LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 184 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-03 19:25

dimako_

Vogel

Ik heb sinds december '22 een LG HM071MR-U44 in gebruik voor alleen beganegrond ca. 65m2 vloerverwarming.

Nu ben ik bezig om eigen tooltje te maken die alle modbus sensor data opslaan samen met homewizard kwh meter data en de cop opslaat.

Zo kan ik eerder genoemde formule in dit topic berekenen:
CoP = ( Flow (LPM) x deltaT (K) x 69,5 ) / P (W)

Als ik deze invul van tijdstip: 2025-10-25 17:04:48
Flow = 8.19 L p/m
deltaT = 3,71 K (28.60 aT - 24.89 rT)
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

Buitentemperatuur = 11 graden
Binnentemperatuur = 21 graden

Lijkt me vrij hoge COP, hebben meerdere mensen dit onder de huidige omstandigheden?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:13

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

dimako_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:11:
Ik heb sinds december '22 een LG HM071MR-U44 in gebruik voor alleen beganegrond ca. 65m2 vloerverwarming.

Nu ben ik bezig om eigen tooltje te maken die alle modbus sensor data opslaan samen met homewizard kwh meter data en de cop opslaat.

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

Lijkt me vrij hoge COP, hebben meerdere mensen dit onder de huidige omstandigheden?
Ik heb een lagere Cop (van nu 4.9 ), maar reken ook een gemiddelde uit. ( 5.1 )
Ik gebruik een iets lagere factor : 69

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-aYr49GfsH5TzEoOYUFUaMlI-Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QLkoK5UWqpdfDtKZLkWddOuC.jpg?f=user_large

Ik gebruik HA voor de berekening en kan (beperkt) gegevens terug kijken,
hier van de laatste uren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC0ncC-Q3iJB4sRY182fbD1hOFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpr5liEjIbMJ9oEOhS0UoJGP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 25-10-2025 17:47 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-02 15:27

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

Ik zie nu vergelijkbare waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwXfBQct_ERYgS5p7DG4AfWH3kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqWcqg0KlYfiYQWPLiI58lXf.jpg?f=fotoalbum_large
In de afbeelding zie je de COP per dag, Thermische geleverde energie per dag / elektrisch gebruikte energie per dag.

Ik gebruik voor het berekenen van de geleverde warmte de temperatuur sensoren en flow meter van de WP zelf. Voor registratie van de verbruikte elektrische energie gebruik ik een Shelly EM.
Zowel de sensoren van de WP als de Shelly zijn natuurlijk niet gecalibreerd.
Een kleine afwijking in de flow kan grote gevolgen hebben voor je berekening.

HM071MR U44

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:36

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

Ik weet niet hoe je de temperaturen meet, want mijn ervaring met de temperaturen van de WP zelf is dat deze niet helemaal correct hoeven te zijn.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• PvO76
HeldereM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:02:
Vandaag onze Thema V 143 monoblock binnengekregen, gisteren al een 1m3 buffervat en leidingen van en naar de buffer gelegd samen met een bevriende installateur/klusjesman. Ik hoop maandag het systeem in bedrijf te gaan stellen maar heb een discussie met hem over de lokatie van de pomp(en).

Ons huis heeft op de BG grotendeels vloerverwarming met 2 lussen maar ook overal radiatoren.

De huidige situatie is als volgt:
[Afbeelding]
Je ziet hier:
- Linksboven: Aanvoer en retour naar de radiatoren boven
- Links: Het vloerverwarmingsysteem
- Beneden (rechts van de gasleiding): aanvoer en afvoer naar de radiatoren beneden

In de nieuwe situatie wil ik zoveel mogelijk het schema van warmtepomp-weetjes volgen:
[Afbeelding]

Daarbij heb ik een ruimtethermostaat gekocht die de losse pomp aan/uit kan schakelen. Hoe we the LG aan gaan sturen weet ik nog niet precies maar ik heb er een kabel voor aan/uit naartoe gelegd en UTP voor modbus dus ben flexibel.

Voor warm water komt er een WPB, dat is dus geen factor.

De discussie gaat er dus over waar de pomp moet komen.

Volgens mij: op de aanvoer van het gehele systeem en dus i.p.v. de CV ketel op de aanvoer van het cv-circuit. Pomp dus tussen de T(warm) en de aanvoer bestaande CV-circuit. Retour bestaande cv-circuit doorlussen op de andere T (koud).

Volgens de installateur: in plaats van de (versleten) vloerverwarmingspomp en hoeven er verder geen leidingen aangepast te worden behalve het cv-circuit aansluiten op de T-stukken die tussen de buffer en WP zitten. De warmtepomp zal volgens hem ook wel water rondpompen naar de radiatoren boven en beneden. Volgens mij gaat dat helemaal niet gebeuren en blijft (bestaande) cv circuit koud en zal alleen de buffer opwarmen met die aanpak.

Hou zouden jullie dit aansluiten?
Als een parallel buffer toepast ontkom je niet aan een extra circulatie pomp tussen buffer en het afgifte systeem. Dus WP --> Buffer --> Pomp --> Vloerverwarming en radiatoren.

Afhankelijk van je type vloerverwarmingverdeler heb je daar nog een pomp nodig.
Overigens lijkt mij een 1000liter buffervat ook wel wat idioot groot. Meestal zit dat in de orde van grote van 50-100 liter.

HM071MR U44

• PvO76
Jojan265 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Ik weet niet hoe je de temperaturen meet, want mijn ervaring met de temperaturen van de WP zelf is dat deze niet helemaal correct hoeven te zijn.
Op zich is een afwijking in de temperatuur sensoren van de WP niet erg, zolang ze beide maar dezelfde afwijking hebben maakt het voor de berekening niet uit.

HM071MR U44

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

De sensoren van de warmtepomp zijn niet heel precies. Iig niet bij mij. Ik meet met externe sensoren en gebruik de flow van de warmtepomp. CoP van rond de 6 kan wel hoor als hij terug gemodeleerd is.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-03 19:25

dimako_

Vogel

Dank allen! Goed om te zien dat andere vergelijkbare waarden hebbenm dat is voldoende. Geeft een mooie indicatie.

@PeteSplit Hoe bereken jij het gemiddelde?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

dimako_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:44:
Dank allen! Goed om te zien dat andere vergelijkbare waarden hebbenm dat is voldoende. Geeft een mooie indicatie.

@PeteSplit Hoe bereken jij het gemiddelde?
Is een beetje off topic, even kort:
Ik laat Home Assistant (HA) de berekeningen maken.

Ik maak in HA een Statistics Helper van de Template Helper die de CoP berekening maakt.
Info HA statistics
https://www.home-assistant.io/integrations/statistics/

Ik heb gekozen voor de berekening van de mediaan,
zodat de onnauwkeurige pieken en dalen niet meetellen.
Info Wikipedia verschillende soorten van een modus (gemiddelde / middelste)
Wikipedia: Mode (statistics)

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:54
kazemo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

:) jaja,lang lopen zal hij zeker doen als hij 1000ltr+systeem inhoud warm moet maken en houden,of dat dan zuinig is?? is maar de vraag!
Er werd daarvoor net gezegd dat de LG een flinke opstart piek heeft en dan de temp overschrijdt en pendelt. Dat is ook niet zuinig(st).

Verder worstelt iedereen in voor en naseizoen met die korte draaitijden, iedereen wil een lange run maar krijgt het niet voor elkaar.

Juist met een 1000L buffer krijg je een mooie stabiele regeling en met veel radiatoren is een buffer zeker nodig, bij veel open/dicht juist een parallel buffer.
En PV stroom bufferen gaat nog een beetje met een 1000l buffer dus best verstandig als je de ruimte hebt.

Door heatgeeks en Tweakers is het hele bufferverhaal ontspoort in een verkeerde regel: nooit buffer toepassen.
Onjuist!

• Prei23
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-12-2025
Jojan265 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Ik heb even 1 van jouw registers geprobeerd en die werkt bij mij. Het enige wat ik nog kan bedenken is de syntax van je config file. Kun je deze zelfde code ook even als code hier weer geven (dus zoals hieronder weergegeven).
[Afbeelding]

Dan blijven de inspringen e.d. behouden.
Ik heb mbv van modbus Poll software gebruikt. Hier zie ik dat ik wel registers kan uitlezen alleen dat die in een totale andere range liggen als in de documentatie en de volgorde ook anders is. Van enkele registers heb ik kunnen achterhalen waarvoor deze zijn en deze kan ik dan ook uitlezen. Nu is mijn vraag hebben andere dit ook en weten die welke registers waarvoor is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfqFWh1KYEOz_1iuvEjLlCOqoms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GXSIFZ573uA7p0ff7mT1vNkX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-c8i7zIeGy-v5Zif06APWFGzos=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mxBMP8D0BLYa66ScTNpKgsju.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE-IBTglDva9wRWMAzPR_Tvbksc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ow6FKMct7SWTSUfRrQBeCeff.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZCFURCq3XVbfhqKFNONgBXo2yE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C3Htvo1ZFgJchIjrUnGJZFZ7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Prei23 op 26-10-2025 10:43 ]

• jschel
Prei23 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb mbv van modbus Poll software gebruikt. Hier zie ik dat ik wel registers kan uitlezen alleen dat die in een totale andere range liggen als in de documentatie en de volgorde ook anders is. Van enkele registers heb ik kunnen achterhalen waarvoor deze zijn en deze kan ik dan ook uitlezen. Nu is mijn vraag hebben andere dit ook en weten die welke registers waarvoor is.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De meeste registers staan in de handleiding en er zweeft een lijstje rond op dit forum met wat extra registers. Maar ben wel benieuwd naar jou lijstje. Verder moet je 1 aftrekken van het lijstje in de handleiding. En wat ik me zo herinner zijn de input en holding registers omgedraaid in de handleiding, maar het is al weer een tijdje geleden dat ik het geconfigureerd heb..

[ Voor 7% gewijzigd door jschel op 26-10-2025 13:27 ]

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-03 10:03
PvO76 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:09:
[...]
Wat bedoel je met TH?
Ik lees en schrijf best wel wat modbus adressen, maar deze ken ik volgens mij niet.
Kip schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:41:
[...]
Ik lees er hier wat meer over. Ik kende het niet. Het staat ook in de handleiding. Wel anders uitgelegd:

https://marin-basic.com/p...g-that-changed-everything

Edit: het lijkt de hysterese instellingen te zijn met een andere benaming? Misschien bij nieuwere software versies zo genoemd?
jschel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Gewoon hysterese toch, of lees ik het verkeerd? Gewoon op -4/+4 zetten dus, wat iedereen al doet.
Sorry voor de late reactie! Maar inderdaad ik ben er denk ik achter dat dit gewoon over een hysterese instelling gaat, die dus in specifieke modellen dus op zo'n manier benoemd word. Als ik het zo las is dat in een ander split unit model die ik niet heb:
https://www.manualslib.co...Lg-Therma-V.html?page=175

Bij mij staan alle instellingen eigenlijk nog zoals nieuw, behalve dat ik stuur op lucht+water dus ik heb nog heel veel kennis te absorberen uit dit topic. Want de hysterese is een van de dingen waar ik vermoed ik nog veel aan moet doen en over moet leren. Omdat hij nu lang niet altijd z'n lucht hysterese van -1/+1 lijkt te hanteren, maar "netjes" stopt bij z'n setpoint.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52
Prei23 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb mbv van modbus Poll software gebruikt. Hier zie ik dat ik wel registers kan uitlezen alleen dat die in een totale andere range liggen als in de documentatie en de volgorde ook anders is. Van enkele registers heb ik kunnen achterhalen waarvoor deze zijn en deze kan ik dan ook uitlezen. Nu is mijn vraag hebben andere dit ook en weten die welke registers waarvoor is.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hopelijk overbodig, maar je moet home assistant herstarten wanneer je de modbus yaml config hebt gewijzigd

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:30
Als ik het goed begrijp zijn er twee manieren om de WP aan Home Assistant te koppelen: de optionele wifi module/ LG Thinq app of via "modbus". Zit er nog verschil in mogelijkheden (en gebruiksgemak) tussen die twee?
HA begin ik sinds een maand te ontdekken en geen ervaring met modbus..

Om te beginnen wil ik graag wat beter de status en dergelijke uit kunnen lezen, maar ook graag de boel wat slimmer aan willen sturen, o.a. op basis van de (opbrengst van de) zonnepanelen om zo na afloop van salderen teruglevering twee verminderen. En mocht er eens iets van een backup-batterij komen, dat de WP dan bijvoorbeeld uitgaat om de batterij niet direct leeg te trekken in geval van een stroomstoring.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Merijn. schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:37:
Als ik het goed begrijp zijn er twee manieren om de WP aan Home Assistant te koppelen: de optionele wifi module/ LG Thinq app of via "modbus". Zit er nog verschil in mogelijkheden (en gebruiksgemak) tussen die twee?
HA begin ik sinds een maand te ontdekken en geen ervaring met modbus..

Om te beginnen wil ik graag wat beter de status en dergelijke uit kunnen lezen, maar ook graag de boel wat slimmer aan willen sturen, o.a. op basis van de (opbrengst van de) zonnepanelen om zo na afloop van salderen teruglevering twee verminderen. En mocht er eens iets van een backup-batterij komen, dat de WP dan bijvoorbeeld uitgaat om de batterij niet direct leeg te trekken in geval van een stroomstoring.
Ik weet niet of je de LG Thing app al hebt, dan weet je de mogelijkheden.
Een schema / rooster instellen wanneer de WP aan moet. Handmatig temperatuur en functie (koelen / verwarmen) kiezen. Een beknopt (en iets afwijkend) verbruiks overzicht.

Via de modbus kun je enkele sensoren uitlezen en de temperatuur / functie instellen.
Met HA (en ESPHome als je een ESP microcontroller hebt) kun je automatiseringen maken, wanneer de WP aan moet gaan. De sensoren die je uit kunt lezen via modbus / RS485 / ESP zie je in onderstaande lijst, ook kun je nog diverse bedrijfstoestanden uitlezen (zie link op de eerste pagina van dit topic)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96jVM9KiMKrCesj4lrrJVufR7Yg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7zc4KVeoE56gUa2znCVirnzL.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat er geen verbruiks gegevens bij staan. Ik heb om het verbruik te meten, zelf een kWh-meter van Homewizard geïnstalleerd, op de groep van de warmtepomp.

Een RS485 en ESP microcontroller (met WiFi) onder de WP binnen unit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn7OktOici_NdpictNy647RpvAg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qYDM7kYHzhdPxquEseNswDaZ.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 26-10-2025 17:36 ]

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
kazemo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 06:20:
[...]

:) Oke,als dat zo lukt is het toch nog een interessante prijs shipping en afhandeling gebeurd door DDP all-in(of misschien door DHL) dus aan huis afgeleverd,het word dan mode(l boiler+buffervat ineen ? (dat bestaat ook)
betalen rechtstreeks per bank naar china?....Succes ermee
7kw wp 1fase op C20 aut. (hoofdzekering 40A) dat gaat lukken,ik zelf heb 9kw wp 1fase op C20 (hoofdzekering 3x25A) met B16 gaf dat problemen, ik had toen liever een een 3fase 9wp gehad maar die was toen niet leverbaar
Betalen gaat via creditcard en Alipay.

Ik ga de warmtepomp achter een b16 zetten met peak control aan. Volgens LG blijft het vermogen hetzelfde alleen bij 50 graden en hoger is er 20% capacitetsverlies.

• Merijn.
PeteSplit schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:06:
[...]
Via de modbus kun je enkele sensoren uitlezen en de temperatuur / functie instellen.

Met HA (en ESPHome als je een ESP microcontroller hebt) kun je automatiseringen maken, wanneer de WP aan moet gaan. De sensoren die je uit kunt lezen via modbus / RS485 / ESP zie je in onderstaande lijst, ook kun je nog diverse bedrijfstoestanden uitlezen (zie link op de eerste pagina van dit topic)
LG Thinq app is er voor de warmtepompboiler. En ik heb twee integraties gevonden in HA: de officiële van LG en "Smart Thinq LGE sensors" (die laatste laat wel actueel gebruik/ vermogen van de WPB zien, de officiële niet)

Maar als ik jou dus goed begrijp, is (integratie in HA met) de wifi module alleen leuk om op afstand wat info uit te lezen en beperkt iets in te stellen, maar onvoldoende om met automatiseringen en (externe) triggers aan de slag te gaan..?

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:47
HeldereM schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:35:

Het is een 3 Fase LG-HM143MR.U34
We hebben een buffer toegevoegd omdat we niet zeker waren dat het systeem voldoende waterinhoud heeft om voor de warmtepomp mooie lange runs te maken en om mee stabiliteit toe te voegen tijdens defrost. ...
Dan bereken je toch eerst of er voldoende waterinhoud/massa in de vloerverwarming zit?

• walter_321
kazemo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

:) jaja,lang lopen zal hij zeker doen als hij 1000ltr+systeem inhoud warm moet maken en houden,of dat dan zuinig is?? is maar de vraag!
Dat is een 14kw WP: die heeft op een half uurtje die buffer warm...Grofweg 1kwh om 1.000 liter 1 graad op te warmen: een half uurtje is dan 7 graden op zowat de hysteresis ;-).
Hoe je bij zo een vat de WP aan het moduleren krijgt: geen idee ;-).

• walter_321
Jojan265 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

dat lijkt me nu net datgene dat de WP wel juist moet kunnen meter ;-).

• walter_321

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

om te begrijpen of het realistische COP is: neem de tabellen of grafieken van de WP voor buitentemperatuur/watertemperatuur en opbrenst/vermogens... En dan vraag ik me opeens af; bestaan die voor de LG's (voor Mitsubishi bestaan die in detail).

• Jojan265
walter_321 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

om te begrijpen of het realistische COP is: neem de tabellen of grafieken van de WP voor buitentemperatuur/watertemperatuur en opbrenst/vermogens... En dan vraag ik me opeens af; bestaan die voor de LG's (voor Mitsubishi bestaan die in detail).
Die bestaan ook voor LG. Bijv. voor de 7 kW versie (waardes incl. defrosts):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtOOXMfvL3Wi4JZaojUwWCO5QPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JjmBWzwzAzBONGvdzqHwKOre.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOZnnlE3_p-mJtGxwPdIYHK310c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwBv8nGRsU0R3z8qYWrd04Ar.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jojan265 op 27-10-2025 06:43 ]

• walter_321
Technician- schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:37:
[...]

...

Juist met een 1000L buffer krijg je een mooie stabiele regeling en met veel radiatoren is een buffer zeker nodig, bij veel open/dicht juist een parallel buffer.
En PV stroom bufferen gaat nog een beetje met een 1000l buffer dus best verstandig als je de ruimte hebt.

...
Onjuist!
Onjuist is een buffer gebruiken als het niet nodig is.
Dit 1.000l voorbeeld is niet met radiatoren maar met vv (waarvan we idd de details wel niet kennen)
En bij radiatoren zorg je voor waterzijdig inregelen -bij vv ook, en dan gaan die niet veel open/dicht...
Ik ga er voorlopig van uit dat ieder juist gedimensioneerde installatie de opstart piek wel aankan...
En hoewel een lange run een voordeel heeft moet je dat ook niet overdrijven. Als het laagste vermogen van de WP nog te hoog is, dan moet de WP het gewoon met kortere runs doen. Eventueel beperk je nog pendelen door de WP te forceren dat ze maar eens per uur of zoiets mag starten. En de meeste WPs hebben tegenwoordig een startstroom beperking waardoor de compressor toch minder afziet van veelvuldig pendelen. Ik weet hier wel niet hoe goed de LGs de startstroom beperken.
Een extra omlooppomp verbruikt soms al genoeg om alle mogelijke winsten van een buffer teniet te doen (en ik denk zelfs dat een buffer nooit een energie winst heeft) en het maakt de installatie vooral duurder... De WP alleen al is duur genoeg.

Een interessant discussie onderwerp ;-).

• walter_321
Jojan265 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]
echt gedetailleerd is het nog niet. Ideaal in grafiekvorm zodat je 'juister' kan opzoeken wat je werkingspunt is. En je moet de waardes hebben bij verschillende % van de compressorsnelheid. En ze zouden toch tot 25°C moeten gaan...
PS: wat is TC in de tabel?

@dimako_
dichtste werkingspunt bij jouw meting
deltaT = 3,71 K (28.60 aT - 24.89 rT) en 11°C buiten is: 10°C buiten en 30°C watertemperatuur en dan is de COP 5.86 . Jouw schatting van 6.39 kan volgens mij juist zijn.

• jschel
walter_321 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuGqNiTQY8lTvxmtd1T6xrRR0fQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UwjpD2Xcb1R4EQT3JnqFuimw.jpg?f=user_large

Deze heb ik ooit ergens gevonden. Weet zo niet meer waar helaas. Was iig gemeten door iemand met een Therma V monoblock gebruik makend van gekalibreerde energiemeters. Leuk om eens mee te vergelijken. Jammer dat hij pas bij 30C begint.

• Jojan265
walter_321 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:16:
[...]

echt gedetailleerd is het nog niet. Ideaal in grafiekvorm zodat je 'juister' kan opzoeken wat je werkingspunt is. En je moet de waardes hebben bij verschillende % van de compressorsnelheid. En ze zouden toch tot 25°C moeten gaan...
Het thermisch vermogen.

• jschel
walter_321 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:16:
[...]

@dimako_
dichtste werkingspunt bij jouw meting
deltaT = 3,71 K (28.60 aT - 24.89 rT) en 11°C buiten is: 10°C buiten en 30°C watertemperatuur en dan is de COP 5.86 . Jouw schatting van 6.39 kan volgens mij juist zijn.
TC is thermisch vermogen

• walter_321
jschel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

TC is thermisch vermogen
gek dat er geen eenheid bij staat.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Merijn. schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:36:
[...]

LG Thinq app is er voor de warmtepompboiler. En ik heb twee integraties gevonden in HA: de officiële van LG en "Smart Thinq LGE sensors" (die laatste laat wel actueel gebruik/ vermogen van de WPB zien, de officiële niet)

Maar als ik jou dus goed begrijp, is (integratie in HA met) de wifi module alleen leuk om op afstand wat info uit te lezen en beperkt iets in te stellen, maar onvoldoende om met automatiseringen en (externe) triggers aan de slag te gaan..?
Ik denk dat je het over de LG Thinq app hebt (en de HA integratie daarvan) ?
Ik heb deze voor de LG airco, die ik naast de WP ook nog heb. Mijn WP heeft geen WiFi module (om deze aan te schaffen vind ik de prijs te hoog en de mogelijkheden te weinig). De integratie van de LG Thinq app in HA is mij niet gelukt en ik verwacht dat het ook niet meer brengt, dan wat ik in de LG app met de mobiele telefoon kan zien.

Met het koppelen van de WP via , modbus - RS485 - ESP microcontroller - ESPhome gaat dat beter.
HA en ESPhome zijn producten van Nabu Casa en werken ook goed samen.
Ik HA kun je zelf, met de beschikbare informatie uit de modbus van de WP, automatiseringen maken wanneer de WP aan of uit moet gaan en welke temperatuur de WP het water moet maken.
HA heeft ook een app voor de mobiele telefoon, dus ik kan de WP ook via de app bedienen (lokaal via eigen WiFi. Er is geen cloud service, of verbinding met internet nodig).

Als voorbeeld, kun je 's morgens de WP aan laten gaan op basis van binnen en buiten temperatuur, of met de weersverwachting uit de integratie van Buienradar. Als het te warm wordt kun je de WP de temperatuur laten verlagen. Ook kun je de WP elke dag een lange run laten maken. Er is veel meer te bedenken, wat je door HA kunt laten uitvoeren, dan met een thermostaat (en het is ook een leuke hobby). :+

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:28
PeteSplit schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:06:
[...]

Een schema / rooster instellen wanneer de WP aan moet. Handmatig temperatuur en functie (koelen / verwarmen) kiezen. Een beknopt (en iets afwijkend) verbruiks overzicht.

[Afbeelding]

Je ziet dat er geen verbruiks gegevens bij staan. Ik heb om het verbruik te meten, zelf een kWh-meter van Homewizard geïnstalleerd, op de groep van de warmtepomp.

Een RS485 en ESP microcontroller (met WiFi) onder de WP binnen unit

[Afbeelding]
Goedemorgen,

Ik zie in jouw plaatje dat je ook de doel temperatuur en de frequentie uitleest. Erg interessant! Hoe heb je dat geconfigureerd? Dit is mij tot heden nog niet gelukt..

• Jojan265
walter_321 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:27:
[...]

[...]

gek dat er geen eenheid bij staat.
Dat staat iets verderop onder de tabellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOZnnlE3_p-mJtGxwPdIYHK310c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwBv8nGRsU0R3z8qYWrd04Ar.png?f=fotoalbum_large

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:49
walter_321 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:46:
[...]

Dat is een 14kw WP: die heeft op een half uurtje die buffer warm...Grofweg 1kwh om 1.000 liter 1 graad op te warmen: een half uurtje is dan 7 graden op zowat de hysteresis ;-).
Hoe je bij zo een vat de WP aan het moduleren krijgt: geen idee ;-).
8)7 een half uurtje de buffer warm? je vergeet hij moet ook het afgifte systeem verwarmen (radiatoren+vvw)
beter gezegd het kan dan zijn als hij ,,koud ,,begint loopt de wp een half uur langer(als dat half uur klopt)
een buffervat heeft ook stilstand verliezen (isolatie) maw de ruimte waar de buffer staat word ook lekker warm als je daar warmte nodig hebt is dat OKE bijv garage,anders niet!
buffervat word aanbevolen door ,,warmtepompweetjes ,, ....je kan je afvragen of dit inmiddels niet achterhaald is met een moderne WP!! groter en ingewikkeld is niet altijd beter...een goede berekening vooraf wel

• JansenSE
  • Laatst online: 18-03 12:22
[quote]Prei23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:16:
[...]
Hierbij de yaml file,
Ik heb de meeste registers weggehaald om sneller mee te kunnen testen.
- name: LGmodbus
type: tcp
host: XXX.XXX.XXX.XX = ip adres van de waveshare
port: 502
retry_on_empty: true
retries: 10
..
/quote]

Dit is in ieder geval afhankelijk van de versie van HA. De "retry_on_empty" en "retries" is achterhaald en geeft een foutmelding.
Kijk eens naar: https://community.home-as...update-to-2024-4-1/714455
JansenSE in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
en eventueel: JansenSE in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

• Merijn.
PeteSplit schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:07:
[...]
Ik denk dat je het over de LG Thinq app hebt (en de HA integratie daarvan) ?
Die bedoel ik inderdaad. En via HACS is er een alternatieve versie.
Mijn WP heeft geen WiFi module (om deze aan te schaffen vind ik de prijs te hoog en de mogelijkheden te weinig).
Mede de reden om het hier eerst te vragen. Prijs voor de module is fors en als de functionaliteit dan tegenvalt, is het zonde van het geld.
Met het koppelen van de WP via , modbus - RS485 - ESP microcontroller - ESPhome gaat dat beter.
HA en ESPhome zijn producten van Nabu Casa en werken ook goed samen.
In HA kun je zelf, met de beschikbare informatie uit de modbus van de WP, automatiseringen maken wanneer de WP aan of uit moet gaan en welke temperatuur de WP het water moet maken.
[...]
Er is veel meer te bedenken, wat je door HA kunt laten uitvoeren, dan met een thermostaat (en het is ook een leuke hobby). :+
Modbus klinkt dan inderdaad als de betere optie, al vraagt dat blijkbaar wel wat meer (technische) kennis in vergelijking met de redelijk plug & play wifi module. Heb ik weer iets om me in te verdiepen... 8)7
* iemand in de buurt van Nijmegen die daar een handje bij kan helpen? B)

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:35
HeldereM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:02:
Vandaag onze Thema V 143 monoblock binnengekregen, gisteren al een 1m3 buffervat en leidingen van en naar de buffer gelegd samen met een bevriende installateur/klusjesman. Ik hoop maandag het systeem in bedrijf te gaan stellen maar heb een discussie met hem over de lokatie van de pomp(en).

Ons huis heeft op de BG grotendeels vloerverwarming met 2 lussen maar ook overal radiatoren.

De huidige situatie is als volgt:
[Afbeelding]
Je ziet hier:
- Linksboven: Aanvoer en retour naar de radiatoren boven
- Links: Het vloerverwarmingsysteem
- Beneden (rechts van de gasleiding): aanvoer en afvoer naar de radiatoren beneden

In de nieuwe situatie wil ik zoveel mogelijk het schema van warmtepomp-weetjes volgen:
[Afbeelding]

Daarbij heb ik een ruimtethermostaat gekocht die de losse pomp aan/uit kan schakelen. Hoe we the LG aan gaan sturen weet ik nog niet precies maar ik heb er een kabel voor aan/uit naartoe gelegd en UTP voor modbus dus ben flexibel.

Voor warm water komt er een WPB, dat is dus geen factor.

De discussie gaat er dus over waar de pomp moet komen.

Volgens mij: op de aanvoer van het gehele systeem en dus i.p.v. de CV ketel op de aanvoer van het cv-circuit. Pomp dus tussen de T(warm) en de aanvoer bestaande CV-circuit. Retour bestaande cv-circuit doorlussen op de andere T (koud).

Volgens de installateur: in plaats van de (versleten) vloerverwarmingspomp en hoeven er verder geen leidingen aangepast te worden behalve het cv-circuit aansluiten op de T-stukken die tussen de buffer en WP zitten. De warmtepomp zal volgens hem ook wel water rondpompen naar de radiatoren boven en beneden. Volgens mij gaat dat helemaal niet gebeuren en blijft (bestaande) cv circuit koud en zal alleen de buffer opwarmen met die aanpak.

Hou zouden jullie dit aansluiten?
Misschien wat te laat.. maar goed.

Lastig punt, het probleem is dat je in beide gevallen geen goedecontrole hebt.

Als je jouw idee gebruikt, dan voert je warmtepomp water aan voor je CV circuit, en door het buffervat. Afhankelijk van de weerstand gaat er meer of minder naar je CV. Maar ik vermoedt dat vooral water naar je buffervat zal gaan, omdat die leiding veel minder weerstand heeft en het hele CV circuit.
Dan krijg je denk ik dat al je radiatoren niet zoveel meer doen.

Tegelijk, afhankelijk van je vloerverwarming debiet, warmt je buffervat al dan wel of niet op.
Om dan effectief gebruik te maken van je buffervat voor opslag, moet je mogelijk ook in staat zijn om je vloerverwarming debiet in te stellen en te regelen. Anders kan je niet echt warmte opslaan overdag om in de avond te gebruiken. Maar terwijl je dat vat opwarmt, warm je dus je radiatoren ook op.

Volg je jouw installateurs idee, dan heb je een enorm buffer voor je vloerverwarming zitten. Je vloerverwarming reageert dan veeeeel trager, en je warmt altijd je hele vat op.
Maar, je kan dan wel inregelen hoeveel debiet er door de radiatoren moet gaan en hoeveel door de vloerverwarming, door de radiatoren op de juiste standen te zetten zodat je overal dezelfde retour temperatuur hebt.
Maar dan raak je de mogelijkheid kwijt om het buffervat wel/niet te gebruiken, en je hebt een continu verlies op je buffervat.

Ik denk dat voor beide wat te zeggen is. Ik denk dat je installateur vooral denkt: Hoe krijg ik dit systeem ingeregeld, en op zo'n manier dat ik hier niet meer terug hoef te komen.
En ik moet zelf eerlijk zeggen, als het systeem eenmaal staat, dan wil je dat denk ik zelf ook...
Maar dat had mijn inziens ook met een 100 liter buffer gekund. Neemt niet weg dat je 1000 liter buffer er al staat.

8)7 Lastig.

Ik ben geen expert, maar ik denk dat je kijkt naar twee opties:

1. Je volgt deels jouw idee. Je plaatst een circulatie pomp voor je vloerverwarming en voor je CV, en je sluit die aan op het buffervat. Je warmtepomp verwarmt altijd alleen het buffervat dat parallel aangesloten is, en de rest tapt daarvan af. Wel belangrijk dat beide systemen voor die pomp zitten.

2. Je volgt deels het idee van je installateur. Maar in plaats van het buffervat voor de vloerverwarming, zet je het buffervat in serie achter de vloerverwarming en de CV.
Voordeel van het vat achter je afgifte systeem zetten is dat deze een lagere rust temperatuur houdt en er minder warmteverlies is.
Ik zou hem dan wel in serie achter alle afgifte zetten, niet alleen de VVW. Dan is het echter een buffer, en kan je mooie lange runs maken.
Zet je hem alleen achter je vloerverwarming, maar niet achter je CV dan krijg je een soort van rare inmenging van warm en koud naar je warmtepomp en dat kost je volgens mij efficientie.

Welke van deze opties beter is durf ik niet te zeggen. Ik denk intuitief dat optie 2 simpeler te regelen is.
:) maar ik ben geen ervaren expert op dit gebied, dus neem dat mee in je overwegingen.

Succes! Ben benieuwd wat het gaat worden! :)

PS. Ik denk niet dat je teveel moet kijken naar warmte opslag en bufferen. Je warmtepomp draait voornamelijk in de winter, en op die momenten heb je nauwelijks tot geen zonnestroom, waardoor bufferen op zonnestroom niet echt gaat. Misschien dat je wel wat winst erop kan maken, maar die extra pomp kost ook geld. En tijd om dit allemaal in te regelen kost ook geld, want je moet ook ergens zorgen dat tijdens het bufferen, je huis niet veel te warm wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door hwopereis op 27-10-2025 10:39 . Reden: Denkfoutje bij optie 1. ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Boomster schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 06:30:
[...]
Goedemorgen,

Ik zie in jouw plaatje dat je ook de doel temperatuur en de frequentie uitleest. Erg interessant! Hoe heb je dat geconfigureerd? Dit is mij tot heden nog niet gelukt..
Jij maakt gebruik van een waveshare ? Ik heb een esp microcontroller. Het YAML bestand is dan anders.

Ik heb in dit topic een waveshare bestand gevonden. doel temp en frequentie in Hz is dan het volgende

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
      - name: lg_target_temp_circuit1
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 30
        address: 2
        slave: 1
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: °C
        input_type: holding

- name: lg_inverter
        scale: 1
        precision: 0
        scan_interval: 30
        address: 24
        device_class: frequency
        unit_of_measurement: Hz
        input_type: input

Bron: JansenSE in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Afgelopen weekend moest de warmtepomp worden verplaatst in verband met een andere inrichting van de tuin.
Daarbij heb ik meteen de kans genomen om een geluidsisolerend muurtje te maken. Maanden geleden stond er op Marktplaats een partij blokken te koop die worden gebruikt bij geluidsschermen.
Deze zijn gemaakt van cementgebonden houtvezels.
Ze hebben een formaat van ongeveer 60 × 80 x (10-15) cm en zijn in je eentje te tillen.

Het verschil in het gebrom van de compressor is naar mijn idee objectief groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzNjZ_6mQzyAhN4HJ7GncZ3omo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jW6IQj1h36mUalNgD9y0CCOc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXwSMf4NLPUO-pYk2Tdyva4-GCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aF6GPfsD4hRGv1NeMlCrEWPy.jpg?f=fotoalbum_tile

Pardon my dutch

• JansenSE
  • Laatst online: 18-03 12:22
Kip schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:25:
Afgelopen weekend moest de warmtepomp worden verplaatst in verband met een andere inrichting van de tuin.
Daarbij heb ik meteen de kans genomen om een geluidsisolerend muurtje te maken. Maanden geleden stond er op Marktplaats een partij blokken te koop die worden gebruikt bij geluidsschermen.
Deze zijn gemaakt van cementgebonden houtvezels.
Ze hebben een formaat van ongeveer 60 × 80 x (10-15) cm en zijn in je eentje te tillen.

Het verschil in het gebrom van de compressor is naar mijn idee objectief groot.
[Afbeelding][Afbeelding]
Tof hoor. Ziet er uit als een nette oplossing. Had jij de compressor zelf ook al ingepakt met van die geluidsisolatie? Hier vaker beschreven als een *vervelend* klusje.

Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van enig geluid. De buitenunit staat bij mij achter de bijkeuken op rubberen voeten, op twee stapels/rijen tegels. Moet nog een keer net straatwerk, grind en een ombouw omheen komen. Binnen hoor ik helemaal niks, buiten voornamelijk de ventilator. Maar als het echt koud wordt, heb ik daar toch geen last van.

• walter_321
Jojan265 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ter info: https://files.ecohandel.c.../DS_LG_HM_---_HF_UB40.pdf
Het 'engineering product data book'
de tabel komt hieruit...

• Kip
  • Niet online

Kip

JansenSE schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Tof hoor. Ziet er uit als een nette oplossing. Had jij de compressor zelf ook al ingepakt met van die geluidsisolatie? Hier vaker beschreven als een *vervelend* klusje.
Thanks!
Ja. Ik heb ook de compressor ingepakt met isolatie. Er zit standaard een plaatstalen omhulsel met een dus laagje isolatie rond de compressor. Vooral die is moeilijk om terug te plaatsen. Goed opletten bij het verwijderen hoe alles loopt helpt. De isolatie om de compressor zelf is een beetje friemelen door de verschillende leidingen achter de compressor. Valt opzich mee.
JansenSE schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:52:
Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van enig geluid. De buitenunit staat bij mij achter de bijkeuken op rubberen voeten, op twee stapels/rijen tegels. Moet nog een keer net straatwerk, grind en een ombouw omheen komen. Binnen hoor ik helemaal niks, buiten voornamelijk de ventilator. Maar als het echt koud wordt, heb ik daar toch geen last van.
Mooi dat je geen last ondervindt. Dan hoef je toch niks te verbeteren?
Bij mij hoor ik vooral het gebrom van de compressor. Heb ook een huis van 100 jaar oud. Dat zal ook wel schelen.
Wat ook opvalt bij defrosts is een soort "perslucht" geluid. Waarschijnlijk als de vierwegklep schakelt.

Pardon my dutch

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:10
Hoi,

Na veel onderzoeken en lezen en weekje buffelen heb ik em eindelijk staan en draaien, mijn eerste warmtepomp!
Is een Therma V R290 3 fase 16kW geworden.
Sanitair zit nog even op de ketel, kwam zo uit qua krappe tijd.
Dus nu komt het tweaken. Ik moet zeggen dat de gebruikers- en installatiehandleiding niet overal even duidelijk vind qua wat een instelling nou exact doet.
Mocht iemand nog goeie aanvullende bronnen weten tbv instellingen dan hoor ik het graag.

Ik meet de aanvoer en retourtemperatuur met een Heatbooster die ik momenteel nog over heb.
Komt mooi overeen met de waarden op de remote control.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xKnKvPS6n-iK1U5GijxP1cfhgw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0NDwJ7kANrLXW2ERISV4Fl2H.png?f=user_large

AI regelt op WAR met optimale pompsnelheid.
Krijg runs van bijna 1,5 uur bij Delta T rond 5 graden en pompsnelheid van 11L/min.
Buitentemperatuur 9 graden.

Vraag:
In de grafiek zie je dat temperatuur in regelmatig patroon dip maakt.
Aanvoertemperatuur schiet ca 30 seconden 5 graden omhoog.
Daarna Debiet van 11 naar 40 L/min
Hierna pakt ie em weer langzaam op voor volgende run.
Regelmatige patroon: exact 85 minuten tussen dips/pieken.

Iemand enig idee wat dit is?
Ziet een defrost er zo uit? Nog geen ijs te zien deze dagen.

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:55

teunos93

HM123HF.UB60

Jojan265 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:05:
[...]
Nou volgens mij is er nog wel iets te winnen bij jou. Als ik je grafieken goed interpreteer, dan start je inderdaad rustig op en is de Ta te laag, die daarmee gemaakt wordt. Vervolgens gaat na een tijdje op minimaal toeren te hebben gewerkt de frequentie omhoog waardoor bij jou de Ta steeds hoger wordt en de warmtepomp uitschakelt. Dan na 40 minuten moet hij weer inschakelen en begint het spel opnieuw.
Dit is dus precies wat de LG doet, een ORC 1x per uur waardoor hij over de hysterese heen gaat en uitschakelt, die ik probeer te voorkomen.
Overigens is me dat inmiddels gelukt, ik toer nu met een automation de compressor 1x per 50 minuten op tot >1500 toeren als de buitemtemperatuur onder de 11 graden is, daarmee doet hij geen ORC meer en blijft de compressor aan.
Boven de 11 graden is het afgegeven thermische vermogen van de 12kW LG te hoog (3.5kW) en laat ik de ORC wel optreden, waarna ik in combinatie met de negatieve hysterese het gemiddelde thermische vermogen over de tijd afstem met het verlies van de woning.
De positieve hysterese gebruik ik voornamelijk om uit te schakelen als er nog veel thermische energie in de vloer/woning zit als de buiten temperatuur snel oploopt na een koude nacht. Doordat de LG altijd dT 5 probeert te maken, als de vloer nog warm is en dus Tr nog hoog, maar op basis van de buitemtemperatuur er een lage temp Ta nodig is, knalt hij dan eruit op Ta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZCPRVRm2WmzcJqzG_hfimo4bck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f5nQCm9ZMlgAiEEAlE2th1p.jpg?f=fotoalbum_large

Verdere observaties tot nu toe:
* Pompregeling op optimaal debiet werkt veruit het beste. Geen van de regelmodi konden bij mij met watertemp regeling op de output een ORC voorkomen, en het regelgedrag op optimaal is het beste.
* Op silent mode als de compressor rustig draait zie ik ~150W lager verbruik omdat de fan draait naar wat nodig lijkt te zijn, in plaats van altijd vol gas, daarmee ook significant andere COP.
* Na een defrost gaat weliswaar de compressor uit, maar blijft de compressor status over Modbus altijd hoog, als je dus een soft-start na defrost wil triggeren werkt dat niet. Ik heb hier nu een extra template sensor voor gemaakt die alleen kijkt naar de transities van het compressor toerental van/naar 0.

[ Voor 26% gewijzigd door teunos93 op 28-10-2025 08:53 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

ZjelcoP schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:49:
Hoi,

Na veel onderzoeken en lezen en weekje buffelen heb ik em eindelijk staan en draaien, mijn eerste warmtepomp!
Dus nu komt het tweaken. Ik moet zeggen dat de gebruikers- en installatiehandleiding niet overal even duidelijk vind qua wat een instelling nou exact doet.
Mocht iemand nog goeie aanvullende bronnen weten tbv instellingen dan hoor ik het graag.

Ik meet de aanvoer en retourtemperatuur met een Heatbooster die ik momenteel nog over heb.
[Afbeelding]

Krijg runs van bijna 1,5 uur bij Delta T rond 5 graden en pompsnelheid van 11L/min.

Vraag:

Dit is een ORC, lees mijn berichten even terug.
Zorg er ook voor dat je de sample rate van je metingen omhoog brengt, dan zie je beter wat er gebeurt.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ZjelcoP schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:49:
Hoi,

Vraag:

Als je op Auto/AI verwarmt, kun je niet goed zien wat de WP doet. Ik zou adviseren, als je onbekend bent met LG warmtepompen, te beginnen met verwarmen met Warmte en instellen op water, zodat je de ziet bij welke ingestelde watertemperatuur de WP het water gaat verwarmen (hier volgt dan ook je stooklijn uit en de andere instellingen van de WP kun je dan proberen).

Ik zie dat in de grafiek ook Fan speed staat, ik heb een R32 en daar is de fan speed niet de ventilator maar de frequentie van de compressor. Kun je deze grafiek ook tonen, misschien is het de compressor en dan kun je meer zien over de runs, waarom iets elk uur terug komt.

Nog twee vraagjes, heb je vloerverwarming, of heb je radiatoren. Maak je gebruik van een buffer ?
Voor vloerverwarming, of een buffer kun je misschien beter kiezen voor een vast debiet (bij 16kW ongeveer 45 L/min)

• Savagegek
Hulp vraag: Ik blijf een "probleem" hebben dat hij niet opwarmt zoals ik dat verwacht.
Controller staat op 21 graden en verwarmt max op naar die temp, koelt af tot 19,5 en warmt dan hooguit tot 21 op, vaak 20,5 maar.
instellingen zijn momenteel:
target T: 21
Hysteresis: -1,5 +1,5 (eerst op -1 en +1 maar dat lijkt geen verschil te maken.)

Nu keek in de mijn grafieken en zie ik wel gedrag wat hierboven word genoemd, kan dat ook zulk gedrag veroorzaken?
teunos93 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Zorg er ook voor dat je de sample rate van je metingen omhoog brengt, dan zie je beter wat er gebeurt.
Welke interval gebruik je om je data te verzamelen?

Ik heb nu via modbus van 30 naar elke 15 seconden en dat lijkt net aan. Ik zat er toevallig gisteren naast terwijl het gebeurde en zag ik plots de Taan oplopen tot 33 graden terwijl seconden daarvoor Taan nog 29 graden was. Toen deed hij nog een run en schakelde hij af bij 20,5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTZvtgDtmoi8iq1n6Qvyq0yLtrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NLfXuj6H8Z9kG3Wx6P9dTMXW.png?f=fotoalbum_large

Ik regel op water+lucht. Na gisteravond de water hysteresis vergroot van -2 +2 naar -4 en +4 en pomp van optimaal debiet naar vaste deltaT.

Welke tips hebben jullie om dit verder te debuggen?

[edit]
5kW unit: hm051mr u44
Vloerverwarming
badkamer handdoekradiator

graphs met legenda geplaatst :F

[ Voor 17% gewijzigd door Savagegek op 28-10-2025 19:00 ]

• Jojan265
Savagegek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:12:
Hulp vraag: Ik blijf een "probleem" hebben dat hij niet opwarmt zoals ik dat verwacht.
Controller staat op 21 graden en verwarmt max op naar die temp, koelt af tot 19,5 en warmt dan hooguit tot 21 op, vaak 20,5 maar.
instellingen zijn momenteel:
target T: 21
Hysteresis: -1,5 +1,5 (eerst op -1 en +1 maar dat lijkt geen verschil te maken.)

Nu keek in de mijn grafieken en zie ik wel gedrag wat hierboven word genoemd, kan dat ook zulk gedrag veroorzaken?

[...]

Ik heb nu via modbus van 30 naar elke 15 seconden en dat lijkt net aan. Ik zat er toevallig gisteren naast terwijl het gebeurde en zag ik plots de Taan oplopen tot 33 graden terwijl seconden daarvoor Taan nog 29 graden was. Toen deed hij nog een run en schakelde hij af bij 20,5.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik regel op water+lucht. Na gisteravonde de water hysteresis vergroot van -2 +2 naar -4 en +4 en pomp van optimaal debiet naar vaste deltaT.

Het helpt als je de legenda ook bij je grafieken plaatst.

Daarnaast zou ik adviseren om de waterpomp op vast debiet te zetten (zodanig hoog dat een ORC net geen overschrijding geeft van je +Hysterese van 4 °C).

Geef ook even aan wat voor warmtepomp je hebt en welk afgiftesysteem.

• Jojan265
teunos93 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Dit is dus precies wat de LG doet, een ORC 1x per uur waardoor hij over de hysterese heen gaat en uitschakelt, die ik probeer te voorkomen.
Overigens is me dat inmiddels gelukt, ik toer nu met een automation de compressor 1x per 50 minuten op tot >1500 toeren als de buitemtemperatuur onder de 11 graden is, daarmee doet hij geen ORC meer en blijft de compressor aan.
Boven de 11 graden is het afgegeven thermische vermogen van de 12kW LG te hoog (3.5kW) en laat ik de ORC wel optreden, waarna ik in combinatie met de negatieve hysterese het gemiddelde thermische vermogen over de tijd afstem met het verlies van de woning.
De positieve hysterese gebruik ik voornamelijk om uit te schakelen als er nog veel thermische energie in de vloer/woning zit als de buiten temperatuur snel oploopt na een koude nacht. Doordat de LG altijd dT 5 probeert te maken, als de vloer nog warm is en dus Tr nog hoog, maar op basis van de buitemtemperatuur er een lage temp Ta nodig is, knalt hij dan eruit op Ta.
[Afbeelding]

Verdere observaties tot nu toe:
* Pompregeling op optimaal debiet werkt veruit het beste. Geen van de regelmodi konden bij mij met watertemp regeling op de output een ORC voorkomen, en het regelgedrag op optimaal is het beste.
En toch zou ik proberen om de waterpomp op vast debiet te zetten (zodanig hoog dat een ORC net geen overschrijding geeft van je +Hysterese van 4 °C). Dus steeds een beetje lager zetten totdat de ORC de warmtepomp weer uitschakelt. Dan weet je dat die flow te laag is en ga je er net boven zitten.
* Op silent mode als de compressor rustig draait zie ik ~150W lager verbruik omdat de fan draait naar wat nodig lijkt te zijn, in plaats van altijd vol gas, daarmee ook significant andere COP.
* Na een defrost gaat weliswaar de compressor uit, maar blijft de compressor status over Modbus altijd hoog, als je dus een soft-start na defrost wil triggeren werkt dat niet. Ik heb hier nu een extra template sensor voor gemaakt die alleen kijkt naar de transities van het compressor toerental van/naar 0.
Ik weet niet of bij de nieuwere machines je via Modbus ook meer kunt regelen m.b.t. waterpomp, anders zou je daar ook nog iets mee kunnen proberen tijdens een ORC (of er net voor).

[ Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 28-10-2025 11:37 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik regel op water+lucht. Na gisteravonde de water hysteresis vergroot van -2 +2 naar -4 en +4 en pomp van optimaal debiet naar vaste deltaT.

Ik gebruik voor het uitlezen een esp en heb deze op 15 seconden staan, dat werkt bij mij goed.

Als de Ta snel oploopt en weer terug gaat en de compressor snel oploopt en na ongeveer een minuut weer terug gaat, dan is dit een oil return cycle en herhaalt zich elk uur, als de compressor op een laag toerental draait. Omdat we de compressor niet kunnen instellen en alleen de tempratuur, is de vraag wat de stooklijn temperatuur was toen dit gebeurde. Door eventueel de stooklijn iets aan te passen (als je een stooklijn hebt ingesteld voor het sturen op lucht+water), zodat de compressor harder draait en dan kun je orc's voorkomen. Het kan zelfs zo zijn dat de WP efficiënter gaat lopen en de CoP gaat stijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 28-10-2025 11:43 ]

• SalexSun
[...]
Er is een afzonderlijk modbus register voor defrost status

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

SalexSun schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Er is een afzonderlijk modbus register voor defrost status
Klopt, die lees ik ook uit, dat zou ook moeten werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUVpnWRp1VCjs9kYpLWXXsAaNRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfmGaX5dLuRUIdxxA85Se5y9.jpg?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Ik doe 3 seconde, de modbus waardes zelf updaten elke 10 seconde van de buitenunit, met 3 seconde heb ik altijd de laatste waarde.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:41:
[...]
Door eventueel de stooklijn iets aan te passen (als je een stooklijn hebt ingesteld voor het sturen op lucht+water), zodat de compressor harder draait en dan kun je orc's voorkomen. Het kan zelfs zo zijn dat de WP efficiënter gaat lopen en de CoP gaat stijgen.
Dit is eigenlijk alleen haalbaar als je een laag vermogen WP hebt. Bij mijn 3-fase 12kW R290 heb ik tot 4C (laagste temp die ik nu heb gezien) ORCs, de compressor draait dan voor de stooklijn nog steeds onder de 25Hz, wat bij mijn monoblock de ORC grens is.

De enige opties hier zijn regelen op binnenkomende watertemperatuur, wat bij mij voor onrustig regelgedrag zorgde, of proberen de ORC te voorkomen zonder dat je gemiddeld te veel vermogen afgeeft. Dat laatste heb ik nu gelukkig dus voor elkaar.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Jojan265 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:34:
En toch zou ik proberen om de waterpomp op vast debiet te zetten (zodanig hoog dat een ORC net geen overschrijding geeft van je +Hysterese van 4 °C). Dus steeds een beetje lager zetten totdat de ORC de warmtepomp weer uitschakelt. Dan weet je dat die flow te laag is en ga je er net boven zitten.
Dit vertik ik dus, de pomp in mijn WP trekt 145W voluit op 32.4L/min flow, en terug geregeld naar ~11 a 12 L/min rond de 50W. Ik heb vorige week geprobeerd de flow fixed op 20L/min te zetten en had toen operationeel een dT die slechts 3 graden was en nog steeds kwam de ORC buiten de hysterese, de pomp trekt daarnaast op 20L/min al constant 50W teveel, niet geweldig voor de COP dus. Hoger dan 20 L/min ben ik niet gegaan omdat ik het nut er niet van in zag.
Hieronder het plaatje op fixed flow 21L/min, dat werkt dus niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o23Y8DqtFydCb3VAqscqFgRyRSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc9xKKlBLO3QlnJh0Jg2VWGK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door teunos93 op 28-10-2025 13:41 ]

• Jojan265
teunos93 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:37:
[...]

Dit vertik ik dus, de pomp in mijn WP trekt 145W voluit op 32.4L/min flow, en terug geregeld naar ~11 a 12 L/min rond de 50W. Ik heb vorige week geprobeerd de flow fixed op 20L/min te zetten en had toen operationeel een dT die slechts 3 graden was en nog steeds kwam de ORC buiten de hysterese, de pomp trekt daarnaast op 20L/min al constant 50W teveel, niet geweldig voor de COP dus. Hoger dan 20 L/min ben ik niet gegaan omdat ik het nut er niet van in zag.
Hieronder het plaatje op fixed flow 21L/min, dat werkt dus niet...
[Afbeelding]
Je hoeft het van mij ook niet te doen hoor. Ik gaf alleen maar een advies. Maar als ik dit allemaal zo lees, is jouw warmtepomp dat niet veel te groot voor jouw situatie?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Jojan265 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Je hoeft het van mij ook niet te doen hoor. Ik gaf alleen maar een advies. Maar als ik dit allemaal zo lees, is jouw warmtepomp dat niet veel te groot voor jouw situatie?
Het systeem is gedimensioneerd op full electric, huis 21C bij -10C buiten.
Met het huidige gemiddelde afgiftevermogen en 24 uurs gemiddelde buitentemperatuur, kom ik op ongeveer 12kW continue bij ~-13 buitentemp, maar ik wel slechts beperkte datapunten omdat het niet heel koud is geweest.
Hij is dus inderdaad "iets" te groot, maar een model kleiner, de 9kW was weer krap en is er niet in 3-fase.
Dit komt overigens overeen met de thermische verlies berekeningen die ik van tevoren had gemaakt.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Probeer eerst eens waterzijdig te regelen op retourtemperatuur. Bij mij werkte dat niet, maar als dat bij jou wel werkt dan is het verder een kwestie van de gehele stooklijn 5C naar beneden verschuiven (met de pomp op optimaal debiet, want die regelt altijd naar dT 5.0), dat scheelt een hoop moeite die ik in de automations heb moeten steken.

• kazemo
teunos93 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Het systeem is gedimensioneerd op full electric, huis 21C bij -10C buiten.
Met het huidige gemiddelde afgiftevermogen en 24 uurs gemiddelde buitentemperatuur, kom ik op ongeveer 12kW continue bij ~-13 buitentemp, maar ik wel slechts beperkte datapunten omdat het niet heel koud is geweest.
Hij is dus inderdaad "iets" te groot, maar een model kleiner, de 9kW was weer krap en is er niet in 3-fase.
Dit komt overigens overeen met de thermische verlies berekeningen die ik van tevoren had gemaakt.
Ik zou maar ff wachten tot het buiten wat kouder word,onder de 4gr beginnen de defrost,s bij hoge luchtvochtigheid
dan word alles anders en kan het wel meevallen dat hij iets te groot is bij nog kouder onder 0 zou het misschien wel eens voordeel kunnen zijn! het is toch belangrijk dat hij goed werkt als het echt koud is( dan moet hij daarop goed ingeregeld zijn)
mijn 9KW is bij dit weer ook te groot daarom staat hij nu altijd op stille mode,bij echt koud weer heb ik het volle vermogen echt nodig met gevolg dat de COP kleiner word het is niet anders! ik laat hem overigens ook op optimaal debiet lopen(op momenten gaat hij terug naar 8ltr/min) met een klein serie buffervat zonder extra pomp(die is dan niet nodig)

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 28-10-2025 15:40 ]

• ZjelcoP
teunos93 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Bedankt, dat was de hint die ik zocht! Kan ik dat Rabbit hole in duiken :*)

• ZjelcoP
PeteSplit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Als je op Auto/AI verwarmt, kun je niet goed zien wat de WP doet. Ik zou adviseren, als je onbekend bent met LG warmtepompen, te beginnen met verwarmen met Warmte en instellen op water, zodat je de ziet bij welke ingestelde watertemperatuur de WP het water gaat verwarmen (hier volgt dan ook je stooklijn uit en de andere instellingen van de WP kun je dan proberen).

Ik zie dat in de grafiek ook Fan speed staat, ik heb een R32 en daar is de fan speed niet de ventilator maar de frequentie van de compressor. Kun je deze grafiek ook tonen, misschien is het de compressor en dan kun je meer zien over de runs, waarom iets elk uur terug komt.

Nog twee vraagjes, heb je vloerverwarming, of heb je radiatoren. Maak je gebruik van een buffer ?
Voor vloerverwarming, of een buffer kun je misschien beter kiezen voor een vast debiet (bij 16kW ongeveer 45 L/min)
Die optie wel overwogen en houd ik zeker nog open. Bewaar ik voor als ik een keer veel tijd heb om er bovenop te zitten. Scheelt me nu al genoeg in plaats van op gas te stoken verwacht ik zo (kom van 3200 m3) :)

Fan speed is van de HeatBooster https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50, een radiatorfan module.
Specifieker uitlezen met Modbus gaat vast nog volgen als HA er is maar voorlopig nog genoeg andere klussen die voor gaan.

Aanvoer splitst naar:
A- Pomploze Verdeler (12) met 10 vloergroepen en 2 radiatoren
B- 18 m lange RVS leiding met daarop 8 radiatoren.
Geen buffer.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Hoe verhoog je de compressor tot > 25 Hz
Verhoog je dan kort (hoe lang) de temperatuur (Auto/Ai) ++5 ?
teunos93 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:32:

Dit is eigenlijk alleen haalbaar als je een laag vermogen WP hebt. Bij mijn 3-fase 12kW R290 heb ik tot 4C (laagste temp die ik nu heb gezien) ORCs, de compressor draait dan voor de stooklijn nog steeds onder de 25Hz, wat bij mijn monoblock de ORC grens is.
De waarde van de temperatuur moet bij mijn wp toch ook minstens 29 graden zijn, dan pas slaat mijn wp niet af met orc's. Jou stooklijn lijkt mij iets te laag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpYr3hiS1cdMXWgImzXbMNeGTbg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NpNnxTK8H4uTyoUKMSadR4hH.jpg?f=user_large

• PvO76
Over die ORC, mijn WP, 7kw monoblock R32, heb ik zolang de stille modus is ingeschakeld nog nooit een ORC zijn maken. Ook niet na uren draaien op 10Hz.
Herkent iemand dit gedrag?

HM071MR U44

• SalexSun
PvO76 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:48:
Over die ORC, mijn WP, 7kw monoblock R32, heb ik zolang de stille modus is ingeschakeld nog nooit een ORC zijn maken. Ook niet na uren draaien op 10Hz.
Ja
SalexSun schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:05:
Ik zie eigenlijk nooit orc’s. De warmtepomp slaat nooit aan boven 12gr, daaronder obv kamerthermostaat en afgelopen weke meestal max een uur per dag.

Moet ik me daar zorgen om maken? De warmtepomp staat altijd op stille modus en moduleert nog altijd direct terug naar 10Hz
Ook altijd op stille mode en dit stookseizoen hoofdzakelijk op 10Hz

[ Voor 4% gewijzigd door SalexSun op 28-10-2025 18:54 ]

• Savagegek
PeteSplit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:41:
[...]
Ik gebruik voor het uitlezen een esp en heb deze op 15 seconden staan, dat werkt bij mij goed.

Als de Ta snel oploopt en weer terug gaat en de compressor snel oploopt en na ongeveer een minuut weer terug gaat, dan is dit een oil return cycle en herhaalt zich elk uur, als de compressor op een laag toerental draait. [...]
Bedankt voor de reacties en info allemaal. Dan ben ik nu gelijk achter wat die pieken zijn en de ORC dus betekend.
De pieken zijn bij mij zo'n 30 minuten van elkaar, zijn er zaken die de ORC bepalen/beinvloeden op welke termijn die plaatsvind? Je vermelding om het hele uur komt niet overeen met mijn 30 minuten maar is wel erg toevallig en ziet er hetzelfde uit als andere grafieken die ik hier last gisteren.

De ORC is dan denk ik ook gelijk de oorzaak dat mijne nooit volledig op temperatuur komt zoals die ingesteld staat. Maar hij gewoon afslaat bij de te hoge Taan bij/na een ORC en niet meer aan gaat zodra hij binnen de setpoint temp incl. hysteresis valt.

Ik heb mijn post even bijgewerkt voor het geval iemand ooit op mijn post komt met hetzelfde.
Mijn systeem bestaat uit een 5kW monoblock alleen CV: hm051mr u44
Vloerverwarming(6 groeps ~50m2) + handdoekradiator

Ik stuur momenteel op lucht+water. seizoensauto ingesteld op -10: 28 graden en 18: 24 graden.
setpoint 21 graden, lucht hysterese -1,5 +1.0, water hysterese (als test) verhoogd naar -4.0 en +4.0.
Pomp gisteren op optimaal debiet en daarna naar deltaT wat weinig uitmaakte.

Huiswerk wat ik nu heb is:
Pomp op een vaste waarde te zetten en proberen voor een geschikte waarde.
regeling van wat wisselen tussen uitvoer en aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTZvtgDtmoi8iq1n6Qvyq0yLtrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NLfXuj6H8Z9kG3Wx6P9dTMXW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lq_4UqpffsaNhwHwiBMiKvB6Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQEFFXuXcW4NdQxhE35ub18W.png?f=fotoalbum_large
Niet letten op de onderlijn, lijkt erop dat hij bij uit stand nog 5l/min aangeeft en daar blijft hass hem op houden totdat hij een nieuwe waarde krijgt.
teunos93 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:28:
[...]
Ik doe 3 seconde, de modbus waardes zelf updaten elke 10 seconde van de buitenunit, met 3 seconde heb ik altijd de laatste waarde.
Ik heb wel eens eerder modbus uitgelezen en gehad dat niks meer werkte bij een te hoge polling. Vandaar dat ik wat terughoudend ben voor me thuis verwarming en ik niet weet hoe flaky de LG is. Ik zal de interessante registers wat ophogen.

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:27
PvO76 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:48:
Is die ORC niet vooral een ding bij splits? Meen dat een keer gelezen te hebben hier...

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Hoe verhoog je de compressor tot > 25 Hz
Verhoog je dan kort (hoe lang) de temperatuur (Auto/Ai) ++5 ?

[...]
Dat ja, shift verhogen tot er een undershoot ontstaat van minstens 2.0 graden, dat lijkt de grens te zijn voor de lg om snel de compressor iets te laten veranderen. Vervolgens checken of de compressor is opgetoerd en zo snel mogelijk omlaag zonder boven de hysterese te gaan.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Savagegek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

De pieken zijn bij mij zo'n 30 minuten van elkaar, zijn er zaken die de ORC bepalen/beinvloeden op welke termijn die plaatsvind? Je vermelding om het hele uur komt niet overeen met mijn 30 minuten maar is wel erg toevallig en ziet er hetzelfde uit als andere grafieken die ik hier last gisteren.

De ORC is dan denk ik ook gelijk de oorzaak dat mijne nooit volledig op temperatuur komt zoals die ingesteld staat. Maar hij gewoon afslaat bij de te hoge Taan bij/na een ORC en niet meer aan gaat zodra hij binnen de setpoint temp incl. hysteresis valt.

Ik heb mijn post even bijgewerkt voor het geval iemand ooit op mijn post komt met hetzelfde.
Mijn systeem bestaat uit een 5kW monoblock alleen CV: hm051mr u44
Vloerverwarming(6 groeps ~50m2) + handdoekradiator

Ik stuur momenteel op lucht+water. seizoensauto ingesteld op -10: 28 graden en 18: 24 graden.
setpoint 21 graden, lucht hysterese -1,5 +1.0, water hysterese (als test) verhoogd naar -4.0 en +4.0.

Huiswerk wat ik nu heb is:
Pomp op een vaste waarde te zetten en proberen voor een geschikte waarde.
regeling van wat wisselen tussen uitvoer en aanvoer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet letten op de onderlijn, lijkt erop dat hij bij uit stand nog 5l/min aangeeft en daar blijft hass hem op houden totdat hij een nieuwe waarde krijgt.

[...]

Ik heb wel eens eerder modbus uitgelezen en gehad dat niks meer werkte bij een te hoge polling. Vandaar dat ik wat terughoudend ben voor me thuis verwarming en ik niet weet hoe flaky de LG is. Ik zal de interessante registers wat ophogen.
Op je grafiek zie ik tussenpozen van 1 uur met orcs, geen 30 minuten. De compressor start op, draait een uur rustig, gaat uit door een orc en bijna direct weer aan, toert op, draait een uur rustig en weer uit met een orc.

Klopt je stooklijn? Een dT van 4 graden op de watertemperatuur bij 28 graden buitentemperatuur lijkt me onwaarschijnlijk, maak je een typo?

Ik lees alleen kritische registers elke 3 seconde uit, dat is alleen in/out temp, compressor rpm en flow rate. De rest minder vaak.

Je bevinding dat deltaT of optimaal debiet weinig uitmaakt deel ik. Ik begrijp ook niet waarom LG de deltaT op minstens 5c zet, als die nu tot 3c zou gaan zou ik het begrijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door teunos93 op 28-10-2025 21:26 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TIP: Altijd als je instellingen gaat veranderen, noteer dan de vorige instelling, zodat je nog terug kunt. ;)
De orc zie je om 19:00 en 20:30 uur. De compressor gaat kort naar 40 Hz, Doordat de Ta boven de hysterese (+4 +2 = +6) komt gaat de WP uit, totdat de Ta weer onder de hysterese (-4) komt en de pomp nog loopt of gaat lopen, dan start de WP weer op. (geldt voor UITvoer)
Heb je het water op een vaste temperatuur gezet ? of gebruik je de stooklijn ?
Als ik naar de grafiek kijk , heb je bij 10 graden buiten een target van 21 graden.
De stooklijn geeft 25 graden bij 10 graden ?

Je hebt de stooklijn erg vlak gemaakt. Als het buiten kouder wordt dan zal de WP ook sneller over de hysterese gaan.
De ORC is dan denk ik ook gelijk de oorzaak dat mijne nooit volledig op temperatuur komt zoals die ingesteld staat.
Als de WP op water+lucht ingesteld staat, dan kun je voor beide een stooklijn maken (of alleen voor lucht en een maximale temperatuur voor water).
Je zou kunnen zeggen dat lucht voor gaat en dan is de stooklijn voor water van minder belang.
Zet de instellingen voor water dan ruim, zodat als de WP mag gaan verwarmen (van de lucht instelling), deze ook warm water mag maken.
Huiswerk wat ik nu heb is: Pomp op een vaste waarde te zetten en proberen voor een geschikte waarde.
Als je de pomp op optimaal zet, gaat deze inderdaad helemaal naar 8 L/min.

Een mogelijke instelling zou kunnen zijn:
Waterstroom controle: vaste stroomsnelheid
pompcapaciteit 50%
vaste stroomsnelheid 15 l/min
vaste delta temp 5 graden

Je hebt vloerverwarming, misschien heb je ook een thermometer op de in en uitgang zitten ?
Anders op de WP (of HA) en kijk of je een verschil van 5 graden hebt (tijdens de opstart).
Huiswerk wat ik nu heb is: regeling van wat wisselen tussen uitvoer en aanvoer.
Als je de Kamer Verwarming instelling gaat wijzigen, houd dan rekening met de temperatuur instelling.
Tussen IN en UIT voer (Taanvoer en T retour) zit een verschil van delta T.
Je zult bij het wisselen dan ook de stooklijn moeten aanpassen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor UITvoer, omdat de WP bij mij dan beter en ook zuiniger liep.
Dit gaat fout met het uitlezen van de modbus (staat ook in dit topic vorig stook seizoen 2024-2025)
Gebruik je een ESP ? Dan kun je onderstaande regels toevoegen bij address 8 (flow rate)
Dan wordt de 5 vervangen door een 0 als de pomp uit staat.
YAML:
1
2
3
    lambda: |-
      if (id(pump_running).state) return x;
      else return 0.0;

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 29-10-2025 12:31 ]

• Savagegek
Ik weet niet welke grafieken ik heb bekeken van mezelf, maar inderdaad als ik nu kijk zie ik ook een uur tussen de ORC's 8)7

Vannacht heeft hij eindelijk een hele run gedaan zonder tussentijds af te slaan. Had alleen de regeling naar 'invoer' gezet, maar stom genoeg de andere instellingen en stooklijn op de controller nooit opgeslagen... Dus de watertemperatuur zat structureel 5 graden hoger.
Dus het heeft nog niet helemaal gewerkt zoals ik hoopte maar wel al hele runs met tussentijdse pieken van de ORC die niet tot afslaan hebben geleid wat de bevestiging geeft over de ORC en setpoint temp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN8TJ0GyzM-XgPfoL-GchlQBl_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dM49cyyxX7Nb9YwqqQbaAfv.png?f=fotoalbum_large

De instellingen die ik hier verkeerd heb genoemd, had ik dus niet eens opgeslagen. Zoals ik dacht de stooklijn te gebruiken op water bleek dat nog gewoon de handmatige instelling te zijn van 29 graden invoer.

Met de ketel stookte ik voorheen op 32-34 graden, nog zonder inregelventiel, verdeler warmte verdeler aanvoer ~28 en ~22 uitvoer.
Nu met de WP wilde ik voorkomen dat ik te hoog stook ivm pendelen en de max temperatuur van de vloer.

De WP stond nu nog vast nog op 28 graden.
Mijn stooklijn had ik bedacht op (WP uitvoer): -10 +18 : 31 24
Nu ik WP invoer als regeling gebruik zal ik de delta verrekenen.

Die hele stooklijn matter moet ik sowieso nog goed uitzoeken, -10 is de laatste jaren uitzonderlijk koud dus wellicht mag die wel een stuk omhoog; de CV draaide op vaste temperatuur en de vvw is wel een klap zuiniger sinds de WP(thermostaat weg en de menging gestopt is).

Wat betreft de hysterese op water: als je die heel ruim zet riskeer je bij een (regel)fout een te hoge watertemperatuur — niet best voor de vloer. Maar je voorkomt zo wel uitval na een ORC. Omdat ik zie dat niemand die hysterese zo “oneindig groot” zet, zie ik daar verdere risico’s aan over het hoofd?

Ben van de week begonnen met alles noteren toen ik merkte dat er wel heel veel instellingen "even getest" moeten worden.
Ik lees de LG uit met een RS485 POE, dus dat zal ik even in hass moeten verwerken zo'n zelfde trucje. Net aangepast met supression functie, gelijk voor: pump flow en fan speed.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[..]
    - name: heatpump_current_flow_rate
      scan_interval: 5
      address: 8
      unit_of_measurement: l/min
      zero_suppress: 6
[..]
    - name: heatpump_Fan_speed
      scan_interval: 15
      address: 19
      unit_of_measurement: rpm
      zero_suppress: 170
[..]

Bedankt ;)
Doordat de Ta boven de hysterese (+4 +2 = +6) komt gaat de WP uit
Zit er bovenop de hystere die je instelt, de +4 in mij geval, nog een extra onzekerheid van 2 vanuit LG?

[ Voor 12% gewijzigd door Savagegek op 29-10-2025 12:04 ]

• kazemo
ZjelcoP schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Bedankt, dat was de hint die ik zocht! Kan ik dat Rabbit hole in duiken :*)
dat met die heatbooster is dat de enige meting die je doet? schaf een P1 meter aan van homewissard aan dan kun je al meer uitlezen+als je dat wil meer metingen bijv KWH meter tussen de WP

https://www.homewizard.com/nl/

https://www.homewizard.com/nl/shop/

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 29-10-2025 10:47 ]

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:27
hwopereis schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:23:
[...]
Succes! Ben benieuwd wat het gaat worden! :)
Ik heb twee pompen geplaatst, op de aanvoerleiding van het hele CV circuit en degene van de vloerverwarming verdeler. Als ze beide aanstaan gebruiken ze trouwens slechts 30W dus dat is niet zo spannend. Heb ze nu beide aangesloten op een 230v schakelende thermostaat.

De WP duwt ook een beetje warm water door de radiatoren van het huis en voor de radiatoren voorin het circuit is dit ongewenst veel (dat was het bij de cv-ketel ook al), daar ga ik zigbee radiatorknoppen opzetten om ze te kunnen sturen, voor de badkamer en slaapkamers wil ik die sowieso ook al hebben want die moeten gewoon volgens planning warm zijn als we die kamers gebruiken. Voordeel is wel dat de vloerverwarming dus ook meestal wel warm water beschikbaar heeft en dat ik die met een slimme stekker + temperatuursensor apart kan gaan schakelen om de vloer tijdens nacht/dag verlaging niet teveel af te laten koelen.

Ook moet ik nog Modbus inbouwen in de WP om daar alles te kunnen regelen met Home Assistant. Heb hem nu even op 38c inkomende watertemperatuur staan, dan maakt ie runs van 2-3u met een gebruik van rond de 1400W en het huis is snel warm.

Mocht ik het huis en de buffer nog verder onafhankelijk willen kunnen besturen kan ik natuurlijk nog een klep in het c.v. circuit toevoegen, voor nu niet zo belangrijk omdat ik het komende jaar nog volledig kan salderen en dus niet zo streng op variabele stroomprijs/zonnestroom hoef te sturen.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Savagegek schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:03:

De WP stond nu nog vast nog op 28 graden.
Mijn stooklijn had ik bedacht op (WP uitvoer): -10 +18 : 31 24
Nu ik WP invoer als regeling gebruik zal ik de delta verrekenen.

Die hele stooklijn matter moet ik sowieso nog goed uitzoeken, -10 is de laatste jaren uitzonderlijk koud dus wellicht mag die wel een stuk omhoog; de CV draaide op vaste temperatuur en de vvw is wel een klap zuiniger sinds de WP(thermostaat weg en de menging gestopt is).
De stooklijn die je in kunt stellen is een rechte lijn. Het maakt dus niet uit waar je de lijn laat beginnen.
Waar je de lijn laat eindigen is wel belangrijk, als je ook een stooklijn gaat maken voor koelen. Tussen de stooklijn bij verwarmen en de stooklijn voor koelen moet 5 graden zitten.
Dus als je eindigt bij 18 graden, begint de stooklijn voor koelen bij 23 graden.

18 > 24 = 6 en -10 > 31 = 41 dan is 41/6 = 6,83 Het is makkelijker als je een heel getal hebt, met 42
gaat de stooklijn door -10/24 , -3/23 , 4/22 , 11/21 , 18/20 , (25/19 , 32/18 , niet als je ook koelt)
Wat betreft de hysterese op water: als je die heel ruim zet riskeer je bij een (regel)fout een te hoge watertemperatuur — niet best voor de vloer. Maar je voorkomt zo wel uitval na een ORC. Omdat ik zie dat niemand die hysterese zo “oneindig groot” zet, zie ik daar verdere risico’s aan over het hoofd?
Ik heb de hysterese op -2 en +4 (hoger gaat niet),

Als je de 'waterverwarming temp. inst.' op 15 graden en 40 graden zet (of laat staan) gaat de WP nooit verder dan 40 graden en zal daarop meteen afslaan (40 graden is max voor vloerverwarming vvw)
Ben van de week begonnen met alles noteren toen ik merkte dat er wel heel veel instellingen "even getest" moeten worden.
Ik lees de LG uit met een RS485 POE, dus dat zal ik even in hass moeten verwerken zo'n zelfde trucje. Net aangepast met supression functie, gelijk voor: pump flow en fan speed.
Fan speed is een foutje, de ventilator heeft twee standen vol / half en hiervan is geen address.
Als het goed is, is address 19 de Inverter uitblaastemperatuur in graden (lg_discharge_temp).
Compressor frequentie in Hz is address 24.

Zie ook: JansenSE in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[..]
    - name: heatpump_current_flow_rate
      scan_interval: 5
      address: 8
      unit_of_measurement: l/min
      zero_suppress: 6
[..]
    - name: heatpump_Fan_speed
      scan_interval: 15
      address: 19
      unit_of_measurement: rpm
      zero_suppress: 170
[..]

Ik gebruik een esp, dus de code die in mijn bovenstaande reactie staat, zal niet werken, jij gebruikt de code zoals bij een waveshare en deze code is anders, maar wel hetzelfde als in het topic begin.
Zit er bovenop de hystere die je instelt, de +4 in mij geval, nog een extra onzekerheid van 2 vanuit LG?
De WP slaat pas af bij een hysterese +2. Dus een temperatuur van +5 moet goed gaan, zonder dat de WP afslaat. Ik denk dat de temperatuursensor bijna 2 graden afwijkt. (Ik heb ook een 5,5kW U44)

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 29-10-2025 14:13 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
De WP slaat pas af bij een hysterese +2. Dus een temperatuur van +5 moet goed gaan, zonder dat de WP afslaat. Ik denk dat de temperatuursensor bijna 2 graden afwijkt.
Dit is dan misschien ook anders voor elk type warmtepomp.
Ik heb een template sensor in HA die o.b.v. de gemeten buitemtemperatuur en de stooklijn punten die ik heb ingesteld + de actuele shift waarde in AI modus het setpoint Tset weergeeft. Daarnaast heb ik een overshoot sensor die Ta-Tset doet, en ik zie dat die zo goed als exact afslaat bij mijn ingestelde hysterese.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Fijn dat je WP goed regelt op retourtemperatuur! dat scheelt inderdaad een berg.
En bedankt voor deze, die zero_suppress kende ik nog niet, ik heb gelijk mijn template sensor die van 5 een 0 maakt verwijderd en vervangen hiervoor.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Dit is dan misschien ook anders voor elk type warmtepomp.
Ik heb een template sensor in HA die o.b.v. de gemeten buitemtemperatuur en de stooklijn punten die ik heb ingesteld + de actuele shift waarde in AI modus het setpoint Tset weergeeft. Daarnaast heb ik een overshoot sensor die Ta-Tset doet, en ik zie dat die zo goed als exact afslaat bij mijn ingestelde hysterese.
Er zijn zeker enkele verschillen tussen de R290 en R32 modellen. Waarschijnlijk zijn dan nu de temperatuur sensoren beter. :+
Ik heb een split waarin de binnentemperatuur en aanvoertemperatuur op ongeveer 20 cm van elkaar gemeten worden en het verschil is altijd iets minder dan 2 graden. Dus zelfs bij een en hetzelfde type warmtepomp zijn de sensoren van verschillende kwaliteit 8)7

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:23:

Fijn dat je WP goed regelt op retourtemperatuur! dat scheelt inderdaad een berg.
In dit topic (vorige winter seizoenen) wordt vaak geschreven dat Invoer (Tr) beter is dan Uitvoer (Ta).
Ik heb de WP in het eerste winter seizoen (het wordt nu het derde winter seizoen) op Invoer gehad, maar dat had bij mij geen voordelen. Ik heb wel gemerkt dat ik door de hogere ingestelde temperatuur een hoger verbruik had.

Mijn compressor schommelt en daardoor heb ik al een hoger verbruik. Ik heb gezocht naar de oorzaak. Op de topics over L/W waterpompen en dit topic van LG werd de vloerverwarming als oorzaak genoemd, maar dat is het niet. Ik kan de vloerverwarming helemaal afsluiten met kranen en de vvw zit dan niet meer in het verwarmingscircuit en ik blijf toch deze schommelingen houden.
Ook verschillende stroomsnelheden gebruikt, maar daarmee ook geen verschillen in het schommelen, wel in de warmte afgifte, daarom heb ik nu de WP op een lagere stroomsnelheid staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFiY2dgl9vKg-WD5XeSCd9fUy9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXqv3NhbQ1d2O6bnWkdAJ4iS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door PeteSplit op 29-10-2025 14:11 ]

• kazemo
HeldereM schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb twee pompen geplaatst, op de aanvoerleiding van het hele CV circuit en degene van de vloerverwarming verdeler. Als ze beide aanstaan gebruiken ze trouwens slechts 30W dus dat is niet zo spannend. Heb ze nu beide aangesloten op een 230v schakelende thermostaat.

De WP duwt ook een beetje warm water door de radiatoren van het huis en voor de radiatoren voorin het circuit is dit ongewenst veel (dat was het bij de cv-ketel ook al), daar ga ik zigbee radiatorknoppen opzetten om ze te kunnen sturen, voor de badkamer en slaapkamers wil ik die sowieso ook al hebben want die moeten gewoon volgens planning warm zijn als we die kamers gebruiken. Voordeel is wel dat de vloerverwarming dus ook meestal wel warm water beschikbaar heeft en dat ik die met een slimme stekker + temperatuursensor apart kan gaan schakelen om de vloer tijdens nacht/dag verlaging niet teveel af te laten koelen.

Ook moet ik nog Modbus inbouwen in de WP om daar alles te kunnen regelen met Home Assistant. Heb hem nu even op 38c inkomende watertemperatuur staan, dan maakt ie runs van 2-3u met een gebruik van rond de 1400W en het huis is snel warm.

Mocht ik het huis en de buffer nog verder onafhankelijk willen kunnen besturen kan ik natuurlijk nog een klep in het c.v. circuit toevoegen, voor nu niet zo belangrijk omdat ik het komende jaar nog volledig kan salderen en dus niet zo streng op variabele stroomprijs/zonnestroom hoef te sturen.
:9 als ik je goed begrijp in het kort: je houd het buffervat 1000ltr warm 38gr,en schakelt dan 2 circulatie pompen (vvw en radiatoren) apart in/uit met een thermostaat,m.a.w je maakt bijna geen gebruik van de regeling die de wp zelf bied!...of dat dan een goede nieuwe manier is,ik weet het niet?..is het dan ook weersafhankelijk?(stooklijn op watertemp.)

• walter_321
[...]

1 maal per 50 minuten: letterlijk 1 maal of over enige tijd?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Het is een automation, die triggert op een “below: 1500, for: 50 minutes” van het compressor rpm. Die herhaald dus elke 50 minuten.

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:48:
Het is een automation, die triggert op een “below: 1500, for: 50 minutes” van het compressor rpm. Die herhaald dus elke 50 minuten.
maar dan gaat die even naar 1500 rpm en val terug op een andere frequentie?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Precies, kort optoeren dmv de ai setpoint shift omhoog te zetten naar een overshoot, wachten tot de compressor reageert. Omhoog indien niet, omlaag indien wel en boven 1500rpm. Dan omlaag tot originele shift, dat duurt meestal 10 minuten totaal. Die tijd is vooral bepaald doordat de compressor niet heel snel reageert en je tijdens het verlagen moet opletten niet buiten de hysterese te gaan nadat de compressor is opgetoerd en dus een hogere Ta maakt.
Gedurende die tijd heb je dus iets meer thermisch vermogen maar dat middelt wel uit.

[ Voor 24% gewijzigd door teunos93 op 29-10-2025 22:32 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Hier het gedrag, vannacht zie je de orc preventie actief met de buiten temperatuur die laag genoeg is om de automation te activeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjrofK0e9MYc7f8VIVzlQwDchF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gq8fX5NL4FVbEUhNFJjvRcnw.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag overdag zie je juist de ORC die icm de negatieve hysterese het gemiddelde vermogen lager houdt dan het minimum dat de WP op 15Hz kan leveren. Soms zelfs de positieve hysterese als het echt richting 16 graden gaat (bovenste punt stooklijn).
En om dat nog duidelijker te maken, het 4 uurs gemiddelde afgegeven thermische vermogen, die een beetje de inverse is van de buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wija4HczHbzZm2X9Hh6WCRiAuMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laN1agiQg6ethhPk5XE6tzdk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door teunos93 op 29-10-2025 22:34 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had vandaag een orc en wilde wel weten, hoe hoog ik de temperatuur zou moeten verhogen, om de orc te laten verdwijnen. Ik heb een WP van 5,5 kW , waarbij de orc begint bij 20 Hz en lager.
Met het verhogen met 1 graad, bleef de compressor al boven de 20 Hz en had ik geen orc meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vzu9SSVgXiqnJR4l5xYQpfivbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDYJMHSjMImjCHCP0KStGXjy.jpg?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Aja dat regelgedrag is wel compleet anders dan mijn warmtepomp, de jouwe rampt geleidelijk naar de gewenste frequentie, die van mij begint vol gas en toert uiteindelijk terug.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Je retourtemperatuur loopt ook snel op, die volgt bijna de compressor, er zit weinig thermische massa in je systeem zo te zien. Enkel radiatoren en geen vvw?

• kazemo
teunos93 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:24:
Precies, kort optoeren dmv de ai setpoint shift omhoog te zetten naar een overshoot, wachten tot de compressor reageert. Omhoog indien niet, omlaag indien wel en boven 1500rpm. Dan omlaag tot originele shift, dat duurt meestal 10 minuten totaal. Die tijd is vooral bepaald doordat de compressor niet heel snel reageert en je tijdens het verlagen moet opletten niet buiten de hysterese te gaan nadat de compressor is opgetoerd en dus een hogere Ta maakt.
Gedurende die tijd heb je dus iets meer thermisch vermogen maar dat middelt wel uit.
:) het is je schijnbaar gelukt de zg ORC er uit te halen,de ORC is toch bedoeld om de olie terug te halen naar de compressor om zodoende de smering te waarborgen is in belang voor de levensduur van de compressor!,en juist dat haal je eruit of dat dan goed is??.....ze hebben dat af fabriek zo geregeld in de software en niet zonder reden!

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

:) het is je schijnbaar gelukt de zg ORC er uit te halen,de ORC is toch bedoeld om de olie terug te halen naar de compressor om zodoende de smering te waarborgen is in belang voor de levensduur van de compressor!,en juist dat haal je eruit of dat dan goed is??.....ze hebben dat af fabriek zo geregeld in de software en niet zonder reden!
Ho rustig, de orc zorgt ervoor dat de WP uit gaat, wat ik wil voorkomen omdat het dan te koud wordt. LG heeft zelf bedacht dat de compressor enkel eens per uur boven de 1500 toeren moet liggen en doet daarvoor de ORC. Ik voorkom enkel het afschakelen, door zelf een orc te maken die niet buiten de hysterese komt

• Kip
  • Niet online

Kip

kazemo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

Bij een hogere druk blijft er minder olie achter op de “verkeerde” plekken. Buiten de compressor. Dus bij een hogere compressorfrequentie (Hz) zouden er minder of zelfs geen ORC’s nodig moeten zijn, omdat er dan voldoende olie in de compressor blijft. Het is echter een complexe berekening om dit goed te krijgen:
https://docs.lib.purdue.e...rticle=2096&context=iracc

Daarnaast spelen ook het koudemiddel, de diameter en de lengte van de leidingen een belangrijke rol.
De vraag is nu of LG dit wel op de juiste manier heeft geïmplementeerd. :’)

R290 als koudemiddel houdt meer (of minder?!) olie vast? Betekend dat dus meer ORC’s nodig zijn bij lage compressor toeren?
Of/en bij de U44 R32 monoblocks: heeft LG misschien de ORC’s niet goed geïmplementeerd? })

Pardon my dutch

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Vandaag is eindelijk de monteur geweest, hij had een persoon van LG meegenomen voor ondersteuning.
Hun conclusie was vrij vlot dat de 3-weg klep defect is. Wat hun betreft zou een 3-weg klep op de retour net zo goed moeten werken als een 3-weg klep op de aanvoer. Dit is hier ook wel eens genoemd, al verschillen de meningen. Ik leg me hier voorlopig maar bij neer.

De monteur komt morgen de 3-weg klep onder garantie vervangen. Het waterlek bij de WP is vandaag reeds gerepareerd. Als de 3-weg klep vervangen is zou het gros van m'n problemen opgelost zijn.

Echter, voor wat betreft het SWW-boilervat waren ze ongevoelig voor mijn verhaal. Hij heeft toegezegd nog eea uit te zoeken, maar geeft aan dat een R290 vanwege z'n hogere temps een prima match was voor mijn SWW-vat. Mijn boilervat heeft een spiraal van 1.3m2 en ik heb een 16kW R290 WP.

Om die discussie met hem morgen wat te onderbouwen zoek ik dan ook installateursrichtlijnen voor de dimensionering van de SWW-boiler, met name voor de warmteoverdracht van de WP > SWW water. In de LG Installateurshandleiding staat alleen een formule voor een eventuele recicrulatiepomp. Wat lopen zoeken op het internet en vind eigenlijk alleen maar bij de fabrikanten van SWW-vaten dat ze vaten specifiek voor WPs hebben, maar ik kan geen richtlijn oid vinden. Iemand een suggestie?

iRacing Profiel

• Jojan265
Luckeh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:45:
Vandaag is eindelijk de monteur geweest, hij had een persoon van LG meegenomen voor ondersteuning.
Hun conclusie was vrij vlot dat de 3-weg klep defect is. Wat hun betreft zou een 3-weg klep op de retour net zo goed moeten werken als een 3-weg klep op de aanvoer. Dit is hier ook wel eens genoemd, al verschillen de meningen. Ik leg me hier voorlopig maar bij neer.

De monteur komt morgen de 3-weg klep onder garantie vervangen. Het waterlek bij de WP is vandaag reeds gerepareerd. Als de 3-weg klep vervangen is zou het gros van m'n problemen opgelost zijn.

Echter, voor wat betreft het SWW-boilervat waren ze ongevoelig voor mijn verhaal. Hij heeft toegezegd nog eea uit te zoeken, maar geeft aan dat een R290 vanwege z'n hogere temps een prima match was voor mijn SWW-vat. Mijn boilervat heeft een spiraal van 1.3m2 en ik heb een 16kW R290 WP.

Om die discussie met hem morgen wat te onderbouwen zoek ik dan ook installateursrichtlijnen voor de dimensionering van de SWW-boiler, met name voor de warmteoverdracht van de WP > SWW water. In de LG Installateurshandleiding staat alleen een formule voor een eventuele recicrulatiepomp. Wat lopen zoeken op het internet en vind eigenlijk alleen maar bij de fabrikanten van SWW-vaten dat ze vaten specifiek voor WPs hebben, maar ik kan geen richtlijn oid vinden. Iemand een suggestie?
Je warmtepomp wil bij het maken van SWW gewoonweg het volle vermogen gebruiken. Zorg er dus voor dat je 16 kW vermogen in je SWW boiler kunt overdragen. Het beste daarvoor is ook om een zo hoog mogelijke flow te hebben. Ik neem aan dat jouw waterpomp iets van 46 L/m kan doen. Wordt dit ook gehaald bij SWW? Is de driewegklep in staat om deze flow te verwerken? Is je boiler in staat om deze flow te verwerken en vermogen af te dragen? Dat zijn dus engineeringsvragen waarop je een SWW vat moet selecteren.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Jojan265 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:37:
[...]

Je warmtepomp wil bij het maken van SWW gewoonweg het volle vermogen gebruiken. Zorg er dus voor dat je 16 kW vermogen in je SWW boiler kunt overdragen. Het beste daarvoor is ook om een zo hoog mogelijke flow te hebben. Ik neem aan dat jouw waterpomp iets van 46 L/m kan doen. Wordt dit ook gehaald bij SWW? Is de driewegklep in staat om deze flow te verwerken? Is je boiler in staat om deze flow te verwerken en vermogen af te dragen? Dat zijn dus engineeringsvragen waarop je een SWW vat moet selecteren.
Ik heb even gechecked. Nu is de 3-weg klep stuk, dus m'n SWW-dedicated data klopt waarschijnlijk nu niet helemaal. Maar bij een SWW-run zakt hij terug naar ongeveer 11L. De klep staat waarschijnlijk niet goed, dus de flow is wellicht daardoor ook beperkt.

Maar dit is dus precies mijn vraag. Hoe bereken je (om jouw woorden te gebruiken): "Is je boiler in staat deze flow te verwerken en vermogen af te dragen?". Ik weet inmiddels dat het fout is; maar heb een stok nodig naar m'n installateur. Heb ik een 3m2, 4m2 of 5m2 spiraaloppervlakte nodig? Wat is de aanbevolen diameter van het spiraal in m'n SWW-tank?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RuwVoTFyVOykbgYsus3QAKWTPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zAw3sCicbd57odRtdjkzQdpZ.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Savagegek
PeteSplit schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
Fan speed is een foutje, de ventilator heeft twee standen vol / half en hiervan is geen address.
Als het goed is, is address 19 de Inverter uitblaastemperatuur in graden (lg_discharge_temp).
Compressor frequentie in Hz is address 24.

Zie ook: JansenSE in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Thanks die ga ik gelijk even aanpassen, dat is dan ook de reden dat het continu wisselt.

De max temp heb ik voor nu bij mij op 35 staan, als het problemen geeft kan ik het altijd verder verhogen.
Je opmerking over de stooklijn ga ik nog naar kijken, de materie en essentie moet ik nog even wat verder onderzoek naar doen en daar hoef ik jullie niet voor lastig te vallen.

Wat betreft de invoer temp, die lijkt tot op heden beter te werken omdat het een stuk langer duurt voordat de ORC die aanvoer verhoogt zichtbaar is bij een retour. Nog wel heb ik gehad dat hij afsloeg maar dan niet door een ORC maar toch onder de target temp dus dat is nog een onderzoek waard.

Ik lees dat jij een split hebt, ik een monoblock.

Zo zijn mijn ORC's aanmerkelijk "heftiger" aanwezig dan ik die bij jou zie.
Bij die schommelingen, lijkt er gewoon op (door de interval) dat dit gewoon veel soepelere ORC's zijn. Ervaar je problemen daardoor, het lijkt er namelijk niet op dat hij afslaat erdoor behalve dat alle temps snel oplopen, met name ook je retour loopt snel op.
Bij mij was het het geval dat hij echt volledig afslaat door de ineens hoge temperaturen die ontstaan en mocht hij nog niet binnen de lucht hysterese vallen weer opstart een minuut later.

• ZjelcoP
Savagegek schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Thanks die ga ik gelijk even aanpassen, dat is dan ook de reden dat het continu wisselt.

De max temp heb ik voor nu bij mij op 35 staan, als het problemen geeft kan ik het altijd verder verhogen.
Je opmerking over de stooklijn ga ik nog naar kijken, de materie en essentie moet ik nog even wat verder onderzoek naar doen en daar hoef ik jullie niet voor lastig te vallen.

Wat betreft de invoer temp, die lijkt tot op heden beter te werken omdat het een stuk langer duurt voordat de ORC die aanvoer verhoogt zichtbaar is bij een retour. Nog wel heb ik gehad dat hij afsloeg maar dan niet door een ORC maar toch onder de target temp dus dat is nog een onderzoek waard.

Bij die schommelingen, lijkt er gewoon op (door de interval) dat dit gewoon veel soepelere ORC's zijn. Ervaar je problemen daardoor, het lijkt er namelijk niet op dat hij afslaat erdoor behalve dat alle temps snel oplopen, met name ook je retour loopt snel op.
Bij mij was het het geval dat hij echt volledig afslaat door de ineens hoge temperaturen die ontstaan en mocht hij nog niet binnen de lucht hysterese vallen weer opstart een minuut later.
Deel je ervaringen vooral ik zit in hetzelfde schuitje.
Een complete uitleg en tips zou wellicht ook niet misstaan op de Topicstart, info daar is vrij oud.
Bij mij leiden de ORC's ook tot volledig afslaan en weer opnieuw opstarten. Pieken met dubbel stroomverbruik dus.
Vanochtend ook regeling op invoer gezet met de gedacht dat de retour temp wat trager en vlakker zal reageren en daarmee hopelijk binnen hysterese zal blijven. Stooklijn 5 graden omlaag gezet.
Mocht ik nog iets anders vergeten zijn dan hoor ik het graag.

Net wel weer de eerste ORC met afslaan dus ben er nog niet....

• Jojan265
Luckeh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

Ik heb even gechecked. Nu is de 3-weg klep stuk, dus m'n SWW-dedicated data klopt waarschijnlijk nu niet helemaal. Maar bij een SWW-run zakt hij terug naar ongeveer 11L. De klep staat waarschijnlijk niet goed, dus de flow is wellicht daardoor ook beperkt.

Maar dit is dus precies mijn vraag. Hoe bereken je (om jouw woorden te gebruiken): "Is je boiler in staat deze flow te verwerken en vermogen af te dragen?". Ik weet inmiddels dat het fout is; maar heb een stok nodig naar m'n installateur. Heb ik een 3m2, 4m2 of 5m2 spiraaloppervlakte nodig? Wat is de aanbevolen diameter van het spiraal in m'n SWW-tank?

[Afbeelding]
Je moet dus even in de datasheet van jouw boiler kijken of het allemaal ongeveer past. Bijv. bij een DeJong boiler die geschikt is voor een warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGO5JohCzpF23SytqfJR4NTozYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PT2dAKezuo5rhFuWcfYAgGOg.png?f=fotoalbum_large

Bij een 300L boiler heb je dus een 2.9 m2 spiraal die bij ΔT van 5 °C een vermogen kan afgeven van 13.1 kW bij een flow van 38 L/min. Bij een flow van 46 L/min zal dit dus nog iets meer zijn en komt hij erg dicht in de buurt wat voor jou warmtepomp geschikt is. Dit is bij 60 °C en zal dus nog iets gunstiger worden bij iets lagere temperaturen.

Dus het belangrijkste is om deze gegevens van jouw warmtepomp boven water te toveren en dan kijken of het past. Als je er twijfels over hebt, zou je aan de installateur kunnen vragen waarom hij denkt dat het past. En houdt hij er rekening mee dat jij een behoorlijk grote warmtepomp hebt. Heeft hij al ervaring met deze warmtepomp en zo'n boiler?

• Kip
  • Niet online

Kip

@Savagegek Intressant dat er ORC's bij jou optreden bij een R32 HM051MR.U44. Wanneer is je model aangeschaft? Misschien draai je veel nieuwere software/firmware dan de rest.
Heb je ook al de stillemodus geprobeerd? Ik lees dit namelijk niet terug.

Probeer eerst op alleen water temp te sturen, en niet op lucht+water. Dit versimpelt de instellingen die het stop-moment van je LG bepalen.

Bekijk ook de volgende instelling. Waar staat de max temp op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl2HhftKpVMsfT5zOXy2xqddgqM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xAdj4YlsXc9t3pbAFnohVln3.png?f=user_large

Ik lees ook dat je zorgen maakt over de temp die in je vloer gaat? Bij traditionele vloerverwarming is 40 graden niet een probleem.

Pardon my dutch

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ZjelcoP schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:26:

Bij mij leiden de ORC's ook tot volledig afslaan en weer opnieuw opstarten. Pieken met dubbel stroomverbruik dus.
Vanochtend ook regeling op invoer gezet met de gedacht dat de retour temp wat trager en vlakker zal reageren en daarmee hopelijk binnen hysterese zal blijven. Stooklijn 5 graden omlaag gezet.
Mocht ik nog iets anders vergeten zijn dan hoor ik het graag.

Net wel weer de eerste ORC met afslaan dus ben er nog niet....
Je hebt een 16 kW met R290.
Je hebt misschien al gelezen, ik heb een 5 kW en teunos93 heeft een 12 kW.
Bij mij beginnen de orc's vanaf 20 Hz en lager, bij teunos93 beginnen de orc's bij 25 Hz (1500 rpm) en lager.
Ik verwacht dat bij jou WP de orc's beginnen bij 30 Hz en lager, misschien kun je zien wat de frequentie van de compressor van de warmtepomp is (via modbus) ?
Ik heb 50 m2 vloerverwarming en teunos93 heeft 80 m2. Ik verwacht met een 16 kW dat je veel vloerverwarming hebt, 200 m2 ?
Het enige wat je kunt instellen is de temperatuur, afhankelijk van de buitentemperatuur wordt dan de WP ingezet (en gecontroleerd met de aanvoer/retour temperatuur).
Als je dus de temperatuur verhoogt zullen de orc's verdwijnen, als de compressor sneller gaat lopen.
Wordt het te warm in huis, dan zal de thermostaat (als je deze gebruikt) de WP uitzetten. Als dit te vaak gebeurt kun je de pomp instelling veranderen, want de WP start alleen nadat er gepompt is.
Het is dus een beetje trial en error voordat je er achter bent, wat bij jou WP en afgiftesysteem werkt.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:52:
Aja dat regelgedrag is wel compleet anders dan mijn warmtepomp, de jouwe rampt geleidelijk naar de gewenste frequentie, die van mij begint vol gas en toert uiteindelijk terug.
Ik heb gemerkt, dat er een verschil is, wanneer de temperatuur aangepast wordt. Doe je dit als de comperssor aan het terug moduleren is, dan past de compressor zich langzamer aan, dan als je dit doet als de compressor aan het op toeren is.

Een grafiek van vandaag, temp later aangepast en de compressor gaat verder omhoog dan gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsqFBzLywbdmro60L9RpyolKF6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqf1Zl2riDs9seblO4G14HO4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door PeteSplit op 30-10-2025 17:50 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Savagegek schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:03:

Het schommelen zorgt voor een hoger verbruik, omdat de WP niet op een laag compressor toerental blijft doorlopen. Dat zou ik graag anders zien.

Als je de WP een beetje beter leert kennen, via alle instellingen, zal de temperatuur bij een orc niet zo hoog meer worden en de WP niet meer daarop afslaan. Helaas kost dat wel veel tijd...

Je kunt het binnen de lucht hysterese vallen, uitstellen door niet de pomp vaak te laten lopen. Speel ook met deze instellingen, zodat de WP niet te vaak opstart (instellingen voor de pomp: 'pomp voor / overloop' [standaard 1 minuut] en 'pompstand in verwarming' [standaard 3 min en 3 min] ). Zet de pompstand in verwarming eens op 3 min en 20 minuten, dan wacht de WP 20 minuten voordat deze weer start.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:22:
[...]

Zet de pompstand in verwarming eens op 3 min en 20 minuten, dan wacht de WP 20 minuten voordat deze weer start.
Die heb ik zelfs op 1 aan 19 uit staan.
Heb inmiddels ook de maximale pomp capaciteit terug gezet omdat zie zwaar niet lineair is tov verbruik, nu op 80%.
100% 32.4 L/min 145W
90% 31.7L/min 127W
80% 28L/min 95W.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Die heb ik zelfs op 1 aan 19 uit staan.
Heb inmiddels ook de maximale pomp capaciteit terug gezet omdat zie zwaar niet lineair is tov verbruik, nu op 80%.
100% 32.4 L/min 145W
90% 31.7L/min 127W
80% 28L/min 95W.
Ik heb door te proberen een percentage gekozen, dat ongeveer gelijk is aan de vaste stroomsnelheid.
Daardoor heb je een rustiger systeem (en pomp).

Een ouder plaatje (als voorbeeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY-LLgp_XObaeQ8O-tiv7iwEGic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L2zjK2kNeH8DlkxZDZGdCHe6.png?f=user_large

Een defrost is altijd 100% (duurt ongeveer 6 minuten)
Opstarten gaat altijd op capaciteit (hier 80%)
Normaal draaien is op vast debiet 20 L/min (als waterstroom controle op vaste stroomsnelheid staat)

[ Voor 28% gewijzigd door PeteSplit op 30-10-2025 17:40 ]

Pagina: 1 ... 184 ... 206 Laatste