Zie plaatje hierboven. Ik heb nog gewoon een CV, geen WP. CV is aangelegd door een prutser tijdens de nieuwbouw (mooiste wapenfeit: 24 volt zonemotoren toepassen op een 230 volt zoneregelaar) en later aangepast met behulp van tweakers en een andere installateur.
Er zijn door de installateur LTV mengverdelers toegepast met eigen pomp (om precies te zijn
deze). Ik weet dat dat niet ideaal is bij een WP, maar zo is het aangelegd. De leidingdiameter van de CV naar de verste verdeler is 25mm kunststof (Rehau) en dat is aan de krappe kant om rechtstreeks vanuit een WP de 9 vloerlussen te voeden.
De twee verdelers (met ieder een eigen pomp en eigen zoneregelaar) hangen op verschillende verdiepingen. Vandaar ook dat het standaard open zetten van 1 zone automatisch betekent dat de pomp op die verdeler continu moet draaien (anders staat die zone alleen open als er vraag is op die verdeler en niet als er vraag is op de andere verdeler)
Natuurlijk kun je alles gaan vervangen, dus nieuwe verdelers, nieuwe zoneregelaars, etc, maar dan wordt het een heel duur grapje.
Ik stook momenteel al met een Ta van 35 graden, dus wat dat betreft is het handhaven van de verdelers geen probleem. Daarnaast is het circuit nu zo aangelegd dat er eigenlijk sprake is van drie hydraulisch gescheiden circuits:
Het primaire circuit gaat van de ketel naar de bovenste balk van de verdelers, terug via de buffer naar de ketel. De pompsnelheid is daarin vrij hoog (maximale wat de CV ketel kan leveren zonder bijgeluiden). Die pompsnelheid is delta-T gestuurd, dus als het retourwater kouder terug komt gaat de pomp wat harder werken (en de ketel ook meer stoken om Ta te halen).
De twee secundaire circuits gaan vanuit de bovenste balken in de verdelers, via de vloeren, terug de verdeler in. Zij tappen effectief dus 35 graden water af van het primaire circuit en mengen dit bij tot een temperatuur die de vloer in gaat. De vloer in is het water zo'n 27 a 30 graden gemiddeld beneden en zo'n 33 a 34 graden boven. Dat komt omdat boven de badkamer zit. Dat is een relatief kleine groep met dus weinig bijmenging van het retourwater. Deze pompen zijn delta-P gestuurd, dus bij meer zones die open sturen gaan de pompen sneller draaien om zo een constante flow over de vloerlussen te garanderen, onafhankelijk van het aantal opengestuurde zones.
De bypass zit er alleen in voor het geval dat het water dat de vloer in gaat boven de 45 graden komt. Dat kan nooit gebeuren als de Ta onder de 35 blijft, maar eventueel wel bij een ketelstoring.
Dat werkt uitstekend en dus op lage temperatuur. De ketel kan terug moduleren tot 4 kW (nou ja, volgens het boekje, maar daar is nog een issue met de software). Pendelen doet de ketel nauwelijks nog (maar dat gaan we het komende stookseizoen in meer detail bijhouden, want ik heb nu meer sensoren dan een jaar geleden).
In principe zou ik de ketel zo 1 op 1 om kunnen wisselen voor een warmtepomp. Ook de aansturing kan blijven zoals hij is, met een aan/uit regeling vanuit de zoneregelaars. Op die regelaars is de minimale aan-tijd voor de ketel niet instelbaar, de periodetijd wel. Die is standaard 12 minuten, maar staat nu op 20 minuten omdat de pompen in de verdelers een maximaal aantal schakelmomenten per dag hebben. Ga je die periodetijd verhogen, zal het aan-signaal langer duren.
Ik meet iedere 30 seconde verschillende temperaturen, aan/uit van de pomp, warmtevraag, ruimtetemperaturen, buitentemperatuur, etc. dus krijg vrij goed inzicht in het gedrag van het systeem over tijd. Die data wordt opgeslagen en bewaard, vandaar ook die grafiekjes.
[
Voor 6% gewijzigd door
Blihi op 07-09-2021 11:26
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp