Float like a butterfly, sting like a bee.
Komt omdat de dag voorbij is. Morgen vanaf 00:01 uur kan je je order aanmaken.Martinusz schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:20:
Heb ook een de Giro account gemaakt om daar eens te kijken.
Ik snap alleen even iets niet, ik had een limit order (dagorder) ingesteld op een bepaald bedrag.
Dat aandeel komt in de buurt van dat bedrag en ineens krijg ik te zien dat mijn order is verwijderd?(Niet uitgevoerd, maar verwijder)
Oh wow, ik zat uurtje abuisQunix schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:25:
[...]
Komt omdat de dag voorbij is. Morgen vanaf 00:01 uur kan je je order aanmaken.

Dit is precies wat gebeurde in 2007/2008, opeens meer. Ik had ook Euribor +0.35 ofzo, werd opeens +1.5.phantom09 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:52:
[...]
Is dit niet hetzelfde als de variabele rente bij een bank voor een hypotheek? De hypotheek rente is toch ook gebaseerd op vaak de euribor + opslag bank? Zou heel raar zijn dat als je nu een variabele hypotheek rente zou afnemen van zeg 0,5 euribor+1,5% opslag deze rente bij een beurscrash plotseling +7% zou zijn.
Als het boek een beetje normaal gevuld is, niemand. 10 stukjes raak je wel kwijt tegen best bid.THxZ0NE schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:09:
I was just wondering... je hebt 10 aandelen van 100 euro per stuk met een koers van 110 euro. Je wilt ze verkopen, tikt een prijs in van 10 euro (damn, typfout..) en drukt op sell. Je aandelen zijn netjes verkocht maar je realiseert je dat je de mist in bent gegaan. Wie koopt die aandelen nu voor 10 euro? In een normale handel koop je tegen de koers of vul je zelf een bedrag in waar je het voor wilt kopen.. Of is er iets in de software ingebouwd dat je broker dit automatisch opkoopt en verkoopt?
Nieuwe dagorders kun je direct na de oude beursdag al aanmaken voor de volgende dag. Ze blijven dan staan tot het einde van de volgende beursdag (of tot uitvoering natuurlijk).Qunix schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:25:
[...]
Komt omdat de dag voorbij is. Morgen vanaf 00:01 uur kan je je order aanmaken.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ah ja ok als het boek gevuld is dan zijn er gewoon marktconforme bids dus dan zit er niemand tussen met een 10euro bid, tenzij het toevallig wel een keer voor zal komen.DJTimo schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:13:
[...]
Als het boek een beetje normaal gevuld is, niemand. 10 stukjes raak je wel kwijt tegen best bid.
Bij DeGiro? Ik heb ook wel wat vaker dit gezien dat het in de avond plots weg is na sluitingstijd.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:02:
[...]
Nieuwe dagorders kun je direct na de oude beursdag al aanmaken voor de volgende dag. Ze blijven dan staan tot het einde van de volgende beursdag (of tot uitvoering natuurlijk).
Ja, als je een dagorder aanmaakt na de sluitingstijd van de beurs, dan blijft deze staan tot en met de volgende beursdag. Op een vrijdagavond aanmaken betekent dat hij tot maandag einde beurs blijft staan.Qunix schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:04:
[...]
Bij DeGiro? Ik heb ook wel wat vaker dit gezien dat het in de avond plots weg is na sluitingstijd.
Da's iig zo bij alle beurzen waar ik op handel. Wel is het soms problematisch om orders aan te maken voor Frankfurt in de avond, daar krijg je regelmatig een foutmelding. En De Giro neemt geen nieuwe orders aan van circa 23:45 tot 00:15 NL tijd (back-up cyclus?)
Klopt, heb dus een nieuwe dagorder ingevoerd (gisterenavond) die vandaag blijft staanSorcerer8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:02:
[...]
Nieuwe dagorders kun je direct na de oude beursdag al aanmaken voor de volgende dag. Ze blijven dan staan tot het einde van de volgende beursdag (of tot uitvoering natuurlijk).
Tsja, logisch. De staat draagt momenteel praktisch al het risico bij KLM. Geen reden om de upside dan bij bestaande aandeelhouders te laten liggen. De huidige prijs van KLM aandelen lijkt me puur gokken op de (vrij aanzienlijke) kans dat de staat zich met een kluitje het riet in laat sturen, maar daar zijn we als belastingbetalers natuurlijk niet bij gebaatXanaroth schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:52:
https://www.nu.nl/economi...s-voor-moederbedrijf.html
Wat waarschijnlijk het meest boeiende is, is dat de eerste gedachten zijn gepost over de schulden omruilen voor aandelen. Zo'n typische one-liner in een enigzins gerelateerd bericht, dat het begin is van het (mentaal) voorbereiden van belastingbetalers en beleggers. Zodat niemand verrast is wanneer later dit jaar die omzet plaats gaat vinden.
Beurswaarde is nu 2 miljard, en is nu >10 miljard aan leningen verstrekt. Dat wordt een stevige verwatering als het inderdaad wordt doorgezet.
De hoeveelheid verstrekte leningen t.o.v. beurswaarde is nu zo groot dat het logischer zou zijn om bestaande aandeelhouders uit te kopen, te nationaliseren, even vast te houden, en daarna weer (met winst) in de markt te zetten.eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:50:
[...]
Tsja, logisch. De staat draagt momenteel praktisch al het risico bij KLM. Geen reden om de upside dan bij bestaande aandeelhouders te laten liggen. De huidige prijs van KLM aandelen lijkt me puur gokken op de (vrij aanzienlijke) kans dat de staat zich met een kluitje het riet in laat sturen, maar daar zijn we als belastingbetalers natuurlijk niet bij gebaat
Er zullen vast mensen zijn met een bid van 10 euro, maar zolang er een hogere bid is maakt dat niet uit. Je limiet prijs geeft aan voor welk bedrag je minimaal wilt verkopen en zal, indien dat minimum daarmee wordt voldaan, worden uitgevoerd tegen de hoogste bieder of bieders. Mogelijk meervoud, want het kan natuurlijk zijn dat de hoogste bieder niet genoeg van jouw aangeboden volume wilt opkopen.THxZ0NE schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:04:
[...]
Ah ja ok als het boek gevuld is dan zijn er gewoon marktconforme bids dus dan zit er niemand tussen met een 10euro bid, tenzij het toevallig wel een keer voor zal komen.
Een limiet order is in deze situatie wezenlijk niet anders dan een market order, met een mogelijke fail-safe als de bied toch nog onder de 10 uitkomt.
Er zijn vaak ook nog wel wat andere beschermende maatregelen door brokers (en soms exchanges zelf) die zorgen dat je niet teveel afwijkt van de prijs bij de laatste transactie. Laat niet weg dat je beter goed kunt opletten, want je kunt natuurlijk wel een deel van je winst verliezen bij het invoeren van een verkeerde prijs
Hoezo is dat logisch? Waarom zou de Nederlandse staat extra geld moeten of willen spenderen aan het uitkopen van aandeelhouders?Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:54:
[...]
De hoeveelheid verstrekte leningen t.o.v. beurswaarde is nu zo groot dat het logischer zou zijn om bestaande aandeelhouders uit te kopen, te nationaliseren, even vast te houden, en daarna weer (met winst) in de markt te zetten.
Ik zou eerder uitgaan van een nationalisatie als die van SNS Reaal, waarbij bestaande aandeelhouders met lege handen achterblijven.
Komt praktisch op hetzelfde neer als een pre-pack faillissement, met de staat als overnemende partij.
Het gaat de staat ook echt niet lukken om na 'even vasthouden' de boel 'met winst' weer te verkopen. Je kiest hier puur voor het behoud van KLM vanwege het belang voor de Nederlandse maatschappij.
[ Voor 39% gewijzigd door eamelink op 19-02-2021 10:06 ]
De aandelenprijzen en de price to earnings ratios zijn op het moment met zo'n +- 30% gestegen, terwijl van de dollar, 40% in het afgelopen jaar geprint is.
Dat is ook een waardeverlies van +- 30% voor de valuta, oftewel, prijzen in onderliggende waarde zou gelijk zijn.
Is dit een teken van inflatie? Omdat aandelen zo veel worden verhandeld zijn die in prijs gestegen met de inflatie van de dollar.
De prijzen van bijvoorbeeld voedsel hebben deze inflatie nog niet doorgemaakt, daarom maak ik me zorgen over de Amerikaanse markt op het moment.
Mijn conclusie is nu dat we voor 2 scenarios staan:
Bearish:
Biden zal de belasting verhogen om de supply van de dollar in te korten voor deflatie als covid afgelopen is.
Bullish:
Biden doet niets aan het geprintte geld, en gaat verder met investeren as usual, de economie zal nu ook in consumentengoederen inflatie ervaren zodra na covid de economie weer verder op gang komt.
In beide scenarios lijkt het mij slim om geld te hebben in retail en grocers in de VS.
Deze doen het vaak prima als het economisch minder gaat, en omdat ze veelal niet veel zijn gestegen sinds covid en zulke goederen het vaak goed maken in het bearish scenario lijkt het me veilig.
In het bullish scenario zijn ze nog niet voor inflatie gecorrigeerd omdat er minder hype rond is, en zodra inflatie de prijzen zal raken en de economie weer op gang komt, dan zal het aandeel zich ook aanpassen op de economie.
Nou heb ik al geinvesteerd in een aantal grocers/bedrijven die afhankelijk zijn van algemene consumptie met een lage p/e (ahold, khc, coca cola), maar graag hoor ik kritiek op mijn analyse.

Wellicht is dit waarschijnlijker inderdaad, maar het lijkt me niet bevorderlijk voor beleggersvertrouwen bij dit soort aandelen.eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:01:
Uitkopen waarbij er geld van de staat naar bestaande aandeelhouders gaat lijkt me geen goed plan.
Ik zou eerder uitgaan van een nationalisatie als die van SNS Reaal, waarbij bestaande aandeelhouders met lege handen achterblijven.
Komt praktisch op hetzelfde neer als een pre-pack faillissement, met de staat als overnemende partij.
Het gaat de staat ook echt niet lukken om na 'even vasthouden' de boel 'met winst' weer te verkopen. Je kiest hier puur voor het behoud van KLM vanwege het belang voor de Nederlandse maatschappij.
Uiteindelijk kan het er trouwens wel zeker op neerkomen dat er met winst wordt verkocht, wat ook in het belang is voor de Nederlandse maatschappij, hoewel het hoofdbelang inderdaad het redden van de vliegmaatschappij is.
Ja en die aandeelhouders destijds, die blijken achteraf toch niet met lege handen naar huis te gaan.eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:01:
Uitkopen waarbij er geld van de staat naar bestaande aandeelhouders gaat lijkt me geen goed plan.
Punt is dat je gewoon echt niet weet wat er gaat gebeuren als je de boel laat klappen.
Maar er zijn gewoon scenario's denkbaar waarbij er onderdelen van AF-KLM worden verkocht aan anderen om de schulden te beperken.
Wellicht is dat dan een of andere miljardair die een privé vliegveld wil hebben en behouden, maar wellicht meld de Chinese overheid zich ook wel aan, al dan niet via een constructie.
In vino veritas, in aqua sanitas
Grappig dat je SNS Reaal aanhaalt; daar is vorige week uitspraak over gedaan. (in 2013 van de beurs gehaald)eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:01:
Bij SNS werden de obligatiehouders schadeloos gesteld, niet de aandeelhouders, quote uit je eigen link:JohanNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:50:
[...]
Ja en die aandeelhouders destijds, die blijken achteraf toch niet met lege handen naar huis te gaan.
Volgens de rechters hebben de obligatiehouders van SNS Reaal recht op die schadeloosstelling, omdat ze eerder onterecht met lege handen achterbleven. Oud-aandeelhouders krijgen niets.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Je hebt gelijk inderdaad.evleerdam schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:56:
[...]
Bij SNS werden de obligatiehouders schadeloos gesteld, niet de aandeelhouders, quote uit je eigen link:
[...]
In vino veritas, in aqua sanitas
Klopt. Obligatiehouders gaan een lening aan en hebben daarmee schuld/lening uitstaan. Aandeelhouders zijn achtergesteld, bijzonder dat deze afwikkeling 8 jaar geduurt heeft. Echt totaal onnodig.evleerdam schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:56:
[...]
Bij SNS werden de obligatiehouders schadeloos gesteld, niet de aandeelhouders, quote uit je eigen link:
[...]

Je analyse gaat mank voor je scenario's; Biden belasting en investeren... Doet allemaal niks aan de hoeveelheid dollars in omloop.Zonnekeer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:07:
Ik heb wat vraagtekens bij de Amerikaanse markt op het moment, dit is mijn eerste "Due Diligence" en ik ben niet heel geoefend, feedback en kritiek op mijn analyse word gewaardeerd!
De aandelenprijzen en de price to earnings ratios zijn op het moment met zo'n +- 30% gestegen, terwijl van de dollar, 40% in het afgelopen jaar geprint is.
Dat is ook een waardeverlies van +- 30% voor de valuta, oftewel, prijzen in onderliggende waarde zou gelijk zijn.
Is dit een teken van inflatie? Omdat aandelen zo veel worden verhandeld zijn die in prijs gestegen met de inflatie van de dollar.
De prijzen van bijvoorbeeld voedsel hebben deze inflatie nog niet doorgemaakt, daarom maak ik me zorgen over de Amerikaanse markt op het moment.
Bearish:
Biden zal de belasting verhogen om de supply van de dollar in te korten voor deflatie als covid afgelopen is.
Bullish:
Biden doet niets aan het geprintte geld, en gaat verder met investeren as usual, de economie zal nu ook in consumentengoederen inflatie ervaren zodra na covid de economie weer verder op gang komt.
In beide scenarios lijkt het mij slim om geld te hebben in retail en grocers in de VS.
Deze doen het vaak prima als het economisch minder gaat, en omdat ze veelal niet veel zijn gestegen sinds covid en zulke goederen het vaak goed maken in het bearish scenario lijkt het me veilig.
In het bullish scenario zijn ze nog niet voor inflatie gecorrigeerd omdat er minder hype rond is, en zodra inflatie de prijzen zal raken en de economie weer op gang komt, dan zal het aandeel zich ook aanpassen op de economie.
Nou heb ik al geinvesteerd in een aantal grocers/bedrijven die afhankelijk zijn van algemene consumptie met een lage p/e (ahold, khc, coca cola), maar graag hoor ik kritiek op mijn analyse.
De hoeveelheid dollars verandert als de FED meer uitgeeft/rente negatief zet dan wel terug gaat halen/rente positief is. Daar heeft Biden geen invloed op, want de FED staat in principe los van de politiek (note: in principe
Die in principe snap ikXanaroth schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:02:
[...]
Je analyse gaat mank voor je scenario's; Biden belasting en investeren... Doet allemaal niks aan de hoeveelheid dollars in omloop.
De hoeveelheid dollars verandert als de FED meer uitgeeft/rente negatief zet dan wel terug gaat halen/rente positief is. Daar heeft Biden geen invloed op, want de FED staat in principe los van de politiek (note: in principe).
Ik bedoel met "Biden" ook gewoon "de overheid van de VS", we hebben ook gezien hoe Trump de FED beinvloed heeft.
Maar ookal zijn die scenarios niet helemaal tot in de diepte beschreven, lijkt het mij inderdaad dat dat de opties zijn:
- Of de VS doet iets aan het aantal dollars in de omloop (wat best wel eens een periode van economische stagnatie kan veroorzaaken)
- Of de VS gaat gewoon lekker door, business as usual, en de inflatie zal zich met de tijd corrigeren.
Mis ik dan wat opties? Zijn de scenarios realistisch?
Is mijn analyse wat betreft de gevolgen waarschijnlijk?
Sinds de samenvoeging heeft het nog lang gespeeld met former-AF tegenover former-KLM, wat je ook bij veel andere grote bedrijven ziet die samengevoegd worden.
Wellicht ook het moment om nog eens goed naar de huidige activiteiten te kijken (bijvoorbeeld de belangen die AF-KLM heeft in andere bedrijven) en zien of het toch niet verstandiger is om een core business te kiezen en de rest af te stoten.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Een oud gezegde bij beleggers is Cut your losses and let your profits run. Als KLM zijnde betekend dat dus AF afstoten. Politiek gezien loopt de hele samenwerking ook zo stroef als je kan bedenken. Echt totaal kansloos. Vond dit wel een treffend stukje satire.Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:23:
Stel dat AF-KLM wordt genationaliseerd (even nog af gezien hoe dan precies met zowel de Franse en Nederlandse overheden), wordt het dan ook niet een logischer plaatje om ze weer uit elkaar te trekken? Dus KLM deel volledig onder de NLse overheid, en AF deel volledig onder de FRse overheid.
Sinds de samenvoeging heeft het nog lang gespeeld met former-AF tegenover former-KLM, wat je ook bij veel andere grote bedrijven ziet die samengevoegd worden.
Wellicht ook het moment om nog eens goed naar de huidige activiteiten te kijken (bijvoorbeeld de belangen die AF-KLM heeft in andere bedrijven) en zien of het toch niet verstandiger is om een core business te kiezen en de rest af te stoten.
Toevallig op Morningstar een artikel in dit straatje. Daar tippen ze als mogelijk "herstel-toppers" Airbus (niet heel verantwoord imho, zitten volgens mij dik in de wapenindustrie), AB InBev en Roche.Zonnekeer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:07:
Ik heb wat vraagtekens bij de Amerikaanse markt op het moment, dit is mijn eerste "Due Diligence" en ik ben niet heel geoefend, feedback en kritiek op mijn analyse word gewaardeerd!
Bearish:
Bullish:
Maar wie zegt dat grocers het niet al goed gedaan hebben de afgelopen tijd? Omzet is volgens mij goed geweest. Als dat niet in het aandeel terugkomt kan het aan iets anders liggen dat ook na corona niet beter wordt. Bedrijfsvoering ofzo..
Ik lees liever de reden waarom je in een bepaald bedrijf gelooft en dus investeert zodat wij kunnen discussiëren. Jouw plan met hoeveel posities en voor hoelang is helemaal jouw ding en is voor andere niet interessant.Afas schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:01:
***members only***
/
Kan je misschien vertellen waarom je gekozen hebt voor deze bedrijven om een positie in te nemen?
Edit:
Ik zit bijvoorbeeld naast wereldwijd gespreid ETF's ook los in Apple omdat ik wist dat zij met een ARM chip kwamen en ik weet wat de architectuur (ARM) is en doet en wat voor positieve verandering dit zal meebrengen, plus de cijfers zijn al jaren goed. Ik zit ook al een lange tijd in Albemarle omdat ik weet dat wij nog meer naar een leefklimaat gaan met allerlei apparaten om ons heen die een batterij nodig hebben, plus zij het extreem goed doen qua kwartaalcijfers.
(voorbeeld van mijn "circle of competence", oftewel in bedrijven investeren in dingen die ik écht weet)
[ Voor 39% gewijzigd door Qunix op 19-02-2021 14:04 ]
Als je de aandelen niet had, en in plaats daarvan meer indexfondsen, zou je de indexfondsen dan deels omruilen voor de aandelen? Als ik je goed inschat, zou jouw antwoord daarop nee zijn. Laat je niet leiden door de huidige situatie, maar ga voor de gewenste situatie.Afas schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:01:
***members only***
Dat dacht ik voor een deel al gedaan te hebbenQunix schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:56:
[...]
Ik lees liever de reden waarom je in een bepaald bedrijf gelooft en dus investeert zodat wij kunnen discussiëren. Jouw plan met hoeveel posities en voor hoelang is helemaal jouw ding en is voor andere niet interessant.
/
Kan je misschien vertellen waarom je gekozen hebt voor deze bedrijven om een positie in te nemen?
Edit:
Ik zit bijvoorbeeld naast wereldwijd gespreid ETF's ook los in Apple omdat ik wist dat zij met een ARM chip kwamen en ik weet wat de architectuur (ARM) is en doet en wat voor positieve verandering dit zal meebrengen, plus de cijfers zijn al jaren goed. Ik zit ook al een lange tijd in Albemarle omdat ik weet dat wij nog meer naar een leefklimaat gaan met allerlei apparaten om ons heen die een batterij nodig hebben, plus zij het extreem goed doen qua kwartaalcijfers.
(voorbeeld van mijn "circle of competence", oftewel in bedrijven investeren in dingen die ik écht weet)
Om te beginnen met Unibail Rodamco: Het bedrijf heeft het natuurlijk heel erg zwaar en komend jaar zal het lastig blijven. Tegelijkertijd is er al fors afgeboekt en is de NAV ongeveer 3x de beurswaarde dus zit er een groot opwaarts potentieel in. En met in dit beroerde jaar een direct resultaat van €7 per aandeel is een koers van €56-57 in mijn ogen ondergewaardeerd. Er zit wel een risico in het aandeel dat ze gedoe krijgen met de bankconvenanten als er nog veel meer afgewaardeerd moet worden omdat de LTV stevig toegenomen is. Dat ze daar op inspelen door voorlopig geen dividend uit te keren en posities af te storen is in mijn ogen en verstandige strategie. Ook hebben ze de kredietfaciliteit al op orde gebracht vorig jaar tegen acceptabele rentes. Wat ze tot nu toe verkocht hebben is tegen meer dan de boekwaarde gegaan. Lastig in te schatten is hoe het met Amerikaanse portefeuille staat en of er niet alleen maar kroonjuwelen verkocht worden.
Dus al met al een aandeel met risico en voor de korte termijn zware tijden maar op langere termijn als de wereld weer open gaat zit er een enorm opwaarts potentieel in. En ook als dat niet zo is en ze over een tijdje weer terug gaan naar een uitkeringsniveau van 90% van het direct resultaat is het een prima dividendaandeel voor de lange termijn.
Ahold: Daar zit ik vooral in vanwege de defensieve kwaliteiten, ik verwacht geen grote waardesprong van het aandeel. Het dividend is prima afgezet tegen de beurskoers en de WPA is meer dan 10% van de beurswaarde. Vanuit dat perspectief vind ik ze eigenlijk ondergewaardeerd maar de beurs heeft altijd gelijk.
Wil je graag dividend? Er zijn zat fondsen/ETFs die dividend indices volgen.
Volatiliteit dempen? Dit kan net zo goed door gewoon minder te beleggen en een stuk cash aan te houden, of obligaties aan te kopen.
Extra weging op waarde-aandelen? Ook hier bieden tal van fondsen/ETFs uitkomst.
Je bereikt nu vooral een hele hoop unsystematic risk (en daarmee een hele slechte Sharpe ratio) waar je makkelijk van afkomt door te diversificeren.
In ieder geval stelt het me gerust dat ik niet de enige ben die het denkt.oscar82 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:29:
[...]
Toevallig op Morningstar een artikel in dit straatje. Daar tippen ze als mogelijk "herstel-toppers" Airbus (niet heel verantwoord imho, zitten volgens mij dik in de wapenindustrie), AB InBev en Roche.
Maar wie zegt dat grocers het niet al goed gedaan hebben de afgelopen tijd? Omzet is volgens mij goed geweest. Als dat niet in het aandeel terugkomt kan het aan iets anders liggen dat ook na corona niet beter wordt. Bedrijfsvoering ofzo..
Grocers hebben het prima gedaan, maar de nadruk leg ik eigenlijk op de "kans op achtergebleven te zijn bij inflatie van aandelenprijzen" en de "als er een bubbel knapt de komende X jaar, dan gaan grocers sterker in de markt staan juist omdat het stabiele dividendaandelen zijn ten tijde van minder aggressieve groei."
Na een lange speurtocht heb ik eindelijk enkele manieren om vanuit Nederland de ARK Innovation ETF aan te schaffen. IG was een optie d.m.v. CFD's, maar daar ben ik niet zo'n fan van. Een andere optie was een Amerikaanse broker (zie ik eveneens niet zitten). De ETF bleek ook in Berlijn in London genoteerd te zijn, dus ben ik maar eens in het Duits gaan zoeken.
Na lang speuren kwam ik er achter dat de Zwitserse broker 'Swissquote' de ETF aanbiedt via de beurs in Berlijn, Londen en NY. Tevens bleken enkele Duitse brokers dit product aan te bieden, maar in verschillende Duitse threads op Reddit bleken veel Duitsers daar toch de nodige problemen mee te ondervinden.
Enigste nadeel van Swissquote: de prijzen liggen iets hoger blijkbaar in Zwitserland. 15/25 USD Transactiekosten, en 15CHF per kwartaal. Ik ben er dus nog niet over uit
Goede vraag, voor de lange termijn gaat het mij vooral om vermogen op te bouwen richting eerder stoppen met werken. Op dit moment zit ik vooral in cash en in de stenen van mijn huisLongcat schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:52:
@Afas Wat is je doel met die aandelenposities? Je kan dezelfde doelen bereiken zonder ontzettend geconcentreerd te zitten in een drietal bedrijven.
Wil je graag dividend? Er zijn zat fondsen/ETFs die dividend indices volgen.
Volatiliteit dempen? Dit kan net zo goed door gewoon minder te beleggen en een stuk cash aan te houden, of obligaties aan te kopen.
Extra weging op waarde-aandelen? Ook hier bieden tal van fondsen/ETFs uitkomst.
Je bereikt nu vooral een hele hoop unsystematic risk (en daarmee een hele slechte Sharpe ratio) waar je makkelijk van afkomt door te diversificeren.
Het grootste deel zal dus vermogensopbouw zijn via fondsen/ETF. Voor nu kies ik voor NN world+EM en die bouw ik periodiek op. De VWRL had ik nog en ik heb ook nog een wereldwijd gespreid fonds via Robeco maar daar neem ik afscheid van vanwege de kosten. Op lange termijn zullen deze losse aandelen maar een klein deel van mijn portefeuille zijn, op dit moment is het nog wel substantieel. Ik ben er ook niet mee getrouwd dus verkoop/omzetten naar een ETF kan best een optie zijn. Heb ze vooral gekocht omdat ik ze ondergewaardeerd vind/vond en heb er in de periode dat ik ze heb ook al prima rendement op gemaakt (URW en RDSA). Je hebt wel een punt dat het een wat vreemde positie is in het bredere plaatje.
Ik heb gekozen voor het Aandelenfonds Wereldwijd. Die heeft de laagste kosten. Maar dan nog vind ik centraalbeheer duur. 0,3% aankoopkosten en dan nog 0,28% lopende fondskosten. Bij de mixfondsen zijn de lopende fondskosten maar liefst 0,60%!
Ik laat het geld er 4 maanden staan, cash de €65, en hef de rekening weer op.
Niet zo lucratief als destijds bij Flatex, maar wel een mooi rendement.
Nog meer Tweakers hier die met de centraalbeheer actie meedoen? Welk fonds hebben jullie gekozen en waarom?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Alsof gisteren de MVP klaar was en live mocht voor het weekend, zo voelt ING beleggen.
Wellicht wel belangrijk is dat Zwitserland geen EU lid is, wel zijn er verschillende verdragen tussen de EU en Zwitserland waardoor ze onder andere ook in de "single market" meedoen. Depositogarantie (geld wat op je rekening staat maar nog niet is geinvesteerd) wordt gedekt door het Zwitserse stelsel tot 100k CHF. Het is inderdaad wel een dure broker.snaggyheadshot schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:18:
Enigste nadeel van Swissquote: de prijzen liggen iets hoger blijkbaar in Zwitserland. 15/25 USD Transactiekosten, en 15CHF per kwartaal. Ik ben er dus nog niet over uit
Kan je dan niet veel beter kijken naar Tastyworks? Dat is volgens mij de enige US broker die EU inwoners aanneemt.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Firstrade en Tradestation ook nog steeds volgens mij? Tastyworks zou echt mijn allerlaatste optie zijn vanwege de beroerde interface.Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:00:
[...]
Wellicht wel belangrijk is dat Zwitserland geen EU lid is, wel zijn er verschillende verdragen tussen de EU en Zwitserland waardoor ze onder andere ook in de "single market" meedoen. Depositogarantie (geld wat op je rekening staat maar nog niet is geinvesteerd) wordt gedekt door het Zwitserse stelsel tot 100k CHF. Het is inderdaad wel een dure broker.
Kan je dan niet veel beter kijken naar Tastyworks? Dat is volgens mij de enige US broker die EU inwoners aanneemt.
Onvoorstelbaar!
https://rationalreminder.ca/podcast/136When you see funds performing monumentally well, you may feel regretful for not investing in them earlier. There is, however, a long history of funds that skyrocketed only to have major falls from grace a brief period after. The bulk of today’s episode is spent exploring this idea in the portfolio topic section but before getting into that, we kick the show off with some updates. We begin by talking about the GameStop short and whether this casts any new light on the concept of market efficiency. From there, we take a look at some recent news, particularly one story about the meteoric growth of New York-based investment managers ARK Invest, who recently hit $50B in assets under management up from $3B this time last year. This story acts as a great segue into the portfolio topic where Ben traces a history of funds that performed colossally well for a brief period but then plummeted thereafter. These funds were under the direction of ‘star’ fund managers with a focus on investing in tech disruptors. The discussion acts as a cautionary tale about overpaying for growth leading to poor realized returns. For the planning topic, we continue to shine a light on the ‘Talking Cents’ card game, a financial literacy outreach strategy created by The University of Chicago Financial Education Initiative. We invite the director of the Financial Education Initiative, Rebecca Maxcy, onto the show to speak about some of the thinking around this project and then discuss a few of the questions posed by the cards ourselves.
Ze bespreken o.a. een onderzoek waaruit kwam dat je beter in de slechtst presterende fondsen kan investeren dan in de best presterende fondsen.
So this finding implies that trailing three-year top funds tend to underperform in the future for reasons that go beyond their exposure to known risk factors, pretty big finding. So what that's leading us to believe is that there is mean reversion in fund performance [...]
Aankoop kosten zijn inderdaad best hoog. Maar qua totale kosten scoren ze (met aandelen fonds wereldwijd) eigenlijk best goed aangezien er geen vaste kosten of bewaarloon zijn voor de rekening.Panzer_V schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:10:
In het kader van de actie van centraalbeheer, beleg €500 voor 4 maanden en krijg €65, heb ik van de week een rekening geopend. Binnen 1 dag kon ik mijn aankoop van €500 doen, eenvoudig via iDeal vanuit de iPad app. Nu twee dagen later is de transactie uitgevoerd.
Ik heb gekozen voor het Aandelenfonds Wereldwijd. Die heeft de laagste kosten. Maar dan nog vind ik centraalbeheer duur. 0,3% aankoopkosten en dan nog 0,28% lopende fondskosten. Bij de mixfondsen zijn de lopende fondskosten maar liefst 0,60%!
Nog meer Tweakers hier die met de centraalbeheer actie meedoen? Welk fonds hebben jullie gekozen en waarom?
Ik doe ook mee met deze actie, begonnen in oktober dus verwacht de bonus in maart. Zelfde ervaring als jij, openen ging heel gemakkelijk. Ik heb ook gekozen voor het Aandelen Wereldwijd fonds, laagste kosten binnen het assortiment en komt het meest overeen met hoe ik het geld anders belegd zou hebben.Panzer_V schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:10:
In het kader van de actie van centraalbeheer, beleg €500 voor 4 maanden en krijg €65, heb ik van de week een rekening geopend. Binnen 1 dag kon ik mijn aankoop van €500 doen, eenvoudig via iDeal vanuit de iPad app. Nu twee dagen later is de transactie uitgevoerd.
Probeer trouwens wel te vermijden om dit 'rendement' te noemen. Het is een cashback actie. Noem het een bonus, of iets in die richting. Je krijgt een vast bedrag uitbetaald volgens de actievoorwaarden. En in tegenstelling tot rendement krijg je niet 10x zoveel uitbetaald als je 10x zoveel inlegt.
Ik ben zelf eigenlijk totaal niet van het meedoen aan dit soort acties. Maar ik heb de gelegenheid aangegrepen om toch wat ervaring op te doen met beleggingsfondsen, zowel bij Centraal Beheer als bij ABN. En ik ben er uit: beleggingsfondsen zijn niet mijn ding. Maar nu weet ik het zeker.
Ik ben het met je eens wat betreft de kosten. De groep voor wie de mixfondsen interessant zijn is beter af bij Meesman, zowel qua kosten als qua dienstverlening. En de groep voor wie de goedkopere fondsen interessant zijn zullen waarschijnlijk zelf al kiezen voor de NT fondsen bij de huisbank.
Herkenbaar wat je zegt. Ik ben zelf ook niet zo van de acties voor ieder tientje. Flatex was gewoon te gemakkelijk om te negeren, deze cb actie is ook een mooie. Die van ABN doe ik niet mee. Een bankrekening openen speciaal voor een actie gaat mij te ver....Zr40 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:51:
[...]
Ik doe ook mee met deze actie, begonnen in oktober dus verwacht de bonus in maart. Zelfde ervaring als jij, openen ging heel gemakkelijk. Ik heb ook gekozen voor het Aandelen Wereldwijd fonds, laagste kosten binnen het assortiment en komt het meest overeen met hoe ik het geld anders belegd zou hebben.
Probeer trouwens wel te vermijden om dit 'rendement' te noemen. Het is een cashback actie. Noem het een bonus, of iets in die richting. Je krijgt een vast bedrag uitbetaald volgens de actievoorwaarden. En in tegenstelling tot rendement krijg je niet 10x zoveel uitbetaald als je 10x zoveel inlegt.
Ik ben zelf eigenlijk totaal niet van het meedoen aan dit soort acties. Maar ik heb de gelegenheid aangegrepen om toch wat ervaring op te doen met beleggingsfondsen, zowel bij Centraal Beheer als bij ABN. En ik ben er uit: beleggingsfondsen zijn niet mijn ding. Maar nu weet ik het zeker.
Ik ben het met je eens wat betreft de kosten. De groep voor wie de mixfondsen interessant zijn is beter af bij Meesman, zowel qua kosten als qua dienstverlening. En de groep voor wie de goedkopere fondsen interessant zijn zullen waarschijnlijk zelf al kiezen voor de NT fondsen bij de huisbank.
Straks na de actie gaat het geld gewoon weer terug naar de spaarrekening waar het vandaan kwam. Mijn beleggingsstrategie raak ik niet aan voor dit soort acties. Neem het ook niet op in PP etc.
Overigens goede opmerking. Dit is cashback, geen rendement
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
App is toch niet zoveel mis mee?Rukapul schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:39:
I.v.m. diversificatie over brokers en fondsbeheerders vanmiddag wat NT fondsen via ING aangeschaft. Qua stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid scoort ING echter wel heel erg laag. Midden in het order proces werd deze afgebroken, moest er opnieuw ingelogd worden, etc. User interaction is ook beroerd met een warrige navigatie, een UX-concept dat niet kiest tussen normaal of mobile, overvloed aan informatie die gepresenteerd wordt, een geschiktheidsmelding die in de orderflow nog eens herhaald wordt, etc.
Alsof gisteren de MVP klaar was en live mocht voor het weekend, zo voelt ING beleggen.
Alleen aanbod (beurzen en aandelen) is wel beperkt.
Ik gebruik (zeer bewust) geen bank apps.DIJK schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:11:
[...]
App is toch niet zoveel mis mee?
Alleen aanbod (beurzen en aandelen) is wel beperkt.
Maar serieus, ik gebruik actief diverse brokers en heb ook diverse andere gebruikt, maar ING scoort samen met Flatex onderaan.
Daar gaat het scheef dan want bij mijn ing moet je alles bevestigen met de app.Rukapul schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:14:
[...]
Ik gebruik (zeer bewust) geen bank apps.
Maar serieus, ik gebruik actief diverse brokers en heb ook diverse andere gebruikt, maar ING scoort samen met Flatex onderaan.
Op de beleggingsapp valt ook wel het nodige aan te merken maar hij is wel 3 klassen beter dan die van binck. ( die echt dramatisch is )
Verwijderd
@Ardana Mogen we weer de quick-reply please.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2021 22:22 ]
Dat is net zoiets als "Ajax staat in de rust met 4-1 voor. Maar in de laatste 5 minuten scoorde alleen de tegenstander. Dus zet al je geld op een verlies van Ajax.Pistachenootje schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:46:
Voor iedereen die in ARK wil gaan investeren kan ik wel aanraden om eens te luisteren naar deze podcast van Ben Felix. Zit veel interessante informatie in.
[...]
https://rationalreminder.ca/podcast/136
Ze bespreken o.a. een onderzoek waaruit kwam dat je beter in de slechtst presterende fondsen kan investeren dan in de best presterende fondsen.
[...]
Ben je misschien in de war met het onderzoek waaruit blijkt dat je beter kan investeren in de fondsen waar het meeste net cash outflow is dan in de fondsen waar het meeste net cash inflow is? Las daar een stuk over op morningstar die ik nu even niet kan vinden alleen.[...]
https://rationalreminder.ca/podcast/136
[...]
Dat is een waardeloze vergelijking. Dat zou alleen werken als bedrijven gelijk gewaardeerd worden of als het fonds elke dag zijn portefeuille tegen het licht houdt en zonodig volledig omgooit.RocketKoen schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:31:
[...]
Dat is net zoiets als "Ajax staat in de rust met 4-1 voor. Maar in de laatste 5 minuten scoorde alleen de tegenstander. Dus zet al je geld op een verlies van Ajax.
In alle andere gevallen (en in het echt) is het onzin.
[ Voor 5% gewijzigd door DIJK op 19-02-2021 22:56 ]
Nee, dat is het dus niet. Om weer terug te vergelijken, je selecteert een fonds niet op de performance in de laatste maand of zelfs het laatste jaar. Dat is een veel te korte termijn om een trend uit af te kunnen lezen. Net zo min als dat je een voetbalwedstrijd in de rust beoordeelt enkel op de laaste 5 minuten.DIJK schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:54:
[...]
Dat is een waardeloze vergelijking. Dat zou alleen werken als bedrijven gelijk gewaardeerd worden of als het fonds elke dag zijn portefeuille tegen het licht houdt en zonodig volledig omgooit.
In alle andere gevallen (en in het echt) is het onzin.
(Daarnaast vind ik het sowieso een slechte indicator, maar dat terzijde.)
[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 19-02-2021 23:02 ]
Hij gaat volledig voorbij aan waardering. Hij zegt je kan beter ajax voor 250 mln kopen dan lille voor 50 mln want ajax wint van lille. Dat is gewoon een van de belangrijkste onderdelen buiten beschouwing latenZr40 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:59:
[...]
Nee, dat is het dus niet. Om weer terug te vergelijken, je selecteert een fonds niet op de performance in de laatste maand of zelfs het laatste jaar. Dat is een veel te korte termijn om een trend uit af te kunnen lezen.
(Daarnaast vind ik het sowieso een slechte indicator, maar dat terzijde.)
Ik zeg niet dat je beter slecht presterende fondsen kan kopen ( integendeel) ik zeg alleen dat de analogie als een tang op een varken slaat.
[ Voor 10% gewijzigd door DIJK op 19-02-2021 23:03 ]
Lees jouw bericht en zijn bericht eens opnieuw. Jullie zijn het eens, maar je hebt het nog niet doorDIJK schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:01:
[...]
Hij gaat volledig voorbij aan waardering. Hij zegt je kan beter ajax voor 250 mln kopen dan lille voor 50 mln want ajax wint van lille. Dat is gewoon een van de belangrijkste onderdelen buiten beschouwing laten.
Of met de ING scannerDIJK schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:20:
[...]
Daar gaat het scheef dan want bij mijn ing moet je alles bevestigen met de app.
https://thepoorswiss.com/...access-us-domiciled-etfs/
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Wat gebeurt er boven de 20k op degiro? Als je doelt op het garantstelsel, dit hebben ze onlangs aangepast door je een geldrekening via Flatex (duits) aan te bieden waardoor dit nu 100k is.Afas schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:01:
***members only***
Die 100K gaat over het geld op de (spaar)rekening. En gezien het een rekening is die je gebruikt voor het beleggen lijkt mij niet dat je daar (langdurig) 100K, of 20K, op gaat zetten. Het garantiestelsel is er ook voor als de broker failliet gaat en je de aandelen kwijt raakt. En dat staat los van het DSG van de rekening. En ook daar waren bij DeGiro issues mee. Dat de "bewaar BV" niet goed genoeg was gescheiden van DeGiro zelf en een faillissement van DeGiro ook de bewaar BV mee kon nemen in de val. En dan moet je als klant nog maar je aandelen zien terug te krijgen, die zijn immers onderdeel van de boedel van de bewaar BV.r0g3r schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:57:
[...]
Wat gebeurt er boven de 20k op degiro? Als je doelt op het garantstelsel, dit hebben ze onlangs aangepast door je een geldrekening via Flatex (duits) aan te bieden waardoor dit nu 100k is.
Ik heb dit overwogen. Twee belangrijke puntjes:snaggyheadshot schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:18:
Voor diegene die ook interesse hebben in een ARKK ETF:
Na een lange speurtocht heb ik eindelijk enkele manieren om vanuit Nederland de ARK Innovation ETF aan te schaffen. IG was een optie d.m.v. CFD's, maar daar ben ik niet zo'n fan van. Een andere optie was een Amerikaanse broker (zie ik eveneens niet zitten). De ETF bleek ook in Berlijn in London genoteerd te zijn, dus ben ik maar eens in het Duits gaan zoeken.
Na lang speuren kwam ik er achter dat de Zwitserse broker 'Swissquote' de ETF aanbiedt via de beurs in Berlijn, Londen en NY. Tevens bleken enkele Duitse brokers dit product aan te bieden, maar in verschillende Duitse threads op Reddit bleken veel Duitsers daar toch de nodige problemen mee te ondervinden.
1) Zoals je zelf al aangeeft is het duur
2) Belangrijker nog, Zwitserland gaat ook US ETFs verbieden beginnend 2022...
Dit is voor mij reden geweest alsnog voor een US broker te gaan. Het overboeken is iets meer werk, maar daarna werkt het wel gewoon lekker.
Ik heb zelfd nog Noorse platforms overwogen, maar die nemen geen mensen aan uit de EU, en daarbij is het in het Noors, voor financien niet optimaal natuurlijk.
edit: ook net eerder door @Qwerty-273 uitgelegd zie ik
[ Voor 12% gewijzigd door i7x op 20-02-2021 00:23 ]
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Verwijderd
Ja, heb ik wel ervaring mee idd. Als je enkel in ARK geinteresseerd bent is het zeker een optie. Nadeel is voornamelijk het herbalanceren wat je handmatig zult moeten doen zo nu en dan. Zo loop je altijd net een stap achter en dat kan een nadelig effect hebben op de prijs. Tot 1000 euro is het--vind ik persoonlijk--een leuke methode, daarboven is het denk ik wel de moeite om gewoon de echte ETF te kopen omdat je er dan ook geen omkijken meer naar hebt.Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 00:14:
Hebben mensen ervaring met Trading212? Ik zie in je ondertitel dat het ook via Trading212 kan
Zou ook mooi zijn als T212 in de toekomst iets toevoegt om automatisch te herbalanceren maar tot dusver heb ik daar niets over gehoord.
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Kijk, dat ze de kosten verhogen dat kan. van 0,35% naar 1,5% is heel wat anders dan van 0,35% naar 5.35%JPDeckers schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 05:18:
[...]
Dit is precies wat gebeurde in 2007/2008, opeens meer. Ik had ook Euribor +0.35 ofzo, werd opeens +1.5.
Dat laatste is absurd.
DeGiro is ook gevestigd in Zwitserland. Zou je als Nederlander hier ook een rekening kunnen openen?snaggyheadshot schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:18:
Voor diegene die ook interesse hebben in een ARKK ETF:
Je moet herbalanceren als je ARK invest koopt bij Trading212? Hoe bedoel je dat?i7x schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 00:18:
[...]
Ja, heb ik wel ervaring mee idd. Als je enkel in ARK geinteresseerd bent is het zeker een optie. Nadeel is voornamelijk het herbalanceren wat je handmatig zult moeten doen zo nu en dan. Zo loop je altijd net een stap achter en dat kan een nadelig effect hebben op de prijs. Tot 1000 euro is het--vind ik persoonlijk--een leuke methode, daarboven is het denk ik wel de moeite om gewoon de echte ETF te kopen omdat je er dan ook geen omkijken meer naar hebt.
Zou ook mooi zijn als T212 in de toekomst iets toevoegt om automatisch te herbalanceren maar tot dusver heb ik daar niets over gehoord.
En hoe zit het met Trading212 en brexit? Mag je dan nog wel handelen bij trading212 als EU burger?
Vreemde vergelijking imo die op meerdere manieren mank gaat. Dat gebeurt vaak met vergelijkingen. Bij voetbalclubs ligt mean reversion juist niet voor de hand.RocketKoen schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:31:
[...]
Dat is net zoiets als "Ajax staat in de rust met 4-1 voor. Maar in de laatste 5 minuten scoorde alleen de tegenstander. Dus zet al je geld op een verlies van Ajax.
[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 20-02-2021 07:25 ]
Klinkt als een interessant onderzoek. Ik ben niet in de war overigens. Je kunt in de link naar het transcript precies teruglezen wat ze zeggen.VincentB93 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:37:
[...]
Ben je misschien in de war met het onderzoek waaruit blijkt dat je beter kan investeren in de fondsen waar het meeste net cash outflow is dan in de fondsen waar het meeste net cash inflow is? Las daar een stuk over op morningstar die ik nu even niet kan vinden alleen.
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 20-02-2021 07:39 ]
Je kan niet in de etf investeren. Je kan de etf volgen door een Pie te gebruiken die de portefeuille van Ark kopieert.phantom09 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 06:31:
[...]
Je moet herbalanceren als je ARK invest koopt bij Trading212? Hoe bedoel je dat?
En hoe zit het met Trading212 en brexit? Mag je dan nog wel handelen bij trading212 als EU burger?
Hiermee loop je echter altijd achter de feiten aan. ARKK is een actief fonds en de wijzigingen worden realtime niet in de pie worden enkel eens per week de publieke informatie. Echter als ze een positie zoals vorig jaar Illumina afbouwen dan wordt dat pas achteraf openbaar.DIJK schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:45:
[...]
Je kan niet in de etf investeren. Je kan de etf volgen door een Pie te gebruiken die de portefeuille van Ark kopieert.
Ark publiceert iedere nacht al hun trades van de voorgaande dag. Dus je loopt as het goed is maar een dag achter. Al kan dat is disruptive markten best al veel schelen.Deveon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:15:
[...]
Hiermee loop je echter altijd achter de feiten aan. ARKK is een actief fonds en de wijzigingen worden realtime niet in de pie worden enkel eens per week de publieke informatie. Echter als ze een positie zoals vorig jaar Illumina afbouwen dan wordt dat pas achteraf openbaar.
Dat is hier afgelopen weken al vaker besproken. Rabobank maakte met hun fondsen gebruik van NT world en is daar in 2019 volledig uitgestapt. Daardoor dat NT een hele grote pot aan dividend had ontvangen (vanuit de losse aandelen dus) die uiteindelijk werd verdeeld onder de bezitters van het fonds. Simpel gezegd heeft NT toen dus voor bv 10.000 "aandelen" / "bezitters" dividend ontvangen, maar op het moment dat NT zelf het dividend deed uitkeren hoefde dit nog maar over 1000 "aandelen" verdeeld te worden. Daardoor dat over 2019 het dividend vele malen hoger was.Orangelights23 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:51:
NT World heeft dividend uitgekeerd, is wel veel minder dan vorig jaar. De toelichting op het dividend ga ik later vandaag even lezen.
Kijk ik beetje rond bij andere aandelen zie ik veel hetzelfde, aandelen die hoog staan, is het nu wachten op een dip of zou de markt maar blijven stijgen.
Overigens gaat het bij mij om speelgeld om te kijken hoe het allemaal werkt, dus impact is nihil, maar het viel mij gewoon op.
Als je wilt investeren moet je afstappen van het idee dat de prijsgeschiedenis van een aandeel een goede indicatie is voor de performance komende 5-10 jaar.Martinusz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:42:
Ik wil eens simpel instappen in aandelen, maar heb toch de indruk dat de markt wat bizar is op dit moment. Als ik kijk in deze tijden naar een aandeel van het bedrijf waar ik werk, die staat op dit moment net zo hoog als in de beste tijden afgelopen 20 jaar.
Kijk ik beetje rond bij andere aandelen zie ik veel hetzelfde, aandelen die hoog staan, is het nu wachten op een dip of zou de markt maar blijven stijgen.
Overigens gaat het bij mij om speelgeld om te kijken hoe het allemaal werkt, dus impact is nihil, maar het viel mij gewoon op.
Ik zou aanraden om wat te leren over 'Value investing', kijk bijvoorbeeld wat videos van Cameron Stewart op YouTube.
Je kunt dan 'spelen' met zowel speculeren op de korte termijn als met investeren voor de langere termijn.
Ctrl+k
Volgens mij zijn ze hier altijd transparant over. Net als Buffet die een aandeel koopt of verkoopt heeft Ark datzelfde effect. Vele retailers volgen de acties en ze kunnen vaak niet binnen een dag de positie aankopen of verkopen.RocketKoen schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:54:
[...]
Ark publiceert iedere nacht al hun trades van de voorgaande dag. Dus je loopt as het goed is maar een dag achter. Al kan dat is disruptive markten best al veel schelen.
Daarnaast ben je bij Trading212 afhankelijk van de beheerder van de pie en dit is potentieel ook een vertrouwenskwestie als je automatisch laat balanceren. Voor je het weet zit alles in GME
Buffett maakt heels soms gebruik van een uitzondering (op aanvraag bij de SEC) om aankopen niet te publiceren. Laatst nog toen hij Verzion gekocht had.Deveon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:14:
[...]
Volgens mij zijn ze hier altijd transparant over. Net als Buffet die een aandeel koopt of verkoopt heeft Ark datzelfde effect. Vele retailers volgen de acties en ze kunnen vaak niet binnen een dag de positie aankopen of verkopen.
En twee dagen geleden:Verwijderd1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:47:
Waarschijnlijk ook nog een geheime positie, maar wat dat is weten we natuurlijk nog niet.
Het is sowieso pas relevant als ze hun transactie niet af kunnen ronden voordat ze het bekend moeten maken. Bij Berkshire is dat in de 13F die ze elk kwartaal op moeten geven, bij ARK denk ik ook.Shares in telecommunications conglomerate Verizon, insurance broker parent company Marsh & McLennan and energy giant Chevron are all rising today for the same reason – billionaire investor Warren Buffett's Berkshire Hathaway sees them going higher. In its latest filings with the SEC, the conglomerate revealed new stakes in the three companies, which were kept confidential until now. Journalists and analysts speculated for months what these mystery stocks kept out of the Q3 13F filing were and now we know.
At the end of last year, Berkshire held 146,716,496 VZ shares worth $8.6 billion and 48.5 million CVX shares worth $4.1 billion. Verizon is now the sixth largest holding by market value in Buffett's portfolio. The last time the Oracle of Omaha kept the building of large positions a secret this way was with Phillips 66 in 2015 and IBM in 2011.
https://www.investopedia....-new-secret-picks-5112898
Als je met speelgeld wilt instappen en je tenen in het water wilt dopen zou ik gewoon de NN of NT fondsen kopen en het even aanzien. Hoef je er niet echt mee bezig te zijn verder.Martinusz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:42:
Ik wil eens simpel instappen in aandelen, maar heb toch de indruk dat de markt wat bizar is op dit moment. Als ik kijk in deze tijden naar een aandeel van het bedrijf waar ik werk, die staat op dit moment net zo hoog als in de beste tijden afgelopen 20 jaar.
Niemand die het weet. Statistisch gezien is direct instappen meestal beter dan wachten omdat de markt gemiddeld genomen omhoog gaat.Martinusz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:42:
is het nu wachten op een dip of zou de markt maar blijven stijgen.
Als het toch maar om speelgeld gaat dan is de keuze nog makkelijker. Persoonlijk zou ik een rekening openen bij Fitvermogen en de 2 NN fondsen kopen. Kosten zijn laag en spreiding is goed genoeg mi.
Je schrijft Rabobank, is dat dan ook bij de andere banken zo?RobertMe schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:25:
[...]
Dat is hier afgelopen weken al vaker besproken. Rabobank maakte met hun fondsen gebruik van NT world en is daar in 2019 volledig uitgestapt. Daardoor dat NT een hele grote pot aan dividend had ontvangen (vanuit de losse aandelen dus) die uiteindelijk werd verdeeld onder de bezitters van het fonds. Simpel gezegd heeft NT toen dus voor bv 10.000 "aandelen" / "bezitters" dividend ontvangen, maar op het moment dat NT zelf het dividend deed uitkeren hoefde dit nog maar over 1000 "aandelen" verdeeld te worden. Daardoor dat over 2019 het dividend vele malen hoger was.
Vanguard world (VT) keerde in 2019 2.9% dividend uit, in 2020 was het 1.91%.Orangelights23 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:51:
NT World heeft dividend uitgekeerd, is wel veel minder dan vorig jaar. De toelichting op het dividend ga ik later vandaag even lezen.
Is dit vergelijkbaar met NT?
Edit: waarom vind je het belangrijk hoeveel dividend ze uitkeren? Totaal rendement is waar het om gaat imo.
[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 20-02-2021 11:22 ]
Hoe bedoel je dat? Of het effect heeft op het dividend als je aandelen NT koopt bij bv ING? Dan nee. Het is gewoon "NT bevatte zeer veel aandelen van individuele bedrijven doordat een grote partij (toevallig Rabobank) veel aandelen van NT had waardoor NT dus ook de onderliggende stukken moest kopen. Doordat NT de onderliggende stukken had (dus Apple, etc etc) kregen ze daar uiteraard dividend over dat NT netjes verdeelde over alle aandeelhouders. Alleen was die hele grote aandeelhouder (Rabobank) uitgestapt voordat ze het dividend ontvangen. Daardoor dat er een grote pot met dividend was, die onder minder aandeelhouders verdeeld hoefde te worden". Het gaat dus niet om de Rabobank, maar om het feit dat een aandeelhouder (die honderdduizenden / miljoenen aandelen had) was uitgestapt en daardoor het dividend dat NT had ontvangen over veel minder aandelen / aandeelhouders verdeeld hoefde te worden.Orangelights23 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:04:
[...]
Je schrijft Rabobank, is dat dan ook bij de andere banken zo?
Ik weet niet waarom je denkt dat ik het belangrijk vind, het is gewoon een vraag.Pistachenootje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:11:
[...]
Vanguard world (VT) keerde in 2019 2.9% dividend uit, in 2020 was het 1.91%.
Is dit vergelijkbaar met NT?
Edit: waarom vind je het belangrijk hoeveel dividend ze uitkeren? Totaal rendement is waar het om gaat imo.
@RobertMe
Wat je schrijft klopt, maar aangezien je specifiek Rabobank benoemde, vroeg ik me af waarom.
En ben je ze gisteravond kwijt geraakt? Gelukkig werd ie gehalt. Dat gebeurt bij de warrants niet en die hebben nog de 10.50 aangetikt. 10 minuten later stonden ze alweer op 35.Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:57:
[...]
Absoluut, maar ik neem liever risico dat zoiets gebeurd dan dat er helemaal geen winst meer over is
Ben benieuwd of de aankondiging nu maandag komt.
Omdat de Rabobank aandelen in NT kocht als onderdeel van hun beheerd beleggen product, en daar vanaf is gestapt. Andere banken zullen of geen NT kopen als onderdeel van beheerd beleggen, of ze zijn in 2019 niet uitgestapt. Simple as that en heeft dus niks met de grootbanken an zich te maken.Orangelights23 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:13:
[...]
Ik weet niet waarom je denkt dat ik het belangrijk vind, het is gewoon een vraag.
@RobertMe
Wat je schrijft klopt, maar aangezien je specifiek Rabobank benoemde, vroeg ik me af waarom.
Ik hoorde het ja, ziek zuur als iemand een stop loss op die warrants had... hele gekke prijs jump. Ik had er graag wat gepakt voor due $10,50 hehe. Ja ik hoop ook op maandag (voor de 5e week op rij).Dan Stark schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:18:
[...]
En ben je ze gisteravond kwijt geraakt? Gelukkig werd ie gehalt. Dat gebeurt bij de warrants niet en die hebben nog de 10.50 aangetikt. 10 minuten later stonden ze alweer op 35.
Ben benieuwd of de aankondiging nu maandag komt.
Omdat je het in de gaten houdt, erover post en omdat je het wil ga nalezen. Dat geeft de indruk dat je er waarde aan hecht.Orangelights23 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:13:
[...]
Ik weet niet waarom je denkt dat ik het belangrijk vind, het is gewoon een vraag.
@RobertMe wat is je bron voor het Rabobank verhaal?
En welk % dividend werd er in 2019 uitgekeerd?
[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 20-02-2021 13:15 ]
Lijkt me niets meer dan logisch om te constateren dat de dividenduitkering lager is dan vorig jaar. Ik beleg al langer dan de meesten hier, grappig om te zien dat wat er gebeurt als je vragen over dividend stelt.Pistachenootje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:12:
[...]
Omdat je het in de gaten houdt, erover post en omdat je het wil ga nalezen. Dat geeft de indruk dat je er waarde aan hecht.
En welk % dividend werd er in 2019 uitgekeerd?
Hoe dan ook, heb wel weer een paar kaan dividend erbij, inclusief het fijne rente op rente effect
Simpele vraag toch, waarom je dividend belangrijk vindt. 'Rente op rente effect' als reden klopt in principe niet want dit heb je net zo goed bij koerswinst.Orangelights23 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:19:
[...]
Lijkt me niets meer dan logisch om te constateren dat de dividenduitkering lager is dan vorig jaar. Ik beleg al langer dan de meesten hier, grappig om te zien dat wat er gebeurt als je vragen over dividend stelt.
Hoe dan ook, heb wel weer een paar kaan dividend erbij, inclusief het fijne rente op rente effect
Zoals met 99% van mijn kennis van beleggen, dit topicPistachenootje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:12:
@Zr40 heeft al eens zijn vraagtekens gezet bij het verhaal. Ik sluit me daar bij aan. Het klinkt me niet aannemelijk. Ik zou wel een bron willen zien.RobertMe schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:32:
[...]
Zoals met 99% van mijn kennis van beleggen, dit topicHet is hier afgelopen weken / maanden al vaker gegaan over wat het mogelijke dividend zou kunnen zijn van NT en toen is elke keer aangegeven dat het vorig jaar (te) hoog was i.v.m. dit Rabobank verhaal.
En hoe hoog was het dividend nou in 2019? Als het rond de 2.9% was dan heeft het hoogst waarschijnlijk niets met de Rabobank te maken.
Zoals ik al eerder meldde keerde VT (dat overigens niet perfect vergelijkbaar is door EM inclusie en afwezigheid van ESG beleid) 2.9% uit in 2019 en 1.9% in 2020. Dat is ook pakweg 50% minder dividend rendement.
Als NT een vergelijkbare daling laat zien is het aannemelijk dat de Rabobank geen enkele invloed had.
[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 20-02-2021 14:44 ]
Ok, maar als je dan een Pie koopt die de portfolio van Ark kopieert dan blijf je toch in Ark invest? Hoe zou je dan moeten herbalanceren? En wat bedoel je dan met herbalanceren? Verkoop je de een gedeelte van de Pie?DIJK schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:45:
[...]
Je kan niet in de etf investeren. Je kan de etf volgen door een Pie te gebruiken die de portefeuille van Ark kopieert.
En waar stop je dat in?
Is mij nu duidelijk dat een Pie dus een moment opname van de Ark invest is en niet mee loopt.
[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 20-02-2021 17:08 ]
Hier een artikel die aangeeft dat Index beleggers moeten oppassen:Santee schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:47:
[...]
Als je met speelgeld wilt instappen en je tenen in het water wilt dopen zou ik gewoon de NN of NT fondsen kopen en het even aanzien. Hoef je er niet echt mee bezig te zijn verder.
https://www.telegraaf.nl/...op-voor-rationele-bubbels
NT heeft voor World Class A in 2020 0,68145 bruto dividend uitgekeerd. In 2019 was datzelfde bruto dividend 'slechts' 0,24028. Ten tijde van de uitkering in 2020 was dat ongeveer 4,3%, waar de uitkering voor 2021 rond de 1,5% zit. Dus ja, daar is zeker wel iets gebeurd.Pistachenootje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:28:
Ik stel voor dat we eerst eens kijken of NT in 2019 inderdaad significant meer dividend heeft uitgekeerd dan vergelijkbare fondsen.
Zoals ik al eerder meldde keerde VT (dat overigens niet perfect vergelijkbaar is door EM inclusie en afwezigheid van ESG beleid) 2.9% uit in 2019 en 1.9% in 2020. Dat is ook pakweg 50% minder dividend rendement.
Als NT een vergelijkbare daling laat zien is het aannemelijk dat de Rabobank geen enkele invloed had.
Tja als de markt gaat dan gaat die, maar er is wel altijd iemand die bubbel roept. Als je nu gewoon rustig begint en elke maand inlegt dan zal je bij een correctie ook niet gigantisch veel verliezen. Langs de zijlijn gaan staan wachten heeft ook weinig nut, wie weet stijgt het de komende 2 jaar nog door en dan?phantom09 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:05:
[...]
Hier een artikel die aangeeft dat Index beleggers moeten oppassen:
https://www.telegraaf.nl/...op-voor-rationele-bubbels
Wat is je bron?tomtom901 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:39:
[...]
NT heeft voor World Class A in 2020 0,68145 bruto dividend uitgekeerd.
Hier is de huidige factsheet. Als iemand de factsheet heeft van het jaar met een dividendrendement van ~4% zou ik het graag zien.
[ Voor 41% gewijzigd door Pistachenootje op 20-02-2021 18:12 ]
Dit topic is gesloten.