LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 62 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECU-Soft
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-01-2024
begint u al terug te lopen ben benieuwd als vloer helemaal iop temp is, gaat vrij snel moet ik zeggen.
tebogo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Mooi! Succes met inregelen. Dat is nog een beetje uitdaging. Lukt nog niet zo goed… geduld zullen we maar zeggen.. :) :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd7hS1ncTgbVj1RwvKyQcOqThqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWyO4Gl7jRC4MID8AxWZNpi2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:26
bindsa schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:53:
[...]

Ik heb ook een klein beetje lekkage op deze plek. Heb je dit uiteindelijk kunnen oplossen?
Bij mij is het vanzelf gestopt. Het was ook maar heel weinig. Ik heb na het vullen geen druppels meer gezien en ook geen drukverlies na langere tijd. Ik denk dat het zich even heeft moeten zetten. Wel vreemd natuurlijk. Ik heb wel even dat filter onderaan losgehaald, en weer teruggeplaatst. Maar dat heeft er vrij weinig mee te maken denk ik.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 22:55
ECU-Soft schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:50:
was de fase!!

L2 had de elektricien in de verdeeldoos niet goed doorgedrukt!

probleem opgelost werkt als een zonnetje voor nu.
Even gaan testen hoe alles draait en finetunen :-)

Voor een 3 fase warmtepomp met 3x 16A heb je een aparte groep nodig, waar geen splitsing/aftakking tussen mag zitten.

Ik zou ten alle tijden een nieuwe kabel trekken 5x4mm2.
Als de warmtepomp echt eens vermogen gaat trekken, gaat jou lasdopje het zwaar krijgen.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:10
Wago lasklem mits goed aangesloten kan 32A hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:28
Nee eigenlijk met een trucje. Negatief instellen kan inderdaad niet in HA. Daarom heb ik een offset gebruikt.
Dat wil wel volgens mij, heb het zo opgelost:

Heb het als volgt opgelost en het lijkt te werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
        #value: '{{ states.input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1.state }}'
        value: >
          {%set Correctie = states("input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1") | int%}
          {% if Correctie < 0 %}
          {% set Correctie = Correctie + 65536 | int(16) %}
          {% endif %}
          {{ Correctie }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:55
Ramon_1984 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:25:
[...]

Maar de terechte opmerking/vraag is waarom er een verdeeldoos is gebruikt. Omdat je verplicht een aparte groep moet hebben is er geen noodzaal voor een verdeeldoos. Je trekt gewoon een kabel van de 3 fase aarlekautomaat naar de werkschakelaar op of bij je WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:55
Noordhorn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:34:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
          {%set Correctie = states("input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1") | int%}
          {% if Correctie < 0 %}
          {% endif %}
          {{ Correctie }}
Perfect! precies wat ik zocht.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
ik heb 6mm kabel liggen van wp na meterkast

deze 6mm2 is beetje dik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
ik heb vanaf mijn meterkast via de kruipkelder een 6mm krachtstroomkabel liggen tot achteren mijn tuinhuis.
in tuinhuis staat aparte meterkast weer die alles verdeeld.

Meen je dat dit niet goed is? omdat de kabel langs de wp liep heb ik gekozen om hem er aan te maken.
BernieW schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:37:
[...]

Maar de terechte opmerking/vraag is waarom er een verdeeldoos is gebruikt. Omdat je verplicht een aparte groep moet hebben is er geen noodzaal voor een verdeeldoos. Je trekt gewoon een kabel van de 3 fase aarlekautomaat naar de werkschakelaar op of bij je WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
wat ik nog wilde vragen

Ik heb nu dus buffervat en na buffervat een grundfos pompje, evohome stuurt dit grundfos pompje aan bij vraag. Nu vroeg ik me dus af wat is wijsheid!

zo laten draaien? of besluiten om het monoblock aan te laten springen bij vraag? wanneer zal men goedkoopste uit zijn. ik heb 11 kringen heb deze kringen verdeeld over 4 zones met alle vier een thermostaat

zoals het nu is met aanvoertemp 35 gr heb ik dit verbruik op mijn 12 kw Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28JGJ2oQwJBQOxBdFxuSt4roYmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LF2mrx60Km4kWiVPyZuKSIbg.jpg?f=fotoalbum_large

nu vroeg ik me af als ik zou willen dat evohome mijn wp gaat aansturen moet ik dan deze hebben:

https://www.cvkoopjes.nl/...saIFzAWTfcO0aAu_REALw_wcB

en aansluiten op??

zie graag meningen :-) p.s. er word 160m2 vloer gevoeg door de mono hij dient enkel ook voor me vloer op temp te houden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7u4EgivhNLdsQED_HeYnmyqBmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vniygcub3VnYyiRDjmYWpBfF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 12:40
26-27 is voor modbus.
Ik heb het zelf niet maar ik vermoed dat je die daar naast moet hebben

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:34
Ramon_1984 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:25:
[...]

8)7 mijn ervaring is bij krachtstroom geen wago gebruiken beter is de oude conex draai lasdoppen gebruiken
ivm hoge aanloopstromen bij motoren wago,s branden dan uit ze zijn bedoeld voor huisinstallaties 16a(of dikke kroonstenen zijn ook goed)wp bij voorkeur op aparte groep met werkschakelaar bij wp dit is voor de servicemonteur om veilig te werken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
Goedemorgen,

Graag even jullie oordeel en advies voor verbeteringen:

Ik heb 'm nu op "Heat" staan, met een gevraagde inlet van 29 graden, Silent mode.

Instellingen:

Setting, Installer, Configuration:
Select Temperature Sensor --> Water

Setting, Installer, General:
Water Flow Control, Control Method --> Optimal Flow Rate
Pump Capacity --> 65%
Fixed Flow Rate --> 46
Fixed delta T --> 5

Setting, Installer, Room Heating:
Heating temp.setting --> Inlet
Hysteresis Heating Water --> -4.0 & 4.0

Volgens mij nu niet van belang, maar wil hier eigenlijk op gaan sturen:

Installer, Auto Mode, Seasonal auto temp:
Mode --> Heat
Outdoor Temp. --> -15 & 18
Target Temp. --> 47 & 30

Deze settings gisteren om 23:45 ingesteld en een System Reboot gegeven.
Daarmee is om 00:48 hij weer gaan verwarmen, en draait nu stabiel, met de volgende resultaten:

Tbuiten 12
Tbinnen 22
Tinlet 30
Outlet 32
Flow Rate 16,8 l/m
Water Pressure 2,3 bar

Elektrische opgenomen vermogen 640 Watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uld2Sy3Ex5N2snoXHQarMSev3OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bet460dF1gG7tu9dRAjwBWjt.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd hoe ik nog meer kan verbeteren met de instellingen.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
bedoeld 28 en 29?
The_KnarF schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:49:
26-27 is voor modbus.
Ik heb het zelf niet maar ik vermoed dat je die daar naast moet hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
ECU-Soft schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:25:
ik heb 6mm kabel liggen van wp na meterkast

deze 6mm2 is beetje dik

[...]
Kort samengevat, in Nederland geldt de standaard NEN1010 als de richtlijn om aan het bouwbesluit te voldoen (er zijn wat uitzonderingen maar dat gaat hier te ver). En NEN1010 schrijft voor dat bij nieuwe aanleg of aanpassing van een installatie apparaten van > 2000W via een eigen groep aangesloten moeten worden. Dit geldt dus bv ook voor wasmichines,kookgroepen, zonnepanelen etc. Een andere eis is dat, bij vaste aansluiting, een werkschakelaar verplicht is om het apparaat spanningsloos te kunnen maken.

