PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Bij mij thuis kan het buiten 5 graden zijn en de zon verwarmd m'n hele woning, het kan buiten (zoals gisteren) 8 graden zijn met mist en de WP loopt de hele dag.Robindd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:00:
[...]
Ja idd.. dat is wel jammer, want je gaat pendelen zo niet tegen. En daarnaast puur op buiten temp. valt ook niet degelijk te regelen. Het kan 16 graden zijn maar als de zon even schijnt is mijn huis zo warm beneden.
WAR only is inderdaag bij mijn woning inderdaad geen succes.
Het zou wel mogelijk moeten zijn, maar ik zou niet weten waar ik de firmware zou kunnen downloaden, en hoe dit te upgraden.Is er ook wel eens iemand geweest die nieuwere firmware op een Mitsubishi heeft geladen? Of is dat alleen weer voor een volgende versie?
@koevlaas2 heb jij dit wel eens gedaan ? Is het mogelijk om een "oude" unit nieuwe firmware te geven om extra functionaliteit te krijgen?
Ik zal het erbij in zetten, tnx voor de tip.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2020 12:04 ]
Een goede war regeling laat wel degelijk de warmtepomp stoppen op externe invloeden.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:04:
[...]
Je moet de definities even goed in je hoofd hebben.
WAR is een overschatte term, terwijl het eigenlijk een heel eenvoudig iets iets. Namelijk WeersAfhankelijkRegelen. Dus een bepaalde Ta bij een bepaalde Tbuiten. Niet meer en niet minder.
Als je dus zuiver en alleen WAR draait loopt je WP 24*7 te verwarmen, de enigste variatie die ontstaat is de ruimtetemperatuur. Ta staat vast, vermogen staat vast, dus ruimtetemperatuur is de variabele, terwijl je die normaal gesproken juist constant wil hebben, Ta en afgegeven vermogen "boeit" de gemiddelde gebruiker niet.
Nu zijn er een aantal WAR variaties die gebruikt worden om de ruimtetemperatuur in de hand te houden.
1 = WAR met een maximale buitentemperatuur. Dit is standaard functionaliteit van een een aantal WP's, waaronder Panasonics, maar Mitsu's bijvoorbeeld niet. Dit betekent dat er altijd conform stooklijn wordt verwarmd, behalve als de buitentemperatuur xx temperatuur is, dan stopt de WP met verwarmen.
2 = WAR met ruimtethermostaat. De ruimtethermostaat stel je in op een bepaalde temperatuur (stel 21 graden). Afhankelijk van de hysterese van de thermostaat schakelt de thermostaat de WP aan. Stel dat Hysterese 0,2 graad is, dan zal bij setpoint 21 graden bij 20,8 graden gemeten ruimtetemperatuur de WP beginnen met verwarmen volgens de stooklijn van WAR, en bij 21,2 graden stopt de WP met verwarmen, net zo lang tot de ruimtetemperatuur is gezakt naar 20,8 graden.
3 = WAR met ruimtecompensatie. Dit betekent dat je een principe stooklijn hebt (WAR) maar dat adhv de ruimtetemperatuur de stooklijn wordt aangepast. Stel dat je bij Tbuiten 5 graden een Ta hoort te hebben van 30 graden. Stel dat je gewenste ruimtetemperatuur 21 graden is. Als de ruimtetemperatuur dan onder setpoint is zal hij de stooklijn verhogen (bijv. met 5K per graad), dus is de ruimte temperatuur 20 graden dan is de gewenste Ta 35 graden (+5K), is de ruimtetemperatuur 22 graden, dan is de gewenste Ta 25 graden (-5K)
Optie 3 ben ik niet zoveel tegengekomen i.c.m. warmtepompen.
Optie 1 ben ik geen fan van, en werkt bij mij ook niet (proefondervindelijk ondervonden). WAR houdt namelijk 0,0 rekening met andere invloeden dan de buitentemperatuur. Zaken als zon, wind, regen, houtkachels, ovens, bezoekers wordt geen rekening mee gehouden. Zo kan het zijn dat je met dezelfde stooklijn het op een koude, mistige, winderige dag dat niemand thuis is het amper op 21 graden kunt houden. Zo kan het ook zijn dat als het zonnetje er doorkomt, vrouwlief aan het koken is, en je 5 man op visite hebt de ruimtetemperatuur stijgt naar 23 graden, en de WP loopt nog vrolijk de vloer te verwarmen.
Optie 2 heeft dus mijn voorkeur.
Jij hebt je WP zo geprogrammeerd dat hij WAR only draait, en dus 24*7. Je zou je stooklijn kunnen verlagen, maar daardoor wordt het afgegeven vermogen minder en gaat je WP naar alle waarschijnlijkheid pendelen. Het resultaat hiervan is dat je ruimtetemperatuur oploopt totdat je de deuren open zet, of tot dat het echt koud begint te worden buiten en je meer warmteverlies hebt.
[...]
Vergeet niet dat het gisteren in verschillende delen van NL compleet verschillend weer was.
Bij ons in Twente hele dag dichte mist en een gemiddelde dagtemperatuur van 6 graden (max 8 ).
Ik zag bij @Dylantje2 en @Rol-Co bijvoorbeeld ruim 12 graden was. Dat scheelt gigantisch.
Een goed functionerende ruimtecompensatie past aan de hand de gemeten binnen temperatuur de stooklijn aan.
Alleen elk merk heeft zijn eigen defenitie van ruimtecompensatie
Maar dat is geen eigenschap van WAR, maar dat is WAR + een toevoeging, zoals ik probeerde uit te leggen in mijn post.Ramon_1984 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:03:
[...]
Een goede war regeling laat wel degelijk de warmtepomp stoppen op externe invloeden.
Een goed functionerende ruimtecompensatie past aan de hand de gemeten binnen temperatuur de stooklijn aan.
Alleen elk merk heft zijn eigen defenitie van ruimtecompensatie
WAR only is een bepaalde aanvoertemperatuur bij een bepaalde buitentemperatuur.
Bij WAR only is er ook geen ruimtethermostaat aanwezig.
Wat jij aangeeft werkt zeker goed, namelijk WAR + Ruimtecompensatie (zie mijn punt 1 in mijn eerdere post), alleen is dit helaas geen standaard functionaliteit bij veel warmtepomp leveranciers, waaronder de Mitsu.
Let op: Bij @ErikRe was het gisteren blijkbaar de hele dag rond de 5 graden (waarschijnlijk woont ie in het noorden of oosten). Dan is dat verbruik niet zo gek.Wimhaw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:03:
[...]
Schrik wel van 19kWh. Ik weet niet hoe je huis is geisoleerd maar het lijkt erop dat je nog aardig wat winst hierop kunt maken. Ik verbruik dezer dagen max 4,5kWh en dat is al aan de hoge kant. Op onze slaapkamer na worden alle ruimtes 24/7 gemiddeld op 21°/20°C gehouden. Mijn vrouw en 2 dochters zijn redelijke kou-kleumen
Hier (regio Arnhem) was het 's middag bijna 16 graden en was er rond de middag nog wat zon. Resultaat is dat bij ons de WP de hele dag (op SWW na) uit is gebleven.
Dat klopt niet. Is een denkfout.ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:39:
[...]
Waar ik me over verbaas (misschien een denkfout) 19 kWh is circa 2.1 m3 gas.
2.1 kuub gas geeft idd ongeveer 19 kWh aan warmte. Maar jij had een elektrisch verbruik van 19 kWh, en met een COP van iets boven de 4 zal je WP dus een kleine 80 kWh aan warmte in je huis hebben gepompt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:06:
[...]
Maar dat is geen eigenschap van WAR, maar dat is WAR + een toevoeging, zoals ik probeerde uit te leggen in mijn post.
WAR only is een bepaalde aanvoertemperatuur bij een bepaalde buitentemperatuur.
Bij WAR only is er ook geen ruimtethermostaat aanwezig.
Wat jij aangeeft werkt zeker goed, namelijk WAR + Ruimtecompensatie (zie mijn punt 1 in mijn eerdere post), alleen is dit helaas geen standaard functionaliteit bij veel warmtepomp leveranciers, waaronder de Mitsu.
/f/image/myXI6vmouQacnIHxUTweqjJ2.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer waren we eten aan het koken 😉
Dan heb je toch iets van een thermostaat in de woning die dit gemeten heeft, en dus dmv schakelen of ruimtecompensatie de WP stop heeft gezet of de stooklijn heeft verlaagd.Ramon_1984 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:10:
[...]
[Afbeelding]
Wanneer waren we eten aan het koken 😉
Ik neem aan dat jullie kookgedrag de buitensensor van de unit niet beïnvloed heeft
Dit is geen gedrag van een WAR only regeling. (technisch onmogelijk)
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2020 12:14 ]
Lieverd dit is war onlyGrolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:13:
[...]
Dan heb je toch iets van een thermostaat in de woning die dit gemeten heeft, en dus dmv schakelen of ruimtecompensatie de WP stop heeft gezet of de stooklijn heeft verlaagd.
Ik neem aan dat jullie kookgedrag de buitensensor van de unit niet beïnvloed heeft
Dit is geen gedrag van een WAR only regeling. (technisch onmogelijk)
De enigste verklaring die ik hiervoor heb is dat door de gestegen ruimtetemperatuur door het koken je nagenoeg geen afgifte meer hebt in de woning waardoor de Tr stijgt en daardoor de WP stopt ?
Of heb jij er een andere verklaring voor ? Er zal toch een parameter ergens moeten zijn die voor dit gedrag zorgt
Welk merk/type WP heb je ?
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2020 12:19 ]
Klopt helemaal, retour temperatuur is door het koken gestegen en de delta t over de aanvoer en retour is te klein om het minimale vermogen in kwijt te kunnen.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:18:
[...]
De enigste verklaring die ik hiervoor heb is dat door de gestegen ruimtetemperatuur door het koken je nagenoeg geen afgifte meer hebt in de woning waardoor de Tr stijgt en daardoor de WP stopt ?
Of heb jij er een andere verklaring voor ? Er zal toch een parameter ergens moeten zijn die voor dit gedrag zorgt![]()
Welk merk/type WP heb je ?
Ik had een Panasonic 5kw F serie
Panasonic hanteert voor de war regeleling een stooklijn +2
Dan heb jij "het geluk" dat je een Panasonic hebt waarmee dit zo te regelen is, en dat je een vrij lage stooklijn hebt.Ramon_1984 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:26:
[...]
Klopt helemaal, retour temperatuur is door het koken gestegen en de delta t over de aanvoer en retour is te klein om het minimale vermogen in kwijt te kunnen.
Panasonic hanteert voor de war regeleling een stooklijn +2
Met een Mitsu gaat je dit niet lukken, die zou doodleuk gaan pendelen als een malle.
Bij @Dylantje2 in zijn logging zie je heel goed dat hij alleen uit gaat op Tbuiten +12.
Vannacht rond 01.30 is de buitentemperatuur gezakt naar <12 en zijn WP springt aan terwijl zijn ruimtetemperatuur nog 22,6 graden is.
Vervolgens loopt de WP tot 11.45 op minimaal vermogen te draaien, om dan uit te gaan omdat het buiten weer +12 graden is. De ruimtetemperatuur schommelt in deze periode tussen de 22.4 en 22.7 graden. Hier doet zijn WP dus niets mee. Hooguit zal het afgegeven vermogen "iets" zakken om de de dT tussen radiatoren en ruimte wat kleiner wordt omdat de ruimtetemperatuur zo hoog is.
Dit terwijl @Dylantje2 ook een Panasonic heeft, maar een vrij hoge stooklijn vanwege zijn radiatoren. Hij blijft dus afgifte houden ondanks zijn hoge ruimtetemperatuur.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2020 12:35 ]
Dylantje heeft radiatoren, ik weet dan niet of war inkt dan werkt.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:33:
[...]
Dan heb jij "het geluk" dat je een Panasonic hebt waarmee dit zo te regelen is, en dat je een vrij lage stooklijn hebt.![]()
Met een Mitsu gaat je dit niet lukken, die zou doodleuk gaan pendelen als een malle.
Bij @Dylantje2 in zijn logging zie je heel goed dat hij alleen uit gaat op Tbuiten +12.
Vannacht rond 01.30 is de buitentemperatuur gezakt naar <12 en zijn WP springt aan terwijl zijn ruimtetemperatuur nog 22,6 graden is.
Vervolgens loopt de WP tot 11.45 op minimaal vermogen te draaien, om dan uit te gaan omdat het buiten weer +12 graden is. De ruimtetemperatuur schommelt in deze periode tussen de 22.4 en 22.7 graden. Hier doet de WP.
Dit terwijl @Dylantje2 ook een Panasonic heeft, maar een vrij hoge stooklijn vanwege zijn radiatoren. Hij blijft dus afgifte houden ondanks zijn hoge ruimtetemperatuur.
De kunst is om met bij hogere buitentemperaturen een kleine delta t over je afgifte te hebben, naarmate het kouder wordt zal je woning meer warmte verliezen en zal de delta t vanzelf groter worden.
Hoe groter de delta t hoe meer vermogen erin een afgifte gestopt kan worden
Optie 3 kun je bij Mitsubishi toch toepassen door de FTC in de woonkamer op te hangen? Dan heb je een Ta regeling op basis van buitentemperatuur en binnentemperatuur. Ik weet alleen niet welk algoritme daar exact achter zit. Volgens mij hebben Elga en LG dit ook.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:04:
[...]
3 = WAR met ruimtecompensatie. Dit betekent dat je een principe stooklijn hebt (WAR) maar dat adhv de ruimtetemperatuur de stooklijn wordt aangepast. Stel dat je bij Tbuiten 5 graden een Ta hoort te hebben van 30 graden. Stel dat je gewenste ruimtetemperatuur 21 graden is. Als de ruimtetemperatuur dan onder setpoint is zal hij de stooklijn verhogen (bijv. met 5K per graad), dus is de ruimte temperatuur 20 graden dan is de gewenste Ta 35 graden (+5K), is de ruimtetemperatuur 22 graden, dan is de gewenste Ta 25 graden (-5K)
Optie 3 ben ik niet zoveel tegengekomen i.c.m. warmtepompen.
[...]
Klopt dat gebeurd hier ook, probleem is dat de pana 5F daarna het huis te ver laat afkoelen.Ramon_1984 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:26:
[...]
Klopt helemaal, retour temperatuur is door het koken gestegen en de delta t over de aanvoer en retour is te klein om het minimale vermogen in kwijt te kunnen.
Panasonic hanteert voor de war regeling een stooklijn +2
Moet hier via een externe pomp met het buffervat gaan werken.
De warmtepomp begint pas weer als de retourtemperatuur 3 graden onder setpunt komt.
Dat is een groot nadeel met lage T.A. in combinatie met wand en vloerverwarming bij deze buitentemperatuur!
Net zoals Grolsch ook de zoninstraling die veel invloed heeft.
Is inderdaad een denkfout. Goed uitgangspunt is dat 2kWh opgenomen vermogen van de Wp overeenkomt met 1m3 gas in het verleden. Dus die 19kWh moet je vergelijken met 9,5m3 gas in het verleden.ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:39:
[...]
Die 12 kWh is incl SWW ?
Waar ik me over verbaas (misschien een denkfout) 19 kWh is circa 2.1 m3 gas. Als ik de gegevens van mijn vorige huis (gas gestookt, wel kleiner opp, maar slechter geisoleerd) bekijk. Daar verstookte ik bij een dag als gisteren zeker 3-4 m3. Alleen al het douchen verbruikte 1,5 m3. Dus dan is die 19 kWh toch best wel weinig ?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik denk dat je 2 dingen verwar..ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:39:
[...]
Die 12 kWh is incl SWW ?
Waar ik me over verbaas (misschien een denkfout) 19 kWh is circa 2.1 m3 gas. Als ik de gegevens van mijn vorige huis (gas gestookt, wel kleiner opp, maar slechter geisoleerd) bekijk. Daar verstookte ik bij een dag als gisteren zeker 3-4 m3. Alleen al het douchen verbruikte 1,5 m3. Dus dan is die 19 kWh toch best wel weinig ?
met een plofketel haal je uit 1 m3 gas haal je ~8 a 9kw warmte
met een warmtepomp haal je uit 1 kWh haal je ~4 a 5 kw warmte (deze waardes zijn wel erg afhankelijk van vele factoren).
Is 19kWh je verbruik of opwek??
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
19 kWh is verbruik van de WP.
Na een verhelderend gesprek met Ramon_1984
De WP levert zijn warmte aan een open verdeler (die zat er al). Volgens de installateur was dit geen probleem. Nee is inderdaad geen probleem....is alleen niet echt verbruiksvriendelijk. Als ik mijn situatie doorreken met alle info die ik heb, zou die 19 kWh verbruik bij Tbuiten 5 graden, met een gesloten verdeler 7 kWh minder zijn geweest. Dus pak um beet 12 kWh. Waarschijnlijk zelfs minder maar ga er voor het gemak van uit dat WP non-stop zou blijven draaien.
Wordt dus nu een kosten-baten verhaal....en of een nieuwe verdeler een beetje makkelijk is aan te sluiten.
Beetje jammer om hier achteraf achter te komen.

Andersom toch?t.oswald schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:07:
[...]
Is inderdaad een denkfout. Goed uitgangspunt is dat 1kWh opgenomen vermogen van de Wp overeenkomt met 2m3 gas in het verleden. Dus die 19kWh moet je vergelijken met 9,5m3 gas in het verleden.
1m3 is normaal ca 9kWh
Een WP heeft een COP van ca 4.
Dus uit 1kWh haalt een WP de energie van 4kWh, en dat is dan iets minder dan 0.5m3 gas.
Dus 1m3 gas is dan 2kWh verbruik door de WP.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Heb jij vast andere logging van @Dylantje2 dan ik want zijn pomp blijft gewoon draaien hoor. Hij had gewoon een over shoot. Pas bij 9 watt is hij op standbyGrolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:33:
[...]
Dan heb jij "het geluk" dat je een Panasonic hebt waarmee dit zo te regelen is, en dat je een vrij lage stooklijn hebt.![]()
Vervolgens loopt de WP tot 11.45 op minimaal vermogen te draaien, om dan uit te gaan omdat het buiten weer +12 graden is. De ruimtetemperatuur schommelt in deze periode tussen de 22.4 en 22.7 graden. Hier doet zijn WP dus niets mee. Hooguit zal het afgegeven vermogen "iets" zakken om de de dT tussen radiatoren en ruimte wat kleiner wordt omdat de ruimtetemperatuur zo hoog is.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat een klink klare bullshit, heb hier zelf ook gewisseld van open naar gesloten en scheelt geen zak.ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:19:
[...]
Na een verhelderend gesprek met Ramon_1984![]()
is mijn verbruik verklaarbaar.
De WP levert zijn warmte aan een open verdeler (die zat er al). Volgens de installateur was dit geen probleem. Nee is inderdaad geen probleem....is alleen niet echt verbruiksvriendelijk. Als ik mijn situatie doorreken met alle info die ik heb, zou die 19 kWh verbruik bij Tbuiten 5 graden, met een gesloten verdeler 7 kWh minder zijn geweest. Dus pak um beet 12 kWh. Waarschijnlijk zelfs minder maar ga er voor het gemak van uit dat WP non-stop zou blijven draaien.
Wordt dus nu een kosten-baten verhaal....en of een nieuwe verdeler een beetje makkelijk is aan te sluiten.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe kom je bij 7kwh minder? Je zal wellicht op een iets lager TA kunnen stoken en een beter COP halen daarmee maar 7kwh besparen? Nah... i dont see thatErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:19:
[...]
Na een verhelderend gesprek met Ramon_1984![]()
is mijn verbruik verklaarbaar.
Ok duidelijke taalreneeke1970 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:00:
[...]
Wat een klink klare bullshit, heb hier zelf ook gewisseld van open naar gesloten en scheelt geen zak.
Inderdaad, verkeerd opgeschreven, resultaat klopt wel. Verbruik komt overeen met 9,5m3 gassjimmie schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:33:
[...]
Andersom toch?
1m3 is normaal ca 9kWh
Een WP heeft een COP van ca 4.
Dus uit 1kWh haalt een WP de energie van 4kWh, en dat is dan iets minder dan 0.5m3 gas.
Dus 1m3 gas is dan 2kWh verbruik door de WP.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zijn waterpomp blijft inderdaad wel draaien (18Watt) maar zijn warmtepomp gaat wel uit.reneeke1970 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:52:
[...]
Heb jij vast andere logging van @Dylantje2 dan ik want zijn pomp blijft gewoon draaien hoor. Hij had gewoon een over shoot. Pas bij 9 watt is hij op standby
Die 9 extra wattjes van de waterpomp lijken mij het minste probleem.
@t.oswald net op tijd, ik zag het ook
Wat de mitsu doet in de modus "Regeling optie C - Kamertemp. regeling" is (voor mij) een redelijk raadsel.doek55 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:37:
[...]
Optie 3 kun je bij Mitsubishi toch toepassen door de FTC in de woonkamer op te hangen? Dan heb je een Ta regeling op basis van buitentemperatuur en binnentemperatuur. Ik weet alleen niet welk algoritme daar exact achter zit. Volgens mij hebben Elga en LG dit ook.
Wellicht dat de buitentemperatuur wordt meegenomen in deze regeling, ik weet het niet. Ik weet wel dat je in de instellingen in menu "Verwarmingswerking" de parameters hiervoor kunt configureren.Bij deze optie wordt de Hoofdbediening verwijderd van de hydrobox en in een andere
kamer geplaatst. Met een thermistor die is ingebouwd in de Hoofdbediening kan de
kamertemperatuur worden gemonitord voor de functie Auto aanpassing terwijl alle
functies van de Hoofdbediening beschikbaar blijven.
Maar zoals eerder aangegeven is de hysteresis van de Mitsu unit verrekte groot (0,5 uit mijn hoofd) dus daarom voor mij geen optie.
[ Voor 50% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2020 15:34 ]
Ik heb ooit met de 5H een paar dagen een verbruik gehad rond de 20kWh, maar dat was rond 20 januari 2019. Toen vroor het in de nacht tussen de -8 en -5 en was de dagtemperatuur rond het vriespunt. Ik had toen nog een open verdeler. Inmiddels gesloten, maar merk geen verschil in verbruik.ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:05:
[...]
Ok duidelijke taalhelemaal noppes, niks nada ? op een of andere manier komt me dit niet logisch over
Het enige dat kan gebeuren bij een open verdeler (correct me if i'm wrong) is dat je aanvoer rechtstreeks terug de retour in gemixt wordt. Resultaat is minder vermogen je vloer in, maar omdat je wp een hogere retour ziet zal hij ook minder vermogen nodig hebben om te draaien. Tenzij je daardoor in de pendel schiet zal een gesloten verdeler niet heel veel uitmaken. Als bovenstaande al aan de hand is.. dan kun je met een gesloten verdeler je Ta verlagen tov nu om hetzelfde vermogen de vloer in te draaien. Dus je kan mogelijk een iets hogere COP draaien. Lijkt me dat dat no way 7kwh scheelt op een dag.ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:05:
[...]
Ok duidelijke taalhelemaal noppes, niks nada ? op een of andere manier komt me dit niet logisch over
Mijn 12kwh verbruik gister was trouwens zonder sww. Wat ik wel heb geleerd door dit topic is dat je verbruiken niet met elkaar moet vergelijken. Bij iedereen is het anders door zeer veel verschillende variabelen. Al heb ik toch het gevoel dat jouw 19kwh wel enigszins uit de pas loopt..
[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 11-11-2020 15:49 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Yes.. zeker gezien hij wtw-d heeft waar jij type-c hebtJapie.G schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:48:
[...]
Het enige dat kan gebeuren bij een open verdeler (correct me if i'm wrong) is dat je aanvoer rechtstreeks terug de retour in gemixt wordt. Resultaat is minder vermogen je vloer in, maar omdat je wp een hogere retour ziet zal hij ook minder vermogen nodig hebben om te draaien. Tenzij je daardoor in de pendel schiet zal een gesloten verdeler niet heel veel uitmaken. Als bovenstaande al aan de hand is.. dan kun je met een gesloten verdeler je Ta verlagen tov nu om hetzelfde vermogen de vloer in te draaien. Dus je kan mogelijk een iets hogere COP draaien. Lijkt me dat dat no way 7kwh scheelt op een dag.
Mijn 12kwh verbruik gister was trouwens zonder sww. Wat ik wel heb geleerd door dit topic is dat je verbruiken niet met elkaar moet vergelijken. Bij iedereen is het anders door zeer veel verschillende variabelen. Al heb ik toch het gevoel dat jouw 19kwh wel enigszins uit de pas loopt..
Die had ik nog ff gemist. Dan mag je wel zeggen dat 19kwh uit de pas loopt...Daannn1987 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:50:
[...]
Yes.. zeker gezien hij wtw-d heeft waar jij type-c hebt
Begrijp heel goed dat het verbruik van de buren niet te vergelijken is met de mijne. Probeer te polsen waar een probleem in mijn verbruik kan zitten, dacht dat ik het had gevonden....helaas...Japie.G schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:48:
Het enige dat kan gebeuren bij een open verdeler is dat je aanvoer rechtstreeks terug de retour in gemixt wordt. Resultaat is minder vermogen je vloer in, maar omdat je wp een hogere retour ziet zal hij ook minder vermogen nodig hebben om te draaien. Tenzij je daardoor in de pendel schiet zal een gesloten verdeler niet heel veel uitmaken. Als bovenstaande al aan de hand is.. dan kun je met een gesloten verdeler je Ta verlagen tov nu om hetzelfde vermogen de vloer in te draaien. Dus je kan mogelijk een iets hogere COP draaien. Lijkt me dat dat no way 7kwh scheelt op een dag.
Aan de andere kant scheelt wel weer min. 400 voor een nieuwe verdeler
Ga de nacht verlaging maar eens proberen. Wil toch wel met 113m2 (net opnieuw gemeten) te verwarmen opp en een ruimte temp van 21-21.5 graden een beetje in de pas gaan lopen. Mijn gevoel zegt me nu dat ik veel te veel verbruik.
Iemand nog ideeën, waar ik het moet zoeken ?
Prima isolatie en WTW ventilatie en overal vloerverwarming.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik dacht zelf aan een 7 a 8 kW tje. (300 180 ltr SWW wordt ook gemaakt met de WP)Beste GJ.,
In het rapport van Bartosz word er in hun berekening uit gegaan van een Nibe F2040-12 buiten unit in combinatie met een Nibe VVM 320 binnen unit .(erg goede combi)
Met deze opstelling heb je een Monovalente opstelling, dit wil zeggen dat je 100% energiedekking hebt het gehele jaar volledig over de warmtepomp. Ga je naar een opstelling die minder KW heeft dan spreek je over een Bi-valente opstelling, dat wil zeggen dat de warmtepomp niet het gehele jaar de woning kan verwarmen, op erg koude dagen kan de warmtepomp het niet meer alleen af en zal het elektrische element bij moeten springen, dit heeft als gevolg dat een Bi-valente warmtepomp een hoger stroomverbruik heeft dan een Monovalente warmtepomp.
De enigste reden om een Bi-valente warmtepomp aan te schaffen is de goedkopere aanschaf, dit prijsverschil betaal je echter dubbel en dwars terug door het hogere electra verbruik.
Mijn advies is dan ook om te kiezen voor een Monovalente warmtepomp. (zoals in het advies staat omschreven)
De (richtprijs) voor een Nibe F2040-12 icm een VVM320 (Monovant) zal rond de € 15500 liggen. Dat is inclusief btw en montage. Als de warmtepomp boven komt te staan dien je zelf het verticaal transport te regelen (weegt 240kg) de ISDE subsidie bedraagt voor dit toestel €2300,-
De (richtprijs) voor een Nibe F2040-8 icm een VVM320 (Bi-Valent) zal rond de € 14000 liggen. Dat is inclusief btw en montage. Als de warmtepomp boven komt te staan dien je zelf het verticaal transport te regelen (weegt 240kg) de ISDE subsidie bedraagt voor dit toestel €2000,-
Met vriendelijke groet,
R. M.
11.2 kW Pendel festival?
Gezin met 2 jonge kinderen.
Ik dacht dat er geen subsidie op nieuw bouw zat?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Het is lastig dat je niet weet of je WP daadwerkelijk wel op een efficiente manier loopt.ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:57:
[...]
Begrijp heel goed dat het verbruik van de buren niet te vergelijken is met de mijne. Probeer te polsen waar een probleem in mijn verbruik kan zitten, dacht dat ik het had gevonden....helaas...
Aan de andere kant scheelt wel weer min. 400 voor een nieuwe verdeler![]()
Ga de nacht verlaging maar eens proberen. Wil toch wel met 113m2 (net opnieuw gemeten) te verwarmen opp en een ruimte temp van 21-21.5 graden een beetje in de pas gaan lopen. Mijn gevoel zegt me nu dat ik veel te veel verbruik.
Heeft de WP iets van logging dan wel data? TA / TR + Flow?
Zolang jij niet weet wat er voor vermogen uit de warmtepomp komt, zegt feitelijk de input helemaal niets.
Als een warmtepomp met de kort koudemiddel loopt kan de COP enorm inkakken en jij maar kijken waar je warmte heen gaat...
Misschien stook je wel met een COP2,5? Dan valt ineens 19kwh weer mee.. maar zit er wel iets verkeerd
Hier doet mijn WPB 55 graden op puur binnenluchtHarmoniousVibe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:59:
Hey even misschien een domme vraag hè, maar waarom kunnen WPB's prima water tot 55 graden opwarmen met alleen een dakdoorvoer en hebben normale LWWP's een hele buitenunit nodig?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Geen flauw idee, er staat geen enkel getal in waar we iets aan kunnen berekenen zoals gasverbruik, oppervlakte woning, inhoud woning, isolatiegraad, bouwjaar.AUijtdehaag schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:58:
Vriend van me is een vrijstaand huis aan het bouwen. (geen kasteel)
[...]
Ik dacht zelf aan een 7 a 8 kW tje. (300 ltr SWW wordt ook gemaakt met de WP)
11.6 kW Pendel festival?
Gezin met 2 jonge kinderen
Bij een WP boiler zit de compressor in/op de boiler waar deze bij een LW WP veelal buiten staat.HarmoniousVibe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:59:
Hey even misschien een domme vraag hè, maar waarom kunnen WPB's prima water tot 55 graden opwarmen met alleen een dakdoorvoer en hebben normale LWWP's een hele buitenunit nodig?
Het vermogen van deze "miniWP' is ook erg weinig.
Het voordeel is inderdaad geen buitenunit, het nadeel is geluid in de woning omdat de compressor binnen staat.
Ik vermoed vergelijkbaar met jouw krib.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:05:
[...]
Geen flauw idee, er staat geen enkel getal in waar we iets aan kunnen berekenen zoals gasverbruik, oppervlakte woning, inhoud woning, isolatiegraad, bouwjaar.
[...]
Bij een WP boiler zit de compressor in/op de boiler waar deze bij een LW WP veelal buiten staat.
Het voordeel is inderdaad geen buitenunit, het nadeel is geluid in de woning omdat de compressor binnen staat.
Maar dan MET wtw ventilatie en in west-brabant
Bouwjaar wordt 2021
Geen spijt van je 11 kW mitsubsidie?
Met de keuze die ik toen had niet, ik had eigenlijk geen andere keuze.AUijtdehaag schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:06:
[...]
Ik vermoed vergelijkbaar met jouw krib.![]()
Maar dan MET wtw ventilatie en in west-brabant
Bouwjaar wordt 2021
Geen spijt van je 11 kW mitsubsidie?
Als ik nu opnieuw moest kiezen met de mogelijkheden die er nu zijn dan koos ik voor de SW75YAA, echt een prachtige machine met machtig mooie specificaties. Helaas was deze er toen niet, dus zon van gisteren, niets meer aan te veranderen
Maar wat zou dat in de praktijk veranderen, niet zo heel veel denk ik. Ik zou m'n Ta wat kunnen verlagen, nu kan ik niet lager dan 30 anders krijg ik pendelgedrag, dan zou ik richting de 25 kunnen waardoor de COP wat beter zou worden.
Er zit niets anders op dan te wachten tot er zwarte rook uitkomt, want zo maar ff vervangen omdat ik dat zo leuk vind krijg ik niet door de directie hier thuis
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2020 16:25 ]
Inderdaad helemaal niks, de ta heb ik twee graden verlaagd dus dat is wel gunstig, maar door grotere dt draaid wp niet zo efficiënt meer, vanwege koud water retour.ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:05:
[...]
Nou zit ie er pas drie weken dus ik moet de winter even aan kijken, maar voorlopig lijkt het zelfs dat verbruik gestegen is.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja op binnenlucht is het sowieso makkelijker, want die is ca. 20 graden ipv in de winter misschien wel onder 0. Wat doe je met de koude lucht?CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:04:
[...]
Hier doet mijn WPB 55 graden op puur binnenlucht
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Als hij uit gaat op ingestelde buiten temperatuur gaat ie naar standby met 9 watt, vanwege over shoot compressor uit is 20 watt, maar dan functioneert de war dus uitstekend.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:29:
[...]
Zijn waterpomp blijft inderdaad wel draaien (18Watt) maar zijn warmtepomp gaat wel uit.
Die 9 extra wattjes van de waterpomp lijken mij het minste probleem.
@t.oswald net op tijd, ik zag het ook1m3 gas kun je vervangen door 2kWh stroom (vuistregeltje).
[...]
Wat de mitsu doet in de modus "Regeling optie C - Kamertemp. regeling" is (voor mij) een redelijk raadsel.
[...]
Wellicht dat de buitentemperatuur wordt meegenomen in deze regeling, ik weet het niet. Ik weet wel dat je in de instellingen in menu "Verwarmingswerking" de parameters hiervoor kunt configureren.
Maar zoals eerder aangegeven is de hysteresis van de Mitsu unit verrekte groot (0,5 uit mijn hoofd) dus daarom voor mij geen optie.
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom krijg je pendelgedrag bij lager dan 30 graden in jouw situatie? en hoe kan dit dan op een andere manier wel met 25 graden uit?Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:22:
[...]
Maar wat zou dat in de praktijk veranderen, niet zo heel veel denk ik. Ik zou m'n Ta wat kunnen verlagen, nu kan ik niet lager dan 30 anders krijg ik pendelgedrag, dan zou ik richting de 25 kunnen waardoor de COP wat beter zou worden.
Geen commentaar. ik probeer het alleen te snappen. ik wil hier nl. ook proberen mijn Ta te verlagen....
Zijn er ook warmtepomp(jes) die zo ook de CV kunnen ondersteunen? Ik was eerst naar een ventilatiewarmtepomp aan het kijken, maar daar heb ik niet genoeg debiet voor. Een WPB kan de CV ook ondersteunen heb ik begrepen, maar die stopt er na een aantal uur mee.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:05:
[...]
Bij een WP boiler zit de compressor in/op de boiler waar deze bij een LW WP veelal buiten staat.
Zou niet weten wat uit de pas is, ik zit rond 7 kWh per dag maar kom van 1300 gas af en jij 2000 ,dus jou 15 vind ik niet echt extreem.ErikRe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:57:
[...]
Begrijp heel goed dat het verbruik van de buren niet te vergelijken is met de mijne. Probeer te polsen waar een probleem in mijn verbruik kan zitten, dacht dat ik het had gevonden....helaas...
Aan de andere kant scheelt wel weer min. 400 voor een nieuwe verdeler![]()
Nacht verlaging gaat je energie kosten want opwarmen vreet energie, maar probeer het maar.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja @koevlaas2 heeft het druk anders wist ik het ook wel ...Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:22:
[...]
Met de keuze die ik toen had niet, ik had eigenlijk geen andere keuze.
Als ik nu opnieuw moest kiezen met de mogelijkheden die er nu zijn dan koos ik voor de SW75YAA, echt een prachtige machine met machtig mooie specificaties. Helaas was deze er toen niet, dus zon van gisteren, niets meer aan te veranderen
Er zit niets anders op dan te wachten tot er zwarte rook uitkomt, want zo maar ff vervangen omdat ik dat zo leuk vind krijg ik niet door de directie hier thuis
Binnen laten.HarmoniousVibe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:33:
[...]
Ja op binnenlucht is het sowieso makkelijker, want die is ca. 20 graden ipv in de winter misschien wel onder 0. Wat doe je met de koude lucht?
Zondag 20 graden moeten verwarmen na een bad. Dat gaf een dip van 2 graden op zolder voor 3 uur. Daarna was de zolder weer opgewarmd naar de oude temperatuur.
De WP houdt de zolder lekker op temperatuur.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Wel heel toevallig dan dat dit exact elke keer gebeurt als de Tbuiten +12 is, maar het zou kunnen.reneeke1970 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:34:
[...]
Als hij uit gaat op ingestelde buiten temperatuur gaat ie naar standby met 9 watt, vanwege over shoot compressor uit is 20 watt, maar dan functioneert de war dus uitstekend.
Omdat het minimale vermogen van mijn WP (SHW112YHA) bij Ta 25 Tbuiten +12 graden 10,5KW is.HiBe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:36:
[...]
Waarom krijg je pendelgedrag bij lager dan 30 graden in jouw situatie? en hoe kan dit dan op een andere manier wel met 25 graden uit?
Geen commentaar. ik probeer het alleen te snappen. ik wil hier nl. ook proberen mijn Ta te verlagen....
Het minimale vermogen van de SW75YAA is bij exact dezelfde condities 2,9KW, dat scheelt dus bijna een factor 4 (De SW75YAA kan onder die condities 4 x zo ver terug moduleren).
veel hogere vermogens dus grotere compressor en luchthoeveelheid nodig bij een LW WP. Je zou in theorie best een monoblock binnen kunnen zetten met een buis naar buiten voor de aanvoer en nog 1 voor de retour, worden alleen wel hele dikke buizenHarmoniousVibe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:59:
Je ziet overigens dat dit in Duitsland wel vaak gedaan wordt. Men had dan van oorsprong toch al een Heizungskeller en daar gaat de ketel er uit en komt de WP er in. Dan wel met luchtkanalen en roosters in de muur van soms wel 60 x 80 cm.Fr33z schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:35:
[...]
veel hogere vermogens dus grotere compressor en luchthoeveelheid nodig bij een LW WP. Je zou in theorie best een monoblock binnen kunnen zetten met een buis naar buiten voor de aanvoer en nog 1 voor de retour, worden alleen wel hele dikke buizen
Zwerius Kriegsman
We hebben hier op herlt forum ook iemans met een wp in de schuur.Zwerius schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:45:
[...]
Je ziet overigens dat dit in Duitsland wel vaak gedaan wordt. Men had dan van oorsprong toch al een Heizungskeller en daar gaat de ketel er uit en komt de WP er in. Dan wel met luchtkanalen en roosters in de muur van soms wel 60 x 80 cm.
@AUijtdehaag kom er maar in ;-)
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Heb, zoals je misschien al hebt gelezen, ook een vrijstaande woning met overal VVW. Heb een 9KW Danfoss met interne 180ltr boiler en om eerlijk te zijn heb is deze ruim voldoende voor onze woning. Had achteraf kleiner gekund. 4 persoons huishouden met 2 oudere dochter van 18 en 20 jaar Heb ventilate C zonder WTW.AUijtdehaag schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:58:
[...]
Ik dacht zelf aan een 7 a 8 kW tje. (300 180 ltr SWW wordt ook gemaakt met de WP)
11.2 kW Pendel festival?
Zou inderdaad niet voor een 11,2kWh gaan maar ergens tussen 7 en 9kWh zou voldoende moeten zijn met de huidige isolatie normen.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ok, ik sta er alleen een beetje van te kijken dan, dat laten we zeggen 200L sanitair water verwarmen tot 55 graden, zoveel meer vermogen kost dan verwarmingswater verwarmen tot 40 gradenFr33z schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:35:
[...]
veel hogere vermogens dus grotere compressor en luchthoeveelheid nodig bij een LW WP. Je zou in theorie best een monoblock binnen kunnen zetten met een buis naar buiten voor de aanvoer en nog 1 voor de retour, worden alleen wel hele dikke buizen
Ik denk dat je je verkijkt hoeveel energie er nodig is om warm water te maken. De meeste huishouden gebruiken maar 4-6 kWh per dag aan warmte voor warmwaterHarmoniousVibe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:26:
[...]
Ok, ik sta er alleen een beetje van te kijken dan, dat laten we zeggen 200L sanitair water verwarmen tot 55 graden, zoveel meer vermogen kost dan verwarmingswater verwarmen tot 40 graden
Mijn 9kW monoblock blaast nog net geen volwassen vent van zijn brommer op vol vermogen, dat wil je echt niet door een buisje van 150mm jagen. En hoe stil ze hem ook maken een compressor buiten is stiller
Voor kleinere vermogens bestaat het wel hoor.
je hebt ook L/L wp's mono versie voor binnen, maar die zijn vaak erg bekerkt bij verwarmen.

https://www.geraheating.c...ioning-zonder-buiten-unit
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-11-2020 18:46 ]
twain4me schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:41:
[...]
Ik denk dat je je verkijkt hoeveel energie er nodig is om warm water te maken. De meeste huishouden gebruiken maar 4-6 kWh per dag aan warmte voor warmwater
Mijn 9kW monoblock blaast nog net geen volwassen vent van zijn brommer op vol vermogen, dat wil je echt niet door een buisje van 150mm jagen
Voor kleinere vermogens bestaat het wel hoor.
je hebt L/L wp's mono versie voor binnen, maar die zijn vaak erg bekerkt bij verwarmen.
[Afbeelding]
https://www.geraheating.c...ioning-zonder-buiten-unit
Maar idd heb ook wel eens op vol vermogen bij mijn mini wp ELGA gestaan, dat is zeker een beste windflow.
Zonder EPC berekening kun je uitgaan van een benodigd vermogen per gebruiksoppervlak, 30 W/m2 of misschien zelfs 25 W/m2 (BENG?)
Alleen die 180L boiler zal op enkele dagen 2x opgeladen moeten worden als die kids in bad gaan, dus dan is ietsje groter wel handig.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Je klep kan gewoon los, wel nieuwe pakkingen monteren (of gokken dat het lukt met de oude).TriLithium schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:01:
Nu ik toch best wel van overtuigd ben dat mijn USV32 3 weg klep teveel lekt voor mijn geweten en nacht rustwil ik hier toch iets aan gaan doen. Heb nu een aantal dagen afwisselend de kogelkraan welke onder in de foto zit van het grote SWW vat dicht gedaan tijdens de ochtend run en zie een duidelijk verschil in opbouw van Ta en wel op niet afschakelen op Ta of van de thermostaat. Zeker als het vat op helemaal op temperatuur is.
Maar een 1 op 1 passende 3 weg klep is denk ik wat teveel gevraagd daar de USV32 toch best wel groot is. Heb de hele zaak dan ook met perskoppelingen in elkaar lopen persen. Kan wel een stuk overnieuw doen. Maar dit heeft niet de voorkeur op dit moment.
[Afbeelding]
Dus nu zit ik met het idee om de kogelkraan tegelijk mee te laten schakelen met de 3 weg klep, er moet dus een motor op. Het is deze Comap kogelkraan.
Even gebruik makend van de product kennis van de leden hier op het forum, zijn hier motoren voor te koop of wordt het toch een nieuwe kogelkraan? (Ja, heb ook zelf gezocht) In geval nr 2 moet er even een paar honderd liter opnieuw gevuld worden
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bleeh een Nibe, niet aan beginnen luidt mijn adviesAUijtdehaag schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:58:
[...]
Ik dacht zelf aan een 7 a 8 kW tje. (300 180 ltr SWW wordt ook gemaakt met de WP)
11.2 kW Pendel festival?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De 112YAA kan verder terugmoduleren dan de oude YHA, dus met zo'n model was je ook al beter af.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:22:
[...]
Met de keuze die ik toen had niet, ik had eigenlijk geen andere keuze.
En de nieuwe Mitsubishi SHWM120YAA kan weer verder terug tot 2,7-3,4kW. Zo blijven we bezigkoevlaas2 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:36:
[...]
De 112YAA kan verder terugmoduleren dan de oude YHA, dus met zo'n model was je ook al beter af.
Maar die kan niet koelendoek55 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:54:
[...]
En de nieuwe Mitsubishi SHWM120YAA kan weer verder terug tot 2,7-3,4kW. Zo blijven we bezig.
Ah daarom kan ik die niet vinden in Spanje. Alleen in Scandinavië.
De SUZ modellen kunnen wel koelen maar die lopen maar tot 8 kW in range.doek55 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:58:
[...]
Ah daarom kan ik die niet vinden in Spanje. Alleen in Scandinavië.
Beetje jammer allemaal....
Klopt, maar de SW75YAA kan nog verder terugkoevlaas2 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:36:
[...]
De 112YAA kan verder terugmoduleren dan de oude YHA, dus met zo'n model was je ook al beter af.
Toen ik voor de keuze stond (eind 2016) waren er wat ons betreft een aantal voorwaarden / eisen na een jaar onderzoek.
1 = Het moest een Mitsu worden
2 = Het moest een 3 fasen WP worden, daarmee vielen de SW75VHA en SHW80VHA (Zubadan) al af omdat deze in die tijd alleen in 1 fase uitvoering te verkrijgen waren. En de deze WP's op 1 fase moesten 1 x 32A afgezekerd worden, wat nogal lastig wordt op een 3x25A hoofdaansluiting.
De SW100YHA was nog een optie geweest, maar het minimale vermogen bij Ta 25 / Tbuiten +12 lag bij deze WP nog hoger dan bij de SHW112YHA, en de SHW112YHA kan een bak vermogen meer leveren.
Al met al bleef voor mij dus alleen SHW112YHA over, en uiteindelijk draait het gewoon goed. Geen pendelgedrag, een goede COP, 's nachts geen geluid, relatief lage investering omdat ik zelf zoveel uitgezocht heb, een energierekening van 0 tot -100 euro per jaar. Als ik het opnieuw moest doen zou ik eigenlijk niets anders doen. Als ik nu mocht kiezen met de keuze van nu kwam er geen Zubadan meer.
Inmiddels reactie ontvangen van de fabrikant:Bo0bz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:00:
Zoals sommige van jullie weten heb ik een probleem met mijn tapwater die niet boven de 49/50 graden uitkomt ondanks de aanvoer en retour van 56 graden. Hierdoor springt het elektrische element niet aan (setpoint >54 graden niet instelbaar). Vandaag met de installateur en fabrikant van vat ruim 1,5 uur getest. Na het loshalen van de isolatie de sensor direct op het vat gemonteerd en voila een meting van 56 graden terwijl in de dompelbuis 45 wordt gemeten. Nu de sensor daar maar even laten zitten om betere metingen te krijgen. Conclusie: leverancier moet terug naar de tekentafel om te kijken waarom de dompelbuizen zorgen voor onjuiste metingen. Wat ik dan wel weer kan concluderen is dat mijn warmtepomp 56 graden SWW haalt zonder gebruik van het elektrische element! Jeej.
Nu wachten op een definitieve oplossing vanuit de fabrikant die denk ik grondig dient te kijken naar het productieproces en design van de dompelbuizen die gelast zitten in het vat. To be continued.....
Nadat voor de tweede keer het elektrische element geleverd door HRsolar lek is geraakt en een definitieve oplossing nog ca 6-8 weken laat wachten samen met mijn installateur besloten de boel te vervangen door een vat van Thercon (rebranded DJG vat). Ze komen de oude meuk ophalen en nieuwe installeren.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Wat een zwetsverhaalBo0bz schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:32:
[...]
Inmiddels reactie ontvangen van de fabrikant:
***members only***
Nadat voor de tweede keer het elektrische element geleverd door HRsolar lek is geraakt en een definitieve oplossing nog ca 6-8 weken laat wachten samen met mijn installateur besloten de boel te vervangen door een vat van Thercon (rebranded DJG vat). Ze komen de oude meuk ophalen en nieuwe installeren.
Hier een tekening van een boilervat

H+G+F zijn dompelbuizen, die worden in een vat gelast.
Een dompelbuis op zich is een buis die verder niet door de fabricant gelast wordt, ze lassen hem alleen in de tank.
In een smeltbad ontstaan geen luchtbellen die de warmtegeleiding dusdanig kunnen beïnvloeden.
Ik weet niet waarom er bij jou zo'n afwijking is, zie die dompelbuis uberhaupt wel in het warme water ?
Maar je hebt groot gelijk dat je dat vat ingeruild hebt, van zulke zwetsverhalen gaan me alle nekharen overeind staan.
Die las heeft niets met de warmte overdracht te maken, en verder: wat Grolsch zegt.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Die kan zeker los. Maar heb jij een alternatief welke hier 1op1 inpast?koevlaas2 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:08:
[...]
Je klep kan gewoon los, wel nieuwe pakkingen monteren (of gokken dat het lukt met de oude).
Ik zou eerst een de klep in de hand houden en dan met de manuele bediening de klep omzetten, dan kan je zien/blazen waar deze lekt. Je kan 'm volgens mij ook omdraaien en dan lekt ie niet dacht ik, test het even goed.TriLithium schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:42:
[...]
Die kan zeker los. Maar heb jij een alternatief welke hier 1op1 inpast?
1 op 1 uitwisselen met een ander merk gaat niet lukken ben ik bang.
De WTW staat op 20 graden ingesteld (Nilan kan ook de lucht verwarmen/koelen), de vv volgt nu een vrij goede stooklijn. In de woonkamer is het rond de 21 graden. In de slaapkamer is het aan het eind van de dag ongeveer een graad koeler, wat prettig is maar koeler zou fijner zijn. Denk dat dat lastig te regelen is.
's Morgens echter is het altijd in de slaapkamer een graad warmer dan in de rest van het huis, zo'n 22 graden. Dat merken we ook tijdens het slapen; minder prettig. Blijkbaar stoken wij zelf de slaapkamer behoorlijk op...
Doorgaans zie ik dat de WTW koelere lucht inblaast, zo rond de 18-19 graden.
Onze SK zou 50m3/u moeten verversen, is nog niet ingeregeld, maar er komt behoorlijk wat lucht langs de deur, ik vermoed meer dan 50m3
Ik heb nu de Nilan maar ingesteld om 's nachts tussen 1 en 6 op stand 3 te ventileren, hopelijk scheelt dat wat.
Iemand nog tips? Ik kan niet de temperatuur van de WTW veel lager stellen (de gewenste ruimtetemp) want dan wordt het ten eerste te koud in de rest van het huis, de vv levert al geen warmte aan de slaapkamer.
We zouden een raam open kunnen zetten, maar i.c.m. balansventilatie geen goed plan?
Thanks. de minimale capaciteit is iets wat ik inderdaad ook over het hoofd heb gezien bij onze woning (met NIBE F2120-16). verhaal van de installateur is dat de F2120-12 of F2120-8 niet toereikend zou zijn om in reële tijd het 500L warmwater vat op te warmen.Grolsch schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:46:
[...]
Omdat het minimale vermogen van mijn WP (SHW112YHA) bij Ta 25 Tbuiten +12 graden 10,5KW is.
Het minimale vermogen van de SW75YAA is bij exact dezelfde condities 2,9KW, dat scheelt dus bijna een factor 4 (De SW75YAA kan onder die condities 4 x zo ver terug moduleren).
Met wat ik nu weet zou ik kleiner best aandurven, en dan het voordeel van lagere minimum aanvoer hebben.
Als je met zn tweeen in een slaapkamer ligt geef je 100Watt af denk ik. Dus daar warmt het wel van op (in een modern flink geisoleerd huis).
Ik denk dat je 2 keuzes hebt:
1/ je WTW in de nacht op bypass zetten (dan warmt ie de inkomende lucht niet op)
2/ je slaapkamer raam open zetten en zo koude (en frisse ) lucht laten binnen komen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De temp wordt bij dit systeem gemeten in de afgevoerde lucht, dus hij zal per saldo wel een klein beetje merken dat de afgevoerd lucht iets warmer wordt en wellicht al iets gaan bijkoelen. s Morgens is het in de woonkamer meestal een halve graad koeler, 20,5
Ik wil ook voorkomen dat de vloer bij wijze van op een hogere temp gaat draaien en de WTW vervolgens (passief) aan het koelen is en de warmte zo weer naar buiten dumpt.
Een raam open zetten, dat is toch "not done" bij een balans WTW?
(edit: maar ik kan eens zien wat de bypass doet 's nachts, kan zijn idd dat ie nu vanwege de lage buitentemp niet open gaat)
[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 12-11-2020 10:37 ]
Ik weet dat de NIBE's niet echt het vermogen leveren bij lagere temp's zoals het type aanduiding doet vermoeden, maar mijn Mitsu SW75YAA doet 400L verwarmen op 100% vermogen in to time.HiBe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:14:
[...]
Thanks. de minimale capaciteit is iets wat ik inderdaad ook over het hoofd heb gezien bij onze woning (met NIBE F2120-16). verhaal van de installateur is dat de F2120-12 of F2120-8 niet toereikend zou zijn om in reële tijd het 500L warmwater vat op te warmen.
Met wat ik nu weet zou ik kleiner best aandurven, en dan het voordeel van lagere minimum aanvoer hebben.
Zag pas (voordat ik ging douchen
Normaal verwarm ik dagelijks tot 45gr in zo'n 45min tegenwoordig.
Kan me daarom niet voorstellen dat een F2120-12 met 500L dat in een onacceptabele tijd doet (en wat is niet acceptabel?)
(Leuk om trouwens een gemiddelde van deze tijd in Grafana zichtbaar te maken
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
:fill(white):strip_exif()/f/image/t6FJO2lGblYnawoDdWQ2ScIy.png?f=user_large)
Ik heb de maten even ruim genomen, isolatiewaarden van de verschillende onderdelen had ik al eerder berekend. Zie ik dan goed dat de warmtevraag 4700 kWh is en het benodigd vermogen slechts 4.2 kW?
Dan zou ik dus uit moeten kunnen met een wartmepomp welke bij flinke vorst nog 4.5 kW doet?
Als het ding ook SWW mot verzorgen, welk vermogen moet er dan bij opgeteld worden?
Op zich best tevreden over Nibe F2120.de grafiekjes in de online tool zijn ook prima.Robindd schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:00:
[...]
Ik weet dat de NIBE's niet echt het vermogen leveren bij lagere temp's zoals het type aanduiding doet vermoeden, maar mijn Mitsu SW75YAA doet 400L verwarmen op 100% vermogen in to time.
Zag pas (voordat ik ging douchen) dat savonds de sensor op 1/3e van boven ineens 35gr aan gaf. Met 1 uur en Tb 12 gr (dus niet heel koud) was die weer op 45gr.
Normaal verwarm ik dagelijks tot 45gr in zo'n 45min tegenwoordig.
Kan me daarom niet voorstellen dat een F2120-12 met 500L dat in een onacceptabele tijd doet (en wat is niet acceptabel?)
(Leuk om trouwens een gemiddelde van deze tijd in Grafana zichtbaar te maken)
Het opwarmen van 500L 10 graden duurt ongeveer 35 minuten, 15 graden ongeveer 45 minuten.
als een F2120-12 of F2120-8 hier een uur over doet was dat ook prima geweest voor ons.
Meestal rekent men met 2h per dag voor SWW, dus dan kom je op 4.2*24/22= 4.6kW. Overigens is die 4.2kW bij -12 als ik je berekening mag geloven. Volgens mij word er meestal met -8 of -10 gerekend in Nederland. Ik vermoed dat je met een 5kW warmtepomp dus goed zit. Zie onderstaand wat bijvoorbeeld een Panasonic J serie monoblock warmtepomp van 5kW doet bij verschillende omstandigheden:BertusB404 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:15:
Ik wil ook graag warm douchen uiteraard, maar een aparte WPB is ook een optie.
Als het ding ook SWW mot verzorgen, welk vermogen moet er dan bij opgeteld worden?
/f/image/tNJnlF706OpV7NVDymGT1kjh.png?f=fotoalbum_large)
Dat vind ik erg veel. Onze ME SW75YAA doet er op de ecostand tussen de 25 en 45 minuten over, afhankelijk van hoeveel er de afgelopen dag gedoucht is. Zelfs de legionellarun op zaterdag kost maar 75 minuten.Heronimo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:57:
Meestal rekent men met 2h per dag voor SWW,
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Eens, het is ruim gerekend. Dat is overigens zijn gehele berekening volgens mij met -12 buiten en ruim gemeten oppervlakten.Andrehj schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:20:
[...]
Dat vind ik erg veel. Onze ME SW75YAA doet er op de ecostand tussen de 25 en 45 minuten over, afhankelijk van hoeveel er de afgelopen dag gedoucht is. Zelfs de legionellarun op zaterdag kost maar 75 minuten.
Gasverbruik voor de dakisolatie zit op 1150 volgens prognose. De koevlaas methode komt dan op 6,13 kW uit als ik het goed doe.
Tijdens het isoleren van het dak is ook meteen elke kier (of gapend gat) gedicht natuurlijk. En 15cm PIR zal ook wel schelen.
Voor de duidelijkheid: de berekening is gemaakt voor de constructie mét dakisolatie en volledige vloerisolatie (daar moet nog een stuk van ivm te verleggen leiding etc voor de keuken)
Als de warmtepomp het huis warm kan houden bij -12°C dan lijkt me tapwater vanaf de middag geen probleem toch?
@BertusB404
5 kW is voldoende voor jou gasverbruik.
[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 12-11-2020 16:12 ]
Hier wordt 5x per dag gedoucht (strict max. 5 min, maar hou de pubers niet iedere dag in de gaten) en avonds nog wat keukenschoonmaak water. Verbruik ligt bij ons orde grootte 4 - 4,5 kWh voor SWW.Heronimo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:57:
[...]
Meestal rekent men met 2h per dag voor SWW, dus dan kom je op 4.2*24/22= 4.6kW. Overigens is die 4.2kW bij -12 als ik je berekening mag geloven. Volgens mij word er meestal met -8 of -10 gerekend in Nederland. Ik vermoed dat je met een 5kW warmtepomp dus goed zit. Zie onderstaand wat bijvoorbeeld een Panasonic J serie monoblock warmtepomp van 5kW doet bij verschillende omstandigheden:
[Afbeelding]
Verbruik je dan al 1551 kWh elektriciteit per jaar voor alleen SWW? Geen bad?ErikRe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:22:
[...]
Hier wordt 5x per dag gedoucht (strict max. 5 min, maar hou de pubers niet iedere dag in de gaten) en avonds nog wat keukenschoonmaak water. Verbruik ligt bij ons orde grootte 4 - 4,5 kWh voor SWW.
Even rekenen:ErikRe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:22:
[...]
Hier wordt 5x per dag gedoucht (strict max. 5 min, maar hou de pubers niet iedere dag in de gaten) en avonds nog wat keukenschoonmaak water. Verbruik ligt bij ons orde grootte 4 - 4,5 kWh voor SWW.
- 5*5 min douchen met zeg 10l/min op 40 graden
- leidingwater is 10 graden
Dan zit je op 250l per dag die 30 graden moet worden opgewarmd, oftewel 250*30*4.2/3600=8.75kWh thermisch. Reken een COP van 2.5 voor je tapwater dan kost dat 3.5kWh.
Dus waarschijnlijk douchen de kinders waarschijnlijk net iets langer
Tip: neem een waterbesparende douchekop zoals de Niebla (Methven Kiri Low Flow) die maar 5l/min doet. Scheelt je waarschijnlijk al de helft.
[ Voor 9% gewijzigd door Heronimo op 12-11-2020 16:51 ]
In totaal krijgen we 6 groepen over een oppervlakte van een kleine 60m2 boven laten we de radiatoren hangen deze staan toch nagenoeg nooit open. De cv ketel gaan we ook direct vervangen voor een hybride warmtepomp
nu zoek ik advies mbt de cv leidingdiameters
Ne heb ik al een 28mm cv buis liggen vanaf de ketel naar beneden (9m) vanaf daar moet ik ongeveer 3meter nog naar vloerverwarmingsverdeler. Nu twijfel ik over dit laatste stuk, kan ik over op 26mm kunstof of kan ik beter naar 32 gaan.
26mm kunststof is henco en dat is intern 20mm, trek dan svp 32mm door.H143 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:31:
Ik ben bezig met het aanleggen van een aantal cv buizen tbv de voeding voor mijn vloerverwarming.
In totaal krijgen we 6 groepen over een oppervlakte van een kleine 60m2 boven laten we de radiatoren hangen deze staan toch nagenoeg nooit open. De cv ketel gaan we ook direct vervangen voor een hybride warmtepomp
Ne heb ik al een 28mm cv buis liggen vanaf de ketel naar beneden (9m) vanaf daar moet ik ongeveer 3meter nog naar vloerverwarmingsverdeler. Nu twijfel ik over dit laatste stuk, kan ik over op 26mm kunstof of kan ik beter naar 32 gaan.
Zou als dat kan zoveel mogelijk dezelfde interne diameter aanhouden, zeker als het maar over een klein stukje gaat.H143 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:31:
Ik ben bezig met het aanleggen van een aantal cv buizen tbv de voeding voor mijn vloerverwarming.
Waarom een hybride warmtepomp en niet volledig elektrisch?
Als je een raam open kunt zetten, waarom dan niet gewoon open zetten?stefijn schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:26:
...
Een raam open zetten, dat is toch "not done" bij een balans WTW?
...
Wij hebben ook een WTW, en zetten gewoon raam open. Misschien als het flink gaat vriezen niet.. omdat het dan te koud wordt
(Overdag als de warmtepomp draait houden we de ramen wel dicht.)
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Prijstechnisch is dit voordeliger en heb geen ruimte voor een wp boilerHeronimo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:40:
[...]
Zou als dat kan zoveel mogelijk dezelfde interne diameter aanhouden, zeker als het maar over een klein stukje gaat.
Waarom een hybride warmtepomp en niet volledig elektrisch?
Hoi Martin,mkleinman schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:44:
[...]
Volgens https://tools.remeha.nl//...53058_03-1_energie4kw.pdf 5kW in onze regio.
Tevens label van de 6kW: https://tools.remeha.nl/w...P-Label-Elga-Ace-6-kW.pdf die geeft aan 9kW in onze regio.
Vorige week maandag is er bij mij ook een 6kW Ace gehangen. Helaas lekte de koelleiding waardoor hij vandaag pas in gebruik genomen kon worden.
Ik heb nog te weinig informatie om je pendelgedrag te vergelijken, maar ik zie inderdaad wel dat er soms meer dan 2kW uit het stopcontact komt. Het actuele vermogen gaat ook over de 9kW.
Het lijkt er dus inderdaad op dat de 6kW en de 1350W welke in de documentatie staat niet volledig klopt. Overigens staat er op het typeplaatje van de binnenunit ook wel degelijk 2200W vermeld.
Wat voor hybride toestel kijk je naar?H143 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:50:
[...]
Prijstechnisch is dit voordeliger en heb geen ruimte voor een wp boiler
Tip is om ook even in de LG en Panasonic monoblock topics te kijken. Hier hangt ook een 5kW monoblock in hybride opstelling met de ketel. Warmtepomp zou het in z'n eentje af moeten kunnen tot -5. Voordeel van zo'n monoblock is dat je hem vrij eenvoudig zelf kunt installeren.
er komt een daikin intergas van 8 kW. ik heb me er alleen nog niet in verdiept wat deze nou doet als hij op de cv gaat stoken kan ik dan ook nog een constante aanvoer van 35 en retour van 30 aanhouden?Heronimo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:09:
[...]
Wat voor hybride toestel kijk je naar?
Tip is om ook even in de LG en Panasonic monoblock topics te kijken. Hier hangt ook een 5kW monoblock in hybride opstelling met de ketel. Warmtepomp zou het in z'n eentje af moeten kunnen tot -5. Voordeel van zo'n monoblock is dat je hem vrij eenvoudig zelf kunt installeren.
Nice!markv93 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:00:
[...]
Vorige week maandag is er bij mij ook een 6kW Ace gehangen. Helaas lekte de koelleiding waardoor hij vandaag pas in gebruik genomen kon worden.
Ik heb nog te weinig informatie om je pendelgedrag te vergelijken, maar ik zie inderdaad wel dat er soms meer dan 2kW uit het stopcontact komt. Het actuele vermogen gaat ook over de 9kW.
Het lijkt er dus inderdaad op dat de 6kW en de 1350W welke in de documentatie staat niet volledig klopt. Overigens staat er op het typeplaatje van de binnenunit ook wel degelijk 2200W vermeld.
Nog een ACE gebruiker, leuk om cijfers en instellingen te vergelijken straks
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Waarom deze als ik vragen mag? Vermoed dat dit mogelijk niet de gunstigste optie is.H143 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:40:
[...]
er komt een daikin intergas van 8 kW. ik heb me er alleen nog niet in verdiept wat deze nou doet als hij op de cv gaat stoken kan ik dan ook nog een constante aanvoer van 35 en retour van 30 aanhouden?
En zou het boilervat niet op de plek van de ketel passen? Dan zou je met een monoblock buiten en warmtepompboiler of boilervat met driewegklep aan je monoblock volledig elektrisch kunnen gaan.
Geen idee, maar waarom niet?H143 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:40:
[...]
er komt een daikin intergas van 8 kW. ik heb me er alleen nog niet in verdiept wat deze nou doet als hij op de cv gaat stoken kan ik dan ook nog een constante aanvoer van 35 en retour van 30 aanhouden?
Mijn Intergas HR ketel stuurt nu ook 40C naar mijn radiatoren.
En als dat nou heel goed gaat, draaien op je WP dan zit je aan een ketel vast. Kan je beter een niet hybride warmtepomp naast een ketel zetten en 'hybride' aansluiten, kan je later makkelijk de ketel verwijderen.H143 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:40:
[...]
Heb ik ook. Met de kennis van nu NOOIT moeten doen.... moet wel zeggen dat ik alles vloerverwarming heb en geen radiatoren.H143 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:40:
[...]
Dit topic is gesloten.