jvanderkroon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:47:
Voor komende winter ben ik alvast aan het bedenken wat ik zou willen aanpassen om de COP te verhogen. Afgelopen jaar heeft de warmtepomp vele uren rustig op 10Hz geprutteld en dat lijkt niet de meest efficiëntie frequentie. Tenminste als ik in de andere topics lees dan lijkt er een algemene tendens dat ergens in het midden van het compressor bereik efficiënter is.
Nu vraag ik mij af hoe kan je bereiken dat je kortere runs gaat maken op een hogere frequentie?
Temperatuur verhogen lijkt mij niet goed voor de COP.
Kortere runs zou betekenen dat hij het zwaarder heeft en compressor op hogere frequentie blijft lopen? Maar hoe pak je dat aan?
Heb Modbus in HomeAssistant dus zou daar kunnen ingrijpen maar misschien kan ik met standaard instellingen zoals hysterese en wachttijden ook al wat bereiken.
Wat is jullie kijk hierop?
p.s. ik heb 45m2 vloerverwarming als afgifte bron in een dik pak beton. Zou zonder veel comfort verlies dus wat kunnen spelen met aan/uit tijden.
Ik heb een (k)Wh meter in de elektrische toevoer van de WP zitten en een Kamstrup in de thermische uitvoer, dus kan vrij precies zien hoe de COP is. In de winter van 23/24 heeft mijn WP ook van november tot ca. eind bijna maart onafgebroken gedraaid en veel op het minimum vermogen. De gemeten COPs waren daarbij heel goed, niet slechter dan bij wat meer vermogen volgens mij. Nu is dit wel moeilijk om goed te vergelijken want het minimum vermogen is bij wat hogere buiten temperaturen wat automatisch goed is voor de COP.
Op minimum vermogen neemt mijn 7kW U44 unit ongeveer 330W op, in stille mode, en met 16l/min water debiet. De afgifte zat dan tussen de 2.0 en 2.2kW, dus een COP van meer dan 6.
In de winter van 24/25 heb ik de Wp alleen laten draaien van 10:00u tot 17:00u en van 20:00u tot 3:00u. De uit-periode 's nachts was om het koudst van de nacht te vermijden en de uit-periode eind van de middag omdat ik een dynamisch contract heb. Ik had mij voorgenomen de uit-tijden te verkorten als de WP het niet meer aan zou kunnen maar door de zachte winter is dat niet nodig geweest. De WP heeft nu veel meer op een midden stand gelopen met zo op het oog redelijk vergelijkbare COPs. Helaas kan ik de seizoens-COP niet vergelijken omdat in de winter van 23/24 het SWW nog uit de oude CV ketel kwam. In 24/25 werd dat ook door de WP geleverd. In 23/24 was de COP over de 6 wintermaanden 4.95 voor alleen verwarmen en in 24/25 was dat 4.7 inclusief SWW. Hierbij is het goed op te merken dat wij met 2 personen en redelijk zuinig douchen niet zo heel veel SWW verbruiken (en ik heb mijn boilervat flink na-geïsoleerd

).