Over Evohome in combinatie met een warmtepomp, volgens ervaringsdeskundigen is dit zo ongeveer de meest slechte combinatie die je kunt hebben. Buurt ook maar eens bij het algemene WP topic.

Bij een warmtepomp kun je het best streven naar zo weinig mogelijk schakelen van je compressor (=slijtage). De belangrijkste parameter hiervoor is de instelling van je water temperatuur. Een goed ingestelde stooklijn kan hier enorm bij helpen.
Een simpele aan/uit thermostaat kun je gebruiken als begrenzer om te vookomen dat het te warm wordt (naast temperatuur heeft natuurlijk ook wind invloed in hoeveel je huis afgekoeld wordt).
Volgende voorwaarde is dan ook dat je afgifte systeem; vloerverwarming en radiatoren goed in belans zijn. Waterzijdig afregelen is bij een WP minstens net zo belangrijk als bij een hoge temperatuur CV.

Tenslotte de pomp van je buffervat naar je circulatiesysteem en je afgiftesysteem zelf, idealiter zou je geen flow naar je vat willen hebben. Dan wordt immers alle warmte van je WP nuttig gebruikt in je afgiftesysteem. Dit betekent wel dat de pomp ook dezelfde flow moet kunnen leveren als je WP en dat je afgiftesysteem dit aan moet kunnen. Die flow is immers een stuk hoger dan bij een normale CV. Dunne leidingen naar een vloerverwarmingsverdeler bijvoorbeeld worden dan al snel een volgende bottleneck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
hoeveel kw unit? en hoeveel vloerverwarming zit er achter?
tebogo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:05:
Goedemorgen,

Ik heb 'm nu op "Heat" staan, met een gevraagde inlet van 29 graden, Silent mode.

Instellingen:

Pump Capacity --> 65%
Fixed Flow Rate --> 46
Fixed delta T --> 5

Mode --> Heat
Target Temp. --> 47 & 30

Daarmee is om 00:48 hij weer gaan verwarmen, en draait nu stabiel, met de volgende resultaten:

Tbuiten 12
Tbinnen 22
Tinlet 30
Outlet 32
Flow Rate 16,8 l/m
Water Pressure 2,3 bar

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
ECU-Soft schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:27:
ik heb vanaf mijn meterkast via de kruipkelder een 6mm krachtstroomkabel liggen tot achteren mijn tuinhuis.
in tuinhuis staat aparte meterkast weer die alles verdeeld.

Meen je dat dit niet goed is? omdat de kabel langs de wp liep heb ik gekozen om hem er aan te maken.

[...]
Ik snap het nog niet helemaal, maar dit is wat ik er van opmaak:

Er loopt een 6 mm2 kabel van je meterkast naar je tuinhuis. In dit tuinhuis zit weer een onderverdeling met een groepenkast. Dat is geen probleem zolang je de selectiviteit maar waarborgd.

Ik meen te lezen dat je WP aftakt onderweg van de kabel die tussen de meterkast naar je tuinhuis loopt. Dit is absoluut niet toegestaan! Je WP incl. kabel kun je op deze manier nooit goed afzekeren, omdat je ook rekening moet houden met de groepenkast in je tuinhuis. Je zou eventueel wel een extra zekering in de groepenkast van je tuinhuis mogen zetten apart voor je WP (mits dit v.w.b. selectiviteit mogelijk is). Beter is om een aparte groep in je meterkast te plaatsen voor de WP.

Als het inderdaad zo zit aangesloten is dit vragen om problemen en voldoet absoluut niet aan de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Jojan265 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Er loopt een 6 mm2 kabel van je meterkast naar je tuinhuis. In dit tuinhuis zit weer een onderverdeling met een groepenkast. Dat is geen probleem zolang je de selectiviteit maar waarborgd.

Ik meen te lezen dat je WP aftakt onderweg van de kabel die tussen de meterkast naar je tuinhuis loopt. Dit is absoluut niet toegestaan! Je WP incl. kabel kun je op deze manier nooit goed afzekeren, omdat je ook rekening moet houden met de groepenkast in je tuinhuis. Je zou eventueel wel een extra zekering in de groepenkast van je tuinhuis mogen zetten apart voor je WP (mits dit v.w.b. selectiviteit mogelijk is). Beter is om een aparte groep in je meterkast te plaatsen voor de WP.

Als het inderdaad zo zit aangesloten is dit vragen om problemen en voldoet absoluut niet aan de NEN1010.
Zo lees ik het ook, ik mag toch hopen dat het niet zo zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kazemo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:03:
[...]

8)7 mijn ervaring is bij krachtstroom geen wago gebruiken beter is de oude conex draai lasdoppen gebruiken
ivm hoge aanloopstromen bij motoren wago,s branden dan uit ze zijn bedoeld voor huisinstallaties 16a(of dikke kroonstenen zijn ook goed)wp bij voorkeur op aparte groep met werkschakelaar bij wp dit is voor de servicemonteur om veilig te werken!!
motoren sluit ik het liefs aan zonder lasdoos.
Maar inderdaad de oude conex draai lasdoppen blijven toch het beste met grote vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
[...]

Ik heb een stille hoop dat die 6mm2 in de meterkast nog achter een aardlekautomaat zit en niet rechtstreeks van de hoofdschakelaar komt .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
@BernieW thankxs voor de duidelijke reply,

Hieronder staat mijn verbruik vanaf vannacht tot nu dit is met alle kringen open en flow op 2.5l evohome nog niet aangesloten omdat ik eerst moest weten welke kring waar is

Verbruik en het gedrag lijkt me niet verkeerd voor een 12 kw unit met deze buitentemp?

en is het verstandig om hem zo te laten draaien want nu draait die eigenlijk continu door, laag toeren rond de 900 watt en dan piekt die weer effe naar 2765, dit is denk ik niet pendelen wat die doet toch?

dus eigenlijk beste manier is om sensor van lg in de buffertank, daarop weersafhankelijk regelen.
Let op hele installatie is 28mm koperen leiding, en deze tezamen met buffervat (nog niet) geïsoleerd, maandag komen ze verder de boel afwerken hier en isoleren hele installatie (buffervat en leidingen staan in de kruipkelder. verdeler enzv natuurlijk in de woning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QRF5nlle3om0HUk9UM5CnYWtBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt9IKxy4u6SHnCSnaA7JsLSj.jpg?f=fotoalbum_large
BernieW schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Kort samengevat, in Nederland geldt de standaard NEN1010 als de richtlijn om aan het bouwbesluit te voldoen (er zijn wat uitzonderingen maar dat gaat hier te ver). En NEN1010 schrijft voor dat bij nieuwe aanleg of aanpassing van een installatie apparaten van > 2000W via een eigen groep aangesloten moeten worden. Dit geldt dus bv ook voor wasmichines,kookgroepen, zonnepanelen etc. Een andere eis is dat, bij vaste aansluiting, een werkschakelaar verplicht is om het apparaat spanningsloos te kunnen maken.

Over Evohome in combinatie met een warmtepomp, volgens ervaringsdeskundigen is dit zo ongeveer de meest slechte combinatie die je kunt hebben. Buurt ook maar eens bij het algemene WP topic.

Bij een warmtepomp kun je het best streven naar zo weinig mogelijk schakelen van je compressor (=slijtage). De belangrijkste parameter hiervoor is de instelling van je water temperatuur. Een goed ingestelde stooklijn kan hier enorm bij helpen.
Een simpele aan/uit thermostaat kun je gebruiken als begrenzer om te vookomen dat het te warm wordt (naast temperatuur heeft natuurlijk ook wind invloed in hoeveel je huis afgekoeld wordt).
Volgende voorwaarde is dan ook dat je afgifte systeem; vloerverwarming en radiatoren goed in belans zijn. Waterzijdig afregelen is bij een WP minstens net zo belangrijk als bij een hoge temperatuur CV.

