Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-06 20:42
jvanderkroon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:38:
@Casper de Boer heb je een naam van het onderdeel of een linkje naar Gamma / Hornbach?
Een boutje M10 x 30 mm hebben ze wel maar het metalen stukje dat in de rail schuift? Al zou je wel iets met een ring en moer kunnen doen denk ik.

Zie nu wel bij Benem dat ze ze los verkopen maar €10 verzendkosten
:) bij een cv installateur vragen die gebruiken die dagelijks glijmoeren van flamco of unistrut m10 of bij warmteservice vragen schuifmoer rail m10 kost 40ct

[Voor 4% gewijzigd door kazemo op 22-05-2023 11:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:55
jvanderkroon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:50:
Vraagje voor de gebruikers die hun warmtepomp op 2 bigfoots van 1meter hebben geplaatst.
Bij elke bigfoot zitten 2 bouten nu heb je er 6 nodig om hem vast te maken. Waar koop je los 2 boutjes die je in de rail van de bigfoot kan schuiven?

Net als deze foto uit de OP
[Afbeelding]
Ik vind dit toch een wat windgevoelige opstelling. Ik heb er drie onder liggen, haaks op de WP, zodat bij een windvlaag hij niet direct omwaait. Zeker bij de 12kW en hogere modellen.

LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:09
@tebogo een 5kW model direct tegen een gevel kan denk ik nog wel. Als je pad direct langs de unit loopt bespaart dit een paar uitstekende obstakels waar ik de kinderen al over zie struikelen.

@kazemo bedankt voor de tip zal ze even bij warmteservice bestellen en ophalen in de vestiging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-06 21:37
kazemo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:40:
[...]

8)7 ik heb een externe thermostaat die zet de aan/uit knop op rmc helemaal uit bij dit weer(zomer stand) kan dit kwaad??... de circulatiepomp schakeling werkt dan ook niet meer(15min uit 1min in) bijkomend als buitentemp daalt naar +-4gr(is nu niet aan orde) komt op scherm rmc melding antivries omdat de interval pompschakeling niet werkt omdat aan/uit ..uit is op rmc.....kan ik misschien beter in de zomer handmatig de wp af en toe aanzetten om vast zitten van de cirkulatiepomp te voorkomen!!!!
Ik zie bij die van mij dat de circulatiepomp iedere 24 uur 10 minuten gaat draaien. Heb de WP nu ook gewoon uitstaan (standby) op externe thermostaat. Hiervoor hoef je de WP 's zomers niet handmatig aan te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:21

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

BernieW schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:52:
[...]

Ja, maar dan iets uitgebreider:
[Afbeelding]

Hebben deze hardware erop zitten:
- Modbus and OpenTherm slave support
- PWM input and output for a waterpump
- 4 relays (can operate 230V AC 3A. For higher current, up to 10A PCB tracks must be reinforced with soldered on wire of sufficient cross section)
- 2 outputs that can work as high-side or low-side switches at 5V or 12V (via on board voltage converters)
- 2 inputs supporting 5V or 12V
- 4 connectors for DS18B20 sensors (several sensors can be connected to one connector)
- Optional isolated I2C interface
- Optional isolated UART
- Optional 5V UART
- Optional onboard DS18B20 and SHT40 sensor
- WS2812 LED for showing status (or regular LED if you dont need RGB)
- Powered via USB-C

Is een vierlaags bordje geworden, kost bijna niets extras tegenwoordig. Heeft dus een mooie groundplane. Gemaakt om zelf met de LG te gebruiken, maar is uiteraard gewoon universeel te gebruiken.

Hebben er in dit prototype een 8 MB ESP32 opgeplakt. En zoals de foto laat zien is ie met een flink portie ervaring en goed gereedschap nog met het handje te solderen.
UARTS en I2C is misschien wat overkill, maar kunnen er gewoon afgelaten worden. Oorspronkelijk idee was nog een Meanwell voeding erop, maar dan zou het bordje te groot worden. Voor een goede prijs kan ie niet groter dan 10x10 cm.
Vraag is er er dus een display op te maken?
Wat leest hij allemaal uit?
Zit er en modbus in de LG?
Kunnen er s) bij op?
erg benieuwd.
Mijn neefje installeert lg en zoekt zoiets, om meer te kunnen zien, en dat ect ook bij klanten.
Mijn andere neef een Lg dus daar zou ik wel 1 werkend willen maken, maar geen Ha .. En domoticz daar, daar, maar kan het met een display erop ook?
3D cover erom heen en je heb een soort handheld: DM mag ook:-)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1972Rodgy
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:36
Hallo,

Ik overweeg serieus om een Thermo-V monoblock te kopen en zelf te plaatsen. De 3fase12kw uitvoering. Ik heb veel gelezen over geluidniveaus van de lg warmtepompen maar toch is het lastig voor mij om een voorstelling te hebben hoe dat nou klinkt. Is er wellicht iemand waar ik zou mogen komen luisteren/kijken? Liefst regio Den Bosch, maar als ik moet rijden is dat natuurlijk ook geen probleem.
Alvast hartelijk dank

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BernieW
Dylantje2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:11:
[...]

Vraag is er er dus een display op te maken?
Wat leest hij allemaal uit?
Zit er en modbus in de LG?
Kunnen er s) bij op?
erg benieuwd.
Mijn neefje installeert lg en zoekt zoiets, om meer te kunnen zien, en dat ect ook bij klanten.
Mijn andere neef een Lg dus daar zou ik wel 1 werkend willen maken, maar geen Ha .. En domoticz daar, daar, maar kan het met een display erop ook?
3D cover erom heen en je heb een soort handheld: DM mag ook:-)
Misschien toch maar es aan de slag met een goede introductie pagina over de LG, wie helpt er mee?

Maar even ingaan op je vragen:

Bij Home Assistant gebruik je een platform. De eenvoudigste oplossing van een display om parameters te lezen of te sturen is een smartphone/tablet/laptop. Voor de telefoon en tablet is er een HA app zowel Ios als Android. Maar zo'n dashboard moet je zelf opbouwen in HA, je kunt het redelijk fancy maken. Er zwerven hier op het forum wel voorbeelden rond. Je kunt ook met een ESP bordje een eigen ciruict met bv een LCD of OLED display bouwen, maar dat kost je wel meer programmeerwerk in YAML. Aan het bordje van mij kun je ook een display koppelen via bv de UART of I2C bus, maar ook dan moet je hardware ontwerpen, bouwen en programmeren.

In deze post staan de parameters die je uit kunt lezen. Daarnaast kun je ook zaken als operating status uilzen. Verder kun je een aantal parameters aansturen via de Modbus, Een paar voorbeelden: Ta/Tr, Silent mode, Power On/Off, dit staat ook allemaal in de uitgebreidere handleidingen van LG.

Ja de LG heeft een modbus aansluiting, maar dat wist je al van je eerdere vragen :)
Wat bedoel je met "Kunnen er s) bij op?" ?

De modbus is een universele interface, alle platformen waar je een modbus interface op aan kunt sluiten is compatibel, dus ook Domoticz. Ik ken Domoticz niet en weet ook niet of er mensen zijn met uigebreidere applicaties met bv ook een aansturing.

Een populaire toepassing via HA is bv een routine om het opstartgedrag te temperen. Bij opstarten begint de LG altijd vol enthousiasme, en als ie die energie niet goed kwijt kan schiet ie door z'n hysterese en slaat af. Om dit pendelen te voorkomen kun je een routine gebruiken die bij opstarten met een lagere Ta/Tr begint en deze langzaam verhoogt naar de gwenste waarde. Als je dan toch al bezig bent kun je natuurlijk ook een fancy stooklijn gaan gebruiken ipv de lineaire lijn die LG biedt ;)

Maar dit hoeft allemaal niet, er zijn ook zat mensen die zonder al dit getweak een mooi draaiende LG hebben.
Even vloeken in de kerk, de tweakers oplossingen kunnen helpen (vooral de anti-pendel routine) als je (nog) niet een ideaal afgiftesysteem voor een WP hebt. En waar afgelopen jaar een aantal fabrikanten moeite hadden met leveren, is de LG hier in Nederland steeds goed leverbaar geweest, en zal ook veel door DHZ ter vervanging van een aardgas CV geinstalleerd zijn.

Voor installateurs heeft LG trouwens een aparte unit om alle parameters uit te kunnen lezen, ben de naam even kwijt maar is hier op het forum wel terug te vinden.
Ik denk dat dat voor je neefje een beter oplossing is.

Oplossingen zoals die hier langskomen zijn toch meer DHZ oplossingen die je niet zomaar commercieel aan kunt gaan bieden. Je zult toch eerst toestemming van de auteurs moeten hebben, dan de hardware aan alle eisen laten voldoen en tenslotte komt er ook nog een stukje service bij.

Maar datzelfde geldt neem ik aan ook voor de Heisamon.

Ik heb de installateurs die op dit forum actief zijn en LG in hun pakket hebben ook nog nooit horen klagen dat ze deze hobby teaker setjes missen of nodig zouden hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BernieW
1972Rodgy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:13:
Hallo,

Ik overweeg serieus om een Thermo-V monoblock te kopen en zelf te plaatsen. De 3fase12kw uitvoering. Ik heb veel gelezen over geluidniveaus van de lg warmtepompen maar toch is het lastig voor mij om een voorstelling te hebben hoe dat nou klinkt. Is er wellicht iemand waar ik zou mogen komen luisteren/kijken? Liefst regio Den Bosch, maar als ik moet rijden is dat natuurlijk ook geen probleem.
Alvast hartelijk dank
Geen regio Den Bosch, maar zeker in stille mode is het geluidsniveau erg laag. Ik heb de 14kW 3 fase, maar als ie rustig draait je 'm amper. Tijdens opstarten is ie wat luider en dan natuurlijk bij het typische defrost weer, vooral als de verdamper bijna dichtgevroren is laat ie zich wel even horen. Ik heb trouwens niet de S versie die je de afgelopen maanden vaker in de advertenties tegnkomt. Die zal ook bij defrosts een stukej stiller zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tebogo
BernieW schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Voor installateurs heeft LG trouwens een aparte unit om alle parameters uit te kunnen lezen, ben de naam even kwijt maar is hier op het forum wel terug te vinden.
Ik denk dat dat voor je neefje een beter oplossing is.
Mobile LGMV. Heeft een aparte Wifi-USB module, die je via een app uit kan lezen...
https://www.rapidhvacparts.com/products/plgmvw100

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:21
tebogo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Mobile LGMV. Heeft een aparte Wifi-USB module, die je via een app uit kan lezen...
https://www.rapidhvacparts.com/products/plgmvw100
Nadeel van die module is dat je er een directe wifi verbinding mee moet opbouwen.
Je dient dus in de buurt te zijn, leuk om fouten op te sporen maar je kunt er geen instellingen mee wijzigen.

Zelf plaats ik bedrijfsmatig warmtepompen en vind het bij de lg's een groot gemis dat ik niet als installateur toegang heb tot de instellingen op afstand. Niet (alle) klanten zijn tweakers en dan is het heeeeel fijn om als er iemand belt op afstand even iets aan te passen...
Ook om stooklijnen in de winter bij te werken (zonder langs te gaan).

In die zin;
Heeft er toevallig iemand interesse in een 9kw u44 (laatste model)?
Heb er bij mn ouders kort voor de winter een geplaatst maar inmiddels is de definitieve warmtepomp binnen en wordt geplaatst.
Geen importmodel (via Nederlandse importeur gekocht)
Nog geen subsidie op aangevraagd, volledige garantie via LG en mij...
Is slechts 1 winter gebruikt, volledig probleemloos. Wifi module zit erbij.
Prijs? Doe een goed voorstel :)

• BjornHero
1972Rodgy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:13:
Hallo,

Alvast hartelijk dank
Ik heb (nog) een thermaV 9kw staan die je mag komen 'beluisteren', nabij Maastricht..

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:47
BernieW schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Geen regio Den Bosch, maar zeker in stille mode is het geluidsniveau erg laag. Ik heb de 14kW 3 fase, maar als ie rustig draait je 'm amper. Tijdens opstarten is ie wat luider en dan natuurlijk bij het typische defrost weer, vooral als de verdamper bijna dichtgevroren is laat ie zich wel even horen. Ik heb trouwens niet de S versie die je de afgelopen maanden vaker in de advertenties tegnkomt. Die zal ook bij defrosts een stukej stiller zijn.
Wij hebben wel de s versie, wel 5kW. Die is tijdens een defrost nagenoeg geruisloos

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 22:08
BjornHero schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 00:00:
[...]

Ik heb (nog) een thermaV 9kw staan die je mag komen 'beluisteren', nabij Maastricht..
Als je toch in de buurt van Maastricht bent, kun je ook bij mij langs komen in dezelfde regio.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• 1972Rodgy
Dank voor de reacties!

Waar ik alleen nog niet helemaal uit ben voor het warmwater:

optie 1) een hygiene buffervat plaatsen waardoor dus het warmwater van de WP komt.
optie 2) een warmtepompboiler plaatsen. Waardoor dus de WP alleen voor de CV is. Met subsidie dacht ik zo gezien te hebben een warmtepompboiler niet veel duurder is dan een hygiene buffervat.
Wat zijn jullie ervaringen? Tips voor goed(koop) merk wat iemand zou aanraden?

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:25
Persoonlijk zou ik voor optie 2 kiezen. Ik heb nu nog een CV ketel voor het tapwater, maar deze wordt tzt vervangen door een WP boiler.

Dan heb je 2 systemen die onafhankelijk van ellkaar werken en dan kan je WP tijdens de koude winterdagen 100% bezig zijn met het verwarmen van je huis.

LG Therma V HM091MR.U44

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:09
@1972Rodgy voor je warmtepompboiler vraag kan je het beste in dit topic terecht Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:05

sanzut

It's always christmas time

BernieW schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Omgeving Veghel, 9kw. Je zou mogen komen luisteren, maar voorlopig is ie compleet stil omdat hij met deze temperaturen niet aanslaat

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:52
Wij hebben sinds dit voorjaar een LG 9Kw Split voor verwarmen en sanitair water, waarbij deze maand herhaaldelijk de 250V 5A glaszekering tussen buiten- en binnenunit is geknapt. Na meten, vervangen van onderdelen is verwachting dat de storing is veroorzaakt omdat de spanning op het net te hoog werd.
bij bewolkt weer meet ik ca 236V, maar zodra de zon ging schijnen werd dat vanmorgen 10:30 snel 247V.

Enexis houdt 253V aan als maximum, maar erkent dat de spanning in de straat hoog is, en heeft een storingsmelding doorgezet naar afdeling "spanningsklachten".

Onze tijdelijke oplossing is nu de warmtepomp in de zomermaanden enkel tussen 20:00 en 08:00 aan te zetten, en wachten tot Enexis actie onderneemt op de storingsmelding en iets gaat doen aan de capaciteit in de buurt.

Zijn er anderen met een soortgelijk probleem, of mogelijk met een oplossingsrichting?

• BernieW
mjvdkolk schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:07:
Wij hebben sinds dit voorjaar een LG 9Kw Split voor verwarmen en sanitair water, waarbij deze maand herhaaldelijk de 250V 5A glaszekering tussen buiten- en binnenunit is geknapt. Na meten, vervangen van onderdelen is verwachting dat de storing is veroorzaakt omdat de spanning op het net te hoog werd.
bij bewolkt weer meet ik ca 236V, maar zodra de zon ging schijnen werd dat vanmorgen 10:30 snel 247V.

Enexis houdt 253V aan als maximum, maar erkent dat de spanning in de straat hoog is, en heeft een storingsmelding doorgezet naar afdeling "spanningsklachten".

Onze tijdelijke oplossing is nu de warmtepomp in de zomermaanden enkel tussen 20:00 en 08:00 aan te zetten, en wachten tot Enexis actie onderneemt op de storingsmelding en iets gaat doen aan de capaciteit in de buurt.

Zijn er anderen met een soortgelijk probleem, of mogelijk met een oplossingsrichting?
klinkt alks het zonnepanelen probleem. Als je een drie fase aansluiting en de mogelijkheden hebt kun je kijken of de andere fases met volop zon mogelijk een lagere spanning hebben. Dan kun je je WP op deze fase koppelen. Dan naturrlijk wel even op letten dat deze fase niet overbelast raakt. Normale drie fase huisaansluitingen zijn door de netbeheerder afgezekerd op 25A per fase.

• openbsd
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 12:48
Ik heb een offerte van mijn CV installateur en vroeg me af of dit marktconform is

Acties:
  • +1Henk 'm!
hatsjee

het is allemaal... ruim gerekend m.i.
Elke positie steeds aan de bovenkant, en als je dan alles optelt, loopt het aardig op :+
Daarbij is een dak installatie een stuk prijziger vanwege de laatste 3 posities.

[Voor 93% gewijzigd door paQ op 25-05-2023 14:34]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• AppieK
openbsd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:27:
Ik heb een offerte van mijn CV installateur en vroeg me af of dit marktconform is

[Afbeelding]
Buffervat noodzakelijk? Wat voor systeem heb je nu? Radiatoren / vloerverwarming etc etc? Bij genoeg volume in je systeem heb je geen buffervat nodig en dat scheelt nog al in deze offerte..

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1Henk 'm!

• openbsd
AppieK schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Buffervat noodzakelijk? Wat voor systeem heb je nu? Radiatoren / vloerverwarming etc etc? Bij genoeg volume in je systeem heb je geen buffervat nodig en dat scheelt nog al in deze offerte..
Ik heb enkel Jaga convector radiatoren, dus geen vloerverwarming.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BjornHero
openbsd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:27:

[Afbeelding]
Geen heel gekke offerte voor de volledige installatie.

Wel jammer dat het een hybride installatie is.

Maar wat ik me afvraag;
Waarom hybride met een thermaV?

Is volledig gasloos met een betere warmtepomp (die hogere temperaturen kan maken met een betere efficiëntie) niet voordeliger?

(Ja, duurder in aanschaf, maar ook maar 1* onderhoudskosten, geen gasaansluiting meer, warmwater met warmtepomp etc.)

Of anders een stuk kleinere hybride?

De "hybride sturing" van de thermaV is niet heel verfijnd (zeg maar afwezig), je kunt een temperatuur instellen waarbij de ketel bijspringt of het overneemt maar daar stopt het ook.

Heb je een warmteverlies berekening? (Liefst ruimte-individueel)

Of gasverbruik + beschrijving "stookgedrag" en afgiftesysteem (jaga's las ik?).

Zelf plaats ik regelmatig warmtepompen in woningen met slechts radiatoren.
Ja, dit vergt enig rekenwerk, een gedetailleerdere opname en uitkiezen van producten die passen bij de situatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• openbsd
BjornHero schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:25:
[...]

Geen heel gekke offerte voor de volledige installatie.

Wel jammer dat het een hybride installatie is.

Maar wat ik me afvraag;
Waarom hybride met een thermaV?

Is volledig gasloos met een betere warmtepomp (die hogere temperaturen kan maken met een betere efficiëntie) niet voordeliger?

(Ja, duurder in aanschaf, maar ook maar 1* onderhoudskosten, geen gasaansluiting meer, warmwater met warmtepomp etc.)

Of anders een stuk kleinere hybride?

De "hybride sturing" van de thermaV is niet heel verfijnd (zeg maar afwezig), je kunt een temperatuur instellen waarbij de ketel bijspringt of het overneemt maar daar stopt het ook.

Heb je een warmteverlies berekening? (Liefst ruimte-individueel)

Of gasverbruik + beschrijving "stookgedrag" en afgiftesysteem (jaga's las ik?).

Zelf plaats ik regelmatig warmtepompen in woningen met slechts radiatoren.
Ja, dit vergt enig rekenwerk, een gedetailleerdere opname en uitkiezen van producten die passen bij de situatie.
Dit klinkt zoveel beter :)
een DM?

• BjornHero
Nog iemand interesse in een LG 9kw?

https://link.marktplaats....aign=socialbuttons_seller

• Jeffvdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 12:56
[quote]BjornHero schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 00:00:
[...]
Kan je mij misschien vertellen hoe ik mijn lg therma v 9kw laat koelen, ik had gehoopt dat dit heel makkelijk zou zijn maar kom er niet uit.
[/quote

• Jeffvdv
Hallo allemaal,

Ik ben trotse eigenaar van een lg therma v 9kw monoblock!

Ik loop alleen tegen het volgende aan, ik wil gaan koelen maar ik weet niet hoe ik de koeling aanzet, wie kan me vertellen hoe ik de koeling aanzet?

Bedankt

• BjornHero
@Jeffvdv

Dip switch omgezet?

Default staat hij op heating only.

Volgens mij sw2, dip 4?

• Jeffvdv
@BjornHero is dit in de buiten unit zelf?

• BjornHero
ja, op de rechter printplaat volgens mij, in de handleiding staat welke dip het exact is (even nalezen, ik kan me vergissen :))

• Jordyvn
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-06 20:23
Hallo allemaal

Sinds een aantal dagen heb ik een rare storing. Mijn zonne collector pomp blijft namelijk lopen en slaat niet af wanneer de temperatuur van de collector gedaald is onder de aan/uit temperatuurs instellingen.

Alle senoren ed geven de correcte temperaturen aan.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeffvdv
@BjornHero de handleiding heb ik helaas niet🥲

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 20:32
BjornHero schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:54:
@Jeffvdv

Dip switch omgezet?

Default staat hij op heating only.

Volgens mij sw2, dip 4?
Toevallig gister ook aangezet. Het is inderdaad dipswitch 2 pin 4 op "on". Zit op de rechter PCB (indoor PCB). Er staat SW2 bij.

Waar ik nog tegenaan liep was dat er in het installer menu bij de cooling settings de volgende optie aan stond:
Water supply off temp during cooling.

Deze stond aan op 18 graden. Daardoor schakelde mijn wp telkens uit zodra de outlet 18 graden bereikte. Deze optie staat dus standaard aan en is bedoeld als beveiliging dat er geen condensatie op de vloer komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• openbsd
Een installateur vertelde mij dat een buffervat (80L) verplicht is bij een Therma V Monobloc S omdat het ontdooien anders niet zal werken. Het verhaal is dat de Therma V voor het ontdooien warm water onttrekt van de buffervat... klopt dit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tebogo

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AppieK
openbsd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:44:
Een installateur vertelde mij dat een buffervat (80L) verplicht is bij een Therma V Monobloc S omdat het ontdooien anders niet zal werken. Het verhaal is dat de Therma V voor het ontdooien warm water onttrekt van de buffervat... klopt dit?
Er is een bepaald volume in je systeem nodig tijdens een defrost, omdat de WP dan kortstondig "warmte uit de woning onttrekt". Volume is ook nodig om pendelgedrag tegen te gaan.

Aangezien je aangaf alleen Jaga convector radiatoren te hebben, zal er niet een heel veel volume in je systeem zitten. En dus is een buffervat waarschijnlijk aan te bevelen.

In mijn installatie heb ik 80 m2 vloerverwarming die altijd open staat en ook nog enkele radiatoren die zachtjes mee pruttelen. Ik heb dan ook geen buffervat, maar dit is ook niet nodig gebleken.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-06 22:06
oxfordpelican schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 06:52:
[...]

Toevallig gister ook aangezet. Het is inderdaad dipswitch 2 pin 4 op "on". Zit op de rechter PCB (indoor PCB). Er staat SW2 bij.

Waar ik nog tegenaan liep was dat er in het installer menu bij de cooling settings de volgende optie aan stond:
Water supply off temp during cooling.

Deze stond aan op 18 graden. Daardoor schakelde mijn wp telkens uit zodra de outlet 18 graden bereikte. Deze optie staat dus standaard aan en is bedoeld als beveiliging dat er geen condensatie op de vloer komt.
Je kunt hier ook FCU selecteren(Fan Coil Units) dan kun je de temperatuur veel lager zetten!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Ik zie bij die van mij dat de circulatiepomp iedere 24 uur 10 minuten gaat draaien. Heb de WP nu ook gewoon uitstaan (standby) op externe thermostaat. Hiervoor hoef je de WP 's zomers niet handmatig aan te zetten.
;) :) wat late reactie maar inderdaad in standby (s,zomers) doet hij dat bij mij ook iedere dag ff circulatiepomp aan(heb ik toevallig gezien) geen omkijken meer aan werkt automatisch. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tebogo
BjornHero schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:53:
[...]
Nadeel van die module is dat je er een directe wifi verbinding mee moet opbouwen.
Je dient dus in de buurt te zijn, leuk om fouten op te sporen maar je kunt er geen instellingen mee wijzigen.
……
Heb jij een idee hoe je die LGMV WiFi module werkend krijgt op een Therma V?

Ik heb ‘m aangesloten op de connector, waarbij LGMV staat. (Vlak onder de connector voor de reguliere WiFi module.
Ik zie het LGE_MV_XXX WiFi netwerk, en maak er verbinding mee. Vervolgens open ik de LGMV app.
Ik krijg dan de melding dat hij de LGE_MV_XXX module niet kan vinden….

Moet er nog ergens een dip-switch oid omgezet worden?

Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BjornHero
tebogo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:00:
[...]

Ik heb ‘m aangesloten op de connector, waarbij LGMV staat. (Vlak onder de connector voor de reguliere WiFi module.
Ik zie het LGE_MV_XXX WiFi netwerk, en maak er verbinding mee. Vervolgens open ik de LGMV app.

Bedankt!
Dan zou die moeten werken...

Heb er ook wel eens vaker mee gehannest.

Laptop gebruiken? Kun je ook t cycle diagram zien, vaak wel makkelijker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
tebogo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:00:
[...]

Bedankt!
Ik heb hem aangesloten op de Outdoor printplaat. Daarna moet je wel een powercycle doen. Vervolgens inderdaad via de WIFI instellingen de LG opzoeken. Je kunt het beste op de telefoon eerst je mobiele netwerken even uitschakelen. De meeste toestellen gaan automatisch over op 4G als er geen verbinding is met internet via WIFI.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BernieW
Nu de LGMV weer langskomt, heeft deze voor een tweaker die al zoveel mogelijk via de modbus uitleest nog een toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
BernieW schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:09:
Nu de LGMV weer langskomt, heeft deze voor een tweaker die al zoveel mogelijk via de modbus uitleest nog een toegevoegde waarde?
Nee.

Tenzij je ook geïnteresseerd bent in drukken in het "koude" circuit.

[Voor 13% gewijzigd door Jojan265 op 04-06-2023 13:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-06 22:31
Ik ben teruggekeerd naar de experts van HomeAssistant. Alles werkte prima, maar sinds de update 2023.05 worden de entiteiten die ik in configuration.yaml heb geschreven niet meer weergegeven. Heb je hetzelfde probleem gehad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
jacko222 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:22:
Ik ben teruggekeerd naar de experts van HomeAssistant. Alles werkte prima, maar sinds de update 2023.05 worden de entiteiten die ik in configuration.yaml heb geschreven niet meer weergegeven. Heb je hetzelfde probleem gehad?
Ik heb geen problemen gehad. Ik heb alle Modbus gegevens in configurations.yaml gemaakt en die kan ik gewoon aanroepen. Ik zit nu op versie 2023.5.4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:12:
[...]
Ik heb hem aangesloten op de Outdoor printplaat. Daarna moet je wel een powercycle doen. Vervolgens inderdaad via de WIFI instellingen de LG opzoeken. Je kunt het beste op de telefoon eerst je mobiele netwerken even uitschakelen. De meeste toestellen gaan automatisch over op 4G als er geen verbinding is met internet via WIFI.
Ik heb hem aangesloten op de connector net onder de connector voor de reguliere WiFi module.
En ook nog een power-cycle gedaan.
Alle blokkeringen verwijderd, mobiel netwerk (5G) uitgezet, connectie gemaakt met het LGE_MV_XXX netwerk.
Vervolgens de app geopend en op het pijltje rechtsboven geklikt (net boven het ✅ van WiFi)

Vervolgens de foutmelding. Wat kan er nog meer fout gaan zou je denken..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
tebogo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:38:
[...]

Ik heb hem aangesloten op de connector net onder de connector voor de reguliere WiFi module.
En ook nog een power-cycle gedaan.
Alle blokkeringen verwijderd, mobiel netwerk (5G) uitgezet, connectie gemaakt met het LGE_MV_XXX netwerk.
Vervolgens de app geopend en op het pijltje rechtsboven geklikt (net boven het ✅ van WiFi)

Vervolgens de foutmelding. Wat kan er nog meer fout gaan zou je denken..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij doe je alles goed. Probeer hem eens op de linker printplaat (outdoor PCB). Dat werkt bij mij in ieder geval wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Volgens mij doe je alles goed. Probeer hem eens op de linker printplaat (outdoor PCB). Dat werkt bij mij in ieder geval wel.
Thanks, dat was de tip. Vreemd dat er twee aansluitingen zijn en er een niet werkt…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1972Rodgy
Heeft iemand een linkje om te berekenen (of richtlijn) hoe groot mijn cv-buffervat moet zijn. Dus voor antipendel en dat defrost goed werkt. Monoblock is 12kw. Volume van het water in de verwarming zal niet heel veel zijn: geen vloerverwarming, alleen Jaga convectors.

Is er trouwens een voorkeur voor merk: buffervaten en/of twee,drieweg kleppen e.d.?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
1972Rodgy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:01:
Heeft iemand een linkje om te berekenen (of richtlijn) hoe groot mijn cv-buffervat moet zijn. Dus voor antipendel en dat defrost goed werkt. Monoblock is 12kw. Volume van het water in de verwarming zal niet heel veel zijn: geen vloerverwarming, alleen Jaga convectors.

Is er trouwens een voorkeur voor merk: buffervaten en/of twee,drieweg kleppen e.d.?
Wij hebben ook een 12kW en onze installateur heeft het advies van Centercon overgenomen: 100 liter buffervat. Vanuit het buffervat wordt het water naar de vloer gepompt, dus 100 is blijkbaar genoeg voor defrosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 13:48
Heb sinds 1,5 week een LG 7kW split (HN091MR NK5 / HU071MR U44) met expansievat en boiler, geïnstalleerd door een installatiebedrijf. Zeer compacte installatie geworden.

Nu moet ik dit topic nog door gaan sp(l)itten om kennis van de unit op te doen.

Mijn eerste opmerkingen:
-Heb de WiFi unit erbij gekocht maar daar kun je dus nagenoeg niets mee.
-Ik had graag verbruiksstekker geplaatst maar het verbruik is te hoog om een tussenstekker te kunnen gebruiken.
-De pomp van het binnendeel gaat met een interval van 5 minuten steeds 2 minuten draaien. Aangezien deze gemonteerd is aan een houten tussenschot met aangrenzend een werkkamer is dit erg onprettig vanwege de toch wel aardig hoge geluidssterkte als dit gebeurd.

Maar zoals ik al aangaf ik moet het topic nog doornemen en ervaringen van anderen lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
wfveennl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:
Heb sinds 1,5 week een LG 7kW split (HN091MR NK5 / HU071MR U44) met expansievat en boiler, geïnstalleerd door een installatiebedrijf. Zeer compacte installatie geworden.

Nu moet ik dit topic nog door gaan sp(l)itten om kennis van de unit op te doen.

Mijn eerste opmerkingen:
Klopt, zonde van het geld.
-Ik had graag verbruiksstekker geplaatst maar het verbruik is te hoog om een tussenstekker te kunnen gebruiken.
Het is beter om hiervoor een eigen kWh meter te plaatsen. Zijn genoeg voorbeelden genoemd in dit forum.
-De pomp van het binnendeel gaat met een interval van 5 minuten steeds 2 minuten draaien. Aangezien deze gemonteerd is aan een houten tussenschot met aangrenzend een werkkamer is dit erg onprettig vanwege de toch wel aardig hoge geluidssterkte als dit gebeurd.
Kun je vrij gemakkelijk aanpassen. Bij mij draait hij 1 minuut aan en 14 minuten uit. Nu 5 minuten per 72 uur (geen verwarming meer nodig).
Maar zoals ik al aangaf ik moet het topic nog doornemen en ervaringen van anderen lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wfveennl
Jojan265 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Klopt, zonde van het geld.

[...]
Het is beter om hiervoor een eigen kWh meter te plaatsen. Zijn genoeg voorbeelden genoemd in dit forum.
Ga ik dus i.d.d. nog naar kijken...

[...]
Kun je vrij gemakkelijk aanpassen. Bij mij draait hij 1 minuut aan en 14 minuten uit. Nu 5 minuten per 72 uur (geen verwarming meer nodig).
Uiteraard maak je mij nu gelijk erg nieuwsgierig, doe je dat in het installateurs menu?

[...]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:25
wfveennl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:

Mijn eerste opmerkingen:

1 : Heb je iets van domotica draaien ? De WP is perfect uit te lezen met modbus !
2 : Vermogen meet ik thuis met een shelly EM, dit werkt met een stroomtrafo om de fase draad naar de WP toe. Verbruik van legionella verwarming wordt gemeten door een shelly pro 1PM. Die stuurt de verwarming ook aan via home assistant + modbus.
3 : Kijk of je eventueel de binnen deel iets van de muur kan halen en iets isolerends erachter stoppen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Jojan265 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:
[...]

[...]
ja dat is wellicht wel een plan ja als 'zomerstand'
Moet ik verder nog wat doen trouwens? Om hem zomerklaar te maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:46:
[...]

ja dat is wellicht wel een plan ja als 'zomerstand'
Moet ik verder nog wat doen trouwens? Om hem zomerklaar te maken?
Nee hoor. Als je de verwarming uitzet gaat er automatisch een ander regime lopen voor de waterpomp. Deze heb ik aangepast naar 72 uur (standaard 24 uur).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Klopt. De instellingen zijn aan te passen in het installateursmenu. Sommige instellingen staan niet altijd op een logische plek, maar als je de handleiding goed doorleest is het allemaal wel te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Jojan265 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Nee hoor. Als je de verwarming uitzet gaat er automatisch een ander regime lopen voor de waterpomp. Deze heb ik aangepast naar 72 uur (standaard 24 uur).
oh ok
dus eens in de 24 uur pompt ie sowieso even?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:46:
[...]

oh ok
dus eens in de 24 uur pompt ie sowieso even?
Klopt. Dat kun je instellen via algemene instellingen:

Acties:
  • 0Henk 'm!
Oh ok dus wel die setting.
Ik dacht te begrijpen dat het automatisch eens per 24 uur was bij WP uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kazemo
een algemene opmerking controller heeft ook een instel mogelijkheid zomer/wintertijd...klok vooruit of achteruit...dit doet hij niet automatisch aangezien hij geen internet verbinding heeft(wereldklok) standaard af fabriek october en maart...dit kan men handmatig veranderen als ik het goed begrijp!!!.....maar ik kan het mis hebben????

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wfveennl
tolunaygul12 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:26:
[...]

1 : Heb je iets van domotica draaien ? De WP is perfect uit te lezen met modbus !
2 : Vermogen meet ik thuis met een shelly EM, dit werkt met een stroomtrafo om de fase draad naar de WP toe. Verbruik van legionella verwarming wordt gemeten door een shelly pro 1PM. Die stuurt de verwarming ook aan via home assistant + modbus.
3 : Kijk of je eventueel de binnen deel iets van de muur kan halen en iets isolerends erachter stoppen ?
Bedankt voor de tips.

1. Ik heb een Homey en geen idee hoe het uitlezen via een modbus werkt omdat ik daar niet eerder mee in aanraking ben geweest. Is dat toegevoegde hardware? Ik ga het uitzoeken.
2. Ben ik niet bekend mee dus ga het uitzoeken.
3. De installateur heeft beloofd een oplossing te gaan bedenken, dus ik wacht af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
wfveennl schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:05:
[...]

3. De installateur heeft beloofd een oplossing te gaan bedenken, dus ik wacht af.
Zorg er ook voor, dat de pomp goed ontlucht is. Dat wil ook nog wel eens geluid opleveren, als er nog wat lucht in zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wfveennl
Jojan265 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:27:
[...]

Zorg er ook voor, dat de pomp goed ontlucht is. Dat wil ook nog wel eens geluid opleveren, als er nog wat lucht in zit.
Bedankt voor de tip, het gaat echt om het geluid van de interne pomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
wfveennl schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Bedankt voor de tip, het gaat echt om het geluid van de interne pomp.
Ook die moet goed ontlucht worden. Er zit voor zover ik weet, een ontluchtingsmogelijkheid dichtbij de pomp om deze te ontluchten. Deze zit een beetje verstopt en kan wel eens over het hoofd worden gezien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1972Rodgy
Iedereen bedankt voor alle tips die hier voorbij komen!

Warmtepomp 12kw is gekocht. Volgende stap is het buffervat. WP wordt alleen gebruikt voor de verwarming. Ik meen gezien te hebben dat de regel is 12kw x 20l = 240l. Dus een buffervat van pakweg 200l.

Maar kan een buffervat ook te groot zijn? In mijn cv-systeem zal niet al te veel water zitten: Hele huis vol met Jaga Convectors.

• openbsd
1972Rodgy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:58:
Iedereen bedankt voor alle tips die hier voorbij komen!

Warmtepomp 12kw is gekocht. Volgende stap is het buffervat. WP wordt alleen gebruikt voor de verwarming. Ik meen gezien te hebben dat de regel is 12kw x 20l = 240l. Dus een buffervat van pakweg 200l.

Maar kan een buffervat ook te groot zijn? In mijn cv-systeem zal niet al te veel water zitten: Hele huis vol met Jaga Convectors.
De LG Therma V Momobloc S heeft aan 80L water genoeg om te ontdooien.

• laurens1992
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 20:58
nvt kom er later op terug moet even het topic goed doorlezen

[Voor 72% gewijzigd door laurens1992 op 07-06-2023 20:41. Reden: beter lezen :)]

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:36
Is er iemand die het koelen met vloer en wandverwarming onder de knie heeft qua instellingen?

Ik heb zo'n 75m2 vloer en zo'n goeie 30 m2 wand verwarming.

Het is een 7kw model.

Probleem is het pendelen...

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 13:55
Kenwood960 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:48:
Is er iemand die het koelen met vloer en wandverwarming onder de knie heeft qua instellingen?

Ik heb zo'n 75m2 vloer en zo'n goeie 30 m2 wand verwarming.

Het is een 7kw model.

Probleem is het pendelen...
thermostaat met instelbare hysterse, is wat ik gebruik nu voor verwarmen, binnenkort denk ik ook voor koelen...

• Kenwood960
killer2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:55:
[...]

thermostaat met instelbare hysterse, is wat ik gebruik nu voor verwarmen, binnenkort denk ik ook voor koelen...
Ik heb eens de minimum temp zo laag mogelijk gezet in de koel "stooklijn".

Hij staat op AI, draait nu al een uur aan 2200w. Invoer na dit uur 19gr. 12 gr uitgaande.

Delta t van 7!

Aan moduleren lijkt hij niet te denken....

Bug in de firmware?

• Jojan265
  • Nu online
Kenwood960 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Ik heb eens de minimum temp zo laag mogelijk gezet in de koel "stooklijn".

Hij staat op AI, draait nu al een uur aan 2200w. Invoer na dit uur 19gr. 12 gr uitgaande.

Delta t van 7!

Aan moduleren lijkt hij niet te denken....

Bug in de firmware?
Welke watertemperatuur moet hij maken, volgens de stooklijn?

• Kenwood960
Heb zonet wat aangepast, daarbij vergeten de instellingen te onthouden.... 🙄,

Sturen op outlet wil blijkbaar in koelstand zeggen dat hij de inlet temperatuur wil bereiken met de stooklijn? , kan dat?

Dat verklaard mss waarom ik outlet temp kreeg van 10°

Het Koudste was 10
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee