Binnenkort komt de remake van Diablo 2: Resurrected. Volgens mij nog 40 dagen.KevinSetz schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:39:
Dag mensen ik ben opzoek naar een soort van Diablo game voor de PS5 wat is nou een goed alternatief?
Ik heb d3 al helemaal plat gespeeld en geen zin om op de PS5 opnieuw te beginnen
Hoe bedoel je “inmiddels geregeld”? Die is namelijk gratis bij de PSPlus als je een PS5 hebt heStimulate14 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:28:
Mannen, bedankt allemaal voor de reacties. The Last of Us inmiddels geregeld. Tweede controller besteld. It Takes Two wil ik bestellen om de vrouw tevreden te houden
. Ik zie overal de PS4 maar niet de PS5 editie. Of maakt dat niet uit? Sorry voor de domme vraag.
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 18-01 11:16
Speelt dat ook leuk in je eentje? Of kom je er zonder party niet doorheen? En moet je veel grinden als je niet wilt betalen?-SaveMe- schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:18:
[...]
Path of Exile. Is nog free to play ook en ERG uitgebreid!
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
20 aug komt de directory’s cut van Ghost of Tsushima. Ik heb de ps4 versie van GoT digitaal gekocht en wil de Director’s Cut upgraden naar de ps5 versie. Dit kost €30 maar ik zie hem nog niet in de store staan. Wel is de ps4 versie in de store te vinden voor €19,99. Maar dit is dan de versie voor de ps4 en heb je dus niet de next gen versie, 4K en 60fps…
De versie voor de ps5 komt dan later in de store te staan?
http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Komt met de launch. Meestal staat er in het hoofdmenu dan rechts daarvan een upgrade mogelijkheid. Met een linkje naar de storecypress3d schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:36:
20 aug komt de directory’s cut van Ghost of Tsushima. Ik heb de ps4 versie van GoT digitaal gekocht en wil de Director’s Cut upgraden naar de ps5 versie. Dit kost €30 maar ik zie hem nog niet in de store staan. Wel is de ps4 versie in de store te vinden voor €19,99. Maar dit is dan de versie voor de ps4 en heb je dus niet de next gen versie, 4K en 60fps…
Ja,Farabi schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:07:
Heeft de disc versie (ps4) van spider-man miles morales , een gratis ps5-upgrade?
Letterlijk eerste Google hit.
Dat speelt super in je eentje. En grinden is onnodig, er is echt zoveel content. Als je iets van de game kan zeggen is dat het misschien te groot en te uitgebreid is. Maar als je lekker monsters wil verslaan en steeds betere loot wil vinden dan zit je aan het goede adres!Chaoss schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:36:
[...]
Speelt dat ook leuk in je eentje? Of kom je er zonder party niet doorheen? En moet je veel grinden als je niet wilt betalen?
GamiQ, de game notes app met game maps!
Dankjewel! De receiver geeft het zelfs aan nuCaayn schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:23:
[...]
Via een omweg.
Je moet in de Blu-Ray app, tijdens het afspelen, de audio output op "bitstream" zetten. Het Dolby Atmos logo op jouw receiver zal mogelijk niet gaan branden maar als het goed is werkt Dolby Atmos dan wel voor Blu-rays.
Ligt PSN Store eruit? Ik kom er niet in via Android app en Trophies worden ook niet weergegeven.
Sorry, maar die uitleg klopt echt langs geen kanten.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:03:
Voor de mensen die het nog niet wisten
1. Je kan niet gaan koelen met enkel een vacuum te creëren. Dus als er warme lucht uit die 2 kleine ducts komt, moet er ook ergens aanvoer zijn van koude lucht.
2. De fan zuigt de koude lucht aan van die vele vents vooraan, en zal daardoor zo goed als niets uit die 2 kleine ducts gaan zuigen, dus daar gaat echt geen vacuum komen.
3. De SSD cover zit aan de buitenkant van de enclosure, én aan de voorkant. Dat die dus zou beschermen tegen de warmte of warme lucht van de console houdt absoluut geen steek. Meer zelfs, aan de buitenkant van die cover passeert juist de koude lucht die van vooraan ingezogen wordt.
4. "from the console heat that the fan is pulling out" : de fan trekt helemaal geen warme lucht uit de console, want het is een push model, waarbij de fan vóór de mainboard/heatsink zit en er koude lucht over blaast die dan langs achteraan zijn weg naar buiten vindt.
EDIT: zie ook YouTube: PS5 vs. Xbox Series X Airflow Testing: Cooling Design Efficiency & F... en enkele seconden later als hij een van de platen eraf doet, zie je dus heel goed waar de SSD cover zit .
EDIT2: met dat soort posts is het sowieso altijd beter van ook de URL bij te zetten zodat we eventueel ook extra uitleg kunnen zien, zien of het van een gereputeerde bron komt, of er correcties komen, etc....
[ Voor 48% gewijzigd door Twixie op 08-08-2021 12:01 ]
Zo, makkelijk die plus games die maand
plants vs zombies... ben te tam om mn EA account op te zoeken
tennis game, eerste dat je te zien krijgt is de ingame store
=> delete
ik speel wel even verder met plague tale... das tenminste iets deftigs
=> delete
Plague tale is wel een fijne game. Het verhaal zit goed in elkaar en er zit wel wat uitdaging in.SideShow schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:07:
Zo, makkelijk die plus games die maand
=> delete
Eergisteren heb ik de platinum ervan verdiend.
De games van deze maand zijn niet de beste, ik ga er niets van spelen.
Het trekt warme lucht uit de ducts mee uit de console naar achter. In dit geval zal dat al genoeg zijn om het warme lucht af te voeren zonder koele lucht erbij te laten komen. Enige koele lucht wat er voorbij komt is aan de bovenkant van de enclosure.Twixie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Sorry, maar die uitleg klopt echt langs geen kanten.
1. Je kan niet gaan koelen met enkel een vacuum te creëren. Dus als er warme lucht uit die 2 kleine ducts komt, moet er ook ergens aanvoer zijn van koude lucht.
2. De fan zuigt de koude lucht aan van die vele vents vooraan, en zal daardoor zo goed als niets uit die 2 kleine ducts gaan zuigen, dus daar gaat echt geen vacuum komen.
3. De SSD cover zit aan de buitenkant van de enclosure, én aan de voorkant. Dat die dus zou beschermen tegen de warmte of warme lucht van de console houdt absoluut geen steek. Meer zelfs, aan de buitenkant van die cover passeert juist de koude lucht die van vooraan ingezogen wordt.
4. "from the console heat that the fan is pulling out" : de fan trekt helemaal geen warme lucht uit de console, want het is een push model, waarbij de fan vóór de mainboard/heatsink zit en er koude lucht over blaast die dan langs achteraan zijn weg naar buiten vindt.
EDIT: zie ook YouTube: PS5 vs. Xbox Series X Airflow Testing: Cooling Design Efficiency & F... en enkele seconden later als hij een van de platen eraf doet, zie je dus heel goed waar de SSD cover zit .
EDIT2: met dat soort posts is het sowieso altijd beter van ook de URL bij te zetten zodat we eventueel ook extra uitleg kunnen zien, zien of het van een gereputeerde bron komt, of er correcties komen, etc....
Die ducts zijn er voor afvoer van warmte en zitten er niet voor de lol.
Hier exact hetzelfdeSideShow schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:07:
=> delete
start de game op, zie al dat gedoe over die store en kaarten => delete
- Chaoss
Plague tale is vet ja, wist niet of het mijn ding was maar door PS+ toch gespeeld en binnen een week uitgespeeld. Erg mee vermaakt.
Denk dat ik nu sw: Fallen order maar eens op moet snorren.
Denk dat ik nu sw: Fallen order maar eens op moet snorren.
Nee volgens mij moet je in de PS4 versie van de game je save game uploaden naar een server van de game, en die vervolgens in de PS5 versie downloaden, zo ging het althans bij No Man's Sky.aaaido schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:07:
[...]
lol.. (sorry)
Kan je niet vanuit psplus je saved games laden?
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Kijk eens naar dat filmpje, daar zie je heel goed dat de intake vents ook gewoon pal voor die SSD cover zitten.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:06:
[...]
Het trekt warme lucht uit de ducts mee uit de console naar achter. In dit geval zal dat al genoeg zijn om het warme lucht af te voeren zonder koele lucht erbij te laten komen. Enige koele lucht wat er voorbij komt is aan de bovenkant van de enclosure.
Wat ik wel nog nergens gezien heb (zou eens mijn eigen PS5 moeten openen), en misschien hint je daarop, is of er in de SSD bay nog openingen zijn waarlangs de lucht kan binnenkomen. Ik zou eigenlijk verwachten/hopen dat er aan de bovenkant een opening zit waar er ook lucht van de fan ingeblazen wordt. Maar daar dus geen woord over in jouw afbeelding.
Vraag me dan wel nog af waarom die 2 ducts dan buiten de enclosure uitkomen, ipv inwendig om dan verder naar achteren afgevoerd te worden. Maar mogelijk is dat om een betere/snellere airflow te kunnen hebben, en slaat dat vacuum stuk dan misschien daarop.
Je warme lucht wil je niet direct mengen met koele lucht, waardoor het niet direct mee de console in gaat namelijk en dus aan de butenkant zit en niet aan de binnenkant.Twixie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:17:
[...]
Kijk eens naar dat filmpje, daar zie je heel goed dat de intake vents ook gewoon pal voor die SSD cover zitten.
Wat ik wel nog nergens gezien heb (zou eens mijn eigen PS5 moeten openen), en misschien hint je daarop, is of er in de SSD bay nog openingen zijn waarlangs de lucht kan binnenkomen. Ik zou eigenlijk verwachten/hopen dat er aan de bovenkant een opening zit waar er ook lucht van de fan ingeblazen wordt. Maar daar dus geen woord over in jouw afbeelding.
Vraag me dan wel nog af waarom die 2 ducts dan buiten de enclosure uitkomen, ipv inwendig om dan verder naar achteren afgevoerd te worden. Maar mogelijk is dat om een betere/snellere airflow te kunnen hebben, en slaat dat vacuum stuk dan misschien daarop.
Wat wel kan (maar dat heb ik niet goed bekeken bij mijn eigen console) is dat er tussen de SSD shield cover nog een kleine ruimte zit waar wat koele lucht doorheen kan.
[ Voor 7% gewijzigd door Recon24 op 08-08-2021 13:24 ]
Als dat laatste het geval zou zijn, zou je zeggen dat het weglaten van dat afdek plaatje juist beter is, maar Sony zegt wel bij de instructies dat je het plaatje terug moet plaatsen.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:21:
[...]
Je warme lucht wil je niet direct mengen met koele lucht, waardoor het niet direct mee de console in gaat namelijk en dus aan de butenkant zit en niet aan de binnenkant.
Wat wel kan (maar dat heb ik niet goed bekeken bij mijn eigen console) is dat er tussen de SSD shield cover nog een kleine ruimte zit waar wat koele lucht doorheen kan.
Maar dat is exact wat er nu lijkt te gebeuren. Die 2 ducts van de SSD komen buiten (en niet binnen) de enclosure uit, en de warme lucht van de SSD wordt dus gemengd met de koude intake-lucht en zo door de fan de console terug ingeblazen.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:21:
[...]
Je warme lucht wil je niet direct mengen met koele lucht
Dat vind ik wel vreemd, en de enige reden die ik me kan bedenken is dat er op die manier betere airflow is omdat je ahw de fan dubbel gebruikt : om lucht deels in de SSD bay te blazen (ervan uitgaand dat daar binnen een opening is), en anderzijds om de warme lucht uit de bay te zuigen.
Inderdaad, is ook wat ik een paar dagen geleden schreef op basis van wat ik op Reddit las: dat de cover zorgt voor een soort tunnel binnen in de SSD. Maar dat vereist dus wel dat er in de bay ook ergens een opening bovenaan is waarlangs koele lucht van de fan de bay binnen geblazen wordt.Kalder schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:30:
[...]
Als dat laatste het geval zou zijn, zou je zeggen dat het weglaten van dat afdek plaatje juist beter is, maar Sony zegt wel bij de instructies dat je het plaatje terug moet plaatsen.
Die 2 ducts blijven dan sowieso wel vreemd, want als het voor airflow is, zou je toch wel meer ducts, verwachten. Langs die 2 kleine gaatjes kun je toch echt niet veel airflow verwachten.
EDIT: en zou ik ze ook verder naar beneden verwachten, want op de foto van @Recon24 kun je ook zien dat de helft van de SSD heatsink zelfs dan helemaal geen airflow krijgt. Daarmee dat ik toch mijn twijfels heb over de theorie dat dit voor airflow dient.
[ Voor 14% gewijzigd door Twixie op 08-08-2021 13:35 ]
De lucht die vanaf de SSD in de console wordt gezogen zal minimaal opgewarmd zijn, je praat over max +/-10w aan warmte. Het verschil in intake temperatuur is te verwaarlozen.Twixie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:31:
[...]
Maar dat is exact wat er nu lijkt te gebeuren. Die 2 ducts van de SSD komen buiten (en niet binnen) de enclosure uit, en de warme lucht van de SSD wordt dus gemengd met de koude intake-lucht en zo door de fan de console terug ingeblazen.
Dat vind ik wel vreemd, en de enige reden die ik me kan bedenken is dat er op die manier betere airflow is omdat je ahw de fan dubbel gebruikt : om lucht deels in de SSD bay te blazen (ervan uitgaand dat daar binnen een opening is), en anderzijds om de warme lucht uit de bay te zuigen.
Ik had meer verwacht van Digital Foundry. Geen tests met trage SSDs, niks over temperatuur.
De transfer test is handig vanuit een praktisch oogpunt maar zegt niks over de schrijf snelheid van de interne SSD. Dit omdat beide SSDs via dezelfde controller lopen.
[ Voor 18% gewijzigd door Caayn op 08-08-2021 13:50 ]
Nog eens wat rondgekeken ivm die SSD, en nu die in beta gesupporteerd is, zien we ook hoe dit zal werken. In tegenstelling tot wat we hier destijds een beetje hoopten, wordt die niet naadloos met de interne SSD gecombineerd tot 1 grotere internal storage, maar krijg je dus een 3de storage locatie erbij. Wil dus ook wel zeggen dat het nog altijd een beetje puzzelen zal blijven tussen interne storage en M.2 storage om je dure SSD space optimaal te vullen.
En het betekent wellicht ook dat als je interne SSD kapot gaat, je dus toch nog altijd met een dure reparatie zit, ipv de M.2 integraal te gaan gebruiken zonder de interne SSD.
En het betekent wellicht ook dat als je interne SSD kapot gaat, je dus toch nog altijd met een dure reparatie zit, ipv de M.2 integraal te gaan gebruiken zonder de interne SSD.
Ja dat had ik me ook al bedacht, daarom denk ik dat het misschien beter is om op de interne SSD alleen de games te zetten die je eigenlijk altijd wel geinstalleerd wil houden, en de rest op de M.2 zetten.Twixie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:46:
Nog eens wat rondgekeken ivm die SSD, en nu die in beta gesupporteerd is, zien we ook hoe dit zal werken. In tegenstelling tot wat we hier destijds een beetje hoopten, wordt die niet naadloos met de interne SSD gecombineerd tot 1 grotere internal storage, maar krijg je dus een 3de storage locatie erbij. Wil dus ook wel zeggen dat het nog altijd een beetje puzzelen zal blijven tussen interne storage en M.2 storage om je dure SSD space optimaal te vullen.
Grote kans dat als de interne SSD defect is dat het hele moederbord vervangen moet worden. Eén van de nadelen van solderen. Bij de PS3 en PS4 kon je inderdaad gewoon je opslag vervangen.
Er zitten hier 100% zeker mensen op tweakers die zonder al teveel moeite zo'n interne SSD los maken zonder iets te slopen. Ik zou het zelf ook niet kunnen denk ik, maar het is wel mogelijk natuurlijk.Caayn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:00:
Grote kans dat als de interne SSD defect is dat het hele moederbord vervangen moet worden. Eén van de nadelen van solderen. Bij de PS3 en PS4 kon je inderdaad gewoon je opslag vervangen.
