• Kyhfin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Chanfan schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

Rendered zijn CGI films van tevoren gecreeërd zoals Disney Pixar films. Over het algemeen zijn deze visueel aantrekkelijker. Het is niet interactief.

Realtime video is gecreeerd op het moment zelf door de computer. Minder aantrekkelijk dan rendered. Dat videogames van een cutscene naar een echte gameplay overvloeid zonder kwaltiteitsverlies is dus indrukwekkend te noemen.
Verschil is dan ook dat jij een rood pak draagt bijv en ze in het filmpje ineens iets heel anders dragen dan?
Kyhfin schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:34:
[...]

Verschil is dan ook dat jij een rood pak draagt bijv en ze in het filmpje ineens iets heel anders dragen dan?
Tegenwoordig worden de meeste games voorzien van realtime rendered videos dus dan heb je 9/10 keer aan wat je droeg, soms m.u.v. bijv. headgear. Denk niet dat we met PS5 games nog te maken zullen krijgen met pre-rendered videos.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• Kyhfin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Kalder schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:39:
[...]

Tegenwoordig worden de meeste games voorzien van realtime rendered videos dus dan heb je 9/10 keer aan wat je droeg, soms m.u.v. bijv. headgear. Denk niet dat we met PS5 games nog te maken zullen krijgen met pre-rendered videos.
Nee, maar dat is dan dus een verschil bij de PS5 update lijkt me voor Ghost of Tsushima.

Ik heb de Digital Foundry video gekeken. Sjah, of ik twijfel alsnog wel of ik het waard vind qua geld. MIsschien een keer in de aanbieding anders.

• Chanfan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-12-2025
Kyhfin schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:34:
[...]

Ja, dat is een goed voorbeeld. Ook de transitie van cutscene naar gameplay is realtime video.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Martinspire schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Nog even denken of ik de Engelse of Japanse audio dan ga gebruiken. Ergens lijkt me Japans ook wel leuk, maar gezien ik er echt geen jota van versta, is Engels toch ook wel prettig...
Heb de originele versie ook in het Japans gespeeld ondanks de mindere lipsync. Imho een no brainer

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• mobygo76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-01 15:07
De grafische verbeteringen zijn minimaal begreep. Twijfel of ik de 10 euro upgrade moet. Voor de triggers ga ik het niet doen.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:55

Nieuwe lange trailer van Black Myth: Wukong. Nog niet helemaal uitgekeken maar wat ziet het er wreed uit. De sporen die je nalaat in de sneeuw, wauw! Prachtig design.

[ Voor 8% gewijzigd door D. Ninjai op 20-08-2021 06:14 ]

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:08
Twixie schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Wat je beschrijft is exact wat Type 2 is, namelijk NAT met port forwarding. Dat wil zeggen dat je PS5 op een intern netwerk zit met intern IP adres. De router doet adresvertaling (NAT = Network Address Translation) zodat connecties van buitenaf, die dus je extern IP gebruiken, geforward worden naar het intern toestel (dus met intern IP).
De PS5 gebruikt uPnP (Universal Plug & Play) om de te forwarden netwerk-poorten aan de router door te geven zodat die weet welke traffiek er voor je PS5 bestemd is.

Trouwens, hier in België krijg je bij de meeste providers een router, geen modem, die dus sowieso al NAT toepast.
Dank voor je reactie. Ik ben een noob wat betreft het internet, dus er is genoeg ruimte om bij te leren.

Ik heb thuis de UP&P ingeschakeld, maar ook port forwarding, omdat de Series X dan op IPV4&6 werkt. Dit met een geheel open NAT type.
Alleen vergeet die de instelling steeds. Wat daar de oorzaak van is, weet ik nog niet.

Nou, ik heb hier een Xperia box met daar tussen in een router. Als die Xperia box ook een router is dan zou het daar natuurlijk ook door kunnen komen, zoals gezegd, mijn kennis is matig.
En als ik het mag geloven zijn die Xperia boxen sowieso ruk :9

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-01 09:53
D. Ninjai schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 06:12:
[Video: Black Myth: Wukong - Official Unreal Engine 5 Gameplay Trailer]

Nieuwe lange trailer van Black Myth: Wukong. Nog niet helemaal uitgekeken maar wat ziet het er wreed uit. De sporen die je nalaat in de sneeuw, wauw! Prachtig design.
Holy shit. Kijk hier meer naar uit dan Elden Ring eigenlijk.

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 15:40
Mosin schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:13:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ben een noob wat betreft het internet, dus er is genoeg ruimte om bij te leren.

Ik heb thuis de UP&P ingeschakeld, maar ook port forwarding, omdat de Series X dan op IPV4&6 werkt. Dit met een geheel open NAT type.
Alleen vergeet die de instelling steeds. Wat daar de oorzaak van is, weet ik nog niet.

Nou, ik heb hier een Xperia box met daar tussen in een router. Als die Xperia box ook een router is dan zou het daar natuurlijk ook door kunnen komen, zoals gezegd, mijn kennis is matig.
En als ik het mag geloven zijn die Xperia boxen sowieso ruk :9
De Xperia Box van KPN is modem en router in 1. Dit maakt het voor de meeste gebruikers simpeler omdat je maar 1 apparaat nodig hebt. Als je dan ook nog een eigen router toevoegt en je hebt voor de rest niks aangepast in de instellingen van je router of Xperia Box is de kans groot dat zij allebei DHCP aan hebben staan. Dit kan er wel eens voor zorgen dat je je verbinding verliest. Wellicht kan dat ook zorgen voor het probleem wat je ondervindt. Zou eens kijken of je op 1 van de 2 DHCP uit kan zetten en wellicht je eigen router in bridge of AP modus.

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:08
JEROENrgfgf schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

De Xperia Box van KPN is modem en router in 1. Dit maakt het voor de meeste gebruikers simpeler omdat je maar 1 apparaat nodig hebt. Als je dan ook nog een eigen router toevoegt en je hebt voor de rest niks aangepast in de instellingen van je router of Xperia Box is de kans groot dat zij allebei DHCP aan hebben staan. Dit kan er wel eens voor zorgen dat je je verbinding verliest. Wellicht kan dat ook zorgen voor het probleem wat je ondervindt. Zou eens kijken of je op 1 van de 2 DHCP uit kan zetten en wellicht je eigen router in bridge of AP modus.
Ik heb de bridge modus aanstaan op mijn 2e router. Dat is een optie die bij ipv6 geselecteerd kan worden. Ik zou wel eens even moeten kijken wat de Xperia aangeeft bij DHCP. Grote kans dat ze op beide aanstaan. Dan zet ik hem gewoon uit op een van de 2.

Soms verliezen we verbinding tijdens het gamen in een party. Ik ga het straks even testen. Bedankt voor je comment :)

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00

spaceboy

Op grote hoogte

D. Ninjai schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 06:12:
[Video: Black Myth: Wukong - Official Unreal Engine 5 Gameplay Trailer]

De tering. Als dit ook nog goed speelbaar is... :9 :9 :9 :9
Kan me bijna niet voorstellen dat dit al met een PS5 mogelijk is, ziet er meer uit als een promo-filmpje voor de PS6 ofzo. 8)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
God of War heeft ook zulke sneeuw physics en dat is een PS4 game :P

• ChuckBartowski
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 13:42
spaceboy schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Kan me bijna niet voorstellen dat dit al met een PS5 mogelijk is, ziet er meer uit als een promo-filmpje voor de PS6 ofzo. 8)
Ik zie nergens dat dit PS5 footage zou zijn?

Volgens mij gewoon de nieuwe Unreal Engine op een hele dikke PC. Wel impressive in ieder geval.

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:00

Superkiwi

Hoi doei

Chaoss schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:58:
God of War heeft ook zulke sneeuw physics en dat is een PS4 game :P
Red Dead Redemption deed ook al behoorlijk fraaie dingen met paarden in de sneeuw.
Snowrunner (duh) liet ook hele mooie sporen na.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Peter711
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-01-2025
Ghost of Tsushima Director's Cut

Vraagje:
Ik had al de PS4 versie. Upgrade betaald 30 euro
Ik heb nu blijkbaar de PS5 versie (zie geen directors cut tekst op logo/icoon voor opstarten maar ook geen PS4 indicatie in icoon/logo)
Op mijn externe SSD staat echter nog een file BONUS content met PS4 logo
Zit die bonus content nu ook ingebakken in mijn PS5 versie of start de PS5 de PS4 bonus content op?

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-01 17:35
Is er deze week soms een Ratchet & Clank marathon geweest in het land?
Ik heb een zoekopdracht in Marktplaats openstaan en kreeg iets van 45 nieuwe advertenties in 24 uur.. Prijs al vaak 30 euro.
Nu nog een beetje dichterbij.. ;)
Peter711 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:34:
Ghost of Tsushima Director's Cut

Vraagje:
Ik had al de PS4 versie. Upgrade betaald 30 euro
Ik heb nu blijkbaar de PS5 versie (zie geen directors cut tekst op logo/icoon voor opstarten maar ook geen PS4 indicatie in icoon/logo)
Op mijn externe SSD staat echter nog een file BONUS content met PS4 logo
Zit die bonus content nu ook ingebakken in mijn PS5 versie of start de PS5 de PS4 bonus content op?
Die bonus content is een digitaal artbook en een developer commentary. Geen in-game content.
Geen idee verder of je dit ook op je PS5 kan bekijken.

https://psnprofiles.com/RaemNL

WaterFire schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:46:
Is er deze week soms een Ratchet & Clank marathon geweest in het land?
Ik heb een zoekopdracht in Marktplaats openstaan en kreeg iets van 45 nieuwe advertenties in 24 uur.. Prijs al vaak 30 euro.
Nu nog een beetje dichterbij.. ;)
R&C wordt nu in een bundel verkocht met de PS5.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• WaterFire
spaceboy schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Mwah.. De sporen in de sneeuw zelf zijn mooi, maar de animaties hoe dat gecreerd wordt zien er nog niet uit (of ontbreken helemaal nog). Het is pop-up hier, pop-up daar.. (vanaf 2:35).
En de wapens gaan er door heen alsof het er niet ligt.

Maar dit is natuurlijk een eerste voorlopige geplande pre-alpha versie.. Dus komt vast goed.

• WaterFire
Raem schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

R&C wordt nu in een bundel verkocht met de PS5.
Mystery solved.

• Peter711
Raem schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Die bonus content is een digitaal artbook en een developer commentary. Geen in-game content.
Geen idee verder of je dit ook op je PS5 kan bekijken.
Dankjewel voor je reply!
Ghost of Tsushima
Bonus PS4 content kan blijkbaar wel bekeken worden op mijn PS5 door op dashbord icoon "game version" te selecteren m.b.v de menu knop en dan kiezen voor PS4 bonus game content. Zo kan je bv ook de PS4 of PS5 game versie selecteren
De PS4 versie van de game heb ik inmiddels verwijderd van mijn externe ssd. Die bonus game content 8gb staat op mijn externe SSD omdat ik ingesteld heb dat PS4 games standaard op mijn externe SSD worden geïnstalleerd of omdat de PS4 versie daar ook stond?
Persoonlijk vind ik die bonus content niet indrukwekkend , zeker niet als daarvoor 8GB ruimte wordt ingenomen ;).

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mooi groot interview vandaag met 'onze' Hermen Hulst op Game Informer over zijn rol als head of PlayStation Studios: https://www.gameinformer....tion-studios-hermen-hulst
When asked about crunch specifically, Hulst didn't hold back, saying there's so much more to the issue that needs to be done. "I read quite a bit of coverage on the topic of crunch and crunch culture," says Hulst. "And to me, I always think that's such a simplification of everything you need to do. I could easily say, 'We don't do crunch,' and 'I don't like crunch one bit.' But that's not enough."

Hulst speaks to a slew of issues facing developers and the different layers to them. "It can be just as stressful for a developer to be underutilized as it is to be working too many hours, or to work on something that is not clear. Or for a developer to join a studio and feel unseen, like [they're] at home and nobody knows what [they're] doing. There's so many problems and so many issues that impact the well-being of our staff."

Team Asobi experienced firsthand Hulst's care for members' well-being. "Hermen was there for us in the early days of Team Asobi as a careful mentor, making sure we struck a good balance between work and personal time," says studio and creative director Nicolas Doucet. "I think he takes great consideration towards the well-being of his people."

Hulst stresses that healthy career progression and transparency are important, as is making sure to celebrate a team's success
Hulst recently revealed that PlayStation Studios currently has 25 titles in development, with over half being new IP. "I want us to develop a wide variety of games," he says. "We're a truly global organization, developing [games] in Japan, Europe, and America. I want the games to be both bigger and smaller and in different genres." Hulst says the PS5 launch lineup showcased this variety with a mix of internal and external developers of different team sizes creating widely different experiences, such as a triple-A juggernaut Insomniac launching Marvel's Spider-Man: Miles Morales to a smaller studio like Team Asobi creating a family-friendly 3D platformer introducing the PS5's capabilities.

Horizon Forbidden West, the God of War sequel, and Gran Turismo 7 are all currently in development, but Hulst also teased some new projects. "There's a lot more that we've got in store that's still unannounced," he notes. "We have discussed a new partnership with Jade Raymond's new Haven studio. I met with her and some of her team and I'm really excited about what they are working on now."

As Hulst looks into the future, he still sees Sony's exclusives as a big part of it, so don't expect core franchises to jump ship to Xbox Series X/S. However, there is a chance for some titles to appear on PC sometime later, like we saw with Horizon Zero Dawn and Days Gone. "The one exception to the rule, that was MLB The Show; I think what people have to realize is that it's actually [MLB Advanced Media] that's the publisher on Xbox, so it's not us," he explains. "I honestly can't see us doing that with one of the platform-defining experiences that we're making at PlayStation Studios."
Japan Studio, responsible for gems like Gravity Rush, The Last Guardian, and Ape Escape, went through a restructuring just this past April that re-centered the studio around Team Asobi, developer of Astro's Playroom. As Head of PlayStation Studios, Hermen Hulst says that Japanese games are core to Sony's identity, despite rumors of the contrary."I will say that we are in some ways very much a Japanese company still," says Hulst. "That's our heritage. That's still part of who we are. We love our Japanese games."

When asked what the restructuring of Japan Studio means for the future, Hulst was enthusiastic about continuing to move forward in the Japanese development scene. "We're building out Team Asobi under Nicolas Doucet, so we're actually investing in that team. People forget sometimes that we have Polyphony Digital, which is a team in two locations. We are investing in our external development group out of Tokyo as well, and that's a team that has obviously worked with the likes of From Software and Kojima Productions. So we are very invested in Japanese development and Japanese development is something that we love ... I think it's such a core part of the PlayStation identity that I can't ever see us shy away from Japanese or even Asian development."
Hulst says that while PlayStation games have had great success on PC, the console versions still are the priority and games will hit there first. "Typically, there have been about two years between the release on our platform and the PC platform," he says. "But you can rely on us to continue to create platform-defining exclusive content for PlayStation – that's part of the reason why we exist. It's really important for us to squeeze the maximum out of the platform, to build showcases for the platform, and really let the audience see what these great features are contributing to the overall experience."

Sony has been able to stay at the top of its game, and Hulst wants to keep that momentum going. "We are growing PlayStation Studios," he says. "We are investing in the amazing teams we have. We are signing up new developers. We continue to focus on quality. We continue to focus on experiences that in my mind are experiences that matter – that sometimes only could have been created by us. That's what I stand for. And I will ensure that we're going to carry on making those."
WaterFire schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:53:
[...]