Tenslotte de pomp van je buffervat naar je circulatiesysteem en je afgiftesysteem zelf, idealiter zou je geen flow naar je vat willen hebben. Dan wordt immers alle warmte van je WP nuttig gebruikt in je afgiftesysteem. Dit betekent wel dat de pomp ook dezelfde flow moet kunnen leveren als je WP en dat je afgiftesysteem dit aan moet kunnen. Die flow is immers een stuk hoger dan bij een normale CV. Dunne leidingen naar een vloerverwarmingsverdeler bijvoorbeeld worden dan al snel een volgende bottleneck :)

[ Voor 6% gewijzigd door ECU-Soft op 07-01-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
duidelijk,

ik krijg over paar weekjes nieuwe meterkast dan ga ik hem rechtstreeks voeden, ook makkelijker i.v.m. metingen van de homewizard 3fase meter.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Meeste dingen zijn wel bekend in dit filmpje. Zie link onderaan
Echter helemaal op het wordt er een koppeling met Windows gemaakt en kun je dingen uitlezen.

Mijn vraag is natuurlijk: hoe doen z dat?

YouTube: LG Therma V R32 Monobloc Installation Guide Step 2 – Wiring & Start up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
montebaldo55 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:43:
Meeste dingen zijn wel bekend in dit filmpje. Zie link onderaan
Echter helemaal op het wordt er een koppeling met Windows gemaakt en kun je dingen uitlezen.

Mijn vraag is natuurlijk: hoe doen z dat?

YouTube: LG Therma V R32 Monobloc Installation Guide Step 2 – Wiring & Start up
Dat gaat via de LGMV tool. Tegenwoordig gaat dat via een app op je smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Waarschijnlijk alleen voor installateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuv
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-04 17:43

kuv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRvBirqE-qdlIkLtYgJ6Gk5jmtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rIKIHvC8KPhF2E9FbaOA4oKN.png?f=fotoalbum_large

Hallo Tweakers,

Ik heb al een paar maanden 16kw u33. Heb ‘m de hele dag al stabiel. Ik draai op water inlet.

Even een vraag: die spikes die ik zie is dat een olierun? Ik zie bij anderen dat de grafiek helemaal vlak is..

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
kuv schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:59:
[Afbeelding]

Hallo Tweakers,

Ik heb al een paar maanden 16kw u33. Heb ‘m de hele dag al stabiel. Ik draai op water inlet.

Even een vraag: die spikes die ik zie is dat een olierun? Ik zie bij anderen dat de grafiek helemaal vlak is..

Alvast bedankt
Inderdaad olierun. Als je op "stille modus" draait, heb je die spikes niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:44
kuv schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:59:
[Afbeelding]

Hallo Tweakers,

Alvast bedankt
Dat is het inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
Jojan265 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Inderdaad olierun. Als je op "stille modus" draait, heb je die spikes niet.
Op stille modus komt dat zeker voor (dan draait de unit immers lang op een lagere compressor frequentie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBkuZnJDDQWLs2-hrApYhQWEKiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpNvKUgmKOleaJp3Lwo9O9W9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
richardtrip schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Op stille modus komt dat zeker voor (dan draait de unit immers lang op een lagere compressor frequentie):
[Afbeelding]
Niet bij mijn 7 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
Zelf ook een 7 kW. Rond welk gemiddeld vermogen draait de unit nu? In mijn grafiek kun je zien dat het niet voor komt als de unit in vermogen iets hoger is gegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door richardtrip op 07-01-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koreanbbq88
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-08-2024
Hoi allen,

Ik ben een ontzettende beginner maar volg al een tijd met plezier dit forum. Aanstaande maandag wordt mijn LG warmtepomp 16kw geinstalleerd.

Ik zou graag een wifi module erbij willen omdat ik het dan via mijn mobiel kan aansturen. Zou iemand kunnen uitleggen welke functies de wifi module allemaal meegeeft? Heb gelezen dat niet iedereen even enthousiast is, maar ben toch benieuwd.

Daarnaast, weet iemand toevallig een adresje waar je deze kan aanschaffen? Online is hij bij meerdere aanbieders uitverkocht helaas.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
richardtrip schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Zelf ook een 7 kW. Rond welk gemiddeld vermogen draait de unit nu? In mijn grafiek kun je zien dat het niet voor komt als de unit in vermogen iets hoger is gegaan.
Compressor op 10 Hz en Fan op 350 rpm. Electrisch vermogen 385 W (incl. waterpomp op 100% = 60 W). Minimum vermogen dus (stille modus).

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 07-01-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
Jojan265 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Compressor op 10 Hz en Fan op 350 rpm. Electrisch vermogen 385 W (incl. waterpomp op 100% = 60 W). Minimum vermogen dus (stille modus).
U44?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Ja. Zie onderschrift in mijn posts.

[ Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 07-01-2023 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 08:08
richardtrip schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Mijn 16kW U33 doet ook gewoon olieruns in stille modus.
Koreanbbq88 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:51:
Hoi allen,

Ik ben een ontzettende beginner maar volg al een tijd met plezier dit forum. Aanstaande maandag wordt mijn LG warmtepomp 16kw geinstalleerd.

Ik zou graag een wifi module erbij willen omdat ik het dan via mijn mobiel kan aansturen. Zou iemand kunnen uitleggen welke functies de wifi module allemaal meegeeft? Heb gelezen dat niet iedereen even enthousiast is, maar ben toch benieuwd.

Daarnaast, weet iemand toevallig een adresje waar je deze kan aanschaffen? Online is hij bij meerdere aanbieders uitverkocht helaas.

Alvast dank!
Instellen bedrijfsmodus: AI, of warmte (handmatig temp instellen)
Instellen van temperatuur onder "warmte modus", instellen AI -5 t/m +5
Warmtepomp aan/uit zetten
Instellen geluidsarme modus volgens een schema
Vakantiemodus instellen

Dat was het.

Ik heb hem gekocht om via Home Assistant In/Uit temperatuur, kamertemperatuur uit te lezen en Warmtepomp te kunnen bedienen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Goedemorgen,

Instellingen:

Pump Capacity --> 65%
Fixed Flow Rate --> 46
Fixed delta T --> 5

Mode --> Heat
Target Temp. --> 47 & 30

Tbuiten 12
Tbinnen 22
Tinlet 30
Outlet 32
Flow Rate 16,8 l/m
Water Pressure 2,3 bar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uld2Sy3Ex5N2snoXHQarMSev3OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bet460dF1gG7tu9dRAjwBWjt.png?f=fotoalbum_large

[/quote]

Aanvullend: betreft een LG HM123MR.U34 (12kW)

Afgiftesysteem, 2 x 12 m^2 vloerverwarming, 3 grote Kolomradiatoren (Vasco Vintage 50), en 2 designradiatoren:

Kolomradiatoren
Type:
Soort Typebhd V(l)
Vasco ledenradiator 50 179451633
Vasco ledenradiator 50 353452264
Vasco ledenradiator 50 263452286,1

Designradiatoren
Soort bhV(l)
Vasco Alisma 601416,2
Vasco Alisma 601416,2

Zeg in totaal zo'n 200 liter. Ik kan dit nog uitbreiden met een aantal normale plaatradiatoren tot een totaal volume van zo'n 315 liter.

