LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 89 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffvdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Hi

[ Voor 99% gewijzigd door Jeffvdv op 27-08-2023 11:48 ]

LG therma V 9KW u44 monoblock- LG WH20.s WPboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
paQ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

nee, dan moet je die controller aanzetten en gewoon op het hoofdscherm ipv het zonnetje een sneeuwvlokje maken :) en wachten op de software update volgend jaar :')
Ik zie dus helaas geen sneeuwvlokje, iemand advies over hoe ik dat kan krijgen? Ik wil dit graag ook proberen om te testen of mijn WP überhaupt kan koelen. Afgelopen winter had ik een aantal keer een dichtgevroren buitenunit, dus wil even kijken of hij ook andersom kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:56
jankeesvwoezik schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:04:
[...]

Ik zie dus helaas geen sneeuwvlokje, iemand advies over hoe ik dat kan krijgen? Ik wil dit graag ook proberen om te testen of mijn WP überhaupt kan koelen. Afgelopen winter had ik een aantal keer een dichtgevroren buitenunit, dus wil even kijken of hij ook andersom kan draaien.
Weet je zeker dat je de juiste dipswitch hebt omgezet? Ik heb me initieel ook een keer vergist en op de verkeerde schakelaar de boel omgezet. Die gedraaide PCB tov de handleiding is niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36
(jarig!)
SW2 dip 4 van de 'binnenunit PCB" uit mijn hoofd

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jankeesvwoezik schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:04:
[...]

stomme vraag wellicht, maar heb je hem wel eerst aan gezet?

en: als SW2 dip 8 aan staan, vervalt de (in)schakelmogelijkheid van de RMC.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 28-08-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
wrapper83 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:11:
Dat laatste klopt, maar houdt er rekening mee dat RVO ook naar de 3e voorwaarde vraagt;

Of je een bewijs van installatie op je adres kunt aantonen.

Maw met installatie factuur of in mijn geval met een foto bij mijn huis en gegevens van ingebruikstelling en serie nummer erbij was ook voldoende.

Gezien er ook mensen zijn die de subsidie krijgen en de warmtepomp weer door verkopen…

Succes! Ik was ook totaal 6000 euro kwijt (9000-3000 = 6000) (Wp 9kw en 300liter boiler met warmte wisselaar zodat ik geen wpb nodig had) hier ging dan de subsidie van 2850 en 300 euro voor m’n cv :-)
Is jouw ervaring van dit jaar met ingebruikstellingsgegevens? Mocht er nog iemand een BV hebben met de juiste meldcode die wat makkelijke omzet kan gebruiken dan is dat voor ons ook een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
@Oilman , wat is precies je vraag? Deze meldcode kun je online vinden op het type van jouw warmte pomp...

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clackl
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 14:13
De 4 weg klep dient vervangen te worden van mijn LG HM123MR U34

Dit zou onder de garantie moeten vallen, en ik heb van de verkoper www.climamarket.eu een vervangend onderdeel gekregen.

Echter zijn de installatie kosten nu voor mij zelf omdat ik de unit zelf heb geplaatst, Weet iemand of installateurs normaal gesproken een vergoeding krijgen van LG met dit soort garantie zaken?

Ik heb al even gemaild met LG support, maar ze lijkt niet heel veel te willen doen voor mij.
Beste,

Als fabrikant van de apparatuur geven wij garantie op de onderdelen, dat houdt in dat als er een defect ontstaat aan een onderdeel dat wij onder garantie een nieuw onderdeel leveren.

In Nederland hebben wij de policy om alleen via onze gerenomeerde distributeurs aan installateurs te leveren. Wanneer er dan een defect ontstaat zal de installateur die de warmtepomp geplaatst heeft onder garantie het onderdeel vervangen.

Helaas zijn er ook buitenlandse partijen (in uw geval Spanje) welke online aan particulieren leveren voor een lage prijs en daardoor geen extra service verlenen.

In prinicipe voldoen zij aan de fabrieksgarantie door u een nieuw onderdeel te sturen, maar helaas bent u daar niet mee geholpen.

Heeft u de installatie van de warmtepomp door een erkende installateur laten uitvoeren? Zo ja, dan zal hij u kunnen helpen.

Zo niet, dan moet een proberen een installateur te vinden die voor u de 4 weg klep wil vervangen.

Met vriendelijke groet,

LG Electronics Air Solution Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Hallo.

Ik wou graag mijn nest thermostaat gebruiken.
Maar dan kan ik mijn silent niet gebruiken.
Wie heeft een op lossing ?.
Of moet ik een drycontact aanschaffen voor het aansluiten van een nest thermostaat.
Graag hoor ik.

Gr Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Bengaalse schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:51:
Hallo.

Hoezo niet?
Of moet ik een drycontact aanschaffen voor het aansluiten van een nest thermostaat.
Graag hoor ik.

Gr Mario

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Hallo jojan ,

Als ik de thermostaat nest aan sluit .
Dan is de functie silent geblokkeerd?

Gr Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Bengaalse schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:34:
Hallo jojan ,

Als ik de thermostaat nest aan sluit .
Dan is de functie silent geblokkeerd?

Gr Mario
Ah ok. Dat had ik niet verwacht. Kun je hem ook niet aan- en uitschakelen via modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Nou ik heb. Geen modus
Maar ik weet dat er een module beschikbaar is .

Dry Contact for Thermostat PDRYCB320 maar ik vraag me af of het dan wel beschikbaar is de functie silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:47
Bengaalse schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:51:
Hallo.

Graag hoor ik.

Gr Mario
Neem dat je het als externe thermostaat hebt aangesloten. Bij mij is in die opzet de stille modus iig beschikbaar.

Er is ook nog zoiets als een CN_EXT aansluiting. Die zou als ik de handleiding goed begrijp ook de warmtepomp moeten kunnen schakelen… staat nog op mijn lijstje om te proberen

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Mag ik vragen waar je hem hebt aangesloten welke nr .
Tenminste als je een u44 hebt.
Gr Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bengaalse
Ik heb 'm op 21 22 24 aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
In dip 8 overgezet

• Bengaalse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezmEB5gT4ii6uW1DT9Vf8XB1zJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rHk8lzykgVLqO2Pj2C23tu3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_nXPPadHz42jFisdZvzQlVXQvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTlDwfu27QP2mB1EUsBMbmCI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:39
jankeesvwoezik schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Hoi @Hido38,

Ik heb de switch omgezet, maar er komt geen optie beschikbaar. Zou jij mij kunnen helpen om dit op te lossen? (eventueel tegen betaling natuurlijk)

Alvast bedankt,
:) sw 2 dip 4 op blok vanaf boven tellen ,niet vanaf onder tellen dan schakel 5 in en dat is verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Jojan

Als het bij jou wel werkt de silent mode met thermostaat nest.
Hoe heb je het dan aangesloten?