Mwah.. De sporen in de sneeuw zelf zijn mooi, maar de animaties hoe dat gecreerd wordt zien er nog niet uit (of ontbreken helemaal nog). Het is pop-up hier, pop-up daar.. (vanaf 2:35).
En de wapens gaan er door heen alsof het er niet ligt.

Maar dit is natuurlijk een eerste voorlopige geplande pre-alpha versie.. Dus komt vast goed.
Eens, ik vond het sneeuw effect er nogal PS4'ish uit zien, zoals gezegd RDR2 en GoW hadden ook prachtige sneeuw, en er lijkt nu een halve meter of meer sneeuw te liggen en de characters bewegen erdoorheen alsof het stof is.
Verder vind ik de game er wel gruwelijk uit zien, hoop dat het niet een moeilijkheid krijgt a la From Software games, of dat je gewoon je moeilijkheid kunt instellen, ik kies graag zelf of ik veel moeite moet doen voor een game ja of nee ;)

Tot nu toe zijn dit in ieder geval de eerste gameplay beelden die ik zie van een game die op UE5 draait volgens mij, en damn wat ziet het er goed uit, bijna ongelofelijk! Hopelijk hoeft het op de consoles niet heel ver gedowngrade te worden want kan me bijna niet voorstellen dat we zulke graphics gaan krijgen ook op consoles.

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Kalder schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Verder vind ik de game er wel gruwelijk uit zien, hoop dat het niet een moeilijkheid krijgt a la From Software games
Het speelbaar aapje wordt een paar keer geraakt en ik zie geen levensbalk drastisch omlaag gaan of hem potions innemen oid. Ik ga ervan uit dat het gewoon een normale action/adventure game wordt en geen 'you died' ervaring ;)

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 10:29
Wilde toch even ook klagen, wat ongetwijfeld meer mensen al gedaan hebben (excuses voor het spuit 11 verhaal) over het verwarrende updaten van PS4 games naar een PS5 versie.

Ik dacht dat aan het spelen was met de PS5 versie van Jedi Fallen Order, maar was nog steeds bezig met de PS4 versie. Truc zit dus in de drie dots die je ziet als je hoovert over het game icoon. Ik had dus een PS4 en een PS5 versie geinstalleerd staan en was zonder het te wetens met de PS4 versie verder gegaan. Ik moest dus trucje uithalen om de PS4 save games weer te laten importeren.

Bij Ghost of Tsushima zelfde verhaal trouwens. Ik heb nu de PS4 versie verwijderd. Neem aan dat ie de laatst gekozen versie onthoudt.

Snap even niet waarom de PS5 bij het updaten of starten op een PS5 dan niet vraagt of je de PS4 versie wil verwijderen,

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• yinx84
  • Laatst online: 10-01 09:53
Voor de mensen die Ghost of Tsushima hebben gespeeld... kun je hem aanraden aan iemand die niet van open world games houdt? Ik hou van goede single player games maar krijg de zenuwen van een volle quest log of honderden icoontjes op m'n mini-map... ik haat Ubisoft games om precies die reden.

Ga ik veel missen als ik de optionele side-quests achterwegen laat?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:58

Phydomir

Dennis

Het is vrij duidelijk wat een main missie is en wat de meer verhalende side quests zijn. De rest kun je negeren maar dan loop je misschien wel wat mogelijke upgrades mis.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

yinx84 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:11:
Voor de mensen die Ghost of Tsushima hebben gespeeld... kun je hem aanraden aan iemand die niet van open world games houdt?
Net als bij elke andere open wereld game (RDR2, HZD, AC etc) kun je het hoofdverhaal spelen en de rest links laten liggen. Je mist bij Ghost vooral op zich staande verhaaltjes als je de side quests skipt.
Quest logs en icoontjes heb je sowieso wel op de map staan naarmate je de game speelt.
Hoe jij de vraag stelt zou ik zeggen: laat de game voor wat het is en ga op zoek naar een gesloten wereld single player game ;)

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Voor de mensen die Ghost of Tsushima hebben gespeeld... kun je hem aanraden aan iemand die niet van open world games houdt? Ik hou van goede single player games maar krijg de zenuwen van een volle quest log of honderden icoontjes op m'n mini-map... ik haat Ubisoft games om precies die reden.

Ik vind Ubi games ook irritant groot vooral omdat heel veel missies daar gewoon hetzelfde zijn, of irritante zoek objectives hebben. Got vind ik qua speelduur perfect die heb ik in ongeveer 65 uur op 100% gezet en dan heb ik dus echt elk icoontje afgewerkt. Bij GoT vond ik het ook echt wel leuk om alle gear te verzamelen en alle icoontjes af te werken omdat het gewoon goed haalbaar was.

Verwijderd

$290 PS5 Pro Controllers Unboxing... (unofficial)

En er is er nog eentje :r

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:44

Als ik zo even kijk:
✔ Grote open wereld
✔ Volle quest log
✔ Heel veel icoontjes
✔ Veel sidequests haast verplicht voor voortgang

Dus klinkt een beetje alsof je het niet leuk gaat vinden. Het verhaal is verder dik in orde en de sfeer is ook erg goed, maar het is en blijft een open wereld game waar je veel zijmissies en activiteiten moet doen om jezelf niet een grote handicap te geven.

Sure er zijn wel wat verschillen, maar als Assassins Creed in Japan had afgespeeld, zou het aardig dichtbij komen qua gameplay.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Slaapverwekkend. Trek gewoon die doos open.
En... Waarom zou je zo veel geld uitgeven aan een onofficiële controller?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-01 10:09
Na Darksiders Genesis uitgespeeld te hebben, zat ik behoorlijk in de Darksiders vibe. Daarom toch maar Darksiders 3 (ps+) nog een kans gegeven. Had ik eerder moeten doen, begin is ff erg stroef, maar dan...
Wat een fantastische game weer, weer een andere insteek, maar exploration is dankzij het geweldige level design echt een genot. Telkens alles zelf ontdekken, backtracken als je een nieuwe ability hebt. En de style van de Darksiders game blijft zo vet.

Ben ondertussen al weer behoorlijk ver ... Aanrader!

GamiQ, de game notes app met game maps!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Nee. Ik raad hem niet aan. Die hele game ademt Ubisoft meuk. Kwam er echt niet doorheen.

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Slaapverwekkend. Trek gewoon die doos open.
Hij heeft niet voor niets zoveel volgers ;)

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik kijk altijd graag naar de unboxings van the relaxend end. Hij laat de producten altijd goed zien.

Wat denken jullie trouwens van een game die bijna gaat uitkomen the forgotten city? Ben eigenlijk wel benieuwd naar deze game.

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Helemaal vergeten :P

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Hier ook vergeten, moest de trailer opzoeken maar ziet er niet al te best uit toch?

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:41:
[...]

Hij heeft niet voor niets zoveel volgers ;)
Wil niet zeggen dat het automatisch ook goed is, er zijn zoveel youtubers met bakken volgers die alleen maar troep produceren.

Ik irriteer me al mateloos aan het gebruik van die handschoentjes. :P

Verwijderd

Chaoss schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Wil niet zeggen dat het automatisch ook goed is, er zijn zoveel youtubers met bakken volgers die alleen maar troep produceren.
Hij spreekt niet in de filmpjes maar laat duidelijk zien wat er allemaal in doos zit. Anderen kunnen heel lang door neuzelen en na 5 minuten weet je nog steeds niet hoe het product er uit ziet.

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-01 22:57

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Dat zijn officiële DualSense controllers die zijn gemodificeerd met onderdelen van ExtremeRate. Ik voer dergelijke mods uit voor mijn kenniskringen voor een fractie van de vraagprijs. :+ Mijn eigen custom controller is ook gemaakt met onderdelen van ExtremeRate. Deze had ik al eerder met jullie gedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO5tAZVlO20gUxSAepY-vuGnUmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/js7QEaH778UunmN8s5KFWawA.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

$60 en wat spray paint, of $290 omdat iemand anders het voor je gedaan heeft, HA... No way, jose.
Trouwens ik vind de controllers niet lelijk genoeg om ze nog lelijker te maken met verf.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ram-G-maN schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Dat zijn officiële DualSense controllers die zijn gemodificeerd met onderdelen van ExtremeRate. Ik voer dergelijke mods uit voor mijn kenniskringen voor een fractie van de vraagprijs. :+ Mijn eigen custom controller is ook gemaakt met onderdelen van ExtremeRate. Deze had ik al eerder met jullie gedeeld:
[Afbeelding]
Wat is het voordeel? Of is er geen technisch voordeel? Qua looks vind ik het echt niet mooi. Maar valt me op dat ik alle mods van console en controller nog lelijker vind dan het origineel.

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-01 22:57

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

giantgiantus schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:45:
[...]

Wat is het voordeel? Of is er geen technisch voordeel? Qua looks vind ik het echt niet mooi. Maar valt me op dat ik alle mods van console en controller nog lelijker vind dan het origineel.
Naast cosmetische modificaties heb ik ook technische voordelen aan. Ik heb magnetische verwisselbare thumbsticks en een programmeerbare Scuff-achtige triggers aan de achterkant. Hiermee heb je dus de voordelen van een "Pro" controller gecombineerd met een originele DualSense controller. De modificaties voor de originele DualSense zijn eindeloos omdat ExtremeRate aan alles heeft gedacht. Je kunt zelfs RGB verlichte buttons erin stoppen. Dat laatste gaat voor mij overigens net iets te ver.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:54

Er zijn vele verschillende meningen over deze game. Sommige vinden het echt GOTY waard en de ander is midden in het verhaal gestopt omdat het te 'repetitief' blijkt te zijn (wat niet zo is). Voor iemand die niet van Open World games houdt, zou ik het hierbij laten. Simple as that.

Ik zelf vond het echt één van de beste games ooit gemaakt. Grafisch sterk, de wereld en omgeving is supermooi, verhaal is ook best boeiend, de background music ongelofelijk mooi en het gevechtsysteem is weer is wat anders dan normaal.

In een lange tijd niet zo goed genoten van een game. Gelukkig had ik het nog niet gespeeld op de PS4. Die 60 fps maakt het ook wat prettiger om mee te spelen op de PS5.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 13:11
Lashrom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 01:12:
[...]

Er zijn vele verschillende meningen over deze game. Sommige vinden het echt GOTY waard en de ander is midden in het verhaal gestopt omdat het te 'repetitief' blijkt te zijn (wat niet zo is). Voor iemand die niet van Open World games houdt, zou ik het hierbij laten. Simple as that.

Ik zelf vond het echt één van de beste games ooit gemaakt. Grafisch sterk, de wereld en omgeving is supermooi, verhaal is ook best boeiend, de background music ongelofelijk mooi en het gevechtsysteem is weer is wat anders dan normaal.

In een lange tijd niet zo goed genoten van een game. Gelukkig had ik het nog niet gespeeld op de PS4. Die 60 fps maakt het ook wat prettiger om mee te spelen op de PS5.
Laatste open world game dat ik speelde was Immortal Feniks Rising (wat ik ook goed vond), maar GOT is echt magistraal.
Grafisch goed, muziek met fatsoenlijke soundset zuigt je zo mee, combat systeem is in het begin veel maar dat went en speelt zeer vloeiend.
Je kan ook verschillende builds maken met je outfit en talisman, je kan zowat een tankbuild maken die niet neer te halen is, een stealth build, een ranges build,…

Heb al redelijk wat gespeeld, veel explored etc. Zit in Act 1 maar merk dat ik eigenlijk al heel sterk ben. Ga morgen verder met het verha (weekje verlof :)).

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik twijfel nog steeds over de PS5 upgrade van GoT. Ik heb echt genoten van het eerste eiland van de originele game, het tweede eiland ben ik meer doorheen gerusht voor het verhaal.
Ik vind 30 euro best veel geld (20 euro voor de dlc en gratis upgrade had ik dan weer een no-brainer gevonden) en volgens de DF-vergelijking zijn de verschillen minimaal. Is er hier iemand die de upgrade al gedaan heeft en de game wel een stuk mooier vindt?
Steven030 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:44:
Ik twijfel nog steeds over de PS5 upgrade van GoT. Ik heb echt genoten van het eerste eiland van de originele game, het tweede eiland ben ik meer doorheen gerusht voor het verhaal.
Ik vind 30 euro best veel geld (20 euro voor de dlc en gratis upgrade had ik dan weer een no-brainer gevonden) en volgens de DF-vergelijking zijn de verschillen minimaal. Is er hier iemand die de upgrade al gedaan heeft en de game wel een stuk mooier vindt?
Gisteren de review van whatculture gekeken
Die waren redelijk duidelijk over de zin/onzin van PS5 upgrade.

Voor de 10 euro krijg je iets hogere render resolutie, beide op 4k output resolutie. En DS support wat niet veel toevoegt.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Heb nu zo'n 6 uur in de PS5 upgrade zitten en ik vind het de 30 EUR zeker waard. Het is de hele package die het hem doet voor mij.

60fps ipv 30fps, iets hogere rendering resolutie waardoor het geheel er wat scherper uitziet, goede DualSense implementatie (beter dan ik vooraf verwacht had), laadtijden zijn vrijwel verdwenen (fast travel is nu fade to black > fade in).

Iki island zelf is erg tof met een tot nu toe ook boeiende verhaallijn. Er zijn ook een aantal nieuwe technique points te verdienen dus combat is nog uitgebreider dan ie al was. Plus de soundtrack is weer zeer sterk.

[Streamable: GOTDC]

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 08:29
Lashrom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 01:12:
[...]

Wat maakte het dat de game voor jou niet repetitief was? Ik vond de game zelf ook na een paar uur in herhaling vallen. Wel uitgespeeld maar het voelde voor mij ook wel ietwat als Assassins Creed in Japan (al dan wel met een beter vechtsysteem).

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:12
Ik vind de 30 euro ook te gortig. Van wat ik lees zo'n 10 uur aan content. Ik pak hem wel een keer in de sale.
Shadow of the Tomb Raider heeft een update gehad voor 60fps. Ik keek de video van DF even maar die maken me toch een enorme fuck up in de video door te zeggen dat de game op de PS5 in 1920×2160 renderd...
(timestamped naar de foute info)

Ben ik nou gek? Of kan die resolutie gewoon nooit van z'n leven kloppen?
Ik bedoel wie heeft er een scherm met een 16:18 verhouding? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Kalder op 23-08-2021 10:09 ]

kazuka schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Heb nu zo'n 6 uur in de PS5 upgrade zitten en ik vind het de 30 EUR zeker waard. Het is de hele package die het hem doet voor mij.

60fps ipv 30fps, iets hogere rendering resolutie waardoor het geheel er wat scherper uitziet, goede DualSense implementatie (beter dan ik vooraf verwacht had), laadtijden zijn vrijwel verdwenen (fast travel is nu fade to black > fade in).

Iki island zelf is erg tof met een tot nu toe ook boeiende verhaallijn. Er zijn ook een aantal nieuwe technique points te verdienen dus combat is nog uitgebreider dan ie al was. Plus de soundtrack is weer zeer sterk.

[Streamable: GOTDC]
Maar 60 fps heb je op de PS5 toch sowieso al?

