Zal nooit 80 euro neer leggen voor een game. 60 of 65 euro is toch wel de max. Maar zoals enkelen al schreven, ook ik heb door PS4 en andere deals een te grote backlog aan games die ik nog moet spelen. Zodra ik tijd heb voor een nieuwe game zijn we al een half jaar verder en is de game hopelijk een paar 10tjes in prijs gezakt.
Astro is toch de eerste AAA PS5 exclusive?Kalder schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:40:
[...]
Nee dat bedoelde ik ook niet, maar in a way is het de eerste AAA PS5 exclusive, DS had je op de PS3 ook al, de PS5 versie is een ... you guessed it ... remakemaster en noem ik dan ook niet echt exclusive voor PS5.
DS is wel zeer zeker een PS exclusive maar ik noem het geen PS5 exclusive.
De paar weken oude Dualsense van mijn vriendin had last van sticky buttons, m.n. de square knop. Gamemania heeft het zonder gedoe omgeruild voor een nieuwe. Top service.
Is Returnal triple A? Van wat ik er van gezien heb lijkt mij dat eerder double A ofz.Kalder schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:40:
[...]
Nee dat bedoelde ik ook niet, maar in a way is het de eerste AAA PS5 exclusive, DS had je op de PS3 ook al, de PS5 versie is een ... you guessed it ... remakemaster en noem ik dan ook niet echt exclusive voor PS5.
DS is wel zeer zeker een PS exclusive maar ik noem het geen PS5 exclusive.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik ga het ook niet meteen kopen om dezelfde reden, plus ik vind dat ze moeten inzien dat games niet duurder hoeven te worden iedere console launch.FMS schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:49:
[...]
Dat heb ik ook. Verwacht dat het binnen niet te lange tijd in prijs zakt. Ik gok +-50.- over 2 maanden
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Ik vind het er niet uit zien als een Indie game in ieder geval, ookal was Housemarque voorheen wel meer indie achtig.Donstil schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:05:
[...]
Is Returnal triple A? Van wat ik er van gezien heb lijkt mij dat eerder double A ofz.
Een game die je uitspeelt in minder dan 10 uur (5 gemiddeld) kan ik geen AAA game noemen, neemt niet weg dat het een erg toffe game is!Timothy3000 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:21:
[...]
Astro is toch de eerste AAA PS5 exclusive?
In de context van wat ik zie en lees over Returnal (namelijk grafisch wel ok, en ps5 exclusive)
Wat ik me steeds afvraag is: waar blijven de games die lijken op alle tech demo's die we steeds te zien krijgen??
Bvb
Naar mijn gevoel bereiken huidige games nog niet eens de standaard van tech demo's van 4-5 jaar geleden.
Ik weet het niet meer. Ik draai al even mee als gamer, en ik heb de indruk dat alles tegenwoordig zeer 'derivative' is. Zeer bepaald door de wet van de remmende voorsprong.
Ik zie tegenwoordig eigenlijk niets of heel weinig wat ik niet al 100 keer eerder heb gezien of gespeeld. Resolutie, framerates, ik kan er niet wakker van liggen. Noem me een casual, maar ik kan bvb prima met 30 fps gamen (afhankelijk van de game). Ik ben nu Days Gone aan het spelen, op een base ps4, en dat gaat meer dan prima, ik lig er niet wakker van. Zo heb ik ook altijd met veel plezier alle uncharted's gespeeld (30 fps), GoW (30 fps)...
Ik weet wat 60 fps gamen is (via de pc, of minder grafische games op ps4), dus je hoeft me niet af te schilderen als een fiflthy casual die niets beter gewoon is. En voor first person shooters of race games verkies is duidelijk 60 of 75 fps. Er is trouwens een groot verschil tussen rotsvaste 30 fps, en dat typische pc fenomeen met sterk variërende 'gemiddelde' 30 fps.
Is 60 fps beter? Vast wel, maar voor de meeste adventure games die ik speel is het me niet waard om WEER nieuwe hardware aan te schaffen.
Wat is dus zou willen is dat er eindelijk eens iets op het scherm komt zoals die unreal demo van hierboven. Noem 1 game die er zo uitziet? Waarom gebeurt het niet? Te veel werk om een hele game rond deze tech te bouwen? Rekening houden met multiplatform?
Als gamer met minder tijd zou ik veel liever een niche van games zien met korte, krachtige ervaringen (4-5 uur) met bovenstaande immersion, dan weer de volgende 100u 'huiswerk' open world game. Daar voor ga ik echt geen nieuwe console meer aanschaffen. Voor een echte next-gen experimentele ervaring, hoe kort ook, zou ik prima bereid zijn 80-100 euro uit te geven per game. Terwijl ik 20 euro te veel vind voor de 20ste assassins creed slugfest...
Zo vond ik bvb Senua's Sacrifice in die richting gaan. AA, geen AAA, kort, een zeer specifieke strakke ervaring (niet oneindig ambitieus), maar wel grafisch heel geslaagd voor een kleine studio.
Ik hoop dus dat er echt onderscheidende games komen voor de ps5 in de toekomst. Maar ik zie het zo meteen niet gebeuren.
Ik herinner me dat ondanks alle ophef, killzone 4 grafisch heel dicht de pre-rendered trailer benaderde waar zoveel om te doen was. Waar zijn de games die mij dezelfde feel geven als de eerste crysis? De eerste Far Cy? Half life 2? Een echte stap vooruit, veel immersie, ...
Ik blijf er bij dat ik pas de ps5 zal aankopen bij de volgende gran turismo en om eventueel ratchet and clank te spelen.
De RTX in spiderman Miles Morales is misschien wel de meest indrukwekkende 'nieuwe tech' die je als pure console gamer zal zien. Voor wie, zoals ik, geen fortuinen wil uitgeven aan game pc's (ik zit nog op 1060 pascal graphics) heb ik nooit echt RTX kunnen ervaren. Maar games als Control en Spiderman kunnen dat nu naar de console brengen. Dit is iets waar ik veel meer van wil zien.
Hopelijk krijgen we met de nieuwe ratchet and clank, Gran Turismo en andere games wel ambitieuze games.
Want als ik naar mezelf kijk, val ik steeds meer terug op simpele games (waar ik dus geen nieuwe hardware voor nodig heb), zoals tony hawk 1+2, rocket league, arcade racers, wreckfest op pc, crash bandicoot 4, ace combat, burnout paradise, ... Eigenlijk ben ik full circle aan het terugkeren naar dit soort pick up and play arcade games met onge-evenaarde strakke gameplay.
Wat ik me steeds afvraag is: waar blijven de games die lijken op alle tech demo's die we steeds te zien krijgen??
Bvb
Naar mijn gevoel bereiken huidige games nog niet eens de standaard van tech demo's van 4-5 jaar geleden.
Ik weet het niet meer. Ik draai al even mee als gamer, en ik heb de indruk dat alles tegenwoordig zeer 'derivative' is. Zeer bepaald door de wet van de remmende voorsprong.
Ik zie tegenwoordig eigenlijk niets of heel weinig wat ik niet al 100 keer eerder heb gezien of gespeeld. Resolutie, framerates, ik kan er niet wakker van liggen. Noem me een casual, maar ik kan bvb prima met 30 fps gamen (afhankelijk van de game). Ik ben nu Days Gone aan het spelen, op een base ps4, en dat gaat meer dan prima, ik lig er niet wakker van. Zo heb ik ook altijd met veel plezier alle uncharted's gespeeld (30 fps), GoW (30 fps)...
Ik weet wat 60 fps gamen is (via de pc, of minder grafische games op ps4), dus je hoeft me niet af te schilderen als een fiflthy casual die niets beter gewoon is. En voor first person shooters of race games verkies is duidelijk 60 of 75 fps. Er is trouwens een groot verschil tussen rotsvaste 30 fps, en dat typische pc fenomeen met sterk variërende 'gemiddelde' 30 fps.
Is 60 fps beter? Vast wel, maar voor de meeste adventure games die ik speel is het me niet waard om WEER nieuwe hardware aan te schaffen.
Wat is dus zou willen is dat er eindelijk eens iets op het scherm komt zoals die unreal demo van hierboven. Noem 1 game die er zo uitziet? Waarom gebeurt het niet? Te veel werk om een hele game rond deze tech te bouwen? Rekening houden met multiplatform?
Als gamer met minder tijd zou ik veel liever een niche van games zien met korte, krachtige ervaringen (4-5 uur) met bovenstaande immersion, dan weer de volgende 100u 'huiswerk' open world game. Daar voor ga ik echt geen nieuwe console meer aanschaffen. Voor een echte next-gen experimentele ervaring, hoe kort ook, zou ik prima bereid zijn 80-100 euro uit te geven per game. Terwijl ik 20 euro te veel vind voor de 20ste assassins creed slugfest...
Zo vond ik bvb Senua's Sacrifice in die richting gaan. AA, geen AAA, kort, een zeer specifieke strakke ervaring (niet oneindig ambitieus), maar wel grafisch heel geslaagd voor een kleine studio.
Ik hoop dus dat er echt onderscheidende games komen voor de ps5 in de toekomst. Maar ik zie het zo meteen niet gebeuren.
Ik herinner me dat ondanks alle ophef, killzone 4 grafisch heel dicht de pre-rendered trailer benaderde waar zoveel om te doen was. Waar zijn de games die mij dezelfde feel geven als de eerste crysis? De eerste Far Cy? Half life 2? Een echte stap vooruit, veel immersie, ...
Ik blijf er bij dat ik pas de ps5 zal aankopen bij de volgende gran turismo en om eventueel ratchet and clank te spelen.
De RTX in spiderman Miles Morales is misschien wel de meest indrukwekkende 'nieuwe tech' die je als pure console gamer zal zien. Voor wie, zoals ik, geen fortuinen wil uitgeven aan game pc's (ik zit nog op 1060 pascal graphics) heb ik nooit echt RTX kunnen ervaren. Maar games als Control en Spiderman kunnen dat nu naar de console brengen. Dit is iets waar ik veel meer van wil zien.
Hopelijk krijgen we met de nieuwe ratchet and clank, Gran Turismo en andere games wel ambitieuze games.
Want als ik naar mezelf kijk, val ik steeds meer terug op simpele games (waar ik dus geen nieuwe hardware voor nodig heb), zoals tony hawk 1+2, rocket league, arcade racers, wreckfest op pc, crash bandicoot 4, ace combat, burnout paradise, ... Eigenlijk ben ik full circle aan het terugkeren naar dit soort pick up and play arcade games met onge-evenaarde strakke gameplay.
Hangt er een definitie aan double of tripple A dan?
Edit:effe opgezocht
Is alleen te relateren aan budget wat ze hebben gekregen voor Returnal. Volgens die definitie is het een tripple A dus.
Edit:effe opgezocht
Is alleen te relateren aan budget wat ze hebben gekregen voor Returnal. Volgens die definitie is het een tripple A dus.
[ Voor 59% gewijzigd door Kenny_026 op 24-04-2021 12:42 ]
Die tech demo ging over Unreal Engine 5.Amos_x schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:39:
In de context van wat ik zie en lees over Returnal (namelijk grafisch wel ok, en ps5 exclusive)
Bvb
[YouTube: Unreal Engine 5 Revealed! | Next-Gen Real-Time Demo Running on PlayStation 5]
Zo vond ik bvb Senua's Sacrifice in die richting gaan. AA, geen AAA, kort, een zeer specifieke strakke ervaringen (niet oneindig ambitieus), maar wel grafisch heel geslaagd voor een kleine studio.
Ik hoop dus echt dat er echt onderscheidende games komen voor de ps5 in de toekomst. Maar ik zie het zo meteen niet gebeuren.
Volgens mij is Unreal Engine 5 nog niet echt uit, word waarschijnlijk nog hard aan gewerkt. Weet niet of devs er al mee aan de slag kunnen, maar volgens mij bestaan er nog geen games die op UE5 draaien.
Sony heeft laatst weer een enorme investering gedaan in Epic games (de makers van UE).
Wat ik me vooral afvraag, zijn er andere engines die aan UE5 kunnen tippen?
[ Voor 3% gewijzigd door Kalder op 24-04-2021 12:58 ]
Het laatste “paradepaardje” van UE is Outriders. En dat staat mijlenver van de demo van de UE5 die we gezien hebben.Kalder schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:51:
[...]
Die tech demo ging over Unreal Engine 5.
Volgens mij is Unreal Engine 5 nog niet echt uit, word waarschijnlijk nog hard aan gewerkt. Weet niet of devs er al mee aan de slag kunnen, maar volgens mij bestaan er nog geen games die op UE5 draaien.
Dat is dan ook op UE4.Kenny_026 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:53:
[...]
Het laatste “paradepaardje” van UE is Outriders. En dat staat mijlenver van de demo van de UE5 die we gezien hebben.
De PS5 is nog nieteens helemaal gereleased en vrij verkrijgbaarAmos_x schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:39:
Bvb
[YouTube: Unreal Engine 5 Revealed! | Next-Gen Real-Time Demo Running on PlayStation 5]
Zo vond ik bvb Senua's Sacrifice in die richting gaan. AA, geen AAA, kort, een zeer specifieke strakke ervaringen (niet oneindig ambitieus), maar wel grafisch heel geslaagd voor een kleine studio.
Ik hoop dus echt dat er echt onderscheidende games komen voor de ps5 in de toekomst. Maar ik zie het zo meteen niet gebeuren.
Komt allemaal goed maar geef het paar jaar, zo snel gaat dat niet
3 a 4 exclusieves per jaar daar moet Sony zich op focussen, al hoop ik ooit dat ze met nieuwe Socom en Warhawk komen.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Voor mij zijn 60fps, geen laadtijden en de Dualsense meer waard dan raytracing en andere grafische prachten. Juist in games als Crash. Daardoor voelt de PS5 voor mij echt al als een nextgen machine. Ik hoop persoonlijk dan ook dat Sony eerder de ambitie zoekt in Dualsense implementatie dan mooiere graphics. RT vind ik niet zo boeiend, het voegt voor mij weinig toe aan games.
Een Astrobot voelde voor mij ook meer als een nextgen ervaring dan Killzone op de PS4 bijvoorbeeld.
Maar graphics hebben me dan ook nooit echt zo geinteresseerd.
Een Astrobot voelde voor mij ook meer als een nextgen ervaring dan Killzone op de PS4 bijvoorbeeld.
[ Voor 50% gewijzigd door Timothy3000 op 24-04-2021 14:03 ]
Dus COD is geen AAA?Kalder schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:20:
[...]
Een game die je uitspeelt in minder dan 10 uur (5 gemiddeld) kan ik geen AAA game noemen, neemt niet weg dat het een erg toffe game is!
Is wel beetje altijd zo geweest denk ik. Duurt gewoon vele jaren voor die grafische pracht in techdemo's effectief ook "normaal" is in games. Dus waarschijnlijk niet eens in deze generatie.Amos_x schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:39:
Kijk maar eens naar YouTube: Unreal Engine 3 - GDC 2011: Samaritan Real-Time Tech Demo (2011) UE3...
Dat is wat je nu pas ziet in echte games toch zo ongeveer ... ?
Naja CoD heeft nog een online mode waar het met name om gaat, ik ken niemand die CoD koopt voor de single player. En online speel je niet uit, je haalt hooguit het hoogste level, maar daar doe je wel veel veel langer over dan 10 uur.
Als CoD alleen single player zou hebben zou ik het inderdaad geen AAA game noemen.
[ Voor 28% gewijzigd door Kalder op 24-04-2021 14:52 ]
Ja: Decima engine, SSM GoW engine en ND TLOU engine. Al die engines krijgen op dit moment een upgrade voor PS5. Nu hoeven die engines opeens bijna geen rekening meer te houden met een trage I/O architectuur (PS4). Omdat alles veel sneller kan, kunnen de assets ook in veel hogere kwaliteit (4k textures en later 8k textures bv) en kan men beter gebruik maken van alle rekencapaciteit. Het lijkt erop dat de bottleneck zich nu verplaatst heeft naar bandbreedte voor de GPU.Kalder schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:51:
[...]
Die tech demo ging over Unreal Engine 5.
Sony heeft laatst weer een enorme investering gedaan in Epic games (de makers van UE).
Wat ik me vooral afvraag, zijn er andere engines die aan UE5 kunnen tippen?
Daarnaast hebben we met DS een eerste tech showcase gezien voor de PS5. Er is geen andere next-gen game met zulke asset kwaliteit en streaming technologie (op piekmomenten worden er met 4GB/s assets geladen).
AAA games hoeven niet per definitie een lang spel te zijn toch? The Order 1886 was ook een AAA game. Miles Morales ook.Kalder schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:44:
[...]
Naja CoD heeft nog een online mode waar het met name om gaat, ik ken niemand die CoD koopt voor de single player. En online speel je niet uit, je haalt hooguit het hoogste level, maar daar doe je wel veel veel langer over dan 10 uur.
Als CoD alleen single player zou hebben zou ik het inderdaad geen AAA game noemen.
Bij deze ken je er dan éénKalder schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:44:
[...]
Naja CoD heeft nog een online mode waar het met name om gaat, ik ken niemand die CoD koopt voor de single player. En online speel je niet uit, je haalt hooguit het hoogste level, maar daar doe je wel veel veel langer over dan 10 uur
Heb nog nooit COD online gespeeld, nu moet ik zeggen dat ik de laatste jaren ook nauwelijks nog COD heb gespeeld. WW2 was de meest recente en daarvoor MW3. Beide niet echt memorabele single player campaigns. MW3 ging gewoon iedereen dood, WW2 was een slechte Hollywood film. Had graag MW 2019 en CW gespeeld maar door de multiplayer blijven deze veel te duur.
Dit klopt toch niet meer? Sinds de laatste update kun je toch wel games spelen vanaf een externe SSD.AppleFan2007 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:12:
[...]
Je kan alleen PS5 games archiveren, als je ze dan op die schijf zet kan je ze niet spelen.
Dat zal in de toekomst ook niet veranderen.
PS5 games vereisen een bepaalde snelheid van de SSD.
Daarom dat die alleen op de interne en later op de uitbreidbare M.2 SSD kunnen staan.
Zie oa deze tests:
En in tekst formaat: https://www.eurogamer.net...-external-storage-for-ps5
Edit: ik zat fout
Kan alleen met PS4 games en niet met PS5 games. Die kun je alleen archiveren op de externe schijfaddictive schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:00:
[...]
Dit klopt toch niet meer? Sinds de laatste update kun je toch wel games spelen vanaf een externe SSD.
Zie oa deze tests:
[YouTube: PS5 External SSD Testing: SATA vs NVMe vs Hard Drive - Back-Compat Titles + Read/Write Speed Tests!]
https://www.eurogamer.net...-external-storage-for-ps5
Ah gotcha, dankjewel! Dan hoop ik dat ze snel het interne M2-slot opengooiencold_as_ijs schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:01:
[...]
Kan alleen met PS4 games en niet met PS5 games. Die kun je alleen archiveren op de externe schijf
Iemand nog tips waar binnenkort weer ps5 beschikbaar komen?
vroom vroom, op naar het juiste topic: [ZT] [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijdenVroomvroom schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:42:
Iemand nog tips waar binnenkort weer ps5 beschikbaar komen?
Tja.. techdemo's zijn uiteindelijk geen spellen; maar uiteindelijk een leuk setje in scene gezette zaken die vooral de nieuwe features van de betreffende engine moeten laten zien. Er zitten geen echte speelbare levels in, geen gameplay elementen, geen AI, en alles is compleet geregisseerd als eigenlijk gewoon 1 lange cutscene. En het is maar de vraag of je al die elementen ook echt in je spel kan krijgen met acceptabele performance.. (met nog eens het nadeel dat zaken zoals raytracing als deze zonder dedicated hardware gedaan moet worden het alsnog een behoorlijke wissel trekt op de performance)Amos_x schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:39:
Bvb
Unreal Engine 5 laat sowieso nog wel even op zich wachten, Fortnite zal als eerste een UE5 update krijgen; en die staat geloof ik gepland voor ergens medio dit jaar.
Over Unreal gesproken, ik denk dat als je UE3 techdemo van Samaritan pakt (2011) en die vergelijkt met bijvoorbeeld Arkham Knight (2015) dat het grafisch wel wat van elkaar weg heeft.
En als je naar UE4 kijkt (de Infiltrator demo uit 2013) en bijvoorbeeld FF7:Remake (2020) dan zit dat ook wel aardig bij elkaar in de buurt.
Dus misschien dat we rond 2024/2025 wel wat games kunnen zien die doen denken aan de UE5 demo
Maar verder heb je wel gelijk; er is weinig echt 'vernieuwends', de meeste gameplay-formules zoals we ze nu kennen zijn een beetje rond de PS2/PS3 generatie wel ontstaan en sinds die tijd weinig echt nieuwe dingen. Wel een hele hoop verbeteringen.
Als je de games zou zien die ik het vaakst speel, dan zou je merken dat graphics mij ook niet zo interesseren. Zo ben ik nu volop terug aan het rocket league-en, en probeer ik mario 3D world uit te spelen. En dan verder nog wat van oudere games van m'n steam library en een gigantische ps4 backlog.Timothy3000 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:53:
Voor mij zijn 60fps, geen laadtijden en de Dualsense meer waard dan raytracing en andere grafische prachten. Juist in games als Crash. Daardoor voelt de PS5 voor mij echt al als een nextgen machine. Ik hoop persoonlijk dan ook dat Sony eerder de ambitie zoekt in Dualsense implementatie dan mooiere graphics. RT vind ik niet zo boeiend, het voegt voor mij weinig toe aan games.
Brute power vertaalt zich echter niet alleen maar in pure graphics. Het kan ook gebruikt worden voor indrukwekkende physics, particle effects, genoeg power voor VR bvb...
Dat gezegd zijnde wil ik in een nieuwe generatie door een aantal games/ervaringen omver geblazen worden. Om de generatie te 'markeren' zeg maar. En soms hoort daar dus die super polished first party game bij, die inderdaad bijna aanvoelt als een tech-demo.
Al was het maar om te laten zien wat er later nog kan aankomen. En dit ontbreekt nu volledig. Ik begrijp dat elke generatie telkens weer een kleinere stap is, een kleinere iteratie, maar behalve wat je aanhaalt (60fps, laadtijden) merk ik nog maar weinig van het next-gen gevoel wat ik vroeger had. Alle lauw opgewarmde ps4 kost ten spijt.
Persoonlijk zijn 60ps en laadtijden de dingen die me het minste boeien. Wat 60fps moet zijn in mijn ps4 backlog (snelle arcade, snelle indie platformers, GT sport, ...) is dat al. En verder kan ik me meestal niet storen aan een stabiele 30 fps (ook al is 60fps beter, akkoord). Zat net nog in days gone, en qua laatijden merk ik helemaal niets apart, of niets wat me stoort. Die grote open world games laden vaak enkel bij het starten 2-5 minuten. Goed, dan lees ik wel even op GoT of zo. Misschien ben ik daar gewoon wat chiller in, maar laadtijden verkorten is nu niet echt iets wat voor mij de 'next gen' markeert.
Het enige wat ik dus nog kan bedenken is bvb de high fidelity mode van Miles Morales. Van wat ik zag in reviews is dat best wel iets dat me trekt. Of hypersnel real time nieuwe assets en werelden binnentrekken zoals de ratchet and clank tech demo laat zien. En dus echt gebruik maken van die SSD.
Laadtijden, kort of lang, heb je altijd al gehad. Raytraycing heb ik op een console nooit eerder gezien. Dus ipv iets te evolueren wat je al had (laadtijden), ga je van iets wat je nog niet eerder had gezien, naar iets volledig nieuw.
Die tech-demo games zijn dan trouwens inderdaad vaak sport games of race games. Games met weinig 'moving parts' (sport arena's, race tracks en auto's), en weinig branching gameplay, maar ze zijn wel ideaal voor dat eerste wow-moment bij een nieuwe console. Een beetje het ps2 SSX tricky gevoel bvb. (of welke het toen ook was)
Natuurlijk wordt je naarmate je langer gamet, ook wel wat meer 'jaded'/afgestompt. Als je vanuit het standpunt van een jonge gamer bepaalde dingen ervaart, is dat meestal ook wel wat grootser en indrukwekkender dan wat het echt is. Veel meer kans ook dat het echt 'nieuw' aanvoelt, omdat je simpelweg nog niet veel ervaring hebt met bepaalde media.
Ik begrijp de opmerkingen ivm de implentatie van de tech uit tech demos. De hierboven gelinkte tech demo is +-10 jaar oud, en is pas 4 jaar geleden min of meer ge-evenaard. (al zijn er nog steeds genoeg games die daar niet aan kunnen
Ik had echter wel gehoopt dat het tegenwoordig, met miljoenen programmeurs in de meest gigantische entertainment industrie/markt ter wereld, wel wat sneller kon gaan. De aanlooptijd van UE5 had ik korter verwacht. Het filmpje leek te laten vermoeden dat de tools productie klaar zijn, of al in gebruik. Of toch alleszins gemakkelijk te integreren in de workflows.
Misschien is de menselijke programmeur van vlees en bloed en de grijze massa achter het toetsenbord de rem waarom het niet sneller kan?
Ach ja, ik kan enkel dromen van een uncharted of tombraider in bovenstaande UE5 tech.
Als ik eerlijk ben is de laaste keer dat ik echt iets bijzonder voelde bij het gamen waarschijnlijk VR. Ik had een vive, en dat voelde fris en nieuw. Die vive heb ik niet meer, en de enige betaalbare VR headsets zijn facebook owned. Dus dat komt er ook niet in. Jammer. Wil nu niet meteen opnieuw het bedrag voor een vive op tafel leggen.
Voor mij was Astrobot die techdemo. Liet de snelle laadtijden zien en leerde me kennismaken met de Dualsense. Heb je Astro al gespeeld? Die game moet je spelen om het te ervaren.
En daarna bliezen Miles Morales en vervolgens Controle Ultimate me omver. Vrijwel geen laadtijden, 60fps, Dualsense support.... meer heeft een PS5 game voor mij niet nodig.
Snelle laadtijden voegen voor mij persoonlijk meer toe dan raytracing. In een paar seconden een game inknallen of meteen van de ene naar de andere wereld vliegen is mij meer waard dan wat reflecties her en der. Als ik nu een maat van me Valhalla op zijn PS4 zie opstarten lijkt dat een eeuwigheid te duren ten opzichte van mijn PS5 versie. Ik moet daar niet meer aan denken.
De wowfactor van de PS5 was en is voor mij iig stukken groter dan dat wat ik bij de PS3 en Xbox 360 had.
En daarna bliezen Miles Morales en vervolgens Controle Ultimate me omver. Vrijwel geen laadtijden, 60fps, Dualsense support.... meer heeft een PS5 game voor mij niet nodig.
Snelle laadtijden voegen voor mij persoonlijk meer toe dan raytracing. In een paar seconden een game inknallen of meteen van de ene naar de andere wereld vliegen is mij meer waard dan wat reflecties her en der. Als ik nu een maat van me Valhalla op zijn PS4 zie opstarten lijkt dat een eeuwigheid te duren ten opzichte van mijn PS5 versie. Ik moet daar niet meer aan denken.
De wowfactor van de PS5 was en is voor mij iig stukken groter dan dat wat ik bij de PS3 en Xbox 360 had.
[ Voor 28% gewijzigd door Timothy3000 op 24-04-2021 19:08 ]
Hoi. Daarnet is ratchet en clank gecrasht .. ik ben mn savegame kwijt ... was op weg naar platinum. Leuk zeg.
Kan je makkelijk savegames backuppen naar een usb stick? Ik bedoel, stel dat het nog eens gebeurt ... kan ik dan de lokale save wegsmijten en/of overschijven met de backup save van mn stick ?
*edit: ps5, ik heb geen plus
*edit: ok, even opgezocht, voor R&C gaat dit nu dus wel lukken, maar niet voor ps5 games ... wth ????
https://www.gamesradar.co...es-backups-to-usb-sticks/
Kan je makkelijk savegames backuppen naar een usb stick? Ik bedoel, stel dat het nog eens gebeurt ... kan ik dan de lokale save wegsmijten en/of overschijven met de backup save van mn stick ?
*edit: ok, even opgezocht, voor R&C gaat dit nu dus wel lukken, maar niet voor ps5 games ... wth ????
[ Voor 26% gewijzigd door SideShow op 24-04-2021 19:50 ]
Ik denk dat je je beter kan afvragen of er de afgelopen +/- 20 jaar uberhaupt een nieuwe console is gelanceerd die al in het eerste (half)jaar al echt enkele games had die de nieuwe mogelijkheden van de consoles lieten zien.. die zijn er niet heel veelAmos_x schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:47:
[...]
Als je de games zou zien die ik het vaakst speel, dan zou je merken dat graphics mij ook niet zo interesseren. Zo ben ik nu volop terug aan het rocket league-en, en probeer ik mario 3D world uit te spelen. En dan verder nog wat van oudere games van m'n steam library en een gigantische ps4 backlog.
Brute power vertaalt zich echter niet alleen maar in pure graphics. Het kan ook gebruikt worden voor indrukwekkende physics, particle effects, genoeg power voor VR bvb...
Dat gezegd zijnde wil ik in een nieuwe generatie door een aantal games/ervaringen omver geblazen worden. Om de generatie te 'markeren' zeg maar. En soms hoort daar dus die super polished first party game bij, die inderdaad bijna aanvoelt als een tech-demo.
Al was het maar om te laten zien wat er later nog kan aankomen. En dit ontbreekt nu volledig. Ik begrijp dat elke generatie telkens weer een kleinere stap is, een kleinere iteratie, maar behalve wat je aanhaalt (60fps, laadtijden) merk ik nog maar weinig van het next-gen gevoel wat ik vroeger had. Alle lauw opgewarmde ps4 kost ten spijt.
Persoonlijk zijn 60ps en laadtijden de dingen die me het minste boeien. Wat 60fps moet zijn in mijn ps4 backlog (snelle arcade, snelle indie platformers, GT sport, ...) is dat al. En verder kan ik me meestal niet storen aan een stabiele 30 fps (ook al is 60fps beter, akkoord). Zat net nog in days gone, en qua laatijden merk ik helemaal niets apart, of niets wat me stoort. Die grote open world games laden vaak enkel bij het starten 2-5 minuten. Goed, dan lees ik wel even op GoT of zo. Misschien ben ik daar gewoon wat chiller in, maar laadtijden verkorten is nu niet echt iets wat voor mij de 'next gen' markeert.
Het enige wat ik dus nog kan bedenken is bvb de high fidelity mode van Miles Morales. Van wat ik zag in reviews is dat best wel iets dat me trekt. Of hypersnel real time nieuwe assets en werelden binnentrekken zoals de ratchet and clank tech demo laat zien. En dus echt gebruik maken van die SSD.
Laadtijden, kort of lang, heb je altijd al gehad. Raytraycing heb ik op een console nooit eerder gezien. Dus ipv iets te evolueren wat je al had (laadtijden), ga je van iets wat je nog niet eerder had gezien, naar iets volledig nieuw.
Die tech-demo games zijn dan trouwens inderdaad vaak sport games of race games. Games met weinig 'moving parts' (sport arena's, race tracks en auto's), en weinig branching gameplay, maar ze zijn wel ideaal voor dat eerste wow-moment bij een nieuwe console. Een beetje het ps2 SSX tricky gevoel bvb. (of welke het toen ook was)
Natuurlijk wordt je naarmate je langer gamet, ook wel wat meer 'jaded'/afgestompt. Als je vanuit het standpunt van een jonge gamer bepaalde dingen ervaart, is dat meestal ook wel wat grootser en indrukwekkender dan wat het echt is. Veel meer kans ook dat het echt 'nieuw' aanvoelt, omdat je simpelweg nog niet veel ervaring hebt met bepaalde media.
Ik begrijp de opmerkingen ivm de implentatie van de tech uit tech demos. De hierboven gelinkte tech demo is +-10 jaar oud, en is pas 4 jaar geleden min of meer ge-evenaard. (al zijn er nog steeds genoeg games die daar niet aan kunnen). Dus de incubatietijd van nieuwe engine tech is +- 6 jaar?
Ik had echter wel gehoopt dat het tegenwoordig, met miljoenen programmeurs in de meest gigantische entertainment industrie/markt ter wereld, wel wat sneller kon gaan. De aanlooptijd van UE5 had ik korter verwacht. Het filmpje leek te laten vermoeden dat de tools productie klaar zijn, of al in gebruik. Of toch alleszins gemakkelijk te integreren in de workflows.
Misschien is de menselijke programmeur van vlees en bloed en de grijze massa achter het toetsenbord de rem waarom het niet sneller kan?
Ach ja, ik kan enkel dromen van een uncharted of tombraider in bovenstaande UE5 tech.![]()
Als ik eerlijk ben is de laaste keer dat ik echt iets bijzonder voelde bij het gamen waarschijnlijk VR. Ik had een vive, en dat voelde fris en nieuw. Die vive heb ik niet meer, en de enige betaalbare VR headsets zijn facebook owned. Dus dat komt er ook niet in. Jammer. Wil nu niet meteen opnieuw het bedrag voor een vive op tafel leggen.
Maar verder heb je wel een punt: Games worden steeds groter/complexer en de verwachtingen liggen steeds hoger; waar vroeger games gemaakt werden door teams van een mannetje of 10 zijn dat nu gerust teams van in de honderden (of zelfs duizenden als je allerlei externe studios meerekent). Het gaat al jaren niet meer om de talenten van individuele mensen, maar veel meer hoe al die mensen en teams kunnen samenwerken en niet al te veel gehinderd worden door elkaar.
Daarom is efficiënt kunnen werken ook steeds belangrijker, zo is UE5 ingericht om bijvoorbeeld direct hoge kwaliteit modellen direct te kunnen renderen zodat de designers zich geen zorgen meer hoeven te maken over allerlei LOD-varianten; want in principe is er geen polygonbudget meer dankzij Nanite. Of de introductie van Digital Humans; goede characters designen en animeren is 'from scratch' ontzettend veel werk (en tijd=geld); dit soort dingen gaat een boel tijdswinst opleveren die men kan gebruiken voor andere zaken.
Zal me niet verbazen als andere engine's daar ook mee bezig zijn, want er komt een tijd aan dat de hardware en de game-engine in principe niet meer de belemmerende factor zijn voor de meeste games, maar juist de kunst is om alle mensen en heel je productie-pipeline efficient inrichten en dat men minimaal tijd kwijt is met randzaken of wachten op elkaar (of op de software) en dat men vooral bezig kan zijn met het maken van content. Dus zorgen dat talent en techniek elkaar kan versterken, en dat is nog lang niet altijd het geval.
Dat allemaal gezegd hebbende ben ik erg benieuwd naar PSVR2; de eerste vond ik een tof ding maar op veel vlakken 'net niet'; als ze daar nu allemaal 'net wel' van kunnen maken voor een mooie prijs dan zie ik daar echt wel toegevoegde waarde.
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 23-01 12:14
Ik vind de stap nu juist groter, ten tijde van de PS3-PS4 was er enkel een kleine grafische stap. Nu met de PS5 heb ik door de ssd een apparaat wat in een paar seconde opstart en een paar seconde later zit ik in de game, even een andere game opstarten gaat supersnel. Daarnaast kan ik mijn complete library aan games spelen, de console is stil de controler is beter.
Ik heb in december mijn PS4 verkocht toen ik al een maand op de 5 speelde en ik moest de 4 even opstarten om hem een factory reset te geven. Maar de PS4 voelde wel gelijk als een antiekje, Kan me niet herinneren dat ik dat destijds met de PS3 ook had.
Ik heb in december mijn PS4 verkocht toen ik al een maand op de 5 speelde en ik moest de 4 even opstarten om hem een factory reset te geven. Maar de PS4 voelde wel gelijk als een antiekje, Kan me niet herinneren dat ik dat destijds met de PS3 ook had.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Vond je? Ik was toch behoorlijk onder de indruk van Killzone Shadow Fall, dat was m.i. wel iets meer dan slechts een kleine grafische stap.Chaoss schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:10:
Ik vind de stap nu juist groter, ten tijde van de PS3-PS4 was er enkel een kleine grafische stap.
Ook de mogelijkheid om shooters met meer dan 24 man tegelijk online spelen was vernieuwend. Op de PS3 speelden we BF4 nog 12vs12, op de PS4 werd dat 32vs32 én liep de game vrij steady op 60fps. Dat soort stappen werden ook gemaakt.
De snellere laadtijden en het snelle menu waren bij de overgang van de PS3 naar de PS4 ook echt een verademing. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen natuurlijk.
De overgang van PS2 naar PS3 was ook een vrij grote. Kijk maar eens naar Motorstorm (PS3 launch game) waar sporen ronde na ronde in het zand bleven staan en het zand en blubber alle kanten op spetterde.
Ook dat was toen vernieuwend. Dat soort zaken vergeten we allemaal.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Deels ben ik het met je eens. Ik heb ook liever onderscheidende games maar wat vind jij onderscheidend? Het is allemaal afhankelijk van voorkeur en je verwachting.Amos_x schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:39:
Bvb
De makers van games kunnen misschien wel met heel originele onderscheidende games komen maar worden de investeringen dan ook terugverdiend? Het blijft toch een business.
Ik heb ook liever onderscheidende games (god weet hoe die eruit zien) zoals ICO op de PS2 vond IK echt onderscheidend en een verademing tussen alle shooters.
De graphics uit de Unreal demo kunnen theoretisch misschien al behaald worden op 25fps 720p maar marketing/zakelijk gezien gaat dat niet gebeuren.
Ik weet niet of deze vergelijking opgaat maar ik vergelijk het even met mijn oldtimer. Als ik daarin rijd heb ik praktisch 0 comfort maar wel plezier naar een half uurtje rijden. En dan denk ik waarom hebben we nu auto's mijn alle toeters en bellen en elektronica? Als ik dan mijn dagelijkse "moderne" auto pak heb ik alle comfort en denk dit is toch wel lekker rijden zo. Maar IK verlang toch eens in de zoveel tijd naar een ritje in de oldtimer.
Diminishing returns noemen ze dat geloof ik he? bij de X360/PS3 had ik veel meer het idee dat die apparaten echt op hun tenen liepen tegen het einde van de generatie. Bij de PS4 heb ik dat veel minder, met name grafisch. TLOU2 en RDR2 zien er nu nog steeds prachtig uit en er is nog niets uit op de nieuwe consoles dat het ruimschoots overtreft.
Ik denk dat het grafisch verschil elke generatie minder groot wordt en je het meer moet zoeken in andere zaken als betere AI en physics, rijkere werelden en instant laadtijden. De nieuwe Zen 2 architectuur is wel een hele grote stap vooruit ten opzichte van de Jaguar cores.
Ik denk dat het grafisch verschil elke generatie minder groot wordt en je het meer moet zoeken in andere zaken als betere AI en physics, rijkere werelden en instant laadtijden. De nieuwe Zen 2 architectuur is wel een hele grote stap vooruit ten opzichte van de Jaguar cores.
Dit is precies wat ik dacht voor dat ik een maand geleden PS+ had. Op de PS1 en 2 deed ik altijd 2 saves aanhouden voor als er 1 beschadigd raakte. Met de automatisch saves met games van nu hoop je altijd dat het goed gaat. lolSideShow schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:38:
Hoi. Daarnet is ratchet en clank gecrasht .. ik ben mn savegame kwijt ... was op weg naar platinum. Leuk zeg.
- Chaoss
Multiplayer speel ik zelden dus daar is me niets van bijgbleven. Shadowfall was inderdaad een mooie game, maar dat is MM met raytracing ook. Waarschijnlijk verschillen de generatie stappen helemaal niet zoveel van elkaar.Superkiwi schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:25:
[...]
Vond je? Ik was toch behoorlijk onder de indruk van Killzone Shadow Fall, dat was m.i. wel iets meer dan slechts een kleine grafische stap.
Ook de mogelijkheid om shooters met meer dan 24 man tegelijk online spelen was vernieuwend. Op de PS3 speelden we BF4 nog 12vs12, op de PS4 werd dat 32vs32 én liep de game vrij steady op 60fps. Dat soort stappen werden ook gemaakt.
Ik had al zaken gelezen van dat het zelfs met ps+ niet altijd goed gaat. Je corrupte/resetted/vreemde save kan immers makkelijk (en zeer snel) opgeladen/synced worden. Dan ben je evenzeer de pinuut toch.Zonekill schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:49:
[...]
Dit is precies wat ik dacht voor dat ik een maand geleden PS+ had. Op de PS1 en 2 deed ik altijd 2 saves aanhouden voor als er 1 beschadigd raakte. Met de automatisch saves met games van nu hoop je altijd dat het goed gaat. lol
Die generatie discussie klinkt mij een beetje als “vroegah was alles beter”🤣
Maar even serieus, de verbeteringen per generatie worden visueel gezien minder opvallend, zeker ook omdat we ook een mid-gen update hebben gehad deze generatie.
Van 576p naar 1080p naar 2160p kost in stappen iedere keer 4x meer rekenkracht maar visueel gezien is de stap van 576p naar 1080p een grotere dan van 1080p naar 2160p. Zelfde met een open wereld game waar je bv maar 1 npc, 10 npc of 100 npc in beeld hebt. Die stap van 1 naar 10 valt visueel meer op( nu is 100 wel extreem).
Ik zelf ben pas ingestapt bij de ps4, heb nog wel de originele Xbox gehad. Dus die generatie stappen heb ik geen ervaring mee en om eerlijk te zijn boeit me dit geen ene reet, de PS5 produceert mooie plaatjes en laad games stukken sneller dan mijn ps4, dat is goed genoeg voor mij.
Maar even serieus, de verbeteringen per generatie worden visueel gezien minder opvallend, zeker ook omdat we ook een mid-gen update hebben gehad deze generatie.
Van 576p naar 1080p naar 2160p kost in stappen iedere keer 4x meer rekenkracht maar visueel gezien is de stap van 576p naar 1080p een grotere dan van 1080p naar 2160p. Zelfde met een open wereld game waar je bv maar 1 npc, 10 npc of 100 npc in beeld hebt. Die stap van 1 naar 10 valt visueel meer op( nu is 100 wel extreem).
Ik zelf ben pas ingestapt bij de ps4, heb nog wel de originele Xbox gehad. Dus die generatie stappen heb ik geen ervaring mee en om eerlijk te zijn boeit me dit geen ene reet, de PS5 produceert mooie plaatjes en laad games stukken sneller dan mijn ps4, dat is goed genoeg voor mij.
Misschien een noob-vraag, maar is ps4 God of War speelbaar op de ps5?
Zeker! Heeft ook een ps5 patch!mr.JamesBond schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:28:
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Ik denk dat de grootste “verbeteringen” die men heeft ervaren ook wel zijn samen gevallen met andere zaken, zoals de overgang naar 3D met de PSX en de overgang naar HD (ready) tv’s met de PS3 generatie. Ik weet nog dat ik Bioshock 1 begon te spelen op een oude beeldbuis tv en daarna een HD ready tv kocht.. het verschil was echt gigantisch, terwijl de console niet veranderde. Direct mijn save game weg gegooid en overnieuw begonnen.
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Nice, dan verwacht ik dat het de tien euro meer dan waard is
Heb je geen PlayStation Plus? Want God of War zit in de PlayStation Plus Collection die je krijgt bij aanschaf van een PlayStation 5.mr.JamesBond schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:54:
[...]
Nice, dan verwacht ik dat het de tien euro meer dan waard is
The devil is in the details.
Had je een ps4 pro? Mijn normale ps4 kon echt niet meer. De framedips in games die helaas al op 30fps draaien (rdr2 o.a), vanuit een game een party starten of joinen duurde heel lang, de store was onbruikbaar langzaam, een uur wachten op een update en het ergste was nog het constante turbine geluid.kazuka schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:44:
Diminishing returns noemen ze dat geloof ik he? bij de X360/PS3 had ik veel meer het idee dat die apparaten echt op hun tenen liepen tegen het einde van de generatie. Bij de PS4 heb ik dat veel minder, met name grafisch. TLOU2 en RDR2 zien er nu nog steeds prachtig uit en er is nog niets uit op de nieuwe consoles dat het ruimschoots overtreft.
I served in a company of heroes.
Inderdaad een beetje noob-vraag, want de PS5 is backward compatible en dus 99.9% van de PS4 games zijn speelbaar op de PS5. En die 0.1% zijn titels waar je nog nooit van gehoord hebtmr.JamesBond schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:28:
Heb zelf van meerder van die 10 games* die niet werken wel gehoord, maar zelf nooit iets van gespeeld.Twixie schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:49:
[...]
Inderdaad een beetje noob-vraag, want de PS5 is backward compatible en dus 99.9% van de PS4 games zijn speelbaar op de PS5. En die 0.1% zijn titels waar je nog nooit van gehoord hebt.
*(Volgens pushsquare zijn het nu nog maar 7 games die niet werken, dus dan zouden er 3 een update gehad hebben)
- Chaoss
Ik geloof dat het uiteindelijk nog 3 titels echt niet werken, maar dat waren ook nog eens kleinere onbekende titels... Je kunt dus stellen dat alle ps4 games op de 5 werken.
De eerste titel die ik probeerde op de PS5 was AC: Syndicate. Ik had van tevoren niet gekeken of dit compatible was gezien de grote kans dat het wél zo zou zijn, maar het was dus onspeelbaar en één van de weinige games die niet (goed) speelbaar is.Chaoss schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:36:
Ik geloof dat het uiteindelijk nog 3 titels niet werken, maar dat waren ook nog eens kleine onbekende titels... Je kunt dus stellen dat alle ps4 games op de 5 werken.
- Chaoss
Die had toch problemen met textures/shaduw? Maar hij loopt wel
Ik verwacht ook geen update van Ubisoft...
Werkt Unity wel? Die draaid op dezelfde engine.
- Chaoss
Nog besloten Disco Elysium te kopen? ik heb er al 40 uur inzitten, erg toffe game.Kenny_026 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:43:
[...]
CohnCarnage heeft ze beide gespeeld. Vanavond op bed maar eens kijken.
- Chaoss
Diepe RPG... Ik weet niet het is een vrij unieke game en het is zeker voor een groot gedeelte een RPG maar ook weer niet vergelijkbaar met een Baldurs Gate ofzo. Disco Elysium doet me ook veel denken aan de oude (point & click) adventures, je bent veel aan het rondlopen, items zoeken of kopen en heeeel veel aan het praten met mensen, met daarbij af en toe een dice roll. Verder kun je wat punten in skills steken ed.uchiha tijntje schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:53:
[...]
Disco Elysium is echt een hele diepe rpg met eigenlijk echt een hele grote focus op skillchecks. Lijkt me wel een erg toffe game. Deze week een leuk interview gezien met een van de makers.
In de Walljump podcast waren ze daar ook al helemaal enthousiast over. Alleen ik zat in de auto dus niet direct gekocht.Chaoss schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:18:
[...]
Nog besloten Disco Elysium te kopen? ik heb er al 40 uur inzitten, erg toffe game.
Wat is het nou voor een game? Want dat is mij nog niet helemaal duidelijk, is het een soort Point and Click adventure?
Edit: Ooh kak hierboven stond al een verdere uitleg. Had niet doorgelezen
[ Voor 8% gewijzigd door Donstil op 26-04-2021 12:56 ]
Nope, ik heb net Andromeda klaar. Nu komt deze week Returnal meen ik en volgende maand Mass Effect Legendary. Ik schuif hem effe naar achteren.Chaoss schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:18:
[...]
Nog besloten Disco Elysium te kopen? ik heb er al 40 uur inzitten, erg toffe game.
Had besloten om Returnal nog niet direct bij release te halen.
Ben nu nog bezig met Spider-Man rematered DLC en moet Morales nog. Heb ook Watch Dogs Legions liggen al lijkt mij daar geen zak aan haha. (Impuls aankoop) Heb nog een paar plus games te spelen waaronder Control.
Maar heb echt zin in Returnal dus denk dat ik hem toch maar bestel. Ook wel een lekkere break tussen Spider-Man Remastered en Morales.
Meer mensen die hem gaan kopen/hebben gekocht?
Ben nu nog bezig met Spider-Man rematered DLC en moet Morales nog. Heb ook Watch Dogs Legions liggen al lijkt mij daar geen zak aan haha. (Impuls aankoop) Heb nog een paar plus games te spelen waaronder Control.
Maar heb echt zin in Returnal dus denk dat ik hem toch maar bestel. Ook wel een lekkere break tussen Spider-Man Remastered en Morales.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Ga returnal wel proberen. Deze maand echter hoge kosten aan een huisdier dus zal een maandje later worden:)JSchut schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:55:
Had besloten om Returnal nog niet direct bij release te halen.
Ik heb zo'n gevoel dat Returnal nog weleens in de PS+ terecht zou kunnen komen. Ik wacht sowieso een paar maanden tot de game geen €75 meer kost
Ik verwacht Mortal Shell op PS+. Al een paar keer moeten onthouden van kopen. Erg geïnteresseerd om het uit te proberen.
Ziet er goed uit, maar dat lag ook wel in de lijn der verwachtingBrogala schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:17:
[YouTube: Ratchet & Clank: Rift Apart – Gameplay Trailer I PS5]
Rift Apart gameplay trailer
Donderdag dus ook een nieuwe State of Play met meer beelden van Ratchet & Clank. En we hebben eindelijk een naam voor de vrouwelijke Lombax 
https://blog.playstation....ratchet-clank-rift-apart/
https://blog.playstation....ratchet-clank-rift-apart/
Damn, ziet er nog beter uit dan ik verwacht had eigenlijk. Zo groots en zo 'volgepakt'. En veel particles! Ik hoop dat er een steelbook editie komt, dan koop ik die meteen.Brogala schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:17:
Wooow vet zeg!!! Nooit geweten dat cartoony er nog steeds zo goed uit kon zienBrogala schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:17:
Had niet durven dromen dat het er zo goed uit zou zien, of zou er soms toch nog stiekem een downgrade komen op release? This just looks to good to be true..
[ Voor 16% gewijzigd door Kalder op 26-04-2021 17:17 ]
Prachtige trailer, erg vet.Brogala schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:17:
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Super mooi die Ratchet and Clank trailer!
Dit evenaart zelfs de Ratchet and Clank movie die pre rendered is.
YouTube: Ratchet & Clank Official Trailer #1 (2016) - Bella Thorne Animated M...
Dit evenaart zelfs de Ratchet and Clank movie die pre rendered is.
YouTube: Ratchet & Clank Official Trailer #1 (2016) - Bella Thorne Animated M...
[ Voor 8% gewijzigd door Cowboy_Henk op 26-04-2021 18:02 ]
Ratchet and Clank laat echt zien tot wat de SSD in staat is.
Ze hadden geen betere game kunnen maken om bijna de eerste PS5 exclusive te zijn.
Een van deze dagen toch maar pre-orderen maar ik weet nog niet digitaal of disc.
Ze hadden geen betere game kunnen maken om bijna de eerste PS5 exclusive te zijn.
Een van deze dagen toch maar pre-orderen maar ik weet nog niet digitaal of disc.
Digitaal pre-ordered is wel de alles gekste trend. De downloads raken niet op ofzo?AppleFan2007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:02:
Ratchet and Clank laat echt zien tot wat de SSD in staat is.
Het voordeel is dat het dan direct wordt gedownload.giantgiantus schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:08:
[...]
Digitaal pre-ordered is wel de alles gekste trend. De downloads raken niet op ofzo?
Maar dat is dan ook het enigste.
Zo kan je direct spelen als je thuis komt of opstaat.
Als die paar minuten (afhankelijk van je snelheid) die je anders moet wachten op een download zoveel waard zijn... ik zou gewoon voor de disc versie gaan.AppleFan2007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:11:
[...]
Het voordeel is dat het dan direct wordt gedownload.
Maar dat is dan ook het enigste.
Zo kan je direct spelen als je thuis komt of opstaat.
P.s. een andere reden om te pre-orderen maar dat geld ook voor discs, is dat je er soms pre-order bonussen voor krijgt, maar meestal stelt dat ook maar weinig voor (en vaak kun je in winkels vlak na release zelfs nog de pre-order versie kopen met codes erbij).
[ Voor 24% gewijzigd door Kalder op 26-04-2021 18:20 ]
Lijkt op het probleem wat de DS4 ook al had, zou jammer zijn als dat bij de DS5 ook weer het geval is.. Maar dat pookje is bij jou wel al flink afgesloten zeg, hier nog netjes rondom die textuur zichtbaar.JK90 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:55:
Ik heb het probleem dat mijn linker joystick slijt en een scheurtje heeft. Bol.com zegt dat het niet onder garantie valt, ik probeer het nu via Sony.
Meer mensen dit probleem? Ben geen die hard gamer dus er moeten mensen zijn met veel meer uren speeltijd die dit ook hebben zou je zeggen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Release controllers van de Playstation 4 hebben dat toen ook gehad. Game Mania heeft ze toen als defect terug genomen en vervangen. Zou zeker even met Sony contact opnemen.JK90 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:55:
Ik heb het probleem dat mijn linker joystick slijt en een scheurtje heeft. Bol.com zegt dat het niet onder garantie valt, ik probeer het nu via Sony.
Meer mensen dit probleem? Ben geen die hard gamer dus er moeten mensen zijn met veel meer uren speeltijd die dit ook hebben zou je zeggen?
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Oei, dat ziet er niet best uit, beetje Dualshock 4 launch probleem all over again...? Die had geloof ik ook dat de thumbsticks enorm snel sleten, hebben ze later gefixt door ander materiaal te gebruiken, maar ik kan me alleen niet meer herinneren of ze dat toen wel of niet onder garantie lieten vallen.JK90 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:55:
Ik laat weten wat Sony zegt, maar als ik het idd vergelijk met de rechter stick dan is het een wereld van verschil. Ik doe geen gekke dingen zou je zeggen...
PS4 heb ik het ook gehad volgens mij, maar meer dat de linkertrigger bleef hangen, werd wel vergoed door Sony toen alleen had 3 weken geen controller...
PS4 heb ik het ook gehad volgens mij, maar meer dat de linkertrigger bleef hangen, werd wel vergoed door Sony toen alleen had 3 weken geen controller...
Ruim 15 minuten aan gameplay donderdag tijdens de nieuwe State of Play en nog wat nieuws over een aantal indies. Ik hoop stiekem op wat nieuwe beelden van Kena en Stray.This Thursday, feast your eyes on more than 15 minutes of new Ratchet & Clank: Rift Apart footage, plus a quick look at a pair of upcoming indie titles.
Wel pas 23.00u onze tijd:
Iemand ervaring met thumb grips? Zou op zich nog een goedkope fix zijn (tijdelijk).JK90 schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:12:
Ik laat weten wat Sony zegt, maar als ik het idd vergelijk met de rechter stick dan is het een wereld van verschil. Ik doe geen gekke dingen zou je zeggen...
https://www.gadgetpoint.n...ducts/zwart-lichtblauw-2x
Ik gebruik ze sinds ik het probleem met de ds4 had. Jaartje of acht nu en wil echt niet meer zonder.JK90 schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:14:
[...]
Iemand ervaring met thumb grips? Zou op zich nog een goedkope fix zijn (tijdelijk).
https://www.gadgetpoint.n...ducts/zwart-lichtblauw-2x
- Chaoss
R&C games zijn altijd wel mooi maar dit ziet er idd heel erg goed uit.Kalder schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:16:
[...]
Wooow vet zeg!!! Nooit geweten dat cartoony er nog steeds zo goed uit kon zienDit overtreft zelfs duidelijk veel animatie films.
Had niet durven dromen dat het er zo goed uit zou zien, of zou er soms toch nog stiekem een downgrade komen op release? This just looks to good to be true..
Downgrade verwacht ik niet, zou wel opmerkelijk zijn zo vlak voor de release. Maar we gaan het donderdag zien, gameplay tijdens de state of play. Ben benieuwd!
🎶 Her name was Rivet all along! 😉 pic.twitter.com/XiFRdMIFVC
— Insomniac Games (@insomniacgames) 26 april 2021
[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 26-04-2021 23:00 ]
Sony heeft de laatste paar dagen een aantal PS5 videos geupload. Wat denken jullie, is dit een opbouw naar iets groters? Snap anders het doel van de videos niet zo goed eigenlijk.
Deze is bijvoorbeeld vanavond geplaatst.
Deze is bijvoorbeeld vanavond geplaatst.
^ Dat zijn volgens mij allemaal cuts uit een langere trailer die vorige week uitkwam.
Ik vermoed dat ze gewoon hun marketing ding aan het doen zijn nu er een aantal high profile games binnenkort uitkomen (Returnal, RE8 and Ratchet & Clank).
Of, ze bouwen op naar een nieuwe showcase voor rond de E3 net als vorig jaar.
Ik vermoed dat ze gewoon hun marketing ding aan het doen zijn nu er een aantal high profile games binnenkort uitkomen (Returnal, RE8 and Ratchet & Clank).
Of, ze bouwen op naar een nieuwe showcase voor rond de E3 net als vorig jaar.
- Chaoss
Beetje hype creeren voor de state of play? Voor de rest is de naamsbekendheid altijd goed... Then again zelfs mijn 70 jarige ouders weten wat een Playstation is.
sales boosten heeft ook weinig nut met de huidige wachtrijen.
Dit is beter. Kwam hem op FB tegen maar dan met Nederlandse stemmen, leuk voor de kleine zieltjes maar wel een ander niveau. Zit even te twijfelen of ik hier meteen €75 voor ga neerleggen. Denk het wel, de originele R&C heb ik een paar keer achter elkaar overnieuw gespeeld voor de platinum en daar had ik er helemaal geen erg in. Dit keer met zulke pixar achtige graphics in mooie werelden en het strafen ziet er gelikter uit.Brogala schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:17:
Kreeg vanochtend een prompt voor een software update. Klikte iets te snel op installeren. Enig idee wat de update inhield? Kan op internet geen enkel bericht vinden, ook niet op de site van playstation zelf.
Softwareversie is 21.01-03.10.00.03-00.00.00.0.1, die wijkt dus af van de versie die op de website staat.
Softwareversie is 21.01-03.10.00.03-00.00.00.0.1, die wijkt dus af van de versie die op de website staat.
[ Voor 20% gewijzigd door Meister Sachs op 27-04-2021 11:53 ]
"Es hört doch jeder nur, was er versteht."
Ik lees in de details alleen dat het de systeem performance verbeterd en dat ik voor meer info naar een website moet.
Ik vind het er geweldig uit zienD. Ninjai schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:50:
[...]
Dit is beter. Kwam hem op FB tegen maar dan met Nederlandse stemmen, leuk voor de kleine zieltjes maar wel een ander niveau. Zit even te twijfelen of ik hier meteen €75 voor ga neerleggen. Denk het wel, de originele R&C heb ik een paar keer achter elkaar overnieuw gespeeld voor de platinum en daar had ik er helemaal geen erg in. Dit keer met zulke pixar achtige graphics in mooie werelden en het strafen ziet er gelikter uit.
Gaaf, ziet er goed uit. Ben er waarschijnlijk wel snel klaar mee maar koop hem voor de grafische pracht toch even.Brogala schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:17:
Kwam hier eigenlijk voor dit. Had een update maar zat geen informatie bij, online ook weinig te vinden idd.Meister Sachs schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:52:
Kreeg vanochtend een prompt voor een software update. Klikte iets te snel op installeren. Enig idee wat de update inhield? Kan op internet geen enkel bericht vinden, ook niet op de site van playstation zelf.
R&C zijn altijd leuke games om te spelen. Lekker over the top, toffe cartoony sfeer altijd en niet te complex. Ziet er echt heel goed uit, maar dat was met de voorgaande delen op de PS3 en PS4 niet anders.Donstil schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:53:
[...]
Gaaf, ziet er goed uit. Ben er waarschijnlijk wel snel klaar mee maar koop hem voor de grafische pracht toch even.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
- Chaoss
Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n game niet uitspeelt. Er is altijd veel variatie in de werelden/plameten die er allemaal anders uitzien. Nu heb je de verschillende dimensies dus altijd benieuwd wat erna komt. Idem voor de wapens altijd leuk om te zien wat je krijgt/ vrijspeelt.
Die op de Ps4 ook gekocht. Ook een leuke game (met planeten dacht ik?) alleen ook nooit uitgespeeld. Na een uurtje of tien had ik dat wel gezien. Meestal wel met platformers, de platform nostalgie naar vroeger vind ik meestal wel leuk maar houd mij niet lang genoeg vast tegenwoordig.Hulleman schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:54:
[...]
R&C zijn altijd leuke games om te spelen. Lekker over the top, toffe cartoony sfeer altijd en niet te complex. Ziet er echt heel goed uit, maar dat was met de voorgaande delen op de PS3 en PS4 niet anders.
Dus vandaar dat ik dat voor deze game ook verwacht. Maar goed Sony kan trots op me zijn want ik ga hem toch kopen
[ Voor 28% gewijzigd door Donstil op 27-04-2021 13:12 ]
Weinig spannends.Meister Sachs schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:52:
- Chaoss
Speciaal voor de mensen die bij de vorige grote update de performance verbeteringen misten
Bedankt voor de info.
"Es hört doch jeder nur, was er versteht."
Ooh keurig. Hier loopt de Ps5 nog best wel eens vast (vooral bij ColdWar), duimen dus dat deze update daarmee helpt.
In de PS5 safe mode omgeving, is er een "Clear system software cache" functie. Dit maakt je console echt aanzienlijk sneller na enige tijd gebruikt. Sony doet dit alleen automatisch bij iedere grote software update samen met een database rebuild.
Het is wel aan te raden dit even uit te voeren @Donstil en ook voor iedereen die een PS5 bezit.
Het is wel aan te raden dit even uit te voeren @Donstil en ook voor iedereen die een PS5 bezit.
[ Voor 17% gewijzigd door Recon24 op 27-04-2021 13:38 ]
Cool, ga Ik even proberen!Recon24 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:38:
In de PS5 safe mode omgeving, is er een "Clear system software cache" functie. Dit maakt je console echt aanzienlijk sneller na enige tijd gebruikt. Sony doet dit alleen automatisch bij iedere grote software update samen met een database rebuild.
Hoho de vorige grote update had ook gewoon een verbetering in systeem performance. Dus deze komt er lekker boven op.Chaoss schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:22:
[...]
Speciaal voor de mensen die bij de vorige grote update de performance verbeteringen misten
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
| Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |
:strip_exif()/f/image/Rh7OLurgqh1kANcgwJZGVOs3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U3GA6vOj8Ro4RQegQUuPtFmi.jpg?f=fotoalbum_tile)