Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.363 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, totaal niet.

Het verhaal van Musk dat die tijdens de scale-up van Model 3 bijna failliet was, was een marketing truc om symphatie te winnen. Musk had makkelijk meer geld op kunnen halen als hij dat wilde.

Nee 60 after split was in maart 2020 toen de fabriek even dicht was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor beide gevallen denk ik dat het makkelijk praten is achteraf.. Het is op de beurs niet gemakkelijk om in te schatten of je super goed bent of simpelweg geluk hebt.

Als ik het mij goed herinner was in maart niet duidelijk wanneer Shanghai weer open zou gaan en voor hoe lang Fremont dicht zou gaan. Er is daar best veel over in de media geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:30

yec

Deveon schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Voor lange termijn moet je een bedrijf in en out kennen, maar voor short moet je het nóg beter onderzoeken. Niemand waardeert Tesla op hun maandelijkse productiecijfers (25k afgelopen maand trouwens) dus snap eigenlijk niet waarom je daar een conclusie aan verbind. Wat haal jij uit die maandelijkse cijfers in een specifieke regio waar je een trend uit kan ontdekken? Tesla is namelijk bij veruit mijn grootste positie maar niets van wat ik lees maakt mij zorgen op de lange termijn waar Tesla op gewaardeerd wordt.
Verwacht je dan dat de prijs van Tesla nog boven de 1000 gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:35:
Veel mensen kennen mij nog dat ik riep dat Tesla een hele goede investering zou zijn op 60 (after split). Ik werd hier uitgemaakt als lid van de Tesla-kerk maar uiteindelijk bleek ik toch gelijk te hebben. :)

Dat gezegd te hebben, ik zie Tesla niet meer stijgen de komende jaren en vergeet ook niet dat Amazon -90% ging in 2001 voor hij weer terug ging naar de huidige koers.

Als Tesla de nieuwe Amazon is (wat ik wel denk) dan komt er waarschijnlijk een grote correctie aan. :)
Dat is ook de reden waarom Musk een steady stream van goed nieuws en innovatie laat zien, anders zou het idd gebeuren. De vraag is inderdaad wanneer dit nu gaat gebeuren, waarschijnlijk bij de grote correctie die ik pas op z'n vroegst eind dit jaar verwacht; tussendoor zijn er telkens positieve momenten zoals nieuwe stimulus checks, vaccins, winkels die weer open gaan... De klap komt pas als we naar normaal zijn en als dan blijkt dat er een economisch gat is. Wellicht kan retail die beleggingsgeld uit de markt wil halen om weer meer uitgaven te doen ook nog een rol spelen.

Ik heb Tesla net weer op de dip gekocht ($804, na eerder op $869 te hebben verkocht, staat nu ook weer verkooporder voor $870 oid klaar). Kijken of dat ook deze keer weer goed gaat ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
yec schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Verwacht je dan dat de prijs van Tesla nog boven de 1000 gaat?
Zeker, vorige maand was het nog maar de vraag of de Cybertruck dit jaar zou komen en tegen Joe noemde Elon Musk dat we ze kleinschalig aan het eind van het jaar konden verwachten. Dit naast de Model Y die in de VS een half jaar eerder kwam en idem met de Plaid Model S+ overtuigd mij we dat er meer positieve informatie bewust achtergehouden wordt voor stabiele aandeelkoers. Elon Musk kiest zijn woorden zeer zorgvuldig en het is wel eerder gebleken dat zijn woord keuze soms hints kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:52:
[...]

Zeker, vorige maand was het nog maar de vraag of de Cybertruck dit jaar zou komen en tegen Joe noemde Elon Musk dat we ze kleinschalig aan het eind van het jaar konden verwachten. Dit naast de Model Y die in de VS een half jaar eerder kwam en idem met de Plaid Model S+ overtuigd mij we dat er meer positieve informatie bewust achtergehouden wordt voor stabiele aandeelkoers. Elon Musk kiest zijn woorden zeer zorgvuldig en het is wel eerder gebleken dat zijn woord keuze soms hints kan geven.
Als dit zo is moeten ze in 8 maanden de fabriek in Texas bouwen die nog groter wordt dan Fremont. De CT zou namelijk in Texas gebouwd gaan worden. Ambitieus ;)

Er is ook een risico dat de SEC achter Musk aangaat voor zijn bitcoin play, sommige advocaten denken dat hij hier de wet heeft overtreden.

Als dat zo is, kunnen we een nieuwe FUD-saga verwachten wat de koers niet goed doet xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:45

Licko

ZVDK

Ik ben sinds kort begonnen met periodiek beleggen bij Fitvermogen. Ik merk nu op dat er een verschil zit tussen mijn portefeuille waarde en de eindwaarde die wordt weergegeven onder 'rendement' Op de site kan niet vinden waar dit aan ligt. Zijn er mensen hier (die beleggen via Fitvermogen) die me uit kunnen leggen waar dit verschil in zit?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54
pirke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:58:
Ter aanvulling: KLM lijdt een verlies per aandeel ter waarde van 2,5x de huidige koers... Technisch zijn die zo failliet als je maar kan zijn. Die staatssteun terugbetalen gaat meerdere decennia duren, uitgaande van 50 cent winst per aandeel per jaar...
Correct, zelfs pre-covid zou ik al geen AF-KLM long willen zitten. Een Airliner kost doorgaans alleen maar geld, is geen droge boterham in te verdienen. Echt een hele matige sector. En dan nog Fransen, die krijg je er namelijk bij. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
noslen schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Ja je hebt wel gelijk, maar de situatie gaat een keer veranderen en dan gaan we over naar een nieuwe cyclus. Ik verwacht ook alleen een crash op (US) tech. De aangepaste buffet indicator zit sinds deze maand boven dot com niveau en dit jaar voelt als de laatste sprint omhoog. Maar misschien is het dit keer toch anders? Wie weet.

De rente gaat een keer omhoog en dan komen de correcties. En die zullen gigantisch zijn voor sommige aandelen (-90% zoals hierboven aangegeven zou best kunnen).
US tech heb ik maar een hele kleine blootstelling aan, met de huidige koers-winst verhouding blijf ik daar ver weg.

Stijgende rente zijn zeer goed voor banken. Defensieve consumptiegoederen (Unilever, Coca Cola, etc) zijn relatief crisis bestendig. Beide staan relatief goedkoop nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je vindt een bijna ATH relatief goedkoop? (Unilever)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USK-t2R6F4UNm8DGnX1g4SOaWek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BSrLf4wWspU67oOwQ3Z2HfiK.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2021 20:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:52:

[Afbeelding]
Bah, wat een vreselijke grafiek! Die Y-as gaat nog door tot ver onder 0,00. En voor zo'n lange termijn wil je eigenlijk altijd een logaritmische schaal gebruiken. Liefst ook nog dividend-adjusted, maar ik snap dat dat misschien wel veel is om te vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09

Jebus4life

BE User

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:52:

[Afbeelding]
De koers kan nog 20% omhoog voor we de ATH bereiken. Bovendien is Unilever niet direct een groeiaandeel, maar een dividendaandeel in een defensieve sector. Dus dat is dan alvast niet enorm duur? ;)

***EDIT***
Wat is dan wel" goedkoop" te noemen momenteel is misschien een betere vraag. :9

[ Voor 7% gewijzigd door Jebus4life op 12-02-2021 21:06 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jebus4life schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:02:
[...]

De koers kan nog 20% omhoog voor we de ATH bereiken. Bovendien is Unilever niet direct een groeiaandeel, maar een dividendaandeel in een defensieve sector. Dus dat is dan alvast niet enorm duur? ;)

***EDIT***
Wat is dan wel" goedkoop" te noemen momenteel is misschien een betere vraag. :9
@Zr40 Fair punt, maar was meer om even mijn punt te maken.

Dat is dus de hele grap, er zijn maar heel weinig goedkope assets mede door alle QE, BTC, real estate, aandelen en gold, het is allemaal heel erg duur maar met alle stimulus heb je ook nog last van inflatie.

Damnit >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:28:
[...]

@Zr40 Fair punt, maar was meer om even mijn punt te maken.

Dat is dus de hele grap, er zijn maar heel weinig goedkope assets mede door alle QE, BTC, real estate, aandelen en gold, het is allemaal heel erg duur maar met alle stimulus heb je ook nog last van inflatie.

Damnit >:)
Asset prijzen stijgen wel, maar kijkend naar consumptie is er niet echt inflatie. Deels is dat natuurlijk omdat je belemmerd wordt in het uitgeven, bijvoorbeeld omdat je niet kan of hoeft te reizen (en daarmee zijn dus heel veel normale uitgaven overbodig). Daarnaast is er een sterke spaardrang, wat te verwachten is door demografische ontwikkelingen (Life-cycle hypothesis).

Vooral op basis van dat laatste verwacht ik dat de huidige trends (qua assetprijzen nog wel een decennia doorgaan). Neem dit interview met econoom Coen Teulings uit 2016:
Maarten: ‘Is de crisis definitief voorbij?’
Teulings: ‘Nee. De crisis heeft namelijk voor een groot deel te maken met demografie. Na de introductie van de pil in 1968 zijn de geboortecijfers wereldwijd fors gedaald. Tweeëntwintig jaar later, toen de generatie van 1968 zelf kinderen kreeg, daalden de geboorten met nog eens 30 procent. Vooral de Duitse cijfers zijn bikkelhard. Daar zijn de cohorten geboren voor 1968 twee keer zo groot als de cohorten die geboren zijn na 1990.’
https://www.maartenonline...-sparen-geld-moet-rollen/
En de vergelijking met Japan:
Maarten: ‘Zou de overheid zelf ook meer moeten uitgeven?’
Teulings: ‘Absoluut. Het geld dat wij met z’n allen sparen, moet namelijk ergens naartoe. Geld moet rollen. Het moet uitgegeven worden. Naarmate we meer sparen en we van gekkigheid niet meer weten in wat voor machine we het geld nu nog moeten investeren, is er uiteindelijk nog maar één oplossing. Namelijk dat de overheid zegt: “Geef het dan maar hier, dan geef ik het wel voor je uit en krijg je van mij een tegoedbon.” Want dat is wat een overheidsobligatie uiteindelijk is: een tegoedbon, gegarandeerd door de overheid. Daar worden wij allemaal wat zenuwachtig van, omdat we ons afvragen of de overheid dat later kan terugbetalen. Dat is ook terecht, want dat zal over twintig jaar, als er weinig werkenden en veel gepensioneerden zijn, een fors probleem geven. Maar het heeft ook geen zin om het brood dan maar te laten rotten. Iemand moet het opeten. Als niemand het vrijwillig wil doen, dan moet de overheid een handje helpen. De Europese Centrale Bank is aan de grens gekomen van wat zij kan bereiken. De rente kan niet verder omlaag. Dat betekent dat de bal nu bij de overheid ligt. Er moet heel dringend een hogere staatsschuld komen. Nederland heeft nu een staatsschuld van rond de 70 procent. Dat mag best 80 worden. We zouden naar een begrotingstekort moeten dat structureel in de orde van grootte van 3 procent is. Liever iets meer. Dat gaat dwars in tegen het Stabiliteits- en Groeipact dat eurolanden hebben gesloten.’

Maarten: ‘Is dat verkoopbaar, nadat we jarenlang de propaganda hebben gehoord dat de staatsschuld zo laag mogelijk moet zijn?’
Teulings: ‘Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er straks een nieuwe recessie komt.’

Maarten: ‘Acht je dat waarschijnlijk?’
Teulings: ‘Het is zeker dat die ooit komt, de vraag is alleen wanneer. Dus we zitten op een gegeven moment met een heftig economisch probleem. En een ideologisch probleem. Japan is een goed voorbeeld van wat ons te wachten staat. Daar hebben ze dezelfde demografische problemen als wij in Europa, maar vijftien jaar eerder. Daardoor is de Japanse economie al in de jaren negentig in een crisis geraakt. Ook in Japan daalde de rente enorm. Eerst probeerde de overheid de overheidsschuld te verminderen door de belastingen te verhogen, maar dat maakte de economie kapot. Iedere Japanner wilde graag zo’n tegoedbon van de overheid om later zijn oude dag te kunnen financieren. Dan is er maar één oplossing: de overheid moet die tegoedbonnen aanbieden. Uiteindelijk is de Japanse regering zelf geld gaan uitgeven en heeft ze de overheidsschuld enorm laten oplopen, omdat ze niet anders kon. Het gaat daar momenteel helemaal niet slecht. Wij moeten leren van Japan.
https://www.maartenonline...-sparen-geld-moet-rollen/
Maar goed, of je dit soort macro-economische theorieën echt kan vertalen naar beleggingsbeslissingen weet ik niet. En gezien die demografische ontwikkeling ook niet overal speelt (de VS haalt bijvoorbeeld veel arbeid uit immigratie) is het ook de vraag hoeveel invloed het uiteindelijk op de beurs heeft.

In China speelt het overigens wel:
A decline in the birth rate and an increase in life expectancy means there will soon be too few workers able to support an enormous and aging population, the academy warned. The academy estimated the contraction would begin in 2027, though others believe it would come sooner or has already begun.

The government has recognized the worrisome demographic trend and in 2013 began easing enforcement of the “one child” policy in certain circumstances. It then raised the limit to two children for all families in 2016, in hopes of encouraging a baby boom. It did not work.
https://www.nytimes.com/i...na-population-crisis.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Zo CCIV had net een harde run up zeg. Heb er maar gebruik van gemaakt om mijn cost basis (+ beetje winst) te dekken. Nu nog 60% 'free shares' over. Mocht in het lange weekend er geen announcement zijn (ik verwacht het niet) van de merger met Lucid Motors, dan komt er dinsdag vast weer een mooie dip om een deel terug te kopen. Ik vind het wel prima zo want ik had wel erg veel rijden op deze spac :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:46
Ik heb destijds bij de notering in Amsterdam wat stuks Marel opgepikt voor de b&h portefeuille, omdat me dat wel een mooi defensief aandeel leek in een sector waar ik niks had.

Inmiddels lijkt de waardering obv de cijfers en verwachtingen mij echter nogal fors. Er wordt echter bepaald niet veel geschreven of gesproken over dit aandeel en het is natuurlijk geen sexy sector, dus echt van gehyped kun je ook niet spreken. Ze hebben wel een agressieve strategie qua overnames om te groeien.

Heeft iemand hier een visie op dit aandeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
Deveon schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:10:
[...]

Persoonlijk zou ik wegblijven bij Tesla als je de potentie niet ziet, maar shorten is wel een erg dappere beslissing. Vele hebben hier al miljarden aan verloren en als je het overweegt zal je due dilligence wat uitgebreider moeten zijn dan twee alinea's. Mocht het voor de korte termijn zijn dan kan je het rond de $900 overwegen, maar nu op $800 verwacht ik niet veel daling meer. Je ziet consequent de volumes rond de 800 toe nemen.
Dat er anderen zijn geweest die er miljarden aan hebben verloren is geen reden om niet short te gaan, net als dat anderen miljarden aan Tesla long posities hebben verdiend geen reden is om ook maar long te gaan.
Voor de rest verwijs ik graag nog even naar de post van @writser writser in "[ZT] Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" die ik ook zeker aanraad om te lezen voor diegenen die een long positie hebben of willen innemen.
Er is eigenlijk geen touw aan vast te knopen waarom Tesla zoveel waard zou zijn, behalve als je er enorme speculaties op los laat in uitzonderlijk gunstige scenario's, wellicht.
Zelfs al gaan die Bitcoins die Tesla heeft gekocht naar een miljoen euro per stuk - zoals sommige analisten voorspellen die erg bullish zijn - , dan heeft Tesla daar een winst van zo'n 35 miljard dollar op gemaakt, terwijl het even leek die dag dat de markt deze potentiele toekomstige winst al als gerealiseerde winst ging beschouwen.
M.i. lijkt het hele bedrijf op die manier gewaardeerd te zijn.

Overigens, er bestaan ETP's om mee short te gaan op Tesla, waarmee het shorten overzichtelijker wordt en risico's kunt beperken.
Shorten op zich is wellicht alsnog wel wat eng, maar in een goed gespreide beleggingsportefeuille al een heel stuk minder.
Zo kan een goed gespreide beleggingsportefeuille met zowel long als short posities best prima en op een verantwoorde manier werken voor de lange termijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 01:29:
[...]

Dat er anderen zijn geweest die er miljarden aan hebben verloren is geen reden om niet short te gaan, net als dat anderen miljarden aan Tesla long posities hebben verdiend geen reden is om ook maar long te gaan.
De reden om niet short te gaan is dat je niet weet hoe de markt het gaat waarderen. Zelfs als je gelijk hebt kan de markt je positie eruit drukken. Dat is immers precies wat je hier zegt:
Er is eigenlijk geen touw aan vast te knopen waarom Tesla zoveel waard zou zijn, behalve als je er enorme speculaties op los laat in uitzonderlijk gunstige scenario's, wellicht.
Kortom, volgens jouw analyse is de markt tot nu toe al irrationeel over hun waardering van Tesla. Stel je hebt gelijk en de correctie komt over twee jaar. Tot die tijd stijgt het aandeel verder en verder waardoor je als shorter in de problemen komt. Dan is shorten dus wel een domme optie.
Zo kan een goed gespreide beleggingsportefeuille met zowel long als short posities best prima en op een verantwoorde manier werken voor de lange termijn.
De long positie in één aandeel kan de rest van je portfolio niet slopen. Die ene kleine shortpositie kan dat wel. Dat is dus wel een risico en dat kan er voor zorgen dat er geen lange termijn is.
He also related his own personal experience on the short side of trading. "I had a harrowing experience shorting a stock in 1954," Buffett said. "I wouldn't have been wrong over 10 years, but I was very wrong after 10 weeks, which was the relevant period. My net worth was evaporating."
https://www.fool.com/inve...ver-get-short-squeezed-i/
Dan kun je denk ik beter wat met opties doen, dan is je verlies beperkt.

Of met zo'n andere constructie waar je het overhebt, las daar eerder overheen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
Licko schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:22:
Ik ben sinds kort begonnen met periodiek beleggen bij Fitvermogen. Ik merk nu op dat er een verschil zit tussen mijn portefeuille waarde en de eindwaarde die wordt weergegeven onder 'rendement' Op de site kan niet vinden waar dit aan ligt. Zijn er mensen hier (die beleggen via Fitvermogen) die me uit kunnen leggen waar dit verschil in zit?
Kan het niet uitleggen, maar bij mij zit er ook een duidelijk verschil. Vreemd..
Zal eens een mailtje naar ze sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
helloitsme schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:23:
[...]

Kan het niet uitleggen, maar bij mij zit er ook een duidelijk verschil. Vreemd..
Eentje is mogelijk rekening houdend met de fonds en beheerkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
tomtom901 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:35:
[...]

Eentje is mogelijk rekening houdend met de fonds en beheerkosten?
Die zouden op beide plaatsen op dezelfde manier verwerkt moeten zijn lijkt me. Bij mij kwam de gedachte nog op dat de waarde zoals deze bij rendement vermeld staat wellicht een dag achterloopt, maar ik kan dat niet onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:40
Santee schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:14:
Zo CCIV had net een harde run up zeg. Heb er maar gebruik van gemaakt om mijn cost basis (+ beetje winst) te dekken. Nu nog 60% 'free shares' over. Mocht in het lange weekend er geen announcement zijn (ik verwacht het niet) van de merger met Lucid Motors, dan komt er dinsdag vast weer een mooie dip om een deel terug te kopen. Ik vind het wel prima zo want ik had wel erg veel rijden op deze spac :+
Zit ook de twijfelen om te verkopen. De koers is krankzinnig hoog. Zeker voor een automerk, bij een merger, dat nog geen enkele auto gebouwd heeft en maar 1 model heeft. Tesla Model S is net vernieuwd. Nio komt met een luxe sedan. De markt zit in Model 3 territorium. Nio koerst zo rond de $60, maar daar rollen inmiddels fors wat autos van de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec

yec

Deveon schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:52:
[...]

Plaid zou oorspronkelijk toch vorige jaar uitkomen? En Elon komt bij mij niet over als iemand die heel zorgvuldig zijn woorden kiest. Mag ik vragen hoeveel % van je belegd vermogen in Tesla zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec

yec

Santee schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:14:
Waar kwam die run vandaan eigenlijk? Ik had er niet zoveel geld op gezet, maar 160% in 1 maand is wel erg lekker. Ik denk dat er nog minimaal 30% bijkomt als lucid de uiteindelijke aankondiging doet. Aangezien het bedrijf al op 15 miljard is gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
yec schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:05:
Waar kwam die run vandaan eigenlijk? Ik had er niet zoveel geld op gezet, maar 160% in 1 maand is wel erg lekker. Ik denk dat er nog minimaal 30% bijkomt als lucid de uiteindelijke aankondiging doet. Aangezien het bedrijf al op 15 miljard is gewaardeerd.
Aandacht van Reddit/Discord retail vermoedelijk. Naast wiet is green/EV ook populair momenteel.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
helloitsme schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:23:
[...]

@Licko Het heeft vrijwel zeker te maken met een erg slordig foutje: de data van één van de uitkomsten of de individuele koers loopt één of meerdere dagen achter op de huidige koers.
Controleer op de site van NNIP wat de huidige koers is en vergelijk dat met de getoonde koers(en) op de site van Fitvermogen en bereken de totale waarde.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:45

Licko

ZVDK

JohanNL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:40:
[...]

@Licko Het heeft vrijwel zeker te maken met een erg slordig foutje: de data van één van de uitkomsten of de individuele koers loopt één of meerdere dagen achter op de huidige koers.
Controleer op de site van NNIP wat de huidige koers is en vergelijk dat met de getoonde koers(en) op de site van Fitvermogen en bereken de totale waarde.
Ik heb alles ook in portfolio performance zitten en die loopt gelijk met de hoogst weergegeven waarde op fitvermogen. Jouw verklaring klinkt inderdaad aannemelijk.
Heb er toch een mailtje aan gewaagd, dus maandag weet ik het zeker.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:38
Ik was zojuist van plan om mijn eerste aandelen te kopen op Degiro. Na het succesvol aanmelden heb ik ook mijn eerste geld op mijn account gezet. Nu wil ik aandelen kopen, echter zie ik negens prijsdata… Ook op andere computers en op mijn smartphone niet (met mijn account - op het account van mijn vriendin is het wel zichtbaar?). Dit gebeurt bij alle aandelen. Ik heb al een ticket aangemaakt bij Degiro, maar de wachttijden zijn helaas erg lang. Screenshot.

Iemand bij Degiro die enig idee heeft doe ik dit oplos?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011

RobertowNL

For your gear!

Fuujii schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:37:
Ik was zojuist van plan om mijn eerste aandelen te kopen op Degiro. Na het succesvol aanmelden heb ik ook mijn eerste geld op mijn account gezet. Nu wil ik aandelen kopen, echter zie ik negens prijsdata… Ook op andere computers en op mijn smartphone niet (met mijn account - op het account van mijn vriendin is het wel zichtbaar?). Dit gebeurt bij alle aandelen. Ik heb al een ticket aangemaakt bij Degiro, maar de wachttijden zijn helaas erg lang. Screenshot.

Iemand bij Degiro die enig idee heeft doe ik dit oplos?
Wachten tot de beurs weer open is maandag ochtend doet wonderen.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, ook wanneer de beurs is gesloten zou je meer moeten zien dan een blanco scherm. De huidige bid/ask is natuurlijk enkel zichtbaar wanneer de beurs is geopend.

Dit zie ik bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ2DX3_F1M-f8_kBUvI65LESOMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6Te1LeBiZnyoC61ep5jFMQl.png?f=fotoalbum_large

@Fuujii Bedoel je dat op al jouw devices het probleem optreedt maar bij je vriendin niet? Of dat met het account van je vriendin het niet optreedt? Bij het eerste, controleer eventuele content blockers die je geinstalleerd hebt. Bij het tweede, dan zou ik even contact opnemen met DEGIRO.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 13-02-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Zr40 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:59:
Nouja, ook wanneer de beurs is gesloten zou je meer moeten zien dan een blanco scherm. De huidige bid/ask is natuurlijk enkel zichtbaar wanneer de beurs is geopend.

Dit zie ik bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

@Fuujii Bedoel je dat op al jouw devices het probleem optreedt maar bij je vriendin niet? Of dat met het account van je vriendin het niet optreedt? Bij het eerste, controleer eventuele content blockers die je geinstalleerd hebt. Bij het tweede, dan zou ik even contact opnemen met DEGIRO.
Heb ook wel eens gehad dat de grafieken niet laden. Maar in de app werkte het toen wel gewoon.

Maar het aankoopproblemen zijn maandag bij beurs opening waarschijnlijk gewoon opgelost.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
yec schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Plaid zou oorspronkelijk toch vorige jaar uitkomen? En Elon komt bij mij niet over als iemand die heel zorgvuldig zijn woorden kiest. Mag ik vragen hoeveel % van je belegd vermogen in Tesla zit?
Plaid is vorig jaar september aangekondigd en zou eind 2021 komen en inmiddels rollen ze al van de band. Heb je een voorbeeld waar Elon Musk niet zorgvuldig zijn woorden koos, even los van compleet inhoudelijk uitspraken zoals “pedoguy”. Wat betreft alle Covid gerelateerd uitspraken heeft hij recht op zijn mening en vind ik prettiger dan een CEO met een muilkorf.

Mijn positie in TSLA is kortweg te groot, maar zo lang ik geen betere allocatie zie of overtuigende bear argumenten hoor dan gaat het niet in de verkoop. Zowel in een bear als in bull markt verwacht ik dat Tesla de markt (ETFs) zal verslaan. Overigens stop ik er nauwelijks nog meer in, voor mijn inleg zoek ik de spreiding op in (~10) andere bedrijven met maximaal 5% van het totaal en room ik af als ze erboven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12:21
yec schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Waren wat aanpassingen op de Bloomberg terminal vrijdagochtend, daardoor kwam de +11% opening, de overige stijging is mij ook een raadsel maar was met zo’n groot volume dat ik instituties verdenk. Lang weekend voor de beurs, wellicht spelen ze in op een verwachte aankondiging na het weekend? Ik heb zelf dus ‘gegokt’ op een forse daling op dinsdag door een plukje op $38 en $40,5 te verkopen. Ik zie het vaker bij mn volatiele aandelen dat ze de volgende handelsdag na +30% weer -15% doen dus daar gok ik nu ook even op.

Mocht het woensdag weer rond de $30 zweven dat koop ik welicht weer een stukje terug. Ik verwacht bij de officiële DA nog wel een boost naar de $50 range.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
RobertowNL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:47:
[...]

Wachten tot de beurs weer open is maandag ochtend doet wonderen.
De Amerikaanse beurs is maandag dicht btw.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:59
DIJK schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:22:
Ik heb destijds bij de notering in Amsterdam wat stuks Marel opgepikt voor de b&h portefeuille, omdat me dat wel een mooi defensief aandeel leek in een sector waar ik niks had.

Inmiddels lijkt de waardering obv de cijfers en verwachtingen mij echter nogal fors. Er wordt echter bepaald niet veel geschreven of gesproken over dit aandeel en het is natuurlijk geen sexy sector, dus echt van gehyped kun je ook niet spreken. Ze hebben wel een agressieve strategie qua overnames om te groeien.

Heeft iemand hier een visie op dit aandeel?
Nee, nooit in verdiept. Maar wat ik zo wel zie is dat het dividend wel laag is. 0,92%. En een P/E van 43.
Ook de verwachtte groei is minimaal.
Naar mijn mening is dan Unilever is dan interessanter.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Laatst online: 09-01-2024
Wat ik begreep over de data is dat de beurs open moet zijn, of tijdens de voor/na beurs. Dan komt er data binnen in de app/portal. Dus maandag zou het opgelost moeten zijn.

Weet wel dat de beurzen in de US maandag dicht zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:04
Forbes heeft gisteren een leuk artikel geplaatst waarin voor een aantal indicatoren het signaal "bearish" of "bullish" wordt gegeven, vergeleken met de dot com periode. Zo kan je zelf een afweging maken :P
https://www.forbes.com/si...ck-market-about-to-crash/

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Pr088 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:47:
Galapagos test de bodem ook behoorlijk na het nieuws eergisteren. Waar denken jullie dat de bodem ongeveer ligt? Ik heb nog geen positie en overweeg een klein plukje op 70€ aankoopprijs.
Op basis van welk toekomstperspectief? Dat het aandeel in het verleden hoger heeft gestaan?

Galapagos heeft haar handen zwaar verbrand. Een fase 3 studie moeten afbreken omdat de effectiviteit van je middel onvoldoende is grenst aan het amateuristische. Vaststellen of je middel effectief is, had je moeten kunnen besluiten uit de resultaten van de fase 2 studie. Zo niet, dan heb je die fase niet goed aangepakt. De CEO bevestigt dit essentieel: "Misschien zijn we te optimistisch en naïef geweest en moeten we langere studies doen met meer patiënten voordat we naar de laatste onderzoeksfase gaan. Dan lopen we minder risico dat de effectiviteit tegenvalt en we signalen van bijwerkingen laat oppikken." Dit is een behoorlijke rode vlag.

Het feit dat ze weer/nog steeds geld willen verbranden aan reuma-onderzoek blijft me verbazen. Voor mij is dat een extra donkeroranje vlag. Na filgotinib zouden ze toch beter moeten weten. Ja er is daar een grote marktopportuniteit, maar die markt wordt dan ook al bevolkt door tig producten.

Ik heb geen verdere diepgaande analyse uitgevoerd, maar het lijkt erop dat Galapagos essentieel niets in de pijplijn heeft. De hoop rust nu op het Toledo-programma dat blijkbaar een SIK2/3-inhibitor ontwikkeld.

De shotgun aanpak lijkt nog steeds de strategie van GLPG: een proces/compound speelt een (deel)rol in ziekte X, laat ons dan maar een studie opzetten om onze nieuwe inhibitor te testen voor ziekte X. Het lijkt me dat ze bij GLPG wel een leuk platform hebben om nieuwe targets op te sporen voor verschillende ziektes, maar dat ze hierdoor misschien te weinig klinische expertise hebben om echt goed in te schatten hoe belangrijk de rol van die targets is. Het feit dat ze op een enorme berg cash zitten helpt hierbij niet. Ze worden niet zoals andere spelers gedwongen, door beperkte financiële middelen, om zich te focussen op specifieke ziektes (of ziektepatronen). Die brede targeting zou dus wel eens de achilleshiel kunnen blijken. Ik denk dat ook de CEO zich deze realisatie maakt en dat hij dat bedoelt met zijn uitspraak: "Als ‘Toledo’ faalt, dan twijfel ik of Galapagos nog bestaansrecht heeft als zelfstandig bedrijf." Mijn interpretatie is dat als het platform voor het detecteren van goede targets drie maal niet leidt tot "first in class medicines with blockbuster potential" (van de website), dan moeten we misschien inderdaad besluiten dat de hele opzet van het platform, de key technology en het bestaansrecht van Galapagos, gefaald heeft. Een serieuze rode vlag.

Tot slot weet de kapitein blijkbaar ook niet meer goed wat doen.
Op de vraag of Galapagos moet afschalen, zegt van de Stolpe tegen NRC dat er andere opties zijn, bijvoorbeeld "dat we de rechten kopen op een kandidaat-geneesmiddel dat al ver in ontwikkeling is, zodat we het gat kunnen overbruggen. Maar we kunnen ook proberen de commerciële afdeling elders onder te brengen." [Door: ABM Financial News.]
Met andere woorden: eigenlijk hebben we geen goede opties om ons kapitaal te alloceren. Op dat moment moet je als bedrijf het kapitaal terug laten keren naar de aandeelhouders. Niet gaan beginnen met je in allerhande zijsporen vast te rijden en het kapitaal van de aandeelhouders te verbranden. Ook hier word ik niet enthousiast van als potentiële aandeelhouder. Voor mij is dit alvast nog een extra rode vlag.

Mijn inschatting is dat de markt correct heeft gereageerd op het nieuws. Ik heb het bedrijf zelf een paar jaar geleden op mijn radar gehad. Toen zat voor mij alle waarde in hun fibrose pijplijn; RA is een moeilijke markt dus filgotinib, toen nog in ontwikkeling, heb ik steeds gewaardeerd op nul euro (i.e., verkoop dekt ontwikkelingskosten). Nu de fibrose blijkbaar een volledige mislukking is, is voor mij de maximale waarde de boekwaarde. Hier staat veel cash (ik meen te herinneren ongeveer 85 euro toen het terug op mijn radar kwam na het besluit van de FDA om filgotinib niet te vergunnen). Maar helaas heeft de CEO al aangegeven dat hij het liever in zijsporen opbrandt dan het uit te keren aan de aandeelhouders. Hij twijfelt, naar mijn interpretatie, duidelijk aan de key asset van Galapagos (het target detection platform). Bijgevolg is een waarde onder de boekwaarde zeker terecht. Mogelijk kan er zelfs nog een heel deel van deze waarde verdampen alvorens ze weer op het juiste spoor zitten. Een katalysator zie ik niet meteen aan de horizon. Zelfs als de resultaten van de fase 2 studie voor de SIK2/3-inhibitor positief zijn, verwacht ik toch enige terughoudendheid van de markt. Immers, bij hun vorige fase 3 studie hebben ze de foute call gemaakt. En dat gebeurt echt zelden bij succesvolle biotech bedrijven.

Eindelijk bijgelezen. Wat was dat voor een irrational exuberance bij GME zeg 8)7. Het boek is een aanrader. Ik zou een aantal mensen ook aanraden om zich wat in te lezen over behavioral economics en in het bijzonder het Dunning-Kruger effect

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:31
Alle IPO’s die sky high gaan zonder weinig onderbouwing. Alle cannabis/EV stocks die door de lucht gaan zonder onderbouwing. PE ratio van 150+ van Tesla. Ja, we zitten keihard in een bubbel, dat weet iedereen. De vraag is echter hoe lang het gaat duren voordat die “knalt”? Zolang de geldpersen blijven gaan en rente op vrijwel 0 staan of zelfs moet betalen om je geld ergens te stallen... tja, “TINA”. Het is voor vrijwel iedereen of aandelen of/en crypto.

Ik heb vorige week 80% van mijn aandelen verkocht. Met de laatste 20% ga ik nog wel door in wat speculatieve aandelen. Die doen het erg goed.

En ja, in theorie kan deze bubbel nog prima een jaar of zelfs jaren doorgaan en had ik al mijn aandelen beter kunnen laten staan maar ik verwacht van niet.

Oh ja, crypto... ik had in 2017 met een paar honderd euro aan “random” crypto gekocht op binance. Een maandje geleden naar gekeken(helemaal vergeten). Is het nu $12.700,- waard... mensen weten gewoon niet meer wat ze met hun geld moeten. Ik verwacht dat we na de volgende US stimulus checks wel weer all time market highs zullen krijgen, in crypto en aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Ik heb de TR verwijderd en de quick-reply weer ingeschakeld. Dit betekent echter niet dat slow-chat nu wel toegestaan is, hou daar svp rekening mee. :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:15
sbmuc schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:22:
Alle IPO’s die sky high gaan zonder weinig onderbouwing. Alle cannabis/EV stocks die door de lucht gaan zonder onderbouwing. PE ratio van 150+ van Tesla. Ja, we zitten keihard in een bubbel, dat weet iedereen. De vraag is echter hoe lang het gaat duren voordat die “knalt”? Zolang de geldpersen blijven gaan en rente op vrijwel 0 staan of zelfs moet betalen om je geld ergens te stallen... tja, “TINA”. Het is voor vrijwel iedereen of aandelen of/en crypto.

Ik heb vorige week 80% van mijn aandelen verkocht. Met de laatste 20% ga ik nog wel door in wat speculatieve aandelen. Die doen het erg goed.

En ja, in theorie kan deze bubbel nog prima een jaar of zelfs jaren doorgaan en had ik al mijn aandelen beter kunnen laten staan maar ik verwacht van niet.

Oh ja, crypto... ik had in 2017 met een paar honderd euro aan “random” crypto gekocht op binance. Een maandje geleden naar gekeken(helemaal vergeten). Is het nu $12.700,- waard... mensen weten gewoon niet meer wat ze met hun geld moeten.
Ik verwacht dat we na de volgende US stimulus checks wel weer all time market highs zullen krijgen, in crypto en aandelen.
Dan had je die 80% beter kunnen laten staan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:31
Carfanatic schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Dan had je die 80% beter kunnen laten staan :?
Mja, dat weet je dus nooit. Ik ben nu de markt aan het timen wat inderdaad niemand kan. Maar ik heb hele mooie winsten behaald met aandelen afgelopen jaar en ik heb er momenteel gewoon geen vertrouwen in. De aandelen die ik er nu uit heb gehaald zijn de echte “long plays”. Zoals een Apple, ASML etc. Daar ga je geen 150% in 2 weken mee halen zoals met de extreem speculatieve aandelen. De +- 20% die ik er nu in laat zitten zijn aandelen die ik dagelijks/wekelijks koop/verkoop en winst mee maak. En soms ook echt wel wat verlies.

En ik stop dus ook niet. Die 20% kan over 3-6 maanden weer net zo veel zijn als die 80% als het zo door gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
noslen schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:48:
Forbes heeft gisteren een leuk artikel geplaatst waarin voor een aantal indicatoren het signaal "bearish" of "bullish" wordt gegeven, vergeleken met de dot com periode. Zo kan je zelf een afweging maken :P
https://www.forbes.com/si...ck-market-about-to-crash/
Die kale cijfers geven een heel simpele voorstelling van indicatoren. Ze worden zonder historische context gepresenteerd. De VIX rating is pure cherry picking, die staat al lang weer flink lager. De oorzaak was ook duidelijk: veel jaarcijfers werden gepubliceerd, dus veel handel.

De Buffet indicator is er denk ik wel een om in ogenschouw te nemen. Het in de markt pompen van geld met inflatierisico's idem.

Ik denk dat er meerdere correcties komen om verschillende redenen. Maar desondanks ben je uiteindelijk, op de lange termijn, veiliger in aandelen dan in $.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
mrmrmr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:27:
[...]

De Buffet indicator is er denk ik wel een om in ogenschouw te nemen. Het in de markt pompen van geld met inflatierisico's idem.
Marcet Cap vs GDP?. Ik weet niet of dat nou zo'n heilige graal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Opvallend. De beursgang van coolblue wordt nu zelfs geraamd tot 5 miljard.

Ik moet de cijfers eens bestuderen, maar dat is serieus. Vraag me af of ze bij Ahold Delhaize dan niet eens zouden nadenken om bol.com onder de paraplu uit te halen en naar de beurs te brengen.

Mijn buikgevoel zegt dat bol toch ook zeker in die grootorde van waarde zou circuleren. Als je dan de market cap erbij pakt is die webwinkel in Nederland en Vlaanderen 20-25% waard van die ganse groep... Voor mij bevestiging dat het aandeel van AD undervalued is

Ik denk dat ook coolblue een zeer sterke positie binnen onze regio's heeft, maar de timing van de IPO is niet toevallig na het sterke coronajaar en voordat de echte expantie van Amazon eraan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 21:59
Deveon schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Plaid is vorig jaar september aangekondigd en zou eind 2021 komen en inmiddels rollen ze al van de band. Heb je een voorbeeld waar Elon Musk niet zorgvuldig zijn woorden koos, even los van compleet inhoudelijk uitspraken zoals “pedoguy”. Wat betreft alle Covid gerelateerd uitspraken heeft hij recht op zijn mening en vind ik prettiger dan een CEO met een muilkorf.

Mijn positie in TSLA is kortweg te groot, maar zo lang ik geen betere allocatie zie of overtuigende bear argumenten hoor dan gaat het niet in de verkoop. Zowel in een bear als in bull markt verwacht ik dat Tesla de markt (ETFs) zal verslaan. Overigens stop ik er nauwelijks nog meer in, voor mijn inleg zoek ik de spreiding op in (~10) andere bedrijven met maximaal 5% van het totaal en room ik af als ze erboven komen.
Nog een reden om niet te verkopen, mocht dit waar zijn.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:37:
[...]
Mijn positie in TSLA is kortweg te groot, [..] Overigens stop ik er nauwelijks nog meer in, voor mijn inleg zoek ik de spreiding op in (~10) andere bedrijven met maximaal 5% van het totaal en room ik af als ze erboven komen.
Ja, dat is ook een manier om te garanderen dat je overexposed blijft naar TSLA... :+

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
De Amerikaanse ETF "BlackRock iShares Silver Trust" (NYSE:SLV) heeft kenbaar gemaakt problemen te hebben. Staat in de prospectus die gisteren geüpdatet is.

https://www.ishares.com/u...rust-prospectus-12-31.pdf
The demand for silver may temporarily exceed available supply that is acceptable for delivery to the Trust, which may adversely affect an investment in the Shares.
To the extent that demand for silver exceeds the available supply at that time, Authorized Participants may not be able to readily acquire sufficient amounts of silver necessary for the creation of a Basket.
[..]
It is possible that Authorized Participants may be unable to acquire sufficient silver that is acceptable for delivery to the Trust for the issuance of new Baskets due to a limited then-available supply coupled with a surge in demand for the Shares.
[..]
A sudden increase in demand for shares that temporarily exceeds supply may result in price volatility of the shares.
pagina 10

Daarom minstens altijd gaan voor fysieke onderpand in dit soort asset classes. Ik ben benieuwd of vele Amerikanen na deze bekendmaking hun (nu in mijn ziens waardeloze) beleggingen gaan overzetten in een physical ETF (zoals PSLV).
Ik denk ook dat de fysieke ETF's invloed hebben op de zilverprijs, als veel klanten van de ene naar de andere overstappen die wel fysiek zilver moet hebben, dus een mogelijke "silver-squeeze" kan komen. We gaan het volgende week wel zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Qunix op 14-02-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
@Jebus4life 5 miljard? Ik zie op Wikipedia dat ze in 2018 voor 1 miljard omzet hadden en 11 miljoen winst. Dat bedrag zal dus wel gegroeid zijn, maar ze concurreren wel met reus Amazon, die een lange adem heeft. Ze zijn ook alleen actief in Nederland en België, dus dan zullen ze op een andere markt actief gaan worden. Dat is altijd spannend. En dan via een beursgang geld ophalen. Misschien kunnen ze niet lenen bij de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qunix Ik heb zelf geen interesse in grondstoffen, maar in het stukje dat je quote staat dat er onvoldoende fysiek beschikbaar is. Daar heb je elders toch ook last van? Je zou zelfs nog kunnen stellen dat je teveel betaalt juist door de schaarste.

Ik lees niets in de quote dat nadelig is voor zittende aandeelhouders. Volatiliteit is alleen spannend als je wil handelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:11:
@Qunix Ik heb zelf geen interesse in grondstoffen, maar in het stukje dat je quote staat dat er onvoldoende fysiek beschikbaar is. Daar heb je elders toch ook last van? Je zou zelfs nog kunnen stellen dat je teveel betaalt juist door de schaarste.

Ik lees niets in de quote dat nadelig is voor zittende aandeelhouders. Volatiliteit is alleen spannend als je wil handelen.
Ik mis een regel:
It is possible that Authorized Participants may be unable to acquire sufficient silver that is acceptable for delivery to the Trust for the issuance of new Baskets due to a limited then-available supply coupled with a surge in demand for the Shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, dat is niet nadelig voor zittende aandeelhouders. Authorized Participants kopen (in dit geval) fysiek zilver en ruilen dit in tegen een vastgelegde hoeveelheid aandelen van de ETF. Die verkopen ze vervolgens op de open markt. Als het aanbod van fysiek zilver te klein is, dan kunnen de Authorized Participants op de beurs niet voldoende bijdragen aan de aanbodzijde van de ETF. Dat kan de prijs waarop de ETF wordt verhandeld doen stijgen. Dat is alleen nadelig wanneer je wil kopen.

Dit werkt anders dan bij een beleggingsfonds. Daar heb je geen Authorized Participants; het fonds koopt en verkoopt zelf de stukken/voorwerpen naargelang vraag en aanbod.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:19:
Ja, dat is niet nadelig voor zittende aandeelhouders. Authorized Participants kopen (in dit geval) fysiek zilver en ruilen dit in tegen een vastgelegde hoeveelheid aandelen van de ETF. Die verkopen ze vervolgens op de open markt. Als het fysiek zilver schaars is, dan kunnen de Authorized Participants dus niet bijdragen aan de aanbodzijde. Dat kan de prijs waarop de ETF wordt verhandeld doen stijgen. Dat is alleen nadelig wanneer je wil kopen.
Precies. Maar ik ga vanuit dat men er inzit en blijft aankopen (bijv. dmv. DCA). Plus dit wekt argwaan op. Een verschil tussen SLV en PSLV is de garantie van het onderpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat maakt dat voor PSLV het beschikbare zilver niet schaars zou zijn en voor SLV wel?

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:21
Shamalamadindon schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:02:
[...]

Canada Goose zou ik afraden, je zou momenteel net na een peak inkopen.
Apple snap ik wel maar als het je puur om %/jaar groeien gaat zou ik eerder naar een index fund kijken.
Opzicht gaat Canada Goose wel prima als ik er zo naar kijk?

Apple doe ik puur om het uit te proberen, het is veilig en 2 shares van Apple staat gelijk aan de helft van 1 share van Vanguard Index Fund hahah.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
AMD1800 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:10:
@Jebus4life 5 miljard? Ik zie op Wikipedia dat ze in 2018 voor 1 miljard omzet hadden en 11 miljoen winst. Dat bedrag zal dus wel gegroeid zijn, maar ze concurreren wel met reus Amazon, die een lange adem heeft. Ze zijn ook alleen actief in Nederland en België, dus dan zullen ze op een andere markt actief gaan worden. Dat is altijd spannend. En dan via een beursgang geld ophalen. Misschien kunnen ze niet lenen bij de bank?
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49560146751_c9458c33a0_c.jpg
Stijgende omzet in combinatie met stijgende winstmarge is een best mooi double whammy. :)

Beursgangen zijn de laatste jaren maar zelden om kapitaal op te halen. Komt veel vaker voor dat de huidige eigenaren een exit willen maken.
Coolblue kan nog heel veel meer waard worden na een beursgang, maar dat is een heel andere risk/reward verhouding dan ten tijde van de initiele investering van HAL in Coolblue.
Zie het ook maar zo: als Coolblue nu niet verkocht wordt, wanneer dan wel? Waarderingen van aandelen staan historisch hoog en het momentum zit goed mee dankzij corona. Ze zullen voor de beursgang prachtige 2020 en evt. 2021 Q1 cijfers kunnen presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montov
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:36
Is er ook ergens een API om de actuele dagkoers van de Northern Trust beleggingsfondsen te raadplegen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
Montov schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:16:
Is er ook ergens een API om de actuele dagkoers van de Northern Trust beleggingsfondsen te raadplegen?
Vast wel, maar het mooie van beleggingsfondsen zoals NT is juist dat het je aanspoort om er geen tijd aan de besteden. Lekker automatische incasso laten lopen en niet meer aan denken. ;)
Ik neem aan dat je die fondsen koopt met een horizon van minstens 10 jaar. Wat heb je dan aan dagkoersen?

[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 14-02-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:29:
Wat maakt dat voor PSLV het beschikbare zilver niet schaars zou zijn en voor SLV wel?
https://seekingalpha.com/...or-pslv-which-way-to-turn

SLV doet vooral op papier handelen (ze hebben ook wel zilver, maar onzeker hoeveel en of het voldoende is). PSLV is van Eric Sprott. De premium verschilt van beide en de laatste weken zie je duidelijk een verschil dat de premium van PSLV dichter bij de zilverprijs is. SLV had bijvoorbeeld enorm veel inflow maar heeft de zilverprijs weinig weten te veranderen. Weet wel dat de prijs voor beide fondsen niet alleen het metaal is (slechts 1/10). Een ander groot deel is het bewaren ervan bijv.
Ook opvallend is dat de custodian van SLV is JPMorgan en zij zelf auditten de kluizen. PSLV heeft 3rd party audits.

Ondertussen lees ik verder en verdiep ik mij meer hierin :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Vast wel, maar het mooie van beleggingsfondsen zoals NT is juist dat het je aanspoort om er geen tijd aan de besteden. Lekker automatische incasso laten lopen en niet meer aan denken. ;)
Ik neem aan dat je die fondsen koopt met een horizon van minstens 10 jaar. Wat heb je dan aan dagkoersen?
Mooie portfoliografiekjes misschien? :P

Voor NT World gebruik ik https://fondsen.abnamro.n...=absolute&period=5%20year

Oh, nu ik dit schrijf zie ik dat de actiebonus van ABN is bijgeschreven. Ik weet nog niet wat ik met de positie ga doen. Misschien houd ik het aan, misschien sluit ik het. Ik zie wel :)

Die van Centraal Beheer ga ik zeker sluiten zodra de actiebonus is bijgeschreven. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:21:
[...]
SLV doet vooral op papier handelen (ze hebben ook wel zilver, maar onzeker hoeveel en of het voldoende is).
Maar als ze vooral op papier zouden handelen (dat lees ik als iets zoals futures, ipv fysieke custody ergens), dan zou je toch zeggen dat SLV minder last moet hebben van de schaarste?

Dan snap ik ook niet waarom SLV Authorized Participants nodig heeft om fysiek zilver om te wisselen voor stukken SLV.

[ Voor 73% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2021 13:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Mooie portfoliografiekjes misschien? :P
Tja, daar heb je als gemiddelde long-term buy&hold belegger in beleggingsfondsen ook niet bijzonder veel aan. Beginnende beleggers hebben de neiging om te veel bezig te zijn met het 'onderhouden' van hun portefeuille, zelfs als die portefeuille helemaal geen onderhoud nodig heeft. Ben er zelf ook schuldig aan geweest. Een winst/verlies van 4 cijfers voor de komma doet me nu minder dan een winst van 10 euro toen ik net begon. Belangrijk om te realiseren voor de (beginnende) NT en ETF beleggers is dat je geld voor jou moet werken en niet omgekeerd. We worden tegenwoordig ontzettend gefaciliteerd hierin, met automatische incasso's en automatisch herbalanceren en dergelijke, dus maak daar vooral gebruik van! Rendement maken met 0 tijdsinvestering - je zou bijna zeggen slapend rijk worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 21:42
Longcat schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Tja, daar heb je als gemiddelde long-term buy&hold belegger in beleggingsfondsen ook niet bijzonder veel aan. Beginnende beleggers hebben de neiging om te veel bezig te zijn met het 'onderhouden' van hun portefeuille, zelfs als die portefeuille helemaal geen onderhoud nodig heeft. Ben er zelf ook schuldig aan geweest. Een winst/verlies van 4 cijfers voor de komma doet me nu minder dan een winst van 10 euro toen ik net begon. Belangrijk om te realiseren voor de (beginnende) NT en ETF beleggers is dat je geld voor jou moet werken en niet omgekeerd. We worden tegenwoordig ontzettend gefaciliteerd hierin, met automatische incasso's en automatisch herbalanceren en dergelijke, dus maak daar vooral gebruik van! Rendement maken met 0 tijdsinvestering - je zou bijna zeggen slapend rijk worden. :)
Dit is een belangrijke observatie die je met ons deelt maar dit is er wel een waar velen zelf zullen moeten ontdekken gaandeweg. Ik heb bewust een stapje terug gedaan in dit topic en inmiddels ben ik ook gestopt om fanatiek mijn PP bij te houden. Mijn huisbank ING doet het namelijk ook al en de bewuste info waar ik in geïnteresseerd ben kan ik ook aflezen uit mijn overzichten als dat nodig is. "Je geld voor je laten werken" komt geregeld terug in allerlei beurswijsheden en daar was ik aardig sceptisch over, maar dat blijkt wel aardig te kloppen nu ik er wat verder in zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montov
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:36
Longcat schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Het is niet bedoeld als beleggingstactiek, maar meer als een programmeer hobbyprojectje in combinatie met andere automatisering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online

Bovenstaande had je ook begin 2000 kunnen zeggen, behalve dan de crypto die nog niet bestond.

Even een simpele vergelijking:

-Van 1995-2000 ging de SP500 van 460 naar 1440. Stijging van een factor 3,1x
-Van 2016-2021 ging de SP500 van 1906 naar 3700. Stijging van van een factor 1,9x

Dus je vindt dat de beurs koersen overspannen zijn? Je geeft zelf aan dat de rente op 0 staat en daarom er mensen zijn die in o.a. aandelen gaan investeren. In 2000 was de rente zo rond de 5% en was er voor spaarders minder behoefte om rendement te behalen. Daarnaast was er in het jaar 2000 geen massale steun van de FED en ECB. Er is dacht ik al 8000 miljard aan steun geweest en er komt dacht ik nog iets van 3000 miljard. Dat zijn 11 keer dat amazon opgekocht wordt. Dat had je in het jaar 2000 niet.

Even terug kijken naar de koersen van vroeger:
Amazon koers was $ 1,5 in mei 1995. In maart 1999 was Amazon $86 waard. Dat is een factor 57x.
Daarna zakte het als een kaartenhuis in elkaar naar $6 op 9-2001. Een daling van -93% !
We weten allemaal dat amazon nu bijna $3300,- waard is. Dat is 550x sinds het dieptepunt in 9-2001.

Cisco 2-1995 koers $1,875. hoogtepunt 3-2000 $77,- Factor 41x
Cisco koers 12-2002 $1,68. Daling van -97,8% !
Cisco heeft zich wat koers betreft nooit hersteld en zit nu op $47,-

Neem nu Tesla. Die stond relatief laag op $37 op mei 2019. Nu is Tesla $816 dollard waard. Een stijging van 22x in nog geen 2 jaar tijd. Het is dus mogelijk dat bedrijven over de tijd enorm in waarde kunnen toenemen.

Misschien heb je gelijk, misschien heb je ongelijk. Goedkoop is de beurs niet, maar vergeet ook niet alle stimulans. En voor iedereen die belegt, kijk niet raar op als net als in bovenstaande voorbeeld de koers met 80-90% onderuit zakt van het aandeel wat je nu bezit. Dit kan gebeuren, misschien ook niet, misschien daalt het veel minder erg met 30-40%.

En wanneer denk je dat je het geld (die 80%) weer gaat gebruiken om te beleggen? Wanneer er een dip is? Een beurscrash is?

En hoeveel moet de beurs dalen wil jij weer wat gaan kopen? -10%? -20% ? -30% ? -40%? -50%? of nog meer?

[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 14-02-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:06

Ik heb vorige week 80% van mijn aandelen verkocht.
Wat doe je met het geld? Zet je het op een spaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
omitz schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:00:
[...]

Nog een reden om niet te verkopen, mocht dit waar zijn.
Dat wordt sell the rumor, buy the news. :+ Zit persoonlijk niet te wachten op kunstmatige inflatie van de koers. Ik zie liever de waarde van het bedrijf de huidige koers inhalen dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik lees dat sinds kort REITs niet meer gekocht kunnen worden bij DEGIRO. Vreemde zet als je het mij vraagt, maar dat vond ik ook al voor het niet meer bij alle US aandelen toepassen van het verdragstarief voor dividendbelasting.

Ik zou bijna denken dat DEGIRO zichzelf uit de markt probeert te zetten voor de 'minder gebruikelijke' beleggingsproducten...

[ Voor 37% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:29:
Ik lees dat sinds kort REITs niet meer gekocht kunnen worden bij DEGIRO. Vreemde zet als je het mij vraagt, maar dat vond ik ook al voor het niet meer bij alle US aandelen toepassen van het verdragstarief voor dividendbelasting.

Ik zou bijna denken dat DEGIRO zichzelf uit de markt probeert te zetten voor de 'minder gebruikelijke' beleggingsproducten...

edit: hmm, niet alleen REITs, ook enkele reguliere aandelen die ik in bezit heb gehad op mijn pensioenrekening zijn niet meer aan te kopen. Zoals GTLS en MTCH.
ze hadden laatst al Unibail gedegradeert tot cat D en opties daarop uitgeschakelt. Dat was vast het voorsorteren op deze maatregel. Waar heb je dat gelezen? Ik zie er geen bericht over in de app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
phantom09 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Bovenstaande had je ook begin 2000 kunnen zeggen, behalve dan de crypto die nog niet bestond.

Even een simpele vergelijking:

-Van 1995-2000 ging de SP500 van 460 naar 1440. Stijging van een factor 3,1x
-Van 2016-2021 ging de SP500 van 1906 naar 3700. Stijging van van een factor 1,9x
In aanvulling hier op, als je het zo bekijkt lijkt het ook wel mee te vallen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kQXZpPM/image.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:37:
[...]
ze hadden laatst al Unibail gedegradeert tot cat D en opties daarop uitgeschakelt. Dat was vast het voorsorteren op deze maatregel. Waar heb je dat gelezen? Ik zie er geen bericht over in de app
(Die edit was onjuist; de 'gesloten' posities leidden tot een niet verhandelbaar product, maar zoeken naar de betreffende aandelen vindt wel iets verhandelbaars.)

Ik heb zelf ook geen bericht ontvangen maar ik las dit elders. Iemand die de helpdesk had gevraagd waarom REITs niet meer te vinden waren kreeg dit als antwoord:
Bedankt voor uw e-mail.

Het faciliteren van een breed scala aan producten brengt voor een broker als DEGIRO een groot aantal administratieve verplichtingen met zich mee. Dit geldt voornamelijk voor buitenlandse producten met een complexere vorm, zoals bijvoorbeeld Amerikaanse REITs.

Door de onduidelijkheid en complexiteits over de belastingplicht van US REITs is het mogelijk dat onze klanten blootgesteld worden aan onzekerheid op het gebied van fiscale behandeling (fiscale correcties achteraf, fiscale herindeling van producten, ingewikkelde fiscale behandeling of veranderende fiscale regeling).

DEGIRO heeft zodoende besloten om de handel in deze producten te sluiten om binnen ons klantenbestand te voldoen aan de Amerikaanse belastingregels. Dit houdt in dat het helaas niet langer mogelijk is om uw bestaande positie te vergroten of een nieuwe positie in te openen. U kunt wel uw huidige positie aanhouden en/of desgewenst verkopen.

Onze excuses voor het ongemak. Mocht u nog vragen hebben, dan horen we dat graag van u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:40:
[...]

In aanvulling hier op, als je het zo bekijkt lijkt het ook wel mee te vallen:

[Afbeelding]
Klopt, de beurs is een stijgende ljin op lange termijn. Wel zie je rond het jaar 2000 een duidelijke piek.

Geld wegtrekkend uit je beleggingen kan, maar blijf niet te lang weg van de markt. Hoe langer je weg blijft hoe groter de kans dat je geld minder waard wordt en je de stijgende lijn mist.

[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 14-02-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
DJTimo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:18:
[...]
Marcet Cap vs GDP?. Ik weet niet of dat nou zo'n heilige graal is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4K6D7NiC42j3R8ckYgmmwMzSrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MvdEHoNG3llmviJ1nDCIpP8T.png?f=user_large
Bron: http://www.currentmarketv...els/buffett-indicator.php

De Buffet indicator, nu op 228%, is een benchmark voor de markt, het is een vergelijking tussen de waarde (market capital) van de S&P 500 en de GDP (Gross Domestic Product). Het is betrouwbaar omdat de GDP een goede indicator is voor hoe het er met de productie voor staat en de S&P 500 de waarde van de markt volgens investeerders is. Het is gemakkelijk te zien of er een overwaardering is ten opzichte van andere momenten over de tijd en vooral op momenten dat het mis ging, zoals de dot com bubble/crash.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYavxvlouO2amiXZH47vGcFTWvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JPNGsvlNYgCDlzVXKLwYEb34.png?f=user_large

Wat je hier ook ziet is dat het in de jaren 60 behoorlijk heet werd en dat centrale banken ingrepen door de rente te verhogen en dat hielden ze lang vol. Tegenwoordig doen ze het omgekeerde, waardoor de afstand tussen de huidige piek van de Buffet indicator en de rente enorm is. Nu is er geen oververhitting van de markt. De lage rente is natuurlijk mede de oorzaak van de overvaluatie. De IMF geeft hiervoor al jaren waarschuwingen, de laatste begin dit jaar.

Eenvoudige uitleg van enkele indicatoren: YouTube: How To Tell When The Stock Market Is Overvalued

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:28:
[...]

Wat je hier ook ziet is dat het in de jaren 60 behoorlijk heet werd en dat centrale banken ingrepen door de rente te verhogen en dat hielden ze lang vol. Tegenwoordig doen ze het omgekeerde, waardoor de afstand tussen de huidige piek van de Buffet indicator en de rente enorm is. Nu is er geen oververhitting van de markt. De lage rente is natuurlijk mede de oorzaak van de overvaluatie. Begin dit jaar gaf de IMF geeft hiervoor al jaren waarschuwingen, de laatste begin dit jaar.
De centrale bank rentes worden natuurlijk ook niet in het luchtledige vastgesteld, die hebben gewoon te doen met het huidige investeringsklimaat. En dat klimaat is er een waarin vrijwel iedereen spaart / investeert voor later. De grote onderliggende lange termijnoorzaak daarvoor is demografie. Dat zag je een tijdje geleden in Japan (daar sloeg de vergrijzing al eerder toe) en dat zien we nu in het Westen (en later in China) ook. Waarom is demografie relevant? Life-cycle hypothese die onder andere stelt dat je in de decennia voor je pensioen veel geld op gaat potten (op de beurs, huisjes melken, spaardeposito's, alles waarbij je je geld laat groeien voor later en dus niet consumeert).

Zie ook dit stukje waarin dit verhaal toegelicht wordt (lage rente door overschot kapitaal, en vervolgens de link naar demografie):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Hmm tja, "values > 2 standard deviations above historic trend should occur ~2% of the time". Hoe bruikbaar is die standaarddeviatie op 30 jaar aan data?
Ik denk dat iedereen het eens is dat aandelen momenteel duur zijn en dat is imo ook de enige conclusie die je uit de grafieken kan halen. Hoeveel duurder het nog kan worden weet niemand en of/waarom nu het moment is dat de koersen zouden moeten dalen. Tijdens de internetbubbel ging het lijntje vrijwel direct weer omlaag nadat het > 2 stdev ging. Waarom gebeurt dat nu (nog) niet?

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 14-02-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zr40 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:50:
[...]

(Die edit was onjuist; de 'gesloten' posities leidden tot een niet verhandelbaar product, maar zoeken naar de betreffende aandelen vindt wel iets verhandelbaars.)

Ik heb zelf ook geen bericht ontvangen maar ik las dit elders. Iemand die de helpdesk had gevraagd waarom REITs niet meer te vinden waren kreeg dit als antwoord:

[...]
Een REIT zoals OHI of SPG lijkt nog wel beschikbaar? Of vallen deze weer onder een andere categorie REIT's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Als de mensen ingeënt zijn en de economie trekt weer aan, gaan de beleggers dan weer diversificeren in grondstoffen en andere futures? En hoe hoog is nu de leveraging bij de grote jongens, door het gebrek aan rente?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:25
SymbolicFrank schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:35:
Als de mensen ingeënt zijn en de economie trekt weer aan, gaan de beleggers dan weer diversificeren in grondstoffen en andere futures? En hoe hoog is nu de leveraging bij de grote jongens, door het gebrek aan rente?
Ik pak even mijn glazen bol erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
xminator schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:13:
[...]

Ik pak even mijn glazen bol erbij...
Ok, laat ik het anders vragen: de hoeveelheid geld in de VS is met meer dan een derde toegenomen. Is dat allemaal in aandelen gestopt, bij gebrek aan beter? En is dat nog de beste keuze als we allemaal weer aan de slag kunnen? Want anders geeft dat wel een enorme inflatie, natuurlijk.

Het is maar te hopen, dat iedereen nog lang blijft denken dat de aandelenkoers omhoog blijft gaan. Want als de verkopen eenmaal beginnen, dan gaat iedereen meedoen en dan moet dat geld ergens anders naar toe.

Misschien bedrijfspanden of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:46:

Het is maar te hopen, dat iedereen nog lang blijft denken dat de aandelenkoers omhoog blijft gaan. Want als de verkopen eenmaal beginnen, dan gaat iedereen meedoen en dan moet dat geld ergens anders naar toe.
Je laatste punt vat het volgens mij redelijk samen. Er is een overschot aan kapitaal en dat moet ergens naartoe. Ik zou dat filmpje wat ik eerder postte eens kijken, daar gaan ze wat in op de vraag waarom er zo'n overschot is. Dat is niet per se gerelateerd aan het virus, maar het virus heeft er natuurlijk wel impact op.

Als het gaat over volatiliteit op de aandelenmarkt (bij de V-vormige crash vorig jaar) en waarom dat zo snel hersteld is zou ik dit artikel aanraden (zelfde (mede)auteur als de econoom in het filmpje): Piek in volatiliteit laat zien dat groot deel daling aandelenkoersen tijdelijk is.

Ik denk dat deze conclusie uit dat stuk wel aansluit bij je vraag (gezien vanuit pensioenfondsen):
Ook is duidelijk dat het simpelweg aanhouden van grote buffers niet de goede oplossing is, zeker niet nu er toch al een groot overaanbod van besparingen is. Het lijkt er bovendien op dat risicodeling tussen generaties op bredere internationale schaal, bijvoorbeeld via overheidsschuld of via pensioenfondsen, een belangrijke rol kan spelen bij de stabilisatie van aandelenmarkten. Stabielere beurskoersen dragen bij aan een stabieler macro-economisch investeringsklimaat. Tobin’s Q geeft aan dat de rentabiliteit van investering wordt bepaald door de beurswaarde die met die investeringen wordt gecreëerd. Minder volatiliteit in de beurskoersen leidt daarom tot een stabieler investeringsklimaat.
https://www.eur.nl/ese/me...153-155teulings-thema4784
Overheidsschuld (denk aan Amerikaanse treasuries die als veilige asset gezien worden) kan iets zijn waar kapitaal naartoe gaat. Toch denk ik dat je als lange termijnbelegger nog steeds het best af bent met aandelen. Tenzij je verwacht dat de rente omhoog schiet (wat zeer onwaarschijnlijk is omdat dat weer andere problemen veroorzaakt) zijn de aandelen best goed geprijsd.

Wat is immers een aandelenprijs? Uit The Theory of Investment Value, gequoot door Buffett in z'n aandeelhoudersbrief van 1992:
“The value of any stock, bond or business today is determined by the cash inflows and outflows — discounted at an appropriate interest rate — that can be expected to occur during the remaining life of the asset.”
En als die rente zo laag is (de risk-free interest rate, bijvoorbeeld wat je als particulier bij een bank krijgt, maar institutioneel gezien wat je op bonds of bij de ECB krijgt), dan zijn aandelen al snel aantrekkelijk.

De echte vraag zit hem dan in het laatste stukje, "during the remaining life". Hoe lang blijft die risk-free rente laag? Hoe langer dat is, hoe hoger je de aandelenmarkt (of bedrijven in het algemeen) zou moeten waarderen. Als je zou weten dat de rente op je spaarrekening volgende week 5% is dan zou je alles kunnen verkopen en je geld tegen die rente vastzetten. De bank kan dat natuurlijk niet bieden, dan zou je Turkse toestanden krijgen. De vraag is dus niet wat de rente volgende week is, maar wat de rente over 5 jaar, over 10 jaar, over 15 jaar, etc. doet.

Zoals Teulings in het filmpje zegt, "als er zoveel aanbod van kapitaal is, zoals er in Europa op het moment is, eigenlijk al sinds de Eurocrisis, dan kan het niet anders dan dat de rente laag is". De coronacrisis waarbij je moeilijk geld uit kan geven en de door demografie gesteunde spaardrang (via pensioenen, spaarpotjes, drang om te beleggen, etc.) zorgen ervoor dat dat overschot van kapitaal nog wel een tijd in stand blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
En daarvoor kun je weer naar o.a. 20-jaars obligaties en hypotheekrentes kijken. Die 2 laten zien, dat eigenlijk alle grote spelers verwachtten dat er op zn vroegst weer iets met de rente gebeurt wanneer de baby-boom generatie ernstig is geslonken. Op zich ook niet gek:

- Enorm veel pensioengeld (zowel in NL als erbuiten) dat massaal in het stadium zit om van high risk/reward aandelen naar low risk/reward obligaties om te zetten. Immers vanaf ongeveer 10-20 jaar voor je pensioen datum gaat de aanbieder van dat pensioen geluidelijk van zeg 90/10 over naar 0/100.
Dat is ondertussen voor de helft van de boomers een feit, de andere helft is onderweg. Heel veel euro's, wereldwijd gezien, die geforceerd naar obligaties gaan.

- De ongelijk bevolkingssamenstelling vanuit werkenden vs niet-werkenden. Voorheen was dat grofweg 1/3e niet-werkenden, tegenwoordig al de helft. Dat groeit in rap tempo, want de helft van de boomers werkt nog. Betekend dat er enorme investeringen nodig zijn om de motor draaiende te houden, want we hebben letterlijk niet genoeg handjes meer (ongeveer elke sector heeft tekort tegenwordig).
Investeringen waarvoor geld en een business case nodig is.

- De niet-boomers mogen ondertussen ook nog de rotzooi van de boomers opruimen. Denk aan de VUT/vroegpensioen met eindsalaris rekening (voor de huidige generatie al 70+ tegen middelloon) tot het hele co2/global warming gebeuren. Met aanzienlijk minder mensen 2 crisis tegelijk oplossen is best pittig, en zet daarmee weer extra druk op financiële middelen.

Het begin van die golf zijn de nu 75-jarigen. Het einde van de golf zijn de nu 45- jarigen. gemiddelde is grofweg 60. De gemiddelde levensverwachting is boven de 80. Dat houdt in dat we nog minstens 20-30 jaar in deze patstelling zullen zitten. Al die tijd is er vooral veel geld nodig, iets wat een geldpers en lage rente kunnen ondersteunen en oplossen.
Pas als er voldoende van die generatie is afgestorven herstelt de verhouding werkenden zich weer enigzins, evenals bijvoorbeeld de verdeling van pensioenen over investeringen, en kunnen zaken weer genormaliseerd worden.

offtopic:
Iets wat je ook mooi terugziet in de zetels/stemmen. Die boomers denken massaal aan ik-eerst en dus partijen als VVD/CDA/50+, de jonkies aan wereld-eerst en dus partijen als D66/GL/SP. Zolang conservatief (rechts) de macht heeft, en progressief (links) de urgente zaken niet mag oplossen.. dan is de groep boomers groter dan de rest. Wanneer dat omslaat kunnen er pas echt onderliggende problemen behandeld worden - en voor velen is te hopen dat het niet te laat is.
Anders wordt de beste belegging land/vastgoed zwolle-aan-zee, de ideale strand&zonvakantie

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 15-02-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Maar nu staat de economie op de spaarstand. Mooi voorbeeld: de luchtvaartmaatschappijen in de VS. De vliegtuigen zitten in de mottenballen en de mensen zijn naar huis gestuurd. Om opnieuw op te starten moeten ze een heleboel geld vrijmaken. En dat komt dan via salarissen in de economie terecht. Want hier betaalt de regering de salarissen, maar in de VS staan die mensen gewoon op straat. Of op zijn best zijn ze "furlonged": ze zijn dan nog wel in dienst van de maatschappij, maar zitten toch zonder inkomen thuis.

Dus de oliemaatschappijen moeten de raffinaderijen en booreilanden dan terug aanzetten. De rederijen kunnen de olietankers weer laten varen. Op dat moment wordt het bijvoorbeeld ook weer interessant om te gaan beleggen in olie en kerosine. Want ook dat staat nu op een laag pitje. Enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Misschien is het westen simpelweg te rijk? Veel mensen hebben meer geld dan dat ze nodig hebben om gewoon een comfortabel leven te leiden. Ipv onnodig consumeren gaan ze het oppotten of in aandelen stoppen. Daar komt bij dat de lage rente geen rendement geeft op een spaarrekening, dus waar moet het anders heen dan op de beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:09:
Misschien is het westen simpelweg te rijk? Veel mensen hebben meer geld dan dat ze nodig hebben om gewoon een comfortabel leven te leiden. Ipv onnodig consumeren gaan ze het oppotten of in aandelen stoppen. Daar komt bij dat de lage rente geen rendement geeft op een spaarrekening, dus waar moet het anders heen dan op de beurs?
En dat maakt het dan weer makkelijk om veel geld te lenen om het flink te leveragen. Ok, veel diversificatie heb je als hedge fund nu dus niet, want buiten aandelen (en vastgoed voor particulieren in sociale landen) heb je nu niets om in te beleggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:09:
Vermogensongelijkheid (Nederland heeft de hoogste Gini-coëfficient op vermogen van de hele wereld!) speelt ook een grote rol. Waar de prijzen van dagelijkse goederen en diensten worden bepaald/beperkt door wat de gewone man (m/v) kan betalen, groeien de prijzen van vermogenstitels (aandelen, vastgoed, kunst, etc) snoeihard door.

Er gelden effectief twee inflatieregimes: 1 met lage inflatie op kosten van arbeid (salarissen), verbruiksgoederen (boodschappen, auto's) en 1 met hoge inflatie op kapitaal. Dat blijft de ongelijkheid voeden. Het schuurt voornamelijk op plekken waar de twee 'werelden' elkaar raken, zoals op de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
mrmrmr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:28:
[...]

[Afbeelding]
Bron: http://www.currentmarketv...els/buffett-indicator.php

De Buffet indicator, nu op 228%, is een benchmark voor de markt, het is een vergelijking tussen de waarde (market capital) van de S&P 500 en de GDP (Gross Domestic Product). Het is betrouwbaar omdat de GDP een goede indicator is voor hoe het er met de productie voor staat en de S&P 500 de waarde van de markt volgens investeerders is. Het is gemakkelijk te zien of er een overwaardering is ten opzichte van andere momenten over de tijd en vooral op momenten dat het mis ging, zoals de dot com bubble/crash.

[Afbeelding]

Wat je hier ook ziet is dat het in de jaren 60 behoorlijk heet werd en dat centrale banken ingrepen door de rente te verhogen en dat hielden ze lang vol. Tegenwoordig doen ze het omgekeerde, waardoor de afstand tussen de huidige piek van de Buffet indicator en de rente enorm is. Nu is er geen oververhitting van de markt. De lage rente is natuurlijk mede de oorzaak van de overvaluatie. Begin dit jaar gaf de IMF geeft hiervoor al jaren waarschuwingen, de laatste begin dit jaar.

Eenvoudige uitleg van enkele indicatoren: YouTube: How To Tell When The Stock Market Is Overvalued
Dank voor de toelichting. Door de 2 ST Dev schieten is wel op zijn minst het vernoemen waard. Maar ik twijfel of dit nu werkelijk een sell trigger is. Kan toch ook heel lang op dit niveau blijven, of zelfs nog hoger gaan. Ben er alleen nog niet helemaal uit, hoe ik de hedendaagse macro economics hier tegenaan moet houden. Het zijn wel andere economische tijden dan 20/30 jaar geleden

Tijd zal het leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37
DJTimo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Dank voor de toelichting. Door de 2 ST Dev schieten is wel op zijn minst het vernoemen waard. Maar ik twijfel of dit nu werkelijk een sell trigger is. Kan toch ook heel lang op dit niveau blijven, of zelfs nog hoger gaan. Ben er alleen nog niet helemaal uit, hoe ik de hedendaagse macro economics hier tegenaan moet houden. Het zijn wel andere economische tijden dan 20/30 jaar geleden

Tijd zal het leren
Hebben we eigenlijk eerder een situatie gehad in het verleden waarbij een sprake is geweest van extreem veel 'nieuw' geld in combinatie met een extreem lage (soms zelfs negatieve) rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:46:
Vermogensongelijkheid (Nederland heeft de hoogste Gini-coëfficient op vermogen van de hele wereld!) speelt ook een grote rol. Waar de prijzen van dagelijkse goederen en diensten worden bepaald/beperkt door wat de gewone man (m/v) kan betalen, groeien de prijzen van vermogenstitels (aandelen, vastgoed, kunst, etc) snoeihard door.

Er gelden effectief twee inflatieregimes: 1 met lage inflatie op kosten van arbeid (salarissen), verbruiksgoederen (boodschappen, auto's) en 1 met hoge inflatie op kapitaal. Dat blijft de ongelijkheid voeden. Het schuurt voornamelijk op plekken waar de twee 'werelden' elkaar raken, zoals op de huizenmarkt.
Inderdaad. Hier in Nederland dalen de inkomens al 40 jaar tov. de inflatie. En de belastingen zijn voornamelijk inkomstenbelasting. De toeslagen voor de onderste 50% van de bevolking worden betaald door de 40% daarboven. Er wordt dus steeds meer geld uit de economie gehaald en belegd in passieve dingen zoals aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
De volgende SPAC voor Amsterdam is ook al weer aangekondigd: Arnault gaat er 1 opzetten.: https://www.ft.com/conten...af-492c-95b0-ff5d23a30539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

SymbolicFrank schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:57:
Maar nu staat de economie op de spaarstand. Mooi voorbeeld: de luchtvaartmaatschappijen in de VS. De vliegtuigen zitten in de mottenballen en de mensen zijn naar huis gestuurd. Om opnieuw op te starten moeten ze een heleboel geld vrijmaken. En dat komt dan via salarissen in de economie terecht. Want hier betaalt de regering de salarissen, maar in de VS staan die mensen gewoon op straat. Of op zijn best zijn ze "furlonged": ze zijn dan nog wel in dienst van de maatschappij, maar zitten toch zonder inkomen thuis.

Dus de oliemaatschappijen moeten de raffinaderijen en booreilanden dan terug aanzetten. De rederijen kunnen de olietankers weer laten varen. Op dat moment wordt het bijvoorbeeld ook weer interessant om te gaan beleggen in olie en kerosine. Want ook dat staat nu op een laag pitje. Enzovoorts.
Ik zou niet te lang wachten. Shell +3.3% sinds vanmorgen :+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 16:44
Ik lees op de site van de giro bij hun pensioenbeleggingsrekening (lijfrenterekening) dat ze geen stortingen accepteren van een zakelijke rekening. Kan iemand mij uitleggen waarom? Dit product wordt specifiek aangeprezen voor zzp'ers dus het lijkt me vreemd als je geld dan eerst naar prive moet overmaken om te kunnen storten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
flyguy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:35:
De volgende SPAC voor Amsterdam is ook al weer aangekondigd: Arnault gaat er 1 opzetten.: https://www.ft.com/conten...af-492c-95b0-ff5d23a30539
Paywall

Zonder paywall/cookie wall:
https://www.zeelandnet.nl...onds-naar-beurs-amsterdam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Malt007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:50:
Ik lees op de site van de giro bij hun pensioenbeleggingsrekening (lijfrenterekening) dat ze geen stortingen accepteren van een zakelijke rekening. Kan iemand mij uitleggen waarom? Dit product wordt specifiek aangeprezen voor zzp'ers dus het lijkt me vreemd als je geld dan eerst naar prive moet overmaken om te kunnen storten.
Pensioen en lijfrente is altijd prive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:25
Ahold is geen sexy aandeel, maar in aanloop van de cijfers heb ik wel een aantal opties afgenomen. Even de stijging meepikken en daarna weer verkopen. In 2 dagen tijd zit ik hiermee al op 30% rendement.

Heb ook al een tijdje Shell opties, zit ook al de hele tijd te yoyoen. Al die tijd niet verkocht, twijfel om nu wel te verkopen. Zal je zien dat die dan omhoog schiet :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Hoe zit dit dan bij een eenmanszaak waarbij je op je balans een fiscale oudedagsreserve hebt staan (zoals in mijn geval). Hier moet je bezittingen tegenoverzetten en dat is mijn geval nu een zakelijke bankrekening. Nu wil ik hiervan een gedeelte in een dergelijke lijfrente polis storten maar dat zou dan via een prive rekening moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Malt007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Hoe zit dit dan bij een eenmanszaak waarbij je op je balans een fiscale oudedagsreserve hebt staan (zoals in mijn geval). Hier moet je bezittingen tegenoverzetten en dat is mijn geval nu een zakelijke bankrekening. Nu wil ik hiervan een gedeelte in een dergelijke lijfrente polis storten maar dat zou dan via een prive rekening moeten?
Een lijfrente polis is heel wat anders dan tijdelijk geld apart zetten voor je FOR. De FOR is een uitgestelde winstreserve, en je kan de FOR verlagen door geld (prive) af te storten in lijfrente. Lijfrente is geblokkeerd tot je AOW datum.

Je kan best zakelijk gaan beleggen, maar niet in een lijfrente product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Malt007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:50:
Waarschijnlijk omdat ze dan geconfronteerd worden met tegenrekeningen waarvan de tenaamstelling niet eenvoudig te herleiden is tot de klant die zij geïdentificeerd hebben. Dat maakt hun processen een stuk complexer en dus risicovoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tanooki schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Waarschijnlijk omdat ze dan geconfronteerd worden met tegenrekeningen waarvan de tenaamstelling niet eenvoudig te herleiden is tot de klant die zij geïdentificeerd hebben. Dat maakt hun processen een stuk complexer en dus risicovoller.
Dat heeft er niks mee te maken. ZZPers bouwen geen pensioen op, en je hebt dus veel meer fiscale jaarruimte (mits je geen FOR gebruikt, dan blijft er weinig fiscale jaarruimte over) om af te storten in een lijfrente product. Daarom dat ze zeggen dat het voor ZZPers is. Het is een lijfrente product, die kun je alleen prive aanschaffen. De uitkering is ook prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:59:
Nee, dat klopt niet altijd, en Degiro geeft ook een verkeerde procedure als het gaat om lijfrente in een BV.

Als het gaat om stakingswinst (bijvoorbeeld een eenmanszaak wordt omgezet in een BV) dan kun je dat inbrengen in een lijfrente. De inbreng is dan door een BV ten behoeve van de DGA (Directeur Groot Aandeelhouder).

Ze hebben een formulier "Oudedagsverplichting omzetten naar een DEGIRO Pensioenrekening".

BrandNewDay doet dat beter en staan wel overboekingen toe.

Dat is zoals het hoort, want je mag van de Belastingdienst geen pensioengeld privé opnemen. Degiro wil daar willens en wetens niet aan meewerken.

De mensen die het uitvoeren bij zowel Degiro als bij BrandNewDay snappen het niet goed. Bij BrandNewDay zijn ze welwillend, bij Degiro niet.

Als je een eenmanszaak hebt, dan ben jij als het ware hetzelfde als je bedrijf. Je mag fiscaal vanuit je eigen privé bankrekening je bedrijf runnen. Dat was vroeger heel normaal zelfs.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 15-02-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
pirke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Dat heeft er niks mee te maken. ZZPers bouwen geen pensioen op, en je hebt dus veel meer fiscale jaarruimte (mits je geen FOR gebruikt, dan blijft er weinig fiscale jaarruimte over) om af te storten in een lijfrente product. Daarom dat ze zeggen dat het voor ZZPers is. Het is een lijfrente product, die kun je alleen prive aanschaffen. De uitkering is ook prive.
Ok duidelijk verhaal, wat me alleen niet duidelijk is wat ik dan met die FOR moet. Dat staat nu als cash als debet op mijn balans (wat volgens mij ook verplicht is) maar dat kan ik dus niet storten in een lijfrentepolis?
Pagina: 1 ... 83 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.