De set is niet langer in productie bij Lego, dus er komt geen nieuwe voorraad en de prijs zal alleen maar stijgen.magic_nl schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:48:
[...]
[...]
Yep.. Brickwatch ken ik, en ook Bricklink. Maar zoals te zien op BW was de laagste prijs ooit €122,-.
Op BL gaat de goedkoopste voor €170. En dat zie ik op MP ook als laagste prijs langskomen.
Ik lurk naar een buitenkansje die dichter bij de laagste prijs zit.
Misschien tevergeefs, maar ik heb geen haast.
Ik heb ooit meer geluk gehad met een EV3.chrisO schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:57:
[...]
De set is niet langer in productie bij Lego, dus er komt geen nieuwe voorraad en de prijs zal alleen maar stijgen.
Gingen toen voor €250,- of meer, en ik heb 'm kunnen bemachtigen voor €160.
Kwestie van geduldig wachten op de juiste kans.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Huh? Ik krijg net een mail dat het bloemenboeket (10280) weer op voorraad zou zijn, maar deze blijkt alsnog out of stock... Duurt het doorgaans eventjes voordat deze op de website verschijnt of ben ik door mijn mail 45 minuten te laat te openen te laat met bestellen? Lijkt me niet dat het zo snel kan gaan toch, het is geen PS5?!
EV3 is een hele andere tak van sport dan Technic sets die in de basis 2 jaar in productie blijven. EV3 is veel langer verkocht. De €122 die je aanhaald voor de rode kraan is een Amazon prijs, toen ze nog flink in bulk beschikbaar waren en we volgens mij nog met een Brexit zaten (leuke Pond<>Euro koers). Hij is regelmatig wel te vinden geweest voor rond de €140. Dat zou eerder een prijs zijn waarop ik me zou focussen dan €122. En zoals gezegd, niet meer in productie en bij Technic kennen ze dan maar 1 weg, omhoog vanaf de adviesprijs, dus dat buitenkansje kan vast langs komen, maar het is wel een klein kansje als je het mij vraagt.magic_nl schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:58:
[...]
Ik heb ooit meer geluk gehad met een EV3.
Gingen toen voor €250,- of meer, en ik heb 'm kunnen bemachtigen voor €160.
Kwestie van geduldig wachten op de juiste kans.
afgelopen 2 dagen 'heel het internet' afgestruind; ze zijn beschikbaar (amazon.de 3rd party verkoper rond de 80euro)Arunia schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:57:
@Visitor.q Ik kreeg de melding dat de bij bloemen zeg maar beschikbaar waren. Dat was al even een paar dagen geleden. Kan best zijn dat je de mail gewoon te laat hebt gekregen.
Ikzelf heb van alles al een set, dus dat scheelt.
De tulpen was het.
Haha, welkom bij de club, nog even en je wil ook de andere oude modulaire gebouwenmortael schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:19:
Afgelopen weekend samen met m'n vriendin de 'Garage op de hoek' (10264) zitten bouwen.
Wel een leuke build, ik vind vooral de 'techniekjes' hieraan leuk, zoals de brug die op en neer kan, of de garagedeur omhoog en omlaag (dat verrassend soepel gaat).
[Afbeelding]
Mijn vriendin wil nu ook de 'Diner in de stad' erbij, dus eens kijken waar we die goedkoop kunnen regelen
Wat me opgevallen is, bij deze set en de Assembly Square zitten 2 zwarte pinnetjes om ze aan een ander gebouw vast te maken. Deze zitten vreemd genoeg niet bij het Politiebureau, ze staan niet in de handleiding en zitten niet tussen de parts (wel 2 stuks voor wat anders).
Ik heb genoeg zwarte pinnetjes thuis, dat is het hem niet, maar vind het wel vreemd dat ze ontbreken
Scherp van die connectors, dat was mij nog niet opgevallen. Zelf gebruik ik de connectors inmiddels niet meer, omdat dat bij het verschuiven van gebouwen een stuk makkelijker is.
@JeroenE Ik ben benieuwd of je gelijk hebt! Ik zou het ergens wel jammer vinden, al kun je verandering niet tegenhouden
(Edit: Ik zag net dat Zeehond dit filmpje al een keer gedeeld had
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
@himlims_ Dat is volgens mij een tikkeltje duurder inderdaad.
Vraag me af of het via BL goedkoper kan zijn.
Ben blij dat ik met oud en nieuw mijn vrouw even een dikke kus heb gegeven. en meteen op bestellen gedrukt.
Even tussendoor, mijn vrouw gaf aan dat ik eerst moest bestellen haha. Maar dat heb ik niet gedaan.
Ze staan in een vaas sinds die tijd al op de koffietafel. Dus heeft de WAF doorstaan.
Vraag me af of het via BL goedkoper kan zijn.
Ben blij dat ik met oud en nieuw mijn vrouw even een dikke kus heb gegeven. en meteen op bestellen gedrukt.
Even tussendoor, mijn vrouw gaf aan dat ik eerst moest bestellen haha. Maar dat heb ik niet gedaan.
Ze staan in een vaas sinds die tijd al op de koffietafel. Dus heeft de WAF doorstaan.
[ Voor 57% gewijzigd door Arunia op 23-03-2021 15:15 ]
Ik heb inmiddels de begane grond van de assembly square af, straks verder de eerste verdieping. Vrees dat het niet bij deze modular gaat blijven.
Is het iemand al eens opgevallen dat de prijzen van steentjes op Bricks & Pieces vrij vaak wijzigen, soms is een onderdeel een week later opeens een stuk goedkope of duurderr zoals bijvoorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u6iPGy5X58HJ1qtzebe8SJyu.jpg?f=user_large)
OPEN BOX 1X3 - Vorige week kost dit onderdeel 85 cent en nu 42 cent
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r1CBRKKz3Fw9OkO6Jocnfzav.jpg?f=user_large)
SPACE SKELETON ARM - vorige week 10 cent en nu 13 cent
Je zou denken dat het misschien iets met de beschikbare hoeveelheid te maken zou hebben, maar steentjes met de status "Niet beschikbaar" wisselen ook van de een op andere week van prijs, zowel omhoog als omlaag...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u6iPGy5X58HJ1qtzebe8SJyu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r1CBRKKz3Fw9OkO6Jocnfzav.jpg?f=user_large)
Je zou denken dat het misschien iets met de beschikbare hoeveelheid te maken zou hebben, maar steentjes met de status "Niet beschikbaar" wisselen ook van de een op andere week van prijs, zowel omhoog als omlaag...
Waarschijnlijk te maken met hoe vaak er naar die steentjes gezocht word.chrisO schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:48:
Is het iemand al eens opgevallen dat de prijzen van steentjes op Bricks & Pieces vrij vaak wijzigen, soms is een onderdeel een week later opeens een stuk goedkope of duurderr zoals bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn hier mensen die hun lego lakken met bijv dit spul:

Lijkt me goed tegen oa vergeling?

moet er hier ook nog aan beginnen, zit er sterk over na te denken om deze gespiegeld te gaan bouwen (schijnbaar gaat dat goed, op 3-4 blokjes na)Afas schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:29:
Ik heb inmiddels de begane grond van de assembly square af, straks verder de eerste verdieping. Vrees dat het niet bij deze modular gaat blijven.

@himlims_ Ik heb dat ook gedaan met de Corner Garage, op één blokje na kon dat prima! Het is een leuke variatie op zo'n gebouw om hem eens andersom te bouwen
Je moet wel steeds goed op blijven letten tijdens het bouwen dat je niet per ongeluk toch een stuk verkeerd om bouwt/leest.
Ik denk zelf dat er misschien hooguit bij de begane grond van de bakkerij een paar steentjes zijn die niet helemaal kloppen. Je kunt het zo zien door de handleiding te nemen, en in de lijst met onderdelen te kijken of er stenen tussen zitten die niet symmetrisch zijn.
Ik denk zelf dat er misschien hooguit bij de begane grond van de bakkerij een paar steentjes zijn die niet helemaal kloppen. Je kunt het zo zien door de handleiding te nemen, en in de lijst met onderdelen te kijken of er stenen tussen zitten die niet symmetrisch zijn.
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
LEGO lakken?Basekid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:11:
[Afbeelding]
Als je t gaat lakken, hoe zit t dan met afbreken en weer opnieuw opbouwen van een set? En lak je alleen het eindresultaat, dus één of enkele zijdes van steentjes?
Waarom zou je de boel lakken?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Voor als je er lak aan hebt.Señor Sjon schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:29:
⛔ Trackers of betalen ⛔
Dan houd je de steentjes mooi witSeñor Sjon schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:29:
Zou inderdaad alleen het eindresultaat zijn. Vind het nu gewoon erg jammer dat mn space-lego nu redelijk geel wordt. Uit elkaar halen en dan herbouwen etc wordt wel wat moeilijker, tenzij je echt alleen unieke buitenkant stukjes doet.Gim schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:13:
[...]
LEGO lakken?Nee, zeker niet. Valt voor mij in dezelfde categorie als verlijmen. Als t vergeelt dan pech gehad. Dan kan ik t eventueel nog in zo'n sopje zetten dat t weer wit wordt.
Als je t gaat lakken, hoe zit t dan met afbreken en weer opnieuw opbouwen van een set? En lak je alleen het eindresultaat, dus één of enkele zijdes van steentjes?
Alles wat wit is vergeelt. De echte space shuttle ook. Dus net echt.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Basekid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:41:
Zou inderdaad alleen het eindresultaat zijn. Vind het nu gewoon erg jammer dat mn space-lego nu redelijk geel wordt. Uit elkaar halen en dan herbouwen etc wordt wel wat moeilijker, tenzij je echt alleen unieke buitenkant stukjes doet.

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Houdt lak UV-straling voldoende tegen om vergeling te voorkomen? Ik heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Ik denk dat je sets dan beter op een plek kunt zetten waar er geen zonlicht op valt, of UV-folie op de ramen plakt.
De enige situatie waarin je lak zou kunnen overwegen is om een bouwwerk te ‘lijmen’, maar ik twijfel of dat effectief is en ik vind het ook een beetje vloeken in de kerk tbh. Daarnaast zou ik zelf bang zijn voor klodders of strepen als de lak niet evenwijdig wordt aangebracht.
scintillating
Het eerder genoemde sopje met waterstofperoxide een paar uur in de zon zou ik doen ipv de boel gaan lakken. Werkt ook prima voor je oude space Lego. Leuk project voor die zomervakantie waarin we toch niet op reis kunnenBasekid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:41:
Zou inderdaad alleen het eindresultaat zijn. Vind het nu gewoon erg jammer dat mn space-lego nu redelijk geel wordt. Uit elkaar halen en dan herbouwen etc wordt wel wat moeilijker, tenzij je echt alleen unieke buitenkant stukjes doet.
LEGO lakken is 100% no-go, echt het slechtste wat je kunt doen.
Ik zou het doen!
Goedenavond!
Al enige tijd lees ik mee, en inmiddels is het LEGO virus ook (opnieuw) toegeslagen hier in huis.
Begin van het jaar zijn we begonnen met het Gingerbread House (10267) en daarna de smaak te pakken gekregen. Als eerst de San Francisco skyline (21043) en Central Perk van Friends (21319).
Vorige weer voor m'n verjaardag het Haunted House (10273) gekregen en hier fanatiek aan begonnen.
Op het wensenlijstje staat nog zo veel, maar aangezien m'n vriendin en ik zo veel mogelijk samen willen bouwen, en de vrije avonden schaars zijn, willen we wel de discipline op brengen om eerst één set volledig of te bouwen alvorens een nieuwe te bestellen. Tenzij er een goede aanbieding is natuurlijk
Ondertussen ben ik me aardig aan het verdiepen en aan het verbazen over de 2e hands lego markt. Gigantische bedragen voor destijds goedkope sets worden er gevraagd/geboden.
Ik ben dan ook even de zolder opgedoken en had hier een map met allerlei instructie handleidingen van sets die ik vanuit mijn jeugd heb bewaard. Alles ligt uit elkaar, maar ik wist bijvoorbeeld dat ik nog wel wat western sets heb welke ik nu weer in ere wil herstellen.
Destijds bedacht om alles op kleur te sorteren, maar geen onderscheid in type steentje te maken, dus het is een flink uitzoekwerk. Maar met de inventory lists van bricklink kom ik een eind!.
Inmiddels zijn de volgende sets in aanbouw:
- Western 6761 - Bandit Hideout (bijna klaar, op wat minifigures na)
- Western 6769 - Fort Legoredo
Nog helemaal bij elkaar te zoeken:
- 6716 (Weapons Wagon)
- 6755 (Sheriff's Lockup)
- 6769 (Bandit's Wheelgun)
Ook kwam ik er achter dat ik een aantal "Knight" sets heb welke ik in elkaar wel zetten en als ze compleet zijn doorverkopen, maar ik vraag me af of ik hier echt nog wel alles van heb:
- 6078 (Royal Drawbridge)
- 6068 (Black Knights Castle)
En ergens moet nog een hoop 9v trein spul liggen, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. (en de vraag of het nog werkt natuurlijk...)
Wat ik me wel af vraag, hoe komt het dat sommige sets zo gigantisch veel in waarde zijn gestegen?
Ik keek bijvoorbeeld even naar de Space Monorail sets zoals 6991, ik kan me voorstellen dat er meer "one of a kind" stukken in zitten zoals de monorail motor en de rails (want die zijn echt belachelijk duur zie ik).
Maar wat zijn verder nog factoren? Hoe ouder hoe meer waard? Minifigures?
Ik vind het in elk geval fascinerend en kijk toch weer erg nostalgisch terug naar m'n jeugd
Al enige tijd lees ik mee, en inmiddels is het LEGO virus ook (opnieuw) toegeslagen hier in huis.
Begin van het jaar zijn we begonnen met het Gingerbread House (10267) en daarna de smaak te pakken gekregen. Als eerst de San Francisco skyline (21043) en Central Perk van Friends (21319).
Vorige weer voor m'n verjaardag het Haunted House (10273) gekregen en hier fanatiek aan begonnen.
Op het wensenlijstje staat nog zo veel, maar aangezien m'n vriendin en ik zo veel mogelijk samen willen bouwen, en de vrije avonden schaars zijn, willen we wel de discipline op brengen om eerst één set volledig of te bouwen alvorens een nieuwe te bestellen. Tenzij er een goede aanbieding is natuurlijk
Ondertussen ben ik me aardig aan het verdiepen en aan het verbazen over de 2e hands lego markt. Gigantische bedragen voor destijds goedkope sets worden er gevraagd/geboden.
Ik ben dan ook even de zolder opgedoken en had hier een map met allerlei instructie handleidingen van sets die ik vanuit mijn jeugd heb bewaard. Alles ligt uit elkaar, maar ik wist bijvoorbeeld dat ik nog wel wat western sets heb welke ik nu weer in ere wil herstellen.
Destijds bedacht om alles op kleur te sorteren, maar geen onderscheid in type steentje te maken, dus het is een flink uitzoekwerk. Maar met de inventory lists van bricklink kom ik een eind!.
Inmiddels zijn de volgende sets in aanbouw:
- Western 6761 - Bandit Hideout (bijna klaar, op wat minifigures na)
- Western 6769 - Fort Legoredo
Nog helemaal bij elkaar te zoeken:
- 6716 (Weapons Wagon)
- 6755 (Sheriff's Lockup)
- 6769 (Bandit's Wheelgun)
Ook kwam ik er achter dat ik een aantal "Knight" sets heb welke ik in elkaar wel zetten en als ze compleet zijn doorverkopen, maar ik vraag me af of ik hier echt nog wel alles van heb:
- 6078 (Royal Drawbridge)
- 6068 (Black Knights Castle)
En ergens moet nog een hoop 9v trein spul liggen, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. (en de vraag of het nog werkt natuurlijk...)
Wat ik me wel af vraag, hoe komt het dat sommige sets zo gigantisch veel in waarde zijn gestegen?
Ik keek bijvoorbeeld even naar de Space Monorail sets zoals 6991, ik kan me voorstellen dat er meer "one of a kind" stukken in zitten zoals de monorail motor en de rails (want die zijn echt belachelijk duur zie ik).
Ik vind het in elk geval fascinerend en kijk toch weer erg nostalgisch terug naar m'n jeugd
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
Waarom sommigen veel waard zijn?
Voor velen is het zo dat de oude lego van vroeger iets is wat ze graag wilden maar nooit kregen, omdat er toen geen geld ervoor was of iets anders. En nu zijn ze volwassen en verdienen ze geld en willen ze kijken of ze die oude lego van vroeger kunnen kopen.
Die oude lego heeft een bepaalde charme en die is vooral aantrekkelijk voor 30 +.
Lego van nu, sommige aan EOL ( end of life ) zijn ook duur maar vergeleken met vroeger bestaan de grotere sets van nu uit meer steentjes en lego is ook duurder geworden. Dus als het uit de productie gaat ( meestal na 3 jaar ) dan schiet de prijs vaak omhoog ( niet bij elke set. ).
Verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat een set duur wordt.
Voor velen is het zo dat de oude lego van vroeger iets is wat ze graag wilden maar nooit kregen, omdat er toen geen geld ervoor was of iets anders. En nu zijn ze volwassen en verdienen ze geld en willen ze kijken of ze die oude lego van vroeger kunnen kopen.
Die oude lego heeft een bepaalde charme en die is vooral aantrekkelijk voor 30 +.
Lego van nu, sommige aan EOL ( end of life ) zijn ook duur maar vergeleken met vroeger bestaan de grotere sets van nu uit meer steentjes en lego is ook duurder geworden. Dus als het uit de productie gaat ( meestal na 3 jaar ) dan schiet de prijs vaak omhoog ( niet bij elke set. ).
Duidelijk, op mijn huidige 33-jarige leeftijd herken ik mezelf daar erg inLoader schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:33:
Waarom sommigen veel waard zijn?
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
Lak kan ook vergelen.Basekid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:41:
[...]
Dan houd je de steentjes mooi wit
[...]
Je noemt ook precies 1 van de weinige uit de 80's/90's die ook echt flink in waarde is gestegen. Monorail had maar 3 sets, de laatste in 1994, waarna Lego de mallen "kwijt" is geraakt en er nooit meer een set van kwam en ook niet zal komen. Een hoop sets uit die tijd zijn vaker in het groepje "waardevast" te vinden. Ofwel wat je toen er voor betaald hebt in de winkel, krijg je er bij verkoop ongeveer voor terug. MISB varianten kunnen uiteraard flink over de kop gaan, maar dat doen moderne sets ook die niet meer in productie zijn. Minifigures is soms een factor.Roland_EM25 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:23:
Nou....een collega die het plan had om het colosseum te verlijmen omdat anders de kat het ding sloopte vond ik wel een redelijke WTFdenkjewelniet.rammes schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:18:
LEGO lakken is 100% no-go, echt het slechtste wat je kunt doen.

Dan heeft je collega nog een leuk klusje in het vooruitzicht... als je echt alles sloop-proof wil maken moet je iedere steentje los lijmen en het Colosseum heeft er erg veel... Kan je collega de set niet in een case o.i.d. zetten? Zonde van zo'n dure set ook om die te verlijmen...vhal schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:35:
[...]
Nou....een collega die het plan had om het colosseum te verlijmen omdat anders de kat het ding sloopte vond ik wel een redelijke WTFdenkjewelniet.
scintillating
Een perspex case er omheen is goedkoper dan het waardeverlies wat je gaat hebben als je het hele gevaarte verlijmd.Tc99m schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:09:
[...]
Dan heeft je collega nog een leuk klusje in het vooruitzicht... als je echt alles sloop-proof wil maken moet je iedere steentje los lijmen en het Colosseum heeft er erg veel... Kan je collega de set niet in een case o.i.d. zetten? Zonde van zo'n dure set ook om die te verlijmen...
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Mijn vrouw heeft het LEGO-virus nu ook te pakken. Ze heeft een maandje geleden de Lego Hedwig (75979) voor zichzelf gekocht en vond dat helemaal leuk om in elkaar te zetten. Alleen heeft ze als kind eigenlijk nooit met lego gespeeld dus ze is niet zo heel goed in bouwen, het gaat wel natuurlijk maar duurt lang.
Nu is ze over een paar weken jarig dus nu wil ik haar eigenlijk verassen met een grote lego set. Nu zat ik zelf natuurlijk te denken aan de kasteel Zweinstein set, maar behalve dat die erg duur is ben ik bang dat die misschien ook te moeilijk is? Al hoeft die natuurlijk niet in twee avonden af dus het lijkt met dat als je de tijd neemt dat het wel lukt?
Zelf vind ze de Volkswagen T1 een erg mooie set en is misschien een betere set om mee te beginnen, maar aangezien we de Hedwig in 2 avonden in elkaar hadden zitten, en dan hebben we het heel rustig gedaan zodat we in ieder geval iets te doen hadden, ben ik bang dat dat met die T1 hetzelfde zal gaan.
Heeft iemand nog andere suggesties wat een leuke set zal zijn?
Nu is ze over een paar weken jarig dus nu wil ik haar eigenlijk verassen met een grote lego set. Nu zat ik zelf natuurlijk te denken aan de kasteel Zweinstein set, maar behalve dat die erg duur is ben ik bang dat die misschien ook te moeilijk is? Al hoeft die natuurlijk niet in twee avonden af dus het lijkt met dat als je de tijd neemt dat het wel lukt?
Zelf vind ze de Volkswagen T1 een erg mooie set en is misschien een betere set om mee te beginnen, maar aangezien we de Hedwig in 2 avonden in elkaar hadden zitten, en dan hebben we het heel rustig gedaan zodat we in ieder geval iets te doen hadden, ben ik bang dat dat met die T1 hetzelfde zal gaan.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik zou ze gewoon allebei doen. De T1 gaat eruit dacht ik en gaat alleen maar duurder worden. Ik ben die nu zelf aan het bouwen en die is niet heel moeilijk.
Ik denk niet dat een set te moeilijk kan zijn. Ja het kan wat langer duren maar dat is toch niet erg?
Als ze de T1 leuk vindt dan ja misschien de Kever ook wat?
Ik denk niet dat een set te moeilijk kan zijn. Ja het kan wat langer duren maar dat is toch niet erg?
Als ze de T1 leuk vindt dan ja misschien de Kever ook wat?
Ik geloof niet dat er een set is (misschien geldt dit met name voor non-technic) die voor een volwassene te moeilijk is. Ik vind de instructies tegenwoordig zo uitgebreid dat je er echt wel uitkomt. Mijn dochters van 7 en 5 bouwen gewoon mee aan 18+ sets.Ozzie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:47:
Mijn vrouw heeft het LEGO-virus nu ook te pakken. Ze heeft een maandje geleden de Lego Hedwig (75979) voor zichzelf gekocht en vond dat helemaal leuk om in elkaar te zetten. Alleen heeft ze als kind eigenlijk nooit met lego gespeeld dus ze is niet zo heel goed in bouwen, het gaat wel natuurlijk maar duurt lang.
Heeft geen zin.. je voorkomt misschien wat vergeling maar je krijgt wel dat de lak barstjes gaat krijgen.Basekid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:11:
[Afbeelding]
Dus.. gelige steentjes of craquelé op je steentjes.. geligheid is op te lossen.. lak herstellen niet zo lijkt me.
Le Meow
De nieuwe 10283 NASA Space Shuttle naast de oude 8480, qua formaat zitten ze vrij dicht bij elkaar 

