LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 63 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 18:45
kazemo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:33:
[...]

8)7 wp u44 9kw heeft expansievat van 8liter is misschien te klein voor de water inhoud???dan extra vat plaatsen van 18liter waterzijdig in installatie
Wat ik heb begrepen is dat als je water verwarmt van 20 naar 100 graden dat het dan 4,2% uitzet.
Op basis van deze extreme temperatuur heb je 190 liter water nodig om het 8 liter uit te laten zetten.

LG Therma V - HM123MR.U34 | PV 6400wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:44
We hebben onze LG inmiddels draaiend. Ik ben de instellingen nog wat aan het tunen. Toen ik gisteren met de pompinstellingen speelde kwam de bekende CH14 op, op zich geen punt. Maar vanaf dat moment kreeg de warmtepomp met geen mogelijkheid meer opgestart en bleef CH14 in het scherm staan. Zelfs een pomp testrun werd geweigerd.

Moet zo’n error nog ergens worden gereset ofzo? Uiteindelijk na een powercycle kon de warmtepomp weer gestart worden

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:15
SalexSun schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:58:

Moet zo’n error nog ergens worden gereset ofzo? Uiteindelijk na een powercycle kon de warmtepomp weer gestart worden
Precies, een powercycle doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:22
Niels78 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Wat ik heb begrepen is dat als je water verwarmt van 20 naar 100 graden dat het dan 4,2% uitzet.
Op basis van deze extreme temperatuur heb je 190 liter water nodig om het 8 liter uit te laten zetten.
:) in theorie zal je wellicht gelijk hebben,maar de praktijk is misschien toch anders???,wat expansievat betreft staat het beschreven in de installatiehandleiding hoe groot enz. een extra vat kan nooit kwaad!! met manometer dan kan je de druk in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:37
Niels78 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Zomaar een expansievat plaatsen is eigenlijk een beetje als schieten met hagel. Vaak gaat het goed, maar het maakt nogal uit waar het vat zit, wat de systeemtemperaturen zijn en, idd, wat de waterinhoud is. Een defect (gaszijdig lek) expansievat is inderdaad een notoire 'watervreter', maar dat zou je ook aan een sterk variërende en soms hoge systeemdruk moeten herkennen. Voor de liefhebber een reader.

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:11
Nou. Hopelijk de laatste herindeling van het stookhok. Heb ook echt geen zin meer :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tap47U-JpfVaVKvSk4Pzh1M41EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZGT6WhS4VAV0yUf1hHZFaul.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:29:
Nou. Hopelijk de laatste herindeling van het stookhok. Heb ook echt geen zin meer :')

[Afbeelding]
Wat heb je veranderd? Misschien toch ook nog es kijken of die bypass er uit kan? Als je altijd een klep open hebt kun je prima zonder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Wat heb je veranderd? Misschien toch ook nog es kijken of die bypass er uit kan? Als je altijd een klep open hebt kun je prima zonder ;)
Alle elektrameuk

Nee die bypass kan zeker niet weg.
De verdelers zijn echt vraaggestuurd. Master master met nest V3 (2)
De bypass is echt in geval van….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CindyW
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-05-2023
Vraag: hoe krijg ik na een stroomstoring mijn Therma V weer uit de ‘vloerdrogingstand’. De verwarming blijft aan, maar geen warm water om te douchen….
Ik zou graag contact opnemen met een installateur maar ik kan in mijn woonomgeving geen enkele vinden die met LG werkt. Antwoord van de klantenservice LG laat op zich wachten…. Help 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
CindyW schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:19:
Vraag: hoe krijg ik na een stroomstoring mijn Therma V weer uit de ‘vloerdrogingstand’. De verwarming blijft aan, maar geen warm water om te douchen….
Ik zou graag contact opnemen met een installateur maar ik kan in mijn woonomgeving geen enkele vinden die met LG werkt. Antwoord van de klantenservice LG laat op zich wachten…. Help 😐
in het menu? instellingen op pijltje omhoog drukken en de pincode is de firmware versie. bv 3.0.5.5
vloerdroging kan je apart uit of aanzetten.

warm water vind ik ook wel een beetje maf als ik deze via het rooster (normale menu) heb uitgezet dan moet ik het ook daar weer aanzetten. bv nu geactiveerd zetten op 22:30 uur.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CindyW
  • Laatst online: 02-05-2023
Dank je maar zegt me niet heel veel. Ondertussen lijkt het erop dat manlief toch wat voor elkaar heeft. Er staat een instelling in het menu op 18 en 1. Als we die 1 veranderen in 0 en bevestigen dan springt alles weer op normaal terug….. hopelijk blijft dat zo. Wel vervelend dat je hier helemaal niets over kunt vinden via Google oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06 11:27
Ben nu week verder in het optimaliseren van de Warmtepomp.

Ik stuur op Inlet. Optimale Flow, Delta van 5, pumpcapacity 65%, watertemp hysteris -4 tot 4

Dit werkt prima zolang ik op “warmte/heat” instel. Ik stel dan handmatig de Inlet temperatuur op 29 graden, buiten is het dan 11 graden.
De warmtepomp startpositie, even een piek en pruttelt dan de hele dag door op zo’n 630 watt. Prima (y)
Is het wat kouder dan zet ik ‘m op 30, is het wat warmer dan op 28. Allemaal geen probleem.

Maar ja, dat wil je natuurlijk geautomatiseerd hebben, dus stooklijn….
Nu heb ik een stooklijn ingesteld, waarbij het bij 11 graden buiten dan ook 29 graden Inlet zou moeten zijn.
Met een delta 5 zou dan de outlet 34 moet zijn.

Helaas begint hij echter te pendelen in AI-modus. Zet ik ‘m terug op handmatig, dan werkt hij dus prima. Zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door tebogo op 12-01-2023 00:00 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:03
tebogo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:25:

Ik stuur op Inlet. Optimale Flow, Delta van 5, pumpcapacity 65%, watertemp hysteris -4 tot 4

Dit werkt prima zolang ik op “warmte/heat” instel. Ik stel dan handmatig de Inlet temperatuur op 29 graden, buiten is het dan 11 graden.
De warmtepomp startpositie, even een piek en pruttelt dan de hele dag door op zo’n 630 watt. Prima (y)
Is het wat kouder dan zet ik ‘m op 30, is het wat warmer dan op 28. Allemaal geen probleem.

Nu heb ik een stooklijn ingesteld, waarbij het bij 11 graden buiten dan ook 29 graden Inlet zou moeten zijn.

Helaas begint hij echter te pendelen in AI-modus. Zet ik ‘m terug op handmatig, dan werkt hij dus prima. Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik heb vrijwel exact dezelfde instellingen (alleen iets krappere hysterese) en krijg ook met geen mogelijkheid AI zonder pendelen werkend helaas, inmiddels maar opgegeven en 1x per dag/2 dagen een klikje op het scherm 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
tebogo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:25:

Hier ook dezelfde setup maar dan met een hysterese van -6 / 4 (anders is de vloer niet ver genoeg afgekoeld om de opstartpiek te kunnen verwerken) pomp staat op 70% nu en heb een vaste flow ingegeven van 18L/min.

Ik heb ik het verleden ook met AI gedraaid, dat was alleen heel lastig stabiel te krijgen. 1 graad verschil ging nog wel maar als ik 2 graden omhoog drukte kreeg ik een overshute en daarna pendelgedrag. Het leek er mij op dat de unit op vol vermogen schoot om de nieuwe waarde te halen.

Draai nu al weer dagen rond de 585W constant met af en toe wat modulatie naar 1100W.
zal vanavond AI nog eens proberen... Eens kijken wat dat nu doet

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Casper de Boer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Hier ook dezelfde setup maar dan met een hysterese van -6 / 4 (anders is de vloer niet ver genoeg afgekoeld om de opstartpiek te kunnen verwerken) pomp staat op 70% nu en heb een vaste flow ingegeven van 18L/min.

Ik heb ik het verleden ook met AI gedraaid, dat was alleen heel lastig stabiel te krijgen. 1 graad verschil ging nog wel maar als ik 2 graden omhoog drukte kreeg ik een overshute en daarna pendelgedrag. Het leek er mij op dat de unit op vol vermogen schoot om de nieuwe waarde te halen.

Draai nu al weer dagen rond de 585W constant met af en toe wat modulatie naar 1100W.
zal vanavond AI nog eens proberen... Eens kijken wat dat nu doet
Dit is het lastigste met de LG WPs. Je moet dus voldoende afgifte hebben om door die pieken te komen. Je kunt ook nog spelen met regelen op Tr of Ta. Dit kan ook nog wat uitmaken.

Of, ........
als je handig bent, de ESP32 oplossing. Er zijn hier de afgelopen tijd verschillende implementaties langs gekomen die door te spelen met de target de initiële piek en overshoot in toom houden. Voor de bediening trouwens wel het handigst in combinatie met Home Assistant. Ik gebruik desoftware geschreven door @Devil en heb geen last meer van pendelen. Stooklijn is (zelfs nog geavanceerder) in te stellen in de software in de ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Dit is het lastigste met de LG WPs. Je moet dus voldoende afgifte hebben om door die pieken te komen. Je kunt ook nog spelen met regelen op Tr of Ta. Dit kan ook nog wat uitmaken.

Of, ........
als je handig bent, de ESP32 oplossing. Er zijn hier de afgelopen tijd verschillende implementaties langs gekomen die door te spelen met de target de initiële piek en overshoot in toom houden. Voor de bediening trouwens wel het handigst in combinatie met Home Assistant. Ik gebruik desoftware geschreven door @Devil en heb geen last meer van pendelen. Stooklijn is (zelfs nog geavanceerder) in te stellen in de software in de ESP.
8)7 kan er software matig iets veranderd worden van de thermostaat van de controller(die gebruik ik) het verschil tussen in en uit schakelen is 2gr kan niet kleiner worden in gesteld (hysterise lucht dwz kamertemp.)
dit vind ik eigenlijk te groot,verder werkt de wp goed(de thermostaat moet ik nu handmatig manipuleren) :P ik heb hem nu staan -1 aan +1 uit verschil dus 2gr ik regel op lucht+water+stooklijn auto niet op a1

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 12-01-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:20:
[...]

8)7 kan er software matig iets veranderd worden van de thermostaat van de controller(die gebruik ik) het verschil tussen in en uit schakelen is 2gr kan niet kleiner worden in gesteld (hysterise lucht dwz kamertemp.)
dit vind ik eigenlijk te groot,verder werkt de wp goed(de thermostaat moet ik nu handmatig manipuleren) :P ik heb hem nu staan -1 aan +1 uit verschil dus 2gr
Er zijn mensen die hun woonkamer heel stabiel kunnen houden met alleen een stooklijn ingeteld op water, maar dit terzijde.

Om het bekende euvel van de grote hysterese op de LG ruimtethermostaat op te lossen ken ik maar 1 oplossing: een externe (aan/uit) thermostaat met kleine hysterese.
Modellen in verschillende prijsklasses die wel eens langskomen in het algemene forum zijn oa Panasonic PAW-A2W, Siemens RDH100, Emos P5604, ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Er zijn mensen die hun woonkamer heel stabiel kunnen houden met alleen een stooklijn ingeteld op water, maar dit terzijde.

Om het bekende euvel van de grote hysterese op de LG ruimtethermostaat op te lossen ken ik maar 1 oplossing: een externe (aan/uit) thermostaat met kleine hysterese.
Modellen in verschillende prijsklasses die wel eens langskomen in het algemene forum zijn oa Panasonic PAW-A2W, Siemens RDH100, Emos P5604, ....
BernieW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:42:
[...]

:) bedankt ga ik tzt proberen dus aan/uit moet hij230v schakelen???kan het ook met een draadloze dwz zender+ontvanger??? is dan makkelijker hoef ik geen kabel te trekken ik neem aan 2adr. heb ik vrij liggen naar wp tot in meterkast waar ik dan de ontvanger kan plaatsen waar dan waarschijnlijk een relais in zit??? voor signaal door te zetten 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:03:
[...]

[...]

:) bedankt ga ik tzt proberen dus aan/uit moet hij230v schakelen???kan het ook met een draadloze dwz zender+ontvanger??? is dan makkelijker hoef ik geen kabel te trekken ik neem aan 2adr. heb ik vrij liggen naar wp tot in meterkast waar ik dan de ontvanger kan plaatsen waar dan waarschijnlijk een relais in zit??? voor signaal door te zetten 230v
Klinkt apart, maar inderdaad de LG thermostaat ingang is op 230V. Op het connector blok verbindt de thermostaat L met L2 voor verwarmen. Ingang L1 is voor koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9uYBFyV97NSzQia8Z3FGUF6TPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eBPnzQkXSHOM2tZ1PI5ydmiv.png?f=user_large

Als je een draadloze thermostaat wilt gebruiken hou er dan rekening mee dat je de ontvanger het best ergens buiten de LG kast (in een goede plastic doos) kunt monteren. De LG kast is een goede kooi van Faraday die radiostraling buiten houdt.

In mijn geval merkte ik dat de ingang een hoge impedantie heeft; schakelde de thermostaat uit, bleef m'n WP aan 8)7
Dit is op twee manieren op te lossen, schakel L2 tussen L en N of monteer een pull down weerstand tussen L2 en N. Ik heb het laatste gedaan (3 weerstanden in serie (vanwege de spanning) totaal 100K met parallel een serie R en C). Maar ik weet niet of dit een algemeen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Klinkt apart, maar inderdaad de LG thermostaat ingang is op 230V. Op het connector blok verbindt de thermostaat L met L2 voor verwarmen. Ingang L1 is voor koelen.

[Afbeelding]

Als je een draadloze thermostaat wilt gebruiken hou er dan rekening mee dat je de ontvanger het best ergens buiten de LG kast (in een goede plastic doos) kunt monteren. De LG kast is een goede kooi van Faraday die radiostraling buiten houdt.

In mijn geval merkte ik dat de ingang een hoge impedantie heeft; schakelde de thermostaat uit, bleef m'n WP aan 8)7
Dit is op twee manieren op te lossen, schakel L2 tussen L en N of monteer een pull down weerstand tussen L2 en N. Ik heb het laatste gedaan (3 weerstanden in serie (vanwege de spanning) totaal 100K met parallel een serie R en C). Maar ik weet niet of dit een algemeen probleem is.
8)7 mij idee is buiten de wp de ontvanger te plaatsen binnen in de meterkast vandaaruit 2adr snoer( 230v) heb ik al liggen als spare naar de wp dan heb ik dat probleem niet dan is de afstand tussen ontvanger en thermostaat ook kleiner en is er een betere verbinding ik heb iets gevonden op amazone een zg computherm thermostaat met ontvanger die lijkt mij geschikt met klokprogramma en 0,5 gr verschil met potentiaal vrijcontact NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 12:40
Bij mij pruttelt de LG vrolijk voort op ongeveer 350watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G23HFEFeEDRYecf9AaJ5iCnoUIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dfi6FRALFme73httCHttZajT.png?f=user_large
Echter de vloer is eigenlijk op temperatuur binnen is het al dagen stabiel lekker warm, de deltaT schommelt tussen de 1.4 en 2.

ik stook op vaste flow, water en AI.

wanneer bepaalt de WP dat die uit moet gaan? (hysterese is 4/-4)
met deze buitentemperatuur is de target 27 (op uitgaand)
uitgaand staat al de gehele dag boven de 28 en ingaand is inmiddels ook boven de 27.

Ik denk dat het prima is hoe rustig deze nu loopt, maar ik vraag me af of het uiteindelijk beter (voor het verbruik) is om gewoon eens af en toe uit te gaan omdat nu de COP maar rond de 4.5 is, terwijl als de deltaT groter is met deze buitentemperaturen de COP wel 6.5 zou kunnen zijn.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:23:
[...]

8)7 mij idee is buiten de wp de ontvanger te plaatsen binnen in de meterkast vandaaruit 2adr snoer( 230v) heb ik al liggen als spare naar de wp dan heb ik dat probleem niet dan is de afstand tussen ontvanger en thermostaat ook kleiner en is er een betere verbinding ik heb iets gevonden op amazone een zg computherm thermostaat met ontvanger die lijkt mij geschikt met klokprogramma en 0,5 gr verschil met potentiaal vrijcontact NO
Wat is die 0.5 gr, instelstappen of regel hysterese?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Heeft iemand nog tips mbt de flow inregelen. Op de eerste verdieping hebben we 4 radiatoen. Op de begane grond hebben we 3 groepen vloerverwarming (16mm) op circa 35 of 40m2, 15cm hoh. Ik zie dat één groep noemenswaardig meer flow haalt dan de andere twee. Voorheen met de cv ketel was er ook wel een verschil, maar dat was minimaal en kon ik door te knijpen makkelijk constant 2l/min per groep halen.

Wanneer nu alle groepen openstaan gaat de flow in een groep regelmatig richting de 4l/min en de andere twee zitten dan rond 1 à 1.5l/min. Die ene groep met 4l/min kan ik dan knijpen, mar dan zie ik totaal geen toenamen van de flow in de andere twee groepen

De aansluiting van de verdeler is ongewijzigd ten opzichte van de cv ketel, is (was al) een open verdeler en is kruislings aangesloten.

Op de radiator verdeler op de eerste verdieping was al een bypass geplaatst. Hier zit in ieder geval een defect in (pennetje om de druk in te stellen zit vast) en ga ik vervangen.

Pomptest op 100% levert 25l/min op

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 12-01-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Wat is die 0.5 gr, instelstappen of regel hysterese?
8)7 zo als ik kan zien in beschrijving instelstappen 0,5gr(ik geloof hysterise ook nog instelbaar met 0,1 maar dat weet ik niet zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:32:
Heeft iemand nog tips mbt de flow inregelen. Op de eerste verdieping hebben we 4 radiatoen. Op de begane grond hebben we 3 groepen vloerverwarming (16mm) op circa 35 of 40m2. Ik zie dat één groep noemenswaardig meer flow haalt dan de andere twee. Voorheen met de cv ketel was er ook wel een verschil, maar dat was minimaal en kon ik door te knijpen makkelijk constant 2l/min per groep halen.

Wanneer nu alle groepen openstaan gaat de flow in een groep regelmatig richting de 4l/min en de andere twee zitten dan rond 1 à 1.5l/min. Die ene groep met 4l/min kan ik dan knijpen, mar dan zie ik totaal geen toenamen van de flow in de andere twee groepen

De aansluiting van de verdeler is ongewijzigd ten opzichte van de cv ketel, is (was al) een open verdeler en is kruislings aangesloten.