[ Voor 21% gewijzigd door tebogo op 07-01-2023 18:42 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:30:
Goedemorgen,

Instellingen:

Pump Capacity --> 65%
Fixed Flow Rate --> 46
Fixed delta T --> 5

Mode --> Heat
Target Temp. --> 47 & 30

Tbuiten 12
Tbinnen 22
Tinlet 30
Outlet 32
Flow Rate 16,8 l/m
Water Pressure 2,3 bar

[Afbeelding]

[/quote]

Aanvullend: betreft een LG HM123MR.U34 (12kW)

Afgiftesysteem, 2 x 12 m^2 vloerverwarming, 3 grote Kolomradiatoren (Vasco Vintage 50), en 2 designradiatoren:

Kolomradiatoren
Type:
Soort Typebhd V(l)
Vasco ledenradiator 50 179451633
Vasco ledenradiator 50 353452264
Vasco ledenradiator 50 263452286,1

Designradiatoren
Soort bhV(l)
Vasco Alisma 601416,2
Vasco Alisma 601416,2

Zeg in totaal zo'n 200 liter. Ik kan dit nog uitbreiden met een aantal normale plaatradiatoren tot een totaal volume van zo'n 315 liter.
Hoe is de gewenste temperatuur in de kamer? Als deze is zoals gewenst, dan zou ik zeggen goed bezig. Niets meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
mipo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:15:
[...]

heeft iemand advies voor mij? Ik gebruik de link "modbus-controller" niet in de gebruikte yaml, ik weet niet hoe de invoer er in mijn geval uit zou moeten zien - HA zonder ESP. Dank je
Noordhorn heeft nu een oplossing gegeven die werkt:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
          {% if Correctie < 0 %}
          {% endif %}
          {{ Correctie }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 12:40
Beste tweakers,

Sinds deze week heb ik een 5kW therma V U44.
Ik zit nog met enkele uitdagingen.

Dip 4 + 8 heb ik omgeschakeld.
Dit omdat ik wil kunnen koelen en de warmtepomp wil uitschakelen zodra alle tado knoppen dicht lopen.

Punt 1: Ik kan geen stooklijn instelling voor koeling maken. Niet beschikbaar krijg ik als melding als ik "warmte" wil omzetten naar "warmte & koude"
Volgens de handleiding was dip 4 voor koelen en verwarmen?

Punt 2: Op dit moment gebruik ik de Tado thermostaat voor het vrijgeven van de machine. Dit moet ik gaan aanpassen. Ik merk dat er te vaak geschakeld wordt ondanks dat ik in de Tado app heb aangegeven dat ik een warmtepomp heb. Heel vaak schakelt die maar 8a9 minuten de warmtepomp in. Voor nu ondervangen door de "voorloop/naloop" op 10/1 in te stellen. De circuit pomp gaat dan wel draaien maar de compressor komt niet in.
Dit wil ik waarschijnlijk oplossen met een z-wave schakelaar voor verwarmen/koelen. Dit houdt wel in dat HA/Rpi niet mag uitvallen. Een ander idee is een relais met opkom/afval vertraging.

Punt 3: Stooklijn tbu -10/20 aanvoer 40/30.
Pomp regelt op dT van 5K.
Vaak gaat de warmtepomp met deze buitentemperatuur als een malle richting de 33 graden. Dan gaat die voor mijn gevoel zeer langzaam aftoeren. Vaak met een overshoot tot gevolg. Dit weer ondervangen door de hysterese op -2/+4 te zetten zodat de run in ieder geval door gaat en niet stopt want dat gebeurde wel bij de standaard instellingen.
In de nacht en vroege ochtend als de stille modus actief is lijkt de rustiger op/af te toeren.
Is het een probleem deze 24/7 aan te zetten?
Lijkt me voor de COP niet altijd handig omdat de verdamper ventilatie dan ook laag is?

[ Voor 5% gewijzigd door RickU09 op 07-01-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
RickU09 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:18:
Punt 1: Ik kan geen stooklijn instelling voor koeling maken. Niet beschikbaar krijg ik als melding als ik "warmte" wil omzetten naar "warmte & koude"
Volgens de handleiding was dip 4 voor koelen en verwarmen?
Heb je wel een nieuwe power cycle gedaan van de WP? De omzetting van de dipswitches wordt pas gedetecteerd na een nieuwe opstart.
Punt 3: Stooklijn tbu -10/20 aanvoer 40/30.
Pomp regelt op dT van 5K.
Vaak gaat de warmtepomp met deze buitentemperatuur als een malle richting de 33 graden. Dan gaat die voor mijn gevoel zeer langzaam aftoeren. Vaak met een overshoot tot gevolg. Dit weer ondervangen door de hysterese op -2/+4 te zetten zodat de run in ieder geval door gaat en niet stopt want dat gebeurde wel bij de standaard instellingen.
In de nacht en vroege ochtend als de stille modus actief is lijkt de rustiger op/af te toeren.
Is het een probleem deze 24/7 aan te zetten?
Lijkt me voor de COP niet altijd handig omdat de verdamper ventilatie dan ook laag is?
Ik heb de stille modus aan boven +4 ºC Tb. In mijn geval is de COP bij die temperaturen beter met Stille modus. Onder de +4 ºC Tb is het vanwege de defrosts beter om de stille modus uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 12:40
Heb door het "klooien" met de pomp instellingen al een ch14 storing veroorzaakt. Vandaar dat ik de warmtepomp al eens spanningsloos heb gehad door de werkschakelaar uit/in te schakelen.

Ik ga eens kijken hoe die loopt als hij 24/7 op de stille modus loopt.

Wel gek dat ik die koeling dus niet kan instellen. Want de thermostaat vrijgave (ook dip-schakelaar) heeft die wel overgenomen.

Moet ik nergens een brug leggen voor een condens thermostaat of iets dergelijks? Of een parameter op het scherm aanpassen? Kan wel de koeling instellingen benaderen op het scherm. Moet ik een keer het thermostaat contact voor koeling sluiten?
Lijkt me dat ik toch altijd de stooklijn zou moeten kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onepl
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-07-2024
Check in voor een LG warmtepomp. We zitten nu op stadsverwarming met idiote tarieven dus dit was een no-brainer icm zonnepanelen. Besteld bij Amifrigo in Portugal, verwacht hem eind deze maand (hm123mr-u34). En een Atlantic Calypso boiler besteld in Belgie bij Eco star (goedkoper dan Esanico), levering begin maart.

In ons vorige huis hadden we een Panasonic monobloc en een Atlantic Explorer. Beide topdingen. Maar Panasonic was moeilijk leverbaar en de boiler komt nu in een hok naast de slaapkamer te staan. Dus nu een split besteld zodat de compressor buiten staat.

Lg monobloc is voor 120m2 vloerverwarming in een woning uit 1981. Ben nog aan het uitzoeken of een buffer nodig is, overal verschillende verhalen. Volgens de LG manual is er minimaal 240 liter water inhoud in het systeem nodig en daar kom ik nu niet aan. Buffers vind ik relatief erg duur dus eerst maar kijken of het een beetje draait zonder. Of iemand nog een tip voor een budget uitvoering met goede isolatie?

Wat betreft de installatie, hij komt tegen de gevel op een terras te staan. Er zit een regenpijp naast, dus dat scheelt een grindput graven. Kan iemand adviseren of hij beter op bigfoots kan, of toch een betonnen funderinkje storten?

Nog even geduld en dan lekker aan de slag ermee😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Hoe is de gewenste temperatuur in de kamer? Als deze is zoals gewenst, dan zou ik zeggen goed bezig. Niets meer aan doen.
20,5 graden. Prima temperatuur….

Waar ik alleen nog last van heb, is dat als ik ‘m op AI zet, hij begint te pendelen. Zal een kwestie zijn van de stooklijn aanpassen. Nog tips daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 07:54

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
          {% if Correctie < 0 %}
          {% endif %}
          {{ Correctie }}
Mag ik vragen om de volledige yaml-code te delen? De ingevoegde sectie geeft me schrijffouten - ik weet niet precies waar ik moet invoegen en in welk het formaat (ik begin met HA en ken de exacte procedures niet)
Dankjewel voor je hulp

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29
Vrijdag is onze 5kW U44 binnen gekomen. Alleen binnen nog CV ketel afkoppelen en de LG aansluiten.

Afhankelijk van het geluid komt er nog een ombouw met geluidsisolatie. En natuurlijk moet ik nog die lelijke tiewraps vervangen door een nette beugel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI9xRb4P6279tkQsO2SqkC9elJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvTgtaAb51b4ZomrJrpA25Bt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HY6gPUYCRLWrki_nPEP9mcmAWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FLL2givpXL3hD3qHWxZea8S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgYw1VsjHOFZRcyYqDSvFqyV1aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFajogLvDumNtFpSATTbPtvM.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-06 07:03
Doezel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:39:
Zoeget:

[Afbeelding]

Hier heb ik 3 helpers voor aangemaakt. (Sliders)
[Afbeelding]

Dit heb ik in Automations.yaml staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
 - id: sliderSetSetpointTemperature
  alias: Slider Set Shift Circuit 1
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1
  action:
  - service: modbus.write_register
    data_template:
      hub: lg_modbus
      slave: 1
      address: 4
      value: '{{ states.input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1.state }}'
- id: sliderGetSetpointTemperature
  alias: Slider Get Shift Circuit 1
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: 10
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1
      value: '{{ values.get(sensor.shift_value_in_auto_mode_circuit1) }}'
- id: '1669225282386'
  alias: Slider Get Shift Circuit 2
  trigger:
  condition: []
  action:
    data_template:
      entity_id: input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit2
      value: '{{ values.get(sensor.shift_value_in_auto_mode_circuit2) }}'
  mode: single
- id: '1669225329300'
  alias: Slider Set Shift Circuit 2
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit2
  action:
    data_template:
      address: 7
      value: '{{ states.input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit2.state }}'
- id: '1669225567648'
  alias: Sensor Get DHW Target Temp
  trigger:
  action:
    data_template:
      entity_id: input_number.dhw_target_temp
      value: '{{ values.get(sensor.dhw_target_temp) }}'
- id: '1669225664450'
  alias: Sensor Set DHW Target Temp
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.dhw_target_temp
  action:
    data_template:
      address: 8
      value: '{{ (states.input_number.dhw_target_temp.state * 10) | int  }}'
hallo hallo
ich versuche gerade, die Slider wie du hinzuzufügen, um IA und DHW target aus HA heraus anzupassen. Ich habe es so gemacht wie du,
die "Helpers" habe ich den Code in die "Automation" eingefügt, aber ich bekomme immer noch einen Fehler wie :

Executed: January 8, 2023 at 9:36:10 AM.
Error: Error rendering data template: UndefinedError: 'values' is undefined

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mTVhwFXaFpWrj3mTCiGJYP8ZQQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3BMlVnc5NoL6HPgcUQrorJuY.png?f=fotoalbum_large

Eine Idee ?

[ Voor 4% gewijzigd door jacko222 op 08-01-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
jacko222 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:38:
[...]

hallo hallo
ich versuche gerade, die Slider wie du hinzuzufügen, um IA und DHW target aus HA heraus anzupassen. Ich habe es so gemacht wie du,
die "Helpers" habe ich den Code in die "Automation" eingefügt, aber ich bekomme immer noch einen Fehler wie :

Executed: January 8, 2023 at 9:36:10 AM.
Error: Error rendering data template: UndefinedError: 'values' is undefined

[Afbeelding]

Eine Idee ?
Kannst du deinen Code teilen? Damit meine ich den Teil von configurations.yaml und automations.yaml, der sich auf die Shift-Funktion bezieht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 15:31
SalexSun schreef op zondag 8 januari 2023 @ 06:28:
Vrijdag is onze 5kW U44 binnen gekomen. Alleen binnen nog CV ketel afkoppelen en de LG aansluiten.

Afhankelijk van het geluid komt er nog een ombouw met geluidsisolatie. En natuurlijk moet ik nog die lelijke tiewraps vervangen door een nette beugel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tip van Flip:
Tape je buizen NIET af met ducttape, dat laat los binnen 0-3j en gaat een berg rotzooi/plakzooi opleveren.

Een goede pvc tape werkt een stuk beter/netter

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
BjornHero schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Tip van Flip:
Tape je buizen NIET af met ducttape, dat laat los binnen 0-3j en gaat een berg rotzooi/plakzooi opleveren.

Een goede pvc tape werkt een stuk beter/netter
Bedankt voor de tip, onder de duct tape zit ander tape idd. De duct tape zit er overeen als een extra beschermlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Weet iemand misschien waar ik de beschrijving van de dip-switches kan vinden voor de outdoor PCB van een 5kWU44? In de installatiehandleiding op lgklimaat.nl staat enkel de beschrijving van de 3-serie en 12/14/16 kW 4-serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Vandaag zocht ik iets binnen forum van Tweakers. Kwam a.o. op de site van de Panasonic wp terecht.
Heel globaal rondgekeken.
Tekstueel niet bestudeerd maar viel me direct op dat er geen enkele foto te vinden was met de bij ons zo bekende paarse grafieken.
Wellicht of the record maar wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
SalexSun schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:27:
Weet iemand misschien waar ik de beschrijving van de dip-switches kan vinden voor de outdoor PCB van een 5kWU44? In de installatiehandleiding op lgklimaat.nl staat enkel de beschrijving van de 3-serie en 12/14/16 kW 4-serie
Het staat echt wel op lgklimaat.nl. Hieronder de link:

https://www.lgklimaat.nl/...g-hm_051_071_091mru44.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Ook weer een leuke gehad: m’n LG besloot zojuist een defrost te doen. Buitentemp 9,4 en condensor zo 3 a 4 graden.

Geen idee hoe hij daar nou weer op komt hoor 🤷‍♂️

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
georgeboot schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:32:
Ook weer een leuke gehad: m’n LG besloot zojuist een defrost te doen. Buitentemp 9,4 en condensor zo 3 a 4 graden.

Geen idee hoe hij daar nou weer op komt hoor 🤷‍♂️
Heb je een ombouw, waardoor de uitgeblazen lucht weer kan worden aangezogen. Of misschien blaast de wind de uitgeblazen lucht weer richting de aanzuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Bedankt voor je reactie, maar daar staat het dus niet in. Inmiddels hier op tweakers gevonden:
https://gathering.tweaker...message/72561832#72561832

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Jojan265 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Heb je een ombouw, waardoor de uitgeblazen lucht weer kan worden aangezogen. Of misschien blaast de wind de uitgeblazen lucht weer richting de aanzuig.
Nee niets. Staat op plat dak. Buitentemp en condensor prima boven vriespunt. Zal wel een vergissing van hem zijn.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
sparkly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Mijn 16kW U33 doet ook gewoon olieruns in stille modus.
[...]

Instellen bedrijfsmodus: AI, of warmte (handmatig temp instellen)
Instellen van temperatuur onder "warmte modus", instellen AI -5 t/m +5
Warmtepomp aan/uit zetten
Instellen geluidsarme modus volgens een schema
Vakantiemodus instellen

Dat was het.

Ik heb hem gekocht om via Home Assistant In/Uit temperatuur, kamertemperatuur uit te lezen en Warmtepomp te kunnen bedienen.
Klopt, als je geen home assistant draait of dergelijke is het ontzettend veel geld voor die functionaliteit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Laatst online: 30-06 16:00
is er hier nog iemand die belang heeft bij een 3 maand oude, niet gebruikte, wifi module? (LG PWFMDD200)

ga de warmtepomp uitlezen via modbus, niet nodig dus. destijds meebesteld met de warmtepomp.

EDIT: verkocht aan medetweaker

[ Voor 7% gewijzigd door Nico95 op 16-01-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Nico95 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:58:
is er hier nog iemand die belang heeft bij een 3 maand oude, niet gebruikte, wifi module? (LG PWFMDD200)

ga de warmtepomp uitlezen via modbus, niet nodig dus. destijds meebesteld met de warmtepomp.
Niet dat ik iemand wil corrigeren of wat dan ook maar mag je iets aanbieden op deze wijze??
Zijn hier regels/etiquette omtrent?
Zo ja: ik heb ook nog een nieuwe liggen.
Zo nee: dan kan dit logje verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
montebaldo55 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Niet dat ik iemand wil corrigeren of wat dan ook maar mag je iets aanbieden op deze wijze??
Zet het op v&a is het beleid.
Denk niet dat je ze hier snel kwijtraakt, de mogelijkheden zijn zo beperkt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Laatst online: 30-06 16:00
montebaldo55 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:04:
[...]

geen idee eigenlijk, indien nee, dan hoor ik het wel en gooi ik hem eraf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:09
SalexSun schreef op zondag 8 januari 2023 @ 06:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die staat er mooi bij! Ik heb er inmiddels een in de garage staan maar verder ben ik nog niet :-(

Bij de wateraansluitingen zie ik niet iets van een vorst beveiliging zitten, is niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
SalexSun schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:38:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar daar staat het dus niet in. Inmiddels hier op tweakers gevonden:
https://gathering.tweaker...message/72561832#72561832
pagina 117....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
Zoals al genoemd heb ik een LG Therma V van 7kW in de garage staan. Nu ben ik mij aan het oriënteren wat er allemaal bij komt kijken om hem aan te sluiten. Gezien de drukte bij de installateurs wil ik in ieder geval het voorbereidende werk zelf doen zodat een installateur er nog maar weinig werk mee heeft.

Mijn installatie wordt in eerste instantie zo eenvoudig mogelijk. Alleen verwarmen en wel overwegend met de vloerverwarming. Dat is nu ook al zo, de radiatoren boven staan eigenlijk altijd dicht en beneden in de kamer op een minimaal beetje (de bovenkant wordt warm maar de onderkant blijft koud).

Ik heb het volgend schema gemaakt (alleen water) en zou graag jullie mening horen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0EwbFvN8bYbZsf3ZgzxaEp6W08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aslQjbVx8jZNdhax1u3XQGOq.png?f=fotoalbum_large

De dik getekende leidingen (tussen WP en VVW verdeler) moeten nog gelegd worden, hier denk ik aan 32mm Uponor o.i.d.. De dun getekende leidingen liggen er al. Het SWW vat is iets voor later. Ik wil dan met een 2 weg klep beneden en een drieweg klep boven zorgen dat het water alleen naar het SWW vat gestuurd kan worden. De CV ketel zal tegen die tijd verwijderd worden. Dit moet toch kunnen zo lijkt mij?

Verder vroeg ik mij af of de vorstbeveiligingen die ik buiten in de aanvoer en retour getekend heb echt nodig zijn? Ik zie hier op het forum best vaak dat die niet geplaatst worden en een goede bekende heeft ze er ook niet in zitten. Maar de installateur die mij wat gaat helpen zegt dat het min of meer verplicht is i.v.m. garantie.

Ook vroeg ik mij af of een magneet filter met een microbellen ontluchting zoals de SpiroCombi-MB3 meerwaarde heeft?

Graag hoor ik wat jullie er van vinden. Alle opmerkingen, tips, en ook kritiek zijn welkom!

Edit: 10 jan. het plaatje aangepast (pomp symbool => moest terugslagklep zijn + extra afsluiter bij filter)

[ Voor 8% gewijzigd door KarsS op 10-01-2023 09:45 . Reden: Plaatje aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
KarsS schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:19:
Zoals al genoemd heb ik een LG Therma V van 7kW in de garage staan. Nu ben ik mij aan het oriënteren wat er allemaal bij komt kijken om hem aan te sluiten. Gezien de drukte bij de installateurs wil ik in ieder geval het voorbereidende werk zelf doen zodat een installateur er nog maar weinig werk mee heeft.

Mijn installatie wordt in eerste instantie zo eenvoudig mogelijk. Alleen verwarmen en wel overwegend met de vloerverwarming. Dat is nu ook al zo, de radiatoren boven staan eigenlijk altijd dicht en beneden in de kamer op een minimaal beetje (de bovenkant wordt warm maar de onderkant blijft koud).

Ik heb het volgend schema gemaakt (alleen water) en zou graag jullie mening horen.

[Afbeelding]

De dik getekende leidingen (tussen WP en VVW verdeler) moeten nog gelegd worden, hier denk ik aan 32mm Uponor o.i.d.. De dun getekende leidingen liggen er al. Het SWW vat is iets voor later. Ik wil dan met een 2 weg klep beneden en een drieweg klep boven zorgen dat het water alleen naar het SWW vat gestuurd kan worden. De CV ketel zal tegen die tijd verwijderd worden. Dit moet toch kunnen zo lijkt mij?

Verder vroeg ik mij af of de vorstbeveiligingen die ik buiten in de aanvoer en retour getekend heb echt nodig zijn? Ik zie hier op het forum best vaak dat die niet geplaatst worden en een goede bekende heeft ze er ook niet in zitten. Maar de installateur die mij wat gaat helpen zegt dat het min of meer verplicht is i.v.m. garantie.

Ook vroeg ik mij af of een magneet filter met een microbellen ontluchting zoals de SpiroCombi-MB3 meerwaarde heeft?

Graag hoor ik wat jullie er van vinden. Alle opmerkingen, tips, en ook kritiek zijn welkom!
Ziet er goed uit. Ik zou alleen wel de M/F filter tussen kogelkranen zetten (t.b.v. onderhoud) en een warmtemeter installeren. Eén van de afsluiters zou dan de temperatuur sensor kunnen bevatten van de retour t.b.v. de warmtemeter. Tevens is volgens mij de pomp niet nodig, aangezien die al in de warmtepomp zit.

Ik heb geen vorst beveiliging geïnstalleerd, maar wel 2 kogelkranen geplaatst aan de binnenkant (= inpandige garage op 40 cm hogte), waar de leidingen de woning binnenkomen. Tevens een beluchting en drain klep. In het uitzonderlijke geval dat de stroom voor langere tijd tijdens een vorstperiode uitvalt, dan zet ik de kogelkranen open en laat de WP leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
@jojan265 Bedankt voor je feedback! Die pomp moet een terugslagklep zijn. Ik zie nu dat ik het symbool voor een pomp heb gebruikt. Dat wordt nog even zoeken hoe het symbool voor een terugslagklep er uitziet :) .

Ik zie nu ook dat ik de terugslagklep bij de CV ketel in de verkeerde leiding getekend heb. Het idee is dat de CV ketel voorlopig nog als back-up ingezet kan worden. De WP zal dan afgeschakeld zijn, dus nooit tegelijk.

Afsluiters om het M/F filter, hmm... de beschrijving van Spirotech zegt:

- Vuil kan worden afgevoerd terwijl de installatie in bedrijf is
- Geen afsluiters of bypass nodig

Maar zo simpel werkt dat in de praktijk dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09-2024

Ik ben ook echt een beginner maar heb ook een hele warmtepomp installatie met boiler gemaakt. Ik kan je vertellen dat een automatische ontluchter me zeeën van tijd heeft bespaard omdat als je elke keer iets niet goed hebt gedaan (3x) je daarna eigenlijk niks hoeft te doen,beetje water vullen en gaan. Als je verder nergens een automatische ontluchter hebt zou ik er zeker een nemen. ik heb overigens je genoemde filter en ontluchtingscombi maar ik kwam erachter dat je vuiafscheider idealiter in de retour zit terwijl de ontluchter beter in de aanvoer zit. Dus heb ik ook alsnog een tweede aparte ontluchter geplaatst |:( .

Ik zou zeggen als je de ruimte hebt en het niet teveel werk vind: gewoon apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
KarsS schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:11:
@jojan265 Bedankt voor je feedback! Die pomp moet een terugslagklep zijn. Ik zie nu dat ik het symbool voor een pomp heb gebruikt. Dat wordt nog even zoeken hoe het symbool voor een terugslagklep er uitziet :) .

Ik zie nu ook dat ik de terugslagklep bij de CV ketel in de verkeerde leiding getekend heb. Het idee is dat de CV ketel voorlopig nog als back-up ingezet kan worden. De WP zal dan afgeschakeld zijn, dus nooit tegelijk.

Afsluiters om het M/F filter, hmm... de beschrijving van Spirotech zegt:

- Vuil kan worden afgevoerd terwijl de installatie in bedrijf is
- Geen afsluiters of bypass nodig

Maar zo simpel werkt dat in de praktijk dus niet?
Mijn spirotrap is prima tijdens bedrijf te legen, kwestie van voorzichtig het kraantje een stukje open draaien met een emmertje er onder. Vervolgens trek ik de magneet er af en doe ik nogmaals wat legen.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Dat is dus de indoor printplaat, niet de outdoor pcb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
KarsS schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Die staat er mooi bij! Ik heb er inmiddels een in de garage staan maar verder ben ik nog niet :-(

Bij de wateraansluitingen zie ik niet iets van een vorst beveiliging zitten, is niet nodig?
Ik ga nog kijken wat ik qua vorstbeveiliging wil doen. De plaatsing van Caleffi vorstbeveiligers komt volgens spec nogal nauw. In mijn geval kan ik dus niet op het laagste punt plaatsen (onder maaiveld). Ik wil nog eea uitzoeken en dan eventueel in de zomer een vorstbeveiliging toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 23:32

CR1992

Thor

[Afbeelding]

Waarom heb je nog in het midden van je rekening een pomp?
Zit op de warmtepomp ook geen pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
CR1992 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 05:59:
[...]

Waarom heb je nog in het midden van je tekening een pomp?
Zit op de warmtepomp ook geen pomp?
Dat was een vergissing, ik dacht dat dit het symbool voor een terugslagklep was. Zowel bij de WP als de CV komt een terugslagklep en verder geen pomp.

Ik heb het plaatje in mijn oorspronkelijke post aangepast en heb meteen maar de extra afsluiter bij het filter er in getekend zoals Jojan265 adviseert, al begrijp ik van Casper de Boer dat het ook weer niet keihard noodzakelijk is. Ik denk er nog even over na wat ik daar doe.

Een automatische ontluchter, zoals Alty aangeeft, lijkt mij een goed idee. Die moet dan zo hoog mogelijk in de installatie komen als ik het zo lees bij de leveranciers info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Kan iemand mij vertellen welke dip switch ik moet verzetten als ik er sww wil aansluiten met driewegklep.
Ik heb 7kw u44.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Bengaalse schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:52:
Kan iemand mij vertellen welke dip switch ik moet verzetten als ik er sww wil aansluiten met driewegklep.
Ik heb 7kw u44.
Alvast bedankt
ZIe installatiehandleiding bladzijde 117+118.

Schakelaar 3 van SW2 op ON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
Hallo allemaal, zit er ergens in de WP een overdrukventiel? Ik moet mijn WP elke 1-2 vdagen bijvullen. Ik vul hem dan bij tot hij op 2 bar staat (draaiende wp) Hij zakt dan vrij vlot tot hij rond de 1.4 bar zit. dan gaat het langzamer. ik laat hem niet leeglopen want dan komt de CH14 error in beeld. Op en onder de vloerverdelers is alles droog, ik heb een uur onder de vloer gelegen en nergens is lekkage waar te nemen, ook geen vochtige voegen bovengronds. wanneer ik bij de wp sta zie ik er wel continu een beetje water uitlopen, niet constant maar wel geregeld. dit komt dan onder de dubbele vin onderuit de wp. iik zit te denken er een kleurmiddel in te gooien om zo te zien waar het water blijft maar wellicht heeft iemand anders ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
pure100100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:45:
Hallo allemaal, zit er ergens in de WP een overdrukventiel? Ik moet mijn WP elke 1-2 vdagen bijvullen. Ik vul hem dan bij tot hij op 2 bar staat (draaiende wp) Hij zakt dan vrij vlot tot hij rond de 1.4 bar zit. dan gaat het langzamer. ik laat hem niet leeglopen want dan komt de CH14 error in beeld. Op en onder de vloerverdelers is alles droog, ik heb een uur onder de vloer gelegen en nergens is lekkage waar te nemen, ook geen vochtige voegen bovengronds. wanneer ik bij de wp sta zie ik er wel continu een beetje water uitlopen, niet constant maar wel geregeld. dit komt dan onder de dubbele vin onderuit de wp. iik zit te denken er een kleurmiddel in te gooien om zo te zien waar het water blijft maar wellicht heeft iemand anders ervaringen?
Het water dat van de condensor komt is condenswater en heeft niets met je lekkage te maken. Dat is ook heel normaal (vooral met het huidige weer).

Er zit inderdaad een overdrukventiel in het systeem. De uitloop hiervan is met een klein rubber slangetje onder de unit zichtbaar, maar die staat op 3 bar als het goed is. De meeste kans heb je op een lekkage bij een automatische ontluchter (er zitten er twee in de behuizing van de warmtepomp) of bij het vuilfilter of bij de aansluitingen van aanvoer en retour op de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
dank je, de aansluitingen heb ik al gecheckt, kurkdroog. het vuilfilter heb ik toevallig schoongemaakt, maar deze was rondom droog. de ontluchters moet ik eens zien te vinden, zitten ze in het linkerdeel vd wp of rechts bij de printplaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:58:
dank je, de aansluitingen heb ik al gecheckt, kurkdroog. het vuilfilter heb ik toevallig schoongemaakt, maar deze was rondom droog. de ontluchters moet ik eens zien te vinden, zitten ze in het linkerdeel vd wp of rechts bij de printplaten?
8)7 heb je ergens extern expansie vat dit kan defect zijn bij verwarmen loopt de druk op en gooit water eruit via overdruk ventiel en bij afkoelen heb je dan te weinig druk,of als je nog cv ketel hebt is die lek,of ergens anders een lekkage???,auto ontluchter vlotter blijft hangen schroefje dicht draaien!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
pure100100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:58:
In het rechterdeel (waar erboven de printplaten zitten). Een zwarte bij de pomp en een messing er iets boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
[...]

[Afbeelding]

[...]
Edit: 10 jan. het plaatje aangepast (pomp symbool => moest terugslagklep zijn + extra afsluiter bij filter)
Misschien te overwegen om de diameter van de nu dun getekende stijgleiding nog even onder de loep te nemen. Bij ons was die deels 15 mm en dat is echt te weinig om vermogen te transporteren. Ik heb de hele leiding (deels 15 deels 22 mm) van begane grond tot aan de ketel vervangen door 28 mm staal. Het is een klusje , maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ons huis is in beginsel een doorzonwoning met vanaf de CV de verdeling naar de voor- en achterzijde van het huis. Dus de stijgleiding moet bij ons echt wel warmte transporteren. Die 28 mm staal leiding volstaat dan prima. Bij ons overigens alleen oversized radiatoren met ventilatoren.

