HeldereM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:02:
Vandaag onze Thema V 143 monoblock binnengekregen, gisteren al een 1m3 buffervat en leidingen van en naar de buffer gelegd samen met een bevriende installateur/klusjesman. Ik hoop maandag het systeem in bedrijf te gaan stellen maar heb een discussie met hem over de lokatie van de pomp(en).
Ons huis heeft op de BG grotendeels vloerverwarming met 2 lussen maar ook overal radiatoren.
De huidige situatie is als volgt:
[Afbeelding]
Je ziet hier:
- Linksboven: Aanvoer en retour naar de radiatoren boven
- Links: Het vloerverwarmingsysteem
- Beneden (rechts van de gasleiding): aanvoer en afvoer naar de radiatoren beneden
In de nieuwe situatie wil ik zoveel mogelijk het schema van warmtepomp-weetjes volgen:
[Afbeelding]
Daarbij heb ik een ruimtethermostaat gekocht die de losse pomp aan/uit kan schakelen. Hoe we the LG aan gaan sturen weet ik nog niet precies maar ik heb er een kabel voor aan/uit naartoe gelegd en UTP voor modbus dus ben flexibel.
Voor warm water komt er een WPB, dat is dus geen factor.
De discussie gaat er dus over waar de pomp moet komen.
Volgens mij: op de aanvoer van het
gehele systeem en dus i.p.v. de CV ketel op de aanvoer van het cv-circuit. Pomp dus tussen de T(warm) en de aanvoer bestaande CV-circuit. Retour bestaande cv-circuit doorlussen op de andere T (koud).
Volgens de installateur:
in plaats van de (versleten) vloerverwarmingspomp en hoeven er verder geen leidingen aangepast te worden behalve het cv-circuit aansluiten op de T-stukken die tussen de buffer en WP zitten. De warmtepomp zal volgens hem ook wel water rondpompen naar de radiatoren boven en beneden. Volgens mij gaat dat helemaal niet gebeuren en blijft (bestaande) cv circuit koud en zal alleen de buffer opwarmen met die aanpak.
Hou zouden jullie dit aansluiten?
Misschien wat te laat.. maar goed.
Lastig punt, het probleem is dat je in beide gevallen geen goedecontrole hebt.
Als je
jouw idee gebruikt, dan voert je warmtepomp water aan voor je CV circuit, en door het buffervat. Afhankelijk van de weerstand gaat er meer of minder naar je CV. Maar ik vermoedt dat vooral water naar je buffervat zal gaan, omdat die leiding veel minder weerstand heeft en het hele CV circuit.
Dan krijg je denk ik dat al je radiatoren niet zoveel meer doen.
Tegelijk, afhankelijk van je vloerverwarming debiet, warmt je buffervat al dan wel of niet op.
Om dan effectief gebruik te maken van je buffervat voor opslag, moet je mogelijk ook in staat zijn om je vloerverwarming debiet in te stellen en te regelen. Anders kan je niet echt warmte opslaan overdag om in de avond te gebruiken. Maar terwijl je dat vat opwarmt, warm je dus je radiatoren ook op.
Volg je jouw
installateurs idee, dan heb je een enorm buffer voor je vloerverwarming zitten. Je vloerverwarming reageert dan veeeeel trager, en je warmt altijd je hele vat op.
Maar, je kan dan wel inregelen hoeveel debiet er door de radiatoren moet gaan en hoeveel door de vloerverwarming, door de radiatoren op de juiste standen te zetten zodat je overal dezelfde retour temperatuur hebt.
Maar dan raak je de mogelijkheid kwijt om het buffervat wel/niet te gebruiken, en je hebt een continu verlies op je buffervat.
Ik denk dat voor beide wat te zeggen is. Ik denk dat je installateur vooral denkt: Hoe krijg ik dit systeem ingeregeld, en op zo'n manier dat ik hier niet meer terug hoef te komen.
En ik moet zelf eerlijk zeggen, als het systeem eenmaal staat, dan wil je dat denk ik zelf ook...
Maar dat had mijn inziens ook met een 100 liter buffer gekund. Neemt niet weg dat je 1000 liter buffer er al staat.

Lastig.
Ik ben geen expert, maar ik denk dat je kijkt naar twee opties:
1. Je volgt deels jouw idee. Je plaatst een circulatie pomp voor je vloerverwarming
en voor je CV, en je sluit die aan op het buffervat. Je warmtepomp verwarmt altijd alleen het buffervat dat parallel aangesloten is, en de rest tapt daarvan af. Wel belangrijk dat beide systemen voor die pomp zitten.
2. Je volgt deels het idee van je installateur. Maar in plaats van het buffervat voor de vloerverwarming, zet je het buffervat in serie
achter de vloerverwarming
en de CV.
Voordeel van het vat achter je afgifte systeem zetten is dat deze een lagere rust temperatuur houdt en er minder warmteverlies is.
Ik zou hem dan wel in serie achter alle afgifte zetten, niet alleen de VVW. Dan is het echter een buffer, en kan je mooie lange runs maken.
Zet je hem alleen achter je vloerverwarming, maar niet achter je CV dan krijg je een soort van rare inmenging van warm en koud naar je warmtepomp en dat kost je volgens mij efficientie.
Welke van deze opties beter is durf ik niet te zeggen. Ik denk intuitief dat optie 2 simpeler te regelen is.

maar ik ben geen ervaren expert op dit gebied, dus neem dat mee in je overwegingen.
Succes! Ben benieuwd wat het gaat worden!
PS. Ik denk niet dat je teveel moet kijken naar warmte opslag en bufferen. Je warmtepomp draait voornamelijk in de winter, en op die momenten heb je nauwelijks tot geen zonnestroom, waardoor bufferen op zonnestroom niet echt gaat. Misschien dat je wel wat winst erop kan maken, maar die extra pomp kost ook geld. En tijd om dit allemaal in te regelen kost ook geld, want je moet ook ergens zorgen dat tijdens het bufferen, je huis niet veel te warm wordt.
[
Voor 5% gewijzigd door
hwopereis op 27-10-2025 10:39
. Reden: Denkfoutje bij optie 1. ]