Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste
Acties:

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:04
oxfordpelican schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:07:
Een vraag voor de mensen die een esp32 gebruikt met de code van bijvoorbeeld @Devil om de LG aan te sturen:

In hoeverre wordt de opstartpiek onder controle gehouden? Gaat de LG alsnog op vol vermogen draaien maar duurt dit minder lang, dus sneller aan het moduleren. Of is de opstartpiek ook echt te vermijden en gaat de LG meteen op lager vermogen draaien en moduleren?
Je vermijdt de opstartpiek niet, die zit ingebakken in de firmware van de WP. Het probleem met de opstartpiek is dat het regelalgoritme te laat begint met terugregelen waardoor je een overshoot op je Ta kunt krijgen. Als die overshoot te hoog wordt schakelt de compressor af. Maar omdat er wel warmtevraag is gaat even later de compressor weer aan en herhaalt de cyclus zich, gevolg pendel gedrag.

De ESP modules verlagen via de modbus de Ta, het regelalgoritme wil dus naar een lagere waarde regelen. Maar voordat de je een hoge overshoot voor dat instelpunt krijgt, wordt de Ta wat verhoogd. Door op deze manier in een paar stappen (dynamisch) naar de gewenste insteltemperatuur te gaan voorkom je de overshoot. Als de opstartfase voorbij is wordt het gedrag wel gemonitoord, maar grijpt alleen (op dezelfde manier) in als er weer een overshoot dreigt.

Als er genoeg volume in je afgiftesysteem is kan de LG ook zonder deze oplossing goed werken. Maar iedere installatie is anders en de LG is in dit gedrag kritischer is dan veel bekende andere merken. Daarom kan zo'n ESP in veel gevallen een goede oplossing zijn.

[Voor 8% gewijzigd door BernieW op 19-01-2023 20:16]

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:56
BernieW schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Je vermijdt de opstartpiek niet, die zit ingebakken in de firmware van de WP. Het probleem met de opstartpiek is dat het regelalgoritme te laat begint met terugregelen waardoor je een overshoot op je Ta kunt krijgen. Als die overshoot te hoog wordt schakelt de compressor af. Maar omdat er wel warmtevraag is gaat even later de compressor weer aan en herhaalt de cyclus zich, gevolg pendel gedrag.

De ESP modules verlagen via de modbus de Ta, het regelalgoritme wil dus naar een lagere waarde regelen. Maar voordat de je een hoge overshoot voor dat instelpunt krijgt, wordt de Ta wat verhoogd. Door op deze manier in een paar stappen (dynamisch) naar de gewenste insteltemperatuur te gaan voorkom je de overshoot. Als de opstartfase voorbij is wordt het gedrag wel gemonitoord, maar grijpt alleen (op dezelfde manier) in als er weer een overshoot dreigt.

Als er genoeg volume in je afgiftesysteem is kan de LG ook zonder deze oplossing goed werken. Maar iedere installatie is anders en de LG is in dit gedrag kritischer is dan veel bekende andere merken. Daarom kan zo'n ESP in veel gevallen een goede oplossing zijn.
Dank voor de uitleg! Ik neem aan dat als je in stille modus draait de opstartpiek wel wat lager is toch?

• Deef
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-01 22:54
Ik heb jullie mening nodig voor een juiste beslissing.
Ik heb vandaag de cv maar weer aangezet ipv de wp (LG 123U34 3fase) ik kan switchen tussen wp en cv eigenlijk is dat semi hybride of zo?
Ik stuurde op water 35 gr, alles probleemloos overigens.
Maar ik vind het verbruik toch bizar veel ondanks dat ik sinds 1 december vorig jaar 16 zonnepanelen heb.
Ik betaal voor stroom €0,78/ kwh en €2,05/M3 gas.
Ik ben gaan rekenen:
Ik ga uit van een cop van 3,5
De waarde van 1m3 gas = 9,8 kwh
Dan ben ik toch goedkoper uit met gas?

Of ben ik heb ik iets verkeerd?

Ik weet dat ik dit jaar nog kan salderen maar ook met de zonnepanelen wordt het nog spannend ivm verbruik excl. wp

Ik hoor graag jullie ervaringen!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:43
@Deef

je maakt me nieuwsgierig: Maar ik vind het verbruik toch bizar veel schrijf je
wat noem jij veel??
heb zelf exact dezelfde wp.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:07
Deef schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:58:
Ik heb jullie mening nodig voor een juiste beslissing.
Ik heb vandaag de cv maar weer aangezet ipv de wp (LG 123U34 3fase) ik kan switchen tussen wp en cv eigenlijk is dat semi hybride of zo?
Ik stuurde op water 35 gr, alles probleemloos overigens.
Maar ik vind het verbruik toch bizar veel ondanks dat ik sinds 1 december vorig jaar 16 zonnepanelen heb.
Ik betaal voor stroom €0,78/ kwh en €2,05/M3 gas.
Ik ben gaan rekenen:
Ik ga uit van een cop van 3,5
De waarde van 1m3 gas = 9,8 kwh
Dan ben ik toch goedkoper uit met gas?

Of ben ik heb ik iets verkeerd?

Ik weet dat ik dit jaar nog kan salderen maar ook met de zonnepanelen wordt het nog spannend ivm verbruik excl. wp

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Ik zou het heel knap vinden als je met 1 m3 gas 9.8 kWhth maakt. Dan heb je wel een heel goed ingeregeld systeem en maak je optimaal gebruik van condensatie.

Volgens mij hebben we vanaf januari een prijsplafond en zijn de prijzen voor stroom € 0,40 en gas € 1,45. Dan is het omslagpunt in mijn berekening een COP van ca. 2.4. Ik ga dan uit van 8.8 kWh per m3 gas voor verwarming (SWW ca. 8 kWh, maar heb ik niet meegenomen).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• Deef
montebaldo55 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:08:
@Deef

je maakt me nieuwsgierig: Maar ik vind het verbruik toch bizar veel schrijf je
wat noem jij veel??
heb zelf exact dezelfde wp.
Hoi bedankt voor je reactie
Bijvoorbeeld sinds 1 januari 450 kwh
En jij?

• Deef
Jojan265 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Ik zou het heel knap vinden als je met 1 m3 gas 9.8 kWhth maakt. Dan heb je wel een heel goed ingeregeld systeem en maak je optimaal gebruik van condensatie.

Volgens mij hebben we vanaf januari een prijsplafond en zijn de prijzen voor stroom € 0,40 en gas € 1,45. Dan is het omslagpunt in mijn berekening een COP van ca. 2.4. Ik ga dan uit van 8.8 kWh per m3 gas voor verwarming (SWW ca. 8 kWh, maar heb ik niet meegenomen).
Die 9,8 heb ik van internet en heeft dacht ik te maken met de calorische waarde van gas.
Dus met dat gegeven ben ik gaan rekenen.
Mijn gegevens zijn ook zonder sww daar heb ik een wp boiler voor, dus van het gas af zou kunnen (behalve een beetje voor koken).
Maar volgens mij ben ik beter af met gas dan? ook als je bv kijkt in mijn geval naar de verhouding van de tarieven €2,05 gas en 0,77 stroom en dat is -verassing!- nou precies een factor van om en nabij 3,5 !!
Lekker stimulerend om groen te worden!!

• BernieW
Deef schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Die 9,8 heb ik van internet en heeft dacht ik te maken met de calorische waarde van gas.
Mijn gegevens zijn ook zonder sww daar heb ik een wp boiler voor, dus van het gas af zou kunnen (behalve een beetje voor koken).
Maar volgens mij ben ik beter af met gas dan? ook als je bv kijkt in mijn geval naar de verhouding van de tarieven €2,05 gas en 0,77 stroom en dat is -verassing!- nou precies een factor van om en nabij 3,5 !!
Wat ik mis is dat je CV geen rendement van 100% heeft. Dat noemde @Jojan265 ook al, maar resulteert is dat je in de praktijk minder dan 9.8 kWh uit 1m3 gas haalt. Het omslachtpunt zal in de praktijk dus bij een lagere COP liggen.

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
Deef schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Hier gebruik ik de CVketel ook weer sporadisch hoor. Hoge terugleververgoeding en overcapaciteit zonnepanelen maakt het financieel interessant om de stroom terug te leveren voor een hoge prijs en gas tegen prijsplafond tarief te gebruiken.

• Deef
BernieW schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:51:
[...]

