Dylantje2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:11:
[...]
Vraag is er er dus een display op te maken?
Wat leest hij allemaal uit?
Zit er en modbus in de LG?
Kunnen er s) bij op?
erg benieuwd.
Mijn neefje installeert lg en zoekt zoiets, om meer te kunnen zien, en dat ect ook bij klanten.
Mijn andere neef een Lg dus daar zou ik wel 1 werkend willen maken, maar geen Ha .. En domoticz daar, daar, maar kan het met een display erop ook?
3D cover erom heen en je heb een soort handheld: DM mag ook:-)
Misschien toch maar es aan de slag met een goede introductie pagina over de LG, wie helpt er mee?
Maar even ingaan op je vragen:
Bij Home Assistant gebruik je een platform. De eenvoudigste oplossing van een display om parameters te lezen of te sturen is een smartphone/tablet/laptop. Voor de telefoon en tablet is er een HA app zowel Ios als Android. Maar zo'n dashboard moet je zelf opbouwen in HA, je kunt het redelijk fancy maken. Er zwerven hier op het forum wel voorbeelden rond. Je kunt ook met een ESP bordje een eigen ciruict met bv een LCD of OLED display bouwen, maar dat kost je wel meer programmeerwerk in YAML. Aan het bordje van mij kun je ook een display koppelen via bv de UART of I2C bus, maar ook dan moet je hardware ontwerpen, bouwen en programmeren.
In deze
post staan de parameters die je uit kunt lezen. Daarnaast kun je ook zaken als operating status uilzen. Verder kun je een aantal parameters aansturen via de Modbus, Een paar voorbeelden: Ta/Tr, Silent mode, Power On/Off, dit staat ook allemaal in de uitgebreidere handleidingen van LG.
Ja de LG heeft een modbus aansluiting, maar dat wist je al van je eerdere vragen
Wat bedoel je met "Kunnen er s) bij op?" ?
De modbus is een universele interface, alle platformen waar je een modbus interface op aan kunt sluiten is compatibel, dus ook Domoticz. Ik ken Domoticz niet en weet ook niet of er mensen zijn met uigebreidere applicaties met bv ook een aansturing.
Een populaire toepassing via HA is bv een routine om het opstartgedrag te temperen. Bij opstarten begint de LG altijd vol enthousiasme, en als ie die energie niet goed kwijt kan schiet ie door z'n hysterese en slaat af. Om dit pendelen te voorkomen kun je een routine gebruiken die bij opstarten met een lagere Ta/Tr begint en deze langzaam verhoogt naar de gwenste waarde. Als je dan toch al bezig bent kun je natuurlijk ook een fancy stooklijn gaan gebruiken ipv de lineaire lijn die LG biedt
Maar dit hoeft allemaal niet, er zijn ook zat mensen die zonder al dit getweak een mooi draaiende LG hebben.
Even vloeken in de kerk, de tweakers oplossingen kunnen helpen (vooral de anti-pendel routine) als je (nog) niet een ideaal afgiftesysteem voor een WP hebt. En waar afgelopen jaar een aantal fabrikanten moeite hadden met leveren, is de LG hier in Nederland steeds goed leverbaar geweest, en zal ook veel door DHZ ter vervanging van een aardgas CV geinstalleerd zijn.
Voor installateurs heeft LG trouwens een aparte unit om alle parameters uit te kunnen lezen, ben de naam even kwijt maar is hier op het forum wel terug te vinden.
Ik denk dat dat voor je neefje een beter oplossing is.
Oplossingen zoals die hier langskomen zijn toch meer DHZ oplossingen die je niet zomaar commercieel aan kunt gaan bieden. Je zult toch eerst toestemming van de auteurs moeten hebben, dan de hardware aan alle eisen laten voldoen en tenslotte komt er ook nog een stukje service bij.
Maar datzelfde geldt neem ik aan ook voor de Heisamon.
Ik heb de installateurs die op dit forum actief zijn en LG in hun pakket hebben ook nog nooit horen klagen dat ze deze hobby teaker setjes missen of nodig zouden hebben.