Eindelijk tijd om eens te bekijken wat ik allemaal nodig heb om mijn 5KW (die nu alleen een appartement verwarmt) te vervangen met een 16WK voor het gehele huis.
Ik heb deze tekening gemaakt (met dank aan @
Jojan265 voor aanleveren van zijn tekening als voorbeeld).
Natuurlijk word de tekening nog wel mooier en strakker, maar voor nu heeft het mij i.i.g. geholpen om te bekijken wat ik allemaal nog moet doen/bestellen.
In de gele achtergrond is wat nu al een seizoen is gebruikt met de 5KW
de 16 KW komt op de plek van de 5KW (zelfde voetprint)
verder komt er nu een buffer bij en 1 warmtemeter voor het appartement en 1 warmtemeter voor de rest (verbruik meten).
Er komen 2 2-wegkleppen die door thermostaat worden aangestuurd (een voor appartement en 1 voor de woonkamer)
De radiatoren staan voornamelijk dicht, vloerverwarming badkamer staat altijd open.
Daar waar in de tekening "afvoer" staat (is in de kruipruimte) daar komt een verbinding tussen aanvoer en retour met een kogelkraan en een kogelkraan naar de afvoer die daar ligt (om systeem leeg te laten lopen als dat nodig is).
Ik ben nog aan het kijken waar ik eventueel nog meer ontluchter(s) plaats.
e.a. besloten n.a.v. alle discussies hier in dit topic.
Nu heb ik mij nog niet verdiept in de secundaire pomp, welke moet ik hebben en/of waar moet ik op letten?
ik las ook berichten hier van mensen die wel een buffervat hebben maar geen secundaire pomp (waarschijnlijk staat buffer dan alleen in de retour verwacht ik)
Gezien dat het voor kan komen dat of de 45m2 of de 75m2 dicht staat denk ik dat ik niet ontkom aan een secundaire pomp.
ben benieuwd naar jullie ideeën/mening.
gr, Frank