De laatste pagina in deze thread bevestigt een beetje mijn eerdere overweging om nog niet meteen een ps5 te halen. Nadat het 'nieuwe' er af is, dat gevoel van een nieuw gadget uit de doos te halen, vraag je je misschien wel af wat dat ding er nu staat te doen.
Is er natuurlijk altijd FOMO en de hype is altijd groot, net zoals de druk om weer iets nieuw te consumeren na al die jaren...
Ik wacht bij consoles sowieso eerst een jaar voordat ik tot aanschaf overga. Eerste bugfixes en een hele resem systeemupdates zijn dan achter de rug. Heb ik met de vorige generaties ook gedaan. Dat lijkt me nu nog relevanter aangezien corona leidt tot veel uitgestelde games en weinig ps5's in de winkels. Geen ps5 bij consumenten, geen uitgevers die te vroeg hun games willen uitbrengen, enz... vicieuze cirkel.
In de tijd van de ps1, 2, 3 had je als kind vaak ook geen game pc staan. De pc van de ouders was voor werk, niet gamen. Een console was dus de enige gaming mogelijkheid, dus was je sowieso vaker meer gehaast om over te stappen naar de volgende console. De stappen tussen generaties waren ook enorm.
Nu heb ik van alles staan om te gamen, van iPad, switch, tot verschillende pc's. Zelfs met een IGP kan je tegenwoordig al aardig simpele games spelen op steam. Het is dus niet zo dat ik echt een ps5 nodig heb, omdat ik anders helemaal niet meer kan gamen. Voordat ik een ps5 overweeg, moet er wel eerst een system seller verschijnen. Een nieuwe game zoals Uncharted, die me laat zien waarom mijn ps4 bij het huisvuil gezet kan worden.
Ik ben nog steeds volop aan het gamen op een ps4. Ik kan me echt niet storen aan de 'beperkingen'. Dat mag je belachelijk vinden, of casual, maar toch is het zo. Ik heb me nooit echt gestoord aan laadtijden. (chill...) De meeste games die ik speel zijn daar ook niet echt vreselijk in. Misschien weet ik niet beter (alhoewel ik ssd laadsnelheden wel ken van op m'n game-pc). Misschien kan je, als je eenmaal een ps5 hebt geprobeerd, niet meer terug. Dat kan...
Het is voor ieder een persoonlijke overweging uiteraard, maar nu heb ik 0 incentive om over te stappen. Spiderman heb ik al gespeeld (heb genoeg te spelen, ga echt geen games opnieuw spelen). AC games ben ik al 5+ jaar volledig beu. Demon souls is niet mijn ding. Dus er is niets. Opgewarmde ps4 games hoef ik ook niet. Die speel ik wel op de ps4.
Maak me maar wakker bij een nieuwe Naughty dog, nieuwe Gran Turismo. En ik mis ook heel erg games zoals Killzone en resistance. Tegenwoordig is het allemaal fortnite, COD, en dergelijke die overheersen. Er zijn gewoon geen alternatieve FPS meer. Ik begrijp dat killzone niet goed werd gereviewed, maar ik heb er steeds erg van genoten. Het zag er gewoon dik prima uit op de ps4, de controls waren 'zwaar', met een zeker 'gewicht', maar dat vond ik er net goed aan. Had je echt het gevoel van een zwaarbewapende future soldier te zijn. Resistance was er nog zo een.
Ik mis ook pure arcade (sport) games. SSX, een next gen tony hawk, ridge racer, next gen wipeout. Alles is tegenwoordig serieus en sim. En de simpelere arcade games zijn meteen Indie en 'low production value'. Niets tegen indie, maar soms wil je ook gewoon die vette AAA arcade game. Ik weet nog hoe omver ik werd geblazen door SSX tricky. Ik kon nauwelijks geloven dat ik niet naar een pre-rendered filmpje keek. Ach, jeugdige onschuldigheid!
Die periode lijkt volledig voorbij. Jammer. Blijft over (voor mezelf dan), nieuwe IP, en Gran Turismo. En een redesign van deze lelijke console

Misschien komt Gran Turismo uit met de ps5 lite
De xbox heeft hier nooit geklikt. Telkens ik er 1 kocht, werd die opnieuw verkocht na een paar maand. Maar de naadloze BC, waarbij je gewoon vorige generatie games doorspeelt op XSX zonder de minste ergernis of onduidelijkheid, gewoon goed geregeld onder de motorkap waar de gebruiker zich niet moet mee inlaten, is wel indrukwekkend. De console ziet er ook 100% beter uit imo.
En voorlopig zie ik, tot mijn spijt, ook weinig van die sony 'exclusive-magic' aan de (nabije) horizon, waarmee de ps4 zo gezegend was. Ja, GoW 2, en Horizon 2... Mja.... Geen VR binnenkort... Misschien toch tijd om eerst nog eens over te stappen?