En zijn de laadtijden nu ook verbeterd met de betaalde PS5 upgrade? Want dat alleen al zou voor mij 10 euro waard

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kalder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:05:
Rise of the Tomb Raider heeft een update gehad voor 60fps. Ik keek de video van DF even maar die maken me toch een enorme fuck up in de video door te zeggen dat de game op de PS5 in 1920×2160 renderd...
[YouTube: Shadow of the Tomb Raider PS5 vs Xbox Series X/S Update - Can Next-Gen Handle 4K 60FPS?]
Ben ik nou gek? Of kan die resolutie gewoon nooit van z'n leven kloppen?
Ik bedoel wie heeft er een scherm met een 16:18 verhouding? 8)7
Checkerboard is vergelijkbaar met 1920x2160 qua pixel aantal, wordt ook genoemd in de video.
Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:07:
[...]
Checkerboard is vergelijkbaar met 1920x2160, wordt ook genoemd in de video.
Hoe dan? Dat betekend half de horizontale pixels en alle verticale pixels, dan krijg je dus uitgerekte pixels... plus dat zou betekenen dat de PS4 met resolutie van 3328×1872 zelfs nog meer pixels renderd....

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 08:29
cold_as_ijs schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

En zijn de laadtijden nu ook verbeterd met de betaalde PS5 upgrade? Want dat alleen al zou voor mij 10 euro waard
Ghost of Tshusima had toch sowieso (vrijwel) geen laadtijden? Kan me herinneren dat die game op de PS4 al zo snel laadde dat je die hints niet eens kon lezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Timothy3000 op 23-08-2021 10:15 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[...]

Na de 60fps patch voor de PS4 versie inderdaad wel ja maar ik heb hem vorig jaar op de PS4 gespeeld dus voor mij was het een leuke bonus.

Ik neem aan dat de PS5 versie van GoT eerder de volle capaciteit van de PS5 IO kan benutten en daarmee de laadtijden nog verder terug kan brengen maar de laadtijden in de PS4 versie waren al behoorlijk snel natuurlijk.
Digital Foundry heeft het getest vorige week en zag inderdaad een verbetering in laadtijden.

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

[...]

PS4 versie op de PS5 had al nauwelijks laadtijden, maar ik had gisteren laadtijden die dusdanig instant waren, dat ik dacht dat ik per ongeluk de map had gesloten ipv op fast travel te klikken.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• Caayn
  • Niet online
Kalder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Hoe dan? Dat betekend half de horizontale pixels en alle verticale pixels, dan krijg je dus uitgerekte pixels... plus dat zou betekenen dat de PS4 met resolutie van 3328×1872 zelfs nog meer pixels renderd....
De PS4 Pro renderd ook meer pixels, per frame, per seconde doet de PS5 er meer ;) Maar dat betekend niet dat het eind resultaat ook daadwerkelijk van de PS4 Pro beter is, de temporal resolutie op de PS5 is hoger dankzij de hogere framerate waardoor de IQ beter oogt.

Beeld verhouding maakt voor het renderen, qua load, niets uit. 1920x2160 wordt genoemd, niet omdat het de daadwerkelijke resolutie is, maar omdat het qua pixel aantal overéénkomt met die resolutie:

- 1920x2160 = ~4.1 miljoen pixels per frame
- 3328x1872 = ~6.2 miljoen pixels per frame
- 3840x2160 = ~8.2 miljoen pixels per frame (native 4K/2160p)
-3840x2160 + checkerboard = ~4.1 miljoen pixels per frame (wordt ook wel 2160c of 1920x2160 genoemd)

- PS4 doet (3328*1872*30) ~186.9 miljoen pixels per seconde.
- PS5 doet (1920*2160*60) ~248.8 miljoen pixels + 248.8 miljoen pixels die opgevuld worden (deze zijn niet gratis en kosten ook render tijd, maar minder dan de volledige pipeline opnieuw doorlopen) per seconde.

Checkerboard rendering houdt in dat je iedere frame andere pixels shade, de volgende frame shade/render je de pixels die je de vorige keer hebt overgeslagen. Het is een beetje vergelijkbaar met oude interlaced videos waarbij frame N alle even pixel rijen toont en frame N+1 alle oneven. Echter maakt checkerboard rendering, afhankelijk van de implementatie, o.a. gebruik van de informatie van voorgaande frames, nabij gelegen pixels en motion vectors om de "lege" pixels op te vullen. Hierdoor kan je checkerboard rendering lastig uitdrukken in klasieke resoluties, daarom wordt ook wel 50% van één as afgehaald omdat je dan op dezelfde pixel hoeveelheid uitkomt of de "p" vervangen door een "c"/"cb".

Simplistische visuele weergave:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fexternal-preview.redd.it%2FMF8y9iCkIPNE1IpiZ262aDl6uvFDDxOldw7h08EkgFI.png%3Fauto%3Dwebp%26s%3De55d7045e6b81971923a835ce3d13fe0a7d7898d&f=1&nofb=1

[ Voor 14% gewijzigd door Caayn op 23-08-2021 10:32 ]

Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:21:
[...]
De PS4 Pro renderd ook meer pixels ;) Maar dat betekend niet dat het eind resultaat ook daadwerkelijk beter is, de temporal resolutie op de PS5 is hoger dankzij de hogere framerate waardoor de IQ beter oogt.

Beeld verhouding maakt voor het renderen, qua load, niets uit. 1920x2160 wordt genoemd, niet omdat het de daadwerkelijke resolutie is, maar omdat het qua pixel aantal overéénkomt met die resolutie:

1920x2160 = ~4.1 miljoen pixels per frame
3328x1872 = ~6.2 miljoen pixels per frame
3840x2160 = ~8.2 miljoen pixels per frame (native 4K/2160p)
3840x2160 + checkerboard = ~4.1 miljoen pixels per frame (wordt ook wel 2160c of 1920x2160 genoemd)

Checkerboard rendering houdt in dat je iedere frame andere pixels shade, de volgende frame shade/render je de pixels die je de vorige keer hebt overgeslagen. Het is een beetje vergelijkbaar met oude interlaced videos waarbij frame N alle even pixel rijen toont en frame N+1 alle oneven. Echter maakt checkerboard rendering, afhankelijk van de implementatie, o.a. gebruik van de informatie van voorgaande frames, nabij gelegen pixels en motion vectors om de "lege" pixels op te vullen. Hierdoor kan je checkerboard rendering lastig uitdrukken in klasieke resoluties, daarom wordt ook wel 50% van één as afgehaald omdat je dan op dezelfde pixel hoeveelheid uitkomt of de "p" vervangen door een "c"/"cb".

Simplistische visuele weergave:
[Afbeelding]
Volgens mij kan het nooit kloppen dat een spel gerenderd word met aspect ratio van 16:18 (dat vervolgens alleen nog maar uitgerekt kan worden tot 16:9)
Ook lijkt het me niet dat je voor de next gen juist minder pixels gaat renderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalder op 23-08-2021 10:29 ]

• Caayn
  • Niet online
Kalder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Volgens mij kan het nooit kloppen dat een spel gerenderd word met aspect ratio van 16:18
Ook lijkt het me niet dat je voor de next gen juist minder pixels gaat renderen.
Lees mijn reactie nog eens rustig door :) Ik heb het e.a. iets verhelderd na het posten. Laat de aspect ratio en 1920x2160 als absolute resolutie los.
Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Lees mijn reactie nog eens rustig door :) Ik heb het e.a. iets verhelderd na het posten. Laat de aspect ratio en 1920x2160 als absolute resolutie los.
3328x1872 CB naar 4K kan ik begrijpen
1800p CB naar 4K kan ik begrijpen
alleen 1920x2160 CB naar 4K kan ik niet begrijpen...
Zelfs 1920x1080 CB naar 4K zou ik nog kunnen begrijpen... maar dit lijkt me gewoon foutief.

Als het om het aantal pixels gaat hadden ze beter 4.1 miljoen kunnen nemen en uitrekenen welke 16:9 resolutie daarbij past (zal dan iets meer zijn dan 1440p), het is gewoon niet logisch om iets te renderen met half de horizontale pixels en alle verticale pixels.

[ Voor 21% gewijzigd door Kalder op 23-08-2021 10:47 ]

• Caayn
  • Niet online
Kalder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

3328x1872 CB naar 4K kan ik begrijpen
Zelfs 1920x1080 CB naar 4K zou ik nog kunnen begrijpen... maar dit lijkt me gewoon foutief.
Ik denk dat jij CB niet snapt. Ik zal het nogmaals proberen uit te leggen met een schaakbord als analogie. Ik weet dat ik geen ster ben in het uitleggen van zaken, helemaal als het niet face-to-face is, waarvoor alvast excuus.

Een standaard schaakbord heeft 8 rijen en 8 kolommen, oftewel een "resolutie" van 8x8 = 64 pixels. Bij normaal renderen worden alle 64 vakjes/pixels volledig berekend. Bij checkerboard rendering doe je bij frame X eerste alle zwarte vakjes en vervolgens vul je de witte vakjes in met informatie van de nabijgelegen zwarte vakjes. Bij frame X+1 doe je dit precies andersom.

Normaal renderen:
- Frame X: Alle 64 vakjes bereken je.opnieuw
- Frame X+1: Alle 64 vakjes bereken je opnieuw

Checkboard rendering:
- Frame X: Bereken enkel de zwarte vakjes opnieuw, witte vakjes bereken je op basis van de vorige waarde en nabijgelegen zwarte vakjes
- Frame X+1: Bereken enkel de witte vakjes opnieuw, zwarte vakjes bereken je op basis van de vorige waarde en nabijgelegen zwarte vakjes

Hierdoor bereken je bij CB de helft van het aantal vakjes volledig opnieuw voor iedere frame. Hierdoor heb je een pixel hoeveelheid wat overeenkomt met 4x8 (32 vakjes). Maar 4x8 is puur ter illustratie om het aantal vakjes/pixels weer te geven, het is niet de daadwerkelijke resolutie. Aan het einde van de rit heb je wel alle 64 vakjes berekend, maar slechts 32 hiervan zijn volledig nieuw waardoor je veel render tijd kan besparen, en heb je gewoon een 8x8 resolutie die anders is berekend door een aantal shortcuts te nemen in het render process.

Simpelweg 50% van beide assen afhalen geeft je een andere pixel hoeveelheid (4x4=16). En 25% (6x6) van beide assen afhalen maakt het lastig om snel te zien wat de doel resolutie is. Daarom wordt 4x8 of 8c(b) veel gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Caayn op 23-08-2021 10:51 ]

Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

[/quote]Ik denk dat jij CB niet snapt. Ik zal het nogmaals proberen uit te leggen met een schaakbord als analogie.

Een standaard schaakbord heeft 8 rijen en 8 kolommen, oftewel een "resolutie" van 8x8 = 64 pixels. Bij normaal renderen worden alle 64 vakjes/pixels volledig berekend. Bij checkerboard rendering doe je bij frame X eerste alle zwarte vakjes en vervolgens vul je de witte vakjes in met informatie van de nabijgelegen zwarte vakjes. Bij frame X+1 doe je dit precies andersom, eerst alle

Normaal renderen:
- Frame X: Alle 64 vakjes bereken je.opnieuw
- Frame X+1: Alle 64 vakjes bereken je opnieuw

Checkboard rendering:
- Frame X: Bereken enkel de zwarte vakjes opnieuw, witte vakjes bereken je op basis van de vorige waarde en nabijgelegen zwarte vakjes
- Frame X+1: Bereken enkel de witte vakjes opnieuw, zwarte vakjes bereken je op basis van de vorige waarde en nabijgelegen zwarte vakjes

Hierdoor bereken je bij CB de helft van het aantal vakjes volledig opnieuw voor iedere frame. Hierdoor heb je een pixel hoeveelheid wat overeenkomt met 4x8 (32 vakjes). Maar 4x8 is puur ter illustratie om het aantal vakjes/pixels weer te geven, het is niet de daadwerkelijke resolutie. Aan het einde van de rit heb je wel alle 64 vakjes berekend, maar slechts 32 hiervan zijn volledig nieuw waardoor je veel render tijd kan besparen, en heb je gewoon een 8x8 resolutie die anders is berekend door een aantal shortcuts te nemen in het render process.

Simpelweg 50% van beide assen afhalen geeft je een andere pixel hoeveelheid (4x4=16). En 25% (6x6) van beide assen afhalen maakt het lastig om snel te zien wat de doel resolutie is. Daarom wordt 4x8 of 8c(b) veel gebruikt.
Hoe werkt het dan als de resolutie niet de helft is? Want GT Sport gebruikt 1800p en gebruikt CB om dat naar 4K te brengen.
Misschien ben ik hier niet slim genoeg voor hoor, zou kunnen, want ik blijf het onlogisch vinden ;) en in schaken ben ik ook niet al te best dus misschien heeft dat er ook wat mee te maken 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Kalder op 23-08-2021 10:57 ]

• Martijn1990
  • Laatst online: 19:01
Wat een resolutie discussie over een "enorme fuckup" die in een filmpje is genoemd wat waarschijnlijk helemaal geen "enorme fuckup" is :D
Dat kan ook anders

[ Voor 91% gewijzigd door BM op 23-08-2021 11:39 ]

• Caayn
  • Niet online
Kalder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:50:
[...]

Hoe werkt het dan als de resolutie niet de helft is? Want GT Sport gebruikt 1800p en gebruikt CB om dat naar 4K te brengen.
Misschien ben ik hier niet slim genoeg voor hoor, zou kunnen, want ik blijf het onlogisch vinden ;) en in schaken ben ik ook niet al te best dus misschien heeft dat er ook wat mee te maken 8)7
Daar snap ik je verwarring, dat is ook niet slim verwoord door sommige journalisten destijds. Die fout wordt soms nog steeds gemaakt.

GT Sport gebruikt checkerboard rendering om 1800p te halen en gebruikt daarna "normale"system level upscaling om 4K te bereiken of downscaling als de PS4 Pro in 1080p mode staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Caayn op 23-08-2021 11:05 ]

• Martijn1990
  • Laatst online: 19:01
Kalder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:58:
[...]

Als je het woord waarschijnlijk moet gebruiken weet je het zelf ook niet, dus bemoei je er niet mee.
Edit: voegt niks toe

[ Voor 29% gewijzigd door Martijn1990 op 23-08-2021 11:13 ]

Voor de geïnteresseerden, Samsung 870 qvo is vandaag en morgen in de aanbieding bij amazon. Scheelt een paar tientjes met de standaard prijs. Heb zelf de knoop maar doorgehakt, wordt de vervanger van mijn externe hdd aangezien ik nog veel ps4 backlog heb
Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:03:
[...]
Daar snap ik je verwarring, dat is ook niet slim verwoord door sommige journalisten destijds. Die fout wordt soms nog steeds gemaakt.

GT Sport gebruikt checkerboard rendering om 1800p te halen en gebruikt daarna "normale" upscaling om 4K te bereiken of downscaling als de PS4 Pro in 1080p mode staat.
Toch raar dan, dat het er met minder gerenderde pixels, toch beter uit kan zien en kan lijken op een 4K beeld met zoiets als CB, het is ook niet dat het DLSS of FSR gebruikt ofzo.

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:13
Vandaag heb ik Ghost Of Tsushima Director's Cut binnengekregen voor de PS5.
Hebben jullie tips voor dingen die ik zeker moet doen bij deze game?
AppleFan2007 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:13:
Tip 1: Plezier hebben in het spelen van de game :)

• Caayn
  • Niet online
Kalder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Toch raar dan, dat het er met minder gerenderde pixels, toch beter uit kan zien en kan lijken op een 4K beeld met zoiets als CB, het is ook niet dat het DLSS of FSR gebruikt ofzo.
De framerate is verdubbeld waardoor je een hogere temporal resolutie hebt. Per frame ligt het misschien lager maar per seconden pusht de PS5 er een stuk meer naar jouw TV. TLDR: Het beeld in beweging is scherper en CB kan(!) een close-to/identiek aan native beeld produceren zolang er geen beweging is.
Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

- PS4 doet (3328*1872*30) ~186.9 miljoen pixels per seconde.
- PS5 doet (1920*2160*60) ~248.8 miljoen pixels + 248.8 miljoen pixels die opgevuld worden (deze zijn niet gratis en kosten ook render tijd, maar minder dan de volledige pipeline opnieuw doorlopen) per seconde.