Bron, de review op https://rebrickable.com/b...-space-shuttle-discovery/
Er zijn meer bricks met prints dan ik dacht.

Vroeger heette ik [MoRtAl]: https://tweakers.net/gallery/8673/
Ik moet altijd aan dit stripje denken (ook al kloppen de prijzen van de Lego niet, maar het gaat om het idee).Roland_EM25 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:23:
Het grote probleem is natuurlijk dat je het van te voren niet weet. Eerlijk gezegd vind ik het ook leuker om met Lego te spelen dan om er mee te speculeren.
nog geen foto van die VIP add-on die je mee kunt bestellen?mortael schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:27:
De nieuwe 10283 NASA Space Shuttle naast de oude 8480, qua formaat zitten ze vrij dicht bij elkaar
[Afbeelding]
Ik zou het doen!
Helaas nog niet gezien.rammes schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:29:
[...]
nog geen foto van die VIP add-on die je mee kunt bestellen?
Geen foto van de set (of andere vorm?) zelf, maar wel een indicatie van wat het precies is:rammes schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:29:
[...]
nog geen foto van die VIP add-on die je mee kunt bestellen?
LEGO Ulysses Space Probe: Exklusive VIP-Prämie
Statt einem kostenlosem GWP werden dieses Mal 1.800 VIP-Punkte fällig.

Clowns to the left of me, Jokers to the right
het is wel redelijk in te schatten; idea sets sowieso voor dikke marge na aantal jaar; starwars meuk doet het ook altijd goed.JeroenE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:28:
[...]
Ik moet altijd aan dit stripje denken (ook al kloppen de prijzen van de Lego niet, maar het gaat om het idee).
Het grote probleem is natuurlijk dat je het van te voren niet weet. Eerlijk gezegd vind ik het ook leuker om met Lego te spelen dan om er mee te speculeren.
persoonlijk bouw ik alles en kijk niet na wat het potentieel waard wordt in de toekomst.
vriend van me bouwt niets, en heeft voor 10.000euro's aan dozen lego op zolder liggen; "betere investering dan goud" zegt ie dan
T1 is qua techniek wel wat old skool, zeker vergeleken met sets van nu. Je merkt wel dat er ~10 jaar ontwikkeling tussen zit. Mijn vrouw heb ik gekickstart met de Friends diorama. Ze is fan, maar ook de technieken zijn erg leuk om te bouwen. Ze heeft inmiddels een tweede gekocht aangezien ze de eerste in modulars verwerkt heeft (de eerste paar hebben nl. geen interieur op de verdiepingen, nu dus wel). Inmiddels koopt ze meer dan ik en kaapt modulars voor mijn neus weg.Ozzie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:47:
Het legovirus is sinds vorig jaar hier ook aanwezig. Heb toen in een dolle bui de Bugatti Chiron besteld en in nog geen 3 middagen in elkaar gezet.
Paar weken terug de VW T1 camper ook gehad. Van de week als cadeautje voor mezelf nu de Lamborghini Sián én de rode Rough Terrain Crane besteld. Ik kijk er erg naar uit om ze met mooi weer straks lekker in de tuin in elkaar te knutselen.
Oeh.. Da's wel mooi. Ook om zo als display naast elkaar te zetten.mortael schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:27:
[Afbeelding]
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Nee deze lakken helpen misschien iets tegen de UV maar de reden van vergelen heeft meer met de samenstelling van de stenen te maken. De oude stenen hebben er veel meer last van dan de nieuwere en eigenlijk voornamelijk oud grijs en oud wit. De rest valt relatief mee. Plus als je het spuit krijg je de stenen niet meer van elkaar af omdat het allemaal aan elkaar geplakt is plus je hebt nu stenen die niet meer te gebruiken zijn dus wat is het doel dan. Liever iets geel dan dit.Basekid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:11:
[Afbeelding]
Van wat ik weer van varnish die je nu net aanhaald is alleen om modellen te beschermen tegen slijtage. (in miniatuur schilderen) En elke laag helpt iets in minder uv maar echt veel helpen zal het niet.
Vergeleken met wat je bij de bank aan rente krijgt loont het echt wel om LEGO te verzamelenhimlims_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:44:
[...]
het is wel redelijk in te schatten; idea sets sowieso voor dikke marge na aantal jaar; starwars meuk doet het ook altijd goed.
persoonlijk bouw ik alles en kijk niet na wat het potentieel waard wordt in de toekomst.
vriend van me bouwt niets, en heeft voor 10.000euro's aan dozen lego op zolder liggen; "betere investering dan goud" zegt ie dan
Het is ook maar net wat je wil. Als je instelling niet is om er écht aan te willen verdienen, maar het meer ziet als een extraatje waarmee je andere uitgaven (LEGO die je wél houdt of iets anders) kunt compenseren, dan lukt dat heel aardig met LEGO zonder veel moeite. Het wordt iemand al makkelijk gemaakt om scherpe aanbiedingsprijzen in de gaten te houden. Kwestie van toeslaan, opbergen en na EOL ergens de verkoop ingooien. Als je dan van de echte woekerprijzen wegblijft, dan is je aanbod ook nog eens interessant om sneller gekocht te worden. Koper blij, jij blij en je hoeft niet eens gewetensproblemen te hebben over de prijs
Ik koop zelf wat me leuk lijkt om te bouwen; daar zitten ook simpele kleine Technic of 3-in-1 sets tussen. Er zitten alleen soms impulsaankopen tussen... tja, daar neem ik soms toch in alle redelijkheid afstand van.
[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 24-03-2021 14:12 ]
Ik zie op marktplaats best wel veel lui die oudere sets op zolder voor hoge prijzen verkopen maar raak je dat wel kwijt? Er zijn een paar die ik in de gaten houd maar ik zie dergelijke advertenties lang staan. Soms omdat ze meerdere dozen hebben gekocht en die kunnen blijven aanbieden. Maar als ik het idee heb dat diegene puur sets heeft gekocht om eraan te verdienen dan weiger ik hem daarmee te helpen.
Die raak je vast wel kwijt al was het voor de kostprijs. En als een set na EOL ineens toch nog populair wordt dan dreigt er altijd nog een nieuwe productiereeks vanuit LEGOD. Ninjai schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:19:
Ik zie op marktplaats best wel veel lui die oudere sets op zolder voor hoge prijzen verkopen maar raak je dat wel kwijt? Er zijn een paar die ik in de gaten houd maar ik zie dergelijke advertenties lang staan. Soms omdat ze meerdere dozen hebben gekocht en die kunnen blijven aanbieden. Maar als ik het idee heb dat diegene puur sets heeft gekocht om eraan te verdienen dan weiger ik hem daarmee te helpen.
een reboot van de eerste modulars / v2.0 ... waarom niet? de market/townhall ofzo, zie ik nog wel een niewue van verschijnenCyBeRSPiN schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:27:
[...]
Die raak je vast wel kwijt al was het voor de kostprijs. En als een set na EOL ineens toch nog populair wordt dan dreigt er altijd nog een nieuwe productiereeks vanuit LEGOAl zat dat voor de modulars wel niet opgaan.
Uiterlijk LEGO-blokjes moet volgens Europees Gerecht wél beschermd worden:
https://www.nu.nl/economi...wel-beschermd-worden.html
Zag dit artikel toevallig zojuist voorbij komen
LEGO, dus moet even gedeeld worden.
https://www.nu.nl/economi...wel-beschermd-worden.html
Zag dit artikel toevallig zojuist voorbij komen
[ Voor 19% gewijzigd door Gim op 24-03-2021 14:51 ]
Ja, toen ik dat las dacht ik meteen:

Ik vond het ook al te stom voor woorden.

Waarom is dat goed nieuws? Er zijn vele andere producenten die dezelfde vorm/soort blokjes gebruiken, maar zelf unieke sets ontwerpen en of produceren, die Lego zelf nooit gaat maken, zoals militaire voertuigen of Technic supercars van bekende MOC bouwers.Edgenumber schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:56:
[Afbeelding]
Die producenten hebben bewust gekozen om (vóór deze discussie startte een paar jaar terug) inbreuk te maken op de rechten van Lego en hun blokjes na te maken. Je mag prima eigen MOCs/sets maken en verkopen, als je maar de originele blokjes inkoopt en er dan een eigen ontwerp mee verkoopt. Of als MOCer verkoop je het ontwerp en mag de gebruiker zelf de blokjes regelen.chrisO schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Waarom is dat goed nieuws? Er zijn vele andere producenten die dezelfde vorm/soort blokjes gebruiken, maar zelf unieke sets ontwerpen en of produceren, die Lego zelf nooit gaat maken, zoals militaire voertuigen of Technic supercars van bekende MOC bouwers.
[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 24-03-2021 15:07 ]
Maar hoe verhoudt deze nieuwe uitspraak en de situatie die zich blijkbaar in 2019 voordeed tot hetgeen zich reeds in 2010 afspeelde? Dat ging immers ook al om het steentje.pagani schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:07:
[...]
Die producenten hebben bewust gekozen om (vóór deze discussie startte een paar jaar terug) inbreuk te maken op de rechten van Lego en hun blokjes na te maken. Je mag prima eigen MOCs/sets maken en verkopen, als je maar de originele blokjes inkoopt en er dan een eigen ontwerp mee verkoopt. Of als MOCer verkoop je het ontwerp en mag de gebruiker zelf de blokjes regelen.
"Op 14 september 2010 werd beslist dat Lego tevergeefs heeft getracht om via een merk (vormmerk) een langere bescherming te krijgen voor haar bouwblokjes. Omdat het octrooi al decennia verlopen is, probeerde Lego via een Europese merkinschrijving feitelijk eeuwigdurende bescherming te verkrijgen. Daar heeft het Europese Hof een stokje voorgestoken.
Volgens het Europese Hof van Justitie is de vorm van de blokjesbepaald door de functie/techniek en daarmee niet beschermbaar als driedimensionaal ‘vormmerk’."
(bron)
Nu even snel Lepin etc. inslaan. Die sets worden geld waard!
Was het niet zo dat je een boete kunt krijgen als je namaak artikelen importeert?meesje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:19:
Maar nee, wat Lepin doet vind ik gewoon niet kunnen want die maken gewoon kopieën van LEGO sets tot artwork aan toe. Toch weer een ander verhaal dan de fabrikanten die zich echt richten op sets die niet door LEGO worden uitgegeven.
Zit me nu te bedenken.... als zo'n fabrikant nou eens een Boeing Osprey op de markt brengt. LEGO heeft dat immers uiteindelijk niet gedaan
[ Voor 38% gewijzigd door Gim op 24-03-2021 15:23 ]
Nou, ik vermoed dat die sets van Lepin sowieso al niet legaal waren.meesje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:19:
Die zijn er al, zoek maar eens naar 'lego osprey' op de bekende sitesGim schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:21:
[...]
Zit me nu te bedenken.... als zo'n fabrikant nou eens een Boeing Osprey op de markt brengt. LEGO heeft dat immers uiteindelijk niet gedaan
dat is alGim schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Over de osprey gesproken:
https://bouwsteentjes.inf...hideout-raid-geannuleerd/
Weer een set die na netjes aangekondigd te zijn toch niet helemaal strookt met het imago wat lego wil uitstralen...
EDIT: wat de blokjes discussie betreft, ik ben benieuwd wat dit nu daadwerkelijk betekent, er zijn al decennia lang merken die soortgelijke blokjes gewoon legaal op de markt verkopen (heb ooit 20 jaar terug eens een tank gekocht van megabloks, en ben nu redelijk fan van cobi). Cobi is overigens ook pools, dus binnen de EU...
Weer een set die na netjes aangekondigd te zijn toch niet helemaal strookt met het imago wat lego wil uitstralen...
EDIT: wat de blokjes discussie betreft, ik ben benieuwd wat dit nu daadwerkelijk betekent, er zijn al decennia lang merken die soortgelijke blokjes gewoon legaal op de markt verkopen (heb ooit 20 jaar terug eens een tank gekocht van megabloks, en ben nu redelijk fan van cobi). Cobi is overigens ook pools, dus binnen de EU...
[ Voor 42% gewijzigd door vectormatic op 24-03-2021 17:01 ]
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Haha, op treinrails na heb ik helemaal niks met dat namaak. Ooit hadden mijn ouders voor hun kleinzoon via een spaaractie van de lokale AH wat van die nep Lego gekocht. Iets met ‘slum’ of zo in de naam. Dit klikt niet lekker, valt heel snel uit elkaar, heel dun plastic, etc. Dit merk zal ongetwijfeld niet het beste Chinese spul zijn, maar ik heb er helemaal niks mee.Gim schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:21:
[...]
Was het niet zo dat je een boete kunt krijgen als je namaak artikelen importeert?Want dan gaat de sets je geld kosten
O ja, wel even gekeken naar Cada en bluebrixx, omdat HdS wat filmpjes hierover had.
[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 24-03-2021 17:46 ]
Aangezien ik bijna klaar ben met mijn huidige build (Volwagen T1 bus) en ik merk dat ik technic toch leuker vind dan creator is mijn oog gevallen op de Lamborghini Sian (42115). Is het kleur verschil echt zo erg en storend?
Eenmaal je het verschil ziet, dan zie je het, mijn Sian heeft 3 verschillende kleuren. Maar erg, nah, het stoort een beetje bij het bouwen, maar daarna staat ie mooi te pronken en kijk je er wel naar maar valt het niet op.AnnaAnjo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:21:
Aangezien ik bijna klaar ben met mijn huidige build (Volwagen T1 bus) en ik merk dat ik technic toch leuker vind dan creator is mijn oog gevallen op de Lamborghini Sian (42115). Is het kleur verschil echt zo erg en storend?
(dit is mijn persoonlijke mening)
Tijdens het bouwen heb ik wel soms de kleuren weer gematcht door dezelfde blokjes te wisselen met andere delen van de wagen, maar dat was te overzien
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Ik heb in mijn Sian maar 2 kleuren lime groen kunnen ontdekken, de 3de kleur was bij mij maar 1 onderdeel en dat heb ik bij Lego nieuw aangevraagd. En zonder gemor ontvangen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik snap eerlijk gezegd niet wat er mis is met die set. Ik word een beetje moe van al die politieke correctheid: niets mag of kan tegenwoordig. Laat kinderen toch lekker met boeven en politie spelen, niets mis mee imo...vectormatic schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:57:
Sommige sets wel, sommige niet.. als de set een lego model is, is het illegaal, maar is het eigen design/MOC dan is/was het legaal want de blokjes hadden geen copyright..NotSoSteady schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:
[...]
Nou, ik vermoed dat die sets van Lepin sowieso al niet legaal waren.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ja, walgelijk. Ben benieuwd of ze nu ook stoppen met de politiesets.almightyarjen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:14:
[...]
Ik snap eerlijk gezegd niet wat er mis is met die set. Ik word een beetje moe van al die politieke correctheid: niets mag of kan tegenwoordig. Laat kinderen toch lekker met boeven en politie spelen, niets mis mee imo...

Volgens mij gaat het niet zozeer over boeven/politie (want dan zouden ze de halve city lijn weg kunnen doen), maar over het feit dat het gebouw een bommen/wapenfabriek is.almightyarjen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:14:
[...]
Ik snap eerlijk gezegd niet wat er mis is met die set. Ik word een beetje moe van al die politieke correctheid: niets mag of kan tegenwoordig. Laat kinderen toch lekker met boeven en politie spelen, niets mis mee imo...
Maar wel onhandig dat ze er weer zo vaag over zijn, dan krijg je net als bij de Osprey weer allerlei speculatie. En gek dat ze de set na aankondiging alsnog terugtrekken, er zitten toch wat mensen te slapen bij LEGO die dit eerder in het designtraject hadden moeten oppikken.
[ Voor 4% gewijzigd door Tc99m op 24-03-2021 21:48 ]
scintillating
Dat worden collector items.NotSoSteady schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:27:
[...]
Ja, walgelijk. Ben benieuwd of ze nu ook stoppen met de politiesets.
Zonder gekheid. Zou het nu echt om boeven in het algemeen gaan of is het in relatie tot het gebouw?
Mijn politiestation had vroeger geen boef, maar deze had wel een gevangenis.
Edit: de uitleg van @Tc99m vind ik wel plausibel.
[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 24-03-2021 21:46 ]
Straks worden Lego helikopters nog schaars en veel geld waardNotSoSteady schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:27:
[...]
Ja, walgelijk. Ben benieuwd of ze nu ook stoppen met de politiesets.
Okee, bommen fabriek, dit is erg goed mogelijk. Maar dan vraag je je idd af waarom dit niet eerder in het design traject is opgepikt. Ze hadden allerlei soorten hide outs kunnen kiezen, beetje knullig.Tc99m schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:43:
[...]
Volgens mij gaat het niet zozeer over boeven/politie (want dan zouden ze de halve city lijn weg kunnen doen), maar over het feit dat het gebouw een bommen/wapenfabriek is.
Maar wel onhandig dat ze er weer zo vaag over zijn, dan krijg je net als bij de Osprey weer allerlei speculatie. En gek dat ze de set na aankondiging alsnog terugtrekken, er zitten toch wat mensen te slapen bij LEGO die dit eerder in het designtraject hadden moeten oppikken.
Maar gaan ze dan consequent zijn en ook alle dynamietstaven uitfaseren? De bommenfabriek op de afbeelding lijkt niet moderne wapens te maken maar hetzelfde spul wat Lego gebruikt in allerlei City sets.almightyarjen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:36:
[...]
Straks worden Lego helikopters nog schaars en veel geld waard
[...]
Okee, bommen fabriek, dit is erg goed mogelijk. Maar dan vraag je je idd af waarom dit niet eerder in het design traject is opgepikt. Ze hadden allerlei soorten hide outs kunnen kiezen, beetje knullig.
Dan mogen ze de dozen met TNT uit Minecraft ook wel in de kliko gooienErikT738 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:55:
[...]
Maar gaan ze dan consequent zijn en ook alle dynamietstaven uitfaseren? De bommenfabriek op de afbeelding lijkt niet moderne wapens te maken maar hetzelfde spul wat Lego gebruikt in allerlei City sets.
En alle lasers aan Tie-Fighters en X-wings ook.
Alsof kids daar moeite mee hebben, Die zien genoeg geschiet in games. Die willen juist iets realistisch.
Wij volwassenen maken er een probleem van, kijk maar naar het hele zwarte piet gedoe

[ Voor 7% gewijzigd door QuattroNL op 25-03-2021 09:07 ]
Lego en lepin is toch anders (geluid en kwaliteit) het is jammer dat lepin altijd maar blijft kopiëren van lego er zijn nu nette merken die eigen sets uitbrengen en daar heb ik geen moeite mee. Maar 1 op 1 overnemen van lego is gewoon fout. Maar de blokjes van lepin zijn redelijk verder als ze gewoon overstappen op eigen set ontwerpen dan zijn best een redelijk merk.himlims_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:34:
[...]
dat is alheb 1x lepin brick besteld; had 400stk van 2x2 tile nodig - op bricklink werd mij dat te duur - inmiddels zijn ze toch vervangen door orgineel (de shine/look/feel is het toch net niet)
Maar goed weet niet wat ik moet vinden van de uitspraak zeker omdat het patent al lang en breed verlopen is. Plus denk dat concurrentie nooit verkeerd is (kopiëren natuurlijk wel) Zoals cobi maakt mooie modellen en eigen licenties wil zeker een keer zo een set proberen. Niets mis mee. Ben alleen wel benieuwd wat voor impact deze uitspraak heeft voor lego zelf.
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat Lego een bepaald imago wil uitstralen en daar hoort geweld niet bij (tot op zekere hoogte). Heeft echt 0,0 met zwarte piet oid te maken dat is al heel erg lang zo. Is ook ergens een mooi uitgangspunt. Waarom moeten wij onze kinderen moedwillig blootstellen aan geweld? Wat is dat voor onzin. Er is meer in het leven dan iemand op z'n bek slaan..QuattroNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:05:
[...]
Alsof kids daar moeite mee hebben, Die zien genoeg geschiet in games. Die willen juist iets realistisch.
Wij volwassenen maken er een probleem van, kijk maar naar het hele zwarte piet gedoe
O daar ben ik het ook helemaal mee eens hoorWebgnome schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:22:
[...]
Waarom moeten wij onze kinderen moedwillig blootstellen aan geweld? Wat is dat voor onzin. Er is meer in het leven dan iemand op z'n bek slaan..
Het rare is wel dat lego er aardig selectief in is, star wars (waarin meer dan genoeg mensen on screen doodgaan), ninjago (een heel thema gebaseerd op krijgers) etc.. zijn wel okee?Webgnome schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:22:
[...]
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat Lego een bepaald imago wil uitstralen en daar hoort geweld niet bij (tot op zekere hoogte). Heeft echt 0,0 met zwarte piet oid te maken dat is al heel erg lang zo. Is ook ergens een mooi uitgangspunt. Waarom moeten wij onze kinderen moedwillig blootstellen aan geweld? Wat is dat voor onzin. Er is meer in het leven dan iemand op z'n bek slaan..
In dit specifieke geval boeit de set me niet zo (de osprey vond ik jammer), maar het komt wel weer bijzonder knullig over, en zeker omdat ze niet expliciet zijn over waar de grens precies ligt, lijkt het nogal willekeurig waarom het een wel mag en het ander niet.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Maar als er (heel) veel geld mee te verdienen valt, dan wordt er wel een uitzondering voor gemaakt...Marvel / BatmanWebgnome schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:22:
[...]
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat Lego een bepaald imago wil uitstralen en daar hoort geweld niet bij (tot op zekere hoogte). Heeft echt 0,0 met zwarte piet oid te maken dat is al heel erg lang zo. Is ook ergens een mooi uitgangspunt. Waarom moeten wij onze kinderen moedwillig blootstellen aan geweld? Wat is dat voor onzin. Er is meer in het leven dan iemand op z'n bek slaan..
omfgvectormatic schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:57:

wat krijgen we over paar jaar; generatie die 0 kritiek kan hebben van de werkgever of collega? Gaan ze dan naar huis mamma bellen? want iemand zei iets wat ik neit kan verdragen ....
'cops en robbers' spelletjes spelen kinderen al ruim voordat er uberhoubt politie bestond
zo dat was mijn morning rant
[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 25-03-2021 09:44 ]
Gelukkig mag onderstaande nog wel, Disney is ook niet heilig 
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fN05o5Z3ZDkdUKxFV9VoqcJY.jpg?f=user_large)
Die doos van Winnie the Pooh is wel een stuk kleiner dan ik had gedacht ondanks de 1265 (ws kleine) parts
En het "gratis" wortelhuisje is gelijk een goed excuus om de andere paassets er bij te bestellen
Nu maar eens ruimte creëren in de kast..
:strip_exif()/f/image/9iRrbbI9wKIvoPwxQXqD5VAC.jpg?f=fotoalbum_medium)
en het snoertje wegwerken en wederom die gare oriëntatiebug melden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fN05o5Z3ZDkdUKxFV9VoqcJY.jpg?f=user_large)
Die doos van Winnie the Pooh is wel een stuk kleiner dan ik had gedacht ondanks de 1265 (ws kleine) parts
En het "gratis" wortelhuisje is gelijk een goed excuus om de andere paassets er bij te bestellen
Nu maar eens ruimte creëren in de kast..
:strip_exif()/f/image/9iRrbbI9wKIvoPwxQXqD5VAC.jpg?f=fotoalbum_medium)
en het snoertje wegwerken en wederom die gare oriëntatiebug melden

[ Voor 33% gewijzigd door vhal op 25-03-2021 09:46 ]
Op FB kwam ik een ad tegen van Game of Bricks led kits, nu met 20% korting.
Aangezien ik het niet kende, en ik wel interesse heb om mijn modular gebouwen vooral van binnen van verlichting te voorzien, leek het mij wel tof. Mede ook omdat ik een redelijk positieve video tegen kwam van @almightyarjen (YouTube: Game of Bricks Lego light kits review)
Dus nu is er een basic led kit onderweg voor het Politiebureau (10278) en de Iron Man Helmet (YouTube: LEGO Iron Man Helmet 76165 Light Kit)
Aangezien ik het niet kende, en ik wel interesse heb om mijn modular gebouwen vooral van binnen van verlichting te voorzien, leek het mij wel tof. Mede ook omdat ik een redelijk positieve video tegen kwam van @almightyarjen (YouTube: Game of Bricks Lego light kits review)
Dus nu is er een basic led kit onderweg voor het Politiebureau (10278) en de Iron Man Helmet (YouTube: LEGO Iron Man Helmet 76165 Light Kit)
[ Voor 9% gewijzigd door mortael op 25-03-2021 12:22 ]
Mijn mening:chrisO schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Waarom is dat goed nieuws? Er zijn vele andere producenten die dezelfde vorm/soort blokjes gebruiken, maar zelf unieke sets ontwerpen en of produceren, die Lego zelf nooit gaat maken, zoals militaire voertuigen of Technic supercars van bekende MOC bouwers.
Het lego blokje is het lego blokje. Als je een alternatief wil zijn er merken zoals nanoblocks. Zelfde concept, eigen soort blokjes, eigen ontwerpen.
Fabrikanten die compatible blokjes maken hebben in de basis het ontwerp van lego gecopieerd.
Lego laat veel liggen om diverse redenen. Dat is inderdaad soms jammer. Dat begrijp ik echt wel, daar ben ik niet blind voor.
In dat gat springen soms fabrikanten zoals S brick, brick warriors, ed. Grensgevallen, niet helemaal ok. Maar ze bieden iets wat lego zelf niet heeft, en ze bieden niks wat lego wel heeft (1op1 copien dus).
Het zet de deur ook open voor partijen zoals lepin die zaken regelrecht copieeren. En geen nice zijn maar op sommige plekken het internet overspoellen. En dat laatste vind ik echt verwerpelijk. En daarom hoop ik dat deze uitspraak lego zal helpen om o.a. Lepin te bestrijden.
Ik zit niet zo in octrooirecht dus of het ze echt gaat helpen geen idee.
Dat lepin ook eigen sets heeft en blokjes die geen copie zijn doet in mijn ogen niks af dan dat dit weer typisch chinees copieer gedrag is.
Kapoen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:40:
[...]
Geen foto van de set (of andere vorm?) zelf, maar wel een indicatie van wat het precies is:
LEGO Ulysses Space Probe: Exklusive VIP-Prämie
Statt einem kostenlosem GWP werden dieses Mal 1.800 VIP-Punkte fällig.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/KUDzlcNz2rVPf08Jn3963clu.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal wel zonder de booster zijn. Samen met de probe vulden die de cargobay voor meer dan de helft. Wel een leuke MOC om te maken natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Reintji op 25-03-2021 14:21 ]
Nintendo speler sinds '94.
Huh, hoezo? Ik ben heel blij met de sets die gebaseerd op mocs zijn, of het nu legostenen of kopieën zijn. Zo heb ik lego nog niet optimus prime, indominous Rex of drogo (got) uit zien brengenEdgenumber schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:56:
[Afbeelding]
Die hebben ook best heel veel eigen creaties in hun lineup hoorGim schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:21:
[...]
Was het niet zo dat je een boete kunt krijgen als je namaak artikelen importeert?Want dan gaat de sets je geld kosten
Maar nee, wat Lepin doet vind ik gewoon niet kunnen want die maken gewoon kopieën van LEGO sets tot artwork aan toe. Toch weer een ander verhaal dan de fabrikanten die zich echt richten op sets die niet door LEGO worden uitgegeven.
Het grappige aan je voorbeelden is dat er óók rechten zitten op ál die karakters. Daarmee schendt zo'n bedrijf dus sowieso trademarks, naast die van Lego.42erik schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Huh, hoezo? Ik ben heel blij met de sets die gebaseerd op mocs zijn, of het nu legostenen of kopieën zijn. Zo heb ik lego nog niet optimus prime, indominous Rex of drogo (got) uit zien brengen
Ik heb welgeteld 1x wat besteld bij Lego zelf drie jaar geleden dus punten gaan het voor mij niet worden, deze ga ik dan voor het eerst bricklinken denk ik als iemand zo vrij wil zijn de handleiding te delenReintji schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:17:
[...]
[Afbeelding]
Zal wel zonder de booster zijn. Samen met de probe vulden die de cargobay voor meer dan de helft. Wel een leuke MOC om te maken natuurlijk.
Vermoedelijk zal een paar maanden later de exclusive los besteld kunnen worden maar denk dat ik daar niet op kan wachten
Interessant punt... Hoe zit dat dan met mocs die je op rebrickable kan kopen? Daar zit je dan met hetzelfde issuepagani schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:34:
[...]
Het grappige aan je voorbeelden is dat er óók rechten zitten op ál die karakters. Daarmee schendt zo'n bedrijf dus sowieso trademarks, naast die van Lego.
verleden heeft laten zien dat het vaker niet dan wel isDagg schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:38:
Vermoedelijk zal een paar maanden later de exclusive los besteld kunnen worden maar denk dat ik daar niet op kan wachten
Instructies zal je gewoon van de Lego website kunnen downloaden. Normaal gesproken direct vanaf de release datum.Dagg schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:38:
[...]
Ik heb welgeteld 1x wat besteld bij Lego zelf drie jaar geleden dus punten gaan het voor mij niet worden, deze ga ik dan voor het eerst bricklinken denk ik als iemand zo vrij wil zijn de handleiding te delen![]()
Toch nog de Volkswagen T1 als de Volkswagen Kever nieuw in doos weten te scoren.
Lepin heeft geen eigen creaties want ze hebben geen eigen designers in dienst.42erik schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Die hebben ook best heel veel eigen creaties in hun lineup hoor
Alles van lepin wat niet een kopie van een Lego set is, Is per definitie een ontwerp uit de bouwblokjes community dat of gestolen is of in overleg gebruikt wordt. (Waarbij dat overleg meestal achteraf komt, En dus een afkoopsom is.)
Daar zit ook een probleem, Het is per definitie rechten schending als jij een merknaam gebruikt (zeg bijv. VW) en dan bouw instructies verkoopt.42erik schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:40:
Interessant punt... Hoe zit dat dan met mocs die je op rebrickable kan kopen? Daar zit je dan met hetzelfde issue
Hoe daarmee omgegaan wordt is aan de uploader en de rechten houder: De uploader had goed fatsoen en rechten kennis kunnen gebruiken maar daar ontbreekt het helaas te vaak aan, En de rechten houder kan op zijn strepen gaan staan en een betaling of verwijdering eisen voor het gebruik van zijn merk/beeltenis.
Dit gebeurd echter zeer weinig, Maar het komt echter wel voor.
Er is een militair vliegtuig merk waarvan je zo goed als geen MoC's/bouwsels zult vinden op rebrickable (ben de naam even kwijt, mijn interesse zit niet in die hoek), Die komen namelijk meteen hun hand ophouden voor de som van $10.000+ wanneer jij bouw instructies verkoopt voor een van hun machines.
En ik heb uit goede bron vernomen dat je op rebrickable bij lange na niet genoeg inkomsten genereert om die dwangsom af te kopen.
Ik ben de Notre Dame alweer aan het afbreken. Best snel na voltooing, klopt, maar hij is groooooot en best wel aanwezig in de huiskamer. 😄Marcel19710401 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:51:
Na 5 maanden fanatiek Bricklinken en 6 weken driftig bouwen dit beest van een model voltooid.
Fantastisch ontwerp van Stefano Mapelli (STEBRICK op Rebrickable), de detaillering is echt heel mooi gedaan. Het bestaat uit ruim 63000 steentjes en de afmetingen zijn 150x50x100cm.
Geweldig om langzaam zo de oude Notre Dame voor je te zien verrijzen.
Laatste stap wordt het inbouwen van 10 meter LED strip om de glas-in-lood ramen te laten oplichten in het donker!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De meeste kick haal ik sowieso uit het bouwen, dus we hebben voldoende van het resultaat genoten. Gelukkig zijn er altijd de foto's nog!
Ik heb bedacht dat ik hem niet per sé wil bewaren, V&A hoort hier niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 26-03-2021 09:48 ]

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
:strip_exif()/f/image/eayzlfpJghjfsDLXAUKoDmPg.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week jarig geweest en van m'n vriendin de Tie Fighter Pilot helm gekregen
super super gaaf. maar heb er helaas niet 4700,- voor liggen 
Marcel19710401 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:21:
[...]
Ik ben de Notre Dame alweer aan het afbreken. Best snel na voltooing, klopt, maar hij is groooooot en best wel aanwezig in de huiskamer. 😄
De meeste kick haal ik sowieso uit het bouwen, dus we hebben voldoende van het resultaat genoten. Gelukkig zijn er altijd de foto's nog!
Ik heb bedacht dat ik hem niet per sé wil bewarenQuote aangepast.
[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 26-03-2021 11:11 ]
Water-Escape
Nog gefeliciteerd!SomerenV schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 00:57:
[Afbeelding]
Deze week jarig geweest en van m'n vriendin de Tie Fighter Pilot helm gekregenVan m'n ouders de Tie Fighter en van m'n schoonouders de X-Wing (beiden wel zelf uitgezocht)
Alle drie tof om te bouwen en alle drie mooie sets. De Tie Fighter is kleiner dan het 2018-model maar als ik naar 'the real deal' kijk dan lijkt de schaal nu wel beter te kloppen. Dit smaakt wel naar meer, dus binnenkort maar eens kijken of ik een Snow Speeder en een Y-Wing op de kop kan tikken, en dan later dit jaar de nieuwe Scout Trooper helm. Darth Vader z'n helm vind ik niet zo geslaagd helaas.

Ik ben zeker ook een SW fan, al hou ik het maar bij 'alleen' de Snowspeeders en X-wings, anders gaat het allemaal niet meer passen. Ik had ook zo ongeveer alle Tie's maar die heb ik maar verkocht, geen plek meer voor.
(ok ok, en nog wat klein spul....en een HUGE Millennium Falcon
:strip_exif()/f/image/gki3FnPMehUYLPq8iCNOzL01.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BHZFvHCB0prugoCCLC5z2tXV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Lego Masters: Lego Masters
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Lego Masters: Lego Masters
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked