LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 61 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
BernieW schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Die flow gaf ie toch ook aan toen er geen flow was? Blijf het vreemd vinden dat er zonder circulatie geen foutmelding kwam en er gewoon een flow aangeven werd. Normaal als de flow te laag wordt schiet ie direct in een foutmode, en voor flow is die drempel best wel hoog. Denk dat we aan kunnen nemen dat alle LG modellen zeker bij < 10 l/min in de fout schieten. En dan doet ie dus echt niets meer, je moet hem weer rebooten om uit deze foutmode te komen.
Klopt, ik snap het ook niet, daarom keek ik totaal niet naar het afgifte systeem. Was puur dat ik alle kranen eenmaal dicht en weer open deed. Bij die kogelkraan in de outlet leiding hoorde je het water stromen en nog wat lucht uit de automatische ontluchten komen toen ik die dicht dacht te doen. Dat was voor mij het ah-moment. Hendel zat dus verkeerd op de kraan!!

Ondertussen naar 1500 W met Inlet 40 / Outlet 43 en een flow van 17.0 l/m

[ Voor 1% gewijzigd door tebogo op 03-01-2023 19:17 . Reden: verduidelijking ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 20:39
Even wat anders, de spullen zijn binnen voor esp/modbus, is er ergens een handleiding of een site waar uitgelegd staat hoe je dit in elkaar zet?
de software er op krijgen, moet wel lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIHbgkwQL1GOb1ruHO9Kzh30NIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzxD7VtTFLNW3rh82Wac8grC.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:30
Hanske82 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:39:
[...]

aha, dat had ik even over het hoofd gezien. Ik ben geen electrotechneut dus even een NooB vraag voor de zekerheid :-) Wat gaat er fout als ik hem zo aansluit, en dus de stroom (~1A) over het contact laat gaan?

[Afbeelding]
Zal wel werken denk ik (zie ook post BernieW). Ik vermoed dat t vooral is om te voorkomen dat zware pompen via de PCB gaan lopen waar deze niet op berekend is. Aangezien de andere aansluitingen tot max 1,05A worden gegeven heb je grote kans dat dat bij deze ook wel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Ervaringen uit de praktijk:

Onderdelen besteld om een Modbus te kunnen installeren.
Met de 3D printer een behuizing gemaakt.
Alles netjes gemonteerd in de kast van de Wp.
Opgestart en direct connectie.
Na een kwartiertje de bekende foutmelding. Op forum gelezen dat de wp een opnieuw moest worden opgestart.
En alles werkt. Connectie met HAS via wifi module werkt goed.
Die dag verder geen tijd om de software te bewerken.
Kast van de wp weer dichtgemaakt.
Daarna met geen mogelijkheid meer te benaderen.
Je kent het wel: bijna eindeloos zoeken en van alles proberen.
Vanmiddag weer de kast opengemaakt. Spanning eraf en weer opstarten.
Je logt in op HAS op je telefoon en:
CONNECTIE!!

Even nadenken en redeneren:
Kast wp staat nog open.
Bingo!! Metalen ommanteling houdt het WI FI signaal tegen.
Nu kunnen we verder.

Doe je voordeel ermee. Vaak denk je te moeilijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP5QqrxJ5ooc0-Hjd9etn8ISi_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rByE2OpP7yip6rEgbVyxv9Zt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VlOuTwyKpssNkZfK1WKjoZwnXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWlOABe4kRd8JV55fg4YjhdT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13
The_KnarF schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:23:
Even wat anders, de spullen zijn binnen voor esp/modbus, is er ergens een handleiding of een site waar uitgelegd staat hoe je dit in elkaar zet?

[Afbeelding]
heb je geen terminals besteld?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Mijn broer heeft voor mij onderstaand bordje gemaakt. Deze versie is nog DC gevoed, maar versie 2 met 230vac is onderweg.

Modbus, onewire, ethernet (ook WiFi) en op versie 2 ook paar GPIO headers voor schakelen van dry contacts. Gemonteerd op de DIN-rails in m’n elektrakast.

Als er interesse is kan ik wel eens peilen of hij er meer wilt bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNDZN7PpYRDDNlp2Jj18NjmCU8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM6bcXNSQ0zC3gXLMculewpw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door georgeboot op 03-01-2023 19:52 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:30
Stuk voor stuk nette oplossingen maar de hier eerder genoemde waveshare is toch een iets meer plug en play.
https://www.waveshare.com/wiki/RS232/485_TO_ETH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:19
als voorbeeld.

Ik heb de Waveshare + DIN rail 12V voeding op een DIN rail geplaatst naast de modbus connector.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKJW29mv9TY8-Cfypy6O5xdexbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6g7kEQkH9GxamJatOaunc3JH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:35
Hoi allen,

We hebben sinds kort huis grondig aangepakt. Vloerisolatie/verwarming, muurisolate en nieuwe ramen. Daarmee ook de oude cv-ketel eruit gedaan en overgestapt op een LG hm143 Monoblock.

We hebben ongeveer 100 m2 vloeroppervlak beneden, geheel verwarmd door vvw. Deze wordt in zijn geheel verwarmd, en staat dus altijd open. Voor de verwarming boven maken we gebruik van airconditioners. in de douche boven en onder hangt nog wel een handdoekradiator. Maar die draait nu mee op de temperatuur van de vv. Deze zijn op dit moment nog parallel geschakeld met de verdeler. Voor de warmwatervoorziening hebben we een aparte warmwaterboiler.
Voor isolatie van de woning hadden een gasverbruik van ongeveer 2000m3 per jaar. Hoe dat nu uitpakt, geen idee :P . We hebben daarnaast nog 24 zonnepanelen van 435W, Dus ik hoop aan het eind van het jaar op 0 te staan, of iets erover heen.

De vv installatie is aangelegd toen we de oude cv-ketel nog hadden, en is aangesloten op een gesloten verdeler. Het plan is om de verder om te bouwen naar een open verdeler, waarbij de warmtepomp rechtstreeks word aangesloten op de verdeler.
Ondertussen aan het stoeien met instellingen en het aansluiten van de thermostaat. Ik heb het halve forum ondertussen gelezen, veel wijzer geworden, maar ik kom nog niet overal uit. Ik loop nog met de volgende vragen rond.

• Ik heb op dit moment een Honeywel Lyric T6R. Deze heb nu aangesloten op de warmtepomp. Hij schakelt de warmtepomp prima aan/uit. Maar ik lees geen binnen-temperatuur af. Dipswitch 8 staan aan. Doe ik iets fout, of werkt dit nu eenmaal zo?
• Doordat de ketel steeds uit word gezet door de thermostaat word een mooie stooklijn onderbroken. Of is dit normaal?
Welke thermostaat is eventueel aan te raden waarbij bovenstaande 2 zaken worden ondervangen? Een Nest is geen optie, aangezien ik graag met een vast schema werk.
• Ik heb nu de stooklijn op -10/37 en 18/27. Het is nu te warm om serieus te testen, dus dit is afwachten. Met de nachten onlangs van -10 kon ik het redden 40 graden aanvoertemperatuur op een gesloten verdeler waarbij de bijmenging nog erg krap afgesteld stond.
• Ik heb er een klein buffervat naast te hangen (50 liter geloof ik). Sluit ik deze wel of niet aan?
Met 100m2 vloerverwarming kom ik op ongeveer 200 liter water in de vloer.
3.14*0.0162*800.

Taede Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:43
taedeh schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:18:
Hoi allen,

We hebben sinds kort huis grondig aangepakt. Vloerisolatie/verwarming, muurisolate en nieuwe ramen. Daarmee ook de oude cv-ketel eruit gedaan en overgestapt op een LG hm143 Monoblock.

We hebben ongeveer 100 m2 vloeroppervlak beneden, geheel verwarmd door vvw. Deze wordt in zijn geheel verwarmd, en staat dus altijd open. Voor de verwarming boven maken we gebruik van airconditioners. in de douche boven en onder hangt nog wel een handdoekradiator. Maar die draait nu mee op de temperatuur van de vv. Deze zijn op dit moment nog parallel geschakeld met de verdeler. Voor de warmwatervoorziening hebben we een aparte warmwaterboiler.
Voor isolatie van de woning hadden een gasverbruik van ongeveer 2000m3 per jaar. Hoe dat nu uitpakt, geen idee :P . We hebben daarnaast nog 24 zonnepanelen van 435W, Dus ik hoop aan het eind van het jaar op 0 te staan, of iets erover heen.

De vv installatie is aangelegd toen we de oude cv-ketel nog hadden, en is aangesloten op een gesloten verdeler. Het plan is om de verder om te bouwen naar een open verdeler, waarbij de warmtepomp rechtstreeks word aangesloten op de verdeler.
Ondertussen aan het stoeien met instellingen en het aansluiten van de thermostaat. Ik heb het halve forum ondertussen gelezen, veel wijzer geworden, maar ik kom nog niet overal uit. Ik loop nog met de volgende vragen rond.

• Ik heb op dit moment een Honeywel Lyric T6R. Deze heb nu aangesloten op de warmtepomp. Hij schakelt de warmtepomp prima aan/uit. Maar ik lees geen binnen-temperatuur af. Dipswitch 8 staan aan. Doe ik iets fout, of werkt dit nu eenmaal zo?
• Doordat de ketel steeds uit word gezet door de thermostaat word een mooie stooklijn onderbroken. Of is dit normaal?
Welke thermostaat is eventueel aan te raden waarbij bovenstaande 2 zaken worden ondervangen? Een Nest is geen optie, aangezien ik graag met een vast schema werk.
• Ik heb nu de stooklijn op -10/37 en 18/27. Het is nu te warm om serieus te testen, dus dit is afwachten. Met de nachten onlangs van -10 kon ik het redden 40 graden aanvoertemperatuur op een gesloten verdeler waarbij de bijmenging nog erg krap afgesteld stond.
• Ik heb er een klein buffervat naast te hangen (50 liter geloof ik). Sluit ik deze wel of niet aan?
Met 100m2 vloerverwarming kom ik op ongeveer 200 liter water in de vloer.
3.14*0.0162*800.

Taede Hans
Ik gebruik de bijgeleverde controller. Deze staat op AI, en verwarmt het water naargelang de buitentemperatuur. (war)

Even zoeken tot het juist is, maar wel een hele fijne regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:35
Mijn controller van lg hang in het hok, en er is geen mogelijkheid om deze bedraad het hui in te krijgen op een logische plek. Dit wil ik dus oplossen door een third party thermostaat. Maar de T6R is op dit moment geen fijne oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
taedeh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:53:
Mijn controller van lg hang in het hok, en er is geen mogelijkheid om deze bedraad het hui in te krijgen op een logische plek. Dit wil ik dus oplossen door een third party thermostaat. Maar de T6R is op dit moment geen fijne oplossing.
Je kunt gaan spelen met je stooklijn zodat je thermostaat zo weinig mogelijk hoeft te schakelen. Sommigen lukt het om op de stooklijn, puur op de water temperatuur gestuurd het huis heel behoorlijk op een constante temperatuur te houden.

Belangrijkste bij de keuze van een thermostaat in combinatie met een warmtepomp: kies een simpele aan/uit thermostaat. Veel moderne thermostaten, waaronder ook Nest en Tado hebben weliswaar een aan/uit optie maar die werkt nog steeds iets gevanceerder. Dit soort thermostaten gaan zodra de warmte behoefte afneemt een aantal keren voor een paar minuten uitschakelen. Hier een plaatje hoe een Tado dat doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcGpYH0uLdhm2q7n5g_BnekWkJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTQCLStAXh10qkg9SOciYR6D.png?f=fotoalbum_large

En dit is zo ongeveer het laatste wat je wilt bij een WP omdat hiermee de WP en dus de compresoor in korte tijd veel gaat schakelen. De verschillende ESP oplossingen van Tweakers in dit forum kunnen dit gedrag afvangen zodat je nog steeds een dergelijke thermostaat kunt gebruiken. Maar heb je niet zo'n oplossing zorg dan voor een simpele aan/uit thermotaat. Houd er ook rekening mee dat die thermostaat een spanning van 230V moet schakelen. De thermostaat ingang van de LG WP staat op 230V |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
@taedeh hang en thermometer op in de woonkamer, dan kun je de temperatuur ook aflezen.😁
Je kunt prima op AI draaien terwijl de controller in het stookhok hangt, maar dan wel alleen op water regelen.
Extern thermostaat is niet nodig.
Alleen zorgen dat de stooklijn goed komt.
Heb je in huis veel invloed van de zon dan kan een thermostaat wel handig zijn, maar dat betekend dat de andere ruimtes geen warmte krijgen als de zon je woonkamer opwarmt.

[ Voor 3% gewijzigd door The_KnarF op 04-01-2023 08:14 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Je kunt gaan spelen met je stooklijn zodat je thermostaat zo weinig mogelijk hoeft te schakelen. Sommigen lukt het om op de stooklijn, puur op de water temperatuur gestuurd het huis heel behoorlijk op een constante temperatuur te houden.

Belangrijkste bij de keuze van een thermostaat in combinatie met een warmtepomp: kies een simpele aan/uit thermostaat. Veel moderne thermostaten, waaronder ook Nest en Tado hebben weliswaar een aan/uit optie maar die werkt nog steeds iets gevanceerder. Dit soort thermostaten gaan zodra de warmte behoefte afneemt een aantal keren voor een paar minuten uitschakelen. Hier een plaatje hoe een Tado dat doet:

[Afbeelding]

En dit is zo ongeveer het laatste wat je wilt bij een WP omdat hiermee de WP en dus de compresoor in korte tijd veel gaat schakelen. De verschillende ESP oplossingen van Tweakers in dit forum kunnen dit gedrag afvangen zodat je nog steeds een dergelijke thermostaat kunt gebruiken. Maar heb je niet zo'n oplossing zorg dan voor een simpele aan/uit thermotaat. Houd er ook rekening mee dat die thermostaat een spanning van 230V moet schakelen. De thermostaat ingang van de LG WP staat op 230V |:(
Dat gedrag wat je laat zien is inderdaad niet handig, maar ik kan melden dat een Nest dat niet doet. Toon die ik eerst had was verschrikkelijk wat dat betreft. Maar nu zijn er genoeg dagen dat mijn Nest 24 uur een 'aan' signaal geeft. Alleen nu met de warmte schakelt hij af en toe uit. Nest is ook gewoon 'dom' te gebruiken met een vast schema, zonder voorverwarming etc.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:10:
De beste LG-Warmtepomp wensen voor 2023!! :D

Even een vraag, hebben jullie ook een andere capaciteit Warmtepomp in het display staan dan wat je daadwerkelijk hebt?
Ik heb een HM123MR.U34. In het display staat capaciteit 16kW.
Is dit ergens een setting, dip-switch o.i.d.?
Ik kan bevestigen dat dit vanzelf gaat, staat nu juist op 12kW (42Btu/h).

Andere vraag: als ik op “Open Source License” klik, herstart m’n controller. Bij jullie ook?

Mijn Softwareversies:
Kernel 3.0.9
RMC Version: 3.06.6a (Master)
Device App: 35.94
Modem: clip_hna_v1.9.183_QC
Firmware 1: SAA42121706.0000CB1A.0

[ Voor 20% gewijzigd door tebogo op 04-01-2023 10:10 . Reden: correcties en aanvullingen ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
MOD bus vraag:
Velen zijn bezig met de modbus.
Diverse soorten hardware en software worden gebruikt.
Mijn vraag is: bestaat er een lijst van variabelen/gegevens die je allemaal kunt uitlezen?
Hetzelfde voor dingen die je op afstand kunt aansturen via HAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

montebaldo55 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:40:
MOD bus vraag:
Mijn vraag is: bestaat er een lijst van variabelen/gegevens die je allemaal kunt uitlezen?
Ja, ten eerste in de handleiding en ten tweede heel vaak in dit topic. Als je even zoekt op modbus dan vind je alle info die we hier verzameld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:45
Hoi om het systeem perfect te maken moet je toch echt zelf aan de slag... Ik heb ook een nestv3 gehad, ik vond het een on ding. Heb nu een systeem draaiend met Fibaro waarmee ik de temperatuur kan instellen via een "fysieke thermostaat" waarmee ik in de winter kan verwarmen en in de zomer kan koelen, vooral dit laatste vond ik een must met vloerverwarming. En deze combinatie kon ik nergens vinden.

Hier een impressie van het systeem, de thermostaat is een MH-3928 (+24AC) en de schakelaar is een double switch:
https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details
https://www.gamma.nl/asso...z-transformator/p/B201668

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtQYShs8t-JWodTRp6nsmhj0YIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtVFGyXeRsEMMly7MwVPjPVC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vb6bL3240dnaqC3SbYQPmHB0iA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcBX2BZTaFPNrx3OcD0j1nON.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU8rVNpchSblXcoWD8qj7D6HG6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgHGFQYSVbnvMhwm3RNyWZjZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdALerf8wVA2a6Es8jx0SN4oL_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxVL8SP3cEIpHDHRuCBsr2Pa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6y2dH3iHs6GPS1kj8CYtzjFqlc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIpcZk9s5ur3HrTugjze8TaL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4naL6Mf63LDc43SsljXEBtdib2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fj7wwBUae5AgYr2gmKmbm5Dz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcmYnfLAWB1kM5iRJ2b497x-Cdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfD3GFxOcRwp1zly8pynpMoH.jpg?f=fotoalbum_tile

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{
  conditions = { {
      isTrigger = true,
      operator = "matchInterval",
      property = "cron",
      type = "date",
      value = {
        date = { "00", "00", "1", "3", "*", "2022" },
        interval = 300
      }
    } },
  operator = "any"
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
local fromID = {109} -- Kamer MCO thermostaat sensor (Measured temperatures)
local toID = {108} -- Radiator thermostats (Set temperatures / Setpoints)
local Heatpump = 105 -- double switch Heat
local flaq_1 = 0
local Lowtempheat = 19.5
local hightempheat = 20.5
local Lowtempcool = 18
local hightempcool = 25

for i=1,#toID do 

local name1 = fibaro.getName(fromID[i])
    local room1 = fibaro.getRoomNameByDeviceID(fromID[i])
    local name2 = fibaro.getName(toID[i])
    local room2 = fibaro.getRoomNameByDeviceID(toID[i])

if ( fibaro.getValue(toID[i], "heatingThermostatSetpoint") ~= fibaro.getValue(fromID[i],"value") ) and ( fibaro.getValue(fromID[i], "thermostatOperatingState") == fibaro.getValue(fromID[i],"heating") )
     then        
        fibaro.debug("", room1.. " " ..name1.. " " ..fibaro.getValue(fromID[i], "value") )
        fibaro.debug("", room2.. " " ..name2.. " " ..fibaro.getValue(toID[i], "heatingThermostatSetpoint") )

if ( fibaro.getValue(fromID[i],"value") < fibaro.getValue(toID[i], "heatingThermostatSetpoint") ) then              
                        flaq_1 = 1
                end                
    else
        flaq_1 = 0
        fibaro.call(Heatpump, "setHeatingThermostatSetpoint", hightempheat)
        hub.call(Heatpump, "turnOff")
        fibaro.debug("","Verwarmen UIT")
    end
end

if (flaq_1 == 1) then
    fibaro.call(Heatpump, "setHeatingThermostatSetpoint", Lowtempheat)
    hub.call(106, "turnOff")
    hub.call(Heatpump, "turnOn")
        fibaro.debug("","Verwarmen AAN")
else
    fibaro.call(Heatpump, "setHeatingThermostatSetpoint", hightempheat)
    hub.call(Heatpump, "turnOff")
    fibaro.debug("","Verwarmen UIT")
end

[ Voor 2% gewijzigd door wrapper83 op 04-01-2023 11:45 . Reden: update thermostaat gegevens ]

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
montebaldo55 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:40:
MOD bus vraag:
Had ongeveer dezelfde vraag. Lees wel mee, maar heb me er nog niet echt in verdiept. Zou mooi zijn als de TS daarmee wordt uitgebreid, maar dat is ook een heel werkje.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
kazemo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:52:
[...]

:) ik heb het inderdaad ook zo meest simpel zonder veel poespas voorwaarde is wel terugslagkleppen in wp en cv ,tstukken direct onder cv niet ergens in het midden van het systeem dan gaat het anders stromen dan werkt het niet goed samen ,bij mij werken beide samen gelijktijdig als het nodig mocht zijn(tot nu toe cv ketel niet meer gelopen voor cv) kan over aansluiting ketel van derde staat op -7gr gaat hij aan,ik heb het simpel handmatig kan ik bijzetten met bestaande thermostaat(heb ik laten hangen) van cv
Interessante reacties van zowel de meest geavanceerde uitvoeringen in installaties tot de meest eenvoudige.
In dat kader heb ik ook enkele vragen die ik niet heb kunnen vinden in het forum en aangezien ik van plan ben om een LG Therma V LWWP aan te schaffen ter vervanging van mijn oude Atag blauwe engel cv ketel.
Mijn woning is voorzien van een 200 liter LG warmtepompboiler voor het SWW dus het betreft alleen het verwarmen van de vloerverwarming (staat altijd open en geen zone regeling aanwezig) op de begane grond en badkamer (op RTL) en de radiatoren in de overige ruimten, als de kou in de ruimten met radiatoren eraf is is het prima.
Op de vloerverwarminsverdeler is een Wilo para pomp gemonteerd, deze kan ik er niet tussenweg halen dus wil het in eerste instantie zo proberen en mocht het toch niet goed werken deze vervangen voor een pomploze verdeler.
Tevens is er op een meter of 6 van de ketel een by-pass geplaatst.
In theorie zou een 5 KW Therma V (ruim) voldoende moeten zijn in mijn situatie.
Ik hoop antwoord te krijgen op de volgende vragen:
1) In de LG therma V zelf zit geen elektrisch back-up element, is het dan verstandig om i.p.v. de 5 voor de 7 KW WP te kiezen om in de koudere dagen toch de woning warm te krijgen?
2) Is het verstandig om veiligheidsventielen te plaatsen om kans op bevriezing (bij stroomuitval) te voorkomen?
3) Om het geheel rustig te laten werken/ pendelen voorkomen ben ik, ondanks dat ik alles open heb staan, wel van plan om een 80 of 120 liter buffervat te plaatsen, er zijn diverse schema's in omloop over het aansluiten van het buffervat maar wat zou in mijn geval de juiste zijn?
4) Zou een pomp na het buffervat nodig zijn als ik de pomp op de vloerverwarmingsverdeler laat zitten of is het verstandiger om deze verdeler met pomp toch direct te vervangen voor een pomploze?
5) Ik wil de meegeleverde regelaar in de woonkamer plaatsen en hem vandaar bedienen/in te stellen. Is dat verstandig of gaat de voorkeur uit naar een (eenvoudigere) ruimtethermostaat in de woonkamer zelf?

Ik hoor het graag!
Groet,
Freddy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
wrapper83 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:41:
Hoi om het systeem perfect te maken moet je toch echt zelf aan de slag... Ik heb ook een nestv3 gehad, ik vond het een on ding. Heb nu een systeem draaiend met Fibaro waarmee ik de temperatuur kan instellen via een "fysieke thermostaat" waarmee ik in de winter kan verwarmen en in de zomer kan koelen, vooral dit laatste vond ik een must met vloerverwarming. En deze combinatie kon ik nergens vinden.

Hier een impressie van het systeem, de thermostaat is een MH-3928 (+24AC) en de schakelaar is een double switch:
https://www.gamma.nl/asso...z-transformator/p/B201668
wat kan die Fibaro dan (wel) wat een nest V3 niet kan :?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:59
Modbus is geregeld een vraag hier en omdat ik pas geleden met hetzelfde zat heb ik een en ander opgesomd wat ik heb gedaan om Modbus aan de gang te krijgen op mijn L071MR-U44.

1. Warmtepomp helemaal uit inclusief spanning ervan af.
2. Zet dipswitch 1.1 en 1.2 op ON (zie foto)
3. Een communicatie kabel naar binnen gelegd.
4. Buiten aangesloten op 26 en 27 (Zie foto)
5. Binnen aangesloten op een Elfin EW11a. (Zie foto, aangeschaft via AliExpress)
Je dient nog wel een aparte voeding te regelen tussen 5~18VDC gelijkspanning. Die heb je vast nog wel liggen van een oplader van de telefoon of laptop bijvoorbeeld.
6. Spanning op de Elfin EW11a gezet en instellingen gewijzigd (Zie foto’s)
7. Spanning weer op de warmtepomp en Modbus adres aanpassen via LG-bediening:
Instellingen > Connectiviteit > Modbus Adres > 01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziBuqSUko-fPghlVGm7tJSW6IZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYRaSAOpfex8iaKYIFZy7DOD.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_Ajl7Wu8pFqKyMqXRIP_9labdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cn2aLeO0MzeU5HrcgV5FA3FW.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g1ZMJvrXuhVPuwHw27woGf7l0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/78sH2rrZTrnws18F0AtNClfb.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K02udV0f6jI5BVjwtXz86zP2XTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttZvlxEKsa9MhwZJqcnrd8nZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrhA9OnCHQhdlXYTVkEJohWGS4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1dcCDVi5QOrNjZb9QxyAxFg.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUgEiJQTAK2A1UvXngok5VkDrPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7Nhq7NEQVOeEoUO3pkxrBqp.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdUKJZTLPfYwVlEixkFL1d5mGSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqS5pzPAwqJpKxdLjpOyyxKD.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdXZTm5JVibjBY40maFoSiYQ6Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bl5pbubPimsetU3E3Z6vMJ6x.jpg?f=fotoalbum_large

8. In Home Assistant in configuration.yaml onderstaande code toegevoegd:
(Code verkregen via dit forum, van wie weet ik meer!)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.xxx.xxx
    port: 6009
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10

sensors: 
    ##input
      - name: error_code
        scan_interval: 10
        address: 0
        slave: 1
        input_type: input

- name: ODU_operation_cycle
        address: 1

- name: water_inlet_temp
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 5
        address: 2
        unit_of_measurement: °C

- name: water_outlet_temp
        address: 3

- name: backup_heater_outlet_temp
        address: 4

- name: dhw_water_temp
        address: 5

- name: solar_collector_temp
        address: 6

- name: room_air_temp_circuit1
        address: 7

- name: current_flow_rate
        address: 8
        unit_of_measurement: l/min

- name: flow_temp_circuit2
        address: 9

- name: room_air_temp_circuit2
        address: 10

- name: energy_state_input
        address: 11

- name: outdoor_air_temp
        address: 12

- name: product_group
        scan_interval: 60
        address: 9997

- name: product_info
        address: 9998

##holding
      - name: operation_mode
        input_type: holding

- name: control_method

- name: target_temp_circuit1

- name: room_air_temp_circuit1_holding

- name: shift_value_in_auto_mode_circuit1

- name: target_temp_circuit2

- name: room_air_temp_circuit2_holding

- name: shift_value_in_auto_mode_circuit2

- name: dhw_target_temp

- name: energy_state_input_holding

binary_sensors:

##coil
      - name: enable_disable_heating/cooling

- name: enable_disable_dhw

- name: silent_mode_set

- name: trigger_desinfection_operation

- name: emergency_stop

- name: trigger_emergency_operation

## discrete
      - name: water_flow_status   
        input_type: discrete_input

- name: water_pump_status   

- name: ext_water_pump_status   

- name: compressor_status   

- name: defrosting_status   

- name: dhw_heating_status

- name: dhw_tank_disinfection_status   

- name: silent_mode_status   

- name: cooling_status   

- name: solar_pump_status   

- name: backup_heater_step1_status   

- name: backup_heater_step2_status   

- name: dhw_boost_heater_status   

- name: error_status   
        address: 13

- name: emergency_operation_available_space_heating/cooling   
        address: 14

- name: emergency_operation_available_dhw   
        address: 15

- name: mix_pump_status   
        address: 16

[ Voor 104% gewijzigd door gigabit op 05-01-2023 20:39 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
BernieW schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:22:
[...]

@leonardvg Met Tado als externe thermostaat moet je hem in aan/uit gebruiken, dit is de enige taal die de LG verstaat. Ik gebruik ook (nog) Tado knoppenmet de oude extensie kit. Houd er rekening mee dat in aan/uit Tado in overgangsmomenten een PWM genereert met een periodetijd van 20 min. Denk niet dat je je WP zo vaak wilt laten schakelen. Ik heb dit opgelost met een ESP32, Tado moet minstens x tijd uit staan voor thermostaat signaal wordt doorgegeven aan de WP. Met aan schakelen precies hetzelfd. Misschien kan de Tado helpdesk ook nog een setting veranderen zodat je geen last van die PWM hebt, maar hoe dat dan met je CV ketel werk is weer een andere vraag.

Ben benieuwd naar je schets, en of het je lukt om een vergelijkbare flow als de WP levert door de CV ketel/pomp kunt krijgen.
Bedankt voor de tip. Dit alles in ogenschouw nemend, lijkt het mij het simpelste om de CV te bypassen (blijft wel hangen, simpel met kogelkranen) en een extra pomp te gebruiken, die op de thermostaat aangesloten is via relais. Hieronder een schema van de huidige situatie en de geplande situatie. Tips/adviezen zeer welkom. Ik ben vooral ook benieuwd of dit goed gaat werken met de LG. Die hoeft namelijk alleen maar twee vaten warm te houden middels een 3-wegklep.

NB: tapwater werkt op een vergelijkbare manier, met een 500L vat met ZB en WP als naverwarmer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMToLIBrOJCE8WDCTpDaaljSkEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iLoQ7U69AGYpXpzpXyzLNZl0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1G-LIN9eoT2qNPyW_1E9omhiGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLlKUqGD3EWbYv7a4H6c73rC.png?f=fotoalbum_large

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momohenning
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01-2023
Rint schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
[Afbeelding]

Beste Tweakers,
Ik draai met een 12 Kw u33 model.
Ik vraag mij af of de temperatuur "air" die opgegeven wordt bij logging wel klopt? Welke sensor geeft deze air weer?
Max gezien 102.5graden met warmer weer.
gibt es dazu eine lösung? ich habe bei meiner 9kw u43 das gleiche problem :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
leonardvg schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Bedankt voor de tip. Dit alles in ogenschouw nemend, lijkt het mij het simpelste om de CV te bypassen (blijft wel hangen, simpel met kogelkranen) en een extra pomp te gebruiken, die op de thermostaat aangesloten is via relais. Hieronder een schema van de huidige situatie en de geplande situatie. Tips/adviezen zeer welkom. Ik ben vooral ook benieuwd of dit goed gaat werken met de LG. Die hoeft namelijk alleen maar twee vaten warm te houden middels een 3-wegklep.

NB: tapwater werkt op een vergelijkbare manier, met een 500L vat met ZB en WP als naverwarmer.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even de knuppel in het hoenderhok; wat is het nut van de zonneboiler in dit geschetste systeem? Ik heb zelf niet zo'n ding op het dak liggen, maar hoeveel energie krijg je hiervan in de periode dat je je huis moet verwarmen.
Ik weet van mijn zonnepanelen dat die deze maanden een verwaarloosbare opbrengst hebben, vandaar mijn vraag.

Ik kan me er nog iets bij voorstellen als ie op een SWW vat aangesloten zit maar heb hier toch wel wat twijfels.

Maar hoe dan ook in jehuidige schets moet die ZB moet wel het andere nadeel van je opzet opheffen: een lagere COP voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
BernieW schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Even de knuppel in het hoenderhok; wat is het nut van de zonneboiler in dit geschetste systeem? Ik heb zelf niet zo'n ding op het dak liggen, maar hoeveel energie krijg je hiervan in de periode dat je je huis moet verwarmen.
Ik weet van mijn zonnepanelen dat die deze maanden een verwaarloosbare opbrengst hebben, vandaar mijn vraag.

Ik kan me er nog iets bij voorstellen als ie op een SWW vat aangesloten zit maar heb hier toch wel wat twijfels.

Maar hoe dan ook in jehuidige schets moet die ZB moet wel het andere nadeel van je opzet opheffen: een lagere COP voor de WP.
Voor het nut van de zonneboiler verwijs ik je naar het topic over zonneboilers;) Hij staat in de schuur, dus dat is de enige component die niet meer zo variabel is.

Maar kort gezegd, een temperatuur van 40 graden is goed haalbaar met de zonneboiler als de zon schijnt, dit sluit goed aan bij de vloerverwarming, vandaar de doorgetrokken retourleiding van de VV.

Je noemt een lagere COP voor de WP, waarom denk je dat en wat is daaraan te doen? Een lagere aanvoertemperatuur zou helpen, maar dat die nu hoog is, is te wijten aan het afgiftesysteem. Ik stook nu ook op 50gr en dat ging goed met de vorst, wellicht kunnen we nog wat zakken als alles draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
leonardvg schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Voor het nut van de zonneboiler verwijs ik je naar het topic over zonneboilers;) Hij staat in de schuur, dus dat is de enige component die niet meer zo variabel is.

Je noemt een lagere COP voor de WP, waarom denk je dat en wat is daaraan te doen? Een lagere aanvoertemperatuur zou helpen, maar dat die nu hoog is, is te wijten aan het afgiftesysteem. Ik stook nu ook op 50gr en dat ging goed met de vorst, wellicht kunnen we nog wat zakken als alles draait.
Ik stelde mijn vraag vanuit mijn ervaring met zonnepanelen, ook deze leveren zodra de zon schijnt direct behoorlijk wat energie. Maar per saldo is de opbrengst in de koude maanden erg laag. Dankzij salderen heb je hier nog iets aan met een warmtepomp. Lijkt mij dat in een situatie puur voor verwarmen van je huis die zonneboiler in de wintermaanden een paar duizend kWh moet leveren wil je er wat aan hebben. Verder houd ik hier nu over op.

M'n opmerking over de COP gaat om de manier waarop je het buffervat gebruikt. Water voor je verwarming circuleert altijd door je vat, hierdoor treedt vermenging op met als consequentie dat je minder energie aan je afgiftesysteem levert. Kijk voor de verschillende basisopties ook maar es op Warmtepomp-tips Jouw opzet zit het dichtst bij optelling F.

't Zelfde geldt ook voor de aansluiting van je CV. Als op koude dagen allen de CV draait kun wellicht de CV parallel zetten. Andere optie is natuurlijk met een open verdeler. Heb er zelf geen ervaring mee, wellicht dat anderen hier je op dit punt nog beter kunnen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Hint voor de perfectionisten:
Door de kabels vanaf de pennen 26 en 27 (mod bus) gaat + en - 12 volt maar in blok golven.
Het gaat er vooral om dat de twee draadjes ten opzichte van elkaar zijn getwist.
Dit kan mogelijke elektromagnetische storing voorkomen.
Op foto's zie ik verschillende verbindingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP5QqrxJ5ooc0-Hjd9etn8ISi_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rByE2OpP7yip6rEgbVyxv9Zt.jpg?f=fotoalbum_large
Maar het is geen probleem om het te dubbel twisten hoor. Tis niet erg maar het wordt er niet perse beter van.
Zie foto. Dit is nog een test opstelling. Wordt straks strak afgewerkt.
Mochten jullie er anders over denken dan hoor ik het graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 15:45

Doezel

Ond

montebaldo55 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:05:
Hint voor de perfectionisten:
Door de kabels vanaf de pennen 26 en 27 (mod bus) gaat + en - 12 volt maar in blok golven.
Het gaat er vooral om dat de twee draadjes ten opzichte van elkaar zijn getwist.
Dit kan mogelijke elektromagnetische storing voorkomen.
Op foto's zie ik verschillende verbindingen.[Afbeelding]
Maar het is geen probleem om het te dubbel twisten hoor. Tis niet erg maar het wordt er niet perse beter van.
Zie foto. Dit is nog een test opstelling. Wordt straks strak afgewerkt.
Mochten jullie er anders over denken dan hoor ik het graag
Modbus is gebaseerd op rs485. En dat heeft, net zoals ethernet, baat bij het twisten omdat de signalen die over die draadjes gaan telkens elkaars tegengestelde spanning zijn. Dus als op het ene draadje een + staat, staat op het andere een -. De ontvanger hoeft alleen maar naar het verschil in spanning tussen die 2 draadjes te kijken om te “meten” of het een 1 of een 0 bitje is. Doordat de draden getwist zijn hebben externe invloeden (ongeveer) even veel invloed op beide draden waardoor het dus geen effect heeft.

Stel; je hebt -5v op de ene ader en +5v op de andere; dan meet je tussen die 2 aders 10v.

Als je door externe invloed 5 volt spanning extra op beide aders krijgt; heeft de ene 0v en de andere 10v, meet je nog steeds 10v verschil.

Zoek hier maar eens op “twisted” https://psidac.com/modbus/

Edit: euh, nu ik je bericht nog een keer lees snap ik het niet meer; wat bedoel je met dubbel twisten?

[ Voor 3% gewijzigd door Doezel op 04-01-2023 23:56 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 23:32

CR1992

Thor

Hallo, iemand toevallig een lg monobloc die in de buurt van Belgisch of Nederlands Limburg woont. Ik zou graag er meer over leren en zelf 1 thuis plaatsen. Ik had graag ook is een kijkje willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:18
CR1992 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:59:
Hallo, iemand toevallig een lg monobloc die in de buurt van Belgisch of Nederlands Limburg woont. Ik zou graag er meer over leren en zelf 1 thuis plaatsen. Ik had graag ook is een kijkje willen nemen.
Hier regio Eindhoven. Een 5kW U44 zou hier vandaag of morgen worden geleverd. Ik hoop hem dit weekend in bedrijf te hebben.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammer12
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-06 15:26
hallo allemaal,

volg dit topic al een tijdje en heb deze winter een monoblock 9kw geinstalleerd met 200L sww boiler.
Voor de vloerverwarming loopt de pomp nu continue op 370 watt, dat is volgens mij prima. Maar daarnaast zit ik nog wat met de inrichitng van t SWW.

Ik heb er nu voor gekozen om de boiler alleen op te stoken naar ~48 graden als we gaan douchen. Dit omdat de boiler zijn warmte anders zo snel verliest.
Daarnaast heb ik ook geprobeerd om het water in de boiler continue op 38 te houden. Ik merk dan alleen dat de warmtepomp bij het verwarmen eigenlijk altijd met aanvoer temp van 55 graden gaat werken.
Dat lijkt mij niet het meest zuinigst? Hoe hebben jullie dat ingesteld? en kan je de aanvoer temp op SWW apart instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momohenning
  • Laatst online: 15-01-2023
Afbeeldingslocatie: https://bilderupload.org/image/thumbnail/resized-d36011376-20230104-144048.jpg

Is there a sensor broken or what is the problem?
Thank you

[ Voor 3% gewijzigd door Momohenning op 05-01-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

SalexSun schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Hier regio Eindhoven. Een 5kW U44 zou hier vandaag of morgen worden geleverd. Ik hoop hem dit weekend in bedrijf te hebben.
Ooh leuk,
Met wat ga je uw sww opwarmen?
Ook met de monoblock?
Heb je voor sww een aparte module nodig?
Ik ben aan het kijken voor de 12 kw maar dan met convectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Doezel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:50:
[...]

Modbus is gebaseerd op rs485. En dat heeft, net zoals ethernet, baat bij het twisten omdat de signalen die over die draadjes gaan telkens elkaars tegengestelde spanning zijn. Dus als op het ene draadje een + staat, staat op het andere een -. De ontvanger hoeft alleen maar naar het verschil in spanning tussen die 2 draadjes te kijken om te “meten” of het een 1 of een 0 bitje is. Doordat de draden getwist zijn hebben externe invloeden (ongeveer) even veel invloed op beide draden waardoor het dus geen effect heeft.

Stel; je hebt -5v op de ene ader en +5v op de andere; dan meet je tussen die 2 aders 10v.

Als je door externe invloed 5 volt spanning extra op beide aders krijgt; heeft de ene 0v en de andere 10v, meet je nog steeds 10v verschil.

Zoek hier maar eens op “twisted” https://psidac.com/modbus/

Edit: euh, nu ik je bericht nog een keer lees snap ik het niet meer; wat bedoel je met dubbel twisten?
@Doezel.
Communicatie en helder verwoorden is en blijft lastig. Hoe verwoord ik het zodat een ander begrijpt wat ik bedoel.
In dit geval echter niet zo moeilijk.
Ik zag een foto voorbij komen waarbij de aansluiting dubbel was uitgevoerd en ook getwist.
Dit heeft in mijn optiek geen toegevoegde waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UgTmN1Fh6KuCys-wL1tDc5XUuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfXe5cgxA3nREBAt4CNwHgJM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
taedeh schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:18:
Bij onze installatie was de overstap van een gesloten naar een open verdeler een grote verbetering (8 groepen, alleen VVW) dus een aanrader.

Je kan je overigens afvragen of ombouwen de moeite is aangezien je voor onder de 200 euro online al een mooie RVS verdeler scoort inclusief kraantjes en automatische ontluchters (zie de tips van andere Tweakers een aantal pagina's terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik ben er nog niet uit wat de beste settings zijn voor onderstaande 'antivries functionaliteit' op de controller is. Iemand tips?

Edit: er zit geen antivries in het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZhRfAgsfqZFpe2yfL2Rq2npeLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4zYDB5XcKMPKseWOdq6jNbE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JorisEV op 05-01-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
JorisEV schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:43:
Ik ben er nog niet uit wat de beste settings zijn voor onderstaande 'antivries functionaliteit' op de controller is. Iemand tips?

[Afbeelding]
Waar zit je mee te worstelen dan?

Volgens mij gewoon laten staan op default (type 1), anders vertrouw je alleen op de luchttemperatuur sensor en gaat hij nooit continue aan.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
BernieW schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Ik stelde mijn vraag vanuit mijn ervaring met zonnepanelen, ook deze leveren zodra de zon schijnt direct behoorlijk wat energie. Maar per saldo is de opbrengst in de koude maanden erg laag. Dankzij salderen heb je hier nog iets aan met een warmtepomp. Lijkt mij dat in een situatie puur voor verwarmen van je huis die zonneboiler in de wintermaanden een paar duizend kWh moet leveren wil je er wat aan hebben. Verder houd ik hier nu over op.

M'n opmerking over de COP gaat om de manier waarop je het buffervat gebruikt. Water voor je verwarming circuleert altijd door je vat, hierdoor treedt vermenging op met als consequentie dat je minder energie aan je afgiftesysteem levert. Kijk voor de verschillende basisopties ook maar es op Warmtepomp-tips Jouw opzet zit het dichtst bij optelling F.

't Zelfde geldt ook voor de aansluiting van je CV. Als op koude dagen allen de CV draait kun wellicht de CV parallel zetten. Andere optie is natuurlijk met een open verdeler. Heb er zelf geen ervaring mee, wellicht dat anderen hier je op dit punt nog beter kunnen adviseren.
Die ervaring met PV heb ik ook. In de winter kom je gewoon te kort, ook met een ZB, daarom laat ik de ketel nog ff hangen. Binnen een paar jaar staat er waterstof in onze gasleiding en als dat aantrekkelijk is, wil ik daar wel op stoken in de koude maanden. Maar terug naar de ZB: deze zal vooral in het voor- en najaar wat bieden, verder zal de bijdrage gering zijn. Maar àls er zon is, heb je gratis warmte. Bovendien liggen er al 36 panelen op m'n dak, wat daarvan over is verkoop ik liever terug aan het net.

Bedankt voor de tip, ik was van plan om optie C van warmtepompweetjes te kiezen, maar dit heb ik per ongeluk niet meer in het schema verwerkt. Hieronder de juiste versie, met het vat parallel. Hierdoor kun je warmte bufferen met ZB of WP. Ik zal dan wel een kastje maken met een paar relais erin, zodat de pompen automatisch samen geschakeld kunnen worden, en waar je ook de thermostaat signaalkabel kan schakelen tussen pomp en CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7hIqER3UN22zNgdS9fBOq4GgZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxDRNrpwZLoYQmx3Ga0gEIfR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
CR1992 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Ooh leuk,
Met wat ga je uw sww opwarmen?
Ook met de monoblock?
Heb je voor sww een aparte module nodig?
Ik ben aan het kijken voor de 12 kw maar dan met convectoren.
Er komt een afzonderlijke warmtepompboiler, ook van LG toevallig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
The_KnarF schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:23:

[Afbeelding]
Toevallig ook net mee bezig.
In deze link staat een schematje.
kwestie van 3.3 V - GND, en TX en RX aansluten (en de andere kant naar de modbus aansluiting A, B en eventueel GND)
Je kan ook andere poorten pakken, dan in het schematje voor TX en RX
In het onderstaande voorbeeld
tx_pin: GPIO23 #GPIO23 = D7 on the d1 mini
rx_pin: GPIO19 #GPIO19 = D6 on the d1 mini
flow control is met dit printje niet nodig

Vraag me wel af of een d1 mini toereikend gaat zijn. Dit lukte niet met een mitsu procon modbus, wel met een esp32 mh-et-live

De (mitsu) code voor de esp32
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
esphome:
  name: esp-mitsubishi
  comment: Mitsubishi warmtepomp

esp32:
  board: mhetesp32minikit
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:
  reboot_timeout: 0s

ota:

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "ESP-Mitsubishi"
    password: "configesp"

captive_portal:

web_server:
  port: 80

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: GPIO23 #GPIO23 = D7 on the d1 mini
  rx_pin: GPIO19 #GPIO19 = D6 on the d1 mini
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

modbus:
  #flow_control_pin: GPIO18  #D5 on the d1 mini
  id: mitsubishi1
  send_wait_time: 2000ms

modbus_controller:
  - id: mitsubishi
    ## the Modbus device addr 1  (hex: 0x01)
    address: 0x01
    modbus_id: mitsubishi1
    setup_priority: -10
    #command_throttle: 250ms
    update_interval: 15s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV6ocG7OT0FIJpj_vJIL2tG4NJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwab736eqVBtYfdmPJSvNMFa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBJCAW2-WWPlrJC8q-xd7-4dXMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhMV9rBibQpzJwrO234gO0qR.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: Een wemos s2 mini schijnt ook te kunnen

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2023 18:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

SalexSun schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Er komt een afzonderlijke warmtepompboiler, ook van LG toevallig.
Dat wordt veel gedaan met een aparte warmtepompboiler. Maar waarom niet gewoon een buffervat (boiler) opwarmen met de warmtepomp? Dit komt toch voordeliger uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-07 20:18
Vraaagje voor leden met WIFI module, heeft iemans een detailfoto van de module of kan je zien wat er op de communicatielijn met de LG zit? Benieuwd wat die module kletst met de LG....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-07 15:58

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

mipo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:08:
Hallo, kan iemand mij adviseren - ik wil graag de AI-curve regelen - stappen -5 ...5 via modbus - HA (ik heb geen ESP) - waardeschakelaar, waarde-invoerveld...

Ik heb geprobeerd de hier gegeven yaml-voorbeelden te nemen, maar het werkt niet, ik weet niet waar (hoe) ik de sjabloon moet schrijven, de helper?
Ik kan de waarde handmatig in het register schrijven (alleen 0...5, het is niet mogelijk om een ​​minwaarde in te voegen)

Hieronder staat mijn gebruikte yaml

Bedankt voor de hulp, Michal

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.1.199
    port: 26
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10

switches:
      ##coil
        write_type: coil
        verify:

verify:

verify:

sensors: 

##input
      - name: error_code
        scan_interval: 30

- name: ODU_operation_cycle

- name: water_inlet_temp

- name: water_outlet_temp

- name: backup_heater_outlet_temp

- name: dhw_water_temp

- name: solar_collector_temp

- name: room_air_temp_circuit1

- name: current_flow_rate
        unit_of_measurement: l/min

- name: flow_temp_circuit2

- name: room_air_temp_circuit2

- name: energy_state_input

- name: outdoor_air_temp

- name: compressor_rpm
        scale: 60
        precision: 0.1
        address: 24
        unit_of_measurement: ot/min

- name: product_group
        address: 9997

- name: product_info
        address: 9998

##holding
      - name: operation_mode

- name: control_method

- name: target_temp_circuit1

- name: room_air_temp_circuit1_holding

[
      - name: shift_value_in_auto_mode_circuit1
        input_type: holding[/b]

- name: target_temp_circuit2

- name: room_air_temp_circuit2_holding

- name: shift_value_in_auto_mode_circuit2

- name: dhw_target_temp

- name: energy_state_input_holding

binary_sensors:
        ##coil

- name: trigger_desinfection_operation

- name: emergency_stop

- name: trigger_emergency_operation

## discrete
      - name: water_flow_status   

- name: water_pump_status   

- name: ext_water_pump_status   

- name: compressor_status   

- name: defrosting_status   

- name: dhw_heating_status

- name: dhw_tank_disinfection_status   

- name: silent_mode_status   

- name: cooling_status   

- name: solar_pump_status   

- name: backup_heater_step1_status   

- name: backup_heater_step2_status   

- name: dhw_boost_heater_status   

- name: error_status   
        address: 13

- name: emergency_operation_available_space_heating/cooling   
        address: 14

- name: emergency_operation_available_dhw   
        address: 15

- name: mix_pump_status   
        address: 16
heeft iemand advies voor mij? Ik gebruik de link "modbus-controller" niet in de gebruikte yaml, ik weet niet hoe de invoer er in mijn geval uit zou moeten zien - HA zonder ESP. Dank je

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
  • Laatst online: 27-01-2024
hoihoi,

ik heb een vraagje ik heb allang gezien dat hier de echte kenners zitten.
ik loop tegen een probleem aan.
Ik heb de lg hm123mr-u34 geïnstalleerd puur voor de voeding van 160m2 vloerverwarming. Nu krijg ik het niet werkend, heb van alles geprobeerd. installatie is monoblok waar een 100 liter buffervat die er parallel tussen zit, na het buffervat is een grundfos pompje geïnstalleerd die apart aangestuurd word indien evohome warmte vraagt.
even dit terzijde, ik heb de kranen naar de vloer dicht dus monoblok moet enkel me buffervat verwarmen.
ik heb 1,4 bar druk en 35,7 liter per minuut.

Nu heb ik gevraagd om 40gr temperatuur dus via de app en display staat die op 40 gr!
Echter hij start niet op, enige wat die doet is het volgende: gemonitord via homewizard energy +

15:06 stopt die na (verwarmen) verbruik dan denk stand-by gebruik 140watt
15:09 start de wp op althans lijkt het :-) en dan schiet verbruik na 1220watt. echter om
15:11 stopt die weer en zakt het verbruik weer naar stand-by na 140 watt. resultaat 0,0 verwarming
ik vraag 40 gr en de uitlaat temp is nu 30,5 graden. :-( wat gaat er mis?

Heb uitgebreid filmpjes gekeken op YouTube en de instellingen allemaal nagelopen. en met LG gebeld en nagelopen maar alles lijkt correct echter hij verwarmd dus gewoon niet, lijkt alsof die wilt aanspringen en dan vervolgens meteen uit gaat.
ze denken dat er iets met de print is maar ik denk hier zitten echte kenners wellicht heeft iemand hetzelfde voorgehad?

Ik zie wel dat ik op l1 stroom pak en L3 beetje en L2 pakt die niets, volgens mij als het correct is doet die dat enkel als de elektrische heater aan gaat?

wie o wie heeft de gouden tip :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPZTd_8K3dimg9jPoBtM1v6ZCAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3mExHS83gkjLGYf8TEXpSef.jpg?f=fotoalbum_large

ik ben ten einde raad :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@ECU-Soft wat vind je erover terug in je controller?
Kun je errors terugvinden?

Helemaal naar rechts scrollen in dit scherm: Momohenning in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 05-01-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
CR1992 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:44:
[...]

Dat wordt veel gedaan met een aparte warmtepompboiler. Maar waarom niet gewoon een buffervat (boiler) opwarmen met de warmtepomp? Dit komt toch voordeliger uit?
Wbt aanschafprijs ligt dat volgens mij niet zo ver uit elkaar. In Nederland krijg je echter €700 a €800 subsidie op een warmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
ik heb geen errorcodes niets :-( heb al testen via app gedaan alles foed
paQ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:00:
@ECU-Soft wat vind je erover terug in je controller?
Kun je errors terugvinden?

Helemaal naar rechts scrollen in dit scherm: Momohenning in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:10:
ik heb geen errorcodes niets :-( heb al testen via app gedaan alles foed

[...]
Kun je een foto maken van het info display van de controller (ook het tweede scherm naar rechts).

Tevens is het handig als je wat meer informatie deelt van alle instellingen e.d. Regel je bijvoorbeeld alleen op water, lucht of lucht+water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
uhhh wat bedoel jij met info display? zal ik even foto maken.
Jojan265 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Kun je een foto maken van het info display van de controller (ook het tweede scherm naar rechts).

Tevens is het handig als je wat meer informatie deelt van alle instellingen e.d. Regel je bijvoorbeeld alleen op water, lucht of lucht+water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@ECU-Soft
Als je de kranen naar de vloer dicht hebt dan is je buffer in no time op temperatuur.
Dat lijkt mij de reden dat de lg binnen 2 minuten klaar is.
Waarom heb je de vloer dicht staan?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:34:
uhhh wat bedoel jij met info display? zal ik even foto maken.

[...]
het display dat in dit topic om donderdag 5 januari 2023 10:42 ook wordt getoond. Vergeet niet het tweede display (pijl naar rechts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
ik geb ruik de mono enkel voor me vloerverwarming dus om warm water

hier twee fotos hoop dat je dat bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frlbOqe9h2TcWSReRFIiJT_SOHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C95vZdmB9gjPgLsXg6fkjUow.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSoyks6aBvnKdfHJk8Bro3pLZm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZUKKDGmU94GF9vHqL43zll9.jpg?f=fotoalbum_large
Jojan265 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:05:
ik geb ruik de mono enkel voor me vloerverwarming dus om warm water

hier twee fotos hoop dat je dat bedoeld?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Nee, die bedoel ik niet. Ik bedoel het scherm waarbij je kunt zien waarom de warmtepomp uit is gegaan. Staat op bladzijde 248 van de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bvrF1pqBIbK_q_eDqjs8pAbV4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5gCvU7iuU7gixUKGn9FEoJ0g.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
duidelijk,

net heb ik eens getest door mijn vloerkringen open te zetten zodat er meer flow gevraagd word, ik dacht dit werkt maar hij start dan wel meer op vraagt meer vermogen ma pats valt nog uit

hierbij foto's van laatste paar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvSsnNRRmGOIe7Ef4xiBlln2-us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlVqqCJgoexoAzAtSD2mosYp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVVOmOEiJVlqPk8d6CedmSj6BDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bn8CrqL53jNn2Bdv47O6zIK8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHiIYP-NXVRGbLb4ZDJe9A6_4o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9T8Q3NGQWxGFA3QSBBt0v70.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-y4L33JUvokFo_3x2ZwN5nCl89g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dzS3TL2klcKr5o8tM7N7jZR.jpg?f=fotoalbum_large
Jojan265 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Nee, die bedoel ik niet. Ik bedoel het scherm waarbij je kunt zien waarom de warmtepomp uit is gegaan. Staat op bladzijde 248 van de handleiding:

[Afbeelding]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gigabit
Ik heb met Modbus Poll de adressen gescand van mijn LG-HM071MR-U44 om te zien op welke ik een response krijg. Veel adressen zijn bekend te vinden in de “LG THERMA V HM071MR.U44 Installatie handleiding” maar nog niet allemaal. Zover ik ze weet zijn ze ingevuld.
In het rood aangegeven welke bij mij nog ontbreken. Als iemand een aanvulling of verbetering heeft hoor ik het graag.
* Ik heb geen SWW aangesloten op mijn warmtepomp gebruik hem alleen voor verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1xltj2y8_sNKPe4wcj8YnrX6Sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXmIpKRVgaan1CFot6JMyWL5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-CadLfRKSQtICVD1WMIhyqntBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GF2YO3PHpD7xQAPXd0FnlrWw.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0Ibwej-vToJni8HTNY-d7FkMAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82agXAA5NwH2B40ujuZw19Mu.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:39:
duidelijk,

net heb ik eens getest door mijn vloerkringen open te zetten zodat er meer flow gevraagd word, ik dacht dit werkt maar hij start dan wel meer op vraagt meer vermogen ma pats valt nog uit

hierbij foto's van laatste paar

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]
Het lijkt er sterk op, dat je op Lucht+Water regelt. Kun je dat bevestigen?
De warmtepomp slaat dan af, omdat de hysterese van de watertemperatuur is overschreden. Hoe is je stooklijn en hoe staan je gegevens bij de gebruikersinstellingen voor de gewenste watertemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
gigabit schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:05:
Ik heb met Modbus Poll de adressen gescand van mijn LG-HM071MR-U44 om te zien op welke ik een response krijg. Veel adressen zijn bekend te vinden in de “LG THERMA V HM071MR.U44 Installatie handleiding” maar nog niet allemaal. Zover ik ze weet zijn ze ingevuld.
In het rood aangegeven welke bij mij nog ontbreken. Als iemand een aanvulling of verbetering heeft hoor ik het graag.
* Ik heb geen SWW aangesloten op mijn warmtepomp gebruik hem alleen voor verwarming.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een aantal van de rode zijn al bekend en al voorbij gekomen in dit topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgqzs3TnALl-HJKY0zMd7tV4A5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sP9nJhWiLme9epfM5GtyCI2F.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
enkel water

hier mooi plaatje wat er gebeurd vraag 40 maar levert niets!!

hij start en dan minuten later uit dus krijg geen tijd om werkelijk te warmen circuleer rond de 30 gr a 32 gr nu al heel de dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLcnftbqbT8PllYnnaY8ye_S0js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS8KFnapovdypcRpVfrQvdrf.jpg?f=fotoalbum_large
Jojan265 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Het lijkt er sterk op, dat je op Lucht+Water regelt. Kun je dat bevestigen?
De warmtepomp slaat dan af, omdat de hysterese van de watertemperatuur is overschreden. Hoe is je stooklijn en hoe staan je gegevens bij de gebruikersinstellingen voor de gewenste watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:09:
enkel water

hier mooi plaatje wat er gebeurd vraag 40 maar levert niets!!

hij start en dan minuten later uit dus krijg geen tijd om werkelijk te warmen circuleer rond de 30 gr a 32 gr nu al heel de dag

[Afbeelding]

[...]
Kun je van de volgende setting eens een foto plaatsen:

Configuratie->Selecteer temperatuur sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
hierbij de foto

Lg dacht print kapot maar??
Elke keer start hij op, en valt weer stil, altijd op 1200 Watt. 3 minuten ongeveer start die en valt weer uit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6IbLp2S8JgPHudobLd8XaXie7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oUmbiJL9W4H1UihLRFgC8FW.jpg?f=fotoalbum_large
Opstartmoment lijkt goed te gaan, maar zodra hij moet op of aftoeren slaat hij af. Flow is gewoon in orde.
Ken het de print zijn die problemen geeft hiermee?
Jojan265 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Kun je van de volgende setting eens een foto plaatsen:

Configuratie->Selecteer temperatuur sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Jojan265 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:40:
[...]

[Afbeelding]
Het is mij dan nog onduidelijk wat het precies is? Kun je dit toelichten verduidelijken.
Weet je ook met welke waarde verklaring?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:25:
hierbij de foto

Elke keer start hij op, en valt weer stil, altijd op 1200 Watt. 3 minuten ongeveer start die en valt weer uit [Afbeelding]
Opstartmoment lijkt goed te gaan, maar zodra hij moet op of aftoeren slaat hij af. Flow is gewoon in orde.

[...]
Zet flow control eens op vaste flow (dus niet op ‘optimaal’). Kijk al je afsluiters na of ze wel echt open staan (je zou niet de eerste zijn :+ ) en ga na inschakelen eens voelen welke leidingen er precies wel en niet warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:25:
hierbij de foto

Elke keer start hij op, en valt weer stil, altijd op 1200 Watt. 3 minuten ongeveer start die en valt weer uit [Afbeelding]

[...]
Zet ook de silent mode eens aan, het vermogen wordt dan beperkt. Eens kijken of je afgifte dan beter loopt

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
done!

maar doet niets, ik vraag al de hele dag 40gr
ik kan nu wel kringen open gaan zetten maar dit zou toch niet moeten? ben de kringen op aan het zoeken namelijk dus 1 kring open rest dicht, maar dit moet normaal toch geen verschil maken, want enige wat ik wil wat die doet is mijn buffervat verwarmen, en dat doet hij dus gewoon niet zie onderstaande fotos

hij staat standby en dan om de paar minuten gaat die na 1200 watt en dan stopt die weer, maar hij doet niets bij 1200 watt verwarmen gaat die pas erboven, en normaals ik vraag 40 gr in mijn buffer, staat inmiddels ingesteld op temp meten op invoer, mijn invoer zie je staan op 31 graden, dan moet die toch aan gaan? ma wp wilt gewoon niet aan springen.

waar gaat t mis?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdgLlNxB6Z1Sa7J2BGrr_PxMZyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dsng2iPAu1qhgMmpPngOWdr1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvFCjestrv4gLAzSOF_jAhpmlcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7SBK2NYrdkSUOHkruhc6j8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZQnyoL8hqJPKjFAEZ0mmIoMpRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7qB7MyMPmjW8CY5fGXokRzb.jpg?f=fotoalbum_large
Devil schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Zet flow control eens op vaste flow (dus niet op ‘optimaal’). Kijk al je afsluiters na of ze wel echt open staan (je zou niet de eerste zijn :+ ) en ga na inschakelen eens voelen welke leidingen er precies wel en niet warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Maak eens een foto van het hoofdscherm van je controller en vergeet de app even.
Edit: je zou daar een oranje symbool moeten zien met de daadwerkelijk gevraagde temperatuur.
En als echt alle kranen open staan en de boel niet warm wordt dan is er misschien toch een defect.

[ Voor 56% gewijzigd door Devil op 05-01-2023 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:27:
done!

maar doet niets, ik vraag al de hele dag 40gr
ik kan nu wel kringen open gaan zetten maar dit zou toch niet moeten? ben de kringen op aan het zoeken namelijk dus 1 kring open rest dicht, maar dit moet normaal toch geen verschil maken, want enige wat ik wil wat die doet is mijn buffervat verwarmen, en dat doet hij dus gewoon niet zie onderstaande fotos

hij staat standby en dan om de paar minuten gaat die na 1200 watt en dan stopt die weer, maar hij doet niets bij 1200 watt verwarmen gaat die pas erboven, en normaals ik vraag 40 gr in mijn buffer, staat inmiddels ingesteld op temp meten op invoer, mijn invoer zie je staan op 31 graden, dan moet die toch aan gaan? ma wp wilt gewoon niet aan springen.

waar gaat t mis?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Lijkt heel erg, qua gedrag, op mijn aanvankelijke problemen. Oorzaak was een kraan die ogenschijnlijk openstond, maar in werkelijkheid dicht (handel verkeerd gemonteerd). Kwam ik achter door alle kranen een voor een eens dicht en weer open te zetten. Dit in het primaire circuit, waarin je buffervat zit.

Wie weet komt je er zo achter of dat bij jou ook de oorzaak is,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
kijk hier dit gedrag heb ik dus

23:34 ingestelde gevraagde temp op 40 gr inlaattemp is 33gr pomp is standby en verbruikt 90 watt
23:39 ingestelde gevraagde temp 40 gr inlaat temp 33 gr pomp activeert, verbruik gaat naar 1200 watt
23:41 ingestelde gevraagde temp 40 gr inlaat temp 32 gr pomp stopt, verbruik gaat naar 90 watt

23:43 ingestelde temp 40 gr inlaat temp 32 gr pomp activeert, verbruik gaat naar 1200 watt
23:46 ingestelde gevraagde temp 40 gr inlaat temp 31,5 gr pomp stopt, verbruik gaat naar 90 watt

23:49 ingestelde temp 40 gr inlaat temp 31,5 gr pomp activeert, verbruik gaat naar 1200 watt
23:52 ingestelde gevraagde temp 40 gr inlaat temp 31,5 gr pomp stopt, verbruik gaat naar 90 watt

@Devil hier foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6O9McrjC23adVilNV2ehgm01i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wELWOMn6PkLFYpvCPZBjQneQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:58:
kijk hier dit gedrag heb ik dus

23:34 ingestelde gevraagde temp op 40 gr inlaattemp is 33gr pomp is standby en verbruikt 90 watt
23:39 ingestelde gevraagde temp 40 gr inlaat temp 33 gr pomp activeert, verbruik gaat naar 1200 watt
23:41 ingestelde gevraagde temp 40 gr inlaat temp 32 gr pomp stopt, verbruik gaat naar 90 watt

23:43 ingestelde temp 40 gr inlaat temp 32 gr pomp activeert, verbruik gaat naar 1200 watt
23:46 ingestelde gevraagde temp 40 gr inlaat temp 31,5 gr pomp stopt, verbruik gaat naar 90 watt

23:49 ingestelde temp 40 gr inlaat temp 31,5 gr pomp activeert, verbruik gaat naar 1200 watt
23:52 ingestelde gevraagde temp 40 gr inlaat temp 31,5 gr pomp stopt, verbruik gaat naar 90 watt

@Devil hier foto

[Afbeelding]
Gebruik je toevallig een externe thermostaat? Mij simpele Honeywell round on/off vertoont dit gedrag.

Iedere ON (geel) tijd is in de range van 1 tot 5 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Et303gHifVWvVzha4JVHtIT9_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pYwl9kBA9iVXpDhbE0ojQE9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-07 23:01
CR1992 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:59:
Ik heb je een pm gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:03
ECU-Soft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:48:
hoihoi,

Ik heb de lg hm123mr-u34 geïnstalleerd puur voor de voeding van 160m2 vloerverwarming. Nu krijg ik het niet werkend, heb van alles geprobeerd. installatie is monoblok waar een 100 liter buffervat die er parallel tussen zit, na het buffervat is een grundfos pompje geïnstalleerd die apart aangestuurd word indien evohome warmte vraagt.
even dit terzijde, ik heb de kranen naar de vloer dicht dus monoblok moet enkel me buffervat verwarmen.

Nu heb ik gevraagd om 40gr temperatuur dus via de app en display staat die op 40 gr!
Echter hij start niet op, enige wat die doet is het volgende: gemonitord via homewizard energy +

15:09 start de wp op althans lijkt het :-) en dan schiet verbruik na 1220watt. echter om
15:11 stopt die weer en zakt het verbruik weer naar stand-by na 140 watt. resultaat 0,0 verwarming

Heb uitgebreid filmpjes gekeken op YouTube en de instellingen allemaal nagelopen. en met LG gebeld en nagelopen maar alles lijkt correct echter hij verwarmd dus gewoon niet, lijkt alsof die wilt aanspringen en dan vervolgens meteen uit gaat.
ze denken dat er iets met de print is maar ik denk hier zitten echte kenners wellicht heeft iemand hetzelfde voorgehad?

Ik zie wel dat ik op l1 stroom pak en L3 beetje en L2 pakt die niets, volgens mij als het correct is doet die dat enkel als de elektrische heater aan gaat?

[Afbeelding]

Voor wat betreft de fases. Mijn 16kW U33 belast de fases wel alledrie. Zit maar een klein beetje verschil in per fase. Ik heb geen elektrisch element.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpET755ndBeMa8FBSwEgWxpsHK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6MIkEpC9cOEO6lzySNRNRd3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door sparkly op 06-01-2023 08:26 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
nope, zoals hierboven vermeld ligt vloersysteem effe los, wil eerst zorgen dat de wp buffer verwarmd ma doet die niet haha ook al zet ik vloerkringen open dan nog niet,
honeywell nog niet aangesloten
SalexSun schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 05:50:
[...]

Gebruik je toevallig een externe thermostaat? Mij simpele Honeywell round on/off vertoont dit gedrag.

Iedere ON (geel) tijd is in de range van 1 tot 5 minuten.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
dankje voor de reply, dus het kan zomaar zijn dat mijn stroom dan het probleem is??

want mijn l2 word niet gebruikt ik dacht is normaal
sparkly schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:23:
[...]

Voor wat betreft de fases. Mijn 16kW U33 belast de fases wel alledrie. Zit maar een klein beetje verschil in per fase. Ik heb geen elektrisch element.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
ECU-Soft schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:02:
dankje voor de reply, dus het kan zomaar zijn dat mijn stroom dan het probleem is??

want mijn l2 word niet gebruikt ik dacht is normaal

[...]
Als de compressor draait (warmtegeneratie) worden alle drie de fases gebruikt, als ie standby staat is het op 1 fase.Heb er zalf niet op gelet, maar verwacht dat als alleen de circulatiepomp draait dit ook op 1 fase is.
Als in jouw geval de compressor helemaal niet start is het goed mogelijk dat je nooit iets op L2 ziet.

Maar nogmaals, zoals ook @tebogo al noemt, driedubbelcheck dat je inderdaad een flow naar je buffervat hebt.

En als ie eenmaal draait, een vat van 100 l is snel op temperatuur. Een pomp die start begint namelijk altijd op vol vermogen en gaat pas na een kwartiertje terugmoduleren (of schakelt eerder af als ie z'n warmte niet kwijt kan!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:43
hoihoi,

[Afbeelding]

Enkel buffervat van 100l verwarmen met 12 kw? Das als met een bazooka op een muis schieten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
hoihoi,

[Afbeelding]

@ECU-Soft
Even terug naar de basis:
Heb je een overzicht foto van de installatie of een schema hoe deze aangesloten is?
Zit er toevallig een terugslagklep(pen) in het systeem en kloppen de stromings richtingen hiervan?
Zijn de leidingen daadwerkelijk open? (nergens beschermdoppen of afsluiters die verkeerd staan)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
ECU-Soft schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:00:
nope, zoals hierboven vermeld ligt vloersysteem effe los, wil eerst zorgen dat de wp buffer verwarmd ma doet die niet haha ook al zet ik vloerkringen open dan nog niet,
honeywell nog niet aangesloten

[...]
Check ook even je elektrische aansluitingen, misschien is L2 niet goed aangesloten? Weet niet of je daar een foutmelding van zou moeten krijgen, als hij alleen op L1 en L3 is aangesloten.

M.a.w. check even de spanning op L1/L2/L3 t.o.v. N. Zou allemaal ca. 230V moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
tebogo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Check ook even je elektrische aansluitingen, misschien is L2 niet goed aangesloten? Weet niet of je daar een foutmelding van zou moeten krijgen, als hij alleen op L1 en L3 is aangesloten.

M.a.w. check even de spanning op L1/L2/L3 t.o.v. N. Zou allemaal ca. 230V moeten zijn.
En dat niet alleen op de WP, maar ook in de meterkast. En vergeet ook N niet te checken.
Als je een momentschroevendraaier hebt, gebruik die. Bij automaten in de meterkast staat vaak het aandraaimoment op de zijkant, is verschilledn per metk en type. Vaak in een range van 1.8 tot 3.5 Nm. Als je het niet weet, iets van 2 - 2.5 Nm aanhouden, is vaak strakker dan je denkt.

Volgens mij nog niet genoemd, er is een testrun voor de pomp. Doe die ook een keer. Misschien zit er toch nog lucht op een lastige plek in je leidingen.

Kortom alles samenvattend van wat hier vanacohtend is langsgekomen: de hele installatie en inbedrijfstelling in detail op alle punten nog een keer langs lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
ja ik denk dat er iets mis is, ik zie in energy ook dat ik ma 2 fases heb. En zoals schema wijs standby had ik 140gr toen heb ik liters water beetje lager gezet is standbye na 90watt gegaan vervolgens wilt die aan springen zie ik op 1 fase ook stroom komen maar 2 min later poef, dus denk dat 1 fase indd niet mee opstart waardoor die uit valt ik ga zo even meten :-) maar natuurlijk batterijen leeg van de multimeter haha

als ik kijk de lg heeft continu 29l waterdruk 1.3 bar dus je zou zeggen er is flow?
BernieW schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Als de compressor draait (warmtegeneratie) worden alle drie de fases gebruikt, als ie standby staat is het op 1 fase.Heb er zalf niet op gelet, maar verwacht dat als alleen de circulatiepomp draait dit ook op 1 fase is.
Als in jouw geval de compressor helemaal niet start is het goed mogelijk dat je nooit iets op L2 ziet.

Maar nogmaals, zoals ook @tebogo al noemt, driedubbelcheck dat je inderdaad een flow naar je buffervat hebt.

En als ie eenmaal draait, een vat van 100 l is snel op temperatuur. Een pomp die start begint namelijk altijd op vol vermogen en gaat pas na een kwartiertje terugmoduleren (of schakelt eerder af als ie z'n warmte niet kwijt kan!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
in meterkast klopt het en gaat er ook 3 x 220v uit
enige wat zou kunnen is onder in de kruipkelder is die gesplitst niet dat daar 1 kabel geen stroom krijgt, ma dat ga ik meten dan moet ik op de wp niet 3 x 220 hebben

effe batterijen in multimeter doen haha
tebogo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
ik ga beginnen met de stroom , denk zelf dat dat t probleem is want je ziet hij wilt starten ma na 2 min kapt die ermee, ga logische beginnen stroom meten vanuit daar verder
BernieW schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:32:
[...]

En dat niet alleen op de WP, maar ook in de meterkast. En vergeet ook N niet te checken.
Als je een momentschroevendraaier hebt, gebruik die. Bij automaten in de meterkast staat vaak het aandraaimoment op de zijkant, is verschilledn per metk en type. Vaak in een range van 1.8 tot 3.5 Nm. Als je het niet weet, iets van 2 - 2.5 Nm aanhouden, is vaak strakker dan je denkt.

Volgens mij nog niet genoemd, er is een testrun voor de pomp. Doe die ook een keer. Misschien zit er toch nog lucht op een lastige plek in je leidingen.

Kortom alles samenvattend van wat hier vanacohtend is langsgekomen: de hele installatie en inbedrijfstelling in detail op alle punten nog een keer langs lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
ECU-Soft schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:40:
ja ik denk dat er iets mis is, ik zie in energy ook dat ik ma 2 fases heb. En zoals schema wijs standby had ik 140gr toen heb ik liters water beetje lager gezet is standbye na 90watt gegaan vervolgens wilt die aan springen zie ik op 1 fase ook stroom komen maar 2 min later poef, dus denk dat 1 fase indd niet mee opstart waardoor die uit valt ik ga zo even meten :-) maar natuurlijk batterijen leeg van de multimeter haha

als ik kijk de lg heeft continu 29l waterdruk 1.3 bar dus je zou zeggen er is flow?

[...]
Bij verkeerd aansluiten van fases geeft de LG een foutmelding, dit zou je dan ook verwachten als 1 fase niet meedoet. Tenzij het probleem natuurlijk dieper in het systeem zit.

Verkijk je niet op de meldign dat je wel een flow hebt, @tebogo had dit ook, terwijl er wel een afsluiter dicht stond en er geen flow kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
rst zijn goed aangesloten zowel in meterkast als buiten

ik ga buiten zo meten of ik op l2 stroom meet!
ik HOOP van niet dat is probleem al opgelost haha

ik heb met lg uitgebreid gebeld vanalles getest ma tevergeefs dus dit is beetje mijn hoop.

ik zal dadelijk anders foto online plaatsen van hoe alles geïnstalleerd is. zodat technische kant ook bekend is
BernieW schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Bij verkeerd aansluiten van fases geeft de LG een foutmelding, dit zou je dan ook verwachten als 1 fase niet meedoet. Tenzij het probleem natuurlijk dieper in het systeem zit.

Verkijk je niet op de meldign dat je wel een flow hebt, @tebogo had dit ook, terwijl er wel een afsluiter dicht stond en er geen flow kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:11
ECU-Soft schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:47:
rst zijn goed aangesloten zowel in meterkast als buiten

ik ga buiten zo meten of ik op l2 stroom meet!
ik HOOP van niet dat is probleem al opgelost haha

ik heb met lg uitgebreid gebeld vanalles getest ma tevergeefs dus dit is beetje mijn hoop.

ik zal dadelijk anders foto online plaatsen van hoe alles geïnstalleerd is. zodat technische kant ook bekend is

[...]
8)7 pomp op 100%????,geen stille mode???,terugslag kleppen juiste richting?? geen vloerdroging instelling??? geen tijdsinstelling vakantie???,pomp test run uitvoeren!!!,geen externe thermostaat dip schakelaar controleren!!!,filter verstopt in WP???,druk controle moet zijn 2 bar???,controller hangt kleuren goed(niet los in de hand) hoger ingesteld als ruimte temp.??? op hand niet op auto(stooklijn instelling)???kortom het kan van alles zijn??? fase meten met duspol geen normale spanning zoeker geeft verkeerde meting fase valt misschien weg onder belasting(los contact) meten tussen fase onderling +- 400v,als je op nul meet,meet je op sterpunt

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 06-01-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:42
Via Modbus kan ik de LG 9kw U44 uitlezen in Home Assistant.

Ik draai nu naar tevredenheid op AI, de WP draait mooi op 300W met een COP van 5.5 - 6. Dus rond de 1650 - 1800 W thermisch. Nu de zon er ook een beetje doorkomt is dat eigenlijk net te veel.

Ik kan de stooklijn via HA op -5 zetten, maar dat is net niet laag genoeg om de WP te doen uitschakelen. De target is dan 22 en de outlet 25.7. Hysterese op +4, dus nog binnen de lijnen.

Kan ik via Home Assistant de WP ook gewoon op 'off' zetten?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
AppieK schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:38:
Via Modbus kan ik de LG 9kw U44 uitlezen in Home Assistant.

Ik draai nu naar tevredenheid op AI, de WP draait mooi op 300W met een COP van 5.5 - 6. Dus rond de 1650 - 1800 W thermisch. Nu de zon er ook een beetje doorkomt is dat eigenlijk net te veel.

Ik kan de stooklijn via HA op -5 zetten, maar dat is net niet laag genoeg om de WP te doen uitschakelen. De target is dan 22 en de outlet 25.7. Hysterese op +4, dus nog binnen de lijnen.

Kan ik via Home Assistant de WP ook gewoon op 'off' zetten?
Als je een tijdje op -5 draait en de watertemperatuur is te hoog door opwarming van de zon, gaat de watertemperatuur toch vanzelf boven de +4 uitkomen en schakelt de WP vanzelf uit.

Kun je aangeven in HA hoe je de shift op -5 krijgt? Ik krijg dat nog niet voor elkaar en er zijn nog meer in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljmslenter
  • Laatst online: 11-05-2023
Laat ik eerst zeggen dat ik een amateur ben!
Maar de indruk die ik van L.G. krijg valt een beetje tegen.
Heb op dit forum mensen horen klagen over software (geen idee of dat terecht is)
Menigeen is flink aan de slag gegaan met Armaflex. En terecht als je ziet hoe de isolatie is uitgevoerd krijg je het idee dat het een chinees product is.
Dat je zonder afstandsbediening de WP niet aan de praat krijgt en deze niet is meegeleverd? Alsof je een nieuwe auto koopt waar geen accu in zit. Bel je L.G. Nederland is het enige dat ze doen, je doorverwijzen naar de verkoper. Ik hoop dat ik er naast zit en het apparaat straks goed blijkt te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ljmslenter schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:41:
Laat ik eerst zeggen dat ik een amateur ben!
Maar de indruk die ik van L.G. krijg valt een beetje tegen.
Heb op dit forum mensen horen klagen over software (geen idee of dat terecht is)
Menigeen is flink aan de slag gegaan met Armaflex. En terecht als je ziet hoe de isolatie is uitgevoerd krijg je het idee dat het een chinees product is.
Dat je zonder afstandsbediening de WP niet aan de praat krijgt en deze niet is meegeleverd? Alsof je een nieuwe auto koopt waar geen accu in zit. Bel je L.G. Nederland is het enige dat ze doen, je doorverwijzen naar de verkoper. Ik hoop dat ik er naast zit en het apparaat straks goed blijkt te werken
Ik moet zeggen dat het zo wel heel negatief overkomt. Ik kan me hier in ieder geval niet in vinden. Uiteraard kunnen sommige dingen beter, maar dat heb ik ook bij onze auto's.

De controller is gewoon meegeleverd en het apparaat kan gewoon goed functioneren. Het hangt heel sterk af van je afgifte systeem hoe het gaat werken, maar daar kan de LG niets aan doen. Het enige grote nadeel vind ik de agressieve opstart. Vooral tijdens de defrost periode levert dit meerverbruik op. Daarnaast vind ik het jammer dat de hysterese van ruimtetemperatuur niet krapper ingesteld kan worden. Dat ga ik zelf oplossen met HA via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Jojan265 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Ik moet zeggen dat het zo wel heel negatief overkomt. Ik kan me hier in ieder geval niet in vinden. Uiteraard kunnen sommige dingen beter, maar dat heb ik ook bij onze auto's.

De controller is gewoon meegeleverd en het apparaat kan gewoon goed functioneren. Het hangt heel sterk af van je afgifte systeem hoe het gaat werken, maar daar kan de LG niets aan doen. Het enige grote nadeel vind ik de agressieve opstart. Vooral tijdens de defrost periode levert dit meerverbruik op. Daarnaast vind ik het jammer dat de hysterese van ruimtetemperatuur niet krapper ingesteld kan worden. Dat ga ik zelf oplossen met HA via modbus.
+1 De start op vol vermogen is een dingetje met LG. Voordeel van LG is dan weer wel dat je veel kunt tweaken via de modbus, dit hebben lang niet alle merken. En hiermee zijn er via dit forum al verschillende mooie oplossingen gekomen om de LG agressie te beheersen.

Voor de rest moet het hele systeem, maar dat geldt voor iedere WP, goed uitgedacht zijn. Ik krijg soms de indruk dat veel mensen een WP als een 1 op 1 vervanging van een CV zien. Die benadering zal altijd in een teleurstelling eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:42
Jojan265 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Als je een tijdje op -5 draait en de watertemperatuur is te hoog door opwarming van de zon, gaat de watertemperatuur toch vanzelf boven de +4 uitkomen en schakelt de WP vanzelf uit.

Kun je aangeven in HA hoe je de shift op -5 krijgt? Ik krijg dat nog niet voor elkaar en er zijn nog meer in dit topic.
Nee eigenlijk met een trucje. Negatief instellen kan inderdaad niet in HA. Daarom heb ik een offset gebruikt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    climates:
      - name: "AI Offset"
        count: 1
        data_type: int16
        max_temp: 10
        min_temp: 0
        offset: 5
        scale: 1
        target_temp_register: 4
        temp_step: 1
        temperature_unit: °C

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06 19:47
Ik zie op meerdere plekken terugkomen dat de LG Therma V terug moet kunnen moduleren tot 10hz.
Met deze buitentemperaturen zou dat heel mooi zijn, maar in mijn geval gaat hij met geen mogelijkheid lager dan 15hz.

Zit er dan toch verschil in de 1 of 3 fase of verschillende vermogens?
Hier staat overigens een 12kw 1 fase WP, silent switch en peak control switch staan op on.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ECU-Soft
was de fase!!

L2 had de elektricien in de verdeeldoos niet goed doorgedrukt!

probleem opgelost werkt als een zonnetje voor nu.
Even gaan testen hoe alles draait en finetunen :-)
kazemo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:16:
[...]

8)7 pomp op 100%????,geen stille mode???,terugslag kleppen juiste richting?? geen vloerdroging instelling??? geen tijdsinstelling vakantie???,pomp test run uitvoeren!!!,geen externe thermostaat dip schakelaar controleren!!!,filter verstopt in WP???,druk controle moet zijn 2 bar???,controller hangt kleuren goed(niet los in de hand) hoger ingesteld als ruimte temp.??? op hand niet op auto(stooklijn instelling)???kortom het kan van alles zijn??? fase meten met duspol geen normale spanning zoeker geeft verkeerde meting fase valt misschien weg onder belasting(los contact) meten tussen fase onderling +- 400v,als je op nul meet,meet je op sterpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECU-Soft
het vreemde is indd foutmelding gas f die maar enkel op de buitenunit fout CH23 In de app was alles goed :-( elf de test doorstond hij :-)

nu is alles in orde en kan ik gaan finetunen met de i stellingen
BernieW schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
ECU-Soft schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:50:
was de fase!!

[...]
Mooi dat de fout is gevonden. Succes met opstarten en draaien.
Enne, neem er de tijd voor, het kan best een tijd duren voor ie echt optimaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Laatst online: 13:11
[quote]ECU-Soft schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:50:
was de fase!!

:)
was de fase!!

[...]
:) dus was in verdeeldoos wago lasdop niet goed(een beetje knullig) goed meten is weten,bij wago is belangrijk draadeinden moeten recht zijn +- 12mm lang, werkt met veertje als een krom is maakt het slecht contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
was de fase!!

[...]
Mooi! Succes met inregelen. Dat is nog een beetje uitdaging. Lukt nog niet zo goed… geduld zullen we maar zeggen.. :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
Jojan265 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:40:
[...]

[Afbeelding]
Hierbij een aangepaste versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNf3sC5pM4lMTL9P1G0XlJS7WoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ZbR0BLWBAoaW1Qz6nKuY60s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door gigabit op 06-01-2023 16:51 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Ik denk dat de Fan in rpm is en de inverter in Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hupie679 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:49:
Mijn recent geleverde 7kW U44 lekt een klein beetje water. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Ik heb met Aircoplaza Zwolle afgesproken dat ik zelf ga onderzoeken wat er eventueel defect is.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook een klein beetje lekkage op deze plek. Heb je dit uiteindelijk kunnen oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECU-Soft
kijk hier worden we blij van kijk hoe t gister was en nu!

heb alle kringen open gezet nu rustig opwarmen en kijken wat er gebeurd
Dan even spelen met alle instellingen afhankelijk hoe vaak die moet starten enzv

dit is juist het leuke er aan meten is weten :-)
BernieW schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Mooi dat de fout is gevonden. Succes met opstarten en draaien.
Enne, neem er de tijd voor, het kan best een tijd duren voor ie echt optimaal draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmgWghbOAxwbddgbEIrvFtyN4Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3Y5zFbeEVLCUtg6kFDIq36M.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 61 ... 179 Laatste