de thermostaat hangt in de woonkamer. water in de buffer mag van mij wel 1 temperatuur blijven, alleen de externe pomp (grundfos mge71 )moet aanspringen wanneer de temperatuur zakt onder de gewenste temperatuur. zonder buffer werd het water 24/7 door de vloer gepompt natuurlijk door de pomp in de LG. het is de vraag of de LG de externe pomp zo kan aansturen anders moet ik een 2e thermostaat plaatsen met een relais die de externe pomp bediend....
Ik heb zojuist de koelfunctie aan mijn Sonoff 4CHPRO gekoppeld. Had nog een vrije poort.SalexSun schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:18:
[...]
De combinatie externe thermostaat en stooklijn voor koelen kan niet samen. Ik wil nog kijken om de externe thermostaatfunctie te vervangen voor de CN_EXT, maar daarvoor wil ik eerst het koelen onder controle hebben
230V op de COM van een Sonoff poort, en de koelfunctie van de ThermaV op de NO van die poort.
ALS target =<10 aan DAN Sonoff kanaal 3 aan;
ALS target =>10,1 DAN Sonoff kanaal 3 uit
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 31-07-2023 21:39 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Waar komt bij jou ‘target’ dan vandaan?paQ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:35:
[...]
Ik heb zojuist de koelfunctie aan mijn Sonoff 4CHPRO gekoppeld. Had nog een vrije poort.
230V op de COM van een Sonoff poort, en de koelfunctie van de ThermaV op de NO van die poort.
ALS target =<10 aan DAN Sonoff kanaal 3 aan;
ALS target =>10,1 DAN Sonoff kanaal 3 uit
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Via de nest plugin in homebridge.
/f/image/UZTKhupc2Sr3NP44zDl070Zw.png?f=fotoalbum_large)
Maar je kunt hem ook uit de HA google plugin halen (Eenmalig 5 USD)
Althans in geval van nest dan
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 01-08-2023 10:48 ]
Ja precies, jij werkt niet met de stooklijn van de LG maar zet gwn zelf een target temperatuur via modbus. Mijn opmerking ging over de stooklijn voor koelen in de LG bij gebruik van een externe thermostaatpaQ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:47:
[...]
Via de nest plugin in homebridge.
[Afbeelding]
Maar je kunt hem ook uit de HA google plugin halen (Eenmalig 5 USD)
Althans in geval van nest dan
Ja dat is idd een supervage en had ik nog aan LG doorgegeven toen ze hier waren en is genoteerd.SalexSun schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:52:
[...]
Ja precies, jij werkt niet met de stooklijn van de LG maar zet gwn zelf een target temperatuur via modbus. Mijn opmerking ging over de stooklijn voor koelen in de LG bij gebruik van een externe thermostaat
Nou denk ik eerlijk gezegd ook niet dat ik snel gebruik zou maken van een stooklijn bij koelen. Al is het maar dat de temperatuurverschillen enorm kunnen zijn door de dag heen en/of tav de volgende dag.
De lucht om de wp zelf stijgt ook enorm als hij op koelen staat. Hij meet zomaar 37 graden als het 32 is bijv.
Maar goed, we kunnen daar eigenlijk nog weinig zinnigs over zeggen omdat ze eerst maar eens fatsoenlijk moeten koelen
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 01-08-2023 14:54 ]
Ik ben nog steeds benieuwd of er mensen zijn die in de zomer de warmte/koel/AI functie en de eventuele losse circulatiepompen helemaal uitschakelen om elektriciteit te besparen!RemiB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:14:
Beste allen,
...
Kan ik via de thermostaat de warmte/koel/AI functie gewoon uitschakelen totdat ik die weer nodig heb?
Zo ja, kan ik dan ook de losse waterpomp die achter het buffervat zit helemaal naar beneden draaien?
....
Voor mijn volledige vraag, zie boven
Ik heb een pomp tussen buffervat en vloerverwarming zitten. En die wordt geschakeld door de thermostaat. Dus ja, die staat nu uit want er is geen warmtevraag. Laatst dacht ik ook al dat hij niet vast moest gaan zitten dus voor de zekerheid even de thermostaat op 25 gezet zodat hij even aansloeg. In de handleiding van de pomp kon ik niks vinden over hoe lang de pomp uit mag staan.RemiB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:31:
[...]
Ik ben nog steeds benieuwd of er mensen zijn die in de zomer de warmte/koel/AI functie en de eventuele losse circulatiepompen helemaal uitschakelen om elektriciteit te besparen!
Voor mijn volledige vraag, zie boven
LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)
Oke, goeie tip. Ik zag in de handleiding van mijn pomp (Wilo Yonos Pico), dat er zelfs een speciale 'opstart stand' op zit om de pomp weer soepel te laten draaien "na een lange periode van stilstand, zoals na de zomer".Groen schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:40:
[...]
Ik heb een pomp tussen buffervat en vloerverwarming zitten. En die wordt geschakeld door de thermostaat. Dus ja, die staat nu uit want er is geen warmtevraag. Laatst dacht ik ook al dat hij niet vast moest gaan zitten dus voor de zekerheid even de thermostaat op 25 gezet zodat hij even aansloeg.
Het lijkt er dus op of je zo'n pomp prima een aantal maanden uit kan laten. Hetzelfde heb ik gedaan met de circulatiepomp van de vloerverwarming.
Dan resteert nog de vraag of de warmtepomp het fijn vindt om een half jaar geen warmte/koel/AI functie te gebruiken (m.u.v. een paar warme dagen koelen wellicht), en dus alleen maar DHW te verwarmen. Weet iemand dat?
Ik heb geen idee. Ik zet de LG gewoon uit met de aan/uit knop op de remote controller. Hij is dan niet echt uit maar standby en zorgt zelf dat de waterpomp eens in de zoveel uur (instelbaar) even draait. Ik ga er dan ook vanuit dat als er meer nodig zou zijn, de firmware ook dat wel zelf regelt.RemiB schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:00:
Dan resteert nog de vraag of de warmtepomp het fijn vindt om een half jaar geen warmte/koel/AI functie te gebruiken (m.u.v. een paar warme dagen koelen wellicht), en dus alleen maar DHW te verwarmen. Weet iemand dat?
Waar stel je dat in dan?KarsS schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:24:
[...]
Ik heb geen idee. Ik zet de LG gewoon uit met de aan/uit knop op de remote controller. Hij is dan niet echt uit maar standby en zorgt zelf dat de waterpomp eens in de zoveel uur (instelbaar) even draait. Ik ga er dan ook vanuit dat als er meer nodig zou zijn, de firmware ook dat wel zelf regelt.
Ik heb een u43 versie en die doet volgens mij 1x per dag als je hem op uit hebt staan. Gelukkig heb ik dat hier sinds mei al, behalve een paar keer koelen en warm water.
Hoop dat de online instellingen snel uitgebreid worden. Ik wil binnen een (paar) jaar misschien ook warmtepompen gaan plaatsen en vind de LG's buiten de ruwe opstart degelijke apparaten. Als online dingen in te stellen zijn scheelt dat een hoop service ritjes.
[ Voor 17% gewijzigd door Powrskin op 03-08-2023 12:51 ]
Nukezone FTW
In het installateurs menu => General => Forced operation => Operating cycle (uren) / Operating time (minuten)
Hier:Powrskin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:48:
[...]
Waar stel je dat in dan?
Ik heb een u43 versie en die doet volgens mij 1x per dag als je hem op uit hebt staan. Gelukkig heb ik dat hier sinds mei al, behalve een paar keer koelen en warm water.
Hoop dat de online instellingen snel uitgebreid worden. Ik wil binnen een (paar) jaar misschien ook warmtepompen gaan plaatsen en vind de LG's buiten de ruwe opstart degelijke apparaten. Als online dingen in te stellen zijn scheelt dat een hoop service ritjes.
:strip_exif()/f/image/QvEhVJ5SkkHDtly91pcINjEf.jpg?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp
Hoewel het allemaal super interessant is word ik een beetje overwhelmed door alle info in dit topic.
Onze WP 5KW is twee weken terug geinstalleerd (door mij) en draait volgens mij redelijk goed.
Maar om zeker te weten, is er ergens een soort van checklist van dingen die je moet doen qua instellingen om het e.e.a. beter in te stellen versus fabrieksinstellingen?
- Stooklijn bepalen + instellen (hoe dan?)
- TA op inlet vs outlet?
- Hoe krijgen jullie die toffe grafiekjes die ik overal zie?
- Hoe kan ik op mijn controller het debiet + waterdruk zien? Staat nergens in de handleiding.
Onze WP 5KW is twee weken terug geinstalleerd (door mij) en draait volgens mij redelijk goed.
Maar om zeker te weten, is er ergens een soort van checklist van dingen die je moet doen qua instellingen om het e.e.a. beter in te stellen versus fabrieksinstellingen?
- TA op inlet vs outlet?
- Hoe krijgen jullie die toffe grafiekjes die ik overal zie?
- Hoe kan ik op mijn controller het debiet + waterdruk zien? Staat nergens in de handleiding.
OutletNoeleke schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:10:
Hoewel het allemaal super interessant is word ik een beetje overwhelmed door alle info in dit topic.
- TA op inlet vs outlet?
Homeassistant- Hoe krijgen jullie die toffe grafiekjes die ik overal zie?
zie blz. 16 van de gebruikershandleiding- Hoe kan ik op mijn controller het debiet + waterdruk zien? Staat nergens in de handleiding.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
het werd een beetje warmer (een beetje dan ook maar) dus weer eens een run gedaan.
Vrijdag staat 29 op de planning, dus kijken of hij dan langer blijft lopen.
/f/image/KuZaJrKiXJ1D4DSszkNwuv9D.png?f=fotoalbum_large)
het is me vooralsnog onduidelijk waarom hij afslaat. Een thermo off is het in elk geval niet.
Maar hup opschieten met dat warme weer, want zo kunnen we niets testen
Heb ook teveel vermogen zo te zien op 10~12 Hz bij deze temperaturen.
Het is te koud om te koelen
/f/image/KuZaJrKiXJ1D4DSszkNwuv9D.png?f=fotoalbum_large)
het is me vooralsnog onduidelijk waarom hij afslaat. Een thermo off is het in elk geval niet.
Ah, bedankt!Jojan265 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:46:
[...]
Outlet
[...]
Homeassistant
[...]
zie blz. 16 van de gebruikershandleiding
Over de handleiding: Is dat dan onderdeel van de modbus opties? Want op al die pagina’s staat geen knop met “hier vind je de waterdruk en debiet”. Ben alle opties op mijn controller ook al langsgegaan in de installer modus.
Na vele jaren hier meegelezen te hebben ben ik in juni gestart met de plaatsing van mijn warmtepomp. Eerst bij de KvK geregistreerd met de juiste SBI code en daarna aan de slag gegaan.
Eerst de verdeler van de vloerverwarming omgebouwd en daarna door de buitenmuur geboord. Dat boren viel goed tegen. Het eerste gat was na 2 uur bikkelen met de nodige pauzes klaar. Bij het tweede gat stuitten ik na het beton op een metalen plaat en een spouwanker. Op deze plaat heb ik de diamantboor gesloopt. Ik heb het gat weer dicht gemaakt en een nieuwe boor besteld.
Paar dagen wachten op een nieuwe diamantboor en daarna op een andere plek nog een gat geboord. Nu de twee gaten in de muur zaten ging de installatie vrij rap.
Als ik het nog een keer zou doen zou ik het boren uitbesteden.
Nu heel de installatie werkte kon ik de 0 factuur opstellen en de subsidie aanvragen. Na 4 weken kreeg ik de subsidie toegekend.
:strip_exif()/f/image/5t0rvOmTzRGoTmDH11dXVGyw.jpg?f=fotoalbum_large)
De pomp staat op een "grindbed" waar ik 3 ACO Rainbloxx 100 in heb geplaatst. Dit zou naast het grind voor 72 liter wateropslag moeten zorgen. De 3 blokken heb ik omwikkeld met een vliesdoek zodat het zand er uit blijft.
:strip_exif()/f/image/L0mcqhYLsCIuh5JA4IvA0nw9.jpg?f=fotoalbum_large)
met daaroverheen een grindrooster en een dun laagje grind
:strip_exif()/f/image/gsfYfC0PW2m8JM1wrt4lWlSp.jpg?f=fotoalbum_large)
De verdeler van de vloerverwarming was een beetje improviseren aangezien de tussenruimte tussen de balken anders was. De bovenste balk zit vast de onderste zit alleen er tussen geklemd.
(getest met wp op flink pomp vermogen en maakte geen geluid)
Eerst de verdeler van de vloerverwarming omgebouwd en daarna door de buitenmuur geboord. Dat boren viel goed tegen. Het eerste gat was na 2 uur bikkelen met de nodige pauzes klaar. Bij het tweede gat stuitten ik na het beton op een metalen plaat en een spouwanker. Op deze plaat heb ik de diamantboor gesloopt. Ik heb het gat weer dicht gemaakt en een nieuwe boor besteld.
Paar dagen wachten op een nieuwe diamantboor en daarna op een andere plek nog een gat geboord. Nu de twee gaten in de muur zaten ging de installatie vrij rap.
Nu heel de installatie werkte kon ik de 0 factuur opstellen en de subsidie aanvragen. Na 4 weken kreeg ik de subsidie toegekend.
:strip_exif()/f/image/5t0rvOmTzRGoTmDH11dXVGyw.jpg?f=fotoalbum_large)
De pomp staat op een "grindbed" waar ik 3 ACO Rainbloxx 100 in heb geplaatst. Dit zou naast het grind voor 72 liter wateropslag moeten zorgen. De 3 blokken heb ik omwikkeld met een vliesdoek zodat het zand er uit blijft.
:strip_exif()/f/image/L0mcqhYLsCIuh5JA4IvA0nw9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gsfYfC0PW2m8JM1wrt4lWlSp.jpg?f=fotoalbum_large)
De verdeler van de vloerverwarming was een beetje improviseren aangezien de tussenruimte tussen de balken anders was. De bovenste balk zit vast de onderste zit alleen er tussen geklemd.
:strip_exif()/f/image/S1dpvdCtOR5ZQclxYSs8N476.jpg?f=fotoalbum_large)
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
@Noeleke waterdruk en debiet krijg je te zien wanneer je in het overzicht scherm (met het huis) op de "ok" knop drukt.
Moet de pomp daarvoor draaien? Als ik op OK druk gebeurt er niets, ook niet in installer modusjvanderkroon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:12:
@Noeleke waterdruk en debiet krijg je te zien wanneer je in het overzicht scherm (met het huis) op de "ok" knop drukt.
dus nu heb je een wp staan voor wat... 1300 euro?jvanderkroon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:10:
Na vele jaren hier meegelezen te hebben ben ik in juni gestart met de plaatsing van mijn warmtepomp. Eerst bij de KvK geregistreerd met de juiste SBI code en daarna aan de slag gegaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding] (getest met wp op flink pomp vermogen en maakte geen geluid)
@Noeleke nee zelfs als hij uit staat kan dit. Je mist dan alleen de flow.
Je moet de gebruikershandleiding raadplegen:Noeleke schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:57:
[...]
Ah, bedankt!
Over de handleiding: Is dat dan onderdeel van de modbus opties? Want op al die pagina’s staat geen knop met “hier vind je de waterdruk en debiet”. Ben alle opties op mijn controller ook al langsgegaan in de installer modus.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rXWhtloO7hkViVXo6vQy6TVK.png?f=user_large)
@paQ
pomp €4000
KvK €75
Klein materiaal, verdeler, vuilfilter etc ~ €800
Subsidie € -2850
——
€2025,-
Mooie prijs om de 600m3 gas mee weg te weken.
pomp €4000
KvK €75
Subsidie € -2850
——
€2025,-
welldonejvanderkroon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:34:
@paQ
pomp €4000
KvK €75
Subsidie € -2850
——
€2025,-

[ Voor 93% gewijzigd door paQ op 09-08-2023 19:35 ]
Nou, bij mij lukt dit gewoon niet. Mijn homescreen heeft ook minder info. Heb wel een 4-serieJojan265 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:28:
[...]
Je moet de gebruikershandleiding raadplegen:
[Afbeelding]
Na drukken op de OK knop gebeurt er gewoon niks, ook niet lang indrukken
Edit: ik heb enkel cv erop aangesloten, geen sww
:strip_exif()/f/image/d0hiMZzEwMJLHQ8eM6joQkzL.jpg?f=fotoalbum_large)
Fijn dat jij je ervaringen deelt.jvanderkroon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:10:
Ik zie dat je de verdeler van Heima24 gebruikt. Ik heb toen de bijbehorende beugels gebruikt. Bij mij zijn de aanvoer en retour delen even breed. Ik heb een model voor 5 en 8 groepen.
:strip_exif()/f/image/NvdkPh1o2o6PalZcBkVdMZ80.jpg?f=fotoalbum_large)
Pardon my dutch
Bij mij staat er rechtsboven in dit schermpje: OK meer info.Noeleke schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:48:
[...]
Nou, bij mij lukt dit gewoon niet. Mijn homescreen heeft ook minder info. Heb wel een 4-serie
Na drukken op de OK knop gebeurt er gewoon niks, ook niet lang indrukken
Edit: ik heb enkel cv erop aangesloten, geen sww
[Afbeelding]
Bij jou dus niet en dan betwijfel ik of je de 4 serie hebt. Jouw schermpje lijkt echt op het schermpje van de 3 serie.
