Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste
Acties:

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-05 10:58
Beste allemaal,

Binnenkort ga ik mijn warmtepompinstallatie installeren met iemand (vriend) met redelijke kennis van zaken. Ik wil echter zelf ook begrijpen hoe dit werkt en meedenken over de (juiste) keuzes. Belangrijkste kenmerken:
• LG warmtepomp Therma V HM091MR.U44 (9 kW)
• Nibe Buffervat DD-ST 9010 W/FC 120L
• Circulatiepomp GRUNDFOS ALPHA 2 - 25-60 130
• Vloerverwarming (moet nog een pomploze verdeler op komen) en radiatoren (die echter nauwelijks gebruikt worden; we hebben in deze ruimtes ook nog een airco)
• Honeywell Evohome (met thermostatische afsluiters op alle radiatoren (nauwelijks gebruikt) en zoneklep vóór de vloerverwarminsgverdeler, aangestuurd door een Honeywell BDR91). Deze is nu reeds aanwezig in het bestaande CV circuit, verwarmd middels CV ketel.
• Bypass vlak vóór de vloerverwarmingsverdeler. Deze is nu reeds aanwezig in het bestaande CV circuit, verwarmd middels CV ketel.

Ik wil onder andere graag weten, hoe ik mijn buffervat het beste kan aansluiten. Na contact met LG, gaven zij aan (hetgeen ook in de installatiehandleiding staat), dit te doen op de volgende manier:

Echter mijn voorkeur heeft het om het op de volgende wijze te doen:

• Kan dit met mijn LG Therma-V? Ik begrijp van LG dat er in de aanvoer en retour van de warmtepomp temperatuursensoren zitten en dat een extra temperatuursensor in het buffervat niet nodig is. Is dit ook jullie ervaring?
• Het Honeywell Evohome systeem stuurt dan de verbruikers open (op het gewenste moment), waardoor de circulatiepomp weer gaat draaien en op het moment dat de temperatuur (delta T) van de warmtepomp te veel daalt, zal deze het buffervat en evt. de afnemers van warm water voorzien. Klopt deze zienswijze, of zie ik iets over het hoofd?
• Wel/geen bypass toepassen? Deze zit in het huidige systeem (nu nog met CV ketel) ingebouwd. Het buffer kun je mijns inziens al als een bypass voor de warmtepomp beschouwen. En daarnaast kan het wellicht zijn dat door de aanwezigheid van een bypass, de circulatiepomp onnodig blijft draaien, ook al is er geen warmtevraag.

Heeft iemand ervaring met de laatste methode om het buffervat te plaatsen bij een LG Therma V? En hebben jullie eventueel voorbeelden hoe dat er in de praktijk uitziet of andere tips?

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:55
BernieW schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:33:
[...]

Is hier wel eens eerder langsgekomen dat je de modbus niet te vaak moet pollen. De hardreset met spanning eraf zou het moeten oplossen.
Vreemd, door in het script van @Devil en op de RMC het modbus-address aan te passen naar 0F werkt het weer..... 8)7

LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 19:57
SCG schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:04:
Beste allemaal,

Binnenkort ga ik mijn warmtepompinstallatie installeren met iemand (vriend) met redelijke kennis van zaken. Ik wil echter zelf ook begrijpen hoe dit werkt en meedenken over de (juiste) keuzes. Belangrijkste kenmerken:
• Vloerverwarming (moet nog een pomploze verdeler op komen) en radiatoren (die echter nauwelijks gebruikt worden; we hebben in deze ruimtes ook nog een airco)
• Honeywell Evohome (met thermostatische afsluiters op alle radiatoren (nauwelijks gebruikt) en zoneklep vóór de vloerverwarminsgverdeler, aangestuurd door een Honeywell BDR91). Deze is nu reeds aanwezig in het bestaande CV circuit, verwarmd middels CV ketel.
• Bypass vlak vóór de vloerverwarmingsverdeler. Deze is nu reeds aanwezig in het bestaande CV circuit, verwarmd middels CV ketel.

Ik wil onder andere graag weten, hoe ik mijn buffervat het beste kan aansluiten. Na contact met LG, gaven zij aan (hetgeen ook in de installatiehandleiding staat), dit te doen op de volgende manier:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
• Kan dit met mijn LG Therma-V? Ik begrijp van LG dat er in de aanvoer en retour van de warmtepomp temperatuursensoren zitten en dat een extra temperatuursensor in het buffervat niet nodig is. Is dit ook jullie ervaring?
• Het Honeywell Evohome systeem stuurt dan de verbruikers open (op het gewenste moment), waardoor de circulatiepomp weer gaat draaien en op het moment dat de temperatuur (delta T) van de warmtepomp te veel daalt, zal deze het buffervat en evt. de afnemers van warm water voorzien. Klopt deze zienswijze, of zie ik iets over het hoofd?
• Wel/geen bypass toepassen? Deze zit in het huidige systeem (nu nog met CV ketel) ingebouwd. Het buffer kun je mijns inziens al als een bypass voor de warmtepomp beschouwen. En daarnaast kan het wellicht zijn dat door de aanwezigheid van een bypass, de circulatiepomp onnodig blijft draaien, ook al is er geen warmtevraag.

Heeft iemand ervaring met de laatste methode om het buffervat te plaatsen bij een LG Therma V? En hebben jullie eventueel voorbeelden hoe dat er in de praktijk uitziet of andere tips?

Alvast hartelijk dank!
Dit kan zeker. Hier zelfde systeem met een 16kW. Let wel dat je een serieuze circulatiepomp er tussen zet om genoeg water te kunnen verplaatsen als de vraag hoog is. (Dus vergelijkbaar met die van de WP zelf). Als deze te weinig water verplaatst moet je de WP temperatuur verhogen waardoor je COP weer lager is.
Met een CV ketel is dat niet zo nodig in verband met de reeds hoge aanvoertemperatuur.
Ik heb er een grundfos alpha 2 tussen zitten, als de vraag laag (kleppen die sluiten) is gaat deze ook minder hard werken en bespaart dan dus energie.

Werkt hier feilloos.

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 18:25
Kan iemand mij adviseren over de diameter van de leiding tussen mijn warmtepomp 5KW en vv-verdeler (53 m2)?

Dit is het enige wat aan de warmtepomp zal worden aangesloten, dus direct van wp naar verdeler. De te overbruggen afstand is ongeveer 25 meter.

De ene calculator geeft 26mm meerlagenbuis, de andere 40 8)7

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:31
Noeleke schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:39:
Kan iemand mij adviseren over de diameter van de leiding tussen mijn warmtepomp 5KW en vv-verdeler (53 m2)?

Dit is het enige wat aan de warmtepomp zal worden aangesloten, dus direct van wp naar verdeler. De te overbruggen afstand is ongeveer 25 meter.

De ene calculator geeft 26mm meerlagenbuis, de andere 40 8)7
Volgens warmtepompweetjes, kom je uit op 23 mm binnendiameter met meerlagenbuis (5 kW, ΔT 3 ºC). De beschikbare maat is dan 32 mm meerlagen (26 mm binnendiameter). Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de lengte van de leiding. Ik heb mijn 7 kW ook met 32 mm meerlagenbuis en dit werkt helemaal goed.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• Noeleke
Jojan265 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:54:
[...]

Volgens warmtepompweetjes, kom je uit op 23 mm binnendiameter met meerlagenbuis (5 kW, ΔT 3 ºC). De beschikbare maat is dan 32 mm meerlagen (26 mm binnendiameter). Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de lengte van de leiding. Ik heb mijn 7 kW ook met 32 mm meerlagenbuis en dit werkt helemaal goed.
Wat heeft die delta T precies voor invloed op het systeem? Bij ΔT 5 ºC kan ik namelijk voor 26mm gaan, en bij ΔT 6 ºC zelfs voor 20mm als ik het goed lees. Scheelt toch weer in de kosten, moet al 2x25 meter leggen :'(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
Noeleke schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:09:
[...]

Wat heeft die delta T precies voor invloed op het systeem? Bij ΔT 5 ºC kan ik namelijk voor 26mm gaan, en bij ΔT 6 ºC zelfs voor 20mm als ik het goed lees. Scheelt toch weer in de kosten, moet al 2x25 meter leggen :'(
Je kunt niet altijd voor ΔT 5 ºC gaan. Bij mij draai ik de meeste tijd op ΔT 3 ºC, dat is het meest efficiënt bij ons systeem, vandaar dat ik daar mee gerekend heb.

Je kunt ook beter aan de veilige kant gaan zitten. De meerkosten voor 32 mm t.o.v. 26 mm zijn € 1,20/m. De koppelingen zijn natuurlijk ook iets duurder, maar volgens mij valt dat in het grote geheel nogal reuze mee. Als later blijkt dat je toch te zuinig bent geweest en daardoor een lager rendement draait, heb je veel hogere kosten. Zeker als je later alles nog moet ombouwen. Dus waarom risico nemen.

• SCG
sparkly schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:45:
[...]

Dit kan zeker. Hier zelfde systeem met een 16kW. Let wel dat je een serieuze circulatiepomp er tussen zet om genoeg water te kunnen verplaatsen als de vraag hoog is. (Dus vergelijkbaar met die van de WP zelf). Als deze te weinig water verplaatst moet je de WP temperatuur verhogen waardoor je COP weer lager is.
Met een CV ketel is dat niet zo nodig in verband met de reeds hoge aanvoertemperatuur.
Ik heb er een grundfos alpha 2 tussen zitten, als de vraag laag (kleppen die sluiten) is gaat deze ook minder hard werken en bespaart dan dus energie.

Werkt hier feilloos.

[Afbeelding]
Hi Sparkly,

Dank voor je reactie. :) Jij hebt er een enorm complex van systeem van gemaakt, zeg! (y)

Jij hebt daadwerkelijk het buffervat geplaatst, zoals in figuur D!? En heb jij nog een aanvullende bypass in het systeem zitten of neemt het buffervat deze “rol” over? Wordt bij jou de temperatuur nog ergens anders gemeten, dan bij de reeds in de WP aanwezige temperatuur sensoren?

BVD.

Gr. Sander

• tebogo
Is dit een "live" plaatje? Waarin heb je dat gemaakt?

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-06 21:37
Beste allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast hartelijk dank!
Als je altijd een flow in je afgifte circuit hebt, heb je geen bypass meer nodig. Noem het even zo voorzichtig omdat je ook evohome hebt.

En over evohome gesproken, hoe wil je het thermostaat signaal naar je WP regelen? Een WP met een zonesysteem is niet altijd een gelukkig huwelijk. Kijk ook es in het algemene forum naar ervaringen met evohome. Een zonesysteem als begrenzer is al weer een wat ander verhaal.

Voor een parallel buffervat is optie D de beste optie. Als je nog meer warmtebronnen hebt zul je toch een meer mengende variant zoals in optie C of het schema van @sparkly nodig hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SCG
BernieW schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:07:
[...]

Als je altijd een flow in je afgifte circuit hebt, heb je geen bypass meer nodig. Noem het even zo voorzichtig omdat je ook evohome hebt.

En over evohome gesproken, hoe wil je het thermostaat signaal naar je WP regelen? Een WP met een zonesysteem is niet altijd een gelukkig huwelijk. Kijk ook es in het algemene forum naar ervaringen met evohome. Een zonesysteem als begrenzer is al weer een wat ander verhaal.

Voor een parallel buffervat is optie D de beste optie. Als je nog meer warmtebronnen hebt zul je toch een meer mengende variant zoals in optie C of het schema van @sparkly nodig hebben.
Hi BernieW.

Even een check of we elkaar goed begrijpen: Als er geen bypass is zou ik (aangezien het EvoHome systeem alle zones kan dichtgooien) geen flow kunnen hebben; Wel is er dan nog een flow mogelijk over het buffervat. Dan is er geen bypass meer nodig, toch?

De Grundfosspomp is een slimme pomp, hebben ze mij vertelt en zodra er zones opengaan (als er dus een warmtebehoefte is), zal er weer flow zijn naar de afnemers. Op een gegeven moment ontstaat er dan een "te grote" delta T in de warmtepomp, waardoor deze aanslaat. Dat hebben ze mij bij LG verteld. Daarmee heb je naar mijn mening (en met de informatie die ik gekregen heb) geen signaal naar de WP meer nodig. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb slechts één warmtebron, en wil dan ook voor optie D gaan. Bedankt voor de bevestiging!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sparkly
SCG schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:36:
[...]

Hi Sparkly,

Dank voor je reactie. :) Jij hebt er een enorm complex van systeem van gemaakt, zeg! (y)

Jij hebt daadwerkelijk het buffervat geplaatst, zoals in figuur D!? En heb jij nog een aanvullende bypass in het systeem zitten of neemt het buffervat deze “rol” over? Wordt bij jou de temperatuur nog ergens anders gemeten, dan bij de reeds in de WP aanwezige temperatuur sensoren?

BVD.

Gr. Sander
Ach dit is het resultaat van iedere keer een stukje uitbreiding. Complexiteit valt mee, probeer het zo simpel mogelijk te houden.

Ja zoals figuur D aangesloten inderdaad.
Geen aanvullende bypass. Er staat 1 radiator altijd een klein stukje open om altijd doorstroming te houden voor de systeempomp (die dus daadwerkelijk je afgifte voedt).
De Het circuit van de warmtepomp heeft geen bypass nodig, deze kan inderdaad altijd circuleren over de buffer.
Geen aanvullende temperatuursensoren nodig voor de warmtepomp nodig. Wel genoeg sensoren geplaatst die ik uitlees in Home Assistant zoals je ziet :+ Maar dat is meer hobbymatig dan noodzaak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sparkly
tebogo schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:51:
[...]

Is dit een "live" plaatje? Waarin heb je dat gemaakt?
Live ja, in werkelijkheid draaien de fans en pompen ook nog :+
Home Assistant.
Je maakt een jpeg, gebruik die in "picture-elements" en zet daar state-labels in.
Echt niet ingewikkeld, wel heel leuk.

• Noeleke
Jojan265 schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:44:
[...]

Je kunt niet altijd voor ΔT 5 ºC gaan. Bij mij draai ik de meeste tijd op ΔT 3 ºC, dat is het meest efficiënt bij ons systeem, vandaar dat ik daar mee gerekend heb.

Je kunt ook beter aan de veilige kant gaan zitten. De meerkosten voor 32 mm t.o.v. 26 mm zijn € 1,20/m. De koppelingen zijn natuurlijk ook iets duurder, maar volgens mij valt dat in het grote geheel nogal reuze mee. Als later blijkt dat je toch te zuinig bent geweest en daardoor een lager rendement draait, heb je veel hogere kosten. Zeker als je later alles nog moet ombouwen. Dus waarom risico nemen.
Helder, misschien dat ik dan toch maar voor 32mm moet gaan. Waar haalt een Tweaker dit soort materialen? Ik zie dat het aardig in prijs verschilt namelijk, tot wel een paar honderd euro.

Zijn er ook 32mm knelfittingen te krijgen? Ik kan deze nergens vinden, alles is pers. Maar dan moet ik weer ergens een perstang vandaan halen |:(

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:09
@Noeleke knel gebruik je op koper of staal en dan is 28mm goed want dan heb je ±26mm binnenmaat.

Goedkopere knel koppelingen hebben ze wel bij https://www.heima24.de/ro...ngs/klemmverschraubungen/ en soms is Hornbach ook nog wel aardig geprijsd.

De stalen buis zou ik gewoon bij lokale bouwmarkt of warmteservice halen. Zeker als je een buis van 6 meter pakt.

• Noeleke
jvanderkroon schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:15:
@Noeleke knel gebruik je op koper of staal en dan is 28mm goed want dan heb je ±26mm binnenmaat.

Goedkopere knel koppelingen hebben ze wel bij https://www.heima24.de/ro...ngs/klemmverschraubungen/ en soms is Hornbach ook nog wel aardig geprijsd.

De stalen buis zou ik gewoon bij lokale bouwmarkt of warmteservice halen. Zeker als je een buis van 6 meter pakt.
Ik was eigenlijk van plan meerlagenbuis te gebruiken, en dan vanuit de verdeler binnen in één keer door naar de warmtepomp (+/- 27 meter). Of is dat niet aan te raden?

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:54
Noeleke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:05:
[...]

Helder, misschien dat ik dan toch maar voor 32mm moet gaan. Waar haalt een Tweaker dit soort materialen? Ik zie dat het aardig in prijs verschilt namelijk, tot wel een paar honderd euro.

Zijn er ook 32mm knelfittingen te krijgen? Ik kan deze nergens vinden, alles is pers. Maar dan moet ik weer ergens een perstang vandaan halen |:(
Ik ben zelf voor Begetube gegaan met klem koppelingen, besteld bij solyd in België.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BernieW
SCG schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:48:
[...]

Hi BernieW.

Even een check of we elkaar goed begrijpen: Als er geen bypass is zou ik (aangezien het EvoHome systeem alle zones kan dichtgooien) geen flow kunnen hebben; Wel is er dan nog een flow mogelijk over het buffervat. Dan is er geen bypass meer nodig, toch?

De Grundfosspomp is een slimme pomp, hebben ze mij vertelt en zodra er zones opengaan (als er dus een warmtebehoefte is), zal er weer flow zijn naar de afnemers. Op een gegeven moment ontstaat er dan een "te grote" delta T in de warmtepomp, waardoor deze aanslaat. Dat hebben ze mij bij LG verteld. Daarmee heb je naar mijn mening (en met de informatie die ik gekregen heb) geen signaal naar de WP meer nodig. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb slechts één warmtebron, en wil dan ook voor optie D gaan. Bedankt voor de bevestiging!
De warmtepomp kan altijd over je buffervat circuleren. Het gaat juist om je afgiftecircuit, verifieer goed of je secundaire pomp het aan kan dat zeer regelmatig het hele circuit geblokkeerd.

Zoals je aangeeft kan het werken, je regelt de warmtepomp dan alleen op water. Maar ik vraag me af hoe efficient dit is, je zult er zeker niet de hoogste COP waardes mee halen.

Aanvulling:
Als de WP alleen regelt op water loop je een veel groter riscio op pendel gedrag. Als er bv maar 1 radiator open staat en de Tr naar de WP komt beneden de hysterese dan schakelt de WP aan. Hij zal dan slechts een paar minuten aanstaan omdat die paar graden opwarmen van het vat zo gedaan is. Gevolg, hij schiet door de bovengrens van de hysterese en schakelt direct weer af. Het zal dus lastiger worden om die mooie lange runs met een hogere COP te krijgen.

Heb je het met LG ook over gehad om een dergelijke opzet met een zonesysteem toe te passen?

In het algemeen, pendelen is wel een dingetje met LG omdat ie altijd op maximaal vermogen begint. Voldoende afgifte en/of de oplossingen via Home Assistant en een ESP helpen enorm om dit te voorkomen.

[Voor 23% gewijzigd door BernieW op 11-04-2023 10:15]

• Kip_666
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Ik heb de 32mm meerlagenbuizen van Heima24 gebruikt. Met de handmatige perstang van Pipetec zijn de 32mm perskoppelingen niet al te moeilijk om te bevestigen. Zolang er voldoende ruimte is om de tangen open te maken. De persbek kan draaien waardoor je met de handvaten van de tang niet parallel op de koppeling hoeft te persen. De tang lijkt niet meer te koop via de site van Heima24.

Als leek waren de koppelingen ook direct waterdicht. Bij de knel en schroefkoppelingen was dit direct het geval. Het huren van een elektrische tang is een goed alternatief als je alles goed voorbereid. De handmatig tang is vrij lomp en groot. Na het persen van een 16mm koppeling liet ik de tang half vallen en de koppeling trok ik eraf. Dan kan je de koppeling meteen weg gooien. Voordeel is dat de Heima24 koppelingen van het type TH zijn. Als je opeens snel een koppelingen nodig hebt zijn in Nederland de Henco varianten compatible. Echter, de 32mm varianten zijn vaak niet direct af te halen bij de meeste Nederlandse winkels.

De 32mm meerlagenbuizen zijn wel erg moeilijk te buigen. Hiervoor is relatief veel kracht voor nodig. Met een veer was het geen pretje. Zonder veer heb je snel een knik in de buis. Een pijpbuiger of meer persfittingen in de vorm van een bocht was misschien beter geweest.

Mijn setup:
Warmtepomp > Flexleidingen > 8 meter Terrendis grondleiding > 32mm meerlagenbuis > vloerverwarming verdeler.

[Voor 3% gewijzigd door Kip_666 op 11-04-2023 10:07]

Pardon my dutch

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-06 20:42
[...]

:) knelfittingen 32mm op ebay DE.....der slaugfritze ......knelfittingen,persfittingen,flex slang rvs etc. daar heb ik ook een aantal keren gekocht.....stuk goedkoper als in nl.....buis in nl geisoleerd 32mm geisoleerd in nl heb ik gepost een tijdje ge leden 25m +- 140 euro of bii alupex BE kan of......ook.https://vandevos.nl/......32mm geisoleerd rood of blauw kost daar 125euro per 25mhttps://vandevos.nl/product/alupex-meerlagenbuis-met-isolatie/https://vandevos.nl/wp-content/uploads/2023/02/Alupex-ISO-4-300x400.jpg

[Voor 10% gewijzigd door kazemo op 12-04-2023 10:19]

• tebogo
[...]

Ik heb er enkele zelf gebruikt, hier te koop:

https://www.fitting-shop....bonfix?q=Diameter+1-32+mm

Ervaring met WarmteService: persfittingen bij hen kopen, dan kun je een perstang lenen.

[Voor 7% gewijzigd door tebogo op 11-04-2023 17:03]

• Fraigie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-05 11:00
Kenwood960 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Het contact schakelt gewoon rechtstreeks één fase van mijn circulatiepomp.....
Ik heb begrepen dat het genoemde contact voor de externe pomp een potentiaal vrij contact is en er dus geen 230volt vanuit de WP gestuurd wordt of is daar wel een contact die als de thermostaat vragend staat ook een 230volt geeft die de externe pomp schakelt?

• Fraigie
Danku! Dan een andere vraag. Ik heb een Grundfos alpha 2 pomp. Daar kan je instellingen in zetten maar wat gebeurd er als de spanning afgeschakeld wordt door het contact in wp of deze magneetschakelaar? Ben je dan alle instellingen kwijt?

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:25
Fraigie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:23:

Danku! Dan een andere vraag. Ik heb een Grundfos alpha 2 pomp. Daar kan je instellingen in zetten maar wat gebeurd er als de spanning afgeschakeld wordt door het contact in wp of deze magneetschakelaar? Ben je dan alle instellingen kwijt?
Heb je al eens getest wat er gebeurd als je de stekker uit het stopcontact haalt ?

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:17
#Een beetje offtopic:

Ik ben me aan het oriënteren voor en buffervat.
voor zover ik kan zien zijn er 3 varianten qua vat materiaal:
ruw staal, geëmailleerd staal en rvs.
ik wil een vat zonder spiraal die alleen dienst doet als buffer tussen warmtepomp en cv-circuit.

wat zijn de voor en na delen van de 3 opties?
Heb je in alle gevallen bij en geëmailleerd vat een opofferanode nodig (ik sla alleen water op, ik verwarm het niet in het vat).
RVS heeft denk ik alleen maar voordelen, behalve dan de prijs.
ik neig (nijg :o ) nu naar ruw staal, maar mis kennis om dit juist te beoordelen.

LG-HM051MR-U44

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 22:25
voorzover ik weet is RVS of opofferanode alleen nodig in het geval het een verswatervat of open vat is. In die systemen kan zuurstof in het water komen en dat is nodig voor corrosie. Bij een gesloten CV-watersysteem, in feite zuurstofloos, zal ruw staal niet weg corroderen. Zo ook niet een gewone radiator, die is ook gemaakt van ruw staal. Ik neig dus met je mee. :)

[Voor 36% gewijzigd door gerlag op 13-04-2023 10:16]

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 21:47
Weet iemand of het op een of andere manier mogelijk is, om naast de rmc als ruimtethermostaat een tweede ruimtethermostaat toe te passen? Dus de warmtepomp gaat in bedrijf wanneer één van de twee ruimtethermostaten (of beide) warmtevraag heeft.

Dit mag wat mij betreft door het tweede circuit in te schakelen, maar een on/off thermostaat is ook geen probleem. In de handleiding zie ik wel referenties naar ‘kamerluchtemperatuur cicruit2’, maar ik zie nergens waar een eventuele lucht-temperatuursensor kan worden aangesloten.

Momenteel heb ik dit opgelost door twee on/off thermostaten toe te passen en enkel op water te regelen, maar ik heb voorkeur om de rmc als thermostaat te gaan gebruiken

• AppieK
  • Laatst online: 09:25
SalexSun schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:44:
Weet iemand of het op een of andere manier mogelijk is, om naast de rmc als ruimtethermostaat een tweede ruimtethermostaat toe te passen? Dus de warmtepomp gaat in bedrijf wanneer één van de twee ruimtethermostaten (of beide) warmtevraag heeft.

Dit mag wat mij betreft door het tweede circuit in te schakelen, maar een on/off thermostaat is ook geen probleem. In de handleiding zie ik wel referenties naar ‘kamerluchtemperatuur cicruit2’, maar ik zie nergens waar een eventuele lucht-temperatuursensor kan worden aangesloten.

Momenteel heb ik dit opgelost door twee on/off thermostaten toe te passen en enkel op water te regelen, maar ik heb voorkeur om de rmc als thermostaat te gaan gebruiken
Volgens mij heeft @paQ een vergelijkbaar systeem in werking.

LG Therma V HM091MR.U44

Ik heb idd twee nests in master/master opstelling.
De nests zorgen voor het feit of er überhaupt vraag is; de LG controller bepaalt onder welke condities die vraag gehonoreerd wordt. Dat gebeurt dus door lucht/water hysterese instellingen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SalexSun
paQ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:53:
Ik heb idd twee nests in master/master opstelling.
De nests zorgen voor het feit of er überhaupt vraag is; de LG controller bepaalt onder welke condities die vraag gehonoreerd wordt. Dat gebeurt dus door lucht/water hysterese instellingen.
Dus een van de nests hangt naast de rmc(?) Hoe schakel je dan de warmtepomp in met de tweede nest wanneer de doel-luchttemperatuur van de rmc is bereikt? Of heb je de lucht hysterese zodanig hoog gezet dat dit nooit voorkomt?

[Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 13-04-2023 12:57]

• Edwinvndk
  • Laatst online: 08-06 18:13
Kan iemand vertellen hoe de koel modus werkt? Ik heb alles ingesteld, maar ben benieuwd waneer deze ingeschakeld of uitgeschakeld wordt. Volgensmij heb ik hem in de stooklijn bij 24graden buiten op koelen staan. Betekent dit dat de warmtepomp direct gaat koelen als het buiten 24 graden wordt?
SalexSun schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:56:
[...]

Dus een van de nests hangt naast de rmc(?) Hoe schakel je dan de warmtepomp in met de tweede nest wanneer de doel-luchttemperatuur van de rmc is bereikt? Of heb je de lucht hysterese zodanig hoog gezet dat dit nooit voorkomt?
Als je een externe thermostaat aansluit prevaleert die automatisch boven de RMC.
De aan/uit knop op de controller functioneert dan ook niet meer. Hij licht wel op als er vraag komt vanuit een externe thermostaat.

• SalexSun
paQ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:02:
[...]

Als je een externe thermostaat aansluit prevaleert die automatisch boven de RMC.
De aan/uit knop op de controller functioneert dan ook niet meer. Hij licht wel op als er vraag komt vanuit een externe thermostaat.
Begrijp ik het goed dat zolang de externe thermostaat warmte vraagt, de warmtepomp niet wordt uitgeschakeld op lucht wanneer de rmc op lucht+water staat? Dan zal de rmc toch zeker de watertemperatuur wel verlagen zodra de doel-luchtemperatuur al (ruimschoots) is overschreden
SalexSun schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:30:
[...]

Begrijp ik het goed dat zolang de externe thermostaat warmte vraagt, de warmtepomp niet wordt uitgeschakeld op lucht wanneer de rmc op lucht+water staat? Dan zal de rmc toch zeker de watertemperatuur wel verlagen zodra de doel-luchtemperatuur al (ruimschoots) is overschreden
Dat zou je moeten proberen.
Ik gebruik lucht alleen als inschakeldrempel.

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:30:
[...]

8)7 als de doel lucht temp(kamer temp) is bereikt schakelt de externe thermostaat de wp uit(of in) veel nauwkeuriger als de rmc(verschil is daar altijd min 2gr) alle andere functies van de rmc worden behouden zoals ik zie....als je het wissel contact van externe thermostaat aansluit 3draads werkt de koelfunctie ook mits je de betreffend dipschakelaar op printplaat(koelfunctie) inschakeld.....dan blijft het aan/uit lampje ook constant branden......waarom weet ik ook niet(dit zal wel aan de software liggen).... ik heb de temp op de rmc hoger gezet bijv 22gr.....de externe thermostaat op 20.5 daar schakeld wp op uit

[Voor 5% gewijzigd door kazemo op 13-04-2023 18:29]

• SalexSun
paQ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:33:
[...]

Dat zou je moeten proberen.
Ik gebruik lucht alleen als inschakeldrempel.
Oke ik ga er wat mee experimenteren, bedankt voor de info!

• Jojan265
kazemo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:22:
[...]

8)7 als de doel lucht temp(kamer temp) is bereikt schakelt de externe thermostaat de wp uit(of in) veel nauwkeuriger als de rmc(verschil is daar altijd min 2gr)
Het voordeel van de rmc is daarentegen, dat hij bij een ruimte temperatuur hoger dan de gewenste waarde, de gewenste watertemperatuur terug kan regelen, totdat de gewenste ruimte temperatuur is bereikt. Dit werkt best goed, als je de stooklijn iets te laag instelt. Stel je de stooklijn precies op de gewenste ruimtetemperatuur is, dan kan de rmc niet meer lager regelen, indien externe oorzaken zorgen voor teveel opwarming (personen, zon, koken, etc.).

Vooral bij de wat lagere temperaturen heb ik liever de rmc. De warmtepomp blijft dan continue in bedrijf en schakelt niet steeds aan/uit, zoals bij een externe thermostaat. Bij de huidige temperaturen, zorg ik ervoor dat hij alleen op bepaalde tijden een aantal uren in bedrijf is (via Home assistant). Dit geeft de hoogste COP en een hoge WAF. :*)

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:52:
[...]

Het voordeel van de rmc is daarentegen, dat hij bij een ruimte temperatuur hoger dan de gewenste waarde, de gewenste watertemperatuur terug kan regelen, totdat de gewenste ruimte temperatuur is bereikt. Dit werkt best goed, als je de stooklijn iets te laag instelt. Stel je de stooklijn precies op de gewenste ruimtetemperatuur is, dan kan de rmc niet meer lager regelen, indien externe oorzaken zorgen voor teveel opwarming (personen, zon, koken, etc.).

Vooral bij de wat lagere temperaturen heb ik liever de rmc. De warmtepomp blijft dan continue in bedrijf en schakelt niet steeds aan/uit, zoals bij een externe thermostaat. Bij de huidige temperaturen, zorg ik ervoor dat hij alleen op bepaalde tijden een aantal uren in bedrijf is (via Home assistant). Dit geeft de hoogste COP en een hoge WAF. :*)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:) ja ik begrijp het je werkt met lagere temperatuur alleen vloerverwarming ,ik heb hoofdzakelijk radiatoren(hogere temp.) anders krijg ik het niet warm.....waar heb je de hysterise op staan?standaard is 0,5/1.5 gr....bij mij staat hij op1/1gr (ik bedoel luchttemp).....raar vind ik wel bij externe thermostaat de uit/aan knop(lampje) ook uit gaat bij uitschakelen.....als ik koelfunctie gebruik is dat niet...dan staat hij zeg maar standby voor te koelen(blauw icoon) die heb ik hoog gezet op 26 gr....word het warmer binnen gaat hij koelen als het goed is heb ik nog niet goed kunnen testen!!

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:48:
[...]

:) ja ik begrijp het je werkt met lagere temperatuur alleen vloerverwarming ,ik heb hoofdzakelijk radiatoren(hogere temp.) anders krijg ik het niet warm.....waar heb je de hysterise op staan?standaard is 0,5/1.5 gr....bij mij staat hij op1/1gr (ik bedoel luchttemp)
Bij mij staat hij -0,5/1.5 ºC.

Als hij langer dan 1 uur op +0.5 ºC staat, dan schakel ik de warmtepomp via Home Assistant uit. Dit gebeurd alleen, indien het minimum vermogen van de warmtepomp te hoog is voor dat moment (dus met het huidig weerbeeld). Op deze wijze heb ik op dit moment 2 start per dag en een mooie constante kamertemperatuur op de momenten dat we thuis zijn.

• kazemo
Jojan265 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:52:
[...]

Bij mij staat hij -0,5/1.5 ºC.

Als hij langer dan 1 uur op +0.5 ºC staat, dan schakel ik de warmtepomp via Home Assistant uit. Dit gebeurd alleen, indien het minimum vermogen van de warmtepomp te hoog is voor dat moment (dus met het huidig weerbeeld). Op deze wijze heb ik op dit moment 2 start per dag en een mooie constante kamertemperatuur op de momenten dat we thuis zijn.
:) ja goed geregeld,waar ik dan benieuwt naar ben als hij dan helemaal uitschakelt schakelt hij dan het aan/uit knop lampje ook uit(met als gevolg een grijs veld op bedien veld) op dat moment kan je niets meer instellen....schakelt hij dan de gele draad weg....zwart is- rood is+ = 12volt die blijft behouden...ik ben er niet goed in thuis die gele draad is dat de mod bus.(besturing)

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 23:58
Zeer binnenkort een nieuw model op de markt:
LG 9kW 3F 400 volt.
Ben zeer benieuwd naar de specificaties en ook het uiterlijk.
Of er nog meer noviteiten komen weet ik niet

• tebogo
montebaldo55 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:44:
Zeer binnenkort een nieuw model op de markt:
LG 9kW 3F 400 volt.
Ben zeer benieuwd naar de specificaties en ook het uiterlijk.
Of er nog meer noviteiten komen weet ik niet
Interresant, waar vind je die info?

• montebaldo55
Via cursus leider van LG.
Vanochtend via mail.
Verdere info via je leverancier gaf hij aan.

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:59:
[...]

:) ja goed geregeld,waar ik dan benieuwt naar ben als hij dan helemaal uitschakelt schakelt hij dan het aan/uit knop lampje ook uit(met als gevolg een grijs veld op bedien veld) op dat moment kan je niets meer instellen....schakelt hij dan de gele draad weg....zwart is- rood is+ = 12volt die blijft behouden...ik ben er niet goed in thuis die gele draad is dat de mod bus.(besturing)
Als ik hem uitschakel via Modbus, schakelt hij inderdaad ook het lampje uit. Hoe het scherm er dan uit ziet, weet ik niet. Ik heb het scherm altijd donker, tenzij ik een bediening doe op het scherm (WAF).

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-05 21:24
SalexSun schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:44:

Mijn voorkeur: Home assistant met een Zigbee relais module. Zo kan je ook nog spelen met aan/uit delay, meerdere temperatuur voelers, zelf bepaalde hystereses, koelen, verwarmen en je later nog eens bedenken dat je het toch anders wil ;-)

• tinusit
  • Laatst online: 07-06 16:00
Jojan265 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:33:
[...]

Als ik hem uitschakel via Modbus, schakelt hij inderdaad ook het lampje uit. Hoe het scherm er dan uit ziet, weet ik niet. Ik heb het scherm altijd donker, tenzij ik een bediening doe op het scherm (WAF).
Welk commando gebruik je vanuit HA om de WP via Modbus uit te schakelen? Dit is een feature die ik nog op mijn todo lijst heb staan :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jojan265
tinusit schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:43:
[...]

Welk commando gebruik je vanuuit HA om de WP via Modbus uit te schakelen? Dit is een feature die ik nog op mijn todo lijst heb staan :)
code:
1
2
3
4
service: switch.turn_off
data: {}
target:
  entity_id: switch.lg_enable_disable_heating_cooling

Waarbij in configurations.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
modbus:
  - type: tcp
    host: xxx.xxx.xxx.xxx
    port: xxx
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling
        address: 0
        slave: 1
        write_type: coil
        verify:

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:05
Jojan265 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:58:
[...]

code:
1
2
3
4
service: switch.turn_off
data: {}
target:
  entity_id: switch.lg_enable_disable_heating_cooling

Waarbij in configurations.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
modbus:
    host: xxx.xxx.xxx.xxx
    port: xxx
    retries: 10
    switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling
        address: 0
        slave: 1
        write_type: coil
        verify:
Ik zou ook graag de warmtepomp direct aan of uit willen kunnen schakelen.
Nu doe ik dat door de gewenste doel temperatuur te verlagen of verhogen.
Stukje code in automations.yaml en in configuration.yaml
(Die code is overigens ook door jojan265 gemaakt :))

Ik snap alleen niet waar de bovenste code geplaatst dient te worden?

LG-HM071MR-U44

• kazemo
Jojan265 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:33:
[...]

8)7 zou het dan ook mogelijk zijn met een normale aan/uit thermostaat de gele draad te schakelen dan heb ik nl geen 230v thermostaat meer nodig of is dit te simpel gedacht bijv met een honeywell 24v thermostaat of een met batterij voeding.....zoals ik het nu heb gebeurd eigenlijk het zelfde met de 230v externe thermostaat vanuit de buiten unit die schakeld ook de aan/uit knop weg! op de rmc en de wp uit of aan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
gigabit schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:59:
[...]

Ik zou ook graag de warmtepomp direct aan of uit willen kunnen schakelen.
Nu doe ik dat door de gewenste doel temperatuur te verlagen of verhogen.
Stukje code in automations.yaml en in configuration.yaml
(Die code is overigens ook door jojan265 gemaakt :))

Ik snap alleen niet waar de bovenste code geplaatst dient te worden?
Een kleine cursus Home Assistant:

Je kunt rechtstreeks code in automations.yaml typen, maar ook gebruik maken van UI:

De trigger en eventuele voorwaarden moet je ook nog invullen, maar deze wijzen zich vanzelf.

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:00:
[...]

8)7 zou het dan ook mogelijk zijn met een normale aan/uit thermostaat de gele draad te schakelen dan heb ik nl geen 230v thermostaat meer nodig of is dit te simpel gedacht bijv met een honeywell 24v thermostaat of een met batterij voeding.....zoals ik het nu heb gebeurd eigenlijk het zelfde met de 230v externe thermostaat vanuit de buiten unit die schakeld ook de aan/uit knop weg! op de rmc en de wp uit of aan
Dat is inderdaad te gemakkelijk gedacht en gaat niet werken.

• gigabit
Jojan265 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:35:
[...]

Een kleine cursus Home Assistant:

Je kunt rechtstreeks code in automations.yaml typen, maar ook gebruik maken van UI:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De trigger en eventuele voorwaarden moet je ook nog invullen, maar deze wijzen zich vanzelf.
Na aanpassen configuration.yaml moet ik HA opnieuw starten waarbij de kans bestaat dat de LG in storing valt omdat het te lang duurt voordat er weer connectie is. Heb de LG juist net weer afgeslingerd en is mooi door de opstart heen gekomen dus wacht hier even mee totdat hij weer uit gaat.
Ik zal het in de komende dagen eens gaan uit testen.
Dank weer voor de uitleg :)

LG-HM071MR-U44

• Jojan265
gigabit schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:32:
[...]

Na aanpassen configuration.yaml moet ik HA opnieuw starten waarbij de kans bestaat dat de LG in storing valt omdat het te lang duurt voordat er weer connectie is. Heb de LG juist net weer afgeslingerd en is mooi door de opstart heen gekomen dus wacht hier even mee totdat hij weer uit gaat.
Ik zal het in de komende dagen eens gaan uit testen.
Dank weer voor de uitleg :)
Dan weet ik niet hoe je de instellingen hebt met modbus in configurations.yaml, want ik heb nog nooit last gehad van problemen met opstarten HA. Ik neem aan, dat je alleen HA herstart en niet de PC.

Ik zorg er wel voor, dat ik niet vaker dan 15 sec. de gegevens ophaal. Ook heb ik in de gateway ingesteld, dat de verbinding min. 30 sec. in stand blijft. Hierdoor weet ik zeker dat de verbinding niet wordt afgebroken.

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:06
Jojan265 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:41:
[...]

Dat is inderdaad te gemakkelijk gedacht en gaat niet werken.
Je kan met een vrij contact van een thermostaat de wp gewoon in en uitschakelen geen 230 of zo nodig.
Er zit een blauw kabeltje bij je verpakking, die dient om de unit uit te schakelen bij bv een open raam of deur. CN_EXT.
Je kan die op 3 verschillende manieren programmeren in de LG.

Je kan zelf bediening blokkeren met dit contact.

Zet je er een thermostaat op werkt het ook, de wp gaat ( open ) uit of ( gesloten)aan.

2e optie is de dry contact module monteren.
Suk6.

• forteb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-05 13:00

Hallo allemaal,

kan iem. mij vertellen hoe dit type 3wegklep aan te sluiten?
De twee andere types tw. Wisselcontact, en NO of NC (veer) zijn geen probleem.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:27
Ik probeer een Lilygo aan de praat te krijgen. Had de esphome bestanden er al ingeladen, maar moest het bord type aanpassen naar esp32 anders kreeg ik een fout melding. Heb ook de adressen op 21 en 22 gezet maar ik
Krijg geen data uit de LG switch 1 en 2 staan aan. Iemand nog ideeën? Of kan iemand zijn esp bestanden delen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simply_jeroen
blaataap172 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:11:
Na mijn lilygo esp32 burn actie :), heb ik inmiddels de nieuwe Lilygo RS484 module binnen. Voorzien van het ESPHome script van Devil (de pins 21 en 22 even goed gezet voor deze module) en het e.e.a. aangesloten op de modbus van de LG. De LG netjes het modbus adres op 0 1 gezet en de twee modbus dipswitches enabled. Helaas krijg ik nog geen connectie :(.

Nu ben ik nog redelijk nieuw met ESP32 en deze module maar in de example codehttps://github.com/Xinyua...5-modbus/RS485-modbus.ino zag ik het volgende:

pinMode(RS485_EN_PIN, OUTPUT);
digitalWrite(RS485_EN_PIN, HIGH);

pinMode(RS485_SE_PIN, OUTPUT);
digitalWrite(RS485_SE_PIN, HIGH);

Weet iemand misschien of ik deze nog in de yaml moet zetten van ESPHome om het te laten werken?
Zover ik het begrijp enable je met RS485_EN de RS485 interface, als deze standaard disabled is snap ik dat ik geen connect heb. Klopt mijn aanname?

Wat RS485_SE ben ik nog niet helemaal achter. Weet iemand dit misschien?

Heeft iemand dit toevallig al werken op een Lilygo RS485 board? Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Heb jij hem ondertussen al werkend gekregen? Ik ben er druk mee bezig. Esphome draait. Maar krijg geen waardes binnen

• gigabit
Jojan265 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:25:
[...]

Dan weet ik niet hoe je de instellingen hebt met modbus in configurations.yaml, want ik heb nog nooit last gehad van problemen met opstarten HA. Ik neem aan, dat je alleen HA herstart en niet de PC.

Ik zorg er wel voor, dat ik niet vaker dan 15 sec. de gegevens ophaal. Ook heb ik in de gateway ingesteld, dat de verbinding min. 30 sec. in stand blijft. Hierdoor weet ik zeker dat de verbinding niet wordt afgebroken.
Ik start HA alleen opnieuw. Ik heb HA geïnstalleerd op een Synology DS220+ NAS middels Virtual Machine Manager. Het opnieuw starten veroorzaakt wel eens een CH03 foutmelding omdat het te lang duurt voordat er opnieuw contact is.
Ophalen staat bij ook op 15 sec of hoger.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
    host: 192.168.178.116
    port: 6009
    delay: 5 
    timeout: 14
    retries: 14

LG-HM071MR-U44

• Jojan265
gigabit schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:25:
[...]

Ik start HA alleen opnieuw. Ik heb HA geïnstalleerd op een Synology DS220+ NAS middels Virtual Machine Manager. Het opnieuw starten veroorzaakt wel eens een CH03 foutmelding omdat het te lang duurt voordat er opnieuw contact is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
waarom delay?

Waarom timeout niet op 30?

• gigabit
Jojan265 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:59:
[...]

waarom delay?

Waarom timeout niet op 30?
Komt hier vandaan:
https://www.home-assistan...onds%20between%20requests.

Maar jou advies is delay weg laten dus en timeout op 30 dec

[Voor 7% gewijzigd door gigabit op 16-04-2023 14:08]

LG-HM071MR-U44

• Jojan265
gigabit schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:07:
[...]

Komt hier vandaan:
https://www.home-assistan...onds%20between%20requests.

Maar jou advies is delay weg laten dus en timeout op 30 dec
Ik gebruik geen delay en heb de timeout ingesteld in de gateway op 30 sec. Vooralsnog geen enkele problemen meer.

• Fraigie
tolunaygul12 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:01:
[...]

Heb je al eens getest wat er gebeurd als je de stekker uit het stopcontact haalt ?
Nee zover ben ik nog niet. Ik ben nog aan het opbouwen van de appendages. En zit ook nog met de aansturing van de externe pomp grundfos Alpha2 pomp. Dat ik een magneet schakelaar nodig ben weet ik maar welk signaal (pot. vrij of 12 of 24 volt) er wordt vrijgegeven op de WP kan ik niet vinden. Maar er zijn vast meer die deze ook hebben dus ik hoop nog op een reactie

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:06
Simply_jeroen schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:08:
[...]

Heb jij hem ondertussen al werkend gekregen? Ik ben er druk mee bezig. Esphome draait. Maar krijg geen waardes binnen
Nee ik heb hem nog niet werkend gekregen en loop op exact hetzelfde punt vast. 8)7
Wat ik nog even uit wil zoeken is of je wellicht de modbus interface moet enablen.
in de volgende code https://github.com/Xinyua...5-modbus/RS485-modbus.ino

zie ik:

EN staat voor enable en door die pin op high te zetten enable je hem volgens mij, alleen ben ik daar niet helemaal zeker van. Weet iemand dit?

• Simply_jeroen
blaataap172 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:21:
[...]

Nee ik heb hem nog niet werkend gekregen en loop op exact hetzelfde punt vast. 8)7
Wat ik nog even uit wil zoeken is of je wellicht de modbus interface moet enablen.
in de volgende code https://github.com/Xinyua...5-modbus/RS485-modbus.ino

zie ik:

EN staat voor enable en door die pin op high te zetten enable je hem volgens mij, alleen ben ik daar niet helemaal zeker van. Weet iemand dit?
Dat zou betekenen dat je iets met pin 17 moet doen volgens
Deze beschrijving

https://www.google.nl/acl...CFQAAAAAdAAAAABCRCg&nis=8

• AppieK
  • Laatst online: 09:25
gigabit schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:25:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
Hoe heb je de Modbus communicatie geregeld? Via een Modbus naar USB adapter? Deze had ik namelijk ook op mijn Home Assistant Blue. Elke keer als ik een update deed en Home Assistant opnieuw moest opstarten kreeg ik ook error CH03. Zwaar irritant.

Nu loopt de Modbus communicatie via een seperaat ESP32 bordje en draait alles vlekkeloos door, ook wanneer Home Assistant er (tijdelijk) uit ligt.

LG Therma V HM091MR.U44

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:06
Simply_jeroen schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:03:
[...]

Dat zou betekenen dat je iets met pin 17 moet doen volgens
Deze beschrijving

https://www.google.nl/acl...CFQAAAAAdAAAAABCRCg&nis=8
pin 17 idd dat maak ik ook op uit de example config:
https://github.com/Xinyua...ino/RS485-modbus/config.h

• SCG
BernieW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:56:
[...]

De warmtepomp kan altijd over je buffervat circuleren. Het gaat juist om je afgiftecircuit, verifieer goed of je secundaire pomp het aan kan dat zeer regelmatig het hele circuit geblokkeerd.

Zoals je aangeeft kan het werken, je regelt de warmtepomp dan alleen op water. Maar ik vraag me af hoe efficient dit is, je zult er zeker niet de hoogste COP waardes mee halen.

Aanvulling:
Als de WP alleen regelt op water loop je een veel groter riscio op pendel gedrag. Als er bv maar 1 radiator open staat en de Tr naar de WP komt beneden de hysterese dan schakelt de WP aan. Hij zal dan slechts een paar minuten aanstaan omdat die paar graden opwarmen van het vat zo gedaan is. Gevolg, hij schiet door de bovengrens van de hysterese en schakelt direct weer af. Het zal dus lastiger worden om die mooie lange runs met een hogere COP te krijgen.

Heb je het met LG ook over gehad om een dergelijke opzet met een zonesysteem toe te passen?

In het algemeen, pendelen is wel een dingetje met LG omdat ie altijd op maximaal vermogen begint. Voldoende afgifte en/of de oplossingen via Home Assistant en een ESP helpen enorm om dit te voorkomen.
Is het dan een beter idee, om het volgende voorbeeld toe te passen:

Daar wordt de retour vanuit het afgiftesysteem in het buffer gemengd, waardoor de warmtepomp (mijns inziens) minder fluctuatie in temperatuur van het retourwater ziet. Dat heeft dan een dempende werking op de temperatuur van het water (en dus op de gemeten delta T in de warmtepomp). Dat zou het pendelen dan toch (deels) voorkomen? Of zie ik dat dan mis?

Iemand anders ervaring hiermee?

Overigens heb ik het niet specifiek met LG gehad over het gebruik van een zoneregeling. Zij raadden sowieso voorbeeld "F" aan voor hun warmtepomp.

• Fraigie
Beste allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast hartelijk dank!
Hallo SCG, waarom zou je het buffervat anders aan willen sluiten dan wat LG adviseert? Wat is het voordeel van de andere optie?
En ik heb LG ook gesproken over de temp sensor in het buffervat en LG geeft aan dat het niet nodig is en er geen aansluiting voor in de WP aanwezig is. Dat leek mij namelijk ook wel handig maar blijkbaar kan dat niet. Of ben je al wat verder dan dat ik weet?
En heb je de externe Alpha2 al aangesloten? Ik zit nog te worstelen met hoe deze aangestuurd moet worden, in de WP zit een aansluiting voor een externe pomp maar hoe wordt deze geschakeld, met welke componenten.
Zo ja, hoor ik het graag.

• SCG
Fraigie schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:08:
[...]

Hallo SCG, waarom zou je het buffervat anders aan willen sluiten dan wat LG adviseert? Wat is het voordeel van de andere optie?
En ik heb LG ook gesproken over de temp sensor in het buffervat en LG geeft aan dat het niet nodig is en er geen aansluiting voor in de WP aanwezig is. Dat leek mij namelijk ook wel handig maar blijkbaar kan dat niet. Of ben je al wat verder dan dat ik weet?
En heb je de externe Alpha2 al aangesloten? Ik zit nog te worstelen met hoe deze aangestuurd moet worden, in de WP zit een aansluiting voor een externe pomp maar hoe wordt deze geschakeld, met welke componenten.
Zo ja, hoor ik het graag.
Hallo Fraigie,

Waarom ik het anders zou willen: Omdat ik graag de warmte die vanuit de warmtepomp komt direct de vloer in stuur, zonder dat deze eerst in het buffervat wordt gemengd (met een lagere aanvoertemperatuur aan de afgiftezijde tot gevolg). Elke situatie is weer specifiek, vandaar. Kijk eens op:

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

of

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Vwb de temperatuursensor: LG gaf mij ook aan, dat dat niet nodig is, maar ik had wel het idee, dat je een externe temperatuursensor kan aansluiten; Weet ik niet geheel zeker....

En heb je de externe Alpha2 al aangesloten: Nee nog niet. Wat mij verteld is, is dat deze niet extern aangestuurd hoeft te worden; Deze regelt zichzelf is mij verteld. M.a.w. als er geen/weinig weerstand is (geen zones die geheel gesloten kunnen worden), dan draait de pomp altijd. Ik moet het dus zelf ook nog ervaren.... Maar in de basis wil ik hem dus niet extern laten aansturen.

• Fraigie
SCG schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:33:
[...]

Hallo Fraigie,

Waarom ik het anders zou willen: Omdat ik graag de warmte die vanuit de warmtepomp komt direct de vloer in stuur, zonder dat deze eerst in het buffervat wordt gemengd (met een lagere aanvoertemperatuur aan de afgiftezijde tot gevolg). Elke situatie is weer specifiek, vandaar. Kijk eens op:

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

of

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Vwb de temperatuursensor: LG gaf mij ook aan, dat dat niet nodig is, maar ik had wel het idee, dat je een externe temperatuursensor kan aansluiten; Weet ik niet geheel zeker....

En heb je de externe Alpha2 al aangesloten: Nee nog niet. Wat mij verteld is, is dat deze niet extern aangestuurd hoeft te worden; Deze regelt zichzelf is mij verteld. M.a.w. als er geen/weinig weerstand is (geen zones die geheel gesloten kunnen worden), dan draait de pomp altijd. Ik moet het dus zelf ook nog ervaren.... Maar in de basis wil ik hem dus niet extern laten aansturen.
Ik heb eigenlijk dezelfde situatie als jou op de honeywell zone regeling na, ik zal nog even nadenken over de wijze van aansluiten. Maar neig toch naar de wijze van LG dus wijze F en dan met name omdat ze dat aangeven in hun installatie handleiding. Bedankt voor je linkjes!

Die gedachte qua temperatuursensor had ik ook maar kan ook niet vinden of er op de WP een aansluiting voor is. Mijn voorkeur gaat ook uit om deze te plaatsen.

Dus je laat de Alpha2 continu draaien en niet aansturen vanuit de WP? Hebben meerdere tweakers ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BernieW
SCG schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:29:
[...]

Is het dan een beter idee, om het volgende voorbeeld toe te passen:

[Afbeelding]

Daar wordt de retour vanuit het afgiftesysteem in het buffer gemengd, waardoor de warmtepomp (mijns inziens) minder fluctuatie in temperatuur van het retourwater ziet. Dat heeft dan een dempende werking op de temperatuur van het water (en dus op de gemeten delta T in de warmtepomp). Dat zou het pendelen dan toch (deels) voorkomen? Of zie ik dat dan mis?

Iemand anders ervaring hiermee?

Overigens heb ik het niet specifiek met LG gehad over het gebruik van een zoneregeling. Zij raadden sowieso voorbeeld "F" aan voor hun warmtepomp.
Pendelen los je op door ervoor te zorgen dat je WP z'n energie kwijt kan zonder door de bovengrens van de hysterese heen te schieten, dit is immers de trigger voor de WP om weer af te schakelen.

Deze variant van het buffervat aansluiten lost dat net zomin op als de aanbevolen variant (tenzij het buffervat zo groot is dat ie genoeg buffert om door die opstartfase te komen. Maar dat los je niet op met maar een paar honderd liter ;) ).

Om in de opstart periode de energie kwijt te kunnnen heb je afgifte nodig. Dit bereik je bv met het verhogen van Ta, of door (via een script) tijdens opstarten alle afgiftepunten open te zetten.

Door in stille mode te werken is het vermogen van de WP wat lager en zal ie ook iets minder snel doorschieten.

Tenslotte nog een andere variant, begin bij opstarten op een vrij lage doel temperatuur en verhoog deze gaandeweg naar de je gewenste doeltemperatuur. Zo'n systeem kun je het best met een losse controller (bv met een ESP) realiseren.

En als je vast wil houden aan een zone systeem op alle afgiftepunten gaat de WP onherroepelijk in standby zodra er zoveel afgiftepunten dicht gaan dat ie z'n minimale energie niet meer kwijt kan. Je afgifte systeem heel goed inregelen is dan echt noodzaak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gigabit
AppieK schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:11:
[...]

Hoe heb je de Modbus communicatie geregeld? Via een Modbus naar USB adapter? Deze had ik namelijk ook op mijn Home Assistant Blue. Elke keer als ik een update deed en Home Assistant opnieuw moest opstarten kreeg ik ook error CH03. Zwaar irritant.

Nu loopt de Modbus communicatie via een seperaat ESP32 bordje en draait alles vlekkeloos door, ook wanneer Home Assistant er (tijdelijk) uit ligt.
Bij mij loopt het via een Elfin11A.
Ik heb hem zojuist herstart geen ch03 melding deze keer.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Konijnenbats
Fraigie schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:04:
[...]

Ik heb eigenlijk dezelfde situatie als jou op de honeywell zone regeling na, ik zal nog even nadenken over de wijze van aansluiten. Maar neig toch naar de wijze van LG dus wijze F en dan met name omdat ze dat aangeven in hun installatie handleiding. Bedankt voor je linkjes!

Die gedachte qua temperatuursensor had ik ook maar kan ook niet vinden of er op de WP een aansluiting voor is. Mijn voorkeur gaat ook uit om deze te plaatsen.

Dus je laat de Alpha2 continu draaien en niet aansturen vanuit de WP? Hebben meerdere tweakers ervaring mee?
Alpha 2 continue bij meerdere instalaties, en ook aangestuurd door de warmtepomp.

Zodra er een zone systeem aan hangt laat ik de pomp sturen door het zone systeem en de warmtepomp.

Dan draait deze niet onnodig.

Bij 3 systemen werkt versie E. Met 12 of 14kw wp op 200 of 300l buffervat.
Merk eigenlijk geen verschil met volledig parallel buffervat. Of nou vloerverwarming of radiatoren is.

Prive een 9kw met 200 liter met een volledig parallel buffervat (T stukken) draait heel mooi.
600m3 huis met 2100kw totaal verbruik tot nu toe dit stookseizoen. (Vloer en wandverwarming geheel nageregeld)

Sensor kan wel in aanvoer vat, maar dan moet je het systeem het laten draaien als meng circuit.
5kohm NTC aansluiten.
Nog niet gemaakt zo. Dus nog geen ervaring.
Vat is dan circuit 1.

Let wel op een te klein buffervat parallel en de pomp te dicht bij het T stuk kan vreemde situatie opleveren.

Dus juist aansluiten, hier T stuk dwars voeden niet in stroomrichting pomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BernieW
Konijnenbats schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:02:
[...]

Alpha 2 continue bij meerdere instalaties, en ook aangestuurd door de warmtepomp.

Zodra er een zone systeem aan hangt laat ik de pomp sturen door het zone systeem en de warmtepomp.

Dan draait deze niet onnodig.

Bij 3 systemen werkt versie E. Met 12 of 14kw wp op 200 of 300l buffervat.
Merk eigenlijk geen verschil met volledig parallel buffervat. Of nou vloerverwarming of radiatoren is.

Prive een 9kw met 200 liter met een volledig parallel buffervat (T stukken) draait heel mooi.
600m3 huis met 2100kw totaal verbruik tot nu toe dit stookseizoen. (Vloer en wandverwarming geheel nageregeld)

Sensor kan wel in aanvoer vat, maar dan moet je het systeem het laten draaien als meng circuit.
5kohm NTC aansluiten.
Nog niet gemaakt zo. Dus nog geen ervaring.
Vat is dan circuit 1.

Let wel op een te klein buffervat parallel en de pomp te dicht bij het T stuk kan vreemde situatie opleveren.

Dus juist aansluiten, hier T stuk dwars voeden niet in stroomrichting pomp.
In de opzet van @SCG is het de bedoeling alleen op water te regelen en het zone systeem uitsluitend te gebruiken om kleppen van de afgiftepunten te regelen.

De WP schakelt dan alleen op de water temperatuur in het circuit/vat, dat geeft toch een ander soort gedrag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Konijnenbats
BernieW schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:50:
[...]

In de opzet van @SCG is het de bedoeling alleen op water te regelen en het zone systeem uitsluitend te gebruiken om kleppen van de afgiftepunten te regelen.

De WP schakelt dan alleen op de water temperatuur in het circuit/vat, dat geeft toch een ander soort gedrag.
Ik regel alle systemen op water met weersafhankelijke curve. Dus niet een vaste temperatuur waar je meer vermogen gebruikt om het vat op een hogere temperatuur te houden.

Thermostaten regelen alleen de kleppen en pomp.
Werkt als begrenzing als er een externe warmtebron aanwezig is. Haard pelletkachel en
ook Zon.

Inregelen duurt even, maar dan heb je ook iets wat stabiel werkt.

• BernieW
Konijnenbats schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
[...]

Ik regel alle systemen op water met weersafhankelijke curve. Dus niet een vaste temperatuur waar je meer vermogen gebruikt om het vat op een hogere temperatuur te houden.

Thermostaten regelen alleen de kleppen en pomp.
Werkt als begrenzing als er een externe warmtebron aanwezig is. Haard pelletkachel en
ook Zon.

Inregelen duurt even, maar dan heb je ook iets wat stabiel werkt.
Als ik een vergelijk maak naar een systeem waarbij een thermostaat de WP schakelt, komt jouw opzet er op neer dat de pomp de afgifte afsluit en dus min of meer de (ruimte) thermostaat functie over heeft genomen. Want als de pomp niet meer draait warmt de WP de buffer verder op tot ie op z'n water regeling afslaat.

Neem aan dat het zone systeem de warmte behoefte "weegt" in het aan/uit schakelen van de pomp, dus als er 1 radiator wat warmte vraagt hij niet direct de pomp schakelt.

Maar werkt jouw zone systeem heel mooi in aan/uit? Ik ben Tado gewend, die begint op een gegeven moment in periodes van 20 minuten te schakelen. Als het in huis warmer wordt eerst een paar minuten uit, en dit loopt op tot ie echt uit geeft. En bij afkoelen in huis andersom natuurlijk. Kan ie zo maar een paar uuer mee bezig zijn. Ik vang dit wangedrag op met een ESP.

Regel je aan de hand van de WAR ook nog het debiet van de Alpha?

• kazemo
Konijnenbats schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 06:52:
[...]

Je kan met een vrij contact van een thermostaat de wp gewoon in en uitschakelen geen 230 of zo nodig.
Er zit een blauw kabeltje bij je verpakking, die dient om de unit uit te schakelen bij bv een open raam of deur. CN_EXT.
Je kan die op 3 verschillende manieren programmeren in de LG.

Je kan zelf bediening blokkeren met dit contact.

Zet je er een thermostaat op werkt het ook, de wp gaat ( open ) uit of ( gesloten)aan.

2e optie is de dry contact module monteren.
Suk6.
:) dus dat is kabeltje zw en rd met blauw stekkertje (stikker A) daar kan ik als ik het zo willen een thermostaat(kamer of buiten dan maak hem weersafhankelijk aan of uit) aanhangen hoeft dan geen 230v te zijn schakeld de wp helemaal uit,deze gaat dan wel in antivries stand als het koud is circulatiepomp intervallen gebeurd dan niet meer,dat doet hij trouwens ook met de orginele thermostaat aansluitingen(230v) wat ik raar vind.....aan/uit toets is dan ook geen functie geeft hij aan op scherm???......ik neem aan dat ik dan wel een dip schakelaar moet omzetten(op cn ext).....de dry contact module is dat orgineel LG en wat is het doel en werking??

• Fraigie
BernieW schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:50:
[...]

Ik wil de meegeleverde regelaar gebruiken als thermostaat en die in de woonkamer hangen.
Begane grond en badkamer is voorzien van vloerverwarming en de overige ruimten zijn radiatoren die ook wel mee mogen lopen met een aanvoer temperatuur van 35 graden.
Ik heb alle groepen van de (pomploze) vloerverwarmingsverdeler ingeregeld en deze worden niet per groep dichtgestuurd.
Als de regelaar vragend is lijkt het me beter om dan ook de externe pomp te schakelen ivm teveel menging als de pomp van de wp niet draait of is dat een verkeerde gedachte.
Dit met het 100 liter buffervat volledig parallel aangesloten.
Is dan regelen op water of WAR de beste optie of is het een kwestie van proberen.
Ik heb de 7KW monoblock U44 versie.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Onze 16kw warmtepomp is vandaag verplaatst naar de voortuin. Helaas is geen heel mooi zicht, hij staat momenteel op dubbele bigfoots, zijn deze nodig bii een plaatsing op tegel in de tuin?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• montebaldo55
Zijn er al mensen die de Evohome HCC100M2022 geïnstalleerd hebben icm de warmtepomp?
Ervaringen??

• BernieW
Sjoerd schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:29:
Onze 16kw warmtepomp is vandaag verplaatst naar de voortuin. Helaas is geen heel mooi zicht, hij staat momenteel op dubbele bigfoots, zijn deze nodig bii een plaatsing op tegel in de tuin?
De bigfoots hebben een paar voordelen; hij staat wat hoger, met echt koud winterweer kan het water beter weg, vooral bij defrosts. Tweede voordeel, op de bigfoots dwars onder de WP staat ie stabieler bij harde wind. Ook al is het een zwaar ding, je moet 'm wel goed vastzetten of op bigfoots dwars onder de WP.

Maar begrijp ik het goed dat je de 16kW op maar 2 bigfoots hebt en niet op 3? Staan ze in delengte of dwars onder de WP?

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BernieW schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:29:
[...]
De bigfoots hebben een paar voordelen; hij staat wat hoger, met echt koud winterweer kan het water beter weg, vooral bij defrosts. Tweede voordeel, op de bigfoots dwars onder de WP staat ie stabieler bij harde wind. Ook al is het een zwaar ding, je moet 'm wel goed vastzetten of op bigfoots dwars onder de WP.

Maar begrijp ik het goed dat je de 16kW op maar 2 bigfoots hebt en niet op 3? Staan ze in delengte of dwars onder de WP?
Defrosts, even niet aan gedacht inderdaad. De twee bigfoots staan er dwars onder echter is de hele constructie nu zo’n 175cm hoog. Als ik de helft van de bigfoots weghaal (er zijn er twee gestapeld) zakt het geheel meteen 13cm

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-06 22:36
SCG schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:33:
[...]

Hij regelt idd zichzelf, als het over doorvoer en druk gaat. De WP moet hem idealiter wel aan/uit sturen.

Ik heb dit gedaan dmv 1 fase langs het potentiaalvrij contact van de WP te laten lopen.

• Konijnenbats
BernieW schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:41:
[...]

Als ik een vergelijk maak naar een systeem waarbij een thermostaat de WP schakelt, komt jouw opzet er op neer dat de pomp de afgifte afsluit en dus min of meer de (ruimte) thermostaat functie over heeft genomen. Want als de pomp niet meer draait warmt de WP de buffer verder op tot ie op z'n water regeling afslaat.

Neem aan dat het zone systeem de warmte behoefte "weegt" in het aan/uit schakelen van de pomp, dus als er 1 radiator wat warmte vraagt hij niet direct de pomp schakelt.

Maar werkt jouw zone systeem heel mooi in aan/uit? Ik ben Tado gewend, die begint op een gegeven moment in periodes van 20 minuten te schakelen. Als het in huis warmer wordt eerst een paar minuten uit, en dit loopt op tot ie echt uit geeft. En bij afkoelen in huis andersom natuurlijk. Kan ie zo maar een paar uuer mee bezig zijn. Ik vang dit wangedrag op met een ESP.

Regel je aan de hand van de WAR ook nog het debiet van de Alpha?
Hoi,

Nee Alpha 2 is helaas gewoon aan uit.

Thermostaat stuurt rechtstreeks de ventielen en pomp, ( geen vreemde externe regeling) we hebben per ruimte een Nest thermostaat, ( en goedkope aan uit met wifi) die stuurt een relais aan, een contract de pomp en de andere de ventielen. Zit wel nog iets tussen om eerst de ventielen open te sturen en dan de pomp aangezien de ventielen niet zo snel zijn.

Kleine ruimtes gaan alleen de ventielen open. Is het zo dat meer kleine ruimtes energie vragen gast ook de systeem pomp mee aan.

Wp meet dan verschil in ta tr en gaat sturen op vraag.

• Simply_jeroen
Jojan265 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Ik heb hetzelfde bordje even om te spelen met ESPhome. Voor zover ik weet heeft het bordje 12V voeding nodig en gebruik je de USB-C poort om éénmalig het systeem te configureren (en dan is de 12V niet nodig). Daarna gaat alles via WIFI.
Heb jij het bordje werkend op de Lg Therma v ?

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 11:26
Ik heb een flow in node-red gemaakt welke iedere 30 seconden de registers uitleest via een esp32 met tasmota modbus bridge en vervolgens splits naar measurement waarden voor influxfb.

code:
1
[ { "id": "906c112511e72bfc", "type": "debug", "z": "12c1f1627da78145", "name": "debug 7", "active": true, "tosidebar": true, "console": false, "tostatus": false, "complete": "true", "targetType": "full", "statusVal": "", "statusType": "auto", "x": 700, "y": 1420, "wires": [] }, { "id": "e85db04dba0fdd74", "type": "mqtt in", "z": "12c1f1627da78145", "name": "", "topic": "TASMOTA-HEATPUMP/tele/RESULT", "qos": "0", "datatype": "utf8", "broker": "95a2d9cb.10d398", "nl": false, "rap": true, "rh": 0, "inputs": 0, "x": 240, "y": 1260, "wires": [ [ "2dbf4fef76634de5" ] ] }, { "id": "412fb64fd65b5d89", "type": "inject", "z": "12c1f1627da78145", "name": "", "props": [ { "p": "payload" }, { "p": "topic", "vt": "str" } ], "repeat": "1", "crontab": "", "once": true, "onceDelay": "1", "topic": "", "payload": "", "payloadType": "date", "x": 190, "y": 1480, "wires": [ [ "f5b7982121cf611b" ] ] }, { "id": "f5b7982121cf611b", "type": "function", "z": "12c1f1627da78145", "name": "Send modbus request", "func": "var value = context.get(\"counter\") || 0;\nvalue += 1;\nif (value > 30) value = 1;\nmsg.payload = \"\";\n\nswitch (value) {\n case 1:\n msg.payload = '{ \"deviceaddress\": 1, \"functioncode\": 1, \"startaddress\": 0, \"type\": \"bit\", \"count\": 5 }';\n break;\n case 2:\n msg.payload = '{ \"deviceaddress\": 1, \"functioncode\": 2, \"startaddress\": 0, \"type\": \"bit\", \"count\": 17 }';\n break;\n case 3:\n msg.payload = '{ \"deviceaddress\": 1, \"functioncode\": 3, \"startaddress\": 0, \"type\": \"uint16\", \"count\": 10 }';\n break;\n case 4:\n msg.payload = '{ \"deviceaddress\": 1, \"functioncode\": 4, \"startaddress\": 0, \"type\": \"uint16\", \"count\": 13 }';\n break;\n case 5:\n msg.payload = '{ \"deviceaddress\": 1, \"functioncode\": 4, \"startaddress\": 19, \"type\": \"uint16\", \"count\": 1 }';\n break;\n case 6:\n msg.payload = '{ \"deviceaddress\": 1, \"functioncode\": 4, \"startaddress\": 22, \"type\": \"uint16\", \"count\": 3 }';\n break;\n}\n\ncontext.set(\"counter\", value);\n\nif (msg.payload != \"\") {\n msg.topic = \"0006/TASMOTA-HEATPUMP/cmnd/ModBusSend\";\n return msg;\n}\n", "outputs": 1, "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 400, "y": 1480, "wires": [ [ "7555e552f714d25b" ] ] }, { "id": "a810146fe4a06bda", "type": "mqtt out", "z": "12c1f1627da78145", "name": "", "topic": "", "qos": "", "retain": "", "respTopic": "", "contentType": "", "userProps": "", "correl": "", "expiry": "", "broker": "95a2d9cb.10d398", "x": 790, "y": 1460, "wires": [] }, { "id": "2dbf4fef76634de5", "type": "function", "z": "12c1f1627da78145", "name": "Filter Modbus Messages", "func": "if (msg.payload.includes(\"Modbus\")) return msg;\n", "outputs": 1, "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 190, "y": 1340, "wires": [ [ "d1779eeba0c521f5" ] ] }, { "id": "7555e552f714d25b", "type": "show-value", "z": "12c1f1627da78145", "name": "", "path": "", "x": 610, "y": 1480, "wires": [ [ "a810146fe4a06bda" ] ] }, { "id": "d1779eeba0c521f5", "type": "json", "z": "12c1f1627da78145", "name": "", "property": "payload", "action": "", "pretty": false, "x": 390, "y": 1340, "wires": [ [ "c89a536c79538ce6" ] ] }, { "id": "c89a536c79538ce6", "type": "function", "z": "12c1f1627da78145", "name": "Split modus messages to labels and values", "func": "var sendmsg = {};\nmsg = msg.payload.ModbusReceived;\nsendmsg.payload = {};\nsendmsg.deviceaddress = msg.DeviceAddress;\nsendmsg.devicefunctioncode = msg.FunctionCode;\nvar value = msg.Values;\n\nif (msg.FunctionCode == 1) {\n sendmsg.payload.enable_disable_heating_cooling = value[0];\n sendmsg.payload.enable_disable_dhw = value[1];\n sendmsg.payload.silent_mode_set = value[2];\n sendmsg.payload.trigger_desinfection_operation = value[3];\n sendmsg.payload.trigger_emergency_operation = value[4];\n node.send(sendmsg);\n}\n\nelse if (msg.FunctionCode == 2) {\n sendmsg.payload.water_flow_status = value[0];\n sendmsg.payload.water_pump_status = value[1];\n sendmsg.payload.ext_water_pump_status = value[2];\n sendmsg.payload.compressor_status = value[3];\n sendmsg.payload.defrosting_status = value[4];\n sendmsg.payload.dhw_heating_status = value[5];\n sendmsg.payload.dhw_tank_disinfection_status = value[6];\n sendmsg.payload.silent_mode_status = value[7];\n sendmsg.payload.cooling_status = value[8];\n sendmsg.payload.solar_pump_status = value[9];\n sendmsg.payload.backup_heater_step1_status = value[10];\n sendmsg.payload.backup_heater_step2_status = value[11];\n sendmsg.payload.dhw_boost_heater_status = value[12];\n sendmsg.payload.error_status = value[13];\n sendmsg.payload.emergency_operation_available_space_heating_cooling = value[14];\n sendmsg.payload.emergency_operation_available_dhw = value[15];\n sendmsg.payload.mix_pump_status = value[16];\n node.send(sendmsg);\n}\n\nelse if (msg.FunctionCode == 3) {\n sendmsg.payload.operation_mode = value[0];\n sendmsg.payload.control_method = value[1];\n sendmsg.payload.target_temp_circuit1 = value[2] / 10;\n sendmsg.payload.room_air_temp_circuit1 = value[3] / 10;\n sendmsg.payload.shift_value_circuit1 = value[4];\n sendmsg.payload.target_temp_circuit2 = value[5] / 10;\n sendmsg.payload.room_air_temp_circuit2 = value[6] / 10;\n sendmsg.payload.shift_value_circuit2 = value[7];\n sendmsg.payload.dhw_target_temp = value[8] / 10;\n sendmsg.payload.energy_state_input = value[9];\n node.send(sendmsg);\n}\n\nelse if ((msg.FunctionCode == 4) && (msg.StartAddress == 0)) {\n sendmsg.payload.error_code = value[0];\n sendmsg.payload.odu_operation_cycle = value[1];\n sendmsg.payload.water_inlet_temp = value[2] / 10;\n sendmsg.payload.water_outlet_temp = value[3] / 10;\n sendmsg.payload.backup_heater_outlet_temp = value[4] / 10;\n sendmsg.payload.dhw_water_temp = value[5] / 10;\n sendmsg.payload.solar_collector_temp = value[6] / 10;\n sendmsg.payload.room_air_temp_circuit1 = value[7] / 10;\n sendmsg.payload.current_flow_rate = value[8] / 10;\n sendmsg.payload.flow_temp_circuit2 = value[9] / 10;\n sendmsg.payload.room_air_temp_circuit2 = value[10] / 10;\n sendmsg.payload.energy_state_input = value[11];\n sendmsg.payload.outdoor_air_temp = value[12] / 10;\n node.send(sendmsg);\n}\n\nelse if ((msg.FunctionCode == 4) && (msg.StartAddress == 22)) {\n sendmsg.payload.high_pressure = value[0];\n sendmsg.payload.low_pressure = value[1];\n sendmsg.payload.compressor_frequency = value[2];\n node.send(sendmsg);\n}\n\nelse if ((msg.FunctionCode == 4) && (msg.StartAddress == 19)) {\n sendmsg.payload.ventilator_speed = value[0];\n node.send(sendmsg);\n}\n", "outputs": 1, "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 290, "y": 1420, "wires": [ [ "906c112511e72bfc", "dde6c21a6eecd0bf" ] ] }, { "id": "179f6d3ab58df073", "type": "show-value", "z": "12c1f1627da78145", "name": "Current Flowrate", "path": "", "x": 970, "y": 1220, "wires": [ [] ] }, { "id": "dde6c21a6eecd0bf", "type": "split", "z": "12c1f1627da78145", "name": "", "splt": "\\n", "spltType": "str", "arraySplt": 1, "arraySpltType": "len", "stream": false, "addname": "measurement", "x": 570, "y": 1360, "wires": [ [ "7b8e1ff189cb2cde", "45bc406e06666107" ] ] }, { "id": "7b8e1ff189cb2cde", "type": "influxdb out", "z": "12c1f1627da78145", "influxdb": "d80918d2.705768", "name": "0006", "measurement": "", "precision": "", "retentionPolicy": "", "database": "database", "precisionV18FluxV20": "s", "retentionPolicyV18Flux": "", "org": "org", "bucket": "nodered", "x": 730, "y": 1360, "wires": [] }, { "id": "45bc406e06666107", "type": "switch", "z": "12c1f1627da78145", "name": "", "property": "measurement", "propertyType": "msg", "rules": [ { "t": "eq", "v": "current_flow_rate", "vt": "str" }, { "t": "eq", "v": "outdoor_air_temp", "vt": "str" }, { "t": "eq", "v": "water_inlet_temp", "vt": "str" }, { "t": "eq", "v": "water_outlet_temp", "vt": "str" }, { "t": "eq", "v": "compressor_frequency", "vt": "str" } ], "checkall": "true", "repair": false, "outputs": 5, "x": 730, "y": 1280, "wires": [ [ "179f6d3ab58df073" ], [ "69f248c6d3c2e4c2" ], [ "5dcb1729108e8df0" ], [ "44391cb632a1262c" ], [ "7c6a58ddee4c4a94" ] ] }, { "id": "69f248c6d3c2e4c2", "type": "show-value", "z": "12c1f1627da78145", "name": "Outdoor Temperature", "path": "", "x": 980, "y": 1280, "wires": [ [] ] }, { "id": "5dcb1729108e8df0", "type": "show-value", "z": "12c1f1627da78145", "name": "Water Outlet Temperature", "path": "", "x": 990, "y": 1340, "wires": [ [] ] }, { "id": "44391cb632a1262c", "type": "show-value", "z": "12c1f1627da78145", "name": "Water Inlet Temp", "path": "", "x": 970, "y": 1400, "wires": [ [] ] }, { "id": "7c6a58ddee4c4a94", "type": "show-value", "z": "12c1f1627da78145", "name": "Compressor Frequency", "path": "", "x": 990, "y": 1460, "wires": [ [] ] }, { "id": "95a2d9cb.10d398", "type": "mqtt-broker", "name": "Server", "broker": "mqttserver.local", "port": "1883", "clientid": "", "usetls": false, "compatmode": false, "protocolVersion": 4, "keepalive": "60", "cleansession": true, "birthTopic": "", "birthQos": "0", "birthPayload": "", "closeTopic": "", "closeQos": "0", "closePayload": "", "willTopic": "", "willQos": "0", "willPayload": "" }, { "id": "d80918d2.705768", "type": "influxdb", "hostname": "172.30.30.1", "port": "8086", "protocol": "http", "database": "nodered", "name": "Influxdb Docker", "usetls": false, "tls": "", "influxdbVersion": "2.0", "url": "http://172.30.30.1:8086", "rejectUnauthorized": false } ]

Dit is de losse javascript code van de node die de ontvangen json data split naar de diverse measurements:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
var sendmsg = {};
msg = msg.payload.ModbusReceived;
sendmsg.payload = {};
sendmsg.deviceaddress = msg.DeviceAddress;
sendmsg.devicefunctioncode = msg.FunctionCode;
var value = msg.Values;

if (msg.FunctionCode == 1) {
    sendmsg.payload.enable_disable_heating_cooling = value[0];
    sendmsg.payload.enable_disable_dhw = value[1];
    sendmsg.payload.silent_mode_set = value[2];
    sendmsg.payload.trigger_desinfection_operation = value[3];
    sendmsg.payload.trigger_emergency_operation = value[4];
    node.send(sendmsg);
}

else if (msg.FunctionCode == 2) {
    sendmsg.payload.water_flow_status = value[0];
    sendmsg.payload.water_pump_status = value[1];
    sendmsg.payload.ext_water_pump_status = value[2];
    sendmsg.payload.compressor_status = value[3];
    sendmsg.payload.defrosting_status = value[4];
    sendmsg.payload.dhw_heating_status = value[5];
    sendmsg.payload.dhw_tank_disinfection_status = value[6];
    sendmsg.payload.silent_mode_status = value[7];
    sendmsg.payload.cooling_status = value[8];
    sendmsg.payload.solar_pump_status = value[9];
    sendmsg.payload.backup_heater_step1_status = value[10];
    sendmsg.payload.backup_heater_step2_status = value[11];
    sendmsg.payload.dhw_boost_heater_status = value[12];
    sendmsg.payload.error_status = value[13];
    sendmsg.payload.emergency_operation_available_space_heating_cooling = value[14];
    sendmsg.payload.emergency_operation_available_dhw = value[15];
    sendmsg.payload.mix_pump_status = value[16];
    node.send(sendmsg);
}

else if (msg.FunctionCode == 3) {
    sendmsg.payload.operation_mode = value[0];
    sendmsg.payload.control_method = value[1];
    sendmsg.payload.target_temp_circuit1 = value[2] / 10;
    sendmsg.payload.room_air_temp_circuit1 = value[3] / 10;
    sendmsg.payload.shift_value_circuit1 = value[4];
    sendmsg.payload.target_temp_circuit2 = value[5] / 10;
    sendmsg.payload.room_air_temp_circuit2 = value[6] / 10;
    sendmsg.payload.shift_value_circuit2 = value[7];
    sendmsg.payload.dhw_target_temp = value[8] / 10;
    sendmsg.payload.energy_state_input = value[9];
    node.send(sendmsg);
}

else if ((msg.FunctionCode == 4) && (msg.StartAddress == 0)) {
    sendmsg.payload.error_code = value[0];
    sendmsg.payload.odu_operation_cycle = value[1];
    sendmsg.payload.water_inlet_temp = value[2] / 10;
    sendmsg.payload.water_outlet_temp = value[3] / 10;
    sendmsg.payload.backup_heater_outlet_temp = value[4] / 10;
    sendmsg.payload.dhw_water_temp = value[5] / 10;
    sendmsg.payload.solar_collector_temp = value[6] / 10;
    sendmsg.payload.room_air_temp_circuit1 = value[7] / 10;
    sendmsg.payload.current_flow_rate = value[8] / 10;
    sendmsg.payload.flow_temp_circuit2 = value[9] / 10;
    sendmsg.payload.room_air_temp_circuit2 = value[10] / 10;
    sendmsg.payload.energy_state_input = value[11];
    sendmsg.payload.outdoor_air_temp = value[12] / 10;
    node.send(sendmsg);
}

else if ((msg.FunctionCode == 4) && (msg.StartAddress == 22)) {
    sendmsg.payload.high_pressure = value[0];
    sendmsg.payload.low_pressure = value[1];
    sendmsg.payload.compressor_frequency = value[2];
    node.send(sendmsg);
}

else if ((msg.FunctionCode == 4) && (msg.StartAddress == 19)) {
    sendmsg.payload.ventilator_speed = value[0];
    node.send(sendmsg);
}

[Voor 73% gewijzigd door jeroenst op 20-04-2023 20:11]

• Jojan265
Simply_jeroen schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:53:
[...]

Heb jij het bordje werkend op de Lg Therma v ?
Nee, nog niet geprobeerd. Ik gebruik nog steeds Waveshare tot volle tevredenheid.

• Clackl
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-06 15:39
Sinds vannacht staat mijn HM123MR.U34 plotseling te koelen. Na maanden lang prima te hebben verwarmt.

Ik had de warmtepomp op AI mode staan en de target temperature staat ook nog gewoon op 25 graden
Zelfs al disable ik de koeling modus van AI, of zet ik de warmtepomp op de heat modus dan heb ik nog steeds hetzelfde resultaat. Een lagere uitgaande temperatuur dan de ingaande temperatuur. Het is ook geen defrost.
Ondertussen is mijn vloer zo'n 13 graden geworden.

klinkt dit als een bekend probleem bij iemand hier? Of heb ik gewoon toevallig een defect in de switch tussen verwarmen en koelen. In dat geval, iemand bekend met de garantie procedures van LG?

• Jojan265
Clackl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:16:
Sinds vannacht staat mijn HM123MR.U34 plotseling te koelen. Na maanden lang prima te hebben verwarmt.

Ik had de warmtepomp op AI mode staan en de target temperature staat ook nog gewoon op 25 graden
Zelfs al disable ik de koeling modus van AI, of zet ik de warmtepomp op de heat modus dan heb ik nog steeds hetzelfde resultaat. Een lagere uitgaande temperatuur dan de ingaande temperatuur. Het is ook geen defrost.
Ondertussen is mijn vloer zo'n 13 graden geworden.

klinkt dit als een bekend probleem bij iemand hier? Of heb ik gewoon toevallig een defect in de switch tussen verwarmen en koelen. In dat geval, iemand bekend met de garantie procedures van LG?
Hoe staat je stooklijn m.b.t. koelen?

Als je op AI met Lucht+Water draait, dan gaat zowel koelen als verwarmen via de stooklijn. Wel kun je dan nog kiezen of de watertemperatuur volgens stooklijn moet gaan of met een vaste waarde. Daar is hier al meer over geschreven, maar dan met betrekking tot alleen verwarmen. Voor koelen werkt het eigenlijk net zo.

• Clackl
stooklijn van koelen zou alleen in moeten gaan bij een buitentemperatuur van 25+ graden
en mijn AI modus kijkt alleen naar de water temperatuur niet die van lucht
Jojan265 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:02:
[...]

Hoe staat je stooklijn m.b.t. koelen?

Als je op AI met Lucht+Water draait, dan gaat zowel koelen als verwarmen via de stooklijn. Wel kun je dan nog kiezen of de watertemperatuur volgens stooklijn moet gaan of met een vaste waarde. Daar is hier al meer over geschreven, maar dan met betrekking tot alleen verwarmen. Voor koelen werkt het eigenlijk net zo.

• Jojan265
Clackl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:24:
stooklijn van koelen zou alleen in moeten gaan bij een buitentemperatuur van 25+ graden
en mijn AI modus kijkt alleen naar de water temperatuur niet die van lucht

[...]
Ok. Je hebt de regeling dus alleen op water staan. In dat geval kijkt hij dus voor de watertemperatuur naar de stooklijn bij AI. Het is niet zo, dat de stooklijn ophoudt buiten de gegeven temperaturen. De gewenste watertemperatuur blijft alleen gelijk erbuiten.

Kun je eens een foto nemen van de stooklijn voor koelen?

• Clackl
ik heb ondertussen een berg data verzameld:

https://photos.app.goo.gl/ahRXyQd5CF8kw8so8

ben er ook achter dat de warmtepomp het sanitairbuffervat begint te koelen ipv verwarmen. dat lijkt niet te maken hebben met een stooklijn
Jojan265 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:40:
[...]

Ok. Je hebt de regeling dus alleen op water staan. In dat geval kijkt hij dus voor de watertemperatuur naar de stooklijn bij AI. Het is niet zo, dat de stooklijn ophoudt buiten de gegeven temperaturen. De gewenste watertemperatuur blijft alleen gelijk erbuiten.

Kun je eens een foto nemen van de stooklijn voor koelen?

• Jojan265
Clackl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:50:
ik heb ondertussen een berg data verzameld:

https://photos.app.goo.gl/ahRXyQd5CF8kw8so8

ben er ook achter dat de warmtepomp het sanitairbuffervat begint te koelen ipv verwarmen. dat lijkt niet te maken hebben met een stooklijn

[...]
Ik ben het met je eens, dat jouw probleem niet echt iets met de stooklijn te maken heeft. Het is ook verdacht, dat de warmtepomp op exact 01:00 uur is aangegaan en om 03:00 uur ook weer. Beide keren heeft hij gekoeld tot ongeveer 10 ºC watertemperatuur. De andere nachten is hij niet aangegaan op dat tijdstip. Is er misschien iets van een tijdprogramma ingesteld, dat vandaag is ingegaan?

Wat ik ook vreemd vind, is dat de cooling status al dagenlang actief is. Dat had ik ook niet verwacht.

• Clackl
De tijden wanneer de warmtepomp actief is moet je niet te veel op letten, ik baseer dat op wanneer de stroom uren het goedkoopste zijn.

Sterker nog hij koelt tot zo'n 5-4 graden, wat de limit is tegen bevriezen. Daardoor gaat hij ook uit.

Het is inderdaad vreemd dat cooling op actief staat, echter staat het hier al maanden op. Wellicht iets dat cooling beschikbaar is oid?

De ODU_operation_cycle staat echter gewoon op 0 (standby) of 2 (heating) en niet op 1 (cooling)

Dit geeft me een vermoeden dat de reversing valve niet goed werkt.
Jojan265 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:43:
[...]

Ik ben het met je eens, dat jouw probleem niet echt iets met de stooklijn te maken heeft. Het is ook verdacht, dat de warmtepomp op exact 01:00 uur is aangegaan en om 03:00 uur ook weer. Beide keren heeft hij gekoeld tot ongeveer 10 ºC watertemperatuur. De andere nachten is hij niet aangegaan op dat tijdstip. Is er misschien iets van een tijdprogramma ingesteld, dat vandaag is ingegaan?

Wat ik ook vreemd vind, is dat de cooling status al dagenlang actief is. Dat had ik ook niet verwacht.

• Jojan265
Clackl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:08:

Dit geeft me een vermoeden dat de reversing valve niet goed werkt.

[...]
Zou kunnen. Maar dan zou ik ook verwachten dat het opgenomen vermogen vanaf 01:00 uur behoorlijk hoog is gebleven. Immers haalt hij zijn temperatuur niet, en daardoor zal de Fuzzy Logic elke 90 sec. de inverter een beetje opschroeven.

Heb je ook grafieken van de inverter, Fan en opgenomen vermogen, vanaf middernacht?

• Clackl
De inverter en fan kan ik zover ik weet niet uitlezen. opgenomen vermogen heb ik toegevoegd aan het album

vermogen loopt niet heel erg op, misschien omdat er ook stiekem logica is die probeert te begrenzen op 5 graden?

edit: vermogen zou ook niet kunnen oplopen omdat hij niet veel vermogen nodig heeft om te koelen met deze buiten temperaturen.
Jojan265 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:29:
[...]

Zou kunnen. Maar dan zou ik ook verwachten dat het opgenomen vermogen vanaf 01:00 uur behoorlijk hoog is gebleven. Immers haalt hij zijn temperatuur niet, en daardoor zal de Fuzzy Logic elke 90 sec. de inverter een beetje opschroeven.

Heb je ook grafieken van de inverter, Fan en opgenomen vermogen, vanaf middernacht?

[Voor 8% gewijzigd door Clackl op 21-04-2023 15:40]

• Jojan265
Clackl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:37:
De inverter en fan kan ik zover ik weet niet uitlezen. opgenomen vermogen heb ik toegevoegd aan het album
Als je modbus gebruikt, kun je deze ook uitlezen (adres 30020 en 30025).
vermogen loopt niet heel erg op, misschien omdat er ook stiekem logica is die probeert te begrenzen op 5 graden?
Dat ben ik niet met je eens. Het vermogen blijft de hele tijd op 1200 W. Dat is niet normaal. Gewoonlijk gaat hij na 15..20 minuten naar een lagere waarde (<700 W).
edit: vermogen zou ook niet kunnen oplopen omdat hij niet veel vermogen nodig heeft om te koelen met deze buiten temperaturen.
[...]
Juist wel. Hij wil verwarmen, maar het water wordt steeds kouder. Gewoonlijk wordt de aanvoertemperatuur hoger en gaat hij terugmoduleren. Dat heeft hij niet gedaan.

Mijn conclusie: De warmtepomp wil echt wel verwarmen. Echter doet hij dit niet, en dan zou het inderdaad zomaar kunnen zijn, dat de 4-wegklep in de verkeerde stand staat. Hoe hij daar is komen te staan is natuurlijk nog een raadsel, aangezien er daarvoor helemaal geen aanleiding was om deze te schakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clackl
Ik heb zonet even met LG aan de telefoon gehangen

Blijkbaar is de default positie van de 4 wegklep cooling. dus spanning op die schakel spoel betekent verwarmen.
Dit heb ik zonet gecontroleerd, en de spoel heeft spanning (220v) en tevens een magnetisch veld.

Echter was de 4 wegklep op koelen vast komen te zitten, met een paar lichte mepjes van een schroevendraaier handvat schakelde deze wel naar verwarmen.

Uiteraard duidt dit op een 4 wegklep die niet zo best is. Als dit vaker voorkomt ga ik een garantie aanvraag indienen bij de leverancier.

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-05 11:12
Noeleke schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:09:
[...]

Je oet er rekening houden dat het toestel af en toe een meting doet naar allerlei zaken. Als hij dan een keer onvoldoende flow tegenkomt hang je in een CH14 storing.

De flow kun je goed uitrekenen maar dan moet je wel het web op. En let op, de maximale flow gaat hij echt testen.

Besparen op een maat kleinere leiding werkt averechts en krijg je veel spijt van als het niet werkt. In dit thema geldt echt dat groter beter is.

• rzw2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 20:59
sparkly schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:45:
[...]

Werkt hier feilloos.

[Afbeelding]
Stuurt de WP de Alpha 2 aan, gaat dat via een aparte thermostaat of "voelt" de Alpha 2 zelf of hij moet gaan draaien en zit hij dus gewoon in het stopcontact?

Hoe benut je de warmte die in het buffervat is opgeslagen door WP of houtkachel?
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee