Je hoeft hem niet cash aan te houden, je kan hem ook als activa aanhouden (dikke Tesla) of zakelijke aandelen ofzo. Let wel dat de koerswinsten bij aandelen (bij verkoop) en dividenden dan wel als winst in je eenmanszaak belast worden. Bij een "normale" stijging van meerdere procenten per jaar + dividend is het al snel voordeliger om het in box 3 aan te houden en VRH te betalen.Malt007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:19:
[...]
Ok duidelijk verhaal, wat me alleen niet duidelijk is wat ik dan met die FOR moet. Dat staat nu als cash als debet op mijn balans (wat volgens mij ook verplicht is) maar dat kan ik dus niet storten in een lijfrentepolis?
En wat bereik je dan door geen zakelijke tegenrekeningen toe te staan? Zoals je zelf ongetwijfeld ook weet staat de vraag welke rekening je gebruikt los van de fiscale kwalificatie zakelijk/privé.pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:15:
[...]
Dat heeft er niks mee te maken. ZZPers bouwen geen pensioen op, en je hebt dus veel meer fiscale jaarruimte (mits je geen FOR gebruikt, dan blijft er weinig fiscale jaarruimte over) om af te storten in een lijfrente product. Daarom dat ze zeggen dat het voor ZZPers is. Het is een lijfrente product, die kun je alleen prive aanschaffen. De uitkering is ook prive.
Is deze indicator niet achterhaald (Althans gedeeltelijk)? GDP kijkt alleen naar de productie binnen de landsgrenzen. Maar zijn er nu niet veel S&P500 bedrijven die een deel van hun productie buiten de VS hebben zitten? Dit kan m.i. een vertekend beeld geven.mrmrmr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:28:
[...]
[Afbeelding]
Bron: http://www.currentmarketv...els/buffett-indicator.php
De Buffet indicator, nu op 228%, is een benchmark voor de markt, het is een vergelijking tussen de waarde (market capital) van de S&P 500 en de GDP (Gross Domestic Product). Het is betrouwbaar omdat de GDP een goede indicator is voor hoe het er met de productie voor staat en de S&P 500 de waarde van de markt volgens investeerders is. Het is gemakkelijk te zien of er een overwaardering is ten opzichte van andere momenten over de tijd en vooral op momenten dat het mis ging, zoals de dot com bubble/crash.
[Afbeelding]
Wat je hier ook ziet is dat het in de jaren 60 behoorlijk heet werd en dat centrale banken ingrepen door de rente te verhogen en dat hielden ze lang vol. Tegenwoordig doen ze het omgekeerde, waardoor de afstand tussen de huidige piek van de Buffet indicator en de rente enorm is. Nu is er geen oververhitting van de markt. De lage rente is natuurlijk mede de oorzaak van de overvaluatie. De IMF geeft hiervoor al jaren waarschuwingen, de laatste begin dit jaar.
Eenvoudige uitleg van enkele indicatoren: YouTube: How To Tell When The Stock Market Is Overvalued
-
Mee eens. Nodig is het inderdaad niet, misschien proberen ze klanten te beschermen waarvoor het niet duidelijk is dat door geld vd zakelijke rekening naar een lijfrente rekening over te maken ze effectief een prive onttrekking aan het doen zijn?Tanooki schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:23:
[...]
En wat bereik je dan door geen zakelijke tegenrekeningen toe te staan? Zoals je zelf ongetwijfeld ook weet staat de vraag welke rekening je gebruikt los van de fiscale kwalificatie zakelijk/privé.
Ik heb het ook niet bedacht, maar kan de gedachtengang volgen die ze hanteren. Ze willen zakelijk en prive gescheiden houden.
Je kan ook een willekeurige prive rekening open (bij een bank of bij De Giro) en die zakelijk beschouwen voor je boekhouding. Alles is mogelijk.
De SPAC machine begint hier nu ook te draaien. Zou leuk zijn als er weer inschrijving via Binck of je eigen bank mogelijk is, maar ik betwijfel het .. In tegenstelling tot DSC1 en 2 was die recente Twentse was volgens mij zo rond met een paar grote partijen.flyguy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:35:
De volgende SPAC voor Amsterdam is ook al weer aangekondigd: Arnault gaat er 1 opzetten.: https://www.ft.com/conten...af-492c-95b0-ff5d23a30539
Onvoorstelbaar!
De SPAC van ESG CORE INVEST vorige week kon je als particulier niet op inschrijven helaas, maar je kan nu een kwartje boven de IPO prijs gewoon stukken in de markt kopen.
Ik snap die SPAC's nog niet helemaal. Ja, tuurlijk heeft het zin voor diegene die het naar de beurs brengt. In dit geval bezit diegene die het naar de beurs brengt al 114 miljard of zo. Blijkbaar is er nog een ander voordeel want aan geld geen gebrek of zit dat anders in elkaar?
Wat is het grote voordeel van zo'n SPAC boven een fonds wat ongeveer hetzelfde doet. Zit er verschil in het feit dat zo'n SPAC ook deelnemingen kan doen in niet beursgenoteerde bedrijven? (dat kan zo'n fonds natuurlijk niet)
Ik had begrepen dat het bedrijf achter de SPAC vaak nogal hoge kosten maakt maar weet er te weinig van om te kunnen oordelen.
Wat is het grote voordeel van zo'n SPAC boven een fonds wat ongeveer hetzelfde doet. Zit er verschil in het feit dat zo'n SPAC ook deelnemingen kan doen in niet beursgenoteerde bedrijven? (dat kan zo'n fonds natuurlijk niet)
Ik had begrepen dat het bedrijf achter de SPAC vaak nogal hoge kosten maakt maar weet er te weinig van om te kunnen oordelen.
Je bespaart vele miljoenen aan bankfees t.o.v. een IPO doen is een veelgenoemde reden. Zijn er vast nog wat meer (op gebied van administratieve romslomp)Indoubt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:38:
Ik snap die SPAC's nog niet helemaal. Ja, tuurlijk heeft het zin voor diegene die het naar de beurs brengt. In dit geval bezit diegene die het naar de beurs brengt al 114 miljard of zo. Blijkbaar is er nog een ander voordeel want aan geld geen gebrek of zit dat anders in elkaar?
an IPO is basically a company looking for money, while a SPAC is money looking for a company
Een SPAC wat in MVO wil gaan investeren? MVO is leuk, maar het levert vaak geen geld op. Bovendien (gevoelsmatig) leveren het kopen van spacs in USA meer geld op. Markt daar neemt wat meer risico.DJTimo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:35:
De SPAC van ESG CORE INVEST vorige week kon je als particulier niet op inschrijven helaas, maar je kan nu een kwartje boven de IPO prijs gewoon stukken in de markt kopen.
[ Voor 12% gewijzigd door xminator op 15-02-2021 11:48 ]
Zijn er hier Tweakers die Salesforce volgen? Op 25 feb komen ze met hun 2020 Q4 cijfers.
Ik heb er een kleine positie in, maar Salesforce lijkt mij wel 1 van de grote tech bedrijven die op de lange termijn door blijft groeien. Ze staan alleen niet zo in de schijnwerpers.
Ik heb er een kleine positie in, maar Salesforce lijkt mij wel 1 van de grote tech bedrijven die op de lange termijn door blijft groeien. Ze staan alleen niet zo in de schijnwerpers.
BlaBlaBla
Eens. Het is een afweging zullen we maar zeggen. Als er een merger wordt aangekondigd doet de koers meestal al wel wat. Dus als dat de speculatie is waar je op zit te wachten kun je wellicht een leuk kort ritje maken.xminator schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:45:
[...]
Een SPAC wat in MVO wil gaan investeren? MVO is leuk, maar het levert vaak geen geld op. Bovendien (gevoelsmatig) leveren het kopen van spacs in USA meer geld op. Markt daar neemt wat meer risico.
Als de berichten kloppen van een 'papieren' bubbel, zit daar een risico voor verschil in schaarste. Als er 100 papiertjes zijn voor 'IOU 1 zilver' en er is maar 1 zilver, heb je een probleem als er 2 of meer tegelijk dat zilver geleverd eisen - minstens 99 hebben er dan echt pech, want je er kan maar 1 stuks geleverd worden.Zr40 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:29:
Wat maakt dat voor PSLV het beschikbare zilver niet schaars zou zijn en voor SLV wel?
PSLV wil het fysiek in handen, dus boeit het niet wat er in de papieren opties en futures gebeurt. Daar is echter heel veel van, immers 8 stukjes. Zij eisen dat ene stukje op dat wel fysiek bestaat, en hebben dus actief sterke concurrentie wat hogere 'echte' prijzen betekend om levering te garanderen.
SLV zit in de markt met 100 stukjes, genoeg aanbod tegen de papieren marktprijs en geen vuiltje aan de lucht. Alleen of die uiteindelijk levering kunnen krijgen, als de markt echt zo in onbalans is kan dat wel eens waardeloos worden verklaart omdat ze de papieren niet ingeruild/ingeleverd krijgen.
Als SLV dat papier wilt inruilen, maar niks geleverd krijgt, is dat effectief waardeloos en moet je maar zien of/hoe/wat je je geld (of zilver) gaat krijgen. Beetje als een ongedekte check, leuk inkt tekeningetje op een stukje verwerkte boom, alleen als je er iets mee wilt doen wordt het lastig.
Dan kan de waarde van SLV hard onderuit gaan terwijl zilver (en PSLV) stijgt in waarde. Dus daar zit een zeker risico tussen de fondsen, afhankelijk van in hoeverre de berichten kloppen natuurlijk.
Zie ondertussen wereldwijd wel vrij eentonig berichten dat handelaren de spotprijs negeren en (aanzienlijk) meer vragen, samen met een sort-of stormloop op kluizen voor opslag, en uitverkochte voorraden. Daar lijkt dus wel echt iets gaande, en daarmee tekort en hogere prijzen dat PSLV ervaart.
Daarmee dan ook dat de squeeze niet zozeer zichtbaar is op de beurs/spotprijs, maar in de fysieke wereld. Wanneer er straks een (te) grote firma vraagt om levering, en die niet mogelijk is, weten we wat er wel of niet waard van was.
[ Voor 51% gewijzigd door Xanaroth op 15-02-2021 13:58 ]
Zijn er hier mensen die mij wellicht het eea kunnen uitleggen over wat er precies nu aan de hand is met Lavide Holding? Ik begrijp dat ze een omgekeerde beursintroductie willen doen en hiervoor concreet in gesprek zijn met een partij uit de medische wereld. Maar waarom beweegt de koers nu al dagen op rij met dubbel digit growth? Worden deze aandelen dan straks 1 op 1 gelijk gesteld met aandelen van het nieuwe bedrijf wat op deze manier naar de beurs gaat? Wat zijn de up en downside risico's? Ik begrijp hier echt de ballen van merk ik maar ben wel benieuwd waarom men massaal dit risico neemt. Alvast bedankt.
[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 15-02-2021 14:02 ]
Dit is een fonds wat in de tang wordt genomen door daghandelaren. Inhoudelijk heb ik er niks mee, maar zo rap als het omhoog gaat, kan het ook weer naar beneden. Dus wees er voorzichtig mee49euro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:01:
Zijn er hier mensen die mij wellicht het eea kunnen uitleggen over wat er precies nu aan de hand is met Lavide Holding? Ik begrijp dat ze een omgekeerde beursintroductie willen doen en hiervoor concreet in gesprek zijn met een partij uit de medische wereld. Maar waarom beweegt de koers nu al dagen op rij met dubbel digit growth? Worden deze aandelen dan straks 1 op 1 gelijk gesteld met aandelen van het nieuwe bedrijf wat op deze manier naar de beurs gaat? Wat zijn de up en downside risico's? Ik begrijp hier echt de ballen van merk ik maar ben wel benieuwd waarom men massaal dit risico neemt. Alvast bedankt.
Jij zou mee willen doen?writser schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:31:
[...]
De SPAC machine begint hier nu ook te draaien. Zou leuk zijn als er weer inschrijving via Binck of je eigen bank mogelijk is, maar ik betwijfel het .. In tegenstelling tot DSC1 en 2 was die recente Twentse was volgens mij zo rond met een paar grote partijen.
Wat denken jullie van ABN en ING? Ik heb 2 limit orders staan, ING op 7,75 en ABN op 8,45 alleen vraag ik me af of ze daar nog gaan komen. Zit wel een enorm groeipotentieel omhoog
Ik heb op 3 februari een bankoverschrijving gedaan naar Trading212, geld is vandaag bijgeschreven. Duurde vrij lang, misschien was het iets sneller gegaan als ik een iets andere omschrijving had meegegeven. Pluspunt is wel dat de Rabobank toch geen EUR 7 in rekening heeft gebracht voor een overboeking naar een Britse rekening, waar het eerder wel naar uitzag.
Beide gekocht afgelopen voorjaar. ABN leek eind vorig jaar geen schot meer in te zitten en aangezien de nieuwe plannen van het bedrijf maar matig ontvangen leken heb ik ze toen de deur uit gedaan.goldmemberf1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:32:
Wat denken jullie van ABN en ING? Ik heb 2 limit orders staan, ING op 7,75 en ABN op 8,45 alleen vraag ik me af of ze daar nog gaan komen. Zit wel een enorm groeipotentieel omhoog
ING zit ik nog wel in en daar lijkt "de markt" ook meer vertrouwen in te hebben. Zeker sinds de publicatie van de cijfers gaan ze lekker de laatste dagen.

Dat soort kosten krijg je wellicht pas op je maand- of kwartaalafrekening te zien. Verschilt een beetje per bank.TheDeuce schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:36:
Ik heb op 3 februari een bankoverschrijving gedaan naar Trading212, geld is vandaag bijgeschreven. Duurde vrij lang, misschien was het iets sneller gegaan als ik een iets andere omschrijving had meegegeven. Pluspunt is wel dat de Rabobank toch geen EUR 7 in rekening heeft gebracht voor een overboeking naar een Britse rekening, waar het eerder wel naar uitzag.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Vraagje over limit orders op het platform Degiro;
Kan je meerdere limit orders nemen in 1 keer? Of moet eerst de ene order zijn afgelopen vooraleer je een nieuwe limit order kan plaatsen? Stel dat er een aandeel aan 9euro gewaardeerd is en ik 200 stuks heb.
Ik wil 100 stuks verkopen aan 10euro
ik wil 50 stuks verkopen aan 11euro
Kan dit?
Kan je meerdere limit orders nemen in 1 keer? Of moet eerst de ene order zijn afgelopen vooraleer je een nieuwe limit order kan plaatsen? Stel dat er een aandeel aan 9euro gewaardeerd is en ik 200 stuks heb.
Kan dit?
Klopt. Bij de Rabo krijg je die kosten pas na het eind van de maand.Sorcerer8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:55:
[...]
Dat soort kosten krijg je wellicht pas op je maand- of kwartaalafrekening te zien. Verschilt een beetje per bank.
Ah vorig jaar gekocht dus? Dat is wel lekker! Misschien toch maar gewoon instappen en niet wachten op een 'goed' moment.Charly schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:47:
[...]
Beide gekocht afgelopen voorjaar. ABN leek eind vorig jaar geen schot meer in te zitten en aangezien de nieuwe plannen van het bedrijf maar matig ontvangen leken heb ik ze toen de deur uit gedaan.
ING zit ik nog wel in en daar lijkt "de markt" ook meer vertrouwen in te hebben. Zeker sinds de publicatie van de cijfers gaan ze lekker de laatste dagen.
Tegelijkertijd is dat wel een drukke markt met veel concurrentie, en zelfs bedrijven die hier eigenlijk niet actief waren zoals Mailchimp die meer die kant op bewegen.Strider schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:07:
Zijn er hier Tweakers die Salesforce volgen? Op 25 feb komen ze met hun 2020 Q4 cijfers.
Met het barsten van de bubbel in zicht (2021, 2022?) in combinatie met drukte in die markt zou ik het iig niet kopen en niet gokken op een oude rot als Salesforce.
Als dit niet kan, moet je ze bellen en hierop aanspreken.Rubberen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:56:
Vraagje over limit orders op het platform Degiro;
Kan dit?
Volgens mij heeft het weinig met daghandel te maken maar meer met speculatie welk bedrijf deze lege huls gaat overnemen. Maar hoe dat precies in zijn werking gaat geen idee.DJTimo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:13:
[...]
Dit is een fonds wat in de tang wordt genomen door daghandelaren. Inhoudelijk heb ik er niks mee, maar zo rap als het omhoog gaat, kan het ook weer naar beneden. Dus wees er voorzichtig mee
Btw, ik heb even via de zoekfunctie gezocht, maar nog niemand hier heeft het gehad over traden binnen de Bollinger bands van een aandeel om zo op basis van historische data de juiste momenten te kiezen om in- en uit te stappen, cq Bollinger Squeeze.
Terwijl dit toch een redelijk solide strategie lijkt te zijn. Zeker als je het doet op aandelen die je normaliter sowieso al zou willen houden en waarvan je gelooft dat ze blijven stijgen.
Niemand hier die dat doet?
Wat ik trouwens niet begrijp is dat sommige aandelen sowieso in zo'n grote bandbreedte blijven traden. Enphase bijvoorbeeld schommelt de hele tijd tussen de $185 en $225, maar wie koopt dat dan in op $225, da's toch raar als je de volatiliteit ziet?
Zelfde geldt voor een aandeel zoals Luminar, dat schommelt tussen de $29 en $38 (pak 'm beet). Wie wil zoiets nou kopen op $38 als je de historische ontwikkeling ziet??
Terwijl dit toch een redelijk solide strategie lijkt te zijn. Zeker als je het doet op aandelen die je normaliter sowieso al zou willen houden en waarvan je gelooft dat ze blijven stijgen.
Wat ik trouwens niet begrijp is dat sommige aandelen sowieso in zo'n grote bandbreedte blijven traden. Enphase bijvoorbeeld schommelt de hele tijd tussen de $185 en $225, maar wie koopt dat dan in op $225, da's toch raar als je de volatiliteit ziet?
Zelfde geldt voor een aandeel zoals Luminar, dat schommelt tussen de $29 en $38 (pak 'm beet). Wie wil zoiets nou kopen op $38 als je de historische ontwikkeling ziet??
Even Enphase als voorbeeld: Dat zei degene die op 181 kocht op 24 december vast ook, nog even snel na ontvangst salaris het geld storten op de beurs. Staat nu 1,5 maand later toch op een leuke winst. Schommelen is leuk voor day-trading, niet buy-n-hold of speculatieve/groei aandelen. Vroeg of laat verkoop je 'te vroeg' en mis je een run als 11-15 dec of 4-7 jan. En wat met 23 sept naar 7 oct, even van 70 naar 100..?Sorcerer8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:21:
Of pak je zelfs snel je verlies de dag voor het explodeert. Die van 181 zou toch op 170 koudwatervrees hadden en verkocht hebben, ai ai ai.
Probleem met aandelen, is dat long-term je slechts paar dagen per jaar echt 'winst' pakt. De rest van de tijd is up-down-sideways and circles. Als je net die ene dag of periode mist kun je veel meer verliezen, dan je met constant kleine plukjes efficiëntie kan winnen de rest van het jaar. Dus het werkt eigenlijk alleen echt bij een markt en aandelen die structureel stabiel zijn. Voorspelbaar zijn. Of je moet, als daytrader, echt dedicated de hele beursdag klaar kunt zitten om direct te reageren op prijsveranderingen.
Als je dan bedenkt dat de meeste buy-n-hold werken met vaste aankoopmomenten, gaat het helemaal hard. Dan is in geval van enphase die bandbreedte 'constant 185-225' slechts 1 aankoopmoment kwa periode voor veel beleggers.
Dus die op 225 dachten vast hetzelfde als iedereen het afgelopen jaar, die stijgt toch wel door, dus gewoon kopen nu er geld is en wachten maar. Over een maand kun je je zomaar afvragen waarom je niet op 225 had gekocht, en is die bandbreedte niet boeiend meer...
[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 15-02-2021 16:12 ]
Ik zie niets opvallends. Waar zie je deze +1,7%?pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:03:
Weer een uitzonderlijk dagje: +1,7% over de hele portefeuille... en dat terwijl VS dicht is
Mijn portefeuilleZr40 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:05:
[...]
Ik zie niets opvallends. Waar zie je deze +1,7%?
[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 15-02-2021 16:07 ]
Die kan ik niet inzien...pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:07:
[...]
Mijn portefeuilleMeestal is die niet zo volatiel.
Ik zie dus zelf geen +1,7% vandaag. VWRL +0,88%, VUSA +0,80%, niets wat in de buurt komt. Dus vandaar mijn vraag. (1,7% vind ik trouwens niet opvallend groot voor een dagresultaat)
Wat heb je precies? ETF's? Losse aandelen? Welke regio/beurs?
En op welke manier geeft je broker dit aan? Misschien is het nog de P&L van vrijdag. Bij IB zie je de P&L van de meest recente handelsdag, dus mijn US aandelen laten de plus van vrijdag nog zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2021 16:12 ]
Aandelen Shell erbij gok ikZr40 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:10:
[...]
Die kan ik niet inzien...
Ik zie dus zelf geen +1,7% vandaag. VWRL +0,88%, VUSA +0,80%, niets wat in de buurt komt. Dus vandaar mijn vraag. (1,7% vind ik trouwens niet opvallend groot voor een dagresultaat)
En op welke manier geeft je broker dit aan? Misschien is het nog de P&L van vrijdag. Bij IB zie je de P&L van de meest recente handelsdag, dus mijn US aandelen laten de plus van vrijdag nog zien.
DeGiro, zelf pakketje aandelen samengesteld. Aan de ene kant wat defensiever en veel minder tech exposure dan VWRL, aan de andere kant wat aandelen die nog flink kunnen profiteren van het herstel vd pandemie. Een groot deel is genoteerd in Europa.Zr40 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:10:
[...]
Het gaat wel ten koste van een enorme spreiding, maar bewust voor gekozen.
AEX +1,4%, FTSE >2%... met paar flinke uitschieters van 3-7% (financials/olie vooral). Dus als je net goed overweight zit, kan je dagresultaat aardig oplopen.Zr40 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:10:
[...]
En ING. Beide zijn zo'n 5% van m'n pakket en gaan lekker. Maar over het geheel gaat het hard omhoog vandaag. AEX ook al +1,37% nu.
Verbaast mij dat abn zo flink meegroeit met ING. ABN heeft een best slechte corporate portefeuille, itt tot ING.
Hoe kijken jullie tegen de Aziatische vs USA stockmarket/marketprices aan? B.v. Alibaba/Tencen/Taiwan Semiconductors versus MS/Apple/Tesla. Net zo overgewaardeerd of potentieel om nog wat mooie koerspieken te krijgen?
Net een berichtje dat Vopak goede resultaten heeft geboekt. De cijfers worden pas woensdag bekendgemaakt.
Wat mij aansprak is dat er blijkbaar groei en investeringsverwachtingen zijn dus ik heb een beetje positie genomen.
Ja, ik investeer liever in groen (en doe dat ook) maar realiseer e tegelijkertijd dat het nog een tijd duurt voor we van alle fossiel af zijn.
Het bericht zelf is wat langer maar ik wilde niet het hele berciht kopiëren. Beetje voor wat het waard is dus.(ABM FN-Dow Jones) Vopak heeft in 2020 solide resultaten geboekt. Dit verwachten analisten in aanloop naar de cijfers van het tankopslagbedrijf.
Wat mij aansprak is dat er blijkbaar groei en investeringsverwachtingen zijn dus ik heb een beetje positie genomen.
Ja, ik investeer liever in groen (en doe dat ook) maar realiseer e tegelijkertijd dat het nog een tijd duurt voor we van alle fossiel af zijn.
Ik heb ook de indruk dat de algemene sfeer nogal positief is.pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:03:
Weer een uitzonderlijk dagje: +1,7% over de hele portefeuille... en dat terwijl VS dicht is
- vaccinatie is bezig.
- olieprijzen stijgen.
- uitzicht op lente/zomer.
...
Zie ook artikel:
https://www.tijd.be/markt...ng-twenties/10284162.html
Is Alibaba intressanter via de NYSE of via stock exchange in Hongkong (bij IBKR)?pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:29:
Met alibaba krijg je best een aardige exposure wat betreft de groei in china.
Ik heb hem zelf via nyse ivm real time koersen die ik daar heb, en ik heb geen idee wat de transactiekosten in Hongkong zouden zijn. Dollars snap ikDeveon schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
[...]
Is Alibaba intressanter via de NYSE of via stock exchange in Hongkong (bij IBKR)?
Zitten voor ongeveer 6% per stuk in NT EM fondsTHxZ0NE schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:23:
Hoe kijken jullie tegen de Aziatische vs USA stockmarket/marketprices aan? B.v. Alibaba/Tencen/Taiwan Semiconductors
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
meestal betaal je een fee per beurs waar je aandelen op hebt. Dus als je al iets hebt lopen op de HK beurs, dan kan dat prima.
Zelf probeer ik in EU en VS te blijven en niet in teveel beurzen tegelijk. Dollars zijn eventueel interessant omdat ze zoveel dollars bij printen voor die corona hulp en veel daarvan in de market cap van beursgenoteerde bedrijven terecht komt, omdat iedereen aan het beleggen is.
Het kan zijn dat ik dit helemaal verkeerd heb, maar ik vermoed dat dat gebeurt met een paar retail-lievelingen, zoals Tesla.
Zelf probeer ik in EU en VS te blijven en niet in teveel beurzen tegelijk. Dollars zijn eventueel interessant omdat ze zoveel dollars bij printen voor die corona hulp en veel daarvan in de market cap van beursgenoteerde bedrijven terecht komt, omdat iedereen aan het beleggen is.
Het kan zijn dat ik dit helemaal verkeerd heb, maar ik vermoed dat dat gebeurt met een paar retail-lievelingen, zoals Tesla.
@Indoubt Vopak is een leuke voor als de rest het weer slechter gaat doen. Daar zit zeker potentieel in als je geduld hebt.
Echt daytraden is lijkt me weer heel anders dan dit. Dit is meer probabilistisch kopen en verkopen met vooraf ingestelde koop- en verkoopprijzen.Xanaroth schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:04:
[...]
Probleem met aandelen, is dat long-term je slechts paar dagen per jaar echt 'winst' pakt. De rest van de tijd is up-down-sideways and circles. Als je net die ene dag of periode mist kun je veel meer verliezen, dan je met constant kleine plukjes efficiëntie kan winnen de rest van het jaar. Dus het werkt eigenlijk alleen echt bij een markt en aandelen die structureel stabiel zijn. Voorspelbaar zijn. Of je moet, als daytrader, echt dedicated de hele beursdag klaar kunt zitten om direct te reageren op prijsveranderingen.
Maar ik denk ook dat dit bij veel aandelen inderdaad niet kan; de volatiliteit moet hoog zijn maar het moet wel relatief stabiel zijn en dus geen mini-aandeel en niet al te speculatief zijn. Enphase is nu opgenomen in de S&P500 en sindsdien vind ik het interessant, ook in combinatie met Biden als president en de stijging van renewable in het algemeen.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben: denk je dat die Bollinger-lijnen helemaal nutteloos zijn uiteindelijk? Dat er behalve hold echt helemaal geen andere strategie mogelijk is die winnend is? (iig bij beperkte volumes)
Wat betreft buy en hold dan nog een vraag: wanneer sell je dan uiteindelijk? En doe je dat dan ook alleen als je uiteindelijk winst realiseert of doe je dat op een bepaald moment ongeacht de koers? Je holdt natuurlijk wel met het doel om ooit te verkopen toch?Als je dan bedenkt dat de meeste buy-n-hold werken met vaste aankoopmomenten, gaat het helemaal hard. Dan is in geval van enphase die bandbreedte 'constant 185-225' slechts 1 aankoopmoment kwa periode voor veel beleggers.
Dus die op 225 dachten vast hetzelfde als iedereen het afgelopen jaar, die stijgt toch wel door, dus gewoon kopen nu er geld is en wachten maar. Over een maand kun je je zomaar afvragen waarom je niet op 225 had gekocht, en is die bandbreedte niet boeiend meer...
Of om 30-60 jaar lang dividend te ontvangen en ze daarna in de erfenis achter te laten.Sorcerer8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:17:
[...]
Wat betreft buy en hold dan nog een vraag: wanneer sell je dan uiteindelijk? En doe je dat dan ook alleen als je uiteindelijk winst realiseert of doe je dat op een bepaald moment ongeacht de koers? Je holdt natuurlijk wel met het doel om ooit te verkopen toch?
Bollinger bands zijn 1 van de 650 technische indicatoren. Vaak gebruik je meerdere indicatoren en voor elke markt weer andere. Vaak een combinatie bij elkaar.Sorcerer8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:21:
Btw, ik heb even via de zoekfunctie gezocht, maar nog niemand hier heeft het gehad over traden binnen de Bollinger bands van een aandeel om zo op basis van historische data de juiste momenten te kiezen om in- en uit te stappen, cq Bollinger Squeeze.
Als een aandeel in een bandbreedte trade, dan kan je er redelijk van uit gaan dat men koopt op de steun, en verkoopt op de weerstand.
Het is immers een kwestie van vraag en aanbod.
Omdat er bij $225 meer verkopers zijn dan kopers daalt de koers weer. En bij $185 zijn er weer meer kopers dus stijgt de koers.
De vragen die je hebt worden beantwoord in de technische analyse.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
THxZ0NE schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:23:
Hoe kijken jullie tegen de Aziatische vs USA stockmarket/marketprices aan? B.v. Alibaba/Tencen/Taiwan Semiconductors versus MS/Apple/Tesla. Net zo overgewaardeerd of potentieel om nog wat mooie koerspieken te krijgen?
Het lijkt me niet zo gek om ook wat exposure te hebben in opkomende markten. De economie van China liet in 2020 2.3% groei zien terwijl de rest van de wereld het moeilijk(er) had. NT EM doet het bij mij dan ook best aardig in vergelijking met NT World. Vanwege die reden heb ik de geijkte verdeling van 80/10/10 of 70/15/15 een beetje laten varen.Radiodurans schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Zit voor ongeveer 6% per stuk in NT EM fonds
Daarnaast heb ik nog een plukje Alibaba: er zit momenteel weinig beweging in vanwege de staatsbemoeienis, maar het is zeker niet zo overgewaardeerd als Amerikaanse equivalenten. Op de lange termijn geloof ik zeker in het groeipotentieel. Het feit dat er geen dividend wordt uitgekeerd moet daar ook bij helpen.
TA heeft zeker waarde, mits goed toegepast. Dus ook kijken naar momentum, macro-economie, sector-economie, agenda, surprise factors, weerstanden, etc. Deels ook self-fulfilling; iedereen rond daytrade/TA kijkt naar hetzelfde, dus wat een toeval het blijft netjes binnen de lijntjes met op dezelfde waardes (ver)kopen - mits er geen nieuwe invloed van buitenaf komt.Sorcerer8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:17:
[...]
Echt daytraden is lijkt me weer heel anders dan dit. Dit is meer probabilistisch kopen en verkopen met vooraf ingestelde koop- en verkoopprijzen.
Maar ik denk ook dat dit bij veel aandelen inderdaad niet kan; de volatiliteit moet hoog zijn maar het moet wel relatief stabiel zijn en dus geen mini-aandeel en niet al te speculatief zijn. Enphase is nu opgenomen in de S&P500 en sindsdien vind ik het interessant, ook in combinatie met Biden als president en de stijging van renewable in het algemeen.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben: denk je dat die Bollinger-lijnen helemaal nutteloos zijn uiteindelijk? Dat er behalve hold echt helemaal geen andere strategie mogelijk is die winnend is? (iig bij beperkte volumes)
[...]
Wat betreft buy en hold dan nog een vraag: wanneer sell je dan uiteindelijk? En doe je dat dan ook alleen als je uiteindelijk winst realiseert of doe je dat op een bepaald moment ongeacht de koers? Je holdt natuurlijk wel met het doel om ooit te verkopen toch?
Zo neemt de waarde van iets als TA enorm af rond cijfer publicaties, aangezien dat een feitelijk meetpunt geeft en daarmee herwaardering als de surprise factor groot genoeg is (zie bijvoorbeeld Unibail van 65 naar 55, of ING van 7,80 naar 9). Ook zorgen cijfers voor tijdelijke extra interesse met bijbehorend extra volume en volatiliteit.
Echter werkt dat ook op gerelateerde cijfers rond bijvoorbeeld werkloosheid, inflatie, vaccinatiegraden/tempo, concullega's, inkopersindex, geschatte uitgaven rond sinterklaas/kerst/valentijn... dus afhankelijk van het bedrijf waar je je op richt kun je een drukke agenda hebben met alle outside data die je volgt.
Maakt niet uit wat voor TA je gebruikt, je kan op zo'n enorme onverwachte uitslag enorm nat gaan als je niet tijdig je limieten bijstelt. Had je lekker ING sell order op 8 a 8,2, om rond 7,5-7,8 in te kopen... Pak je af en toe paar procent op TA, maar mis je +25% doordat je sellorder door ging vrijdag. Helaas pindakaas.
URW idem, kopen 60 en verkopen 65. Dan had je mooi bijgekocht op de rit naar 55, en sta je ineens 5-10% in de min. Dagen/weken zorgvuldig werk voor niks.
Maar bijvoorbeeld ook ABN, eerst afgestraft maar loopt vandaag door macro-economisch/sector invloeden weer vrolijk op (net als ongeveer elke andere EU financial) en deels ook meeliften op broertje ING.
Dus isoleren heeft geen zin van 1 specifiek aspect, zoals alleen de Bollinger. Daytrade en TA is eerder bijna net als short gaan, vereist heel veel tijd en constant monitoren van het nieuws om er echt goed in te zijn. Wanneer (en waarom) gaat een waarde uiteindelijk buiten het plaatje en hoe reageer je daar tijdig op.
Wat betreft buy-n-hold, is heel andere beleg methode. En die heet Buy-n-hold, niet buy-hold-sell, voor een reden. 10-20-40 jaar vasthouden voor het dividend, of pas verkopen na dergelijke periode wanneer je het geld echt ergens voor nodig hebt. Vaak gecombineerd met 1 vast aankoopmoment per maand/kwartaal en verder praktisch negeren.
Compleet tegenovergestelde van daytrading en TA. Waar je juist puur op de koers/sentiment af gaat met korte ritjes kijkt buy-n-hold eigenlijk totaal niet naar de dagbeweging/sentiment maar juist de long-term prospects van een bedrijf.
[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 15-02-2021 18:23 ]
Op de NYSE investeer je eigenlijk in een shell company, die eigenlijk gewoon recht heeft op een deel van de wint van Alibaba. Dit is omdat Chinese bedrijven niet rechtstreeks in Amerika kunnen gelist worden.Deveon schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
[...]
Is Alibaba intressanter via de NYSE of via stock exchange in Hongkong (bij IBKR)?
maar eigenlijik maakt het allemaal niet zo veel uit als "kleine" investeerder. Dus ik zou voor transactiekosten gaan en dus de NYSE.
Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!
Eerst maar geld vinden om in te leggen, maar voor die €2-3 met kosten van het wisselen van valuta lijkt mij dat ook niet zwaarwegend. Live koersen heb ik niet omdat ik hoofdzakelijk buy&hold. Enige risico wat ik voorzie is een eventuele handelsoorlog, maar dat zie ik Biden niet doorzetten zoals zijn voorganger.buffel1997 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:29:
[...]
maar eigenlijik maakt het allemaal niet zo veel uit als "kleine" investeerder. Dus ik zou voor transactiekosten gaan en dus de NYSE.
Voor welke verdeling ga jij dan? En als China bijv langzaam meer grote bedrijven krijgen, worden deze dan ook niet op een gegeven moment meegenomenen in EM world? Of betekent dat dat je dan de groeiperiode tot die tijd al gemist hebt?Aardappelzakje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:14:
[...]
[...]
Het lijkt me niet zo gek om ook wat exposure te hebben in opkomende markten. De economie van China liet in 2020 2.3% groei zien terwijl de rest van de wereld het moeilijk(er) had. NT EM doet het bij mij dan ook best aardig in vergelijking met NT World. Vanwege die reden heb ik de geijkte verdeling van 80/10/10 of 70/15/15 een beetje laten varen.
Daarnaast heb ik nog een plukje Alibaba: er zit momenteel weinig beweging in vanwege de staatsbemoeienis, maar het is zeker niet zo overgewaardeerd als Amerikaanse equivalenten. Op de lange termijn geloof ik zeker in het groeipotentieel. Het feit dat er geen dividend wordt uitgekeerd moet daar ook bij helpen.
Verwijderd
Wat is jullie kijk op de verschillen tussen NT World + NT EM en NN Enhanced + NN Enhanced EM? Over beide varianten lees ik dat er wordt belegd in duurzame bedrijven en ook dat er bij NN meer uitsluitingen zijn. Dit laatste vind ik niet noodzakelijk goed of slecht, een en ander hangt denk ik ook af van persoonlijke voorkeur. Mogelijk dat het vanuit risicospreiding perspectief interessant kan zijn om in beide mee te gaan.
Verwijderd
Mijn Saxo account is goedgekeurd!
Ik heb Saxo genomen ook zijn ze aardig duur, ze hebben wel toegang to Amerikaanse ETFs!
Ik heb Saxo genomen ook zijn ze aardig duur, ze hebben wel toegang to Amerikaanse ETFs!
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2021 19:32 ]
Weet je dat heel zeker? Saxo is namelijk een Europese broker en die hebben zich ook te houden aan de Europese regels die gelden voor bescherming van retail clients.
En als je voldoet aan de criteria om behandeld te worden als elective professional client, dan kan je net zo goed bij IB terecht
En als je voldoet aan de criteria om behandeld te worden als elective professional client, dan kan je net zo goed bij IB terecht
[ Voor 67% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2021 19:37 ]
Verwijderd
Ik zit al bij IBKR, ik heb begrepen van Lynx dat ze niet Amerikaanse ETFs mogen aanbieden omdat de Nederlandse wet verplicht dat er een Nederlandse vertaing is...Zr40 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:35:
Weet je dat heel zeker? Saxo is namelijk een Europese broker en die hebben zich ook te houden aan de Europese regels die gelden voor bescherming van retail clients.
En als je voldoet aan de criteria om gezien te worden als professional, dan kan je net zo goed bij IB terecht
Overigens ben ik totaal niet tevreden met Lynx, het is compleet idioot dat ze nog steeds 2MFA met text gebruiken (waardoor ik een keer niet kon inloggen omdat hun sms niet verstuurden) en hun web portal is om te huilen.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2021 19:38 ]
Echt, dat ze die uitleg geven.Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:37:
[...]
Ik zit al bij IBKR, ik heb begrepen van Lynx dat ze niet Amerikaanse ETFs mogen aanbieden omdat de Nederlandse wet verplicht dat er een Nederlandse vertaing is...
De taal is werkelijk het allerkleinste aspect van de regelgeving en totaal niet de reden waarom de Amerikaanse fondsbeheerders geen EID uitgeven.
Het probleem met in de VS beheerde ETF's is dat hun regels op sommige vlakken conflicteren met de Europese regels. Door een EID (of KID of KIID, andere naam voor hetzelfde) te publiceren verklaart de beheerder dat ze voldoen aan de Europese regels. Dat kunnen ze in de VS niet verklaren, dus publiceren ze geen EID.
Daarnaast heb je bepaalde beschermingen die specifiek voor retail clients gelden. Een van deze beschermingen is de plicht dat de producent van een 'verpakt beleggingsproduct' (een 'PRIIP'; hier vallen ETF's ook onder) jou voor aankoop moet informeren over de werking van het product in een duidelijke, eerlijke en niet misleidende wijze. Wettelijk is bepaald dat aan deze plicht is voldaan door jou de EID te verstrekken. Geen EID? Dan kan je het als retail client niet kopen. Dit zou producenten moeten motiveren om aan de regels te voldoen.
Op zich is die bescherming uitstekend. Het voorkomt dat je dingen kan kopen zonder dat je de mogelijkheid hebt om te onderzoeken hoe hetgeen je koopt precies werkt. Maar het heeft ook tot gevolg dat in de VS beheerde ETF's hier niet beschikbaar zijn. En dat is jammer. Het is te hopen dat de regels aangepast worden (die van ons of die van de VS) zodat het elkaar niet hoeft uit te sluiten.
Goed, dan heb je de professional client. Die geniet geen van de beschermingen die specifiek voor retail clients gelden, dus ook niet omtrent PRIIPs. Die hebben dan geen wettelijke garantie dat de producent ze op de voorgeschreven manier heeft kunnen informeren. Het is dan ook hun eigen verantwoordelijkheid om te controleren dat de informatie die ze tot zich nemen om het product te begrijpen volledig en accuraat is.
Als retail client kan je verzoeken om behandeld te worden als elective professional client; dan gelden de regels voor professional clients voor jou. De voorwaarden hiervoor zijn bepaald in regelgeving. Als je Saxo hebt kunnen overtuigen dat je voldoet aan die voorwaarden, dan moet je dat bij IB ook kunnen. In het kort: 500k+ vermogen en actief handelen (40+ trades per jaar van 'significante grootte').
Hoe bedoel je? De app is hier de tweede factor. https://ibkr.info/node/3237Overigens ben ik totaal niet tevreden met Lynx, het is compleet idioot dat ze nog steeds 2MFA met text gebruiken (waardoor ik een keer niet kon inloggen omdat hun sms niet verstuurden) en hun web portal is om te huilen.
[ Voor 117% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2021 19:52 ]
Verwijderd
Thanks, toen ik het aan de klantenservice vroeg van Lynx zeiden ze dat sms de enige optie isZr40 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:38:
[...]
Echt, dat ze die uitleg geven.Ik had beter verwacht van Lynx.
De taal is werkelijk het allerkleinste aspect van de regelgeving en totaal niet de reden waarom de Amerikaanse fondsbeheerders geen EID uitgeven.
[...]
Hoe bedoel je? De app is hier de tweede factor. https://ibkr.info/node/3237
/edit: Helaas nog geen 500k vermogen, wel hard op weg
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2021 19:51 ]
@Verwijderd Ik ga er een mailtje aan wagen richting Saxo. De website suggereert inderdaad dat er handel mogelijk is in op Amerikaanse beurzen genoteerde ETF's. Maar dat zou wel verrassend zijn gegeven de regelgeving en Saxo zo te zien een Deense origine heeft.
In principe leg ik iedere maand 70/15/15 in voor World, EM en SC, maar ik heb op bepaalde momenten bijgekocht voor EM en SC omdat deze het aanzienlijk beter deden (nog steeds trouwens) en ik daar van wilde profiteren.Santee schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:01:
[...]
Voor welke verdeling ga jij dan? En als China bijv langzaam meer grote bedrijven krijgen, worden deze dan ook niet op een gegeven moment meegenomenen in EM world? Of betekent dat dat je dan de groeiperiode tot die tijd al gemist hebt?
Je zou inderdaad denken dat wanneer Chinese bedrijven op basis van market cap op een zeker moment te groot worden om als EM te worden aangemerkt en in de World index verschijnen. Wanneer dat is weet ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Aardappelzakje op 15-02-2021 20:24 ]
Als zelfs de ECB met leuke gedichtjes haar intenties laat blijken, dan hoef ik mij als aandeelhouder geen zorgen meer te maken toch
Roses are red
— European Central Bank (@ecb) 14 februari 2021
Violets are blue
We’ll keep financing conditions favourable
‘Til the crisis is through#ECBmyvalentine #ValentinesDay
Ik wil aandelen Unilever kopen, weet iemand of er voor IB-klant een verschil zit tussen UNA.AS (AEB, in EUR) en UL (NYSE, in USD) ?
Verschil in transactiekosten deert mij niet. Dividend in EUR is iets handiger i.v.m. geen FX voor aanschaf van mijn EUR genoteerde ETFs ermee. Zijn er nog andere zaken om aan te denken?
UL:
https://finance.yahoo.com/quote/UL?p=UL&.tsrc=fin-srch
UNA:
https://finance.yahoo.com...S?p=UNA.AS&.tsrc=fin-srch
(Het nadeel van jaren lang ETFs kopen is dat je alsnog deze basisvragen hebt ondanks alle "ervaring".)
Verschil in transactiekosten deert mij niet. Dividend in EUR is iets handiger i.v.m. geen FX voor aanschaf van mijn EUR genoteerde ETFs ermee. Zijn er nog andere zaken om aan te denken?
UL:
https://finance.yahoo.com/quote/UL?p=UL&.tsrc=fin-srch
UNA:
https://finance.yahoo.com...S?p=UNA.AS&.tsrc=fin-srch
(Het nadeel van jaren lang ETFs kopen is dat je alsnog deze basisvragen hebt ondanks alle "ervaring".)
Er zijn verschillen.
Allereerst de notering zelf. Je hebt de valuta en andere transactiekosten, zoals je al noemt, maar ook andere openingstijden van de beurs. Daarnaast heeft de notering in Amsterdam historisch een ruim 2x zo hoog volume. Dat maakt het ietwat makkelijker verhandelbaar, al zal het verschil in dit geval niet groot zijn.
Verder is UL niet hetzelfde aandeel als UNA, maar betreft het een ADR. (Als je niet weet wat dat is, denk aan een ETF die maar één aandeel volgt. Voor het idee natuurlijk, het is niet daadwerkelijk een ETF.) Het aanhouden van een ADR is niet gratis; de beheerder van de ADR brengt hier een paar cent per stuk per jaar voor in rekening. Als het bedrijf dividend uitkeert worden deze kosten met het dividend verrekend.
Allereerst de notering zelf. Je hebt de valuta en andere transactiekosten, zoals je al noemt, maar ook andere openingstijden van de beurs. Daarnaast heeft de notering in Amsterdam historisch een ruim 2x zo hoog volume. Dat maakt het ietwat makkelijker verhandelbaar, al zal het verschil in dit geval niet groot zijn.
Verder is UL niet hetzelfde aandeel als UNA, maar betreft het een ADR. (Als je niet weet wat dat is, denk aan een ETF die maar één aandeel volgt. Voor het idee natuurlijk, het is niet daadwerkelijk een ETF.) Het aanhouden van een ADR is niet gratis; de beheerder van de ADR brengt hier een paar cent per stuk per jaar voor in rekening. Als het bedrijf dividend uitkeert worden deze kosten met het dividend verrekend.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2021 20:52 ]
Ben bang dat ik het antwoord gevonden heb https://www.help.saxo/hc/...le-to-trade-certain-ETFs-Magpie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:58:
@Verwijderd Ik ga er een mailtje aan wagen richting Saxo. De website suggereert inderdaad dat er handel mogelijk is in op Amerikaanse beurzen genoteerde ETF's. Maar dat zou wel verrassend zijn gegeven de regelgeving en Saxo zo te zien een Deense origine heeft.
Helaas
Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...
Dank @Zr40! Enig idee waarom UNA maar tot Dec 2020 terug gaat op Yahoo?
Dit heeft er vast iets mee te maken: https://www.unilever.nl/n...nilevers-unification.html
[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2021 20:56 ]
Verwijderd
Thanks ik heb het nu ook gevonden: https://investor.help.sax...ot-able-to-trade-US-ETFs-Ubernerd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:50:
[...]
Ben bang dat ik het antwoord gevonden heb https://www.help.saxo/hc/...le-to-trade-certain-ETFs-
Helaas
Wellicht dat ik kan omschakelen voor mijn Saxo aandelen naar professionele belegger. Ik ben vooral geinteresseerd in ARK Space namelijk. Sowieso vind ik de UI van Saxo erg fijn.
Als ik echt ARK Space wil kopen in de toekomst dan heb ik nog andere mogelijkheden gelukkig.
Ik heb hier ook een positie in. Salesforce doet het goed. Ben benieuwd naar hun cijfers.Strider schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:07:
Aantal maanden geleden ben ik gestart met beleggen, op dat moment wel puur met een beetje speelgeld om het uit te proberen.
Nu ben ik er serieus naar aan het kijken. Inmiddels dus ook bezig om een beleggingsplan te maken.
Doel is om eerder met pension te kunnen, en / of een leuk zakcentje te hebben voor later.
Is natuurlijk afhankelijke hoe mijn situatie op dat moment is.
Dit wil ik bewerkstelligen door te gaan beleggen voor de lange termijn, wat makkelijk kan oplopen richting de 30 jaar.
Daarnaast wil ik beleggen via 2 verschillende manieren; beleggen via Brand New Day met een beleggingsrekening en beleggen via de Giro.
Bij Brand New Dat hoef ik natuurlijk zelf niks te doen afgezien van wat geld te storten.
De keuze om ook via de Giro te beleggen is, voornamelijk, om in bepaalde markten te gaan beleggen, alzal het grootste gedeelte van de beleggingen bij de Giro in goed gespreide ETF's plaatsvinden.
Bij Brand New Dat heb ik op het moment een verdeling van 70% aandelen en 30% obligaties.
Obligaties vind ik nog een beetje een lastig onderdeel, ik kan eigenlijk niet goed inzien of dat deze tijd nog een handige belegging is. Ik weet dat het een laag risico heeft en in dat opzicht is het een goede manier om het risico te spreiden en te verkleinen. Maar als obligaties een erg laag rendement hebben kies ik liever, zeker met het oog naar de lange termijn, voor een kleinere percentage obligaties of zelf helemaal niks.
Bij de Giro ga ik dus een groot gedeelte in goed gespreide ETF's beleggen, dit vormt dus de basis.
Daarnaast wil ik mij gaan focussen op bepaalde markten door ETF's en losse aandelen in deze markten te kopen.
Op dit moment heb ik de volgende verdeling in gedachten:
40% Naar BND waarvan 70% in index fondsen word belegd en de overige 30% in obligaties (?)
60% Naar de Giro, daarvan 80% in ETF's waarvan 80% in gespreide wereld index ETF's en 20% in ETF's in specifieke markten.
van die 60% naar de giro wil ik 20% gaan beleggen in losse aandelen.
Uiteindelijk komt dit neer op de volgende verdeling:
62.8% wereld gespreide beleggingen
12% obligaties
24.8% in 'specifieke markten'.
Zeker in de opbouwfase zal dit niet altijd gehandhaafd worden, de bedoeling is om 1x per jaar te evalueren en eventueel te gaan herbalanceren.
Ik heb op dit moment een 'luxe' positie als thuiswonende met een prima salaris. Naast mijn vaste kosten en een vast spaarbedrag is er maandelijks 500 euro beschikbaar. Daarnaast heb ik nog een extra variabel inkomen.
Dit kan uiteraard gaan veranderen mocht ik uiteindelijk op mijzelf ga wonen. Gezien mijn huidige financiële situatie verwacht ik wel dat die 500 euro per maand haalbaar blijft.
Mijn huidige portefeuille ziet er zo uit: (ten tijde van berekenen, van het weekend)
Bij de Giro €1171.99 en BND €326
VWRL : €648.55 = 43.29%
Shell: €156.98 = 10.48%
Virgin Galactic: €225.08 = 15.02%
Galapagos: €141.36 = 9.44%
Zoals je ziet ben ik in het bezit van 2 aandelen galapagos
. Deze had ik gekocht met een GAK van 160 euro. Dus die staat nu aardig in de min. Aangezien ik voor de lange termijn beleg maak ik mij nog geen zorgen, zal de komende 30 jaar vast nog wel omhoog gaan.
Ondanks Galapagos staat mijn totale portefeuille een paar tientjes in de min, de rest heeft het dus redelijk omhoog getrokken.
Op dit moment alvast 3 vragen.
Obligaties, is dat nog relevant?
Galapagos, ik zit te denken om mijn GAK te verlagen door binnenkort 1 aandeel erbij te kopen. Hierdoor zou ik toch eerder in de plus moeten komen aangezien mijn GAK verlaagd word?
Zit nog te denken om de verdeling aan te passen. Mogelijk het percentage naar BND te verlagen naar 30%. Tips en ideeën?
Zo een heel verhaal, stiekem is dit uitdenken en uitzoeken ook wel leuk. Nog wel redelijk lastig allemaal en ik heb ook nog een hoop te leren
Nu ben ik er serieus naar aan het kijken. Inmiddels dus ook bezig om een beleggingsplan te maken.
Doel is om eerder met pension te kunnen, en / of een leuk zakcentje te hebben voor later.
Is natuurlijk afhankelijke hoe mijn situatie op dat moment is.
Dit wil ik bewerkstelligen door te gaan beleggen voor de lange termijn, wat makkelijk kan oplopen richting de 30 jaar.
Daarnaast wil ik beleggen via 2 verschillende manieren; beleggen via Brand New Day met een beleggingsrekening en beleggen via de Giro.
Bij Brand New Dat hoef ik natuurlijk zelf niks te doen afgezien van wat geld te storten.
De keuze om ook via de Giro te beleggen is, voornamelijk, om in bepaalde markten te gaan beleggen, alzal het grootste gedeelte van de beleggingen bij de Giro in goed gespreide ETF's plaatsvinden.
Bij Brand New Dat heb ik op het moment een verdeling van 70% aandelen en 30% obligaties.
Obligaties vind ik nog een beetje een lastig onderdeel, ik kan eigenlijk niet goed inzien of dat deze tijd nog een handige belegging is. Ik weet dat het een laag risico heeft en in dat opzicht is het een goede manier om het risico te spreiden en te verkleinen. Maar als obligaties een erg laag rendement hebben kies ik liever, zeker met het oog naar de lange termijn, voor een kleinere percentage obligaties of zelf helemaal niks.
Bij de Giro ga ik dus een groot gedeelte in goed gespreide ETF's beleggen, dit vormt dus de basis.
Daarnaast wil ik mij gaan focussen op bepaalde markten door ETF's en losse aandelen in deze markten te kopen.
Op dit moment heb ik de volgende verdeling in gedachten:
40% Naar BND waarvan 70% in index fondsen word belegd en de overige 30% in obligaties (?)
60% Naar de Giro, daarvan 80% in ETF's waarvan 80% in gespreide wereld index ETF's en 20% in ETF's in specifieke markten.
van die 60% naar de giro wil ik 20% gaan beleggen in losse aandelen.
Uiteindelijk komt dit neer op de volgende verdeling:
62.8% wereld gespreide beleggingen
12% obligaties
24.8% in 'specifieke markten'.
Zeker in de opbouwfase zal dit niet altijd gehandhaafd worden, de bedoeling is om 1x per jaar te evalueren en eventueel te gaan herbalanceren.
Ik heb op dit moment een 'luxe' positie als thuiswonende met een prima salaris. Naast mijn vaste kosten en een vast spaarbedrag is er maandelijks 500 euro beschikbaar. Daarnaast heb ik nog een extra variabel inkomen.
Dit kan uiteraard gaan veranderen mocht ik uiteindelijk op mijzelf ga wonen. Gezien mijn huidige financiële situatie verwacht ik wel dat die 500 euro per maand haalbaar blijft.
Mijn huidige portefeuille ziet er zo uit: (ten tijde van berekenen, van het weekend)
Bij de Giro €1171.99 en BND €326
VWRL : €648.55 = 43.29%
Shell: €156.98 = 10.48%
Virgin Galactic: €225.08 = 15.02%
Galapagos: €141.36 = 9.44%
Zoals je ziet ben ik in het bezit van 2 aandelen galapagos
Ondanks Galapagos staat mijn totale portefeuille een paar tientjes in de min, de rest heeft het dus redelijk omhoog getrokken.
Galapagos, ik zit te denken om mijn GAK te verlagen door binnenkort 1 aandeel erbij te kopen. Hierdoor zou ik toch eerder in de plus moeten komen aangezien mijn GAK verlaagd word?
Zit nog te denken om de verdeling aan te passen. Mogelijk het percentage naar BND te verlagen naar 30%. Tips en ideeën?
Zo een heel verhaal, stiekem is dit uitdenken en uitzoeken ook wel leuk. Nog wel redelijk lastig allemaal en ik heb ook nog een hoop te leren
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Het is toch voor een EU burger niet toegestaan om een beleggings account te hebben in de UK?TheDeuce schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:36:
Gaat dit niet voor problemen zorgen in de toekomst?
Via Hongkong beurs ben je bij IB 12 hongkong dollard kwijt + wat extra's. Dat is circa € 1,28 + wat extra.Deveon schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
[...]
Op NYSE ben je klaar voor $0,35 + wat extra. Een stuk goedkoper.
https://www.interactivebr...dex.php?f=48059&p=stocks2
Mij maakt het ook niet zo veel uit. Andere (en meer) uitsluitingen kan wat 'tracking error' verschil veroorzaken, maar verder zijn de lagere kosten bij NN (met de juiste fondsen) wel fijn. Ik was met NT begonnen bij de bank, en leg momenteel voor world en em bij NN in (smallcap nog wel via NT bij de bank). Vond het verschil niet de moeite om bestaande beleggingen om te zetten en heb zo ook iets minder bank/broker risico als een van beide onderuit gaat en de fondsen/rekeningen enige tijd klem komen te zitten.Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:08:
Wat is jullie kijk op de verschillen tussen NT World + NT EM en NN Enhanced + NN Enhanced EM? Over beide varianten lees ik dat er wordt belegd in duurzame bedrijven en ook dat er bij NN meer uitsluitingen zijn. Dit laatste vind ik niet noodzakelijk goed of slecht, een en ander hangt denk ik ook af van persoonlijke voorkeur. Mogelijk dat het vanuit risicospreiding perspectief interessant kan zijn om in beide mee te gaan.
Denk dat overwegingen als vertrouwen in beide instellingen misschien meer meespelen bij de keuze dan de details op uitsluitingen en kosten.
Ha, ik ga het lekker opgebruiken hoorpirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:21:
[...]
Of om 30-60 jaar lang dividend te ontvangen en ze daarna in de erfenis achter te laten.
Ik hoor wel vaker mensen die zeggen dat je gewoon moet holden, maar er is toch een moment dat je ooit casht, jij of je nabestaanden. Stel dat je dat net eind maart 2020 van plan was, wat dan? Geldt het advies dan nog steeds of zouden je plannen dan toch on hold moeten staan?
Indien je dan toch even zou moeten wachten dan hebben we het dus toch niet meer over puur holden maar ook over een extern aspect (zoals timing, of i/h algemeen gokken dat het weer omhoog gaat).
Ja, dat self-fulfilling gedeelte is ook interessant, o.a. ook weer omdat mensen weten dat het self-fulfilling is. Dan is het uiteindelijk de kunst om dat in te schatten en om niet te hebberig te zijn.Xanaroth schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:17:
[...]
TA heeft zeker waarde, mits goed toegepast. Dus ook kijken naar momentum, macro-economie, sector-economie, agenda, surprise factors, weerstanden, etc. Deels ook self-fulfilling; iedereen rond daytrade/TA kijkt naar hetzelfde, dus wat een toeval het blijft netjes binnen de lijntjes met op dezelfde waardes (ver)kopen - mits er geen nieuwe invloed van buitenaf komt.
Klopt, je kunt een stuk stijging missen hierdoor. De vraag is alleen of deze koers vastgehouden wordt, of dat het binnen een paar dagen weer lager staat, en ook hoeveel lager het dan staat. ING is op dagelijkse basis ook niet zo volatiel als Enphase, wat enorme stijgingen en dalingen op één dag laat zien met grote regelmaat.Maakt niet uit wat voor TA je gebruikt, je kan op zo'n enorme onverwachte uitslag enorm nat gaan als je niet tijdig je limieten bijstelt. Had je lekker ING sell order op 8 a 8,2, om rond 7,5-7,8 in te kopen... Pak je af en toe paar procent op TA, maar mis je +25% doordat je sellorder door ging vrijdag. Helaas pindakaas.
Dat ING dividenden uitkeert maakt het ook ingewikkelder om een goede strategie uit te kiezen. Een aantal aandelen houd ik ook voor dividend en daar kom ik ook niet aan en die hold ik écht
Dit zijn een aantal aandelen waar ik op de lange termijn niet echt in geloof omdat ik denk dat banking steeds meer commodity wordt en er grote veranderingen aankomen in belastingen rondom vastgoed in de komende jaren/decennia. Ik doe dit dan ook alleen met aandelen waar ik zelf voldoende in geloof. Daar bovenop moet het aandeel dan ook een brede prijsbandbreedte en hoge volatiliteit laten zien die ook consistent al langere tijd te zien is om het geschikt te maken hiervoor.URW idem, kopen 60 en verkopen 65. Dan had je mooi bijgekocht op de rit naar 55, en sta je ineens 5-10% in de min. Dagen/weken zorgvuldig werk voor niks.
Maar bijvoorbeeld ook ABN, eerst afgestraft maar loopt vandaag door macro-economisch/sector invloeden weer vrolijk op (net als ongeveer elke andere EU financial) en deels ook meeliften op broertje ING.
En ja, ik heb idd ook Enphase aangekocht op $205 waarna het nog flink verder daalde (toen nog extra bijgekocht trouwens). Daarna is het echter weer naar $229 gegaan. Maar dat komt ook echt vanwege de hoge volatiliteit. Het grootste risico zou zijn dat de resultaten echt slecht waren, maar zelfs dan hou je gewoon vast en worst case verandert het aandeel in iets dat je holdt ipv dat je ermee stunt.
Dat geloof ik, maar ik denk wel dat het sterk afhangt van over welk aandeel je het hebt.Dus isoleren heeft geen zin van 1 specifiek aspect, zoals alleen de Bollinger. Daytrade en TA is eerder bijna net als short gaan, vereist heel veel tijd en constant monitoren van het nieuws om er echt goed in te zijn. Wanneer (en waarom) gaat een waarde uiteindelijk buiten het plaatje en hoe reageer je daar tijdig op.
Ik ben ook wel benieuwd hoe jij kijkt naar wat ik helemaal bovenaan deze post zeg over het verkoopmoment bij buy-and-hold, voor het gemak even bij aandelen zonder dividend dan, want die moet je ooit toch sellen om je winst te maken.Wat betreft buy-n-hold, is heel andere beleg methode. En die heet Buy-n-hold, niet buy-hold-sell, voor een reden. 10-20-40 jaar vasthouden voor het dividend, of pas verkopen na dergelijke periode wanneer je het geld echt ergens voor nodig hebt. Vaak gecombineerd met 1 vast aankoopmoment per maand/kwartaal en verder praktisch negeren.
Compleet tegenovergestelde van daytrading en TA. Waar je juist puur op de koers/sentiment af gaat met korte ritjes kijkt buy-n-hold eigenlijk totaal niet naar de dagbeweging/sentiment maar juist de long-term prospects van een bedrijf.
Obligaties (in ieder geval betrouwbare staats) zijn tegenwoordig inderdaad punt van discussie door het slechte / negatieve rendement. Als consument met niet al te hoog vermogen kun je dat dan beter op een spaarrekening of deposito zetten. Bovendien heb je met obligaties in fondsen nu ook koersrisico als de rente gaat stijgen.thijsco19 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:04:
Je GAK aanpassen en daardoor 'winst' halen is jezelf voor de gek houden. Je hebt die aandelen 'hoog' gekocht, daar verandert een GAK niets aan als je bijkoopt. Om te beslissen of je bijkoopt (pf verkoopt) moet je eigenlijk gewoon naar de huidige koers kijken en of je die gerechtvaardigd vindt. Het is makkelijk om te denken dat de beurs op lange termijn omhoog gaat en dat dus ook voor een los aandeel geldt. Niets is echter minder waar. Individuele aandelen kunnen erg hard omhoog en omlaag gaan. De beurs als geheel (via je indexfondsen) middelen die volatiliteit een stuk uit. Galapagos kan ook gewoon best failliet gaan, en dan is het niks meer waar en komt het ook niet meer terug op je hogere koers.Galapagos: €141.36 = 9.44%
Zoals je ziet ben ik in het bezit van 2 aandelen galapagos. Deze had ik gekocht met een GAK van 160 euro. Dus die staat nu aardig in de min. Aangezien ik voor de lange termijn beleg maak ik mij nog geen zorgen, zal de komende 30 jaar vast nog wel omhoog gaan.
Verlies nemen is niet altijd makkelijk (loss aversion) maar kan wel de juiste beslissing zijn. Als je echt denkt dat het weer omhoog gaat (waarom? Niet omdat de koers eerder hoger was!) dan kan je gerust bijkopen.
Nog een tip: houdt vooral in de gaten hoe je indexfonds(en) presteren ten opzichte van je losse aandelen. Dan kun je zien of je zelf beter bent in selecteren, en hoeveel harder dat op en neer gaat (of niet).
Kijk maar eens in het FO (Financiele Onafhankelijkheid) topic. Wanneer je stopt met werken, ga je stukjes van je portefeuille verkopen en daar betaal je de rekeningen van. Ten minste, als je geen dividenden ontvangt of de dividenden niet hoog genoeg zijn.Sorcerer8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:28:
[...]
Ha, ik ga het lekker opgebruiken hoor
Ik hoor wel vaker mensen die zeggen dat je gewoon moet holden, maar er is toch een moment dat je ooit casht, jij of je nabestaanden. Stel dat je dat net eind maart 2020 van plan was, wat dan? Geldt het advies dan nog steeds of zouden je plannen dan toch on hold moeten staan?
[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 15-02-2021 21:50 ]
Nee. Zeker niet als je een horizon van 30 jaar hebt. Het is geldverspilling.thijsco19 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:04:
Nee... Je verliest alleen 50% meer geld bij verdere koersdaling. Alleen doen als je serieus gelooft dat dat bedrijf weer flink zal gaan stijgen.Galapagos, ik zit te denken om mijn GAK te verlagen door binnenkort 1 aandeel erbij te kopen. Hierdoor zou ik toch eerder in de plus moeten komen aangezien mijn GAK verlaagd word?
Ik zou 1 broker pakken en 1 ETF. Je hebt een klein vermogen. En de vaste kosten wegen zwaar op je rendement.Zit nog te denken om de verdeling aan te passen. Mogelijk het percentage naar BND te verlagen naar 30%. Tips en ideeën?
Zo een heel verhaal, stiekem is dit uitdenken en uitzoeken ook wel leuk. Nog wel redelijk lastig allemaal en ik heb ook nog een hoop te leren![]()
BND rekent enorm hoge kosten voor een beleggingsrekening. Ik zou die zsm opzeggen.
Ook je andere losse aandelen zou ik verkopen. Met een investering van een paar honderd euro is het totaal de moeite niet waard om fatsoenlijke research te doen in een bedrijf. En zonder research beleggen is een goede manier om je geld kwijt te raken.
Waar je het beste een rekening kan hebben voor je gespreide ETF kun je hier kijken: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Als je >€10.000 hebt wordt het misschien de moeite waard om daar 25% van te pakken en 1 aandeel uit te zoeken van een bedrijf waarvan je verwacht dat het over 5-10 jaar minstens 10x zoveel waard wordt (zeker geen shell dus).
@Sorcerer8472 Tja, je kan verkopen, maar wat ga je dan met je geld doen? Op een spaarrekening zetten? Beleggen doe je met geld dat je niet nodig hebt, en het liefst met geld dat je de komende 30 jaar niet nodig hebt. Als morgen de AEX of S&P500 naar 0 zakken en daar 30 jaar op blijven staan, heb je dan een probleem? Of ga je gewoon door met leven alsof er niks aan de hand is? Los vd onwaarschijnlijkheid van dit scenario (al heb ik ondertussen wel geleerd dat ook zeer ondenkbare scenarios zeer waar kunnen worden) en dat ik flink zou bijkopen, als je het geld over een paar jaar nodig hebt als je gaat verhuizen/kinderen krijgt/kinderen die gaan studeren/etc dan neem je best een risico. Als je het geld echt helemaal nergens voor nodig hebt, waarom zou je dan verkopen? Herbalanceren of sector roulatie daargelaten. Het weg laten rotten door inflatie en VRH is ook zonde.
Persoonlijk is het voor mij een potje om eerder te stoppen met werken. Ik zit met > 100k op de beurs, als het morgen weg is, jammer, maar dat was het dan ook. Natuurlijk heb ik liever dat het x10 gaat, maar ik eet er echt geen boterham minder om als het verdampt. Betekent dat ik een jaartje langer door moet werken. Het zij zo. Ik heb best leuk werk en het verdient lekker, er zijn ergere dingen in het leven. Materieel heb ik alles wat ik wil, dus wat zou ik er anders mee moeten dan het laten renderen zodat het naar alle waarschijnlijkheid nog meer wordt? Hypotheek aflossen levert ook niks op en daar zit ook al een paar ton in. Mn dak ligt al vol met 40 zonnepanelen met gigantische overproductie. Ik heb nog geen inbouwzwembad in m'n tuin, maar dat is omdat ik jonge kinderen heb die nog niet kunnen zwemmen. Tegen de tijd dat ze dat wel kunnen zie ik dan wel of ik dat de moeite en kosten waard vind. Huurappartementen kopen is een optie, maar dat is ook werk en alle eieren in 1 mandje stoppen. Dan blijft alleen een spaarrekening/deposito en de beurs over. Ik heb al een noodfonds voor ruim 1 jaaruitgave cash als buffer op een spaarrekening staan, meer is overkill. Bij de beurs heb je in ieder geval nog kans op rendement.
Twee weken terug heb ik een groot deel verkocht met het idee dat de huidige markt overgewaardeerd is. Na een weekje aan de zijlijn te hebben gestaan ben ik weer ingestapt, deze keer een andere verdeling die ik minder overgewaardeerd vind en hopelijk iets bestendiger is tegen een neerwaartse trend, maar waar nog veel opgaand potentieel in zit als er verder herstel komt vd economie. En om heel eerlijk te zijn: ik had ook geen zin om extra spaarrekeningen te openen om nog onder het depositogarantiestelsel te blijven vallen... Luxeproblemen
Dus om op je vraag terug te komen: verkopen is vooral als je je portefeuille wilt herbalanceren of het in andere assets wilt stoppen. Tot die tijd laat je het staan en zie je wel wat het doet. Je hebt altijd nog het dividend (meestal).
Persoonlijk is het voor mij een potje om eerder te stoppen met werken. Ik zit met > 100k op de beurs, als het morgen weg is, jammer, maar dat was het dan ook. Natuurlijk heb ik liever dat het x10 gaat, maar ik eet er echt geen boterham minder om als het verdampt. Betekent dat ik een jaartje langer door moet werken. Het zij zo. Ik heb best leuk werk en het verdient lekker, er zijn ergere dingen in het leven. Materieel heb ik alles wat ik wil, dus wat zou ik er anders mee moeten dan het laten renderen zodat het naar alle waarschijnlijkheid nog meer wordt? Hypotheek aflossen levert ook niks op en daar zit ook al een paar ton in. Mn dak ligt al vol met 40 zonnepanelen met gigantische overproductie. Ik heb nog geen inbouwzwembad in m'n tuin, maar dat is omdat ik jonge kinderen heb die nog niet kunnen zwemmen. Tegen de tijd dat ze dat wel kunnen zie ik dan wel of ik dat de moeite en kosten waard vind. Huurappartementen kopen is een optie, maar dat is ook werk en alle eieren in 1 mandje stoppen. Dan blijft alleen een spaarrekening/deposito en de beurs over. Ik heb al een noodfonds voor ruim 1 jaaruitgave cash als buffer op een spaarrekening staan, meer is overkill. Bij de beurs heb je in ieder geval nog kans op rendement.
Twee weken terug heb ik een groot deel verkocht met het idee dat de huidige markt overgewaardeerd is. Na een weekje aan de zijlijn te hebben gestaan ben ik weer ingestapt, deze keer een andere verdeling die ik minder overgewaardeerd vind en hopelijk iets bestendiger is tegen een neerwaartse trend, maar waar nog veel opgaand potentieel in zit als er verder herstel komt vd economie. En om heel eerlijk te zijn: ik had ook geen zin om extra spaarrekeningen te openen om nog onder het depositogarantiestelsel te blijven vallen... Luxeproblemen

Dus om op je vraag terug te komen: verkopen is vooral als je je portefeuille wilt herbalanceren of het in andere assets wilt stoppen. Tot die tijd laat je het staan en zie je wel wat het doet. Je hebt altijd nog het dividend (meestal).
Welke nieuwsbronnen volgen jullie voordat jullie in iets beleggen?
Ik zoek een betrouwbaar site die geen onzin dingen deelt.
Ik zoek een betrouwbaar site die geen onzin dingen deelt.
@ThaddeusX Geen specifieke nieuwsbron. Je kan ook beter niet op nieuws handelen imo. Als je een specifiek aandeel bekijkt, kom je al een heel eind met de press releases / investor relations sectie op de betreffende website.
De rest van je post kan ik volgen, dit niet. Je gaat niet met 25% van je portefeuille een flinke gok nemen. Maal 10 in 5-10 jaar betekent 25-60% rendement, elk jaar. Dat is zeer onwaarschijnlijk en de kans dat je mis gokt is gigantisch. Dan kun je net zo goed naar het casino gaan en bij de roulette tafel 3x op nummer 17 inzetten. Ik acht de kans op 1x 17 vd 3 pogingen hoger dan dat iemand een aandeel kiest dat even x10 doet.RocketKoen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:53:
[...]
Als je >€10.000 hebt wordt het misschien de moeite waard om daar 25% van te pakken en 1 aandeel uit te zoeken van een bedrijf waarvan je verwacht dat het over 5-10 jaar minstens 10x zoveel waard wordt (zeker geen shell dus).
@thijsco19 Met zulke bedragen zou ik bij VWRL oid blijven bij De Giro zodat je geen transactiekosten hebt.
Op een order van 5k valt 5 euro kosten niet op, op een order van 100 euro kost je dat 10% rendement (aan- en verkoop). Daarnaast wil je spreiden en niet een groot deel in 1 bedrijf steken.
Op een order van 5k valt 5 euro kosten niet op, op een order van 100 euro kost je dat 10% rendement (aan- en verkoop). Daarnaast wil je spreiden en niet een groot deel in 1 bedrijf steken.
Mwoah, ik ben het er wel mee eens, al leg ik de lat nog veel hoger. Als je bijv. 1000 euro te beleggen hebt, dan moet je een absurde outperformance behalen voordat je due diligence het waard is geweest, als je de boel omrekent naar een uurloon.pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:35:
[...]
De rest van je post kan ik volgen, dit niet. Je gaat niet met 25% van je portefeuille een flinke gok nemen. Maal 10 in 5-10 jaar betekent 25-60% rendement, elk jaar. Dat is zeer onwaarschijnlijk en de kans dat je mis gokt is gigantisch. Dan kun je net zo goed naar het casino gaan en bij de roulette tafel 3x op nummer 17 inzetten. Ik acht de kans op 1x 17 vd 3 pogingen hoger dan dat iemand een aandeel kiest dat even x10 doet.
Voor mij ligt de grens om in individuele aandelen te klooien ergens in de 6 digits voor de komma, met een grens van 10% per positie. Dan zit je dus voor 10.000-100.000 in een aandeel. Moet ik wel bij zeggen dat ik dan picks zou nemen met een stuk lager risico dan je hier voorbij ziet komen. Bijv. een upside van ~10% die in <1 jaar materialiseert of enkele tientallen procenten tot zeg 100% op een termijn van enkele jaren i.c.m. beperkte downside. Dat kan zich in een prima uurloon vertalen.
Edit: ik lees de post nu nog een keer en om bij 10.000 gelijk 25% in 1 aandeel te gooien is ook wel een beetje dol.
[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 15-02-2021 22:46 ]
Ik zou nooit griekse obligaties kopen. Een 25 jarige bond levert 1,221% op ....TechLight schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:44:
[...]
Obligaties (in ieder geval betrouwbare staats) zijn tegenwoordig inderdaad punt van discussie door het slechte / negatieve rendement. Als consument met niet al te hoog vermogen kun je dat dan beter op een spaarrekening of deposito zetten. Bovendien heb je met obligaties in fondsen nu ook koersrisico als de rente gaat stijgen.
http://www.worldgovernmentbonds.com/country/greece/
Zolang Griekenland in de EU blijft is er niks aan de hand, maar als deze uit de EU om wat voor reden dan ook stapt zal de rente sky high gaan.
Ik heb een aantal bio pharma aandelen en moet zeggen dat ik niet echt enthousiast ben. Galapagos zit een redelijk verlies op. Biogen en mylan (is overgenomen) staan ook wat op verlies. Heb deze weggedaan omdat ik denk dat het pas na zeer lange termijn beter zal worden. Daar ga ik niet op wachten.thijsco19 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:04:
Zoals je ziet ben ik in het bezit van 2 aandelen galapagos. Deze had ik gekocht met een GAK van 160 euro. Dus die staat nu aardig in de min. Aangezien ik voor de lange termijn beleg maak ik mij nog geen zorgen, zal de komende 30 jaar vast nog wel omhoog gaan.
Zo een heel verhaal, stiekem is dit uitdenken en uitzoeken ook wel leuk. Nog wel redelijk lastig allemaal en ik heb ook nog een hoop te leren![]()
Galapagos laat ik nog staan.
Ik begin niet weer aan biopharma. Ik kocht ze met de gedachten van dat de vergrijzing toeneemt.
Met al die patenten en nieuwe medicijnen heb ik het idee dat deze bedrijven het van nieuwe producten moeten hebben. Dan knallen ze wel. Maar dat mag ook wel, gezien de koers hiervoor vaak jaren lang niet echt goed is.
En dan ook nog een aandeel uit kunnen kiezen dat x10 doet in 5-10 jaar. Dat gaat bijna niemand lukken, beetje goed gokken in het casino is simpeler.Longcat schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:43:
[...]
Edit: ik lees de post nu nog een keer en om bij 10.000 gelijk 25% in 1 aandeel te gooien is ook wel een beetje dol.Ik bedoel meer dat het onder de 10.000 zeker de moeite niet waard is om in individuele aandelen te klooien.
10% per jaar is een mooi target, meer is leuk maar betekent een hogere volatiliteit die ook tegen je kan werken. Daarom spreiding.
Als je een mandje van 20 aandelen pakt van zeg 5k per stuk, dan ben je al veel risico kwijt. Met 20 aandelen kun je prima meerdere sectoren en regio's afdekken. Dan heb je effectief een mini ETF met relatief lage TER en geen dividendlek nagebootst. Met minder aandelen gaat je volatiliteit omhoog, en met lagere bedragen gaan je transactiekosten een grotere rol spelen.
Wat je zegt klopt in principe natuurlijk wel, maar het argument van "geld dat je niet nodig hebt" vind ik ook altijd zo kort door de bocht. Als je het niet nodig hebt, waarom dan niet weggeven aan een goed doel? Het idee is natuurlijk dat je van zins bent dat geld uiteindelijk wel degelijk uit te geven voor eigen gewin, en dan met het idee dat het meer waard is geworden door je beleggingen. Je moet geen risico lopen dat je niet kunt of wilt dragen, en tegen jouw maximaal aanvaardbare risico zoek je het maximale rendement. Het risico dat je later geen cent te makken hebt omdat je belegging compleet door het putje zijn gegaan (en je aan pensioen/AOW niet genoeg hebt) is ook een risico, waar je misschien nu dan niet acuut een probleem door zou krijgen, maar later mogelijk wel. Dat is dan ook de reden dat je met het "geld dat je niet nodig hebt" niet gewoon het casino instapt en alles op zwart gooit (of nummer 7, waarom niet, veel meer winst), of minder dramatisch, alles in TSLA investeert omdat Elon naar Mars gaat.pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:28:
Beleggen doe je met geld dat je niet nodig hebt, en het liefst met geld dat je de komende 30 jaar niet nodig hebt. Als morgen de AEX of S&P500 naar 0 zakken en daar 30 jaar op blijven staan, heb je dan een probleem? Of ga je gewoon door met leven alsof er niks aan de hand is?
Dat is niet zonde maar een redelijk goed te voorspellen negatief rendement. Afhankelijk van je risiconiveau kan dat nog steeds beter zijn dan de alternatieven. Het is voor de beurs ook simpel zat om flink onder dat rendement te gaan zitten -- sterker nog, dat doemscenario draag je zelf aan. In hoogconjunctuur is het altijd makkelijk om te roepen dat het zo zonde is om niet te beleggen... maar er zijn periodes waarin het zonde is om wel te beleggen. Het is alleen wat moeilijk om een goed opgepoetste glazen bol te hebben, dat wel -- het welbekende "time in the market beats timing the market".Het weg laten rotten door inflatie en VRH is ook zonde.
Om wat perspectief te geven: voor mij is het ook een potje om eerder te stoppen met werken, en voor mij zijn er weinig dingen erger in het leven dan het idee dat ik nog langer moet werken (echte rampen als ernstig ziek worden of een ongeluk krijgen even daargelaten natuurlijk). Ik heb dus niet het "hoppetee, zo gewonnen zo geronnen, ik heb toch nog brood dus wat boeit het" idee. Betekent dat dat ik angstvallig probeer te voorspellen wanneer ik uit moet stappen? Nee, natuurlijk niet, maar dat komt omdat ik de risico's en het verwachte rendement afgewogen heb en weet dat de market timen nogal lastig is. Dat zijn wat mij betreft veel sterkere argumenten dan "je hebt het toch niet nodig" en "inflatie is zo zonde".Persoonlijk is het voor mij een potje om eerder te stoppen met werken. Ik zit met > 100k op de beurs, als het morgen weg is, jammer, maar dat was het dan ook. Natuurlijk heb ik liever dat het x10 gaat, maar ik eet er echt geen boterham minder om als het verdampt. Betekent dat ik een jaartje langer door moet werken. Het zij zo. Ik heb best leuk werk en het verdient lekker, er zijn ergere dingen in het leven.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
ASML staat All time high, maar volgens mij gaat dat bedrijf nog wel 100x over de kop voordat het slechter gaat? 100% marktaandeel in chipovens? Is dat gepatenteerd of zijn er gewoon nog geen concurrenten?
100x over de kop? De market cap is nu al 250 mld usd.....MagniArtistique schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:33:
ASML staat All time high, maar volgens mij gaat dat bedrijf nog wel 100x over de kop voordat het slechter gaat? 100% marktaandeel in chipovens? Is dat gepatenteerd of zijn er gewoon nog geen concurrenten?
Dat wordt dus 11x Apple?
[ Voor 3% gewijzigd door DIJK op 15-02-2021 23:40 ]
Er zijn meer mensen die dat zeggen, maar ik heb nog geen onderbouwing met cijfers gezien. Heb je die?Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:26:
Is deze indicator niet achterhaald (Althans gedeeltelijk)? GDP kijkt alleen naar de productie binnen de landsgrenzen. Maar zijn er nu niet veel S&P500 bedrijven die een deel van hun productie buiten de VS hebben zitten? Dit kan m.i. een vertekend beeld geven.
De GNI (Gross National Income) laat een niet veel anders beeld zien dan de GDP:
https://siblisresearch.com/data/market-cap-to-gdp-ratios/
Je kunt als multinational allerlei boekhoudkundige en fiscale truuks toepassen en met geld schuiven. Het kan theoretisch invloed hebben, maar een enorm sterke stijging in een kort tijdsbestek zoals we nu zien is m.i. niet toe te schrijven aan iets anders dan de omhoog schietende waardering van de aandelen op de S&P 500.
Bij Tastyworks kun je wel Amerikaanse ETFs kopen zonder dat je 500k vermogen hebt.Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:27:
Mijn Saxo account is goedgekeurd!
NN is meestal iets goedkoper maar heeft meer uitsluitingen. Op lange termijn gaat het mi. om kleine verschillen.Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:08:
Als je je vermogen wil spreiden over meerdere brokers/banken dan heeft het wel nut om beide te nemen.
Ah kijk, ik kon er zelf even niet opkomen welke maatstaf je nodig had. Maar het verbaasd me wel dat dat verschil zo klein is tussen GNI en GDP.mrmrmr schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 01:12:
[...]
Er zijn meer mensen die dat zeggen, maar ik heb nog geen onderbouwing met cijfers gezien. Heb je die?
De GNI (Gross National Income) laat een niet veel anders beeld zien dan de GDP:
https://siblisresearch.com/data/market-cap-to-gdp-ratios/
Je kunt als multinational allerlei boekhoudkundige en fiscale truuks toepassen en met geld schuiven. Het kan theoretisch invloed hebben, maar een enorm sterke stijging in een kort tijdsbestek zoals we nu zien is m.i. niet toe te schrijven aan iets anders dan de omhoog schietende waardering van de aandelen op de S&P 500.
Daarbij, Ik zie dat vanaf 2014 de verhouding al ver boven de 100% ligt, maar ik heb niet het idee dat de markt anno 2014 echt overgewaardeerd was. Heb jij hier een antwoord op? (Ik ben een ontzettende leek nog over de Buffett indicator en wanneer iets wel/niet overvalued is
-
Zijn er mede-tweakers die ook niet kunnen inloggen op hun ING beleggingsrekening via het online portal of de app?
Een vraag/opmerking die ongetwijfeld al voorbij gekomen is.
Met de push naar meer en meer electrische wagens, lijkt het me misschien zinniger om in te spelen op de grondstoffen die nodig zijn voor het bouwen van die wagens, dan de autofabrikanten zelf.
/f/image/6J7X8caqjmZf97UQiFx6zHJv.png?f=fotoalbum_large)
Ik zag deze voorbijkomen, dit voorbeeld gaat specifiek over Tesla, maar zal ongetwijfeld opgaan voor alle fabrikanten. Iemand die de grondstoffensector een beetje kent ivm mijnbedrijven die vooral in Cobalt, Lithium of Grafiet doen? Ik ken de grondstoffen markt volledig niet, dus misschien dat ik er dan maar wegblijf, maar ik ga me komende dagen/week toch eens inlezen.
Met de push naar meer en meer electrische wagens, lijkt het me misschien zinniger om in te spelen op de grondstoffen die nodig zijn voor het bouwen van die wagens, dan de autofabrikanten zelf.
/f/image/6J7X8caqjmZf97UQiFx6zHJv.png?f=fotoalbum_large)
Ik zag deze voorbijkomen, dit voorbeeld gaat specifiek over Tesla, maar zal ongetwijfeld opgaan voor alle fabrikanten. Iemand die de grondstoffensector een beetje kent ivm mijnbedrijven die vooral in Cobalt, Lithium of Grafiet doen? Ik ken de grondstoffen markt volledig niet, dus misschien dat ik er dan maar wegblijf, maar ik ga me komende dagen/week toch eens inlezen.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Desondanks dat ik niet geloof in de waarde van het aandeel Tesla zeggen deze cijfers ons vrij weinig. Het gevaar van dergelijke cijfers is dat deze worden opgemaakt met behulp van de kennis van gisteren. Grote innovaties vinden vaak plaats bij schaarste. Er wordt meer budget vrij gemaakt op zo'n moment om op zoek te gaan naar alternatieven. Misschien hebben we straks geen cobalt meer nodig en kunnen we deze grondstof vervangen door woestijnzand. Uiteraard is dit geen serieus alternatief maar je snapt het principe.Jebus4life schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:28:
[Afbeelding]
Sorry! Er gaat iets mis.r_schoute schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:28:
Zijn er mede-tweakers die ook niet kunnen inloggen op hun ING beleggingsrekening via het online portal of de app?
Probeer opnieuw
[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 16-02-2021 09:41 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Lange termijn is de verwachting wel dat dit plaatje er heel anders uit gaat zien naarmate autonoom rijden grootschaliger gaat worden. Als auto's ervoor zorgen dat ze veilig door het verkeer manouvreren ipv mensen zal het aantal ongelukken drastisch afnemen en daarmee ook de noodzaak voor zware kreukelzones. Auto's zullen daarna vooral uit plastics of composits gemaakt worden.Jebus4life schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:28:
[Afbeelding]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Natuurlijke fibers is dan ook iets om naar te kijken (Vlas/flax bijv.). Daar wordt ook al mee getest binnen de autoindustrie, maar nog vrij beperkt. Bedrijf als https://www.bcomp.ch/ is daar actief in.fsfikke schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:43:
[...]
Lange termijn is de verwachting wel dat dit plaatje er heel anders uit gaat zien naarmate autonoom rijden grootschaliger gaat worden. Als auto's ervoor zorgen dat ze veilig door het verkeer manouvreren ipv mensen zal het aantal ongelukken drastisch afnemen en daarmee ook de noodzaak voor zware kreukelzones. Auto's zullen daarna vooral uit plastics of composits gemaakt worden.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Straks? In de chinese mid-range model 3 worden vandaag al LiFePO4 batterijen zonder cobalt gebruikt, en ik vermoed dat de grootste groei wel in de goedkopere modellen zal zitten die dus voornamelijk dit soort batterijen zouden kunnen gebruiken.49euro schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:40:
[...]
Misschien hebben we straks geen cobalt meer nodig en kunnen we deze grondstof vervangen door woestijnzand.
Dit topic is gesloten.