Gr mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Bengaalse schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:06:
Jojan

Gr mario
silent mode zet je aan/uit op je RMC (niet op de nest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 16:57
Bengaalse schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:06:
Jojan

Gr mario
Zie de post van @oxfordpelican : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75916088

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Oke ik. Hoop wel dat het in combinatie met een nest thermostaat is.
Gr Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:46
Misschien een beetje een gekke vraag, maar is iedereen uiteindelijk tevreden over zijn Therma V, of zijn er inmiddels meer mensen die 'm afraden (teruglopend vermogen rond 0, gedoe met koelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Bengaalse schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:02:
Gr Mario
thermostaat is irrelevant
die zegt alleen: ga wat doen / stop!

op je RMC stel je in: wat moet ik doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
PVPaneel schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:04:
Misschien een beetje een gekke vraag, maar is iedereen uiteindelijk tevreden over zijn Therma V, of zijn er inmiddels meer mensen die 'm afraden (teruglopend vermogen rond 0, gedoe met koelen)?
mwa ben prima tevreden.
- prijs
- fatsoenlijke controlemodule
- modbus
- heb het koelen aardig onder de knie :+ (zal je wel een software update voor nodig gaan hebben)

Kan het beter? zeker
hangt daar dan een andere prijskaart aan? absoluut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Die van ons heeft nog niet meer dan tapwater verwarmd, dus over prestaties rondom het vriespunt kan ik verder nog niets over zeggen.

Algehele bouwkwaliteit is wat mij betreft een beetje flimsy, niet dat het functioneel een probleem is, maar bepaalde zaken hadden ze net even wat degelijker in elkaar kunnen zetten. (12 kW model)
Wat betreft alle aansluitingen en mogelijkheden is het top, het is alleen niet echt consequent doorgevoerd. Een brede rij met rijgklemmen had het allemaal net ff wat overzichtelijker en makkelijker gemaakt. Gelukkig is er ruimte zat in het 12 kW model om het één en ander op te lossen.

De controller verbaasde mij in positieve zin, responsief en als je de LG logica eenmaal snapt werkt die eenvoudig. Dit topic is wel een essentieel naslagwerk om veel trial en error te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
wrapper83 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:33:
@Oilman , wat is precies je vraag? Deze meldcode kun je online vinden op het type van jouw warmte pomp...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Verder ben ik tevreden met mijn lg u44 7kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Laatst online: 20-08-2024
Oilman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Weet je zeker dat je de juiste dipswitch hebt omgezet? Ik heb me initieel ook een keer vergist en op de verkeerde schakelaar de boel omgezet. Die gedraaide PCB tov de handleiding is niet erg handig.
Het is nummer 4 toch? Hebben jullie daar documentatie van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
jankeesvwoezik schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:11:
[...]

Welke documentatie zoek je?

Op https://www.lgklimaat.nl/downloads/ kun je zowel de gebruikers- als de installateurshandleiding downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Je hebt zo te zien de dry contact set/optie. Ik denk dat de meeste medetweakers het zonder deze doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Nou het drycontact nog niet aangeschaft.
Maar daar staat ook dat bij sommige thermostaten de silent functie niet zou werken.

Gr Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jankeesvwoezik schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:11:
[...]

werkt het nou nog steeds niet? :P

Post eens een foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:19
Clackl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:17:
De 4 weg klep dient vervangen te worden van mijn LG HM123MR U34

Dit zou onder de garantie moeten vallen, en ik heb van de verkoper www.climamarket.eu een vervangend onderdeel gekregen.

Echter zijn de installatie kosten nu voor mij zelf omdat ik de unit zelf heb geplaatst, Weet iemand of installateurs normaal gesproken een vergoeding krijgen van LG met dit soort garantie zaken?

Ik heb al even gemaild met LG support, maar ze lijkt niet heel veel te willen doen voor mij.

[...]
Al een gek gevonden?

Ik heb 1x een 4 wegklep kapot gehad(niet lg) en daarbij moest ik de complete unit vervangen

Ik heb toen getest hoe moeilijk het kon zijn zo’n ding te vervangen, opzich niet moeilijk(voor een koelmonteur)maar je moet alle isolatie opnieuw aanbrengen erna, en als je pech hebt de bedrading ook… met andere woorden, niet te doen

Ik weet bijna zeker dat lg benelux bij een unit van hun ook de buitenunit om zou wisselen ipv enkel een klep opsturen naar de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 14:17
Bengaalse schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:02:
Gr Mario
Hoe gaat die combi met een Honeywell t6 Lyric?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Dat is correct. daar blokkeert silent verder niet door :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• openbsd
  • Laatst online: 06-04 09:33
Kan met deze warmtepomp het naregelen met Tado worden afgehandeld in combinatie met een Nefit Bosch CV Ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Ik heb sinds juni 2022 een HR071MR-U44.
Koelen gaat prima. Weinig verbruik en stil. Ik heb veel vvw zonder buffervat en koel een paar uurtjes smorgens als nodig. Geen sww. Dat doe ik met een wpb.
Verwarmen gaat ook prima. Maaaarrrr als het vochtig en koud is en de defrosts komen dan is het allemaal stukken minder. Dan moet de wp echt naar silent mode anders is zowel het verbruik als geluid/vibraties niet meer acceptabel. Vooral net boven 0 graden.
Verbruik winter 2022-2023 was 2250 kWh ipv de 1100 m3 gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OinSHSmYT0v2b8UkQ_NoZ3gT68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK2YSSwCbVgXO46PC2HwVn5m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door leow88 op 03-09-2023 12:32 ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:10
Ik heb nu een paar weken een Wemos S2 mini met max485 printje aan de warmtepomp hangen. Tot nu toe ging dat prima maar de pomp had ik uit staan. In HomeAssistant kon ik dus wel netjes de temperaturen en statussen zien en het elektra verbruik via de Eastron SDM120M (via dezelfde kabel).

Nu zette ik afgelopen woensdag de pomp een paar uurtjes aan om wat test te draaien en toen kreeg ik na 2 uurtjes draaien een CH03 error op het scherm. Even op het forum gekeken en dat is een comuninicatie storing veroorzaakt door teveel modbus verkeer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
uart:  
  id: mod_bus  
  rx_pin: GPIO39
  tx_pin: GPIO37
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

modbus:
  send_wait_time: 2000ms
  disable_crc: true
  id: modbusid

modbus_controller:
  - id: lg
    address: 0x1
    modbus_id: modbusid
    setup_priority: -10
    update_interval: 30s  

- id: eastron
    address: 0x6

Gisteravond de code naar bovenstaande aangepast. Bij de lg modbus controller va 10s naar 30s gegaan. En bij veel sensoren een "skip_updates" ingesteld en sensoren die ik niet belangrijk vind compleet verwijderd.

Vanochtend zag ik in HomeAssistant bij de sensoren staan dat ze niet beschikbaar waren. Via wifi was de wemos ook niet meer te bereiken. Na een power cycle ging hij weer vrolijk verder met waardes in HA.

Op het LG scherm is geen foutmelding meer gekomen dus dat is fijn. Ik begrijp alleen niet goed waarom esphome er compleet mee stopt.

Als ik de geschiedenis bekijk van de aan / uit schakelaar dan zie ik in de nacht soms wel verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvbAOf98Vc2GctfrAMuNAvpRYqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zo1KCwZOX5ttdWeHTixVZJu3.png?f=user_large

om middernacht ging de warmtepomp automatisch aan via klokprogramma.
om 4:22 is de pomp een halve minuut aan geweest maar kan ook een false positive zijn. Verder zie je in de nacht vaak de uit status en niet beschikbaar.
om 7:20 uur heb ik de Wemos een power cycle gegeven en op de LG controller de warmtepomp uit gezet.

Tot nu toe (15:00 uur) is de Wemos netjes in de lucht maar de pomp staat wel uit. Zal hem zo aanzetten kijken of dat het verschil maakt omdat er dan misschien meer communicatie is.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
jvanderkroon schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:08:
Ik heb nu een paar weken een Wemos S2 mini met max485 printje aan de warmtepomp hangen. Tot nu toe ging dat prima maar de pomp had ik uit staan. In HomeAssistant kon ik dus wel netjes de temperaturen en statussen zien en het elektra verbruik via de Eastron SDM120M (via dezelfde kabel).

Nu zette ik afgelopen woensdag de pomp een paar uurtjes aan om wat test te draaien en toen kreeg ik na 2 uurtjes draaien een CH03 error op het scherm. Even op het forum gekeken en dat is een comuninicatie storing veroorzaakt door teveel modbus verkeer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
uart:  
  rx_pin: GPIO39
  tx_pin: GPIO37

modbus:
  disable_crc: true
  id: modbusid

modbus_controller:

- id: eastron
    address: 0x6

Gisteravond de code naar bovenstaande aangepast. Bij de lg modbus controller va 10s naar 30s gegaan. En bij veel sensoren een "skip_updates" ingesteld en sensoren die ik niet belangrijk vind compleet verwijderd.

Vanochtend zag ik in HomeAssistant bij de sensoren staan dat ze niet beschikbaar waren. Via wifi was de wemos ook niet meer te bereiken. Na een power cycle ging hij weer vrolijk verder met waardes in HA.

Op het LG scherm is geen foutmelding meer gekomen dus dat is fijn. Ik begrijp alleen niet goed waarom esphome er compleet mee stopt.

Als ik de geschiedenis bekijk van de aan / uit schakelaar dan zie ik in de nacht soms wel verbinding.
[Afbeelding]

om middernacht ging de warmtepomp automatisch aan via klokprogramma.
om 4:22 is de pomp een halve minuut aan geweest maar kan ook een false positive zijn. Verder zie je in de nacht vaak de uit status en niet beschikbaar.
om 7:20 uur heb ik de Wemos een power cycle gegeven en op de LG controller de warmtepomp uit gezet.

Tot nu toe (15:00 uur) is de Wemos netjes in de lucht maar de pomp staat wel uit. Zal hem zo aanzetten kijken of dat het verschil maakt omdat er dan misschien meer communicatie is.
Ik heb een lolin wemos d32(?). Een tradfri led driver hangt op zon 60cm afstand en zorgt voor wifi stabiliteitsproblemen op de wemos. Mss zoiets aan de hand bij jou

Toevoeging: bij mij waren de verbindingsproblemen ook heel random. Soms dagen geen probleem en dan een hele dag zoals in jou screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Ik heb hem op 10s en nooit gedoe mee eigenlijk :S
er staat ook wel een wifi node op 1m afstand

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
uart:
  tx_pin: GPIO23
  rx_pin: GPIO19
  parity: NONE

modbus:
  flow_control_pin: GPIO18
  id: modbus_lg

modbus_controller:
    ## the Modbus device addr
    modbus_id: modbus_lg
    update_interval: 10s

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 03-09-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Zal mss ook wel met de wifi/zigbee kanalen te maken hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Vanmiddag klapte de boel er weer uit. Gebeurt eigenlijk alleen wanneer ik de wp ingeschakeld heb staan. Gekke is dat de Wemos onbereikbaar is en de wp zichzelf ook uitschakelt.

Heb net als @paQ de update_interval weer terug op 10s gezet dat heeft een tijdje goed gewerkt en geeft ook wat meer speelruimte met de skip_updates.

Heb de baud_rate nog even op 0 gezet onder logger zodat er geen communicatie op de tx en rx pinnen is. Geen idee of daar een buffer mee vol loopt.

Misschien ook nog eens testen met de Eastron niet meer uitlezen en kijken of het dan wel goed blijft gaan.

@SalexSun wifi verdenk ik niet echt. Hij hangt vlakbij een Unifi AP al zie ik daar nu in de controller wel wat gekst. Bij AP/Client Signal Balance staat "poor". Komt omdat er een groot verschil tussen de Rx Rate en Tx Rate zit. 72.2 Mbps tegen 6.00 Mbps dat loopt scheef.

Zal binnenkort er eens een andere Wemos in klikken misschien dat deze gewoon rot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:35

ewf

Misschien handig om eens goed te kijken naar je elektrische aansluitingen en aarding. Het lijkt erop dat zo gauw de WP aanstaat er nogal wat storing optreedt (elektrisch).

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Misschien iets te offtopic, maar voor degenen die bij de buitenunit kranen hebben gemonteerd, welke kan ik het beste gebruiken en waar bestellen?

Ik had zonder echt goed na te denken een rode en blauwe kogelkraan besteld van 1" en vrolijk gemonteerd maar nu bleek het stukje schroefdraad op de kraan te kort zodat de flexibele slang bij de laatste slag nog niet tegen de pakking duwt.

Afbeeldingslocatie: https://benem.nl/media/catalog/product/cache/67f5103aeaa7bbf18cd18a6c81fd201d/k/o/kogelkraanblauw.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
Pixal schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:42:
Misschien iets te offtopic, maar voor degenen die bij de buitenunit kranen hebben gemonteerd, welke kan ik het beste gebruiken en waar bestellen?

Ik had zonder echt goed na te denken een rode en blauwe kogelkraan besteld van 1" en vrolijk gemonteerd maar nu bleek het stukje schroefdraad op de kraan te kort zodat de flexibele slang bij de laatste slag nog niet tegen de pakking duwt.

[Afbeelding]
Ik heb zelf deze er tussen zitten:
https://www.solyd.be/nl/c...cord-4-4-met-vlinder.html

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
ewf schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:24:
Misschien handig om eens goed te kijken naar je elektrische aansluitingen en aarding. Het lijkt erop dat zo gauw de WP aanstaat er nogal wat storing optreedt (elektrisch).

Succes
Bedoel je bij modbus de ground aansluiten? Dacht dat de consensus hier was om die juist niet aan te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
update over het koelen:
LG heeft zojuist alle apparatuur weer opgehaald.
De conclusie in Korea is: hij moduleert nu zoals het hoort met de firmware in mijn wp :)

Nu heb ik ook wat veel headroom op mijn warmtepomp dus het is goed mogelijk hoor dat dit het is. Dat is in mijn geval waarschijnlijk ook waarom hij 12-13Hz blijft kleven in eerste instantie. Aangeraden is om (nog) warmer te koelen (dus bijv19) om op die manier waarschijnlijk hetzelfde effect te halen. Als het ding 'stationair' loopt (10Hz) zit ie immers al rond de 17 graden. 18 ga ik met mijn systeeminhoud nu ook niet halen met 7kW.

Het waterdebiet met koelen is in zoverre een belangrijke parameter dat je hem eigenlijk zelf moet regelen. "optimaal debiet" betekent dat ie een delta 5 nastreeft en dat kan juist averechts werken bij koelen. (het is immers geen 42 graden doorgaans in Nederland)
M.a.w.: zoek een vaste pompdruk waarbij hij kalm loopt en goed moduleert (met deze firmware dan)

Hoe kom je aan deze firmware?
Via je installateur van LG.
of: wachten tot LG deze nieuwe koelmodulatie opneemt en uitrolt in hun algehele firmware update. Maar daar zullen ongetwijfeld wat lagen een plasje over moeten doen. En ook dan krijg je die alleen als daar aanleiding toe is / om gevraagd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
En dat lijkt prima te kloppen :)

gisteren set 17 graden, vandaag set 19
Veel kalmere start, en direct naar 10Hz, water nu 17.1 ~ 17,4
COP 6.2~6.8
keurig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kW8iN5J_bNYKdNcrqPZCsBUC3Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pM2z2TrAizwqApfemrUekdU6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYZ3jkIamftyrVXdoMPglMNmaPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4FQS2S2KaTnecjz8Hu5WUeKw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:36
@paQ Bedankt voor de moeite! Welke firmwareversie is nu geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
butterkeks schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:28:
@paQ Bedankt voor de moeite! Welke firmwareversie is nu geïnstalleerd?
ik zou het je niet kunnen zeggen :')
(ik ben vooralsnog de enige die hem heeft, geen idee of daar een naam of code aan zit gekoppeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:02:
[...]

ik zou het je niet kunnen zeggen :')
(ik ben vooralsnog de enige die hem heeft, geen idee of daar een naam of code aan zit gekoppeld)
Normaal gesproken kun je de versie zien onder "Instellingen" - > "Informatie" -> Info RMC Versie (in ieder geval in de Duitse versie is dit het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
butterkeks schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:29:
[...]

Normaal gesproken kun je de versie zien onder "Instellingen" - > "Informatie" -> Info RMC Versie (in ieder geval in de Duitse versie is dit het geval).
nee dat is alleen maar de software in de RMC
3.068
Die staat echter los van de firmware van de wp die fuzzy logic draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
Was dit vroeger ook 3068?
Ik heb 3066, apparaat is van oktober 2022. Ik ken eigenlijk niemand met 3068.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Ik had voorheen 3064.
Maar dat staat echt los van de firmware van de warmtepomp zelf ;)

De software van de RMC staat op de eeprom van de 'binnenunit' PCB. Dat is die versie, en bevat wat wel en niet getoond wordt op de RMC.

Wat de warmtepomp doet met die settings zit in de firmware van de warmtepomp zelf en op de PCB van de buitenunit. Van die laatste heb ik dus een aangepaste versie. Die firmware wordt met een loader op de PCB van de warmtepomp zelf 'ge-onboard'.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 04-09-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:51
Pixal schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:42:

[Afbeelding]
https://www.heima24.de/in...mit-fluegelgriff-rot.html

Ik heb deze er tussen zitten. Prima kwaliteit en goed geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:47
Heeft iemand de mogelijkheid om nog een bug te schieten?

op een 7kw U44 monobloc lijkt de DHW prioriteit niet te werken.

Omdat de cv-buffer en tapwater voormengbuffer gecombineerd is wil ik de buffertemperatuur wat omhoog brengen als het systeem in rust is en geen CV-vraag heeft. Via externe thermostaat wordt koeling/verwarming gevraagd (DIP 8 ). Nu lijkt het niet te werken als ik onder DHW -> tank setting 2 de priority op 'floor heating' zet. Dan zou je dus verwachten dat DHW pas opgewarmd wordt als verwarmen/koelen geen vraag heeft.

Omschakelen naar priority 'DHW' geeft direct een DHW-run.

kan iemand dit ook een proberen en bevestigen of ontkrachten?

[ Voor 0% gewijzigd door rooiekool op 05-09-2023 10:55 . Reden: DIP 8 werd een bril-smiley ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
rooiekool schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:17:
Heeft iemand de mogelijkheid om nog een bug te schieten?

op een 7kw U44 monobloc lijkt de DHW prioriteit niet te werken.

Omdat de cv-buffer en tapwater voormengbuffer gecombineerd is wil ik de buffertemperatuur wat omhoog brengen als het systeem in rust is en geen CV-vraag heeft. Via externe thermostaat wordt koeling/verwarming gevraagd (DIP 8). Nu lijkt het niet te werken als ik onder DHW -> tank setting 2 de priority op 'floor heating' zet. Dan zou je dus verwachten dat DHW pas opgewarmd wordt als verwarmen/koelen geen vraag heeft.

Omschakelen naar priority 'DHW' geeft direct een DHW-run.

kan iemand dit ook een proberen en bevestigen of ontkrachten?
Ik snap je vraag niet helemaal. Als je de Prioriteit op vloerverwarming zet, kun je alleen warmwater maken voor DHW via de boosterheater (verwarmingselement). Waarom zou je dat willen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL_oE0xO5DEywtvb0yg6vzNAj_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eA6NWKbI2ibeOStFkGbFzhE4.png?f=user_large

Ik heb even het gedeelte uit de handleiding geplaatst (In het engels, aangezien dat veelal duidelijker is, dan de vage vertalingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
hmmz, ik zou verwachten dat hij overschakelt naar DHW als hij klaar is met cv/vloer...

punt is dat er een waterzijdige combi is van de buffer voor zowel tapwater als cv-water. Vanuit deze buffer wordt via een wisselaar het tapwater gemengd met tapwater uit een elektrische boiler (60+ graden). Een hogere buffertemperatuur geeft dus een hoger tapwater rendement. Dit systeem zit er nou eenmaal.

mijn wens is dus dat er op het moment dat er geen vraag is van het cv-systeem de buffer naar een iets hoger niveau (45 grd) gebracht wordt om zo een beter tapwater rendement te halen. In de zomer wordt anders de buffer helemaal niet warm gehouden.

Blijkbaar is het dus een feature, geen bug dat hij niet naar DHW gaat omdat hij alleen elektrisch wil stoken.

Jammer, dan moet ik via een relais de temperatuur sensor foppen: warmtevraag=hoge DHW temp (weerstandje). geen warmtevraag=echte DHW temp = DHW run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
rooiekool schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:01:
hmmz, ik zou verwachten dat hij overschakelt naar DHW als hij klaar is met cv/vloer...

punt is dat er een waterzijdige combi is van de buffer voor zowel tapwater als cv-water. Vanuit deze buffer wordt via een wisselaar het tapwater gemengd met tapwater uit een elektrische boiler (60+ graden). Een hogere buffertemperatuur geeft dus een hoger tapwater rendement. Dit systeem zit er nou eenmaal.

mijn wens is dus dat er op het moment dat er geen vraag is van het cv-systeem de buffer naar een iets hoger niveau (45 grd) gebracht wordt om zo een beter tapwater rendement te halen. In de zomer wordt anders de buffer helemaal niet warm gehouden.

Blijkbaar is het dus een feature, geen bug dat hij niet naar DHW gaat omdat hij alleen elektrisch wil stoken.

Jammer, dan moet ik via een relais de temperatuur sensor foppen: warmtevraag=hoge DHW temp (weerstandje). geen warmtevraag=echte DHW temp = DHW run.
Via Modbus en Home Assistant kun je dit vrij eenvoudig realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-07 21:35
Ik ben bang dat rooiekool het niet zo op heeft met Home Assistant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
gertjn schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:19:
Ik ben bang dat rooiekool het niet zo op heeft met Home Assistant ;)
correct: heb industrie-achtergrond en maak liever stand-alone draaiende dingen zonder externe software-poespas er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
rooiekool schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:27:
[...]

correct: heb industrie-achtergrond en maak liever stand-alone draaiende dingen zonder externe software-poespas er omheen.
Ik heb ook een industrie-achtergrond en zeer tevreden met de oplossing tot nu toe met Home Assistant. Ik heb het zo gemaakt, dat mocht HA uitvallen (tot nu toe nog niet gebeurd het afgelopen jaar), dat alles gewoon blijft werken. Dan wel iets minder effectief, maar het werkt allemaal wel.

Ik betwijfel of ik je oplossing met het "foppen" van de temperatuursensor met een relais en weerstand een betere oplossing vind. Ik zou kiezen voor HA, waarbij je dan de DHW aan/uit zet naar behoefte. Mocht het niet werken om wat voor reden dan ook, val je dus terug in de huidige situatie (dus minder efficiënt, maar no big-deal).

Hoe bepaal je met de weerstand dan de temperatuur van je DHW? Ben je niet bang dat de temperatuur doorschiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
Jojan265 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:47:
[...]

Ik heb ook een industrie-achtergrond en zeer tevreden met de oplossing tot nu toe met Home Assistant. Ik heb het zo gemaakt, dat mocht HA uitvallen (tot nu toe nog niet gebeurd het afgelopen jaar), dat alles gewoon blijft werken. Dan wel iets minder effectief, maar het werkt allemaal wel.

Ik betwijfel of ik je oplossing met het "foppen" van de temperatuursensor met een relais en weerstand een betere oplossing vind. Ik zou kiezen voor HA, waarbij je dan de DHW aan/uit zet naar behoefte. Mocht het niet werken om wat voor reden dan ook, val je dus terug in de huidige situatie (dus minder efficiënt, maar no big-deal).

Hoe bepaal je met de weerstand dan de temperatuur van je DHW? Ben je niet bang dat de temperatuur doorschiet?
nee, precies andersom. Op het moment dat er een koel/verwarm signaal gegeven wordt schakel ik de DHW-sensor om naar een temperatuur boven het setpoint, zeg een weerstand die hoort bij 60 graden. Wanneer de koel/verwarm vraag wegvalt schakelt het relais weer naar de sensor, die meet dan bijvoorbeeld 32 en DHW-modus geeft een run tot setpoint van bijvoorbeeld 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
rooiekool schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:02:
[...]

nee, precies andersom. Op het moment dat er een koel/verwarm signaal gegeven wordt schakel ik de DHW-sensor om naar een temperatuur boven het setpoint, zeg een weerstand die hoort bij 60 graden. Wanneer de koel/verwarm vraag wegvalt schakelt het relais weer naar de sensor, die meet dan bijvoorbeeld 32 en DHW-modus geeft een run tot setpoint van bijvoorbeeld 45 graden.
Ok. Wat gebeurt er als de weerstand oneindig meet? Bijv. door een slecht contact van het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Jojan265 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:39:
[...]

Ok. Wat gebeurt er als de weerstand oneindig meet? Bijv. door een slecht contact van het relais.
Je doelt op het moment dat het relais schakelt? In dat geval zou het idd beter zijn om een weerstand parallel te schakelen, dan zit je nooit op een ongeldige waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:09
Dat is grappig! Ik “fop” de DHW al een tijdje met een parallel weerstand om een dhw-run te forceren (niet om dhw te maken, maar om mijn zwembad te verwarmen). Dit gaat buitengewoon goed. DHW schakelen via modbus met home assistant is mij nog niet gelukt. Waarschijnlijk door mijn firmware-versie (33 3-fase model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Paulluijken schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:32:
Dat is grappig! Ik “fop” de DHW al een tijdje met een parallel weerstand om een dhw-run te forceren (niet om dhw te maken, maar om mijn zwembad te verwarmen). Dit gaat buitengewoon goed. DHW schakelen via modbus met home assistant is mij nog niet gelukt. Waarschijnlijk door mijn firmware-versie (33 3-fase model)
Interessant, ik had het idee om de dhw functie te gebruiken om bij ons een tweede zone beter onder controle te krijgen, maar het oneigenlijk gebruik heeft me tot op heden tegengehouden. Toch iets om nog eens over na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
Parallel weerstand is inderdaad de betere optie! ook die twee zones is een leuke truuc! Ik zit nog te broeden op een plan mbt een bijgebouwtje welke met vloerverwarming wel op 12 graden gehouden kan worden en dan af en toe met de radiatoren naar 20 graden wanneer in gebruik. Wordt dan een stooklijntje op de vloer en een thermostaat tbv de radiatoren welke omschakelt naar hogere temperatuur.

@Paulluijken, heb jij de DHW sensor dan op de retour vanaf je zwembad gelegd om op de juiste temperatuur uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Datzelfde met weerstanden schakelen/foppen kan natuurlijk ook met de externe temperatuursensor optie lijkt me. Dat zou mijn voorkeur hebben om onze tweede zone onder controle te krijgen Weet iemand wat voor weerstandswaarde die moet zijn?

Deze bedoel ik. Wel grappig, de Nederlandse vertaling is ‘draadloze temperatuursensor’ … maar dan met 15m draad :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz2mWPw1Zixeda2ts2wcpQ_xFlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdsVbcI3DNvhlBDSKGAwDICR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppLIKoRnBE78gwMOo0PQECyKI5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SV3z2z97UCmc2Vn9X6Nsj3l.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 67% gewijzigd door SalexSun op 06-09-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
rooiekool schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:34:
Parallel weerstand is inderdaad de betere optie! ook die twee zones is een leuke truuc! Ik zit nog te broeden op een plan mbt een bijgebouwtje welke met vloerverwarming wel op 12 graden gehouden kan worden en dan af en toe met de radiatoren naar 20 graden wanneer in gebruik. Wordt dan een stooklijntje op de vloer en een thermostaat tbv de radiatoren welke omschakelt naar hogere temperatuur.

@Paulluijken, heb jij de DHW sensor dan op de retour vanaf je zwembad gelegd om op de juiste temperatuur uit te komen?
Nee, ik loods het dhw-circuit door een warmtewisselaar. De temperatuur van het bad is de trigger om een dhw-run te gaan maken.
Ik wil nog spelen met de flow door de warmtewisselaar om zo het rendement te beïnvloeden. Wat ik nog niet heb kunnen vinden is het primaire setpoint voor de dhw-run. Ik zie dat de warmtepomp moduleert tussen 60 en 65 graden. Dit zou ik graag nog beïnvloeden om langere runs te maken met een lagere temperatuur en dus verbruik.
Ach, dynamische tarieven zijn zo gek nog niet 😇

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:58
Ik heb bij kennissen een LG Therma V die met dit weer de vloer koelt. Wat me echter op valt is dat het vermogen van de compressor steeds verder wordt opgehoogd en uiteindelijk wordt het water te koud en wordt de compressor gestopt om vervolgens even later weer aan te gaan.

Als de compressor gewoon op 20% zou blijven doorgaan zouden de runs veel langer worden, kan ik op de een of andere manier er voor zorgen dat de compressor niet zo hoog wordt opgeregeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPm0E5wecal-7l7ifwwNUT4EFSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZUBlXfFnTFDJivQbCl5ToXP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09 23:47
Omdat de outlet temp redelijk snel de target temp drempel haalt?

Probeer eens een vaste pompsnelheid, zo probeert de WP geen delta t van 5 te halen en loopt hij wss langer.

Te weinig afgifte kan ook het probleem zijn (of is het absorptie bij koelen? 😁)

Het is bekend dat bij koelen de WP geen kampioen in moduleren is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:59
Er is de afgelopen maanden veel onderzoek geweest naar het koelgedrag van de LG. Er zijn zelfs mensen van LG bij @paQ thuis geweest.

Neem even de tijd om dit rustig terug te lezen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Klopt, maar @jeroenst het is in jouw voorbeeld sowieso een hystere-issue zo te zien, of cool-off temp 16 staat aan (lijkt me)
Probeer eens hysterese +1.5 / - 2, cooltemp 16 OFF (functie uitzetten dus)
En bij debietregeling (idd) geen "optimaal debiet" of vast delta oid. Gewoon een vaste pompdruk selecteren. Bijv 60-65%. (En als dat niks wordt, vragen om nieuwe firmware :+ )

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 09-09-2023 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wrapper83
  • Nu online
@jeroenst en @paQ ,

Ik ben nu het volgende gedaan:
- Vaste waterdebiet: 17Ltr/m
- Pompcapaciteit: 75%
- Besturingsmethode: vaste waterdebiet
- Delta: 5
- koeling temp. instelling: INVOER (in tegen stelling met verwarmen Verwarming temp. instelling UITVOER).
- in menu: doel temp: 18 graden.

en het lijkt met de invoer/uitvoer wijziging beter te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjo8Bxa3WcXf5lMDMG59aWrvR9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/921R18bO4NDG6NakkdnRXkyI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYGVZrl92ua0cRtq1QNhXqrEkIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3n7S9SSURxODy8lAJ62hx5wM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtC2Un3A4ZQyErRdzGig1DFke1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSqO6ZW6T9VFKaOYfI8XPIw1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1k1BYSfHpSlJBRdz-xAqIUB-XQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kN4YsyZuvjYjIfgjQjfNnrK1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxhBBlLHswc17wuLt3VfpfLWh3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYlhO7ZJGzzjtZUPqA0SM9jH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxY3dIWXm10ybQoUombBTQIQ_bc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlN4MzI0cQhF5Dz16okNSbG5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Lt7dv8qbATMD2rlDrRTaVOLbOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkIzrWmtg1NwC2GTtfGNcbjm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 79% gewijzigd door wrapper83 op 08-09-2023 13:45 ]

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
@wrapper83 Dat weet je natuurlijk pas als je naar de data kijkt. Hoe koud is je water (uit/in) na een uur bijv.
Je stuurt nu 18 graden in, dan is je water mijns inziens te koud uit. Stel je delta is nu 3.5, dan stuur je 15.5 uit.
waarom zou je eigenlijk willen sturen op de invoer :S

Delta 5 instellen terwijl je op vast debiet regelt heeft geen zin trouwens. Die setting is dan irrelevant in elk geval

hij draait hier nu het afgelopen uur zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRFJZqvkDFIT5gpo1HoVndM33d0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jg95T9FT5QltGGxeUxuSeqvd.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n6M4KzSu2ed-Hm2TqjwmIcqnME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PEylBJmOjOVtbgOazNNLmA4F.png?f=fotoalbum_large
Pompdruk ingesteld op 50%, sturen op pompcapaciteit. Dat resulteert in mijn systeem op ca 12l/min

[ Voor 80% gewijzigd door paQ op 08-09-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Nu online
Hoi @paQ , Geef je gelijk, maar ik kan geen kleinere delta dan 5 instellen. Wel heb ik nu de temp van 18 naar 20 ingesteld en daarmee wordt de onder temp idd 15 ipv 13;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
@wrapper83 heb je de ondergrens temperatuur voor koelen ook aangepast?
En welke hysterese heb je ingesteld om een completer beeld te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
wrapper83 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:55:
Hoi @paQ , Geef je gelijk, maar ik kan geen kleinere delta dan 5 instellen. Wel heb ik nu de temp van 18 naar 20 ingesteld en daarmee wordt de onder temp idd 15 ipv 13;-)
Niemand kan een kleiner delta dan 5 instellen, en is met LTV ook wellicht wat an de hoge kant.
Delta is gekoppeld aan optimal debiet.
Dus als je stuurt op optimaal debiet, dan volgt ie je delta setting. Je kan daarentegen ook sturen op je delta.
ergo: al stel je daar delta 10 in, het maakt in deze situatie helemaal niets uit.

15 uit is nog steeds te laag, je kan condensatie krijgen zo.

De hele truc is om 18~17 graden in je systeem te krijgen om zo aan de safe side te blijven van het dauwpunt. Alleen, onze 1-fase systemen wilden zover niet terugmoduleren zonder aangepaste firmware.
Je ziet in mijn screenshots dat mijn wp nu op slechts 11Hz draait met een laag verbruik, dus dat is met die firmware gelukt :)

Bij 3-fase systemen is er minder over bekend, maar van wat ik hier zo zag bij wat bezitters is dat daar dat probleem zich niet voor lijkt te doen.

het is bij mij slechts* 23.7 in huis, RLV 63%. (* 29-32 buiten elke dag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RihZjWXKbESOb6IBziy0RyJ6CDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RQflxmMPwFMQb6a8FLc1jOH.png?f=fotoalbum_large

Als mijn vloer 16.25 wordt dan krijg ik condensatie. Daar moet je dus voor waken.
Vul zelf even je gegevens in, dan kun je kijken wanneer je beter kunt stoppen (Als het te lang aanhoudt)
https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 08-09-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Laatst online: 18-09 17:01
Jojan265 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:47:
[...]

weet je toevallig ook op welk adres DHW aan te sturen is via modbus? hier ben ik nog steeds naar op zoek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrapper83
  • Nu online
@Nico95 , dhw aansturen via modbus:

enable_disable_dhw

en in configuratie:

binary_sensors:
- name: dhw_heating_status
scan_interval: 5
address: 5
slave: 1
input_type: discrete_input

switches:
- name: enable_disable_dhw
address: 1
write_type: coil
verify:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Laatst online: 18-09 17:01
wrapper83 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:06:

enable_disable_dhw

en in configuratie:

binary_sensors:

switches:
verify:
dank! ik gebruik het esphome script van @paQ , hierin werken volgensmij (Nico95=geen modbusheld) de adressen e.d. iets anders? durf je toevallig te zeggen hoe ik zie hier zou moeten invullen?

heb het nu zo staan:

- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: lg
name: "DHW status"
id: dhw_status
register_type: discrete_input
skip_updates: 3

[ Voor 12% gewijzigd door Nico95 op 08-09-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
wrapper83 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:06:

enable_disable_dhw

en in configuratie:

binary_sensors:

switches:
verify:
Welke versie heb je? Bij mijn 3-fase -33 versie werkt dit dus niet… zou het liefst uit veiligheid de DHW ook graag aan/uit zetten zonder steeds naar de controller te lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 20:26
paQ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:01:
[...]
Bij 3-fase systemen is er minder over bekend, maar van wat ik hier zo zag bij wat bezitters is dat daar dat probleem zich niet voor lijkt te doen.
Mijn 3 fase (gen4) moduleert na een tijd terug naar 15 hz en gaat dan lopen bibberen tussen 15 en 18hz.

Doet echter iets anders fouts: als de buitentemp omlaag gaat na een hete dag, gaat de compressor harder draaien ipv zachter, met als gevolg dat de watertemps te laag worden en op hysterese eruit klappen. Lijkt dus alsof er nog een rare feedforward op buiten-temp vanuit heating in de cooling-regelaar zit, bij heating zou dat gedrag namelijk wél logisch zijn. Bij cooling zou er ergens een minnetje moeten staan (buitentemp omlaag zou juist compressor omlaag ipv omhoog moeten doen..).

Herkent iemand die gedrag? Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQWn9F1uJY4Vu3jBHe6TNCu4NMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l19C7Gn7Iew1caznsk1Rixb4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
@KMarco Dat is idd wat merkwaardig. Verder wel 'mooi' dat die 3-fase modellen fatsoenlijk lijken te moduleren (in het begin althans). Welke debiet settings gebruik je? Lijkt er op dat je geen vaste flow hebt, klopt dat?
Minimale snelheid is 15Hz bij jouw model toch? Het bevestigt in dat geval wel soort van dat het echt een 1-fase model issue is.

Ik ben er gister gewoon eens afgebleven om te kijken wat er gebeurde.
Uiteindelijk zelf afgeslagen laat in de avond, kort nadat ie zoiets had van: ik kan echt niet meer lager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvh8vGKNuuF2qdrPXLL-YrRcmKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LDGZVmE5hpbc1Q6pRjYfY1a.png?f=fotoalbum_large

Moet een interne druk of temp zijn geweest, want verder niet direct een aanleiding voor een thermo off. Het zat op het eind nog maar aan 240W opgenomen vermogen. Dus ik vind eigenlijk ook niet superbelangrijk.
COP van de afgelopen 2 dagen: 5.8
Dat is toch wel echt keurig met dagen van 31 graden (tuindeuren gewoon open :') )

Merk ook dat met vloerkoeling aan de airco op kantoor (50m2) veel minder vaak / hoog / lang aan staat, en dat draagt wel echt bij aan comfort imo. Het is max wat... 750Wh over de hele dag? :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLPxiYPv8HOOvoaReU-tzT9QMlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ZDotY5w8OD2PI3F3yNq8v5S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 09-09-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Goedendag.

Ik heb vorig weekend (toen het gelukkig niet zo warm was) mijn (met behulp van een vriend) geïnstalleerde WP uitgetest. Door de nog relatief koude vloer kon de WP zijn warmte wel kwijt, echter de WP ging op een gegeven moment uit (ondanks dat er nog warmtevraag was; zie blauwe pijl met “1”) en daarna weer aan. Omstandigheden waren +/- 20 gr. C en erg vochtig. Zou dat een defrost kunnen zijn, ondanks dat niet koud was, maar wel heel erg vochtig? Of is dat ondenkbaar bij die temperaturen (er kwam wel heel veel condenswater uit de WP!)
Bij de blauwe pijl met een “2” ging de WP ook uit en was er nog steeds warmte vraag. Ik had verwacht dat de WP terug zou gaan moduleren, op het moment dat de warmtevraag minder werd? Welke instellingen zou ik aan moeten tweaken om hem meer te laten moduleren? De handleiding geeft hier helaas geen info over. De waterdebietcontrole? Deze stond op een vaste delta T (5 gr. C).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E5AQEcwhU982JBNaoZjyFT1iWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7HeDoMcytBixkQnP3RVq81a.jpg?f=fotoalbum_large

Opstelling:
LG THerma V: HM091MRU44
>60 m2 vloerverwarming in 7 groepen
Aantal radiatoren die openstonden (maar in principe straks dicht staan)
Buffervat 120 L (parallel)
Thermostaat is aangesloten (Honeywell Evohome met BDR 91 relais, die de WP aanstuurt)
Waterdebietcontrole: vaste delta T (5 gr. C).
Regelstandaard: Water.
Verwarmingstemperatuurinstelling: Uitvoer.
NB: Ik heb de WP deels in silent mode laten draaien: Deels draait hij op 2500-2700 W en deels rond de 2000 W. (silent mode) zoals in de screenshot te zien.

Los van bovenstaande vragen: Is er ook ergens een handleiding, waarbij ik op basis van mijn configuratie het beste de WP kan instellen?

BVD.

M.vr.gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
SCG schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:45:
Goedendag.

Ik heb vorig weekend (toen het gelukkig niet zo warm was) mijn (met behulp van een vriend) geïnstalleerde WP uitgetest. Door de nog relatief koude vloer kon de WP zijn warmte wel kwijt, echter de WP ging op een gegeven moment uit (ondanks dat er nog warmtevraag was; zie blauwe pijl met “1”) en daarna weer aan. Omstandigheden waren +/- 20 gr. C en erg vochtig. Zou dat een defrost kunnen zijn, ondanks dat niet koud was, maar wel heel erg vochtig? Of is dat ondenkbaar bij die temperaturen (er kwam wel heel veel condenswater uit de WP!)
Bij de blauwe pijl met een “2” ging de WP ook uit en was er nog steeds warmte vraag. Ik had verwacht dat de WP terug zou gaan moduleren, op het moment dat de warmtevraag minder werd? Welke instellingen zou ik aan moeten tweaken om hem meer te laten moduleren? De handleiding geeft hier helaas geen info over. De waterdebietcontrole? Deze stond op een vaste delta T (5 gr. C).

[Afbeelding]

Opstelling:
LG THerma V: HM091MRU44
>60 m2 vloerverwarming in 7 groepen
Aantal radiatoren die openstonden (maar in principe straks dicht staan)
Buffervat 120 L (parallel)
Thermostaat is aangesloten (Honeywell Evohome met BDR 91 relais, die de WP aanstuurt)
Waterdebietcontrole: vaste delta T (5 gr. C).
Regelstandaard: Water.
Verwarmingstemperatuurinstelling: Uitvoer.
NB: Ik heb de WP deels in silent mode laten draaien: Deels draait hij op 2500-2700 W en deels rond de 2000 W. (silent mode) zoals in de screenshot te zien.

Los van bovenstaande vragen: Is er ook ergens een handleiding, waarbij ik op basis van mijn configuratie het beste de WP kan instellen?

BVD.

M.vr.gr. Sander
Waarschijnlijk is de warmtepomp uitgegaan doordat de temperatuur boven de hysterese grens kwam. Met de huidige buitentemperaturen heeft de 9 KW ook een behoorlijk minimum vermogen en is het dus de vraag of hij zijn vermogen wel kwijt kan.

Op welke instelling heb je de max. hysterese staan? Het is ook beter om de waterpomp op optimaal debiet te zetten of op een vaste flow. DIt gaat beter bij de LG dat op een vaste delta T.

9 kW warmtepomp op 60 m² vvw lijkt een beetje overbemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 20:26
paQ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:17:
@KMarco Dat is idd wat merkwaardig. Verder wel 'mooi' dat die 3-fase modellen fatsoenlijk lijken te moduleren (in het begin althans). Welke debiet settings gebruik je? Lijkt er op dat je geen vaste flow hebt, klopt dat?
Minimale snelheid is 15Hz bij jouw model toch? Het bevestigt in dat geval wel soort van dat het echt een 1-fase model issue is.
Nope, ik draai op vaste flow. Op dit moment op een krappe 30lpm ingesteld. Lijkt dus echt iets vaags met de buiten-temp in de regelaar te zitten.

De optimal flow en deltaT flow werken bij mij (in de winter) trouwens uberhaupt niet. De LG regelt de flow dan naar te laag en dan klapt ie er telkens uit op een lowflow error. Lg-service heeft al eens een logger hier in mijn unit gehangen om daarnaar te kijken, maar na vrij goed heen en weer contact blijft het nu al een tijdje radiostilte. Ik draai sindsdien altijd op fixed-flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Optimaal = delta 5
Flow zal dan blijven zakken teneinde dat delta te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

Jojan265 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:13:
[...]

Waarschijnlijk is de warmtepomp uitgegaan doordat de temperatuur boven de hysterese grens kwam. Met de huidige buitentemperaturen heeft de 9 KW ook een behoorlijk minimum vermogen en is het dus de vraag of hij zijn vermogen wel kwijt kan.

Op welke instelling heb je de max. hysterese staan? Het is ook beter om de waterpomp op optimaal debiet te zetten of op een vaste flow. DIt gaat beter bij de LG dat op een vaste delta T.

9 kW warmtepomp op 60 m² vvw lijkt een beetje overbemeten.
Hi Johan265.

Dank voor je reactie. Ik kan me voorstellen, dat de WP met deze temperaturen een hoog vermogen heeft.

Zie foto vwb de hysteresis: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dgLCh0Mpto8hzDB6tm2_cH4bwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnvbO6FuJFNc0ga2uAYQTg9K.jpg?f=fotoalbum_large
Zou het vergroten van de hysteresis range ervoor zorgen, dat de WP minder snel uitgaat?

Ik zal de pomp op optimaal debiet zetten en het dan nog eens proberen (als het weer wat koeler is buiten).

Verder viel me op, dat de "pompinstelling in verwarming" (standaard) op 3 minuten aan, 3 minuten uit staat. Ik zou verwachten, dat deze tijdens het verwarmen op "continu bedrijf" moet staan, anders kan de WP zijn warmte toch niet kwijt? Of wordt er hier iets heel anders bedoeld?

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
SCG schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:58:
[...]

Hi Johan265.

Dank voor je reactie. Ik kan me voorstellen, dat de WP met deze temperaturen een hoog vermogen heeft.

Zie foto vwb de hysteresis: [Afbeelding]
Zou het vergroten van de hysteresis range ervoor zorgen, dat de WP minder snel uitgaat?
Ja. De meeste mensen hebben de uit in ieder geval op +4 °C staan. Dit is ook zeker nodig bij LG om door de opstartpiek heen te komen.
Ik zal de pomp op optimaal debiet zetten en het dan nog eens proberen (als het weer wat koeler is buiten).

Verder viel me op, dat de "pompinstelling in verwarming" (standaard) op 3 minuten aan, 3 minuten uit staat. Ik zou verwachten, dat deze tijdens het verwarmen op "continu bedrijf" moet staan, anders kan de WP zijn warmte toch niet kwijt? Of wordt er hier iets heel anders bedoeld?
Deze instelling bepaald wanneer de waterpomp aan gaat indien de warmtepomp niet in bedrijf is. Ik heb deze op 1 minuten aan en 14 minuten uit. De waterpomp gaat dan 1 keer 15 minuten even 1 minuut aan. Tijdens het in bedrijf zijn van de waterpomp kan de controller de watertemperatuur meten en daarmee bepalen of de warmtepomp moet inschakelen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:57
Ik ga deze week een LG 7kw u44 bestellen en beginnen met installatie / montage. Ik heb even wat dubbelcheck vragen. Ik ga de LG voor het huis plaatsen. Op de site waar ik wil bestellen worden opstelblokken van 100cm aangeraden, maar door beperkte bewegings ruimte rondom de warmtepomp zou ik graag 60cm gebruiken. Kan dat ook?

Ik heb beneden +-60m2 en boven +- 40m2 vloer verwarming. 10 cm HOH 16mm buis. Dan is het het interne expansievat van de LG voldoende toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
BlupWoofer schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:16:
Ik ga deze week een LG 7kw u44 bestellen en beginnen met installatie / montage. Ik heb even wat dubbelcheck vragen. Ik ga de LG voor het huis plaatsen. Op de site waar ik wil bestellen worden opstelblokken van 100cm aangeraden, maar door beperkte bewegings ruimte rondom de warmtepomp zou ik graag 60cm gebruiken. Kan dat ook?
Lijkt me geen probleem voor een 7 kW.
Ik heb beneden +-60m2 en boven +- 40m2 vloer verwarming. 10 cm HOH 16mm buis. Dan is het het interne expansievat van de LG voldoende toch?
Als ik uitga van ca. 10 m buis / m² vloeroppervlak, dan kom je dus op 1000 m. Dit heeft een inhoud van 1000 x 12² / 1000 = 144 L.

Dit moet dus kunnen met het interne expansievat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eea0liJSUo-bxKMmOye7eIYfx7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XGoiByhs9rLO4Hknr4w2cLp4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

Jojan265 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:35:
[...]

Ja. De meeste mensen hebben de uit in ieder geval op +4 °C staan. Dit is ook zeker nodig bij LG om door de opstartpiek heen te komen.
Oké.Ik begrijp dat de delta van 4 graden aardig goed is, maar ik zou, door de delta T tussen de aan en uit te vergroten, de "aan"-tijd van de WP kunnen vergroten, echter je krijgt dan een grotere delta, over de tijd gezien, in de temperatuur van het aanvoer water.... Klopt dat?
Deze instelling bepaald wanneer de waterpomp aan gaat indien de warmtepomp niet in bedrijf is. Ik heb deze op 1 minuten aan en 14 minuten uit. De waterpomp gaat dan 1 keer 15 minuten even 1 minuut aan. Tijdens het in bedrijf zijn van de waterpomp kan de controller de watertemperatuur meten en daarmee bepalen of de warmtepomp moet inschakelen of niet.
Dan zijn de 3 om 3 minuten van de standaardinstelling niet echt logisch.... Lijkt me redelijk om de uit-tijd te vergroten t.o.v. de aan-tijd. Ook weer niet te groot waarschijnlijk, ivm bevriezing van het verwarmingswater bij erg lage temperaturen...

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
SCG schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:47:
[...]

Oké.Ik begrijp dat de delta van 4 graden aardig goed is, maar ik zou, door de delta T tussen de aan en uit te vergroten, de "aan"-tijd van de WP kunnen vergroten, echter je krijgt dan een grotere delta, over de tijd gezien, in de temperatuur van het aanvoer water.... Klopt dat?
Nee. Wat ik bedoel is dat de uitschakelhysterese +4 °C moet zijn. Ik bedoel daar dus niet de delta T mee. In jouw geval is de delta T 4 °C, maar schakelt de warmtepomp dus uit, als de watertemperatuur boven zijn setpoint komt. Dit zal al snel het geval zijn en schakelt de warmtepomp dus ongewenst uit.
[...]

Dan zijn de 3 om 3 minuten van de standaardinstelling niet echt logisch.... Lijkt me redelijk om de uit-tijd te vergroten t.o.v. de aan-tijd. Ook weer niet te groot waarschijnlijk, ivm bevriezing van het verwarmingswater bij erg lage temperaturen...
Tijdens bevriezingsgevaar gaat de waterpomp continue aan, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Deze instelling is alleen tijdens temperaturen boven bevriezingsgevaar. Als het voor jou niet erg is, dat hij per 15 minuten bepaald of hij aan moet, zou ik hem op 1 minuut aan en 14 minuten uit zetten. Bespaart weer een beetje stroom.

Pagina: 1 ... 89 ... 181 Laatste