Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.293 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 19:39

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Indoubt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:48:
Ahold heeft cijfers gepubliceerd. Die zijn best goed, zoals ook al verwacht. Dividend uitkering gaat waarschijnlijk 90 ct per aandeel zijn.

Benieuwd wat het aandeel straks gaat doen. Het zal voor een deel al zijn ingeprijst maar de cijfers zijn wat beter dan analisten hadden verwacht
Was ook al benieuwd wat het aandeel zou gaan doen, maar lijkt nu een flinke daling in te zetten. Misschien wel een mooi moment om in te stappen voor de lange termijn.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

IK verwacht dat ze wel terug gaan komen. Ik had al positie maar ga waarschijnlijk beetje bij kopen. Ik zie er nog wel groeikansen in maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21
Ik verwacht dat ze binnenkort de 21 nog wel aan zullen tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:16

Jebus4life

BE User

Broodje_Aap schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:05:
[...]

Was ook al benieuwd wat het aandeel zou gaan doen, maar lijkt nu een flinke daling in te zetten. Misschien wel een mooi moment om in te stappen voor de lange termijn.
Winst in Q4 was beduidend lager dan verhoopt. Duidelijke verklaringen voor gegeven (oa de pensioendiscusie in de VS, ook de zwakke dollar). Daarom viel het dividend ook 4 cent lager uit dan de consensus. De omzet en marges waren dan weer wel heel goed.

Dus dividend en EPS was gewoon een tikje lager dan verhoopt (en de verwachtingen waren torenhoog), maar inderdaad wel nog een goede outlook voor de toekomst wat mij betreft. Ik heb al een stevige positie, anders plaatste ik nog een limit order op 22.75 ofzo in de hoop dat hij zou afgaan.

Ook de groeiverwachting is erg conservatief (maarja, schat je groei maar eens in na zo'n jaar, en met potentieel een derde golf). Dan verkies ik persoonlijk een zwakkere outlook die je kan bijstellen (wat ze naar mijn mening doen). In tussentijd gaan ze gewoon door met met voor zo'n €4 miljoen per dag aan eigen aandelen in te kopen), hoe lager de koers hoe beter op dat vlak.

Wat mij betreft is de groep nog steeds zeer goed bezig.

Ook de cijfers van bol.com waren enorm goed. Dan lees je dat ze Coolblue naar de beurs brengen en hopen 4 a 5 miljard op te halen, en dan is de volledige AD groep maar 26 miljard waard 8)7 Had dus op een aankondiging gehoopt dat ze bol (gedeeltelijk) naar de beurs zouden brengen).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Feestmaanden met lockdown, met name kerst, waardoor supermarkten extra-extra profiteren net als bol.com (want men kon niet uit eten, winkelen, etc). Overall net sales +18%, gigantisch, iets als u.s. online zelfs +100%.

... Dan is het best knap als je het overall alsnog slechter doet dan 2019, en niet gek dat de koers aanzienlijk daalt. Verder zal supermarkt verkoop net als online (bol.com/US) sterk gaan dalen wanneer men straks weer keuze heeft en elders kan gaan winkelen/uit eten over pakweg 1-2 jaar tijd. Dus als de cijfers nu al zo negatief zijn, onder de streep, waar gaat het straks dan heen als de huidige voorkeurspositie wegvalt?

Vind het zelf ook bizar tegenvallen, echt niet zo'n slecht resultaat verwacht wanneer je een soort perfect storm krijgt in je voordeel. Want in 2019 hadden ze nog volop concurrentie van gewone winkels/restaurants, toen was corona slechts in China beperkt bekend. Toch konden ze toen wel winst draaien.

Vooral omdat de pensioenen nog zeker 3 tot 25 jaar kosten meebrengen afhankelijk van de organisatie en deal (plus whatever er daarna weer nodig is). Ze zijn daar nog lang niet echt vanaf.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 17-02-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Alfen :X

Bizarre daling.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Is inderdaad voor een long term.

Waarom zou je SPY niet kunnen krijgen in NL?
Hij staat gewoon in het rijtje bij Plus500
Ja, en bij Plus500 koop je dan ook geen SPY maar een CFD die het representeert. Waarom gebruikmaken van dat soort vage "brokers" als je net zo goed VUSA op DeGiro, ING, etc kunt kopen?

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Koers-winst verhouding is ook maar een klein beetje scheef... 70 euro is naar mijn mening echt een veelvoud van wat het waard is. Een jaar geleden 15 euro, dat is een stuk redelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 15:50
Ze staan nog altijd hoger dan begin december, dal in maart vorig jaar was 17,5. Volgens mij niks anders dan een verwachte correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

i7x schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Ja, en bij Plus500 koop je dan ook geen SPY maar een CFD die het representeert. Waarom gebruikmaken van dat soort vage "brokers" als je net zo goed VUSA op DeGiro, ING, etc kunt kopen?
En wil je per se SPY, dan kan je nog de optieroute gebruiken. (Al zou ik eerder VOO aanraden, lagere TER.) CFD's zijn niet geschikt voor de lange termijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 17-02-2021 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:18
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Is inderdaad voor een long term.

Waarom zou je SPY niet kunnen krijgen in NL?
Hij staat gewoon in het rijtje bij Plus500
Die houden je mooi voor de gek. SPY is een Amerikaanse ETF die ze je niet zomaar kunnen aanbieden.

VUSA is wel beschikbaar voor Nederlandse beleggers maar dan heb je te maken met dividendlek. Als je een rekening hebt bij ABN, ING of Rabo kun je ook de VS tracker van Northern Trust kopen, die heeft geen dividendlek. Tevens heeft deze tracker betere spreiding dan een S&P 500 tracker.

Meeste mensen hier kiezen overigens voor wereldwijde spreiding. Lijkt mij persoonlijk ook een veiligere keuze dan al je geld in de VS steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:18
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:58:
[...]

Bedankt voor je toelichting. In de NT documentatie staat inderdaad dat de MSCI als index / benchmark wordt nagestreefd. Als ik de marktkapitalisatie dan bereken voor januari 2021 kom ik op 76/12/11 world/em/sc (zou iemand dat kunnen bevestigen?). Scheelt niet heel veel met 78/12/10, misschien interessant dit eens in de zoveel tijd te bekijken en waar nodig fondsen te herbalanceren (of alleen maar de toekomstige inleg te actualiseren).
Pak ik trouwens het ''gewogen gemiddelde marktkapisatlisatie''uit de NT docs zelf, en dan de benchmark (MSCI) kom ik op iets andere percentages uit.
Ik ben zelf niet meer 100% op de hoogte maar volgens mij klopt de info die @Verwijderd1 je hierboven gaf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 22:58
Xanaroth schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:34:
Feestmaanden met lockdown, met name kerst, waardoor supermarkten extra-extra profiteren net als bol.com (want men kon niet uit eten, winkelen, etc). Overall net sales +18%, gigantisch, iets als u.s. online zelfs +100%.

... Dan is het best knap als je het overall alsnog slechter doet dan 2019, en niet gek dat de koers aanzienlijk daalt. Verder zal supermarkt verkoop net als online (bol.com/US) sterk gaan dalen wanneer men straks weer keuze heeft en elders kan gaan winkelen/uit eten over pakweg 1-2 jaar tijd. Dus als de cijfers nu al zo negatief zijn, onder de streep, waar gaat het straks dan heen als de huidige voorkeurspositie wegvalt?

Vind het zelf ook bizar tegenvallen, echt niet zo'n slecht resultaat verwacht wanneer je een soort perfect storm krijgt in je voordeel. Want in 2019 hadden ze nog volop concurrentie van gewone winkels/restaurants, toen was corona slechts in China beperkt bekend. Toch konden ze toen wel winst draaien.

Vooral omdat de pensioenen nog zeker 3 tot 25 jaar kosten meebrengen afhankelijk van de organisatie en deal (plus whatever er daarna weer nodig is). Ze zijn daar nog lang niet echt vanaf.
Slechter? Volgens mij hebben ze flink wat meer FCF gedraaid dan in het jaar daarvoor (50% boven de target), dus de cijfers zijn zeker beter. Zeker als je negatieve effecten van FX meeneemt.

Kijken naar de winst, zoals ik al vaker hier heb gezegd, is gewoon niet handig. En waarom zou Ahold momenteel in corona tijd veel extra winst willen laten zien? Ze zijn in diverse landen in onderhandeling voor nieuwe cao's, dan wil je de tegenpartij geen extra munitie geven, en ze zullen niet gezien willen worden als een partij die profiteert van de epidemie. Dan krijg je helemaal stemmen om ze dan maar extra te belasten. Dan kan je als bedrijf beter voorzieningen treffen en je balans opschonen bijvoorbeeld door te laten zien hoeveel corona je kost en door pensioenregelingen uit te kopen of extra te storten. Dan druk je ook nog mooi de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilTurkey
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-07-2023

EvilTurkey

New World Order

Ok na de vorige keer, heb ik 'Beleggen in Aandelen voor Dummies' aangeschaft en ben inmiddels de helft gepasseerd met lezen en heb ook een account aangemaakt bij DEGIRO.
Naast Rabobank, is dit echt een verademing aan mogelijkheden en overzichten. Ook tradingview.com en morningstar inmiddels eigen gemaakt. Bedankt voor jullie adviezen.
Alleen wil ik graag het volgende weten:

Als ik zoek in de GIRO bv. naar QUALCOM dan kan ik bv in EUR kopen bij XETRA beurs (XET) in Duitsland of is US DOLLARS op NASDAQ (NDQ). De een is 122 euro en de ander is 147 dollar.
Maakt het wat uit waar ik dit dan koop? Wat is het wezenlijke verschil waarom je bij de NDQ moet kopen of juist bij XET moet halen?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:34:

Dit lijkt dus het sentiment op de markt, terwijl ik dit simpelweg te negatief vind. Ik moet de jaarrekening er later even bijnemen om zeker te zijn, maar hoe ik het lees.

Verwachting is dat in 2020 (met corona) winst per aandeel met 20 tot 25% zou stijgen. Dit werd na Q3 bijgesteld naar een verwachte stijging van 30% en ze tikken af op maar liefst 35% stijging.
€2,26 per aandeel tegenover €1,71. Vér boven verwachting

Omzetverwachting van 73.7 miljard terwijl je nog een dik miljard hoger afklokt. Winsmarge op het voorziene niveau (en dus 40 miljoen meer winst dan de verwachting)

Het dividend stijgt met 18,4%, de verwachting lag op 25%. Hier het eerste negatieve nieuws.

Dus gewoonweg top resultaten, die boven de verwachtingen eindigen. De verwachtingen bij het algemene publiek (en mezelf) waren gewoon nog hoger. Hoge eenmalige kost/afschrijving/whatever in Q4. Het is nu eenmaal zo. Ik ga ervanuit dat het bestuur dit plande, want je kan niet een pak lagere winst boeken in Q4 en toch de verwachtingen over het jaar verslaan.

Het tweede negatieve punt.
M'n geeft de outlook voor 2021 tegenover 2019. Dit komt niet goed over. Ik weet niet of dat een slimme beslissing was. Op zich begrijp ik het ergens wel. 2020 (en zeker Q1 en waarschijnlijk Q2 van 2021) zijn nu eenmaal geen normale jaren voor de retail. Zoals je aangeeft: de cijfers zullen terug normaliseren op een gegeven moment.

De koers is zich inmiddels ook aan het herstellen na de eerste ontgoocheling. EPS van 2,26 geeft een Price-To-Book value van 11. Niets mis mee.

***EDIT***
Operationele winst (Q4 16M)
Onderliggende operationele winst (Q4 811M)

Dus de kostenpost voor de pensioenen in de VS is in 1 keer ingeboekt in Q4 (575 miljoen ofzo was dat).

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 17-02-2021 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
EvilTurkey schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:22:
Ok na de vorige keer, heb ik 'Beleggen in Aandelen voor Dummies' aangeschaft en ben inmiddels de helft gepasseerd met lezen en heb ook een account aangemaakt bij DEGIRO.
Naast Rabobank, is dit echt een verademing aan mogelijkheden en overzichten. Ook tradingview.com en morningstar inmiddels eigen gemaakt. Bedankt voor jullie adviezen.

Als ik zoek in de GIRO bv. naar QUALCOM dan kan ik bv in EUR kopen bij XETRA beurs (XET) in Duitsland of is US DOLLARS op NASDAQ (NDQ). De een is 122 euro en de ander is 147 dollar.
Maakt het wat uit waar ik dit dan koop? Wat is het wezenlijke verschil waarom je bij de NDQ moet kopen of juist bij XET moet halen?
https://www.test-aankoop....-meerdere-beurzen-noteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:05
Jebus4life schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Dan lees je dat ze Coolblue naar de beurs brengen en hopen 4 a 5 miljard op te halen, en dan is de volledige AD groep maar 26 miljard waard 8)7 Had dus op een aankondiging gehoopt dat ze bol (gedeeltelijk) naar de beurs zouden brengen).
Misschien een leuke overname voor Ahold? En over een paar jaar de combi bol+coolblue naar de markt brengen. Weet niet of er genoeg toegevoegde waarde/synergy is, misschien in de logistiek/inkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

zunrob schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:54:
[...]

Waar kwam je deze tegen? Zodat je er op tijd bij bent?
In een live youtube feed, weet niet meer welke (history wordt ik ook niet wijzer van), kwam deze langs als nieuwsbericht en besloot om op ~16.- in te stappen en op ~31 er weer uit. vervoglens nog twee keer de hobbels meegereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bulldock schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Misschien een leuke overname voor Ahold? En over een paar jaar de combi bol+coolblue naar de markt brengen. Weet niet of er genoeg toegevoegde waarde/synergy is, misschien in de logistiek/inkoop.
Ik zie die twee niet echt bij elkaar passen. Maar goed, ik heb wel vreemdere overnames gezien op de beurs, ik zal het nooit uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
CornermanNL schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:55:
[...]

Dat zou mijn strategie ook zijn , het is zonde om leencapaciteit niet te benutten. Die is immers steeds belangrijker geworden.

Zeker met de huidige rente standen. Is het schrijven van gedekte Call opties in deze niet ook een goed alternatief ? In het geval dat je losse aandelen in je portefeuille hebt. Daar zit een echt tijdscomponent in die in je voordeel wertk. Moet je leveren , geen probleem, zo niet herhaal de truc.
Er zijn heel veel mogelijkheden. Je kan ook elke jaar box spreads schrijven. Komt wel net wat meer bij kijken dan gewoon even 40.000 uitboeken en rente betalen. Gelukkig (of helaas!) ben ik nog niet zo ver dat ik hierover moet nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Er zijn heel veel mogelijkheden. Je kan ook elke jaar box spreads schrijven. Komt wel net wat meer bij kijken dan gewoon even 40.000 uitboeken en rente betalen. Gelukkig (of helaas!) ben ik nog niet zo ver dat ik hierover moet nadenken.
Bij een box spread gaat maar 1 belletje rinkelen: https://www.marketwatch.c...es-almost-2000-2019-01-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Je kan inderdaad domme dingen doen met leverage en opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
"It literally cannot go tits up."

Bij Europese opties niet nee.

[ Voor 4% gewijzigd door Cocytus op 17-02-2021 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Die les heb ik helaas ook al een keer moeten leren. :F

Ook een box-spread aangemaakt met amerikaanse stijl opties.
Dacht dat het opties waren op een index en dus Europese stijl, echter waren het opties op een ETF en dus amerikaans.

Gelukkig ging het om een relatief klein bedrag en heeft de broker dus niet hoeven te liquideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@HEA220 Klinkt als SPY ipv SPX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Nee gelukkig niet, want als SPY gecalld zou worden had ik wel een serieus probleem gehad.

Het was op de GDX, een goud mijnen index. GDX heeft ook veel volume in opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 20:00
Altijd de usd positie nemen. Op xetra vaak hele lage aantallen verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

jdh009

FP ProMod
HEA220 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Dacht dat het opties waren op een index en dus Europese stijl, echter waren het opties op een ETF en dus amerikaans.

Gelukkig ging het om een relatief klein bedrag en heeft de broker dus niet hoeven te liquideren.
Zit daar zoveel verschil in?

* jdh009 gebruikt geen opties en daardoor dus weinig kennis over dit instrument.

Edit: Wikipedia: Option style
Flink wat stijlen. Weer wat geleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door jdh009 op 17-02-2021 13:43 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
jdh009 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Zit daar zoveel verschil in?

* jdh009 gebruikt geen opties en daardoor dus weinig kennis over dit instrument.

Edit: Wikipedia: Option style
Flink wat stijlen. Weer wat geleerd.
Belangrijkste is Amerikaans vs Europees, met als belangrijkste verschil wanneer de opties uitgeoefend kunnen worden. Dat maakt zeker veel verschil. Bij Europees weet je van te voren waar je aan toe bent en wanneer je cash beschikbaar moet hebben. Bij Amerikaans zit er een mogelijk 'verrassingelement' in. Een ander verschil is dat indexopties cash settled worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 17-02-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Ook als je wel rekening houdt met uitsluitingen dan klopt deze berekening niet. Als je de MSCI market caps gebruikt (dus de indices zonder uitsluitingen) en daar de uitsluitingen van NT van afhaalt (door de meest recente factsheets van NT) dan kom je op de cijfers van hette.ma uit (als je op de knop 'Northern Trust funds' klikt): 78.3% wereld, 9.8% small cap en 11.9% EM.
Bedankt voor je verhelderende berekening, dit helpt mij heel erg. ik had de verkeerde (en verouderde) getallen gebruikt. Als ik dit voor de NN Enhanced en NN Enhanced EM probeer uit te rekenen, loop ik er tegen aan dat ik in de factsheet van NN geen data vindt over exclusions. Anders dan dat er vanwege duurzaamheidscriteria uitsluitingen worden gedaan, maar dat was bekend. Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 19:50

oscar82

De ondertitel

Wat is een goed boek om meer te leren over (europese stijl) aandelenopties? Ik zou met vertrouwen zo'n test bij een broker willen kunnen maken.

En wellicht kom ik al wel veel eerder tot de conclusie dat het niks voor mij is. Maar ik ben in ieder geval al wel zo ver dat ik me realiseer dat hier enkele weken/maanden leerwerk in zal gaan zitten.

[ Voor 1% gewijzigd door oscar82 op 17-02-2021 16:59 . Reden: ik bedoelde inderdaad geen "aandelen", maar "opties". dank ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
oscar82 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:27:
Wat is een goed boek om meer te leren over (europese stijl) aandelenopties? Ik zou met vertrouwen zo'n test bij een broker willen kunnen maken.

En wellicht kom ik al wel veel eerder tot de conclusie dat het niks voor mij is. Maar ik ben in ieder geval al wel zo ver dat ik me realiseer dat hier enkele weken/maanden leerwerk in zal gaan zitten.
Je bedoelt denk ik opties? Of aandelenopties? Ipv aandelen.
Ik heb jaren geleden voor m'n studie "Options, Futures, and Other Derivatives" gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@oscar82 Een optie is niks anders dan dat je het recht koopt (als je de optie koopt) of verkoopt (als je de optie verkoopt) om op een bepaalde datum in de toekomst 100 aandelen te kopen (call optie) of verkopen (put optie) tegen een vooraf afgesproken prijs. Voor dit recht betaal/ontvang je een vergoeding, en die vergoeding is hoger naarmate de datum verder in de toekomst ligt (want meer onzekerheid, ook wel tijdwaarde).

Stel je koopt het recht om 100 aandelen ING te mogen kopen tegen 12 euro in december 2022. Daar betaal je nu een kleine vergoeding voor want ING staat een stuk lager. Als ING straks lager dan 12 euro staat, dan loopt het recht waardeloos af en ben je je geld kwijt. Staat ING op 14 euro dan heb je 100*2 euro verdient (minus de oorspronkelijke premie die je hebt betaald).

Als je opties koopt kun je maximaal je inleg verliezen. Als je call opties verkoopt kun je in theorie oneindig veel geld verdienen (het aandeel kan oneindig ver stijgen). Als je put opties verkoopt kun je maximaal 100x de uitoefenprijs verliezen (als het aandeel naar 0 gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:56
https://fd.nl/ondernemen/...cht-verdere-omzetstijging

Leuk stukje tekst over Alfen, dat hoog gewaardeerd is natuurlijk, maar als je deze cijfers neemt dan zie je toch wel hoe compleet gestoord sommige sectoren in de markt nu zijn. Ze zaten op een koers van 10 euro, 30% omzetgroei, met de komende jaren een waarschijnlijk opnieuw gedempte groei, maar de koers is tov vorig jaar +600%.

Als je heel simpel de koers gelijk zou laten lopen aan de omzetstijging(komt natuurlijk meer bij kijken), zitten we nu op 13 euro per aandeel, en volgend jaar aan 17 euro per aandeel. Ik vind het helemaal geweldig.

Tesla is nog zo'n mooie. Omzetstijging is redelijk, en daar past inderdaad een hogere waardering bij dan bij Volkswagen, maar voor Tesla betaal je 40 keer de omzet. Voor Volkswagen betaal je 0.3 keer de omzet! Zelfs voor Google betaal je amper 8 keer de omzet, en dat is grotendeels een softwarebedrijf.

Ik heb iig wat popcorn ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Marge heeft meer invloed op de koerswaardering dan omzet. Ben benieuwd hoe je vergelijking er dan uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:56
Firestorm schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:44:
Marge heeft meer invloed op de koerswaardering dan omzet. Ben benieuwd hoe je vergelijking er dan uitziet.
Anders, maar icm een lage omzet is geen hoge winst mogelijk. Ik zei ook al dat er meer bij komt kijken, toch leuk om zo te vergelijken. Google en Amazon zijn mijns inziens bijvoorbeeld helemaal niet belachelijk hoog gewaardeerd, al zitten ze tegen de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Odeklontje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:49:
[...]

Vrijdag 15.30 uur dus, ik was weer met andere dingen bezig maar je post is zeker blijven hangen! Maar jeetje, bijna +60% nabeurs! Eens kijken wat de voorbeurs gaat doen en anders maar wat kopen inderdaad :) Nog bedankt voor je mooie post. Dit is niet mijn wereld maar de 'biotech' zijn soms ondergewaarde aandelen. Waar je soms ook wel een hele lange adem moet hebben voor rendement als ik de grafieken zo zie.

Ik zal nog eens verder kijken in deze sector $AGTC, $SAVA, $ADMA... Wat zie jij in deze 3? O-)
Niet dat ik om koopadvies vraag maar meer om inzichten.
Iets gedaan bij 1 van deze 3?
Bij SAVA heb de markt willen timen, die waren serieus aan het dalen en heb mijn kans gemist op (48, de daling was vrij fors en ik heb mijn order meermaals bijgesteld, zelfs op 45 nog dieper gelegd, maar niet afgegaan natuurlijk). Bij ADMA stond mijn alert op $2.50, is net afgegaan. Dus ook hier weer veel twijfel bij mezelf.

Ik zou Q1 willen afwachten om de cash burn in het oog te kunnen houden. Maarja, als het er dan goed uitziet zou het wel eens snel kunnen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoploss gezet op CCIV, als hij wordt getriggered (hoop het niet) dan heb ik alsnog ongeveer 100% winst in een maandje. Hopen dat er binnenkort snel meer informatie komt over de merger. Het product ziet er namelijk wel erg goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Heb jullie reacties op de cijfers van Ahold Delhaize gelezen, begrijp ik het goed dat de extra last in q4 op de US pensioenvoorziening eenmalig is dat ze daar nu vanaf zijn of is dat een terugkerend probleem dat komende jaren ten laste van het resultaat blijft komen?

En weten jullie waar ik informatie kan vinden waar het deel van de winst dat niet uitgekeerd wordt in geïnvesteerd wordt door Ahold?

/noobvragen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
@Afas zie enkele posts boven je huidige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 23:29
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:49:
Stoploss gezet op CCIV, als hij wordt getriggered (hoop het niet) dan heb ik alsnog ongeveer 100% winst in een maandje. Hopen dat er binnenkort snel meer informatie komt over de merger. Het product ziet er namelijk wel erg goed uit :)
Het is wel een volatiel aandeel voor een stop loss. Laatst ging die nog flink omlaag omdat iemand CCIV had getikt ipv CCVI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dan Stark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Het is wel een volatiel aandeel voor een stop loss. Laatst ging die nog flink omlaag omdat iemand CCIV had getikt ipv CCVI.
Absoluut, maar ik neem liever risico dat zoiets gebeurd dan dat er helemaal geen winst meer over is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:57:
[...]

Absoluut, maar ik neem liever risico dat zoiets gebeurd dan dat er helemaal geen winst meer over is :)
Moeten er wel kopers zijn. Als merger niet doorgaat is het free-fall naar $15 of lager met zo’n groot volume dat echt niet iedereen kan verkopen. Stop loss op $30 kan net zo goed $15 zijn dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:01:
[...]

Moeten er wel kopers zijn. Als merger niet doorgaat is het free-fall naar $15 of lager met zo’n groot volume dat echt niet iedereen kan verkopen. Stop loss op $30 kan net zo goed $15 zijn dus...
Klopt, maar dat risico neem ik mee in mijn afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentB93
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 22:04
Afas schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:40:
Heb jullie reacties op de cijfers van Ahold Delhaize gelezen, begrijp ik het goed dat de extra last in q4 op de US pensioenvoorziening eenmalig is dat ze daar nu vanaf zijn of is dat een terugkerend probleem dat komende jaren ten laste van het resultaat blijft komen?

En weten jullie waar ik informatie kan vinden waar het deel van de winst dat niet uitgekeerd wordt in geïnvesteerd wordt door Ahold?

/noobvragen :$
M.b.t. de US pensioenlast; deze schijnt echt eenmalig te zijn. Verder zou in de jaarrekening moeten staan of de pensioenregeling defined benefit of defined contribution is. Bij defined benefit moeten tekorten ivm tegenvallend rendement van het pensioenfonds aangevuld worden en kan tot dit soort incidentele lasten leiden. Zie ook https://www.deaandeelhoud...-akkoord-over-pensioenen/

Mbt de investeringen, kan je ook informatie over vinden in de jaarrekening 2020 wat voor type assets er met name geinvesteerd is bij toelichting op de balans (jrk 2020 wordt volgens mij volgende week gepubliceerd).

Ik was overigens ook verbaasd over de flinke correctie. Kennelijk had de markt een grotere verbetering in cijfers 2020 en betere outlook 2021 ingeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:15
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:09:
[...]

Klopt, maar dat risico neem ik mee in mijn afweging.
Bloomberg terminal geeft een mondelinge deal weer met een valuation van $12 miljard. Dat is gunstig. Ze gingen eerder uit van $15 miljard. De koers van gister was simpel een correctie daarop. De plus van vandaag is de premium. Ik overweeg nog toch wel naar overkoop. Bijna 110% winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ben zelf ook een beetje aan het spelen op de giro. Was van plan nog een tijdje te wachten op een flinke daling (crash?!) om vervolgens in te stappen op bijv. chipmakers, waterstof of andere spelers mbt energie transitie. Daarnaast een groter gedeelte beleggen in ETF. Ik verwacht eerlijk wel een post-Corona dip binnen 4 en 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
[...]

Mag ik vragen welke prijs je hebt genomen voor je stoploss? Mocht ineens het nieuws uitkomen dat de boel toch niet doorgaat dan is dat wel handig. Liefst zo hoog mogelijk natuurlijk alleen cciv dipt soms random “even” -10% dus wil niet een limit op $50 oid zetten momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Mag ik vragen welke prijs je hebt genomen voor je stoploss? Mocht ineens het nieuws uitkomen dat de boel toch niet doorgaat dan is dat wel handig. Liefst zo hoog mogelijk natuurlijk alleen cciv dipt soms random “even” -10% dus wil niet een limit op $50 oid zetten momenteel.
50, ondertussen staat CCIV alweer op 58 dus wellicht naar 55. Als die dan triggert, is het maar zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-09 16:58
Longcat schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:29:
[...]

Marktrente + een variabele opslag.
Excuses, dat bedoel ik. Ze doen het natuurlijk niet gratis. Bij IB is het voor bijvoorbeeld $3000,- een percentage van 1,58%. In euro zelfs 11,5%

https://www.interactivebr.../en/index.php?f=46782&p=m

Wel verantwoord lenen natuurlijk. Net zoals je verantwoord een hypotheek neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JanHenk schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:31:
@phantom09

Mijn eerste post in dit topic, volg het wel al een tijdje. Ik ben een saaie belegger en zeker geen daytrader. Ik leg sinds een jaar of twee maandelijks (en af en toe wat extra) in op een geblokkeerde (box 1) BND pensioenrekening. Pieken en dalen, ik lig er niet zo wakker van, het geld kan ik toch niet opnemen. In verband met afstorten van de fiscale oudedagsreserve kunnen de stortingen best hoog zijn en het groeit gestaag :)..

***members only***
Ik zou niet lumpsum gaan investeren, maar een x percentage inleggen en dat elke week een beetje opbouwen.
Zeg in 3-6 maanden dat je complete saldo wat je wilt gaan beleggen hebt geinvesteerd.
Op marge kopen kan, maar doe het verantwoord. Ga er gewoon standaard vanuit dat de beurs met 75% gaat dalen en je dan nog steeds aan de marge eisen voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@phantom09 M'n punt is dat die 1.58% voor USD of 1.5% voor EUR niet vast is. Die kunnen ze aanpassen wanneer ze maar willen. Tijdens een crash kan dat BM + 5% worden. Tijdens een crash krijg je daarmee te maken bovenop het feit dat de margin vereisten worden aangescherpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
phantom09 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:31:
[...]

Ik zou niet lumpsum gaan investeren, maar een x percentage inleggen en dat elke week een beetje opbouwen.
Zeg in 3-6 maanden dat je complete saldo wat je wilt gaan beleggen hebt geinvesteerd.
Op marge kopen kan, maar doe het verantwoord. Ga er gewoon standaard vanuit dat de beurs met 75% gaat dalen en je dan nog steeds aan de marge eisen voldoet.
Lumpsum is beter in de meeste backtested scenario's, dus waarom zou je dat niet doen?
Een geleidelijke instap is natuurlijk ook een prima scenario, waar je risico beperkt door je verwachtte winst te verlagen, maar dat is wel een belangrijke afweging die je bewust moet maken.

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:51:
[...]

50, ondertussen staat CCIV alweer op 58 dus wellicht naar 55. Als die dan triggert, is het maar zo :)
Vaak is er wel een morgenboost + dip. Die kan zo rangen naar $64 en terugvallen naar $52, dit patroon zie je zooo vaak terugkomen, en je wilt niet precies op die $52 dip verkopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Vaak is er wel een morgenboost + dip. Die kan zo rangen naar $64 en terugvallen naar $52, dit patroon zie je zooo vaak terugkomen, en je wilt niet precies op die $52 dip verkopen :)
Dat is ook zo, maar goed, op 52 verkopen ben ik ook erg blij mee met mijn instapmoment van 16! Buy the rumor sell the news?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
VincentB93 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:19:
[...]

M.b.t. de US pensioenlast; deze schijnt echt eenmalig te zijn. Verder zou in de jaarrekening moeten staan of de pensioenregeling defined benefit of defined contribution is. Bij defined benefit moeten tekorten ivm tegenvallend rendement van het pensioenfonds aangevuld worden en kan tot dit soort incidentele lasten leiden. Zie ook https://www.deaandeelhoud...-akkoord-over-pensioenen/

Mbt de investeringen, kan je ook informatie over vinden in de jaarrekening 2020 wat voor type assets er met name geinvesteerd is bij toelichting op de balans (jrk 2020 wordt volgens mij volgende week gepubliceerd).

Ik was overigens ook verbaasd over de flinke correctie. Kennelijk had de markt een grotere verbetering in cijfers 2020 en betere outlook 2021 ingeprijsd.
Ik probeer er ook een vinger achter te krijgen waarom het aandeel Ahold relatief zo laag gewaardeerd is. In dit enorm lage rente klimaat zou je denken dat met Koers-Winst van 10 de koers makkelijk omhoog kan. Het is een defensief aandeel en de groei zal beperkt zijn, tegelijkertijd is het voor de lange termijn een relatief stabiel bedrijf met dito dividenduitkeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Dat is ook zo, maar goed, op 52 verkopen ben ik ook erg blij mee met mijn instapmoment van 16! Buy the rumor sell the news?
Ik verwacht echter nog wel een flinke bump na de DA dagen. Daarna een condolidatie tot aan de merger. Daarna is het de vraag of bepaalde partijen nog koek zien (en hoe de markt er dan in het algemeen voor staat). Ik heb overigens zéér veel mensen gezien die op de DA dag willen verkopen want iedereen verwacht een piek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VincentB93
Sibylle schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Lumpsum is beter in de meeste backtested scenario's, dus waarom zou je dat niet doen?
Een geleidelijke instap is natuurlijk ook een prima scenario, waar je risico beperkt door je verwachtte winst te verlagen, maar dat is wel een belangrijke afweging die je bewust moet maken.
Relatief “stevige rente” bij IBKR wel

Ben zelf van plan een stukje op margin te gaan beleggen bij Degiro. Als je de margin vast zet / alloceert betaal je 1,25% + variabel (-0.5%) met minimum van 0 = 1,25%. Las ook een paper dat je bij lange horizon daar stuk meer rendement mee behaald. Rente is ook zo laag. Maar gezien de variabiliteit van de rente, mogelijke -50% coronadip 2.0, en risicoberekening/margin ga ik maximaal 20% margin tov onderpandwaarde gebruiken van 75% wat degiro toestaat op basis van mijn portefeuille. Voordeel is dat het ophogen van de rente en giga daling van de markt niet zo snel tegelijk voor zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Ik zou het op de nasdaq kopen. Lagere kosten. Wel loop je een valuta risico, maar ik acht deze klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:50:
[...]

Je kan inderdaad domme dingen doen met leverage en opties.
Kan, maar hoeft niet. Een zeer lage leverage van 1,05 brengt je niet in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
HEA220 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Bij welke broker was dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:31:
@phantom09 M'n punt is dat die 1.58% voor USD of 1.5% voor EUR niet vast is. Die kunnen ze aanpassen wanneer ze maar willen. Tijdens een crash kan dat BM + 5% worden. Tijdens een crash krijg je daarmee te maken bovenop het feit dat de margin vereisten worden aangescherpt.
Heb je het dan mee gemaakt dat brokers +5% op de marktrente erbij vragen bij een crash? In het jaar 2000, 2008, 2016, 2018? Kun je mij een link sturen?

Een heel kleine leverage moet toch kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sibylle schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Tsja het is een keuze die je zelf moet maken. Je zal maar net zeg 100K inleggen en daarna zakt de beurs met zeg 10% binnen 1 week. Dan baal je wel. Op lange termijn maakt het niet veel uit (bij buy and hold).
Voor het gevoel zou ik het inder ieder geval gaan spreiden in aankopen in de tijd. Desnoods verdelen in zeg 20 keer kopen in 1 maand tijd (elke dag 1/20 deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Afas schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:49:
[...]
Ik probeer er ook een vinger achter te krijgen waarom het aandeel Ahold relatief zo laag gewaardeerd is. In dit enorm lage rente klimaat zou je denken dat met Koers-Winst van 10 de koers makkelijk omhoog kan. Het is een defensief aandeel en de groei zal beperkt zijn, tegelijkertijd is het voor de lange termijn een relatief stabiel bedrijf met dito dividenduitkeringen.
De winst werd hoger verwacht en ik denk dat veel kopers dan niet verder kijken. ER zit een stevige groei in online en in BOL. Daar zijn natuurlijk ook investeringen voor gedaan maar de kost gaat voor de baat uit.

We gaan het zien. IK heb positie gebouwd en sta nu op een (klein) verlies. Dat is jammer maar de cijfers zijn niet slecht en ik ging toch een beetje voor de middellange termijn dus ik hoef niet vandaag winst of zo.

Het is ook niet echt een spannend aandeel, nooit heel grote winsten maar ook nooit grote verliezen en over het algemeen gaat het wel wat omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:51

bert pit

asdasd

Afas schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:49:
[...]
Is meer een waarde aandeel dan een groei aandeel. Ze keren ongeveer 4% dividend uit per jaar. Een mooie aandeel voor rust in de portefeuille. Maar het gaat niet verdubbelen in korte tijd.

18 jaar geleden was dat anders, toen zat er een directeur die continue wilde verdubbelen. Dat ging een paar jaar goed met hoge beurskoersen als gevolg, ook was de koers winstverhouding voor die tijd hoog. Uiteindelijk bleek er fraude te zijn gepleegd met de omzetten in de US, alles klapte in elkaar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:17

orf

phantom09 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:32:
[...]

Tsja het is een keuze die je zelf moet maken. Je zal maar net zeg 100K inleggen en daarna zakt de beurs met zeg 10% binnen 1 week. Dan baal je wel. Op lange termijn maakt het niet veel uit (bij buy and hold).
Voor het gevoel zou ik het inder ieder geval gaan spreiden in aankopen in de tijd. Desnoods verdelen in zeg 20 keer kopen in 1 maand tijd (elke dag 1/20 deel).
En wat als het in die maand flink steeg en na de maand 10% zakt? Dan was lump sum toch beter geweest. Het is puur een gevoelskwestie. Als je het er eenmaal met dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse stortingen erin heb zitten, loop je precies hetzelfde risico. Over het algemeen gaat de beurs omhoog en dus is het beter om het zo snel mogelijk geïnvesteerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier mensen die gebruik maken van Rabobank beleggen?

Ik zit momenteel brokers te vergelijken maar het zijn er toch echt behoorlijk wat. Ik las al dat een Rabobank of ING wellicht niet de goedkoopste opties zijn maar goed, wat vinden jullie? Zag hier al een paar keer ING voorbij komen.

Ik ben namelijk van plan om maandelijks een vast bedrag (bv: 500€) te investeren in long term shares. Het zou dus gaan om enkele trades per maand.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2021 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:33:

Ik zit momenteel brokers te vergelijken maar het zijn er toch echt behoorlijk wat. Ik las al dat een Rabobank of ING wellicht niet de goedkoopste opties zijn maar goed, wat vinden jullie? Zag hier al een paar keer ING voorbij komen.
Het ligt eraan wat je wil kopen. Als je NT fondsen wil kopen zijn de grootbanken best gunstig, zie indexfondsenvergelijken.nl. Wil je maximale marktkapitalisatie dan zijn die NT fondsen een goede optie. De Rabobank is dan het goedkoopste vanaf een belegd vermogen van een paar ton (exacte bedrag weet ik even niet) omdat er een cap zit op bepaalde kosten. ABN (en ING?) zijn gunstig omdat ze geen transactiekosten of kosten over dividenduitkering rekenen maar de kosten blijven linear meegroeien met het belegd vermogen.

Voor losse aandelen of ETFs zijn de grootbanken volgens mij altijd wat duurder vergeleken met low-cost brokers als DeGiro of professionelere brokers als IB. Die laatste heeft weer een hogere leercurve en die eerste heeft wat gedoe gehad rondom het voldoen aan de regels (maar dat zou nu opgelost moeten zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Santee schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Bijzonder inderdaad. Vaak zie je sommige SPACs met open van pm omhoog schieten en dan langzaam weer afzakken. Zo heb ik regelmatig al wat geld verdiend.

Net even gekeken waar de 12.5c op stond van CCIV waar ik 3$ geboden had toen de bid/ask 3/3.5 was. Had beter niet kunnen kijken :).

Nu is de officiele DA nog niet eens binnen, dus het zal nog wel verder omhoog kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45

Qwerty-273

Meukposter

Over de DCA vs LSI discussie heeft Vanguard enkele jaren geleden een onderzoek gedaan. Waarbij LSI in de meeste gevallen een betere uitkomst heeft. Zie https://passiveinvestinga...g-Risk-Later-Vanguard.pdf en de tal van blogs over Bob of Tiffany ;) Dat onderzoek gaat er wel uit dat je vervolgens na de eenmalige of gespreide inleg een x periode het vast houdt.

JPMorgan heeft een ander onderzoek (als onderdeel van hun retirement guide - pagina 43) waar gekeken wordt (op basis van de S&P 500) wat de impact is van het missen van de beste dagen in een lange periode. Bijvoorbeeld wanneer je door de jaren heen uitstapt omdat je binnenkort een dip verwacht, maar dat de markt niet dipt en je juist een goede dag/stijging mist. Ook de Motley Fool heeft dat aangestipt op https://www.fool.com/inve...-best-days-in-the-st.aspx

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark

Ik ben namelijk van plan om maandelijks een vast bedrag (bv: 500€) te investeren in long term shares. Het zou dus gaan om enkele trades per maand.
De exacte getallen zijn wel uit te rekenen. Het ligt eraan waar je wilt investeren. Rabobank heeft bijvoorbeeld een cap op bepaalde kosten.

Het is echt een sommetje dat je voor jezelf moet maken. De kosten zijn allemaal bekend.

• Dan Stark
[...]

Is normaal gesproken geen slechte strategie. Voor CCIV lijkt me dat het aandeel alleen significant omlaag gaat als de deal niet doorgaat, maar dan zal ie ook direct halten naar beneden.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:51

Omdat ik al bij de rabobank zat heb ik daar een beleggingsrekening geopend voor de NT fondsen.

Voor losse aandelen zijn niet alleen de kosten aan de hoge kant, ook de meeste aandelen waarover in deze thread gesproken worden zijn simpelweg niet beschikbaar.

https://www.rabobank.nl/p...o-zelf-beleggen/aandelen/
Er zijn aanvullende voorwaarden waaraan beleggingstitels moeten voldoen om in het assortiment van de Rabobank te worden opgenomen. Zo kun je bijvoorbeeld niet direct handelen in aandelen van bedrijven die niet voldoen aan onze criteria voor de wapenindustrie of aandelen waar nog niet in gehandeld wordt door onze klanten. Wil je graag weten of een beleggingstitel of aandeel beschikbaar is in het assortiment van de Rabobank of heb je een andere vraag? Neem dan contact op met ons Service Centrum Beleggen via 030-2313131.
Heeft er hier iemand ervaring met het aanvragen van ontbrekende aandelen? Is het bellen en 5 minuten later staat 'ie er tussen?

Verder was ik ook wel nieuwsgierig naar het voorbeeld hierboven van Qualcomm, welke naast de nasdaq ook op xetra beschikbaar zou moeten zijn.. Voor zover ik kan zien bieden ze enkel de Amerikaanse aan (of ik snap de app niet). Voor Nokia lijken ze dan weer de finse variant aan te bieden.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:06
phantom09 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:13:
[...]

Ik zou het op de nasdaq kopen. Lagere kosten. Wel loop je een valuta risico, maar ik acht deze klein.
Kosten en Liquiditeit is het enige waar je op hoeft te letten. FX risico is er niet (Zeker niet bij dual of tripple listings.) Die koersverschillen worden keurig weggearbitreert door andere marktparticipanten. Dus een US Company gekocht op Duitsland beweegt exact mee met de US notering, alleen omgerekend naar EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:15
NESFreak schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:52:

Heeft er hier iemand ervaring met het aanvragen van ontbrekende aandelen? Is het bellen en 5 minuten later staat 'ie er tussen?
Heb alleen voor ING ervaring.

Er moet voldoende, verwachte, afname zijn wil het interessant worden voor de bank om een 'nieuw' aandeel/ beleggingsfonds etc. aan te gaan bieden. Of zoals ze dat duur zeggen: In de propositie op te nemen.

Kwam er bij ING op neer dat je voor minimaal €50.000 moest aankopen en vasthouden wilde het interessant zijn voor de bank.

Houdt ook in je achterhoofd dat gepropositioneerde aandelen ook weer ingetrokken kunnen worden. Dan mag je niet meer bijkopen, alleen verkopen. Heb dat zelf gehad met een Zweeds aandeel.

[ Voor 13% gewijzigd door Panzer_V op 18-02-2021 08:04 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
https://www.nu.nl/economi...s-voor-moederbedrijf.html

Wat waarschijnlijk het meest boeiende is, is dat de eerste gedachten zijn gepost over de schulden omruilen voor aandelen. Zo'n typische one-liner in een enigzins gerelateerd bericht, dat het begin is van het (mentaal) voorbereiden van belastingbetalers en beleggers. Zodat niemand verrast is wanneer later dit jaar die omzet plaats gaat vinden.
Beurswaarde is nu 2 miljard, en is nu >10 miljard aan leningen verstrekt. Dat wordt een stevige verwatering als het inderdaad wordt doorgezet.

• Santee
Dan Stark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:57:
[...]

Bijzonder inderdaad. Vaak zie je sommige SPACs met open van pm omhoog schieten en dan langzaam weer afzakken. Zo heb ik regelmatig al wat geld verdiend.

Net even gekeken waar de 12.5c op stond van CCIV waar ik 3$ geboden had toen de bid/ask 3/3.5 was. Had beter niet kunnen kijken :).

Nu is de officiele DA nog niet eens binnen, dus het zal nog wel verder omhoog kunnen.
Haha hou op. Ik heb niks met opties e.d. maar van CCIV had ik warrants/calls moeten halen. Warrants heeft DeGiro niet en calls staan uitgeschakeld. Als het goed is kan ik vandaag mn Binck Bank account in, het is nu helaas 'iets' te laat voor warrants. :9

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het aanbod van opties op CCIV is bij IBKR ook erg beperkt. Volgens mij is dat ook niet gebruikelijk bij SPAC's. Zelf helaas veel te vroeg uit CCIV gestapt, maar toch een leuk winst mee veiliggesteld. Persoonlijk vind ik het jammer dat Lucid zich heeft laten verleiden door de huidige markt om zonder één auto geleverd te hebben de beurs op te gaan.

• Dan Stark
Deveon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:45:
Het aanbod van opties op CCIV is bij IBKR ook erg beperkt. Volgens mij is dat ook niet gebruikelijk bij SPAC's. Zelf helaas veel te vroeg uit CCIV gestapt, maar toch een leuk winst mee veiliggesteld. Persoonlijk vind ik het jammer dat Lucid zich heeft laten verleiden door de huidige markt om zonder één auto geleverd te hebben de beurs op te gaan.
Opties voor SPACs worden later uitgegeven. Soms kijk ik op de dag dat opties beschikbaar komen of er goed geprijsde opties tussen zitten. Bij CCIV was dat 13 januari. Volgens mij is het aanbod bij IBKR daarin niet beperkt.

De CCIV 12.5c waren de toen bijna dezelfde prijs als de 15c opties en het aandeel stond toen al rond de 15$. Daarom waren ze toen wel interessant. Ik had zelf niet gedacht dat het aandeel veel boven de 20$ zou komen zonder DA, dus waarschijnlijk had ik het toch allang verkocht als ik maar 1 optie had gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:29:
[...]

Heb je het dan mee gemaakt dat brokers +5% op de marktrente erbij vragen bij een crash? In het jaar 2000, 2008, 2016, 2018? Kun je mij een link sturen?
Ik zou niet weten waar je historische data kan vinden van rentes die IB of andere brokers rekenen per dag. Zoek maar lekker zelf. :P Ik kan het ook omdraaien: Heb jij contractueel vastgelegd met IB dat de 1.5% opslag niet wordt aangepast? Zo niet, dan kunnen ze het gewoon aanpassen en doe je er verstandig aan daar rekening mee te houden. Zie het ook zo: tijdens een crisis stijgen credit spreads. Waarom zou de spread (opslag) bij de broker niet meebewegen?
Een heel kleine leverage moet toch kunnen?
Uiteraard.

• VincentB93
Longcat schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Ik zou niet weten waar je historische data kan vinden van rentes die IB of andere brokers rekenen per dag. Zoek maar lekker zelf. :P Ik kan het ook omdraaien: Heb jij contractueel vastgelegd met IB dat de 1.5% opslag niet wordt aangepast? Zo niet, dan kunnen ze het gewoon aanpassen en doe je er verstandig aan daar rekening mee te houden. Zie het ook zo: tijdens een crisis stijgen credit spreads. Waarom zou de spread (opslag) bij de broker niet meebewegen?

[...]

Uiteraard.
Degiro’s EUR gealloceerde rente zit iig gekoppeld aan de EONIA. Die wordt dus niet door hun zelf bepaald. Zie hier een grafiek vanaf 2000. https://www.euribor-rates.eu/nl/eonia/

Zoals te verwachten met anticyclisch beleid is de rente bij de crisis in 2008 juist verlaagd.

Een instrument wat bij een volgende crash overigens ontbreekt (rente kan niet nog verder dalen denk ik?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Gezien ik niet akkoord ben met de afstraffing van AD; een limit order gezet voor 22,50 (was eerst van plan enkel eentje op 22 te plaatsen, heb er eentje op zowel 22,5 als 22 rond staan); die is zonet afgegaan. brengt m'n GAK terug tot 23.

Kan me nauwelijks voorstellen dat hij (ver) onder de 22 zakt, en if so: Ik zal m'n dividend wel innen :o

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Voor de geïnteresseerden is hier om 6 uur Nederlandse tijd de hoorzitting over de Gamestop zaak te volgen:
https://financialservices...le.aspx?EventID=407107#YT

Join het DPC Whatpulse team

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Wat is er aan de hand op de beurzen vandaag? Heeft die Gamestop zaak er iets mee te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 22:58
Toch weinig bijzonders? Iets meer dan een procentje er af voor de meeste beurzen. Sinds eind oktober is het bijna structureel dagelijks omhoog. Af en toe een rode dag is niet meer dan normaal.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
flyguy schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:55:
Toch weinig bijzonders? Iets meer dan een procentje er af voor de meeste beurzen. Sinds eind oktober is het bijna structureel dagelijks omhoog. Af en toe een rode dag is niet meer dan normaal.
Ik loop nog niet zo lang mee, dus was even schrikken toen ik mijn 'winst' zag verdampen :) Ik wacht het rustig af!

• Sibylle
goldmemberf1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Ik loop nog niet zo lang mee, dus was even schrikken toen ik mijn 'winst' zag verdampen :) Ik wacht het rustig af!
De gigantische groei van de afgelopen weken/maanden is niet iets dat 'normaal' is, bereid je mentaal maar voor op veel meer fluctuaties groen/rood en (lange) periodes van verlies of geen stijging.

Om je mentaal voor te bereiden kun je een beetje door wat wekelijkse trendplots van 2007-2019 gaan :)

Ctrl+k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix
  • Laatst online: 09-01-2024
mark de man schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:41:
Voor de geïnteresseerden is hier om 6 uur Nederlandse tijd de hoorzitting over de Gamestop zaak te volgen:
https://financialservices...le.aspx?EventID=407107#YT
Directe stream:
YouTube: Game Stopped? Who Wins and Loses When Short Sellers, Social Media, a...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:55
[...]

Dan zal jij dit jaar nog een hartaanval beleven.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
VincentB93 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:24:
[...]

Degiro’s EUR gealloceerde rente zit iig gekoppeld aan de EONIA. Die wordt dus niet door hun zelf bepaald. Zie hier een grafiek vanaf 2000. https://www.euribor-rates.eu/nl/eonia/

Zoals te verwachten met anticyclisch beleid is de rente bij de crisis in 2008 juist verlaagd.

Een instrument wat bij een volgende crash overigens ontbreekt (rente kan niet nog verder dalen denk ik?).
De EONIA bepalen ze niet zelf, maar de opslag uiteraard wel. Je hebt dus niets aan die EONIA grafiek, want het enige dat interessant is, is de historische opslag.

Ik kan niet aantonen dat degiro of IB hun opslagen verhogen tijdens een crisis, maar het is uitermate naief om te denken dat deze partijen een vaste opslag boven EONIA/bencmark rate rekenen. Kijk maar eens naar deze grafiekjes voor historische AA en BBB corporate spreads:
https://fred.stlouisfed.org/series/BAMLC0A2CAA
https://fred.stlouisfed.org/series/BAMLC0A4CBBB
Hier is de reference rate wellicht anders, maar het idee moet zo wel helder zijn, lijkt me. Waarom zou ik geld lenen aan mijn klanten tegen een 150bps spread (boven EONIA) als ik honderden bps kan krijgen op AA corporate?!

[ Voor 30% gewijzigd door Longcat op 18-02-2021 18:53 ]

• Sibylle
Relevante video met CEO van IBKR: https://www.cnbc.com/2021...y-on-gamestop-frenzy.html

Zijn openheid is verbazend, wat hij in principe zegt is dat de brokers/clearing houses zoveel risico op zich hebben genomen dat ze het niet konden dragen en de poep in de wereldwijde ventilator druppelde...
De maatregelen die ze hebben genomen om een ramp te voorkomen hebben onevenredige impact gehad op de kleine investeerder/retail belegger.

Ik snap dat ze het systeem niet compleet kunnen laten klappen in sommige gevallen, maar de risico-nemers hebben hun risico & downside afgewend op andere partijen die die risico's helemaal niet zijn aangegaan.
Ik ben benieuwd hoe de Biden administratie reageert, want het heeft impact op de geloofwaardigheid/stabiliteit van de US & wereldwijde markten.

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik zit ook even die hoorzitting te kijken, wat een poppenkast. En wat is die Vladimir Tenev toch een irritant figuur, krijgt een Ja/Nee vraag begint ie vervolgens een heel lulverhaal op te hangen, triest dat ze daar niks aan (kunnen) doen.

Verwijderd

Die Patrick McHenry is ook weer een echte populist voor de buhne.

Dit is verder ook een echte geriatrics afdeling. Dit is overigens 1 van de reden dat de USSR is gevallen. Die oude mensen snappen er niks van.

• Qunix
  • Laatst online: 09-01-2024
Gewoon typisch dit. Politieke figuren, wat heeft horen zeggen hoe dingen werken en met soms met interessante vragen komen, vervolgens een CEO met een antwoord komt wat de vraag ontwijkt, en als gevolg een gevecht ontstaat want tijdgebrek.

Ik zie wel een samenvatting op een nieuwssite wanneer het over is.
Begin was overigens wel interessant met claims (of juist niet) over en weer.

[ Voor 9% gewijzigd door Qunix op 18-02-2021 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DFV statement. Erg mooi!

/edit: WHY ARE YOU HERE AND WHAT ARE YOU DOING - tijdens de livestream lol

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2021 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:19:
[Twitter]

DFV statement. Erg mooi!

/edit: WHY ARE YOU HERE AND WHAT ARE YOU DOING - tijdens de livestream lol
Hij begint ook met "I'm not a cat"

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Het is hier géén slowchat-topic, ook niet over de Gamestop-rechtszaak. Voor vanavond gaat de quick-reply weer uit.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• phantom09
Longcat schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:02:
[...]

[...]

Uiteraard.
Is dit niet hetzelfde als de variabele rente bij een bank voor een hypotheek? De hypotheek rente is toch ook gebaseerd op vaak de euribor + opslag bank? Zou heel raar zijn dat als je nu een variabele hypotheek rente zou afnemen van zeg 0,5 euribor+1,5% opslag deze rente bij een beurscrash plotseling +7% zou zijn.

Klinkt niet logisch. De bank zou altijd de euribor volgen en misschien de opslag wat verhogen. Als de bank plotseling +5% gaat vragen dan komen denk ik de toezichthouders om de hoek kijken omdat dit dan op een woekerpolis lijkt. Tevens is het zeer slecht voor de imago van de bank.
Wat IB betreft is dit hetzelfde. IB zou gek zijn om zich uit de markt te prijzen.
Zo kan je ook zeggen dat IB zjin tarieven kan verhogen van $0,35+ wat extra's wat ik nu betaal naar zeg $3,50.
Je hebt dan best kans dat vele klanten gaan weglopen als je te snel te hoog je tarieven gaat verhogen.

• phantom09
[...]

Het is niet gezond als de beurs voornamelijk blijft stijgen. Wat je dan krijgt is dat de koersen in de 5e versnelling gaan zoals bijvoorbeeld in het jaar 1999/2000. En dan ploft het in elkaar omdat men vindt dat het veel te veel overgewaardeerd is.
Pagina: 1 ... 86 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.