LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 85 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
bvw schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:02:
Ik denk dat ik het gevonden heb!

In de handleiding vond ik dat de default waarde van de stooklijn voor koelen op 12 graden staat.
[Afbeelding]

Te toevallig dat de wp naar 12 graden stuurt, dus heb ik deze waarde aangepast naar 18 graden (dus een vlakke koellijn):
[Afbeelding]

Nu lijkt ie netjes terug te regelen. Ik kan alleen niet zien of ie nu naar 18 graden (de stooklijn) of de 16 graden (setpoint) gaat regelen, want ik kan 't vermogen niet kwijt in m'n huis :-s
[Afbeelding]

Heeft er toevallig al iemand gekeken of in koelmodus er andere modbus registers actief zijn, misschien dat de setpoint nu ergens in een ander register moet?
Deze staat bij mij op 18 graden, heb ik vorig jaar al een keer aangepast maar had ik nog niet bij nagedacht gezien ik op "koelen" draai en niet op AI.

Ik ben benieuwd of dit bij anderen dan ook werkt :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Aha. Eens even nakijken dan.
Voor stooklijn koelen moet de externe eraf denk ik he?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:11

bvw

Deze staat bij mij op 18 graden, heb ik vorig jaar al een keer aangepast maar had ik nog niet bij nagedacht gezien ik op "koelen" draai en niet op AI.
Ik heb 'm ook op koelen staan, niet AI.
paQ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:22:
Aha. Eens even nakijken dan.
Voor stooklijn koelen moet de externe eraf denk ik he?
Ik heb geen externe thermostaat, puur geregeld op uitvoertemp.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
bvw schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:24:
[...]

Ik heb 'm ook op koelen staan, niet AI.

[...]

Ik heb geen externe thermostaat, puur geregeld op uitvoertemp.
nee maar daarom juist.
Ik heb dan de stooklijn(optie) voor koelen volgens mij niet.
Hij staat nu op lucht water met een vast koelwater temp van 18.
Eens kijken wart hij doet. Hij start nu iig anders op, op 20Hz, 25Hz, 30Hz namelijk.
Zet voor de vorm even de RMC op 20 (lucht) dus dan geeft ik hem wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

... en in de tweede run kon ik het gedrag niet reproduceren. Hij regelt wel terug, maar niet helemaal naar het laagste toerental, en hij lijkt nu weer rond de 12 graden te blijven hangen.

Ik begrijp er toch niets van blijkbaar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeajXVWXk9g4YkvpGwLnfb7G57I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7MoakX7Pwct4AYZ67iVfcfp.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Een toevalligheid ws….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:03
Hoe zit het met iedereen die hier lange(re) runs met 12 graden maakt mbt condensatie? Dauwpunt hier ligt zo rond 14 - 15 graden al is dt wel dicht tegen het plafond gemeten

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:16
Als ik een stooklijn wil instellen voor koelen krijg ik de melding "Can't set a item". Iemand enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rHyFM77QFyg7B04jSeSoNwBmV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuMjYw6fkVXp1hqWgh4vL5yP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik stuur via een externe thermostaat en ik heb de dipswitch voor koelen omgezet.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
hupie679 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:32:
Als ik een stooklijn wil instellen voor koelen krijg ik de melding "Can't set a item". Iemand enig idee?
[Afbeelding]

Ik stuur via een externe thermostaat en ik heb de dipswitch voor koelen omgezet.
De combinatie externe thermostaat en stooklijn voor koelen kan niet samen. Ik wil nog kijken om de externe thermostaatfunctie te vervangen voor de CN_EXT, maar daarvoor wil ik eerst het koelen onder controle hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SalexSun schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:34:
Hoe zit het met iedereen die hier lange(re) runs met 12 graden maakt mbt condensatie? Dauwpunt hier ligt zo rond 14 - 15 graden al is dt wel dicht tegen het plafond gemeten
Zeker.

Die 10 uur op 12 graden zorgde ervoor dat ook na die 10 uur de condensatie ook wel begon in te zetten.
De koude leidingen tekenden zich donker af in de egaline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Hupie679. Je moet met die pijltjes bij heat kiezen voor cool. Of heat and cool. Nu staat hij hier nog op alleen verwarmen. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
SalexSun schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:18:
[...]

De combinatie externe thermostaat en stooklijn voor koelen kan niet samen. Ik wil nog kijken om de externe thermostaatfunctie te vervangen voor de CN_EXT, maar daarvoor wil ik eerst het koelen onder controle hebben
8)7 dit heb ik al eerder aangegeven,dit is toch merkwaardig??...voor te proberen zou men in de bedrading externe thermostaat als men gaat koelen de draad verwarmen er eens vanaf halen...mischien maakt dat wat uit....dan is het gescheiden.....ik had het bij alleen verwarmen ook....dan moet ik de koeldraad loshalen anders werkt dat weer niet goed(maw dan maak ik de keuze voor hem)

[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 19-06-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bertje C schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:26:
Hupie679. Je moet met die pijltjes bij heat kiezen voor cool. Of heat and cool. Nu staat hij hier nog op alleen verwarmen. Gr. Bert.
Dat kan niet als je jumper voor externe thermostaat om staat.

Maar goed, dat maakt in wezen ook allemaal geen kont uit. Het geeft je hooguit een stooklijn instelling; de werking wordt er niet anders van.
Als ik hem instel op Lucht + Water, en ik zet manueel (handboek in NL) het koelwater op 18 graden, dan nog maakt ie er maar wat van. (12)

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 19-06-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimodo_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-07 11:16
Hoi Allemaal,

ik ben nieuw op het forum en ga binnenkort over op een warmtepomp en warmtepomp boiler.

Ik heb een lg therma V monobloc op het oog en dan voor het douchen etc. een lg wh270s.

Is er iemand die dit ook heeft? En zijn er voorbeelden van installatie schema's.

Groet,
Nimodo_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:14
Nimodo_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:05:
Hoi Allemaal,

ik ben nieuw op het forum en ga binnenkort over op een warmtepomp en warmtepomp boiler.

Ik heb een lg therma V monobloc op het oog en dan voor het douchen etc. een lg wh270s.

Is er iemand die dit ook heeft? En zijn er voorbeelden van installatie schema's.

Groet,
Nimodo_
Ja, ik. :)
Op https://warmtepomp-tips.nl/ staan veel installatietips en -schema's.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
paQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Dat kan niet als je jumper voor externe thermostaat om staat.

Maar goed, dat maakt in wezen ook allemaal geen kont uit. Het geeft je hooguit een stooklijn instelling; de werking wordt er niet anders van.
Als ik hem instel op Lucht + Water, en ik zet manueel (handboek in NL) het koelwater op 18 graden, dan nog maakt ie er maar wat van. (12)
Is het dan niet beter om de externe thermostaat in de zomer af te koppelen. Ik gebruik die niet, ook niet in de winter trouwens. Hij stuurt nu bij 25 graden water van 22 graden door de vloer en radiatoren en bij 30 graden water van 20 graden. Het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bertje C schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Is het dan niet beter om de externe thermostaat in de zomer af te koppelen. Ik gebruik die niet, ook niet in de winter trouwens. Hij stuurt nu bij 25 graden water van 22 graden door de vloer en radiatoren en bij 30 graden water van 20 graden. Het werkt prima.
mja naja is een keuze.
Ik zou al blij zijn als het ding eens doet wat we er van vragen. Namelijk water van 18 maken ipv 12.
Dat heeft verder niets te maken met wel of geen stooklijn gebruiken.

Welke wp heb jij omdat het bij jou gewoon lijkt te functioneeren naar verwachting?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 19-06-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje C
paQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:46:
[...]

mja naja is een keuze.
Ik zou al blij zijn als het ding eens doet wat we er van vragen. Namelijk water van 18 maken ipv 12.
Dat heeft verder niets te maken met wel of geen stooklijn gebruiken.

Welke wp heb jij omdat het bij jou gewoon lijkt te functioneeren naar verwachting?
HM143M U33 of ZHBW148A0 uit het jaar 2020. Ik ben er heel erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bertje C schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:03:
[...]

HM143M U33 of ZHBW148A0 uit het jaar 2020. Ik ben er heel erg blij mee.
het lijkt wel of de koelissues zijn voorbehouden aan de 1-fase modellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Moet je hem dan niet misschien op alleen water zetten ipv lucht en water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bertje C schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:06:
Moet je hem dan niet misschien op alleen water zetten ipv lucht en water?
het maakt niet uit
In zoverre: hij koelt veel te hard en te diep terug.
Luchtgestuurd vaak nog veel harder dan alleen op water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Ik heb gisteren (geprobeerd) de temperaturen in de gaten te houden. Ingestelde uitgaande waarde is 17 met een hysterese van -3 +3. Over het algemeen draai ik met een Delta T van ongeveer 2.

Hij blijft heel lang vasthouden op het laagste vermogen (ongeveer 500W) waarbij de uitgaande temperatuur heel langzaam lager wordt. Richting het einde van de "run" schiet het vermogen omhoog en daalt de uitgangstemperatuur naar (17) -3, -4 en zelfs -5 (in een paar minuten tijd) waarna hij uit valt.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
paQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:05:
[...]

het lijkt wel of de koelissues zijn voorbehouden aan de 1-fase modellen....
Waarom zou een 1-fase model "harder" terug willen koelen dan een 3-fase model?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MiVpHPG5_6hBmpTrtJfZikCywE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rZgmcnRNWLtRJIItjffMj38.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MDHdtefnwL0ZSFQmCCqzzdQGQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuwTubxXSM50Gl6AONOburf0.jpg?f=fotoalbum_large
Dat ken ik niet. Als ik hem van AI afzet en handmatig op bv 21 graden zet koelt hij tot 21 terug en blijft dat vasthouden tot in de eeuwigheid. Koeling wel op uitvoer? Aan/uit variabel op 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Maar hier zit je ook 2 graden onder setpoint?
@Casper de Boer omdat jij, Bertje en nog iemand soms wel goed (beter) zitten kwa doeltemp.
Daarentegen alle tweakers met een 5, 7 of 9 kW model (in wezen zelfde apparaat) gedrag bevestigen waarbij de wp tot 12 graden koelt. Zodra de 12 graden bereikt is, zie je ook dat het moduleren begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Als hij het water van 22 naar 21 graden wil krijgen zal hij uiteraard een tijdje onder de 21 moeten gaan. Maar 12 graden heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Vandaar dat het best mogelijk is dat alleen 5, 7, en 9 kW versies dit probleem kennen.
Intussen zojuist reactie van engineering ontvangen, en nog wat mensen in de CC. Eens zien of we het tot een afspraak kunnen laten komen.

Deze is van nu...
Dit is lucht/water met een vaste koelwater temperatuur van 16 graden. (om buiten een hystersis van -5 te blijven terwijl je maar tot -3 kunt instellen)

Zodra 12 bereikt is begint het moduleren en in stand houden van die 12.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpBl9Cgzw7D7m80xW0HhJ9AHjmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A29aafk218gHZdZuU6U3Jkrh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
paQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:27:
Maar hier zit je ook 2 graden onder setpoint?
@Casper de Boer omdat jij, Bertje en nog iemand soms wel goed (beter) zitten kwa doeltemp.
Daarentegen alle tweakers met een 5, 7 of 9 kW model (in wezen zelfde apparaat) gedrag bevestigen waarbij de wp tot 12 graden koelt. Zodra de 12 graden bereikt is, zie je ook dat het moduleren begint.
Ik zal vanavond eens kijken wat er gebeurd met een opstart icm de temperatuur.
Als ik het zo lees denk ik aan de "opstartpiek" maar dan koel modus....

Wel ook de reden waarom ik mijn vat andersom heb zitten. Gezien de radiatoren alleen in de eerste paar centimeter koelen kwam ik heel veel afgifte te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
dipswitch 4 aan koelen/verwarmen op rmc.....dan dipswitch 8 uit externe thermostaat weg.....dan externe thermostaat daad werkelijk helemaal afklemmen doet dan niet meer mee op ruimtetemp.(lucht)....geeft misschien anders evengoed terug voeding 230v op de externe thermostaat aansluitingen wat onbedoeld gedrag veroorzaakt en maar door blijft koelen tot aan zijn limit van misschien 12gr???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Of ik de koelmodus nu inschakel via een droog contact, of terminal 23 met 21 doorverbind, dat maakt geen verschil. Signaal is of aan of uit. LG oppert zojuist om te proberen zonder modbus activiteit. Dat ga ik nu doen. modbuscontroller staat uit. Eens kijken of er wat wijzigt.
het zou kunnen... er is in elk geval iets dat de rest overruled. Alleen, alles wat je via modbus instelt (en dat is niet heel veel) wordt getoond op de RMC.

edit:
Lijkt geen reet uit te maken. Kon het me ook haast niet voorstellen.

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 19-06-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:49:
Of ik de koelmodus nu inschakel via een droog contact, of terminal 23 met 21 doorverbind, dat maakt geen verschil. Signaal is of aan of uit. LG oppert zojuist om te proberen zonder modbus activiteit. Dat ga ik nu doen. modbuscontroller staat uit. Eens kijken of er wat wijzigt.
het zou kunnen... er is in elk geval iets dat de rest overruled. Alleen, alles wat je via modbus instelt (en dat is niet heel veel) wordt getoond op de RMC.

edit:
Lijkt geen reet uit te maken. Kon het me ook haast niet voorstellen.
8)7 je schrijft 23 met21 door verbonden 21 bestaat bij mij niet wel ; 23=line(L) fase en 25=C(cooling) L2 je bedoeld waarschijnlijk 25.....die moet niet door verbonden zijn(kort gesloten) dan is het overruled zoals jij het noemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nee, niet alle terminal blokjes zijn hetzelfde. (genummerd)
Dat hangt af van welke versie je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:13:
Nee, niet alle terminal blokjes zijn hetzelfde. (genummerd)
Dat hangt af van welke versie je hebt.
de 4serie 9kw (2022) software 3064 die heb je waarschijnlijk (7KW) ook als ik het goed heb maar daar kan ik abuis mee zijn (de installatie hand leiding is verwarrend men moet goed kijken 3serie of 4serie) apart vernoemd in een boekwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Maakt ook niet uit. Er zijn hier intussen een boel tweakers die exact dezelfde problematiek melden.
LG wilde misschien komen loggen, is prima, kom maar langs. Desnoods hangen we zelf nog even de LG MV er in, maar dat hij niet doet wat eenieder mag verwachten is m.i. wel duidelijk.
Ik heb LG weer teruggemaild met de laatste bevindingen (die geen enkele invloed hebben) en stuur aan op een bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:59:
Maakt ook niet uit. Er zijn hier intussen een boel tweakers die exact dezelfde problematiek melden.
LG wilde misschien komen loggen, is prima, kom maar langs. Desnoods hangen we zelf nog even de LG MV er in, maar dat hij niet doet wat eenieder mag verwachten is m.i. wel duidelijk.
Ik heb LG weer teruggemaild met de laatste bevindingen (die geen enkele invloed hebben) chien en stuur aan op een bezoek.
:) oke,gaan we dat maar ff afwachten worden we misschien wijzer.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-09 09:17
Hier inderdaad toch ook hetzelfde issue, al blijft hij bij mij vaak rond de 14 graden hangen. Wel een andere observatie, ik zie in het scherm vaak het icoontje van temperatuur sturing op inlaat, terwijl hij toch bent op uitlaat staat. De inlaat waarde is ook dan exact die van de stooklijn, wellicht toeval maar wel merkwaardig. Ik zie het ook niet altijd. Wellicht een bug ergens in de software?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C5ql0lNhX_YS9CLLvhEXWEQ7Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rcomr8YjSyiaRvA2iUCAZ4C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9yA5jc64PYHdMrL4rtiU96erac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnQ9rMGWbfx31EFtDKDj9ECl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Hier lijkt de water flow control tijdens koelen ook enkel op pump capacity te reageren. Vaste flow op 9 l/min wordt gwn 13 tot 14, met oump capacity op 100% zelfs gwn 23 l/min. Tijdens verwarmen geen last van. Of kan dit met de opstartphase te maken hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door SalexSun op 19-06-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
.

[ Voor 99% gewijzigd door SalexSun op 19-06-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

Waarom waarom... gaat de 2e run moduleren, en de rest gewoon weer strak naar 12 graden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-DJrnD4_wgTijOd7maERXlMtW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dc5EoArBuAiCStwLeHPY7NUy.png?f=fotoalbum_large

Ben echt heel benieuwd wat LG er van zegt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
bvw schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:04:
Waarom waarom... gaat de 2e run moduleren, en de rest gewoon weer strak naar 12 graden...

[Afbeelding]

Ben echt heel benieuwd wat LG er van zegt..
Dat lijkt mij op te weinig koude afgifte... Dat zie ik heel vaak als het huis ver genoeg afgekoeld is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR_8qoQuFPNljF6J82pKG3cKxcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xI4klWvDEQRAq0rwqRvL83Uq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

Dat lijkt mij op te weinig koude afgifte... Dat zie ik heel vaak als het huis ver genoeg afgekoeld is:
Ik stuur de setpoint langzaam naar beneden om te voorkomen dat ie uitschakelt, dat doet ie bij -5 graden van het setpoint. Bij de tweede run heb ik dat ook gedaan, maar toch gaat ie moduleren. Bij de andere runs moduleert ie niet, en zodra ik de setpoint omhoog draai, of dat ie net onder de 12 zakt bij sp = 17, dan stopt ie.

Overigens begint ie weer te draaien bij setpoint + 1 graad.

En dat terwijl ik een hysterese van +0,5 en -3 heb ingesteld... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:39
Ik heb inmiddels de stooklijn voor koelen er bij geprogrammeerd. 17 graden vlak en sturing op outlet (het icoontje voor outlet sturing klopt bij mij).

Na ongeveer een uur full power (silent mode) gedraaid te hebben was de outlet temperatuur 13 graden. Ik dacht dit gaat gewoon weer naar 12 graden maar dat gebeurde niet, de unit begon langzaam terug te moduleren en na nog een uur zat de outlet temperatuur op 16 graden dus ik begon al hoop te krijgen dat hij nu toch naar de stooklijn temperatuur van 17 graden zou gaan, maar helaas, opeens sloeg hij af zonder dat aan enig voorwaarde hiervoor was voldaan...

Netto ben ik dus niks verder met de stooklijn er in, ook al lijkt het wel iets anders te reageren dan zonder.
Misschien ook niet heel raar, volgens mij is de stooklijn eigenlijk bedoelt voor de automatische mode? Daar ga ik morgen maar eens mee experimenteren, wie weet...
paQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:59:
Ik heb LG weer teruggemaild met de laatste bevindingen (die geen enkele invloed hebben) en stuur aan op een bezoek.
Dat zou heel mooi zijn, want het werkt in ieder geval niet zoals wij verwachten. Of dat aan ons ligt of dat er echt iets fout zit in de firmware is natuurlijk nog de vraag. Maar in beide gevallen zou het mooi zijn als LG opheldering kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dan is sowieso je hysterese overschreden en je bent nog steeds niet waar je wilt zijn :+

Ik had eergister ook een vage poging gedaan door de helft van mijn afgifte te sluiten. Toen hij 14 werd, heb ik mijn afgifte verdubbeld. Daar issie toen een uur op blijven hangen om vervolgens toch verder te gaan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-01 10:00
Al heel wat gelezen in dit topic!
Ik heb wat advies nodig omtrent de LG monoblock.
Om dit topic niet te veel te vervuilen heb ik een appart draadje aangemaakt:
Warmtepomp monoblock advies (LG/PANSONIC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:35
SalexSun schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:46:
Hier lijkt de water flow control tijdens koelen ook enkel op pump capacity te reageren. Vaste flow op 9 l/min wordt gwn 13 tot 14, met oump capacity op 100% zelfs gwn 23 l/min. Tijdens verwarmen geen last van. Of kan dit met de opstartphase te maken hebben?
Dat verwacht ik inderdaad. Bij de opstartpiek bij verwarmen is dit in ieder geval wel zo. Dan begint hij op de waarde van oump capacity en gaat dan na ca. 12..15 minuten langzaam naar de waarde van vaste flow. Ik verwacht eerlijk gezegd dat dit ook bij koeling zo is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
bvw schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Ik stuur de setpoint langzaam naar beneden om te voorkomen dat ie uitschakelt, dat doet ie bij -5 graden van het setpoint. Bij de tweede run heb ik dat ook gedaan, maar toch gaat ie moduleren. Bij de andere runs moduleert ie niet, en zodra ik de setpoint omhoog draai, of dat ie net onder de 12 zakt bij sp = 17, dan stopt ie.

Overigens begint ie weer te draaien bij setpoint + 1 graad.

En dat terwijl ik een hysterese van +0,5 en -3 heb ingesteld... |:(
Dat klopt dan wel. Die +0,5 is wanneer hij weer aan moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik ben zojuist gebeld door de Engineer van LG in Nederland. Hij gaat een afspraak met me maken en gaat een datalogger plaatsen voor een week ofzo. Wellicht merken we hier ter plekke al zaken op, je weet maar nooit.
Op zich hebben we genoeg data om te zien wat er gebeurt, alleen niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 09:30
@paQ, Heb je hem ook zelf geinstaleerd? Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat ze bij je langskomen? Keep us posted!

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
wrapper83 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:43:
@paQ, Heb je hem ook zelf geinstaleerd? Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat ze bij je langskomen? Keep us posted!
nee is gedaan door een pro :+
Maar zelfs dat zou mijns inziens ook niet zoveel mogen uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 14:18
paQ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:42:
Ik ben zojuist gebeld door de Engineer van LG in Nederland. Hij gaat een afspraak met me maken en gaat een datalogger plaatsen voor een week ofzo. Wellicht merken we hier ter plekke al zaken op, je weet maar nooit.
Kijk! Nu wordt het interessant :-D

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
AppieK schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Kijk! Nu wordt het interessant :-D
Laten we het hopen!
Ik zou (tot dit moment) liever zien dat 'we' iets fout doen, maar er zijn zoveel bronnen die soortgelijke problemen melden. Hij wil er proberen achter te komen hoe fuzzy logic reageert op alle omstandigheden.
En dat hoopt ie uit een week aan data te krijgen.

Sja het ding is dat ik 'falen' eenvoudig kan reproduceren. Lang draaien wordt al lastiger. Niet dat het me niet lukt, maar dat de kou pijn gaat doen aan je voeten en schade en/of condensatie op de loer ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
@paQ
Ik heb eens "old-school" bijgehouden wat de wp doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqLC82pQgJchJuMINyxyqk3Qj5U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EZ9Uh81RxUzJLSdFNJQnwfWM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QppNbyKD8fR93mghgIaf3Zpdj8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ev7UyCKXhZZZbwvfNZe0mkAn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZnCtApga3gFdabTdAQhP4qIVuQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0HrtXQERPa1iIz5UtTirUOWQ.png?f=fotoalbum_tile

Voor zo ver ik zie wordt na 10 minuten de flow teruggebracht naar setpoint (20L/min in mijn geval)
Daarvoor draait deze op maximaal ingesteld vermogen (70% in mijn geval)

Na een kwartier (de opstartpiek) begint de wp zijn vermogen af te bouwen.
Na 20 minuten begint de wp te moduleren
(de vermogenslijn is dan niet zo strak meer als tijdens het opstarten en fluctueert constant lichtjes, handmatig even 2 grafiekjes aan elkaar geplakt)

Hij draait nadat hij gestabiliseerd is overigens strak op invoer 18, uitvoer 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Casper de Boer schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:26:
@paQ
Ik heb eens "old-school" bijgehouden wat de wp doet:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Voor zo ver ik zie wordt na 10 minuten de flow teruggebracht naar setpoint (20L/min in mijn geval)
Daarvoor draait deze op maximaal ingesteld vermogen (70% in mijn geval)

Na een kwartier (de opstartpiek) begint de wp zijn vermogen af te bouwen.
Na 20 minuten begint de wp te moduleren
(de vermogenslijn is dan niet zo strak meer als tijdens het opstarten en fluctueert constant lichtjes, handmatig even 2 grafiekjes aan elkaar geplakt)

Hij draait nadat hij gestabiliseerd is overigens strak op invoer 18, uitvoer 16
In wezen ook wat je min of meer verwacht. De opstartpiek althans.
Ik heb zojuist eens een run gestart met silent mode off. Kijken wat dat verschilt nog.

Edit:
Nah... race naar de 12 weer hoor @ 40 HZ :X
om 12:41 stille modus ingeschakeld; er gebeurde compleet niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhjehouFTciA4uwaTg1ew6CUGkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8DvGVX96uhB4ZXf31YN2etgn.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er toch echt op dat ie puur kijkt: hoe kom ik zo snel mogelijk bij 12, en oh wat is het toch warm buiten, ik ga eens flink gas geven.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 20-06-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:55
Ha allen, binnenkort wordt bij ons thuis een LG warmtepomp geïnstalleerd.
Nu zit ik te kijken naar wat voorbereidingen/extra's en zie ik iedereen hun verbruik etc meten wat ik ook wel wil, maar zie vaak modbus langskomen.

Ik zag bij LG staan dat je een WiFi module kan installeren om via de ThinQ app het verbruik (en wat extra's) kan aflezen, ik kan ook voor een (bijv. HomeWizard) KWH meter in de meterkast gaan of modbus, alleen van die laatste heb ik geen kaas gegeten.

Wat is handig om voor te kiezen? De WiFi module van LG lijkt mij handiger dan de KWH meter, omdat je er dan uiteindelijk meer mee zou moeten kunnen. Klopt dit?

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
de wifi module is echt geld verbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:35
Xerox schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:45:
Ha allen, binnenkort wordt bij ons thuis een LG warmtepomp geïnstalleerd.
Nu zit ik te kijken naar wat voorbereidingen/extra's en zie ik iedereen hun verbruik etc meten wat ik ook wel wil, maar zie vaak modbus langskomen.

Ik zag bij LG staan dat je een WiFi module kan installeren om via de ThinQ app het verbruik (en wat extra's) kan aflezen, ik kan ook voor een (bijv. HomeWizard) KWH meter in de meterkast gaan of modbus, alleen van die laatste heb ik geen kaas gegeten.

Wat is handig om voor te kiezen? De WiFi module van LG lijkt mij handiger dan de KWH meter, omdat je er dan uiteindelijk meer mee zou moeten kunnen. Klopt dit?
  1. kWh meter (HomeWizzard o.i.d.) is een must have en een Warmtemeter (Kamstrup o.i.d.) eigenlijk ook. De kosten haal je er uiteindelijk weer uit, doordat alles mooier te regelen valt.
  2. Modbus erg handig gebleken om alles een beetje goed in te regelen. Dit kost nogal wat tijd en met de modbus gegevens kun je bijv. in Home Assistant erg mooi grafiekjes maken, waardoor je zo effectief mogelijk je huis kunt verwarmen. Dit heeft mij behoorlijk wat kennis gegeven.
  3. WIFI-module: niet doen, overbodig als je op Modbus gaat.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb de LG op modbus via HA lopen. Omdat ik al HA had verreweg de goedkoopste optie. Ik bleek niet de juiste KWh meter te hebben, bleek geen modbus maar een soort pulse via 2 draadjes maar deze kon gelukkig op een ESP bordje erbij die ik al voor een andere functie had.

Over de LG op modbus heb ik nog wel mijn zorgen. Ik heb deze winter 2 keer in korte tijd gehad dat mijn HA het niet deed, precies in vakantie\weekend dat ik aan de andere kant van NL was en het 's nachts licht vroor. 1x bleek er een stroomstoring te zijn geweest in het hele dorp en bleek HA niet goed terug te komen, ik heb uiteindelijk iemand met de sleutel op afstand geinstrueerd om HA te herstarten en dat lukte. Ik vind het jammer dat de LG helemaal niets doet zodra modbus verbinding wegvalt, ik vraag me af of daar een workaround voor bestaat.

Nu heb geloof ik in de ~5 jaar hiervoor geen enkele onverwachte downtime gehad met HA of de Thinclient waar het op draait maar precies sinds ik de LG heb wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
@Pixal Is het ook mogelijk om heb via modbus uit te lezen en hard aan te sturen met een contact oid? Dan zou je een soort backup met een thermostaat kunnen maken.
Ik ben wel benieuwd naar de modbus integratie in HomeAssistant, staat dat ergens gedocumenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Vandaag de WP in AI mode laten koelen maar dat maakte niet veel uit. Hij doet de opstartpiek waarbij de water temperatuur flink lager gaat dan de koellijn van 17 graden. Meestal duikt het naar zo'n 13 graden terwijl de water hysteresis op +/-2 graden staat. Daarna moduleert hij wel terug maar voor het water bij 17 graden uitkomt slaat hij af, staat 1 a 1,5 uur stil en herhaalt het riedeltje weer.

Tijdens de terug moduleer fase is de delta-t nog zeker 3 graden dus zou hij zijn vermogen wel kwijt moeten kunnen. Al zit daar wel een dingetje; bij verwarmen kan hij uren mooi rustig draaien met een delta-t van rond de 2 graden (afgelezen op de Kamstrup, de RMC waardes zijn niet nauwkeurig genoeg). Het afgegeven thermisch vermogen schommelt dan rond de 2kW. Ik draai op een constante waterflow van 20l/min.

Echter in de koelmodus heb ik nog geen lager afgegeven vermogen gezien dan 4kW. Het is wel een beetje natte vinger werk want ik moet een en ander handmatig uitlezen, ik kijk zo om de 15 minuten (als de boel draait tenminste), dus er kunnen dingen gebeuren die ik net even niet zie. Maar het doet mij toch vermoeden dat de LG in koelmodus lang niet zover terug moduleert dan bij verwarmen en daardoor steeds weer afslaat.
paQ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:42:
Dat is heel mooi, hopelijk komt daar iets uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
@KarsS wat is het elektrisch vermogen wat hij op dat moment opneemt? Daaraan kun je zien of hij nog ruimte heeft om terug te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
flowerhack schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:15:
@KarsS wat is het elektrisch vermogen wat hij op dat moment opneemt? Daaraan kun je zien of hij nog ruimte heeft om terug te moduleren.
Zo'n 1000 a 1200Watt. Heel precies weet ik het niet, mijn aparte energiemeter voor de WP ligt nog op het schap te wachten tot ik de meterkast ga vernieuwen :). Nu zie ik het via de slimme meter (Home Wizard). Ik kan per fase uitlezen en 's avonds en 's nachts herken ik de WP best goed maar overdag is het iets meer natte vinger werk.

Bij verwarmen kan hij terug tot ongeveer 400Watt bij de laagste modulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
Dan zou je inderdaad aan kunnen nemen dat ie nog verder terug kan moduleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik zit ook de aanschaf van een LG te overwegen. In de Therma V lijst helemaal onderin vindt ik voor 9 kW zowel een 1 fase (HM091MR U44) als een 3 fase (HM093MR U44) model.

Het 3 fase model staat echter niet in de lijst van de RVO

Is er nog een voordeel aan het gebruik van een 3 fase model? Mijn omvormer loopt ook op 3 fase, dus misschien is dat beter voor de balans van de fases? Of loopt een 3 fase zuiniger oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Laatst online: 12-09 14:18
FireAge schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:30:
Ik zit ook de aanschaf van een LG te overwegen. In de Therma V lijst helemaal onderin vindt ik voor 9 kW zowel een 1 fase (HM091MR U44) als een 3 fase (HM093MR U44) model.

Is er nog een voordeel aan het gebruik van een 3 fase model? Mijn omvormer loopt ook op 3 fase, dus misschien is dat beter voor de balans van de fases? Of loopt een 3 fase zuiniger oid?
Vooral de combinatie van jouw 3 fase omvormer met de 3 fase warmtepomp vind ik een plus.

Of er qua regelgedrag verschil zit tussen een 1 of 3 fase WP weet ik niet..

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:02
FireAge schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:30:

Interssant, volgens mij is deze er dan zeer recent bij gekomen. 9kw was eerst alleen in 1 fase beschikbaar.
Daarom ook nog onbekend bij RVO. Zal vast snel opgenomen worden in de lijst.

Voordeel van 3 fase is dat je de belasting over de 3-fases kunt verdelen, en daardoor een evenwichtigere verdeling van je groepen.

[ Voor 3% gewijzigd door tebogo op 21-06-2023 08:28 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 16:04
Hallo Tweakers,
veel groeten uit Zuid-Duitsland, ik zal DeepL proberen, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik schrijf en wat ik bedoel.

Ik heb in februari een LG Therma met 9kw geïnstalleerd en via modbus aangesloten. (Software 3306) Hij is parallel aan de gasketel aangesloten op een hydraulische afscheider, daarachter een verwarmingscircuit voor radiatoren en een mengcircuit met vloerverwarming.
Ik regel nu alles (pompen, mixer, therma, enz.) via Node Red en Shelly, anders had ik de hele zaak niet aan de praat gekregen zonder buffer omdat de mixer altijd te snel was en de volumestroom uitschakelde.

Nu heb ik de koelmodus geactiveerd en ook gemerkt dat de streefwaarde van 18° niet gehaald wordt, het minimum vermogen van de pomp niet onder de 650W komt en het vocht op een gegeven moment condenseert.

Ik lees dat anderen hier ook het probleem hebben. Er lijkt hier iets mis te zijn met de regeling.

Ik ga nu proberen om de regeling in te stellen op lucht ipv waterregeling en dan een lucht werkelijke / setpoint waarde opgeven via modbus. Hiermee kan de uitgang redelijk precies geregeld worden in verwarmingsmodus.

Veel groeten

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:27
Ik heb een huis van ~150m2 met 100% vloeverwarming 10cm hoh waarvan 80m2 altijd open blijft staan. 3 verdelers (meng) op elke verdieping 1 verbonden met 1 henco 26 x 3 mm buis. nu stook ik op lage temperatuur maar wil naar een warmtepomp en heb een mooie offerte gekregen echter met een buffervat.

installateur stelt nu voor om LG HU051MR.U44 Monoblock ThermaV 5,0kW in parrallel opstelling aan te sluiten met een buffervat van 20 liter.

Mijn voorkeur is om het direct aan te sluiten om zo extra kosten te besparen + nog een pomp maar krijg de installateur niet overtuigd.

Mijn logica: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan (20x5 - 1.5*80)= -20 dus geen buffer nodig

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
butterkeks schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:59:
Hallo Tweakers,
veel groeten uit Zuid-Duitsland, ik zal DeepL proberen, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik schrijf en wat ik bedoel.

Ik heb in februari een LG Therma met 9kw geïnstalleerd en via modbus aangesloten. (Software 3306) Hij is parallel aan de gasketel aangesloten op een hydraulische afscheider, daarachter een verwarmingscircuit voor radiatoren en een mengcircuit met vloerverwarming.
Ik regel nu alles (pompen, mixer, therma, enz.) via Node Red en Shelly, anders had ik de hele zaak niet aan de praat gekregen zonder buffer omdat de mixer altijd te snel was en de volumestroom uitschakelde.

Nu heb ik de koelmodus geactiveerd en ook gemerkt dat de streefwaarde van 18° niet gehaald wordt, het minimum vermogen van de pomp niet onder de 650W komt en het vocht op een gegeven moment condenseert.

Ik lees dat anderen hier ook het probleem hebben. Er lijkt hier iets mis te zijn met de regeling.

Ik ga nu proberen om de regeling in te stellen op lucht ipv waterregeling en dan een lucht werkelijke / setpoint waarde opgeven via modbus. Hiermee kan de uitgang redelijk precies geregeld worden in verwarmingsmodus.

Veel groeten

Ik verwacht niet dat het veel uitmaakt. Ik heb alle mogelijke combinaties al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
nurk schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:59:
Ik heb een huis van ~150m2 met 100% vloeverwarming 10cm hoh waarvan 80m2 altijd open blijft staan. 3 verdelers (meng) op elke verdieping 1 verbonden met 1 henco 26 x 3 mm buis. nu stook ik op lage temperatuur maar wil naar een warmtepomp en heb een mooie offerte gekregen echter met een buffervat.

installateur stelt nu voor om LG HU051MR.U44 Monoblock ThermaV 5,0kW in parrallel opstelling aan te sluiten met een buffervat van 20 liter.

Mijn voorkeur is om het direct aan te sluiten om zo extra kosten te besparen + nog een pomp maar krijg de installateur niet overtuigd.

Mijn logica: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan (20x5 - 1.5*80)= -20 dus geen buffer nodig

Wat is jullie advies?
Ik heb een soortgelijke installatie zonder buffervat. Dat gaat prima. Zorg wel voor voldoende leiding diameter. Ik heb zelf een dikkere leiding 28mm die splits naar de vloerverwarming en met een dunnere leiding 22mm naar de vloerverwarming boven.
Ik heb een 7kW sinds juni 2022.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Laatst online: 12-09 20:34

NeoflexNL

Forever young

Wie kan mij wegwijs maken?

Ik heb sinds een half jaar een LG monoblock in huis, die overigens prima bevalt. Sinds vandaag viel me op dat de buitentemperatuur niet meer wordt weergegeven, die stond altijd rechtsbovenin. Als ik op OK drukte zag ik ook altijd de waterdruk, maar daar komt nu 'er is geen functie'.

Weet iemand hoe dat kan?

Edit, fotootje erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ6M4oFFsbqIeGD1vFQ5Kx-sKik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5hXxbsk8qrXISjNvhwBEOdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_uvZIOgot6tTOjb2oCyljRTyiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFNW9J9sbjBcDbZP9syqnMgw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door NeoflexNL op 22-06-2023 21:53 ]

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
even uit en aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:00
Sinds vandaag het systeem gevuld en ontlucht, meermaals. Vervolgens de lg aangezet en toch nog gelijk de ch14. Ook gaat ie niet door de pumptest. Soms wel soms niet.

Systeem is met 32mm aangesloten. In de aanvoer zit een 3wegklep. Aan cv zijde zit 45m2 vvw, 8 groepen met 18mm leiding en boven 5 radiatoren.

De temp verhogen gaat niet, want dan stopt hij er mee. Enig idee wat ik kan doen?

[ Voor 22% gewijzigd door maomanna op 22-06-2023 22:28 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Wat is je systeemdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Goedemorgen, ook maar hier even melden met wat vragen omtrent een wp.

Situatie:
Vrijstaand huis uit 1923. Begane grond voorzien van voorzet isolatie (8cm pir) en 10 cm gespoten pur in de kruipruimte. Aankomende jaren zal er vloerverwarming worden neergelegd. Volledig voorzien van HR++ ramen.
Zonnepanelen zullen ongeveer 4kwp worden.

Bedoeling is dat slaapkamers overgaan op airco zodra ze vernieuwd worden, ook een proces van een aantal jaar.

Afgelopen winter hebben we op 55 graden gestookt en alles aardig goed warm gehouden. We verwarmen de woonkamer en keuken tot 19 graden, hier hangt ook de thermostaat de de rest hobbelt hier een paar graden achteraan. (slaapkamer 14 graden, maar dat is juist lekker).
Momenteel is het gasverbruik 2200m3 per jaar bij een huis van 200 m2+ met alleen conventionele radiatoren.
Electraverbruik kwam afgelopen jaar uit op 4400 kwh.
Ketel is een remeha 39c uit 2018.

Volgens de berekening van graaddagen en vermogen over 2022 zou ik nu al genoeg hebben aan een WP van ongeveer 9kw. Laat deze, met subsidie wel erg aantrekkelijk zijn momenteel. Zou het verstandig kunnen zijn om nu al over te stappen, in plaats van over een aantal jaar (ook rekening houdend met het (huidige doch zwalkende) kabinetsbeleid om gasverbruik boven de 800m3 weer hoger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
2.5bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
maomanna schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:25:
Sinds vandaag het systeem gevuld en ontlucht, meermaals. Vervolgens de lg aangezet en toch nog gelijk de ch14. Ook gaat ie niet door de pumptest. Soms wel soms niet.

Systeem is met 32mm aangesloten. In de aanvoer zit een 3wegklep. Aan cv zijde zit 45m2 vvw, 8 groepen met 18mm leiding en boven 5 radiatoren.

De temp verhogen gaat niet, want dan stopt hij er mee. Enig idee wat ik kan doen?
Ín de LG buitenunit zit het watercircuit een automatische ontluchter. Deze staat standaard dicht (bij ons althans) en met lucht in de pomp gaat het niet/nauwelijks lukken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttwEg_dNwKBKCh-iE4TFfa9XAJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvMonmjJ3mhv0IuDSPz6ClaE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door SalexSun op 23-06-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Die staat open idd.
Nog extra ontlucht net op de vulkraan (hoogste punt in circuit) en bijgevuld (ging van 2.5 naar 1.1 bar) naar 2.3.. de 3 weg klep op manueel gezet en van de wp af gehaald. Kijken wat die nu doet.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00fJMR12SFHvyt9W8eKnXMAbPNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdUTE1IImCeM3ToD5H2boMdc.jpg?f=fotoalbum_large

Vooruitgang!

Nu nog de juiste temp voor de vvw om de vloer te drogen/opstartprotocol

[ Voor 78% gewijzigd door maomanna op 23-06-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 16:04
paQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Ik verwacht niet dat het veel uitmaakt. Ik heb alle mogelijke combinaties al geprobeerd.
ja, gisteren probeerde ik een kamertemperatuur (20°) en een gewenste kamertemperatuur (19,5°) in te stellen via Modbus in plaats van te regelen via de watertemperatuur. Hetzelfde probleem.

In principe moet je echter, als het systeem staat en verwarmd wordt door de zon, de circulatiepomp 3 minuten laten draaien voordat je start zodat deze de juiste temperatuur heeft, anders draait de warmtepomp met veel te veel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
CrazyOne schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 06:58:
Goedemorgen, ook maar hier even melden met wat vragen omtrent een wp.

Situatie:
Vrijstaand huis uit 1923. Begane grond voorzien van voorzet isolatie (8cm pir) en 10 cm gespoten pur in de kruipruimte. Aankomende jaren zal er vloerverwarming worden neergelegd. Volledig voorzien van HR++ ramen.
Zonnepanelen zullen ongeveer 4kwp worden.

Bedoeling is dat slaapkamers overgaan op airco zodra ze vernieuwd worden, ook een proces van een aantal jaar.

Afgelopen winter hebben we op 55 graden gestookt en alles aardig goed warm gehouden. We verwarmen de woonkamer en keuken tot 19 graden, hier hangt ook de thermostaat de de rest hobbelt hier een paar graden achteraan. (slaapkamer 14 graden, maar dat is juist lekker).
Momenteel is het gasverbruik 2200m3 per jaar bij een huis van 200 m2+ met alleen conventionele radiatoren.
Electraverbruik kwam afgelopen jaar uit op 4400 kwh.
Ketel is een remeha 39c uit 2018.

Volgens de berekening van graaddagen en vermogen over 2022 zou ik nu al genoeg hebben aan een WP van ongeveer 9kw. Laat deze, met subsidie wel erg aantrekkelijk zijn momenteel. Zou het verstandig kunnen zijn om nu al over te stappen, in plaats van over een aantal jaar (ook rekening houdend met het (huidige doch zwalkende) kabinetsbeleid om gasverbruik boven de 800m3 weer hoger te maken.
55°c en dan aardig op temperatuur.
Dat gaat je met een warmtepomp veel meer geld kosten dan nu met gas, ongeacht welke warmtepomp.
Zolang de stroomprijs nog gekoppeld is aan de gasprijs is op hoge temperatuur verwarmen met gas veel goedkoper ( minder duur).
Maar als je doel is van het gas af, dan kan het wel met een wp.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
The_KnarF schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:46:
[...]

55°c en dan aardig op temperatuur.
Dat gaat je met een warmtepomp veel meer geld kosten dan nu met gas, ongeacht welke warmtepomp.
Zolang de stroomprijs nog gekoppeld is aan de gasprijs is op hoge temperatuur verwarmen met gas veel goedkoper ( minder duur).
Maar als je doel is van het gas af, dan kan het wel met een wp.
Kan je dat even voorrekenen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
Genoeg rekenvoorbeelden in dit topic.
Voornamelijk door de hoge temperatuur en de daaraan gekoppelde lage cop is dit een afname van mij die vermoedelijk wel dicht bij de waarheid ligt.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 11:14
Daarbij gaat een 9kW LG je maar 6 leveren bij een buitentemperatuur van 2 graden, en die 55 graden gaat er zeker dan niet uitkomen!

Als de slaapkamers tot 14 graden afkoelen staat ofwel het raam altijd open of je isolatie is niet op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Na het zien van wel of niet open ontluchter in de LG heb ik wat twijfel. Wat is nu de stelregel voor die ontluchter in de LG, wel of niet open?

En een soortgelijke vraag. Ik heb een zeer grote verticale badkamerradiator maar dat is ook direct het hoogste punt van het huis en elke keer als ik de ontluchter opendraai komt er wel wat lucht uit. Zelfs maanden na het vullen van het systeem.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet, elke week even blijven ontluchten? Ik kan toch niet een enorme microbellen ontluchter op de radiator zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Bij mij staat die automatische ontluchter ook altijd dicht. Dat is eigenlijk zo gekomen omdat hij nieuw geleverd werd met dat dopje dichtgedraaid. Maar ik wil daar binnenkort toch eens beter naar kijken. Tenslotte is er niets automatisch aan zo'n ontluchter als het dopje dicht zit :)

Wat nog wel een beetje vreemd is, als je dat dopje ver genoeg opendraait komt er water uit net als bij een ontluchtingskraantje. De automatische ontluchter die ik bovenin het systeem heb doet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Staat bij mij gewoon open. Net als alle ontluchters op de verdelers van de vvw.
Daar zijn ze toch ook voor? Als ze dicht staat kan je lucht er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Goedemiddag Tweakers.

Ik merk dat het vinden van partijen voor de installatie van een monoblok systeem moeilijk is.
In ons huis douchen we op een warmtepomp boiler, enige wat nog is aangesloten op de ketel (gas) is de vloerverwarming.
Ik heb iemand langs laten komen om hier een warmtepomp op aan te laten sluiten. Heb gezegd dat ik binnen niet veel ruimte heb (wegens aanstaande installatie accu) en het liefst alles buiten wil hebben staan.

Ik kreeg deze offerte van dik 15K EURO voor een:
1x LG Buitenunit HU091MR U44 en een binnenunit 1x LG Hydro Binnen unit HN09MR.NK5.

Toen ik vroeg waarom er geen monoblok systeem op de offerte stond zoals de LG thermal V monobloc HM091MR.U44 was hun reactie:
Goedemorgen,

Bedankt voor het uw reactie.

Wij staan persoonlijk niet achter het principe mono blok omdat deze installatie warm water buiten de woning opwarmt.

Vandaar ook ons advies om de installatie die we hebben voorgestel omdat deze installatie binnen in de woning opwarmt.

Mocht u verder vragen hebben? Stel ze gerust.

Met vriendelijke groet,
Jansen van de Grift klimaattechniek
Toen ik daarop antwoorde dat ik geen ruimte heb en dus wel voor en monoblok wil gaan kreeg ik dit antwoord:
Goedemiddag,

Bedankt voor uw mail.

Zoals we aangaven staan wij niet achter het systeem monobloc en u geeft aan dat er geen andere installatie in de past.

Ook bij een monoblok komen componenten te zitten waar we altijd weer bij moeten kunnen.

Dus het verschil met de binnen ruimtes in vergelijke met de installatie is weinig.

Als u toch voor de optie monobloc wilt gaan moeten u hierin helaas teleur stellen en kunnen wij u hiermee niet mee verder helpen.

Mocht u de keuze maken voor het aangeboden systeem helpen wij u graag.
Wat vinden jullie?

Dit is al het tweede bedrijf dat een "monoblok" niet wil installeren, wat is hier toch de reden van? Is het echt zoveel slechter dan een split systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 18:25
@procyon Ik neem aan de marge... Als ze echt een probleem hebben met warm water buiten de woning dan is leidingisolatie en een anti-vorstklep in principe voldoende..

Edit:
Een installateur van Vaillant waar ik eeuwen geleden op oriëntatie bezoek ben geweest wilde juist alleen maar monoblock. Reden: bij storing is de unit zeer eenvoudig te verwisselen (immers alleen stroom/stuurkabel en 2 waterleidingen).

[ Voor 42% gewijzigd door PVPaneel op 26-06-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
PVPaneel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:43:
@procyon Ik neem aan de marge... Als ze echt een probleem hebben met warm water buiten de woning dan is leidingisolatie en een anti-vorstklep in principe voldoende..
Dat dacht ik dus ook al lijkt lijkt erop dat ze een aantal kulredenen verzinnen om klanten te bewegen naar de duurdere producten.

Als er echt een groot verschil zou zijn in efficiëntie van een monoblok ten opzichte van een split systeem zou dit toch wel bekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
@procyon Wellicht even goed om de naam ven de installateur uit je post te halen, vinden ze wel prettig denk ik.

De reden dat installateurs er niet happig op zijn is vooral om gezeur te voorkomen als de boel een keer kapot vriest. Een doorsnee consument zal dan gelijk richting de installateur wijzen.
Ikzelf ban absoluut voorstander van monoblock techniek, maar begrijp vanuit zakelijk oogpunt de terughoudendheid van een installateur.

Overigens maat het voor je rendement natuurlijk geen zak uit zolang je de leidingen fatsoenlijk isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
10k voor installatie ja? :X
PVPaneel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:43:
en 'makkelijker' wellicht.
32+ mm leidingen buigen en vouwen tot aan een aankoppelpunt kan best tegenvallen.

[ Voor 88% gewijzigd door paQ op 26-06-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 10:45
procyon schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:25:
Goedemiddag Tweakers.

Ik merk dat het vinden van partijen voor de installatie van een monoblok systeem moeilijk is.
In ons huis douchen we op een warmtepomp boiler, enige wat nog is aangesloten op de ketel (gas) is de vloerverwarming.
Ik heb iemand langs laten komen om hier een warmtepomp op aan te laten sluiten. Heb gezegd dat ik binnen niet veel ruimte heb (wegens aanstaande installatie accu) en het liefst alles buiten wil hebben staan.

Ik kreeg deze offerte van dik 15K EURO voor een:
1x LG Buitenunit HU091MR U44 en een binnenunit 1x LG Hydro Binnen unit HN09MR.NK5.

Toen ik vroeg waarom er geen monoblok systeem op de offerte stond zoals de LG thermal V monobloc HM091MR.U44 was hun reactie:

[...]

Toen ik daarop antwoorde dat ik geen ruimte heb en dus wel voor en monoblok wil gaan kreeg ik dit antwoord:

[...]

Wat vinden jullie?

Dit is al het tweede bedrijf dat een "monoblok" niet wil installeren, wat is hier toch de reden van? Is het echt zoveel slechter dan een split systeem?
Ik schrik me iedere keer rot van de prijzen voor de warmtepomp en installatie. Ter vergelijking: wij hebben onze LG Therma V monoblock 16KW (HM163M U33) vorig jaar zelf gekocht voor 5K, na aftrek subsidie slechts 1.400 euro. Installatie hebben we qua electra zelf voorbereid behoudens de extra groep in de meterkast. Voor de koppeling van de vloerverwarming aan de warmtepomp hebben we een zelfstandige installateur gevonden (was wel ff zoeken hoor) die het voor net geen 3K wilde uitvoeren. Zelf nog wat materialen gekocht zoals is oa de vorst beveiligingen en uiteindelijk waren we voor netto 5K klaar. Iets heel anders dan 15K.

Qua ervaring met het monoblock vooralsnog alleen maar positief. Leidingen gaan direct achter het apparaat naar binnen, dus nauwelijks warmte verlies. Heeft de 150 m2 vloerverwarming prima kunnen verwarmen afgelopen winter en de afgelopen weken heeft ‘ie lekker staan koelen waardoor het binnen aangenaam bleef.

Persoonlijk zou ik ook liever geen split unit willen hebben. Weer een extra apparaat.

Verder hebben we nog wel de cv ketel voor het warm water. Met de tijd gaan we die ook nog wel vervangen zodat we volledig van het gas af kunnen.

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Het verbaasd me dat de kwh meter (HomeWizard) een andere meting geeft dan de warmtepomp zelf.
hoe zou dat kunnen? manier van meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK3TGCnCh7P2OVk-mQb4qcUa9z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SiNxrbKhmgA7t7iY65IRbEFo.png?f=user_large

Is dit nou het pendelen? Want er blijft een minimale energieverbruik van zeg 500w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5prDlFWplslRdShxqSJyuwbYu1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1UPaGmOJuGc5PtTx0fPKANkw.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 27-06-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
mh514452 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:44:
[...]

Ik schrik me iedere keer rot van de prijzen voor de warmtepomp en installatie. Ter vergelijking: wij hebben onze LG Therma V monoblock 16KW (HM163M U33) vorig jaar zelf gekocht voor 5K, na aftrek subsidie slechts 1.400 euro. Installatie hebben we qua electra zelf voorbereid behoudens de extra groep in de meterkast. Voor de koppeling van de vloerverwarming aan de warmtepomp hebben we een zelfstandige installateur gevonden (was wel ff zoeken hoor) die het voor net geen 3K wilde uitvoeren. Zelf nog wat materialen gekocht zoals is oa de vorst beveiligingen en uiteindelijk waren we voor netto 5K klaar. Iets heel anders dan 15K.

Qua ervaring met het monoblock vooralsnog alleen maar positief. Leidingen gaan direct achter het apparaat naar binnen, dus nauwelijks warmte verlies. Heeft de 150 m2 vloerverwarming prima kunnen verwarmen afgelopen winter en de afgelopen weken heeft ‘ie lekker staan koelen waardoor het binnen aangenaam bleef.

Persoonlijk zou ik ook liever geen split unit willen hebben. Weer een extra apparaat.

Verder hebben we nog wel de cv ketel voor het warm water. Met de tijd gaan we die ook nog wel vervangen zodat we volledig van het gas af kunnen.
Heb alles zelf gedaan.... 7kw lg pruttelt al een jaar. Totaal kost 4300€, geen subsidie.

Vond het een leuke installatie, leidingen aanleggen, elektra voorzien en daarna met home assistant en weersvoorspellingen ism pv panelen het laatste % rendement eruit knijpen. 😁

Heeft dan ook een 3 tal maanden geduurd. Zie het meer als een hobby....

[ Voor 8% gewijzigd door Kenwood960 op 27-06-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Laatst online: 18-12-2024
Wij gaan dit weekend onze Monoblock neerzetten, maar ik stoei nog met het idee wat ik met de thermostaat aan moet. Er zit een kabeltje bijgeleverd, maar deze is niet lang genoeg.

Kan ik de thermostaat op een andere manier aansluiten, of echt alleen met het bijgeleverde kabeltje? Als ik extensies moet kopen dan kost me dat een vermogen (voor een kabeltje dan).

Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:15
@Noeleke meegeleverde kabel is 10 meter. Als je een 3 aderige kabel pakt van dezelfde dikte kan je hem verlengen door de draadjes aan elkaar te solderen of er connectors aan te maken. (weet even niet meer de max lengte)

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
maomanna schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:56:
Het verbaasd me dat de kwh meter (HomeWizard) een andere meting geeft dan de warmtepomp zelf.
hoe zou dat kunnen? manier van meten?

Is dit nou het pendelen? Want er blijft een minimale energieverbruik van zeg 500w
[Afbeelding]
Dan zou je even moeten inzoomen met een fatsoenlijke resolutie aan verversing ook. Het is zo slecht te zien iig. Constant wisselen tussen 500 en 1000W lijkt me onwaarschijnlijk, dus ik verwacht eerder dat je wp hier tig keer aan en uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Noeleke schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:40:
Wij gaan dit weekend onze Monoblock neerzetten, maar ik stoei nog met het idee wat ik met de thermostaat aan moet. Er zit een kabeltje bijgeleverd, maar deze is niet lang genoeg.

Kan ik de thermostaat op een andere manier aansluiten, of echt alleen met het bijgeleverde kabeltje? Als ik extensies moet kopen dan kost me dat een vermogen (voor een kabeltje dan).

Iemand hier ervaringen mee?
Ik heb de mijne gewoon verlengd met standaard signaalkabel, met zeker +6 meter. Niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Laatst online: 18-12-2024
paQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:09:
[...]

Ik heb de mijne gewoon verlengd met standaard signaalkabel, met zeker +6 meter. Niks aan de hand.
jvanderkroon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:55:
@Noeleke meegeleverde kabel is 10 meter. Als je een 3 aderige kabel pakt van dezelfde dikte kan je hem verlengen door de draadjes aan elkaar te solderen of er connectors aan te maken. (weet even niet meer de max lengte)
Mijn kabel moet in totaal zo'n 30-35 meter worden, dus we gaan zien of dat werkt :) Kan het ding ook moeilijk buiten hangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
LG had me gevraagd naar het gedrag te kijken bij andere hysterese instellingen. Het lijkt er op dat de hysterese bij koeling de set hysteresis + 2 is bij uitschakelen.
Dus 1 = 3, 2 = 4, 3 = 5.

Hier duidelijk te zien. De eerste 3 'runs' zijn +1/-1, uit bij 17 (20-1-2=17)
Daarna doel 19 en +1/-2 (19-2-2=15)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_LP34Qa5T0qQcEFz58IQIqCE1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMLYL6veKesEgtMfhf0ibxRx.png?f=fotoalbum_large

Verder geen verschil in snelheid of de race naar 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
paQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:08:
[...]

Dan zou je even moeten inzoomen met een fatsoenlijke resolutie aan verversing ook. Het is zo slecht te zien iig. Constant wisselen tussen 500 en 1000W lijkt me onwaarschijnlijk, dus ik verwacht eerder dat je wp hier tig keer aan en uit gaat.
Ja als je inzoomt is het aan uit. Met vloerverwarming opstookprotocol ontkom ik er nu eigenlijk niet aan. Mssn nog even de pomp snelheid verlagen.

Pagina: 1 ... 85 ... 181 Laatste