Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.316 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:36
Adion schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:54:
[...]

Straks? In de chinese mid-range model 3 worden vandaag al LiFePO4 batterijen zonder cobalt gebruikt, en ik vermoed dat de grootste groei wel in de goedkopere modellen zal zitten die dus voornamelijk dit soort batterijen zouden kunnen gebruiken.
Haha dat bedoel ik, dank voor de toevoeging en vandaar ook dat ik aangeef:

"Het gevaar van dergelijke cijfers is dat deze worden opgemaakt met behulp van de kennis van gisteren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@49euro

Dat zeker maar ook het feit dat er genoemd wordt dat ze 95% van de wereldwijde productie van carbon gebruiken roept vraagtekens op.

Ja, er zijn hele speciale koolstof nanodeeltjes etc dus waarschijnlijk gaat het daarover maar in algemene zin is er aan koolstof geen gebrek. Zo plombverloren koolstof neerplempen in zo'n tabel heeft niet veel toegevoegde waarde. (en al helemaal niet om daar aankoopbeslissingen op te baseren, daar is meer onderzoek voor nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Koolstof komt meestal uit olie of planten.

Je zou dan futures op partijen van die grondstoffen moeten kopen. Met aandelen kun je dat niet volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thijsco19 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:04:
Daarnaast wil ik beleggen via 2 verschillende manieren; beleggen via Brand New Day met een beleggingsrekening en beleggen via de Giro.
Ik zou Brand New Day lekker overslaan. Ze brengen vrij hoge kosten in rekening, namelijk kosten per storing, service kosten en fonds kosten. Je bent over elke storing al 0,5% kwijt en betaalt dan nog eens ruim 0,5% per jaar aan kosten.
Een partij als FitVermogen, met NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund en NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund, rekent aanzienlijk lagere kosten.
En beleggen via je huisbank in Northern Trust fondsen kan ook goedkoper zijn. Via ABN AMRO betaal je 0,2% service kosten en Northern Trust rekent zelf 0,15%. Dat heb je geen stortingskosten en zit je qua kosten 0,2% lager.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:28:
Een vraag/opmerking die ongetwijfeld al voorbij gekomen is.

Met de push naar meer en meer electrische wagens, lijkt het me misschien zinniger om in te spelen op de grondstoffen die nodig zijn voor het bouwen van die wagens, dan de autofabrikanten zelf.

[Afbeelding]

Ik zag deze voorbijkomen, dit voorbeeld gaat specifiek over Tesla, maar zal ongetwijfeld opgaan voor alle fabrikanten. Iemand die de grondstoffensector een beetje kent ivm mijnbedrijven die vooral in Cobalt, Lithium of Grafiet doen? Ik ken de grondstoffen markt volledig niet, dus misschien dat ik er dan maar wegblijf, maar ik ga me komende dagen/week toch eens inlezen.
In de disclaimer lees ik duidelijk dat dit niet gaat om 20 miljoen Tesla's met cellen van Tesla maar van de Chevrolet Bolt. Zoals eerder aangegeven door @Adion gebruikt Tesla een hele andere chemie en zullen die cellen in de bulk gebruikt worden (zie Battery day). Daarnaast ben ik als grote Tesla bull toch wel erg sceptisch over 20 miljoen Tesla per jaar, met autonomie meegerekend blijft er dan nog maar erg weinig markt aandeel over voor de rest.

Daarnaast riep Elon Musk afgelopen zomer dat ze zich met name zorgen maken over nikkel en persoonlijk denk ik dat Tesla intern het beste kunnen inschatten wat er benodigd is om die schaal te halen. Eerder hoorde ik andere partijen enkel over kobalt.

Persoonlijk heb ik wel aandelen in ALB aangezien lithium te korten te komende jaren zeer reëel gaan worden. Tesla lijkt hier minder van afhankelijk maar de meeste traditionele fabrikanten wel, met name in hun plugin hybrides.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 16-02-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
r_schoute schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:28:
Zijn er mede-tweakers die ook niet kunnen inloggen op hun ING beleggingsrekening via het online portal of de app?
En hij doet het weer ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:00
Tsurany schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Ik zou Brand New Day lekker overslaan. Ze brengen vrij hoge kosten in rekening, namelijk kosten per storing, service kosten en fonds kosten. Je bent over elke storing al 0,5% kwijt en betaalt dan nog eens ruim 0,5% per jaar aan kosten.
Een partij als FitVermogen, met NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund en NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund, rekent aanzienlijk lagere kosten.
En beleggen via je huisbank in Northern Trust fondsen kan ook goedkoper zijn. Via ABN AMRO betaal je 0,2% service kosten en Northern Trust rekent zelf 0,15%. Dat heb je geen stortingskosten en zit je qua kosten 0,2% lager.
Wordt het niet weer iets interessanter als je gebruik maakt van de pensioenrekening van BND in vergelijking met de huisbank op de lange termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Boeiende ontwikkeling ondertussen op zilver, specifiek SLV. De ETF is geupdate:
The demand for silver may temporarily exceed available supply that is acceptable for delivery to the Trust, which may adversely affect an investment in the Shares.

To the extent that demand for silver exceeds the available supply at that time, Authorized Participants may not be able to readily acquire sufficient amounts of silver necessary for the creation of a Basket.

Baskets may be created only by Authorized Participants, and are only issued in exchange for an amount of silver determined by the Trustee that meets the specifications described below under “Description of the Shares and the Trust Agreement— Deposit of Silver; Issuance of Baskets” on each day that NYSE Arca is open for regular trading. Market speculation in silver could result in increased requests for the issuance of Baskets.

It is possible that Authorized Participants may be unable to acquire sufficient silver that is acceptable for delivery to the Trust for the issuance of new Baskets due to a limited then-available supply coupled with a surge in demand for the Shares.

In such circumstances, the Trust may suspend or restrict the issuance of Baskets. Such occurrence may lead to further volatility in Share price and deviations, which may be significant, in the market price of the Shares relative to the NAV..
Verder nog wat zaken als dat shorts mogelijk een hogere prijs dan de ETF koers moeten gaan betalen om posities te kunnen sluiten (haast alsof de waarde hoger is dan gemeld) en dat de waarde van de ETF 'not directly correlated to the price of silver' (serieus, hoe kan een silver-tracking etf, niet de zilverprijs volgen).

Lijkt erop dat grote jongens zich gaan indekken tegen het niet langer kunnen krijgen van voldoende fysiek zilver. Specifieke ondertoon: dat ze tijdelijk de de zilverprijs niet 1:1 volgen omdat er tekorten zijn in de aanvoer, totaan zelfs de ETF sluiten voor nieuwe aankopen omdat er geen zilver te krijgen is op de markt.

Dat is best een grote update en voorzorgsmaatregel, als er geen tekorten zijn in de zilver wereld en de papieren prijzen omlaag bewegen. Bijna alsof ze in de dagelijkse praktijk tegen (ernstige) tekorten aanlopen, danwel zelf premiums moeten betalen op de spotprijs (zie ook shorts-premium) in het aankopen van voldoende fysiek zilver.

Als (wanneer???) straks formeel door een gigant als SLV/JPMorgan publiek wordt gemaakt dat ze niet langer genoeg zilver hebben (of kunnen krijgen) om aan de ETF target te voldoen......