Vorstbeveiliging zit bij ons alleen in de retour van de WP. (Better safe than sorry)

[ Voor 3% gewijzigd door gerlag op 10-01-2023 15:49 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:22:
[...]

8)7 heb je ergens extern expansie vat dit kan defect zijn bij verwarmen loopt de druk op en gooit water eruit via overdruk ventiel en bij afkoelen heb je dan te weinig druk,of als je nog cv ketel hebt is die lek,of ergens anders een lekkage???,auto ontluchter vlotter blijft hangen schroefje dicht draaien!! 8)7
nee gebruik geen expansievat of ketel. leidingen van en naar de wp gaan rechtstreeks in en uit de vloerverdelers in via een verdeelbuis. al gekeken of er stiekem een ventiel met afvoer op zit maar dat is niet het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:46:
[...]

nee gebruik geen expansievat of ketel. leidingen van en naar de wp gaan rechtstreeks in en uit de vloerverdelers in via een verdeelbuis. al gekeken of er stiekem een ventiel met afvoer op zit maar dat is niet het geval...
8)7 kan ook zijn dat overdrukventiel lekt een paar keer handmatig openen dit kan ook wel eens helpen(is mischien vervuilt op de zitting) ik bedoel in de wp,er zit ook een expansie vat in de wp misschien defect????

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 10-01-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:55:
[...]

8)7 kan ook zijn dat overdrukventiel lekt een paar keer handmatig openen dit kan ook wel eens helpen(is mischien vervuilt op de zitting) ik bedoel in de wp,er zit ook een expansie vat in de wp misschien defect????
ik ga de ventielen eens bekijken, de wp is van september dit jaar dus nog niet echt oud. hoe ontdek ik of het vat in de wp kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:58:
[...]

ik ga de ventielen eens bekijken, de wp is van september dit jaar dus nog niet echt oud. hoe ontdek ik of het vat in de wp kapot is?
:? was hij eerst wel goed of altijd al niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:04:
[...]

:? was hij eerst wel goed of altijd al niet goed
vanaf het begin moet ik al bijvullen maar het lijkt nu erger te worden, ook draait hij nu meer nu het kouder wordt natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:05:
[...]

vanaf het begin moet ik al bijvullen maar het lijkt nu erger te worden, ook draait hij nu meer nu het kouder wordt natuurlijk....
heb je flex slangen gebruikt bij die wartels zitten pakking ringen vlakdichtend die willen wel eens lekken had ik in begin ook dikkere gebruiken harde pakking met evt vloeibare pakking(fiber pakking) zachte draai je kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-06 07:25
gerlag schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Misschien te overwegen om de diameter van de nu dun getekende stijgleiding nog even onder de loep te nemen. Bij ons was die deels 15 mm en dat is echt te weinig om vermogen te transporteren. Ik heb de hele leiding (deels 15 deels 22 mm) van begane grond tot aan de ketel vervangen door 28 mm staal. Het is een klusje , maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ons huis is in beginsel een doorzonwoning met vanaf de CV de verdeling naar de voor- en achterzijde van het huis. Dus de stijgleiding moet bij ons echt wel warmte transporteren. Die 28 mm staal leiding volstaat dan prima. Bij ons overigens alleen oversized radiatoren met ventilatoren.

Vorstbeveiliging zit bij ons alleen in de retour van de WP. (Better safe than sorry)
Van waar eigenlijk staal en geen meerlaags kunststof?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:11:
[...]
heb je flex slangen gebruikt bij die wartels zitten pakking ringen vlakdichtend die willen wel eens lekken had ik in begin ook dikkere gebruiken harde pakking met evt vloeibare pakking(fiber pakking) zachte draai je kapot
alles met uponor en metalen koppelingen. achterop de wp is alles keurig droog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
maomanna schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:18:
[...]

:) kunstof kan ook maar dan wel 32mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:22:
[...]

alles met uponor en metalen koppelingen. achterop de wp is alles keurig droog....
8)7 dan weet ik het ook niet meer,het moet ergens lekken!!

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 10-01-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:23:
[...]

8)7 dan weet ik het ook niet meer,het moet ergens lekken!!
die ventielen en die interne expansievat ga ik checken. wellicht is daar wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
maomanna schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Om diverse redenen:
- Is deels zichtwerk, staal werkt mooi strak af
- geen ervaring met meerlaags kunststof. Wel met staal.
- stalen leiding is goedkoop. (maar de koppelingen zijn inmiddels toch wel aan de prijs heb ik gemerkt)
- Onderweg naar boven zitten twee radiatoren aangesloten, met staal zijn die vrij gemakkelijk aan te koppelen.

28 mm buis is overigens goed te buigen met het juiste buigijzer. Heb er een goedkoop op MP gevonden, daarmee konden bijna alle bochten gemaakt worden. Niet allemaal, want soms heb je de ruimte niet om een (voor)gebogen buis op z'n plek te krijgen.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
De meerlagenbuizen knip en braam je ook eenvoudig af. 25mm uponor is +- gelijk aan 28mm cv leiding. Het heeft minder weerstand in de buis. De perstang en koppelingen kan je ook vrij makkelijk krijgen.
Buigen kan bijna met de hand, zeker de flauwe bochten. Haaks is lastiger en knikt het sneller.
Misschien wel het grootste voordeel is dat je er een recht stuk van kan maken zonder koppelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
gerlag schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:40:
[...]

De stijgleiding is 22mm en niet zo lang. Na ca 3 meter vertakt het zich weer. Ik hoop maar dat dat goed genoeg is want die leiding zit een klein stukje horizontaal in de betonnen verdieping vloer. Vervangen wordt nog een hele klus... Niettemin bedankt voor de waarschuwing!

Een vorst beveiliging bij de WP in de retour ga ik ook inderdaad maar wel doen. Zoals je zegt, Better safe than sorry :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 12:40
maomanna schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:48:
De meerlagenbuizen knip en braam je ook eenvoudig af. 25mm uponor is +- gelijk aan 28mm cv leiding. Het heeft minder weerstand in de buis. De perstang en koppelingen kan je ook vrij makkelijk krijgen.
Buigen kan bijna met de hand, zeker de flauwe bochten. Haaks is lastiger en knikt het sneller.
Misschien wel het grootste voordeel is dat je er een recht stuk van kan maken zonder koppelingen.
32mm is gelijk aan 28mm qua binnenmaat

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Qua diameter wellicht, maar qua hoeveelheid flow, schijnt de 25mm kunststof net zoveel water te kunnen doorlaten als een 28mm staal/alu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
maomanna schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:53:
Qua diameter wellicht, maar qua hoeveelheid flow, schijnt de 25mm kunststof net zoveel water te kunnen doorlaten als een 28mm staal/alu
8)7 dit is niet zo 25mm heeft een binnen maat van 25-6=19mm daarin komt nog een fitting -2 blijft over 17mm doorlaat dit is te weinig voor de wp met nominale flow van +- 25ltr/min cv buis van 28mm heeft een binnen diameter van 28-3 =25mm!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Jojan,
Verwarrend ik heb geen zonnesysteem.
?2of 3Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezmEB5gT4ii6uW1DT9Vf8XB1zJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rHk8lzykgVLqO2Pj2C23tu3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:28:
[...]

die ventielen en die interne expansievat ga ik checken. wellicht is daar wat mee
8)7 wp u44 9kw heeft expansievat van 8liter is misschien te klein voor de water inhoud???dan extra vat plaatsen van 18liter waterzijdig in installatie
Pagina: 1 ... 62 ... 179 Laatste