LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 183 184 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:06

dimako_

Vogel

Ik heb sinds december '22 een LG HM071MR-U44 in gebruik voor alleen beganegrond ca. 65m2 vloerverwarming.

Nu ben ik bezig om eigen tooltje te maken die alle modbus sensor data opslaan samen met homewizard kwh meter data en de cop opslaat.

Zo kan ik eerder genoemde formule in dit topic berekenen:
CoP = ( Flow (LPM) x deltaT (K) x 69,5 ) / P (W)

Als ik deze invul van tijdstip: 2025-10-25 17:04:48
Flow = 8.19 L p/m
deltaT = 3,71 K (28.60 aT - 24.89 rT)
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

Buitentemperatuur = 11 graden
Binnentemperatuur = 21 graden

Lijkt me vrij hoge COP, hebben meerdere mensen dit onder de huidige omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:49

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

dimako_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:11:
Ik heb sinds december '22 een LG HM071MR-U44 in gebruik voor alleen beganegrond ca. 65m2 vloerverwarming.

Nu ben ik bezig om eigen tooltje te maken die alle modbus sensor data opslaan samen met homewizard kwh meter data en de cop opslaat.

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

Lijkt me vrij hoge COP, hebben meerdere mensen dit onder de huidige omstandigheden?
Ik heb een lagere Cop (van nu 4.9 ), maar reken ook een gemiddelde uit. ( 5.1 )
Ik gebruik een iets lagere factor : 69

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-aYr49GfsH5TzEoOYUFUaMlI-Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QLkoK5UWqpdfDtKZLkWddOuC.jpg?f=user_large

Ik gebruik HA voor de berekening en kan (beperkt) gegevens terug kijken,
hier van de laatste uren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC0ncC-Q3iJB4sRY182fbD1hOFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpr5liEjIbMJ9oEOhS0UoJGP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 25-10-2025 17:47 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:25

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

Ik zie nu vergelijkbare waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwXfBQct_ERYgS5p7DG4AfWH3kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqWcqg0KlYfiYQWPLiI58lXf.jpg?f=fotoalbum_large
In de afbeelding zie je de COP per dag, Thermische geleverde energie per dag / elektrisch gebruikte energie per dag.

Ik gebruik voor het berekenen van de geleverde warmte de temperatuur sensoren en flow meter van de WP zelf. Voor registratie van de verbruikte elektrische energie gebruik ik een Shelly EM.
Zowel de sensoren van de WP als de Shelly zijn natuurlijk niet gecalibreerd.
Een kleine afwijking in de flow kan grote gevolgen hebben voor je berekening.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:04

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

Ik weet niet hoe je de temperaturen meet, want mijn ervaring met de temperaturen van de WP zelf is dat deze niet helemaal correct hoeven te zijn.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
HeldereM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:02:
Vandaag onze Thema V 143 monoblock binnengekregen, gisteren al een 1m3 buffervat en leidingen van en naar de buffer gelegd samen met een bevriende installateur/klusjesman. Ik hoop maandag het systeem in bedrijf te gaan stellen maar heb een discussie met hem over de lokatie van de pomp(en).

Ons huis heeft op de BG grotendeels vloerverwarming met 2 lussen maar ook overal radiatoren.

De huidige situatie is als volgt:
[Afbeelding]
Je ziet hier:
- Linksboven: Aanvoer en retour naar de radiatoren boven
- Links: Het vloerverwarmingsysteem
- Beneden (rechts van de gasleiding): aanvoer en afvoer naar de radiatoren beneden

In de nieuwe situatie wil ik zoveel mogelijk het schema van warmtepomp-weetjes volgen:
[Afbeelding]

Daarbij heb ik een ruimtethermostaat gekocht die de losse pomp aan/uit kan schakelen. Hoe we the LG aan gaan sturen weet ik nog niet precies maar ik heb er een kabel voor aan/uit naartoe gelegd en UTP voor modbus dus ben flexibel.

Voor warm water komt er een WPB, dat is dus geen factor.

De discussie gaat er dus over waar de pomp moet komen.

Volgens mij: op de aanvoer van het gehele systeem en dus i.p.v. de CV ketel op de aanvoer van het cv-circuit. Pomp dus tussen de T(warm) en de aanvoer bestaande CV-circuit. Retour bestaande cv-circuit doorlussen op de andere T (koud).

Volgens de installateur: in plaats van de (versleten) vloerverwarmingspomp en hoeven er verder geen leidingen aangepast te worden behalve het cv-circuit aansluiten op de T-stukken die tussen de buffer en WP zitten. De warmtepomp zal volgens hem ook wel water rondpompen naar de radiatoren boven en beneden. Volgens mij gaat dat helemaal niet gebeuren en blijft (bestaande) cv circuit koud en zal alleen de buffer opwarmen met die aanpak.

Hou zouden jullie dit aansluiten?
Als een parallel buffer toepast ontkom je niet aan een extra circulatie pomp tussen buffer en het afgifte systeem. Dus WP --> Buffer --> Pomp --> Vloerverwarming en radiatoren.

Afhankelijk van je type vloerverwarmingverdeler heb je daar nog een pomp nodig.
Overigens lijkt mij een 1000liter buffervat ook wel wat idioot groot. Meestal zit dat in de orde van grote van 50-100 liter.

HM071MR U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
Jojan265 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Ik weet niet hoe je de temperaturen meet, want mijn ervaring met de temperaturen van de WP zelf is dat deze niet helemaal correct hoeven te zijn.
Op zich is een afwijking in de temperatuur sensoren van de WP niet erg, zolang ze beide maar dezelfde afwijking hebben maakt het voor de berekening niet uit.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:34

Flow = 8.19 L p/m
P = 329.673 W

dan is de COP 6.39

De sensoren van de warmtepomp zijn niet heel precies. Iig niet bij mij. Ik meet met externe sensoren en gebruik de flow van de warmtepomp. CoP van rond de 6 kan wel hoor als hij terug gemodeleerd is.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:06

dimako_

Vogel

Dank allen! Goed om te zien dat andere vergelijkbare waarden hebbenm dat is voldoende. Geeft een mooie indicatie.

@PeteSplit Hoe bereken jij het gemiddelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:49

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

dimako_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:44:
Dank allen! Goed om te zien dat andere vergelijkbare waarden hebbenm dat is voldoende. Geeft een mooie indicatie.

@PeteSplit Hoe bereken jij het gemiddelde?
Is een beetje off topic, even kort:
Ik laat Home Assistant (HA) de berekeningen maken.

Ik maak in HA een Statistics Helper van de Template Helper die de CoP berekening maakt.
Info HA statistics
https://www.home-assistant.io/integrations/statistics/

Ik heb gekozen voor de berekening van de mediaan,
zodat de onnauwkeurige pieken en dalen niet meetellen.
Info Wikipedia verschillende soorten van een modus (gemiddelde / middelste)
Wikipedia: Mode (statistics)

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:52
kazemo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

:) jaja,lang lopen zal hij zeker doen als hij 1000ltr+systeem inhoud warm moet maken en houden,of dat dan zuinig is?? is maar de vraag!
Er werd daarvoor net gezegd dat de LG een flinke opstart piek heeft en dan de temp overschrijdt en pendelt. Dat is ook niet zuinig(st).

Verder worstelt iedereen in voor en naseizoen met die korte draaitijden, iedereen wil een lange run maar krijgt het niet voor elkaar.

Juist met een 1000L buffer krijg je een mooie stabiele regeling en met veel radiatoren is een buffer zeker nodig, bij veel open/dicht juist een parallel buffer.
En PV stroom bufferen gaat nog een beetje met een 1000l buffer dus best verstandig als je de ruimte hebt.

Door heatgeeks en Tweakers is het hele bufferverhaal ontspoort in een verkeerde regel: nooit buffer toepassen.
Onjuist!
Pagina: 1 ... 183 184 Laatste