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 16-02-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
phantom09 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Het is toch voor een EU burger niet toegestaan om een beleggings account te hebben in de UK?
Gaat dit niet voor problemen zorgen in de toekomst?
Ja, dat baart me wel enigszins zorgen. Zit nu met m'n speelgeld bij T212, maar wil dit gaan afbouwen om deze reden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Xanaroth Logisch gevolg van dat handelen duurder is ivm tekorten is toch dat shorts meer betalen om terug te kopen? En dat wanneer er te weinig beschikbaar is om de basket in de gevraagde hoeveelheid te vullen niet voldoende nieuwe stukken uitgegeven kunnen worden om aan de vraag te voldoen? Een logisch gevolg van een grotere vraag dan aanbod is een afwijking omhoog.

Ik snap dat conspiracy theories tegenwoordig populair zijn, maar kom op zeg. Een prospectus moet alle denkbare risico's bevatten, dit is een denkbaar risico, dus staat het er in.

[ Voor 55% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:03:
@Xanaroth Logisch gevolg van dat handelen duurder is ivm tekorten is toch dat shorts meer betalen om terug te kopen? En dat wanneer er te weinig beschikbaar is niet voldoende nieuwe stukken uitgegeven kunnen worden om aan de vraag te voldoen? Een logisch gevolg van een grotere vraag dan aanbod is een afwijking omhoog.

Ik snap dat conspiracy theories tegenwoordig populair zijn, maar kom op zeg. Een prospectus moet alle denkbare risico's bevatten, dit is een denkbaar risico, dus staat het er in.
Het is meer, dat ik zou verwachten dat de 'kopen' prijs voor shorter gelijk is als wanneer je simpelweg een long aandeel koopt. Ik zou niet inzien waarom een shorter, die het aandeel terugkoopt, potentieel meer zou moeten betalen dan de marktprijs die jij of ik zouden betalen.

Klinkt niet als een standaard manier, dat shorters die aandelen terugkopen een andere marktprijs krijgen vanuit de ETF dan simpelweg kopen om long te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:14:
[...]
Het is meer, dat ik zou verwachten dat de 'kopen' prijs voor shorter gelijk is als wanneer je simpelweg een long aandeel koopt. Ik zou niet inzien waarom een shorter, die het aandeel terugkoopt, potentieel meer zou moeten betalen dan de marktprijs die jij of ik zouden betalen.
Die prijs is gelijk. Het staat benoemd als specifieke risicofactor omdat je als iemand met een long positie niet een verplichting hebt om op verzoek weer terug te kopen, die je als shorter wel hebt. Zie ook het effect dat een eventuele 'short squeeze' kan hebben op de koers waarvoor je kan kopen. Zonder tekorten zou dat niet veel verschil maken (er kunnen gewoon baskets aangekocht worden en ingewisseld worden tegen nieuwe stukken), met tekorten... kijk maar naar GME voor een praktijkvoorbeeld met extreme vraag waarbij geen nieuwe stukken uitgegeven worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Crasheeee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Wordt het niet weer iets interessanter als je gebruik maakt van de pensioenrekening van BND in vergelijking met de huisbank op de lange termijn?
Zeker, dan komen er andere aandachtspunten bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA88
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-02-2021
Goedemorgen. Ik ben een beginnend belegger en heb een kleine vraag. De jaarcijfers van DSM zijn vandaag uitgekomen en deze leken aardig positief. De belegger vindt dat ook, want het bedrijf staat flink in de plus vandaag. Op basis van dit nieuws en met de gedachte eens iets te proberen twee aandelen DSM gekocht via DeGiro. Echter sta ik toch nog op verlies, hoe is dit te verklaren Wat zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrkNUfIz_GWYNkIaAT-J5l6k7ls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pagxRRy423cobbnY7nCksXhe.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 19:59
JA88 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:22:
Goedemorgen. Ik ben een beginnend belegger en heb een kleine vraag. De jaarcijfers van DSM zijn vandaag uitgekomen en deze leken aardig positief. De belegger vindt dat ook, want het bedrijf staat flink in de plus vandaag. Op basis van dit nieuws en met de gedachte eens iets te proberen twee aandelen DSM gekocht via DeGiro. Echter sta ik toch nog op verlies, hoe is dit te verklaren Wat zie ik over het hoofd?

[Afbeelding]
Transactiekosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Wat zegt het vraagtekentje achter "Gerealiseerde W/V"?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:57

Tuxie

En WeL nU!

JA88 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:22:

[Afbeelding]
Je staat nu op 0.75 cent winst per aandeel (ongerealiseerd = huidige koers - GAK). Dat is dus 1.50 in totaal. Je transactiekosten voor Euronext zijn 2.00 euro + 0.03% (=0.08958 cent) als deze niet in de kernselectie zit (bij een basic trader account). Daar komt jouw verschil vandaan (gerealiseerd op dit moment, die kosten heb je nu betaald).

[ Voor 3% gewijzigd door Tuxie op 16-02-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA88
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-02-2021
Helder, dank voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-01-2024
Hoe gaan jullie om met valuta kosten ?
Ik gebruik degiro en ik zie dat ze automatisch optie hebben maar ook een handmatige.

Welke is beter (kijkend naar kosten ).

Thanks

Edit: ik zit nu een in situatie dat x bedrag in euro al omgezet is en al besteed is aan aandelen in bv. Tesla, Samsung (LSE), ASM etc.

Kan ik ervoor zorgen dat als ik deze aandelen verkoop dat geld in USD blijft en niet omgezet wordt in euro

[ Voor 41% gewijzigd door Karish op 16-02-2021 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Door AutoFX uit te zetten kan je een USD saldo aanhouden zonder dat het automatisch wordt omgezet naar EUR. Wanneer je het weer aan zet dan wordt het resterende saldo weer omgezet (niet onmiddellijk, meestal gebeurt dat de volgende ochtend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-01-2024
Zr40 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:03:
Door AutoFX uit te zetten kan je een USD saldo aanhouden zonder dat het automatisch wordt omgezet naar EUR. Wanneer je het weer aan zet dan wordt het resterende saldo weer omgezet (niet onmiddellijk, meestal gebeurt dat de volgende ochtend).
Hartelijk dank voor je antwoord, wat ik me verder afvroeg is het mogelijk dat als ik mijn aandelen verkoopt (bv. Van Tesla en Samsung) dat de dollar niet omgezet wordt in euro ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Actie van Centraal Beheer lijkt verlengt te zijn tot 30 juni 2021: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen

Begin met beleggen en ontvang € 65,- bonus
U ontvangt de bonus als u voor het eerst een beleggingsrekening opent en minimaal € 500,- inlegt.

Actievoorwaarden: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/actievoorwaarden-2021

Mocht je gebruik willen maken van deze actie, zorg er dan voor dat je een fondsbeleggen rekening opent, bij gemaksbeleggen zit je vast aan die inefficiënte en dure mixfondsen.

[ Voor 21% gewijzigd door JohanNL op 16-02-2021 13:20 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:40

Jebus4life

BE User

Alright, mijn eerste portefeuille krijgt meer en meer vorm. Bpost aangekocht.

Inmiddels een leuke inleg.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In april/mei zou ik verder willen instappen met nieuw kapitaal. Daarvoor hou ik momenteel AB Inbev in het oog. Ook de reissector zijn nog wel zaakjes te doen. Maar er is wat mij betreft nog teveel onzekerheid: Ik denk aan Booking Holdings, Carnival/Royal Carribean. Ook Air-France KLM gaat nog serieus omlaag verwacht ik dus die zijn een gokje waard indien ze niet genationaliseerd worden.

Tech blijf ik voorlopig af, enkel Microsoft blijft top, en zal het wel goed blijven doen. maar die zijn al zo verschrikkelijk duur dat me dat afschrikt.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
JohanNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:16:
Actie van Centraal Beheer lijkt verlengt te zijn tot 30 juni 2021: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen

Begin met beleggen en ontvang € 65,- bonus
U ontvangt de bonus als u voor het eerst een beleggingsrekening opent en minimaal € 500,- inlegt.

Actievoorwaarden: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/actievoorwaarden-2021

Mocht je gebruik willen maken van deze actie, zorg er dan voor dat je een fondsbeleggen rekening opent, bij gemaksbeleggen zit je vast aan die inefficiënte en dure mixfondsen.
Thanks voor de tip. Na Flatex ga ik ook hier maar eens aan meedoen ;)

Ik zie dat het 'goedkoopste' fonds het 'wereldwijd aandelen fonds a' is. 0,3% aankoopkosten en 0,28% kosten per jaar.

Weet iemand of je voor deze actie netto €500 moet beleggen of voor aftrek van aankoopkosten €500 moet beleggen.

u in de actieperiode minimaal € 500,- inlegt in de fondsen van Centraal Beheer. De hoogte van uw inleg toetsen wij voor aftrek van de kosten;

[ Voor 21% gewijzigd door Panzer_V op 16-02-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:20
Ik zou het ook doen. Prima aanbieder met lage kosten. Helaas heb ik al 2x eerder mee gedaan met de acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
Jebus4life schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:26:

***members only***

In april/mei zou ik verder willen instappen met nieuw kapitaal. Daarvoor hou ik momenteel AB Inbev in het oog. Ook de reissector zijn nog wel zaakjes te doen. Maar er is wat mij betreft nog teveel onzekerheid: Ik denk aan Booking Holdings, Carnival/Royal Carribean. Ook Air-France KLM gaat nog serieus omlaag verwacht ik dus die zijn een gokje waard indien ze niet genationaliseerd worden.
Daar zit ik al sinds April vorig jaar op te wachten. blijft maar rond de 5 euro hangen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
Net wat Alfen ingeslagen tegen EUR 79, behoorlijke daling in aanloop naar de cijfers morgen. Ben benieuwd morgen. Aandeel is hoog gewaardeerd in P/E termen, maar laat ook jaar op jaar een forse groei zien. Heb deze voor de middellange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 08:28

***members only***

Tech blijf ik voorlopig af, enkel Microsoft blijft top, en zal het wel goed blijven doen. maar die zijn al zo verschrikkelijk duur dat me dat afschrikt.
De klap voor de reissector moet nog komen. Alle verkochte reizen van 2020 zijn omgezet in vouchers, het is te hopen dat ze dat geld niet gebruikt hebben om de lopende kosten te betalen want die reizen moeten nog wel uitgevoerd worden. Daarnaast wordt een groot deel van de capaciteit opgeslokt door de voucher houders, geen nieuw geld dus. AF KLM zou ik mooi wegblijven tenzij je van bedrijven houdt die hun miljarden leningen niet kunnen terug betalen en mogelijk extra belast worden ivm milieu

Zelfde geldt voor de horeca, mensen gaan niet in eens 5x uit eten per week als alles weer mag. Sterker nog, ik verwacht dat horeca prijzen gaan stijgen.

Tip, zoek bedrijven die echt kunnen groeien ipv blij mogen zijn dat ze ooit op hun oude niveau terug komen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:35
Tip: of iets een goede investering is hangt niet alleen af van wat je koopt maar ook welke prijs je betaalt. Op basis van je glazen bol hele sectoren in de prullenbak gooien is volstrekt zinloos. Ten eerste kan je het fout hebben, ten tweede kan je het goed hebben maar als je voorspellingen al ingeprijsd zijn verdien je nog steeds geen geld.

[ Voor 30% gewijzigd door writser op 16-02-2021 15:17 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11

***members only***

Wat is de reden achter BPOST?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:06:
[...]

De klap voor de reissector moet nog komen. Alle verkochte reizen van 2020 zijn omgezet in vouchers, het is te hopen dat ze dat geld niet gebruikt hebben om de lopende kosten te betalen want die reizen moeten nog wel uitgevoerd worden. Daarnaast wordt een groot deel van de capaciteit opgeslokt door de voucher houders, geen nieuw geld dus. AF KLM zou ik mooi wegblijven tenzij je van bedrijven houdt die hun miljarden leningen niet kunnen terug betalen en mogelijk extra belast worden ivm milieu

Zelfde geldt voor de horeca, mensen gaan niet in eens 5x uit eten per week als alles weer mag. Sterker nog, ik verwacht dat horeca prijzen gaan stijgen.

Tip, zoek bedrijven die echt kunnen groeien ipv blij mogen zijn dat ze ooit op hun oude niveau terug komen
Ik ben niet akkoord, dit is net een kantelmoment voor de hele reisindustrie. Er zal ongetwijfeld veel bloed, vloeien, maar het is een kwestie van de juiste bedrijven te selecteren die oftewel in het gat zullen springen, oftewel rotatie kunnen maken.

Thomas Cooke en Neckermann zijn al weg. TUI staat al maanden op omvallen en leeft enkel nog bij de gratie van de Duitse staat. Eigenlijk hangen alle grote (en waarschijnlijk quasi alle kleine) reisorganisaties aan het infuus. Die vouchers hangen daar inderdaad als het zwaard van Damocles boven het hoofd.

Daarom dat (om er eentje te noemen) Booking Holdings al hoger dan hun pre-corona koers staan. Die waren al druk aan het zetten op die partijen, die hebben waarschijnlijk genoeg geld om de storm uit te zitten (en if necessary wel investeerders vinden) en kijken vanaf 2022 terug omhoog. Er zullen nog zat andere partijen zijn met nog veel meer potentieel.

Is een aandeel als bv Air-France/KLM dat? Waarschijnlijk niet.

Maar met overheidsgeld dat de boel rechthoudt, vermoedellijk de druk te innoveren wat betreft uitstoot kan het daardoor wel een voorloper worden op dat vlak. Maar het is zonder twijfel een werk van lange adem. Dus zonder enige discussie een groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:30

yec

Palantir krijgt wel een klap vandaag na de aankondiging van cijfers. -7%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

dotacom schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:19:
[...]

Wat is de reden achter BPOST?
Ik vind het aandeel ondergewaardeerd.
Ze blijven flink achter tegenover hun sectorgenoten zoals een postNL of Deutsche Post; resultaten waren nochtans bijzonder goed in Q3, ik verwacht dat dat zich zal doorzetten in Q4 & Q1 van 2021.

Bovendien zouden de investeringen in Radial in de VS stilaan moeten beginnen opbrengen. Ik zeg niet dat er reden is om te denken dat ze naar 25+ kunnen gaan zoals in 2017. Maar 12 lijkt me toch een absoluut minimum. Dat is toch een dikke 20% erbij.

Benieuwd of ze terug in de Bel20 raken ten koste van Barco. Dat zou hun ongetwijfeld ook hoger stuwen

***EDIT***
En als Belg is dat dus maar 1x belasting betalen op het dividend ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 16-02-2021 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Het probleem van de reissector is tijd en capaciteit. Veel vouchers moeten ingewisseld worden en gaan ingewisseld worden, dat weer helemaal wegwerken kost capaciteit. Net nu veel capaciteit in de garage / hangar heeft gestaan in termen van vervoer. Dus dat moet eerst weer allemaal in orde gemaakt worden en opgestart worden. Pas als het hele voucher circus voorbij is en alles weer een beetje loopt gaat er weer wat verdiend worden.

Maar er zijn altijd koopjes te vinden in iedere sector die het slecht heeft. Ik zou het eerder zoeken in leveranciers echter. Of in de milieu bewuste kant van de sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
CornermanNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:48:
Het probleem van de reissector is tijd en capaciteit. Veel vouchers moeten ingewisseld worden en gaan ingewisseld worden, dat weer helemaal wegwerken kost capaciteit. Net nu veel capaciteit in de garage / hangar heeft gestaan in termen van vervoer. Dus dat moet eerst weer allemaal in orde gemaakt worden en opgestart worden. Pas als het hele voucher circus voorbij is en alles weer een beetje loopt gaat er weer wat verdiend worden.

Maar er zijn altijd koopjes te vinden in iedere sector die het slecht heeft. Ik zou het eerder zoeken in leveranciers echter. Of in de milieu bewuste kant van de sector.
Voor de helft waar. Vouchers zijn middelen/waarden, geen beloften. Als je travelgeddon krijgt met bijbehorende prijsexplosie (want hotels failliet, airlines traag met opstarten) kan zo'n voucher simpelweg een korting worden waarop nog steeds geld wordt verdiend.

Je 1000,- vakantie 2 weken turkije is immers 1000,- voucher geworden, geen nieuwe reis turkije ongeacht de prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 16-02-2021 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Licko schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Ik heb alles ook in portfolio performance zitten en die loopt gelijk met de hoogst weergegeven waarde op fitvermogen. Jouw verklaring klinkt inderdaad aannemelijk.
Heb er toch een mailtje aan gewaagd, dus maandag weet ik het zeker.
net reactie gekregen van fitvermogen

De waarde in het portefeulle - overzicht is op basis van de meest actuele koersen
De waarde die je ziet via Portefeuille--Rendement is gebaseerd op de waarde van afgelopen middernacht 00:00. Deze waarde verandert niet gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

CornermanNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:48:

Mja ik mocht in het voorjaar mijn vliegticket wijzigen zonder wijzigingskosten (de terugvlucht van een andere maatschappij kreeg ik wel retour), het nieuwe ticket een half jaar later was minimaal 2x zo duur :+.
Zo zal dat met die vouchers ook wel gaan.. mensen mogen nieuwe reizen boeken, zijn de reiskosten ineens 1,5x zo duur :P. De vraag naar (vlieg)reizen zal enorm zijn, al is zakelijk vliegen denk ik nooit meer wat het geweest is.. (ik vloog op een gegeven moment wekelijks naar ons HQ terwijl we nu alles via Teams doen.. gaat ook prima).
Dan kom ik alleen tot de conclusie dat een TUI Group alweer 2x zo hoog staat als in het voorjaar, dus het eea lijkt al ingeprijsd ..

Tot zover mijn glazen bol :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2021 18:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:35:
[...]

De rest van je post kan ik volgen, dit niet. Je gaat niet met 25% van je portefeuille een flinke gok nemen. Maal 10 in 5-10 jaar betekent 25-60% rendement, elk jaar. Dat is zeer onwaarschijnlijk en de kans dat je mis gokt is gigantisch. Dan kun je net zo goed naar het casino gaan en bij de roulette tafel 3x op nummer 17 inzetten. Ik acht de kans op 1x 17 vd 3 pogingen hoger dan dat iemand een aandeel kiest dat even x10 doet.
Ik pak 25% omdat het inderdaad een pure gok is als je geen research doet. Je moet ook niet zomaar een bedrijf pakken, maar zorgen dat je het geld hebt als je zo'n buitenkans tegenkomt.
Voor een kleinere investering vind ik de hoeveelheid werk die je moet doen de moeite niet waard.

Voor mijn eigen hoog risico beleggingen is er 1 al 10x na 5 jaar. De 2e ligt op koers en een derde heeft licht verlies. Op zich betere odds dan in het casino.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:34
yec schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:40:
Verbaast me niet dat de klap wat steviger is.

Het is een meme (shit) stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Jebus4life schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Ik vind het aandeel ondergewaardeerd.
Ze blijven flink achter tegenover hun sectorgenoten zoals een postNL of Deutsche Post; resultaten waren nochtans bijzonder goed in Q3, ik verwacht dat dat zich zal doorzetten in Q4 & Q1 van 2021.

Bovendien zouden de investeringen in Radial in de VS stilaan moeten beginnen opbrengen. Ik zeg niet dat er reden is om te denken dat ze naar 25+ kunnen gaan zoals in 2017. Maar 12 lijkt me toch een absoluut minimum. Dat is toch een dikke 20% erbij.

Benieuwd of ze terug in de Bel20 raken ten koste van Barco. Dat zou hun ongetwijfeld ook hoger stuwen

***EDIT***
En als Belg is dat dus maar 1x belasting betalen op het dividend ;)
Let wel op dat Bpost alsnog een hogere market cap heeft dan PostNL op de huidige koersen.
Historische koersen zeggen ook niet zoveel, Bpost was destijds overgewaardeerd, klaar...
Vergelijking met Deutsche Post zou je eigenlijk ook niet willen maken, dat is alsof je Apple met Black berry vergelijkt, bij wijze van :p

Het blijft alsnog een smak geld voor een post bedrijf, die vooral opereert in België en qua efficiency en schaalvergroting wordt ingehaald door zoal genoemde Deutsche Post.
Diezelfde Deutsche Post pakt op die manier ook heel eenvoudig veel omzet weg van Bpost wat het natuurlijk niet beter maakt.
Voor de rest ook een ontzettend saai aandeel, met weinig/geen groeipotentieel en een overheid als grootaandeelhouder die haar eigen belangen heeft.

Bpost lijkt goedkoop en is dat wellicht ook wel, ook gezien de marktomstandigheden.
Maar er zijn ook best wel wat risico’s.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xminator schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:39:
[...]

Verbaast me niet dat de klap wat steviger is.

Het is een meme (shit) stock.
Daarnaast zou ik er persoonlijk ook niet in investeren zelfs als ik gigantisch goede rendementen zou halen omdat hun bedrijfsmodel hartstikke onethisch is.

En ja, het is erg lastig om ethisch op de beurs te investeren, maar ik doe me best om het nog een klein beetje goed te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Het is niet alsof zo'n bedrijf er iets van merkt als je hun aandeel niet koopt en een ander wel. Dat geeft juist anderen de mogelijkheid om die aandelen goedkoper te kopen en daardoor een hoger rendement te krijgen bij dezelfde dividenduitkering. Ik zie daar het nut niet van. Zolang er geen emissie komt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:57

Tuxie

En WeL nU!

yec schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:40:
Is al 300% up sinds IPO. Lijkt me niks mee....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:49
CCIV merger met Lucid nieuws uit. Direct een halt op het aandeel en de warrants blijven maar stijgen. Vraag me af waar die naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan Stark schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:46:
CCIV merger met Lucid nieuws uit. Direct een halt op het aandeel en de warrants blijven maar stijgen. Vraag me af waar die naar toe gaat.
Oh mooi, ik wilde eigenlijk wat grotere bet erop zetten dan ik heb, maar goed, altijd achteraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37
Dan Stark schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:46:
Nou nee, ik zie een tweet van een dude met 225k volgers, niks officieels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Als je wilt gokken: ik zit het afgelopen uur te spelen met SCKT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Firestorm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:55:
Als je wilt gokken: ik zit het afgelopen uur te spelen met SCKT
Van $3 naar $32 in 1 dag? Wat is hier gebeurd joh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Santee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:58:
[...]

Blijkbaar deal gesloten met apple om leverancier te worden. Best een boeiende klant als je mkt cap amper 20 miljoen is vooraf aan de deal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Santee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:58:
[...]

Shares of Socket Mobile Inc. skyrocketed 251.9% on very heavy volume toward a more than 13-year high in morning trading Tuesday, to pace all gainers on major U.S. exchanges, after the mobile data capture company unveiled its new DuraSled offering, which is an enterprise-grade barcode scanner for Apple Inc.'s iPhone 12s.

Ik heb helaas de rit vanaf 3.- niet meegemaakt, maar toch nu 3 keer in en uitgestapt voor een leuke winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:33
Firestorm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:00:
[...]
Ik heb helaas de rit vanaf 3.- niet meegemaakt, maar toch nu 3 keer in en uitgestapt voor een leuke winst.
Met aandelen? Of opties?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:49
Santee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6MwwDh_nseEzrWIPVwHzvZNBms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jdilSVmGwvuDRFK4jX8heXX6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Aandelen, opties weet ik te weinig van om in te kunnen schatten welk risico ik neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Socket Mobile Inc. is vandaag met meer dan 800% (!!!) gestegen in waarde 8)7 . GME verbleekt erbij.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/sckt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Kijk maar eens in het FO (Financiele Onafhankelijkheid) topic. Wanneer je stopt met werken, ga je stukjes van je portefeuille verkopen en daar betaal je de rekeningen van. Ten minste, als je geen dividenden ontvangt of de dividenden niet hoog genoeg zijn.
Als je portoflio groot genoeg is, maar je niet van je dividend kan leven kan het ook anders. Je zou geld kunnen lenen op marge. Dus stel je portfolio is 2 miljoen euro waard en je ontvangt zeg 10K dividend maar je hebt zeg 50K per jaar nodig, dan zou je 40K op marge kunnen nemen. In theorie groeit je portfolio meer dan dat je aan marge neemt.
Je kan wel in de problemen komen als er een beurscrash komt en je marge te hoog op loopt. Behalve als je portfolio nog groter is (3 miljoen euro of meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:28:
@Sorcerer8472
Persoonlijk is het voor mij een potje om eerder te stoppen met werken. Ik zit met > 100k op de beurs, als het morgen weg is, jammer, maar dat was het dan ook. Natuurlijk heb ik liever dat het x10 gaat, maar ik eet er echt geen boterham minder om als het verdampt. Betekent dat ik een jaartje langer door moet werken. Het zij zo. Ik heb best leuk werk en het verdient lekker, er zijn ergere dingen in het leven.
verdien je meer dan 100K netto per jaar? Dat is bruto dan meer dan 200K per jaar. Wat voor werk doe je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:35:
[...]

De rest van je post kan ik volgen, dit niet. Je gaat niet met 25% van je portefeuille een flinke gok nemen. Maal 10 in 5-10 jaar betekent 25-60% rendement, elk jaar. Dat is zeer onwaarschijnlijk en de kans dat je mis gokt is gigantisch. Dan kun je net zo goed naar het casino gaan en bij de roulette tafel 3x op nummer 17 inzetten. Ik acht de kans op 1x 17 vd 3 pogingen hoger dan dat iemand een aandeel kiest dat even x10 doet.
Ja kan zelf binnen 1 jaar je portfolio vertienvoudigen.
Als je in maart vontobel 4x bull nasdaq 100 had gekocht en je dit nu verkoopt was het vertienvoudigd:

https://beursproducten.vo...omPath=Bull%20&%20Bears--
.

Ik heb hier in november wat van gekocht. Is nu bijna verdubbeld 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand onderstaande berekening willen controleren?

Het gaat over marktkapitalisatie van de de NT fondsen World, EM en SC waar ik onlangs een aanbevolen verhouding over las van 78/12/10. Op basis van NT documentatie van januari 2021 kom ik op dit moment op de volgende verhouding. Lijkt me relatief weinig voor SC.

World: 33517: 82%
EM: 5598: 14%
SC: 1600: 4%

Is het aanbevolen deze verhouding te volgen / en ook regelmatig (bijv. jaarlijks) te evalueren en waar nodig bij te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MagniArtistique schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:33:
ASML staat All time high, maar volgens mij gaat dat bedrijf nog wel 100x over de kop voordat het slechter gaat? 100% marktaandeel in chipovens? Is dat gepatenteerd of zijn er gewoon nog geen concurrenten?
ASML is ik marktleider: https://bits-chips.nl/art...chines-zeker-in-high-end/
Vandaar dat het zo goed gaat. En deze machines zijn zo complex, die kopieer je niet eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Bij Tastyworks kun je wel Amerikaanse ETFs kopen zonder dat je 500k vermogen hebt.
Jij hebt dus een rekening bij Tastyworks? Zo ja, kun je ons de voor en nadelen uitleggen van een rekening bj Tastyworks? Is het makkelijk te openen en is het gebruiksvriendelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tsurany schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Moet je bij BND betalingen voor storingen die zij zelf veroorzaken???? :D

Je bedoeld dat je 0,5% voor stortingen moet betalen:

https://new.brandnewday.n...Brand-New-Day-box-1-1.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 16-02-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:24:

Het gaat over marktkapitalisatie van de de NT fondsen World, EM en SC waar ik onlangs een aanbevolen verhouding over las van 78/12/10. Op basis van NT documentatie van januari 2021 kom ik op dit moment op de volgende verhouding. Lijkt me relatief weinig voor SC.

Is het aanbevolen deze verhouding te volgen / en ook regelmatig (bijv. jaarlijks) te evalueren en waar nodig bij te stellen?
Dat is puur je persoonlijke strategie.
Ik heb zelf 0% EM en 0% SC.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:26:
[...]
Jij hebt dus een rekening bij Tastyworks? Zo ja, kun je ons de voor en nadelen uitleggen van een rekening bj Tastyworks?
Ik gebruik de rekening nauwelijks omdat ik kort daarna professional status bij IB kreeg.

Voordelen Tastyworks:
-SIPC bescherming
-alle Amerikaanse ETFs beschikbaar
-gratis real time koersen en geen transactiekosten

Nadelen:
-vreemde social interface die je volgens mij niet uit kan zetten
-je deelt niet mee in leeninkomsten zoals bij IB
-overmaken en opnemen kan duur zijn

Er zijn hier andere mensen die de rekening intensiever gebruiken geloof ik.
Is het makkelijk te openen en is het gebruiksvriendelijk?
Ja en ja. Allemaal erg makkelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 16-02-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:35
De interface is echt verschrikkelijk kansloos inderdaad.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

De 78/12/10 is volgens mij gebaseerd op MSCI market cap. Die kun je imo beter gebruiken. Dit wordt ook meestal aangeraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:28
phantom09 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:15:
[...]
verdien je meer dan 100K netto per jaar? Dat is bruto dan meer dan 200K per jaar. Wat voor werk doe je?
offtopic:
De belastingdruk is hoog in NL maar niet zo hoog dat je meer dan 200k bruto per jaar moet verdienen om 100k netto over te houden. Je kunt overigens gewoon openbare Nederlandse CAO's vinden waarin dergelijke salarissen worden beschreven. Welk werk hij/zij doet is verder niet relevant voor het betoog.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Santee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Tijd om te verkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.cnbc.com/2021...pac-deal-sources-say.html

Maybe.... of maybe not :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHInj9psZjxrsqUUIL4RhgokOA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KsdwLt8XflmSsi3gfBgYoNCr.png?f=fotoalbum_large

Ben verder niet zo blij hiermee......Fisker en Nikola in zelfde categorie als Lucid xD

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2021 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
phantom09 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:19:
[...]

Ja kan zelf binnen 1 jaar je portfolio vertienvoudigen.
Als je in maart vontobel 4x bull nasdaq 100 had gekocht en je dit nu verkoopt was het vertienvoudigd:

https://beursproducten.vo...omPath=Bull%20&%20Bears--
.

Ik heb hier in november wat van gekocht. Is nu bijna verdubbeld 8) .
Achteraf is het altijd makkelijk. Met extreem hoog risico is de kans op extreem verlies ook eenvoudig. Hoe zou dat product zich gedragen in een bear market denk je?

offtopic:
Over je eerdere vraag: freelancer in de IT, 100k netto is vrij eenvoudig hoor, kwestie van wat risico durven nemen en uit de slavernij genaamd loondienst stappen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
Leuk om op de frontpage te lezen over bitcoin en vele mensen die het zien als gelijkwaardig aan goud. Je merkt heel goed dat elke rally dezelfde argumenten worden gebruikt en mensen elkaar napraten. Ik volg bitcoin specifiek sinds 2011-2012 en heb alles al voorbij zien komen. Hoeveel ik nu vele tonnen had kunnen hebben als ik niets had verkocht, ben ik al snel uitgestapt rond 2014 en hou ik het bij saaie ETF’s :)
pirke schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:19:
[...]

offtopic:
Over je eerdere vraag: freelancer in de IT, 100k netto is vrij eenvoudig hoor, kwestie van wat risico durven nemen en uit de slavernij genaamd loondienst stappen ;)
offtopic:
Als het zo makkelijk zou zijn zoals je schetst, zou iedereen dat wel doen. Helaas werkt de wereld niet zo. Overigens grappig dat mensen loondienst altijd slaverij noemen, blijkbaar hebben dat soort mensen nooit een goede werkgever gehad en zijn ze nu vaak afhankelijk van recruitertjes en dure tussenschakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Laatst online: 21:37
https://www.marketwatch.c...-million-units-2021-02-12

Wanneer kan deze gekocht worden bij DeGiro? Kan 'm niet vinden onder de ticker
CCVI.UT (U.S.: NYSE) (Churchill Capital Corp. VI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
RobinFoot schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:35:
https://www.marketwatch.c...-million-units-2021-02-12

Wanneer kan deze gekocht worden bij DeGiro? Kan 'm niet vinden onder de ticker
CCVI.UT (U.S.: NYSE) (Churchill Capital Corp. VI).
Gewoon CCIV ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Laatst online: 21:37
Iets te laat ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
phantom09 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Als je portoflio groot genoeg is, maar je niet van je dividend kan leven kan het ook anders. Je zou geld kunnen lenen op marge. Dus stel je portfolio is 2 miljoen euro waard en je ontvangt zeg 10K dividend maar je hebt zeg 50K per jaar nodig, dan zou je 40K op marge kunnen nemen. In theorie groeit je portfolio meer dan dat je aan marge neemt.
Je kan wel in de problemen komen als er een beurscrash komt en je marge te hoog op loopt. Behalve als je portfolio nog groter is (3 miljoen euro of meer).
Ik zie je dit erg vaak aanraden. Waar beleggen (imo!) geschikt is voor vrijwel iedereen, is een margin account dat absoluut niet.
Voor de mensen met genoeg kennis en ervaring inderdaad wel een interessante optie om te overwegen wanneer ze in de fase zitten dat ze zijn gestopt met werken. Je zou dit ook kunnen doen tot je bijv. 10% of 20% van je portefeuillewaarde hebt geleend en vervolgens wel overgaan tot verkopen. Je stelt het moment waarop je met verkopen begint dan een aantal jaar uit, wat in je voordeel kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Orangelights23 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:29:
[...]

offtopic:
Als het zo makkelijk zou zijn zoals je schetst, zou iedereen dat wel doen. Helaas werkt de wereld niet zo. Overigens grappig dat mensen loondienst altijd slaverij noemen, blijkbaar hebben dat soort mensen nooit een goede werkgever gehad en zijn ze nu vaak afhankelijk van recruitertjes en dure tussenschakels.
offtopic:
De term slavernij is vooral gelinkt aan het feit dat als je vakantiedagen op zijn je vrije dagen moet bijkopen: je koopt letterlijk je vrijheid. Je bent contractueel verplicht om te werken, tenzij je je eigen vrijheid terugkoopt, mits je daar toestemming voor krijgt vd werkgever. Het feit dat het grootste deel vd werknemers relatief slecht betaald krijgen helpt ook niet.

Er is een mooi topic Het freelance ICT-ers discussie topic waar we de discussie verder kunnen voeren indien je interesse hebt om je huidige loondienst netto inkomen te verdubbelen of verdriedubbelen. Je laat dan wel de veilige haven van een dienstverband en werknemersbescherming (die vaak tegen je werkt) los. Vergelijk het met je geld van een spaarrekening halen om te gaan beleggen: meer risico, maar je verwachte rendement ligt wel een stuk hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ik ben een idioot, dat is CCVI hehe. Degiro ondersteunt geen units, binck en IB volgens mij wel. Ik zoek ook nog een platform voor units alleen ze zijn wat prijziger.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Longcat
Leuk, dat off-topic in small font, maar het blijft off-topic. We komen net uit een periode met ZT en quick reply uit, dus laten we ons even gedragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Longcat schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Ik zie je dit erg vaak aanraden. Waar beleggen (imo!) geschikt is voor vrijwel iedereen, is een margin account dat absoluut niet.
Voor de mensen met genoeg kennis en ervaring inderdaad wel een interessante optie om te overwegen wanneer ze in de fase zitten dat ze zijn gestopt met werken. Je zou dit ook kunnen doen tot je bijv. 10% of 20% van je portefeuillewaarde hebt geleend en vervolgens wel overgaan tot verkopen. Je stelt het moment waarop je met verkopen begint dan een aantal jaar uit, wat in je voordeel kan werken.
Juist als je gestopt bent met werken wil je geen grote risico's gaan nemen met je vermogen. Juist voor iemand met weinig geld is marge aantrekkelijk. Je moet er wel heel goed rekening mee houden dat je ook heel makkelijk alles kwijt kan raken. En je aandeel moet niet alleen omhoog gaan, maar ook op korte termijn omhoog gaan, anders betaal je je blauw aan rente. Extra risico dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Op marge aandelen kopen kan, maar het mag hooguit een relatief klein percentage zijn. Het mag niet zo zijn dat als de beurs met 60% zakt je in de problemen komt omdat je op marge geleend hebt.

In theorie betaal je dacht ik iets minder dan 2% rente aan IB en in theorie renderen aandelen op lange termijn 6-7%. Dus heb je winst op lange termijn.
Je kan het zien als een zaak die bij de bank een lening afsluit om een winkel te openen met de nodige inventaris. Op termijn verdient een zaak geld en kan hij de lening aflossen. Of hij kan de lening niet aflossen en een 2e zaak openen. Ik denk dat grote zaken steeds groter zijn geworden doordat ze hun lening steeds meer verhogen. Dat kan en is verantwoord zolang de inkomsten groter zijn dan de lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
RocketKoen schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:03:
[...]

Juist als je gestopt bent met werken wil je geen grote risico's gaan nemen met je vermogen. Juist voor iemand met weinig geld is marge aantrekkelijk. Je moet er wel heel goed rekening mee houden dat je ook heel makkelijk alles kwijt kan raken. En je aandeel moet niet alleen omhoog gaan, maar ook op korte termijn omhoog gaan, anders betaal je je blauw aan rente. Extra risico dus.
Je overdrijft een beetje in de context van mijn post. Stel dat je 1 miljoen nodig hebt om te stoppen met werken, o.b.v. jaaruitgaven van 40.000 euro. Je hebt een portefeuille van 1 miljoen en in plaats van 40.000 aan aandelen te verkopen, neem je 40.000 margin op. Dit herhaal je hooguit een keer of 5 en daarna ga je over op 40.000 aan aandelen per jaar verkopen. Vind je dat vallen onder de noemer "grote risico's" en "je kan alles kwijtraken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:08:
[...]

Op marge aandelen kopen kan, maar het mag hooguit een relatief klein percentage zijn. Het mag niet zo zijn dat als de beurs met 60% zakt je in de problemen komt omdat je op marge geleend hebt.

In theorie betaal je dacht ik iets minder dan 2% rente aan IB en in theorie renderen aandelen op lange termijn 6-7%. Dus heb je winst op lange termijn.
Je kan het zien als een zaak die bij de bank een lening afsluit om een winkel te openen met de nodige inventaris. Op termijn verdient een zaak geld en kan hij de lening aflossen. Of hij kan de lening niet aflossen en een 2e zaak openen. Ik denk dat grote zaken steeds groter zijn geworden doordat ze hun lening steeds meer verhogen. Dat kan en is verantwoord zolang de inkomsten groter zijn dan de lening.
Op dit moment heb ik nog 30% cash zodat ik kan bijkopen als er echt iets gebeurd, ik heb overigens ook een kleine hedge, wat mijn kapitaal bij een grote crash ook kan beschermen.

Als de beurs 50% omlaag gaat, al mijn cash erdoorheen is, dan zou ik wel durven op Margin te gaan kopen. Niet te veel maar gewoon rustig aan een beetje kopen.

Op dit moment in de margin kopen? Dat is tegen mijn risk-tolerance :9

(ben het verder met je eens, was gewoon als aanvulling op je post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Longcat schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Je overdrijft een beetje in de context van mijn post. Stel dat je 1 miljoen nodig hebt om te stoppen met werken, o.b.v. jaaruitgaven van 40.000 euro. Je hebt een portefeuille van 1 miljoen en in plaats van 40.000 aan aandelen te verkopen, neem je 40.000 margin op. Dit herhaal je hooguit een keer of 5 en daarna ga je over op 40.000 aan aandelen per jaar verkopen. Vind je dat vallen onder de noemer "grote risico's" en "je kan alles kwijtraken"?
Een beginner kan alles kwijtraken.
Voor iemand die al een miljoen heeft kan 40k marge inderdaad geen kwaad. maar het levert ook een nihil voordeel vergeleken met de rest van het vermogen. So why bother?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Als de beurs 50% omlaag gaat, al mijn cash erdoorheen is, dan zou ik wel durven op Margin te gaan kopen. Niet te veel maar gewoon rustig aan een beetje kopen.
Enige jammere is dat als de beurs 50% daalt, de rente heel hard omhoog gaat en je een stuk meer onderpand nodig hebt (= je kan minder lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het verstandig on nu nog te investeren in SPY?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:20:
[...]

Enige jammere is dat als de beurs 50% daalt, de rente heel hard omhoog gaat en je een stuk meer onderpand nodig hebt (= je kan minder lenen).
Rente gaat niet zomaar omhoog. De rente bij brokers is neem ik aan toch wel enigszins gekoppeld aan de marktrente. 1 ding wat zekers is, is dat bij een turbulente markt de margin eisen wat hoger zijn bij brokers.
Daarom altijd op slechts een zeer klein percentage op margin lenen als je dat wilt.
Wel op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:21:
Gegeven dat de keuze om een portefeuille aan te houden gelijk is aan de keuze om die portefeuille aan te kopen, zal je waarschijnlijk weinig mensen vinden die vinden dat het onverstandig is om aandelen te kopen.
Bovendien kan je slechte instapmomenten fixen met een lange horizon. Probeer maar eens een moment te vinden (bij de S&P500) waarop je na 30 jaar belegd te zijn nog verlies zou hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 16-02-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:26:
[...]

Rente gaat niet zomaar omhoog. De rente bij brokers is neem ik aan toch wel enigszins gekoppeld aan de marktrente. 1 ding wat zekers is, is dat bij een turbulente markt de margin eisen wat hoger zijn bij brokers.
Daarom altijd op slechts een zeer klein percentage op margin lenen als je dat wilt.
Wel op eigen risico.
Marktrente + een variabele opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@phantom09

Mijn eerste post in dit topic, volg het wel al een tijdje. Ik ben een saaie belegger en zeker geen daytrader. Ik leg sinds een jaar of twee maandelijks (en af en toe wat extra) in op een geblokkeerde (box 1) BND pensioenrekening. Pieken en dalen, ik lig er niet zo wakker van, het geld kan ik toch niet opnemen. In verband met afstorten van de fiscale oudedagsreserve kunnen de stortingen best hoog zijn en het groeit gestaag :)..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Ook als je wel rekening houdt met uitsluitingen dan klopt deze berekening niet. Als je de MSCI market caps gebruikt (dus de indices zonder uitsluitingen) en daar de uitsluitingen van NT van afhaalt (door de meest recente factsheets van NT) dan kom je op de cijfers van hette.ma uit (als je op de knop 'Northern Trust funds' klikt): 78.3% wereld, 9.8% small cap en 11.9% EM.

Waar jouw getallen vandaan komen weet ik niet, maar dit is mijn berekening (index cap en exclusions vul ik in op basis van de fact sheets van MSCI en NT, onderste regel telt alles op en bepaald aan de hand daarvan de percetages (een na laatste kolom)):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bllhspH.png

Bij mij verschilt alleen World SC van de berekening op de eerder gelinkte website. Op basis van de factsheet kom ik voor NT SC op 20.6% uitsluitingen terwijl die website 17.7% uitsluitingen rekent (oude factsheet wellicht). Voor de andere twee fondsen kom ik wel op dezelfde adjusted cap uit, dus ik neem aan die wel kloppen (in ieder geval voor de meest recente data die publiekelijk beschikbaar is; er zit altijd wat vertraging in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Verwijderd1 Ik denk dat de AUM van de NT fondsen is gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:12:
@Verwijderd1 Ik denk dat de AUM van de NT fondsen is gepakt.
Lijkt mij niet, SC heeft 376 miljoen, EM 3.4 miljard en world 3.9 miljard (volgens de factsheets). Wel apart eigenlijk dat die laatste twee bijna even groot zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Lijkt mij niet, SC heeft 376 miljoen, EM 3.4 miljard en world 3.9 miljard (volgens de factsheets). Wel apart eigenlijk dat die laatste twee bijna even groot zijn. :P
Dan heb ik geen enkel idee waar de getallen vandaan komen. :9 AUM en market cap wordt wel vaker door elkaar gehaald, dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:59
Firestorm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:00:
[...]

Shares of Socket Mobile Inc. skyrocketed 251.9% on very heavy volume toward a more than 13-year high in morning trading Tuesday, to pace all gainers on major U.S. exchanges, after the mobile data capture company unveiled its new DuraSled offering, which is an enterprise-grade barcode scanner for Apple Inc.'s iPhone 12s.

Waar kwam je deze tegen? Zodat je er op tijd bij bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

JohanNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:41:
[...]

Let wel op dat Bpost alsnog een hogere market cap heeft dan PostNL op de huidige koersen.
Historische koersen zeggen ook niet zoveel, Bpost was destijds overgewaardeerd, klaar...
Vergelijking met Deutsche Post zou je eigenlijk ook niet willen maken, dat is alsof je Apple met Black berry vergelijkt, bij wijze van :p

Het blijft alsnog een smak geld voor een post bedrijf, die vooral opereert in België en qua efficiency en schaalvergroting wordt ingehaald door zoal genoemde Deutsche Post.
Diezelfde Deutsche Post pakt op die manier ook heel eenvoudig veel omzet weg van Bpost wat het natuurlijk niet beter maakt.
Voor de rest ook een ontzettend saai aandeel, met weinig/geen groeipotentieel en een overheid als grootaandeelhouder die haar eigen belangen heeft.

Bpost lijkt goedkoop en is dat wellicht ook wel, ook gezien de marktomstandigheden.
Maar er zijn ook best wel wat risico’s.
Ik vind Bpost cijfermatig toch een beduidend sterker bedrijf dan postNL. Maar de beurskoers ontloopt elkaar betrekkelijk weinig.

Onderaan een eerdere post van mezelf ivm cijfers van 2019 waar Bpost hogere omzet, ebitda en marges draait dan postNL. Ook de debt ratio is beter

Ook de cijfers van 2020 zijn veel sterker van Bpost (ik zit op m'n telefoon en kan Q2 niet direct vinden, dus enkel Q3 hieronder)

Q3:
Omzet
Bpost - 972 miljoen
PostNL- 742 miljoen

EBIT
Bpost - 65 miljoen
PostNL - 36 miljoen

Ik wil niet beweren dat een investering in postNL fout is, het optimisme is mijn inziens niet onterecht. Ze hebben immers een sterke ommekeer laten zien met dank aan corona.

Maar binnen een paar weken (ik weet de datum niet vanbuiten) komt Bpost met zijn jaarcijfers. Met de cijfers die ik zie is een realistische schatting voor het volledige jaar een after tax profit van rond de 180 miljoen. Geen verkeerde P/E.
Jebus4life schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:08:
Nog een beperkte outlook/dd over iets wat ik zie:

Bpost tegenover PostNL. Cijfers van 2019. Ik neem de outlook voor de eerste kwartalen 2020 er nog eens bij, maar gezien ze in dezelfde sector handelen zouden de gedragingen in 2020 relatief gelijkaardig moeten zijn, dit was het fundament dat er pre-corona dus stond

BpostPostNL
Omzet3,78 miljard2,84 miljard
EBIDTA265 miljoen (dalende trend tegenover voorgaande jaren)119 miljoen (dalende trend tegenover voorgaande jaren)
Winst per Aandeel0,770,01
EBT Marge6,46%3,62%
Schulden/EV3,1 miljard/681 miljoen2,16 miljard/(21 miljoen)
Beurswaarde1,94 miljard1,76 miljard

Zoals geschreven moet ik nog wat DD over de huidige gang van zaken binnen het bedrijf en de cijfers van de eerste kwartalen van 2020. Maar ik begrijp niet dat de beurswaarde van PostnL amper 10% achterloopt op die van bpost. Laat staan waarom Bpost momenteel in een neerwaartse beweging zit en postNL bij 300% gestegen is tegenover 1 april.

Misschien bekijk ik het nu te puur vanuit de cijfers, maar overweeg wel een instap in bpost dus. Nog wat dieper bekijken, lijkt me nu ook al koopwaardig (maar ik vergelijk momenteel enkel met postNL, niet de sector of de toekomst in het algemeen).

Enige wat me doet twijfelen is dat ze nu bijna op hun hoogste niveau staan sinds eind 2018...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:21:
Als jij de discipline hebt om het minstens tien jaar te laten staan dan waarschijnlijk wel.

Overigens kun je als Nederlander niet zo maar in SPY investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ahold heeft cijfers gepubliceerd. Die zijn best goed, zoals ook al verwacht. Dividend uitkering gaat waarschijnlijk 90 ct per aandeel zijn.

Benieuwd wat het aandeel straks gaat doen. Het zal voor een deel al zijn ingeprijst maar de cijfers zijn wat beter dan analisten hadden verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Longcat schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Dat zou mijn strategie ook zijn , het is zonde om leencapaciteit niet te benutten. Die is immers steeds belangrijker geworden.

Zeker met de huidige rente standen. Is het schrijven van gedekte Call opties in deze niet ook een goed alternatief ? In het geval dat je losse aandelen in je portefeuille hebt. Daar zit een echt tijdscomponent in die in je voordeel wertk. Moet je leveren , geen probleem, zo niet herhaal de truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:08:
[...]

De 78/12/10 is volgens mij gebaseerd op MSCI market cap. Die kun je imo beter gebruiken. Dit wordt ook meestal aangeraden.
Bedankt voor je toelichting. In de NT documentatie staat inderdaad dat de MSCI als index / benchmark wordt nagestreefd. Als ik de marktkapitalisatie dan bereken voor januari 2021 kom ik op 76/12/11 world/em/sc (zou iemand dat kunnen bevestigen?). Scheelt niet heel veel met 78/12/10, misschien interessant dit eens in de zoveel tijd te bekijken en waar nodig fondsen te herbalanceren (of alleen maar de toekomstige inleg te actualiseren).
Pak ik trouwens het ''gewogen gemiddelde marktkapisatlisatie''uit de NT docs zelf, en dan de benchmark (MSCI) kom ik op iets andere percentages uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:24:
[...]

Als jij de discipline hebt om het minstens tien jaar te laten staan dan waarschijnlijk wel.

Overigens kun je als Nederlander niet zo maar in SPY investeren.
Is inderdaad voor een long term.

Waarom zou je SPY niet kunnen krijgen in NL?
Hij staat gewoon in het rijtje bij Plus500
Pagina: 1 ... 85 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.