Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Test run kun je toch niks in stellen? Als hij de test-run doet is het, 16,9 l/m op 2.4 barJojan265 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:55:
[...]
Op welke waarde doe je de test-run? En op welke waarde staat de instelling: Pompcapaciteit. Deze laatste instelling bepaald de maximum pompsnelheid bij opstart en "geforceerd aansturen" ook al gebruik je in normaalbedrijf optimaal debiet of vast debiet als waterstroomcontrole.
Het zou namelijk kunnen zijn, dat de waterpomp bij kortstondig draaien op een te lage flow net niet genoeg opbrengst geeft.
Instellingen Water Flow Control:
Control Method: Fixed Flow Rate
Pump capacity: 65%
Fixed Flow Rate: 17
Fixed dT: 5
Dank!
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Als je de Pump capacity: omhoog brengt, is je probleem misschien wel over. Deze bepaald de snelheid bij "Forced Control".tebogo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:14:
[...]
Test run kun je toch niks in stellen? Als hij de test-run doet is het, 16,9 l/m op 2.4 bar
Instellingen Water Flow Control:
Control Method: Fixed Flow Rate
Pump capacity: 65%
Fixed Flow Rate: 17
Fixed dT: 5
Dank!
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Bij mij ook ongeveer hetzelfde gedrag als ik merk hoe vaak de outdoor unit weer uit gaat en dat het doel temperatuur overschoten wordt. Ik heb geen monitoring om dit exact te bepalen.wrapper83 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:58:
@Kip , @paQ
Klopt ben vrijdag avond ook in de late uurtjes DIP4 wezen omzetten. Nu moet ik zeggen dat de plavuizen lekker koud zijn, maar helaas is mijn warmtepomp nou niet echt stabiel, zie hieronder. Wie kan hier nog wat adviezen geven (of moeten we weer een automatisering, net als met defrosten in HA automatiseren)?
Het betreft hier een LG HM091RM-U44 model
Silent mode aanzetten en hysterie aanpassen om de overshoot op te vangen lijkt niet genoeg te helpen. Volgens de energiemonitor zat het verbruik rond de 500 watt. Mogelijk dat de warmtepomp ook niet voldoende terug kan moduleren met de huidige temperaturen en de afgifte van de vloerverwarming.
Als opties kan ik misschien een ventilator op de vloerverwarming richten en/of de pompsnelheid verhogen voor meer afgifte.
Pardon my dutch
Ik hou juist de pomp snelheid laag en op een vast debiet zodat de wp "weet" dat hij niet veel vermogen kwijt kan en niet vol vermogen begint te draaien.Kip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:53:
[...]
Bij mij ook ongeveer hetzelfde gedrag als ik merk hoe vaak de outdoor unit weer uit gaat en dat het doel temperatuur overschoten wordt. Ik heb geen monitoring om dit exact te bepalen.
Silent mode aanzetten en hysterie aanpassen om de overshoot op te vangen lijkt niet genoeg te helpen. Volgens de energiemonitor zat het verbruik rond de 500 watt. Mogelijk dat de warmtepomp ook niet voldoende terug kan moduleren met de huidige temperaturen en de afgifte van de vloerverwarming.
Als opties kan ik misschien een ventilator op de vloerverwarming richten en/of de pompsnelheid verhogen voor meer afgifte.
Eerste dag koelen heeft het lang geduurd voordat de pomp stabiel werd, een te lage hysterese en te hoge delta T waardoor de pomp te hard in sprong en vervolgens een overshute kreeg.
In de avond de hysterese naar -3 +3 gezet, toen nog 2 keer een overshute gehad en daarna was de afgifte enigszins in balans.
Nu draait de wp keurige runs, laagst opgenomen vermogen was 412W, en dat voor een 12kW versie
Vloer is goed afgekoeld nu dus de runs worden wat korter maar verder prima.
Ik heb mijn buffervat "verkeerd om" aangesloten om te testen (in aan de onderzijde, uit aan de bovenzijde) en dit werkt eigenlijk wel prima. Koude wordt zomers gebufferd en in de winter is het een volume vergroter die bij een defrost het warmste water als eerste pakt.
![]() | ![]() | ![]() |
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
:strip_exif()/f/image/R2Lx7xYBF6rFvbwzKmPAJqcs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de eerste keer dat ik iets van modulatie zie maar nog steeds vet vet ver beneden set temp.
Ingesteld op 17; water is hier 12,4
Geen last van een opstartpiek bij koelen 😅
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-06-2023 11:01 ]
Kan je er voor zorgen dat de retour warmer wordt?paQ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:09:
Nu 5 uur op weg, nog steeds niet aan het moduleren. Water 12,4 graden. ik kom er maar niet achter waarom hij niet half zo hard gaat draaien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik draai zelf een Delta T van ongeveer 1á2.
Heb het idee dat hij vind dat de retour te hoog is en daarom vol vermogen blijft doorgaan...
Draai je op uitgaande temperatuur en handmatig op koelen?
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
de retour temp zit 2,3 graden onder setpoint, dus dat lijkt me stug.Casper de Boer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:26:
[...]
Kan je er voor zorgen dat de retour warmer wordt?
Ik draai zelf een Delta T van ongeveer 1á2.
Heb het idee dat hij vind dat de retour te hoog is en daarom vol vermogen blijft doorgaan...
Draai je op uitgaande temperatuur en handmatig op koelen?
Uitgaand 17.
delta is 2,3
compressor intussen 18Hz
pomp 70%
Ik zal de pomp nu eens naar 80% verhogen (17 l/min) , kijken of er eerder (te) koud water bij de retour komt.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 12-06-2023 15:51 ]
Ik neem aan dat het goed staat maar toch even checken:paQ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:43:
[...]
de retour temp zit 2,3 graden onder setpoint, dus dat lijkt me stug.
Uitgaand 17.
delta is 2,3
compressor intussen 18Hz
pomp 70%
Ik zal de pomp nu eens naar 80% verhogen (17 l/min) , kijken of er eerder (te) koud water bij de retour komt.
1) Staat onder het user menu cooling temperature setting op "manual" of "auto"?
2) Staat de minimale temperatuur in het installer menu laag genoeg?
delta is nu gekrompen tot 1.7 graadCasper de Boer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:39:
[...]
Ik neem aan dat het goed staat maar toch even checken:
verder nog steeds 18Hz en rond de 750W
1. ik weet niet precies welke je bedoelt hier, maar ik stuur op alleen water. Dus "handboek" (manual) / automatisch verdwijnt dan ook.
2. 10 / 24
buiten 31, binnen 22,7
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 12-06-2023 17:38 ]
Hoe kun je manual of auto instellen bij het koelen? Ik gebruik een externe thermostaat en de koelvraag komt ook door. Maar ik kan hem niet op auto krijgen...Casper de Boer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:39:
[...]