[ Voor 32% gewijzigd door Caayn op 23-08-2021 11:35 ]

Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:20:
[...]
De framerate is verdubbeld waardoor je een hogere temporal resolutie hebt. Per frame ligt het misschien lager maar per seconden pusht de PS5 er een stuk meer naar jouw TV. TLDR: Het beeld in beweging is scherper.

[...]
Het is niet TLDR ofzo, ik begrijp het gewoon niet helemaal, maar je beeld staat toch ook niet altijd in beweging? Soms sta je ergens stil, en zelfs dan ziet alles er nog goed uit (vooral met GT sport sta ik regelmatig naar stilstaande beelden te kijken) en dan valt het ook niet op dat maar de helft van de horizontale pixels gerenderd word, afgezien van de fps, want snap wel dat meer fps ook meer pixels is per seconde.

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04-2025
Dit weekend ook weer begonnen met GOT (PS5 versie)op een nieuwe PSN account. Mooie upgrade en speelt lekker weg.

Mis alleen wel de optie om cutscenes te skippen.

• Caayn
  • Niet online
Kalder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Het is niet TLDR ofzo, ik begrijp het gewoon niet helemaal, maar je beeld staat toch ook niet altijd in beweging? Soms sta je ergens stil, en zelfs dan ziet alles er nog goed uit (vooral met GT sport sta ik regelmatig naar stilstaande beelden te kijken) en dan valt het ook niet op dat maar de helft van de horizontale pixels gerenderd word, afgezien van de fps, want snap wel dat meer fps ook meer pixels is per seconde.
Omdat je bij CB data van het render process gebruikt om de ontbrekende pixels op te vullen kan je een frame produceren wat nagenoeg identiek is aan wanneer jij wel alle pixels volledig had berekend.

CB heeft moeite met beweging* omdat het informatie van voorgaande frames hergebruikt om te bepalen welke kleur een pixel moet krijgen. Bijvoorbeeld: als er geen beweging is en een pixel heeft al aantal frames blauw toegewezen gekregen dan krijgt hij bij de eerste volgende frame ook blauw toegewezen gekregen.

*Bij beweging is de historie niet perse accuraat, er kan nu bijvoorbeeld een muur op die plek staan ipv een blauwe lucht. Daarom wil CB nog wel eens ghosting produceren en helpt een hogere framerate omdat de verschillen tussen diverse frames kleiner is.

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Niet vermoord worden?

Also, het helpt om de stances te unlocken, zodat je beter overweg kunt met de verschillende soorten enemies.

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Verwijderd

Mijn vrouw speelt graag pricewatch: It Takes Two, PS4 & PS5 maar helaas weinig tot geen co-op medespelers.

Ze speelt met enige regelmaat en met name s’avonds (laat) als ontspanning, zo ook met https://tweakers.net/pric...-a-big-adventure-ps5.html

Voeg ons toe onder Gerard_Ingrid

Alvast bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2021 12:51 ]

• Lashrom
Timothy3000 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Wat maakte het dat de game voor jou niet repetitief was? Ik vond de game zelf ook na een paar uur in herhaling vallen. Wel uitgespeeld maar het voelde voor mij ook wel ietwat als Assassins Creed in Japan (al dan wel met een beter vechtsysteem).
Het gaf mij inderdaad ook wel een Assassins Creed reeks gevoel, maar misschien voelde het voor mij minder repetitief aan doordat je helemaal in de wereld en verhaal wordt ingezogen. Er was wel één of twee Acts waarbij ik het gevoel kreeg dat ik gewoon telkens van het kastje naar de muur werd gestuurd maar dat ging snel weer over.

Toch wel begrijpelijk dat velen het gevoel hebben dat je Act in Act uit steeds hetzelfde aan het doen bent. Maar over het algemeen is het bij Sandbox games gewoon moeilijk om verschillende gameplay elementen te implenteren. Ik denk dat je bij de nieuwe Horizon game ook hetzelfde gevoel gaat krijgen, maar dat de wereld er grafisch zo mooi uitziet in combinatie met het verhaal dat je de game lekker blijft doorspelen.

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Lashrom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

Het gaf mij inderdaad ook wel een Assassins Creed reeks gevoel, maar misschien voelde het voor mij minder repetitief aan doordat je helemaal in de wereld en verhaal wordt ingezogen. Er was wel één of twee Acts waarbij ik het gevoel kreeg dat ik gewoon telkens van het kastje naar de muur werd gestuurd maar dat ging snel weer over.

Toch wel begrijpelijk dat velen het gevoel hebben dat je Act in Act uit steeds hetzelfde aan het doen bent. Maar over het algemeen is het bij Sandbox games gewoon moeilijk om verschillende gameplay elementen te implenteren. Ik denk dat je bij de nieuwe Horizon game ook hetzelfde gevoel gaat krijgen, maar dat de wereld er grafisch zo mooi uitziet in combinatie met het verhaal dat je de game lekker blijft doorspelen.
GoT is daarentegen 1 van de weinige open world games waar ik wél alles heb verzamelt en vrijgespeeld.
Ik speel graag open world, maar alle collectibles verzamelen trekt mij nooit. Bij GoT voelde dat echter niet als een straf, ook omdat ik de gameplay erg fijn vind (al was R2 voor interactie ff wennen).

Het scheelt dat de fast travel retesnel is, verder zijn de omgevingen waar je doorheen reist heerlijk rustgevend.

• Lashrom
Bas170 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

GoT is daarentegen 1 van de weinige open world games waar ik wél alles heb verzamelt en vrijgespeeld.
Ik speel graag open world, maar alle collectibles verzamelen trekt mij nooit. Bij GoT voelde dat echter niet als een straf, ook omdat ik de gameplay erg fijn vind (al was R2 voor interactie ff wennen).

Het scheelt dat de fast travel retesnel is, verder zijn de omgevingen waar je doorheen reist heerlijk rustgevend.
Precies, dat had ik ook! Maar dat kwam ook omdat bijna alle collectibles invloed kan hebben op de uiterlijk en stats van Jin. Bij andere sandbox games zijn het meestal collectibles waar je weinig aan hebt. Dat hebben ze dus wel goed gedaan. Zelfs de fast travel functie heb ik weinig gebruikt, omdat het zo fijn was om met je paard de omgeving te kunnen verkennen.

• Caayn
  • Niet online
Iemand ergens toevallig al een teardown van het nieuwe "CFI-1102A" model gezien? Ben heel benieuwd of er iets in het koelelement is gewijzigd. In het verleden bracht een dergelijke wijziging van modelnummer ook wijzigingen in het koelelement met zich mee plus het lichtere gewicht van de CFI-1100B maakt mij wel nieuwsgierig :)

nieuws: 'Gewijzigd model Sony PlayStation 5 met nieuwe schroef verschijnt in ...

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 23-08-2021 15:29 ]

Verwijderd

Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:26:
Iemand ergens toevallig al een teardown van het nieuwe "CFI-1102A" model gezien? Ben heel benieuwd of er iets in het koelelement is gewijzigd. In het verleden bracht een dergelijke wijziging van modelnummer ook wijzigingen in het koelelement met zich mee plus het lichtere gewicht van de CFI-1100B maakt mij wel nieuwsgierig :)

nieuws: 'Gewijzigd model Sony PlayStation 5 met nieuwe schroef verschijnt in ...
Sowieso een abo-tje nemen bij de heren van Digital Foundry

Voor zover is alleen bekend dat er in Australië een model is geleverd met een nieuwe modelnummer, of deze kleiner is dan zijn voorganger is niet bekend.

• Peter711
Caayn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:26:

Mag hopen voor toekomstige kopers dat ze in de nieuwe versie niet meer de NIDEC fan plaatsen.
Nu pas met de los gekochte NMB fan (import direct uit China) kan ik normaal spelen (zonder K &&* geluid)
Een nieuw schroefje voor de stand... als dat alles is ;)

• Engineer Stewie
Peter711 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:31:
[...]

Mag hopen voor toekomstige kopers dat ze in de nieuwe versie niet meer de NIDEC fan plaatsen.
Nu pas met de los gekochte NMB fan (import direct uit China) kan ik normaal spelen (zonder K &&* geluid)
Een nieuw schroefje voor de stand... als dat alles is ;)
Was er ook geen stille Delta oud? Ik heb de NMB fan standaard. Tevreden mee :).

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:12
Engineer Stewie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:41:
[...]

Was er ook geen stille Delta oud? Ik heb de NMB fan standaard. Tevreden mee :).
Delta fan is stilste tijdens gamen, in ps menu is die de NMB weer de stilste. Bij sommige is zelfs de Nidec fan stil dus tja...je wilt geen coil whine. Die fans zijn makkelijk te vervangen en zullen vast wel rond €30 te koop zijn volgend jaar.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-01 10:09
Darksiders 3 ook uitgespeeld. Geweldige game. Geweldige serie. En de art design is echt smullen… nog ff keer de story van al de vier delen nakijken op tube…

Aanrader!

GamiQ, de game notes app met game maps!

Ja al de vosjes zijn echt de moeite waard :+

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Engineer Stewie
Donstil schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:40:
[...]

Ja al de vosjes zijn echt de moeite waard :+
De gele vogels volgen wil ook wel eens helpen :).

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:06
gewoon genieten van de omgevingen en het geluid, proberen te focussen op main verhaal maar ook zij lijnen volgen, speel het in gemakkelijk modus en vindt het verhaal en de beelden prachtig...

• Engineer Stewie
Gandalf68 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:50:
[...]
gewoon genieten van de omgevingen en het geluid, proberen te focussen op main verhaal maar ook zij lijnen volgen, speel het in gemakkelijk modus en vindt het verhaal en de beelden prachtig...
Normaal is na een tijdje al makkelijk zat. Easy zou ik niet doen

• Lashrom
Gandalf68 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:50:
[...]
Zou niet beginnen op Easy, naarmate je verder bent zorgen de vaardigheden ervoor dat je toch wel makkelijker de Mongolen kan verslaan.

En één ding nog: speel met Japanse audio en NL/EN ondertiteling. Ik vind de Engelse stemmen geen ruk aan om eerlijk te zijn. Het past ook niet bij de characters en algehele game.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Ik heb op medium gespeeld was idd goed te doen. Je skill systeem wordt uitgebreid met de verschillende 'stances' zorg dat je de juist stance tegen de juiste enemy gebruikt en samen met alle moves, trukjes en items kun je dan epische gevechten creëren. De standoff's zijn ook heerlijk om onder de knie te krijgen niets geeft zoveel voldoening als 4 vijanden achter elkaar met 1 slag neer te maaien :P

Voor de rest genieten van de mooie omgevingen en weerseffecten, die game is wat mij betreft episch :P

• schaapiej
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-01 15:30
Ben na alle verhalen hier toch ook wel benieuwd naar Ghost Of Tsushima. Op de PS4 nooit aan toegekomen, nu maar direct de PS5 versie spelen. Vriend van mij heeft hem gekocht, zodra hij er klaar mee is ga ik een poging wagen. Gisteren wel Hades besteld, kijken of ik daar doorheen kom of dat ie vanavond al op V&A staat! :p

<GoT>NightStalker

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Meer info over de PS5 SoC en confirmed L3 cache aan boord:
There is a clear indication of AMD's Infinity Fabric, which connects the entire chip, and L2 cache. The GDDR6X memory controller and PHY (physical layer) interface can be seen on the edge of the SoC, which is where the data enters and exits the processor. Looking closely, you can see the L3 cache there as well. You can also see the remaining images in the Fritzchens Fritz Flickr folder.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/fzDUstStzcbGeweRieq8HY-970-80.jpg

https://www.tomshardware....says-cheese-to-the-camera

• Caayn
  • Niet online
Tomshardware is rijkelijk laat. De eerste die shots van de PS5 kwamen in februari naar buiten die al scherp genoeg waren voor de conclusies die Tomshardware nu maakt.

Tweakers had er destijds nog een artikel over geschreven: geek: Infraroodfoto's tonen details van PlayStation 5-soc
quote: Tomshardware
The GDDR6X memory controller
De PS5 gebruikt GDDR6 geen GDDR6X.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 24-08-2021 11:08 ]

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Caayn schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Tomshardware is rijkelijk laat. De eerste die shots van de PS5 kwamen in februari naar buiten die al scherp genoeg waren voor de conclusies die Tomshardware nu maakt.

Tweakers had er destijds nog een artikel over geschreven: geek: Infraroodfoto's tonen details van PlayStation 5-soc

[...]
De PS5 gebruikt GDDR6 geen GDDR6X.
Deze shots zijn duidelijk dan die van toen, omdat de foto's op Flickr eergister zijn gepost.

• Engineer Stewie
Chaoss schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:06:
Ik heb op medium gespeeld was idd goed te doen. Je skill systeem wordt uitgebreid met de verschillende 'stances' zorg dat je de juist stance tegen de juiste enemy gebruikt en samen met alle moves, trukjes en items kun je dan epische gevechten creëren. De standoff's zijn ook heerlijk om onder de knie te krijgen niets geeft zoveel voldoening als 4 vijanden achter elkaar met 1 slag neer te maaien :P

Voor de rest genieten van de mooie omgevingen en weerseffecten, die game is wat mij betreft episch :P
Ik hebt Act 1 gedaan en eerste missie van Act 2. Dat armor dan maxed out en zwaard nog 1 upgrade verwijderd van max en dat is gewoon OP.
Ben het eerste gedeelte zowat aan het clearen en alles maai je zo neer. Met een max zwaard zelfs zonder armor…

Idd wel een dijk van een game. Dacht dat de setting me niet ging aanspreken, maar de gevechten zijn zo episch, zeker met de ghost en ranged weapons erbij.
Mis tot nu toe enkel nog zo een massief gevecht als de openingsscene…

[ Voor 11% gewijzigd door Engineer Stewie op 24-08-2021 11:33 ]

• Meister Sachs
  • Laatst online: 10-12-2025
schaapiej schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:39:
Ben na alle verhalen hier toch ook wel benieuwd naar Ghost Of Tsushima. Op de PS4 nooit aan toegekomen, nu maar direct de PS5 versie spelen. Vriend van mij heeft hem gekocht, zodra hij er klaar mee is ga ik een poging wagen. Gisteren wel Hades besteld, kijken of ik daar doorheen kom of dat ie vanavond al op V&A staat! :p
Had het spel eerder dit jaar voor een prikkie kunnen kopen, maar op de één of andere manier nooit aan toegekomen. Ik heb afgelopen weekend de PS5-upgrade gekocht en ben gelijk begonnen. Speel op resolution mode, blijkbaar is er dan sprake van een dynamische resolutie, in combinatie met 60 fps. Nog geen dip gehad, in ieder geval niet merkbaar. Het spel speelt als een tierelier. Het ziet er ook bij vlagen adembenemend uit. Voor HDR maak ik dan gebruik van HGiG i.p.v. Dynamic Tone Mapping, dat leidt in het geval van GoT tot mooie plaatjes.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Pagina: 1 ... 148 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord