Hoi allen,
We hebben sinds kort huis grondig aangepakt. Vloerisolatie/verwarming, muurisolate en nieuwe ramen. Daarmee ook de oude cv-ketel eruit gedaan en overgestapt op een LG hm143 Monoblock.
We hebben ongeveer 100 m2 vloeroppervlak beneden, geheel verwarmd door vvw. Deze wordt in zijn geheel verwarmd, en staat dus altijd open. Voor de verwarming boven maken we gebruik van airconditioners. in de douche boven en onder hangt nog wel een handdoekradiator. Maar die draait nu mee op de temperatuur van de vv. Deze zijn op dit moment nog parallel geschakeld met de verdeler. Voor de warmwatervoorziening hebben we een aparte warmwaterboiler.
Voor isolatie van de woning hadden een gasverbruik van ongeveer 2000m3 per jaar. Hoe dat nu uitpakt, geen idee

. We hebben daarnaast nog 24 zonnepanelen van 435W, Dus ik hoop aan het eind van het jaar op 0 te staan, of iets erover heen.
De vv installatie is aangelegd toen we de oude cv-ketel nog hadden, en is aangesloten op een gesloten verdeler. Het plan is om de verder om te bouwen naar een open verdeler, waarbij de warmtepomp rechtstreeks word aangesloten op de verdeler.
Ondertussen aan het stoeien met instellingen en het aansluiten van de thermostaat. Ik heb het halve forum ondertussen gelezen, veel wijzer geworden, maar ik kom nog niet overal uit. Ik loop nog met de volgende vragen rond.
• Ik heb op dit moment een Honeywel Lyric T6R. Deze heb nu aangesloten op de warmtepomp. Hij schakelt de warmtepomp prima aan/uit. Maar ik lees geen binnen-temperatuur af. Dipswitch 8 staan aan. Doe ik iets fout, of werkt dit nu eenmaal zo?
• Doordat de ketel steeds uit word gezet door de thermostaat word een mooie stooklijn onderbroken. Of is dit normaal?
Welke thermostaat is eventueel aan te raden waarbij bovenstaande 2 zaken worden ondervangen? Een Nest is geen optie, aangezien ik graag met een vast schema werk.
• Ik heb nu de stooklijn op -10/37 en 18/27. Het is nu te warm om serieus te testen, dus dit is afwachten. Met de nachten onlangs van -10 kon ik het redden 40 graden aanvoertemperatuur op een gesloten verdeler waarbij de bijmenging nog erg krap afgesteld stond.
• Ik heb er een klein buffervat naast te hangen (50 liter geloof ik). Sluit ik deze wel of niet aan?
Met 100m2 vloerverwarming kom ik op ongeveer 200 liter water in de vloer.
3.14*0.0162*800.
Taede Hans