Ik neem aan dat het goed staat maar toch even checken:
LG Therma V HM091MR.U44
zover ik weet moet je dan op zowel lucht als water sturenAppieK schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:32:
[...]
Hoe kun je manual of auto instellen bij het koelen? Ik gebruik een externe thermostaat en de koelvraag komt ook door. Maar ik kan hem niet op auto krijgen...
Is al een paar keer voorbij gekomen. Met externe thermostaat gaat dit gwn niet, ik snap ook niet waarom. Ik wil het nog een keer proberen met de CN_EXT (ofzoiet) functie ipv thermostaat functie.AppieK schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:32:
[...]
Hoe kun je manual of auto instellen bij het koelen? Ik gebruik een externe thermostaat en de koelvraag komt ook door. Maar ik kan hem niet op auto krijgen...
Ik volg het onderwerp koelen ook even. Bij ons zie ik hetzelfde mudulatieloze gedrag als anderen hier
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ok.. helaas!SalexSun schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:42:
[...]
Is al een paar keer voorbij gekomen. Met externe thermostaat gaat dit gwn niet, ik snap ook niet waarom. Ik wil het nog een proberen met de CN_EXT (ofzoiet) functie ipv thermostaat functie.
Ik volg het onderwerp koelen ook even. Bij ons zie ik hetzelfde mudulatieloze gedrag als anderen hier
Bij mij gaat het koelen ook net zo slecht als de meeste anderen hier..
LG Therma V HM091MR.U44
Hysterese: 3 / -3 (voor zowel water als lucht), gebruik alleen sturen op uitgaand en water.
En heb het stromingsdebiet van 75% weer op honderd gezet (flow is nu 17ltr/min). Nu gaat de compressor niet meer uit 🥳
/f/image/NPF3dMHxDkCdBVUfrHscnEiC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JIpCuuPagvFBerMLBR3IcynV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ivQEjscK3r95GLOtF1RLBWrh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/voVM4cpX7hpKUCo0mT6QsWYW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xm9I60nvWfxiXqDtzGWehn1F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6vcgyk6rfhn9HzZ4oNFHjJDL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XMrbpkz0NkMU2BHxd2E4ySBG.jpg?f=fotoalbum_large)
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Misschien kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb vorig jaar een HM071MR U44 geïnstalleerd. Alleen buitenunit. Ik wil hem op Cool mode zetten maar de thermostaat heeft deze optie niet. Het heeft alleen verwarming en auto.
Weet iemand hoe je de Cool-modus beschikbaar kunt maken op de thermostaat? Bedankt voor je eventuele reacties.
Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Aangepast van 65% —> 75%. Fingers crossed….Jojan265 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:43:
[...]
Als je de Pump capacity: omhoog brengt, is je probleem misschien wel over. Deze bepaald de snelheid bij "Forced Control".
ja, hier net zo, maar hij komt niet onder 18Hzwrapper83 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:52:
Hallo, net een testrun met aangespaste instellingen:
Hysterese: 3 / -3 (voor zowel water als lucht), gebruik alleen sturen op uitgaand en water.
En heb het stromingsdebiet van 75% weer op honderd gezet (flow is nu 17ltr/min). Nu gaat de compressor niet meer uit 🥳
[Afbeelding]
Heb hem zojuist maar uitgeschakeld (1 graad hoger op 18, en meteen bam uit), want ik zit tegen condenseren aan inmiddels

/f/image/fatgpV8z2I3vtktHjS91Klct.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x3U4uQu1CJ06NH6HMepQrilb.png?f=fotoalbum_large)
12,4 graden is echt echt te koud (en onnodig)
Flowrate wel iets ingekakt na die bypass te hebben dichtgedraaid… maar nu blijft ie constant:
/f/image/F3oQca7IvHc4nk2h27V3cWpT.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af wat 'de' trigger is om wel/niet te moduleren.
Ik krijg het bijna koud ondertussen
Zo de verwarming maar eens aanzetten
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 12-06-2023 21:07 ]
Heb je de waterpomp dan vast debiet staan? Hier lijkt hij dat min of meer te negeren. Bij instelling van 8l/min doet hij rustig 13l/min. 5kW u44 hierCasper de Boer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Ik hou juist de pomp snelheid laag en op een vast debiet zodat de wp "weet" dat hij niet veel vermogen kwijt kan en niet vol vermogen begint te draaien.
1. de flow niet te hoog moet zijn (ivm afgifte), hier is 12-13ltr/min voldoende met vloerverwarming (te hoog resulteerd in geen goede afgifte, te laag in een overhoot en het systeem stopt).
2. alles onder de 18 graden resulteert in een overschoot
3. Silent mode goed werkt.
4. pomp capaciteit moet worden aangepast, anders is een lagere flow niet mogelijk (niet lager dan 70% !)
5. hysterese 3/-3 gekozen dient te worden.
6. alle radiators dicht en/of bypass checken of er geen lekkage tussen uitgaand/ingaand is (dus alleen vloerverwarming).
7. lange runs alleen mogelijk zijn als de afgifte dmv: temp setting / pomp snelheid in balans is.
8. 23Hz, is een goede constante compressor snelheid.
Succes allemaal
nou, dat is wat voorbarigwrapper83 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:13:
Mijn conclusie van koelen is dat:
1. de flow niet te hoog moet zijn (ivm afgifte), hier is 12-13ltr/min voldoende met vloerverwarming (te hoog resulteerd in geen goede afgifte, te laag in een overhoot en het systeem stopt).
2. alles onder de 18 graden resulteert in een overschoot
3. Silent mode goed werkt.
4. pomp capaciteit moet worden aangepast, anders is een lagere flow niet mogelijk (niet lager dan 70% !)
5. hysterese 3/-3 gekozen dient te worden.
6. alle radiators dicht en/of bypass checken of er geen lekkage tussen uitgaand/ingaand is (dus alleen vloerverwarming).
7. lange runs alleen mogelijk zijn als de afgifte dmv: temp setting / pomp snelheid in balans is.
8. 23Hz, is een goede constante compressor snelheid.
Succes allemaal
2. bij mij resulteert alles boven de 17 in een overshoot
4. dat strookt niet... hoe lager de pomp capaciteit, hoe minder flow
8. ik heb uiteindelijk weten te 'moduleren' tot 18Hz, maar is mijns inziens nog VEEL te hoog.
Bedankt voor deze instellingen! Nu ging bij mij de compressor ook niet meer uit. Dus dat is mooi. Alleen moduleren was er ook niet echt bij. Hij bleef maar koelen tot aan een aanvoer van 11.7. Terwijl set point 17 was met de hysterese op -3 / +3....?wrapper83 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:52:
Hallo, net een testrun met aangespaste instellingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij de volgende poging (ook wat gespeeld met pompcapaciteit op 100 en 75%) bleef de compressor nu op 23 Hz draaien. Bij eerdere pogingen was het > 30. Maar uiteindelijk ook weer een aanvoer/uitvoer van < 12...
Hopen dat @paQ nog antwoord van LG krijgt. Maar wie weet komen we hier op het forum ook een stuk verder!
LG Therma V HM091MR.U44
@AppieK , @paQ , welke versie software zitten jullie?AppieK schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:34:
[...]
Bedankt voor deze instellingen! Nu ging bij mij de compressor ook niet meer uit. Dus dat is mooi. Alleen moduleren was er ook niet echt bij. Hij bleef maar koelen tot aan een aanvoer van 11.7. Terwijl set point 17 was met de hysterese op -3 / +3....?
Bij de volgende poging (ook wat gespeeld met pompcapaciteit op 100 en 75%) bleef de compressor nu op 23 Hz draaien. Bij eerdere pogingen was het > 30. Maar uiteindelijk ook weer een aanvoer/uitvoer van < 12...
Hopen dat @paQ nog antwoord van LG krijgt. Maar wie weet komen we hier op het forum ook een stuk verder!
Ikzelf op 3064
Probleem is alleen dat door de lagere flow de uitvoertemperatuur alsnog veel te laag en ik moet afschakelen vanwege condensatie.
Software 3065a
De pomp op 70% gezet ipv 65%
De fixed flow op 20L/min ipv 17L/min
De uitgaande temperatuur aangepast van 16 naar 17 graden.
Daarna pakte moduleerde hij weer terug.
Koelen lijkt heel kritisch te komen op de instellingen...
Even kijken wat het vandaag gaat brengen, heb nu mooie runs van ongeveer een uur.
![]() | ![]() |
Het enige hoe hij bij mij echt lang blijft lopen (totdat ik hem zelf uitzet) is door de vraagtemp op 17 te zetten. Maar de vloer wordt echt ijskoud. Gisteravond nog even voor de vorm alles op alleen lucht ingesteld.
Het was 22 graden volgens de controller in de woonkamer. Hysterese lucht even uitgezet, controller op 21, wp start op, controller terug op 22 (dat is al setpoint dus) en hij bleef onverminderd op 1500W stampen @ 36 Hz
Dat was duidelijk de oplossing niet dus heb hem toen tijdens het draaien op lucht+ water gezet.
Klik meteen uit want (ver) buiten de hysterese.
Aan de andere kant, als ik hem gewoon op 18 zet, gaat hij eens in de zoveel uur 45 min draaien. Afgelopen nacht 2 keer gebeurd bij ongeveer 600W, logisch want veel minder warm buiten. Staar je vooral niet blind op het opgenomen vermogen, het gaat mij echt om de compressorsnelheid.
En die was gewoon weer.... 23 Hz
/f/image/TRAQbbIQyc5mJ80yLbtlpiq4.png?f=fotoalbum_large)
Zet ik hem op 17, dan stabiliseert hij ergens rond de 12,5 graden. (dat is bijna 5 minder dan de vraag!) en moduleert dan niet / amper terug.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 13-06-2023 09:14 ]
Helaas kan ik dus de Hz niet uitlezen. Ik had de hoop dit te gaan doen met de print van Mouse86 maar die heeft zware covid klachten en ligt er helemaal uit: https://www.yourwizblog.c...25/i-got-post-covid-help/paQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:10:
@Casper de Boer ik ook op 3.064
Het enige hoe hij bij mij echt lang blijft lopen (totdat ik hem zelf uitzet) is door de vraagtemp op 17 te zetten. Maar de vloer wordt echt ijskoud. Gisteravond nog even voor de vorm alles op alleen lucht ingesteld.
Het was 22 graden volgens de controller in de woonkamer. Hysterese lucht even uitgezet, controller op 21, wp start op, controller terug op 22 (dat is al setpoint dus) en hij bleef onverminderd op 1500W stampen @ 36 Hz
Dat was duidelijk de oplossing niet dus heb hem toen tijdens het draaien op lucht+ water gezet.
Klik meteen uit want (ver) buiten de hysterese.
Aan de andere kant, als ik hem gewoon op 18 zet, gaat hij eens in de zoveel uur 45 min draaien. Afgelopen nacht 2 keer gebeurd bij ongeveer 600W, logisch want veel minder warm buiten. Staar je vooral niet blind op het opgenomen vermogen, het gaat mij echt om de compressorsnelheid.
En die was gewoon weer.... 23 Hz
[Afbeelding]
Zet ik hem op 17, dan stabiliseert hij ergens rond de 12,5 graden. (dat is bijna 5 minder dan de vraag!) en moduleert dan niet / amper terug.

Hopelijk gaat het snel weer wat beter met hem.
Casper de Boer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:17:
[...]
Helaas kan ik dus de Hz niet uitlezen. Ik had de hoop dit te gaan doen met de print van Mouse86 maar die heeft zware covid klachten en ligt er helemaal uit: https://www.yourwizblog.c...25/i-got-post-covid-help/![]()
Hopelijk gaat het snel weer wat beter met hem.

ik zie uitvoer temp bij sommige van +- 12gr dit is echt te koud alles condenseerd dan
wat ik ook gemerkt heb bij dipswitch sw 2 nr 4 (koelen en verwarmen)+nr 8 (externe thermostaat) aan
in theorie moet dit kunnen ook bij bij koelen maar toch past deze combinatie niet goed samen(waarom weet ik ook niet)....met alleen sturen met alleen rmc(lucht+water) werkte het veel beter alleen het duurt min. 24uur voordat het goed begint te werken......koelen gebruikt meer energie dan verwarmen dit heb ik dan ook gemerkt....buiten is een grote massa warmte en dat wil naar binnen(natuur wet het nivileerd van warm naar koud).....ik ga dus maar niet koelen....als ik het zou willen doe ik vooral s,nachts temp. verschil op dit moment 10gr buiten...30gr naar 20gr.
[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 13-06-2023 11:29 ]
Ik vroeg me al af of iedereen de problemen ondervind met de warmtepomp op koelen. Of zijn er ook tweakers die hetzelfde gedrag zien op AI (water of lucht+water).kazemo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:41:
[...]
vorig jaar getest met koelen hij kan het wel maar het is niet echt airco
ik zie uitvoer temp bij sommige van +- 12gr dit is echt te koud alles condenseerd dan
wat ik ook gemerkt heb bij dipswitch sw 2 nr 4 (koelen en verwarmen)+nr 8 (externe thermostaat) aan
in theorie moet dit kunnen ook bij bij koelen maar toch past deze combinatie niet goed samen(waarom weet ik ook niet)....met alleen sturen met alleen rmc(lucht+water) werkte het veel beter alleen het duurt min. 24uur voordat het goed begint te werken......koelen gebruikt meer energie dan verwarmen dit heb ik dan ook gemerkt....buiten is een grote massa warmte en dat wil naar binnen(natuur wet het nivileerd van warm naar koud).....ik ga dus maar niet koelen....als ik het zou willen doe ik vooral s,nachts temp. verschil op dit moment 10gr buiten...30gr naar 20gr.
Als ik de kans heb vandaag of morgen wil ik dip8 (externe thermostaat) is uitzetten om op AI te kunnen testen
Met de externe thermostaat (dip8) kan ik niet koelen volgens AI / stooklijn.paQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:14:
Ik zie niet in wat de externe thermostaat te maken heeft met AI.
Logischerwijs zou ik verwachten dat de LG gwn netjes regelt, maar de reactie van @kazemo geeft wel aan dat er mss toch meer achter zit
[ Voor 22% gewijzigd door SalexSun op 13-06-2023 12:25 ]
ah op die fietsSalexSun schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:24:
[...]
Met de externe thermostaat (dip8) kan ik niet koelen volgens AI / stooklijn.
Logischerwijs zou ik verwachten dat de LG gwn netjes regelt, maar de reactie van @kazemo geeft wel aan dat er mss toch meer achter zit
Ik denk dat er ook meer achter zit, het is alleen een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik bedoel het ding koelt echt wel, maar te goed! Het is natuurlijk onbestaanbaar dat ie pas na 24 uur zou gaan moduleren. Daar is ook geen enkele aanleiding toe.
Maar goed, een stooklijn zegt ook alleen maar zo warm/koud bij deze (buiten)temp. Daar wordt de werking niet anders van, alleen het setpoint. En die raast hij keihard voorbij.
paQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:14:
Ik zie niet in wat de externe thermostaat te maken heeft met AI.

Zo te zien schakelt hij bij jou ok uit met hysterese -5 (ipv de max instelbare -3)bvw schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:05:
Heb 'm op koelen staan, target watertemp uitvoer 17 graden, hysterese op -2 +0.5.
Maar regelen doet ie niet. de compressor draait stabiel op 22rpm, uitgaande temp is 13,4,retour 14,7.
Lijkt in de verste verte niet op mijn instellingen
Had 'm eerst op retour temp meting gezet, maar dan draait de compressor nog harder (zonder regelen)
[Afbeelding]
het is net alsof ze prima reageren op onze settings, ook daadwerkelijk uiteindelijk moduleren, alleen 5 graden lager dan wat we willen.
set 18 > uit bij 13
set 17 > uit bij 12
Maar bij 17 probeert ie wel precies 12~13 vast te houden. Alleen zet je hem dan 1 graad hoger, dan is het ineens te koud (hysterese -5 ~ -6) en slaat hij uit.
En op koelen ipv AI?SalexSun schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:01:
Ik de de thermostaatfunctie uitgeschakeld met dip8. Vervolgens AI met een rechte stooklijn voor koelen op 19 graden, maar het maakt helaas geen verschil
Ik snap niet waarom die bij mij wel draait... Ik monitor het opgenomen vermogen al heel de dag en hij draait keurig.
Om 10:15 is hij opgestart en een kwartier later terug gemoduleerd.
Om 15:30 kan hij zijn koude niet meer kwijt en heeft zichzelf verlaagd naar 17 -3, opgenomen vermogen neemt toe. uitgang komt onder de 14 graden en unit slaat af.
Om 16:40 is hij weer 17 +3 en begint weer op te starten. Ik vermoed dat hij zo weer af slaat omdat de vloer nog te koud is (net als de korte runs in de nacht)
*Systeemopbouw: 48m2 vloerverwarming, een handje vol oude radiatoren, een "omgekeerd" 160L vat en een warmtebatterij (aan het testen met lucht koeling).
/f/image/SmGttZu7UeiDPCKuDBhmRegu.png?f=fotoalbum_large)
Had niet anders verwacht eerlijk gezegd.SalexSun schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:01:
Ik heb de de thermostaatfunctie uitgeschakeld met dip8. Vervolgens AI met een rechte stooklijn voor koelen op 19 graden, maar het maakt helaas geen verschil
Heb je een Europees geïmporteerd model? Of helemaal Nederlands?
Tjonge, dat ziet er goed uit!Casper de Boer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:18:
[...]
En op koelen ipv AI?
Ik snap niet waarom die bij mij wel draait... Ik monitor het opgenomen vermogen al heel de dag en hij draait keurig.
Om 15:30 kan hij zijn koude niet meer kwijt en heeft zichzelf verlaagd naar 17 -3, opgenomen vermogen neemt toe. uitgang komt onder de 14 graden en unit slaat af.
Om 16:40 is hij weer 17 +3 en begint weer op te starten. Ik vermoed dat hij zo weer af slaat omdat de vloer nog te koud is (net als de korte runs in de nacht)
*Systeemopbouw: 48m2 vloerverwarming, een handje vol oude radiatoren, een "omgekeerd" 160L vat en een warmtebatterij (aan het testen met lucht koeling).
[Afbeelding]
Ondanks dat jij een 12kW hebt, zou je de instelling kunnen delen voor de volledigheid?
Bij mij zijn het telkens runs van 45 minuten max, waarna de wp op temperatuur uitschakeld. Hij blijft maar op 23 hz (iets meer dan 800W elektrisch vermogen) werken.
Mijn instellingen (met dank aan @wrapper83 )
Setpoint 18
Hysterese-3/+3
Pomp op optimale flow
Pomp capaciteit max op 75% (ook al 100% getest)
Stop temp op "niet gebruiken"
LG Therma V HM091MR.U44
Een enkele keer geprobeerd denk ik, maar zag hetzelfde. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de hysterese voor testen lager heb gezet om sneller een run te starten en sneller te testen. Ik zal morgen eens een verse run doen op AI als alles weer lekker op temperatuur is.Casper de Boer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:18:
[...]
En op koelen ipv AI?
[Afbeelding]
Ik ook niet, maar toch maar dingen blijven proberen en uitsluiten. Gwn Nederlands model overigenspaQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:57:
[...]
Had niet anders verwacht eerlijk gezegd.
Casper de Boer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:18:
[...]
En op koelen ipv AI?
[Afbeelding]
Het is best belangrijk niet zomaar causaal verband te leggen terwijl het een toevalligheid kan zijn.
@AppieK , @SalexSun , @bvw allen een 1 fase model?
Ik ga mijn volgende run eens op optimaal debiet doen.
Max pomp staat op 100, dus als ie dat nodig vindt dan kan hij dat doen.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 13-06-2023 19:14 ]
JawohlpaQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:12:
Goed mogelijk, maar dan nog is 10 uur lang draaien met compressor 18~23Hz en 12,4 graden echt doelloos.
Het is best belangrijk niet zomaar causaal verband te leggen terwijl het een toevalligheid kan zijn.
En voor de volledigheid: ik koel alleen via onze vloerverwarming, circa 80 m2 op een gesloten verdeler.
LG Therma V HM091MR.U44
Ja, 5kW met 40m2 vloer en enkele flink overgedimensioneerde radiatoren en 40l buffer in de retour. Wanneer ik de pomp op 100% zet (niet optimaal debiet) blaas die gwn vrolijk door het bypass ventiel heen. Voordeel is wel dat de 16gr stop grens minder snel wordt bereikt op die manierpaQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:12:
Goed mogelijk, maar dan nog is 10 uur lang draaien met compressor 18~23Hz en 12,4 graden echt doelloos.
op optimaal start ie op 33Hz en blijft dar ook

wat een vaag gebeuren joh
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 13-06-2023 19:45 ]
Temp target = 17 graden
Pomp: auto --> +/- 17 liter per minuut.
Stuur alleen op water temp met +3 / -3 om het pendelen tegen te gaan.
Binnen schommelt de temperatuur zo rond de 24 graden. Niet heel koud maar prima voor ons zo.
De WP moduleert om de target temp heen. In het stookseizoen is de uitgaande temperatuur veel strakker. Blijkaar heeft de LG regeling meer moeite om de juiste koel modus te vinden dan tijdens het verwarmen:
/f/image/W7SLpDPh86G32akrdgrY6mAc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZiF778q1BwwsDng89JVeoe8s.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HNP9lkzPhiAuAAjTUCpJQItb.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM123MR.U34
Hij lijkt naar rond de 830W elektrisch te willen gaan bij de langere runs en daar te blijven, gewoon niet minder W. De warmte pomp zelf geeft dan overigens 1100W aan, bij de lagere vermogens is hij blijkbaar best onnauwkeurig.
Ik heb hem nu op temperatuur+water regeling staan met een constant water setpoint van 18 deg (niet op auto) met +-3C hysteresis.
Op zich is 830W niet onverdienstelijk dan kan hij toch terug regelen naar zo'n 20% tot 30% (geen idee wat zijn COP is op het moment). Maar goed ik heb het gevoel dat als het afgifte systeem meer vermogen kwijt kan bij deze temperaturen dat het dan wel goed zal gaan. In de winter minder een issue dus.
[ Voor 130% gewijzigd door jschel op 13-06-2023 22:47 ]
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Zijn daarin nog verschillen dan? Heb ze nog niet kunnen ontdekken..paQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:57:
[...]
Ik zie bij die 12kW iig duidelijk modulerend gedrag. Goed, niet heel netjes, maar dr gebeurt van alles!
[ Voor 68% gewijzigd door paQ op 13-06-2023 23:26 ]
Thanks, dit heeft het opgelost….Jojan265 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:43:
[...]
Als je de Pump capacity: omhoog brengt, is je probleem misschien wel over. Deze bepaald de snelheid bij "Forced Control".
/f/image/gLJgzBoIs6fNrgMXsjYD1QDp.png?f=fotoalbum_large)
Instellingen:
- Geschakeld via externe thermostaat
- Setpoint: handmatig 16 graden
- Control method: Outlet
- Water supply off temp during cooling: not use
- Hysteresis: 0.5 / -3.0
- Pump setting in cooling: Time setting On: 1 Off: 5
- Waterpomp control method: Pump capacity: 100%
Hij moduleert wel iets terug, maar het lijkt inderdaad alsof er precies 5 graden tussen setpoint actueel blijft zitten.
Uiteindelijk rond 22.00u gaat de compressor naar 18Hz en het opgenomen vermogen naar ~590W:
/f/image/mzTwgDXl2CJrqdiBMrKxsBgr.png?f=fotoalbum_large)
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Voor tussen mijn buffervat en vloerverwaming/radiatoren heb ik een ciculatiepomp nodig. Deze wil ik het liefst gaan aansturen met het external pomp contact van de LG warmtepomp. Nu zijn er meer standaard (grundfos alpha1) pompen, maar ook pompen met allemaal fancy features als Autoadapt etc.etc zoals bijvoorbeeld een Grundfos Alpha3, maar de vraag is of die features zinvol zijn als ik via de LG ga schakelen.
Kortom ik ben eigenlijk opzoek naar tips en misschien wel gewoon wat merken en types zoals jullie die ik gebruik hebben.
Dank alvast!
Wat je niet probeert, lukt je niet.
Waarschijnlijk zou je ook prima af kunnen zonder extra pomp, ik heb die van mij er juist bewust tussenuit gehaald. Mocht je toch een alpha2 pomp willen gebruiken dan mag je die in het midden van het land gratis ophalende_hardste schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:47:
Voor tussen mijn buffervat en vloerverwaming/radiatoren heb ik een ciculatiepomp nodig.
N=...?AppieK schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:01:
Schiet mij maar lek.
Ik heb het koelen maar even gelaten voor wat het was en maar gewoon 24 uur uit gezet. En zie daar.. nu wel vrij snel terug moduleren naar 17 hz. Wat nog steeds te veel is, maar toch...[Afbeelding]
Welke settings?
Dat dus he!?hupie679 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:41:
Hij moduleert wel iets terug, maar het lijkt inderdaad alsof er precies 5 graden tussen setpoint actueel blijft zitten.
Maar ga er ook niet 0,1 graad overheen, want dan slaat ie uit op hysterese.
Geen probleem hoorAppieK schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:29:
[...]
Tjonge, dat ziet er goed uit!
Ondanks dat jij een 12kW hebt, zou je de instelling kunnen delen voor de volledigheid?
Gisteren draaide die weer prima gelukkig, altijd spannend of hij niet opnieuw overshutes krijgt...
/f/image/Z5xXSVclg5c0Ks772ndmXvxO.png?f=fotoalbum_large)
Flow: Fixed 20L/min
Pump: 70%
Temp: 17°C
Hysterese: -3 / +3
Modus: Koelen
Silent mode: Aan
Mocht je nog iets missen kan ik vanavond even kijken
Afgelopen winter kreeg ik met andere esp* bordjes modbus wél aan de praat maar de LilyGo heeft het nooit willen doen.
Voor wie het werkend heeft, voeden jullie hem met 12v of USB?
Nog steeds deze:
AppieK schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:29:
[...]
Setpoint 18
Hysterese-3/+3
Pomp op optimale flow
Pomp capaciteit max op 75% (ook al 100% getest)
Stop temp op "niet gebruiken"
LG Therma V HM091MR.U44
ik heb mijn zeer lange run van eergister ook niet meer weten te reproduceren

maar nice! en gewoon na 20 min ook al. (zoals ook wel soort van mijn verwachting zou zijn)
Ben nu gestart op 19 graden en 70% (15,2l) pomp,
Toen de hysterese grens bereikt werd snel op 18 gezet en de pomp op 90% (19,6l) gezet. Kijken wat er nu gebeurt (nog niet van 23Hz af geweest)
Bij 100% (ca 23l) duw ik het water door mijn bypass, en dat is een finetune van jewelste geweest, dus daar wil ik verder niet meer aan zitten. Dat gaat dan weer gedonder opleveren straks met verwarmen en verdelers die sluiten.
[ Voor 86% gewijzigd door paQ op 15-06-2023 13:06 ]
Waarschijnlijk gaat dit je wel op weg helpen.dev-random schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:59:
Ik heb even gezocht maar kon geen antwoord vinden op eerder gestelde vragen mbt het LilyGo T-CAN485 bordje. Heeft iemand hier al een werkende esphome config voor?
Afgelopen winter kreeg ik met andere esp* bordjes modbus wél aan de praat maar de LilyGo heeft het nooit willen doen.
Voor wie het werkend heeft, voeden jullie hem met 12v of USB?
Mijn settings lijken erg op die van AppieK. Eerst regelde ik de water temperatuur op <outlet> en sloeg de WP na zo'n 5 minuten steeds weer af. Ik dacht dat het de opstart piek zou zijn waardoor het uitgaande water kouder werd dan de ingestelde waarde minus de hysteresis (ik kan dat niet extern loggen dus het blijft een beetje gokken).
Ik heb daarom de regeling van de water temperatuur eens naar <inlet> gezet, maar het wordt er niet veel beter van. Zodra de inlet water temperatuur 18 graden is (ingestelde waarde) gaat de WP uit (tenminste, ik denk dat dat de reden is) terwijl ik een hysteresis van -3 heb aangegeven.
Na zo'n 40 a 60 minuten herhaald dit tafereel zich, dus lijkt een beetje op wat paQ en anderen ook zien. De vloer wordt na een tijdje wel koud, dat wel. Maar die korte bursts i.p.v. moduleren is wel vreemd. Bij elke burst zie ik ca. -6.5kW thermische energie op de Kamstrup (7kW LG) en dat blijft zo tot hij weer afslaat.
Binnenkort maar eens kijken of ik een stooklijn/koellijn kan instellen en proberen of AI nog iets brengt.
Zijn er hier überhaupt mensen die het koelen wel goed aan de praat hebben?
Heb je de "water stop temp" op "niet gebruiken" gezet? Deze staat volgens mij default op 16 en zo gauw deze temperatuur is bereikt, stopt het koelen.KarsS schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:33:
Ik geloof dat ik mij ook kan aansluiten in het rijtje mensen waarbij koelen niet goed gaat...
Mijn settings lijken erg op die van AppieK. Eerst regelde ik de water temperatuur op <outlet> en sloeg de WP na zo'n 5 minuten steeds weer af. Ik dacht dat het de opstart piek zou zijn waardoor het uitgaande water kouder werd dan de ingestelde waarde minus de hysteresis (ik kan dat niet extern loggen dus het blijft een beetje gokken).
Ik heb daarom de regeling van de water temperatuur eens naar <inlet> gezet, maar het wordt er niet veel beter van. Zodra de inlet water temperatuur 18 graden is (ingestelde waarde) gaat de WP uit (tenminste, ik denk dat dat de reden is) terwijl ik een hysteresis van -3 heb aangegeven.
Na zo'n 40 a 60 minuten herhaald dit tafereel zich, dus lijkt een beetje op wat paQ en anderen ook zien. De vloer wordt na een tijdje wel koud, dat wel. Maar die korte bursts i.p.v. moduleren is wel vreemd. Bij elke burst zie ik ca. -6.5kW thermische energie op de Kamstrup (7kW LG) en dat blijft zo tot hij weer afslaat.
Binnenkort maar eens kijken of ik een stooklijn/koellijn kan instellen en proberen of AI nog iets brengt.
Zijn er hier überhaupt mensen die het koelen wel goed aan de praat hebben?
LG Therma V HM091MR.U44
Een aanvulling op mijn settings trouwens:AppieK schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:15:
[...]
Heb je de "water stop temp" op "niet gebruiken" gezet? Deze staat volgens mij default op 16 en zo gauw deze temperatuur is bereikt, stopt het koelen.
"Water cooling set temp" staat op min 10 max 25.
Maar dat bepaalt alleen binnen welke bandbreedte je de temperatuur kunt instellen.Casper de Boer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:26:
[...]
Een aanvulling op mijn settings trouwens:
Ik heb de "water stop temp" inderdaad op "niet gebruiken" gezel. Eerst niet, maar in een poging hem wat langer aan de praat te houden heb ik dat uitgeschakeld. Maakte niets uit...Casper de Boer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:26:
[...]
Een aanvulling op mijn settings trouwens:
De "Water cooling set temp" stond bij mij nog op 16 graden minimum. Ik kon hem op dat moment niet lager stellen maar nu wel. Waarschijnlijk omdat de "water stop temp" niet meer actief is. Ik heb hem nu ook op min 10 max 25 gezet. We gaan het zien, al denk ik, net als paQ, dat dat alleen betrekking heeft op de minimum in te stellen temperatuur.
Het is nu wel net weer iets koeler dus eigenlijk hoef ik helemaal niet meer te koelen. Misschien maar een vest aantrekken binnen
D'r zit echt softwarematig iets niet zoals het zou moeten wmb.
Nog maar eens een rappel sturen aan LG.
edit:
ik heb afgelopen winter zo wat mailadressen verzameld van engineering e.d., dus die hebben nu allemaal een nieuwe mail van me ontvangen
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 16-06-2023 12:49 ]
Half werk op een warmtepomp moet niet kunnen...
Bedankt!
Dit is wat ik nu heb (moet mijn grootheid van de compressor nog aanpassen RPM > Hz):
/f/image/sbZSN4mGrXnwnKs5KzdMEmAd.png?f=fotoalbum_large)
Hij gaat steeds uit en gaat dus niet moduleren...
De COP met koelen is wel goed rond de 4.5 [-]
[ Voor 65% gewijzigd door wrapper83 op 16-06-2023 13:42 ]
@wrapper83 heeft hem volgens mij ook stabiel.paQ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:36:
Goed, dus eigenlijk loopt ie alleen bij @Casper de Boer vooralsnog goed? Althans, aanname adhv verbruik, niet compressorsnelheid.
D'r zit echt softwarematig iets niet zoals het zou moeten wmb.
Nog maar eens een rappel sturen aan LG.
edit:
ik heb afgelopen winter zo wat mailadressen verzameld van engineering e.d., dus die hebben nu allemaal een nieuwe mail van me ontvangen
Mocht je nog iets willen weten betreffende de fysieke installatie laat maar weten.
Maar jouw opgenomen vermogen fluctueert dus ook?wrapper83 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:37:
Hoi @paQ , zou je deze op mijn PM kunnen doorsturen? Dan ga ik er ook achteraan;-)
Half werk op een warmtepomp moet niet kunnen...
Bedankt!
Dit is wat ik nu heb (moet mijn grootheid van de compressor nog aanpassen RPM > Hz):
[Afbeelding]
Hij gaat steeds uit en gaat dus niet moduleren...
De COP met koelen is wel goed rond de 4.5 [-]
Ik ga hem eens in mijn ooghoek permanent open zetten om te monitoren (Homewizard 3-fase kWh meter, uitlezing per seconde) dan moet ik het toch kunnen zien als de compressor daadwerkelijk aan/uit gaat?...
:fill(white):strip_exif()/f/image/YQcfnOLLrfLSPFe352qVfgs4.png?f=user_large)
Het vermogen fluctueert met name adhv de buiten vs watertemperatuur.
13 graden maken bij 25 buiten kost minder vermogen (bijv 650W) dan bij 31 graden (bijv 970 W) @ 23Hz
Alleen kijken naar vermogen zegt dus nog niet per se iets over de compressorsnelheid.
/f/image/iS8pbxaGHwgXuwbsGCkseiWR.png?f=fotoalbum_large)
Laatste run verbruikt 200W meer dan de eerste bijv.
Het enige dat anders is, is de buiten temperatuur.
Ik zie dat bij mijn warmtepompboiler ook terug.
Hoe warmer het water, hoe hoger het opgenomen vermogen (volgens mij is dat een aan/uit ding, want de doeltemperatuur is de finishlijn)
[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 16-06-2023 14:06 ]
Op en af toeren zou toch een vermogens toename / afname moeten veroorzaken?
eensCasper de Boer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:03:
[...]
Op en af toeren zou toch een vermogens toename / afname moeten veroorzaken?
En hij lijkt in jouw lange runs ook wel daadwerkelijk te moduleren, zoals ook in mijn lange run en bij iemand anders paar posts terug. Ik krijg het alleen niet meer gereproduceerd. Daarbij: het was sowieso te koud, dus eigenlijk niet heel relevant.
Er lijkt toch echt een soort van 5 graden 'offset' te zijn. Alsof hij in een verkeerde tijdzone actief is, maar dan in graden Celcius.
het teruglopende vermogen in jouw post hier
Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Aan het eind van de avond, is duidelijk een gevolg van een afnemende buitentemperatuur, waardoor de delta tussen buitentemp en water temp geringer wordt, dus minder hard werken.
(het omgekeerde van de boiler dus)
maar goed, set 17 graden, met vermogen 550W, lijkt op een modulerend gebeuren @ 12 kW.
Kan me niet voorstellen dat hij water van 13 graden uitpoept bij jou op dat moment?
[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 16-06-2023 14:11 ]
Dat is dus het gekke, bij mij houdt hij prima een deltaT van 1 tot 3 graden aan. (volgens bijgeleverde thermostaat om helemaal eerlijk te zijn)paQ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:04:
[...]
eens
En hij lijkt in jouw lange runs ook wel daadwerkelijk te moduleren, zoals ook in mijn lange run en bij iemand anders paar posts terug. Ik krijg het alleen niet meer gereproduceerd. Daarbij: het was sowieso te koud, dus eigenlijk niet heel relevant.
Er lijkt toch echt een soort van 5 graden 'offset' te zijn. Alsof hij in een verkeerde tijdzone actief is, maar dan in graden Celcius.
Jup, probleemloos. Ik zie de condens dan ook vormen op de stalen leidingen en die zijn voelbaar kouder.het teruglopende vermogen in jouw post hier
Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Aan het eind van de avond, is duidelijk een gevolg van een afnemende buitentemperatuur, waardoor de delta tussen buitentemp en water temp geringer wordt, dus minder hard werken.
(het omgekeerde van de boiler dus)
maar goed, set 17 graden, met vermogen 550W, lijkt op een modulerend gebeuren @ 12 kW.
Kan me niet voorstellen dat hij water van 13 graden uitpoept bij jou op dat moment?
Nu heb ik zelf eigenlijk geen zin om mijn buffervat op de "juiste" manier aan te sluiten omdat ontluchten bij bij nogal een probleem is daarna. Ik weet niet of iemand anders dit (gemakkelijk) kan testen?
Dat is het enige grote verschil wat ik mij zo kan indenken...
*als iemand een kant en klare, plug and play logging met een web interface heeft bedacht/gemaakt/gevonden hou ik mij aanbevolen!
[ Voor 3% gewijzigd door Casper de Boer op 16-06-2023 14:26 . Reden: toevoeging ]
Kun je nog eens verduidelijken wat je met verkeerd om bedoeld?Casper de Boer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:22:
[...]
Dat is dus het gekke, bij mij houdt hij prima een deltaT van 1 tot 3 graden aan. (volgens bijgeleverde thermostaat om helemaal eerlijk te zijn)
[...]
Jup, probleemloos. Ik zie de condens dan ook vormen op de stalen leidingen en die zijn voelbaar kouder.
Nu heb ik zelf eigenlijk geen zin om mijn buffervat op de "juiste" manier aan te sluiten omdat ontluchten bij bij nogal een probleem is daarna. Ik weet niet of iemand anders dit (gemakkelijk) kan testen?
Dat is het enige grote verschil wat ik mij zo kan indenken...
*als iemand een kant en klare, plug and play logging met een web interface heeft bedacht/gemaakt/gevonden hou ik mij aanbevolen!
/f/image/k5fPLtMWIB2NwZz9J5MI0r9Q.png?f=fotoalbum_large)
Wij hebben A en dat is mi voor verwarmen het enige juiste, voor koelen dan weer net niet
Op dit moment komt de aanvoer nog vanuit de 1e verdieping maar het principe blijft hetzelfde:SalexSun schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:31:
[...]
Kun je nog eens verduidelijken wat je met verkeerd om bedoeld?
[Afbeelding]
Wij hebben A en dat is mi voor verwarmen het enige juiste, voor koelen dan weer net niet
/f/image/rQpgWfa0dRmuUkH1cYW6fqgc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pbaGZwD62uAkarDDxm8usYE6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit nog wel een vaatwasser en wasmachine doorheen maar je kunt goed zien dat hij netjes terugmoduleert en niet afslaat.
Netto heb ik nog niet zoveel bereikt want er gaat nu 12 graden de vloer in er het komt er met 14 graden weer uit. Op dit moment is de vloer op ongeveer 18 graden aangekomen, maar dat zal de komende uren verder teruglopen bij deze watertemperaturen en dat wilde ik nu weer niet.
Van wat ik gezien heb 13 graden voor een paar minuten. Hij heeft het vermogen dan al terug geregeld en dan gaat hij terug naar de 14/15 graden.SalexSun schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:28:
@Casper de Boer wat is de laagste uitgaande temperatuur vd LG die bij jou wordt bereikt?
Maar… stel je ook in op 12?KarsS schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:59:
Vandaag is het toch gelukt een lange run in koel-mode te realiseren. En hij heeft ook wat terug gemoduleerd, van 6.5kW thermisch naar 4.4kW thermisch (Kamstrup). Ik heb geen modbus dus bijbehorende compressor rpm e.d. weet ik niet.
Netto heb ik nog niet zoveel bereikt want er gaat nu 12 graden de vloer in er het komt er met 14 graden weer uit. Op dit moment is de vloer op ongeveer 18 graden aangekomen, maar dat zal de komende uren verder teruglopen bij deze watertemperaturen en dat wilde ik nu weer niet.
Nee, ik heb geen idee waar die 12 vandaan komt, maar die blijft wel langdurig stabiel, alsof hij daarop dan toch terug gaat moduleren.
De minimum "Water cooling set temp" staat nu op 10, dat is dan weer geen 12. Of hij daardoor nu wel langer doorgaat weet ik ook niet helemaal zeker maar daar ga ik dan maar even vanuit.
Ik zou graag koelen met een constante water temperatuur van rond de 18 graden maar hoe dat moet weet ik nog even niet.
ja maar dan zijn we dus nog nergensKarsS schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:12:
[...]
Nee, ik heb geen idee waar die 12 vandaan komt, maar die blijft wel langdurig stabiel, alsof hij daarop dan toch terug gaat moduleren.
De minimum "Water cooling set temp" staat nu op 10, dat is dan weer geen 12. Of hij daardoor nu wel langer doorgaat weet ik ook niet helemaal zeker maar daar ga ik dan maar even vanuit.
Ik zou graag koelen met een constante water temperatuur van rond de 18 graden maar hoe dat moet weet ik nog even niet.
Het probleem is dat ie idd 12 - 13 graden maakt en daar ook stabiel op blijft, ongeacht wat we vragen.
dit idee dus:
/f/image/fatgpV8z2I3vtktHjS91Klct.png?f=fotoalbum_large)
In de ochtend staat hij in de volle zon en loopt de temperatuur snel op, dit is 5-7 graden meer dan de daadwerkelijke temperatuur.
Zojuist kunstmatig schaduw gecreëerd en de LG met water afgekoeld, dan moduleert die ineens terug naar 600-900 watt.
Ik heb de watertemperatuur stabiel 16 staan, hij koelt nu nog wel te hard maar denk dat deze test te kort is om het effect op de uitgaande watertemperatuur en vloer te zien.
Wellicht dat iemand even een vergelijkbare test kan doen? En/of hoe zit het met de schaduw/zon installatie bij de diverse warmtepompen die wel/niet moduleren?
Update na 1 uur:
Temperatuur schommelt nu tussen 14-15 graden, uitgaande ingestelde temperatuur staat nu op 15
Daarnaast is het vermogen gezakt van 900 naar 600 watt
De buiten temperatuur geeft hij 26 aan, dit is het volgens de iPhone ook daadwerkelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Aaron612 op 17-06-2023 12:43 ]
Daar heb je een goed punt om eens naar te kijken.Aaron612 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:09:
Hier hetzelfde probleem bij koelen met een 7KW maar ik denk dat ik de oorzaak heb achterhaald, althans voor nu een hypothese hoe het zit.
In de ochtend staat hij in de volle zon en loopt de temperatuur snel op, dit is 5-7 graden meer dan de daadwerkelijke temperatuur.
Zojuist kunstmatig schaduw gecreëerd en de LG met water afgekoeld, dan moduleert die ineens terug naar 600-900 watt.
Ik heb de watertemperatuur stabiel 16 staan, hij koelt nu nog wel te hard maar denk dat deze test te kort is om het effect op de uitgaande watertemperatuur en vloer te zien.
Wellicht dat iemand even een vergelijkbare test kan doen? En/of hoe zit het met de schaduw/zon installatie bij de diverse warmtepompen die wel/niet moduleren?
Update na 1 uur:
Temperatuur schommelt nu tussen 14-15 graden, uitgaande ingestelde temperatuur staat nu op 15
Daarnaast is het vermogen gezakt van 900 naar 600 watt
De buiten temperatuur geeft hij 26 aan, dit is het volgens de iPhone ook daadwerkelijk.
Mijn pomp staat niet in de volle zon, ik zal vandaag eens kijken of hij überhaupt wel direct in de zon komt te staan met de sensor.
Koelen = 12
/f/image/sy4KVttxhjbnm1xLpnbJs1wn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3TRed1Carz3YB08wnqw6iGE4.png?f=fotoalbum_large)
ongeacht met doeltemperatuur, hij keldert naar 12, en blijft 12. (11,7 ~ 12,4)
omdat ik "op tijd" de doeltemp had verlaagd naar 16, heeft ie het piepkleine dipje naar 11,7 overleefd (die niet bestaande hysterese van -5) en begon dus ook te moduleren naar 18Hz uiteindelijk. emperatuur verder verlaagd > geen verschil. Temperatuur weer verhoogd > geen verschil.
Het is en blijft 12.
Het is relatief eenvoudig te reproduceren: Zet je doel temp eens op 14 of 15 ipv 17 of 18, en kijk of hij 12 wordt en blijft.
nou vooruit, even slang op de wp dan maar.
/f/image/qn3qC8LHQZxItq3faoQ60332.png?f=fotoalbum_large)
Hij blijft vooralsnog stug aan de 12 vasthouden.
Het afkoelen met het water door voor een koelere verdamper en dus minder hard werken. De luchtsensor registreert ook pas later die afkoeling. (Die reageert eens in de 10 min)
En plotseling, out of the blue besluit hij uit te schakelen....

/f/image/l0MyRfCfyHmb9UQiUSq5VXwj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 17-06-2023 14:59 ]
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Die vraag is al eerder voorbij gekomen:jschel schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:35:
Kleine vraag. Waar kun je het compressor toerental uitlezen op de Modbus. Dat kon ik zo niet in de handleiding van de Therma V lucht-water WP vinden.
https://gathering.tweaker...message/75124068#75124068
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
In de handleiding vond ik dat de default waarde van de stooklijn voor koelen op 12 graden staat.
/f/image/KWD3Gpp7Pmchd8oMSbOm45vu.png?f=fotoalbum_large)
Te toevallig dat de wp naar 12 graden stuurt, dus heb ik deze waarde aangepast naar 18 graden (dus een vlakke koellijn):
:strip_exif()/f/image/KOKusnaVaWKVR2C3e8e2z2Ht.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu lijkt ie netjes terug te regelen. Ik kan alleen niet zien of ie nu naar 18 graden (de stooklijn) of de 16 graden (setpoint) gaat regelen, want ik kan 't vermogen niet kwijt in m'n huis :-s
/f/image/0GcW2vfTRxRJqd12ajzgUbwR.png?f=fotoalbum_large)
Heeft er toevallig al iemand gekeken of in koelmodus er andere modbus registers actief zijn, misschien dat de setpoint nu ergens in een ander register moet?
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF