Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste
Acties:

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 19:57
rzw2 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:52:
[...]

Stuurt de WP de Alpha 2 aan, gaat dat via een aparte thermostaat of "voelt" de Alpha 2 zelf of hij moet gaan draaien en zit hij dus gewoon in het stopcontact?

Hoe benut je de warmte die in het buffervat is opgeslagen door WP of houtkachel?
De WP zou de alpha 2 wel aan kunnen sturen maar ik heb daar niet voor gekozen.

De warmte die in het buffervat wordt opgeslagen door de houtkachel en/of WP wil ik namelijk ook kunnen gebruiken als de WP niet draait.
Daarom zit de alpha 2 in een slim stopcontact die ik via HA bedien indien nodig.
Als de WP uit is kan ik dan de warmte uit het vat gebruiken. Een deel (30-40%) circuleert dan wel over de WP, daar moet ik nog een tweewegklep voor installeren bij de WP die sluit nadat WP uit gaat en opent als WP start.
Maar deze winter gezien dat een deel circulatie over de WP geen issues geeft, behalve dan een warmteverlies. Huis is echter altijd warm. Dus echt haast heb ik er niet mee :)

• Kip_666
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Clackl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:17:
Ik heb zonet even met LG aan de telefoon gehangen

Blijkbaar is de default positie van de 4 wegklep cooling. dus spanning op die schakel spoel betekent verwarmen.
Dit heb ik zonet gecontroleerd, en de spoel heeft spanning (220v) en tevens een magnetisch veld.

Echter was de 4 wegklep op koelen vast komen te zitten, met een paar lichte mepjes van een schroevendraaier handvat schakelde deze wel naar verwarmen.

Uiteraard duidt dit op een 4 wegklep die niet zo best is. Als dit vaker voorkomt ga ik een garantie aanvraag indienen bij de leverancier.
Erg bijzonder en een knappe diagnose! Heb je toevallig een plaatje van hoe de klep eruit ziet?

Pardon my dutch

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Clackl
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-06 15:39
Kip_666 schreef op maandag 24 april 2023 @ 06:51:
[...]

Erg bijzonder en een knappe diagnose! Heb je toevallig een plaatje van hoe de klep eruit ziet?
mepjes op het ronde messing gedeelte, de koperen leidingen beschadigen te makkelijk.

[Voor 9% gewijzigd door Clackl op 24-04-2023 09:02]

• rzw2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 20:59
sparkly schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:57:
[...]

De WP zou de alpha 2 wel aan kunnen sturen maar ik heb daar niet voor gekozen.

De warmte die in het buffervat wordt opgeslagen door de houtkachel en/of WP wil ik namelijk ook kunnen gebruiken als de WP niet draait.
Daarom zit de alpha 2 in een slim stopcontact die ik via HA bedien indien nodig.
Als de WP uit is kan ik dan de warmte uit het vat gebruiken. Een deel (30-40%) circuleert dan wel over de WP, daar moet ik nog een tweewegklep voor installeren bij de WP die sluit nadat WP uit gaat en opent als WP start.
Maar deze winter gezien dat een deel circulatie over de WP geen issues geeft, behalve dan een warmteverlies. Huis is echter altijd warm. Dus echt haast heb ik er niet mee :)
Mooi systeem! Wordt de WP door de remote controller aangestuurd? Op lucht of watertemp?

• sparkly
rzw2 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:41:
[...]

Mooi systeem! Wordt de WP door de remote controller aangestuurd? Op lucht of watertemp?
Yep, door de remote controller. Ik draai op AI mode met een stooklijn en regel alleen op watertemp.
De kamertemperaturen worden allemaal geregeld met TADO radiatorknoppen. 1 radiator heeft geen TADO knop en dient als bypass.

De praktijk is dat als alle kamers op temperatuur zijn,de temperatuur van de buffer dusdanig oploopt dat de warmtepomp stopt. Vervolgens wordt de buffer eerst opgebruikt als er weer vraag is en als de watertemperatuur ver genoeg is gezakt start de warmtepomp weer vanzelf.

Werkt ook echt feilloos in combinatie met de hout-cv kachel. Hartje winter moduleert de warmtepomp vaak terug naar minimaal vermogen in combinatie met de hout-cv, soms slaat hij af. Maar in ieder geval geen omkijken naar en altijd warm in huis.

Krijg er steeds meer vertrouwen in om eventueel de CV-ketel helemaal weg te halen. Al vind ik het wel een fijne gedachte dat de CV-ketel nu zorgt voor onbeperkt warm water voor bad/douche. En volgens mijn berekeningen is de combinatie zonneboiler/cv ketel goedkoper in gebruik dan zonneboiler/elektrisch element.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-06 20:42
Clackl schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:00:
[...]

mepjes op het ronde messing gedeelte, de koperen leidingen beschadigen te makkelijk.

[Afbeelding]
8)7 als ik het goed begrijp is die klep 2 ledig de spoel bediend een secundaire klep(stuurklep) die bediend dan de primaire klep(hoofdklep) dmv compressor druk....ik vind het wel een knappe analyse van de storing (y) _/-\o_

• Clackl
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-06 15:39
kazemo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:49:
[...]

8)7 als ik het goed begrijp is die klep 2 ledig de spoel bediend een secundaire klep(stuurklep) die bediend dan de primaire klep(hoofdklep) dmv compressor druk....ik vind het wel een knappe analyse van de storing (y) _/-\o_
correct!

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:06
Is er inmiddels iemand op het forum die het LilyGo T-CAN485 board heeft werken in combinatie met ESPHOME/HA en de LG WP. Zo ja zou je even je yaml config willen delen? Bij voorbaat dank!

• MLMC
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-05 12:36
Goedemiddag,
Ik ben nieuw op dit forum. IK heb november vorig jaar een LG monoblock 12 Kw (HM121MR.U34) geïnstalleerd. Deze werkt probleemloos op basis van een ingestelde stooklijn met hysterese. Nu wordt het echter tijd om de regeleing aan te passen, de 2 vloerverwarmingsunits met 8 zonekranen (gestuurd door 5 ruimtethermostaten) werken alleen in de verwarmingsmodus. Ik wil echter ook kunnen koelen. Via welke externe ingang op de WP stuur ik het change-over koelen/verwarmen contact van de nieuwe regeling (Honeywell HCC100) aan. Heb de installateurshandleiding doorgespit maar is me niet helemaal duidelijk.
Wie kan me adviseren?

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 11:26
Ik lees een HM091MR.U44 uit via modbus. Ik zie dat de flowrate van het cv water in stand by altijd 5 l/min is. Zien meer mensen deze waarde en laat de LG het water continue stromen? Zodra er warmtevraag is gaat de flowrate wel omhoog.

Antwoord gevonden:
BernieW schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:03:
[...]
Bij een flow van 0 krijg je normaal 5 l/min wat de minimale detectiewaarde van de VVX20 is.

[Voor 33% gewijzigd door jeroenst op 26-04-2023 22:42]

• jeroenst
MLMC schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:40:
Goedemiddag,
Ik ben nieuw op dit forum. IK heb november vorig jaar een LG monoblock 12 Kw (HM121MR.U34) geïnstalleerd. Deze werkt probleemloos op basis van een ingestelde stooklijn met hysterese. Nu wordt het echter tijd om de regeleing aan te passen, de 2 vloerverwarmingsunits met 8 zonekranen (gestuurd door 5 ruimtethermostaten) werken alleen in de verwarmingsmodus. Ik wil echter ook kunnen koelen. Via welke externe ingang op de WP stuur ik het change-over koelen/verwarmen contact van de nieuwe regeling (Honeywell HCC100) aan. Heb de installateurshandleiding doorgespit maar is me niet helemaal duidelijk.
Wie kan me adviseren?
Je dient eerst de koelmodus te activeren via de dipswitches (zie manual).

Vervolgens kun je kiezen of de warmtepomp op basis van de buiten temperatuur kiest voor koelen of verwarmen of dat je de warmtepomp zelf aanstuurt voor verwarmen of koelen via de thermostaat ingang.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:55
jeroenst schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:33:
Ik lees een HM091MR.U44 uit via modbus. Ik zie dat de flowrate van het cv water in stand by altijd 5 l/min is. Zien meer mensen deze waarde en laat de LG het water continue stromen? Zodra er warmtevraag is gaat de flowrate wel omhoog.

Antwoord gevonden:

[...]
Gebruik je het script van @Devil ? Dan kun je het volgende gedeelte aanpassen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "Flow Rate"
    id: current_flow_rate
    register_type: read
    address: 8
    unit_of_measurement: "l/min"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1
    lambda: |-
      if (id(pump_running).state) return x;
      else return 0.0;
    icon: mdi:waves-arrow-right

Betref dan het stukje:

"if (id(pump_running).state) return x;
else return 0.0;"

Dit zorgt ervoor dat als de pomp niet draait, de flow 0.0 l/min is, en anders de daadwerkelijke flow.

Succes!

[Voor 0% gewijzigd door tebogo op 27-04-2023 09:10. Reden: Typo]

LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• jeroenst
@tebogo ik gebruik tasmota modbus met node-red maar daar kan ik dit ook zo programmeren. Alleen soms draait de waterpomp ook wanneer de warmtepomp niet actief is, dus ik zou eerder geneigd zijn om wanneer er 5 l/min wordt doorgegeven deze te converteren naar 0.

• Edwinvndk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-06 18:13
MLMC schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:40:
Goedemiddag,
Wie kan me adviseren?
De 2-way valve wordt ook aangestuurd als de warmtepomp op koelbedrijf gaat. Hier komt dan 230v op te staan. Dit kan je misschien gebruiken voor je zoneregeling.
Ik heb deze voeding omgezet met een relais naar mijn albrand naregeling. Als het contact dichtgaat gaan alle zonekleppen open met uitzondering van de badkamer.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:55
jeroenst schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:18:
@tebogo ik gebruik tasmota modbus met node-red maar daar kan ik dit ook zo programmeren. Alleen soms draait de waterpomp ook wanneer de warmtepomp niet actief is, dus ik zou eerder geneigd zijn om wanneer er 5 l/min wordt doorgegeven deze te converteren naar 0.
Hij geeft zo altijd de flow als de waterpomp draait, die van de Warmtepomp dan he ;) .
Als je een aparte waterpomp hebt dan gaat dit natuurlijk niet.

LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:52
BernieW schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:24:
[...]
Kun je delen hoe je dit instelt; aan/uit zonder PWM?
via Tado ondersteuning in de chat kreeg ik na enige doorvragen de optie :

geen minimale aan en uit duur, wat er voor zorgt dat de relais constant dicht blijft zolang er lage warmtevaag actief is, dit zorgt ook voor minder schakelingen maar kan wel voor overshoots zorgen.

Ik heb voor de aansturing van onze LG deze instelling laten doorvoeren, en ben tot nu toe tevreden.

LG Therma V 9KW, tado kamerthermostaat + draadloze extensiekit 230v aan-uit.
Alleen de kamerthermostaat kan warmte vragen: de tado radiatorknoppen heb ik verwijderd (woonkamer, hal, bijkeuken) of ingesteld als slave (slaapkamers).

Het relais bij de warmtepomp is continue gesloten op het moment dat Tado denkt meer dan 0% warmte nodig te hebben.
Bij het bereiken van de ingestelde temperatuur is de warmtevraag van Tado nog steeds boven 0% en blijft de WP doorverwarmen. Ik heb na enig bijstellen van de WAR nu een redelijk constante kamertemperatuur die ca 0,5 graad hoger is dan op de thermostaat ingesteld, maar toen de Ta / WAR hoger stond werd er nog zoveel warmte in de vloer gepompt dat we ruim 2 graden te hoog doorschoten.

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-06 20:01
Afgelopen week hebben we nieuwe vloerverwarming op de eerste verdieping laten leggen en wat leidingwerk laten aanpassen. Nu wil ik een opstookprotocol draaien maar op de een of andere manier wil hij maar niet starten met verwarmen.

Geprobeerd met het ingebouwde opstookprogramma, net als alleen op watertemperatuur (uitvoer) en of luchttemperatuur te sturen maar niets lijkt het te willen opstarten. Ik heb ook een 'antivries' melding in mijn scherm staan maar kom er maar niet achter waarom deze daar staat en of hoe ik die weg krijg omdat mijn gevoel zegt dat dit het blokkeert. Wat zou dit kunnen zijn?

• Edwinvndk
beumer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:10:
Afgelopen week hebben we nieuwe vloerverwarming op de eerste verdieping laten leggen en wat leidingwerk laten aanpassen. Nu wil ik een opstookprotocol draaien maar op de een of andere manier wil hij maar niet starten met verwarmen.

Geprobeerd met het ingebouwde opstookprogramma, net als alleen op watertemperatuur (uitvoer) en of luchttemperatuur te sturen maar niets lijkt het te willen opstarten. Ik heb ook een 'antivries' melding in mijn scherm staan maar kom er maar niet achter waarom deze daar staat en of hoe ik die weg krijg omdat mijn gevoel zegt dat dit het blokkeert. Wat zou dit kunnen zijn?

[Afbeelding]
De aanvoer temp van 15graden is te laag. De warmtepomp gaat niet aan vanuit veiligheid

• beumer
Edwinvndk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:32:
[...]

De aanvoer temp van 15graden is te laag. De warmtepomp gaat niet aan vanuit veiligheid
Maar hoe krijg ik die omhoog? Want afgelopen week is het behoorlijk afgekoeld en krijgt zo dus niet echt de kans om op te lopen.

[Voor 18% gewijzigd door beumer op 29-04-2023 21:04]

• Edwinvndk
beumer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:43:
[...]

Maar hoe krijg ik die omhoog? Want op de een of andere manier blijft hij zo laag.
Dat is erg lastig, heb je een backup heater in je cv systeem zitten? Anders die aanzetten. Mocht dat niet het geval zijn, kan je proberen je buffervat op te warmen met een straalkacheltje als je een buffervat hebt. Anders je kamer opwarmen met elektrische kacheltjes en je cv pomp laten draaien. Je moet van die 15graden af proberen te komen

Edit,

Of je moet van dipswitch 1 dipswitch 8 omhoog zetten, dan denkt de warmtepomp dat er antivries in de leidingen zit en kan hij wel starten. Let wel op, dit kan schade veroorzaken als de temperatuur te laag wordt bij een eventuele defrost

[Voor 48% gewijzigd door Edwinvndk op 29-04-2023 21:16]

• beumer
Edwinvndk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:05:
[...]

Dat is erg lastig, heb je een backup heater in je cv systeem zitten? Anders die aanzetten. Mocht dat niet het geval zijn, kan je proberen je buffervat op te warmen met een straalkacheltje als je een buffervat hebt. Anders je kamer opwarmen met elektrische kacheltjes en je cv pomp laten draaien. Je moet van die 15graden af proberen te komen
Helaas geen backupheater en ook geen buffervat, de vloer is mijn buffer. Dat wordt dus kijken of we met een elektrisch kacheltje de boel flink kunnen opwarmen en dan waarschijnlijk niet aansturen op lucht maar op uitgaande watertemp.

• Edwinvndk
beumer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:16:
[...]

Helaas geen backupheater en ook geen buffervat, de vloer is mijn buffer. Dat wordt dus kijken of we met een elektrisch kacheltje de boel flink kunnen opwarmen en dan waarschijnlijk niet aansturen op lucht maar op uitgaande watertemp.
Ik heb nog wat extras gezegd onder mijn vorige post met een eventuele optie

• beumer
Edwinvndk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:17:
[...]

Ik heb nog wat extras gezegd onder mijn vorige post met een eventuele optie
Gezien _/-\o_
Dan gaan we morgen even de buitenunit opentrekken en op zoek naar de juiste printplaat met die dipswitch en tot die tijd staat het kacheltje de kamers even goed op te stoken. Voordeel aan die warp leidingen is dat ze redelijk hoog liggen dus als de kamer opwarmt dan warmen die leidingen vrij snel mee.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 21:47
beumer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:27:
[...]

Gezien _/-\o_
Dan gaan we morgen even de buitenunit opentrekken en op zoek naar de juiste printplaat met die dipswitch en tot die tijd staat het kacheltje de kamers even goed op te stoken. Voordeel aan die warp leidingen is dat ze redelijk hoog liggen dus als de kamer opwarmt dan warmen die leidingen vrij snel mee.
Als je de mogelijkheid hebt je systeem opnieuw vullen met warm water. Zo is het hier destijds in hartje winter ook gedaan; met een tuinslang naar de thermostaatkraan van de douche

• beumer
SalexSun schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:43:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt je systeem opnieuw vullen met warm water. Zo is het hier destijds in hartje winter ook gedaan; met een tuinslang naar de thermostaatkraan van de douche
Ik ga even denken of ik een manier kan bedenken om hem door te spoelen met warm water, slangen van de vloerverwarming zitten namelijk helemaal gevuld dus leeglopen is wat ingewikkeld.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:36
Edwinvndk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:32:
[...]

Dat is belangrijk om te weten! Je kunt dus als je langdurig afwezig bent de thermostaat niet lager dan 16 graden zetten anders stopt de LG er helemaal mee?

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
KarsS schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:39:
[...]

Dat is belangrijk om te weten! Je kunt dus als je langdurig afwezig bent de thermostaat niet lager dan 16 graden zetten anders stopt de LG er helemaal mee?
Het gaat om de water temperatuur. Die is bij ons ongeveer 2..3 ºC warmer dan de luchttemperatuur.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• sparkly
KarsS schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:39:
[...]

De temperatuur die je bedoelt is de luchttemperatuur?

De LG start niet als je WATER temperatuur te laag is. Onafhankelijk van de luchttemperatuur.
En niet zonder rede. Als de WP namelijk in de situatie komt waar een defrost nodig is haalt hij de warmte uit het water in je systeem. Daardoor koelt je water vrij snel nog verder af. Met mogelijk bevriezing en schade aan je systeem als dit begint met een te lage temperatuur.

• KarsS
Jojan265 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:00:
[...]

Het gaat om de water temperatuur. Die is bij ons ongeveer 2..3 ºC warmer dan de luchttemperatuur.
Dat helpt inderdaad een paar graden.

Toch blijf ik het vreemd vinden. Stel je hebt hartje winter een storing die wat langer duurt en je huis is onder de 15 graden geraakt, dan zou je dus daarna je huis niet meer op temperatuur kunnen krijgen...

• Cees-JanH
  • Laatst online: 07-06 22:06
Ik kan met de unit ook koelen, watertemperatuur gaat dan naar 5 gr. Als ik dan ga verwarmen gaat de unit direct verwarmen.

Wellicht verwarmen en koelen dipswitch aanzetten en op FCU selecteren zodat je Ta van 5 kunt instellen bij koelen.

Wie weet werkt de software dan wel mee

• sparkly
KarsS schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:35:
[...]

Dat helpt inderdaad een paar graden.

Toch blijf ik het vreemd vinden. Stel je hebt hartje winter een storing die wat langer duurt en je huis is onder de 15 graden geraakt, dan zou je dus daarna je huis niet meer op temperatuur kunnen krijgen...
Dit is dus precies de situatie waarbij je niet wil dat de WP start en een defrost nodig blijkt terwijl je water koud is. Hieruit kan flinke schade ontstaan. Zie mijn eerdere post.

Je zal dan eerst moeten zorgen dat je water voldoende warm is om een defrost te kunnen doen. Met een beetje creativiteit is dat niet zo ingewikkeld.
Bijvoorbeeld lauwwarm water inbrengen in het systeem. Circuleren met pop testrun met elektrisch element aan.

Zou deze beveiliging er niet op zitten, zou je storing uiteindelijk nog veel langer duren :+

[Voor 5% gewijzigd door sparkly op 30-04-2023 12:15]

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 20:32
Ik heb net zoals anderen ook problemen om modbus communicatie aan de praat te krijgen.

Mijn opstelling is hetzelfde als @Devil met een ESP32 (devkit v1) en rs-485 to ttl boardje.
Daarbij gebruik ik ook zijn code en pin definition.
Het rs-485 boardje wordt gevoed door de Vin van de esp32, die overigens wel maar 4.60V aangeeft als ik hem meet.

De termination resistor op het rs-485 board heb ik geactiveerd en bij de wp heb ik ook een weerstand zitten.
Ik heb wel alleen de A en B aangesloten maar de ground niet. Want waar moet ik die aansluiten bij de wp?

De dipswitch 1.1 en 1.2 op de indoor pcb staan op "on". In het connection menu staat het ModBus adres staat nu op 0xF maar ik heb 0x1 ook geprobeerd. Uiteraard ook aangepast in de modbus config yaml.

Ik zie op het boardje alleen de RXD af en toe aangaan en in de EspHome log zie ik dat de modbus messages uiteindelijk uit de queue worden gehaald omdat ze niet ontvangen worden lijkt me.

Om de bekabeling uit te sluiten heb ik zojuist met 20cm twisted pair draad bij de wp getest maar ook dan werkt het niet.

Wat kan ik nog proberen, mis ik iets? Ik kan eventueel nog wel een logic analyzer lenen om te kijken wat er op de bus gebeurt.

Het gaat om de LG HM123MR.U34.

• KarsS
sparkly schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:05:
[...]

Dit is dus precies de situatie waarbij je niet wil dat de WP start en een defrost nodig blijkt terwijl je water koud is. Hieruit kan flinke schade ontstaan. Zie mijn eerdere post.

Je zal dan eerst moeten zorgen dat je water voldoende warm is om een defrost te kunnen doen. Met een beetje creativiteit is dat niet zo ingewikkeld.
Bijvoorbeeld lauwwarm water inbrengen in het systeem. Circuleren met pop testrun met elektrisch element aan.

Zou deze beveiliging er niet op zitten, zou je storing uiteindelijk nog veel langer duren :+
Dat je niet wil dat de boel bevriest lijkt mij duidelijk, maar 15 graden???
Het ding heeft toch gewoon een tr sensor? Als die bij +3 de boel stil legt lijkt mij dat vroeg genoeg.
Cees-JanH schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:35:
Ik kan met de unit ook koelen, watertemperatuur gaat dan naar 5 gr. Als ik dan ga verwarmen gaat de unit direct verwarmen.

Wellicht verwarmen en koelen dipswitch aanzetten en op FCU selecteren zodat je Ta van 5 kunt instellen bij koelen.

Wie weet werkt de software dan wel mee
Dat je kunt koelen tot water van 5 graden en daarna weer kunt gaan verwarmen lijkt mij een aardig bewijs dat er technisch helemaal geen probleem is. Natuurlijk, bij koelen is de buitentemperatuur meestal voldoende hoog om geen defrosts nodig te hebben, maar ook daarvoor heeft het ding een sensor...

Het lijkt mij gewoon een suffe software bug :-(

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-06 21:37
oxfordpelican schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:47:
Ik heb net zoals anderen ook problemen om modbus communicatie aan de praat te krijgen.

Mijn opstelling is hetzelfde als @Devil met een ESP32 (devkit v1) en rs-485 to ttl boardje.
Daarbij gebruik ik ook zijn code en pin definition.
Het rs-485 boardje wordt gevoed door de Vin van de esp32, die overigens wel maar 4.60V aangeeft als ik hem meet.

De termination resistor op het rs-485 board heb ik geactiveerd en bij de wp heb ik ook een weerstand zitten.
Ik heb wel alleen de A en B aangesloten maar de ground niet. Want waar moet ik die aansluiten bij de wp?

De dipswitch 1.1 en 1.2 op de indoor pcb staan op "on". In het connection menu staat het ModBus adres staat nu op 0xF maar ik heb 0x1 ook geprobeerd. Uiteraard ook aangepast in de modbus config yaml.

Ik zie op het boardje alleen de RXD af en toe aangaan en in de EspHome log zie ik dat de modbus messages uiteindelijk uit de queue worden gehaald omdat ze niet ontvangen worden lijkt me.

Om de bekabeling uit te sluiten heb ik zojuist met 20cm twisted pair draad bij de wp getest maar ook dan werkt het niet.

Wat kan ik nog proberen, mis ik iets? Ik kan eventueel nog wel een logic analyzer lenen om te kijken wat er op de bus gebeurt.

Het gaat om de LG HM123MR.U34.
Gokje, je krijgt alleen CRC foutmeldingen bij data die de WP naar jouw RS 485 bordje stuurt?

Als je het al hebt over een logic analyzer lenen durf ik het aan om een stukje schema te delen:

Heb dit even schaamteloos van Google gehaald,maar hier heb je de interface van de RS-485 chip naar je kabel.
En ook in dit voorbeeld schema heeft de heel veel voorkomende ontwerpfout, de waardes van de bias weerstanden R5 en R6 zijn verkeerd. Als je weet welke IC op het bordje zit kun je aan de hand van de datasheet uitrekenen. Weet je het IC niet of kun je geen datasheet vinden neem dan waardes van zo'n 680 ohm tot 1 kohm (inderdaad zo laag). Het is wel zo dat het ene RS-485 IC slechter tegen verkeerd gedimensioneerde waardes kan dan het andere. De IC's van Maxim lijken in mijn ervaring wat robuuster voor deze ontwerpfout.

Dan mantel van de kabel of de ground, bevestig deze in de WP gewoon aan het chassis (aarde dus). Op je bordje kun je 'm aan de 0 van de elektronica vastknopen, maar knoop 'm nooit aan beide kanten aan aarde. Als je je ESP bordje met een USB adapter voedt kan ie dus gewoon aan 0. Maar dat ie nu niet aangesloten is mag niet uitmaken voor de goede werking. Als de kabel ietsje langer wordt: gewoon UTP kabel gebruiken. Staat bij modbus gespecificeerd tot 700m, de officiele kabel mag je tot 1000 m gebruiken.

• oxfordpelican
BernieW schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:07:
[...]

Gokje, je krijgt alleen CRC foutmeldingen bij data die de WP naar jouw RS 485 bordje stuurt?

Als je het al hebt over een logic analyzer lenen durf ik het aan om een stukje schema te delen:

[Afbeelding]

Heb dit even schaamteloos van Google gehaald,maar hier heb je de interface van de RS-485 chip naar je kabel.
En ook in dit voorbeeld schema heeft de heel veel voorkomende ontwerpfout, de waardes van de bias weerstanden R5 en R6 zijn verkeerd. Als je weet welke IC op het bordje zit kun je aan de hand van de datasheet uitrekenen. Weet je het IC niet of kun je geen datasheet vinden neem dan waardes van zo'n 680 ohm tot 1 kohm (inderdaad zo laag). Het is wel zo dat het ene RS-485 IC slechter tegen verkeerd gedimensioneerde waardes kan dan het andere. De IC's van Maxim lijken in mijn ervaring wat robuuster voor deze ontwerpfout.

Dan mantel van de kabel of de ground, bevestig deze in de WP gewoon aan het chassis (aarde dus). Op je bordje kun je 'm aan de 0 van de elektronica vastknopen, maar knoop 'm nooit aan beide kanten aan aarde. Als je je ESP bordje met een USB adapter voedt kan ie dus gewoon aan 0. Maar dat ie nu niet aangesloten is mag niet uitmaken voor de goede werking. Als de kabel ietsje langer wordt: gewoon UTP kabel gebruiken. Staat bij modbus gespecificeerd tot 700m, de officiele kabel mag je tot 1000 m gebruiken.
Dank voor deze uitleg! :)
Ik heb als het goed is dit boardje:
https://a.aliexpress.com/_EJfvcJZ

Er zou een max485 op moeten zitten maar dan zal het wel een clone zijn.
Het typenummer is ook weg geëtst want ik kan het niet aflezen.

Ik zal kijken of ik die weerstanden kan vinden op het boardje.

• jeroenst
Ik weet ook dat ik bij de LG eerst moest beginnen met het uitlezen van functie 1, register 0. Toen ik daar reactie op kreeg kon ik de rest ook uitlezen.

• BernieW
oxfordpelican schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:44:
[...]

Dank voor deze uitleg! :)
Ik heb als het goed is dit boardje:
https://a.aliexpress.com/_EJfvcJZ

Er zou een max485 op moeten zitten maar dan zal het wel een clone zijn.
Het typenummer is ook weg geëtst want ik kan het niet aflezen.

Ik zal kijken of ik die weerstanden kan vinden op het boardje.
Als ik zo naar het Ali plaatje kijk, waarschijnlijk R11 en R12, en op het plaatje zijn deze 4k7 (472). En qua IC's zijn er heel veel fabrikanten, allemaal pin compatible, maar inwendig toch net iets anders.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• beumer
SalexSun schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:43:
[...]

Uiteindelijk was dit de snelste manier om de watertemperatuur omhoog te krijgen, even alles vullen met warm water. Hij loopt nu lekker te pruttelen.

• oxfordpelican
BernieW schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:09:
[...]

Als ik zo naar het Ali plaatje kijk, waarschijnlijk R11 en R12, en op het plaatje zijn deze 4k7 (472). En qua IC's zijn er heel veel fabrikanten, allemaal pin compatible, maar inwendig toch net iets anders.
Ik meet met mijn multimeter ook 4K7 dus dat kan kloppen. Ik ga kijken of ik deze kan vervangen, dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BernieW
oxfordpelican schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:44:
[...]

Ik meet met mijn multimeter ook 4K7 dus dat kan kloppen. Ik ga kijken of ik deze kan vervangen, dank!
Hoeven geen SMD weerstanden te zijn, als je er 1k2 parallel aan zet is de vervangingswaarde ook al < 1k. Draadjes wel wat inkorten, maar moet natuurlijk nog wel hanteerbaar zijn. En gewoon een vrij kleine soldeerpunt. Verwacht ook dat die Ali bordjes nog gewoon met loodhoudend soldeer zijn gemaakt, wordt het ook wat makkelijker van.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]

Dat is vast de reden dat maar twee van de 5 bordjes die ik van Ali heb daadwerkelijk werken. Daar zit dan vast een chip op die toevallog net wat beter gebakken is, waardoor het wel werkt.

Ik heb nog niet kunnen testen met jouw bord (in het buitenland geweest) maar ziet er allemaal top uit, heel degelijk en handig in gebruik. Kan niet wachten (maar wacht wel even tot einde stookseizoen ;) ) om mijn spaghetti te vervangen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kip_666
  • Niet online
KarsS schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:23:
[...]
Het ding heeft toch gewoon een tr sensor? Als die bij +3 de boel stil legt lijkt mij dat vroeg genoeg.

[...]

Dat je kunt koelen tot water van 5 graden en daarna weer kunt gaan verwarmen lijkt mij een aardig bewijs dat er technisch helemaal geen probleem is. Natuurlijk, bij koelen is de buitentemperatuur meestal voldoende hoog om geen defrosts nodig te hebben, maar ook daarvoor heeft het ding een sensor...

Mijn ervaring was dat de LG probeert te verwarmen nadat deze aangezet wordt. Dus van stroomloos naar stroom aan. Als het water niet warm genoeg wordt binnen een bepaalde tijd (exacte parameters weet ik niet), gaat de LG in anti-freeze modus om zichzelf te beschermen.

In mijn situatie was het toen rond de 2 graden buiten, en het water temp was rond de 12. Door het opnieuw stroomloos maken van de LG ging de warmtepomp even verwarmen om dan helemaal dicht te vriezen. Op de controller ging de LG dan naar defrosting modus en dan anti-freezing. Bij het even stroomloos maken van de LG herhaalde zich dit.

Bij het sluiten van een significant aantal vloerverwarmingsgroepen en het weer even stroomloos maken van de LG kon deze het water hoger verwarmen waardoor deze voorbij de defrost cyclus kwam en weer normaal ging functioneren. Toen het water temp richting de doel temp was, zijn er toen langzaam meer vloerverwarmingsgroepen opengezet.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenst
Ik merk dat er bij de LG Therma V die ik uitlees het register voor de fanspeed een andere waarde aangeeft die een relatie heeft met de buitentemperatuur. Het uitlezen van register 30017 en 30018 geeft ook geen resultaat.

Weet iemand of er een verandering is in enkele modbus registers?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sparkly
KarsS schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:23:
[...]

[...]

Gelukkig denken de techneuten bij LG er anders over. Het verschil met koel-modus is namelijk dat er geen defrost zal plaatsvinden.

Trouwens, heb je al gezien hoe ver en in welk tijdbestek het water in je systeem afkoelt tijdens een defrost? ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kostas2911
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-05 20:02
First year of water pump installation I had low water volume on the circuit which later solver with buffer tank.
That made heatpump to stuck on antifreeze during defrosts.
I had found that if I run it on Cool with 20 degrees water target for example, it successfully started.
Then I was able to switch back to Heat.
I cannot say if that can cause a problem but for sure I bypassed the antifreeze error.
Hope it helps.

Just show that this has already been mentioned.
But anyway I confirm it works.

[Voor 8% gewijzigd door kostas2911 op 01-05-2023 15:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kip_666
  • Niet online
Wat betreft het gebruik van een buffervat kwam ik het volgende onderzoek tegen.

https://www.researchgate....gy_storage_heating_system

"The results show that even a small water tank, i.e., 0.06 m³ ~ 0.5 m³, can reduce the start-stop loss of the air source heat pump effectively. When the water tank volume increases to 0.5 m³ and 1 m³, the start-stop loss is reduced from 12.5 % to 0.8 % and 0.2 %, respectively."

0.5 m³ is een buffervat van 500 liter. Met een grotere buffervat was nog meer efficiëntie te behalen.

Wat helaas niet te vergelijken valt in het onderzoek is het afgifte systeem. In het onderzoek wordt de lucht in de WTW-systeem verwarmd. Hierdoor lijkt er oorspronkelijk een minimale volume in het warmteafgifte systeem te zitten.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KarsS
Kip_666 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Mijn ervaring was dat de LG probeert te verwarmen nadat deze aangezet wordt. Dus van stroomloos naar stroom aan. Als het water niet warm genoeg wordt binnen een bepaalde tijd (exacte parameters weet ik niet), gaat de LG in anti-freeze modus om zichzelf te beschermen.

In mijn situatie was het toen rond de 2 graden buiten, en het water temp was rond de 12. Door het opnieuw stroomloos maken van de LG ging de warmtepomp even verwarmen om dan helemaal dicht te vriezen. Op de controller ging de LG dan naar defrosting modus en dan anti-freezing. Bij het even stroomloos maken van de LG herhaalde zich dit.

Bij het sluiten van een significant aantal vloerverwarmingsgroepen en het weer even stroomloos maken van de LG kon deze het water hoger verwarmen waardoor deze voorbij de defrost cyclus kwam en weer normaal ging functioneren. Toen het water temp richting de doel temp was, zijn er toen langzaam meer vloerverwarmingsgroepen opengezet.
Goed om te weten! Men heeft er bij LG dan blijkbaar toch wel over nagedacht dat je een systeem ook wil kunnen opstarten met water beneden 15 graden. Dat dat bij temperaturen rond of beneden het vriespunt onmogelijk kan worden lijkt mij duidelijk, daar is weinig aan te doen.

@kostas2911 Thanks for your information! This seems also a good trick to bypass the antifreeze error.

@sparkly Jazeker, een graadje of 4 over ca. 5 minuten. Nu heb ik een flinke massa in mijn VVW zitten en dat is natuurlijk niet overal zo. Ik zeg ook niet dat deze beveiliging onzin is, alleen vind ik 15 graden wel erg hoog. Te meer omdat het systeem kan zien of defrosts te verwachten zijn of niet, en als dat wel zo is kunnen die afgebroken worden als het water richting het vriespunt gaat. Op deze manier kan bevriezen interactief voorkomen worden i.p.v. een arbitraire grens voor de watertemperatuur.

Als nu de watertemperatuur om welke reden dan ook onder de15 graden duikt kom je in een spagaat, het systeem start niet meer omdat het water te koud is, maar als het buiten vriest koelt de boel steeds verder af en zal uiteindelijk alsnog bevriezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
KarsS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:18:
[...]
Goed om te weten! Men heeft er bij LG dan blijkbaar toch wel over nagedacht dat je een systeem ook wil kunnen opstarten met water beneden 15 graden. Dat dat bij temperaturen rond of beneden het vriespunt onmogelijk kan worden lijkt mij duidelijk, daar is weinig aan te doen.

@kostas2911 Thanks for your information! This seems also a good trick to bypass the antifreeze error.

@sparkly Jazeker, een graadje of 4 over ca. 5 minuten. Nu heb ik een flinke massa in mijn VVW zitten en dat is natuurlijk niet overal zo. Ik zeg ook niet dat deze beveiliging onzin is, alleen vind ik 15 graden wel erg hoog. Te meer omdat het systeem kan zien of defrosts te verwachten zijn of niet, en als dat wel zo is kunnen die afgebroken worden als het water richting het vriespunt gaat. Op deze manier kan bevriezen interactief voorkomen worden i.p.v. een arbitraire grens voor de watertemperatuur.

Als nu de watertemperatuur om welke reden dan ook onder de15 graden duikt kom je in een spagaat, het systeem start niet meer omdat het water te koud is, maar als het buiten vriest koelt de boel steeds verder af en zal uiteindelijk alsnog bevriezen.
Erg vreemde keus van LG inderdaad. Er zou naar buitentemperatuur gekeken kunnen worden en automatisch uitschakelen als de watertemperatuur onder 5c komt bij de een defrost zit er toch ook al op? Hij koelt namelijk ook niet verder.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 07:56

dobrie

x 220 330 010

Goedemorgen,

Weet iemand nog een installateur in twente die mijn LG zou willen (helpen) aansluiten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KarsS
Sjonge... zo'n vraag naar een installateur maakt iedereen wel heel erg stilletjes ;)

Zelf heb ik gewoon even ge-googled wat er aan kleinere (ZZP) installateurs bij mij in de buurt zat en ben toen gewoon begonnen ze af te bellen. Dat leverde al snel een installateur op die op redelijke termijn (ca. 2 maand) tijd had. Dat viel me eigenlijk niks tegen. Nu was het bij mij maar een klusje van 1 dag, dat maakt misschien ook verschil. Ik had de tijdrovende dingen allemaal zelf voorbereid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 13:55
dobrie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:15:
Goedemorgen,

Weet iemand nog een installateur in twente die mijn LG zou willen (helpen) aansluiten?
Valt dat nog onder Noord Nederland ? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-06 21:15
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn wp via de stooklijn te laten draaien. Heb hem ingesteld op -10 / 36 en 18 / 20 maar helaas, het is nu buiten 15 graden en de watertemperatuur staat op 20…wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:25:
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn wp via de stooklijn te laten draaien. Heb hem ingesteld op -10 / 36 en 18 / 20 maar helaas, het is nu buiten 15 graden en de watertemperatuur staat op 20…wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens de stooklijn zou je watertemperatuur nu ca. 21.7 °C moeten worden.

Echter het starten van de warmtepomp is dan weer afhankelijk van de hysterese instellingen. Draai je alleen op Water of Water+Lucht. In het laatste geval moet je ook nog de instelling in het gebruikersmenu voor de gewenste watertemperatuur bepalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 22:08
Heb je hem wel op AI stand staan in je hoofdscherm?

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvdB_BL1
Jojan265 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Volgens de stooklijn zou je watertemperatuur nu ca. 21.7 °C moeten worden.

Echter het starten van de warmtepomp is dan weer afhankelijk van de hysterese instellingen. Draai je alleen op Water of Water+Lucht. In het laatste geval moet je ook nog de instelling in het gebruikersmenu voor de gewenste watertemperatuur bepalen.
Ik draai op alleen water:

En in het hoofdmenu staat AI ingeschakeld:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Ik draai op alleen water:
[Afbeelding]

En in het hoofdmenu staat AI ingeschakeld:
[Afbeelding]
Waar staat de hysterese op voor water?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvdB_BL1
Jojan265 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Waar staat de hysterese op voor water?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Dan zal de warmtepomp aangaan, als je watertemperatuur nog een graad zakt. Dit zal bij de huidige buitentemperaturen erg moeilijk worden. Ik vind ook, dat je stooklijn eigenlijk veel vlakker moet zijn. Ik zou daarom de TA min op minimaal 24 °C zetten. Bij mij staat deze op 27 °C, omdat ik anders bijna geen afgifte meer heb in mijn vloer.

Ik zou trouwens de hysterese hoog op +4 °C zetten, omdat je anders de kans hebt, dat de warmtepomp weer uitgaat tijdens de opstartpiek.

[Voor 9% gewijzigd door Jojan265 op 09-05-2023 12:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvdB_BL1
Jojan265 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:47:
[...]

Dan zal de warmtepomp aangaan, als je watertemperatuur nog een graad zakt. Dit zal bij de huidige buitentemperaturen erg moeilijk worden. Ik vind ook, dat je stooklijn eigenlijk veel vlakker moet zijn. Ik zou daarom de TA min op minimaal 24 °C zetten. Bij mij staat deze op 27 °C, omdat ik anders bijna geen afgifte meer heb in mijn vloer.

Ik zou trouwens de hysterese hoog op +4 °C zetten, omdat je anders de kans hebt, dat de warmtepomp weer uitgaat tijdens de opstartpiek.
Dank voor je tip! Met TA bedoel jij Temperatuur Aanvoer? Ik zie dat mijn instelling staat op Temperatuur Uitvoer. Dat is niet de beste keuze begrijp ik?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Dank voor je tip! Met TA bedoel jij Temperatuur Aanvoer? Ik zie dat mijn instelling staat op Temperatuur Uitvoer. Dat is niet de beste keuze begrijp ik?
TA is inderdaad Temperatuur Aanvoer en LG noemt dat Temperatuur Uitvoer.

Ik begrijp dat het nu gelukt is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvdB_BL1
Jojan265 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:56:
[...]

TA is inderdaad Temperatuur Aanvoer en LG noemt dat Temperatuur Uitvoer.

Ik begrijp dat het nu gelukt is?
Nee nog niet helemaal. In het menu bij kamerverwarming zie ik de optie verwarming temp. Instelling. Ik kan daar kiezen tussen uitvoer en invoer. Ik was in de veronderstelling dat jij met TA, temperatuur Aanvoer, hier had gekozen voor invoer in plaats van uitvoer (waar hij bij mij op stond). Maar na jouw laatste bericht begrijp ik dat ik hem hier dus op uitvoer moet laten staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:26
dobrie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:15:
Goedemorgen,

Heb je een DM gestuurd

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:25
De WP heeft nu ongeveer 2 dagen uitgestaan. Vanmorgen was de temperatuur in de kamer gedaald tot onder het schakelpunt van de thermostaat. Ter info:

Regeling op water uitvoer (AI / stooklijn).
In de kamer hangt een aparte thermometer die ik in HA uitlees.
Via de (generic) thermostaat in HA wordt een warmtevraag doorgegeven aan een esp32 bordje die via een relais het thermostaat contact van de WP schakelt.

Dit werkt eigenlijk dikke prima. Maar soms zie ik wel eens (zo ook vanmorgen) dat de warmtevraag keurig doorgegeven wordt aan de WP en dat de waterpomp ook aan gaat. Maar daarna gaat de waterpomp ook weer uit en daarna weer aan en weer uit enz enz om de temperatuur van het water te checken. Maar blijkbaar vindt hij het dan niet nodig om te gaan verwarmen.

Terwijl de T_uitvoer nu 19.4 is en de T_setpoint 24. Voor de test heb ik de AI op +5 gezet zodat de T_setpoint nu 29 graden is. Maar ook dat is niet genoeg. Op basis waarvan bepaald de WP dat verwarmen niet nodig is?

Zie screenshots van HA hieronder:

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AppieK
De vraag stellen is hem beantwoorden...

Het heeft dus met de stooklijn te maken. Deze had ik ingesteld tussen een buitentemperatuur van -10 en +15. Blijkbaar als de buiten temperatuur dan boven of net onder (hysterese?) de 15 graden zit, doet de WP niets.

Ik heb nu de stooklijn verlengd naar +18 graden en toen ging de WP wel keurig aan.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
AppieK schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:17:

Het heeft dus met de stooklijn te maken. Deze had ik ingesteld tussen een buitentemperatuur van -10 en +15. Blijkbaar als de buiten temperatuur dan boven of net onder (hysterese?) de 15 graden zit, doet de WP niets.

Ik heb nu de stooklijn verlengd naar +18 graden en toen ging de WP wel keurig aan.
Ik heb mijn stooklijn op -20/31 en 8/27 staan. Bij mij gaat hij wel aan, boven de 8°C buitentemperatuur. Waarschijnlijk omdat ik op Water+Lucht regel. Wellicht dat op alleen Water hij niet aangaat boven de stooklijn.

PvdB_BL1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:30:
[...]

mooi he dat vechten met elkaar tegenwerkende parameters :P
(ik kom steeds weer op het uitlegfilmpje van de kernrecctor :+ )

Hij gaat pas aan als je aan zowel de hysterese als de buitentemp als de watertemp voldoet.
Als je het allemaal te 'losjes' instelt, dan zal hij ook weer heel snel uitspringen. (vandaar hysterese +4 bij uit)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oxfordpelican

Ik heb volgens mij precies hetzelfde probleem. Stooklijn tot 15 graden ingesteld en afgelopen twee dagen wel aangegaan volgens schema op "auto" maar is niet begonnen met verwarmen. Ik ga ook mijn stooklijn eens op 18 graden zetten.

Edit: ik stuur alleen op water uitvoer.

[Voor 3% gewijzigd door oxfordpelican op 11-05-2023 12:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenst

Ik heb inderdaad dezelfde ervaring gehad en heb uiteindelijk ook de stooklijn laten beginnen op +18 graden.

Dit gebeurd zowel met alleen stoken op stooklijn als met naregeling via het verwarmen contact..

Mogelijk gebeurd dit al de warmte pomp ook voor koelen staat ingesteld via de dipswitches, maar dat heb ik niet getest.

[Voor 15% gewijzigd door jeroenst op 11-05-2023 12:36]

• AppieK
oxfordpelican schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Edit: ik stuur alleen op water uitvoer.
Ik ook, dus dan gaat het bij jou ook werken.

LG Therma V HM091MR.U44

• PvdB_BL1
paQ schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:22:
[...]

mooi he dat vechten met elkaar tegenwerkende parameters :P
(ik kom steeds weer op het uitlegfilmpje van de kernrecctor :+ )

Hij gaat pas aan als je aan zowel de hysterese als de buitentemp als de watertemp voldoet.
Als je het allemaal te 'losjes' instelt, dan zal hij ook weer heel snel uitspringen. (vandaar hysterese +4 bij uit)
Ja nogal verwarrend allemaal…
Mijn instellingen staan nu zo:
Stooklijn -10 / 36 en 18 / 24
Hysterese -2 en +4
Alleen op water en op uitvoer temperatuur

Ga de komende tijd zien of dit beter gaat.
Dan zal hij starten als het water <22 graden is ,bij een buitentemperatuur van 18.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SalexSun

Hier liep ik ook tegen aan en het antwoord kwam toen ook al naar voren
https://gathering.tweaker...message/74480208#74480208

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termaat
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05 20:49
KarsS schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:19:
Zoals al genoemd heb ik een LG Therma V van 7kW in de garage staan. Nu ben ik mij aan het oriënteren wat er allemaal bij komt kijken om hem aan te sluiten. Gezien de drukte bij de installateurs wil ik in ieder geval het voorbereidende werk zelf doen zodat een installateur er nog maar weinig werk mee heeft.

Mijn installatie wordt in eerste instantie zo eenvoudig mogelijk. Alleen verwarmen en wel overwegend met de vloerverwarming. Dat is nu ook al zo, de radiatoren boven staan eigenlijk altijd dicht en beneden in de kamer op een minimaal beetje (de bovenkant wordt warm maar de onderkant blijft koud).

Ik heb het volgend schema gemaakt (alleen water) en zou graag jullie mening horen.

[Afbeelding]

De dik getekende leidingen (tussen WP en VVW verdeler) moeten nog gelegd worden, hier denk ik aan 32mm Uponor o.i.d.. De dun getekende leidingen liggen er al. Het SWW vat is iets voor later. Ik wil dan met een 2 weg klep beneden en een drieweg klep boven zorgen dat het water alleen naar het SWW vat gestuurd kan worden. De CV ketel zal tegen die tijd verwijderd worden. Dit moet toch kunnen zo lijkt mij?

Verder vroeg ik mij af of de vorstbeveiligingen die ik buiten in de aanvoer en retour getekend heb echt nodig zijn? Ik zie hier op het forum best vaak dat die niet geplaatst worden en een goede bekende heeft ze er ook niet in zitten. Maar de installateur die mij wat gaat helpen zegt dat het min of meer verplicht is i.v.m. garantie.

Ook vroeg ik mij af of een magneet filter met een microbellen ontluchting zoals de SpiroCombi-MB3 meerwaarde heeft?

Graag hoor ik wat jullie er van vinden. Alle opmerkingen, tips, en ook kritiek zijn welkom!

Edit: 10 jan. het plaatje aangepast (pomp symbool => moest terugslagklep zijn + extra afsluiter bij filter)
Goedemiddag,

Mijn situatie zou ongeveer gelijk moeten worden aan die van @KarsS , ik wil alleen direct mijn CV uit het systeem halen. Over deze configuratie:
Klopt het dat de 2-weg klep aangesloten moet worden alsof het een 3-weg klep is, dus op dezelfde outputs van de WP?

En wat ik me steeds afvraag, maar nergens terugvindt:
Zijn jullie niet bang dat de WP in een SWW run de vloerverwarming (of wandverwarming zoals ik hier op de 1e verdieping heb) te heet opstookt ? Dus bij het falen van een 2- of 3-wegklep bedoel ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet van Loon
  • Laatst online: 02-06 12:40
Termaat schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Goedemiddag,

Mijn situatie zou ongeveer gelijk moeten worden aan die van @KarsS , ik wil alleen direct mijn CV uit het systeem halen. Over deze configuratie:
Klopt het dat de 2-weg klep aangesloten moet worden alsof het een 3-weg klep is, dus op dezelfde outputs van de WP?

En wat ik me steeds afvraag, maar nergens terugvindt:
Zijn jullie niet bang dat de WP in een SWW run de vloerverwarming (of wandverwarming zoals ik hier op de 1e verdieping heb) te heet opstookt ? Dus bij het falen van een 2- of 3-wegklep bedoel ik.
Ja, gewoon aansluiten zoals de 3-wegklep. Let wel op de gebruiksaanwijzingen van je 2 kleppen: je mag ze niet altijd zomaar parallel aansluiten. Ikzelf heb 2 tweewegkleppen i.p.v. 1 driewegklep aangesloten met 2 extra relais.
Het kan natuurlijk erg warm in huis worden als de driewegklep kapotgaat. Snel repareren dus. Je kunt het effect wel minimaliseren met de tijdinstelling van de SWW op de controller. Een krappe SWW opwarmtijd instellen en een lange wachttijd.

PV 17.345Wp, WP LG Therma V HM123MR.U34

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KarsS
Ik heb mijn installatie nu ruim 2 maand draaiende, en inderdaad zonder SWW. Of ik die deze zomer toevoeg of toch even een wintertje afwacht weet ik nog niet. Het is niet meer echt koud geweest sinds begin maart, maar de warmtepomp kon het bij temperaturen rond het vriespunt, inclusief defrost gemakkelijk aan. Wat dat betreft heb er wel vertrouwen in dat de CV ketel eigenlijk weg kan.

Voor wat betreft SWW water wat de vloerverwarming in gaat als de klep kapot is, ja daar maak ik me ook wel een beetje zorgen over!

Ik wil eigenlijk een temperatuurbeveiliging daar voor opnemen die de LG afschakelt zodra er water boven de 40 graden de vloer in gaat. Dat kan met een contact op de CN_EXT input heb ik begrepen:
https://gathering.tweaker...message/75061506#75061506

Een input waarmee je alleen de SWW functie zou kunnen disablen was nog mooier maar ik heb geen idee of die er is.

[Voor 6% gewijzigd door KarsS op 12-05-2023 19:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-06 23:32
Termaat schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Daarvoor bestaat een vloerverwarming aanlegthermostaat, een maximaal thermostaat, die je met een veer aan de aanvoer klemt, en die de WP of pomp kan onderbreken, ingeval van temperatuur overschrijding.
Zoals b.v.

https://www.technim.nl/ve...NoLEjnEFR_uBoCzbkQAvD_BwE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvdB_BL1
Wat ik mij afvraag en niet zo snel op het forum kan vinden, drie vragen:

Ik heb in totaal 8 ruimtes/zones met een thermostaat in huis. Overal ligt vloerverwarming. In 4 van de 8 ruimtes/zones met een thermostaat, hoeft er normaal gesproken geen warmte te worden afgegeven (slaapkamers). De thermostaat heb ik daar dan ook op 16 graden staan, de temperatuur in die ruimtes is vrijwel altijd hoger dan 16. Heb ik het goed begrepen dat er dan geen (verwarmd)water door de vloerverwarming stroomt in deze ruimtes aangezien de temperatuur op de thermostaat niet wordt aangetikt?

Wanneer de temperatuur die ik heb ingesteld op de 8 thermostaten, bij allemaal wordt gehaald of er boven zit, slaat de wp dan helemaal af?

Wanneer het buiten warmer wordt dan het hoogste punt van de stooklijn, in mijn geval 18 graden, slaat de wp dan helemaal af?

Alvast dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termaat
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05 20:49
Bedankt voor de reacties. Top!

• SalexSun
PvdB_BL1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:24:

Wanneer de temperatuur die ik heb ingesteld op de 8 thermostaten, bij allemaal wordt gehaald of er boven zit, slaat de wp dan helemaal af?
Ja, mits je je zonesysteem als externe aan/uit thermostaat aansluit
PvdB_BL1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:24:
Wanneer het buiten warmer wordt dan het hoogste punt van de stooklijn, in mijn geval 18 graden, slaat de wp dan helemaal
Ja

• KarsS
Ik heb een paar vraagjes over de stille modus. Hopelijk zijn er hier mensen die daar wat meer over kunnen zeggen _/-\o_

Tot vanochtend heb ik mijn Therma-V (7kW - U44) steeds in de normale modus gebruikt. Nu de buitentemperatuur oploopt en de buren meer buiten zijn wilde ik de stille modus eens proberen. Die test ging geweldig vanmorgen, het geluidsniveau (wat al niet zo hoog is vind ik) reduceerde zodanig dat de buren volgens mij onmogelijk nog kunnen waarnemen of mijn WP nu wel of niet actief is.

Nu draaide de fan in stille modus best wel langzaam vond ik, is dit normaal of gaat de fan wel op-toeren als er meer gevraagd wordt?

Verder las ik hier op het forum dat sommigen een hogere COP meten in stille modus. Ik kan dat zelf nog niet goed vaststellen omdat m'n kWh meter er nog niet tussen zit, maar is dit inderdaad wat je kunt verwachten? Zelf zou ik juist een lagere COP verwachten.

Zijn er verder nog nadelen aan de stille modus die ik maar beter kan weten?

• Jojan265
  • Nu online
KarsS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:33:
Ik heb een paar vraagjes over de stille modus. Hopelijk zijn er hier mensen die daar wat meer over kunnen zeggen _/-\o_

Tot vanochtend heb ik mijn Therma-V (7kW - U44) steeds in de normale modus gebruikt. Nu de buitentemperatuur oploopt en de buren meer buiten zijn wilde ik de stille modus eens proberen. Die test ging geweldig vanmorgen, het geluidsniveau (wat al niet zo hoog is vind ik) reduceerde zodanig dat de buren volgens mij onmogelijk nog kunnen waarnemen of mijn WP nu wel of niet actief is.

Nu draaide de fan in stille modus best wel langzaam vond ik, is dit normaal of gaat de fan wel op-toeren als er meer gevraagd wordt?

Verder las ik hier op het forum dat sommigen een hogere COP meten in stille modus. Ik kan dat zelf nog niet goed vaststellen omdat m'n kWh meter er nog niet tussen zit, maar is dit inderdaad wat je kunt verwachten? Zelf zou ik juist een lagere COP verwachten.

Zijn er verder nog nadelen aan de stille modus die ik maar beter kan weten?
Ik gebruik de de "Stille modus" vanaf +5 °C buiten temperatuur en merk inderdaad een verbetering in geluid en COP. De Fan draait inderdaad erg langzaam bij deze temperaturen, ca. 300 rpm (zie grafiek hieronder).

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:05

sanzut

It's always christmas time

Waarom staat jullie WP nog te werken dan? Hier houdt de zon het huis al twee weken stabiel en comfortabel ?

• KarsS
sanzut schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 02:48:
Waarom staat jullie WP nog te werken dan? Hier houdt de zon het huis al twee weken stabiel en comfortabel ?
Onze WP is er ook grotendeels mee gestopt, ik heb een timer gezet dat hij in ieder geval niet meer voor 9 uur 's ochtends aan mag gaan. Vandaar dat mijn enige kans nog iets van die stille modus mee te krijgen is om op koudere dagen zo tussen 9 en 11 te luisteren. Maar goed hier ging mijn vraag niet over :)

Ik wil de bijzonderheden van de stille modus graag weten voor als er in de toekomst een SWW boiler komt. Ook wil ik deze zomer wat experimenteren met vloerkoeling.
Jojan265 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:17:
[...]

Ik gebruik de de "Stille modus" vanaf +5 °C buiten temperatuur en merk inderdaad een verbetering in geluid en COP. De Fan draait inderdaad erg langzaam bij deze temperaturen, ca. 300 rpm (zie grafiek hieronder).
[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide info! In jou grafiek draait de fan tussen ca. 14:00 en 16:00 op een hoger toerental, is dat dan de normale modus?

De COP gaat inderdaad omhoog op het moment dat de fan snelheid omlaag gaat, interessant...

• Jojan265
  • Nu online
sanzut schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 02:48:
Af en toe gaat de warmtepomp nog even aan. Het is niet veel meer en na dit weekend gaat hij in de zomerstand. Gisteren was het bij ons in het noorden nog redelijk fris: 13 ºC met veel bewolking.

• Jojan265
  • Nu online
KarsS schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:49:

Bedankt voor je uitgebreide info! In jou grafiek draait de fan tussen ca. 14:00 en 16:00 op een hoger toerental, is dat dan de normale modus?
Nee, dat is de opstartpiek. Deze gaat bij mij altijd in "Stille modus", ook na een defrost. Met deze temperaturen gaat de warmtepomp vrij snel na de opstartpiek moduleren en aftoeren (elke 90 sec. een beetje minder vermogen naar de compressor en de Fan gaat daarin mee). Als dan het minimum vermogen bereikt is (ca. 10..13 % compressor), gaat de FAN op 300 rpm en blijft daarop dan draaien. Dan hoor je hem echt niet, ook al sta je ervoor.
De COP gaat inderdaad omhoog op het moment dat de fan snelheid omlaag gaat, interessant...
Je kunt niet stellen, dat doordat de FAN snelheid omhoog gaat, de COP naar beneden gaat. Het is een compleet geheel: Compressor, Fan en waterpomp. Zie hieronder de diverse grafieken van gisteren:

• KarsS
Jojan265 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Nee, dat is de opstartpiek. Deze gaat bij mij altijd in "Stille modus", ook na een defrost. Met deze temperaturen gaat de warmtepomp vrij snel na de opstartpiek moduleren en aftoeren (elke 90 sec. een beetje minder vermogen naar de compressor en de Fan gaat daarin mee). Als dan het minimum vermogen bereikt is (ca. 10..13 % compressor), gaat de FAN op 300 rpm en blijft daarop dan draaien. Dan hoor je hem echt niet, ook al sta je ervoor.

[...]

Je kunt niet stellen, dat doordat de FAN snelheid omhoog gaat, de COP naar beneden gaat. Het is een compleet geheel: Compressor, Fan en waterpomp. Zie hieronder de diverse grafieken van gisteren:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weer bedankt voor al deze info! Wel mooi als je dat allemaal zo in kaart kunt brengen. Zelf gebruik ik (nog) geen HA o.i.d. Zou het wel graag willen maar voorlopig heb ik andere zaken die aandacht vragen. Hopelijk kan ik er komende winter wat mee gaan doen.

Ik begrijp overigens dat je niet kunt concluderen dat een lagere fan speed resulteert in een hogere COP. Was dat maar waar, dan zou ik hem stil zetten >:) . Maar mijn verwachting was dat de stille modus een lagere COP zou opleveren doordat de verdamper minder gekoeld wordt en dus t-lift iets hoger wordt. Naar mijn mening moet dat ook wel zo zijn maar blijkbaar wordt dat ruimschoots gecompenseerd door andere zaken die juist gunstiger worden (tenminste voor buitentemperaturen ruim boven nul) en dat is wel erg nuttig om te weten.

• KarsS
@Jojan265 Nog een vraagje, ik zie dat je elk kwartier de waterpomp even laat draaien als de WP niet actief is. Af-fabriek stond dat bij mij op 3 minuten (3 minuten draaien / 3 minuten stil). Ik heb dat nu op eens per half uur staan en ik heb ook al eens per uur gehad (max.). Ik begrijp het nut van dit pompen eigenlijk niet zo en heb ook geen verandering gemerkt met de verschillende instellingen. Weet jij waar dit goed voor is?

• Jojan265
  • Nu online
KarsS schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:06:
@Jojan265 Nog een vraagje, ik zie dat je elk kwartier de waterpomp even laat draaien als de WP niet actief is. Af-fabriek stond dat bij mij op 3 minuten (3 minuten draaien / 3 minuten stil). Ik heb dat nu op eens per half uur staan en ik heb ook al eens per uur gehad (max.). Ik begrijp het nut van dit pompen eigenlijk niet zo en heb ook geen verandering gemerkt met de verschillende instellingen. Weet jij waar dit goed voor is?
Het starten van de warmtepomp is afhankelijk van de gemeten temperatuur van het water. Om een goede representatieve waarde te krijgen moet de waterpomp draaien en is dus een voorwaarde bij het starten (moet minimaal ca. 1 min. aan zijn). Bij mij draait hij daarom elke 15 min voor 1 min lang.

Inmiddels nu de warmtepomp op de zomerstand gezet en nu dus maar 1 keer per dag meer de waterpomp even aan om te voorkomen dat deze vast gaat zitten.

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 20:51
Jojan265 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Het starten van de warmtepomp is afhankelijk van de gemeten temperatuur van het water. Om een goede representatieve waarde te krijgen moet de waterpomp draaien en is dus een voorwaarde bij het starten (moet minimaal ca. 1 min. aan zijn). Bij mij draait hij daarom elke 15 min voor 1 min lang.

Inmiddels nu de warmtepomp op de zomerstand gezet en nu dus maar 1 keer per dag meer de waterpomp even aan om te voorkomen dat deze vast gaat zitten.
Ik zit te zoeken maar hoe zet je de WP in zomerstand?

• Jojan265
  • Nu online
legalr schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:09:
[...]

Ik zit te zoeken maar hoe zet je de WP in zomerstand?
Gewoon uitzetten met de aan/uit knop op de controller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KarsS
Jojan265 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:15:
[...]

Dat gaat niet goed als je er ook SWW mee maakt neem ik aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
KarsS schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:25:
[...]
Dat gaat niet goed als je er ook SWW mee maakt neem ik aan?
Ik weet het niet zeker (gebruik nog geen SWW via LG), maar ik dacht dat SWW dan gewoon doorgaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:15:
[...]

8)7 ik heb een externe thermostaat die zet de aan/uit knop op rmc helemaal uit bij dit weer(zomer stand) kan dit kwaad??... de circulatiepomp schakeling werkt dan ook niet meer(15min uit 1min in) bijkomend als buitentemp daalt naar +-4gr(is nu niet aan orde) komt op scherm rmc melding antivries omdat de interval pompschakeling niet werkt omdat aan/uit ..uit is op rmc.....kan ik misschien beter in de zomer handmatig de wp af en toe aanzetten om vast zitten van de cirkulatiepomp te voorkomen!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:09
Vraagje voor de gebruikers die hun warmtepomp op 2 bigfoots van 1meter hebben geplaatst.
Bij elke bigfoot zitten 2 bouten nu heb je er 6 nodig om hem vast te maken. Waar koop je los 2 boutjes die je in de rail van de bigfoot kan schuiven?

Net als deze foto uit de OP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kazemo
jvanderkroon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:50:
Vraagje voor de gebruikers die hun warmtepomp op 2 bigfoots van 1meter hebben geplaatst.
Bij elke bigfoot zitten 2 bouten nu heb je er 6 nodig om hem vast te maken. Waar koop je los 2 boutjes die je in de rail van de bigfoot kan schuiven?

[Afbeelding]
:) je kan proberen bij aircoplaza in zwolle of zelf iets maken inschuifstripje met m10 schroefdraad en draadeind

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 06:54
jvanderkroon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:50:

[Afbeelding]
Gewoon bij je plaatselijke bouwmarkt :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 06:54
kazemo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:40:
[...]

8)7 ik heb een externe thermostaat die zet de aan/uit knop op rmc helemaal uit bij dit weer(zomer stand) kan dit kwaad??... de circulatiepomp schakeling werkt dan ook niet meer(15min uit 1min in) bijkomend als buitentemp daalt naar +-4gr(is nu niet aan orde) komt op scherm rmc melding antivries omdat de interval pompschakeling niet werkt omdat aan/uit ..uit is op rmc.....kan ik misschien beter in de zomer handmatig de wp af en toe aanzetten om vast zitten van de cirkulatiepomp te voorkomen!!!!
Iedere ongeveer 20 uur draait de pomp even tegen vastzitten, vorstbescherming treed ook vanzelf in werking als het te koud wordt. De WP mag "uit" staan maar uiteraard niet stroomloos.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:09
@Casper de Boer heb je een naam van het onderdeel of een linkje naar Gamma / Hornbach?
Een boutje M10 x 30 mm hebben ze wel maar het metalen stukje dat in de rail schuift? Al zou je wel iets met een ring en moer kunnen doen denk ik.

Zie nu wel bij Benem dat ze ze los verkopen maar €10 verzendkosten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SalexSun
Casper de Boer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Iedere ongeveer 20 uur draait de pomp even tegen vastzitten, vorstbescherming treed ook vanzelf in werking als het te koud wordt. De WP mag "uit" staan maar uiteraard niet stroomloos.
In het installateursmenu zit die instelling uit mn hoofd onder: pump settings > forced operation

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-06 12:17
*knip* V&A is er voor een reden

[Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2023 18:12]

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee