gelaagde buffervaten met tapwater modules kunnen prachtig zijn
iets wat we in Nederland redelijk weinig zien en ook vrij onbekend is.
Zelf plaats/ontwerp ik vaker systemen op deze manier, vooral wanneer er een hoog tapwater comfort-niveau wordt gewenst. (echter nooit met een LG, daar zijn redenen voor)
terug naar jouw systeem;
kun je het omschrijven?
als ik het goed begrijp;
16kw LG (hoofd-opwekker) (heb je nog andere opwekkers?)
300L gelaagd buffervat met warme kop? voorzien van verswaterstation voor tapwater?
--> hoe is dit aangesloten op het vat? met een extra 3 weg klep om "enkel de kop" op te warmen?
--> is er een afscheiding (met enkele gaten, "trennblech") tussen de warme kop en de "koude" cv buffer?
secundaire pomp voor CV-afgifte systeem (is dit een weersafhankelijke pompgroep?)
Wat mij zomaar invalt;
-Een gelaagd vat voor een warmtepomp-installatie met tapwater "kop" is normaal een stuk groter, vooral ivm de pompsnelheden en behoudt van de gelaagdheid. (800L+ plaats is normaal INDIEN ik zoiets plaats...)
-er lijkt geen stijgbuis in het vat te zitten en ook geen "trennblech" --> minimale/slechte gelaagdheid
Zonder exacte info (schets opbouw om te beginnen) kan ik hier weinig extra zinnigs over zeggen.
Mijn ervaring is dat dit perfect KAN lopen, maar daar komt wel een stukje (geschikt) ontwerp, kiezen van materialen en juiste aansluitingen van het vat bij kijken..
EDIT:
Na even nadenken en nalezen in installatie voorschriften van andere fabrikaten + specsheet buffervat; de kans dat dit op deze manier goed gaat werken is ongeveer net zo groot als dat dat ik binnen een jaar vloeiend chinees spreek...
Wat je zou kunnen doen (niet de mooiste oplossing, wel een werkende en beduidend! efficienter dan nu alsook vrij kosten-efficient)
-Plaatsen 3 wegklep, temperatuursensor in dit vat en dit op 50-55C houden (let op! het grote voordeel van je verswaterstation is dat je het niet op 55 hoeft te houden, je hebt immers geen legionella risico! de beperkende factor is de capaciteit van de warmtewisselaar is je verwaterstation in verhouding tot de flow van het tapwater) , deze temperatuur kun je dus stapsgewijs verlagen totdat je comfortklachten ervaart! (en dan weer 2C omhoog)
Het cv systeem direct door de WP laten voeden, eventueel over een extra buffervat(vaatje) met secundaire pomp indien je een zoneregeling gebruikt, dit op een (veel) lagere temp. instellen 30C?
[
Voor 22% gewijzigd door
BjornHero op 16-01-2023 20:36
]