Check in met de HM123HF.UB60 die ik sinds kort heb draaien, voor meer info zie
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2310338
korte samenvatting installatie; 12kW R290 monoblock op 80m2 VVW op BG en 5 radiatoren gedimensioneerd voor LVT op de 1e verdieping, zonder buffervat, Home Assistant die de WP aanstuurt over modbus.
Ik draai op auto (AI) modus met stooklijn sturend op uitgaande water temperatuur, ([-10;40],[16,26]), hysterese -4.5;3.5 en pomp actief tijd van 1minuut, 14 minuten uit. Hiermee gaat bij temperaturen boven de 10C (veel kouder is het nog niet geweest) de WP uit op hysterese nadat de ORC is geactiveerd. Afhankelijk van de buiten temp duur het 1, 2 of 3 cycli van 15 minuten voordat Ta onder Tset-Hystere is gezakt en de WP weer aan gaat. Dit werkt perfect omdat zo het gemiddelde afgegeven vermogen bij hogere buitentemperaturen lager uitkomt dan het minimum. Het minimale vermogen van de WP op 15Hz (lager moduleert deze niet) ligt ongeveer tussen de 3.5 en 4kW is afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten en hoeveel energie er in condenseren verloren gaat.
Echter, ik zou graag de ORC over-rulen zodra de temp onder de ~10C komt zodat de WP constant door kan draaien omdat de WP dan wel zijn minimale vermogen kwijt kan. Dit topic terug lezen gaf geen duidelijke mogelijkheden hierop behalve regelen op retourtemp wat ik liever niet doe, of de hysterese extreem verhogen, wat ik ook niet zie zitten omdat dan het gedrag voor lager gemiddeld vermogen verdwijnt.
De WP maakt inclusief opstartgedrag nu runs van ~1.5 uur. Ik zie dat de ORC activeert als minstens een uur de compressor niet onder de 1200 toeren is gezakt, maar 100% zeker weet ik dit nog niet.
Hiervoor had ik het idee te detecteren als de ORC begint door het compressor toerental te monitoren en dan de shift omhoog te zetten zodat de WP niet op hysterese uit gaat. Echter werkt dat niet, want de temp offset is max +5C en daar ga je vaak al boven.
Als alternatief heb ik geprobeerd handmatig voordat de WP dit zelf deed, het toerental te verhogen door in stapjes van 1C de shift te verhogen totdat de compressor boven de 1200 kwam, hem daar 1 minuut op laten draaien en voorzichtig de shift te verlagen.
En dat werkte!
Afgelopen weekend de eerste run > 1.5 uur gemaakt.
:strip_exif()/f/image/TObcqEJriNzFE9P8eki5S5sz.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ga ik proberen te automatiseren zodat na 50 minuten onder de 1200 toeren de shift langzaam wordt verhoogd en weer verlaagd.
Het enige dat ik me nog af vraag, weet iemand 100% zeker dat de WP op Ta+Hystere afschakelt tijdens de ORC, of kan dit ook zijn door de maximale temperatuur instellingen? Die heb ik op 20/40 staan ivm VVW die ik niet warmer dan 40 wil laten worden. Dit kan ik nog eens proberen vannacht.
[
Voor 11% gewijzigd door
teunos93 op 20-10-2025 09:20
]