Wat ik mis is dat je CV geen rendement van 100% heeft. Dat noemde @Jojan265 ook al, maar resulteert is dat je in de praktijk minder dan 9.8 kWh uit 1m3 gas haalt. Het omslachtpunt zal in de praktijk dus bij een lagere COP liggen.
Ok, begrepen ik zal 8,8 aanhouden bedankt voor de tips !!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:39
Wat @sparkly zegt, geldt voor velen denk ik, maar het ligt wel aan je contract. Ik heb nog geen LG, maar wel een flinke airco, maar die laat ik nu ook uit. Ik reken zo:
Gas: €1,45 / 8,8 kWh = €0,16 per kWh (thermisch)
Stroom: €0,70 / 3 = €0,23 per kWh (thermisch)

Hierbij reken ik met 8,8 kWh thermisch vermogen uit een kuub gas en een gemiddelde COP van 3. De stroomprijs is in mijn geval gelijk aan de terugleververgoeding, want alle stroom die ik dit jaar niet gebruik om te verwarmen mag ik (na saldering tegen het verbruik) terugverkopen tegen €0,70

@Deef Ik verwacht dat jij met 16 zonnepanelen zeker tekort komt op jaarbasis, dus moet je (door het prijsplafond) inderdaad met €0,40 rekenen voor stroom en €1,45 voor gas. Een COP van 2,5 is dus het omslagpunt. In jouw geval zou ik overschakelen op gas als het vriest, omdat het rendement dan wel in gaat zakken door de defrosts. Zolang het niet vriest lekker op WP blijven draaien.

PV: 13,1kWp, 6N 14O 10Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

• Deef
leonardvg schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:30:
Wat @sparkly zegt, geldt voor velen denk ik, maar het ligt wel aan je contract. Ik heb nog geen LG, maar wel een flinke airco, maar die laat ik nu ook uit. Ik reken zo:
Gas: €1,45 / 8,8 kWh = €0,16 per kWh (thermisch)
Stroom: €0,70 / 3 = €0,23 per kWh (thermisch)

Hierbij reken ik met 8,8 kWh thermisch vermogen uit een kuub gas en een gemiddelde COP van 3. De stroomprijs is in mijn geval gelijk aan de terugleververgoeding, want alle stroom die ik dit jaar niet gebruik om te verwarmen mag ik (na saldering tegen het verbruik) terugverkopen tegen €0,70

@Deef Ik verwacht dat jij met 16 zonnepanelen zeker tekort komt op jaarbasis, dus moet je (door het prijsplafond) inderdaad met €0,40 rekenen voor stroom en €1,45 voor gas. Een COP van 2,5 is dus het omslagpunt. In jouw geval zou ik overschakelen op gas als het vriest, omdat het rendement dan wel in gaat zakken door de defrosts. Zolang het niet vriest lekker op WP blijven draaien.
Bedankt voor je verhaal Leonard erg duidelijk!

• Deef
Deef schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:53:
[...]

Bedankt voor je verhaal Leonard erg duidelijk!
Dit zijn de waardes van de wp 123u34 (dit is wel de u33 ik heb dus de u34 betere cop aldus de fabrikant)
Bedoel je dan dat ik van dit schema uit kan gaan als ik maar niet onder de cop van 2,5 kom?

• leonardvg
Deef schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:10:
[...]

Dit zijn de waardes van de wp 123u34 (dit is wel de u33 ik heb dus de u34 betere cop aldus de fabrikant)
Bedoel je dan dat ik van dit schema uit kan gaan als ik maar niet onder de cop van 2,5 kom?
[Afbeelding]
Graag gedaan. Klopt inderdaad, maar houd er rekening mee dat het prijsplafond per maand is, dus in Januari bijvoorbeeld kun je 339kWh elektrisch tegen €0,40 afnemen, voor het verbruik daarboven betaal je de contractprijs, €0,78 in jouw geval. Temeer reden om met gas te stoken als je maandverbruik in de buurt van het plafond komt.

• Deef
leonardvg schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:15:
[...]

Graag gedaan. Klopt inderdaad, maar houd er rekening mee dat het prijsplafond per maand is, dus in Januari bijvoorbeeld kun je 339kWh elektrisch tegen €0,40 afnemen, voor het verbruik daarboven betaal je de contractprijs, €0,78 in jouw geval. Temeer reden om met gas te stoken als je maandverbruik in de buurt van het plafond komt.
Dat maandplafond hebben ze ook uitgevonden ja bij de helpdesk van mijn leverancier hadden ze daar nooit van gehoord, beetje naïef van mij om daar dus weer geen rekening mee te houden.
Wist ik dit maar 100 kwh geleden.
Weer een goede tip
Ben weer wijzer

• montebaldo55
Deef schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Hoi bedankt voor je reactie
Bijvoorbeeld sinds 1 januari 450 kwh
En jij?
Ik zit nu op 215
Maar dat is geen reeel getal daar ik 's avonds vaak de houtkachel in de woonkamer aan heb (pyromaan).
Wel laat mijn wp gewoon aan staan om mijn buffervat op temp (globaal 35 gr) te houden zodat de rest van de beneden verdieping en badkamer boven gewoon warm blijft.

Evenals velen op dit forum is het afwachten wat de politiek gaat beslissen inzake het salderen.
Jouw vraagstelling levert vele reacties op met relevante info. Leuk.

Het is vrijwel onmogelijk om een inschatting te maken wat de toekomst gaat brengen.
Er zijn heel veel factoren die meespelen.
Ik gebruik al zo'n kleine 2 jr geen gas meer.
Vorig jaar wou ik me laten afsluiten omdat dit globaal ongeveer 300E bespaart aan netwerkkosten.
Toen veranderde de situatie door de oorlog in de Oekraine.
Daarom heb ik gekozen voor een gasafsluiting van een jaar. Tijdelijke afsluiting koste 151E.
Maar betaal nu geen netwerkkosten meer.
Medio dit jaar loopt dat jaar af.
Dan moet ik kiezen: weer aansluiten of kiezen voor de definitieve afsluiting.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:09
montebaldo55 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:38:
[...]

Ik zit nu op 215
Maar dat is geen reeel getal daar ik 's avonds vaak de houtkachel in de woonkamer aan heb (pyromaan).
Wel laat mijn wp gewoon aan staan om mijn buffervat op temp (globaal 35 gr) te houden zodat de rest van de beneden verdieping en badkamer boven gewoon warm blijft.

Evenals velen op dit forum is het afwachten wat de politiek gaat beslissen inzake het salderen.
Jouw vraagstelling levert vele reacties op met relevante info. Leuk.

Het is vrijwel onmogelijk om een inschatting te maken wat de toekomst gaat brengen.
Er zijn heel veel factoren die meespelen.
Ik gebruik al zo'n kleine 2 jr geen gas meer.
Vorig jaar wou ik me laten afsluiten omdat dit globaal ongeveer 300E bespaart aan netwerkkosten.
Toen veranderde de situatie door de oorlog in de Oekraine.
Daarom heb ik gekozen voor een gasafsluiting van een jaar. Tijdelijke afsluiting koste 151E.
Maar betaal nu geen netwerkkosten meer.
Medio dit jaar loopt dat jaar af.
Dan moet ik kiezen: weer aansluiten of kiezen voor de definitieve afsluiting.
:'( inderdaad in den haag is de politiek met discussie bezig aangaande afschaffing saldering 2025 maar dat is nog niet erdoor worden wij nu weer in het pak genaaid ,ze missen gewoon een melkkoe van BTW en energiebelasting met het zwak argument dat mensen zonder zonnepanelen en wp de rekening betalen,die keuze voor die wel te hebben is voor iedereen vrij maar het kost investering!!!!(nou weet ik wel niet iedereen kan zonnepanelen plaatsen dat is dan een taak voor woning corporaties moeten die maar investeren hebben wij ook moeten doen) kortom het duurt nog wel ff :O ,de lachende partij is nu de energie leveranciers en de schells van deze wereld,overgens mensen die nog de oude draaischijfmeter hebben die zitten goed die meet alleen de verbruikte stroom,die draait terug hoeveel dat weten ze dan niet!!! ;w

[Voor 4% gewijzigd door kazemo op 20-01-2023 08:08]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
leonardvg schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:15:
[...]

Dat is dus niet zo. Het is per jaar, maar in 2 delen geknipt. Vóór en ná je jaarafrekening. Stel je rekent op 1-5 af. Om te berekenen hoeveel je dan binnen het plafond mag gebruiken van 1-1 tot 1-5 tel je de eerste 4 maanden van het jaar op. Dat is het plafond tot 1-5. Of je dat dan in 1 maand verbruikt of verdeeld over 4 doet niet ter zake.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• leonardvg
hesselbeertje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Dat is dus niet zo. Het is per jaar, maar in 2 delen geknipt. Vóór en ná je jaarafrekening. Stel je rekent op 1-5 af. Om te berekenen hoeveel je dan binnen het plafond mag gebruiken van 1-1 tot 1-5 tel je de eerste 4 maanden van het jaar op. Dat is het plafond tot 1-5. Of je dat dan in 1 maand verbruikt of verdeeld over 4 doet niet ter zake.
Daar heb je gelijk in! Ik dacht dat ze het per maand bijhielden, maar het gaat inderdaad per periode voor en na je eindafrekening. Dus @Deef , als je eindafrekening nog even duurt, heb je kans om weer onder het plafond te komen.

• kazemo
leonardvg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Daar heb je gelijk in! Ik dacht dat ze het per maand bijhielden, maar het gaat inderdaad per periode voor en na je eindafrekening. Dus @Deef , als je eindafrekening nog even duurt, heb je kans om weer onder het plafond te komen.
8)7 ik hoop dat je gelijk hebt ze kunnen nl op slimme meter precies uitlezen wat je per dag/maand verbruikt en daar de berekening op aanpassen in het voordeel van de energie leverancier(rekenen zich rijk) het is maar net wat ze afspreken in den Haag daar is nog geen duidelijkheid over??? het is net als calorische waarde van gas wie kan dit controleren,zo word genept,ze mengen dit met stikstof zijn ze dat ook kwijt!!!!

[Voor 8% gewijzigd door kazemo op 20-01-2023 08:39]

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:08
hesselbeertje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Het gaat nog ietsje verder, per dag namelijk.
Bestand is bij de RvO te downloaden op deze pagina

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | 4.160 WP Oost-West

• tinusit
  • Laatst online: 03-02 21:02
Deef schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:10:
[...]

[Afbeelding]
Als ik deze tabel interpreteer dan wordt deze COP gehaald bij een flow van 34.5 L p/m. Die flow haalt mijn systeem alleen maar als deze weer aan het defrosten is :+ Denk dus dat deze getallen in de praktijk wat lager zullen liggen.

• Jojan265
tinusit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Als ik deze tabel interpreteer dan wordt deze COP gehaald bij een flow van 34.5 L p/m. Die flow haalt mijn systeem alleen maar als deze weer aan het defrosten is :+ Denk dus dat deze getallen in de praktijk wat lager zullen liggen.
Tijdens een defrost gaat de waterpomp naar 100%, onafhankelijk van je debiet instellingen. Als de waterpomp dit kan halen tijdens defrosts, is dat ook mogelijk tijdens normaal bedrijf. Je instellingen van je debiet zijn hierbij bepalend.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:59

thido

Tilburg

Jojan265 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Tijdens een defrost gaat de waterpomp naar 100%, onafhankelijk van je debiet instellingen. Als de waterpomp dit kan halen tijdens defrosts, is dat ook mogelijk tijdens normaal bedrijf. Je instellingen van je debiet zijn hierbij bepalend.
Afhankelijk van het model dan, de U43 doet dat bijvoorbeeld weer niet.
Die heeft ook alleen een instelling voor hoe hard de pomp mag, geen variabel debiet of delta instellingen.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
De installateur is geweest, ziet er allemaal goed uit etc.

Nu alleen de locatie van het Monobloc. Ik lees dat de silent variant een max dB heeft van 40, en in de silent mode zelfs 30dB, en tevens dat onderstaande dB's aan de gevel gemeten mogen worden als max.

45 dB(A) tussen 7.00 en 19.00 uur
40 dB(A) tussen 19.00 en 23.00 uur
35 dB(A) tussen 23.00 en 7.00 uur.

De beste oplossing qua geluid is een meter of 25 van de aansluiting.
De beste oplossing qua 'plaatsen' is maar 6 meter, op de oprit. Maar dan is het huis van de buren slechts een meter of 5....

Wat is jullie advies hierin?

[Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 20-01-2023 11:48]

The best is yet to come

• BernieW
Jojan265 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Interessant, ik heb default settings met optimal flow. Na de opstartcyclus daalt de flow bij mij altijd naar ongeveer 17 l/min. Is er een instelling om een minimale flow aan te houden? Ik ging er tot nu toe van uit dat de firmware een instelling zoekt met optimaal rendement. Maar als je de min flow kunt beinvloeden, wat kun je dan verwachten voor je COP.
Ik weet, en dat is hier vaker langs geweest ivm pendelen dat de max pomp capaciteit is te verlagen.

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:08
BernieW schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Interessant, ik heb default settings met optimal flow. Na de opstartcyclus daalt de flow bij mij altijd naar ongeveer 17 l/min. Is er een instelling om een minimale flow aan te houden? Ik ging er tot nu toe van uit dat de firmware een instelling zoekt met optimaal rendement. Maar als je de min flow kunt beinvloeden, wat kun je dan verwachten voor je COP.
Ik weet, en dat is hier vaker langs geweest ivm pendelen dat de max pomp capaciteit is te verlagen.
Ik draai op vast debiet: 17,5 L/min
Verhoogd automatisch bij defrost naar 20 tot 30 L/min, daarna weer terug naar 17,5.
Hij draait nu tussen de 1000W en 2200W bij een retour van 30°C en een buitentemperatuur van 0°C
Aanvoer ligt dan rond de 34°C.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | 4.160 WP Oost-West

• kazemo
Dean Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:42:

Nu alleen de locatie van het Monobloc. Ik lees dat de silent variant een max dB heeft van 40, en in de silent mode zelfs 30dB, en tevens dat onderstaande dB's aan de gevel gemeten mogen worden als max.

De beste oplossing qua 'plaatsen' is maar 6 meter, op de oprit. Maar dan is het huis van de buren slechts een meter of 5....

:) ik zou zeggen goede afspraken maken met de buren het geluid valt best wel mee

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:20
Dean Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:42:

Let op dat de 40 en 30dB die je noemt op x meter afstand zijn. Bij de bron is het geluidsvermogen iets van 58 en 53dB(A?)

• SalexSun
Overigens staat hij bij ons circa 2,5m van de buren, op papier voldoet dat iig. Nu staat die bij ons in de voortuin en wonen we aan een drukke doorgaande weg, dus valt het geluid helemaal weg

• Dean Martin
  • Niet online
kazemo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:55:
[...]

:) ik zou zeggen goede afspraken maken met de buren het geluid valt best wel mee
Maar die kunnen morgen verhuizen ;)

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
SalexSun schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:34:
Overigens staat hij bij ons circa 2,5m van de buren, op papier voldoet dat iig. Nu staat die bij ons in de voortuin en wonen we aan een drukke doorgaande weg, dus valt het geluid helemaal weg
Volgens de norm volgens de Rijksoverheid wordt gemeten op de erfgrens bij grondgebonden woningen. De erfgrens is precies 4 meter vanaf de ideale locatie. De gevel van de buren op 7.10

[Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 20-01-2023 18:36]

The best is yet to come

• SalexSun
Dean Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Volgens de norm volgens de Rijksoverheid wordt gemeten op de erfgrens bij grondgebonden woningen. De erfgrens is precies 4 meter vanaf de ideale locatie. De gevel van de buren op 7.10
Klopt, er staat ook een rekentool van de overheid ergens online. Daarbij wordt ook rekening gehouden met muren/schuttingen/(open) ramen ed. Dat heeft allemaal invloed op de werkelijke geluidsdruk die op de erfgrens gemeten wordt. Als je er de tijd en kennis voor hebt is het de moeite daar eens in te duiken

• Allround vakman
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-01 21:22
Ik heb mijn lg HM163 u33 ook net geïnstalleerd, met buffervat van 200 L .
nog geen SWW, dat doe ik nu nog met de combi ketel op gas, dat ga ik in een later stadium maken.
160m2 vloerverwarming,[ slangen liggen op 20cm afstand uit elkaar en radiatoren, hoop dat ik genoeg afgifte capaciteit heb, heb ook nog een LG 7kw airco in de woonkamer/keuken om eventueel bij te verwarmen.

Ik heb wel moeite om het klok programma in te stellen, en andere instellingen, en energieverbruik te controleren, is er geen fatsoenlijke handleiding op internet te vinden?

• Deef
[...]

Daar heb ik mazzel mee ik reken 11 december af,

• Deef
[...]

Daar heb ik mazzel mee ik reken 11 december af.
Maar hoe zit het dan met salderen?
Hoe moet je dat berekenen als je een maandplafond hebt of gekker een dagplafond?
Volgens mij is het kabinet daar zelf ook niet uit….

• Hoffvanniek
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-02 22:02
Hoi allen, ik zie allemaal mooie grafieken van jullie prestaties met de stooklijn erin. Maar waar kan ik die vinden? Via de app LG ThinQ vind ik die nergens. Ik zou ook graag mijn installatie verder fine tunen , maar dan zijn die grafieken wel noodzakelijk.

Gr niek

• sparkly
Hoffvanniek schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:30:
Hoi allen, ik zie allemaal mooie grafieken van jullie prestaties met de stooklijn erin. Maar waar kan ik die vinden? Via de app LG ThinQ vind ik die nergens. Ik zou ook graag mijn installatie verder fine tunen , maar dan zijn die grafieken wel noodzakelijk.

Gr niek
Als je de wifi module hebt kun je de temperaturen uitlezen in Home Assistant. De LG app is zeer beperkt inderdaad.
Elektrisch vermogen zul je een electriciteit meter voor moeten aanschaffen en die vervolgens uitlezen in bijvoorbeeld home Assistant.
Thermisch vermogen kun je berekenen als je ook een flowmeter hebt die je bijvoorbeeld in Home Assistant uitleest. Je kan ook een kant en klare warmtemeter lopen zoals een Kamstrup.
Als je elektrisch en thermisch vermogen hebt kun je de COP berekenen.
Trends zijn mogelijk in Home Assistant. Maar ik gebruik meestal Grafana om trends te maken.

Het is allemaal even wat werk, maar als je echt wil tunen inderdaad noodzakelijk.

• kazemo
sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Als je de wifi module hebt kun je de temperaturen uitlezen in Home Assistant. De LG app is zeer beperkt inderdaad.
Elektrisch vermogen zul je een electriciteit meter voor moeten aanschaffen en die vervolgens uitlezen in bijvoorbeeld home Assistant.
Thermisch vermogen kun je berekenen als je ook een flowmeter hebt die je bijvoorbeeld in Home Assistant uitleest. Je kan ook een kant en klare warmtemeter lopen zoals een Kamstrup.
Als je elektrisch en thermisch vermogen hebt kun je de COP berekenen.
Trends zijn mogelijk in Home Assistant. Maar ik gebruik meestal Grafana om trends te maken.

Het is allemaal even wat werk, maar als je echt wil tunen inderdaad noodzakelijk.
:) als je het eenvoudig wil een zg p1 meter kopen bij homewizard.nl die steek je in op je slimmemeter(kost30E) dan kan je uitlezen met app op telefoon of tablet meet dan wel mee de overige gebruikers meet trouwens ook je gasverbruik,je kan ook zien wat je terug leverd met zonnepanelen

• SalexSun
Kan iemand aangeven of het normaal is dat er zelfs na een defrost nog ijs achterblijft? Ik zie dat in de hoek van lekbak een laag ijs staat, maar de uitloop aan de onderkant is iig niet dicht gevroren. Ik begreep hier dat er een warmtelint onder in de lekbak ligt, weet iemand of die continue is ingeschakeld of enkel tijdens een defrost?

Het kan overigens dat er gisteren een pak sneeuw van het schuine dak is afgekomen bovenop en rond de warmtepomp

• kazemo
SalexSun schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:04:
Kan iemand aangeven of het normaal is dat er zelfs na een defrost nog ijs achterblijft? Ik zie dat in de hoek van lekbak een laag ijs staat, maar de uitloop aan de onderkant is iig niet dicht gevroren. Ik begreep hier dat er een warmtelint onder in de lekbak ligt, weet iemand of die continue is ingeschakeld of enkel tijdens een defrost?

Het kan overigens dat er gisteren een pak sneeuw van het schuine dak is afgekomen bovenop en rond de warmtepomp[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) ik zou zeggen afdakje er boven maken heb ik ook werkt goed tegen sneeuw

• Jojan265
SalexSun schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:04:

Het kan overigens dat er gisteren een pak sneeuw van het schuine dak is afgekomen bovenop en rond de warmtepomp[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als er sneeuw op is gevallen, dan zou dat de reden kunnen zijn. Je ziet ook, dat er bevroren sneeuw/ijs op het transport rooster blijft hangen. Dat is ook de reden, waarom wordt aangegeven door LG Nederland om het transport rooster te verwijderen (schroeven wel terug plaatsen). Je hebt dan iets minder kans op opbouw rond het rooster (ook bladeren zijn berucht).

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Als er sneeuw op is gevallen, dan zou dat de reden kunnen zijn. Je ziet ook, dat er bevroren sneeuw/ijs op het transport rooster blijft hangen. Dat is ook de reden, waarom wordt aangegeven door LG Nederland om het transport rooster te verwijderen (schroeven wel terug plaatsen). Je hebt dan iets minder kans op opbouw rond het rooster (ook bladeren zijn berucht).
8)7 mijn ervaring is nu er sneeuw gevallen is het verbruik nog hoger is gisteren 60KWH nachts daalt de temp. naar -5 hier
Het is vandaag echt niet leuk he? :|
(Zuid-Limburg)

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:18

CR1992

Thor

kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:18:
[...]

8)7 mijn ervaring is nu er sneeuw gevallen is het verbruik nog hoger is gisteren 60KWH nachts daalt de temp. naar -5 hier
Amai dat is wel heel veel.

• kazemo
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Amai dat is wel heel veel.
:) maar ik heb het wel warm(midden limburg) normaal bij +7 +-20KWH dat is te doen, de situatie nu is tijdelijk

• CR1992

CR1992

Thor

kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:32:
[...]

:) maar ik heb het wel warm(midden limburg) normaal bij +7 +-20KWH dat is te doen, de situatie nu is tijdelijk
Hier kost de stroom nu 45 cent dat is bijna 30 euro.
Dan kom je met mazout of pellets toch veel voordeliger uit

• kazemo
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Hier kost de stroom nu 45 cent dat is bijna 30 euro.
Dan kom je met mazout of pellets toch veel voordeliger uit
:) ik neem aan dat je woont in BE,hier in NL mag dat waarschijnlijk niet meer binnenkort (milieu regels) dat is dan een slechte investering houtkachel en oliestook die tijd hebben we hiergehad pellets zijn ook duur subsidie is er vanaf!!!

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:24
Op dit moment heb ik op mijn ongeveer om het uur een defrost.

Wat zijn nog zijn de parameters om mee te tweaken om eventueel de defrost te verminderen.

Huidige situatie.

9KW monoblock
Ta 27 graden
Tr 23 graden
Stuur op uitgaande watertemperatuur.
Pomp capaciteit 70%
Pomp op optimaal debiet

Voldoende afgifte 2x vloerverwarmingverdelers + radiatoren op de bovenverdieping.
100 liter buffervat in serie op retour.

• Leo16
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01 15:41
Ik heb sinds enkele maanden een LG HM123 MRU34 geinstalleerd met een 200 lt buffervat. De woonkamer is voorzien van vloerverwarming en de rest van het huis heeft radiatoren. Nu doet zich het volgende voor: de LG thermostaat staat continu op 18 C. De wp draai heel lang op hetzelfde vermogen, circa 750 Watt. Ik zie dan dat de temperatuur in de kamer heel langzaam terugloopt. Wanneer deze 17 C heeft bereikt gaat de wp voluit draaien (dit duurt enkele uren) totdat 19 C is bereikt en dan gaat hij weer naar 750 watt continu. Temp daalt weer langzaam en na zo'n 10 - 15 uur is het weer 17 C en begint het opnieuw. Ik zou graag willen dat hij continu de temp op 18 C houdt en dus op een hoger constant nivo gaat draaien. Er staat een stooklijn ingesteld. Wie kan mij helpen?

• kazemo
paQ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:22:
Het is vandaag echt niet leuk he? :|
(Zuid-Limburg)
[Afbeelding]
:'( ik zie je piekt nu ook tot 3KW bij mij tot 5a 6KW met de nodige defrosts het is helaas niet anders met dit weer al met al ben ik toch tevreden met de warmtepomp,men kan het niet vergelijken met een gasketel dat is natuurlijk makkelijker en sneller

• CR1992

CR1992

Thor

kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:46:
[...]

:) ik neem aan dat je woont in BE,hier in NL mag dat waarschijnlijk niet meer binnenkort (milieu regels) dat is dan een slechte investering houtkachel en oliestook die tijd hebben we hiergehad pellets zijn ook duur subsidie is er vanaf!!!
Ja klopt
Maar wat ben je met subsidies als je 15 euro meer betaalt per koude stookdag. En eigenlijk is het nog niet heel koud.

Op koude dagen heb je uw pelletkachel onmiddellijk terug verdiend. En de mazout kost maar 1,1 euro.
Dat is bijna 2000 euro voor 1750 liter.
Wat ben je nu kwijt met je warmtepomp aan stroom als ik vragen mag.

Een warmtepomp is goed. Maar een goede backup lijkt me beter bij koude temperaturen.

• kazemo
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Ja klopt
Maar wat ben je met subsidies als je 15 euro meer betaalt per koude stookdag. En eigenlijk is het nog niet heel koud.

Op koude dagen heb je uw pelletkachel onmiddellijk terug verdiend. En de mazout kost maar 1,1 euro.
Dat is bijna 2000 euro voor 1750 liter.
Wat ben je nu kwijt met je warmtepomp aan stroom als ik vragen mag.

Een warmtepomp is goed. Maar een goede backup lijkt me beter bij koude temperaturen.
8)7 ik heb hem pas 5mnd ik heb ook zonnepanelen daar draait hij op in NL mag je nog salderen,terug geleverd in de zomer gebruiken in de winter kost nu een feite niets of heel weinig moet ik nog ff afwachten voor een heel jaar(de gasprijs is ook toren hoog) ik gebruik gas voor koken en warm water,ik heb ook backup kan gasketel bijschakelen voor verwarming
kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:03:
[...]

:'( ik zie je piekt nu ook tot 3KW bij mij tot 5a 6KW met de nodige defrosts het is helaas niet anders met dit weer al met al ben ik toch tevreden met de warmtepomp,men kan het niet vergelijken met een gasketel dat is natuurlijk makkelijker en sneller
Ja op den duur halveert dat ook weer bijna, maar het is stampen geblazen vandaag.
Sneeuw, -4, vochtig :N

• CR1992

CR1992

Thor

kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:16:
[...]

8)7 ik heb hem pas 5mnd ik heb ook zonnepanelen daar draait hij op in NL mag je nog salderen,terug geleverd in de zomer gebruiken in de winter kost nu een feite niets of heel weinig moet ik nog ff afwachten voor een heel jaar(de gasprijs is ook toren hoog) ik gebruik gas voor koken en warm water,ik heb ook backup kan gasketel bijschakelen voor verwarming
Waarom zet je eigenlijk geen inductie vuur? Makkelijk terug Verdiend nu.

Ik heb ook tot 2025 terugdraaiende teller. Daarna is dit gedaan. Plus is er een belasting van ongeveer 50 euro per kw. Wat recent is ingevoerd. Heb je een warmtepomp en een Electrische auto. Dan zijn dat heel wat briefjes van 50 wat je kwijt bent.

Je zou eigenlijk een geautomatiseerd systeem moeten hebben wat het voordeligste op het moment kiest.

• kazemo
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Waarom zet je eigenlijk geen inductie vuur? Makkelijk terug Verdiend nu.

Ik heb ook tot 2025 terugdraaiende teller. Daarna is dit gedaan. Plus is er een belasting van ongeveer 50 euro per kw. Wat recent is ingevoerd. Heb je een warmtepomp en een Electrische auto. Dan zijn dat heel wat briefjes van 50 wat je kwijt bent.

Je zou eigenlijk een geautomatiseerd systeem moeten hebben wat het voordeligste op het moment kiest.
ik heb ook een inductie kookplaat die gebruik ik het meeste, in BE werken ze ook al met accu opslag maar die zijn peperduur(ik weet niet of dat een verplichting is in BE) men zou er ook de accu van een el-auto voor kunnen gebruiken(overdag opladen s,avonds gebruiken in samenhang met zonnepanelen) of per dag inkopen bij energie leverancier (nachtstroom)

• BernieW
Leo16 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:02:
Ik heb sinds enkele maanden een LG HM123 MRU34 geinstalleerd met een 200 lt buffervat. De woonkamer is voorzien van vloerverwarming en de rest van het huis heeft radiatoren. Nu doet zich het volgende voor: de LG thermostaat staat continu op 18 C. De wp draai heel lang op hetzelfde vermogen, circa 750 Watt. Ik zie dan dat de temperatuur in de kamer heel langzaam terugloopt. Wanneer deze 17 C heeft bereikt gaat de wp voluit draaien (dit duurt enkele uren) totdat 19 C is bereikt en dan gaat hij weer naar 750 watt continu. Temp daalt weer langzaam en na zo'n 10 - 15 uur is het weer 17 C en begint het opnieuw. Ik zou graag willen dat hij continu de temp op 18 C houdt en dus op een hoger constant nivo gaat draaien. Er staat een stooklijn ingesteld. Wie kan mij helpen?
ik denk dat dit inherent is aan de LG controller als thermostaat. Die heeft een vrij grote hysterese (graad of 2) en verklaart dus prima waarom bij jou de temperatuur tussen 17 en 19C schommelt.

Een oplossing is een externe aan/uit thermostaat met kleine hysterese gebruiken. In het algemene WP forum zijn er de afgelopen weken een paarbtypes in verschillende prijsklasses langsgekomen.

Maar regel je ook op de water temperatuur? Er zijn genoeg mensen die hun huis heel mooi stabiel houden door alleen op water te regelen, vaak met stooklijn trouwens.

Ik regel zelf met een stooklijn en heb ook een zone systeem (Tado, niet aan te raden zonder tweaken vanwege z'n schakelmodulatie!!), vanacht heeft ie voor het eerst in weken geschakeld. Ik zie m'n externe thermostaat nu dus ook meer als een begrenzer dan als een echte regelunit.

• BernieW
legalr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:58:
Op dit moment heb ik op mijn ongeveer om het uur een defrost.

Wat zijn nog zijn de parameters om mee te tweaken om eventueel de defrost te verminderen.

Huidige situatie.

9KW monoblock
Ta 27 graden
Tr 23 graden
Stuur op uitgaande watertemperatuur.
Pomp capaciteit 70%
Pomp op optimaal debiet

Voldoende afgifte 2x vloerverwarmingverdelers + radiatoren op de bovenverdieping.
100 liter buffervat in serie op retour.
Je Ta is al lekker laag voor dit weer. Heb je Stille mode uit staan? Dit is zo ongeveer de enige parameter die nog kan helpen. Verder gewoon hopen dat het of nog kouder wordt en de lucht droger is of dat het weer warmer wordt. Dit soort weer is denk ik ook de reden waarom voor ons het maximale vermogen volgens het energie label lager is.
We moeten het er maar even mee doen, het is hier in het Noorden nu wel prachtig winterweer, weinig wind, lekker zonnetje.

• CR1992

CR1992

Thor

kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:35:
[...]
ik heb ook een inductie kookplaat die gebruik ik het meeste, in BE werken ze ook al met accu opslag maar die zijn peperduur(ik weet niet of dat een verplichting is in BE) men zou er ook de accu van een el-auto voor kunnen gebruiken(overdag opladen s,avonds gebruiken in samenhang met zonnepanelen) of per dag inkopen bij energie leverancier (nachtstroom)
Voorlopig niet denk ik. Maar dit is waarschijnlijk de volgende stap. Ook in Nederland. Een batterij voor een minder zware piekbelasting te hebben. Er zijn ook al Electrische auto's die stroom geven en krijgen om minder zwaar te pieken in je woning

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-01 09:11
kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:46:
[...]

In BE kun je niet terugleveren en is salderen niet mogelijk (als ik het goed heb begrepen) dan ziet de wereld er iets anders uit

• Jojan265
BernieW schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:50:
[...]

ik denk dat dit inherent is aan de LG controller als thermostaat. Die heeft een vrij grote hysterese (graad of 2) en verklaart dus prima waarom bij jou de temperatuur tussen 17 en 19C schommelt.
Als je alleen op Lucht regelt misschien wel. Ik regel op Water+Lucht, waarbij water op WAR. Ik merk dan eigenlijk niets van een hysterese. De WAR regelt het water al op zo'n 90% nauwkeurige temperatuur en de thermostaat corrigeert nog een beetje naar boven of naar beneden indien nodig. Daarmee hou ik de temperatuur binnen de 0,5 ºC van de gewenste waarde. Het gaat wel allemaal erg langzaam, maar aangezien ik nu geen nachtverlaging toepas is dat niet erg.

• CR1992

CR1992

Thor

Luisterlijk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:34:
[...]

In BE kun je niet terugleveren en is salderen niet mogelijk (als ik het goed heb begrepen) dan ziet de wereld er iets anders uit
In België krijg je ook terug wat je terug op het net zet. Maar dit is minder als de helft.
Je komt veel duurder uit dan met een terug draaiende meter. Je zonnepanelen brengen heel weinig op in de winter.

Terwijl ik nu goedkoop stook met zonnepanelen is dit binnen 2 jaar gedaan.
Ga je dan 60 kwh verbruiken op een winterdag dan kom je heel duur uit

• kazemo
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:01:
[...]

In België krijg je ook terug wat je terug op het net zet. Maar dit is minder als de helft.
Je komt veel duurder uit dan met een terug draaiende meter. Je zonnepanelen brengen heel weinig op in de winter.

Terwijl ik nu goedkoop stook met zonnepanelen is dit binnen 2 jaar gedaan.
Ga je dan 60 kwh verbruiken op een winterdag dan kom je heel duur uit
_/-\o_ als je nu nog oliestook hebt en het is goedkoper vooral blijven doen,in NE kan dit niet meer ik heb geen oliestook is al 30jr geleden met veel onderhoud, tank van 2000ltr in de grond mag al jaren niet meer in NL kortom hier onmogelijk,als alternatief voor gas nu WP tot 2025 goedkoper daarna zien we wel is nog niet allemaal duidelijk hier,zou eigenlijk europees geregeld moeten worden in brussel ieder land doet maar wat!!ik heb ook getest met infrarood paneel werkt goed maar COP=1 je stopt er 1KW in en krijgt 1KW warmte terug bij een WP is de COP gemiddeld +-3 dat is het verschil

[Voor 8% gewijzigd door kazemo op 21-01-2023 13:45]

• CR1992

CR1992

Thor

In Nederland zijn ze wel een mooi project bezig met waterstof. Iemand meer info hoe dit verloopt?

• Luisterlijk
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:42:
In Nederland zijn ze wel een mooi project bezig met waterstof. Iemand meer info hoe dit verloopt?
Dat is wat off-topic ben ik bang

• kazemo
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:42:
:'( ja ja,gas kunnen helaas niet zelf maken!!!!!

• Luisterlijk
kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:07:
[...]

kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Waterstofgas wel. Het is maar een energiedrager, geen brandstof.

• kazemo
Luisterlijk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:16:
[...]

[...]

Waterstofgas wel. Het is maar een energiedrager, geen brandstof.
8)7 ik bedoelde natuurlijk thuis zelf maken voor rendabel gebruik dit is echt off/topic

• CR1992

CR1992

Thor

kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:24:
[...]

8)7 ik bedoelde natuurlijk thuis zelf maken voor rendabel gebruik dit is echt off/topic
Idd, wat zijn jullie verbruiken gisteren en eergisteren? En hoeveel kw warmtepomp hebben jullie?

Misschien een dom vraagje. Moet je dees snachts aanlaten? Stel je bent een weekendje weg en het is - 10 buiten ? Of draait de pomp gewoon altijd voor het water te circuleren zodat niks kapot gaat

• BernieW
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Idd, wat zijn jullie verbruiken gisteren en eergisteren? En hoeveel kw warmtepomp hebben jullie?

Misschien een dom vraagje. Moet je dees snachts aanlaten? Stel je bent een weekendje weg en het is - 10 buiten ? Of draait de pomp gewoon altijd voor het water te circuleren zodat niks kapot gaat
Bij temperaturen van ik men < 5C gaat ie in idle mode iedere paar minuten rondpompen tegen bevriezing. Is dan wel de vraag tot welke temperatuur dit goed blijft gaan.

Ander ding is je huis zelf. Door de lagere temperatuur en een meer op je warmteverlies afgestemd vermogen warmt een huis met een WP heel langzaam op. Meestal weten we immers ook niet hoe lang het duurt voor ons huis opwarmt (n=1) om een inschatting te maken wanneer het voor het comfort de verwarming weer aan moet. Moet je 'm ook nog es met een klok op of afstand aan kunnen zetten natuurlijk. Maar als je andere (overgedimensioneerde) bronnen hebt zoals een CV ketel kan dit minder relevant zijn (als je systeem nog hogere temperarturen aan kan).

• CR1992

CR1992

Thor

Ik wou voorlopig een hybride opstelling bouwen omdat ik geen vloerverwarming heb. Maar vroeg me wel af als de pomp blijft draaien

Voor mij lijkt het interresanter om bij heel koude temperaturen toch nog hybride te kunnen gaan

[Voor 27% gewijzigd door CR1992 op 21-01-2023 15:30]

• kazemo
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:01:
[...]

_/-\o_ zoals ik al eerder zij met dit weer +- 50KwH met een 9KW pomp,een voorzichtige berekening op jaarbasis stookseisoen 180 dagen (de praktijk moet het uitwijzen) gemiddeld per dag 20KWH kom ik uit op jaarbasis op 3600KWH dit is natte vingerwerk afhankelijk van je huis isolatiewaarde etc. en hoe warm wil je het hebben iedere graadhoger drijft het verbruik aanzienlijk op,en afgifte systeem maakt nogal wat uit vloerverwarming(lagere temperaturen is voordeliger) of radiatoren moeten soms wel op 50gr staan kortom niet iedere installatie is het zelfde,dag en nacht aanlaten opwarmen met wp duurt veel langer als met ketel,een vuistregel als je nu radiatoren hebt en je zet de ketel thermostaat op 50gr en je krijgt het warm ,gaat het met een wp ook, alles uiteraard onder voorbehoud garantie tot om de hoek!!! anders moet door een verwarmings monteur een transmissie berekening laten maken!!!

[Voor 11% gewijzigd door kazemo op 21-01-2023 15:56]

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:07
BjornHero schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:12:
[...]

[...]

Jij hebt wel een hoge pet van me op he :+

Highpress: persdruk(condensatie temp), uitgedrukt in bar (absoluut) delen door factor 1000(uit het hoofd).
Lowpress: zuigdruk(verdampingstemp), uitgedrukt in bar (absoluut) delen door factor 1000(uit het hoofd).

Beide hebben betrekking op het koudemiddel circuit.

Met deze informatie en een koudemiddel schuif, of een app zoals Danfoss ref tools kun je de verdampings en condensatie temperatuur bepalen.

Via modbus kun je ook de zuiggastemp. Uitlezen, met deze informatie kun je dan wederom je oververhitting bepalen (moet nakijken welk register dat is) (pipe-in?)

Die 1200 die je leest heeft nergens betrekking op, lijkt erop dat die sensor niet aanwezig is in een thermaV
Hierbij een aangepast versie:

LG-HM071MR-U44

• ArthurG
  • Laatst online: 21-01 16:25
hupie679 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:52:
[...]

Hier rond de 45 kWh per dag met deze temperaturen. Als die 40-50 kWh bij jou ook per dag is voel ik me nog gerust gesteld.
Ik heb een Hitachi Aquafree van 2009 Lucht-water om mijn hele huis (bouwjaar 2009) te verwarmen. Gehele huis heeft vloerverwarming. Ik de temperaturen per kamer met een Priva gebouwbeheersysteem regelen.Het verbruik is hoog op koude dagen 60 kWh. Jullie berichten en verbruik stellen me wat meer gerust. Maar ik vind het nog steeds een erg hoog verbruik en probeer het systeem te optimaliseren. Het Defrosten zorgt telkens voor een koude stroom in de leidingen (ik heb geen buffervat). Dit geeft me het gevoel dat ik van jan met de korte achternaam stook.

• sparkly
kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:37:
[...]

_/-\o_ zoals ik al eerder zij met dit weer +- 50KwH met een 9KW pomp,een voorzichtige berekening op jaarbasis stookseisoen 180 dagen (de praktijk moet het uitwijzen) gemiddeld per dag 20KWH kom ik uit op jaarbasis op 3600KWH dit is natte vingerwerk afhankelijk van je huis isolatiewaarde etc. en hoe warm wil je het hebben iedere graadhoger drijft het verbruik aanzienlijk op,en afgifte systeem maakt nogal wat uit vloerverwarming(lagere temperaturen is voordeliger) of radiatoren moeten soms wel op 50gr staan kortom niet iedere installatie is het zelfde,dag en nacht aanlaten opwarmen met wp duurt veel langer als met ketel,een vuistregel als je nu radiatoren hebt en je zet de ketel thermostaat op 50gr en je krijgt het warm ,gaat het met een wp ook, alles uiteraard onder voorbehoud garantie tot om de hoek!!! anders moet door een verwarmings monteur een transmissie berekening laten maken!!!
Ik denk dat je wellicht wat hoger uitkomt.
Misschien heb je (of iemand anders) hier wat aan om een betere schatting te maken.
Met deze temperaturen gebruik ik +/- 35-40 kWh per dag. Vrijstaand huis uit 1992 met grotendeels type 21/22 radiatoren (11 stuks). Vloerverwarming (HOH 20cm) in de keuken, gang en badkamer. Originele isolatie uit 1992, houtskeletbouw binnenwerk, stenen buitenmuren. Dit doe ik met een 16kW U33 3-fase.
Mijn systeem heeft in 2022 3900kWh aan electriciteit verbruikt. Dit was nog zonder 500L buffervat, waardoor ik kamers warmer moest houden om opstartpiek door te komen. Dit is het verwarmen van huis 150m2 en de garage van totaal 110m2. (Deze maximaal 12 gr C) Geen sanitair warmwater, puur verwarming. Benedenverdieping houden we op 20,5-21 grC. Boven verdieping 18,5-19grC.

Hieronder wat data van het verbruik per dag ten opzichte van de gemiddelde buitentemperatuur per dag.
Héél af en toe stoken we de hout-CV. Misschien 2 keer per maand een avondje. Warmtepomp blijft dan gewoon draaien om alles op temperatuur te houden, hetzij op een lager vermogen.

• kazemo
sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Misschien heb je (of iemand anders) hier wat aan om een betere schatting te maken.
Met deze temperaturen gebruik ik +/- 35-40 kWh per dag. Vrijstaand huis uit 1992 met grotendeels type 21/22 radiatoren (11 stuks). Vloerverwarming (HOH 20cm) in de keuken, gang en badkamer. Originele isolatie uit 1992, houtskeletbouw binnenwerk, stenen buitenmuren. Dit doe ik met een 16kW U33 3-fase.
Mijn systeem heeft in 2022 3900kWh aan electriciteit verbruikt. Dit was nog zonder 500L buffervat, waardoor ik kamers warmer moest houden om opstartpiek door te komen. Dit is het verwarmen van huis 150m2 en de garage van totaal 110m2. (Deze maximaal 12 gr C) Geen sanitair warmwater, puur verwarming. Benedenverdieping houden we op 20,5-21 grC. Boven verdieping 18,5-19grC.

Hieronder wat data van het verbruik per dag ten opzichte van de gemiddelde buitentemperatuur per dag.
Héél af en toe stoken we de hout-CV. Misschien 2 keer per maand een avondje. Warmtepomp blijft dan gewoon draaien om alles op temperatuur te houden, hetzij op een lager vermogen.

[Afbeelding]
:) tot nu toe in lijn van verwachting ik stook vanaf sept 2022 met wp

• gigabit
kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Vrijstaand huis 2002 met 50m2 vloerverwarming beneden 6 type 22 radiatoren beneden en 1 design radiator op de badkamer deze staan altijd allemaal open.
Ik heb een 7KW U44
Doel temperatuur 21 graden
Silent mode aan
Geen nacht verlaging
Wel heel veel defrosts om de 45min ongeveer :(
Verbruik 17jan 13:27 tot 21jan 16:05 (is 98,3u) totaal 112KW (heb een KWh meter die ik kan aflezen maar nog niet via modbus heb ingekoppeld dat komt nog)
Een paar keer overdag uitgezet omdat de zon binnen scheen en het warm houd op dat moment.

LG-HM071MR-U44

• sparkly
gigabit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Vrijstaand huis 2002 met 50m2 vloerverwarming beneden 6 type 22 radiatoren beneden en 1 design radiator op de badkamer deze staan altijd allemaal open.
Ik heb een 7KW U44
Doel temperatuur 21 graden
Silent mode aan
Geen nacht verlaging
Wel heel veel defrosts om de 45min ongeveer :(
Verbruik 17jan 13:27 tot 21jan 16:05 (is 98,3u) totaal 112KW (heb een KWh meter die ik kan aflezen maar nog niet via modbus heb ingekoppeld dat komt nog)
Een paar keer overdag uitgezet omdat de zon binnen scheen en het warm houd op dat moment.

[Afbeelding]

Ter vergelijk. Voordeel tijdens lage buitentemperaturen van een model met dubbele ventilator denk ik.
's nachts silent mode aan. Overdag uit.

• CR1992

CR1992

Thor

sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]
Dankjewel voor de info iedereen.
Ik ben aan het kijken voor een 12 kw.
Op hoeveel graden staat je warmtepomp?
35 a 40 kw op zo dagen gaat nog.
Je zit ongeveer op een gem van 24 a 25 kw
Dat gaat nog. Zit je op 11 euro per dag aan 45 cent gerekend.

Je hebt een groot buffervat. Waarom geen van 300 liter?
Ik was naar 300 aan het kijken voor bij mij.

• gigabit
sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:53:
[...]

[Afbeelding]

Ter vergelijk. Voordeel tijdens lage buitentemperaturen van een model met dubbele ventilator denk ik.
's nachts silent mode aan. Overdag uit.
Dat is wel beduidend minder ja. Ligt het misschien ook nog aan waar je woont en waar de warmtepomp staat?
Ik kom uit Brabant vlak bij Den Bosch.
Warmtepomp heeft enkel ochtend zon tot 12.15u daarna in de schaduw.

LG-HM071MR-U44

• sparkly
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Dankjewel voor de info iedereen.
Ik ben aan het kijken voor een 12 kw.
Op hoeveel graden staat je warmtepomp?
35 a 40 kw op zo dagen gaat nog.
Je zit ongeveer op een gem van 24 a 25 kw
Dat gaat nog. Zit je op 11 euro per dag aan 45 cent gerekend.

Je hebt een groot buffervat. Waarom geen van 300 liter?
Ik was naar 300 aan het kijken voor bij mij.
Draai op deze stooklijn

Heb 500L gekozen omdat deze zgan voor €200 op marktplaats stond, met 2 spiralen en elektrische heater (niet in gebruik). Dus dat was een no-brainer ;) Het is eigenlijk een boiler, die ik als buffer gebruik.
Daarbij kan ik bij meer volume buffer in de toekomst (einde salderen) tijdens goedkope uren de buffer automatisch warmer zetten en tijdens dure uren wat lager.

[Voor 9% gewijzigd door sparkly op 21-01-2023 17:13]

• sparkly
gigabit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Dat is wel beduidend minder ja. Ligt het misschien ook nog aan waar je woont en waar de warmtepomp staat?
Ik kom uit Brabant vlak bij Den Bosch.
Warmtepomp heeft enkel ochtend zon tot 12.15u daarna in de schaduw.
Denk dat dat weinig invloed heeft. Dat is bij mij vergelijkbaar, zie temperatuur pieken bij de temperatuursensor van de warmtepomp in mijn trend.
Ik woon net boven zeeland, op Goeree Overflakkee. Denk vooral dat de dubbele ventilator (dus grotere verdamper) hier een voordeel heeft.

• CR1992

CR1992

Thor

sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Draai op deze stooklijn

[Afbeelding]

Heb 500L gekozen omdat deze zgan voor €200 op marktplaats stond, met 2 spiralen en elektrische heater (niet in gebruik). Dus dat was een no-brainer ;) Het is eigenlijk een boiler, die ik als buffer gebruik.
Daarbij kan ik bij meer volume buffer in de toekomst (einde salderen) tijdens goedkope uren de buffer automatisch warmer zetten en tijdens dure uren wat lager.
Ik ben van plan om een hybride opstelling te maken.
Moet ik de gasketel op een warmtespiraal van het buffervat aansluiten of gewoon mee met een T verbinding met de warmtepomp ?
wat is het beste?

• sparkly
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Moet ik de gasketel op een warmtespiraal van het buffervat aansluiten of gewoon mee met een T verbinding met de warmtepomp ?
wat is het beste?
Ik heb geen ervaring met hybride.
Bij mij heb ik de CV-ketel parallel staan (dus T-stuk als het ware) maar deze staat uitgeschakeld en heeft een terugslagklep. Is alleen voor geval van nood, dan sluit ik de afsluiters van de warmtepomp en kan de cv-ketel weer aan. Ingetekend in onderstaande afbeelding.
Tegelijkertijd werkt het niet. De pomp van de LG is dermate sterk dat de CV-ketel er niet tegenin komt. Later na het plaatsen van de buffer hetzelfde met de systeempomp, de CV ketel komt daar niet tegenin. Zo heb ik het systeem dan ook niet bedacht.
Dus T-stukken lijkt me geen optie.

Als ik hybride zou willen zou ik denk ik de buffer verwarmen met de CV-ketel, maar nogmaals ik heb daar geen ervaring mee.

Wellicht heeft iemand anders wel een hybride opstelling gemaakt met een LG, die je daarbij kan helpen.
Overigens lijkt een LG full electric monoblock me persoonlijk niet de beste keuze voor een hybride systeem.

[Voor 3% gewijzigd door sparkly op 21-01-2023 18:20]

• Pascohorde
  • Laatst online: 12:53
@CR1992
Verbruik 20 januari 15,8 kwh en 19 januari 15.3 kwh. Vrijstaande woning 600m3 in het midden van het land bouwjaar 2018.

Lg 5Kw monoblock alleen voor verwarming.
Ik Regel op uitvoer water vlakke stooklijn 28 graden met externe thermostaat ingesteld op 20 graden. Rond het vriespunt geen nachtverlaging, boven de 5 graden buiten temp nachtverlaging 18,5 graden.

Verbruik januari tot nu 182 kwh

• ECU-Soft
  • Laatst online: 01-02 15:10
hoihoi voor de kenners allemaal :-)

ik heb kort vraagje ben door de instellingen aan het zoeken maar vind 123 niet mijn antwoord,

afgelopen maanden heb ik mijn 13 kw lg therma 3 fase aangesloten gehad en hem laten schakelen op inlaat temp. ondervonden inlaattemp 34 gr voldoende is om mijn 160m2 vloer te voeden, ik heb evohome ook derop maar de thermostaten nog even uitgezet omdat ik van iedere groep de flow wilde instellen, dit is nu gebeurd.

nu wilde ik echter de externe sensor van lg in mijn buffervat laten meten, maar ik vind nergens waar ik kan aangeven dat die op de gemeten temperatuur van externe sensor gaat meten?

Hier mijn verbruik vandaag, hangt hier rond vriespunt heel de dag

Tevens thermostaat woonkamer, eetkamer en gang onder en boven gang/badkamer.
Weet iemand hoe ik de sensor als schakelpunt kan instellen? ik heb menu meermaals overlopen ma zie echt niets. oja voor ik het vergeet Monoblock is puur om vloerverwarming te voeden, warm water heb ik via 2 x 270 lg wpb

Wie heeft de gouden tip :-) _/-\o_

• kazemo
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:07:
[...]

wat is het beste?
:) ik heb het parallel met 2t stukken direct onder cv ketel ze kunnen tegelijk werken wel voorwaarde in beide terugslag kleppen plaatsen,ik gebruik combi cv ketel enkel voor warm water,voor verwarming nog niet nodig geweest. dus heel eenvoudig gehouden dit is hybride

• CR1992

CR1992

Thor

sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Ik heb geen ervaring met hybride.
Bij mij heb ik de CV-ketel parallel staan (dus T-stuk als het ware) maar deze staat uitgeschakeld en heeft een terugslagklep. Is alleen voor geval van nood, dan sluit ik de afsluiters van de warmtepomp en kan de cv-ketel weer aan. Ingetekend in onderstaande afbeelding.
Tegelijkertijd werkt het niet. De pomp van de LG is dermate sterk dat de CV-ketel er niet tegenin komt. Later na het plaatsen van de buffer hetzelfde met de systeempomp, de CV ketel komt daar niet tegenin. Zo heb ik het systeem dan ook niet bedacht.
Dus T-stukken lijkt me geen optie.

[Afbeelding]

Als ik hybride zou willen zou ik denk ik de buffer verwarmen met de CV-ketel, maar nogmaals ik heb daar geen ervaring mee.

Wellicht heeft iemand anders wel een hybride opstelling gemaakt met een LG, die je daarbij kan helpen.
Overigens lijkt een LG full electric monoblock me persoonlijk niet de beste keuze voor een hybride systeem.
Heb je 3 pompen?
Ik zie bij je vloerverwarming ook een pomp?

Je hebt na het buffervat en bij de LG monobloc 1. Is deze 2 niet voldoende?

• CR1992

CR1992

Thor

Pascohorde schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:50:
@CR1992
Verbruik 20 januari 15,8 kwh en 19 januari 15.3 kwh. Vrijstaande woning 600m3 in het midden van het land bouwjaar 2018.

Lg 5Kw monoblock alleen voor verwarming.
Ik Regel op uitvoer water vlakke stooklijn 28 graden met externe thermostaat ingesteld op 20 graden. Rond het vriespunt geen nachtverlaging, boven de 5 graden buiten temp nachtverlaging 18,5 graden.

Verbruik januari tot nu 182 kwh
Dankje voor de info

• CR1992

CR1992

Thor

kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:00:
[...]

:) ik heb het parallel met 2t stukken direct onder cv ketel ze kunnen tegelijk werken wel voorwaarde in beide terugslag kleppen plaatsen,ik gebruik combi cv ketel enkel voor warm water,voor verwarming nog niet nodig geweest. dus heel eenvoudig gehouden dit is hybride
Op beide terugslag kleppen op de retour? Of ook op de aanvoer leidingen?

• sparkly
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Heb je 3 pompen?
Ik zie bij je vloerverwarming ook een pomp?

Je hebt na het buffervat en bij de LG monobloc 1. Is deze 2 niet voldoende?
De warmtepomp heeft zijn eigen pomp voor de circulatie over de buffer.
Het afgiftesysteem heeft een eigen Pomp(systeempomp) die harder of zachter draait naarmate de verwarmingsvraag toe of afneemt.
Is de vraag laag, dan moduleert de WP terug en gaat eventueel de buffer laden. Is de vraag hoog, moduleert de warmtepomp op en wordt de buffer eventueel ontladen.

Meer info https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

De vloerverwarmingverdeler is inderdaad het type met een losse pomp en een temperatuurregelaar. Daar de CV-ketel ook nog aangesloten is en de Hout-CV kachel de buffer heet kan stoken als we dat willen, hebben we dat zo gehouden om te voorkomen dat de vloer op enig moment te warm kan worden.

[Voor 14% gewijzigd door sparkly op 21-01-2023 21:06]

• sparkly
kazemo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:00:
[...]

De pomp van mijn warmtepomp is in ieder geval dusdanig sterk dat dit gewoon niet werkte bij mij toen ik nog geen buffervat had. Zowel niet bij mijn CV-ketel als mijn Hout-CV.
Nu met een buffervat hetzelfde met de systeempomp die toch wat minder sterk is. Ook dan komt de pomp van de CV-ketel er niet tegenin.

Los van elkaar werkt het prima. Maar dat is natuurlijk niet echt hybride. Meer een redneck-oplossing >:)

Dit was ook zo bij de Hout-CV en CV-ketel toen de warmtepomp er nog niet was, en ja, er zaten bij beide terugslagkleppen.

Ik zou dit advies in ieder geval nooit aan iemand geven.

• CR1992

CR1992

Thor

sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:01:
[...]

De pomp van mijn warmtepomp is in ieder geval dusdanig sterk dat dit gewoon niet werkte bij mij toen ik nog geen buffervat had. Zowel niet bij mijn CV-ketel als mijn Hout-CV.
Nu met een buffervat hetzelfde met de systeempomp die toch wat minder sterk is. Ook dan komt de pomp van de CV-ketel er niet tegenin.

Los van elkaar werkt het prima. Maar dat is natuurlijk niet echt hybride. Meer een redneck-oplossing >:)

Dit was ook zo bij de Hout-CV en CV-ketel toen de warmtepomp er nog niet was, en ja, er zaten bij beide terugslagkleppen.

Ik zou dit advies in ieder geval nooit aan iemand geven.
Aah oei, had ook zoiets in gedachten. Misschien toch beter kijken voor een buffervat met warmtewisselaar voor de oude cv ketel daar op aantesluiten

• sparkly
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:08:
[...]

Aah oei, had ook zoiets in gedachten. Misschien toch beter kijken voor een buffervat met warmtewisselaar voor de oude cv ketel daar op aantesluiten
Als je iets doet, doe het dan goed inderdaad. Of hou de ketel gewoon als noodvoorziening. Waarom wil je eigenlijk perse hybride als ik vragen mag?

Er zijn overigens meerdere manieren om de systemen hydraulisch te scheiden.

Hier staat wel wat nuttige informatie:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/

[Voor 10% gewijzigd door sparkly op 21-01-2023 21:11]

• CR1992

CR1992

Thor

2 redenen, omdat ik bij heel koude temperaturen niet zeker ben ofdat de warmtepomp het aankan. Het blijft een woning van de jaren 90.

En 2de reden is dat het volgens mij goedkoper is met mazout te stoken. Als het heel koud is.

• sparkly
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:14:
2 redenen, omdat ik bij heel koude temperaturen niet zeker ben ofdat de warmtepomp het aankan. Het blijft een woning van de jaren 90.

En 2de reden is dat het volgens mij goedkoper is met mazout te stoken. Als het heel koud is.
Kan me daar iets bij voorstellen. Zelfde reden waarom ik de CV-ketel ook heb laten hangen, voor het geval dat de WP het niet aan zou kunnen.
Nu na een jaar ben ik er achter dat de cv-ketel makkelijk weg zou kunnen. Alleen ik laat hem nog even hangen, gewoon om flexibel te kunnen zijn. Je weet het maar nooit met onze overheid ;)

Het is een kwestie van rekenen, maar ook proberen, experimenteren. Succes!

• CR1992

CR1992

Thor

sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Kan me daar iets bij voorstellen. Zelfde reden waarom ik de CV-ketel ook heb laten hangen, voor het geval dat de WP het niet aan zou kunnen.
Nu na een jaar ben ik er achter dat de cv-ketel makkelijk weg zou kunnen. Alleen ik laat hem nog even hangen, gewoon om flexibel te kunnen zijn. Je weet het maar nooit met onze overheid ;)

Het is een kwestie van rekenen, maar ook proberen, experimenteren. Succes!
Dankjewel

• sparkly
Heeft iemand hier ervaring met het akoestisch na-isoleren van de warmtepomp. Zou daar graag wel wat tips&tricks over krijgen.

Ik heb een 16kW U33 (3-fase) die acceptabel geluid heeft bij rustig bedrijf. Maar ik hoor hem toch op de slaapkamer tijdens het defrosten. Als je er buiten naast staat is het gewoon echt herrie. Het is voornamelijk de compressor, lijkt wel Soviet techniek als hij staat te stampen.

Afstand tot de (nieuwe) achterburen is wel aanzienlijk maar ze hebben een maand of wat geleden te kennen gegeven dat ze hem wel kunnen horen, ze vroegen zich af wat dat geluid nou was. Bij overlast zouden ze het melden, tot dusver niets gehoord. Maar toch.

Dus als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag. Wil eigenlijk voorkomen dat ik een kast aanschaf van €3000+ euro als het ook zelf kan.

• montebaldo55
@sparkly
Je geeft aan dat je denkt dat het de compressor is.
Aan je type nummer te zien heb jij de vorige serie.
De huidige serie is van binnen uitgevoerd met geluid dempend materiaal rond o.a. de compressor.
Je kunt dat zelf vrij simpel doen.
Je kunt daar Armacel voor gebruiken. Wordt ook gebruikt in de camperwereld om de zelfbouw campers van binnen te isoleren.
Te koop 1 mtr breed, zelfklevend, in verschillende diktes. globaal 45E/m2

Maandag komt LG bij mij voor de update.
Als de kast open is kan ik wel wat foto's maken.

• sparkly
montebaldo55 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:53:
@sparkly
Je geeft aan dat je denkt dat het de compressor is.
Aan je type nummer te zien heb jij de vorige serie.
De huidige serie is van binnen uitgevoerd met geluid dempend materiaal rond o.a. de compressor.
Je kunt dat zelf vrij simpel doen.
Je kunt daar Armacel voor gebruiken. Wordt ook gebruikt in de camperwereld om de zelfbouw campers van binnen te isoleren.
Te koop 1 mtr breed, zelfklevend, in verschillende diktes. globaal 45E/m2

Maandag komt LG bij mij voor de update.
Als de kast open is kan ik wel wat foto's maken.
Dat zou ik waarderen. _/-\o_
Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee