LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:11
Ligt wel aan de plaatsing van je warmtepomp. Mijn temperatuur sensor hangt ook vol in de zon maar mijn woonkamer pakt op zo’n moment ook vol zon dus dan is een lagere stooklijn wel fijn.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

joeygalm schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:52:
Ik zou graag op basis van een stooklijn werken op basis van lucht +water. Dus eigenlijk lucht temperatuur op 21 graden zetten en dat hij dan automatisch op basis van de buitentemperatuur de water temperatuur regelt. Hoe kan ik dat het beste instellen? Ik heb de LG-HM091mr-U44
Je kan dit doen daar de instelling voor "Temperatuursensor selecteren" te wijzigen naar enkel "lucht".

Zie pagina 140:
https://www.lgklimaat.nl/...lock-s-hm-mr.pdf#page=140

Ik heb dit een tijdje geprobeerd en de warmtepomp ging veel pendelen door veel te warm water te produceren. Niet efficiënt.
Heb toen niet uitgezocht of dit door andere instellingen te beheersen viel.

Ik draai nu op "Lucht + Water" zoals @JansenSE beschrijft. Ik zou dit ook aanraden. Verwarmen met een warmtepomp op lage temperaturen is traag. Zelf denk ik dat door alleen op lucht te sturen niet de beste strategie is.

Edit: de vraag verkeerd gelezen

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeygalm
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:21
JansenSE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Dat is ook wat ik heb en werkt voor mij heel goed. Het is wel een van de laatste zaken om in te regelen. Dus zorg er eerst voor dat je hysteresis, sturing (op ingaand of uitgaand water) en andere drempelwaarden goed staan voor een rustig en zeker verloop. Geen pendelen, goed door de opstart komen etc. Het sturen met een stooklijn zorgt er voor dat je watertemperatuur alleen op de buitentemperatuur wordt aangepast. Het is voor zover ik weet en merk niet zo dat de watertemperatuur wordt aangepast aan het verschil met de kamertemperatuur en de gewenste temperatuur.
De gemeten en ingestelde luchttemperatuur werkt als een simpele aan/uit thermostaat.

Ik heb eerst een hele tijd op alleen watertemperatuur gestuurd. Handmatig, elke verandering een paar dagen aankijken. Je wil dan dat de warmtepomp met de ingestelde watertemperatuur constant doordraait en dat je woning op temperatuur blijft. Dus alleen het verlies aan warmte compenseren. En de (door de LG gemeten) buitentemperatuur noteren met de gebruikte watertemperatuur.
Op basis hiervan een grafiekje tekenen en dit als stooklijn instellen.

Voor dit alles is het wel heel belangrijk dat de sensor voor de buitentemperatuur wel correct meet! Die moet dus niet in de volle zon hangen (zoals bij mij |:( )
Is nog een to-do voor dit seizoen..
Mag ik vragen welke instellingen je hiervoor instelt precies? Hysterese staat goed. Ben alleen niet helemaal zeker welke instellingen precies van toepassing zijn voor deze modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:20
joeygalm schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Mag ik vragen welke instellingen je hiervoor instelt precies? Hysterese staat goed. Ben alleen niet helemaal zeker welke instellingen precies van toepassing zijn voor deze modus.
installateurs instellingen pag 136 ,137 seisoens gebonden auto temp. daar kun je de stooklijn instellen werkt dan met ai auto modus- Bereik instellen: Celsius- Seizoensmodus voor automatisch besturing: Verwarming, verwarming en koeling, airconditioning
* Als de verwarmingsmodus is geselecteerd, kan verwarmen en koelen of koelen niet worden
geselecteerd.- Afhankelijk van de selectie van de lucht/uitstroomregeling, wordt de aan water/lucht gerelateerde
instellingswaarde op het scherm weergegeven.
In deze modus volgt de temperatuurinstelling automatisch de buitentemperatuur. In deze modus
wordt de functie Koelseizoen toegevoegd aan de conventionele weersafhankelijke
bedieningsmodus.
Auto-instelbare
doeltemp.
Verwarming
Punt 1 instellen
Kamerluchttemp.
(°C)
30~20
Uittredende
watertemp
57~39
Temp. buitenlucht
Punt 5 instellen-20 ~ -10
Punt 2 instellen
Koeling
Punt 3 instellen
Punt 4 instellen
Auto-instelbare
doeltemp.
Punt 1 instellen
Punt 2 instellen
Punt 3 instellen
Punt 4 instellen
19~16
30~24
23~18
38~20
25~17
16~6
w
Temperatuurprofiel van
weersafhankelijke bediening
Punt 6 instellen
Punt 7 instellen
Punt 8 instellen-5 ~ 5
10 ~ 18
22 ~ 30
Punt 5 instellen
Punt 6 instellen
Punt 7 instellen
Punt 8 instellen
Heatin

hoe kom je daar :installateurs instellingen met RMC automatische modus selecteren daar de punten instellen op de stooklijn= een beetje puzzelen hoe dat werkt dat moet dan zelf maar uitvinden
blauwelijn=buitentemp beginnen bij 18gr+-tot -7gr rodelijn = watertemp... is met grafiek weergeven op de rmc scherm....normaliter dalende buitentemp. word dan stijgende watertemp. bijv 30gr tot max 45gr licht eraan wat je hebt radiatoren of vloerverwarming

[ Voor 67% gewijzigd door kazemo op 01-10-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:58
joeygalm schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Als je wil dat je op water+lucht stuurt: In het installateursmenu, bij configuratie --> temperatuursensor: water&lucht.

Als je wil dat de stooklijn gevolgd wordt: dan in het instellingenmenu (dus niet installateursmenu) de temperatuur voor het water op "automatisch" zetten ipv "handboek".

Instellen van de stooklijn: Installateursmenu, Automatische modus --> seizoensgebonden automatische temp --> hier grafiekje instellen afhankelijk van de software versie van je RMC.

Maar hoe heb je het nu draaien? Ook met een stooklijn, maar dan alleen op water? Of handmatig op watertemp? Welk "probleem" probeer je op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeygalm
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:21
Ik heb hem nu op autom modus AI staan en de stooklijn en alles ingesteld lucht temperatuur op 19-22. Ik wil het eigenlijk 20-21 graden in huis hebben. Maar de minimale waarde gaat niet hoger dan 19. Gaat dit zo goed of kan ik nog iets finetunen? Ik vind 19 namelijk wel wat aan de koude kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:20
joeygalm schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:35:
Ik heb hem nu op autom modus AI staan en de stooklijn en alles ingesteld lucht temperatuur op 19-22. Ik wil het eigenlijk 20-21 graden in huis hebben. Maar de minimale waarde gaat niet hoger dan 19. Gaat dit zo goed of kan ik nog iets finetunen? Ik vind 19 namelijk wel wat aan de koude kant.
AI kan je plussen of minnen op rmc bijv. +1.... echter de regeling op de LG is niet ideaal (dat vind ik dan) het is bij iedereen anders het word dan zoeken wat het beste is in jouw situatie?
je kan ook met een externe thermostaat werken die is nauwkeuriger (kleine hysterese mogelijk bij LG rmc is dat 2 kleiner gaat niet) externe thermostaat heeft ook een nadeel bij de LG dat klote grijs veld waarom dat zo moet begrijp ik niet! ,hij schakeld de aan/uit knop dan!

[ Voor 31% gewijzigd door kazemo op 02-10-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
@joeygalm Je hebt geen AI nodig voor jou use-case. Gwn op warmte zetten en de temperatuur op de gewenste lucht-temperatuur zetten.
Vervolgens moet je ergens in het use-menu (dus niet installer) de instelling voor water op AUTO zetten. Het resultaat is dat de gewenste luchttemperatuur gewoon wordt ingesteld (als een klassieke thermostaat) en de watertemperatuur de stooklijn volgt.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Ik zou na deze instellingen te hebben gewijzigd de stooklijn in het installer-menu nogmaals controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Aanvulling: AI zal bij regelen op lucht+water een stooklijn toepassen op de luchttemperatuur, maar dat is niet wat jij wil, daarom niet AI, maar warmte gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
SalexSun schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:46:
@joeygalm Je hebt geen AI nodig voor jou use-case. Gwn op warmte zetten en de temperatuur op de gewenste lucht-temperatuur zetten.
Vervolgens moet je ergens in het use-menu (dus niet installer) de instelling voor water op AUTO zetten. Het resultaat is dat de gewenste luchttemperatuur gewoon wordt ingesteld (als een klassieke thermostaat) en de watertemperatuur de stooklijn volgt.
Die had ik nog niet eerder gehoord. Wat is het verschil tussen auto en handboek?
Pagina: 1 ... 181 182 Laatste