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die een eventuele reparatie kunnen uitvoeren (solderen, OS overzetten, etc), afhankelijk van eventuele hard locks op chip type en encryptie (vergelijkbaar met Apple).Kalder schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:02:
[...]
Er zitten hier 100% zeker mensen op tweakers die zonder al teveel moeite zo'n interne SSD los maken zonder iets te slopen. Ik zou het zelf ook niet kunnen denk ik, maar het is wel mogelijk natuurlijk.
Is het PS5 OS al ergens te downloaden, zoals destijds ook met de PS3 en PS4 kon voor een complete restore?
offtopic:
Schiet mij nu te binnen dat er in het verleden een PS3 is geweest die met 12GB NAND geheugen kwam en dit uitschakelde wanneer er een HDD/SSD was geïnstalleerd. Daarbij kopieert de PS3 zelf de data vanaf NAND naar de HDD/SSD.
Schiet mij nu te binnen dat er in het verleden een PS3 is geweest die met 12GB NAND geheugen kwam en dit uitschakelde wanneer er een HDD/SSD was geïnstalleerd. Daarbij kopieert de PS3 zelf de data vanaf NAND naar de HDD/SSD.
[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 08-08-2021 14:15 ]
- Chaoss
Kans dat je ssd kapot gaat is een stuk kleiner dan een old fashion hdd. Lijkt me niet echt een issue om vooraf al rekening mee te houden.
Dat ik 2 disken krijg maakt me weinig uit ik had vantevoren niet anders verwacht.
Dat ik 2 disken krijg maakt me weinig uit ik had vantevoren niet anders verwacht.
Volgens mij zou je wel de firmware moeten kunnen downloaden, want je hebt dacht ik ook een optie in de safe-mode waarbij je de firmware kan updaten vanaf bijvoorbeeld een usbstick ofzo.Caayn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:12:
[...]
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn een eventuele reparatie kunnen uitvoeren (solderen, OS overzetten, etc).
Is het PS5 OS al ergens te downloaden, zoals destijds ook met de PS3 en PS4 kon voor een complete restore?
offtopic:
Edit: Ja het kan: https://www.playstation.c...ware/ps5/system-software/
[ Voor 5% gewijzigd door Kalder op 08-08-2021 14:17 ]
De eerste SSD die ik had was geloof ik een 840 van Samsung, die begon wel een stuk trager te worden en veroorzaakte volgens mij ook hickups dat het hele systeem bleef hangen, maar tegenwoordig zullen ze wel een stuk duurzamer gemaakt worden en gaan ze hopelijk wat langer mee.Chaoss schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:15:
Kans dat je ssd kapot gaat is een stuk kleiner dan een old fashion hdd. Lijkt me niet echt een issue om vooraf al rekeing mee te houden.
Het aantal schrijfacties over de levensduur is natuurlijk beperkt en uiteindelijk is dat wat je SSD sloopt. Als je er toch zorgen om maakt dan zou ik standaard alle games op m2 ssd installerenKalder schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:30:
[...]
De eerste SSD die ik had was geloof ik een 840 van Samsung, die begon wel een stuk trager te worden en veroorzaakte volgens mij ook hickups dat het hele systeem bleef hangen, maar tegenwoordig zullen ze wel een stuk duurzamer gemaakt worden en gaan ze hopelijk wat langer mee.
Het is idd geen gek idee om je interne SSD te ontlasten en bv alle grote games op de M.2. SSD te installeren en kleinere games op de interne. Tot nu toe lijkt het verschil in de beta al niet eens echt groot te zijn. Mijn Western Digital SN850 met third party heatsink ligt klaar.cold_as_ijs schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:18:
[...]
Het aantal schrijfacties over de levensduur is natuurlijk beperkt en uiteindelijk is dat wat je SSD sloopt. Als je er toch zorgen om maakt dan zou ik standaard alle games op m2 ssd installeren
Aankomende tijd komen er nog wel wat meer diepere tests en ik verwacht ook wel dat Sony van al deze fabrikanten samples heeft die ze testen voor de final firmware of erna. Wat ik me wel zit te bedenken is of ik nog een firmware update uitvoer van de SN850 voordat ik hem in de PS5 ga gebruiken.
Allemachtig mensen, waar zitten jullie je druk om te maken zeg..
'Als de interne SSD stuk gaat' , 'niet te repareren' en 'read/write cycles van de de SSD' etc etc
Hou toch eens op.. voordat die dingen er op grote schaal mee kappen is de PS7 er al..
'Als de interne SSD stuk gaat' , 'niet te repareren' en 'read/write cycles van de de SSD' etc etc
Hou toch eens op.. voordat die dingen er op grote schaal mee kappen is de PS7 er al..
Een onderwerp bespreken is niet direct ergens druk om makenpoor Leno schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:41:
Allemachtig mensen, waar zitten jullie je druk om te maken zeg..
Meest recente firmware, zolang er geen known issues zijn, kan nooit kwaad imo.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:33:
[...]
Het is idd geen gek idee om je interne SSD te ontlasten en bv alle grote games op de M.2. SSD te installeren en kleinere games op de interne. Tot nu toe lijkt het verschil in de beta al niet eens echt groot te zijn. Mijn Western Digital SN850 met third party heatsink ligt klaar.
Aankomende tijd komen er nog wel wat meer diepere tests en ik verwacht ook wel dat Sony van al deze fabrikanten samples heeft die ze testen voor de final firmware of erna. Wat ik me wel zit te bedenken is of ik nog een firmware update uitvoer van de SN850 voordat ik hem in de PS5 ga gebruiken.
Lijkt mij dat je de firmware ook achteraf nog kan updaten door hem tijdelijk terug in een PC te installeren? Uiteraard zonder hem opnieuw te formateren.
Dit is niet zozeer 'bespreken' als gewoon totaal nutteloze 'wat als, indien, misschien, eventueel' angstkreetjes uittenCaayn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:44:
[...]
Een onderwerp bespreken is niet direct ergens druk om maken
Jup, maar tegelijkertijd ben ik benieuwd of fabrikanten firmware updates voor hun NVMe drives kunnen pushen richting je PS5, al dan niet als optional feature (Zie PS5 OS nu ook een losse feature update optie heeft, naast OS updates) In dat geval kan Sony via die weg losse beta uitbrengen voor apps of in dit geval firmware updates voor NVMe drives.Caayn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:48:
[...]
Meest recente firmware, zolang er geen known issues zijn, kan nooit kwaad imo.
Lijkt mij dat je de firmware ook achteraf nog kan updaten door hem tijdelijk terug in een PC te installeren? Uiteraard zonder hem opnieuw te formateren.
Maar ik ga hem van de week even in mijn PC doen en de SN850 updaten.
In veel gevallen zal er geen reden zijn om te moeten updaten, sinds die optimalisaties gewoon via Sony gaan en misschien zelfs in samenwerking met de fabrikanten.Western Digital assures us that the new SN850 firmware will be available for download on or before July 12, 2021. The update process is fairly simple, since all you have to do is launch the Western Digital Dashboard software, and it'll prompt you for the update.
You can find Western Digital's full statement to us below.
Western Digital's statement:
The WD_BLACK SN850 NVMe SSD can experience a decrease in write performance when connected to a chipset M.2 slot on certain motherboards, specifically when max payload size (MPS) is set to 128 bytes (128B). To resolve this issue, Western Digital will release a firmware update that eliminates a restriction in our product for this setting of MPS, expected to be available by July 12, 2021.
For optimum SSD performance, Western Digital recommends that customers download the latest BIOS version and drivers for their system and connect the WD_BLACK SN850 directly to the processor/CPU M.2 slot.
According to the manufacturer's investigation, the SN850 suffers from a drop in write performance on some X570 motherboards when the maximum payload size (MPS) is configured for 128 bytes.
[ Voor 4% gewijzigd door Recon24 op 08-08-2021 16:03 ]
Scherp, dat zou inderdaad eventueel prima aangeboden kunnen worden via de update system features opties. Daar had ik nog niet eens over nagedacht.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:00:
[...]
Jup, maar tegelijkertijd ben ik benieuwd of fabrikanten firmware updates voor hun NVMe drives kunnen pushen richting je PS5, al dan niet als optional feature (Zie PS5 OS nu ook een losse feature update optie heeft, naast OS updates) In dat geval kan Sony via die weg losse beta uitbrengen voor apps of in dit geval firmware updates voor NVMe drives.
Maar ik ga hem van de week even in mijn PC doen en de SN850 updaten.
Mee eens. De meeste, lees vrijwel alle, zullen ook prima werken zonder updates.In veel gevallen zal er geen reden zijn om te moeten updaten, sinds die optimalisaties gewoon via Sony gaan en misschien zelfs in samenwerking met de fabrikanten.
De PS5 SSD controller moet nog steeds met de controller van de M.2 SSD communiceren en heeft geen rechtstreekse toegang tot de NAND chips van die SSD.
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 08-08-2021 16:18 ]
Welke heatsink gebruik je? Ik ga morgen of vanavond nog de SN850 bestellen maar weet nog niet goed welke heatsink. Ik zie door het aanbod van heatsinks ook niet de meest geschikte.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:33:
[...]
Het is idd geen gek idee om je interne SSD te ontlasten en bv alle grote games op de M.2. SSD te installeren en kleinere games op de interne. Tot nu toe lijkt het verschil in de beta al niet eens echt groot te zijn. Mijn Western Digital SN850 met third party heatsink ligt klaar.
Ik hoop wel dat je de firmware ook kan downloaden via de PlayStation, ik heb namelijk geen PC liggen met een aansluiting voor een M.2 SSD.
Verwijderd
Goedenavond Tweakers,
Vraagje, ik heb een PlayStation 5 sinds de release, vrijwel sinds het begin zodra ik de PlayStation 5 uit slaap mode haal dan schakelt de ps5 mijn tv in, (doormiddel van HDMI geloof ik). Dit werkt prima als de PlayStation 5 uit staat maar in slaap modes is dat totaal anders, de tv gaat wel aan maar het beeld blijft zwart.
Ik moet vervolgens zelf handmatig de HDMI kabel er opnieuw uit en in doen, je kunt het wel begrijpen gok ik, maar super irritant dus. Hebben jullie hier ook problemen mee? Of nog beter een oplossing?
Het betreft een Sony 4k Tv.
Sony KD-55XF7004
Vraagje, ik heb een PlayStation 5 sinds de release, vrijwel sinds het begin zodra ik de PlayStation 5 uit slaap mode haal dan schakelt de ps5 mijn tv in, (doormiddel van HDMI geloof ik). Dit werkt prima als de PlayStation 5 uit staat maar in slaap modes is dat totaal anders, de tv gaat wel aan maar het beeld blijft zwart.
Ik moet vervolgens zelf handmatig de HDMI kabel er opnieuw uit en in doen, je kunt het wel begrijpen gok ik, maar super irritant dus. Hebben jullie hier ook problemen mee? Of nog beter een oplossing?
Sony KD-55XF7004
Kun je HDMI-CEC niet uitzetten? Ik merkte dat ook al bij de PS4, ik vind dat soort automatische dingen rete-irritant.Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:04:
Goedenavond Tweakers,
Sony KD-55XF7004
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Verwijderd
Haha superdom dat ik daar niet aan gedacht had, thanksspaceboy schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:06:
[...]
Kun je HDMI-CEC niet uitzetten? Ik merkte dat ook al bij de PS4, ik vind dat soort automatische dingen rete-irritant.
Ik heb een Be Quiet MC1 heatsink. De ander die ik via amazon had gekregen van een ander merk was ietsjes te hoog. Heb volgens mij ook de verkeerde gekregen. Anyway die bewaar ik en gebruik ik wel in mijn pc zodra ik mijn main Windows 10 NVMe SSD later dit jaar vervang voor een PCI-e 4.0 model zodra Windows 11 komt.AppleFan2007 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:59:
[...]
Welke heatsink gebruik je? Ik ga morgen of vanavond nog de SN850 bestellen maar weet nog niet goed welke heatsink. Ik zie door het aanbod van heatsinks ook niet de meest geschikte.
Ik hoop wel dat je de firmware ook kan downloaden via de PlayStation, ik heb namelijk geen PC liggen met een aansluiting voor een M.2 SSD.
Damm wat is dat ghost of tsushima mooi en wat een heerlijk geluid in 5.1 surround ....echt een parel en dan ben ik nog in het begin bij de crematie.....
De Be Quiet MC1 lijkt mij ook een goede, alleen moet je bij die heatsink juist niet voor de Pro variant gaan want die is dikker en schijnt niet in de PS5 te passen maar de gewone MC1 wel volgens mij. Ik denk ook dat ik voor de MC1 ga, maar ik wacht nog wel even tot de update officieel is.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:14:
[...]
Ik heb een Be Quiet MC1 heatsink. De ander die ik via amazon had gekregen van een ander merk was ietsjes te hoog. Heb volgens mij ook de verkeerde gekregen. Anyway die bewaar ik en gebruik ik wel in mijn pc zodra ik mijn main Windows 10 NVMe SSD later dit jaar vervang voor een PCI-e 4.0 model zodra Windows 11 komt.
Denk dat de SSD die ik neem de Samsung PM9A1 wordt, is blijkbaar de OEM variant van de 980 Pro, met ietsjes lagere specs volgens mij maar nog steeds meer dan voldoende voor de PS5.
Alleen staat er een foutje in de price-watch die ik al doorgegeven heb maar nog niet is aangepast, en wel dat de 1TB versie van de PM9A1 1,2PB aan TBW zou hebben, maar dat geld alleen voor de 2TB versie, de 1TB heeft net als de 1TB 980 Pro 600TB aan TBW.
Bij werd de PS5 uitgeschakeld als de ik naar de PS5 HDMI input switchte op mijn TV. Dit begon hij pas te doen na een update op de PS of TV. Anyway die HDMI-CEC implementatie is gewoon brak wat mij betreft. Heb het meteen uitgezetVerwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:04:
Goedenavond Tweakers,
Sony KD-55XF7004
Vreemd ik heb een KD-55XD8599 en heb echt nooit problemen met HDMI-cec, bij mij werkt alles zoals je zou verwachten, zoals het hoort dus. Ik zet de TV uit, gaat de PS5 ook uit, Ik zet de PS5 aan, gaat de TV ook aan, bij TV aanzetten gaat de PS5 niet automatisch aan, tenzij de TV nog op het HDMI kanaal van de PS5 stond als laatste. Enige wat wel handig zou zijn is als de TV op een andere input staat en je zet hem uit dat hij dan niet de PS5 uit zet wat hij nu nog wel doet.Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:04:
Goedenavond Tweakers,
Sony KD-55XF7004
Mijn AV-receiver doet het trouwens ook uitstekend met HDMI-cec, maar reageert enkel op de TV als de TV aan gaat gaat de receiver aan en als de TV uit gaat gaat de receiver ook weer uit, kan niet met mijn receiver de TV aan of uit zetten, maar ik kan wel via het menu van de TV ook de instellingen van mijn AV-receiver wijzigen, alleen is even de juiste remote voor de receiver pakken een stuk makkelijker en minder omslachtig.
Ik vind het raar dat het bij iedereen zo anders werkt, en zelfs dat het anders werkt bij TV's van hetzelfde merk, zoals met name Sony TV's zelf, je zou toch zeggen dat juist Sony wel weet hoe ze TV's met de PS5 moeten laten communiceren?
Op 20 augustus komt de PS5 versie uit btw. Ik weet niet of je dit al wist.Gandalf68 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:09:
Damm wat is dat ghost of tsushima mooi en wat een heerlijk geluid in 5.1 surround ....echt een parel en dan ben ik nog in het begin bij de crematie.....
Ik heb sinds gisteren een PS5 en ik heb wel moeite met de UI. Misschien dat ik de enige ben maar ik vind de PS5 UI echt niet fijn. Waarom maakt Sony het iedere generatie lastiger.
Iedereen heeft eraan moeten wennen, uiteindelijk weet je niet beter. Maar ben het met je eens dat het echt een drama is. Vooral het omdraaien van knop inhouden of een keer drukken.Guerilla schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:29:
Ik heb sinds gisteren een PS5 en ik heb wel moeite met de UI. Misschien dat ik de enige ben maar ik vind de PS5 UI echt niet fijn. Waarom maakt Sony het iedere generatie lastiger.
Vernieuwing staat niet altijd gelijk aan verbetering, al denkt Sony daar vast anders over.
Zou je voor dat bedrag dan juist niet beter voor de WD SN850 gaan in plaats van de 980 Pro? Maar verder zijn het beide goede drives natuurlijk.Kalder schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:10:
[...]
De Be Quiet MC1 lijkt mij ook een goede, alleen moet je bij die heatsink juist niet voor de Pro variant gaan want die is dikker en schijnt niet in de PS5 te passen maar de gewone MC1 wel volgens mij. Ik denk ook dat ik voor de MC1 ga, maar ik wacht nog wel even tot de update officieel is.
Denk dat de SSD die ik neem de Samsung PM9A1 wordt, is blijkbaar de OEM variant van de 980 Pro, met ietsjes lagere specs volgens mij maar nog steeds meer dan voldoende voor de PS5.
Alleen staat er een foutje in de price-watch die ik al doorgegeven heb maar nog niet is aangepast, en wel dat de 1TB versie van de PM9A1 1,2PB aan TBW zou hebben, maar dat geld alleen voor de 2TB versie, de 1TB heeft net als de 1TB 980 Pro 600TB aan TBW.
Dat lange en korte indrukken van de PS knop mogen ze van mij een optie voor maken: Normal or InvertedSegafreak83 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:32:
[...]
Iedereen heeft eraan moeten wennen, uiteindelijk weet je niet beter. Maar ben het met je eens dat het echt een drama is. Vooral het omdraaien van knop inhouden of een keer drukken.
Vernieuwing staat niet altijd gelijk aan verbetering, al denkt Sony daar vast anders over.
Ik druk ook re-gel-ma-tig verkeerd, lang drukken terwijl ik kort moet drukken, en kort drukken als ik lang moet drukken. Het is gewoon vervelend dat dat op de PS4 andersom zat, en als ze nou gewoon die optie maken kunnen mensen die er al aangewend zijn het blijven gebruiken en voor mensen als mij die kunnen het dan gewoon op inverted zetten, dat je met een korte klik bij je games komt, en met lange klik bij dat onderste menu.
Nee ik wilde juist gaan voor de Samsung PM9A1 omdat die nog goedkoper is dan de WD SN850 en kwa specs vrijwel hetzelfde is als de 980 Pro met een klein aantal puntjes die wel beter waren op de 980 Pro maar niet met veel. zoals 850.000 IOPS vs 1.000.000 IOPS met Schrijven (random 4K, QD32) Lezen is IOPS wel hetzelfde. Dus ik denk dat het een prima kaart moet zijn voor de PS5. En ik heb zelf meer vertrouwen in Samsung dan in WD om de een of andere reden.Recon24 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:15:
[...]
Zou je voor dat bedrag dan juist niet beter voor de WD SN850 gaan in plaats van de 980 Pro? Maar verder zijn het beide goede drives natuurlijk.
ja ik heb de ps4 discversie , voor 20 euro dacht ik ps5 versie en dan ook een digitale ps4 versie aldus filmpje ... is me nog niet helemaal duidelijk...Cowboy_Henk schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:15:
[...]
Op 20 augustus komt de PS5 versie uit btw. Ik weet niet of je dit al wist.
30.euro. 20 euro voor en uitbreiding zelf en 10 voor de ps4 -> PS5 upgrade.Gandalf68 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:32:
[...]
ja ik heb de ps4 discversie , voor 20 euro dacht ik ps5 versie en dan ook een digitale ps4 versie aldus filmpje ... is me nog niet helemaal duidelijk...
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik speel heel vaak met dopjes in mijn oor. Dit zijn gewoon mijn oude telefoon dopjes.
Nu dacht ik na om de pulse Headphone aan te schaffen maar tot mijn verbazing heb je dan een dongle ipv via de PS5 zelf. Dit is nogal een groot ding en mijn usb poorten zijn aan de achterkant vol.
Nu heb ik een bose soundbar 700 en ik weet dat je daar de 700 headphones via BT kan aansluiten. Ik ben alleen bang dat dit niet een brug te ver is en dat het latency issues gaat geven. Ik ga mij hier aan irriteren als het geluid niet in sync is. Iemand een idee? Of soort gelijke oplossin gevonden? In dit geval zou ik het niet erg vinden om iets meer geld uit te geven omdat headphones ook veelzijdiger is dan de Pulse. Die zou ik dan alleen voor het gamen gebruiken. De 700 gewoon voor alles qua muziek.
Nu dacht ik na om de pulse Headphone aan te schaffen maar tot mijn verbazing heb je dan een dongle ipv via de PS5 zelf. Dit is nogal een groot ding en mijn usb poorten zijn aan de achterkant vol.
Nu heb ik een bose soundbar 700 en ik weet dat je daar de 700 headphones via BT kan aansluiten. Ik ben alleen bang dat dit niet een brug te ver is en dat het latency issues gaat geven. Ik ga mij hier aan irriteren als het geluid niet in sync is. Iemand een idee? Of soort gelijke oplossin gevonden? In dit geval zou ik het niet erg vinden om iets meer geld uit te geven omdat headphones ook veelzijdiger is dan de Pulse. Die zou ik dan alleen voor het gamen gebruiken. De 700 gewoon voor alles qua muziek.
[ Voor 15% gewijzigd door Quakie op 09-08-2021 08:36 ]
Ik teken nergens meer voor
Mijn HTPC heeft een PCIe 2.0 M.2, dat zou toch moeten werken lijkt mij, zelfs met een SN850.AppleFan2007 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:59:
[...]
Welke heatsink gebruik je? Ik ga morgen of vanavond nog de SN850 bestellen maar weet nog niet goed welke heatsink. Ik zie door het aanbod van heatsinks ook niet de meest geschikte.
Heb hier ook nog USB naar M.2 behuizing. Strake eens een poging doen of die WD software het doet (werkt alleen met Windows trouwens) en of er wel een firmware update is. In mijn HTPC zit een Samsung SSD en daarvoor heb ik in de 3 jaar dat ik die PC heb nog nooit een update gezien.
Ik heb ook de SN850 met heatsink liggen hier (Coolblue had een aanbieding).
Ik had ook verwacht dat Sony voor dezelfde oplossing als Microsoft zou gaan, dus dat de extra SSD als een aparte disk wordt herkend.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik zou even goed opletten met wat je hebt op je moederbord. Die 2.0 kan zijn dat je hier praat over een SATA M.2.loekf2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
Mijn HTPC heeft een PCIe 2.0 M.2, dat zou toch moeten werken lijkt mij, zelfs met een SN850.
Heb hier ook nog USB naar M.2 behuizing. Strake eens een poging doen of die WD software het doet (werkt alleen met Windows trouwens) en of er wel een firmware update is. In mijn HTPC zit een Samsung SSD en daarvoor heb ik in de 3 jaar dat ik die PC heb nog nooit een update gezien.
Ik heb ook de SN850 met heatsink liggen hier (Coolblue had een aanbieding).
Ik had ook verwacht dat Sony voor dezelfde oplossing als Microsoft zou gaan, dus dat de extra SSD als een aparte disk wordt herkend.

Anyway, voor de SN850 is er een firmware update maar zoals ik al zei zal het niet uitmaken of je de update gaat uitvoeren of niet. Echter ga ik het zelf wel doen voordat hij in mijn PS5 gaat. Mijn NVMe drives in mijn PC heb in de afgelopen jaren ook denk 2 firmware updates gezien.
Ik heb het idee dat dit niet gaat werken. Over USB zal je niet kunnen updaten maar zal het direct op de NVMe port moeten worden aangesloten of via een thunderbold NVMe case.Heb hier ook nog USB naar M.2 behuizing. Strake eens een poging doen of die WD software het doet (werkt alleen met Windows trouwens) en of er wel een firmware update is.
-----------------------------------------------
[ Voor 17% gewijzigd door Recon24 op 09-08-2021 13:45 ]
Ik heb even WD's "Western Digital Dashboard" gedownload en op een laptopje geinstalleerd. SN850 in een USB-C behuizing. Hij werd herkend en je kunt volgens mij de FW updaten. Echter de firmware versie die ie rapporteerde was 0401 en er was geen update.Recon24 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:17:
[...]
Ik zou even goed opletten met wat je hebt op je moederbord. Die 2.0 kan zijn dat je hier praat over een SATA M.2.
[Afbeelding]
Anyway, voor de SN850 is er een firmware update maar zoals ik al zei zal het niet uitmaken of je de update gaat uitvoeren of niet. Echter ga ik het zelf wel doen voordat hij in mijn PS5 gaat. Mijn NVMe drives in mijn PC heb in de afgelopen jaren ook denk 2 firmware updates gezien.
[...]
Ik heb het idee dat dit niet gaat werken. Over USB zal je niet kunnen updaten maar zal het direct op de NVMe port moeten worden aangesloten of via een thunderbold NVMe case.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik heb de Be Quiet! MC1 ook alvast besteld. Nu nog bedenken of het 1 of 2 TB wordt van de SN850.
Ik gebruik zelf een Bluetooth Transmitter (https://www.taotronics.co...ooth-transmitter-receiver) gekoppeld met mijn televisie en Razer Opus headphone. Ik merk niets van latency issues, ook niet via een testsignaal op tv.Quakie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:35:
Ik speel heel vaak met dopjes in mijn oor. Dit zijn gewoon mijn oude telefoon dopjes.
Het enige nadeel is dat je geen microfoon kan gebruiken, maar die zit tegenwoordig ook 'gewoon' in je controller.
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord
Als aanvulling hierop, kun je op de 1 of andere manier de Apple AirPods pro koppelen aan de ps5?RPHN schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:52:
Is er een mogelijkheid om een bluetooth soundbar te koppelen aan de PS5?
Je kan geen Bluetooth soundbar koppelen, airpods weet ik niet. PS5 ondersteunt geen externe bluetooth speakers.Redmonkey92 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:22:
[...]
Als aanvulling hierop, kun je op de 1 of andere manier de Apple AirPods pro koppelen aan de ps5?
Makkelijkste is een dongle kopen die je in je PS5 plugt. Ik heb zelf goede ervaringen met de Creative BT-MW3Redmonkey92 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:22:
[...]
Als aanvulling hierop, kun je op de 1 of andere manier de Apple AirPods pro koppelen aan de ps5?
Hiermee kun je elke bluetooth koptelefoon gebruiken op je PS5, ik gebruik zelf mijn AirPods Max hiermee. Werkt goed maar heb wel een kleine audio sync delay.
Ik ben aan het kijken voor een USB drive om de PS4 games op te zetten, maar vind niet echt een goed overzicht. Zelfs als je zoekt kom je overal lijstjes meet plus en minpunten tegen maar niet echt nuttig in mijn ogen. Zelfs Digital Foundry heeft geen tabel meet laad en transfer tijden alleen wat generieke plus en min die niet te vergelijken zijn.
Wat zoek ik: bulk om PS4 games vanaf te spelen. Liefst betaalbaar uiteraard.
Mijn huidige twee opties: WD Black P10 5TB en de Seagate Portable 5TB (de niet PS branded versie).
Iemand betere opties in deze price range of ergens een pagina die wel de realworld specs vergelijkt?
Mijn huidige twee opties: WD Black P10 5TB en de Seagate Portable 5TB (de niet PS branded versie).
Iemand betere opties in deze price range of ergens een pagina die wel de realworld specs vergelijkt?
Volgens mij is de USB snelheid al gauw de bottleneck, en voldoet elke moderne harde schijf.LOTG schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:04:
Ik ben aan het kijken voor een USB drive om de PS4 games op te zetten, maar vind niet echt een goed overzicht. Zelfs als je zoekt kom je overal lijstjes meet plus en minpunten tegen maar niet echt nuttig in mijn ogen. Zelfs Digital Foundry heeft geen tabel meet laad en transfer tijden alleen wat generieke plus en min die niet te vergelijken zijn.
Zelf zou ik wel een 2.5" model nemen omdat die geen extra adapter nodig hebben en gevoed worden door de USB kabel. En 2 of 4TB volstaat wel toch? Je hoeft natuurlijk geen tientallen games tegelijk geïnstalleerd te hebben.
Zelf wacht ik totdat firmware v2 beschikbaar komt, en dan prik ik er een 2TB SSD in. Ruimte zat op die manier.
@Nyarlathotep Mja het is voor mijn vriendin, ik deel je mening maar zei niet en wil graag al haar disc based games geïnstalleerd hebben (ik op meestal voor digital).
En er hangt nu een 2TB drive aan die vol is...
Dus ja, voor haar verjaardag stond een externe drive waar alles op past op de lijst.
En er hangt nu een 2TB drive aan die vol is...
Dus ja, voor haar verjaardag stond een externe drive waar alles op past op de lijst.
Dan zou er ook geen voordeel zijn van externe SSDs, terwijl die toch echt beduidend sneller zijn dan externe HDDs. Wel denk ik dat de verschillen verwaarloosbaar zijn. Ga je er echt last van hebben als een bepaald spel 70 seconden ipv 60 seconden moet laden met HDD x vs HDD y ?Nyarlathotep schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:11:
[...]
Volgens mij is de USB snelheid al gauw de bottleneck, en voldoet elke moderne harde schijf.
Tientallen ? Inderdaad niet, eerder honderdtallenZelf zou ik wel een 2.5" model nemen omdat die geen extra adapter nodig hebben en gevoed worden door de USB kabel. En 2 of 4TB volstaat wel toch? Je hoeft natuurlijk geen tientallen games tegelijk geïnstalleerd te hebben.
Zinvol ? Wellicht niet, maar wel leuk als ik ineens een random ander game wil uitproberen dat ik het maar voor het kiezen heb ipv er dan ineens weer eentje eerst te moeten gaan downloaden.
@LOTG Laadtijden van externe SSD zijn net zo snel als intern maar externe HDD is een stuk trager.
Wil je haar echt blij maken dan koop je een 4-8 TB SSD 😉.
Is ruimte belangrijker dan snelheid en heb je beperkter budget dan maakt het niet zo heel veel uit welke externe HDD je koopt.
Is ruimte belangrijker dan snelheid en heb je beperkter budget dan maakt het niet zo heel veel uit welke externe HDD je koopt.
Nee geen 8TB SSD, de PS5 ondersteund volgens mij een max van 4TBcold_as_ijs schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:29:
@LOTG Laadtijden van externe SSD zijn net zo snel als intern maar externe HDD is een stuk trager.
[YouTube: PS5 External SSD Testing: SATA vs NVMe vs Hard Drive - Back-Compat Titles + Read/Write Speed Tests!]
Wat is nou eigenlijk exact het verschil tussen een retail product of OEM? Ik zou graag de Samsung PM9A1 in m'n PS5 stoppen, maar nou lees ik bij andere SSD's vaak dat ze bijvoorbeeld tot wel 5 jaar garantie bieden. Daar zie ik niets over bij de PM9A1 OEM, maar volgens mij hebben we hier in Nederland sowieso standaard 2 jaar garantie. Dus je krijgt er geen langdurige garantie bij, ik zou wel de WD SN850 kunnen halen die wel weer 5 jaar garantie heeft, maar wat ik begrepen heb is de 980 Pro het meest consistent, dus ik verwacht van de PM9A1 niet veel minder. Zit nog wel een beetje in dubio, over de WD SN850 of de PM9A1 omdat ik nog niemand gehoord heb die er één gebruikt icm PS5, en de WD SN850 wordt zelfs door Sony aanbevolen en is ook niet veel duurder is.
Het liefst zou ik die Firecuda 530 nemen, vanwege de verbeterde duurzaamheid, maar die is behoorlijk prijzig. Het feit dat hij sneller is dan de rest kan me ook maar weinig interesseren, al die gen4 M.2's met 7000MB/s leessnelheid zijn allemaal snel genoeg en ik denk niet dat de verschillen erg groot zijn tussen de verschillende SSD's. Maar de FireCuda 530 heeft bij de 1TB variant ook gewoon 1,2PB aan TBW waar de meeste andere nog rond de 600-700TB zitten) maar er zal wel een verschil zitten tussen de PS5 z'n interne SSD, de M.2 SSD en een eventuele externe SSD. Maar denk dat je met de M.2 SSD's onderling weinig verschil zal merken,
Oh what to do, what to do? Ik heb nog een ongebruikte 1TB HDD die ik in een enclosure/adapter kan doen zodat ik hem extern kan gebruiken.. Of een iets goedkopere externe SSD kopen voor nu? Kunnen alle PS4 games daarop, zoveel PS5 games heb ik toch nog niet. Of wachten en hopen dat de prijzen van M.2 SSD's nog verder zakken?
Of nu al een flink bedrag uitgeven om een M.2 SSD te kopen? Wat denken jullie dat prijzen gaan doen de komende 6-12 maanden?
Het liefst zou ik die Firecuda 530 nemen, vanwege de verbeterde duurzaamheid, maar die is behoorlijk prijzig. Het feit dat hij sneller is dan de rest kan me ook maar weinig interesseren, al die gen4 M.2's met 7000MB/s leessnelheid zijn allemaal snel genoeg en ik denk niet dat de verschillen erg groot zijn tussen de verschillende SSD's. Maar de FireCuda 530 heeft bij de 1TB variant ook gewoon 1,2PB aan TBW waar de meeste andere nog rond de 600-700TB zitten) maar er zal wel een verschil zitten tussen de PS5 z'n interne SSD, de M.2 SSD en een eventuele externe SSD. Maar denk dat je met de M.2 SSD's onderling weinig verschil zal merken,
Oh what to do, what to do? Ik heb nog een ongebruikte 1TB HDD die ik in een enclosure/adapter kan doen zodat ik hem extern kan gebruiken.. Of een iets goedkopere externe SSD kopen voor nu? Kunnen alle PS4 games daarop, zoveel PS5 games heb ik toch nog niet. Of wachten en hopen dat de prijzen van M.2 SSD's nog verder zakken?
Of nu al een flink bedrag uitgeven om een M.2 SSD te kopen? Wat denken jullie dat prijzen gaan doen de komende 6-12 maanden?
Kena (digitale versie)
Ontvangen mail Sony
"Toen je de pre-order plaatste, was de verwachte releasedatum 24/08/2021. De release van Kena: Bridge of Spirits wordt nu verwacht op 21/09/2021"
Gaan we weer...
Ontvangen mail Sony
"Toen je de pre-order plaatste, was de verwachte releasedatum 24/08/2021. De release van Kena: Bridge of Spirits wordt nu verwacht op 21/09/2021"
Gaan we weer...
[ Voor 10% gewijzigd door Peter711 op 09-08-2021 18:20 ]
Ja inderdaad wel een beetje laat deze mail, had het wel wat eerder verwacht.Peter711 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:16:
Kena (digitale versie)
Ontvangen mail Sony
Gaan we weer...
Ik zou die lelijke doos ook proberen weg te werken in een kastjeschumi1986 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:46:
[Afbeelding]
Zo nu mag ik eindelijk kritisch zijn op een XBOX/PS5 zonder een Fanboy te zijn
Daarin tegen vind ik de PS5 ook niet bijzonder mooi hoor, maar wel mooier dan die rechthoekige 15×15×30 cm zwarte doos (ik checkte hierna even de daadwerkelijke dimensies, ik had het bijna perfect gegokt haha, hij is in het echt 151x151x301 mm).
Als ik in een glimps zo'n series X zie staan zou je denken dat het een luidspreker is waar geluid uit hoort te komen... daar vind ik het meer op lijken, alleen dan is het meetsal wel weer raar dat je maar 1 luidspreker op je TV meubel hebt staan, totdat je erachter komt dat het een console is, hehe.
Dit niet om een vs discussie te beginnen ofzo trouwens, dus mocht je over mijn "mening" wat te zeggen hebben, houd het dan netjes en sociaal. En de ene is niet mooier dan de ander, iemand vindt de ene of de andere mooier.
nieuws: Kena: Bridge of Spirits is uitgesteld tot 21 septemberPeter711 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:16:
Kena (digitale versie)
Ontvangen mail Sony
Gaan we weer...
Weekje of 2 terug bekend gemaakt inderdaad 😉 beter wat uitstel dan een brakke game op de markt zetten 👍
Grappig, ik vind de PS5 juist voor geen meter uitzien en zou het voor de looks al bijna niet willen kopen, was het niet dat ik nooit een Xbox heb gehad en mijn PS Plus vol games staat waar van ik een paar nog in 60fps wil spelen, met de hoop minder last te hebben van motion sickness.Kalder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:26:
[...]
Ik zou die lelijke doos ook proberen weg te werken in een kastjeSommige vinden de PS5 er niet uit zien, maar als ik het vergelijk met de xbox is het echt een fantastisch design naar mijn mening. Vind die xbox er niet uit zien als een apparaat, laat staan game console, ook van alle foto's die ik ervan gezien heb van XSX's in mensen hun gameroom, ik vind die box gewoon echt helemaal nergens bij passen, in geen enkele opstelling.
Daarin tegen vind ik de PS5 ook niet bijzonder mooi hoor, maar wel mooier dan die rechthoekige 15×15×30 cm zwarte doos (ik checkte hierna even de daadwerkelijke dimensies, ik had het bijna perfect gegokt haha, hij is in het echt 151x151x301 mm).
Als ik in een glimps zo'n series X zie staan zou je denken dat het een luidspreker is waar geluid uit hoort te komen... daar vind ik het meer op lijken, alleen dan is het meetsal wel weer raar dat je maar 1 luidspreker op je TV meubel hebt staan, totdat je erachter komt dat het een console is, hehe.
Dit niet om een vs discussie te beginnen ofzo trouwens, dus mocht je over mijn "mening" wat te zeggen hebben, houd het dan netjes en sociaal. En de ene is niet mooier dan de ander, iemand vindt de ene of de andere mooier.
De Xbox, lijkt zoals je zegt op een speaker of kleine subwoofer, ik zou, dat beter kunnen wegwerken in mijn interieur, maar smaken verschillen en gelukkig maar
Juniper RWD
Idd een persoonlijke mening, zo zou ik het liefst een gat naar de oprit boren (oprit is achter de muur waar de tv aan hangt) en de ps5 op de oprit te zetten zodat deze niet in huis hoeft te staan. Terwijl ik het design van de XSX beter bij het interieur vind passen.Kalder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:26:
[...]
Ik zou die lelijke doos ook proberen weg te werken in een kastjeSommige vinden de PS5 er niet uit zien, maar als ik het vergelijk met de xbox is het echt een fantastisch design naar mijn mening. Vind die xbox er niet uit zien als een apparaat, laat staan game console, ook van alle foto's die ik ervan gezien heb van XSX's in mensen hun gameroom, ik vind die box gewoon echt helemaal nergens bij passen, in geen enkele opstelling.
Ik weet niet of de nederlandse weer condities wel geschikt zijn om een PS5 buitenshuis te laten draaien, dan moet hij op z'n minst een droog plekje hebben, maar alleen al vochtige lucht van buiten kan al schadelijk zijn en als het gaat vriezen heb je denk ik ook wel een probleem, met name als ie dan warm word door gebruik kan er overal condens tevoorschijn komen wat dan natuurlijk voor kortsluitingen kan zorgen binnen de PS5.schumi1986 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:36:
[...]
Idd een persoonlijke mening, zo zou ik het liefst een gat naar de oprit boren (oprit is achter de muur waar de tv aan hangt) en de ps5 op de oprit te zetten zodat deze niet in huis hoeft te staan. Terwijl ik het design van de XSX beter bij het interieur vind passen.
Maar je zou bijvoorbeeld niet de eerste hier op tweakers zijn die zijn PS5 in de meterkast heeft verstopt
[ Voor 12% gewijzigd door Kalder op 09-08-2021 18:43 ]
@Kalder Totdat je die XSX thuis in het echt ziet, zelf vind ik hem mooier dan me PS5. Ook al gaat me voorkeur naar Sony, heb het gevoel dat sony ps5 te snel heeft uitgebracht en geschrokken waren van de ms release.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Of gewoon simpel achter de TVKalder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:40:
[...]
Maar je zou bijvoorbeeld niet de eerste hier op tweakers zijn die zijn PS5 in de meterkast heeft verstopt
De Xbox heeft een neutrale uitstraling, maar is door z’n formaat weer lastig ergens “in” te plaatsen.
Als Sony gewoon gekozen had voor rechte lijnen, dan was het allemaal een stuk beter. Helaas moesten ze de ps3 qua rare vormen achterna…
Hopelijk krijgt een toekomstige slim/pro-versie een wat hoekiger design dat beter in een woonkamer past qua andere apparatuur.
Als Sony gewoon gekozen had voor rechte lijnen, dan was het allemaal een stuk beter. Helaas moesten ze de ps3 qua rare vormen achterna…
Hopelijk krijgt een toekomstige slim/pro-versie een wat hoekiger design dat beter in een woonkamer past qua andere apparatuur.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Om eerlijk te zijn vond ik die eerste dikke PS3 eigenlijk nog wel de mooiste console van PlayStation ooit, dat zag er tenminste echt een beetje uit als een geavanceerd media apparaat / console en niet bijvoorbeeld zoals de PS5 wat lijkt op een groot gebouw dat zo in Dubai had kunnen staan ofzo.MazeWing schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:47:
De Xbox heeft een neutrale uitstraling, maar is door z’n formaat weer lastig ergens “in” te plaatsen.
Want zette je die PS3 horizontaal onder je TV in een meubeltje, wisten zelfs mensen die niet wisten wat een PS3 was dat je met dat apparaat in ieder geval DVD's kon afspelen, vaak gehoord in die tijd, mensen die vroegen of mijn PS3 een DVD speler was.
[ Voor 14% gewijzigd door Kalder op 09-08-2021 19:01 ]
Ik heb hem wel eens met eigen ogen gezien, niet bij mij thuis, maar een verre vriend heeft er ook een, ook daar is de TV meubel helemaal leeg, met 1 grote zwarte doos erop, ik vind het dan niet erbij passen, ik heb ook gevraagd waarom hij hem niet naast de tv meubel neer zette, maar ja dat is dan lastiger en verder bukken om er een andere disc in te doen, snap ik dan ook wel weer, maar ik vind de PS5 er veel artistieker uit zien, alsof je een klein kunstwerkje (of schaalmodel van een duur gebouw uit dubai) op je TV meubel hebt staan met de PS5 in verticale stand dan. In horizontale stand zou ik hem zeker niet bovenop een TV meubel neerzetten en ook kijken of ik hem in een open kastje kwijt kan onder de TV.Amaze86 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:44:
@Kalder Totdat je die XSX thuis in het echt ziet, zelf vind ik hem mooier dan me PS5. Ook al gaat me voorkeur naar Sony, heb het gevoel dat sony ps5 te snel heeft uitgebracht en geschrokken waren van de ms release.
Bij mij staat de PS5 wel in het zicht, staat een beetje gedraaid dus dat de voorkant niet naar voren wijst maar een beetje naar rechts en de achterkant zit deels achter de TV, naar mijn mening ziet het er prima uit zo, ik zou eventueel m'n PS5 ook nog in m'n meubel kunnen doen die heeft in het midden 2 open vakjes, waarvan in 1 mijn AV-receiver zit, in de ander zit nu een internet radio, maar die kan misschien nog wel bovenop de receiver, dan kan ik m'n PS5 op het bovenste plankje neerzetten, dan zal ik alleen de achterkant van de kast even moeten bewerken om de airflow wat te verbeteren.
Op de twitter link klikken en je hebt je antwoord, tenminste als je niet in de Hideo theorie geloofd 😉
Geeft weer eens aan dat over smaak niet valt te twisten.Kalder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:26:
[...]
Sommige vinden de PS5 er niet uit zien, maar als ik het vergelijk met de xbox is het echt een fantastisch design naar mijn mening.
Persoonlijk vind ik de PS5 te groot/lang en lelijk en een PS5 horizontaal what were they thinking
NB Ik heb beide XBSX en PS5
[ Voor 12% gewijzigd door Peter711 op 09-08-2021 20:05 ]
Kan je niet die zwarte kubus in zo’n kastje zetten? Dan heb je helemaal een mooie look.schumi1986 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:46:
[Afbeelding]
Zo nu mag ik eindelijk kritisch zijn op een XBOX/PS5 zonder een Fanboy te zijn
And here we go againgiantgiantus schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:17:
[...]
Kan je niet die zwarte kubus in zo’n kastje zetten? Dan heb je helemaal een mooie look.
Klikte op de twitter link maar kwam alleen reacties tegen van "Als dit niet Silent Hill of een nieuwe Metal Gear is moeten er mensen ontslagen worden" e.d.cold_as_ijs schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:58:
[...]
Op de twitter link klikken en je hebt je antwoord, tenminste als je niet in de Hideo theorie geloofd 😉
Dus mij is het nog steeds niet duidelijk. De ene denkt Silent Hill, de ander Metal Gear...
Maar als Abandoned de vorige status van een van de twee zou zijn, zou het weleens Silent Hills kunnen worden, want dat project is al een behoorlijke tijd "abandoned" en er is op de PS4 nog wel een MGS game uitgekomen, dus dan zou je eerder Silent Hill verwachten. Of het is gewoon iets compleets anders maar dan zouden een hoop mensen meteen weer teleurgesteld en hun rug ernaartoe draaien en was deze misleidende hype nergens voor nodig.
[ Voor 36% gewijzigd door Kalder op 09-08-2021 20:42 ]
Neen, de PS5 ondersteunt 8TB. En zoals ik net erboven al schreef heb ik er zelf een 6TB schijf aan hangen.Kalder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:49:
[...]
Nee geen 8TB SSD, de PS5 ondersteund volgens mij een max van 4TB
De PS4 ondersteunt slechts 4TB.
Smaken verschillen duidelijk. Ik heb er ook zo ene gehad, maar dat glossy zwart en die chrome strip, om dan maar te zwijgen van de bizarre vorm, vond ik toch maar niets eigenlijk. Ik vond de PS3 Ultra Slim (die ik nu ook staan heb) toch wat eleganter en mooier.Kalder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:55:
[...]
Om eerlijk te zijn vond ik die eerste dikke PS3 eigenlijk nog wel de mooiste console van PlayStation ooit
Eigenlijk vind ik de PS5 best meevallen. Hier thuis staat hij zeer opvallend vertikaal op het meubeltje naast de TV, en ik vind het best een ok zicht. In het begin wil nogal groot, maar dat went snel.
Oh ok, maar dat is dus voor externe drives? Want ik weet vrijwel zeker dat ik gezien heb dat die M.2's max 4TB konden zijn voor de PS5.Twixie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:49:
[...]
Neen, de PS5 ondersteunt 8TB. En zoals ik net erboven al schreef heb ik er zelf een 6TB schijf aan hangen.
De PS4 ondersteunt slechts 4TB.
Ja voor M.2 SSD's gaat meer dan 4TB niet werken in ieder geval, die zijn van 250GB t/m 4TB (hier staan requirements nog eens https://www.playstation.c...e/ps5-install-m2-ssd/#min)
[ Voor 20% gewijzigd door Kalder op 09-08-2021 21:37 ]
Ik heb sinds 2 weken een PS5 en heb mijn PS4 aan een vriend gegeven.
Hoe kunnen we het nu het beste doen dat we alle 2 tegelijk kunnen spelen (beide een ander spel) en hij gebruik kan maken van mijn spellen op de PS4??
Hoe kunnen we het nu het beste doen dat we alle 2 tegelijk kunnen spelen (beide een ander spel) en hij gebruik kan maken van mijn spellen op de PS4??
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
| Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |
:strip_exif()/f/image/GSySF92wpr2909PKff9OX9fZ.jpg?f=fotoalbum_large)