LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 64 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:44
Konijnenbats schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Gezien al de problemen die men hier op het forum ziet met pendelen en wat LG ook aangeeft is het van belang om een altijd een buffervat te plaatsen.
Dan speel je misschien wel op safe, maar dan moet je ook eerlijk zijn en even aangeven wat dit met je COP doet.

Ik heb geen buffervat en met 100 m2 vloerverwarming altijd open ook geen problemen. Het vergt uiteraard wel even inregelen (stooklijn is erg belangrijk) en op dit moment is mijn Ta 27..28 ºC. Probeer dat maar eens met een buffervat te evenaren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:43
Jojan265 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Dan speel je misschien wel op safe, maar dan moet je ook eerlijk zijn en even aangeven wat dit met je COP doet.

Ik heb geen buffervat en met 100 m2 vloerverwarming altijd open ook geen problemen. Het vergt uiteraard wel even inregelen (stooklijn is erg belangrijk) en op dit moment is mijn Ta 27..28 ºC. Probeer dat maar eens met een buffervat te evenaren.
:) ik heb een zg comfort buffervat van 40ltr is afdoende helpt bij deforst lijkt mij(in serie met aanvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:35:
[...]

:) ik heb een zg comfort buffervat van 40ltr is afdoende helpt bij deforst lijkt mij(in serie met aanvoer)
Een buffervat in serie kan een prima oplossing zijn voor als je afgifte systeem te klein is om een defrost goed te verwerken. Ik had hem dan eigenlijk wel in de retour verwacht. Je hebt bij een buffervat in serie ook geen extra pomp nodig (gebruikt ook stroom) en je temperatuur van het water door je vloer wordt niet gemengd. Bij een buffervat parallel heb je al die nadelen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Een buffervat in serie kan een prima oplossing zijn voor als je afgifte systeem te klein is om een defrost goed te verwerken. Ik had hem dan eigenlijk wel in de retour verwacht. Je hebt bij een buffervat in serie ook geen extra pomp nodig (gebruikt ook stroom) en je temperatuur van het water door je vloer wordt niet gemengd. Bij een buffervat parallel heb je al die nadelen wel.
:) helemaal waar in retour of aanvoer maakt niet veel uit is in feite een inhoud vergroter defrost is dan sneller!!in aanvoer is het vat warmer is mijn gedachte

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 15-01-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06 11:27
Goedemorgen,

Even een vraag, misschien een beetje off-topic. Ik heb hier Eclipse kranen, maar moeten nog worden ingesteld voor gebruik met de LG warmtepomp. Die instelling is natuurlijk afhankelijk van de delta-T water en gewenste ruimte temperatuur. Daarvoor gebruik ik dan de HyTools app om dat per radiator te bepalen.

Maar nu de vraag: Bij welke aanvoer temperatuur stel je die in? De instelling is n.l. weer afhankelijk van de T-aanvoer. Ik ga uit van een delta-T van 5, met een stooklijn. Daar zit natuurlijk de adder onder het gras. Hoe kouder, hoe hoger de T-aanvoer met een gelijke delta T geeft een hogere flow en dus een hogere instelling van de Eclipse kraan. Maar bij een lagere temperatuur staat deze dan weer veels te hoog. Of zie ik het helemaal verkeerd.

Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door tebogo op 15-01-2023 16:57 . Reden: verduidelijking, typo’s ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
Konijnenbats schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Als hij zo ver terug loopt heb je een lek. Heeft niets met expansie vat of zo te maken.
Als je je systeem niet goed ontlucht hebt tijdens vullen, dan gaan jou automatische ontluchters de lucht er uit gooien en moet je dus water er in doen.

1. Hoeveel water vul je bij?
2. Heb je toevallig nog ergens een verbinding naar een oud systeem, warmtewisselaars ect. Die kunnen ook lekken naar het andere systeem en dan zie je ook geen lekkage, maar die heb je wel.
hoi hoeveel liter ik bijvul is moeilijk te zeggen, kraan loopt rond de 30 seconden en dan is er weer 2.2 bar druk (vanaf 1.2 bar)
oude wisselaars zitten er niet tussen, alles is 1 op 1 aangesloten op de verdelers.4 weken terug is alles opnieuw aangesloten (oude wisselaar en aansluiting naar cv ketel is er allemaal tussen uit gehaald) toen is alles opnieuw bijgevuld en de verdelers ontlucht. de wp ontlucht automatisch als t goed is maar bijvullen is iedere dag. door verdeler om verdeler te sluiten heb ik uitgesloten dat de lek in de woning zit (gelukkig) ik ga zo even op t dak kijken of het daar uit de wind is, dan kan ik de ontluchters eens even open draaien indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:30
pure100100 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:11:
[...]

hoi hoeveel liter ik bijvul is moeilijk te zeggen, kraan loopt rond de 30 seconden en dan is er weer 2.2 bar druk (vanaf 1.2 bar)
oude wisselaars zitten er niet tussen, alles is 1 op 1 aangesloten op de verdelers.4 weken terug is alles opnieuw aangesloten (oude wisselaar en aansluiting naar cv ketel is er allemaal tussen uit gehaald) toen is alles opnieuw bijgevuld en de verdelers ontlucht. de wp ontlucht automatisch als t goed is maar bijvullen is iedere dag. door verdeler om verdeler te sluiten heb ik uitgesloten dat de lek in de woning zit (gelukkig) ik ga zo even op t dak kijken of het daar uit de wind is, dan kan ik de ontluchters eens even open draaien indien nodig.
Jouw symptomen lijken heel erg veel op de mijne in mijne vorige woning.
Daar was het expansievat te klein voor mijn systeem en dan krijg je exact dezelfde klachten als jij die nu hebt.

En wat ik mijn kan herinneren van de foto's heb jij ook een groot afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Ramon_1984 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Daar was het expansievat te klein voor mijn systeem en dan krijg je exact dezelfde klachten als jij die nu hebt.

En wat ik mijn kan herinneren van de foto's heb jij ook een groot afgifte systeem.
:) ja precies hij moet meten met manometer of de druk niet boven 3bar gaat weergave op controller is niet betrouwbaar vertraagde weergave!!!!! dan is het leed al geschied en is overdrukvetiel al open gegaan en is de druk weg???? en nogmaals ventiel lekt!!!! 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 15-01-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
@pure100100

Om zeker te stellen dat de druk niet te ver oploopt (door defect of te klein expansievat) zou ik een manometer plaatsen, bij voorkeur aan de perszijde van de pomp, dus de warme leiding uit de WP.
Meer dan 0,5 bar drukverschil vind ik al veel, ik meet op mijn (conventionele CV) systeem hooguit 0,3 a 0,4 bar.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
[...]

binnenkort komt er een 400 liter buffervat tussen. wellicht lost dat eea op want hier zit ook een expansievat bij.. ik ga toch de ventielen even checken en er totdat het vat er is even een drukregelaar opzetten die hem op 2 bar houdt. ben het bijvullen een beetje zat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb sinds afgelopen woensdag mijn warmtepomp (HM163MR U34) draaien. Ik heb een hybride opstelling gemaakt waarbij de gas CV en de WP beide een buffervat verwarmen (op 35 graden) en daarboven een pomp die ervoor zorgt dat het water het warmteafgifte systeem in gaat. De pomp schakel ik met Home Assistant aan/uit op basis van informatie van mijn Evohome systeem. Werkt allemaal goed en is nog lekker simpel.

Ik heb nu nog de behoefte om het nog iets verder door te meten in Home Assistant via modbus. Ik heb daarvoor een ESP32 gekocht bij @AUijtdehaag, en die werkt ook. Ik heb daar een configuratie opgezet die ik gevonden heb op dit forum.

Als ik die dan aansluit op mijn warmtepomp dan zie ik ook van logs voorbij komen. In de logs zie ik alleen maar: `Modbus CRC Check failed!`. Ik denk dat ik mogelijk nog een jumper moet omzetten, kan iemand mij vertellen welke dat zijn?

In de handleiding zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hErxgl6qTp5VM5KRJChzHiayr4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dgf5xkmQgdTUiWXCkDJSfHm9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXLEImTStQtnx8ATtxMn7aJ43fU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EPX9DVO7cicWXp5hYPvpFApU.png?f=user_large

Maar eerlijk gezegd snap ik dit niet, en weet ik dus niet wat ik moet doen. Moet ik hem op slave zetten, of master? Ik wil modbus data uitlezen zodat ik bijvoorbeeld het verbruik kan zien in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-06 09:51
[...]

Heb je alleen maar vloerverwarming of ook nog andere afgiftepunten? Ik heb een buffervat maar kan 'm met kogelkranen buiten het circuit halen en de extra circulatiepomp overbruggen. Vrijstaand huis met beneden 90 m² vloerverwarming (twee gesloten verdelers met ieder 6 groepen) en boven 6 radiatoren met Tado knoppen die nu voornamelijk als thermostaatkranen werken. Moet de radiatoren nog wel verder inregelen, capaciteit van de radiatoren is groot zat maar ze staan me nog te vaak "uit". Tot nu toe neemt m'n rendement iets af als ik zonder buffervat draai. Bereken het trouwens met de flow en delta T van de WP en een losse KWh (SDM72) meter inputs.
Draai op het moment (buiten T 8ºC, en gure ZW 6 bft) met een Ta van 28ºC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:04
Onze LG 5kW U44 draai inmiddels redelijk stabiel. Zowel met in als uitvoer komt hij over de opstart piek heen en gaat moduleren. Echter blijft de COP steken rond de 4 tot 4,3 bij een buitentemperatuur van een graad of 7, wel met harde wind momenteel. Anderen op het forum lijken een hogere COP van richting de 5 te halen. Heeft iemand nog tips om de instellingen te wijzigen om de COP te verhogen?

Instellingen
Pomp capaciteit: 100%
Waterregeling: optimaal debiet
Taanvoer setpoint: ~25graden (stooklijn)
Silent: aan

Werkelijk:
Taanvoer: 27
Tretour: 24 à 25
Flow: 8
Opgenomen vermogen: 370W

Afgiftsysteem
Begane grond: 37m2 vloerverwarming verdeeld over drie groepen
1e verdieping: 4x radiator waarvan twee grote type22
40l buffervat in serie in de retour

[ Voor 4% gewijzigd door SalexSun op 15-01-2023 14:23 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
BernieW schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Heb je alleen maar vloerverwarming of ook nog andere afgiftepunten? Ik heb een buffervat maar kan 'm met kogelkranen buiten het circuit halen en de extra circulatiepomp overbruggen. Vrijstaand huis met beneden 90 m² vloerverwarming (twee gesloten verdelers met ieder 6 groepen) en boven 6 radiatoren met Tado knoppen die nu voornamelijk als thermostaatkranen werken. Moet de radiatoren nog wel verder inregelen, capaciteit van de radiatoren is groot zat maar ze staan me nog te vaak "uit". Tot nu toe neemt m'n rendement iets af als ik zonder buffervat draai. Bereken het trouwens met de flow en delta T van de WP en een losse KWh (SDM72) meter inputs.
Draai op het moment (buiten T 8ºC, en gure ZW 6 bft) met een Ta van 28ºC.
We hebben boven ook radiatoren, maar die staan altijd uit. De vloerverwarming staat altijd open, waardoor ik dus geen buffervat nodig ben.

Ik snap niet waarom jouw rendement afneemt zonder buffervat en pomp? (neem je de pomp wel mee in je berekening voor de COP?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:35
Luisterlijk schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:05:
Voor wie nog in de besluitfase zit hoe te regelen, hierbij een willekeurige dag van deze week.

Ik regel alleen op water en uitgaand. Stooklijn van 22 tot 32 graden en AI. Woning uit 2010 met 120 m3 vloerverwarming over 2 verdiepingen, alles open en zonder naregeling. HM051MR U44 zonder buffer en alleen verwarming. Dit is vij het huidige weer, waarbij geen defrosts nodig zijn.

Volgende week wordt het kouder, maar blijft de luchtvochtigheid laag. Voor wie wil, stuur ik dan nog wat grafiekjes.

[Afbeelding]
Stuur je dan helemaal niet meer op temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 22:55
[...]

Geen probleem met een parallel buffervat.
Waar baseer je het op dat dit niet kan? En je COP hoger is? Als je het juist aansluit loopt het water alleen door je paralel buffer als de systeemPomp minder gaat pompen als groepen terug regelen.
Dan gaat de warmtepomp water sturen door het vat, en moduleert terug en is er geen afname dan. Ta en Tr zo ver zijn dat hij uitschakelt. komt er weer vraag vanuit het systeem trekt hij eerst energie uit het vat voordat wp opstart.

Bij 7 graden buiten temperatuur draai ik ook op Ta 27C. Meestal draait het hier op 26C.

Je warmtepomp is veel minder afhankelijk van je afgifte systeem. Vandaar buffer..
Je Ta hangt ook af van je isolatie waarde van je woning en afgifte systeem en heeft niets met buffervat te maken.

Nadeel buffervat: de extra kosten van pomp vat koppelingen en de ruimte die je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Konijnenbats schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Geen probleem met een parallel buffervat.
Waar baseer je het op dat dit niet kan? En je COP hoger is? Als je het juist aansluit loopt het water alleen door je paralel buffer als de systeemPomp minder gaat pompen als groepen terug regelen.
Dan gaat de warmtepomp water sturen door het vat, en moduleert terug en is er geen afname dan. Ta en Tr zo ver zijn dat hij uitschakelt. komt er weer vraag vanuit het systeem trekt hij eerst energie uit het vat voordat wp opstart.

Bij 7 graden buiten temperatuur draai ik ook op Ta 27C. Meestal draait het hier op 26C.

Je warmtepomp is veel minder afhankelijk van je afgifte systeem. Vandaar buffer..
Je Ta hangt ook af van je isolatie waarde van je woning en afgifte systeem en heeft niets met buffervat te maken.

Nadeel buffervat: de extra kosten van pomp vat koppelingen en de ruimte die je moet hebben.
Je hebt gelijk dat de COP ook afhankelijk is van je afgiftesysteem en het warmteverlies van je woning. Dat bepaald namelijk je ideale Ta.Je beschrijft ook precies hoe het ideaal werkt met een parallel buffer en dan ben ik van mening dat het niets toevoegt als je geen naregeling hebt en het dan zonde is van de energie van je extra pomp en het stilstandsverlies van de buffer. In jouw geval heb je naregeling en dan is het inderdaad praktischer om een parallel buffervat te hebben van voldoende grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Jojan265 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Je hebt gelijk dat de COP ook afhankelijk is van je afgiftesysteem en het warmteverlies van je woning. Dat bepaald namelijk je ideale Ta.Je beschrijft ook precies hoe het ideaal werkt met een parallel buffer en dan ben ik van mening dat het niets toevoegt als je geen naregeling hebt en het dan zonde is van de energie van je extra pomp en het stilstandsverlies van de buffer. In jouw geval heb je naregeling en dan is het inderdaad praktischer om een parallel buffervat te hebben van voldoende grootte.
Helaas, ook zonder na regeling heb je een bepaald systeem volume nodig, anders kan je defrost een probleem worden, je gaat dan teveel energie uit je afgifte systeem trekken.
Draai je met alleen maar fancoils (Jaga strada hybride of dergelijke) heb je geen systeem volume. Dan kan je niets anders dan een buffervat plaatsen.

Ten 2e als je afgifte systeem te klein is aan flow heb je ook en serie buffer nodig, daar je nooit de flow van de warmtepomp door je afgifte systeem kan krijgen. Met alle gevolgen van dien... Moeten draaien met low noise, en debiet bespreking naar 65%.

Met serie buffer kan het ook, maar is vervelend inregelen, daar energie afname van systeem ook variëert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Konijnenbats schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Helaas, ook zonder na regeling heb je een bepaald systeem volume nodig, anders kan je defrost een probleem worden, je gaat dan teveel energie uit je afgifte systeem trekken.
Draai je met alleen maar fancoils (Jaga strada hybride of dergelijke) heb je geen systeem volume. Dan kan je niets anders dan een buffervat plaatsen.

Ten 2e als je afgifte systeem te klein is aan flow heb je ook en serie buffer nodig, daar je nooit de flow van de warmtepomp door je afgifte systeem kan krijgen. Met alle gevolgen van dien... Moeten draaien met low noise, en debiet bespreking naar 65%.

Met serie buffer kan het ook, maar is vervelend inregelen, daar energie afname van systeem ook variëert.
Ik vind het allemaal prima, maar ik reageerde vooral op jouw mening, dat een buffervat eigenlijk een must is om geen pendelen te krijgen. En dat ben ik niet met je eens en ook dat het ten koste kan gaan van je COP. Iemand die hier nieuw is en dan jouw post leest denkt misschien dat een buffervat altijd moet en dan onnodig op kosten wordt gejaagd of ruimte moet opofferen die er misschien niet is. Ook voor defrosts is het niet altijd nodig, als je maar genoeg systeeminhoud hebt en geen naregeling. Dus bij vloerverwarming met een behoorlijke betonnen buffer heb je genoeg warmte tot je beschikking voor de defrosts en valt het afkoelen reuze mee. Mijn defrosts duren nog geen 4 minuten, waarvan er 2 minuten warmte uit de vloer onttrokken wordt.

Ik ben het wel met je eens dat een goed ingeregeld systeem met een parallel buffervat ook efficiënt kan zijn, en dat het met naregeling ook een must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljmslenter
  • Laatst online: 11-05-2023
Ben op zoek naar iemand die mijn WP kan inregelen in zuid Limburg.
Mag wat meer kosten, ik kom er niet uit ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
ljmslenter schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:25:
Ben op zoek naar iemand die mijn WP kan inregelen in zuid Limburg.
Mag wat meer kosten, ik kom er niet uit ;(
Misschien iets voor @BjornHero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-06 20:45
Jojan265 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Ik vind het allemaal prima, maar ik reageerde vooral op jouw mening, dat een buffervat eigenlijk een must is om geen pendelen te krijgen. En dat ben ik niet met je eens en ook dat het ten koste kan gaan van je COP. Iemand die hier nieuw is en dan jouw post leest denkt misschien dat een buffervat altijd moet en dan onnodig op kosten wordt gejaagd of ruimte moet opofferen die er misschien niet is. Ook voor defrosts is het niet altijd nodig, als je maar genoeg systeeminhoud hebt en geen naregeling. Dus bij vloerverwarming met een behoorlijke betonnen buffer heb je genoeg warmte tot je beschikking voor de defrosts en valt het afkoelen reuze mee. Mijn defrosts duren nog geen 4 minuten, waarvan er 2 minuten warmte uit de vloer onttrokken wordt.

Ik ben het wel met je eens dat een goed ingeregeld systeem met een parallel buffervat ook efficiënt kan zijn, en dat het met naregeling ook een must is.
Ik kwam dit artikel tegen mbt de scop en een buffervat.
Hier staat in dat een buffervat eigen vrijwel altijd een nadelige invloed heeft op de scop👀.

https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-02 17:52
Dag LG warmtepomp bezitters,

Afgelopen september hebben wij een LG Therma V (16 kW) aangeschaft en geïnstalleerd.
Deze zit aangesloten op een 300 liter Allstor buffervat van Vaillant. Hierop zitten een tapwatermodule (aquaFLOW) die van CV-water sanitair warmwater maakt en de CV buizen die naar de vloerverwarming en radiatoren gaat om het huis te verwarmen.

Het verwarmen gaat goed! Dit valt ons mee, maar het energieverbruik is hoog: gemiddeld rond de 55 kWh/dag in de afgelopen week. Bij de kou in december ging het verbruik over de 100 kWh/dag. Wij denken dat dit systeem veel zuiniger kan. Op dit moment staat de warmtepomp ingesteld op 55 graden invoer temperatuur. Wanneer het water (invoer, gemeten op de warmtepomp) 51 graden is warmt de warmtepomp het water op tot 55 graden.

Iemand tips, ideeën om het systeem zuiniger te maken? Ik hoor het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Jarnold712 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:38:

Afgelopen september hebben wij een LG Therma V (16 kW) aangeschaft en geïnstalleerd.
Deze zit aangesloten op een 300 liter Allstor buffervat van Vaillant. Hierop zitten een tapwatermodule (aquaFLOW) die van CV-water sanitair warmwater maakt en de CV buizen die naar de vloerverwarming en radiatoren gaat om het huis te verwarmen.

Het verwarmen gaat goed! Dit valt ons mee, maar het energieverbruik is hoog: gemiddeld rond de 55 kWh/dag in de afgelopen week. Bij de kou in december ging het verbruik over de 100 kWh/dag. Wij denken dat dit systeem veel zuiniger kan. Op dit moment staat de warmtepomp ingesteld op 55 graden invoer temperatuur. Wanneer het water (invoer, gemeten op de warmtepomp) 51 graden is warmt de warmtepomp het water op tot 55 graden.

Wat is de reden dat de aanvoer temperatuur zo hoog is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:40:
[...]

zo heb ik het
40 liter in de retour (voorschakelvat)
opzettelijk niet geïsoleerd, dan heb ik er in de kelder ook nog een heel klein beetje aan :+

vvw ca 120 m2, wel droogbouw dus 14mm slangen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Fredje01 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Ik kwam dit artikel tegen mbt de scop en een buffervat.
Hier staat in dat een buffervat eigen vrijwel altijd een nadelige invloed heeft op de scop👀.

https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Dit artikel is verleden week uitgebreid in het algemene WP forum langsgekomen. Wat jammer is en het beeld wat verkleurd is dat hier alleen een vergelijking is gemaakt tussen een buffervat met vier aansluitingen en geen buffervat. Dit is een opstelling waarvan het algemeen bekend is dat het een slechte invloed op de COP heeft.
Men is hier (helaas) uitgegaan van blijkbaar de meest voorkomende aansluiting van buffervaten in de UK. Een bredere opzet waarbij ook buffervaten met 3 of 2 aansluitingen meegenomen zijn zou een genuanceerder beeld hebben opgelverd. Nu blijft bij oppervalkkige lezers het beeld hangen dat buffervaten altijd heel veel slechter zijn en een WP met buffervat amper een energiebesparing oplevert. En dat is best jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

de temperatuur flink naar beneden zo ver als het kan. je wilt eigenlijk onder de 45c blijven en liefst dik onder de 40 voor een leuke cop.

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 15-01-2023 21:04 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW

Die temperaturen zijn wel heel erg hoog. Dat kan niet anders dan een heel laag rendement opleveren.Kun je iets meer vertellen hoe je de WP gebruikt en waarom die temperaturen zo hoog moeten zijn?

Bij een WP moet je accepteren dat ruimtes heel langzaam opwarmen, dit komt door de lage temperaturen die je gebruikt om een behoorlijk rendement te halen. Komt er in de praktijk vaak op neer om het hele huis (alles binnen de isolatieschil) op temperaturen te houden en het liefst geen nachtverlaging toe te passen (en anders niet meer dan bv 1 C)

[ Voor 12% gewijzigd door BernieW op 15-01-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
Ramon_1984 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Wat is de reden dat de aanvoer temperatuur zo hoog is ?
Op het buffervat zit een tapwater module. Dus de aanvoertemperatuur is zo hoog, om het buffervat rond de 60 graden te krijgen. Dan kunnen wij sanitair warmwater maken van 55-60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BernieW dat artikel is heel transparant in wanneer, hoe en waarom er performanceverschil is.
In het in Nederland min of meer gebruikelijke systeem 2 (buffervat met aparte afgiftepomp) gaat het onvermijdelijk mis als de warmtepomp minder debiet heeft dan de afgifte. Dat houdt in dat bij pompen met een dT-regeling zoals de geteste Panasonic (met default settings) het in deellast niet goed kan gaan, want dan wordt zijn debiet minder. Dit geldt vervolgens bij elk buffervat met meer dan 1 aansluiting ;)
2 aansluitingen in plaats van 4 is beter qua turbulentie, maar maakt geen verschil als er een debietverschil is.

Ik weet niet hoe LG dit standaard doet, maar als die ook wisselend debiet heeft loop je hier onvermijdelijk tegenaan.

(mijn warmtepomp heeft default een vast debiet en laat dus in deellast mogelijk iets aan COP liggen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
BernieW schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:04:
[...]

Die temperaturen zijn wel heel erg hoog. Dat kan niet anders dan een heel laag rendement opleveren.Kun je iets meer vertellen hoe je de WP gebruikt en waarom die temperaturen zo hoog moeten zijn?

Bij een WP moet je accepteren dat ruimtes heel langzaam opwarmen, dit komt door de lage temperaturen die je gebruikt om een behoorlijk rendement te halen. Komt er in de praktijk vaak op neer om het hele huis (alles binnen de isolatieschil) op temperaturen te houden en het liefst geen nachtverlaging toe te passen (en anders niet meer dan bv 1 C)
De warmtepomp zit aangesloten op het buffervat. Hierop zit de CV leidingen aangesloten die naar de verwarming gaat (Radiatoren en vloerverwarming). Op het buffervat zit ook nog een tapwatermodule, deze maakt van cv water, sanitair warm water. De temperaturen moeten dus zo hoog zijn om sanitair warmwater te kunnen maken van 55-60 graden.

Deze installatie zat er nog, wij hebben een paar jaar geleden een pelletketel gehad, wat niet rendabel bleek te zijn. Maar dit zou anders moeten kunnen. De stooklijn is veel te hoog om rendabel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-03 09:59
Zelf een U44 9kW versie parallel aan m'n CV ketel gekoppeld met zo min mogelijk toeters en bellen. Gebruik alleen ketel (nog) voor tapwater.
Leermomenten:
- altijd direct flex slang tussen WP en installatie gebruiken, ook al is dit uponor oid. Last van resonantie gehad en achteraf alsnog toe moeten passen;
- ivm betonnen vloer met aardig wat m2 vloerverwarming geen buffer toegepast, tot nu toe gaat dit goed;
- nav ervaring in vorstperiode alsnog toepassen van een open verdeler. Als nu de WP buiten bedrijf wordt gesteld en over gaat op CV is er kans op vorstschade omdat afsluiters dicht staan.
- veel tijd vrijmaken voor hydraulisch inregelen. Op dit moment werkt max delta T instelling het beste.

NEST thermostaat geplaatst en ingesteld om het geheel zo simpel mogelijk te houden. Wifi module geïnstalleerd en alleen nog koppelen met home assistent om te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Jarnold712 De basisles voor goed presterende warmtepompen: laat hem nooit warmer water dan nodig maken.
Dus als er 30 graden de vloer in moet, laat je hem niet meer dan 30 maken. Mengen kost geld.
Die Allstor moet dus alleen voor SWW gebruikt worden en niet voor de vloerverwarming.
Radiatoren zijn dan lastig, veel mensen hebben goede resultaten met gewoon mee laten hobbelen op lage temperatuur en/of fanboosters eronder en/of upgraden naar T33.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
Powrskin schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:03:
[...]

de temperatuur flink naar beneden zo ver als het kan. je wilt eigenlijk onder de 45c blijven en liefst dik onder de 40 voor een leuke cop.
Dat wil nu dus nog niet... Dan moeten we koud douchen, aangezien het sanitair warm water geproduceerd wordt uit het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Jojan265 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Helemaal mee eens. Ik draai hier ook met een 12 kW LG zonder buffervat - geen enkel probleem. We hebben wel bijna overal vloerverwarming. Al vaker gepost dat een buffervat in principe een noodoplossing is voor systemen die niet optimaal zijn ontworpen voor de warmtepomp. In sommige gevallen is een buffervat noodzakelijk en gaat dan vaak ten koste van de COP. Heb je voldoende flow en capaciteit in je afgiftesysteem dan heb je absoluut geen buffervat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
Proton_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:22:
@Jarnold712 De basisles voor goed presterende warmtepompen: laat hem nooit warmer water dan nodig maken.
Dus als er 30 graden de vloer in moet, laat je hem niet meer dan 30 maken. Mengen kost geld.
Die Allstor moet dus alleen voor SWW gebruikt worden en niet voor de vloerverwarming.
Radiatoren zijn dan lastig, veel mensen hebben goede resultaten met gewoon mee laten hobbelen op lage temperatuur en/of fanboosters eronder en/of upgraden naar T33.
De radiatoren zijn alleen voor de hal, om de kou eruit te halen. En voor het kantoor, waar ook verwarmt kan worden met de airco (mocht het toch te koud worden). Dus dat is het probleem niet.

Hoe gaan we dan de Allstor opwarmen voor SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jarnold712 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Dat wil nu dus nog niet... Dan moeten we koud douchen, aangezien het sanitair warm water geproduceerd wordt uit het buffervat.
Dat moet dus echt anders aangesloten worden. als het buffervat ook nodig is voor de verwarming kan je nog beter een doorstroomverwamer erbij nemen voor het bijverwarmen voor je sww water.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Jarnold712 De eenvoudige optie van @Powrskin zou kunnen, maar de meeste mensen doen het met een 3wegklep zodat de warmtepomp apart de hogetemperatuurtank op kan warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
Proton_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:39:
@Jarnold712 De eenvoudige optie van @Powrskin zou kunnen, maar de meeste mensen doen het met een 3wegklep zodat de warmtepomp apart de hogetemperatuurtank op kan warmen.
Dat zijn ook nog twee goede opties.
Hoe werkt dat met de 3wegklep?

Wat wij verder nog in gedachten hadden (we denken ondertussen nog even door...)
Warmtepomp rechtstreeks op de CV installatie op een lage temperatuur (30-35°C) en Sanitair warmwater met een warmtepompboiler verwarmen...

Wat zou het beste zijn qua energieverbruik? (Denk je?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Proton_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:39:
Dat dus, Wat ook kan een aparte warmtepompboiler. Weet niet wat qua totaal energie verbruik voordeliger zal zijn. Maar als je vat geen deel meer van je verwarming is moet je natuurlijk wel voldoende volume in je afgifte systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo

55 graden is extreem hoog voor de wp. En ook volledig onnodig. Het rendement van je wp wordt bepaald door de delta T die de wp moet maken: het verschil tussen de buitentemperatuur en je aanvoertemperatuur. Je aanvoertemperatuur moet je zo laag mogelijk houden, velen draaien rond de 30 graden of lager als het niet echt koud is. Jou buffervat is tevens je boiler begrijp ik, dit is geen goede oplossing. Je hebt een systeem nodig dat je onafhankelijk van elkaar kunt regelen (verwarming en warm water). Je verbruik is idd extreem hoog maar natuurlijk volledig afhankelijk van je woning grootte en isolatie. Je kunt als lapmiddel de temperatuur verlagen maar zoals je al aangaf resulteert dit in koud douchen…
Ik zou een apart boilervat installeren. Weet je zeker of je een buffervat nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
Ik weet niet zeker of het buffervat nodig is, dit lag er nog vanwege een eerder experiment met een pelletketel.
Het warm water moet op een andere manier opgewarmd worden om de warmtepomp rendabel te maken. Dat is de conclusie die we nu kunnen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:37
SalexSun schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:36:
Onze LG 5kW U44 draai inmiddels redelijk stabiel. Zowel met in als uitvoer komt hij over de opstart piek heen en gaat moduleren. Echter blijft de COP steken rond de 4 tot 4,3 bij een buitentemperatuur van een graad of 7, wel met harde wind momenteel. Anderen op het forum lijken een hogere COP van richting de 5 te halen. Heeft iemand nog tips om de instellingen te wijzigen om de COP te verhogen?

Instellingen
Pomp capaciteit: 100%
Waterregeling: optimaal debiet
Taanvoer setpoint: ~25graden (stooklijn)
Silent: aan

Werkelijk:
Taanvoer: 27
Tretour: 24 à 25
Flow: 8
Opgenomen vermogen: 370W

Afgiftsysteem
Begane grond: 37m2 vloerverwarming verdeeld over drie groepen
1e verdieping: 4x radiator waarvan twee grote type22
40l buffervat in serie in de retour
De setup lijkt aardig op de onze, maar ik zou blij zijn met jouw COP van 4+. Bij ons zit de COP eerder op 3,8 of zo. Dat is dan de COP zoals ik die uit de metingen uit onze WP ( 9kW U44) bereken. Maar ik vermoed dat de meettechniek ons een beetje voor het lapje houdt. De resolutie van de temperatuurmeting is eigenlijk te slecht om nauwkeurig een COP te kunnen bepalen. Ik zie stapjes van 0,4 graad. Als deltaT dan bijvoorbeeld maar 3 graden is, dan krijg je reuzenstappen in de berekende COP. En dan moet je nog maar hopen dat de sensoren goed meten en goed geplaatst zijn. Als ze onderling maar een paar tiende graad schelen maak je gelijk een grote statistische meetfout. Om die reden vertrouw ik de bij ons gemeten/berekende COP nog niet 'blind'.

Ik heb inmiddels een setje PT100 sensoren besteld, met modbus uitleesbaar. (Wel leuk, die modbus, heb je dat eenmaal draaiend dan kan je er van alles aan vast knopen zonder verder veel gedoe) Die PT100's (het zijn er zeven) ga ik eerst eens 'droog' met elkaar vergelijken, en dan het beste passende paar zo goed mogelijk plaatsen op de in-en uitgaande wateraansluitingen. Met wat goede wil is er dan een betere COP meting mogelijk. Slag om de arm natuurlijk, maar slechter dan nu kan bijna niet. Wordt vervolgd...

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Proton_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:19:
@BernieW dat artikel is heel transparant in wanneer, hoe en waarom er performanceverschil is.
In het in Nederland min of meer gebruikelijke systeem 2 (buffervat met aparte afgiftepomp) gaat het onvermijdelijk mis als de warmtepomp minder debiet heeft dan de afgifte. Dat houdt in dat bij pompen met een dT-regeling zoals de geteste Panasonic (met default settings) het in deellast niet goed kan gaan, want dan wordt zijn debiet minder. Dit geldt vervolgens bij elk buffervat met meer dan 1 aansluiting ;)
2 aansluitingen in plaats van 4 is beter qua turbulentie, maar maakt geen verschil als er een debietverschil is.

Ik weet niet hoe LG dit standaard doet, maar als die ook wisselend debiet heeft loop je hier onvermijdelijk tegenaan.

(mijn warmtepomp heeft default een vast debiet en laat dus in deellast mogelijk iets aan COP liggen).
De LG heeft een variabel debiet, maar mijn ervaring is dat ie na een opstart fase eigenlijk altijd op een vast debiet gaat lopen pruttelen. Ben het met je eens dat als er een debietverschil is dit een invloed heeft. Maar het artikel gaat voorbij aan andere aansluitingen dan 4 voor een buffer. In dat opzicht zie je hier dus alleen beide uitersten. Mijn punt is dat er tussen deze uitersten nog andere configuraties zijn, waaronder de typische NL configuratie, Maar vanuit het perspectief van de auteurs voor de UK markt wel begrijpelijk.

Vandaar ook dat ik blijf noemen om in geval van een (parallel) buffervat een secundaire pomp te nemen die een vergelijkbaar debiet heeft als de pomp in de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
TwinTurbo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Helemaal mee eens. Ik draai hier ook met een 12 kW LG zonder buffervat - geen enkel probleem. We hebben wel bijna overal vloerverwarming. Al vaker gepost dat een buffervat in principe een noodoplossing is voor systemen die niet optimaal zijn ontworpen voor de warmtepomp. In sommige gevallen is een buffervat noodzakelijk en gaat dan vaak ten koste van de COP. Heb je voldoende flow en capaciteit in je afgiftesysteem dan heb je absoluut geen buffervat nodig.
Goed te horen dat het goed werkt, zou je je huidige opstelling, oppervlakte vloerverwarming en instellingen en run( vermogens opname van een dag) eens kunnen delen.
Kan men altijd van leren.
Ik ben erg benieuwd hoe jou wp moduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
gerlag schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Ik heb inmiddels een setje PT100 sensoren besteld, met modbus uitleesbaar. (Wel leuk, die modbus, heb je dat eenmaal draaiend dan kan je er van alles aan vast knopen zonder verder veel gedoe) Die PT100's (het zijn er zeven) ga ik eerst eens 'droog' met elkaar vergelijken, en dan het beste passende paar zo goed mogelijk plaatsen op de in-en uitgaande wateraansluitingen. Met wat goede wil is er dan een betere COP meting mogelijk. Slag om de arm natuurlijk, maar slechter dan nu kan bijna niet. Wordt vervolgd...
Leuk
Heb er 12 geplaatst. Op heleboel verschillende plekken.
Krijg info via WiFi binnen op HAS.
Kun grafisch alles mooi bekijken.

Inderdaad ijken is een must.
Heb ze samen eerst in een bak met water gelegd met veel ijsblokjes. Zo moeten dan nul graden aangeven
Verder is het plaatsen zeer essentieel.
Monteer ze op vergelijkbare wijze en isoleer ze goed anders krijg je meet verschil.
Dus wees hierbij heel kritisch.
Zet er maar eens 2 naast elkaar op dezelfde buis op proef en lees ze uit.

Eventueel kun je het buisje op eind er voorzichtig afhalen als het ergens niet in past.
Heb bijvoorbeeld gedaan bij warmtepomp boiler.
Toen kon ik de losse weerstand samen met sensor van de boiler zelf in het buisje schuiven.
Geeft in HAS exact zelfde aan als op scherm van de boiler. Meten dus onafhankelijk van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 23:32

CR1992

Thor

Amai, voor 100 kwh per dag kun je in België beter op mazout stoken
Misschien zelf voordeliger op gas? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Jarnold712 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Ik ga er vanuit dat het een vat-in-vat systeem is.
Je moet eindelijk even schetsen hoe het nu precies zit aangesloten.

Simpel gezegd:
Wat je denk ik wil met vat-in-vat systeem is dmv een 3wegklep alleen het bovenste gedeelte (waar je sanitair warmwater vat zit) 55+ houden en het onderste gedeelte op een rendabele temperatuur. Vanuit het onderste gedeelte voorzie je vervolgens je afgiftesysteem van warmte (30-35 Gr C)

Zelf zit ik met een 16kw 15 januari op 24kwh elektrisch verbruik voor verwarming. Tijdens de echte vrieskou bijvoorbeeld 15 december was het 50kwh.
Huis is vrijstaand, 1992 houtskeletbouw, grotendeels radiatoren type 22 voor verwarming.

Warm tapwater doe ik apart met een zonneboiler/cv ketel/elektrisch element/houtkachel

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:04
gerlag schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:08:
[...]

De setup lijkt aardig op de onze, maar ik zou blij zijn met jouw COP van 4+. Bij ons zit de COP eerder op 3,8 of zo. Dat is dan de COP zoals ik die uit de metingen uit onze WP ( 9kW U44) bereken. Maar ik vermoed dat de meettechniek ons een beetje voor het lapje houdt. De resolutie van de temperatuurmeting is eigenlijk te slecht om nauwkeurig een COP te kunnen bepalen. Ik zie stapjes van 0,4 graad. Als deltaT dan bijvoorbeeld maar 3 graden is, dan krijg je reuzenstappen in de berekende COP. En dan moet je nog maar hopen dat de sensoren goed meten en goed geplaatst zijn. Als ze onderling maar een paar tiende graad schelen maak je gelijk een grote statistische meetfout. Om die reden vertrouw ik de bij ons gemeten/berekende COP nog niet 'blind'.

Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk dat het hard gaat met de COP wanneer de temperatuur of flow meting niet nauwkeurig is, het zou zomaar kunnen dat bij ons de COP dus ook maar 3,8 is. Ik vraag me ook steeds meer af of ik het niet gwn moet laten wat het is en vertrouwen dat de LG z'n werk zo goed mogelijk doet. Voor nu meet ik met een onnauwkeurige IR meter op de leiding. Dat is niet erg betrouwbaar, maar voor een delta mss toch nog acceptabel.

Ik ben druk met experimenteren. In eerder posts op dit forum wordt gesuggereerd dat draaien op minimaal vermogen slecht is voor de COP. Wij hebben weinig warmtevraag in huis met 7 graden buiten, dan gaat de LG op laag vermogen draaien en zie ik een kleine deltaT. Ik probeer nu door Taanvoer iets hoger te kiezen net van het minimale vermogen af te komen in de hoop dat deltaT en COP oplopen. Dat resulteert dan in pendelen, maar bij ons verwacht ik dat het zeker onder de 4 starts per dag blijft wat ik acceptabel vind in ruil voor hogere COP.

Binnenkort ga ik ook de modbus aansluiten en dan maar meteen jou voorbeeld volgen en een tweetal temperatuursensoren op de aan- en afvoerleiding monteren.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
Hoe zit het qua minimaal vermogen waar de 9 kW en respectievelijk de 12 kW (1 fase of 3 fase) model) op kunnen draaien? Qua berekeningen zou ik verwachten dat we met de 9 kW net uit kunnen, maar daar zit nog een behoorlijke onzekerheidsfactor in omdat we relatief weinig data hebben i.v.m. verhuizing. De 12 kW is een joekel, maar we kunnen die prima uit het zicht kwijt en gezien de hogere subsidie maakt het onder de streep niet uit, het enige dat ik wil voorkomen is pendelen in het voor- en najaar.

Btw, afgifte is 180 m2 met 10 cm H-o-H 16 mm slang, 2 open verdelers die respectievelijk via 28 mm koper en 32 mm Uponor zijn aangesloten, dus qua afgifte moet het al goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:49:
Goedemorgen,

Even een vraag, misschien een beetje off-topic. Ik heb hier Eclipse kranen, maar moeten nog worden ingesteld voor gebruik met de LG warmtepomp. Die instelling is natuurlijk afhankelijk van de delta-T water en gewenste ruimte temperatuur. Daarvoor gebruik ik dan de HyTools app om dat per radiator te bepalen.

Maar nu de vraag: Bij welke aanvoer temperatuur stel je die in? De instelling is n.l. weer afhankelijk van de T-aanvoer. Ik ga uit van een delta-T van 5, met een stooklijn. Daar zit natuurlijk de adder onder het gras. Hoe kouder, hoe hoger de T-aanvoer met een gelijke delta T geeft een hogere flow en dus een hogere instelling van de Eclipse kraan. Maar bij een lagere temperatuur staat deze dan weer veels te hoog. Of zie ik het helemaal verkeerd.

Dank!
Niemand? :)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Je stelt ze in op maximaal aanvoer vanuit je stooklijn. de delta t van 5 wil je pas hebben op maximale vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Oilman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:44:
Hoe zit het qua minimaal vermogen waar de 9 kW en respectievelijk de 12 kW (1 fase of 3 fase) model) op kunnen draaien? Qua berekeningen zou ik verwachten dat we met de 9 kW net uit kunnen, maar daar zit nog een behoorlijke onzekerheidsfactor in omdat we relatief weinig data hebben i.v.m. verhuizing. De 12 kW is een joekel, maar we kunnen die prima uit het zicht kwijt en gezien de hogere subsidie maakt het onder de streep niet uit, het enige dat ik wil voorkomen is pendelen in het voor- en najaar.

Btw, afgifte is 180 m2 met 10 cm H-o-H 16 mm slang, 2 open verdelers die respectievelijk via 28 mm koper en 32 mm Uponor zijn aangesloten, dus qua afgifte moet het al goed zijn.
Onze 9 kW U44 gaat in de stille modus niet lager dan 370 watt elektrisch all in. Dan draait de compressor op 10 Hz en de fan op laag toerental. Thermische komt er dan een tot anderhalf kilowatt uit.
Voor de 12 kW units weet ik het niet.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
gerlag schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Onze 9 kW U44 gaat in de stille modus niet lager dan 370 watt elektrisch all in. Dan draait de compressor op 10 Hz en de fan op laag toerental. Thermische komt er dan een tot anderhalf kilowatt uit.
Voor de 12 kW units weet ik het niet.
Hoe heb je gemeten dat er thermisch dan 1 tot 1.5 kW uit komt. Mijn 7 kW doet met dezelfde gegevens dan 1.7 .. 2.2 kWth, gemeten met Kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-03 09:59
Oilman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:44:

Op basis van je omschrijving (waarbij type woning en bouwjaar ontbreekt,) zou ikzelf dan kiezen voor de 12kW. Als het een paar dagen goed vriest, heb je het toch meer vermogen nodig, zeker icm defrost sessies. Pendelen wordt hoofdzakelijk niet veroorzaakt door te hoog vermogen, meer door onjuist inregelen van flow en temperatuur settings. Maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Ramon_1984 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Je stelt ze in op maximaal aanvoer vanuit je stooklijn. de delta t van 5 wil je pas hebben op maximale vermogen.
Ik draai op optimaal debiet en zit al een paar weken op een Delta T van circa 5 graden (bij 600 a 700 wat, het is een 7Kw die lekker draait)

=> wat is de reden dat je die Delta T van 5 graden pas bij maximaal vermogen wilt hebben? (ik ben nog aan het leren, vandaar de vraag ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2021
  • Laatst online: 16-02-2023
kan iemand mij vertellen of er perse een sd kaart in de afstandsbediening van een lg HM163 mr u34 moet zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Thijs2021 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:
kan iemand mij vertellen of er perse een sd kaart in de afstandsbediening van een lg HM163 mr u34 moet zitten
Niet nodig. Alleen als je vooraf een configuratie wilt maken. Deze zet je dan op de SD kaart, en kunt die dan laden door de SD kaart in de controller (afstandsbediening) te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
sparkly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 02:44:
[...]

Ik ga er vanuit dat het een vat-in-vat systeem is.
Je moet eindelijk even schetsen hoe het nu precies zit aangesloten.

Simpel gezegd:
Wat je denk ik wil met vat-in-vat systeem is dmv een 3wegklep alleen het bovenste gedeelte (waar je sanitair warmwater vat zit) 55+ houden en het onderste gedeelte op een rendabele temperatuur. Vanuit het onderste gedeelte voorzie je vervolgens je afgiftesysteem van warmte (30-35 Gr C)

Zelf zit ik met een 16kw 15 januari op 24kwh elektrisch verbruik voor verwarming. Tijdens de echte vrieskou bijvoorbeeld 15 december was het 50kwh.
Huis is vrijstaand, 1992 houtskeletbouw, grotendeels radiatoren type 22 voor verwarming.

Warm tapwater doe ik apart met een zonneboiler/cv ketel/elektrisch element/houtkachel
Het systeem zit nu aangesloten op een Vaillant Allstor buffervat. Hierin zitten het warme water bovenin en het koudere water onderin. Dit is wel een open systeem. Zie foto hieronder. Hierop zit de warmtepomp aangesloten, maar ook de tapwatermodule en CV leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0ZX4Dx9dbPq07OpqEoFL_7qvEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b1B0PrJAOH6J15QkiP54xQM9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
Konijnenbats schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Goed te horen dat het goed werkt, zou je je huidige opstelling, oppervlakte vloerverwarming en instellingen en run( vermogens opname van een dag) eens kunnen delen.
Kan men altijd van leren.
Ik ben erg benieuwd hoe jou wp moduleert.
Jazeker:
-hoofdleiding alles 28 mm cv. Aanvoer en retour opgeteld 87 meter, dit is 45 liter
-vloerverwarming slang 18x2 mm. Totaal 7 lussen a 120 meter, dit is 130 liter
-ik schat volume 4 radiatoren bovenverdieping 40 liter totaal
-systeemvolume 215 liter
-de twee vloerverwarmingsunits omgebouwd (thermostaatkraan en pomp verwijderd, 1” aansluiting)
-flow is 42 lpm bij 100%
-draai nu op 26 lpm vaste flow voor betere delta T
-regel op uitgaande temperatuur, water en lucht met de LG controller. op AI.
-aanvoertemperatuur rond de 28 - 31 graden.
-ik zet de wp één keer per dag aan, huis is zeer goed geïsoleerd (vrijstaand 600 m3 inhoud) en zelfs bij vorst zakt de temperatuur max 1 graad per 24 uur zonder verwarming. De wp loopt dan tot je hem weer uitzet en ik heb dan runs tussen de 5 en 8 uur per dag afhankelijk van de buitentemperatuur. Hij slaat nooit af op overtemperatuur en loopt zeer stabiel onafgebroken door. Het enige wat je merkt zijn de “olieruns”.
-ik heb uiteraard wel de bekende piek bij opstart (3-4 kW opgenomen) maar daarna moduleert hij terug 2 - 1,5 - 1 kW mooi verdeeld over de uren
-afgelopen dagen rond de 10-15 kWh per dag verbruikt alleen verwarming. Ik ben onder de indruk van het rendement tot ca. 5 graden. Daaronder nog steeds acceptabel maar alleen zolang we nog kunnen salderen.
-record verbruik 40 kWh per dag laatst bij -8 en veel vocht
-defrosts zijn geen probleem en gaan snel zonder dat we er iets van merken binnen (afgezien van de rooksignalen)
-de wp is behoorlijk overgedimensioneerd (voorheen hadden we rond de 1000 kuub gas) maar zolang je flow en afgifte capaciteit in orde zijn is dit echt geen probleem. En we hoeven dus op koude dagen ook niet 24/7 te draaien om het warm te houden.
-bijkomend voordeel van overdimensioneren is met veel zonnepanelen: als de zon schijnt geef ik vol gas en stook 4 kW opgenomen vermogen direkt in de vloer. Met een kleine pomp kan je dan minder “vangen” zolang we mogen salderen is dit geen financiël probleem maar alles wat buiten je meter om gaat is optimaal.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Jarnold712 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Het systeem zit nu aangesloten op een Vaillant Allstor buffervat. Hierin zitten het warme water bovenin en het koudere water onderin. Dit is wel een open systeem. Zie foto hieronder. Hierop zit de warmtepomp aangesloten, maar ook de tapwatermodule en CV leidingen.

[Afbeelding]
Heb niet een heel goed idee van hoe die tapwatermodule werkt, of hoe het precies zit aangesloten. Maar in de basis wil je middels een 3wegklep deze scheiden van de buffer. Dit zodat de WP je tapwater op 55graden kan houden en je buffer 30-35.
Ik denk zomaar dat je de kosten hiervan snel terugverdiend hebt.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevuhh
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-06 18:29
Afgelopen vrijdag (13-1-23) hebben ze bij mij ook een LG HM091MR U44 geïnstalleerd.

Ik heb een 2-onder-1 kap, jaren-30 woning met spouwmuur- en dakisolatie.
Benedenverdieping heeft vloerverwarming en de bovenverdieping heeft alleen radiatoren (totale woonopp 80m2).

De warmtepomp werkt echt super. Vind dat het geluid ook meevalt.
Zeer tevreden tot nu toe!

Vind wel dat hij redelijk wat kW verbruikt op een dag. Ongeveer 20kW per dag.
Gelukkig heb ik zonnepanelen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kOqTq5gouBvsIilScZWMp2RDdM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EZlJYrywoq0mhfz5yoDCdT74.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrtVKHOz_4VT7Ete3JqXPuh8fOc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iOu4Wsg2TCh0VYauzLys9GEc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Da's... m.i. best fors toch voor 80 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
sparkly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Heb niet een heel goed idee van hoe die tapwatermodule werkt, of hoe het precies zit aangesloten. Maar in de basis wil je middels een 3wegklep deze scheiden van de buffer. Dit zodat de WP je tapwater op 55graden kan houden en je buffer 30-35.
Ik denk zomaar dat je de kosten hiervan snel terugverdiend hebt.
Tapwatermodule zit aangesloten op het buffervat en maakt van het CV water, sanitair warmwater.

Dus dan moet er een aparte buffervat komen voor het CV water en voor het tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevuhh
paQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:30:
Da's... m.i. best fors toch voor 80 m2.
Het lijkt mij ook fors. Beneden heb ik het overdags 20 graden (nacht 18).
Watertemp staat op 45 graden ingesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 15:31
kevuhh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:22:
Afgelopen vrijdag (13-1-23) hebben ze bij mij ook een LG HM091MR U44 geïnstalleerd.

Ik heb een 2-onder-1 kap, jaren-30 woning met spouwmuur- en dakisolatie.
Benedenverdieping heeft vloerverwarming en de bovenverdieping heeft alleen radiatoren (totale woonopp 80m2).

De warmtepomp werkt echt super. Vind dat het geluid ook meevalt.
Zeer tevreden tot nu toe!

Vind wel dat hij redelijk wat kW verbruikt op een dag. Ongeveer 20kW per dag.
Gelukkig heb ik zonnepanelen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonder iemand af te willen kraken oid.

Hier een paar ongevraagde (maar wel goede :9 ) adviezen:

A. 20 kwh bij deze buitentemperatuur, voor een 80m2 woning met een normaal huishouden is veel, te veel als je mij vraagt (ja, ik heb er meerdere tientallen in bedrijf genomen).
wellicht wil je je opbouw, parameters + stookgedrag etc. delen voor wat "richting" om het beter in te stellen.

B. het geluid valt nu nog wel mee, maar als je nu al 20 kwh/dag draait gaat hij flink defrosten komende dagen en wordt hij duidelijk luider (echt een minpunt van de LG's, maar daar is de prijs ook naar).

C. Komen ze de installatie nog afmaken of blijft het zo?
-->Die cv leidingen buiten ontkom je niet helemaal aan maar...
het is aan te raden dit vervolgens NA te isoleren met (dikke!) isolatie.
vervolgens af te tapen (neem een goede PVC tape, Nitto bijv.) en (voor het nette) in een goot te leggen.

-->De route van de leidingen is ook erg "mooi" gekozen.. --> deze gaan VOOR de ventilator langs, deze blaast afgekoelde lucht, hierdoor heb je (beduidend) meer warmteverlies.

ok, ok Bjorn zo kan die wel weer... hoe zou jij het doen?
-Leidingen in (extra brede) airco goot langs muur monteren, voorzien van extra isolatie (15-20mm dik minimaal!, liefst dikker) om iedere leiding.

deze goot achterlangs (laag) leggen, de laatste 30-40cm middels flexibele slang aansluiten met "overwerfmoeren en vlakke pakking"

deze flexibele slang omhoog wederom inpakken met isolatie en aftapen (isolatie is prima nestmateriaal...)

Als ik dit zo zie vraag ik mij af "kunnen ze hem wel goed instellen?"

[ Voor 42% gewijzigd door BjornHero op 16-01-2023 19:52 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kevuhh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Het lijkt mij ook fors. Beneden heb ik het overdags 20 graden (nacht 18).
Watertemp staat op 45 graden ingesteld.
ik verwacht eigenlijk ( < ) de helft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Jarnold712 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Tapwatermodule zit aangesloten op het buffervat en maakt van het CV water, sanitair warmwater.

Dus dan moet er een aparte buffervat komen voor het CV water en voor het tapwater?
Dat begreep ik al uit je eerdere post . Maar hoé zit het aangesloten, dat is belangrijk. En wat is de tapwater module precies. Zit daar een warmtewisselaar in? Of een vat in vat systeem? Of een hygiëne spiraal? Zit er een elektrisch element in?

Een schematische tekening van de situatie is echt een vereiste als we hier wat zinvols over willen zeggen.

Als het nu al 2 losse vaten zijn kun je het gemakkelijk met een 3wegklep oplossen. Maar alles valt en staat met weten wat je precies hebt en hoe het zit aangesloten. Dat is - mij in ieder geval - nu niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:30
paQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:40:
[...]

ik verwacht eigenlijk ( < ) de helft
Dat kun je toch zo niet zeggen? Veel zal afhangen van de isolatie, Kevuhh geeft aan dat er spouwmuur en dakisolatie is, maar dat zegt nog lang niet alles. Vloer, ramen, ventilatie, leefgewoonte etc. spelen ook een rol.

Gezien dat het stroomverbruik vrij hoog is is er waarschijnlijk toch wel de nodige energie nodig.

Het zou interessanter zijn het gasverbruik uit het verleden te weten om iets te kunnen zeggen over of de warmtepomp overbemeten is lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
KarsS schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Dat kun je toch zo niet zeggen? Veel zal afhangen van de isolatie, Kevuhh geeft aan dat er spouwmuur en dakisolatie is, maar dat zegt nog lang niet alles. Vloer, ramen, ventilatie, leefgewoonte etc. spelen ook een rol.

Gezien dat het stroomverbruik vrij hoog is is er waarschijnlijk toch wel de nodige energie nodig.

Het zou interessanter zijn het gasverbruik uit het verleden te weten om iets te kunnen zeggen over of de warmtepomp overbemeten is lijkt mij.
is ook maar wild guess daarom :)

Maar 40m2 op 20 graden kost de wereld niet. (iig geen 20 kWh) Er even vanuitgaand dat de vertrekken boven niet verwarmd worden op 20 graden. Ik verwarm 115m2 op 21,5 graden met 10~11 kWh. 1940 spouw- en dakisolatie, vrijstaand. Zodoende ;)

Over historisch gasverbruik kan alleen @kevuhh zelf wat melden.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 16-01-2023 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Jarnold712 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:38:
[...]

gelaagde buffervaten met tapwater modules kunnen prachtig zijn :)

iets wat we in Nederland redelijk weinig zien en ook vrij onbekend is.

Zelf plaats/ontwerp ik vaker systemen op deze manier, vooral wanneer er een hoog tapwater comfort-niveau wordt gewenst. (echter nooit met een LG, daar zijn redenen voor)

terug naar jouw systeem;
kun je het omschrijven?

als ik het goed begrijp;
16kw LG (hoofd-opwekker) (heb je nog andere opwekkers?)
300L gelaagd buffervat met warme kop? voorzien van verswaterstation voor tapwater?
--> hoe is dit aangesloten op het vat? met een extra 3 weg klep om "enkel de kop" op te warmen?
--> is er een afscheiding (met enkele gaten, "trennblech") tussen de warme kop en de "koude" cv buffer?
secundaire pomp voor CV-afgifte systeem (is dit een weersafhankelijke pompgroep?)

Wat mij zomaar invalt;
-Een gelaagd vat voor een warmtepomp-installatie met tapwater "kop" is normaal een stuk groter, vooral ivm de pompsnelheden en behoudt van de gelaagdheid. (800L+ plaats is normaal INDIEN ik zoiets plaats...)
-er lijkt geen stijgbuis in het vat te zitten en ook geen "trennblech" --> minimale/slechte gelaagdheid

Zonder exacte info (schets opbouw om te beginnen) kan ik hier weinig extra zinnigs over zeggen.

Mijn ervaring is dat dit perfect KAN lopen, maar daar komt wel een stukje (geschikt) ontwerp, kiezen van materialen en juiste aansluitingen van het vat bij kijken..

EDIT:
Na even nadenken en nalezen in installatie voorschriften van andere fabrikaten + specsheet buffervat; de kans dat dit op deze manier goed gaat werken is ongeveer net zo groot als dat dat ik binnen een jaar vloeiend chinees spreek...

Wat je zou kunnen doen (niet de mooiste oplossing, wel een werkende en beduidend! efficienter dan nu alsook vrij kosten-efficient)
-Plaatsen 3 wegklep, temperatuursensor in dit vat en dit op 50-55C houden (let op! het grote voordeel van je verswaterstation is dat je het niet op 55 hoeft te houden, je hebt immers geen legionella risico! de beperkende factor is de capaciteit van de warmtewisselaar is je verwaterstation in verhouding tot de flow van het tapwater) , deze temperatuur kun je dus stapsgewijs verlagen totdat je comfortklachten ervaart! (en dan weer 2C omhoog)

Het cv systeem direct door de WP laten voeden, eventueel over een extra buffervat(vaatje) met secundaire pomp indien je een zoneregeling gebruikt, dit op een (veel) lagere temp. instellen 30C?

[ Voor 22% gewijzigd door BjornHero op 16-01-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:03
Ik heb nog een vraag over het vinden van de beste COP.
Ik had het debiet vastgesteld op 14l/min, wat me een uitstekende COP geeft boven 5°C (4,7x bij 5°C), maar bij het naderen van 0°C zoals deze dagen daalt het en wordt het slecht, 2,5/2,8x.

Ik probeerde de machine in "optimale" stroming te zetten. Als ik dit doe, is het altijd op minimum stroom, is er een "leer" periode? Begrijpt u wat het "optimale" algoritme probeert te doen?

Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevuhh
BjornHero schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Zonder iemand af te willen kraken oid.

Hier een paar ongevraagde (maar wel goede :9 ) adviezen:

A. 20 kwh bij deze buitentemperatuur, voor een 80m2 woning met een normaal huishouden is veel, te veel als je mij vraagt (ja, ik heb er meerdere tientallen in bedrijf genomen).
wellicht wil je je opbouw, parameters + stookgedrag etc. delen voor wat "richting" om het beter in te stellen.

B. het geluid valt nu nog wel mee, maar als je nu al 20 kwh/dag draait gaat hij flink defrosten komende dagen en wordt hij duidelijk luider (echt een minpunt van de LG's, maar daar is de prijs ook naar).

C. Komen ze de installatie nog afmaken of blijft het zo?
-->Die cv leidingen buiten ontkom je niet helemaal aan maar...
het is aan te raden dit vervolgens NA te isoleren met (dikke!) isolatie.
vervolgens af te tapen (neem een goede PVC tape, Nitto bijv.) en (voor het nette) in een goot te leggen.

-->De route van de leidingen is ook erg "mooi" gekozen.. --> deze gaan VOOR de ventilator langs, deze blaast afgekoelde lucht, hierdoor heb je (beduidend) meer warmteverlies.

-Leidingen in (extra brede) airco goot langs muur monteren, voorzien van extra isolatie (15-20mm dik minimaal!, liefst dikker) om iedere leiding.

deze goot achterlangs (laag) leggen, de laatste 30-40cm middels flexibele slang aansluiten met "overwerfmoeren en vlakke pakking"

deze flexibele slang omhoog wederom inpakken met isolatie en aftapen (isolatie is prima nestmateriaal...)

Als ik dit zo zie vraag ik mij af "kunnen ze hem wel goed instellen?"
Ondanks dat ik maatregelen heb genomen is de woning niet perfect geïsoleerd.

Vorig jaar was mijn jaarlijkse gasverbruik 1650m3.
Ik had eind november/begin december een gemiddeld gasverbruik van 7m3 per dag voor het verwarmen.
Voor warm water gebruik ik ongeveer 1m3 per dag.

Hij komt nog langs om inderdaad de leidingen te isoleren. De wifi module was ook nog niet binnen en moet ook nog worden aangesloten.

Ik wilde een airco voor beneden. Ik liet een bedrijf langskomen om een offerte te maken. Er werd aangegeven dat ik ook kon gaan voor een warmtepomp. Hij deed dit vaker en was qua kosten (na aftrek subsidie) niet veel duurder.
Bij het installeren liep hij te ijsberen in de woning. Hij bleef bellen en YT-filmpjes bekijken.
Uiteindelijk gaf hij aan dat dit de eerste monobloc-installatie was van hem :( . Normaal deed hij alleen hybride-warmtepompen.
Volgens mij had hij geen idee hoe alles ingesteld moest worden. Hij heeft de warmtepomp aangezet en is weer weggegaan.
Als hij terugkomt voor het isoleren heeft hij officieel gezien gedaan wat hij moest doen.

Kort gezegd heb ik er geen vertrouwen in dat hij de pomp goed instelt. Ik zou liever iemand anders hiervoor betalen.
Als er iemand in de buurt van Enschede woont en goed bekend is met deze warmtepomp en precies weet hoe hij dit in moet stellen. DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@kevuhh

Naast wat Bjorn Hero heeft genoemd (goede analyse)
valt mij nog wat op:
De voedingskabel is met tyraps aan het transport rooster vastgemaakt.
Lijkt mij geen goede keuze.
Verder dient transport rooster eigenlijk na de installatie verwijderd te worden.
Velen doen dit niet maar wordt wel geadviseerd.
Eraf halen en schroefjes terugplaatsen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
montebaldo55 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:55:
@kevuhh

Naast wat Bjorn Hero heeft genoemd (goede analyse)
valt mij nog wat op:
De voedingskabel is met tyraps aan het transport rooster vastgemaakt.
Lijkt mij geen goede keuze.
Verder dient transport rooster eigenlijk na de installatie verwijderd te worden.
Velen doen dit niet maar wordt wel geadviseerd.
Eraf halen en schroefjes terugplaatsen
maar dan kan de kabel nergens meer aan vast :+

Afbeeldingslocatie: https://media0.giphy.com/media/d3mlE7uhX8KFgEmY/giphy.gif

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 16-01-2023 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Dat moet je vooraf bekijken en mogelijk meenemen in je ontwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevuhh
Oh. Ga ik doen! @montebaldo55. Thanks voor de tip

Weet iemand trouwens een passende ombouw voor deze warmtepomp?
Ik wilde graag een cover hebben maar dat bedrijf kon geen passende vinden.
De covers die ik op internet vind zijn volgens specificaties een paar cm te klein.

[ Voor 7% gewijzigd door kevuhh op 16-01-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kevuhh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:01:
Oh. Ga ik doen!

Weet iemand trouwens een passende ombouw voor deze warmtepomp?
Ik wilde graag een cover hebben maar dat bedrijf kon geen passende vinden.
De covers die ik op internet vind zijn idd volgens specificaties een paar cm te klein.
Het enige dat ik vond zijn flimsy alu dingetjes (voorzijde + zijkanten alleen) en kosten dan nog gewoon 740 euro 8)7
Om naar een andere metalen kast te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kevuhh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Ik had eind november/begin december een gemiddeld gasverbruik van 7m3 per dag voor het verwarmen.
7m3 tijdens die koude dagen begin december is dan voor het gemak de benchmark.
Dat zijn er dan met dit zachte weer de afgelopen dagen, wat... 4?
Dan is 19 kWh wel echt veel.

ALS je 4m3 gas zou vervangen, maar daarvoor 19 kWh nodig hebt, dan zit je ergens aan COP < 2. Dan is er echt nog wel een behoorlijke efficiency slag te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 16-01-2023 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
kevuhh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Hij komt nog langs om inderdaad de leidingen te isoleren. De wifi module was ook nog niet binnen en moet ook nog worden aangesloten.

Ik wilde een airco voor beneden. Ik liet een bedrijf langskomen om een offerte te maken. Er werd aangegeven dat ik ook kon gaan voor een warmtepomp. Hij deed dit vaker en was qua kosten (na aftrek subsidie) niet veel duurder.
Bij het installeren liep hij te ijsberen in de woning. Hij bleef bellen en YT-filmpjes bekijken.
Uiteindelijk gaf hij aan dat dit de eerste monobloc-installatie was van hem :( . Normaal deed hij alleen hybride-warmtepompen.
Volgens mij had hij geen idee hoe alles ingesteld moest worden. Hij heeft de warmtepomp aangezet en is weer weggegaan.
Als hij terugkomt voor het isoleren heeft hij officieel gezien gedaan wat hij moest doen.

Kort gezegd heb ik er geen vertrouwen in dat hij de pomp goed instelt. Ik zou liever iemand anders hiervoor betalen.
Als er iemand in de buurt van Enschede woont en goed bekend is met deze warmtepomp en precies weet hoe hij dit in moet stellen. DM.

Is dat zo?
Is dat de afspraak?

Zou dat niet durven opleveren zo, lijkt me niet dat dat een deugdelijke installatie is op deze manier...
En dat is wel wat je mag verwachten van een "vakman"...

Persoonlijk zou ik hem mijn bovenstaande tekst voorleggen en voorstellen dat hij het corrigeert en je helpt de warmtepomp goed in te stellen...

Mochten jullie willen kan ik je bijspringen middels wat videocall-advies (helaas niet kosteloos).

Ja, het kost hem meer tijd maar maakt hem ook een betere installateur...

Geeft hem vertrouwen voor de volgende klus en helpt jou aan een goed werkend systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKam
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 12:50
Bedankt Gigabit
Dit is een mooi lijstje. Iemand vroeg me mee te kijken naar zijn systeem en toen stuite ik hierop
Ik heb proberen te zoeken in dit topic, over wat de "betekenis" van pipe_in en pipe_out zijn alsmede Highpress en Lowpress.

Ik kan me van de pipeout dan niet voorstellen dat deze 12000*0.1=1200.0 graden zou zijn

Voor adres 30019 is nog geen beschrijving, geen idee wat de waarde doet? (ik heb hem zelf nog niet gevolgd). Zou het misschien running hours van de pomp kunnen zijn ofzo.
En dan voor 30021 en 30022 running hours van de dubbele fans?
Geen idee hoor probeer maar wat te bedenken zonder dat ik het kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ErikKam schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Bedankt Gigabit
Dit is een mooi lijstje. Iemand vroeg me mee te kijken naar zijn systeem en toen stuite ik hierop
Ik heb proberen te zoeken in dit topic, over wat de "betekenis" van pipe_in en pipe_out zijn alsmede Highpress en Lowpress.

Ik kan me van de pipeout dan niet voorstellen dat deze 12000*0.1=1200.0 graden zou zijn

Voor adres 30019 is nog geen beschrijving, geen idee wat de waarde doet? (ik heb hem zelf nog niet gevolgd). Zou het misschien running hours van de pomp kunnen zijn ofzo.
dat weet @BjornHero ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Jojan265 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Hoe heb je gemeten dat er thermisch dan 1 tot 1.5 kW uit komt. Mijn 7 kW doet met dezelfde gegevens dan 1.7 .. 2.2 kWth, gemeten met Kamstrup.
Op dit moment met de ingebouwde meetsondes voor flow en temperatuur. Ik heb vooral twijfels over de bepaling van deltaT. Dat is nogal kritisch. Er komt hier geen Kamstrup, maar wel een betere temperatuurmeting.
Ik vind de thermische output die ik nu meet/bereken gevoelsmatig ook te laag. Past niet bij eerdere ervaring met het tijdelijk verwarmen van de woning met een COP van1. (nog geen WP, toen maar overproductie zonnestroom wegstoken, dat was voor 0,07 Eur/kWh goedkoper dan gas)
Ik ben wel blij dat jouw Kamstrup meer thermisch vermogen aantoont. Dat geeft de burger moed ;)

[ Voor 28% gewijzigd door gerlag op 16-01-2023 22:54 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
ErikKam schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Bedankt Gigabit

Jij hebt wel een hoge pet van me op he :+

Highpress: persdruk(condensatie temp), uitgedrukt in bar (absoluut) delen door factor 1000(uit het hoofd).
Lowpress: zuigdruk(verdampingstemp), uitgedrukt in bar (absoluut) delen door factor 1000(uit het hoofd).

Beide hebben betrekking op het koudemiddel circuit.

Met deze informatie en een koudemiddel schuif, of een app zoals Danfoss ref tools kun je de verdampings en condensatie temperatuur bepalen.

Via modbus kun je ook de zuiggastemp. Uitlezen, met deze informatie kun je dan wederom je oververhitting bepalen (moet nakijken welk register dat is) (pipe-in?)

Die 1200 die je leest heeft nergens betrekking op, lijkt erop dat die sensor niet aanwezig is in een thermaV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
gerlag schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Op dit moment met de ingebouwde meetsondes voor flow en temperatuur. Ik heb vooral twijfels over de bepaling van deltaT. Dat is nogal kritisch. Er komt hier geen Kamstrup, maar wel een betere temperatuurmeting.
Ik vind de thermische output die ik nu meet/bereken gevoelsmatig ook te laag. Past niet bij eerdere ervaring met het tijdelijk verwarmen van de woning met een COP van1. (nog geen WP, toen maar overproductie zonnestroom wegstoken, dat was voor 0,07 Eur/kWh goedkoper dan gas)
Ik ben wel blij dat jouw Kamstrup meer thermisch vermogen aantoont. Dat geeft de burger moed ;)
Ik merk ook een groot verschil tussen de temperatuurmetingen van Kamstrup en ThermaV. Vooral mijn aanvoer temperatuur meet te laag. Soms zelfs lager dan de retour temperatuur 8)7

Ik zou dus niet blindvaren op de sensoren van de LG. De flow is trouwens wel redelijk. Dus als je zelf betere temperatuursensoren plaatst, ben je al een heel eind in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:30
BjornHero schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Je lijkt er veel ervaring mee te hebben! Daarom stel ik nogmaals maar eens de vraag: is een vorstbeveiliging bij de WP aan- afvoer nu wel of niet wenselijk?

LG schrijft het voor in de installatie handleiding maar ik zie heel veel installaties waar het niet gedaan is, zoals ook deze van Kevuhh.

Ik ben wel voor het principe van "better safe then sorry" maar aan de andere kant ben ik weer niet voor maatregelen nemen tegen risico's die verwaarloosbaar. Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:19:
[...]

Ik merk ook een groot verschil tussen de temperatuurmetingen van Kamstrup en ThermaV. Vooral mijn aanvoer temperatuur meet te laag. Soms zelfs lager dan de retour temperatuur 8)7

Ik zou dus niet blindvaren op de sensoren van de LG. De flow is trouwens wel redelijk. Dus als je zelf betere temperatuursensoren plaatst, ben je al een heel eind in de goede richting.
Ik heb alleen moeite met de sensor in de controller zelf.
Mijn retour en aanvoer komen echt exact overeen met de thermometers op mijn verdelers.
2 voor de aanvoer, 2 voor de uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
Heeft iemand misschien hetzelfde probleem gehad:

De 12 kW LG heeft vanaf het begin (6 maanden geleden) probleemloos gedraaid, dit is het eerste probleem.

Ineens kan ik op de controller in “settings” niks meer instellen, “room heating” en “room cooling” zijn kompleet verdwenen. Het enige wat over is:
>menu
>setting
>function
>low noise mode / wifi pairing

Voorheen stonden room heating en room cooling hier ook bij, nu zijn deze weg!! ???

Verder zag ik bij “additional information” (enter toets en daarna ok) ook de flow weergegeven- hier stond nu “no information can be displayed” of iets dergelijks.

Ik heb de wp van de power ontkoppeld en nu zie ik wel de flow weer. De heating en cooling menus in de settings zijn echter nog steeds weg!

Heel eng dat ineens volledige menu onderdelen zijn verdwenen, ik kan nu geen instellingen wijzigen. Hij draait wel normaal verder.

Heeft iemand iets dergelijks ook gehad en wat was de oorzaak cq. oplossing?

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
TwinTurbo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:26:
Heeft iemand misschien hetzelfde probleem gehad:

De 12 kW LG heeft vanaf het begin (6 maanden geleden) probleemloos gedraaid, dit is het eerste probleem.

Ineens kan ik op de controller in “settings” niks meer instellen, “room heating” en “room cooling” zijn kompleet verdwenen. Het enige wat over is:
>menu
>setting
>function
>low noise mode / wifi pairing

Voorheen stonden room heating en room cooling hier ook bij, nu zijn deze weg!! ???

Verder zag ik bij “additional information” (enter toets en daarna ok) ook de flow weergegeven- hier stond nu “no information can be displayed” of iets dergelijks.

Ik heb de wp van de power ontkoppeld en nu zie ik wel de flow weer. De heating en cooling menus in de settings zijn echter nog steeds weg!

Heel eng dat ineens volledige menu onderdelen zijn verdwenen, ik kan nu geen instellingen wijzigen. Hij draait wel normaal verder.

Heeft iemand iets dergelijks ook gehad en wat was de oorzaak cq. oplossing?

Alvast bedankt voor de moeite.
de stroom er 5 minuten afzetten a geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
[...]

Net op het dak geweest, de koperkleurige dop op het ventiel was inderdaad zo goed als dicht, deze paar slagen los gedraaid. de rode 3 bar ventielknop achter de pomp even ingedrukt, dan komt er wat onderuit de slang. deze slang nu verlengt en naar een platte bak gebracht om te kijken of het water er via die weg uitkomt.... waar kwam het water bij jou uit het systeem in je vorige woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Net op het dak geweest, de koperkleurige dop op het ventiel was inderdaad zo goed als dicht, deze paar slagen los gedraaid. de rode 3 bar ventielknop achter de pomp even ingedrukt, dan komt er wat onderuit de slang. deze slang nu verlengt en naar een platte bak gebracht om te kijken of het water er via die weg uitkomt.... waar kwam het water bij jou uit het systeem in je vorige woning?
Nergens, expansie vat was te klein voor mijn installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:00:
[...]
Nergens, expansie vat was te klein voor mijn installatie
ok maar vanwaar dan jouw drukverlies? of was dat alleen lucht wat er uit kwam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:01:
[...]

ok maar vanwaar dan jouw drukverlies? of was dat alleen lucht wat er uit kwam?
Drukverlies omdat het water opwarmt, uitzet, er via de overstort uit gaat (expansievat te klein/niet goed afgesteld) en vervolgens koelt het water weer af, krimpt ene beetje en de druk wordt telkens lager..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornHero schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Drukverlies omdat het water opwarmt, uitzet, er via de overstort uit gaat (expansievat te klein/niet goed afgesteld) en vervolgens koelt het water weer af, krimpt ene beetje en de druk wordt telkens lager..
precies dit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
BjornHero schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:12:
[...]

ok en waar zit die overstort dan weet ik t zeker dat het daar uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:13:
[...]

ok en waar zit die overstort dan weet ik t zeker dat het daar uitkomt...
l

Dat is dat "3 bar ding".

Komt de waterdruk boven de 3 bar opent hij en laat druk af zodat hij weet onder de 3 bar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
ik heb de slang onderaan de wp verlengt, een platte bak in, dan zou daar dus straks water in moeten staan. ben benieuwd maar dat zou een hoop verklaren. de buffer met expansievat lost het probleem dan zeker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
KarsS schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Je lijkt er veel ervaring mee te hebben! Daarom stel ik nogmaals maar eens de vraag: is een vorstbeveiliging bij de WP aan- afvoer nu wel of niet wenselijk?

LG schrijft het voor in de installatie handleiding maar ik zie heel veel installaties waar het niet gedaan is, zoals ook deze van Kevuhh.

Ik ben wel voor het principe van "better safe then sorry" maar aan de andere kant ben ik weer niet voor maatregelen nemen tegen risico's die verwaarloosbaar. Wat zou jij doen?
De vorstbeveiliging is een afweging die je/de eindklant maakt.

Het kent voordelen en nadelen...
maar daarvoor is het belangrijk te weten wanneer de vorstkleppen wat doen;
-Indien de watertemperatuur onder de 5? graden komt openen de vorstkleppen en laten wat water weglopen totdat het er weer boven komt. (er komt dan wat "warm" water uit de woning).
dit zorgt ervoor dat het water in je WP niet bevriest.

wanneer doet deze situatie zich voor?

-Indien het vriest EN
-Je warmtepomp geen stroom heeft voor langere tijd

wat zijn de nadelen?
-Extra appendages, extra geld in aanschaf
-2 kleine koperen (ongeisoleerde!) staafjes steken eruit, (extra warmteverlies)

en de voordelen?
-indien de stroom uitvalt EN het vriest EN je bent zelf niet thuis om in te grijpen... dan grijpen die dingen in :)

ok Bjorn, Hoe los jij het op?

Ik bespreek dit met mn klant en geef hen 2 opties;
A: -Vorstkleppen plaatsen, nadelen accepteren
B: -Geen vorstkleppen plaatsen WEL kogelkranen plaatsen (binnen) met aftap-mogelijkheid zodat de eindklant "makkelijk" het water uit de warmtepomp kan halen, zonder het hele systeem leeg te trekken of naar buiten te lopen. (uiteraard ligt het risico dan niet bij mij indien dit onverhoopt niet gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:19:
ik heb de slang onderaan de wp verlengt, een platte bak in, dan zou daar dus straks water in moeten staan. ben benieuwd maar dat zou een hoop verklaren. de buffer met expansievat lost het probleem dan zeker op.
dat kan... of er komt water uit, je slangetje loopt vol, dit bevriest en je ziet niets liggen

(ik zou die verlenging vanavond weghalen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
BjornHero schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:25:
[...]

dat kan... of er komt water uit, je slangetje loopt vol, dit bevriest en je ziet niets liggen

(ik zou die verlenging vanavond weghalen :))
ja dank voor de tip, doe ik zeker. installateur plaatst er volgende week vast een expansievat aan. buffervat is er nog niet....
Pagina: 1 ... 64 ... 179 Laatste