Op de radiator verdeler op de eerste verdieping was al een bypass geplaatst. Hier zit in ieder geval een defect in (pennetje om de druk in te stellen zit vast) en ga ik vervangen.

8)7 heb ik ook mee zitten te klooien met de vloerverwarming krijg ik ook niet beter ik heb maar 15mm toevoer en met pomp al afgesloten van directe retour iets beter vloer word ten lange leste toch warm+-25gr radiatoren worden wel goed warm ik laat het maar zo,ik denk dat de radiatoren te veel flow opeisen blijft er te weinig over voor de vloer daar is meer weerstand water zoekt de makkelijke weg(de radiatoren)

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 12-01-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:48:
[...]

8)7 heb ik ook mee zitten te klooien met de vloerverwarming krijg ik ook niet beter ik heb maar 15mm toevoer en met pomp al afgesloten van directe retour iets beter vloer word ten lange leste toch warm+-25gr radiatoren worden wel goed warm ik laat het maar zo
Wat ik begreep is dat de pomp in de LG een stuk krachtiger is dan de gemiddelde CV pomp. Enerzijds lijkt het aardig te functioneren; de kamer blijft op temperatuur (maar erg warm buiten icm goede isolatie). De LG staat op optimaal debiet. Mogelijk is dat de oorzaak dat het zo lastig is de groepen constant in balans te houden.

Wat ik vooral vreemd vind is dat de flow door de vloer niet lijkt toe te nemen wanner ik radiatoren ga knijpen, maar dat zou natuurlijk aan die wss defect bypass kunnen liggen. De LG lijkt de gemeten flow ook heel traag te verversen op het scherm dus dat helpt ook niet echt.

Weet iemand wat een zo hoog mogelijk, maar toch veilige instelling voor het bypass ventiel is? Met mijn beperkte groepen vloerverwarming gaat de drukval al snel >0,2bar vanaf een 12 of 15l/min

[ Voor 9% gewijzigd door SalexSun op 12-01-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Wat ik begreep is dat de pomp in de LG een stuk krachtiger dan de gemiddelde CV pomp. Enerzijds lijkt het aardig te functioneren; de kamer blijft op temperatuur (maar erg warm buiten icm goede isolatie). De LG staat op optimaal debiet. Mogelijk is dat de oorzaak dat het zo lastig is de groepen constant in balans te houden.

Wat ik vooral vreemd vind is dat de flow door de vloer niet lijkt toe te nemen wanner ik radiatoren ga knijpen, maar dat zou natuurlijk aan die wss defect bypass kunnen liggen. De LG lijkt de gemeten flow ook heel traag te verversen op het scherm dus dat helpt ook niet echt
:P ik heb ook op optimaal ook geprobeerd op 100% flow maakte niet merkbaar n iets uit(er zijn 4manieren allemaal geprobeerd geen merkbaar verschil??? waarom zit er op????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
SalexSun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:32:
Heeft iemand nog tips mbt de flow inregelen. Op de eerste verdieping hebben we 4 radiatoen. Op de begane grond hebben we 3 groepen vloerverwarming (16mm) op circa 35 of 40m2, 15cm hoh. Ik zie dat één groep noemenswaardig meer flow haalt dan de andere twee. Voorheen met de cv ketel was er ook wel een verschil, maar dat was minimaal en kon ik door te knijpen makkelijk constant 2l/min per groep halen.

Zit ook nog midden in dat proces. Als, ondanks het verschil in flow, de retour temperatuur van alle groepen min of meer gelijk is zou ik er voorlopig niets mee doen. Een warmtebeeldcamera kan nog helpen om te kijken of de vloer overal ongeveer dezelfde temperatuur heeft.

Voor radiatoren kan het een optie zijn deze zo te regelen dat de temperatuur constant blijft op de waarde die je hebben wilt. Op die manier zou je mooie lange runs moeten kunnen maken.
Enne, als er altijd ergens een afgiftepunt open staat kun je net zo goed die bypass weg halen. Die voegt dan niets toe en kan je alleen maar energie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
BernieW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Zit ook nog midden in dat proces. Als, ondanks het verschil in flow, de retour temperatuur van alle groepen min of meer gelijk is zou ik er voorlopig niets mee doen. Een warmtebeeldcamera kan nog helpen om te kijken of de vloer overal ongeveer dezelfde temperatuur heeft.

Voor radiatoren kan het een optie zijn deze zo te regelen dat de temperatuur constant blijft op de waarde die je hebben wilt. Op die manier zou je mooie lange runs moeten kunnen maken.
Enne, als er altijd ergens een afgiftepunt open staat kun je net zo goed die bypass weg halen. Die voegt dan niets toe en kan je alleen maar energie kosten.
Het lijkt er nu op dat ik de radiatoren moet gaan knijpen (vooral twee kleine radiatoren) om het systeem in balans te krijgen, maar met enkel een (geknepen) radiator open kan de drukval zomaar groter worden dan 0,2bar waar die bypass ventielen standaard op staan. Dat impliceert dat het slecht is/kan zijn voor de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Aanvulling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BgXR-D7ahmdg2UKNEOIiCrt3X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHmMaJ5EgYgfwek26anVD6aX.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens de spec heeft de pomp een opvoerhoogte van 7,5m - de drukval van de warmtepomp zelf blijft dus zoals vermeld 7,3m over.

In mijn geval is het maximale hoogte verschil grofweg 3m (waar ook de bypass zit), blijft dus 4,3m over.
Volgens https://www.tlv.com/globa...-loss-through-piping.html is mij aanvoerleiding verwaarloosbaar. Volgens diezelfde link heeft mijn vloerverwarming met 2 van de 3 groepen open zo’n 0,5bar drukval.

4,3m opvoerhoogte == 0,43bar. De pomp kan dus 0,43bar leidingweerstand overwinnen. De bypass is dus nodig om ongestraft één groep volledig te kunnen knijpen (icm alle radiatoren dicht). De bypass kan ik veilig instellen op 0,4bar om de pomp te beschermen een toch zo min mogelijk aangesproken te worden.

Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
goedemiddag, welke ventielen moet ik checken? Voor ik wat verkeerds opendraai...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHhMIpBIk0i-LSSj3vV7-sXzRmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hr7ud9dGHQ4UXdaA8YyG8XZb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:18
The_KnarF schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:24:
Bij mij pruttelt de LG vrolijk voort op ongeveer 350watt.
[Afbeelding]
Echter de vloer is eigenlijk op temperatuur binnen is het al dagen stabiel lekker warm, de deltaT schommelt tussen de 1.4 en 2.

ik stook op vaste flow, water en AI.

wanneer bepaalt de WP dat die uit moet gaan? (hysterese is 4/-4)
met deze buitentemperatuur is de target 27 (op uitgaand)
uitgaand staat al de gehele dag boven de 28 en ingaand is inmiddels ook boven de 27.

Ik denk dat het prima is hoe rustig deze nu loopt, maar ik vraag me af of het uiteindelijk beter (voor het verbruik) is om gewoon eens af en toe uit te gaan omdat nu de COP maar rond de 4.5 is, terwijl als de deltaT groter is met deze buitentemperaturen de COP wel 6.5 zou kunnen zijn.
Ik heb het wel eens getest en bij ons maakt het niet zoveel uit. Als ik de warmtepomp de hele dag op minimum vermogen laat gaan, is het elektrisch verbruik ongeveer even hoog dan dat ik een start/stop toepas. Tijdens het opstarten na een stop van 8 uur gaat de warmtepomp ca. 2 uur op een veel hoger vermogen draaien, dat je winst weer teniet gaat doen. Het verschil is daardoor marginaal.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 12:40
Jojan265 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Ik heb het wel eens getest en bij ons maakt het niet zoveel uit. Als ik de warmtepomp de hele dag op minimum vermogen laat gaan, is het elektrisch verbruik ongeveer even hoog dan dat ik een start/stop toepas. Tijdens het opstarten na een stop van 8 uur gaat de warmtepomp ca. 2 uur op een veel hoger vermogen draaien, dat je winst weer teniet gaat doen. Het verschil is daardoor marginaal.
Thanks, dan laat ik deze lekker doorpruttelen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Update: sinds 0:00 vannacht lijkt het toch met AI beter te gaan... Of zie ik het verkeerd.... Is dit nu redelijk normaal verbruik?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3UjaLc1azHVOUqluS8Nmm1ldhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ThsN0H0CWm1l5gPUSlOyh4Gc.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
@SalexSun
[/quote]
Volgens de spec heeft de pomp een opvoerhoogte van 7,5m - de drukval van de warmtepomp zelf blijft dus zoals vermeld 7,3m over.

In mijn geval is het maximale hoogte verschil grofweg 3m (waar ook de bypass zit), blijft dus 4,3m over.

[/quote]

Reactie:
De statische opvoerhoogte bij jou (van grofweg 3 m) hoef je niet in mindering te brengen op de pomp"kop".
Het water gaat immers ook weer door een leiding naar beneden, dus de hoogte maakt bij een gesloten systeem niet uit.

Het woordje pompkop vind ik wel grappig; in de procesindustrie wordt over een pumphead gesproken. Pompkop lijkt dus een vertaal-voudje.

[ Voor 1% gewijzigd door waldi62 op 12-01-2023 19:50 . Reden: Mijn onhandigheid met het correct plaatsen van een reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
waldi62 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:49:
@SalexSun
[/quote]

[/quote]

Reactie:
De statische opvoerhoogte bij jou (van grofweg 3 m) hoef je niet in mindering te brengen op de pomp"kop".
Het water gaat immers ook weer door een leiding naar beneden, dus de hoogte maakt bij een gesloten systeem niet uit.

Het woordje pompkop vind ik wel grappig; in de procesindustrie wordt over een pumphead gesproken. Pompkop lijkt dus een vertaal-voudje.
Mee eens, dus zou in mijn geval geen bypass nodig zijn (ga het wel doen, er zit ook nog een zoneklep om enkel op de 1e verdieping te kunnen verwarmen).

Vertaalfouten staat de handleiding vol mee. Afgezien daarvan vind ik dat de informatie erg compleet is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-06 18:47
[quote]tebogo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:10:
Update: sinds 0:00 vannacht lijkt het toch met AI beter te gaan... Of zie ik het verkeerd.... Is dit nu redelijk normaal verbruik?:

Misschien kan je hier wat mee. Een keer een warm water run tussendoor.
Groeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss8MOvOlN5rT0EncLbEOSoaafVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OEmq7rLv9Pq26G8toSLcA5QG.png?f=fotoalbum_large

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:35
Allereerst bedankt voor de reacties op mijn eerdere post. Op dit moment ben ik erg tevreden over 14kW monobloc (alleen voor de vv van 100m2). Komend weekend word het leidingwerk nog aangepast.
Nu zit de warmtepomp nog aangesloten op een buffervat, en vanuit het buffervat wordt het water continu rondgepompt naar de vloer. Na dit weekend zal de warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten worden.

Wat mij nu nog opvalt is het volgende. Totale verbruik van de warmtepomp is volgens mij goed te noemen, maar start nog wel vrij vaak op en stopt dan weer. Nu heb ik het idee dat het stoppen word aangestuurd door de thermostaat (Honeywell t6r, aan/uit). Deze heb ik nu ingesteld op max 3 runs per uur. Maar als hij aangaat, dan gaat de warmtepomp draaien en stopt ook vrij vlot weer (ong 5 min) Voor zover ik kan bekijken komt dit door de thermostaat die de warmtepomp weer heeft uitgeschakeld.
Nu kan ik me niet voorstellen dat de vloer binnen 5 minuten dusdanig is opgewarmd (vv ligt in 12 cm beton) dat er weer voldoende temperatuur in de ruimte is. Ik vermoed dat een soort modulerende werking is van de thermostaat.

1. Is dit pendelgedrag teveel?
2. Wellicht afwachten wat het ombouwen doet? Of toch een andere thermostaat?

Ik draai nu op een stooklijn -10/35 18/25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak_-sFLBCak960_bo7Y85qH6EcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLREFKJGzsaqkFafgtgYuR3P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXBvDcfp3hN_hEopWzBCS9ihjHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u52ZeaMMBC9Dx1eIjxE9glcb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
taedeh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:41:
Allereerst bedankt voor de reacties op mijn eerdere post. Op dit moment ben ik erg tevreden over 14kW monobloc (alleen voor de vv van 100m2). Komend weekend word het leidingwerk nog aangepast.
Nu zit de warmtepomp nog aangesloten op een buffervat, en vanuit het buffervat wordt het water continu rondgepompt naar de vloer. Na dit weekend zal de warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten worden.

Wat mij nu nog opvalt is het volgende. Totale verbruik van de warmtepomp is volgens mij goed te noemen, maar start nog wel vrij vaak op en stopt dan weer. Nu heb ik het idee dat het stoppen word aangestuurd door de thermostaat (Honeywell t6r, aan/uit). Deze heb ik nu ingesteld op max 3 runs per uur. Maar als hij aangaat, dan gaat de warmtepomp draaien en stopt ook vrij vlot weer (ong 5 min) Voor zover ik kan bekijken komt dit door de thermostaat die de warmtepomp weer heeft uitgeschakeld.
Nu kan ik me niet voorstellen dat de vloer binnen 5 minuten dusdanig is opgewarmd (vv ligt in 12 cm beton) dat er weer voldoende temperatuur in de ruimte is. Ik vermoed dat een soort modulerende werking is van de thermostaat.

1. Is dit pendelgedrag teveel?
2. Wellicht afwachten wat het ombouwen doet? Of toch een andere thermostaat?

Ik draai nu op een stooklijn -10/35 18/25
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit klinkt als pendelen, bij vloerverwarming warmt de ruimte niet binnen 5 minuten zo op dat de thermostaat al weer uit gaat (als ie tenminste niet een modulatie cyclus simuleert via PWM schakelen, instellen op max 3 runs per uur geeft me te denken).
Maar als het pendelen is kun je gaan spelen met verschillende parameters. Zo maar een paar voorbeelden; Ta verhogen, hysterese verhogen, pomp van de WP van 100% naar bv 60% zetten, pompregeling van optimaal af etc. Zijn wel veelal instellingen in het installateursmenu.

Pendelen wordt hier vaker genoemd, de afgelopen maanden zijn er al veel instellingen langsgekomen die je een richting kunnen geven. Maar wat bij een ander werkt hoeft bij jou niet de oplossing te zijn.

En dan is er ook nog de oplossing met een extra zelfbouw controller op een ESP32 bordje gebaseerd, hier meestal gekoppeld aan Home Assistant

Bij opstarten beginnnen LG WPs een aantal minuten met een hoog vermogen. Die warmte moet je kwijt kunnen in je afgiftesysteem. Raakt ie de warmte niet goed genoeg kwijt dan loopt de water temperatuur teveel op en schakelt de compressor weer uit. Een buffervat kan enigszins helpen, maar belangrijkste is toch de zaak via instellingen rustig zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
Het gekke is echter det niet alleen de warmtepomp stopt, maar de thermostaat op hetzelfde moment ook geen warmtevraag meer aangeeft. De warmtepomp wordt dan ook uitgeschakeld. Kan het zijn dat de warmtepomp een signaal naar de thermostaat geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:12:
goedemiddag, welke ventielen moet ik checken? Voor ik wat verkeerds opendraai...

[Afbeelding]
8)7 ik zie op de foto is auto ontluchter messing rond met zijkant ontluchtings schroefkapje kan je los en vast draaien,ik meen te zien achter geisoleerde leidingen rood het overdruk ventiel maar dat zie ik niet echt goed,normaal is dat deze niet lekt bij 2a 2,5 bar vuldruk gaat pas open boven 3 bar dit kan je controleren daar zit het rubber slangetje op,dus niet rood apperaat??? waar die draadjes op zitten dit is iets anders0,als niets lekt,dan installatie lek drukproef uitvoeren(afpersen door cv monteur( als je pech hebt lekt het in de vloer??? als er zichtbaar geen lek is!!!!

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 13-01-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-06 22:03
taedeh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:04:
Het gekke is echter det niet alleen de warmtepomp stopt, maar de thermostaat op hetzelfde moment ook geen warmtevraag meer aangeeft. De warmtepomp wordt dan ook uitgeschakeld. Kan het zijn dat de warmtepomp een signaal naar de thermostaat geeft?
Ik heb dezelfde opstelling (warmtepomp rechtstreeks op buffervat, losse pomp (door thermostaat geschakeld) van buffervat naar de vloer).

Ik denk dat in jouw geval na 5 minuten simpelweg het buffervat op temperatuur is.

Als mijn wp begin te pendelen zet ik de verwarming een graad lager, en dan na een nacht tijdelijk op 24 graden, dan blijft de thermostaat (en dus de pomp) aan en heeft de warmtepomp genoeg te doen om de opstartpiek door te komen. Ik heb 'm op stille modus staan, anders gaat het sowieso te snel.

Ik ben benieuwd hoe het straks bij jou gaat werken als de warmte rechtstreeks de vloer in kan!

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Smartmailer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:37:

Groeten

[Afbeelding]
hmmm, dan heb ik toch nog een uitdaging. Ga van het weekend eens kijken naar de ESP oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Groeten

[Afbeelding]
Op welk debiet draait de 7kw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
tebogo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:32:
[...]

hmmm, dan heb ik toch nog een uitdaging. Ga van het weekend eens kijken naar de ESP oplossing...
Jij hebt een 12 KW unit en je vergelijkt deze met de output van een 7KW unit.

Ik heb ook een 12 KW unit die 120M2 vloerverwarming verwarmd. Ik stuur (sinds een weekje) op AI en ga mert deze buitentemperaturen met 26 graden de vloer in. WP gebruikt met deze temperaturen ongeveer 500 watt per uur.

Lager dan 480 watt heb ik mijn 12 KW unit nog niet zien gaan. Echter waarschijnlijk is die 480 de onderkant kwa modulatie. Compressor draait in deze situatie op 15 Hz. Bijzonder dat deze niet nog verder terug moduleert. Ik meende dat de compressor terug minimaal op 10 Hz kan draaien.

Ik heb nu een aantal maanden wat data vergaard. en in mijn situatie kan ik stellen dat voor iedere Hz van de compressor er +/- 30 watt aan elektrisch vermogen voor de compressor nodig is. Kan iemand dit beeld bevestigen?

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-06 22:22
Bij mij is 540 watt bij 15 hertz de ondergrens. Hangt ook een beetje van het debiet af. Mijn u33 kan niet via optimaal debiet draaien en draait nu vast op 70%.
Edit: 12kW en gegevens in silent mode

[ Voor 10% gewijzigd door Paulluijken op 13-01-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVD
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-09-2023

BVD

Beste forumleden,
Ik heb een Therma V 163 M U33. Sinds oudejaarsdag wordt er geen kamertemperatuur aangegeven op de controller(thermostaat) in de kamer. Weet iemand hoe dat komt en is het te herstellen? Ik verwarm nu op
watertemperatuur, maar dan slaat de WP wel vaak aan ( ieder half uur 10 tot 20 minuten).

Viendelijke groet.BvD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
Paulluijken schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:12:
Bij mij is 540 watt bij 15 hertz de ondergrens. Hangt ook een beetje van het debiet af. Mijn u33 kan niet via optimaal debiet draaien en draait nu vast op 70%.
Edit: 12kW en gegevens in silent mode
Ik heb een U34 model. Stuur op optimaal debiet. Flow schommelt meestal rond de 17 l p/m. Ook hier de silent mode ingeschakeld.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tinusit schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Jij hebt een 12 KW unit en je vergelijkt deze met de output van een 7KW unit.

Ik heb ook een 12 KW unit die 120M2 vloerverwarming verwarmd. Ik stuur (sinds een weekje) op AI en ga mert deze buitentemperaturen met 26 graden de vloer in. WP gebruikt met deze temperaturen ongeveer 500 watt per uur.

Lager dan 480 watt heb ik mijn 12 KW unit nog niet zien gaan. Echter waarschijnlijk is die 480 de onderkant kwa modulatie. Compressor draait in deze situatie op 15 Hz. Bijzonder dat deze niet nog verder terug moduleert. Ik meende dat de compressor terug minimaal op 10 Hz kan draaien.

Ik heb nu een aantal maanden wat data vergaard. en in mijn situatie kan ik stellen dat voor iedere Hz van de compressor er +/- 30 watt aan elektrisch vermogen voor de compressor nodig is. Kan iemand dit beeld bevestigen?
Klopt, maar ik vergelijk geen vermogen maar gedrag. Bij pendelt hij nog steeds al gaat hij niet meer uit. Ik vroeg me af of dat constante draaien op een bepaald vermogen mogelijk was. Ja dus, getuige @Smartmailer en jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
Wat er gebeurd er met de water temperaturen tijdens de pieken? Schakelt de WP een standje bij omdat de target temperatuur niet (meer) gehaald wordt?

Lees je de WP uit via modbus oid? Dan kun je misschien iets meer zien waarom hij dit gedrag vertoond.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Hallo allen.
Bij dhw moet ie dat ook aangegeven op de controller.
Wie weet de juiste instelling bij dhw.
Ik hed een maxtank inventum zonder element..
Verder 7kw u44. Verder ben ik mog aan het stoeien met de aansluiting draden drieweg klep drie zwart rood Groen.hulp is wel kom.
Goed advies.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tinusit schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:48:
Wat er gebeurd er met de water temperaturen tijdens de pieken? Schakelt de WP een standje bij omdat de target temperatuur niet (meer) gehaald wordt?

Lees je de WP uit via modbus oid? Dan kun je misschien iets meer zien waarom hij dit gedrag vertoond.
Ik hoop dit weekend modbus voor elkaar te krijgen.

Momenteel monitor ik via Domoticz de uitgaande en retour watertemperatuur. Via HomeWizard het opgenomen vermogen. Flow is rond de 17l/m.

Zie hieronder de grafieken van uitgaand, retour en homewizard. Ze zijn wel gerelateerd, maar of nu de oorzaak is dat de gevraagde retour temperatuur te laag is weet ik niet. Zou een kleinere hysterese, nu -4 <--> +4,voorkomen dat hij niet zo zakt en dus niet zo hard gaat verwarmen voor even?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTvF92klMcfwl02wZrX9PNnmbsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CedCFUIpIjaXCo9Lmmqtxvkh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHjkUFgQqVJoQWfl1glmzyE5vFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vna67clWskqPlJmt88IHazPy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d4THadB3oj4i8juHLv-wfZjoFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUchWklSoPpVzUOEg7BjV8yG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-06 17:22

Groeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxuLGF9YmwwMmQf4YgZz9I_W9nE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SUrbugpbyx8CGgBMY6ElImXA.png?f=user_large
Ik zie op dit forum regelmatig dit soort mooie paarse plaatjes voorbij komen. Komt dit nu uit de controller unit van de LG Therma V? Of heb je hier Home Assistant o.i.d. voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
KarsS schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:54:
[...]
Ik zie op dit forum regelmatig dit soort mooie paarse plaatjes voorbij komen. Komt dit nu uit de controller unit van de LG Therma V? Of heb je hier Home Assistant o.i.d. voor nodig?
Dit komt uit Homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
Ramon_1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Op welk debiet draait de 7kw ?
Hi

Lg controller geeft 8.1 l/min aan
Volgens de kamstrup is het 509 l/uur
Draai nu met de setting : optimale debiet

Edit
silent modus aan
Aansturing op water temperatuur

Met het koude weer kon ik middels sturing op delta t een hogere uitvoer temperatuur genereren waardoor ik de gewenste binnen temp kon behalen.
Niet heel gewenst voor een goede cop echter was het comfort prima.

Groeten

[ Voor 6% gewijzigd door Smartmailer op 13-01-2023 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 11:42
tebogo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Klopt, maar ik vergelijk geen vermogen maar gedrag. Bij pendelt hij nog steeds al gaat hij niet meer uit. Ik vroeg me af of dat constante draaien op een bepaald vermogen mogelijk was. Ja dus, getuige @Smartmailer en jouw situatie.
Als hij niet meer uit gaat dan pendelt hij niet.
Pendelen is uit, aan, uit, aan.
Wat jij denk ik ziet is het regelgedrag op watertemperatuur.
Met andere woorden, als de vraag ergens hoger wordt gaat de warmtepomp harder werken. Als de vraag lager wordt, minder werken.
Ik zie dat hier ook bij mijn 16kw. Als er ergens een kamer warmte gaat vragen, zakt de retourtemperatuur en reageert de warmtepomp daarop. En maar goed ook, anders zou het koud worden in huis :)

Edit:
Constant vermogen draaien is natuurlijk wel mogelijk
Als overal de warmtevraag stabiel is en je settings goed getuned.
Ik zie dit bij mij vooral snachts, als er geen deuren open en dicht gaan e.d.

[ Voor 11% gewijzigd door sparkly op 13-01-2023 17:31 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Ik ben van plan een Kamstrup te kopen. Bij de firma "zaehleronlineshop.de" bieden ze ook inbouw setjes met kranen aan zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAlewjZylmiG9AytITsHbimUBNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NTXLpJEshNkUwJ7WywfcWuRV.jpg?f=user_large

Nu zie ik dat 1 kant van de kraan 1" IG draad heeft en de andere kant 1" UW draad. Mij zegt dat niets, wat hebben wij in Nederland normaal gesproken?

[ Voor 10% gewijzigd door KarsS op 13-01-2023 18:07 . Reden: Kleiner plaatje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 23:32

CR1992

Thor

Hoe weet je wat voor buffervat je nodig hebt voor een 12 kw warmtepomp wat werkt op lage temp convectoren.
Is dit 25 l x min vermogen ?
minimum vermogen van 12 kw is 3 kw x 25 = 75 liter ?
dus 100 liter ?
of beter 200 a 300 liter nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
tebogo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Ik hoop dit weekend modbus voor elkaar te krijgen.

Momenteel monitor ik via Domoticz de uitgaande en retour watertemperatuur. Via HomeWizard het opgenomen vermogen. Flow is rond de 17l/m.

Zie hieronder de grafieken van uitgaand, retour en homewizard. Ze zijn wel gerelateerd, maar of nu de oorzaak is dat de gevraagde retour temperatuur te laag is weet ik niet. Zou een kleinere hysterese, nu -4 <--> +4,voorkomen dat hij niet zo zakt en dus niet zo hard gaat verwarmen voor even?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stuur je toevallig op inkomende temperatuur? Bij mij liep de WP toen ook "onregelmatig".
Nadat ik dit gewijzigd heb in sturen op uitgaande temperatuur loopt de wp een stuk rustiger.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
KarsS schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:37:
Ik ben van plan een Kamstrup te kopen. Bij de firma "zaehleronlineshop.de" bieden ze ook inbouw setjes met kranen aan zoals deze:

Nu zie ik dat 1 kant van de kraan 1" IG draad heeft en de andere kant 1" UW draad. Mij zegt dat niets, wat hebben wij in Nederland normaal gesproken?
Volgens mij moet je 1 inch hebben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D51MjyMIfjmR6YWKm_sOH-dNvpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE0HqqBkyh2lIxuP3zcHwaSK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rFVYi709IeZh400av84YxPTXNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9gc9jRKTl6ckxrzTxYuJLIU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkuE_4CgeVXpCAfjx5gdpUVYRlg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HrwubcqjGRYwTQkpZEHJZSW6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Ik wil inderdaad 1" gebruiken (28mm buis) maar het lijkt er op dat de afsluiters van "zaehleronlineshop.de" aan de ene kant een andere draad hebben dan aan de andere kant. Er zijn nogal wat soorten 1" schroefdraad en ik ben een beetje voorzichtig door slechte ervaringen in het verleden.

Ik zie dat jij ook zo'n tussenstuk hebt (en de Kamstrup er nog naast ligt). Heb je die kogelkranen ook samen met de Kamstrup besteld? De Kamstrup zelf (1" versie) heeft als specificatie: G1B draad. Dat lijkt mij 1" gasdraad? Maar waarvoor hebben die kranen dan aan de andere kant 1" UW draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvk
  • Laatst online: 07-02-2023

hvk

Hallo. Sinds kort heb ik een WIFI adaptor op mijn Therma V monoblock (16kW 3 fasen ) aangesloten. De temperatuur instellen etc werkt, Nu wil ik graag de gebruikte kWatts van elke dag kunnen volgen, maar dat lukt niet. Welke instellingen moet ik daarvoor doen op het kastje van de afstandsbediening-thermostaat ? Nu is op dat kastje te lezen : No responce from meterinterface.

Groeten, hvk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
KarsS schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:13:
Ik wil inderdaad 1" gebruiken (28mm buis) maar het lijkt er op dat de afsluiters van "zaehleronlineshop.de" aan de ene kant een andere draad hebben dan aan de andere kant. Er zijn nogal wat soorten 1" schroefdraad en ik ben een beetje voorzichtig door slechte ervaringen in het verleden.

Ik zie dat jij ook zo'n tussenstuk hebt (en de Kamstrup er nog naast ligt). Heb je die kogelkranen ook samen met de Kamstrup besteld? De Kamstrup zelf (1" versie) heeft als specificatie: G1B draad. Dat lijkt mij 1" gasdraad? Maar waarvoor hebben die kranen dan aan de andere kant 1" UW draad?
Die Überwurfmutter met de vlakke pakking moet je hebben
https://www.heima24.de/sh...&qsearch=%dcberwurfmutter
28 mm buis kennen ze in duitsland weer niet (dus slecht voorbeeld)

Maar het 3e kogelkraantje is een speciale voor de sensor.
Kan je dan niet beter een komplete set bestellen?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2023 19:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
Beste allen,

Ik ben van plan dit jaar een LG te installeren en aan te sluiten als volgt: (feedback welkom)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7hIqER3UN22zNgdS9fBOq4GgZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxDRNrpwZLoYQmx3Ga0gEIfR.png?f=fotoalbum_large

Wat is wat jullie betreft het beste qua aansluiting van de LG en van de thermostaat? Thermostaat op de pomp aansluiten (via een relais) en de LG op een temperatuursensor laten sturen in het T stuk van de aanvoer tussen vat en mengventiel, of zien jullie andere/betere opties? Ik meen in de handleiding gelezen te hebben dat je ook een externe pomp aan kunt sluiten, dus dat zou dan ook kunnen. Dan moet de thermostaat naar de LG toe. Ik hoor graag of iemand hier een idee over heeft.

Alvast bedankt!

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
KarsS schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:13:

Ik heb inderdaad de set kranen en het tussenstuk samen met de kamstrup besteld.
De 4 1" buitendraad puntstukken elders.

Paar allemaal probleemloos in elkaar.
Kogelkraan met sensor even op de goede kant zetten.
Wat die UW nu wil zeggen geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX_KFJAHTGTQgcexbzNppF2QWqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lazdnCRswYCdnTMCw9lByKR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCTzXUX95-dYIIjBwi7H8Zh9aMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laH1BhetIG1nd296BQPvBzcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEzFJQziQR0dxm6Q9STZaqGllYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWJRQzgLeauNYbGxn5Vud7We.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarsS
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:48:
[...]

Die Überwurfmutter met de vlakke pakking moet je hebben
https://www.heima24.de/sh...&qsearch=%dcberwurfmutter
28 mm buis kennen ze in duitsland weer niet (dus slecht voorbeeld)

Maar het 3e kogelkraantje is een speciale voor de sensor.
Kan je dan niet beter een komplete set bestellen?
Aha... UW staat dus voor Überwurf! Geen ander soort draad maar een ander manier van afdichten. Nu begin ik het te snappen, bedankt!

P.S. het is de bedoeling die kranen als set te bestellen.

@Smartmailer, ook bedankt voor de aanvullende info. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het allemaal gaat passen.

[ Voor 8% gewijzigd door KarsS op 13-01-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
Aha noice! Überwurf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Und InnerGewinde und AusserGewinde.
Oftwel binnen -en buitendraad

Die kogelkraantjes zitten binnen een jaar vast.
Wat siliconenvet eraan misschien aan de binnenzijde aan de bal.

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik heb een seizoen data voor een water / water ITHO 5.5i warmtepomp inclusief sww.

Voor mij staat tot nu toe qua prijs en resultaat de LG monoblock of panasonic als beste opties. Echter kan ik alleen technische datasheets lezen en weet ik niet wat het verbruik is in het echte leven.
Ik ben heel erg nieuwschiering naar praktijk resultaten van mensen met de LG monoblock.
In mijn hoofd is een w/w warmtepomp gewoonweg te duur om iemand aan te bevelen maar zonder cijfers is dat maar gewoon een mening. Als die echt veel zuiniger zijn dan kan ik er misschien wat mee maar ik wil nu op een nieuw pand wel gaan werken met een LG monoblock.

@BjornHero @Doezel @paQ
Hebben jullie toevallig al lange termijn cijfers van jullie totale geleverd vermogen / elek verbruik. Ik zie steeds een dagje of een week maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Is er hardere data :)?

Voor de referentie hier de cijfers met het w/w systeem bovengenoemd
Mijn COP voor verwarming was na 12 maanden.
COP 6.6 voor verwarmen met een totaalverbruik van 1124kWh
COP 3.25 voor warm water met een totaalverbruik van 390kWh

Middel ik dit naar rato dan is het hele systeem dus: systeem COP van 5.75 over een jaar. Ik heb de koeling hier NIET meegeteld om het schoon te houden

Het is natuurlijk moeilijk om appels met peren te vergelijken maar toch. ter evt vergelijk: Ik heb een zeér goed gesioleerd huis, triple glas en alle koudebruggen met speciale materialen geminimaliseerd. Ook veel glas aan de zuidzijde. Wel veel buitenwanden om het een laag huis is. (105m2 begane grond en 70m2 verdieping, beneden 10cm HoH vvw, boven 20cm HoH vvw)

Deze pomp bepaald zelf afgifte temperatuur. Meestal is dit in mijn huis ongeveer 26 graden. De thermostaat staat altijd op 20 of 20.5.
Verder staat heb ik een 270 liter voorraad vat welke ruim genoeg is voor ons twee korte douchers waardoor ik deze standaard op 51 graden heb staan wat ongetwijfeld geholpen heeft bij mijn sww COP. 1x per week draait die naar 61 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sja. Koude weken december cop 2.5 zowat.
Nu afgelopen 3 weken gemiddelde 5.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
Sinds 17 september 750 kw elektra verbruikt(alleen verwarming), midden van het land en vrijstaande woning 600m3 bouwjaar 2018. Hebben de woning op 20 graden met nachtverlaging naar 18,5 graden.

Cop waarde koude dagen tussen de 2 en 3, laatste weken rond de 5,3.

Cop waarde berekend via home assistant met sensoren van de LG (weet niet hoe nauwkeurig dit is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-06 06:01
Voor wie nog in de besluitfase zit hoe te regelen, hierbij een willekeurige dag van deze week.

Ik regel alleen op water en uitgaand. Stooklijn van 22 tot 32 graden en AI. Woning uit 2010 met 120 m3 vloerverwarming over 2 verdiepingen, alles open en zonder naregeling. HM051MR U44 zonder buffer en alleen verwarming. Dit is vij het huidige weer, waarbij geen defrosts nodig zijn.

Volgende week wordt het kouder, maar blijft de luchtvochtigheid laag. Voor wie wil, stuur ik dan nog wat grafiekjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK-Bbr1XyhkWOOy34sX-DjZlaO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3GYCqKB7GAKQrrB8BuUtguk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Luisterlijk op 14-01-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:06:

Die kogelkraantjes zitten binnen een jaar vast.
Wat siliconenvet eraan misschien aan de binnenzijde aan de bal.
Ehh... is dat een algemeen probleem van kogelkranen in een verwarmingssysteem? Of doel je op de kranen die ik op mijn fotootje van "zaehleronlineshop.de" liet zien? Ik vind ze er op de foto inderdaad niet geweldig uit zien, maar dat kan natuurlijk ook aan de foto kwaliteit liggen...

Ik heb de site "zaehleronlineshop.de" overigens via dit forum maar als er betere leveranciers zijn hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@KarsS ik heb wel meerdere kogelkranen die vast zitten, dus het probleem zal wel algemeen zijn.
Maar n=1 zeggen we op tweakers toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tinusit schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:51:
[...]

Stuur je toevallig op inkomende temperatuur? Bij mij liep de WP toen ook "onregelmatig".
Nadat ik dit gewijzigd heb in sturen op uitgaande temperatuur loopt de wp een stuk rustiger.
Ga ik proberen! Ik meende altijd gelezen te hebben dat op inlet hij regelmatiger liep....vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
sparkly schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Als hij niet meer uit gaat dan pendelt hij niet.
Pendelen is uit, aan, uit, aan.
Wat jij denk ik ziet is het regelgedrag op watertemperatuur.
Met andere woorden, als de vraag ergens hoger wordt gaat de warmtepomp harder werken. Als de vraag lager wordt, minder werken.
Ik zie dat hier ook bij mijn 16kw. Als er ergens een kamer warmte gaat vragen, zakt de retourtemperatuur en reageert de warmtepomp daarop. En maar goed ook, anders zou het koud worden in huis :)

Edit:
Constant vermogen draaien is natuurlijk wel mogelijk
Als overal de warmtevraag stabiel is en je settings goed getuned.
Ik zie dit bij mij vooral snachts, als er geen deuren open en dicht gaan e.d.
Klopt, hij gaat niet uit, dus niet pendelen, maar wel een pendelgedrag. Daarom verder opzoek naar de betere settings. Ga nu eens sturen op outlet ipv inlet, zoals @tinusit aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alty
Pascohorde schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:49:
Sinds 17 september 750 kw elektra verbruikt(alleen verwarming), midden van het land en vrijstaande woning 600m3 bouwjaar 2018. Hebben de woning op 20 graden met nachtverlaging naar 18,5 graden.

Cop waarde berekend via home assistant met sensoren van de LG (weet niet hoe nauwkeurig dit is).
Kijk dat is zeer vergelijkbaar met mijn woning alsmede de regio :9 . Ik heb het even opgezocht vanaf 17 september tot nu is 410kWh voor het verwarmdeel. Tja nu weet ik nog niet echt wat ik bij mijn vader moet maken. De w/w lijkt me wel echt substantieel zuiniger maar de LG setup is vreselijk veel goedkoper en kun je tenminste alles zelf maken. Laten we aan het einde van het stookseizoen nog eens een vergelijk maken dan kan ik einde voorjaar beslissen wat ik ga maken.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Pascohorde schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:49:

Sinds 16 september 1050 kWh elektra verbruikt (alleen verwarming), noorden van het land en vrijstaande woning van 700 m3 bouwjaar 2007. We hebben de woning op 21 graden overdag en 21,5 's avonds.

COP waarde over de gehele periode 4,8 en tijdens de week van de koude dagen 3,0. Op dit moment 4,8. Gemeten met Kamstrup en HomeWizzard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Beste tweakers,
ik lees al een tijdje mee en overweeg een LG Therma 7 kW aan te schaffen, alleen voor verwarming, niet voor SWW.
Ik wil graag bij iemand kijken hoe de WP bevalt, en vooral, hoe de bediening is.
Ik woon op Voorne Putten, dus als ik bij iemand in de regio Rotterdam mag komen kijken heel graag.

Mijn situatie:
Domotica, ESP, etc. is voor mij een paar bruggen te ver, dus ik wil in eerste instantie de standaard LG wifi controller de WP gebruiken, maar sluit niets uit natuurlijk.

Huis:
Vrijstaand huis, 1976, met veel na-isolatie (Rc Vloer 4,8 Rc Dak R6,0, beneden HR++/+++ glas, boven oud dubbel glas, muren niet verbeterd, 50 mm steenwol in de spouw). En natuurlijk de onvermijdbare koudebruggen door de oude constructieprincipes.

Verwarming:
Vloerverwarming beneden (niet volledige oppervlak) met een paar JAGA low H2O convectoren boven en in de garage.
Met de koudste dagen volstaat een aanvoertemperatuur van 50 graden (daar is dus nog wat verbeterpotentieel). Open VV unit, die wordt dus vervangen door een gesloten type.

De afgelopen 12 maanden verwarmen we beneden met een airco (Daikin Perfera 5 kW), en dat gaat makkelijk, ook rond het vriespunt (dan wel veel defrosts, tot elke 45 minuten)).
Toch vinden we vloerverwarming prettiger, ook kunnen dan enkele ruimtes die nu niet verwarmd worden weer verwarmd worden (zonder een "airco-bos" te bouwen).
Gasverbruik voorheen: 1600 m3 (zonder airco).
Stroomverbruik voor verwarmen met de airco: 2000 kWh (gecorrigeerd voor bijstoken met gas), alles gemeten via Homewizzard.

Plan is de CV in eerste instantie in bedrijf te laten voor SWW.
De WP wordt dus alleen gebruikt voor verwarming.
In de aanvoer komt een warmtemeter (Kamstrupp), in de retour een magneet/vuilafscheider. En natuurlijk inblokkranen. Noodzaak voor een buffervat moet ik nog bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alty
Jojan265 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Sinds 16 september 1050 kWh elektra verbruikt (alleen verwarming), noorden van het land en vrijstaande woning van 700 m3 bouwjaar 2007. We hebben de woning op 21 graden overdag en 21,5 's avonds.

COP waarde over de gehele periode 4,8 en tijdens de week van de koude dagen 3,0. Op dit moment 4,8. Gemeten met Kamstrup en HomeWizzard.
Ik vind 4.8 echt hoog, het maakt me psoitief. Is het een gewogen gemiddelde of gewoon alle COP van elke dag en dan gedeeld daar het aantal dagen? Dat laatste is namelijk redelijk vertekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Alty schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Ik vind 4.8 echt hoog, het maakt me psoitief. Is het een gewogen gemiddelde of gewoon alle COP van elke dag en dan gedeeld daar het aantal dagen? Dat laatste is namelijk redelijk vertekend
Je hebt gelijk. Ik wou even snel en heb dus per ongeluk het gemiddelde genomen van elke week. Als ik de COP uit reken over de gehele periode, kom ik op 4,2 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
Ik heb sinds gister de losse thermostaat afgekoppeld en de lg controller/thermostaat in de verwarmde ruimte gehangen. Dit heb ik gedaan omdat de warmtepomp steeds uitschakelt op water temperatuur en dan de thermostaat ook uit zet. Ongeacht de temperatuur in huis.
Nu loop ik er tegen aan dat ik de instellingen in de controller tegenstrijdig vind.

Ik wil hem graag op een stooklijn draaien en dan kan ik kiezen voor water of lucht/water (alleen lucht lijkt me niet wenselijk) ik heb hem op momenteel op lucht/water te staan. Waarbij ik in de stooklijn een temperatuur in kan stellen voor de temperatuur in de ruimte. Deze staat, ongeacht de buiten temperatuur op 17 graden (hij hangt in een wat kouder gedeelte) waarbij het in de kamer ongeveer 19 graden blijft.
Nu wil ik een schema instellen waarbij het in de nacht een graad lager is. Maar wat is dan leidend? De stooklijn of het schema mbt de ruimte temperatuur?

Met de losse thermostaat (aan/uit) ging het systeem 3 per uur kort aan. Nu gaat hij minder vaak aan, maar blijft hij wat langer doordraaien. Hij draait echter langer op hoger vermogen en verbruikt meer energie in totaal. Zie hieronder het verbruik van vandaag en twee dagen eerder.
Erg zoekende….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oq8l8NUUrP9AKpp8yQwq8v7VhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/080lhqPg6erLOpEpsrhQ6v6V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mol3UhuPR_Es0HSEMcsoSXznbhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zj5ebZoh59UdboUzoMD9Alu.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI5H6-CNaFHaUi2H4-IXe850UAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7H6deC8uYxNFmyh0SSCJJKv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amWEvcQ6ujKETftzT9htOYFKcY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9talvP3F3J7xhY0GUzgDPYSH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:58:
[...]
8)7 ik zie op de foto is auto ontluchter messing rond met zijkant ontluchtings schroefkapje kan je los en vast draaien,ik meen te zien achter geisoleerde leidingen rood het overdruk ventiel maar dat zie ik niet echt goed,normaal is dat deze niet lekt bij 2a 2,5 bar vuldruk gaat pas open boven 3 bar dit kan je controleren daar zit het rubber slangetje op,dus niet rood apperaat??? waar die draadjes op zitten dit is iets anders0,als niets lekt,dan installatie lek drukproef uitvoeren(afpersen door cv monteur( als je pech hebt lekt het in de vloer??? als er zichtbaar geen lek is!!!!
ik heb 3 vloerverdelers. om en om dichtgezet en toch neemt de druk af. onder de vloer gekeken en geluisterd, maar nergens water of geluid van lekkend water. wanneer ik van die koperkleurige kop het dopje afdraai zie ik een soort ventiel inderdaad. hoe kan ik testen of die het doet? morgen zal ik de rubber slang die onder uit de wp komt even verlengen naar een opvangbak om te kijken of het water daar bij tijd en wijlen uitkomt, het moet ergens uit de wp komen, in huis is er niks te zien wat ik al schreef. de zwarte afvoerleiding komt ergens bij een overdruk klep uit, die moet af en toe open en weer dicht gaan heb ik het idee. onder het ventiel is alles droog dus daar lekt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:58:
[...]
is het normaal dat op het linker mainbord de lampjes branden welke ik omcirkeld heb en de streepjes op de display continu rondom uit en aan gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMoyd-I1rRgXESUyGW1XY3CoBrc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hLuVxF5SbRaoXywTwCa1yO2N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
pure100100 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:14:
[...]

ik heb 3 vloerverdelers. om en om dichtgezet en toch neemt de druk af. onder de vloer gekeken en geluisterd, maar nergens water of geluid van lekkend water. wanneer ik van die koperkleurige kop het dopje afdraai zie ik een soort ventiel inderdaad. hoe kan ik testen of die het doet? morgen zal ik de rubber slang die onder uit de wp komt even verlengen naar een opvangbak om te kijken of het water daar bij tijd en wijlen uitkomt, het moet ergens uit de wp komen, in huis is er niks te zien wat ik al schreef. de zwarte afvoerleiding komt ergens bij een overdruk klep uit, die moet af en toe open en weer dicht gaan heb ik het idee. onder het ventiel is alles droog dus daar lekt het niet.
Hoi @pure100100 ,

Je heb een generatie 4 wp toch? Met druk monitoring dan als het goed is.
Ik neem even aan dat je afsluiters hebt bij de aan en afvoer van je pomp. Als je het systeem op druk zet en die afsluiters dicht draait, heb je dan ook druk verlies?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Casper de Boer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Hoi @pure100100 ,

Je heb een generatie 4 wp toch? Met druk monitoring dan als het goed is.
Ik neem even aan dat je afsluiters hebt bij de aan en afvoer van je pomp. Als je het systeem op druk zet en die afsluiters dicht draait, heb je dan ook druk verlies?
klopt het is een 4e generatie. je bedoeld dat ik alle verdelers dicht moet zetten zowel aanvoer als afvoer, op de hoofdleiding zit inderdaad ook een centrale afsluiter. maar als ik aan en afvoer dichtzet kan hij toch helemaal zijn druk niet kwijt en gaat hij een storing geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
pure100100 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:32:
[...]

klopt het is een 4e generatie. je bedoeld dat ik alle verdelers dicht moet zetten zowel aanvoer als afvoer, op de hoofdleiding zit inderdaad ook een centrale afsluiter. maar als ik aan en afvoer dichtzet kan hij toch helemaal zijn druk niet kwijt en gaat hij een storing geven?
Staat mij bij dat je de systeemdruk ook kan zien zonder dat de pomp draait (en je dus ook geen flow storing hoeft te krijgen) begin nu alleen aan mijzelf te twijfelen of dat wel of niet zo was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Storingen krijg ik ook niet maar hij meet overdruk zo lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
pure100100 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:30:
Storingen krijg ik ook niet maar hij meet overdruk zo lijkt het
Hoeveel bar geeft hij dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:02
hvk schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:19:
Hallo. Sinds kort heb ik een WIFI adaptor op mijn Therma V monoblock (16kW 3 fasen ) aangesloten. De temperatuur instellen etc werkt, Nu wil ik graag de gebruikte kWatts van elke dag kunnen volgen, maar dat lukt niet. Welke instellingen moet ik daarvoor doen op het kastje van de afstandsbediening-thermostaat ? Nu is op dat kastje te lezen : No responce from meterinterface.

Groeten, hvk
De LG ondersteund een externe kwh-meter ("meterinterface" in de handleiding), die je kunt aansluiten op de modbus van de LG. De melding zal dus zijn dat je die externe optionele kwh-meter niet hebt. Heb je die toevallig ergens aan geconfigureerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:02
SalexSun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:45:

.......
Uit mijn experiment met djwlindenaar een tijdje terug (ook gepost op dit topic) bleek dat in ieder geval mijn 14kw LG pomp een véél hogere interne drukval heeft dan volgens spec zou moeten en er dus veel minder drukval overblijft voor de rest van de installatie. Ik zou deze specificatie dus in ieder geval met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Ik vul hem tot rond de 2.2 bar en dan loopt hij langzaam terug. Bij 1.1 vul ik hem weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
pure100100 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Ik vul hem tot rond de 2.2 bar en dan loopt hij langzaam terug. Bij 1.1 vul ik hem weer.
Hoeveel liter bevat je systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

Kun je de pomp uitzetten (ook waterpomp) en dan volledig inblokken van je afgifte systeem. En als je hem dan vult tot 2.2 bar, zakt de druk dan ook weer? Zo ja, dan weet je in ieder geval aan welke kant van de afsluiters de lek zit.

Er zit ook nog een automatische ontluchter bij de waterpomp (zwart). Deze zou ik ook even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Jojan265 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:41:
[...]

Kun je de pomp uitzetten (ook waterpomp) en dan volledig inblokken van je afgifte systeem. En als je hem dan vult tot 2.2 bar, zakt de druk dan ook weer? Zo ja, dan weet je in ieder geval aan welke kant van de afsluiters de lek zit.

Er zit ook nog een automatische ontluchter bij de waterpomp (zwart). Deze zou ik ook even bekijken.
Zodra het weer droog is buiten zal ik die ontluchters bekijken. Die messing kleurige heb ik gezien. Dopje zat halflos. Moet die bij de grondfoss pomp onderin de wp ook halflos zitten of kan t ventiel zelf ook verstopt zitten? Kan ren kapot expansievat in de wp deze problemen ook veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
pure100100 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Zodra het weer droog is buiten zal ik die ontluchters bekijken. Die messing kleurige heb ik gezien. Dopje zat halflos. Moet die bij de grondfoss pomp onderin de wp ook halflos zitten of kan t ventiel zelf ook verstopt zitten? Kan ren kapot expansievat in de wp deze problemen ook veroorzaken?
Als de druk zakt, terwijl de warmtepomp niet aan is geweest, dan ligt het niet aan het expansievat. Dan zit er gewoon ergens een lekje.

Een automatische ontluchter zou gewoon een beetje los moeten zitten, zodat bij lucht dit automatisch afgevoerd kan worden. Er mogen dus geen druppels zichtbaar zijn bij de ontluchters. Het kan natuurlijk altijd zijn, dat de ontluchter niet goed meer werkt en dan kun je die ene even dichtdraaien, zodat het niet meer lekt. Dat geeft je dan even wat tijd om een nieuwe te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:14:
[...]

8)7 de auto ontluchter als je dop los draait als lucht in de installatie zit kan er lucht komen als dit ophoud is er geen lucht meer in,er mag dan geen water uitkomen,in koude toestand vullen tot 2bar,als je verwarmt ,mag druk niet hoger op lopen dan max 2,5 bar(kijken op manometer als je die hebt wel raadzaam een te hebben) als het wel hoger oploopt is expansievat kapot???? bij 3bar gooit overdrukventiel water er uit als het dan weer afkoelt heb je te weinig druk!!!!! hopelijk is het nu duidelijk??? een oplossing dan is een extern vat van 18ltr te plaatsen in wp vernieuwen weet ik niet hoe dat gaat(lg monteur er bij halen ivm garantie) heb je trouwens een magneet vuilfilter ge plaatst is wel verplicht volgens handleiding :'( hoe vul je slang moet vol water zitten anders druk je lucht erin ik denk dus nu echt 1 overdruk ventiel lek of 2 expansie vat(niet aannemelijk want het is vrij nieuw getest af fabriek) rommel tussen ventiel indien geen filter???? ventiel is veerbelast heeft nare eigenschap als die paar keer open is geweest blijft het lekken een paar keer handmatig openen als dat niet helpt vernieuwen iedere vakbekwame cv monteur kan dit is niets speciaals!!!

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 15-01-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 22:55
[...]

Als hij zo ver terug loopt heb je een lek. Heeft niets met expansie vat of zo te maken.
Als je je systeem niet goed ontlucht hebt tijdens vullen, dan gaan jou automatische ontluchters de lucht er uit gooien en moet je dus water er in doen.

1. Hoeveel water vul je bij?
2. Heb je toevallig nog ergens een verbinding naar een oud systeem, warmtewisselaars ect. Die kunnen ook lekken naar het andere systeem en dan zie je ook geen lekkage, maar die heb je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 22:55
CR1992 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:41:
Hoe weet je wat voor buffervat je nodig hebt voor een 12 kw warmtepomp wat werkt op lage temp convectoren.
Is dit 25 l x min vermogen ?
minimum vermogen van 12 kw is 3 kw x 25 = 75 liter ?
dus 100 liter ?
of beter 200 a 300 liter nemen?
Gezien al de problemen die men hier op het forum ziet met pendelen en wat LG ook aangeeft is het van belang om een altijd een buffervat te plaatsen.

Ten 2e dikke leidingen gebruiken bij meerlagen minimaal 32mm.
Zodra je je pomp flow moet gaan reduceren of silent moet gaan draaien is het gewoon niet goed.

Beste is een parallel vat te nemen met een 2e systeem pomp. wat de gehele opstart piek kan opvangen.

Afhankelijk van je afgifte systeem kies je ook je vat.
Met radiatoren groter dan bij vloerverwarming.

Met 200 liter heb je geen gezeur, dan draait je afgifte systeem vrij van wat je warmtepomp aan het doen is. De warmtepomp moet gewoon gevraagde watertemperatuur afgeven.
Draai dit op AL alleen water. Juiste curve uitzetten kost wat tijd.

Met 200 liter heb je ook genoeg voor een defrost zonder dat je warmte gaat onttrekken van je afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
KMarco schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:11:
[...]

Uit mijn experiment met djwlindenaar een tijdje terug (ook gepost op dit topic) bleek dat in ieder geval mijn 14kw LG pomp een véél hogere interne drukval heeft dan volgens spec zou moeten en er dus veel minder drukval overblijft voor de rest van de installatie. Ik zou deze specificatie dus in ieder geval met een korreltje zout nemen.
Ik heb wat aan mijn systeem gerekend en de defecte bypass vervangen. Nu lijkt het aardig te kloppen. Alle leidingverliezen tot de verdelers inc bochten zouden onder de 1mwk blijven. De bypass zou ik dus op 0,6 in kunnen stellen, maar gaat niet hoger dan 0,5. Onze vloerverwarming heeft theoretisch zo’n 5mwk weerstand. Met enkel de vloerverwarming + twee geknepen radiatoren levert een flow op van 17l/min met pomp op 100%. Daarbij wordt de bypass niet aangesproken. Het lijkt er in mijn situatie dus op dat de spec van LG redelijk overeen komt met de werkelijkheid. Voor de volledigheid zou ik nog eens een test moeten doen met alle radiatoren helemaal dicht

Pagina: 1 ... 63 ... 179 Laatste