LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 87 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
sparkly schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:46:
@paQ
Even een run gedaan, misschien heb je er wat aan. Gestart met SP14 graden. 19:07 aangepast naar 15 graden.
Run is in stille modus. 500liter buffer.
Model HM163M U33 uit juli 2021.

Zie hier volgens mij niets geks. Behalve dan een overshoot om 18:50. En einde van de trend zie je de WP ineens stoppen en weer starten, waarom, geen idee. Maakt ook niet zoveel uit. Gezien mijn situatie met voornamelijk radiatoren heeft koelmodus toch niet zo'n zin.

Zie hem wel mooi naar 15 graden omlaag moduleren, zodra de temperatuur weer hoger wordt moduleert hij weer omhoog.

[Afbeelding]
thx... denk dat alleen de compressorsnelheid hier antwoord kan geven (Adres 24?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jvanderkroon schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:25:
Ik heb hem ook op koelen met 20 graden water staan en zie precies hetzelfde gedrag als @LSLGWP

Zou de temperatuur lager moeten om een langere run te krijgen.
jawel, maar dan verzand je vanzelf in 'het' probleem met het niet moduleren en bijna zeker vooraf dat hij naar 12 graden wil. (en daar pas moduleert) Kijk uit met condensatie. Je kan het altijd proberen wat ie doet, maar reken even je condensatiepunt uit dan. Als dat bijv 13,5 graden is, duurt het heus wel even voordat je hele vloer die temperatuur heeft (enkele uren waarschijnlijk) maar houd er wel rekening mee.

Ik hoop dat ik ergens komende week de nieuwe print krijg met de nieuwe firmware en dat dat een compleet ander (beter) gedrag laat zien. fingers crossed.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 09-07-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:49
@LSLGWP , klopt dit had ik eerst ook:
wrapper83 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Mijn conclusie van koelen is dat:
1. de flow niet te hoog moet zijn (ivm afgifte), hier is 12-13ltr/min voldoende met vloerverwarming (te hoog resulteert in geen goede afgifte, te laag in een overhoot en het systeem stopt).
2. alles onder de 18 graden resulteert in een overschoot
3. Silent mode goed werkt.
4. pomp capaciteit moet worden aangepast, anders is een lagere flow niet mogelijk (niet lager dan 70% !) ipv 100%
5. hysterese 3/-3 gekozen dient te worden.
6. alle radiators dicht en/of bypass checken of er geen lekkage tussen uitgaand/ingaand is (dus alleen vloerverwarming).
7. lange runs alleen mogelijk zijn als de afgifte dmv: temp setting / pomp snelheid in balans is.
8. 23Hz, is een goede constante compressor snelheid.

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De conclusie is gewoon dat de koelfunctie niet naar behoren functioneert. (En aan gewerkt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@wrapper83 , wat krijg je nu voor een runs dan, en op welke temperatuur?

Volgens mij staan er best wat tegenstrijdigheden in je lijstje namelijk.
Je stuurt op optimaal debiet, maar spreekt over verwarmen 12l/min, koelen 20l/min. Dat is weer de instelling voor vast waterdebiet (en niet optimaal debiet). Zelfde geldt een beetje voor de max pompcapaciteit; dat is gewoon de max (los van een defrost). Tegelijkertijd zeg je niet onder de 70% te moeten komen omdat anders een laag debiet niet mogelijk zou zijn (?), maar dat staat daar dus weer los van want dat is nou net hetgeen dat je maximale debiet beïnvloedt.
M.a.w. als je stuurt op vast debiet, dan regelt hij zelf wel hoe hard de pomp moet draaien, met de max instelling in ogenschouw nemend (eerste 10 min) om aan die instelling (na 10 min) te voldoen. (en bij de voorloop pakt ie de max pomp capaciteit, en na 10 min de setting)
Stuur je daarentegen op optimaal debiet (zoals je hem nu ingesteld hebt), dan bepaalt de software zelf wat hij op dat moment het juiste debiet vindt. Dat zal bij verwarmen doorgaans resulteren in een vrij laag debiet mits daar een afdoende delta mee bereikt wordt. (wederom niet harder dan de max pomp capaciteit instelling)

Alles onder de 18 geeft een overshoot; dat is vreemd want hoe lager je setting hoe minder snel een overshoot ontstaat, zelfde geldt andersom voor verwarmen. Ergo: als je de set temp nooit behaalt komt er vanzelfsprekend geen overshoot.

En lange runs zijn mogelijk als hij de energie kwijt kan in het afgiftesysteem EN de compressor tijdig moduleert. En dat laatste is waar 'de fout' zit. (in onze 1F machines?)

Wat in alle gevallen belangrijk is, is hoe je je wp aanstuurt.
Op alleen lucht, lucht + water, of alleen water.
En bij water: inlet of outlet.
Aan de hand daarvan kun je settings gaan aanpassen.

[ Voor 123% gewijzigd door paQ op 10-07-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
Hoi @paQ , dit is wat ik gisteren zag:

Eerst vrij hoge vermogens en daarna werd het weer een stuk normaler, maar het systeem vertikt het om lange gemoduleerde runs te maken. De temp zakt naar Max 14 graden en dan stopt het systeem. Op de remote controller is de temp ingesteld op 18 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgH928JXZC5B9dsu1aVHTnuKyGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u4BytmlDR3qRqWmGpbFFbz6I.png?f=fotoalbum_large

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wrapper83 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:44:
Hoi @paQ , dit is wat ik gisteren zag:

Eerst vrij hoge vermogens en daarna werd het weer een stuk normaler, maar het systeem vertikt het om lange gemoduleerde runs te maken. De temp zakt naar Max 14 graden en dan stopt het systeem. Op de remote controller is de temp ingesteld op 18 graden.

[Afbeelding]
Ja precies.
Maar dat is waar we dus allemaal tegenaan lopen.
"hij moduleert niet" (boven de 12)
Elke stop die je ziet is een thermo off. (buiten een ingestelde temperatuur grens getreden)
Zet je temp maar eens op 15, dan weet ik haast zeker dat ie blijft lopen (veel te koud weliswaar) en moduleert. (zo vanaf ca 12.8 graden)

Als je op 18 staat en afslaat bij 14, (13,9) dan staat je hysterese op x / -2. (& -2 extra)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 10-07-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 11:29
@paQ

Ik heb nu weer contact met LG Duitsland. Ik zou graag willen verwijzen naar het onderzoek naar de werking van de koeling bij uw bedrijf, zou u mij misschien informatie / contactgegevens / contactpersoon kunnen doorsturen? Graag per bericht hier.

Ich bin jetzt nochmals in Kontakt mit LG Deutschland. Ich würde gerne auf die Untersuchung wegen dem Kühlbetrieb bei Dir verweisen, könntest du mir eventuell Infos / Kontaktdaten / Ansprechpartner weiterleiten? Gerne per Nachricht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:27:
@paQ

Ik heb nu weer contact met LG Duitsland. Ik zou graag willen verwijzen naar het onderzoek naar de werking van de koeling bij uw bedrijf, zou u mij misschien informatie / contactgegevens / contactpersoon kunnen doorsturen? Graag per bericht hier.

Ich bin jetzt nochmals in Kontakt mit LG Deutschland. Ich würde gerne auf die Untersuchung wegen dem Kühlbetrieb bei Dir verweisen, könntest du mir eventuell Infos / Kontaktdaten / Ansprechpartner weiterleiten? Gerne per Nachricht hier.
Ik weet niet of het nu een goed idee is om gegevens van LG Nederland medewerkers te delen. Een van hen had in elk geval goede hoop dat het opgelost is met de nieuwe firmware. We hebben contact over wanneer hij deze kan komen plaatsen, en na plaatsing moet met een uur wel duidelijk zijn of dat alles oplost of niet.
Als het daarna werkt kan ik je denk ik van voldoende informatie voorzien waarmee je de issue kunt aankaarten in Duitsland, of na ruggespraak met LG Nederland met hen contact legt bijvoorbeeld. Maar dat is in dit stadium nog lang niet zeker natuurlijk.
De hardware engineer denkt dat de firmware het oplost, de software engineer hield al zijn kaarten nog tegen de borst zogezegd. Dat is in elk geval het idee dat ik er bij kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet of het nu een goed idee is om gegevens van LG Nederland medewerkers te delen. Een van hen had in elk geval goede hoop dat het opgelost is met de nieuwe firmware. We hebben contact over wanneer hij deze kan komen plaatsen, en na plaatsing moet met een uur wel duidelijk zijn of dat alles oplost of niet.
Als het daarna werkt kan ik je denk ik van voldoende informatie voorzien waarmee je de issue kunt aankaarten in Duitsland, of na ruggespraak met LG Nederland met hen contact legt bijvoorbeeld. Maar dat is in dit stadium nog lang niet zeker natuurlijk.
De hardware engineer denkt dat de firmware het oplost, de software engineer hield al zijn kaarten nog tegen de borst zogezegd. Dat is in elk geval het idee dat ik er bij kreeg.
Gaan ze bij jou nu gwn de laatst beschikbare software toepassen, of krijg je eoa alpha/beta versie? Straks zul je zien dat koelen naar verwachting werkt, maar dat er nieuwe problemen met verwarmen zijn 8)7

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Gaan ze bij jou nu gwn de laatst beschikbare software toepassen, of krijg je eoa alpha/beta versie? Straks zul je zien dat koelen naar verwachting werkt, maar dat er nieuwe problemen met verwarmen zijn 8)7
I don't know
Het zal me niet verbazen als het de laatste/nieuwe FW is uit de silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:28
paQ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:03:
[...]

I don't know
Het zal me niet verbazen als het de laatste/nieuwe FW is uit de silent.
En dan de vraag hoe wij die allemaal krijgen. Sofware distributie is nog een dingetje bij LG Climate.
Bij de televisies gaat dat wel op afstand/automatisch als je dat toestaat.
Zouden ze ook moeten doen bij LG Climate.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
Ja zou mooi zijn als we dat kunnen doen met Home assistent ;-) via modbus...
Ik heb namelijk de Wifi dongle weer verkocht omdat het niets toevoegde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb vanmiddag (WARRUM!) opzettelijk de koeling heel laag gezet om een lange run uit te lokken om data te vergaren voor LG. (Die kunnen met een LGMV op afstand veel meer zien dan wij in HA)

Tot 15:00 heb ik de wp op optimal flow gehad. Ik begreep er niks van, want hij schakelde sowieso uit bij 12, ondanks Twater, hysterese enz. om 16:45 heb ik de wp op fixed pump capacity gezet (65%) en een nieuwe run gestart. Nu zie je dat ie -zoals verwacht- naar 12 racet, en bij 12,5 begint te moduleren en hem dan strak op 12 houdt. (hoe langer dat duurt, hoe platter de lijn)
Ik heb even voor 18:30 de wp weer op optimaal debiet gezet, de flow zakt en klik... de wp schakelt uit. Maar goed; je wil sowieso helemaal niet zo laag komen, dus misschien maakt het niets uit verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uA4-reixiQ8DfYVNGeOyrIj0pkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PROEtDzl7m6TQIx6VRMq8vgP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAcGjPdfaHWxaaszk1BkuZkSo2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFk4EML30XXS8GEpuLwyCZxy.png?f=fotoalbum_large

@wrapper83 hier zie je dus een lange run, modulerend en al, alleen dan niet op de ingestelde temperatuur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
HM123 is gisteren geleverd. Het nodige installatiemateriaal inmiddels binnen of onderweg (Kamstrup, magneetfilter, inlaatcombinatie voor de boiler, flex slangen, etc). Ik zit alleen nog even te puzzelen wat ik aan bedrading direct naar de warmtepomp mee wil trekken.
  • Voeding: 5x 2.5 (al zou 1.5 ook afdoende moeten zijn)
  • Driewegklep (voor boiler): 3x 1
  • Watertankverwarmer: 2x 1
  • 230V Thermostaat (geen idee of ik die ga gebruiken): 4x 1
  • UTP kabel voor MODBUS en temperatuur sensor boiler:
  • UTP kabel (reserve)
Ben ik zo compleet? Of is het al over-kill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik zou een (bijv) 12 aderige signaalkabel doen ipv 2 x UTP + thermostaat, dan kun je later nog eens e.e.a. aansluiten :) en bovendien 230V hebben.

@BjornHero heeft dat bij mij toen ook gedaan, en achteraf best blij mee *D
Alle aders zijn ook gewoon genummerd en dat is wel zo handig.
Ondertussen voed ik er mijn heatlinks en danfoss kogelkranen ook mee (hoofdschakelaar uit is alles uit), stuurt het mijn thermostaat aan, en lees ik de modbus er mee uit.

[ Voor 59% gewijzigd door paQ op 11-07-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moparj
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Hoop dat iemand van de experts kan helpen, heb een nieuwe installatie met een monoblock 9kw, samen met de instalateur alles aangesloten, zitten op moederbord 2 rijen met dipswitches, na wat zoeken nr. 3 omgezet en zagen eindelijk de dhw tank. Wat mij opvalt is dat ondanks verdere instellingen de dhw niet standaard gaat lopen, vaak pas bij hele lage temperaturen van rond de 25c….heeft iemand wellicht een idee, of wellicht zelfs een standaard in gebruiksstellings document. We hebben alleen vloerverwarming en een 200 liter dhw van ose. Thanks alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:15
Moparj schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:40:
Hoop dat iemand van de experts kan helpen, heb een nieuwe installatie met een monoblock 9kw, samen met de instalateur alles aangesloten, zitten op moederbord 2 rijen met dipswitches, na wat zoeken nr. 3 omgezet en zagen eindelijk de dhw tank. Wat mij opvalt is dat ondanks verdere instellingen de dhw niet standaard gaat lopen, vaak pas bij hele lage temperaturen van rond de 25c….heeft iemand wellicht een idee, of wellicht zelfs een standaard in gebruiksstellings document. We hebben alleen vloerverwarming en een 200 liter dhw van ose. Thanks alvast
Dan staat er vast een parameter niet op de juiste waarde. Waarschijnlijk Min bij tankinstelling 1:

Je ondergrens is afhankelijk van 2 parameters:

Tankinstelling 1: Min en Comp Limiet Temp.

Ondergrens is Comp Limiet Temp. - Min

Dit is een beetje verwarrend. Je verwacht eigenlijk dat Min de minimum temperatuur is, maar het is eigenlijk een offset naar de min kant t.o.v. Comp Limiet Temp. Deze laatste is de temperatuur waarbij de Warmtepomp niet meer wordt ingezet voor SWW maar wordt overgenomen door de Electrische Tank heater.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moparj
Thanks, de tank instelling weet ik te vinden alles aangepast en ziet er naar uit dat hij start…..super
Ik wil de tank op 50 hebben, wat zou de instelling dan moeten zijn bij tankinstelling 1 volgens jou, bijv 10 en 50 dus start hij wanneer tank 40 is en verwarmt tot 50

[ Voor 29% gewijzigd door Moparj op 12-07-2023 05:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Moparj schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:33:
Thanks, de tank instelling weet ik te vinden alles aangepast en ziet er naar uit dat hij start…..super
Ik wil de tank op 50 hebben, wat zou de instelling dan moeten zijn bij tankinstelling 1 volgens jou, bijv 10 en 50 dus start hij wanneer tank 40 is en verwarmt tot 50
Klopt. Ik zou die 10 trouwens nog een beetje lager doen (ergens tussen 5 en 8), maar dat moet je even proefondervindelijk vaststellen. Het duurt namelijk wel even voordat hij van 40 naar 50 gaat. Als er dan net iemand wil douchen, zou dat vervelend kunnen uitpakken. De WAF is hier in huis erg belangrijk. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:07
Oilman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:32:
HM123 is gisteren geleverd. Het nodige installatiemateriaal inmiddels binnen of onderweg (Kamstrup, magneetfilter, inlaatcombinatie voor de boiler, flex slangen, etc). Ik zit alleen nog even te puzzelen wat ik aan bedrading direct naar de warmtepomp mee wil trekken.
  • UTP kabel (reserve)
Voeding zou ik 5 x 4 mm2 doen. Tegenwoordig mag je volgens NEN1010 voor belastingen > 2000VA wel weer 2.5 mm2 gebruiken. Nog dunner, zoals 5 x 1.5 mm2 is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Even vraagje tussendoor. Klopt het dat als de RMC uit is geweest je elke keer opnieuw de silent mode aan moet zetten? Met "uit" bedoel ik gewoon de powerbutton op de RMC, dus niet stroom er af.
Superirritant is me dat zeg :(

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 12-07-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:03
paQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:20:
Even vraagje tussendoor. Klopt het dat als de RMC uit is geweest je elke keer opnieuw de silent mode aan moet zetten? Met "uit" bedoel ik gewoon de powerbutton op de RMC, dus niet stroom er af.
Klopt, heel irritant idd.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kee dan... nou dan ga ik weer snel terug op de externe thermostaat :P
Had bedacht dat ik met de Nest V3 een lage ECO stand instel, bijv 10.
in HA, als eco actief is, dan op koelstand. (heb nog 2 poorten vrij op een Sonoff schakelaar)
Met wat geluk is dan al het overige standby of verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 12-07-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 23:03
paQ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:38:
Ik zou een (bijv) 12 aderige signaalkabel doen ipv 2 x UTP + thermostaat, dan kun je later nog eens e.e.a. aansluiten :) en bovendien 230V hebben.

Ondertussen voed ik er mijn heatlinks en danfoss kogelkranen ook mee (hoofdschakelaar uit is alles uit), stuurt het mijn thermostaat aan, en lees ik de modbus er mee uit.
Yep... Vond je nog "heel gek en overbodig destijds" ;)

12*1mm2 stuurstroom kabel.

@Oilman ik zou ook zoiets erbij doen ipv 2 utp kabels.

Zo kun je ook nog externe thermostaten gebruiken, externe pompen/3 weg kleppen etc schakelen zonder opnieuw kabels te trekken

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BjornHero schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:09:
[...]

Yep... Vond je nog "heel gek en overbodig destijds" ;)
nou, hooguit wat overkill :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 14:20
paQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:20:
Je kunt wel in het menu het low noise schema op 24 uur zetten. Dat gaat de wp standaard in silent mode als hij aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oxfordpelican schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:25:
[...]

Je kunt wel in het menu het low noise schema op 24 uur zetten. Dat gaat de wp standaard in silent mode als hij aangaat.
nope

die heb ik op 00:01 - 00:00 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
paQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:30:
[...]

nope

die heb ik op 00:01 - 00:00 staan
Hm dat is gek. Ik heb hem ook op één minuut verschil staan en ik hoef hem nooit meer op silent mode te zetten. Het is wel zo dat het even duurt voordat silent mode inschakelt en niet direct als je op de standby knop drukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7Wq_pzWg2tHckyUPSBltUadg3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEZo8LUTASFSJq65NuD0QxFb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
BernieW schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Voeding zou ik 5 x 4 mm2 doen. Tegenwoordig mag je volgens NEN1010 voor belastingen > 2000VA wel weer 2.5 mm2 gebruiken. Nog dunner, zoals 5 x 1.5 mm2 is geen optie.
Het is een 3-fase uitvoering, maximale stroom is ~12A die LG opgeeft, dus daarmee is 1.5 afdoende, ook voor de NEN1010 (achter een B16 automaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman

Bedankt, goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oxfordpelican schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:43:
[...]

Het is wel zo dat het even duurt voordat silent mode inschakelt en niet direct als je op de standby knop drukt.
ah wellicht is dat het dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Oilman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Het is een 3-fase uitvoering, maximale stroom is ~12A die LG opgeeft, dus daarmee is 1.5 afdoende, ook voor de NEN1010 (achter een B16 automaat)
Dat was ook mijn uitgangspunt. Waarom zou je 5 x 4 mm2 nemen @BernieW?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
Is het wel wijs om modbus (RS485) over zo'n signaalkabel te doen? RS485 wil graag twisted pair...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het werkt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 07:29
tebogo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Dat was ook mijn uitgangspunt. Waarom zou je 5 x 4 mm2 nemen @BernieW?
8)7 dit hangt er gewoon vanaf van de lengte van de voedingskabel ivm spanningsverlies een 4mm2 is beter bij bijv 3fase 16kw wp zeker is zeker kost niet veel meer!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
kazemo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:22:
[...]

8)7 dit hangt er gewoon vanaf van de lengte van de voedingskabel ivm spanningsverlies een 4mm2 is beter bij bijv 3fase 16kw wp zeker is zeker kost niet veel meer!!
Spanningsverlies? In ons geval is het vanaf automaat minder dan 20 meter, nominale vermogens zijn nog veel kleiner, er loopt immers niet nominaal 12A, 4 mm2. En tja het prijsverschil is er toch wel, 1.82 per meter vs 4.38. Dus ik koop kabels gewoon voldoende dik, maar extra dik vind ik zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimm
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 13:07
Ik ben een beetje in dubio betreft een buffervat. Ik wil van CV over naar monoblock (lijkt nu een MH071MR U44 te worden). ER komt nieuwe vloerverarming, systeem inhoud van alleen de vloerverarming za ~110 liter zijn (~100 m2, 10 cm h.o.h.). Dat lijkt me prima om het piekvermogen in kwijt te kunnen. Dus geen buffervat. Maar is er ook genoeg vermogen opgeslagen in het circuit voor defrost als het rond de 0 graden wordt?

Ik weet niet goed hoe ik dit kan schatten. Heeft iemand ervaring hier mee? Ik heb ook nog een offerte binnen, is er iemand die daar even naar wil kijken of dat schappelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 12:04
Bij mij een redelijk vergelijkbare situatie; MH071MR U44, vloerverwarming opp. ca. 80m2 en een h.o.h afstand ca. 15cm.

De WP zit direct op de vloer zonder buffervat en dat is geen enkel probleem. Bij een defrost zakt de temperatuur van het water een graadje of 4 en dat is nog zover boven het vriespunt dat er echt geen enkel probleem is. Bovendien wordt die temperatuurdaling voornamelijk opgevangen door het water (van 2 graden boven de vloer temperatuur naar 2 graden er onder). Er zit dan nog voor vele uren warmte in de vloer die nog aangesproken kan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tl_zaG3N2RX-YZv3cazMzZYK8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qn5Bhm961MTXcL4eGe3zwQPv.jpg?f=fotoalbum_large
5kw er uit 16kw er in.
5kw gaat binnenkort op Marktplaats

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimm
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 13:07
KarsS schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:45:
Bij mij een redelijk vergelijkbare situatie; MH071MR U44, vloerverwarming opp. ca. 80m2 en een h.o.h afstand ca. 15cm.

De WP zit direct op de vloer zonder buffervat en dat is geen enkel probleem. Bij een defrost zakt de temperatuur van het water een graadje of 4 en dat is nog zover boven het vriespunt dat er echt geen enkel probleem is. Bovendien wordt die temperatuurdaling voornamelijk opgevangen door het water (van 2 graden boven de vloer temperatuur naar 2 graden er onder). Er zit dan nog voor vele uren warmte in de vloer die nog aangesproken kan worden.
Bedank, dat geeft me een hoop vertrouwen. Ga ik gewoon ook zonder buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Oilman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:32:
  • UTP kabel (reserve)
Ik heb 3 3x1 kabels getrokken (zou je inderdaad ook kunnen vervangen door 12x1). En twee keer UTP.
Heb dus 9 aders 230V en 16 aders zwakstroom.
Dat tweede is overkill, want gebruik er nu 5 geloof ik (modbus en de DHW sensor).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moparj
Ik draai nu 2 weken en dankzij forum al wat issue kunnen voorkomen, toch blijft het manual icm de interface soms moeilijk te doorgronden, gisteren het idee dat mijn externe elecktrische verwarming in de dhw aangaat bij verwarmen, daarnaast in de rapportage zie ik nog piekjes ontstaan van warmte dus cv vraag…geen idee hoe dit kan, 2 honeywell externe thermostaten en een 3 weg klep verder een buffervat cv en 200l dhw met elektrische verwarming….mis ik ergens een instelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSv76_THRXsLZs8tW_C8e4v-aHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5hXlK5jq9j5uXNXmHhlR2LhH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 16:42
Ik heb ook een vraag over de Buffertank / Buffervat. Heb even door dit draadje gezocht maar het lijkt dat iedereen het net iets anders doet.

Om ervoor te zorgen dat de Warmtepomp kan ontdooien in de winter en dat deze niet gaat pendellen is een buffertank nodig. Nou wil ik vanwegen ruimte gebrek graag een zo klein mogelijke tank.

Ik vond hier de volgende vuistregel:
20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan. Dan heb je lang plezier van de warmtepomp (compressor) !

Dit geld ook voor een modulerende warmtepomp: neem daar voor de buffer inhoud bepaling het minimaal modulatie vermogen.
Ik heb de LG HM091MR.U44 9kW alleen weet ik niet tot hoeveel deze terug moduleert. Ik vond in dit draaidje ergens 3kW (voor ander model) maar dan is de berekening als volgt:

(3 * 20L) - (50 * 1,5L) = -15L

Is er een minimum?
Hoe ver moduleert deze warmtepomp terug? (stond niet in handleiding)
Hoe groot zou het vat moeten zijn?

Ik heb deze vraag ook open staan bij LG maar na telefonisch contact kon ik deze alleen via e-mail stellen. Installateur heeft zou hier ook nog over terug gebeld worden maar tot op heden geen antwoord van LG.
Als iemand het weet laat het weten. Als LG reageert zal ik het antwoord toevoegen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
Als bij jou als altijd open staat. Heb jij dus volgens deze berekening al genoeg volume in jou systeem.(-15l)
Ik had een 5kw op 45m2 vloerverwarming, altijd open.
Heeft prima gewerkt, qua ontdooien en pendelgedrag.
Heb jij alleen vloerverwarming of ook nog radiatoren? Staat alles altijd open?
Als niet altijd alles open staat zou ik er inderdaad een buffer tussen zetten.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
Dat is goed om te weten! Radiatoren blijven nu nog op CV-ketel aangesloten. vloerverwarming staat wel altijd open. maar mijn berekening is er van uit gegaan dat de pomp ook terug kan moduleren tot 3kW, hij is 9kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRinus
Zojuist reactie gehad van LG:
  • Wij hanteren voor onze warmtepompen 10l per kW voor de buffer.
  • Wij hebben al zeer veel installaties gerealiseerd met de 9kW monobloc en hiervoor gebruiken wij altijd een van 80 liter
  • De monobloc moduleert tussen de 20 en 100%.
Ook stelde ze dat ik voor 50m2 vloerverwarming beter een kleinere wamtepomp had kunnen nemen:
Wij kennen uw situatie niet, maar als u maar 50m2 wilt verwarmen dan is de 9kW aan de ruime kant.

Redelijk geisoleerde woningen hebben een transmissie van ca. 70w/m2 en slecht geisoleerde woningen 150w/m2, dus wij denken dat een 5 of 7kW voldoende zou moeten zijn.

Met warmtepompen komt het heel precies. Een te kleine verbruikte veel stroom, maar een te grote ook.
Ik zou u adviseren om eerst een transmissie berekening te laten maken van uw woning, zodat u de juiste warmtepomp kunt kiezen.
Met oog op de toekomst (warm water en boven t.z.t vloerverwarming) heb ik de 9kW gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
DeRinus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:05:
Zojuist reactie gehad van LG:
  • Wij hanteren voor onze warmtepompen 10l per kW voor de buffer.
  • Wij hebben al zeer veel installaties gerealiseerd met de 9kW monobloc en hiervoor gebruiken wij altijd een van 80 liter
  • De monobloc moduleert tussen de 20 en 100%.
Ook stelde ze dat ik voor 50m2 vloerverwarming beter een kleinere wamtepomp had kunnen nemen:

[...]

Met oog op de toekomst (warm water en boven t.z.t vloerverwarming) heb ik de 9kW gekozen
Ik vind de reactie m.b.t. 9 kW voor 50 m² wel terecht. Ik weet natuurlijk niet wat het warmteverlies van je huis is, maar ik heb een vrijstaand huis uit 2007 met 100 m² vvw en gebruik hiervoor een 7 kW LG. De afgelopen winter ging dit perfect, waarbij de warmtepomp op de meest koude dagen niet meer deed dan 3 kW thermisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
Ik vermoed dat ik inderdaad beter de 7kW versie had kunnen kiezen. Mijn huis is uit 1989, iets minder goed geisoleerd. wel overal HR glas en dak van binnen na geisoleerd met 16cm glaswol.

Had hier ook een vuistregel gebruikt:
Jaarlijks gas verbruik (1700m3) - gas voor warm water (300m3) = 1400m3 gas voor CV

1400 x 10 / 1600 = 8,75kW (hier gevonden.)

Het is erop gebaseerd dat ik 220 dagen per jaar stook voor zo'n 7 uur per dag (1.540 stookuren) ik schat dat dat redelijk in de buurt komt. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
In de installation manual zie ik dit schema (p.29):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKzOL-u8Mp_WdTZ_gMAkGR_ioA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lmSB9iTtgA7GzDoxS4ukBAa5.jpg?f=user_large

Mist hier niet nog een pomp, rechts van de buffer? Vanwege die buffer is er voor het water toch geen reden om door de afnemers te stromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Ik ga naast m'n monoblock een LG WH27S plaatsen voor het warme tapwater.
Nog adviezen/tips etc?

Bedankt alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:51:
Ik ga naast m'n monoblock een LG WH27S plaatsen voor het warme tapwater.
Nog adviezen/tips etc?

Bedankt alvast
Kijk ook even in het topic voor deze WPB: https://gathering.tweaker...message/75951546#75951546

Ik meen daar gelezen te hebben, dat het verstandig is om geisoleerde aansluitingen te nemen voor het water, bijv. deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoLZ0_txbjRDYnWbOQ3ZqLdWgWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYKeLHWKA5jJCZEElPwzlrMe.png?f=user_large

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Wellicht heb je hier ook wat aan: https://gathering.tweakers.net/forum/insert_bookmark/2140638.

Vorige week mijn WPB Calypso bezorgd gekregen.
Wordt deze week geplaatst.
In de verpakking zit standaard een dielectrische koppeling.
Hier is deze bedoeld om corrosie te voorkomen door de aanwezigheid van de anode. Die anode zit niet in jouw vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb een vraag, ik wil graag een keer proberen of ik mijn huis kan koelen, maar ik snap niet helemaal hoe die functie werkt. Ik kan een temperatuur instellen, maar die kan niet lager dan 20 graden. En als ik "warmte" naar automatisch zet dan kan ik wel -1 kiezen, maar dan lijkt er niet zoveel te gebeuren.

Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSWoggdQWVmDikrNUXfhqqugcSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzoEMx1HTr1Hidr0xA38qpYw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P1Q1OnfydPyDo9Oxmdoj3QfeU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lfq3yLqcr7YbnzlpM6njiSPW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 23:20

thido

Tilburg

jankeesvwoezik schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:26:
Ik heb een vraag, ik wil graag een keer proberen of ik mijn huis kan koelen, maar ik snap niet helemaal hoe die functie werkt. Ik kan een temperatuur instellen, maar die kan niet lager dan 20 graden. En als ik "warmte" naar automatisch zet dan kan ik wel -1 kiezen, maar dan lijkt er niet zoveel te gebeuren.

Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt?
Koelen is standaard niet beschikbaar.
Dit kun je activeren door dipswitch 4 op SW2 om te zetten in de buitenunit. Hierdoor komen de menu opties ook in beeld op de controller.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
thido schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Koelen is standaard niet beschikbaar.
Dit kun je activeren door dipswitch 4 op SW2 om te zetten in de buitenunit. Hierdoor komen de menu opties ook in beeld op de controller.
Ah super! Die heb ik omgezet. Welke optie moet ik dan hebben? In de instellingen zie ik wel “ruimte koeling” met wat opties, maar in het hoofd menu kan ik nog steeds niet koelen kiezen.

Zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 23:20

thido

Tilburg

Je hebt dan naast de opties op jouw twee voorgaande foto's een extra optie 'koel' erbij gekregen als het goed is. Daarnaast nog wel even instellingen nalopen in het menu om te finetunen maar dat zul je even in het draadje op moeten zoeken verder, is regematig voorbij gekomen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Oud bericht, maar ben benieuwd of deze bevalt en van welk materiaal de lamellen gemaakt zijn. Die zien er mooi dun uit en zijn zeker niet van hout?

Mooi gemaakt btw.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
verkeerslicht schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:56:
[...]

Oud bericht, maar ben benieuwd of deze bevalt en van welk materiaal de lamellen gemaakt zijn. Die zien er mooi dun uit en zijn zeker niet van hout?

Mooi gemaakt btw.
Bevalt nog steeds goed. Zijn gemaakt van gevelbekleding van Praxis (soort lichtgewicht PVC). Heeft de winter en zomer goed doorstaan.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• paQ
even updatetje mbt koeling:
De PCB met de SW update is zojuist geplaatst, maar heeft alleen betrekking op het 'beter' moduleren bij verwarmen. Niet dat ik daar problemen mee had, maar verbeteringen kunnen nooit kwaad lijkt me. Hebben we alleen nu geen reet aan :+ (en nee, de opstartpiek zit daar niet bij, wel schijnbaar de vertraging tot het inschakelen van de fan na een defrost)

Ondertussen is er toch links en rechts wat druk gezet schijnbaar om dit probleem aan te pakken -mede ook omdat dit de periode is om te koelen- en lo en behold: woensdag komt er een eerste patch, puur voor het koelen. En dat zal vast niet de laatste zijn. Ik ben soort van aangewezen als de testlocatie (de cloud server zat er immers nu toch al in), dus alle apparatuur om op afstand te monitoren e.d. blijft voorlopig nog wel zitten. Dat was een vereiste van de makers van de patch om in een echte situatie te zien wat de exacte uitwerking in de praktijk is.
Ben zeer benieuwd woensdagmiddag :Y

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-07-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wsolar
  • Laatst online: 14-08-2023
Even een vraag; welke aansluitleidingen gebruiken jullie? Is een verwarmingslint tegen bevriezen benodigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wsolar schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:31:
Even een vraag; welke aansluitleidingen gebruiken jullie? Is een verwarmingslint tegen bevriezen benodigd?
d'r loopt een lint over de bodem van de behuizing die inschakelt beneden de 5 graden, (40~75W ergens)

Als je je leidingen verder gewoon isoleert moet dat afdoende zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-07-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 12:04
Jojan265 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:04:
[...]

Bevalt nog steeds goed. Zijn gemaakt van gevelbekleding van Praxis (soort lichtgewicht PVC). Heeft de winter en zomer goed doorstaan.
Ik ben ook nog op zoek naar dun, maar toch stevig materiaal voor de lamellen voor de uitblaasopening. Mijn eerste ingeving was platte aluminium strips en die zwart spuiten maar ik heb me laten vertellen dat aluminium eerder een geluid versterkende (resonanties), dan een geluiddempende werking zal hebben.

Maar eens een keer bij de Praxis binnenlopen. Op internet vind ik niet direct dunne strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
KarsS schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Ik ben ook nog op zoek naar dun, maar toch stevig materiaal voor de lamellen voor de uitblaasopening. Mijn eerste ingeving was platte aluminium strips en die zwart spuiten maar ik heb me laten vertellen dat aluminium eerder een geluid versterkende (resonanties), dan een geluiddempende werking zal hebben.

Maar eens een keer bij de Praxis binnenlopen. Op internet vind ik niet direct dunne strips.
Het is deze: https://www.praxis.nl/bou...et-240x18-5x0-6cm/5618384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSCHUT
  • Laatst online: 25-07-2023
Hallo, error CHO3…….Therma V Monoblck U43.
Na korte vakantie vond ik deze storing bij thuiskomst.
“Communicatie fout” ( stuureenheif kan langer dan 3 min geen contact maken met pomp)
Ik heb een recht toe recht aan installatie, stuur de pomp aan met de LG bedraadde afstandsbediening.
Bedrading doorgemeten, die is prima. Reset, herstarts. Maar krijg hem niet aan de praat.
Iemand de gouden tip?

Gr Huib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
HSCHUT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:08:
Hallo, error CHO3…….Therma V Monoblck U43.
Na korte vakantie vond ik deze storing bij thuiskomst.
“Communicatie fout” ( stuureenheif kan langer dan 3 min geen contact maken met pomp)
Ik heb een recht toe recht aan installatie, stuur de pomp aan met de LG bedraadde afstandsbediening.
Bedrading doorgemeten, die is prima. Reset, herstarts. Maar krijg hem niet aan de praat.
Iemand de gouden tip?

Gr Huib
Even minimaal 10 minuten van spanning af. Daarna spanning erop en het zou weer goed moeten zijn. Wel raar dat deze storing zomaar optreedt. Je hebt geen modbus aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Hoi,

Zit in dit draadje een beetje te lezen, maar niet alles gelezen, dus mijn vraag zou ook wel eens gesteld kunnen zijn.

Zie dat er velen zelf geïnstalleerd hebben. Hoe doen jullie dat met subsidie aanvraag en garantie en support?

Ik heb een kaal systeem aangeboden gekregen van 10.000 euro.
De buitenunit staat gewoon letterlijk 1,5 meter van het CV leidingnet vandaan.

Gezien een pomp rond de 5300 kost vind ik 4700 installatie materiaal en uren nogal flink.

Wil het wel zelf doen, maar support vind ik wel belangrijk en de subsidie ook. :-)

Hoop dat jullie mij wat licht in de duisternis kunnen scheppen.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
grootkarzijn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:39:
Hoi,

Zit in dit draadje een beetje te lezen, maar niet alles gelezen, dus mijn vraag zou ook wel eens gesteld kunnen zijn.

Zie dat er velen zelf geïnstalleerd hebben. Hoe doen jullie dat met subsidie aanvraag en garantie en support?

Gezien een pomp rond de 5300 kost vind ik 4700 installatie materiaal en uren nogal flink.

Wil het wel zelf doen, maar support vind ik wel belangrijk en de subsidie ook. :-)

Als het alleen om de warmtepomp gaat (dus zonder SWW boiler), dan is het inderdaad erg aan de prijs. Ik heb zelf de installatie gedaan en was in totaal voor de 7kW LG warmtepomp (excl. subsidie) € 6000,- kwijt. Bij mij staat de warmtepomp ca. 12 m van de vloerverwarmingverdeler. In deze prijsberekening is ook de omkasting meegenomen.

De SWW installatie (RVS boiler en Ventilatiewarmtepomp) kostte mij (excl subsidie) € 5000,- Hierin zit ook de besturing en pomp inbegrepen om warmte over te hevelen van de zonneboiler naar de warmtepompboiler.

Totaal aan subsidie gekregen: € 5250,- Dus netto heeft het mij € 5750,- gekost om volledig van het gas af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wsolar
  • Laatst online: 14-08-2023
Jojan265 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Als het alleen om de warmtepomp gaat (dus zonder SWW boiler), dan is het inderdaad erg aan de prijs. Ik heb zelf de installatie gedaan en was in totaal voor de 7kW LG warmtepomp (excl. subsidie) € 6000,- kwijt. Bij mij staat de warmtepomp ca. 12 m van de vloerverwarmingverdeler. In deze prijsberekening is ook de omkasting meegenomen.

De SWW installatie (RVS boiler en Ventilatiewarmtepomp) kostte mij (excl subsidie) € 5000,- Hierin zit ook de besturing en pomp inbegrepen om warmte over te hevelen van de zonneboiler naar de warmtepompboiler.

Totaal aan subsidie gekregen: € 5250,- Dus netto heeft het mij € 5750,- gekost om volledig van het gas af te gaan.
hoe heb je zo veel subsidie gehad dan? is toch 2850 euro op de lg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:15
Wsolar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:01:
[...]

hoe heb je zo veel subsidie gehad dan? is toch 2850 euro op de lg?
Ik vermoed de totale subsie van beide systemen. Dus 2850 voor de LG en 2400 voor de SWW voorziening.

Er zijn installateurs (waarvan ook enkele actief op Tweakers) die de inbedrijfstelling voor je kunnen regelen. Dan krijg je een keurige factuur die je bij de RVO samen met de aankoopfactuur kunt inleveren.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
Dat laatste klopt, maar houdt er rekening mee dat RVO ook naar de 3e voorwaarde vraagt;

Of je een bewijs van installatie op je adres kunt aantonen.

Maw met installatie factuur of in mijn geval met een foto bij mijn huis en gegevens van ingebruikstelling en serie nummer erbij was ook voldoende.

Gezien er ook mensen zijn die de subsidie krijgen en de warmtepomp weer door verkopen…

Succes! Ik was ook totaal 6000 euro kwijt (9000-3000 = 6000) (Wp 9kw en 300liter boiler met warmte wisselaar zodat ik geen wpb nodig had) hier ging dan de subsidie van 2850 en 300 euro voor m’n cv :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hoi,

Gewoon een andere installateur zoeken dan :)
Als je op die plek relatief makkelijk aan een aparte stroomgroep kunt komen (Of zelf voorzien) lijkt me dat nu niet een klus die (veel) langer dan 1 dag moet duren incl wat aansluitprullaria.
Je betaalt bij installatie vooral tijd / manuren. Dingen vallen altijd net wat tegen enzo, maar 4700 euro klinkt als absurd in mijn oren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mncbpz1K2uE-UpmthvgFlJXIuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLXjvmX3SKgkwwZXqaNr7XiI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• paQ
Er zit dus nu iemand in Korea on the fly software aan te passen die we direct kunnen inladen _/-\o_
Wij testen, data kunnen ze inzien, passen settings aan, zij parameters, mailen een nieuwe versie etc
links: patch 1 (die deed niet veel)
midden: patch 2
rechts: patch 3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpUlED1zFNHitdNyDlzRJ7eqYew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SMO6OuxGLWvwDa3SrkI3lPlK.png?f=fotoalbum_large

patch 3 is onderweg

We laten hem voorlopig op patch 2 staan en dan nu even hopen op warmer weer zodat het ding een goeie run kan maken zonder dat ik het koud krijg :+

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 26-07-2023 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
okidoki, voorlopig even zo testen... het is alleen prutweer, dus er valt weinig te koelen.
Heb hem op 19 gezet, dus zal wel paar uurtjes duren voordat ie aanspringt.
Hysterese on 1.5, off -2
maar, ~290W opgenomen vermogen is wel andere koek (@ buiten 22,5)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1IZGNXRuGl6iLRJE5V3Qx2Xr4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EiUe4VPxRHMYbKAf1otYYZrv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:03
paQ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:45:
Er zit dus nu iemand in Korea on the fly software aan te passen die we direct kunnen inladen _/-\o_
Wij testen, data kunnen ze inzien, passen settings aan, zij parameters, mailen een nieuwe versie etc
links: patch 1 (die deed niet veel)
midden: patch 2
rechts: patch 3

[Afbeelding]

patch 3 is onderweg

We laten hem voorlopig op patch 2 staan en dan nu even hopen op warmer weer zodat het ding een goeie run kan maken zonder dat ik het koud krijg :+
Hopelijk straks ook de mogelijkheid dan om zelf je update te kunnen draaien :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Hopelijk straks ook de mogelijkheid dan om zelf je update te kunnen draaien :)
ghe :P nou, dat verwacht ik dan weer niet, maar wie zal het zeggen.
Het moet echt fysiek on board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

En even regelen dat ze in de winter terugkomen voor de heating functie ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:08:
okidoki, voorlopig even zo testen... het is alleen prutweer, dus er valt weinig te koelen.
Heb hem op 19 gezet, dus zal wel paar uurtjes duren voordat ie aanspringt.
Hysterese on 1.5, off -2
maar, ~290W opgenomen vermogen is wel andere koek (@ buiten 22,5)
[Afbeelding]
Dit ziet er een stuk beter uit. Hopelijk is dit de oplossing en kunnen we allemaal straks een update aanvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:15:
[...]

Dit ziet er een stuk beter uit. Hopelijk is dit de oplossing en kunnen we allemaal straks een update aanvragen.
Ja daar was deze engineer al bang voor :D
Ze willen echt zeker weten even goed testen voordat ze zo'n update officieel maken lijkt me.
Wel superfijn dat hij een mega kort lijntje met de softwaremakers nu had!

Run op 19 graden is zojuist gestart, en na ca 11 min gaan moduleren :)
Ik zit wel nog met die "verborgen hysterese". Ik krijg het gevoel dat dat geen hysterese is, maar een offset op de setpoint, en dat is in mijn ogen dan toch echt iets anders. Even zien of we nu lange runs kunnen maken met een modulerende compressor, en dan ga ik zien of ik die theorie kan vaststellen. Als dat niet lukt, dan heb ik het mis :+

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 26-07-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
Inderdaad mooi dat er een kort lijntje nu is, had dat niet snel verwacht bij zo'n grote partij als LG.

Heb je ook al iets beter kunnen zien hoe ze de nieuwe firmware inladen? Is dat nog steeds door een eeprom van de pcb halen en met een programmer flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oxfordpelican schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:32:
Inderdaad mooi dat er een kort lijntje nu is, had dat niet snel verwacht bij zo'n grote partij als LG.

Heb je ook al iets beter kunnen zien hoe ze de nieuwe firmware inladen? Is dat nog steeds door een eeprom van de pcb halen en met een programmer flashen?
nee de eeprom is voor de RMC
FW wordt op de 'buiten'unit print geladen met een soort van memorecorder :+ Die zit ook vanzelf gekoppeld aan de 'binnen'unit print en zo gaat de FW erop. Duurt maar 2 minuutjes ofzo.

Hij heeft zojuist deze run gedaan, en is uitgeschakeld door voor mij onbekende reden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAooK3z1YzYYB1W3CdyDGsQ_nL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LehkVel7j2Twsv3g8TE2Xmg6.png?f=fotoalbum_large

COP is echt skyhigh nadat ie is teruggemoduleerd. 6,7~8

Het moet snel warmer worden zodat ik koeler kan koelen, dan kan ik zien of het idd om een offset gaat of extra hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@Jojan265 weet jij wellicht wat de 'achtergrond' is van "Optimaal debiet"?
Het standaard dT van de thermaV is 5. (Kun je handmatig verhogen)
Ik haal niet snel 5 met mijn inhoud, meestal stuk lager (2,7~4,2).
M.a.w. Ik krijg de indruk dat "optimaal debiet" inhoudt dat de thermaV zegt: Ik ga proberen dT 5 te maken

Kun je daar in mee gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:11:
@Jojan265 weet jij wellicht wat de 'achtergrond' is van "Optimaal debiet"?
Het standaard dT van de thermaV is 5. (Kun je handmatig verhogen)
Ik haal niet snel 5 met mijn inhoud, meestal stuk lager (2,7~4,2).
M.a.w. Ik krijg de indruk dat "optimaal debiet" inhoudt dat de thermaV zegt: Ik ga proberen dT 5 te maken

Kun je daar in mee gaan?
Die indruk had ik ook. Ik haal die ΔT van 5 ook bijna nooit (behalve bij opstart). Daarom toert de waterpomp dan ook helemaal terug tot ca. 8 L/min. Dit regelt bij mij dan niet mooi, waardoor ik de flow vastgezet heb op 15 L/min. Op zich wel jammer, want optimaal debiet lijkt gewoon een goede oplossing te zijn. Alleen jammer dat de fuzzy logic daar niet op afgestemd lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Die indruk had ik ook. Ik haal die ΔT van 5 ook bijna nooit (behalve bij opstart). Daarom toert de waterpomp dan ook helemaal terug tot ca. 8 L/min. Dit regelt bij mij dan niet mooi, waardoor ik de flow vastgezet heb op 15 L/min. Op zich wel jammer, want optimaal debiet lijkt gewoon een goede oplossing te zijn. Alleen jammer dat de fuzzy logic daar niet op afgestemd lijkt te zijn.
Exact dat zie ik ook gebeuren.
En als ik dan -bij 8l- 1 verdeler sluit bijv, dan is de pompdruk te laag om afdoende flow te halen en slaat de wp af. Optimaal debiet zou mooi zijn als je ook een onderwaarde kunt instellen als drempel, ipv alleen de max waarde.

edit:
rare functie eigenlijk dat 'optimaal debiet'...
vast dT 5 doet in wezen hetzelfde lijkt me.

Ik ga weer lekker op vaste pompdruk draaien. geen gezeik en geëtter met software die er weer een parameter bij heeft die tegen kan werken.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 27-07-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:07
Jojan265 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:24:
[...]

+1
Maar dan met de 14 kW (3 fase) versie. Met vaste flow draait ie een stuk rustiger. Alleen bij 1 specifieke Ta (28 C in mijn geval) is ie nog altijd onrustig. De ΔT is bij mij meetsal ook vrij laag 2 - 3 C.

Zie verder dat ie, ook met deze instellingen, nog wel eens van het padje is.

Zou het liefst ook (dynamisch) willen kunnen "spelen" met de debiet setting. Helaas is deze niet via de modbus in te stellen.

Andere features die de meeste van ons toegevoegd hebben via HA doen zouden toch ook best interessant kunnen zijn voor niet Tweakers (rustiger opstarten, silent mode afhankelijk van temperatuur en operating mode, ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 07:29
wrapper83 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:11:
Dat laatste klopt, maar houdt er rekening mee dat RVO ook naar de 3e voorwaarde vraagt;

Of je een bewijs van installatie op je adres kunt aantonen.

Maw met installatie factuur of in mijn geval met een foto bij mijn huis en gegevens van ingebruikstelling en serie nummer erbij was ook voldoende.

Gezien er ook mensen zijn die de subsidie krijgen en de warmtepomp weer door verkopen…

Succes! Ik was ook totaal 6000 euro kwijt (9000-3000 = 6000) (Wp 9kw en 300liter boiler met warmte wisselaar zodat ik geen wpb nodig had) hier ging dan de subsidie van 2850 en 300 euro voor m’n cv :-)
belangrijk is bij aanvraag RVO goed het stappenplan volgen: 1) aankoopfactuur met kvk nr ...2)inbedrijfstellings factuur door erkent installateur met kvk nr ...als derde kunnen ze vragen naar installatie factuur indien niet gaan ze moeilijk doen en het afwijzen is bij mijn broer gebeurd heeft 6mnd geduurd uiteindelijk toch gekregen bij mij was het geen probleem en bij een bekende ook niet samen 3stk gekocht...... alle facturen bewaren van materialen en foto,s bijvoegen bij aanvraag subsidie als extra als je zelf installeerd....punt 1 en 2 moet sowieso voldaan worden anders wijzen het af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:29
Krijg jij geen hoofdpijn van die hamer op je hoofd @kazemo?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 15:10
Beste allen,

wat fijn dat er een forum is over LG Therma Monoblok warmtepompen.
Ik kon mijn vraag alleen niet terugvinden, dus ik stel hem zelf maar.

In de zomer is er geen warmteproductie nodig behalve dan voor DHW. Bij het energieverbruik zie ik dat er dagelijks toch nog ±90% van de energie voor "warmte" gebruikt wordt. Ik heb geen idee waarom, misschien de interne waterpomp van de WP? Kan ik via de thermostaat de warmte/koel/AI functie gewoon uitschakelen totdat ik die weer nodig heb?
Zo ja, kan ik dan ook de losse waterpomp die achter het buffervat zit helemaal naar beneden draaien? Hij draait nu op 20-25 Watt, dus dat tikt ook wel aan elke dag.

In de winter is dat niet handig ivm defrosten bijvoorbeeld. Maar kan het in de zomer wel?

Alvast bedankt,

Remi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:00

sanzut

It's always christmas time

Ik heb een vraagje voor de ModBus gebruikers via HomeAssistant.
Ik heb via wat Yaml voorbeelden hier het uitlezen via de modbus koppeling werkend. Alleen wat ik niet goed snap, ik lees hier dat jullie ook setpoints enzo via HA sturen. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik dat zou moeten organiseren? Heeft iemand daar wat voorbeelden van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
sanzut schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:14:
Ik heb een vraagje voor de ModBus gebruikers via HomeAssistant.
Ik heb via wat Yaml voorbeelden hier het uitlezen via de modbus koppeling werkend. Alleen wat ik niet goed snap, ik lees hier dat jullie ook setpoints enzo via HA sturen. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik dat zou moeten organiseren? Heeft iemand daar wat voorbeelden van?
Ik doe dat in 2 stapjes en je moet een aantal zaken geladen hebben in configuration.yaml.

In configuration.yaml moet je de setpoints als holding registers hebben gedefinieerd bij je modbus configuratie, bijv.:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
        ##holding
      - name: lg_operation_mode
        scan_interval: 30
        address: 0
        slave: 1
        unit_of_measurement: ' '
        input_type: holding
        unique_id: id_lg_operation_mode

- name: lg_control_method
        address: 1
        unit_of_measurement: ' '
        unique_id: id_lg_control_method

- name: lg_target_temp_circuit1
        scale: 0.1
        precision: 1
        address: 2
        unit_of_measurement: °C
        unique_id: id_lg_target_temp_circuit1

- name: lg_room_air_temp_circuit1_holding
        scale: 0.1
        precision: 1
        address: 3
        unit_of_measurement: °C
        unique_id: id_lg_room_air_temp_circuit1_holding

Daarnaast heb ik een aantal helpers in configurations.yaml gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
input_number:
  box_lg3:
    name: Numeric Input Box_lg3
    initial: 21
    min: 15
    max: 35
    step: 0.1
    mode: box
  box_lg4:
    name: Numeric Input Box_lg4
    initial: 21
    min: 15
    max: 25
  box_lg5:
    name: Numeric Input Box_lg5
    initial: 0
    min: -5
    max: 5
    step: 1
  box_lg9:
    name: Numeric Input Box_lg9
    initial: 50
    min: 40
    max: 58

Deze helpers kun je via automatiseringen aanpassen, of via een schermpje handmatig een waarde invoeren.
Maar uiteraard moeten deze helpers dan nog weer gekoppeld worden met de modbus holding registers, ook in Automations.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
- id: lg_holding3
  alias: Target water temperatuur
  description: Instellen gewenste water temperatuur
  trace:
    stored_traces: 30
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.box_lg3
  condition: []
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: lg_modbus
      value: '{{ (states.input_number.box_lg3.state) | float * 10  }}'
  mode: single
- id: lg_holding4
  alias: Target kamer temperatuur
  trace:
  description: Instellen gewenste kamer temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg4
  action:
    data:
      address: 3
      value: '{{ (states.input_number.box_lg4.state) | float * 10  }}'
- id: lg_holding5
  alias: Target shift temperatuur
  trace:
  description: Instellen gewenste verschuiving temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg5
  action:
    data:
      address: 4
      value: '{%set Correctie = states("input_number.box_lg5") | int%} {% if Correctie
        < 0 %} {% set Correctie = Correctie + 65536 | int(16) %} {% endif %} {{ Correctie
        }}'
- id: lg_holding9
  alias: Target DHW temperatuur
  trace:
  description: Instellen gewenste tapwater temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg9
  action:
    data:
      address: 8
      value: '{{ (states.input_number.box_lg9.state) | float * 10  }}'

Om nu ook de wijzigingen die je bijv. doet op de remote unit van de LG zelf ook in home assistant mee te krijgen, lees ik de registers vanuit modbus en update hiermee de helpers. Ook weer in automations.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
- id: lg_holding3_update
  alias: Update LG Target water temperatuur
  trace:
  description: Update LG Target water temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_target_temp_circuit1
  action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_target_temp_circuit1.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg3
- id: lg_holding4_update
  alias: Update LG Target kamer temperatuur
  trace:
  description: Update LG Target kamer temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_room_air_temp_circuit1_holding
  action:
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_room_air_temp_circuit1_holding.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg4
- id: lg_holding5_update
  alias: Update LG Target shift temperatuur
  trace:
  description: Update LG Target shift temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
  action:
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg5
- id: lg_holding9_update
  alias: Update LG Target DHW temperatuur
  trace:
  description: Update LG Target DHW temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_dhw_target_temp
  action:
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_dhw_target_temp.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg9

Voor de digitale commando's hoef je niet zo ingewikkeld te doen, aangezien ik die gedefinieerd heb als switches en dan worden de wijzigingen van de LG zelf automatisch ge-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 21:28
Jojan265 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:43:
[...]
Voor de digitale commando's hoef je niet zo ingewikkeld te doen, aangezien ik die gedefinieerd heb als switches en dan worden de wijzigingen van de LG zelf automatisch ge-update.
Dank!
Wat bedoel je met digitale commando's? Instellen van stille modus o.i.d.? Heb je daar ook een voorbeeld van?

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Groen schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Dank!
Wat bedoel je met digitale commando's? Instellen van stille modus o.i.d.? Heb je daar ook een voorbeeld van?
Zoals gezegd, kunnen deze meteen als switches gedefinieerd worden bij de modbus configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling
        address: 0
        write_type: coil
        verify:

- name: lg_enable_disable_dhw
        address: 1
        verify:

- name: lg_silent_mode_set
        verify:

Dit heeft als voordeel, dat je meteen deze waardes kunt aanpassen. Ook als je deze waardes aanpast via de LG control module, dan worden de switches ook ge-updated. Als voorbeeld de code in automations.yaml om de Stille mode aan/uit te zetten op bepaalde voorwaarden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
- id: '1676731122476'
  alias: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit'
  description: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit omschakeling'
  trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.lg_defrosting_status
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    from: 'off'
    to: 'on'
    id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart'
    entity_id:
    - switch.lg_silent_mode_set
    from: unavailable
    to: 'off'
    id: 'Trigger_ID02: Silent mode switch komt weer beschikbaar'
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.filtered_buiten_temperature2
    above: 5
    id: 'Trigger_ID03: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'
    entity_id: sensor.shelly1pm_wp_temperature_3
    above: 6
    id: 'Trigger_ID04: Temperatuur buiten boven 6 graden'
    entity_id:
    - binary_sensor.lg_compressor_status
    from: 'off'
    to: 'on'
    id: 'Trigger_ID05: Compressor gaat weer aan'
    id: 'Trigger_ID06: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5 graden'
    below: 2.5
  - platform: time
    at: '13:00:00'
    id: 'Trigger_ID07: om 13 uur '
    id: 'Trigger_ID08: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 3.4 graden'
    below: 3.4
    entity_id: sensor.shellyplusht_buiten_humidity
    id: 'Trigger_ID09: Vochtigheid boven 90%'
    above: 90
  action:
  - if:
    - condition: trigger
      id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart'
    then:
    - service: switch.turn_on
      data: {}
      target:
        entity_id: switch.lg_silent_mode_set
    - delay:
        minutes: 17
        milliseconds: 0
      alias: Wachttijd
    - service: switch.turn_off
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID01: Defrost gestart'
  - if:
      id: 'Trigger_ID02: Silent mode switch komt weer beschikbaar'
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.lg_silent_mode_status
      state: 'off'
    - condition: numeric_state
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID02: Silent mode switch
      komt weer beschikbaar'
  - if:
      id: 'Trigger_ID03: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID03: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'
  - if:
      id: 'Trigger_ID04: Temperatuur buiten boven 6 graden'
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID04: Temperatuur buiten
      boven 6 graden'
  - if:
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID05: Compressor gaat
      weer aan en temperatuur > 5'
  - if:
      id: 'Trigger_ID06: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5 graden'
      state: 'on'
      below: 3
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID06: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5 graden'
  - if:
      id: 'Trigger_ID07: om 13 uur '
      for:
        hours: 21
      entity_id: binary_sensor.lg_compressor_status
      for:
        hours: 21
    then:
      target:
    - delay:
        hours: 2
        minutes: 5
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID07: om 13 uur '
  - if:
      id: 'Trigger_ID08: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 3.4 graden'
      entity_id: sensor.shellyplusht_buiten_humidity
      above: 96
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID08: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten onder 3.4 graden'
  - if:
      id: 'Trigger_ID09: Vochtigheid boven 90%'
      below: 3.4
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID09: Vochtigheid boven
      90%'
  - if:
      below: 5
    then:
      target:
    - delay:
        minutes: 17
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID05: Compressor gaat
      weer aan en temperatuur < 5'
  trace:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
DanTm schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:12:
Voordeel van een buffervat is als de warmtepomp helemaal uit gaat (kapot bv) het systeem nog door blijft werken.
Bij een open verdeler werkt het systeem niet als de pomp van de warmtepomp niet draait.
Buffervat heeft natuurlijk wel weer een extra pomp nodig en neemt waarschijnlijk meer ruimte in.
Hoi! ik heb de LG 16kw nu bijna een jaar draaien, afgelopen winter was het even spannend of het warm genoeg zou worden in huis maar het bleef lekker boven de 20 graden. Sinds deze week zit er een 600 liter buffervat tussen (met heatpanels maar die moeten nog aangesloten worden zodra het eens stopt met regenen) Het vat was in no time op 28 graden. genoeg voor dit moment. De externe pomp is ook al geplaatst, een 3 aderige kabel ligt al vanaf de LG naar de externe pomp. De vraag die ik heb: Levert LG stroom aan de externe pomp wanneer je deze aansluit op de juiste klemmen of werkt dat niet zo? Hoe bepaald LG of de externe pomp aan of uit moet zijn? Ik heb de LG thermostaat ingesteld op watertemperatuur. iemand \
ervaring en de juiste aanwijzingen voor me? Alvast dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:00

sanzut

It's always christmas time

Thnx @Jojan265!
Ik ga me er eens verder in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:30
pure100100 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Hoi! ik heb de LG 16kw nu bijna een jaar draaien, afgelopen winter was het even spannend of het warm genoeg zou worden in huis maar het bleef lekker boven de 20 graden. Sinds deze week zit er een 600 liter buffervat tussen (met heatpanels maar die moeten nog aangesloten worden zodra het eens stopt met regenen) Het vat was in no time op 28 graden. genoeg voor dit moment. De externe pomp is ook al geplaatst, een 3 aderige kabel ligt al vanaf de LG naar de externe pomp. De vraag die ik heb: Levert LG stroom aan de externe pomp wanneer je deze aansluit op de juiste klemmen of werkt dat niet zo? Hoe bepaald LG of de externe pomp aan of uit moet zijn? Ik heb de LG thermostaat ingesteld op watertemperatuur. iemand \
ervaring en de juiste aanwijzingen voor me? Alvast dank !
Ik heb de LG warmtepomp (12kW, 3-fasen) via een 220V relais aangesloten die vervolgens lokaal bij de externe pomp schakelt.

Ergens eerder in dit topic is al een link gedeeld naar een voorbeeld relais. De pomp trekt iets van 50W, wat dus niet door de warmtepomp geleverd wordt, maar alleen geschakeld wordt via een relais.

[ Voor 8% gewijzigd door SjaakPeer op 30-07-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
De pomp zelf heeft aansluitklemmen voor de pomp. Ik was erg benieuwd of dit een signaal of voeding is voor de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
pure100100 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:37:
De pomp zelf heeft aansluitklemmen voor de pomp. Ik was erg benieuwd of dit een signaal of voeding is voor de pomp
Volgens het aansluitschema van LG is het signaal in de LG een potentiaal vrij contact:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPI3RA66f7mV3-SqnMxL3aYUGoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kIEBFqpzh7Sy7cOtTUpRXdSy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
dank je wel, zet je de thermostaat dan op lucht/water of alleen water?

[ Voor 73% gewijzigd door pure100100 op 30-07-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
pure100100 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:38:
dank je wel, zet je de thermostaat dan op lucht/water of alleen water?
Dat staat los van de externe pomp. Als je wel Lucht gebruikt, moet je wel de luchttemperatuur meten in de ruimtes waar de externe pomp invloed op heeft. Gebruik je alleen deze pomp na een buffertank, dan kun je zowel op Water of Lucht+Water regelen.

Pagina: 1 ... 87 ... 181 Laatste