je vraag van PSN, je kan het delen paar dan moet je inloggen op de PlayStation van de persoon waarmee je het deelt. Die persoon kan dan online spelen maar krijgt de andere functie’s niet zoals savedata in de cloud of speciale aanbiedingen in de store.
De ‘gratis’ games kan hij/zij spelen als die persoon da gals download vanaf jouw account.

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sinds gisteren ook een PS5 staan, nog geen lange sessie kunnen spelen van welke game dan ook maar heel ff de intro van God of War opnieuw gedaan (verbluffend mooi blijft die game toch), klein stukje Ratched en Clank, dat spat echt van het scherm af, Spiderman moet ik nog ff kijken maar ik verheug me nog het meest op Death Stranding Directors Cut volgende maand, kan ik daar ook eindelijk mee verder.

Ghost of Tsushima op de PS4 toen al uitgespeeld en die uitbreiding gaat er ook nog wel komen, veels te veel games te weinig tijd maar gelukkig nog een weekje vakantie hier.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-01 10:41

FeaR

In GoT we trust

Sinds vrijdag staat hier ook een PlayStation 5. ASTRO is erg verslavend maar ik denk toch dat de console retour gaat. Vanaf het eerste moment klonk de console mij niet lekker in de oren. Kappen er af en blijkbaar hoort dat bij de NIDEC ventilator welke ik heb. Al noemt de ene bron het coil wbine, de andere geeft de schuld aan de airflow door de behuizing. De mijne is ook niet erger dan wat wat ik lees en op YouTube hoor maar voor mij onacceptabel. Jammer, ik had Sony altijd hoog staan.

Edit:
Net de fan uit de console gehaald, zeer stil. Dan terug in de console, herrie. Fan één millimeter omhoog halen en het geluid is weer weg. Coil whine is het dus niet, fan an sich ook niet, het is echt de fan in de behuizing welke niet lekker werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 29-08-2021 12:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:44
[...]

Materialen zijn wereldwijd duurder geworden, deze revisie is vooral om Sony’s productiekosten zo laag mogelijk te houden. Wellicht zijn de productiekosten gelijk met de vorige revisie, door het duurdere materiaal, maar er wordt minder materiaal gebruikt. Scheelt enorm op zulke grote hoeveelheden consoles.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Jumpman schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Materialen zijn wereldwijd duurder geworden, deze revisie is vooral om Sony’s productiekosten zo laag mogelijk te houden. Wellicht zijn de productiekosten gelijk met de vorige revisie, door het duurdere materiaal, maar er wordt minder materiaal gebruikt. Scheelt enorm op zulke grote hoeveelheden consoles.
Zoveel duurder zal koper en aluminium niet geworden zijn toch? Dat er zo'n groot stuk van de heatsink afgehaald moet worden... Wellicht is de APU die ze gebruiken wat efficienter maar als hij ook meer warmte produceert vraag ik me dat ook af. Maar het zal wel binnen de marges blijven, anders hadden ze het niet gedaan lijkt me. Maar vraag me wel af wat tijd ermee zal doen, kleinere heatsink zal sneller last hebben van stof waardoor de fan misschien weer veel harder gaat blazen na langere tijd als je hem niet schoonmaakt van binnen, dan krijg je weer van die straaljager PS4 taferelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kalder op 29-08-2021 12:42 ]

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
[...]

Ik vind die Austin echt een heeeeel irritant mannetje, maar dat is misschien persoonlijk. Verder wat hij in de video aanhaalde heeft hij ook uit zijn kont; "PS5 exposed, PS3's only gotten worse every update etc."

Het is heel duidelijk dat hij een sterke voorkeur naar microsoft heeft.

En tot slot zegt hij in de video dat de nieuwe PS5 stiller is, en gaat er blindelings vanuit dat door de besparing op materiaal de nieuwe PS5 veel warmer zou worden.

Niet echt logisch, en dan alsnog kun je verschillende conclusies trekken; 1. Het is niet erg dat de PS5 wat warmer wordt, anders zou de fan wel aanslaan. 2. Misschien is het daadwerkelijk meten van de temperatuur een goed idee?!?!

[ Voor 4% gewijzigd door Siebelouis op 29-08-2021 12:45 ]

• AppleFan2007
Kalder schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Zoveel duurder zal koper en aluminium niet geworden zijn toch? Dat er zo'n groot stuk van de heatsink afgehaald moet worden... Wellicht is de APU die ze gebruiken wat efficienter maar als hij ook meer warmte produceert vraag ik me dat ook af. Maar het zal wel binnen de marges blijven, anders hadden ze het niet gedaan lijkt me.
de kost die ze minder hebben aan de heatsink zal dan gebruikt worden voor een onderdeel dat wel veel duurder is geworden.
die besparing in de heatsink zullen ze niet gedaan hebben als er een grote kans is op hitteproblemen.

• Runaque
Kalder schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Zoveel duurder zal koper en aluminium niet geworden zijn toch? Dat er zo'n groot stuk van de heatsink afgehaald moet worden... Wellicht is de APU die ze gebruiken wat efficienter maar als hij ook meer warmte produceert vraag ik me dat ook af. Maar het zal wel binnen de marges blijven, anders hadden ze het niet gedaan lijkt me. Maar vraag me wel af wat tijd ermee zal doen, kleinere heatsink zal sneller last hebben van stof waardoor de fan misschien weer veel harder gaat blazen na langere tijd als je hem niet schoonmaakt van binnen, dan krijg je weer van die straaljager PS4 taferelen.
Al haal 5% van de heatsink weg op duizenden units, dan bespaar je op langere termijn gemakkelijk hopen geld! Als het om 5% gaat,dan heb je elke twintig toestellen een "gratis" heatsink.
Runaque schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Al haal 5% van de heatsink weg op duizenden units, dan bespaar je op langere termijn gemakkelijk hopen geld! Als het om 5% gaat,dan heb je elke twintig toestellen een "gratis" heatsink.
Dat snapt een ei zelfs nog, maar volgens mij is er wel een stukje meer dan 5% afgehaald.

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
[...]

3 graden warmere uitlaat bij een enkele test zegt niks. Is ook een rare manier om de interne componenten te meten. Je gaat toch ook net bij de uitlaat van je auto de temp meten, en daarna zeggen dat je motor te heet wordt?

Een betere fan kan ervoor zorgen dat de warmte er sneller uitkomt, dus exhaust kan warmer zijn, maar dat maakt geen reet uit.

• Runaque
Kalder schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Dat snapt een ei zelfs nog, maar volgens mij is er wel een stukje meer dan 5% afgehaald.
Je moet lezen wat ik bedoel! In dit geval is het 300gr, dus vast elke vier toestellen heb je een heatsink gratis. Het gaat hier echt niet om een verbetering, maar om een besparing. Elke "verbetering" bij eender welke fabrikant is een afweging in kosten geweest! Als elke unit 300gr minder weegt, maar wel per pallet even veel units telt om te verschepen, dan bespaart men ook nog op de totale hoeveelheid. Uiteindelijk is er enorm veel koper achterwege gelaten, een metaal dat afgelopen jaar wel sterk in waarde is toegenomen, dus logisch dat men daarop probeert te besparen.

Iemand die uiteindelijk dat toestel weet aan te kopen gaat blij zijn dat ze er een hebben kunnen kopen met heel dat gedoe dat al bijna een jaar gaande is.

• Runaque
Recon24 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

3 graden warmere uitlaat bij een enkele test zegt niks. Is ook een rare manier om de interne componenten te meten. Je gaat toch ook net bij de uitlaat van je auto de temp meten, en daarna zeggen dat je motor te heet wordt?

Een betere fan kan ervoor zorgen dat de warmte er sneller uitkomt, dus exhaust kan warmer zijn, maar dat maakt geen reet uit.
Klopt, de nieuwe versie zou in theorie de warmte dan ook sneller afvoeren! Je moet de temperatuur op de processor meten onder dezelfde belasting over dezelfde tijd! Net zoals men dat bij PC's doet.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Dank :)

Dat is een flinke hap uit het koelelement. Ziet er uit als een kostenbesparing ten opzichte van een licht "overengineerd" launch model. Meer data en telemetry wijzen mogelijk uit dat een kleiner koelelement voldoende is? De verhoogde output temperatuur, hoe basaal die ook gemeten is, wijst wel op een hogere interne temperatuur. Maar daar zijn meer tests voor nodig dan een korte exhaust test. Fan ontwerp lijkt wel verbeterd te zijn, waardoor die bij een gelijke RPM minder geluid kan produceren, zolang Sony niet weer verschillende fan modellen gaat gebruiken :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7hDyWTv.jpg

De SoC lijkt in ieder geval niet aangepast, geen 6nm voor zover bekend (zou nog te vroeg zijn) en wattage is vergelijkbaar met het launch model. Warmte productie, aan de hand van de basale verbruik test, is dan ook nagenoeg identiek. Mogelijk dat Digital Foundry en/of GamersNexus hier dierper naar kijken, maar ik verwacht geen bijzonderheden gezien het verbruik.

Bij de PS4 was de tweede revisie (CUH12XX) pas het model waar echt kostenbesparende maatregelen waren doorgevoerd. De eerste PS4 revisie (CUH11XX) had zelfs een iets betere heatsink dan de launch PS4.

Edit: TLDR: Koelelement flink kleiner, FAN ontwerp lijkt verbeterd, verder geen grote noemenswaardige wijzigingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 29-08-2021 13:37 ]

Runaque schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Je moet lezen wat ik bedoel! In dit geval is het 300gr, dus vast elke vier toestellen heb je een heatsink gratis. Het gaat hier echt niet om een verbetering, maar om een besparing. Elke "verbetering" bij eender welke fabrikant is een afweging in kosten geweest! Als elke unit 300gr minder weegt, maar wel per pallet even veel units telt om te verschepen, dan bespaart men ook nog op de totale hoeveelheid. Uiteindelijk is er enorm veel koper achterwege gelaten, een metaal dat afgelopen jaar wel sterk in waarde is toegenomen, dus logisch dat men daarop probeert te besparen.

Iemand die uiteindelijk dat toestel weet aan te kopen gaat blij zijn dat ze er een hebben kunnen kopen met heel dat gedoe dat al bijna een jaar gaande is.
Ik beweer toch ook nergens dat het een verbetering is? En ik zeg toch dat ik het snap dat als je op iets bespaard, je goedkoper uit bent...? Dat is niets meer dan logisch...
Als de koper/aluminium prijs met 5 of 10% duurder is geworden, maar je haalt 30% van de heatsink af, dan ben je alsnog een stuk goedkoper uit... (tenzij het misschien voor problemen zou zorgen en er straks allemaal PS5's binnen de garantie gerepareerd moeten worden, maar daar ga ik niet van uit)

[ Voor 11% gewijzigd door Kalder op 29-08-2021 13:36 ]

• Martinspire
Het is ook maar net hoe het met de temperatuur gaat. Als blijkt dat 3 graden meer prima te doen is in alle situaties, dan kan ik me voorstellen dat Sony kiest om te besparen op ko9eling. Het is jammer, maar je kunt dat best onderleggen.

De chip heeft gewoon een bepaalde werktemperatuur, daar gaat koeling ook weer niet zoveel aan veranderen wat daarmee gegenereerd wordt. Alleen dat ie niet thermal throttled, maar mijn PC is ook heel heet met ongeveer dezelfde AMD chips (sure het is niet zo zwart-wit maar qua warmteproductie is er niet zo heel veel anders). En ook de Xbox wordt gewoon heel warm. Zolang het binnen de marges is, lijkt me dat geen probleem. En met de PS5's bij de consumenten zijn er vast hele lappen aan data te verzamelen hoe warm het afgelopen zomer is geworden.

Mijn grootste klacht bij de huidige chips is dat ze uberhaupt zo warm worden en zoveel energie verbruiken. Dat is echt iets waar Intel, AMD en Nvidia wat aan moeten doen de komende jaren. Serverparken moeten ook veel zuiniger en als je deze lijn doorzet heb je straks dat ze zo enorm veel warmte produceren dat je ook nog eens ervoor zorgt dat je zonder airco niet kunt gamen. De kamer waarin ik nu game wordt ook vrij snel warm vanwege de consoles en pc. Dat is wel een beetje te gek aan het worden.

• AppleFan2007
Martinspire schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:34:
Mijn grootste klacht bij de huidige chips is dat ze uberhaupt zo warm worden en zoveel energie verbruiken. Dat is echt iets waar Intel, AMD en Nvidia wat aan moeten doen de komende jaren. Serverparken moeten ook veel zuiniger en als je deze lijn doorzet heb je straks dat ze zo enorm veel warmte produceren dat je ook nog eens ervoor zorgt dat je zonder airco niet kunt gamen. De kamer waarin ik nu game wordt ook vrij snel warm vanwege de consoles en pc. Dat is wel een beetje te gek aan het worden.
Heb je geen ruit die je kan openzetten in je kamer? Bij mij helpt dit toch enorm. Mijn kamer van 5 op 4 wordt daardoor niet meer zo warm maar ook niet te koud.
Alleen als het buiten 30 graden is zal ik de Airco overdag eens aanzetten.
En in de winter dient de PlayStation als gameconsole en verwarming.
@Martinspire grappig dat je het vermogen aanhaalt van de consoles. Heb recentelijk een Sega Megadrive aangeschaft, daar zit een power supply bij die pak hem beet 12 Watt levert. Er is flink wat veranderd over de jaren.
Maar puur naar verbruik kijken is wat kort door de bocht. Uiteindelijk gaat het puur om performance per Watt. Zolang wij als consumenten steeds mooiere/grotere/realistischere games verwachten zal de push zijn om meer performance uit de console te halen ipv zuiniger te maken. Ten minste de updates deze generatie zullen wel zuiniger worden, maar PS6 zal weer gewoon weer maximaal gaan verbruiken.

• Caayn
  • Niet online
Tja. Hardware is de afgelopen 20 jaar flink meer gaan gebruiken. Alle efficiëntie verbeteringen worden vrijwel 1:1 gebruikt voor meer performance. Waar de GTX 480 nog een heethoofd en een energieslurper werdt genoemd is dat nu eerder de norm dan de uitzondering. Gelukkig lijkt het GPU verbruik niet echt meer te stijgen.

De PS3 en 360 waren een grote sprong in energieverbruik ten opzichte van hun voorgangers. De PS4 en XB1 brachten dit omlaag maar voornamelijk ten koste van performance. De PS5 en XSX doen weer een stapje omhoog naar het niveau van de PS3 en 360.

Energieverbruik verkoopt minder dan meer prestaties.

Edit: Vroeger een PC gehad met een R9 290x in crossfire, die kon de ruimte in de winter toch aardig op temperatuur houden :P

Zomers is de warmte verspilling, 's winters helpt het je verwarming. TVs zijn in ieder geval wel een stuk efficiënter geworden, maarja ook een stuk groter. Lampen ook, maarja nu stopt iedereen tientallen losse lampen in één ruimte omdat het mooier staat. Links winnen wij efficiëntie om het rechts weer de deur uit te gooien.(/rant?)

[ Voor 26% gewijzigd door Caayn op 29-08-2021 14:43 ]

Verwijderd

:F

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2021 15:42 ]

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 16:05
zijn er mensen die ipv een externe hdd er een interne bij aangehangen hebben? Ik wil dat zelf ook graag doen want dat geneuzel met een externe hdd elke keer vind ik zelf niks. Ik ben benieuwd wie dit al heeft gedaan en welk merk schijf ze dan gepakt hebben

• Cowboy_Henk
  • Laatst online: 21-01 23:38
Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Klik op foto voor vergroting.

[Afbeelding]

En belangrijker nog:

Allebei DELTA :)

[Afbeelding]
Wat wil je zeggen? Ik zie ook dat het eerder een herstructurering van de koelunit is en niet een verkleining.

• DarkSide

DarkSide

harrybeuker schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:01:
zijn er mensen die ipv een externe hdd er een interne bij aangehangen hebben? Ik wil dat zelf ook graag doen want dat geneuzel met een externe hdd elke keer vind ik zelf niks. Ik ben benieuwd wie dit al heeft gedaan en welk merk schijf ze dan gepakt hebben
Je kunt nog geen interne doen toch.
Zit nu alleen in de beta, die niet in NL beschikbaar is, en we moeten toch nog wachten op de officiele release.

Voor nu gewoon voor de PS4 games een externe draaien.
Later komt er wel een 1TB nvme bij voor de PS5 games.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• AppleFan2007
Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]
En belangrijker nog:

Allebei DELTA :)

[Afbeelding]
Zo te zien gebruiken ze de FAN uit de teardown video.

[ Voor 8% gewijzigd door AppleFan2007 op 29-08-2021 15:20 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 13:11
DarkSide schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:04:
[...]

Zit nu alleen in de beta, die niet in NL beschikbaar is, en we moeten toch nog wachten op de officiele release.

Duurt lang. Heb een 1Tb SN850 met heatsink liggen omdat ik plaatsgebrek heb. Maar kan er nog niks mee doen :(

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-01 19:12
AppleFan2007 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Zo te zien gebruiken ze de FAN uit de teardown video.
Teardown was NMB fan.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Martinspire
AppleFan2007 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Heb je geen ruit die je kan openzetten in je kamer? Bij mij helpt dit toch enorm. Mijn kamer van 5 op 4 wordt daardoor niet meer zo warm maar ook niet te koud.
Alleen als het buiten 30 graden is zal ik de Airco overdag eens aanzetten.
En in de winter dient de PlayStation als gameconsole en verwarming.
Een raam open zetten, dat ik daar iet aan gedacht heb. Ja maar het huis houdt heel veel warmte vast en koelt dus nooit echt genoeg af. Maar ondanks dat zijn de huidige hardware meer kachels dan ooit. Voor de aardkloot is het beter als er wat meer aandacht voor is imo

[ Voor 10% gewijzigd door Martinspire op 29-08-2021 17:36 ]

harrybeuker schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:01:
Ik was eerst van plan een m.2 SSD te kopen maar na een externe HDD er aan gehangen te hebben denk ik dat ik nog wel even wacht, ze worden denk ik alleen maar goedkoper, en heb nog niet zoveel PS5 games dat ik op de SSD van de PS5 geen ruimte meer heb, het meeste zijn PS4 games en hoewel het laden misschien iets trager is, werkt het gewoon uitstekend en alle PS4 games die nog in mijn backlog stonden passen op de 1TB HDD

Heb overigens gewoon een HDD docking station gekocht en de HDD van m'n oude pc erin gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Kalder op 29-08-2021 17:42 ]

Martinspire schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 17:35:
[...]

Een raam open zetten, dat ik daar iet aan gedacht heb. Ja maar het huis houdt heel veel warmte vast en koelt dus nooit echt genoeg af. Maar ondanks dat zijn de huidige hardware meer kachels dan ooit. Voor de aardkloot is het beter als er wat meer aandacht voor is imo
Voor de aardkloot is het beste als je helemaal niet meer gamed ;)

• maukoo
FeaR schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:29:
Sinds vrijdag staat hier ook een PlayStation 5. ASTRO is erg verslavend maar ik denk toch dat de console retour gaat. Vanaf het eerste moment klonk de console mij niet lekker in de oren. Kappen er af en blijkbaar hoort dat bij de NIDEC ventilator welke ik heb. Al noemt de ene bron het coil wbine, de andere geeft de schuld aan de airflow door de behuizing. De mijne is ook niet erger dan wat wat ik lees en op YouTube hoor maar voor mij onacceptabel. Jammer, ik had Sony altijd hoog staan.

Edit:
Net de fan uit de console gehaald, zeer stil. Dan terug in de console, herrie. Fan één millimeter omhoog halen en het geluid is weer weg. Coil whine is het dus niet, fan an sich ook niet, het is echt de fan in de behuizing welke niet lekker werkt.
Ik vond dit op reddit. Probeer het en misschien helpt het wel.

https://amp.reddit.com/r/...Vaw3lYKZ4-31gaia4R9yiyXaK

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 16:05
DarkSide schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:04:
[...]

thanks. dacht dat wij het in NL ook al konden. Dan wacht ik nog effe af.

• giantgiantus
  • Laatst online: 13:02
Engineer Stewie schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Duurt lang. Heb een 1Tb SN850 met heatsink liggen omdat ik plaatsgebrek heb. Maar kan er nog niks mee doen :(
Lijkt me sowieso niet snugger om iets reeds te kopen wat je nog niet kan gebruiken….

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Ben nu een tijdje met Star Wars Fallen Order bezig, mooie game! Ziet er goed uit en loopt smooth met de PS5 update. Als je iets met Star Wars hebt dan ist wel een must play, wel vrij pittig zelfs op het een na moeilijkste niveau.

Chaoss schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:03:
Ben nu een tijdje met Star Wars Fallen Order bezig, mooie game! Ziet er goed uit en loopt smooth met de PS5 update. Als je iets met Star Wars hebt dan ist wel een must play, wel vrij pittig zelfs op het een na moeilijkste niveau.
Ik zat te wachten tot de game in de aanbieding was, mede omdat ik niet zo heel veel heb met star wars, maar zie nu dat de game nog maar €25 kost, dat is wel een mooi prijsje, ik ga deze game binnenkort ook halen denk ik.
Weet iemand of er echt helemaal geen verschil zit in PS4/PS5 versie als de PS5 een gratis upgrade heeft (dacht dat deze game ook een gratis upgrade had, maar weet het niet 100% zeker trouwens)? Of zou een schijfje voor de PS5 misschien sneller uitgelezen kunnen worden waardoor het sneller installeert? Net weer een PS4 game van zo'n 45GB geïnstalleerd vanaf disc en was even vergeten hoe lang dat duurde, bijna een uur.
En een update zal je sowieso wel moeten downloaden of je nou de PS4 of PS5 versie neemt, denk niet dat de PS5 versie nog V1.0 is.

[ Voor 33% gewijzigd door Kalder op 29-08-2021 21:47 ]

• DarkSide

DarkSide

Kalder schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:39:
[...]

Ik zat te wachten tot de game in de aanbieding was, mede omdat ik niet zo heel veel heb met star wars, maar zie nu dat de game nog maar €25 kost, dat is wel een mooi prijsje, ik ga deze game binnenkort ook halen denk ik.
Weet iemand of er echt helemaal geen verschil zit in PS4/PS5 versie als de PS5 een gratis upgrade heeft (dacht dat deze game ook een gratis upgrade had, maar weet het niet 100% zeker trouwens)? Of zou een schijfje voor de PS5 misschien sneller uitgelezen kunnen worden waardoor het sneller installeert? Net weer een PS4 game van zo'n 45GB geïnstalleerd vanaf disc en was even vergeten hoe lang dat duurde, bijna een uur.
En een update zal je sowieso wel moeten downloaden of je nou de PS4 of PS5 versie neemt, denk niet dat de PS5 versie nog V1.0 is.
Sowieso een toffe game (Vind ik).
nu met 60fps mode op de ps5 te spelen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

maukoo schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:17:
[...]

Die tip heb ik vaker gezien. Had zelf al wat geprobeerd met stukken postbode elastiek maar dat geeft niet het effect. Ik ga wel zoeken naar dit soort ringetjes. Ik wil mijn PlayStation 5 namelijk niet kwijt, zeker na het zien dat de nieuwe versie "minder" is. Mogelijk, wat ik hier ook gelezen heb, even door het geluid heen bijten en als er meer onderdelen zijn een andere fan plaatsen. Al kan ik me ook vinden in de andere stand die aan wordt geraden. Ik ben er achter dat het niet de onderdelen losstaand zijn die het probleem zijn, het is de algehele combinatie.

• Engineer Stewie
giantgiantus schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Lijkt me sowieso niet snugger om iets reeds te kopen wat je nog niet kan gebruiken….
Was gewoon een goede prijs nu. Anders had ik hem nog niet gekocht.

• AppleFan2007
FeaR schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

Die tip heb ik vaker gezien. Had zelf al wat geprobeerd met stukken postbode elastiek maar dat geeft niet het effect. Ik ga wel zoeken naar dit soort ringetjes. Ik wil mijn PlayStation 5 namelijk niet kwijt, zeker na het zien dat de nieuwe versie "minder" is. Mogelijk, wat ik hier ook gelezen heb, even door het geluid heen bijten en als er meer onderdelen zijn een andere fan plaatsen. Al kan ik me ook vinden in de andere stand die aan wordt geraden. Ik ben er achter dat het niet de onderdelen losstaand zijn die het probleem zijn, het is de algehele combinatie.
Je zou nog snel je PS5 kunnen opsturen. Als ik me niet vergis wordt de nieuwe revisie momenteel alleen in Japan en Australië gebruikt.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Kalder schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:39:
[...]

Ja gratis PS5 update, ik heb gewoon de PS4 versie van marktplaats gekocht en daarmee kon ik de PS5 versie downloaden.

Helaas wel wat bugjes in de game al 2x gehad dat het geluid niet meer synchroon liep en verder wat kleine glitches. Maar mag de pret niet drukken combat is lekker en de sfeer zit er goed in.

Chaoss schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:02:
[...]

Ja gratis PS5 update, ik heb gewoon de PS4 versie van marktplaats gekocht en daarmee kon ik de PS5 versie downloaden.

Helaas wel wat bugjes in de game al 2x gehad dat het geluid niet meer synchroon liep en verder wat kleine glitches. Maar mag de pret niet drukken combat is lekker en de sfeer zit er goed in.
Ja de PS4 versie kost iets van 21 of 22 ofzo, de PS5 versie 25, heb er geen belang bij om de PS4 versie te hebben, en van die 3 euro lig ik niet wakker, dus vroeg me af of de PS5 discs misschien sneller uitgelezen konden worden ofzo, maar het zal wel nog steeds hetzelfde soort blu-ray zijn dus denk dat daar ook niet echt verschil zit.

AppleFan2007 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:33:
[...]

Je zou nog snel je PS5 kunnen opsturen. Als ik me niet vergis wordt de nieuwe revisie momenteel alleen in Japan en Australië gebruikt.
Je kunt de PS5 zolang je garantie hebt opsturen, dat is geen enkel probleem, of je dan dezelfde gerepareerde of een andere terug krijgt is alleen de vraag.

• Caayn
  • Niet online
AppleFan2007 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:33:
[...]

Mogelijk is de revisie ookal elders in omloop, zou opzich vreemd zijn als dat niet het geval zou zijn.

JBVisual in 'nieuws: 'Gewijzigd model Sony PlayStation 5 met nieuwe schroef v...

Bij reparatie heb je nooit de garantie dat jij jouw unit terug gestuurd krijgt.

• Engineer Stewie
FeaR schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

Wie zegt dat die minder is, er is nog geen deftig onderzoek naar gedaan?
Ik heb al wat PS4 pro's gecleaned and repasted en dat resulteert voor een gelijke unit altijd in een veel stillere fan en hogere output van warmte (de temp zoals ze die in het bewuste filmpje meten gaat dus ook omhoog), net omdat die warmte beter afgevoerd kan worden.
Kan wel verzekeren dat de core temp van de chip in dat geval flink verlaagd is.

Zeg neit dat eht met de PS5 het geval is, maar je kan uit de gebruikte methode ook niet zomaar concluderen dat de nieuwe PS5 heter loopt.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

V.w.b. de nieuwe revisie hebben we gewoon meer data nodig dan die enkele beperkte test van Evans.

Ik weet nog dat Steve van GN een vrij uitgebreide test deed met warmtesensoren op en vlak bij de chips bij de launch versie van de PS5. Zijn conclusie was toen ook dat het moeilijk was om de echte APU temp te meten omdat hij er geen sensor direct op kon plaatsen wegens het waterkoeling ontwerp maar dat met name enkele VRM chips slecht gekoeld werden omdat er geen contact was met koelelementen.

Als alle VRM's nu wel beter gekoeld worden zou dat ook de iets hogere exhaust temp kunnen verklaren. Ik vermoed dat als de nieuwe revisie zelfs stiller is en het coilwhine probleem dat sommige exemplaren hadden compleet verholpen is dat iedereen zelfs liever een nieuwere revisie heeft :P

Ik hoop dat Steve binnenkort de nieuwe revisie ook weer aan een test onderwerpt, ze hebben ook veel meer en betere tools om temperaturen te meten dan veel andere tech kanalen.
@kazuka helemaal gelijk. Er is echt niks zinnigs te concluderen op basis van de uitgaande luchttemperatuur. Ik ga het filmpje van die gast niet eens kijken omdat ik van mening ben dat het mijn click niet eens waard is.
Temperatuur * flow is een maat voor het thermische vermogen uit de console. Elektrische vermogen is zal niet anders zijn aangezien er geen indicatie is dat er een andere CPU/GPU is gebruikt.
De hogere temperatuur kan er op duiden dat de luchtflow lager door het apparaat is en dus waarschijnlijk ook stiller hoewel dat laatste ook weer niet direct te concluderen valt. Ervanuitgaande dat het ontrokken thermisch vermogen gelijk is gebleven. Als die lager is, dan is de kans aanwezig dat je een stillere maar warmere chip hebt.
Als de flow hoger of gelijk dan betekend dat er meer thermisch vermogen onttrokken wordt aan de console.
Dan is er nog de kans dat er gewoon een hotspot in de uitgaande lucht. Dan is het nog moeilijker conclusies te trekken,

En waarschijnlijk zie ik nog wat mogelijkheden over het hoofd. Ik durf eigenlijk voorzichtig te stellen dat hogere uitgaande temperatuur eerder positief is dan negatief. Of de console is stiller of de chip wordt beter gekoeld.

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Tijdje terug Metro Exodus gekocht via de sale maar vind het echt geen bal aan, komt mede door algehele B film sfeer, slechte voice acting en actie wat beetje leeg aanvoelt imo, schiet mechaniek is wel netjes gedaan maargoed, ben er dus mee gestopt.

Nu op zoek naar andere game.
Zag ik dat er onlangs een 60fps patch is uitgebracht voor AC Odyssey, wat zijn de ervaringen van dit deel?
Laatste keer dat ik een AC heb gespeeld was 2008 :P

Kijk vooralsnog erg uit naar Kena bridge of spirits (21/09) deze is alleen digitaal beschikbaar als het goed is?

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04-2025
BigF25 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:07:
Tijdje terug Metro Exodus gekocht via de sale maar vind het echt geen bal aan, komt mede door algehele B film sfeer, slechte voice acting en actie wat beetje leeg aanvoelt imo, schiet mechaniek is wel netjes gedaan maargoed, ben er dus mee gestopt.

Zag ik dat er onlangs een 60fps patch is uitgebracht voor AC Odyssey, wat zijn de ervaringen van dit deel?

Kijk vooralsnog erg uit naar Kena bridge of spirits (21/09) deze is alleen digitaal beschikbaar als het goed is?
Ik had hem ook gekocht in de sale, valt echt zwaar tegen. Ik heb het ook na een paar uurtjes opgegeven.

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:00

Lapras

Ice beam

Ja, ik had hetzelfde. Ik vond de eerste twee Metro games echt prima, maar dit pakt me niet. De open wereld haalt juist de sfeer er een beetje uit.

De 60 fps upgrade van HZD is prima, vooral omdat ik de DLC nog niet gespeeld had. Moest er weer even inkomen, maar gaat nu weer goed.

Met mijn vriendin speel ik nu Warhammer: Chaosbane (Slayer Edition). Die heeft ook een PS5 upgrade gehad. Soort Diablo 3. Iets minder diepgaand, maar we zijn volgens mij ook nog niet bij de endgame. We zetten het geluid uit, in plaats daarvan wat muziek op en je bent zo een paar uur kwijt.

• Zwartkijker
  • Laatst online: 21-01 08:05

AC O: ik vind het een super game moet ik zeggen. In het begin heb ik moeten doorbijten vanwege de level gap die gigantisch groot is. Alsof je met een tandenstoker de tegenstander aanvalt. Dan snel de assassin abilitys en gear daarop gefocust. Zo heb ik toch een beetje het gevoel een AC game te spelen :)
En kan Kassandra goed haar mannetje staan.
Ben nu ook bezig met "the lost tales of Greece" te doen. Echt leuk, die korte verhalen voor tussendoor.
Uiteindelijk 156 uur in gestoken...

PSN: Zwartkijker

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Lapras schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Ja, ik had hetzelfde. Ik vond de eerste twee Metro games echt prima, maar dit pakt me niet. De open wereld haalt juist de sfeer er een beetje uit.

De 60 fps upgrade van HZD is prima, vooral omdat ik de DLC nog niet gespeeld had. Moest er weer even inkomen, maar gaat nu weer goed.

Met mijn vriendin speel ik nu Warhammer: Chaosbane (Slayer Edition). Die heeft ook een PS5 upgrade gehad. Soort Diablo 3. Iets minder diepgaand, maar we zijn volgens mij ook nog niet bij de endgame. We zetten het geluid uit, in plaats daarvan wat muziek op en je bent zo een paar uur kwijt.
HZD is toch echt een andere game :P bedoel AC Odyssey
Of je deelt je 60fps ervaring van HZD gewoon dat kan ook haha

• Caayn
  • Niet online
Voor wie Little Nightmares 2 nog wilt spelen, de game heeft zojuist een mooie PS5 upgrade gekregen met o.a. 60fps en ray traced reflecties.

YouTube: Little Nightmares 2 PS5 vs Xbox Series X/S Enhanced Edition - 60FPS!...

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:00

Lapras

Ice beam

BigF25 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

HZD is toch echt een andere game :P bedoel AC Odyssey
Of je deelt je 60fps ervaring van HZD gewoon dat kan ook haha
Geen idee hoe ik van AC:O HZD heb gemaakt. Overigens vond ik AC:O middelmatig. Best vermakelijk soms, maar de hoeveelheid filler is ongekend.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

maukoo schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:17:
[...]

O-ringetjes gehaald en heb het idee dat het iets scheelt maar niet veel. Voor mijn gevoel zou één grote O-ring of een afdichting van foam tussen ventilator en behuizing meer doen. Maar geen zin om daar naar op zoek te gaan en de console te modden. Ik houd de console en zet het volume van de TV wat harder. Van wat internet zegt is het normaal, kan zeker kloppen dat ik me er aan stoor want ik ben een zeikerd qua fan noise :P

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:40
Heel herkenbaar. Ben er helaas ook mee gestopt. Vond de setting wel vet en schieten voelt ook wel lekker aan, maar ik zat elke cutscene weer met kromme tenen aan te kijken :D haalde me volledig uit het spel.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 15:10
Inmiddels is hier ook eindelijk de PS5 binnen.Alleen hebben we hier wat problemen met opslag. In mijn PS4 Pro zit een 2TB SSD en ik had daar altijd een 8TB schijf (WD Red) in een USB3 behuizing aan hangen. Spellen die binnen het gezin veel werden gespeeld stonden op de SSD en de rest op de 8TB schijf. Dat werkte erg goed.
Na het overzetten van de PS4 naar de PS5 liepen we eigenlijk meteen tegen de beperkingen van de te kleine interne SSD aan en zoals het er nu uit ziet is het gebruik van een NVME SSD (nog) niet mogelijk.
Ik heb nu de 8TB schijf van de PS4 er op aangesloten maar merk eigenlijk hij op de PS5 traag reageert. Als ik bijvoorbeeld nar storage ga en daar onder extended storage de 8TB schijf wil openen duurt het soms een minuut voordat deze verschijnt. En hoewel ik een SSD gewend ben zijn de laadtijden zelfs voor een harde schijf heel erg traag. Kan het zijn dat de PS5 gewoon niet helemaal lekker overweg kan met de USB3 behuizing? Of zie ik misschien iets over het hoofd zoals een of andere energie bespaar instelling?
Chatslet schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:40:
Kan het zijn dat de PS5 gewoon niet helemaal lekker overweg kan met de USB3 behuizing? Of zie ik misschien iets over het hoofd zoals een of andere energie bespaar instelling?
Het zou niet aan de USB versie moeten liggen, ik heb een USB3.1 docking station voor 2.5"/3.5" HDD's en SSD's, heb daar een oude 1TB HDD in gestoken en het werkt bij mij perfect, games laden wel wat trager dan van de SSD, maar het is alsnog sneller dan de PS4 Pro met de standaard HDD volgens mij.

Inmiddels is hier ook eindelijk de PS5 binnen.Alleen hebben we hier wat problemen met opslag. In mijn PS4 Pro zit een 2TB SSD en ik had daar altijd een 8TB schijf (WD Red) in een USB3 behuizing aan hangen. Spellen die binnen het gezin veel werden gespeeld stonden op de SSD en de rest op de 8TB schijf. Dat werkte erg goed.
Na het overzetten van de PS4 naar de PS5 liepen we eigenlijk meteen tegen de beperkingen van de te kleine interne SSD aan en zoals het er nu uit ziet is het gebruik van een NVME SSD (nog) niet mogelijk.
Ik heb nu de 8TB schijf van de PS4 er op aangesloten maar merk eigenlijk hij op de PS5 traag reageert. Als ik bijvoorbeeld nar storage ga en daar onder extended storage de 8TB schijf wil openen duurt het soms een minuut voordat deze verschijnt. En hoewel ik een SSD gewend ben zijn de laadtijden zelfs voor een harde schijf heel erg traag. Kan het zijn dat de PS5 gewoon niet helemaal lekker overweg kan met de USB3 behuizing? Of zie ik misschien iets over het hoofd zoals een of andere energie bespaar instelling?
Welke USB poort heb je de externe schijf aangesloten?
Als het de USB-A poort voorop de console is dan is dat je probleem. Dit is een USB 2.0 poort.

• Chatslet
@cold_as_ijs
Ik heb hem op 1 van de 10Gbps poorten op de achterkant aangesloten. De USB poort aan de voorkant is overigens 5Gbps USB 3.

@Kalder
Ik denk ook niet dat het aan de USB versie kan liggen. Misschien de controller in de USB behuizing icm de PS5 ofzo?

[ Voor 37% gewijzigd door Chatslet op 30-08-2021 15:04 . Reden: Te snel geklikt ]

Ik heb nu de 8TB schijf van de PS4 er op aangesloten maar merk eigenlijk hij op de PS5 traag reageert. Als ik bijvoorbeeld nar storage ga en daar onder extended storage de 8TB schijf wil openen duurt het soms een minuut voordat deze verschijnt. En hoewel ik een SSD gewend ben zijn de laadtijden zelfs voor een harde schijf heel erg traag.
Externe HDDs zijn al vanaf dag 1 buggy geweest, en helaas is nog niet alles gefixt. Ik heb ook nog altijd af en toe voor dat hij precies weer moet opbouwen wat de contents van de HDD is, en dat duurt inderdaad ellendig lang (veel langer dan op PS4). Het is alleszins al een kwestie van absoluut te vermijden dat de storage losgekoppeld wordt, ook als die in Rustmodus zit.
Ik heb tot recent hier heel vaak tegenaan gelopen in combinatie met het maken van backup op een (tweede) HDD. Wanneer ik die backup HDD dan loskoppelde terwijl hij in Rustmodus zat, was hij bij volgende sessie compleet in de war en duurde het ellendig lang eer ik de inhoud van de normale HDD kon zien. De truuk bleek overigens contra-intuïtief: de backup HDD moest ik gewoon uittrekken terwijl de PS5 aan stond. Sindsdien heb ik geen problemen meer ervaren.

EDIT: moet er wel bij vertellen dat ik qua laadtijden niets abnormaal merk. Eens ik de games op externe storage kan zien in mijn library, is alles weer normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Twixie op 30-08-2021 15:21 ]

Chatslet schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:02:
@cold_as_ijs
Ik heb hem op 1 van de 10Gbps poorten op de achterkant aangesloten. De USB poort aan de voorkant is overigens 5Gbps USB 3.
De voorste USB A poort is een high speed usb poort oftewel USB 2.
https://www.playstation.c...ware/ps5-usb-ports-guide/

Je kan evt op de andere poort testen, als het daar ook speelt dan lijkt het eerder aan de je drive te liggen. Ik weet niet welke games je erop hebt staan, maar je zou ook kunnen checken of je laadtijden goed zijn. Is natuurlijk vervelend dat je 1 min moet wachten in dit menu maar ik kom er zelf zelden. Toevallig recent weer omdat ik mijn externe HDD heb vervangen met SSD.

Toen ik mijn externe schijf eraan prikte kreeg ik wel een melding dat mijn schijf geformateerd moest worden oid. Is nu 9 maanden geleden :D. Heb toen de wat PS4 games opgeruimd en de rest naar de interne schijf gekopieerd. Externe schijf geformateerd en toen de spellen teruggezet. PS5 formateerd hem standaard als ExFat, terwijl ik lees dat PS4 ook FAT32 gebruikt.

• Chatslet
@Twixie @cold_as_ijs
Heb beide poort al geprobeerd. Zojuist in de rommel lade nog een USB-C raid behuizing gevonden waar 2x 2.5 inch in past. Ik ga daar eens de oude 2TB SSD van de PS4 in stoppen samen met een andere 2TB ssd die hier nog ligt. Eens kijken of dat verschil gaat maken. De 8TB kan dan eventueel als backup blijven.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:48
Echt iedereen lijkt HZD leuk te vinden, tijdje terug op de PC gespeeld maar kon er niet echt inkomen. Telkens als ik dan weer wat positieve reacties tegenkom vraag ik mij echt af wat ik dan heb gemist..

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Nitai

Live the life you love.

Chatslet schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:25:
@Twixie @cold_as_ijs
Heb beide poort al geprobeerd. Zojuist in de rommel lade nog een USB-C raid behuizing gevonden waar 2x 2.5 inch in past. Ik ga daar eens de oude 2TB SSD van de PS4 in stoppen samen met een andere 2TB ssd die hier nog ligt. Eens kijken of dat verschil gaat maken. De 8TB kan dan eventueel als backup blijven.
Draait er misschien niet iets als een index alsmede iets dat licenties checkt van de games op de externe HD?
Als een 8TB schijf is dan kan ik me voorstellen dat ie daar tijd voor nodig heeft. Misschien een avondje aan laten staan?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• TDB
  • Laatst online: 08:41

TDB

schumi1986 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:42:
Echt iedereen lijkt HZD leuk te vinden, tijdje terug op de PC gespeeld maar kon er niet echt inkomen. Telkens als ik dan weer wat positieve reacties tegenkom vraag ik mij echt af wat ik dan heb gemist..
Moet je dan eens proberen op een PS5, wellicht kan je er dan wel inkomen.

PSN: TDBtje

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:35
Ik heb het ook 2 pogingen gegeven, en hoewel ik de 2e keer verder gekomen ben dan de eerste keer, ben ik voor m'n gevoel "gestrand" op nog geen 20% van het spel.

En het is niet dat ik het een slecht spel vond (kan volgens mij ook niet :P) en theoretisch gezien vind ik de setting ook supertof, maar het greep me niet echt. Mogelijk heeft de combat hier wel mee te maken, ik kon niet echt gewend raken aan de boog en het switchen naar bijvoorbeeld de tripcaster. Daar moet ik wel bij zeggen dat single player games mij de laatste jaren sowieso minder kunnen bekoren dan voorheen. Spiderman en Batman Arkham Knight daarentegen heb ik beide in 1 ruk naar Platinum gespeeld en kon ik maar moeilijk wegleggen. En als ik dat deed dan keek ik alweer uit naar de volgende sessie. Dat gevoel heb ik bij HZD nog niet gehad.

Maar... nu de performance patch voor de PS5 is gearriveerd heb ik 'm van het weekend weer gedownload, gisteravond de eerste passen weer gezet (overnieuw begonnen) en het eerste gevoel is weer goed. Kijken hoe lang ik het dit keer vol hou :+

Ben de laatste maand trouwens sowieso nogal veel in Eorzea te vinden (FFXIV dus :))

Join het GoT Pulse-Team!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
TDB schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:48:
[...]

Moet je dan eens proberen op een PS5, wellicht kan je er dan wel inkomen.
Als ik eerlijk ben, 30fps heeft er bij mij voor gezorgd dat ik de game niet meer speel :/
Ik weet het, verwend nest, maar 30fps is geen doen meer met praktisch elke andere game die op 60fps loopt.

Ik zie dat er een 60fps patch is! :D
Tijd om het weer eens op te starten dus!

[ Voor 10% gewijzigd door kaos001 op 30-08-2021 15:57 ]

Soundcloud

• Runaque
kaos001 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Als ik eerlijk ben, 30fps heeft er bij mij voor gezorgd dat ik de game niet meer speel :/
Ik weet het, verwend nest, maar 30fps is geen doen meer met praktisch elke andere game die op 60fps loopt.

Ik zie dat er een 60fps patch is! :D
Tijd om het weer eens op te starten dus!
Ik ga dit zeker ook opnieuw spelen! Vond het een prachtig game op PS4, maar nu ben ik razend benieuwd hoe het op een next-gen gaat aanvoelen. Ik heb ondertussen toch AC Valhalla helemaal uit en moet nog een maand wachten op Kena: Bridge of Spirits, dus ik heb wel wat tijd.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:08

Quakie

quakelen

Was HZD toevallig net weer aan het spelen op de PS5 dus voordat Patch kwam en ik merk echt het verschil niet. Tuurlijk altijd mee genomen maar ik vond het geheel perfect draaien op de PS4 en PS5.

Kom oorspronkelijk van PC waar ik altijd een zo hoog mogelijk FPS wilde. Ik heb het nooit hinderlijk gevonden op de console....

[ Voor 25% gewijzigd door Quakie op 30-08-2021 16:26 ]

Ik teken nergens meer voor

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Van de aankomende indies staat Kena uiteraard met stip op 1 maar ik ben ook benieuwd naar F.I.S.T die volgende week uitkomt. Lijkt op een klassieke Metroidvania en doet me ook wel denken aan Shadow Complex.

IGN heeft afgelopen weekend 20 minuten PS5 gameplay gepost:

• spaceboy
  • Laatst online: 07:33

spaceboy

Op grote hoogte

kazuka schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:52:
Van de aankomende indies staat Kena uiteraard met stip op 1 maar ik ben ook benieuwd naar F.I.S.T die volgende week uitkomt. Lijkt op een klassieke Metroidvania en doet me ook wel denken aan Shadow Complex.

IGN heeft afgelopen weekend 20 minuten PS5 gameplay gepost:

[YouTube: F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch - 19 Minutes of Exclusive Gameplay]
Een konijn met teveel firepower... ben ik nu oud als ik hier weemoedig aan terugdenk? :P

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/_JCi4kD21c36zs8Kqlk_mTcVExc/diocontent/150500056/_fill/1419/900/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Martinspire
Als je de game niks vind in de eerste 30 minuten, ga je het daarna ook niet tof vinden. Ja het bouwt wat langzaam op, maar de game wordt niet enorm anders. Ik vond de gameplay wel prima maar bleef vooral spelen vanwege het verhaal. Heb je dat zelf niet echt, dan is dat helemaal niet erg. Gewoon een andere voorkeur.

spaceboy schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:15:
[...]

Een konijn met teveel firepower... ben ik nu oud als ik hier weemoedig aan terugdenk? :P

[Afbeelding]
The nostalgia!!!
Zo veel gespeeld vroeger, jazz jackrabbit 1 & 2

Ben ook wel benieuwd naar f.i.s.t., ziet er goed uit en een indie met voice acting is altijd een plus.

[ Voor 10% gewijzigd door Kalder op 30-08-2021 17:28 ]

• Chatslet
Nitai schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:44:
[...]

Draait er misschien niet iets als een index alsmede iets dat licenties checkt van de games op de externe HD?
Als een 8TB schijf is dan kan ik me voorstellen dat ie daar tijd voor nodig heeft. Misschien een avondje aan laten staan?
Heeft al een nacht aangestaan. Lijkt er overigens wel op dat hoe meer er op staat hoe trager hij wordt.
Pagina: 1 ... 150 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord