Aan de ene kant zijn deze platen wel hoger dan de enkele plaat waar de meeste gebouwen op komen en het zal moeilijker zijn om aan te sluiten op andere Lego dingen vanwege die hoogte, aan de andere kant kan je hier met wat extra Lego wel een veel mooier systeem mee maken denk ik. Omdat je aan beide kanten van de wegsectie (voor / achter) wat studs kan hebben (evt met jumpers om een enkele stud breedte in het midden te hebben) kan je makkelijker een middenberm of vangrail maken, en je kan een zebrapad hebben waar je dat wel wilt en niet op de plekken waar je dat niet wilt. Het grootste probleem is in mijn ogen dat je zelf voor een stoep moet gaan zorgen. Ik denk dat velen daar geen zin in zullen hebben en dus hun gebouwen direct op de weg aansluiten en geen minifigs langs hun wegen hebben. Of er gaan veel kinderen met Rainbow stoepen zijn xD
Ik denk dat de kartonnen wegplaten die ze een paar jaar geleden uitbrachten veel makkelijker zijn voor vooral jongere kinderen (of mensen die niet zoveel detail hoeven) die snel een weg willen hebben om wat gebouwen mee aan elkaar aan te koppelen, en dat deze nieuwe platen handiger zijn voor oudere kinderen of AFOLs die hun (grote) collectie van gebouwen op een mooie manier aan elkaar willen aansluiten. Wat dat betreft ben ik wel blij dat Lego nu deze wegen heeft, het geeft iemand als mij een stuk meer opties om een stad te maken, mocht ik daar de ruimte ooit voor hebben
Als een kind van de negentiger jaren, heb ik ook wel nostalgie voor het oude systeem van dunne wegplaten, en gebouwen op dezelfde platen. Dat was pas echt makkelijk te integreren. Maar dit nieuwe systeem geeft wel meer vrijheden in hoe je je wegen inricht. Het kost alleen wel meer steentjes en tijd en dat maakt het weer moeilijker om te veranderen wat je hebt gebouwd.
Ik zie dus zowel voordelen als nadelen, en het zou dan ook mijn voorkeur hebben om in elk geval 2 van deze 3 systemen (dunne platen, kartonnen platen en nu dit systeem) samen op de markt te zien zodat consumenten een keus hebben in hoe ze hun stad willen inrichten, of wat ouders het beste voor hun kind en huis vinden
Wel een goede vraag over de bochten, overal rechte hoeken in de wegen is niet fijn. En ik heb verder geen idee wat TLG zal gaan doen. Maar het lijkt er wel op dat ze dit nieuwe systeem echt gaan pushen, gezien hoeveel sets er met dit systeem uit komen. Lijkt erop dat ze dit sowieso wel een paar jaar gaan uitbrengen, tenzij dit echt een flop wordt. Maar ik denk dat dit genoeg potentie heeft om iig geen flop te zijn. We zullen zien.