Zoals zoveel Lego liefhebbers heb ik ook een zoektocht doorgemaakt naar hoe te sorteren maar ook om alles zodanig bij de hand te hebben dat je prettig kunt bouwen. Naar mijn idee is er geen generieke oplossing die bij iedereen werkt en die ook iedereen prettig vindt. Iedereen is anders en je moet ook dealen met de gegeven ruimte die er is.
Voor mezelf begin ik nu wel het idee te krijgen dat ik een werkwijze heb gevonden die voor mij goed werkt. Mijn persoonlijk interesse is vooral het bouwen zelf , naast het originele model ook de vele mooie MOC's die er te vinden zijn. Als ik ze gebouwd heb dan mogen ze best een maandje staan maar daarna worden ze toch al gauw weer uit elkaar gehaald en in de bouwvoorraad terug gelegd.
Ik wilde dus graag een bouw-omgeving waarbij ik alle benodigde onderdelen direct kan pakken en alles zodanig gesorteerd dat het redelijk makkelijk te vinden is. Tot mijn beschikking heb ik een groot bureau van 160x80. Ik sorteer mijn onderdelen in grofweg 3 categorieën van klein-middel-groot. Daarvoor gebruik 3 verschillende opslagmethodes.
Het totaalplaatje ziet er dan zo uit:
Ik heb zoals jullie zien een tweetal ladenkastjes waarin de kleinste onderdelen bewaard kunnen worden. De lades zijn niet gelabeld , enerzijds omdat ik domweg zo'n apparaatje niet heb en anderzijds heb ik het idee dat ik gaandeweg heel goed mijn weg zal kunnen vinden zonder labels.
Dan heb ik een 4tal Iris laden-kastjes met elk 8 lades. Deze bevallen me echt super. Bij een van die kastjes gebruik ik inzetbakjes. In elke lade passen exact 6 bakjes. Ze zijn ook te krijgen in andere verhoudingen dus je kunt dit variëren. Deze 8 lades gebruik ik voor de meeste middel-grote onderdelen. Zo'n lade kan je er makkelijk even uithalen om je onderdeel te zoeken en vervolgens weer terug doen zodat je werkblad lekker ruim blijft.
De overige 3 laden-kastjes gebruik ik voor de grote(re) onderdelen.
Uiteraard komt er een moment dat ook dit weer te weinig is om alles in op te slaan. Om die reden hou ik in de kastjes een goede bouwvoorraad aan zodat ik in principe alles kan bouwen. Zijn er nu onderdelen waarvan ik er zoveel heb dat de bak of la gaat uitpuilen dan stop ik het overtollige in gripzakjes. Die kan ik wat verder weg van mijn bouwplek bewaren omdat ik die maar sporadisch nodig zal hebben.
Ik heb nu uiteindelijk bijna 50cm diepte over van mijn bureaublad. Voor de meeste bouwwerken is dat wel voldoende. Temeer daar ik steeds ook de lades weer terug/dicht kan doen. Ik besef dat ook dit systeem weer een bepaalde houdbaarheidsdatum zal hebben als mijn verzameling zo hard blijft groeien als het afgelopen jaar maar ik verwacht er wel een tijdje mee vooruit te kunnen.
Ik heb hier regelmatig meegelezen als er weer eens vragen over sorteren e.d. langskwamen en het is altijd leerzaam om te zien hoe anderen dingen aanvliegen. Wellicht dat anderen hier ook weer wat inspiratie mee op kunnen doen.