Op de factuur staat u44, maar ben zojuist op de unit gaan kijken en daar staat inderdaad u43..Jojan265 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:27:
[...]
Bij mij staat er rechtsboven in dit schermpje: OK meer info.
Bij jou dus niet en dan betwijfel ik of je de 4 serie hebt. Jouw schermpje lijkt echt op het schermpje van de 3 serie.

Zijn de verschillen tussen de series zo groot dat ik hier een probleem van moet maken bij de winkel? Het ding is al geinstalleerd en alles.
Zou ik wel een ding van maken.
Hadden ze bij mij ook gedaan, ik zag het ook later pas. Die moeten ze omwisselen of jou korting geven.
Waar heb je die gekocht?
Hadden ze bij mij ook gedaan, ik zag het ook later pas. Die moeten ze omwisselen of jou korting geven.
Waar heb je die gekocht?
LG-HM163MR-U34
Er zit inderdaad nogal een verschil in. DeU43 heeft wat betere "regel" eigenschappen.Noeleke schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:18:
[...]
Op de factuur staat u44, maar ben zojuist op de unit gaan kijken en daar staat inderdaad u43..![]()
Zijn de verschillen tussen de series zo groot dat ik hier een probleem van moet maken bij de winkel? Het ding is al geinstalleerd en alles.
Bij AircoPlaza Zwolle. Heb het ding in Maart al gekocht omdat ik dacht dat er flinke levertijd op zou zitten. Maar twee weken geleden pas geinstalleerd.The_KnarF schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:49:
Zou ik wel een ding van maken.
Waar heb je die gekocht?
Zou ik nog iets kunnen regelen bij ze denk je?
De U44 bedoel je dan?Jojan265 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:36:
[...]
Er zit inderdaad nogal een verschil in. DeU43 heeft wat betere "regel" eigenschappen.
[ Voor 19% gewijzigd door Noeleke op 10-08-2023 08:48 ]
Klopt.Noeleke schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Bij AircoPlaza Zwolle. Heb het ding in Maart al gekocht omdat ik dacht dat er flinke levertijd op zou zitten. Maar twee weken geleden pas geinstalleerd.
Zou ik nog iets kunnen regelen bij ze denk je?
[...]
De U44 bedoel je dan?
Interessante grafiek paQ.paQ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:24:
het werd een beetje warmer (een beetje dan ook maar) dus weer eens een run gedaan.
[Afbeelding]
Raar dat de temperatuur in eerste instantie naar de set waarde lijkt te gaan, maar daarna toch enkele graden lager uitkomt. Zou dat te maken hebben met de hogere retour temperatuur op dat moment ?
Ik zou het wel interessant vinden om te weten wat er gebeurt als je de circulatie pomp opstart ruim voordat je de set temperatuur verlaagt. Zou hij dan wel op de gevraagde temperatuur uitkomen ?
Vriendelijke groet.
LG HM071MR.44 / 2250WP ZW
nope, het zal in dit geval een combinatie zijn van te groot vermogen (bij minimale output) ivm een te lage buitentemperatuur.SJonge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:38:
[...]
Interessante grafiek paQ.
Raar dat de temperatuur in eerste instantie naar de set waarde lijkt te gaan, maar daarna toch enkele graden lager uitkomt. Zou dat te maken hebben met de hogere retour temperatuur op dat moment ?
Ik zou het wel interessant vinden om te weten wat er gebeurt als je de circulatie pomp opstart ruim voordat je de set temperatuur verlaagt. Zou hij dan wel op de gevraagde temperatuur uitkomen ?
Vriendelijke groet.
Het hele koelissue heeft te maken met hoe fuzzy logic omgaat met de drempelwaarden van de gasdruk. Desalniettemin is dit STUKKEN beter dan het was.
@paQ
Dat dit stukken beter is dan voorheen ben ik volledig met je eens.
Ik volg de ontwikkelingen bij jou met veel interesse.
Zelf heb ik een HM071MR U44 waarmee ik de vloerverwarming wil koelen door te sturen op de uitgaande temperatuur van de WP, deze wil ik onder het dauwpunt houden om condensvorming te voorkomen.
Dit werkt voor geen meter !
Ondanks een doeltemperatuur van 18 graden, blijft hij gewoon doorkoelen tot ongeveer 11 graden, met condensvorming tot gevolg.
Je mag mij dus toevoegen aan het lijstje met mensen die het zelfde probleem ervaren…..
Kan het trouwens zijn dat de data in jouw grafiek niet volledig synchroon loopt ?
De temperatuur grafiek lijkt iets vóór te lopen op de andere twee.
Dat dit stukken beter is dan voorheen ben ik volledig met je eens.
Ik volg de ontwikkelingen bij jou met veel interesse.
Zelf heb ik een HM071MR U44 waarmee ik de vloerverwarming wil koelen door te sturen op de uitgaande temperatuur van de WP, deze wil ik onder het dauwpunt houden om condensvorming te voorkomen.
Dit werkt voor geen meter !
Ondanks een doeltemperatuur van 18 graden, blijft hij gewoon doorkoelen tot ongeveer 11 graden, met condensvorming tot gevolg.
Je mag mij dus toevoegen aan het lijstje met mensen die het zelfde probleem ervaren…..
Kan het trouwens zijn dat de data in jouw grafiek niet volledig synchroon loopt ?
De temperatuur grafiek lijkt iets vóór te lopen op de andere twee.
Ja dat is maar net wat de refreshrate is in de pomp van die dingen. Niet alles geeft elke 10 sec een nieuwe waarde door volgens mij.
Ik zal de voorloop eens wat langer zetten. Volgens mij staat die nu op 2 min oid.
Maar ook al zet ik hem tijdgebonden, dus heel de dag door 10 min uit, 3 min aan enz enz, dan heb ik dezelfde uitwerking.
Het duurt best even voordat het retourwater door heel het systeem is en weer terugkomt.
Ben daar ook een beetje mee aan het spelen. Flow opvoeren bijv, (delta te laag) of juist verlagen. (delta te hoog)
edit:
heb een nieuwe run gestart.
buiten temp 23, maar zon op wp: 33.6
Ik zal de voorloop eens wat langer zetten. Volgens mij staat die nu op 2 min oid.
Maar ook al zet ik hem tijdgebonden, dus heel de dag door 10 min uit, 3 min aan enz enz, dan heb ik dezelfde uitwerking.
Het duurt best even voordat het retourwater door heel het systeem is en weer terugkomt.
Ben daar ook een beetje mee aan het spelen. Flow opvoeren bijv, (delta te laag) of juist verlagen. (delta te hoog)
edit:
heb een nieuwe run gestart.
buiten temp 23, maar zon op wp: 33.6
[ Voor 67% gewijzigd door paQ op 10-08-2023 12:55 ]
@paQ
Ziet er goed uit, is nu al een sessie van 3,5 uur
Wel typisch (of toevallig) dat de “Water retour” temperatuur naar de “Doeltemperatuur” loopt
Zou jouw systeem nu toch op de retour temperatuur regelen ?
Ik ben ook benieuwd wat de laagste mogelijke frequentie op de compressor is.
10Hz is al mooi laag in ieder geval.
Wel typisch (of toevallig) dat de “Water retour” temperatuur naar de “Doeltemperatuur” loopt
[ Voor 16% gewijzigd door SJonge op 10-08-2023 16:49 ]
Dat is toeval; hij staat echt op uitgaand.SJonge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:44:
@paQ
Laagste compressorsnelheid is idd 10Hz. (wat echt wel heel traag is)
Hij blijft echt snaarstrak lopen op 16,4 en 17,7
/f/image/UiaQ4OIbQifD0YHlAOstR9P7.png?f=fotoalbum_large)
Ben erg benieuwd wat ie morgen gaat doen als het nog 4 graden warmer is.
Hij kan fysiek niet trager lopen dan dit. Het heeft dus ook geen nut nu om de doeltemp 1 graad te verhogen bijv. 270~275 @ 10Hz is echt as good as it gets. Dus we meten ofwel wachten op opwarming van de vloer van buitenaf, of op warmer weer. Dit is hier altijd wel het warmste deel van de dag dus ik laat hem nog even met rust.
[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 10-08-2023 17:24 ]
@paQ
Dan blijft de vraag; waarom regelt hij naar 16,4 ipv 18,0….
Als het morgen idd 4 graden warmer is, dan kan het alleen maar beter gaan lijkt me.
Als 10Hz de ondergrens is van de compressor, dan zit hij nu tegen de laagste delta T aan (bij dit debiet). Als de koudevraag nu zakt, zal hij uitvallen verwacht ik.
Dan blijft de vraag; waarom regelt hij naar 16,4 ipv 18,0….
Als het morgen idd 4 graden warmer is, dan kan het alleen maar beter gaan lijkt me.
Als 10Hz de ondergrens is van de compressor, dan zit hij nu tegen de laagste delta T aan (bij dit debiet). Als de koudevraag nu zakt, zal hij uitvallen verwacht ik.
Dat betekent dat je daarmee dus je laagst mogelijke afgifte vermogen te pakken hebt.paQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:18:
[...]
Hij kan fysiek niet trager lopen dan dit. Het heeft dus ook geen nut nu om de doeltemp 1 graad te verhogen bijv. 270~275 @ 10Hz is echt as good as it gets. Dus we meten ofwel wachten op opwarming van de vloer van buitenaf, of op warmer weer. Dit is hier altijd wel het warmste deel van de dag dus ik laat hem nog even met rust.
Dat denk ik dus, en dat beantwoordt ook meteen je vorige vraagSJonge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:35:
[...]
Dat betekent dat je daarmee dus je laagst mogelijke afgifte vermogen te pakken hebt.
Hij regelt niet naar 16,4, hij kan gewoon niet aan de 18 komen nu.
Andersom heb ik dat met verwarmen. Ik krijg hem maar zelden onder de 27 graden. Lager gaat gewoon niet. (Ook @ 10Hz en ca 330W)
Dan is het vermogen te hoog in verhouding tot mijn afgiftesysteem. (120m2 vloerverwarming + de nodige leiding lengte van wp tot verdelers)
Hoogste temperatuur vandaag is wel bereikt denk ik zo.
/f/image/QKAhZtLgpXgZqe2UMLXrdvh4.png?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd dus naar morgen.
Dan hebben ze bij LG ook eindelijk data om te bekijken.
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 10-08-2023 17:47 ]
Het lijkt in ieder geval veelbelovend. Ik ben ook benieuwd of de opstart bij verwarmen ook is verbeterd.paQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:45:
[...]
Dat denk ik dus, en dat beantwoordt ook meteen je vorige vraag
Andersom heb ik dat met verwarmen. Ik krijg hem maar zelden onder de 27 graden. Lager gaat gewoon niet. (Ook @ 10Hz en ca 330W)
Dan is het vermogen te hoog in verhouding tot mijn afgiftesysteem. (120m2 vloerverwarming + de nodige leiding lengte van wp tot verdelers)
Hoogste temperatuur vandaag is wel bereikt denk ik zo.
[Afbeelding]
Ben benieuwd dus naar morgen.
Dan hebben ze bij LG ook eindelijk data om te bekijken.
Ik weet niet hoe het is met verwarmen, zo lang heb ik hem nog niet staan.paQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:45:
[...]
Dat denk ik dus, en dat beantwoordt ook meteen je vorige vraag
Maar ik twijfel over jouw redenatie, dat hij simpelweg niet lager kan, en daarom op 16,4 uitkomt ipv op 18,0
Kijk maar eens naar jouw grafiek, iets na 13:00 uur.
Daar is de retour temperatuur nog hoger, en zou de compressor naar 10Hz moeten terugvallen om op 18,0 uitgaand uit te komen. Als hij dan vervolgens minimaal 10Hz moet blijven draaien en de temperatuur zakt verder naar 16,4; dan zou dat jouw suggestie ondersteunen.
Maar zodra de 16,4 bereikt is, blijft hij goed op deze waarde, terwijl de retour temperatuur nog aan het zakken is (en er dus minder vermogen nodig is om die 16,4 graden vast te houden).
[ Voor 8% gewijzigd door SJonge op 10-08-2023 18:00 ]
Wat ik me heb laten uitleggen is dat eea afhankelijk is van de lage druk. Die moet hoog genoeg zijn om de "trace" te doen dalen waardoor de compressor trager gaat draaien. Of iig de verhouding tussen de lage en hoge druk. Daar zal @Jojan265 of @BjornHero vast meer verstand van hebben / chocola van kunnen maken.SJonge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:56:
[...]
Ik weet niet hoe het is met verwarmen, zo lang heb ik hem nog niet staan.
Maar ik twijfel over jouw redenatie, dat hij simpelweg niet lager kan, en daarom op 16,4 uitkomt ipv op 18,0
Kijk maar eens naar jouw grafiek, iets na 13:00 uur.
Daar is de retour temperatuur nog hoger, en zou de compressor naar 10Hz moeten terugvallen om op 18,0 uitgaand uit te komen. Als hij dan vervolgens minimaal 10Hz moet blijven draaien en de temperatuur zakt verder naar 16,4; dan zou dat jouw suggestie ondersteunen.
Maar zodra de 16,4 bereikt is, blijft hij goed op deze waarde, terwijl de retour temperatuur nog aan het zakken is (en er dus minder vermogen nodig is om die 16,4 graden vast te houden).
Oké, dat gaat over de voorwaarden om naar een bepaalde compressor frequentie te gaan.paQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:03:
[...]
Wat ik me heb laten uitleggen is dat eea afhankelijk is van de lage druk. Die moet hoog genoeg zijn om de "trace" te doen dalen waardoor de compressor trager gaat draaien. Of iig de verhouding tussen de lage en hoge druk. Daar zal @Jojan265 vast meer verstand van hebben / chocola van kunnen maken.
Daar weet ik nog niet veel van.
@paQ Heb je misschien ook nog de compressor gelogd vandaag ?
In de eerdere grafiek stond die er mooi bij.
[ Voor 9% gewijzigd door SJonge op 10-08-2023 18:13 ]
ZekerSJonge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:08:
[...]
Oké, dat gaat over de voorwaarden om naar een bepaalde compressor frequentie te gaan.
Daar weet ik nog niet veel van.
@paQ Heb je misschien ook nog de compressor gelogd vandaag ?
In de eerdere grafiek stond die er mooi bij.
Je ziet dat de temperatuur intussen af en toe een half graadje de andere kant op helt.
/f/image/eFqoeLpftCKv5J8Je3UlcvLm.png?f=fotoalbum_large)
OK Hij heeft zojuist zijn run afgebroken.
Ze moeten bij LG maar even uitvissen waarom.
Je ziet ook dat naarmate het buiten afkoelt, hij almaar minder vermogen ging gebruiken. Zelfs tot maar 254W!
/f/image/qPGY0SKTk4ZDhRhGQKg7MZty.png?f=fotoalbum_large)
maar al met al een zeer mooie run
(begin wel koude voeten te krijgen
)
Je ziet ook dat naarmate het buiten afkoelt, hij almaar minder vermogen ging gebruiken. Zelfs tot maar 254W!
/f/image/qPGY0SKTk4ZDhRhGQKg7MZty.png?f=fotoalbum_large)
(begin wel koude voeten te krijgen
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 10-08-2023 21:54 ]
Het was natuurlijk een beetje vragen naar de bekende weg, of je er een grafiek van hadpaQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:34:
[...]
Zeker
Je ziet dat de temperatuur intussen af en toe een half graadje de andere kant op helt.
[Afbeelding]
Dit is hoe ik de grafiek “lees”:
Het koelen wordt gestart met 22 Hz
Net vóór dat de 18 graden wordt bereikt, maakt de retour temperatuur een stap van 0,5 graden omhoog. Hierdoor schakelt de compressor op naar 30 Hz.
Direct daarna wordt de 18 graden bereikt.
De compressor schakelt kort naar 20 Hz en draait door op 22 Hz.
Vanaf dat moment zie je compressor steeds met 1 Hz dalen, maar dat heeft geen verhoging van de temperatuur tot gevolg omdat de retourwater temperatuur óók daalt. (dT daalt wel, maar niet genoeg voor een verlaging). Pas als de retour temperatuur stabiel blijft, zie je dat een stap omlaag van de compressor, tot gevolg heeft dat de uitgaande temperatuur stijgt.
Hij zal progressiever moeten worden afgesteld door LG (als je het mij vraagt).
Ofwel door de tijd tussen de verlagingen te verkorten, ofwel door bij voorbeeld 2 Hz per keer te verlagen.
Op die manier zul je eerder op de laagste frequentie van 10 Hz uitkomen.
Hierdoor zal de water temperatuur wat toe nemen en de vermogensafgifte dus dalen, waardoor de WP vervolgens weer eerder uit zal vallen omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan…. Op een dag zoals vandaag bij voorbeeld.
Maar goed, op echt warme dagen zal dat geen probleem zijn.
het geeft geen verhoging omdat het opgenomen vermogen ook daaltSJonge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Vanaf dat moment zie je compressor steeds met 1 Hz dalen, maar dat heeft geen verhoging van de temperatuur tot gevolg omdat de retourwater temperatuur óók daalt.
(lijkt mij)
Niet vanwege het retourwater
(denk ik)
Er komt uit een LGMV net wat meer data, waaraan je kunt herleiden wat de WP doet en gaat doen en waarom. Alleen onze sensoren zijn net niet afdoende daar voor. Het kan ook zomaar eens kloppen hoor, maar onder andere omstandigheden weer niet.
Zeker een mooie run !paQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:38:
OK Hij heeft zojuist zijn run afgebroken.
Je ziet ook dat naarmate het buiten afkoelt, hij almaar minder vermogen ging gebruiken. Zelfs tot maar 254W
(begin wel koude voeten te krijgen)
Met name ook omdat hij heel lang op die 10 Hz heeft doorgedraaid.
Het is net andersom (denk ik dan weerpaQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:00:
[...]
het geeft geen verhoging omdat het opgenomen vermogen ook daalt
(lijkt mij)
Niet vanwege het retourwater
(denk ik)
Ja heeft uiteraard verband met elkaar.SJonge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:04:
[...]
Het is net andersom (denk ik dan weer); het opgenomen vermogen daalt omdat de compressor langzamer gaat draaien.
Maar je ziet het ook bij dezelfde compressorsnelheid, wat wanneer hij harder moet werken, hij meer opgenomen vermogen heeft.
Voor deze aapassing (zal je ws zelf ook kunnen zien) Als je hem flink laat koelen, en hij strak op 23Hz blijft lopen (Bij mij meestal het geval) hij steeds meer vermogen vraagt naar gelang het water steeds kouder wordt.
Dat werkt andersom net zo.
Op het einde van mijn laatste grafiek zie je het vermogen teruglopen tot slechts 254W, terwijl hij al uren op 10Hz liep. Buiten minder koud, dus verschil minder groot, dus minder vermogen nodig.
Bij mij zal hij dat waarschijnlijk nog doen, ik kan alleen zelf helaas niet zien hoe snel de compressor draait.paQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:28:
[...]
Voor deze aapassing (zal je ws zelf ook kunnen zien) Als je hem flink laat koelen, en hij strak op 23Hz blijft lopen (Bij mij meestal het geval) hij steeds meer vermogen vraagt naar gelang het water steeds kouder wordt.
Dat werkt andersom net zo.
Op het einde van mijn laatste grafiek zie je het vermogen teruglopen tot slechts 254W, terwijl hij al uren op 10Hz liep. Buiten minder koud, dus verschil minder groot, dus minder vermogen nodig.
Ik heb geen mod bus uitlezing (zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen).
Ik heb er nu wel een Mobile LGMV in zitten, maar daar krijg ik nog niet de data mee die ik zou willen zien.
Ben benieuwd wat LG gaat doen, en of je te horen krijgt wát ze nog gaan wijzigen.
Ik kijk reikhalzend uit naar een update op mijn WP zoals bij die van jou, dan kun je ten minste koelen met de LG.
Bij het uitlezen van de ventilator snelheid via modbus zie ik telkens een waarde terwijl de pomp compleet uit staat. Nu heb ik zoals eerder al in code snippets gedeeld een lambda filter toegepast.
Eerst had ik deze op 230rpm staan nu aangepast naar 250rpm maar nu zie ik ook waardes van 270 en 290rpm voorbijkomen.
Kan het lambda filter aanpassen naar alles onder de 300 als 0 weergeven maar heb geen idee wat ongeveer de minimale snelheid is als hij wel draait? Kan iemand dat vertellen?
Andere optie is misschien om te kijken naar stroomverbruik en alleen boven x watt de rpm weergeven.
Eerst had ik deze op 230rpm staan nu aangepast naar 250rpm maar nu zie ik ook waardes van 270 en 290rpm voorbijkomen.
Kan het lambda filter aanpassen naar alles onder de 300 als 0 weergeven maar heb geen idee wat ongeveer de minimale snelheid is als hij wel draait? Kan iemand dat vertellen?
YAML:
1
2
3
| lambda: |- if(x > 250) return x; else return 0.0; |
Andere optie is misschien om te kijken naar stroomverbruik en alleen boven x watt de rpm weergeven.
Andere vraag, Ik heb de LG controller in de voorraadkast opgehangen. Hier hangt ook de verdeler vloerverwarming en temperatuur is ongeveer gelijk aan woonkamer.
In de woonkamer heb ik een Remeha iSense thermostaat hangen welke ik via OpenTherm kan uitlezen in HomeAssistant.
Nu vraag ik mij af met welke regelstrategie ik het beste kan gaan verwarmen? Ik wil de stooklijn instellen en als dat goed werkt heb ik geen extra regeling nodig. Kan mij echter voorstellen dat het te warm wordt en dat je dan wilt stoppen of een offset op de stooklijn wilt toepassen.
Of zijn er handigere manieren?
kwam hier wel de suggestie tegen van stooklijn offset in combinatie met OT Devil in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
In de woonkamer heb ik een Remeha iSense thermostaat hangen welke ik via OpenTherm kan uitlezen in HomeAssistant.
Nu vraag ik mij af met welke regelstrategie ik het beste kan gaan verwarmen? Ik wil de stooklijn instellen en als dat goed werkt heb ik geen extra regeling nodig. Kan mij echter voorstellen dat het te warm wordt en dat je dan wilt stoppen of een offset op de stooklijn wilt toepassen.
kwam hier wel de suggestie tegen van stooklijn offset in combinatie met OT Devil in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
kee, toch niet helemaal wat ik gehoopt had vandaag (na gisteren)
/f/image/YPo0y0wmwnVEQzN8sKluSled.png?f=fotoalbum_large)
Na goed 1,5 uur is hij vanzelf afgeslagen, en daarna weer gestart en deze keer wel blijven lopen.
Alleen vertikit ie het verder te moduleren, met nog 2Hz en ca 150W marge. Voor de zekerheid (@SJonge ) heb ik tussentijds de doeltemperatuur een graad hoger gezet, maar daar reageert ie totaal niet op. Hij draait nu al anderhalf uur op 12 Hz.
Het lijkt wel waar het eerst 12 graden was no matter what, het nu 16,4 is.
Ben benieuwd wat ze bij LG hier aan kunnen zien.
/f/image/YPo0y0wmwnVEQzN8sKluSled.png?f=fotoalbum_large)
Na goed 1,5 uur is hij vanzelf afgeslagen, en daarna weer gestart en deze keer wel blijven lopen.
Alleen vertikit ie het verder te moduleren, met nog 2Hz en ca 150W marge. Voor de zekerheid (@SJonge ) heb ik tussentijds de doeltemperatuur een graad hoger gezet, maar daar reageert ie totaal niet op. Hij draait nu al anderhalf uur op 12 Hz.
Het lijkt wel waar het eerst 12 graden was no matter what, het nu 16,4 is.
Ben benieuwd wat ze bij LG hier aan kunnen zien.
Ik zie tijdens het in bedrijf zijn van de warmtepomp alleen FAN snelheden van 300 rpm en hoger. Ook bij mij is het bij uitstaande warmtepomp ergens tussen de 110 en 290. Erg irritant.jvanderkroon schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:50:
Bij het uitlezen van de ventilator snelheid via modbus zie ik telkens een waarde terwijl de pomp compleet uit staat. Nu heb ik zoals eerder al in code snippets gedeeld een lambda filter toegepast.
YAML:
1 2 3 lambda: |- if(x > 250) return x; else return 0.0;
Hier moet de controller vanwege verbouwing van de woonkamer verplaatst gaan worden. Plan is om hem in de bijkeuken in de "houder" van de binnenunit te installeren. Deze hangt in een kast die wat warmer is dan de rest van het huis (alle vloerverwamingsbuizen beginnen op deze plek).
Aangezien ik alleen op watertemp regel (stooklijn wilde afgelopen winter helaas niet lukken zonder pendelen) lijkt die extra warmte me geen probleem of zie ik iets over het hoofd?
Iemand al ervaring met terug plaatsen van de controller/AB in deze unit en tips hoe dit aan te pakken?
Aangezien ik alleen op watertemp regel (stooklijn wilde afgelopen winter helaas niet lukken zonder pendelen) lijkt die extra warmte me geen probleem of zie ik iets over het hoofd?
Iemand al ervaring met terug plaatsen van de controller/AB in deze unit en tips hoe dit aan te pakken?
De single fan 9kW lijkt nu ook beschikbaar als driefase model in de vorm van de HM093MR.U44. Hij is beschikbaar bij oa Amifrigo (https://nl.amifrigo.com/c...65-c-hm093mr-u44-r32.html) en staat ook al op de ISDE-meldcodelijst met momenteel € 2850 subsidie. Heeft iemand deze al in het wild gespot?
Hele run van vandaag. Nu zelf uitgezet, krijg het fris 
Heel even kroop hij richting de 17 graden, om vervolgens toch weer terug te koelen
Mijns inziens wederom omdat de buitentemperatuur langzaam terugloopt, maar hij niet trager gaat draaien. (wel steeds minder energie nodig heeft om koud water te maken)
/f/image/B6LLEJXRfoVg6zbHOpDxCPrb.png?f=fotoalbum_large)
We zijn er nog niet zo te zien, maar hopelijk hebben ze in Korea nu wat bruikbare data.
COP gisteren: 5.5
COP vandaag: 4.0
Heel even kroop hij richting de 17 graden, om vervolgens toch weer terug te koelen
Mijns inziens wederom omdat de buitentemperatuur langzaam terugloopt, maar hij niet trager gaat draaien. (wel steeds minder energie nodig heeft om koud water te maken)
/f/image/B6LLEJXRfoVg6zbHOpDxCPrb.png?f=fotoalbum_large)
We zijn er nog niet zo te zien, maar hopelijk hebben ze in Korea nu wat bruikbare data.
Je bent er idd nog niet @paQpaQ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:42:
Hele run van vandaag. Nu zelf uitgezet, krijg het fris
[Afbeelding]
Op zich geen heel slechte run vandaag, maar het is wel een tegenvaller na de run van gisteren.
Alle theorieën van gisteren kunnen weer de prullenbak in…..
Waarom stopt hij tussendoor ???
Waarom moduleert hij niet terug naar 10 Hz, zoals gisteren ???
Waarom reageert hij niet op de wijziging in set temperatuur ??? (Was idd een goede actie van je om dat te testen!)
Heel vreemd dit.
Hoe heb jij je instellingen staan? Hysterese en zo.
Zou het kunnen dat de wijziging in set temperatuur nog binnen het hysterese bereik valt, waardoor hij er niet op reageert ?
Ik ben benieuwd wat LG gaat doen / zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door SJonge op 12-08-2023 13:01 ]
Sinds begin maart heb ik mijn HM071MR-U44 Monobloc operationeel.
Tijdens de warme dagen van Juni ben ik er achter gekomen dat het systeem niet functioneert zoals ik had verwacht en dat hij pendelt tijdens het koelen. Hoewel, het is niet echt pendelen, maar hij heeft tijdens een volle dag koelen wel veel méér start/stops gemaakt dan nodig.
Zoals eerder genoemd in dit forum topic, wil ik graag koelen, gestuurd op het uitgaande water.
Het uitgaande water wil ik onder het dauwpunt houden om condensatie op de leidingen te voorkomen.
Om de oorzaak te kunnen achterhalen probeer ik inzicht te krijgen in de werking van het systeem en het functioneren van de verschillende instellingen.
Ik heb mijn LGMV data uitlezing inmiddels werkend gekregen.
Vanuit de leverancier kreeg ik de cruciale tip dat ik de CN_LGMV connector op de linker printplaat moest gebruiken (er blijken twee connectoren in mijn unit te zitten).
Helaas kan ik met de LGMV (nog) niet zulke mooie plaatjes maken als @paQ.
Probleem is dat de in- en uit- gaande watertemperatuur niet beschikbaar zijn binnen de standaard grafiek weergave van de LGMV tool. Enkel het verschil tussen “Doel” en “Actuele” uitgaande temperatuur.
Tijdens een koelsessie heb ik deze verschiltemperatuur dT (Temp.diff.) samen met de compressor snelheid (INV1 Trace) in een grafiek gezet, om te zien hoe mijn systeem reageert.
/f/image/8oYUjI89PQm3IFKxmpTilYyV.png?f=fotoalbum_large)
Even voor de duidelijkheid: De uitgaande water temperatuur bij de eerste tekstballon is 24,9 graden en 14,0 graden bij de laatste tekstballon.
Wat ik zo vreemd vind, is dat de compressor harder gaat draaien naarmate het temperatuurverschil kleiner wordt.
Wellicht dat dit een bewuste opstart methode is vanuit LG om technische redenen die ik niet kan beoordelen, maar voor mij voelt het alsof hij de verkeerde kant op moduleert.
Feit is in ieder geval dat hij op 36 Hz door blijft draaien totdat de retour temperatuur begint te dalen, dan stopt hij ermee.
Misschien zie of interpreteer ik het verkeerd, wellicht dat iemand van jullie hier iets op toe te voegen heeft.
Voor de zekerheid heb ik het toch ook maar even doorgestuurd naar de leverancier.
Tijdens de warme dagen van Juni ben ik er achter gekomen dat het systeem niet functioneert zoals ik had verwacht en dat hij pendelt tijdens het koelen. Hoewel, het is niet echt pendelen, maar hij heeft tijdens een volle dag koelen wel veel méér start/stops gemaakt dan nodig.
Zoals eerder genoemd in dit forum topic, wil ik graag koelen, gestuurd op het uitgaande water.
Het uitgaande water wil ik onder het dauwpunt houden om condensatie op de leidingen te voorkomen.
Om de oorzaak te kunnen achterhalen probeer ik inzicht te krijgen in de werking van het systeem en het functioneren van de verschillende instellingen.
Ik heb mijn LGMV data uitlezing inmiddels werkend gekregen.
Vanuit de leverancier kreeg ik de cruciale tip dat ik de CN_LGMV connector op de linker printplaat moest gebruiken (er blijken twee connectoren in mijn unit te zitten).
Helaas kan ik met de LGMV (nog) niet zulke mooie plaatjes maken als @paQ.
Probleem is dat de in- en uit- gaande watertemperatuur niet beschikbaar zijn binnen de standaard grafiek weergave van de LGMV tool. Enkel het verschil tussen “Doel” en “Actuele” uitgaande temperatuur.
Tijdens een koelsessie heb ik deze verschiltemperatuur dT (Temp.diff.) samen met de compressor snelheid (INV1 Trace) in een grafiek gezet, om te zien hoe mijn systeem reageert.
/f/image/8oYUjI89PQm3IFKxmpTilYyV.png?f=fotoalbum_large)
Even voor de duidelijkheid: De uitgaande water temperatuur bij de eerste tekstballon is 24,9 graden en 14,0 graden bij de laatste tekstballon.
Wat ik zo vreemd vind, is dat de compressor harder gaat draaien naarmate het temperatuurverschil kleiner wordt.
Wellicht dat dit een bewuste opstart methode is vanuit LG om technische redenen die ik niet kan beoordelen, maar voor mij voelt het alsof hij de verkeerde kant op moduleert.
Feit is in ieder geval dat hij op 36 Hz door blijft draaien totdat de retour temperatuur begint te dalen, dan stopt hij ermee.
Misschien zie of interpreteer ik het verkeerd, wellicht dat iemand van jullie hier iets op toe te voegen heeft.
Voor de zekerheid heb ik het toch ook maar even doorgestuurd naar de leverancier.
Je temp wordt steeds lager, en daarvoor moet hij steeds harder werken tov de temperatuur buiten.
De issue zit bij de low press en low press trace en ratio tov highpress.
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 13-08-2023 21:28 ]
Weet je ook wat die low press en low press trace en ratio tov highpress moeten zijn dan ?paQ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:26:
Je temp wordt steeds lager, en daarvoor moet hij steeds harder werken tov de temperatuur buiten.
Of tussen welke waardes deze moeten blijven ?
/f/image/8VUfstTMNls1h8F4SqB5dxoE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pJknzIQDSjL4S7xYdrRAgp3o.png?f=fotoalbum_large)
Je eerste opmerking kan ik niet goed plaatsen;
De offset (Actuele temperatuur - Doel temperatuur) daalt erg hard in de eerste modulatie stappen:
Vóórdat de compressor gestart wordt:
To = 24,9 graden (Offset = 6,9 graden). Compressor start op 20 Hz
To = 21,1 graden (Offset = 3,1 graden). Compressor stijgt naar 25 Hz
To = 19,4 graden (Offset = 1,9 graden). Compressor stijgt naar 30 Hz
To = 18,4 graden (Offset = 0,4 graden. We zijn er bijna). Compressor stijgt naar 33 Hz
To = 18,0 graden (Offset = 0,0 graden. We zijn er !!). Compressor stijgt naar 36 Hz Waarom ??
Natuurlijk is een overshoot in een regeling heel normaal .
Maar dat de regel actie 65% groter wordt bij een 94% dalende offset, dat is niet normaal.
[ Voor 22% gewijzigd door SJonge op 14-08-2023 09:14 ]
ff voor de duidelijkheid:jvanderkroon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
-jij hebt jezelf geregistreerd als installatiebedrijf
-je hebt de warmtepomp ingekocht (als bedrijf?) bij een groothandelaar
-je hebt 'm zelf geïnstalleerd
-en daarna jezelf een factuur van 0/nul euro gestuurd waarbij de geadresseerde dezelfde is als de afzender?
da's wel heel goed gevonden!
kun je een geanonimiseerd screenshotje maken van de factuur? Ben benieuwd naar je omschrijving enzo. Betaalbewijs heb je iig niet hoeven overleggen!
Installatie ziet er goed uit! Fijn ook die foto's! Ik moet eerdaags ook de stap maken....jvanderkroon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:34:
@paQ
pomp €4000
KvK €75
Subsidie € -2850
——
€2025,-
Kun je iets meer vertellen over de KvK inschrijving? Kun je dat zomaar doen? Of had je al een bedrijf en heb je de codes alleen aangepoast?
Hoe zit je met geluid zo dicht tegen de schutting aan? Aangenomen dat je daar buren hebt wonenjvanderkroon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het niet zelf bedacht @zegel heeft zijn plan hier al een keer gedeeld en ik heb het op dezelfde manier gedaan. ( zie ook de discussie die erna volgt over of dit mag)rooiekool schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
ff voor de duidelijkheid:
-jij hebt jezelf geregistreerd als installatiebedrijf
-je hebt de warmtepomp ingekocht (als bedrijf?) bij een groothandelaar
-je hebt 'm zelf geïnstalleerd
-en daarna jezelf een factuur van 0/nul euro gestuurd waarbij de geadresseerde dezelfde is als de afzender?
da's wel heel goed gevonden!
kun je een geanonimiseerd screenshotje maken van de factuur? Ben benieuwd naar je omschrijving enzo. Betaalbewijs heb je iig niet hoeven overleggen!
Dus kort opgesomd:
- bij de kvk geregistreerd als installatiebedrijf
- prive de warmtepomp aangekocht bij Aircoplaza Zwolle
- zelf geïnstalleerd
- factuur gemaakt die op 0 uitkomt.
op de rekening stond het volgende tabelletje
:fill(white):strip_exif()/f/image/53WVxYoUS01lyXAM8VVL72xW.png?f=user_large)
naast de eigen factuur heb ik ook de factuur van Aircoplaza Zwolle toegevoegd.
Geluid is nog lastig te zeggen. Heb hem alleen een keer een uurtje op verwarmen gehad terwijl het buiten ook goed warm was. En een paar uur op koelen met stille modus geactiveerd.SalexSun schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Hoe zit je met geluid zo dicht tegen de schutting aan? Aangenomen dat je daar buren hebt wonen
Er zit zo'n 30cm tussen de wp en de schutting. Ik verwacht niet dat het direct voor overlast zal zorgen en anders kan ik misschien nog iets tegen de schutting monteren dat geluid absorberend is.
Zie bovenstaande reactieVentilator schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Installatie ziet er goed uit! Fijn ook die foto's! Ik moet eerdaags ook de stap maken....
Kun je iets meer vertellen over de KvK inschrijving? Kun je dat zomaar doen? Of had je al een bedrijf en heb je de codes alleen aangepoast?
Ik heb de LG 12 KW U34 met boilervat 300 liter inmiddels ruim een half jaar draaien. Uitstekend comfort!
Ik zoek nog iemand die de installatie kan 'bevestigen' i.v.m de subsidie. Is er iemand woonachtig naarbij Goeree Overflakkee die dit uiteraard tegen betaling kan doen?
Alvast bedankt, Klaas
Ik zoek nog iemand die de installatie kan 'bevestigen' i.v.m de subsidie. Is er iemand woonachtig naarbij Goeree Overflakkee die dit uiteraard tegen betaling kan doen?
Alvast bedankt, Klaas
Weet je wat er nog meer bij komt kijken bij registratie kvk?jvanderkroon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:45:
[...]
Ik heb het niet zelf bedacht @zegel heeft zijn plan hier al een keer gedeeld en ik heb het op dezelfde manier gedaan. ( zie ook de discussie die erna volgt over of dit mag)
Dus kort opgesomd:
- bij de kvk geregistreerd als installatiebedrijf
- prive de warmtepomp aangekocht bij Aircoplaza Zwolle
- zelf geïnstalleerd
- factuur gemaakt die op 0 uitkomt.
op de rekening stond het volgende tabelletje
[Afbeelding]
naast de eigen factuur heb ik ook de factuur van Aircoplaza Zwolle toegevoegd.
Belastingdienst, jaarrekening etc.?
Hoop niet op verassingen achteraf voor je.
@Johan-1986 per kwartaal aangifte omzetbelasting doen maar aangezien je geen omzet hebt kan je een nihilaangifte doen dat is 3 klikken en klaar.
Jaarrekening heb je alleen bij een BV.
Verder geen verassingen zover ik weet. Zou de eenmanszaak al kunnen opheffen maar misschien dat ik nog een WPB wil.
Jaarrekening heb je alleen bij een BV.
Verder geen verassingen zover ik weet. Zou de eenmanszaak al kunnen opheffen maar misschien dat ik nog een WPB wil.
Heb zelf de 9 kW 1 fase. Maar ik had achteraf graag de 3 fase gehad. Mooi dat ze deze stap zetten!David schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:41:
De single fan 9kW lijkt nu ook beschikbaar als driefase model in de vorm van de HM093MR.U44. Hij is beschikbaar bij oa Amifrigo (https://nl.amifrigo.com/c...65-c-hm093mr-u44-r32.html) en staat ook al op de ISDE-meldcodelijst met momenteel € 2850 subsidie. Heeft iemand deze al in het wild gespot?
LG Therma V HM091MR.U44
Beetje gek om jezelf te quoten maar heeft iemand hier nog ideeën bij?jvanderkroon schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:48:
Andere vraag, Ik heb de LG controller in de voorraadkast opgehangen. Hier hangt ook de verdeler vloerverwarming en temperatuur is ongeveer gelijk aan woonkamer.
Weer ietsje verder met testen voor koelen.
Mijn bevinding is dat hij onrustig wordt bij flow onder de ca.14l/min.
En waar het eerst ca 12 graden was, is 'het' nu ca 16-16,5 graden
Hopelijk ergens volgende week een reactie van LG of wie weet zelfs weer een nieuwe versie.
Ik ga hem zometeen even moedwillig naar 15 gaan, en daarna terug naar '17'. Kijken wat er dan gebeurt.
Mijn bevinding is dat hij onrustig wordt bij flow onder de ca.14l/min.
En waar het eerst ca 12 graden was, is 'het' nu ca 16-16,5 graden
Hopelijk ergens volgende week een reactie van LG of wie weet zelfs weer een nieuwe versie.
Ik ga hem zometeen even moedwillig naar 15 gaan, en daarna terug naar '17'. Kijken wat er dan gebeurt.
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 18-08-2023 15:07 ]
Wel een vergelijkbaar idee, daarom de EMOS thermostaat besteld die zowel aan/uit als OpenTherm aansluiting. Dan kan ik in ieder geval in de toekomst de OpenTherm uitlezen (waarschijnlijk in Home Assistant) en daarmee de stooklijn bijsturen. Dit lijkt mij de veiligste route zodat we bij uitval van HA gewoon nog een werkend systeem hebben.jvanderkroon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:33:
[...]
Beetje gek om jezelf te quoten maar heeft iemand hier nog ideeën bij?
@SJonge lo and behold: 17,1! 
Komend van een testje vanaf 15.
Linker run is met flow 13,2l/min (pomp 55%), rechter met 14l/min (pomp 60%)
/f/image/fQREiwAgNtTx1QA7bny5oCq2.png?f=fotoalbum_large)
edit: intussen draait ie op 17.7 graden
/f/image/dE9IO07Vkd1iaGheqzSDiVXj.png?f=fotoalbum_large)
't is ook knap benauwd en warm

/f/image/fQREiwAgNtTx1QA7bny5oCq2.png?f=fotoalbum_large)
edit: intussen draait ie op 17.7 graden
/f/image/dE9IO07Vkd1iaGheqzSDiVXj.png?f=fotoalbum_large)
't is ook knap benauwd en warm
[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 18-08-2023 19:50 ]
Hoi @Hido38,thido schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:39:
[...]
Koelen is standaard niet beschikbaar.
Dit kun je activeren door dipswitch 4 op SW2 om te zetten in de buitenunit. Hierdoor komen de menu opties ook in beeld op de controller.
Ik heb de switch omgezet, maar er komt geen optie beschikbaar. Zou jij mij kunnen helpen om dit op te lossen? (eventueel tegen betaling natuurlijk)
Alvast bedankt,
Nu 1 jaar m'n LG WH20S F5 WPB ingebruikname.
Situatie 1 persoons huishouden, schema ingesteld voor verwarmen 9.00 tot 18.00 uur ivm PV stroom opwek.
Ingestelde water temperatuur 47 gr.
In het weekend hoger SWW verbruik, daarom wil ik de legionella run altijd op zaterdag plaats laten vinden.
Nu blijkt dat deze run soms een dag opschuift.
Weet iemand hoe ik het zodanig kan instellen dat deze run altijd op zaterdagmorgen plaats vind.
(als ik de ingestelde temperatuur zelf op 60 gr zet word het nooit warmer dan 57/58 gr.)
Situatie 1 persoons huishouden, schema ingesteld voor verwarmen 9.00 tot 18.00 uur ivm PV stroom opwek.
Ingestelde water temperatuur 47 gr.
In het weekend hoger SWW verbruik, daarom wil ik de legionella run altijd op zaterdag plaats laten vinden.
Nu blijkt dat deze run soms een dag opschuift.
Weet iemand hoe ik het zodanig kan instellen dat deze run altijd op zaterdagmorgen plaats vind.
(als ik de ingestelde temperatuur zelf op 60 gr zet word het nooit warmer dan 57/58 gr.)
heb je een power cycle gedaan?jankeesvwoezik schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Hoi @Hido38,
Ik heb de switch omgezet, maar er komt geen optie beschikbaar. Zou jij mij kunnen helpen om dit op te lossen? (eventueel tegen betaling natuurlijk)
Alvast bedankt,
en zo ja: heb je een externe thermostaat aangesloten toevallig?
Ja, dat heb ik gedaan. Ik gebruik alleen dat externe schermpje wat er bij zit. Verder niks. Moet ik nog wat in de instellingen aanpassen naast die dip switch?paQ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
heb je een power cycle gedaan?
en zo ja: heb je een externe thermostaat aangesloten toevallig?
nee, dan moet je die controller aanzetten en gewoon op het hoofdscherm ipv het zonnetje een sneeuwvlokje makenjankeesvwoezik schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:07:
[...]
Ja, dat heb ik gedaan. Ik gebruik alleen dat externe schermpje wat er bij zit. Verder niks. Moet ik nog wat in de instellingen aanpassen naast die dip switch?
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 20-08-2023 10:21 ]
Je quote iemand anders zie ik.jankeesvwoezik schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Hoi @Hido38,
Alvast bedankt,
Ik denk dat de mensen hier op het forum jou er wel doorheen gaan slepen ;-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
[quote]paQ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:37:
[Afbeelding]
Wéér zo’n mooie test @paQ
Wat me opvalt is dat hij heel mooi moduleert als de temperatuur op moet lopen.
Dus op het moment dat je de set waarde weer hoger zet, dan gaat de compressor vrij snel naar zijn laagste snelheid, en blijft daarop.
Dit doet hij nu mooi, omdat het buiten best warm is. Dan kan je VV genoeg warmte leveren om de temperatuur op te laten lopen.
Als de geleverde kou die de WP levert bij 10Hz groter is dan de warmte die vanuit de VV terug komt, dan zal automatisch de temperatuur van het water zakken.
Precies dat is bij mij het “probleem” !
Ik heb een 7kW WP en slechts een VV oppervlak van 60m2
De minimale compressor frequentie op deze WP is 20 Hz.
Als ik het goed heb dan heb jij een 5kW variant en een veel groter VV oppervlak.

[Afbeelding]
Wéér zo’n mooie test @paQ
Wat me opvalt is dat hij heel mooi moduleert als de temperatuur op moet lopen.
Dus op het moment dat je de set waarde weer hoger zet, dan gaat de compressor vrij snel naar zijn laagste snelheid, en blijft daarop.
Dit doet hij nu mooi, omdat het buiten best warm is. Dan kan je VV genoeg warmte leveren om de temperatuur op te laten lopen.
Als de geleverde kou die de WP levert bij 10Hz groter is dan de warmte die vanuit de VV terug komt, dan zal automatisch de temperatuur van het water zakken.
Precies dat is bij mij het “probleem” !
Ik heb een 7kW WP en slechts een VV oppervlak van 60m2
De minimale compressor frequentie op deze WP is 20 Hz.
Als ik het goed heb dan heb jij een 5kW variant en een veel groter VV oppervlak.
[ Voor 27% gewijzigd door SJonge op 21-08-2023 22:09 ]
klopt, en dat heb ik vandaag gereproduceerd.
Maar met 17.4 is het wel klaar.
Kan goed hoor @10Hz en traag draaien. Dan is dat gewoon mijn bodem. (top)
Maar als ik niet van beneden af kom, dan gaat hij niet direct to 10Hz maar blijft ie plakken op 12of 13 bijv.
/f/image/Q2lR4Je3vg8ne8lFZaNoU8BB.png?f=fotoalbum_large)
een graadje benden Twater geeft ook wel een enorme overshoot trouwens.
Hij toert echt veel te ver (onnodig) op.
Ik zal morgen eens starten op 15, en dan meteen naar 17 en dan 18 terug gaan.
Maar als ik niet van beneden af kom, dan gaat hij niet direct to 10Hz maar blijft ie plakken op 12of 13 bijv.
/f/image/Q2lR4Je3vg8ne8lFZaNoU8BB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 21-08-2023 22:05 ]
Dat “te veel optoeren” vind ik wel meevallen eerlijk gezegd, het is maar tot 20 Hz, da’s mijn minimale waarde.paQ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:03:
klopt, en dat heb ik vandaag gereproduceerd.
[Afbeelding]
Nog iets wat ik me afvroeg @paQ
Zodra je Tuit zakt, zie je dat je Tin vrij snel daarna mee zakt.
Kan het water vrij snel terugkomen naar de WP bij jou misschien ?
[ Voor 8% gewijzigd door SJonge op 21-08-2023 22:26 ]
Dit is met 14 l
Als ik hem lager zet, dan gaat de compressor tegen stribbelen.
Hij lijkt idd geoptimaliseerd voor “verwarmen” ipv “koelen”, dat is toch ook wat ze jou hadden aangegeven vanuit LG of niet ?paQ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:03:
Heb jij de mogelijkheid om je binnencircuit (Pomp) harder te laten draaien ?paQ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:30:
Dit is met 14 l
Dat bracht bij mij heel veel verbetering.
Dat is hetzelfde:)SJonge schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:34:
[...]
Heb jij de mogelijkheid om je binnencircuit (Pomp) harder te laten draaien ?
Dat bracht bij mij heel veel verbetering.
Pomp staat nu op 65 dacht ik.
Alles lager (meer afgifte dus) vind de compressor niet leuk. Die raakt de draad kwijt
Alle snelheden tot 90 al geprobeerd, maar dan duurt moduleren alleen maar langer.
Hoe heb je je buffervat aangesloten dan ?paQ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:37:
[...]
Dat is hetzelfde:)
Pomp staat nu op 65 dacht ik.
Alles lager (meer afgifte dus) vind de compressor niet leuk. Die raakt de draad kwijt
Alle snelheden tot 90 al geprobeerd, maar dan duurt moduleren alleen maar langer.
Of heb je géén buffervat misschien ?
40l in de retour.SJonge schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:39:
[...]
Hoe heb je je buffervat aangesloten dan ?
Of heb je géén buffervat misschien ?
ca 10 m1 in de aanvoerleidingen 32mm
en 120m2 aan vvw
(7kW)
Ah oképaQ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:41:
[...]
40l in de retour.
ca 10 m1 in de aanvoerleidingen 32mm
en 120m2 aan vvw
(7kW)
Heb jij een 7kW uitvoering van de WP ?
Als jij een buffervat in je retour hebt, van 40L, dan vind ik alsnog dat je retour temperatuur vrij snel meegaat met de uitgaande temperatuur, maar uiteindelijk maakt dat niet veel uit, want je WP loopt, als je het mij vraagt, erg goed tijdens het koelen.
[ Voor 27% gewijzigd door SJonge op 21-08-2023 23:36 ]
Dat is hier al eerder voorbij gekomen: De 2 meest rechter pennetjes. De andere 2 zijn voor de solar sensor.oxfordpelican schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:19:
Kan iemand mij vertellen wat de pinout is van de CN_TH4 connector?
Ik heb een 5K NTC sensor besteld en wil hem aansluiten voor mijn SWW vat.
Op welke twee pinnen moet ik deze sensor aansluiten?
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/EEvLc9jy8uAwsUvU5XgvH5YN.png?f=user_large)
Ik heb de temperatuursensor aangesloten op de onderste twee pinnetjes. Ik vond dat terug op de deksel van de omkasting van de wp. Zie hier:oxfordpelican schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:19:
Kan iemand mij vertellen wat de pinout is van de CN_TH4 connector?
Ik heb een 5K NTC sensor besteld en wil hem aansluiten voor mijn SWW vat.
Op welke twee pinnen moet ik deze sensor aansluiten?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Ylj6cJQJu7wJR7W4a6kPv4PM.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkt een soort van. De temperatuur lijkt alleen ongeveer 10 graden lager dan een andere thermometer in m’n sww-vat.
—
Zelf heb ik vandaag ook eindelijk de installatie kunnen afronden van een 9kw u44. Ik kan helaas alleen nog niet de temperatuur van het sww aanpassen op de afstandsbediening. De optie blijft grayed out. Iemand een idee? Dip-switches uiteraard nagelopen. Ook geeft ie op het overzichtsscherm wel een temperatuur van het vat. Moet ik ergens instellen dat de driewegklep ertussen zit?
Oké. Heel dom. Je moet op de aan-knop drukken…
[ Voor 15% gewijzigd door s3m op 23-08-2023 20:56 ]