LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 65 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:43:
[...]

de stroom er 5 minuten afzetten a geprobeerd?
Of het meer dan 5 minuten waren durf ik niet te zeggen, wel meer dan 2 minuten. Ik zal het nog eens proberen met 10 minuten uit. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-10 15:46
BjornHero schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:15:
[...]
l

Dat is dat "3 bar ding".

Komt de waterdruk boven de 3 bar opent hij en laat druk af zodat hij weet onder de 3 bar komt.
8)7 overdruk ventielen hebben de nare eigenschap als die meerdere malen hebben geopent blijven ze lekken overigens heb hem meerdere malen verteld dat expansievat te klein is of defect dan krijg je dit,hij is nu al 2 weken aan het zoeken het hoe en waarom waterverlies dit begrijp ik niet(vervang dan iets ventiel of plaats 1 extra expansievat dat zijn de kosten toch niet????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
kazemo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:40:
[...]

8)7 overdruk ventielen hebben de nare eigenschap als die meerdere malen hebben geopent blijven ze lekken overigens heb hem meerdere malen verteld dat expansievat te klein is of defect dan krijg je dit,hij is nu al 2 weken aan het zoeken het hoe en waarom waterverlies dit begrijp ik niet(vervang dan iets ventiel of plaats 1 extra expansievat dat zijn de kosten toch niet????
nee expansie komt er ook tussen maar ben veel aan t werk dus het moet tussen de bedrijven door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 10:03
kazemo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Eens...

Expansievat goed kiezen en afstellen kan ook nog wat winst worden gehaald...

Sowieso, in NL zie ik zoveel expansievaten zonder ventiel om het af te stellen, zo waardeloos...

En voordat de vraag wordt gesteld;
In de situatie dat het systeem op druk staat dient het expansievat (de gemeten druk!, Niet de voordruk) identiek te zijn aan de waterdruk.

Op die manier hangt het membraan mooi in het midden, minste spanning, langste levensduur.

Het volume van het expansievat dient berekent te worden aan de hand van de deltaT (koudste-warmste mogelijkheid water) en het totale watervolume in het systeem.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:43:
[...]

nee expansie komt er ook tussen maar ben veel aan t werk dus het moet tussen de bedrijven door.
:) ik zou zeggen maak er tijd voor,of vraag een ervaren cv monteur voor hem is dit probleem dagelijkse praktijk niets bijzonders!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:56
BjornHero schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:22:
[...]

De vorstbeveiliging is een afweging die je/de eindklant maakt.

Het kent voordelen en nadelen...
maar daarvoor is het belangrijk te weten wanneer de vorstkleppen wat doen;
-Indien de watertemperatuur onder de 5? graden komt openen de vorstkleppen en laten wat water weglopen totdat het er weer boven komt. (er komt dan wat "warm" water uit de woning).
dit zorgt ervoor dat het water in je WP niet bevriest.

wanneer doet deze situatie zich voor?

-Indien het vriest EN
-Je warmtepomp geen stroom heeft voor langere tijd

wat zijn de nadelen?
-Extra appendages, extra geld in aanschaf
-2 kleine koperen (ongeisoleerde!) staafjes steken eruit, (extra warmteverlies)

en de voordelen?
-indien de stroom uitvalt EN het vriest EN je bent zelf niet thuis om in te grijpen... dan grijpen die dingen in :)

ok Bjorn, Hoe los jij het op?

Ik bespreek dit met mn klant en geef hen 2 opties;
A: -Vorstkleppen plaatsen, nadelen accepteren
B: -Geen vorstkleppen plaatsen WEL kogelkranen plaatsen (binnen) met aftap-mogelijkheid zodat de eindklant "makkelijk" het water uit de warmtepomp kan halen, zonder het hele systeem leeg te trekken of naar buiten te lopen. (uiteraard ligt het risico dan niet bij mij indien dit onverhoopt niet gebeurt).
Hoe/waar plaats je die vorstkleppen dan wanneer er buiten leidingwerk onder het maaiveld loopt? Dan loop je toch alsnog de kans er een (stuk van een) leiding kapot vriest?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BjornHero schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Eens...

Expansievat goed kiezen en afstellen kan ook nog wat winst worden gehaald...

Sowieso, in NL zie ik zoveel expansievaten zonder ventiel om het af te stellen, zo waardeloos...

En voordat de vraag wordt gesteld;
In de situatie dat het systeem op druk staat dient het expansievat (de gemeten druk!, Niet de voordruk) identiek te zijn aan de waterdruk.

Op die manier hangt het membraan mooi in het midden, minste spanning, langste levensduur.

Het volume van het expansievat dient berekent te worden aan de hand van de deltaT (koudste-warmste mogelijkheid water) en het totale watervolume in het systeem.
:) klopt helemaal goed merk kiezen bijv flexion en geen gamma spul(goedkoop is duurkoop) na een tijd is dit een waterbom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:59
[...]

De vorstbeveiliging is een afweging die je/de eindklant maakt.

Het kent voordelen en nadelen...
maar daarvoor is het belangrijk te weten wanneer de vorstkleppen wat doen;
-Indien de watertemperatuur onder de 5? graden komt openen de vorstkleppen en laten wat water weglopen totdat het er weer boven komt. (er komt dan wat "warm" water uit de woning).
dit zorgt ervoor dat het water in je WP niet bevriest.

wanneer doet deze situatie zich voor?

-Indien het vriest EN
-Je warmtepomp geen stroom heeft voor langere tijd

wat zijn de nadelen?
-Extra appendages, extra geld in aanschaf

en de voordelen?
-indien de stroom uitvalt EN het vriest EN je bent zelf niet thuis om in te grijpen... dan grijpen die dingen in :)

ok Bjorn, Hoe los jij het op?

Ik bespreek dit met mn klant en geef hen 2 opties;
A: -Vorstkleppen plaatsen, nadelen accepteren
B: -Geen vorstkleppen plaatsen WEL kogelkranen plaatsen (binnen) met aftap-mogelijkheid zodat de eindklant "makkelijk" het water uit de warmtepomp kan halen, zonder het hele systeem leeg te trekken of naar buiten te lopen. (uiteraard ligt het risico dan niet bij mij indien dit onverhoopt niet gebeurt).
BjornHero, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het is wel het antwoord waar ik al een beetje bang voor was; ik moet het uiteindelijk toch zelf beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:04:
[...]

:) ik zou zeggen maak er tijd voor,of vraag een ervaren cv monteur voor hem is dit probleem dagelijkse praktijk niets bijzonders!!!
Hij komt t volgende week plaatsen. Voor nu heb ik er een autovuller op gezet, dan blijft hij netjes op druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:39
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Hij komt t volgende week plaatsen. Voor nu heb ik er een autovuller op gezet, dan blijft hij netjes op druk
Misschien handig om de installateur volgende week ook het overduk ventiel te laten controleren/vervangen?
Dit zijn veiligheidscomponenten (noodrem) die niet zijn ontworpen om vaak aan te spreken, Net zo iets als een automaat in de meterkast, die kun je ook niet als schakelaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
BernieW schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Misschien handig om de installateur volgende week ook het overduk ventiel te laten controleren/vervangen?
Dit zijn veiligheidscomponenten (noodrem) die niet zijn ontworpen om vaak aan te spreken, Net zo iets als een automaat in de meterkast, die kun je ook niet als schakelaar gebruiken.
dank je, ik geef het hem door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:13:
[...]

8)7 ik heb gelezen je gaat een buffervat plaatsen van 300l waar komt die wijsheid vandaan,dit is volgens mij alleen zinvol als je ook sanitair warmwater gaat maken ism 3weg klep,anders is zo,n 300ltr vat overbodig dit voegt niets toe is binnen 10min leeg(voorraad warmte) circulatiepomp levert immers 25ltr/pmin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:28:
[...]

8)7 ik heb gelezen je gaat een buffervat plaatsen van 300l waar komt die wijsheid vandaan,dit is volgens mij alleen zinvol als je ook sanitair warmwater gaat maken ism 3weg klep,anders is zo,n 300ltr vat overbodig dit voegt niets toe is binnen 10min leeg(voorraad warmte) circulatiepomp levert immers 25ltr/pmin
Klopt met dat 400 liter vat met zonnecollectors heb ik zomers extra warm water voor mijn zwembadje. Tevens vangt het de defrosts in de winter op .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Klopt met dat 400 liter vat met zonnecollectors heb ik zomers extra warm water voor mijn zwembadje. Tevens vangt het de defrosts in de winter op .
:) nou ja,dan zul je toch 3weg klep moeten plaatsen(voorangs regeling) succes ermee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 14:12

TheFirepit

Vuurbal

In het boilervat ben ik van plan om een verwarmingselement te plaatsen voor de legionella run. LG wil natuurlijk graag dat er een PHLTB tussenkomt om hem te verbinden met de warmtepomp, maar ik vraag me eigenlijk af of het überhaupt nodig is om het verwarmingselement op de warmtepomp aan te sluiten. Zijn er nog (grote) nadelen om dat niet te doen? Volgens mij zou het verwarmingselement met een tijdschakeling ook moeten werken.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
kazemo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Niet helemaal correct, dit is natuurlijk afhankelijk van de situatie. Ik heb een jaar zonder buffervat gedraaid. Nu 500l buffer en een aparte circulatiepomp voor het afgiftesysteem in de aanvoer naar de buffer, dit scheelt echt aanzienlijk bij defrosts heb ik vannacht gezien. En 0 'last' van de opstartpiek e.d. Warmtepomp regelt ook veel rustiger en is overall dus stiller.
Mijn situatie is wel wezenlijk anders dan die van pure100100, ik heb maar deels vloerverwarming en grotendeels type22 radiatoren met TADO thermostaatknoppen. Bij hem zie ik er ook de meerwaarde niet zo van in eerlijk gezegd. Maar ik ben geen expert. Spreek alleen uit eigen ervaringen.

De circulatiepomp van een 16kW doet overigens aanzienlijk meer dan 25l/min, eerder 40l/min op 100%. Een buffer dient dan ook niet zozeer om warmte op te slaan voor later, dan ben ik het met je eens dat het zinloos is. Het dient volgens mij over het algemeen meer om het systeem 'tot rust' te brengen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 10:18
Jojan265 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:19:
[...]

Ik merk ook een groot verschil tussen de temperatuurmetingen van Kamstrup en ThermaV. Vooral mijn aanvoer temperatuur meet te laag. Soms zelfs lager dan de retour temperatuur 8)7

Ik zou dus niet blindvaren op de sensoren van de LG. De flow is trouwens wel redelijk. Dus als je zelf betere temperatuursensoren plaatst, ben je al een heel eind in de goede richting.
Die twijfel had ik idd al. Flowmeting lijkt idd redelijk ok, is ook minder kritisch dan de temperatuurmeting want die is extra gevoelig voor afwijking omdat je in de berekening twee temperaturen van elkaar moet aftrekken. Bij een kleine deltaT, en dat wil je eigenlijk, is de 'meetfout' van (Tuit-Tin) al gauw veel te groot.

Zodra ik de spullen in huis heb en wat ervaring heb opgedaan meld ik het hier...

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
sparkly schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Niet helemaal correct, dit is natuurlijk afhankelijk van de situatie. Ik heb een jaar zonder buffervat gedraaid. Nu 500l buffer en een aparte circulatiepomp voor het afgiftesysteem in de aanvoer naar de buffer, dit scheelt echt aanzienlijk bij defrosts heb ik vannacht gezien. En 0 'last' van de opstartpiek e.d. Warmtepomp regelt ook veel rustiger en is overall dus stiller.
Mijn situatie is wel wezenlijk anders dan die van pure100100, ik heb maar deels vloerverwarming en grotendeels type22 radiatoren met TADO thermostaatknoppen. Bij hem zie ik er ook de meerwaarde niet zo van in eerlijk gezegd. Maar ik ben geen expert. Spreek alleen uit eigen ervaringen.

De circulatiepomp van een 16kW doet overigens aanzienlijk meer dan 25l/min, eerder 40l/min op 100%. Een buffer dient dan ook niet zozeer om warmte op te slaan voor later, dan ben ik het met je eens dat het zinloos is. Het dient volgens mij over het algemeen meer om het systeem 'tot rust' te brengen.
:) die 25ltr had betrekking op mijn 9kw ter indicatie,ik heb ook een zonneboiler die brengt in de winter niet veel de wp zit er niet op aangesloten,zonneboiler staat in serie met cv ketel gebruik ik voor warm sanitair water en als backup als het erg koud is tot nu toe niet nodig geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:15
TheFirepit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:52:
In het boilervat ben ik van plan om een verwarmingselement te plaatsen voor de legionella run. LG wil natuurlijk graag dat er een PHLTB tussenkomt om hem te verbinden met de warmtepomp, maar ik vraag me eigenlijk af of het überhaupt nodig is om het verwarmingselement op de warmtepomp aan te sluiten. Zijn er nog (grote) nadelen om dat niet te doen? Volgens mij zou het verwarmingselement met een tijdschakeling ook moeten werken.
Dat kan best, maar wanneer doe je deze dan aan? Normaal gesproken stel je de warmtepomp in op 58 ºC en daarboven schakelt de warmtepomp dan automatisch het verwarmingselement in. Dus waarom een eigen tijdschakeling? Gewoon een extra relais laten schakelen door de warmtepomp (klemmen 13/14 bij 7 kWU44), waarmee het verwarmingselement dan bediend wordt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:) jazeker, bijv s,nachts op nachtstroom als je een tariefmeter hebt dat scheelt dan of eenndoorstroom boiler er tussen hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47
[...]

Die kun je toch isoleren, alleen de uitloop hoeft toch open te zijn? Blijft er een klein stukje open aan de onderkant....

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-10 13:38
tebogo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Die kun je toch isoleren, alleen de uitloop hoeft toch open te zijn? Blijft er een klein stukje open aan de onderkant....
Voor een goede werking van het systeem moet de klep isolatievrij worden uitgevoerd.

https://www.caleffi.com/s...t/files/file/01376_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Luisterlijk schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:05:
Voor wie nog in de besluitfase zit hoe te regelen, hierbij een willekeurige dag van deze week.

Ik regel alleen op water en uitgaand. Stooklijn van 22 tot 32 graden en AI. Woning uit 2010 met 120 m3 vloerverwarming over 2 verdiepingen, alles open en zonder naregeling. HM051MR U44 zonder buffer en alleen verwarming. Dit is vij het huidige weer, waarbij geen defrosts nodig zijn.

Volgende week wordt het kouder, maar blijft de luchtvochtigheid laag. Voor wie wil, stuur ik dan nog wat grafiekjes.

[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd naar je COP. 300W continue is met een COP van 4 toch gelijk aan 3,7m3. Dat lijkt me fors met een moderne (tussen?)woning op een dag dat het buiten 8 graden is.

Wij hebben een vergelijkbare situatie, alleen grote t22 radiatoren op de 1e verdieping ipv vloerverwarming. Onze 5kW U44 lijkt volgens de ABB energiemeter niet lager dan 370W te gaan. Standby verbruik is ~12W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-09 18:42
taedeh schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Stuur je dan helemaal niet meer op temperatuur?
Nee, inderdaad. Ideaal is het niet hoor, maar de ruimtetemperatuur thermostaat van LG regelt niet geweldig. Nadeel nu is dat je feitelijk alleen je emissie van de woning compenseert. Je moet eerst met plusjes en minnetjes naar je gewenste temperatuur stoken. En als de zon ineens hard gaat schijnen wordt het iets te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 14:12

TheFirepit

Vuurbal

Jojan265 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Dat kan best, maar wanneer doe je deze dan aan? Normaal gesproken stel je de warmtepomp in op 58 ºC en daarboven schakelt de warmtepomp dan automatisch het verwarmingselement in. Dus waarom een eigen tijdschakeling? Gewoon een extra relais laten schakelen door de warmtepomp (klemmen 13/14 bij 7 kWU44), waarmee het verwarmingselement dan bediend wordt.
Je kan hem dan aan laten gaan elke vrijdag van 01:00 tot 02:00 bijvoorbeeld. Daarnaast scheelt het weer dik 15 meter aan kabel leggen en het uitzoeken welk type relais het moet zijn (aangezien de handleiding daar (weer) niet duidelijk over is). En ik voel er weinig voor om ongeveer 500 euro uit te geven voor voor die tank kit.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2021
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-02-2023
Kan iemand mij vertellen of het bij een drie fase HM163 MR U34 in verband met draairichting??? RST iets uitmaakt en hoe kan ik dat dan controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik krijg vrijdag een installatie bureau over de vloer(waar ik een goede indruk van heb)om met name te kijken naar een LG monoblock set-up.

Ik mezelf behoorlijk goed ingelezen en ben er ook al een tijd mee bezig.
Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten en waaraan ik kan zien of we niet met een 'koekenbakker' te maken hebben die alleen verkoopt wat 'ie zelf het beste vindt zonder naar de situatie te kijken?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smousa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 15:01
Eerste post hier. Heb veel, maar niet alles, gelezen en al een hoop geleerd. Mijn LG 9kw monobloc is onderweg en ben aan het kijken naar een oeg hygiene-buffervat en specifiek hoe ik die wil aansluiten.
De grote vraag waar ik lastig een antwoord op kan vinden is wat de afweging is tussen het gebruik van een spiraal of direct op het vat toevoegen van energie.
Bij zonthermische panelen met een andere vloeistof dan water is een spiraal natuurlijk de logische keuze, maar in systemen die met water werken, zoals mijn WP, maakt dat niet uit.

Heeft iemand wellicht een bron waar ik me in kan lezen over de voor / nadelen van een spiraal voor warmtetoevoer naar het buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 06:30
Thijs2021 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:02:
Kan iemand mij vertellen of het bij een drie fase HM163 MR U34 in verband met draairichting??? RST iets uitmaakt en hoe kan ik dat dan controleren
Als hij verkeerd aangesloten is krijg je een melding op het scherm als goed is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
In mijn geval lees ik de WP uit via modbus. Vanuit daar kan ik ook zien of er vraag is voor DHW_booster_heater aan of uit. Met deze signaal stuur ik via enkele automations in Home Assistant een shelly pro 1PM in de meterkast aan die de heater aan en uit zet. Hiermee kan je in de zomer je overschot aan stroom ook makkelijk in je DHW boiler stoppen :)

In onderstaande foto is deze nog niet aangesloten omdat ik van een kleine kastje overgestapt ben op een grotere medusa kast. De rode relais aan de rechterkant is de Shelly welke de element schakelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neV8ja2cd9wrfIh8o8alE7Hzy_Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLVIfGRbUjVJItlZvPUMGmM2.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5efrlK45SbwaLTHTwQ9t9KIHHCo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7k4zmRyby3HNmxV42iagh0fi.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:54
Hi @tolunaygul12 ,

Mooie opzet met Home Assistant! en een goede zet om de overtollige energie gelijk in het DHW boiler te stoppen. Ik zit met het zelfde dat ik zou willen, alleen is mijn gebrek aan programmeren een issue;-)

Zou je deze Configuration,yaml / automations.yaml kunnen delen?

Alvast bedankt!

Paul

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
wrapper83 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:15:
Hi @tolunaygul12 ,

Mooie opzet met Home Assistant! en een goede zet om de overtollige energie gelijk in het DHW boiler te stoppen. Ik zit met het zelfde dat ik zou willen, alleen is mijn gebrek aan programmeren een issue;-)

Zou je deze Configuration,yaml / automations.yaml kunnen delen?

Alvast bedankt!

Paul
Configuration.yaml is hier al vaker besproken m.b.t. modbus uitlezen ( zoeken op modbus in dit forum )

Voor aansturen van relais heb ik de volgende automations :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: desinfect run vanuit WP
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.dhw_tank_disinfection_status
    to: "on"
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: ef13622ea893779465d77696ba2b6a0b
    entity_id: switch.tank_heater_switch_0
    domain: switch
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: desinfect run vanuit WP uit
trigger:
    entity_id:
    to: "off"
action:
  - type: turn_off

Als safety nog een automation die na 1 uur de element uitzet mocht er een storing zijn tijdens het uitlezen van modbus data. Zodat de heater niet de hele dag aan blijft :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: tank heater auto off
description: automatisch heater uitschakelen na 1 uur
trigger:
  - platform: device
    type: turned_on
action:
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
smousa schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:33:
Eerste post hier. Heb veel, maar niet alles, gelezen en al een hoop geleerd. Mijn LG 9kw monobloc is onderweg en ben aan het kijken naar een oeg hygiene-buffervat en specifiek hoe ik die wil aansluiten.
De grote vraag waar ik lastig een antwoord op kan vinden is wat de afweging is tussen het gebruik van een spiraal of direct op het vat toevoegen van energie.
Bij zonthermische panelen met een andere vloeistof dan water is een spiraal natuurlijk de logische keuze, maar in systemen die met water werken, zoals mijn WP, maakt dat niet uit.

Heeft iemand wellicht een bron waar ik me in kan lezen over de voor / nadelen van een spiraal voor warmtetoevoer naar het buffervat?
Misschien moet je even wat meer vertellen over wat je van plan bent.
Ondertussen, vat voor SWW die je 's winters met de WP en 's zomers met de ZB opwarmt lijkt me het meest logisch. Reden, heb niet de illusie dat ZB 's winters bijdragen aan je verwarming.

Moet het een hygienevat zijn of een SWW vat met spiraal voor de ZB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:54
HOI @tolunaygul12 ,

Top, ga er vanavond eens induiken! ID: ef13622ea893779465d77696ba2b6a0b is de shelly denk ik, klopt dat?
Goed dat er ook een beveiligin op zit ja!

Bedankt namens mij en het delen aan alle anderen!

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
wrapper83 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:28:
HOI @tolunaygul12 ,

Top, ga er vanavond eens induiken! ID: ef13622ea893779465d77696ba2b6a0b is de shelly denk ik, klopt dat?
Goed dat er ook een beveiligin op zit ja!

Bedankt namens mij en het delen aan alle anderen!
Waarschijnlijk wel, automations maak ik via de visuele omgeving. Om te kopiëren heb ik even de yaml geopend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-10 16:26
tolunaygul12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Configuration.yaml is hier al vaker besproken m.b.t. modbus uitlezen ( zoeken op modbus in dit forum )

Voor aansturen van relais heb ik de volgende automations :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: desinfect run vanuit WP
trigger:
    entity_id:
    to: "on"
action:
  - type: turn_on

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: desinfect run vanuit WP uit
trigger:
    entity_id:
    to: "off"
action:

Als safety nog een automation die na 1 uur de element uitzet mocht er een storing zijn tijdens het uitlezen van modbus data. Zodat de heater niet de hele dag aan blijft :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: tank heater auto off
description: automatisch heater uitschakelen na 1 uur
trigger:
  - platform: device
    type: turned_on
action:
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0
De laatste safety is nog safer te regelen in je shelly (timer 1 uur). Dan mag HA ook nog op z'n gat gaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Thijs2021 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:02:
Volgens mijn zwager Jan de Electroman kun je de drie fases niet verkeerd aansluiten want alles werkt op 220 volt. Het is alleen in 3 groepen verdeeld zei hij toen hij in mijn HM143 U34 keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Bertje C schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Volgens mijn zwager Jan de Electroman kun je de drie fases niet verkeerd aansluiten want alles werkt op 220 volt. Het is alleen in 3 groepen verdeeld zei hij toen hij in mijn HM143 U34 keek.
als ik bij mijn 1 fase 7kW de polariteit omkeer, dan gaat de controller toch mooi niet aan

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Bertje C schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:03:
[...]

:F hij moet rechts draaiveld hebben,anders werkt het niet!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik bedoelde eigenlijk dat hij niet verkeerd om gaat draaien. Daar was ik toen bang voor omdat ik dat met mijn perslucht compressor op krachtstroom wel heb meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Bertje C schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:40:
Ik bedoelde eigenlijk dat hij niet verkeerd om gaat draaien. Daar was ik toen bang voor omdat ik dat met mijn perslucht compressor op krachtstroom wel heb meegemaakt.
8)7 en hij moet beslist 3fase krijgen3x400v meten, op 2 fase schakelt de thermische beveiliging hem zeer snel uit en uiteraard ook de nul(blauw) mp moet aangesloten zijn (230v) hij kan niet verkeerd om dan doet hij gewoonweg niet dan 2 fases wisselen controller geeft het aan als het niet goed is normaliter,belangrijk is wel dat de nul op de juiste plek is aangesloten(anders krijgt de besturing 400v en is kapot)

[ Voor 20% gewijzigd door kazemo op 18-01-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
richardtrip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:49:
[...]

De laatste safety is nog safer te regelen in je shelly (timer 1 uur). Dan mag HA ook nog op z'n gat gaan :-)
Goede inderdaad ! gaan we doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Luisterlijk schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:05:
Voor wie nog in de besluitfase zit hoe te regelen, hierbij een willekeurige dag van deze week.

Ik regel alleen op water en uitgaand. Stooklijn van 22 tot 32 graden en AI. Woning uit 2010 met 120 m3 vloerverwarming over 2 verdiepingen, alles open en zonder naregeling. HM051MR U44 zonder buffer en alleen verwarming. Dit is vij het huidige weer, waarbij geen defrosts nodig zijn.

Volgende week wordt het kouder, maar blijft de luchtvochtigheid laag. Voor wie wil, stuur ik dan nog wat grafiekjes.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uoDi5nVQoQjtWN_IDfA9O52WCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0okRR8Xn3aYEaC3Xvjsw7TE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5cxML8ih7jd_vdXFqXRk02h2EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0zsX87KJ23tweprWw6xkJG0.jpg?f=fotoalbum_large

Even een update. Je ziet gisteren al dat het kouder wordt en dat levert een paar defrosts op. Vandaag begint kouder en blijft dat ook. Maar RL en dauwpunt veranderen waardoor vanaf een uur of 11, de frequente defrosts vanbde ochtend weer zijn gestopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Luisterlijk op 18-01-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Luisterlijk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even een update. Je ziet gisteren al dat het kouder wordt en dat levert een paar defrosts op. Vandaag begint kouder en blijft dat ook. Maar RL en dauwpunt veranderen waardoor vanaf een uur of 11, de frequente defrosts vanbde ochtend weer zijn gestopt.
Bij mij ook inderdaad een paar defrosts. Wel minder dan bij jou.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxrvCjj7P0y7q2lNMgsLKDfmud4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSAaRl3C2q5oxkm2qJX3TkHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogtI3ku3DK0cL2HZDRZmRyqPGSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTEYlwsuziIjnmLX3ZMOrkah.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jojan265 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Bij mij ook inderdaad een paar defrosts. Wel minder dan bij jou.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh ja, duidelijk zeg.

Wat kan er anders zijn, ik verwacht eigenlijk vooral een ander dauwpunt. Ik woon in Friesland, jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
tolunaygul12

Dank voor je tips en delen van kennis om overtollige pv energie nuttig te gebruiken.

Verder lees ik:Configuration.yaml is hier al vaker besproken m.b.t. modbus uitlezen ( zoeken op modbus in dit forum )

En dit laatste is nu net mijn struikelblok.
Vele keren gezocht, gespit en zoekfunctie op Modbus gebruikt.
Maar kom er niet verder mee.
Is er goed werkende configuratie yaml beschikbaar of ergens te vinden.
Ik denk dat je heel veel mensen hier een groot plezier mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Luisterlijk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Oh ja, duidelijk zeg.

Wat kan er anders zijn, ik verwacht eigenlijk vooral een ander dauwpunt. Ik woon in Friesland, jij ?
Zuid-Oost Groningen.

Ik schakel "stille modus" uit bij Defrost temperaturen

[ Voor 9% gewijzigd door Jojan265 op 18-01-2023 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
montebaldo55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:49:
tolunaygul12

Dank voor je tips en delen van kennis om overtollige pv energie nuttig te gebruiken.

Verder lees ik:Configuration.yaml is hier al vaker besproken m.b.t. modbus uitlezen ( zoeken op modbus in dit forum )

En dit laatste is nu net mijn struikelblok.
Vele keren gezocht, gespit en zoekfunctie op Modbus gebruikt.
Maar kom er niet verder mee.
Is er goed werkende configuratie yaml beschikbaar of ergens te vinden.
Ik denk dat je heel veel mensen hier een groot plezier mee doet.
heb je een interface voor modbus ? USB of netwerk aangesloten. Zelf gebruik ik de waveshare die hier meerdere keren aangegeven is.
Als je dat hebt kunnen we verder kijken met de config.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Luisterlijk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Oh ja, duidelijk zeg.

Hier in ZO Friesland ook veel minder defrosts dan jij had.
Maar, als troost, begin december was het bij mij ook een stuk erger. Sinds die tijd door een lange lijst van acties en tuning een veel rustiger draaiende WP, wat zich blijkbaar ook vertaald in minder defrosts.

[ Voor 25% gewijzigd door BernieW op 18-01-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
BernieW schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Hier in ZO Friesland ook veel minder defrosts dan jij had.
Maar, als troost, begin december was het bij mij ook een stuk erger. Sinds die tijd door een lange lijst van acties en tuning een veel rustiger draaiende WP, wat zich blijkbaar ook vertaald in minder defrosts.
okay, goed te horen dat tweaken helpt, want hoe beinvloed je die dan?

Wat er gebeurt is dat hij dichtvriest. de voorwaarden daarvoor zijn een koude verdamper en een hoge luchtvochtigheid. Hoe kun je dat beinvloeden?

bvd, Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jojan265 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Zuid-Oost Groningen.

Ik schakel "stille modus" uit bij Defrost temperaturen
Dat heb ik tot nu toe alleen gedaan als ik mijn watertemperatuur niet meer haalde. Dan zuigt hij met veel kracht door het ijs heen, maar ging mijn verbruik ook van 10 naar 30 kW .....

Maar wel lekker warm binnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Luisterlijk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:02:
[...]

okay, goed te horen dat tweaken helpt, want hoe beinvloed je die dan?

Wat er gebeurt is dat hij dichtvriest. de voorwaarden daarvoor zijn een koude verdamper en een hoge luchtvochtigheid. Hoe kun je dat beinvloeden?

bvd, Mike
In ieder geval wat @Jojan265 al noemt, op lagere temperaturen de silent mode uit.
En de rest is het tunen en modificeren om de efficiency te verhogen. Dat is erg afhankelijk van je afgifte systeem. Paar voorbeelden: tunen van je stooklijn, afgiftesysteem in balans brengen, eventueel gesloten verdelers voor je vloerverwarming (als je het met je pomp kunt trekken) etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-01 09:10
kazemo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:46:
[...]

8)7 en hij moet beslist 3fase krijgen3x400v meten, op 2 fase schakelt de thermische beveiliging hem zeer snel uit en uiteraard ook de nul(blauw) mp moet aangesloten zijn (230v) hij kan niet verkeerd om dan doet hij gewoonweg niet dan 2 fases wisselen controller geeft het aan als het niet goed is normaliter,belangrijk is wel dat de nul op de juiste plek is aangesloten(anders krijgt de besturing 400v en is kapot)
Nieuw in dit topic en aan het inlezen omdat mijn overleden Elga uit 2017 ga vervangen door een LG Monobloc 12kW. En dit wilde ik nu net weten. Maar ik kom er niet helemaal uit, op mijn hoofdschakelaar zit 3 keer fase bruin en een blauwe nul (draden uit de uit de meter).

In de folder staat dat de 12kW een nominale stroom van 10,9 A heeft voor de 1 fase en 3,6 voor de 3 fase (maal 3 is 10,8A). Dan lijkt het apparaat mij een 3 * 230 V en niet 3 * 400 V, dan maakt de volgorde van de fases toch niet uit? (zolang je zoals je aangeeft de nul maar goed hebt 8) )

Of zie ik iets over het hoofd? En zo ja hoe kan je vaststellen wat L1, L2 en L3 is en je dus het juiste draaiveld hebt.

Overigens voornaamste reden voor een 3 fase is dat de last verdeeld wordt over de drie fases, groot voordeel in combinatie met 3 fase PV omvormer (als die 1 kW levert kan de WP die volledig benutten in plaats van 0,33kW op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Laurentk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:44:
[...]

Nieuw in dit topic en aan het inlezen omdat mijn overleden Elga uit 2017 ga vervangen door een LG Monobloc 12kW. En dit wilde ik nu net weten. Maar ik kom er niet helemaal uit, op mijn hoofdschakelaar zit 3 keer fase bruin en een blauwe nul (draden uit de uit de meter).

In de folder staat dat de 12kW een nominale stroom van 10,9 A heeft voor de 1 fase en 3,6 voor de 3 fase (maal 3 is 10,8A). Dan lijkt het apparaat mij een 3 * 230 V en niet 3 * 400 V, dan maakt de volgorde van de fases toch niet uit? (zolang je zoals je aangeeft de nul maar goed hebt 8) )

Of zie ik iets over het hoofd? En zo ja hoe kan je vaststellen wat L1, L2 en L3 is en je dus het juiste draaiveld hebt.

Overigens voornaamste reden voor een 3 fase is dat de last verdeeld wordt over de drie fases, groot voordeel in combinatie met 3 fase PV omvormer (als die 1 kW levert kan de WP die volledig benutten in plaats van 0,33kW op 1 fase.
De control unit van de LG geeft een foutmelding als de fases niet goed zijn aangesloten.
Voor de aanlsuiting naar de WP heb je een aparte aparte (aardlek)automaat 3 fase 16A nodig,Van de meterkast trek je een 5 aderige kabel (L1, L2, L3, N en aarde). LG beveelt aan om hiervoor een 5x4mm2 kabel te nemen. Het handigst is dan vervolgens om werkschakelaar in de buurt van de WP zelf te monteren.

Mijn beroepsdeformatie: bezuinig niet op het schakelmateriaal. Neem een automaat van een bekend merk (bv Eaton, ABB, Hager, ...) en niet de goedkopere China import. Die kunnen ook goed zijn, maar dat is vooraf moeilijk in te schatten. Het gaat tesnslotte om de veiligheid.

Zie hier wel vaker de opmerking langskomen dat de fases niet uitmaken bij 3x230V. Maar bedenk je wel dat je een 3 fase belasting kunt hebben in 3x230 of in 3x400 (ster of driehoek). Het kan dus wel relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[...]

8)7 de netbeheerder levert als het goed is rechts draaiveld naar binnen R S T= L1 L2 L3 in kabel br-zw- grijs(of zw-wit) nul blauw aarde -gr/geel in die volgorde aansluiten dan moet het eigenlijk goed zijn,als je zonnestroom levert word het direct gesaldeerd en lever je niets terug in het net,voor subsidie aanvraag moet hij in bedrijf gesteld worden door erkent lg monteur die moet het dan maar controleren en testen (voorwaarde van RVO)

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 18-01-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-10 16:10
paQ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:06:
[...]

als ik bij mijn 1 fase 7kW de polariteit omkeer, dan gaat de controller toch mooi niet aan
Dan doet de wp dus ook iets met de aarde? Anders kan de wp de polariteit niet bepalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Paulluijken schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Dan doet de wp dus ook iets met de aarde? Anders kan de wp de polariteit niet bepalen…
8)7 aarde is in feite ook de nul,het sterpunt van de generator in de centrale is nul en licht ook aan aarde met aardelectrode wortel3x230=400v uit het verre verleden op school en dan ook nog iets met cos phi maar dat voert te ver dat weet ik niet meer!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
BernieW schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:21:
[...]

De control unit van de LG geeft een foutmelding als de fases niet goed zijn aangesloten.
Voor de aanlsuiting naar de WP heb je een aparte aparte (aardlek)automaat 3 fase 16A nodig,Van de meterkast trek je een 5 aderige kabel (L1, L2, L3, N en aarde). LG beveelt aan om hiervoor een 5x4mm2 kabel te nemen. Het handigst is dan vervolgens om werkschakelaar in de buurt van de WP zelf te monteren.

Mijn beroepsdeformatie: bezuinig niet op het schakelmateriaal. Neem een automaat van een bekend merk (bv Eaton, ABB, Hager, ...) en niet de goedkopere China import. Die kunnen ook goed zijn, maar dat is vooraf moeilijk in te schatten. Het gaat tesnslotte om de veiligheid.

Zie hier wel vaker de opmerking langskomen dat de fases niet uitmaken bij 3x230V. Maar bedenk je wel dat je een 3 fase belasting kunt hebben in 3x230 of in 3x400 (ster of driehoek). Het kan dus wel relevant zijn.
Goed om te weten. Ik dacht even dat het bij ster niet uitmaakte... En nu ik dit lees bedenk ik mij dat je bij ster een draaiveld hebt tov de nul. Da's kennis van heel lang geleden; draaistroom schakelingen.

Nu rest nog de uitdaging om er achter te komen hoe ik met drie keer bruin in mijn groepenkast er achter kom wat L1, L2 en L3 is. Ik denk dat ik in de PV omvormer ga kijken welke kleur op welke fase aangesloten is en dat terug traceren tot de hoofdschakelaar. Of in het ergste geval trial and error tot de LG geen foutmelding geeft.

En ja dat van die automaten ben ik helemaal met je eens, ooit eens bespaard voor de kookgroep, tot de kookplaat het voor de helft niet meer deed. Dat deel van het binnenwerk en de controller werden onder garantie vervangen, maar werkte daarna nog altijd niet. Uiteindelijk bleek de automaat de boosdoener. Monteur was coulant en heeft dit niet aan de leverancier van de plaat gemeld met als argument dat hij voor de reparatie de spanning op de aansluiting had moeten meten. Andere fase gepakt en plaat werkte weer, maar de aardlek in de de automaat niet, sloeg niet af bij het indrukken van de testknop...

Een beetje off topic, maar we hebben het hier wel over de verwarming van een huis, dan wil je niet een paar tientjes besparen om vervolgens in de kou te zitten, dat nog los van de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:23:
[...]

8)7 de netbeheerder levert als het goed is rechts draaiveld naar binnen R S T= L1 L2 L3 in kabel br-zw- grijs(of zw-wit) nul blauw aarde -gr/geel in die volgorde aansluiten dan moet het eigenlijk goed zijn,als je zonnestroom levert word het direct gesaldeerd en lever je niets terug in het net,voor subsidie aanvraag moet hij in bedrijf gesteld worden door erkent lg monteur die moet het dan maar controleren en testen (voorwaarde van RVO)
Voorwaarde RVO is niet dat hij in bedrijf moet worden gesteld door een 'erkend LG monteur'. Dit mag een willekeurig "bouwinstallatiebedrijf" doen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Voorwaarde RVO is niet dat hij in bedrijf moet worden gesteld door een 'erkend LG monteur'. Dit mag een willekeurig "bouwinstallatiebedrijf" doen. En die zijn niet allemaal even handig met elektra :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
sparkly schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Voorwaarde RVO is niet dat hij in bedrijf moet worden gesteld door een 'erkend LG monteur'. Dit mag een willekeurig "bouwinstallatiebedrijf" doen. En die zijn niet allemaal even handig met elektra :+
En is in de regelgeving nog iets strakker gedefinieerd:
bouwinstallatiebedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie;

https://wetten.overheid.n...z=2023-01-02&g=2023-01-02

Bij de eerste de beste "installateur" die ik vroeg of hij ook zo ingeschreven stond, kreeg ik een ja als antwoord maar dit bleek na nader onderzoek niet zo te zijn. Ik weet niet of de RVO zo diep gaat om dit bij elke aanvraag te controleren, maar het zal je maar gebeuren dat aan het eind van de rit je aanvraag afgewezen wordt.

Weet iemand trouwens hoe de garantie van LG is. Moet het apparaat bij een officiële dealer aangeschaft worden. Ik kan bij LG op de site geen dealer lijsten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Laurentk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:53:
[...]

En is in de regelgeving nog iets strakker gedefinieerd:
bouwinstallatiebedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie;

https://wetten.overheid.n...z=2023-01-02&g=2023-01-02

Bij de eerste de beste "installateur" die ik vroeg of hij ook zo ingeschreven stond, kreeg ik een ja als antwoord maar dit bleek na nader onderzoek niet zo te zijn. Ik weet niet of de RVO zo diep gaat om dit bij elke aanvraag te controleren, maar het zal je maar gebeuren dat aan het eind van de rit je aanvraag afgewezen wordt.

Weet iemand trouwens hoe de garantie van LG is. Moet het apparaat bij een officiële dealer aangeschaft worden. Ik kan bij LG op de site geen dealer lijsten vinden.
RVO deed bij mij niet moeilijk, laat ik het zo zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
tolunaygul12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:03:
[...]

heb je een interface voor modbus ? USB of netwerk aangesloten. Zelf gebruik ik de waveshare die hier meerdere keren aangegeven is.
Als je dat hebt kunnen we verder kijken met de config.
Hallo tolunaygul12
Allereerst mijn dank dat je eens wilt kijken of je mij verder helpen.
Wellicht kunnen andere mensen die ook iets willen gaan doen met de Modbus hierop kunnen meeliften.
Allerseerst mijn uitgangs punten:
1. Een 11 Kw 3 fasen monoblock 123MR 34
2. Buffervat van 800 ltr gebruik hiervan aleen het bovenste 1/3 deel (rest is toekomst muziek)
3. Gebruik WP alleen voor CV verwarming huis
4. Een extra CV pomp haalt het water uit dit vat. Zodra er ergens warmte behoefte is schakelt CV pomp in
tot doel bereikt is.
5. LG controler alleen op water gezet.
6. Heb al op Tin en Tuit gestuurd momenteel op uitgang van Wp.

Ik heb een werkende modbus verbinding en kan een paar registers uitlezen zoals:
1. aan en afvoer temp
2. flow
3. buiten temp
4. vermogen maar dit is vgl mij niet goed.

de waardes die ik HAS kan uitlezen komen vrijwel overeen met de waardes op LK controler.
wel valt op dat de flow nooit lager wordt aanggeven dan 5 ltr/min ook al staat alles uit.

de basis config die ik gebruik:
esphome:
name: modbus-esp

esp32:
board: esp32doit-devkit-v1
framework:
type: arduino

# Enable logging
logger:
level: VERY_VERBOSE

#
captive_portal:

uart:
id: mod_bus_uart
tx_pin:
number: GPIO16
rx_pin:
number: GPIO17
baud_rate: 9600
stop_bits: 1
parity: none
debug:
direction: BOTH

modbus:
id: modbus1
uart_id: mod_bus_uart
send_wait_time: 500ms
flow_control_pin: GPIO05

modbus_controller:
- id: LG
## the Modbus device addr
address: 0x2
modbus_id: modbus1
setup_priority: -10
update_interval: 15s

sensor:
- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: LG
name: "LG Water WP in"
id: WP_water_temp_in
## input register 30003
register_type: read
address: 2
unit_of_measurement: "°C"
value_type: S_WORD
accuracy_decimals: 1
filters:
- multiply: 0.1

name: "LG Water WP uit"
id: WP_water_temp_uit
## input register 30004
address: 3
filters:

name: "LG WP flow-rate"
id: WP_flowrate
## input register 30009
address: 8
unit_of_measurement: "lpm"
filters:

name: "LG Buitentemperatuur"
id: buiten_temp
## input register 30013
address: 12
filters:
- sliding_window_moving_average:
window_size: 15
send_every: 15

name: "LG Vermogen WP"
id: WP_vermogen
## input register 30024
skip_updates: 3
address: 23
unit_of_measurement: "W"
value_type: U_WORD
accuracy_decimals: 0

# modbus_controller_id: LG
# name: "LG Heat Target temp"
# id: test24
# ## input register 40025
# register_type: holding
# address: 24
# unit_of_measurement: "°C"
# value_type: S_WORD
# accuracy_decimals: 1
# filters:
# - multiply: 0.1

display in HAS Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFcUiBO4BB7fiqF2J8xFfurFBw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5QTyTNBPwt6XdM0FFs2zbTH.jpg?f=fotoalbum_large

ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
jacko222 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:45:
Ik heb nog een vraag over het vinden van de beste COP.
Ik had het debiet vastgesteld op 14l/min, wat me een uitstekende COP geeft boven 5°C (4,7x bij 5°C), maar bij het naderen van 0°C zoals deze dagen daalt het en wordt het slecht, 2,5/2,8x.

Ik probeerde de machine in "optimale" stroming te zetten. Als ik dit doe, is het altijd op minimum stroom, is er een "leer" periode? Begrijpt u wat het "optimale" algoritme probeert te doen?

Fijne avond!
hi hi! is iemand er al in geslaagd om het algoritme achter de debietregeling van de pomp te achterhalen « optimal » ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
montebaldo55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Hallo tolunaygul12
Allereerst mijn dank dat je eens wilt kijken of je mij verder helpen.

Ik heb een werkende modbus verbinding en kan een paar registers uitlezen zoals:
1. aan en afvoer temp
2. flow
3. buiten temp
4. vermogen maar dit is vgl mij niet goed.

de waardes die ik HAS kan uitlezen komen vrijwel overeen met de waardes op LK controler.
wel valt op dat de flow nooit lager wordt aanggeven dan 5 ltr/min ook al staat alles uit.

de basis config die ik gebruik:
esphome:
name: modbus-esp

esp32:
board: esp32doit-devkit-v1
framework:
type: arduino

# Enable logging
logger:
level: VERY_VERBOSE

#
captive_portal:

uart:
id: mod_bus_uart
tx_pin:
number: GPIO16
rx_pin:
number: GPIO17
baud_rate: 9600
stop_bits: 1
parity: none
debug:
direction: BOTH

modbus:
id: modbus1
uart_id: mod_bus_uart
send_wait_time: 500ms
flow_control_pin: GPIO05

modbus_controller:
- id: LG
## the Modbus device addr
address: 0x2
modbus_id: modbus1
setup_priority: -10
update_interval: 15s

sensor:
name: "LG Water WP in"
id: WP_water_temp_in
## input register 30003
address: 2
filters:

name: "LG Water WP uit"
id: WP_water_temp_uit
## input register 30004
address: 3
filters:

name: "LG WP flow-rate"
id: WP_flowrate
## input register 30009
address: 8
unit_of_measurement: "lpm"
filters:

name: "LG Buitentemperatuur"
id: buiten_temp
## input register 30013
address: 12
filters:
- sliding_window_moving_average:
window_size: 15
send_every: 15

name: "LG Vermogen WP"
id: WP_vermogen
## input register 30024
skip_updates: 3
address: 23
unit_of_measurement: "W"
value_type: U_WORD
accuracy_decimals: 0

# modbus_controller_id: LG
# name: "LG Heat Target temp"
# id: test24
# ## input register 40025
# register_type: holding
# address: 24
# unit_of_measurement: "°C"
# value_type: S_WORD
# accuracy_decimals: 1
# filters:
# - multiply: 0.1

display in HAS [Afbeelding]

ben erg benieuwd
Plaats even je code in [ code=YAML][ /code] Zodat het beter leesbaar is.
Weet niet of er een vermogensmeter bij/in de unit zit. Anders zal uitlezen van de vermogen WP niet lukken denk ik.
COP/thermisch vermogen bereken ik uit in HA zelf door TA/TR/flow/elektrisch vermogen in de formule te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Dat heb ik tot nu toe alleen gedaan als ik mijn watertemperatuur niet meer haalde. Dan zuigt hij met veel kracht door het ijs heen, maar ging mijn verbruik ook van 10 naar 30 kW .....

Maar wel lekker warm binnen :-)
:'( mijn ervaring is als de buiten temp bij het vriespunt komt de wp aanzienlijk meer stroom trekt dat is nu eenmaal zo,is ook logisch hij moet uit de koude buitenlucht nog warmte halen daar heeft hij meer moeite mee en krijg je heet fenomeen defrost veel vaker ik heb al uitgelezen 6kw in de piek bij een 9kw unit,verbruik bij -7gr op 24u al gemeten 50kwu,normaal +- 20kw/u bij +5gr per etmaal its all in de game,ik heb het wel warm staat op 21gr,op dit moment is het hier wit er licht sneeuw eens kijken wat dat doet??? afgezekerd met c20(traag) automaat eerst b16 hield het niet,waarom 20a mijn hoofdzekering is 25a in de toekomst misschien verzwaren naar 35a,ik heb ook gemerkt dat hij af en toe uit zich zelf een reboot doet??is dat bij jullie ook zo!!!!! 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 19-01-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[...]

8)7 die 10,8a is dus echt per fase(nominale stroom wat hij kan trekken) dus afzekeren met automaat C16A 3fase+nul(traag industrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank56
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-03-2024
Sinds oktober 2022 een LG 5kW monoblock geinstalleerd en de eerste ervaringen zijn positief vwb de verwarmings capaciteit van de wp voor mijn woning.
Bij buitentemp. van 4-12 oC en in stille modes draait de wp op minimum vermogen van 0,4 kW en TR 29 en TA 32 bij een vast waterdebiet van 19 l/min. De controller heeft als sensor instelling lucht zonder externe thermostaat (!!??) warmte instelling van controller op 19 oC.
Omdat mijn warmte afgifte systeem een luchtverwarmings unit is (water/lucht warmtewisselaar) is de huidige waterinhoud van het systeem zeer klein nl 20 liter. Binnenkort wordt er een buffervat van 80 liter geplaatst. Voordeel van de lucht/water luchtverwarmings unit is dat deze unit zeer goed is af te regelen in capaciteit opname van het afgegeven vermogen van de wp.
Echter waar de LG wp niet in uitblinkt is de modulerende regeling. Opstarten van de LG van stilstand naar in bedrijf gaat altijd van 0 naar max vermogen in ongeveer 10 min. en terugregelen naar stabiele kamertemp. kan wel 2-3 uur duren waardoor flinke overshoot van de kamertemp. en ook water temp, TR/TA. Als de hysterese van de kamertemp dan ook op -0,5 en 1,5 oC staat dan heeft de wp de neiging om in pendel- cq aan/uit regeling te gaan draaien.
Mijn vragen zijn dan ook:
1. Is het mogelijk om de wp langzamer rampup instelling te geven en/of rampdown sneller in te stellen. Met als gevolg een betere modulatie en stabielere kamertemp.
2. Is het mogelijk om het wp minimum vermogen naar beneden bij te stellen? Dus 0,3 kW ipv 0,4 kW ?
3. Welk regelgedrag geeft een externe thermostaat? Gaat de wp dan niet nog meer pendelen als gevolg van aan/uit schakelingen van de externe thermostaat? Of wordt de modulerende externe thermostaat de master in de wp regeling?
Ben benieuwd naar adviezen van het forum.
Met vriendelijke groeten, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
kazemo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:31:
[...]

:'( mijn ervaring is als de buiten temp bij het vriespunt komt de wp aanzienlijk meer stroom trekt dat is nu eenmaal zo,is ook logisch hij moet uit de koude buitenlucht nog warmte halen daar heeft hij meer moeite mee en krijg je heet fenomeen defrost veel vaker ik heb al uitgelezen 6kw in de piek bij een 9kw unit,verbruik bij -7gr op 24u al gemeten 50kwu,normaal +- 20kw/u bij +5gr per etmaal its all in de game,ik heb het wel warm staat op 21gr,op dit moment is het hier wit er licht sneeuw eens kijken wat dat doet??? afgezekerd met c20(traag) automaat eerst b16 hield het niet,waarom 20a mijn hoofdzekering is 25a in de toekomst misschien verzwaren naar 35a,ik heb ook gemerkt dat hij af en toe uit zich zelf een reboot doet??is dat bij jullie ook zo!!!!! 8)7
Zo is het niet helemaal. De COP gaat wel degelijk omlaag, maar halveert niet helemaal. Bij - 7 houd ik nog steeds een COP van 3, als de unit zonder defrosts kan draaien. Als jij veel meer verbruikt, dan vermoed ik toch dat hij iets vaker dan 1 x per uur defrost. En daar blijft het dan niet bij. In de fase naar de defrost toe, bouwt hijn veel ijs op en is er weinig contactoppervla over op de verdamper. De WP "voelt" dat hij niet verwarmt, en heeft geen andere keuz dan er meer vermogen in te "gooien". Pas als hij ziet dat dit niet werk, gaat hij defrosten. Maar al die tijd heb je een COP die helemaal terugloopt naar 1 - 1,5. Daar gaat je vermogen heen, niet naar het "normale" stoken, dat valt echt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Frank56 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:38:
Sinds oktober 2022 een LG 5kW monoblock geinstalleerd en de eerste ervaringen zijn positief vwb de verwarmings capaciteit van de wp voor mijn woning.
Bij buitentemp. van 4-12 oC en in stille modes draait de wp op minimum vermogen van 0,4 kW en TR 29 en TA 32 bij een vast waterdebiet van 19 l/min. De controller heeft als sensor instelling lucht zonder externe thermostaat (!!??) warmte instelling van controller op 19 oC.
Omdat mijn warmte afgifte systeem een luchtverwarmings unit is (water/lucht warmtewisselaar) is de huidige waterinhoud van het systeem zeer klein nl 20 liter. Binnenkort wordt er een buffervat van 80 liter geplaatst. Voordeel van de lucht/water luchtverwarmings unit is dat deze unit zeer goed is af te regelen in capaciteit opname van het afgegeven vermogen van de wp.
Echter waar de LG wp niet in uitblinkt is de modulerende regeling. Opstarten van de LG van stilstand naar in bedrijf gaat altijd van 0 naar max vermogen in ongeveer 10 min. en terugregelen naar stabiele kamertemp. kan wel 2-3 uur duren waardoor flinke overshoot van de kamertemp. en ook water temp, TR/TA. Als de hysterese van de kamertemp dan ook op -0,5 en 1,5 oC staat dan heeft de wp de neiging om in pendel- cq aan/uit regeling te gaan draaien.
1. Is het mogelijk om de wp langzamer rampup instelling te geven en/of rampdown sneller in te stellen. Met als gevolg een betere modulatie en stabielere kamertemp.
2. Is het mogelijk om het wp minimum vermogen naar beneden bij te stellen? Dus 0,3 kW ipv 0,4 kW ?
3. Welk regelgedrag geeft een externe thermostaat? Gaat de wp dan niet nog meer pendelen als gevolg van aan/uit schakelingen van de externe thermostaat? Of wordt de modulerende externe thermostaat de master in de wp regeling?
Goeiemorgen Frank,

In de basis heb je een mooi systeem, maar in deze configuratie zal het in mijn ogen niet rustig worden. Eerst even je vragen:
1. Nee
2. Nee
3 Slecht, Ja, Ja

Niet bemoedigend ben ik bang, sorry.... Ik heb na veel ervaring, uitgevonden dat het absolute minimum voor deze uinits, een systeem is dat de warmte van de opstart, makkelijk kwijt kan. Dat is echt de enige manier om hem aan het moduleren te krijgen. Je moet dus echt een kwartier lang 6 kW kwijt kunnen anders gaat hij onheroepelijk pendelen. Dan moet ook alles kloppen, je debiet moet voldoende zijn voor wat de pomp vraagt (in jouw geval minimaal 18,4 LPM) en je hysterese voor verwarmingswater moet ruim genog staan om de overshoot in watertemp een kwartier lang te tolereren (daarvoor moet je vermogen kwijt)

Het nadeel van luchtverwarming is dat je er niet veel mee buffert. Met andere woorden, als je zoals hierboven, die 6 kW kwijt moet, ga je dit normaalgesproken, direct merken in de ruimte en dat is niet aangenaam. Als je ruimtethermostaat dit wegregelt door knijpen, stopt je WP en heb je een afgebroken cyclus. Met een buffervat zou je dit op kunnen lossen, maar dan moet je daar wel die 10-15 minuten 5kW in kwijt kunne, want daar zit je (helaas) echt aan vast bij dit type WP.

Heb je wat aan mijn relaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Luisterlijk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Goeiemorgen Frank,

In de basis heb je een mooi systeem, maar in deze configuratie zal het in mijn ogen niet rustig worden. Eerst even je vragen:
1. Nee
2. Nee
3 Slecht, Ja, Ja

Niet bemoedigend ben ik bang, sorry.... Ik heb na veel ervaring, uitgevonden dat het absolute minimum voor deze uinits, een systeem is dat de warmte van de opstart, makkelijk kwijt kan. Dat is echt de enige manier om hem aan het moduleren te krijgen. Je moet dus echt een kwartier lang 6 kW kwijt kunnen anders gaat hij onheroepelijk pendelen. Dan moet ook alles kloppen, je debiet moet voldoende zijn voor wat de pomp vraagt (in jouw geval minimaal 18,4 LPM) en je hysterese voor verwarmingswater moet ruim genog staan om de overshoot in watertemp een kwartier lang te tolereren (daarvoor moet je vermogen kwijt)

Het nadeel van luchtverwarming is dat je er niet veel mee buffert. Met andere woorden, als je zoals hierboven, die 6 kW kwijt moet, ga je dit normaalgesproken, direct merken in de ruimte en dat is niet aangenaam. Als je ruimtethermostaat dit wegregelt door knijpen, stopt je WP en heb je een afgebroken cyclus. Met een buffervat zou je dit op kunnen lossen, maar dan moet je daar wel die 10-15 minuten 5kW in kwijt kunne, want daar zit je (helaas) echt aan vast bij dit type WP.

Heb je wat aan mijn relaas?
Ik heb een de 7kW versie (U44).
Helaas zijn mijn ervaringen ook niet veel positiever.
Vanmorgen om 7 uur ging de silent mode eraf (via de app). Meteen na de eerstvolgende defrost ging de WP naar 3.21 kW opgenomen vermogen. Om dan na 20 minuten al de volgende defrost te starten :(
Allemaal er inefficient en de WP wordt dan erg luidruchtig. Tot +/- 2kW opgenomen vermogen loopt ie nog prima. Daarboven wordt ie erg luidruchtig. Van overshoot heb ik geen last omdat ik veel vloerverwarming heb.
Ik las ergens dat LG NL hier wat aan wil laten doen door de koreanen. Heeft ieman hier meer informatie over?

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2021
weet iemand hoe ik het scherm van de afstandsbediening kan instellen zodat hij als hoofdscherm de kamer temp enz aangeeft nu spring hij na verloop van tijd weer op de watertemperatuur instellingen enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Update vanuit regio Eindhoven. Ik heb een 12 KW U34 model en heb +/- 120 M2 vloerverwarming zonder buffervat. Silent mode uitgezet, maar heel eerlijk merk ik weinig verschil kwa gedrag (behalve dat hij wat meer geluid maakt)

Sinds middennacht 6x een defrost gehad. Deze duurt gemiddeld 4 minuten. Het apparaat staat lekker uit te dampen zag ik vandaag :). Net na de defrost piekt het elektrisch vermogen richting de 2,5 KWH om daarna terug te zakken naar 900 watt. (Compressor draait nu op 22 Hz) Totaal elektrisch verbruik vandaag is 14 KWH.

Ruimte temperatuur is hier 21 graden.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
leow88 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Vanmorgen om 7 uur ging de silent mode eraf (via de app). Meteen na de eerstvolgende defrost ging de WP naar 3.21 kW opgenomen vermogen. Om dan na 20 minuten al de volgende defrost te starten :(
Allemaal er inefficient en de WP wordt dan erg luidruchtig. Tot +/- 2kW opgenomen vermogen loopt ie nog prima. Daarboven wordt ie erg luidruchtig. Van overshoot heb ik geen last omdat ik veel vloerverwarming heb.
Ik las ergens dat LG NL hier wat aan wil laten doen door de koreanen. Heeft ieman hier meer informatie over?
Als de silent mode er af gaat, is dat zo ingesteld in de app. Dat hóeft niet. Maar als hij er af gaat, zal de WP er alles aan doen om de gevraagde watertemperatuur te halen. Opstomen naar hoog vermogen is dan heel logisch gevolg, en luidruchtig worden ook.

Dat hij dan in een defrost komt is eveneens een logisch gevolg, want al die warmte is een resultaat van de kou in de verdamper. Dat die dan vervolgens bevriest, is gewoon natuurkund, daar kan de WP niets aan doen, dit is inherent aan een lucht/water WP.

LG kent onze bezwaren, als zijn ze behoorlijk typisch voor Nederlanders. LG luistert er ook goed naar, maar het is niet zeker dat ze de WP zó gaan veranderen dat de "hoge"opstart zal verdwijnen. Er zijn meer processen aan het werk in het toestel die af en toe een hoog transport nodig hebben van koelmiddel, én om goed te kunnen regelen, moet je eerst wel even een aantal dingen weten. Dat is een beetje een ouderwetse regeling, maar zo zijn vrijwel alle WP's van elk merk.

Er zijn een paar duitsers inmiddels die het wat anders doen, maar dan koop je een ontweakbaar systeem voor circa 2 x de prijs van een LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Thijs2021 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:45:
weet iemand hoe ik het scherm van de afstandsbediening kan instellen zodat hij als hoofdscherm de kamer temp enz aangeeft nu spring hij na verloop van tijd weer op de watertemperatuur instellingen enz
Ik ben even kwijt, waar precies, maar het staat in de manual. Volgens mij is het buiten het service menu te regelen in gebrukersinstellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2021
ok

[ Voor 95% gewijzigd door Thijs2021 op 19-01-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Thijs2021 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:45:
In menu > settings > user kun je auto return to main screen uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Zo is het niet helemaal. De COP gaat wel degelijk omlaag, maar halveert niet helemaal. Bij - 7 houd ik nog steeds een COP van 3, als de unit zonder defrosts kan draaien. Als jij veel meer verbruikt, dan vermoed ik toch dat hij iets vaker dan 1 x per uur defrost. En daar blijft het dan niet bij. In de fase naar de defrost toe, bouwt hijn veel ijs op en is er weinig contactoppervla over op de verdamper. De WP "voelt" dat hij niet verwarmt, en heeft geen andere keuz dan er meer vermogen in te "gooien". Pas als hij ziet dat dit niet werk, gaat hij defrosten. Maar al die tijd heb je een COP die helemaal terugloopt naar 1 - 1,5. Daar gaat je vermogen heen, niet naar het "normale" stoken, dat valt echt wel mee.
8)7 ik heb ook radiatoren stooklijn steil tot nul gr watertemp dan 50gr anders krijg ik het niet warm daar zal het aan liggen het is niet anders dan loopt de cop vanzelf terug,maakt niet uit voor nu ik heb voldoende zonnestroom,we hebben 2 warmte pompen(2huizen) 1 gasmeter verbruik was jaarlijks 6000m3 gas is nu naar verwachting 500m3 word alleen gebruikt voor warm sanitair water (totaal 75 zonnepanelen dus genoeg zonnestroom zolang gesaldeerd mag worden werkt de wp hierop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
Luisterlijk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Als de silent mode er af gaat, is dat zo ingesteld in de app. Dat hóeft niet. Maar als hij er af gaat, zal de WP er alles aan doen om de gevraagde watertemperatuur te halen. Opstomen naar hoog vermogen is dan heel logisch gevolg, en luidruchtig worden ook.

Dat hij dan in een defrost komt is eveneens een logisch gevolg, want al die warmte is een resultaat van de kou in de verdamper. Dat die dan vervolgens bevriest, is gewoon natuurkund, daar kan de WP niets aan doen, dit is inherent aan een lucht/water WP.

LG kent onze bezwaren, als zijn ze behoorlijk typisch voor Nederlanders. LG luistert er ook goed naar, maar het is niet zeker dat ze de WP zó gaan veranderen dat de "hoge"opstart zal verdwijnen. Er zijn meer processen aan het werk in het toestel die af en toe een hoog transport nodig hebben van koelmiddel, én om goed te kunnen regelen, moet je eerst wel even een aantal dingen weten. Dat is een beetje een ouderwetse regeling, maar zo zijn vrijwel alle WP's van elk merk.

Er zijn een paar duitsers inmiddels die het wat anders doen, maar dan koop je een ontweakbaar systeem voor circa 2 x de prijs van een LG.
Ik hoor al op dit forum hier dat er mensen zijn die de wp in silent mode zetten om die hoge opstart te voorkomen. Ik heb dat ook wel handmatig gedaan. Dat helpt wel.
Het lijkt er op dat de LG wp overcompenseert na een defrost. Dat terwijl een defrost voor mijn installatie nauwelijks de inlet temperatuur omlaag brengt. Dat heeft dan ook nog een averechts effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Een water volume van 20l is heel erg weinig. Ik neem aan dat je ook een andere (grotere) warmtewisselaar hebt gekregen omdat je nu met een lagere aanvoer temperatuur je huis bent gaan verwarmen.

Zoals ook al door anderen aangegevn, de opstart piek zul je met de meeste WP's hebben, Alleen de LG is hier best wel agressief in. Er zijn hier al verschillende zelfbouw oplossing langsgekomen om dit wat te beteugelen. Komt er op neer om via een externe controller de Ta van de LG na opstarten lager te laten beginnen en langzaam toe te laten nemen naar de gewenste waarde.
Maar de WP moet natuurlijk wel z'n energie kwijt kunnen. Een buffervat kan helpen, maar verwacht er geen wonderen van. Je kunt makkelijk uitrekenen hoeveel energie je er in kwijt kunt, en met een thermisch vermogen van 4-5 kW gaat dat opwarmen best snel.

Maar ben je eenmaal door die piek dan moduleert een LG best mooi. Modulatie bereik is ook groot, bij mij moduleert ie regelmatig terug naar 15% en heb hier ook wel eens een getal van 10% langs zien komen.

De LG controller staat erom bekend dat ie als kamer thermostaat (lucht) een grote hysterese heeft. Een aparte externe (aan/ui) thermostaat met heel kleine hystere zou kunnen helpen.

Het langzame opwarmen is toch gewoon inherent aan het gebruik van een warmtepomp?
In jouw geval heb je 5kW om je huis op te warmen, de meeste CV ketels hebben een veel hoger vermogen en als je dat ook nog eens combineert met een veel hogere Ta geeft natuurlijk een heel andere opwarmgrafiek. Het is immers ook niet voor niets dat bij warmtepompen geen of slechts zeer beperkte nachtverwarming wordt aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Omdat je als sensor alleen lucht gebruikt, wordt de regeling van de LG erg agressief. Hij probeert namelijk zo snel mogelijk de gewenste temperatuur te halen (in dit geval de luchttemperatuur). Als je op water+Lucht gaat regelen, dan gaat het in ieder geval met iets minder geweld (tenminste dat is mijn ervaring). Ik heb een 7 kW U44 en ben op dit moment niet ontevreden over hoe hij regelt:

Vandaag (2 defrosts tot nu toe):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iwy3Iw2Crq5-ZFbX9Zle-Rfj8Ho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7TGLjPwuSbaBCtz2dP7ZcvQ.png?f=fotoalbum_large
Gisteren (6 defrosts):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2bqJwcLf0_VP1rH1z66FZ2Qxl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/22z2ZWAq5JO1D5QApHMovTu5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
leow88 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Ik hoor al op dit forum hier dat er mensen zijn die de wp in silent mode zetten om die hoge opstart te voorkomen. Ik heb dat ook wel handmatig gedaan. Dat helpt wel.
Het lijkt er op dat de LG wp overcompenseert na een defrost. Dat terwijl een defrost voor mijn installatie nauwelijks de inlet temperatuur omlaag brengt. Dat heeft dan ook nog een averechts effect.
De hoge opstart zit ingebakken in de firmware. Na elke defrost start de unit een nieuwe cyclus en krijg je automatisch een hoge opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
leow88 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Zie mijn bevindingen hierboven.

Hoe regel je? Op water+lucht of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:59
@Jojan265 Die defrost cycles zijn mij duidelijk in jou plaatjes, maar ik vroeg mij af wat die korte naald-piekjes zijn die vrijwel elk uur weer komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
KarsS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:34:
@Jojan265 Die defrost cycles zijn mij duidelijk in jou plaatjes, maar ik vroeg mij af wat die korte naald-piekjes zijn die vrijwel elk uur weer komen?
Dat is de olie smeercyclus. Op stille modus of bij iets hoger vermogen doet hij dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
Jojan265 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Zie mijn bevindingen hierboven.

Hoe regel je? Op water+lucht of iets anders.
Ja, daar zit misschien wel iets. Ik regel op "inlet temp." Met "optimal flow".
Ik heb ook wel op outlet temp. geprobeerd. Maar zou dat beter kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
leow88 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Ja, daar zit misschien wel iets. Ik regel op "inlet temp." Met "optimal flow".
Ik heb ook wel op outlet temp. geprobeerd. Maar zou dat beter kunnen werken?
Bij inlet, wil hij er nog wel eens vadoorgaan en tegen de bovengrens van je hysterese aanlopen waarnahij en nieuwe cyclus start

Bij outlet, houd je hem op die waarde in de hand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Luisterlijk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Bij inlet, wil hij er nog wel eens vadoorgaan en tegen de bovengrens van je hysterese aanlopen waarnahij en nieuwe cyclus start

Bij outlet, houd je hem op die waarde in de hand
Inderdaad zorgt op uitvoer regelen met water+lucht voor een minder lange opstart. Zorg er wel voor dat de hysterese op +4 staat en je moet de flow dusdanig instellen, dat hij niet in storing gaat bij een defrost en de olie smeer cyclus overleeft. Als de flow te laag is, kan hij dan alsnog boven +4 uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jojan265 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Inderdaad zorgt op uitvoer regelen met water+lucht voor een minder lange opstart. Zorg er wel voor dat de hysterese op +4 staat en je moet de flow dusdanig instellen, dat hij niet in storing gaat bij een defrost en de olie smeer cyclus overleeft. Als de flow te laag is, kan hij dan alsnog boven +4 uit komen.
Jojan, bij mij kan hij dagen achtereen rond de 300 W draaien. Hij varieert een beetje (regel alleen op water) tussen 288W en 320W maar piekjes zie ik niet en mijn homewizzard is best nauwkeurig. Zou hij bij mij niet smeren dan ? Onvoldoende? Wat denk jij ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
[...]

Ok ga ik proberen. Regelen op uitvoer met water, optimal flow en hysteresis voor water op +4. Kijken hoe dat met/na de defrosts uitpakt. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JhDoev23
  • Laatst online: 30-12-2024
Hallo. Nieuw hier al volg ik het forum al een tijdje. Bij mij draait sinds Oktober 2022 een LG HU 071 MR. U44 met als afgifte 7 radiatoren, geen vloerverwarming en geen buffer. Gaat allemaal prima tot ik gisteren en vandaag het verschijnsel zoals op de foto ontdekte. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat te doen? Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nGTpegHHEstu2MSGZz2GU3XYAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOYpAUr5UuOJFcckXqEjgvS3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
JhDoev23 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:48:
Hallo. Nieuw hier al volg ik het forum al een tijdje. Bij mij draait sinds Oktober 2022 een LG HU 071 MR. U44 met als afgifte 7 radiatoren, geen vloerverwarming en geen buffer. Gaat allemaal prima tot ik gisteren en vandaag het verschijnsel zoals op de foto ontdekte. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat te doen? Ben benieuwd.

[Afbeelding]
Normaal verschijnsel bij lagere temperarturen en hogere luchtvochtigheid. De condensor vriest langzaamaan dicht. Omdat dit de luchtdoorlaat blokkeert gaat de WP na verloop van tijd in defrost. De Wp haalt dan warm water uit het systeem (woning) om de condensor weer te ontdooien. Aan het eind van due cyclus kun je vaak ook nog een flinke dampwolk verwachten. Het defrosten duurt meestal een paar minuten. Waarschijnlijk heb je dit tijdens de koudere periode in december ook al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JhDoev23
Wat ik bedoel zijn de zwarte stukken die niet bevriezen daar gaat dan naar mijn mening geen koudemiddel door. die blijven dus gewoon "warm".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
JhDoev23 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:01:
Wat ik bedoel zijn de zwarte stukken die niet bevriezen daar gaat dan naar mijn mening geen koudemiddel door. die blijven dus gewoon "warm".
Is hij op de foto niet gwn halverwege een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JhDoev23
SalexSun schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Is hij op de foto niet gwn halverwege een defrost?
Nee hij zit gewoon midden in een run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Laatst online: 06-10 15:42
[...]

Ik had juist bij regelen op water+lucht (en uitgaande temperatuur) dat hij bij een olie smeer cyclus boven de gewenste temperatuur + hysterese kwam en daarop uitschakelde. Met dezelfde instellingen, maar dan op AI, gebeurde dat niet. Dan lijkt de WP wat 'vergevingsgezinder'.
Luisterlijk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Jojan, bij mij kan hij dagen achtereen rond de 300 W draaien. Hij varieert een beetje (regel alleen op water) tussen 288W en 320W maar piekjes zie ik niet en mijn homewizzard is best nauwkeurig. Zou hij bij mij niet smeren dan ? Onvoldoende? Wat denk jij ...
In stille modus? Want dan doet de WP dit niet.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Laatst online: 06-10 15:42
JhDoev23 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:48:

[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij ook uit.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Luisterlijk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Bij mij doet hij het alleen als ik niet op stille modus draai. Maar vergis je niet in HomeWizzard. Deze laat namelijk de gemiddelde per 5 minuten zien. Hieronder 2 grafiekjes. De eerste in de app van HomeWizzard en de tweede in HomeAssistant van dezelfde meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E47MQDGh-Bo7JEiKixcloVfvBHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOsvYgyR0GFE92qTeiW6gQZX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2bqJwcLf0_VP1rH1z66FZ2Qxl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/22z2ZWAq5JO1D5QApHMovTu5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
JhDoev23 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:01:
Is geheel normaal. Wacht maar even tot december als het nog erg vochtig is en dan wat kouder wordt. Je zult zien, dat hij dan helemaal dicht slaat (binnen afzienbare tijd). Het weer is nu al wat vergevingsgezinder voor onze LG en dan duurt het langer voordat hij helemaal dicht zit. Meestal is er al eerder een defrost geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 18:04
Een vraag voor de mensen die een esp32 gebruikt met de code van bijvoorbeeld @Devil om de LG aan te sturen:

In hoeverre wordt de opstartpiek onder controle gehouden? Gaat de LG alsnog op vol vermogen draaien maar duurt dit minder lang, dus sneller aan het moduleren. Of is de opstartpiek ook echt te vermijden en gaat de LG meteen op lager vermogen draaien en moduleren?
Pagina: 1 ... 65 ... 182 Laatste