Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste
Acties:

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
@sparkly komt goed.
Voor je een ombouw koopt zou ik me heel goed orienteren en zeker niet de eerste de beste kiezen.
Zelf ben ik er ook mee bezig cq bezig geweest.
Geluid is bij is bij mij niet zozeer het punt. Alleen bij -10 laatst konden onze buren hem wat horen onder de carport. Buiten, binnen helemaal niet. Verder hoor je hem vrijwel nooit.
Bij mij is het meer het aanzicht. Vind het geen mooi ding om te zien. Daarom er bewust voor gekozen om het uit "het zicht" te plaatsen.
Ik heb via MP een hele poos terug een gebruikte gekocht van het merk Climeleon en uit elkaar gehaald.
Die dingen zijn in een paar jaar schreeuwend duur geworden.
Volgens mij zijn ze niet eens te koop in de maat van de wp die jij hebt.
Ben er nu mee aan het experimenteren of het ten koste gaat van het rendement.
O.a. aan het uitzoeken op welke afstand van het rooster hij moet staan.
Zal er vast een foto bij zetten van mijn proefopstelling. Heb er wel veel meer.
Zodra ik meer weet kom ik erop terug.

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
montebaldo55 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:44:
@sparkly komt goed.
Voor je een ombouw koopt zou ik me heel goed orienteren en zeker niet de eerste de beste kiezen.
Zelf ben ik er ook mee bezig cq bezig geweest.
Geluid is bij is bij mij niet zozeer het punt. Alleen bij -10 laatst konden onze buren hem wat horen onder de carport. Buiten, binnen helemaal niet. Verder hoor je hem vrijwel nooit.
Bij mij is het meer het aanzicht. Vind het geen mooi ding om te zien. Daarom er bewust voor gekozen om het uit "het zicht" te plaatsen.
Ik heb via MP een hele poos terug een gebruikte gekocht van het merk Climeleon en uit elkaar gehaald.
Die dingen zijn in een paar jaar schreeuwend duur geworden.
Volgens mij zijn ze niet eens te koop in de maat van de wp die jij hebt.
Ben er nu mee aan het experimenteren of het ten koste gaat van het rendement.
O.a. aan het uitzoeken op welke afstand van het rooster hij moet staan.
Zal er vast een foto bij zetten van mijn proefopstelling. Heb er wel veel meer.
Zodra ik meer weet kom ik erop terug.

[Afbeelding]
Als ik een omkasting zou kopen zou het er een van Merford worden. Die past volgens hun eigen configurator. (Het typenummer van de LG staat er ook echt tussen). En is getest door de consumentenbond op +/- 9dB reductie. Dat is wel echt veel.
Alleen die is dus om en nabij de €3k.
Het klopt wat je zegt, de LG is nou niet echt een designwonder. Maar daar heb ik vrede mee.
Bedankt voor het delen, wordt gewaardeerd!

• Menara23
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-01 10:29
@sparkly hier hetzelfde. Defrosten maakt echt bakken herrie. De toon van het geluid is anders en stuk dominanter dan wanneer pomp 'normaal' volle bak moet draaien. Verbruik schiet de lucht in oo dagen dat dedrost nodig is. Afgelopen dagen was gemiddeld 24.5 kwh, vandaag 50kwh plus veel herrie. Wij hebben geen vloerverwarming, maar 2 convectorputten in de woonkamer en verder normale radiatoren. Zorgen normale radiatoren voor hoger energiegebruik in vergelijking met lage temperatuur radiatoren of is dit alleen bepalend voor warmteafgifte?

• sparkly
  • Nu online
Menara23 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:13:
@sparkly hier hetzelfde. Defrosten maakt echt bakken herrie. De toon van het geluid is anders en stuk dominanter dan wanneer pomp 'normaal' volle bak moet draaien. Verbruik schiet de lucht in oo dagen dat dedrost nodig is. Afgelopen dagen was gemiddeld 24.5 kwh, vandaag 50kwh plus veel herrie. Wij hebben geen vloerverwarming, maar 2 convectorputten in de woonkamer en verder normale radiatoren. Zorgen normale radiatoren voor hoger energiegebruik in vergelijking met lage temperatuur radiatoren of is dit alleen bepalend voor warmteafgifte?
Hogere aanvoertemperatuur = lagere COP = meer elektriciteit nodig voor dezelfde hoeveelheid warmte.
Dus ja, lage temperatuurradiatoren zouden het verbruik moeten kunnen verminderen.

Echter ik heb grotendeels 'gewone' type 21/22 modellen. 1 grote slaapkamer zelfs type 20. En deze functioneren prima op 35grC aanvoer bij -1 buitentemperatuur zoals vandaag.

Maar het defrosten is gewoon inherent aan het ontwerp van lucht/water warmtepompen en iets waar we mee moeten zullen dealen. Het verbruik schiet hier dan ook echt omhoog.

[Voor 7% gewijzigd door sparkly op 21-01-2023 23:20]

• Mfox
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-02 21:54
Ik heb inmiddels ook na veel wikken en wegen mijn keuze laten vallen op een Therma. Echter heb ik nog 2 vragen waar ik tegen aan loop.

Ik heb een warmteverliesberekening laten maken voor mijn woning, nu zou mijn gehele woning een warmtevraag hebben van 7kw (inclusief zolder, deze mag echter onverwarmd blijven en heeft een warmtevraag van 1kw). Dan kom ik mijns inziens op 6kw vraag uit. Nu kan ik kiezen uit 5 of 7kw, wat is wijsheid? Moet nog wel vermelden dat er nog een warmteterugwinsysteem in de woning komt, zou ik dan met 5kw uit kunnen? Ik gebruik de pomp alleen voor verwarmen, tapwater gaat met een warmtepompboiler.

Daarnaast vraag ik me af welke leidingen ik het beste kan leggen van de pomp naar mijn technische ruimte waar de verdeler voor de vloerverwarming komt. Ik heb nu nog de luxe om het goed te doen (er komt nog een nieuwe betonvloer in), dus kan nu nog een keuze maken wat ik onder deze vloer door leg. Ik zie daar door de bomen het bos niet meer.

Dank voor het meedenken.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:09
Mfox schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:44:
Ik heb inmiddels ook na veel wikken en wegen mijn keuze laten vallen op een Therma. Echter heb ik nog 2 vragen waar ik tegen aan loop.

Ik heb een warmteverliesberekening laten maken voor mijn woning, nu zou mijn gehele woning een warmtevraag hebben van 7kw (inclusief zolder, deze mag echter onverwarmd blijven en heeft een warmtevraag van 1kw). Dan kom ik mijns inziens op 6kw vraag uit. Nu kan ik kiezen uit 5 of 7kw, wat is wijsheid? Moet nog wel vermelden dat er nog een warmteterugwinsysteem in de woning komt, zou ik dan met 5kw uit kunnen? Ik gebruik de pomp alleen voor verwarmen, tapwater gaat met een warmtepompboiler.

Daarnaast vraag ik me af welke leidingen ik het beste kan leggen van de pomp naar mijn technische ruimte waar de verdeler voor de vloerverwarming komt. Ik heb nu nog de luxe om het goed te doen (er komt nog een nieuwe betonvloer in), dus kan nu nog een keuze maken wat ik onder deze vloer door leg. Ik zie daar door de bomen het bos niet meer.

Dank voor het meedenken.
8)7 leidingen 28mm cv leiding staal of koper, of 32mm geisoleerde alupex meerlagen buis op rol beslist geen 25mm ik zou de 9kw nemen iets duurder te groot is nooit verkeerd maar iedereen moet zijn eigen keuze maken

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-02 17:41
Niet in alle opzichten is te groot nooit verkeerd.
Wanneer een warmtepomp zijn opgewekte warmte niet kwijt kan tijdens de opstartfase zal de efficiëntie laag zijn.
Een piek aan energie opvangen in groot buffervat maakt de installatie wat complexer maar daarmee kan je dit tot op zekere hoogte compenseren.

Overzichten over het te leveren vermogen bij buitentemperatuur zijn beschikbaar.
Nu zal een hoge luchtvochtigheid bij koud weer zoals we dat in Nederland meemaken resulteren in sneller dichtvriesen en daardoor meer defrost cyclussen.

Over complex gesproken
Misschien eens wat proberen met een 2x 5kw systeem.
Redundantie, voldoende vermogen bij koud, vochtig Nederlands weer. Interessant project ;)

De grote modellen hebben een grotere condensor naar wat ik mij kan herinneren van info uit dit topic.
In hoeverre dit positief is tijdens het defrost seizoen zou ik wel een willen weten.

Succes met het maken van de keuze.

Boven de 3 graden buiten gok ik dat de 5Kw prima is.. heb geen idee van de situatie verder ;)

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ Gasloos

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-02 15:15
Vraagje. Is het voor de warmtepomp slecht om altijd in de silent modus te draaien? Hij verbruikt dan aanzienlijk minder stroom namelijk.

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:22
Jgroothedde schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:06:
Vraagje. Is het voor de warmtepomp slecht om altijd in de silent modus te draaien? Hij verbruikt dan aanzienlijk minder stroom namelijk.
Als je je huis warm krijgt/houdt is het prima.

Hier gaat de warmtepomp automatisch naar silent als deze op defrost gaat om de opstart piek de verminderen NA defrost.
Na 15 minuten gaat de terug naar normale mode.

• kazemo
sparkly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:33:
Heeft iemand hier ervaring met het akoestisch na-isoleren van de warmtepomp. Zou daar graag wel wat tips&tricks over krijgen.

Ik heb een 16kW U33 (3-fase) die acceptabel geluid heeft bij rustig bedrijf. Maar ik hoor hem toch op de slaapkamer tijdens het defrosten. Als je er buiten naast staat is het gewoon echt herrie. Het is voornamelijk de compressor, lijkt wel Soviet techniek als hij staat te stampen.

Afstand tot de (nieuwe) achterburen is wel aanzienlijk maar ze hebben een maand of wat geleden te kennen gegeven dat ze hem wel kunnen horen, ze vroegen zich af wat dat geluid nou was. Bij overlast zouden ze het melden, tot dusver niets gehoord. Maar toch.

Dus als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag. Wil eigenlijk voorkomen dat ik een kast aanschaf van €3000+ euro als het ook zelf kan.
:O je schrijft bij defrost maakt hij een tering herrie en staat te stampen u33,bij mij met een u44 maakt hij juist minder geluid compressor staat dan uit en na defrost loopt hij rustig weer aan moduleerd omhoog zal dan wel liggen aan het nieuwere model u44 kortom het geluid valt best wel mee,binnen hoor ik hem niet staat dicht bij keukenraam,buren heb ik niet op korte afstand :)

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:41
Vraagje: Het valt me op dat de defrost status niet mee komt in HA. Ook andere binaire statussen komen niet altijd goed door, soms niet, soms later. Alle analoge waarden zijn wel correct.
Voorbeeld hieronder van vier defrosts afgelopen nacht.
Modbus interace: Waveshare RS232 naar RS485 Industrieel Geïsoleerde Converter.

Ben er nog niet achter waar precies het probleem zou kunnen zitten.
Komt dit fenomeen iemand bekend voor?

• Mfox
Smartmailer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:56:
Niet in alle opzichten is te groot nooit verkeerd.
Wanneer een warmtepomp zijn opgewekte warmte niet kwijt kan tijdens de opstartfase zal de efficiëntie laag zijn.
Een piek aan energie opvangen in groot buffervat maakt de installatie wat complexer maar daarmee kan je dit tot op zekere hoogte compenseren.

Overzichten over het te leveren vermogen bij buitentemperatuur zijn beschikbaar.
Nu zal een hoge luchtvochtigheid bij koud weer zoals we dat in Nederland meemaken resulteren in sneller dichtvriesen en daardoor meer defrost cyclussen.

Over complex gesproken
Misschien eens wat proberen met een 2x 5kw systeem.
Redundantie, voldoende vermogen bij koud, vochtig Nederlands weer. Interessant project ;)

De grote modellen hebben een grotere condensor naar wat ik mij kan herinneren van info uit dit topic.
In hoeverre dit positief is tijdens het defrost seizoen zou ik wel een willen weten.

Succes met het maken van de keuze.

Boven de 3 graden buiten gok ik dat de 5Kw prima is.. heb geen idee van de situatie verder ;)
Dank voor je reactie. 9Kw gaat bij mij inderdaad wel echt overkill zijn. Het is een klein hoekhuisje (74m2) waarbij dus uit de berekening inclusief zolder echt 7kw naar voren kwam. Dan ga ik zekerheidshalve maar voor de 7kw versie, aangezien 5 misschien net wat krapjes gaat zijn op de koudere dagen. Thanks!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:28
Mfox schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Dank voor je reactie. 9Kw gaat bij mij inderdaad wel echt overkill zijn. Het is een klein hoekhuisje (74m2) waarbij dus uit de berekening inclusief zolder echt 7kw naar voren kwam. Dan ga ik zekerheidshalve maar voor de 7kw versie, aangezien 5 misschien net wat krapjes gaat zijn op de koudere dagen. Thanks!
Je moet eigenlijk even berekenen wat je gewenst thermisch vermogen is bij het huidige weer (dus tussen -2 .. +2 ºC). Dat zijn een vervelende omstandigheden voor een warmtepomp, waarbij het aandeel defrosts behoorlijk drukt op het beschikbaar thermisch vermogen. Ik heb een 7 kW.U44 en merk dat ik met dit weer ca. 3 kW nodig ben. Dat lukt goed met de 7 kW. Ik ben bang dat het met de 5 kW aardig krap zou worden.

Heb je ook het gas verbruik beschikbaar per dag (of anders per jaar)? Daaruit kun je met graaddagen of de Koevlaas formule een schaduw berekening maken om het vermogen van de warmtepomp te bepalen. Het is algemeen bekend, dat de warmteverliesberekeningen meestal iets te hoog zitten. De Koevlaas formule is een goed praktisch hulpmiddel en komt zeer goed in de buurt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• sparkly
  • Nu online
kazemo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:08:
[...]
:O je schrijft bij defrost maakt hij een tering herrie en staat te stampen u33,bij mij met een u44 maakt hij juist minder geluid compressor staat dan uit en na defrost loopt hij rustig weer aan moduleerd omhoog zal dan wel liggen aan het nieuwere model u44 kortom het geluid valt best wel mee,binnen hoor ik hem niet staat dicht bij keukenraam,buren heb ik niet op korte afstand :)
De compressor staat uit tijdens een defrost? Hoe werkt de ontdooicyclus bij de U44 dan?
En na defrost moduleert hij weer omhoog. Dus als ik het goed begrijp heb jij ook geen opstartpiek na defrost?
Heb je trends van de defrosts van een u44? (geen 15min gemiddelde)

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Op beide terugslag kleppen op de retour? Of ook op de aanvoer leidingen?
Ik heb CV ketel en WP ook parallel aangesloten. Terugslag kleppen in de aanvoeren, zo dat als de WP aan staat er geen water in de aanvoer van de CV ketel loopt, en zo dat als de CV ketel aanstaat er geen water in de aanvoer van de WP loopt. Beide retouren zijn gewoon open. Dit moet om de Cv-ketel voor warm water te kunnen gebruiken.

Ik gebruik WP alleen voor verwarmen zonder buffervat, heb een groot circuit met oude lamellen-radiatoren en wat vloerverwarming. Totale inhoud variabel van 200 tot 350 liter afhankelijk van welke radiatoren open staan.

Enige klacht is eigenlijk stromings geluid bij het defrosten. Daar moet ik nog wat op vinden.

LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• tebogo
kazemo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:08:
[...]
Herkenbaar, alleen dus de stromingsgeluiden tijdens defrost...

• tebogo
Jgroothedde schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:06:
Draai ook altijd op silent modus, nog niet nodig gehad om dat uit te zetten...

• tebogo
sparkly schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:15:
[...]

De compressor staat uit tijdens een defrost? Hoe werkt de ontdooicyclus bij de U44 dan?
En na defrost moduleert hij weer omhoog. Dus als ik het goed begrijp heb jij ook geen opstartpiek na defrost?
Heb je trends van de defrosts van een u44? (geen 15min gemiddelde)
Wel iets, maar niet echt een hoge opstartpiek, zie bijlage 3x een defrost vannacht...

[Voor 11% gewijzigd door tebogo op 22-01-2023 12:22]

• tolunaygul12
gerlag schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:18:

Ben er nog niet achter waar precies het probleem zou kunnen zitten.
Komt dit fenomeen iemand bekend voor?
Welk model heb je en hoe ziet je config eruit voor home assistant ?
Plaats deze tussen de [ code=YAML][/code] !

• Jojan265
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Op beide terugslag kleppen op de retour? Of ook op de aanvoer leidingen?
Ik heb de terugslagklep van de warmtepomp in de aanvoer en die van de HR-ketel in de retour. De terugslagklep van de ketel is afhankelijk van het type waar deze geplaatst moet worden, tenminste bij een combi-ketel. Je kunt dus niet zomaar zeggen, beide in de retour of beide in aanvoer.

Zie ook mijn post:
https://gathering.tweaker...message/73144484#73144484

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 19:17
tolunaygul12 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Als je je huis warm krijgt/houdt is het prima.

Hier gaat de warmtepomp automatisch naar silent als deze op defrost gaat om de opstart piek de verminderen NA defrost.
Na 15 minuten gaat de terug naar normale mode.
@tolunaygul12 Hoe doe je dat exact ?
Ik heb hier ook een probleem met die hoge opstart vermogen/geluid van de 7kW. En het lukt me niet settings te vinden die dat onder alle omstandigheden verkomen.
Ik zie liever niet dat de wp 3,2kW trekt dat geeft veel te veel lawaai en trillingen. En dat doet ie zelfs nog als de outlet temperatuur al gelijkt is aan de target temperatuur. :(

• tolunaygul12
leow88 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:12:
[...]

@tolunaygul12 Hoe doe je dat exact ?
Ik heb hier ook een probleem met die hoge opstart vermogen/geluid van de 7kW. En het lukt me niet settings te vinden die dat onder alle omstandigheden verkomen.
Ik zie liever niet dat de wp 3,2kW trekt dat geeft veel te veel lawaai en trillingen. En dat doet ie zelfs nog als de outlet temperatuur al gelijkt is aan de target temperatuur. :(
Gaat via automations in home assistant.
De warmtepomp lees ik uit via modbus en de gegevens voor silent mode worden ook via modbus weggeschreven naar de pomp

• leow88
tolunaygul12 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Gaat via automations in home assistant.
De warmtepomp lees ik uit via modbus en de gegevens voor silent mode worden ook via modbus weggeschreven naar de pomp
Met welke hardware ESP32 of controller? Kun je je hw setup een beschrijven? _/-\o_

[Voor 6% gewijzigd door leow88 op 22-01-2023 13:17]

• tolunaygul12
leow88 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:16:
Met welke hardware ESP32 of controller? Kun je je hw setup een beschrijven? _/-\o_
Waveshare lan naar modbus controller. Hiermee lees ik ook meerdere sdm meters mee uit.

https://tweakers.net/i/5efrlK45SbwaLTHTwQ9t9KIHHCo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7k4zmRyby3HNmxV42iagh0fi.jpg?f=fotoalbum_small

• leow88
tolunaygul12 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Waveshare lan naar modbus controller. Hiermee lees ik ook meerdere sdm meters mee uit.

[Afbeelding]
Ik zie hem niet zitten. Ik heb deze:
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_di_1

• tolunaygul12
Zou gewoon moeten werken ! Heb je je configuration.yaml die je kan posten hier ?
Zelf gebruik ik deze https://www.waveshare.com/rs232-485-to-eth-for-eu.htm

• leow88
tolunaygul12 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Zou gewoon moeten werken ! Heb je je configuration.yaml die je kan posten hier ?
Zelf gebruik ik deze https://www.waveshare.com/rs232-485-to-eth-for-eu.htm
Ik gebruik deze configuration.yaml:

# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
themes: !include_dir_merge_named themes

# Text to speech
tts:
- platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

modbus:
- type: tcp
host: 192.168.178.106
port: 502
name: "WSDEV0001"
retry_on_empty: false
retries: 1
sensors:

##input
- name: error_code
scan_interval: 60
address: 0
slave: 1
input_type: input

- name: water_inlet_temp
scale: 0.1
precision: 1
scan_interval: 15
address: 2
unit_of_measurement: °C

- name: water_outlet_temp
address: 3

- name: room_air_temp_circuit1
address: 7

- name: current_flow_rate
address: 8
unit_of_measurement: l/min

- name: outdoor_air_temp
address: 12

- name: target_temp_circuit1
input_type: holding

binary_sensors:
##coil
- name: silent_mode_set
scan_interval: 30

- name: defrosting_status
address: 4
input_type: discrete_input

• tolunaygul12
leow88 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Ik gebruik deze configuration.yaml:

.....
Welke pomp heb je ?
Hierbij mijn code die gegarandeerd werkt !

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
modbus:
    host: 192.168.0.7
    port: 26
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors: 

##input
      - name: error_code
        scan_interval: 120

- name: ODU_operation_cycle
        address: 1

- name: dhw_water_temp
        address: 5

- name: energy_state_input
        address: 11

- name: compressor_rpm
        scale: 1
        address: 24
        unit_of_measurement: Hz

- name: fan_speed
        address: 19
        unit_of_measurement: rpm

- name: Hipress
        scale: 0.01
        address: 22
        unit_of_measurement: Bar

- name: Lowpress
        scale: 0.01
        address: 23
        unit_of_measurement: Bar

- name: pipe_in_temp
        address: 16

- name: pipe_out_temp
        address: 17

##holding
      - name: operation_mode

- name: control_method

- name: room_air_temp_circuit1_holding

- name: dhw_target_temp

- name: energy_state_input_holding
        address: 9

binary_sensors:
        ##coil
      - name: enable_disable_heating/cooling

- name: enable_disable_dhw

- name: trigger_desinfection_operation

- name: emergency_stop

- name: trigger_emergency_operation

## discrete
      - name: water_flow_status   

- name: water_pump_status   

- name: compressor_status   

- name: dhw_heating_status
        scan_interval: 10

- name: dhw_tank_disinfection_status   
        address: 6

- name: silent_mode_status   

- name: cooling_status   

- name: dhw_boost_heater_status   

- name: error_status   
        address: 13

- name: emergency_operation_available_space_heating/cooling   
        address: 14

- name: emergency_operation_available_dhw   
        address: 15

• tebogo
Jojan265 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb de terugslagklep van de warmtepomp in de aanvoer en die van de HR-ketel in de retour. De terugslagklep van de ketel is afhankelijk van het type waar deze geplaatst moet worden, tenminste bij een combi-ketel. Je kunt dus niet zomaar zeggen, beide in de retour of beide in aanvoer.

Zie ook mijn post:
klopt, heb je helemaal gelijk ik in, heb ook deze handleiding gevolgd. Ik heb een Comfort-Classic, daarom beide in de aanvoer.

• Mfox
Jojan265 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Je moet eigenlijk even berekenen wat je gewenst thermisch vermogen is bij het huidige weer (dus tussen -2 .. +2 ºC). Dat zijn een vervelende omstandigheden voor een warmtepomp, waarbij het aandeel defrosts behoorlijk drukt op het beschikbaar thermisch vermogen. Ik heb een 7 kW.U44 en merk dat ik met dit weer ca. 3 kW nodig ben. Dat lukt goed met de 7 kW. Ik ben bang dat het met de 5 kW aardig krap zou worden.

Heb je ook het gas verbruik beschikbaar per dag (of anders per jaar)? Daaruit kun je met graaddagen of de Koevlaas formule een schaduw berekening maken om het vermogen van de warmtepomp te bepalen. Het is algemeen bekend, dat de warmteverliesberekeningen meestal iets te hoog zitten. De Koevlaas formule is een goed praktisch hulpmiddel en komt zeer goed in de buurt.
Dankje! Ik heb helaas geen gegevens van het gasverbruik verder. Ik heb niet in de woning gewoond, en het was een huis zonder enige vorm van isolatie, en ik heb de hele thermische schil aangepakt, inclusief het plaatsen van een uitbouw. Mede hierdoor heb ik gekozen voor de warmteverliesberekening.

• Jojan265
Ik heb dezelfde en vandaag ook eens geprobeerd om de opstart na een defrost op "Stille modus" te doen. Dat lijkt voor alsnog goed te werken:

Om 8 uur nog een defrost met normale opstart en om 12 uur een defrost met daarna 15 minuten op "Stille modus".

hieronder de code met alleen de relevante regels voor het schakelen van de silent mode na een defrost.

Configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
modbus:
    host: 192.168.178.58
    port: 502
    sensors: 

binary_sensors:
        ## discrete       
      - name: lg_defrosting_status   

- name: lg_silent_mode_status   

switches:        
        ##coil
      - name: lg_silent_mode_set
        write_type: coil
        verify:

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- id: '1674378078803'
  alias: Silent mode na defrost
  description: Silent mode na defrost voor 15 minuten aan
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - binary_sensor.lg_defrosting_status
  condition: []
  action:
  - service: switch.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.lg_silent_mode_set
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 15
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: switch.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.lg_silent_mode_set
  mode: single

[Voor 45% gewijzigd door Jojan265 op 22-01-2023 14:26]

• leow88
tolunaygul12 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Welke pomp heb je ?
Hierbij mijn code die gegarandeerd werkt !
Thanks @tolunaygul12 Ik ga hiermee eens aan de gang. Ik heb een 7kW U44.

• gerlag
tolunaygul12 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Welk model heb je en hoe ziet je config eruit voor home assistant ?
Plaats deze tussen de [ code=YAML][/code] !
LG HM091MR U44

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
modbus:
    host: 192.168.178.12
    port: 26
    close_comm_on_error: true
    message_wait_milliseconds: 1000
    # ref: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72594644#72594644
    sensors: 
       ##input
       ### SDM120M kWh meter
      - name: electrical_power
        scan_interval: 5
        slave: 2
        data_type: float32
        scale: 0.001
        precision: 3
        unit_of_measurement: kW

- name: electrical_energy
        address: 342
        slave: 2
        data_type: float32
        unit_of_measurement: kWh

### LG Therma V U44 9kW 
      - name: ODU_operation_cycle

precision: 2

- name: energy_state_input
        address: 11

- name: fan
        address: 19
        unit_of_measurement: RPM

- name: inverter
        address: 24
        unit_of_measurement: Hz

##holding
      - name: operation_mode

- name: control_method

- name: room_air_temp_circuit1_holding

- name: shift_value_in_auto_mode_circuit1

- name: energy_state_input_holding
        address: 9

binary_sensors:
        ##coil
      - name: enable_disable_heating/cooling

- name: enable_disable_dhw

- name: trigger_desinfection_operation

- name: emergency_stop

- name: trigger_emergency_operation

## discrete
      - name: water_flow_status   

- name: water_pump_status   

- name: compressor_status   

- name: silent_mode_status   

- name: cooling_status   

- name: error_status   
        address: 13

- name: emergency_operation_available_space_heating/cooling   
        address: 14

- name: mix_pump_status   
        address: 16

In principe niets afwijkends van wat hier eerder gepost werd, behalve dan dat ik alleen uitlees van wat voor mijn situatie relevant is. Dus geen solar, DHW e.d.
Verrassend genoeg zag ik vanavond -voor het eerst- de defrost status op aan staan na een eerdere powercycle. Kwam helaas niet door de opstartpiek (hysteris + 4 graden), geen silent mode (silent mode piekt op 6 kW ipv 9 kW)

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:18

CR1992

Thor

Jojan265 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Zie ook mijn post:
Waar moet die bij vitodens 222-w viessmann?

• Jojan265
CR1992 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Waar moet die bij vitodens 222-w viessmann?
Ik vermoed in de retour. De drie-wegklep zit op dezelfde plek voor de warmtewisselaar dan bij mijn Nefit Topline:

Vitodens:

Nefit Topline Compact 30 met daarin aangegeven waar de terugslagklep moet komen:

• CR1992

CR1992

Thor

Jojan265 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Ik vermoed in de retour. De drie-wegklep zit op dezelfde plek voor de warmtewisselaar dan bij mijn Nefit Topline:

Vitodens:
[Afbeelding]

Nefit Topline Compact 30 met daarin aangegeven waar de terugslagklep moet komen:
[Afbeelding]
Aah oke, dankjewel voor de info

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Na een langere tijd stabiele werking heeft nu ook de tweede warmtepomp van het woonhuis mij vanmorgen het grijze scherm laten zien. Hierdoor was het vanmorgen 16 graden in huis. De tweede warmtepomp vertoont dit gedrag een stuk vaker. Het gaat hier in beide gevallen om een 16kw (u33). Iemand dit vaker gezien?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• sparkly
  • Nu online
Sjoerd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:08:
Na een langere tijd stabiele werking heeft nu ook de tweede warmtepomp van het woonhuis mij vanmorgen het grijze scherm laten zien. Hierdoor was het vanmorgen 16 graden in huis. De tweede warmtepomp vertoont dit gedrag een stuk vaker. Het gaat hier in beide gevallen om een 16kw (u33). Iemand dit vaker gezien?

[Afbeelding]
Heb zelf ook een 16kw u33.
Dit scherm is bij mij nog nooit plotseling te voorschijn gekomen.
Wel als ik op de aan uit toets druk, dan zie het scherm er ook zo uit.

• gerlag

[Afbeelding]
Jazeker... had bij mij te maken met een te lange en te dunne kabel tussen WP en RMC. Zig zaggend door het huis om het bestaande gaatje in de muur van de thermostaat te bereiken bleek toch wat te veel van het goede. Nu opgelost door een korter kabeltracé en wat aders in de kabel parallel te zetten.
Dit fenomeen treedt overigens ook op als de modbus communicatie niet goed verloopt. Hardwaregedoe of software, beide modbus-zaken kunnen een grijs scherm veroorzaken, soms met een error 04 melding, maar niet altijd.
sja het grijze scherm is gewoon: wp staat uit, en er is niets dat zegt dat ie aan moet

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59

[Afbeelding]
Niet toevallig kinderen in huis die m uit gedrukt hebben?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Sjoerd
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden, nee niemand heeft er aangezeten. Er is ook continu warmtevraag geweest. Hij staat op een afgesloten zolder.
Ook bijzonder, onder automatische modus staat nu “Er is geen functie.” Volgens mij was dit wel de plek waar ik mijn stooklijn had geconfigureerd na veel trial en error

[Voor 6% gewijzigd door Sjoerd op 23-01-2023 10:23]

• gerlag
Sjoerd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:22:
Bedankt voor de antwoorden, nee niemand heeft er aangezeten. Er is ook continu warmtevraag geweest. Hij staat op een afgesloten zolder.
Ook bijzonder, onder automatische modus staat nu “Er is geen functie.” Volgens mij was dit wel de plek waar ik mijn stooklijn had geconfigureerd na veel trial en error
Ook een voor mij herkenbaar effect van een lange te dunne kabel tussen WP en RMC. Soms lijkt hij het prima te doen, maar soms niet. Als je de kans hebt de kabel in te korten of wat aders parallel te zetten, of een andere kabel met dikker aders te leggen, dan zou je het probleem getackeld kunnen hebben. Je zou, in jouw geval, de RMC wellicht eerst tijdelijk met een korte kabel op de WP kunnen aansluiten. Je regelt met AI toch op watertemperatuur, dus dat kan. Als het fenomeen dan weg is, dan weet je in welke richting je moet zoeken.
Sjoerd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:22:
geen foutmeldingen in de log?

• Sjoerd
  • Niet online
paQ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:19:
[...]

geen foutmeldingen in de log?
Helaas, wel is op de bovenste regel te zien wanneer ik de warmtepomp weer heb ingeschakeld.

sja long shot: beschermfolie verwijderen... misschien statisch.... je weet maar nooit

• kazemo

[Afbeelding]
8)7 soort gelijk gedrag heb ik ook inderdaad af en toe gaat hij spontaan resetten(reboot) ik heb orginele kabel ook verlengt(flinterdun schat 0.4) met 15m gesoldeerde verbinding rmc heeft voeding van 12v rood+zwart ik vermoed dat er dan teveel spannings verlies is(heb je bv bij huisbel ook als de kabel te lang is gaat hij minder hard) dan dubbele aders gebruiken orginele verleng kabel is 10m dat zal dan ook minder goed werken!!!!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:14

thido

Tilburg

Sjoerd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Helaas, wel is op de bovenste regel te zien wanneer ik de warmtepomp weer heb ingeschakeld.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat zijn de normale bedrijfsmeldingen, geen errors (zie '-' in kolom 'error'). Maar is die kabel van de RMC nou verlengt of niet?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• bas00
  • Laatst online: 10:09
Hallo,

ik ben al geruime tijd een lezer van dit geweldige forum en heb er ook veel info uit kunnen halen.
Sinds kort hebben wij een 12Kw 3 fase LG U34 zelf geplaats met 1000 liter buffervat. Huis bestaat uit 75m2 vloerverwarming, 3 radiatoren, 2 badkamer radiatoren en 5 convector-radiatoren. Huis circuit is hydraulisch gescheiden van het Warmtepomp circuit middels een 100 Kwh warmtewisselaar,
De LG is sinds 5 dagen in bedrijf maar we hebben toch moeite om deze zo te laten draaien als we willen.
Wat we willen is dat de pomp zo'n 35 graden maakt ( hebben de CV ruim 1,5 jaar zo gebruikt en dat ging prima) maar tot nu toe is dat ons 1 dag gelukt waarbij de pomp startte met 2600 watt ( stille modus) en na 2 uur terug moduleerde naar 750-800 watt. Daar liep hij dan 4 uur op, dan een defrost en weer verder.
We hebben de instellingen staan op warmte, 35 graden, hysteresis -4 tot 1. Debiet ingesteld op optimaal. Regelen op water op invoer ( dus retour naar de pomp). Stooklijn hebben we niet want we willen de pomp via modbus gaan regelen vanuit een Schneider systeem.
Modbus ik ook nog een probleem. Hebben wel een adres maar nog een settings gevonden waarmee de communicatie echt wat doet.
Heeft iemand een idee wat we wat betreft de WP instelling fout doen. Het vreemde is dat hij het 1 dag perfect heeft gedaan. Maar nu loopt hij door tot zelfs 39 graden output terwijl de invoer dan 34-35 graden is.
Overigens hebben we geen last van het probleem wat hier vaak genoemd wordt ( dat de pomp eerst 15 minuten op vol vermogen gaat) Deze start rustig op en blijft dat ook).
thido schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Dat zijn de normale bedrijfsmeldingen, geen errors (zie '-' in kolom 'error'). Maar is die kabel van de RMC nou verlengt of niet?
De mijne heb ik verlengd met standaard signaal kabel, tot ca 16 m. Gaat prima.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:15
bas00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:52:
Hallo,

ik ben al geruime tijd een lezer van dit geweldige forum en heb er ook veel info uit kunnen halen.
Sinds kort hebben wij een 12Kw 3 fase LG U34 zelf geplaats met 1000 liter buffervat. Huis bestaat uit 75m2 vloerverwarming, 3 radiatoren, 2 badkamer radiatoren en 5 convector-radiatoren. Huis circuit is hydraulisch gescheiden van het Warmtepomp circuit middels een 100 Kwh warmtewisselaar,
De LG is sinds 5 dagen in bedrijf maar we hebben toch moeite om deze zo te laten draaien als we willen.
Wat we willen is dat de pomp zo'n 35 graden maakt ( hebben de CV ruim 1,5 jaar zo gebruikt en dat ging prima) maar tot nu toe is dat ons 1 dag gelukt waarbij de pomp startte met 2600 watt ( stille modus) en na 2 uur terug moduleerde naar 750-800 watt. Daar liep hij dan 4 uur op, dan een defrost en weer verder.
We hebben de instellingen staan op warmte, 35 graden, hysteresis -4 tot 1. Debiet ingesteld op optimaal. Regelen op water op invoer ( dus retour naar de pomp). Stooklijn hebben we niet want we willen de pomp via modbus gaan regelen vanuit een Schneider systeem.
Modbus ik ook nog een probleem. Hebben wel een adres maar nog een settings gevonden waarmee de communicatie echt wat doet.
Heeft iemand een idee wat we wat betreft de WP instelling fout doen. Het vreemde is dat hij het 1 dag perfect heeft gedaan. Maar nu loopt hij door tot zelfs 39 graden output terwijl de invoer dan 34-35 graden is.
Overigens hebben we geen last van het probleem wat hier vaak genoemd wordt ( dat de pomp eerst 15 minuten op vol vermogen gaat) Deze start rustig op en blijft dat ook).
Wat is je probleem eigenlijk, met het huidige weer ontkom je niet aan defrosts. Qua instellingen kun je nog kijken naar regelen op uitvoer en je hysterese, bv naar +4 ipv +1.

• bas00
BernieW schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Wat is je probleem eigenlijk, met het huidige weer ontkom je niet aan defrosts. Qua instellingen kun je nog kijken naar regelen op uitvoer en je hysterese, bv naar +4 ipv +1.
De defrost zijn niet het probleem, wat we vreemd vinden is dat de pomp niet terug moduleert als de temp boven de 35 komt maar gewoon op 2300 watt door draait tot zelfs 39 output.
Dat zou toch met deze hysteresis niet moeten gebeuren. Het word 4 graden boven de ingestelde temp en dat zou toch max 1 moeten zijn. Of maak ik een denkfout. Het is allemaal nieuw voor mij.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:14

thido

Tilburg

paQ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:59:
[...]

De mijne heb ik verlengd met standaard signaal kabel, tot ca 16 m. Gaat prima.
Dat zal best, maar in de eerste posten erna zowat direct twee personen die soortgelijke klachten hadden na verlengen van de kabel. Best plausibel daar dan eerst even naar te kijken lijkt mij ;-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-02 14:16
bas00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:24:
[...]

De defrost zijn niet het probleem, wat we vreemd vinden is dat de pomp niet terug moduleert als de temp boven de 35 komt maar gewoon op 2300 watt door draait tot zelfs 39 output.
Dat zou toch met deze hysteresis niet moeten gebeuren. Het word 4 graden boven de ingestelde temp en dat zou toch max 1 moeten zijn. Of maak ik een denkfout. Het is allemaal nieuw voor mij.
Je regelt op 35 invoer, als ik het goed lees. Dat is dus ook wat de WP nu doet. die 39 graden is de uitvoer.

LG Therma V HM091MR.U44

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:15
bas00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Een overshoot na opstarten is gebruikelijk, als er te weinig afgifte capaciteit is kan dat leiden tot pendelen. Is een van de bekende klachten over LG. Maar in het algemeen starten WP's altijd op een hoger vermogen op.
Regelen op de uitgang van de WP geeft in veel gevallen al een rustiger beeld.

• bas00
AppieK schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Je regelt op 35 invoer, als ik het goed lees. Dat is dus ook wat de WP nu doet. die 39 graden is de uitvoer.
We regelen op invoer ( daar liep de WP namelijk veel rustiger op dan op uitvoer) de gevraagde temp 35 ( vraag je dan 35 invoer?) . Overshoot is gebruikelijk maar als de invoer dan 37 is en de uitvoer 39 dan zou je verwachten dat de WP terug moduleert ( zoals ie eergisteren de hele dag deed) of uit gaat, Of redeneer ik niet juist?
Ja
Ik snap alleen niet zo goed wanneer het nou wenselijk zou zijn om op retour temp te sturen ipv een (zinvolle) waarde uit te voeren.
Zeker bij opstarten is doorgaans de uitvoer temp sneller bereikt dan een gewenste retour.
En ook dat “te warme” water komt uiteindelijk aan bij je invoer van de wp.

• Klaas O
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-01 22:18
Welke KWH meter om COP verwarming en SSW apart te meten?

Ik heb de therma V monobloc 12 Kw aangesloten en ben nog zoekende naar de beste manier om COP van de verwarming te loggen. In het systeem komt een Kamstrup 402 op het verwarming circuit. De uitdaging is dat de Therma V zowel CV als SSW verwarmt (boiler). Dus alle stroom gaat over dezelfde groep. Hoe kan ik dat middels een KWH meter loggen? Ik heb geen domitica of zo. Ik zoek een rubuuste eenvoudige manier. Wellicht is dit een schakelaar omzetten in de WP, verbonden met de KWH meter, als signalering dat de verwarming aan staat?

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:37
paQ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:09:
Ja
Ik snap alleen niet zo goed wanneer het nou wenselijk zou zijn om op retour temp te sturen ipv een (zinvolle) waarde uit te voeren.
Zeker bij opstarten is doorgaans de uitvoer temp sneller bereikt dan een gewenste retour.
En ook dat “te warme” water komt uiteindelijk aan bij je invoer van de wp.
Sturen op retour temperatuur (Ta 29°C) werkt in mijn setup prima. VV vloerverwarming met naregeling icm "oude" radiatoren. Ik kan op minimaal vermogen alles kwijt in de radiatoren, als het kouder wordt of als de vloerverwarming vraagt verhoogd te WP de temperatuur om aan Ta te komen.

Hysterese staat wel op -6 | +4 om er voor te zorgen dat de vloer bij opstart genoeg warmte op kan nemen.
Nog geen gas verbruikt voor verwarming deze winter. :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | 4.160 WP Oost-West

Casper de Boer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Sturen op retour temperatuur (Ta 29°C) werkt in mijn setup prima. VV vloerverwarming met naregeling icm "oude" radiatoren. Ik kan op minimaal vermogen alles kwijt in de radiatoren, als het kouder wordt of als de vloerverwarming vraagt verhoogd te WP de temperatuur om aan Ta te komen.

Hysterese staat wel op -6 | +4 om er voor te zorgen dat de vloer bij opstart genoeg warmte op kan nemen.
Oh vast, maar zou je dat niet net zo makkelijk kunnen door op uitvoer te sturen dan?

• bas00
Casper de Boer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Hoi Casper, mag ik weten wat al jouw settings dan zijn.
de mijne zijn;
vraagtemp 35
invoer
hysteresis -4 +1
sturen op watertemp.
Instelling "warmte'
pomp optimale debiet

Vergeet ik nog wat?

• CR1992

CR1992

Thor

bas00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:52:
Hallo,

. Huis circuit is hydraulisch gescheiden van het Warmtepomp circuit middels een 100 Kwh warmtewisselaar,

Wat is dit? Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

• bas00
Wellicht verkeerd geformuleerd. 8)7 2 gescheiden circuits dmv een warmtewisselaar.

• Raul Pesch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:34
Eind vorig jaar LG HM163MR-U34 16kW warmtepomp laten installeren voor centrale verwarming, 100L buffervat + LG WH27S Warmtepompboiler 270 liter voor sanitair warm water,

Dit forum heeft enorm geholpen om het apparaat in te stellen aangezien de installateur geen ervaring had met LG. Huis is gebouwd in 1975. Redelijk geisoleerd (spouwisolatie, HR++ glas, maar nog geen dak of vloerisolatie). Afgiftesysteem bestaat uit 6 radiatoren voor 200m2 vloeroppervlak. Vloerverwarming alleen in de keuken (20m2).

Mijn instellingen zijn:
- Temp. sensor: water
- Voorloop/nadraaien: beiden 1 minuut
- Debiet: vaste waterdebiet (17.5 L en 45L bij koelen)
- Sturen op outlet (temp bereik: 20-65 graden)
- Hysteresis lucht: -0.5 tot 1.5
- Hysteresis water: 0 tot 4
- Stooklijn verwarmen: -25 (65) tot 15 (30)
- Stooklijn koelen: 25 (15) tot 35 (5)
- AI sturing (0)
- Silent mode uit
- Geen (nacht)schema
- Externe Nest geprobeerd maar heb voorlopig een voorkeur voor de meegeleverde controller

In het begin was het moeilijk om het huis comfortabel warm te krijgen maar na installatie van radiatorventilatoren is het nu comfortabel bij temperaturen rond het vriespunt vorige week.

Een aantal zaken zijn me nog niet helemaal duidelijk:
- wat is een goede instelling voor voorloop/nadraaien (nu ingesteld op 1 minuut)
- de warmtepomp draait lang achter elkaar door en trekt dan tussen de 2650 en 2750 W (bij 5 graden buiten, Tr 36, Ta 37). Is dit normaal of zou hij verder terug moeten moduleren?

- In een instructievideo van LG zag ik dat ze rubber dopjes plaatsten in de afvoergaten onder de warmtepomp. Bij mij zijn deze dopjes ook meegeleverd maar ze zijn nog niet geplaatst. Is dit raadzaam? En welke gaten maak je dicht?

- De LG controller geeft aan dat de druk 1.6 bar is, terwijl de meter op mijn vloerverwarmingverdeler 2.0 bar aangeeft. Is het verstanding om de druk die de LG aangeeft te verhogen naar 2.0?

[Voor 5% gewijzigd door Raul Pesch op 23-01-2023 19:25. Reden: spelfout gecorrigeerd]

• montebaldo55
  • Nu online
Met behulp van jullie tips en aanwijzingen op dit forum hebben we een goed werkende configuratie yaml kunnen schrijven.
Nu zijn we op zoek naar de regels om in HAS de stooklijn zichtbaar te maken. Nog mooier zou het zijn om deze te kunnen regelen.

• Jojan265
montebaldo55 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:12:
Met behulp van jullie tips en aanwijzingen op dit forum hebben we een goed werkende configuratie yaml kunnen schrijven.
Nu zijn we op zoek naar de regels om in HAS de stooklijn zichtbaar te maken. Nog mooier zou het zijn om deze te kunnen regelen.
Onderstaande code gebruik ik om de stooklijn in te stellen en door te geven aan de LG. De waarde temp_stooklijn kan hiervoor gebruikt worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
input_number:
  box_tb_min:
    name: Numeric Input Box_tb_min
    initial: -20
    min: -30
    max: 0
    step: 0.1
    mode: box
  box_tb_max:
    name: Numeric Input Box_tb_max
    initial: 10
    min: 0
    max: 30
  box_target_min:
    name: Numeric Input Box_target_min
    initial: 27
    min: 20
    max: 50
  box_target_max:
    name: Numeric Input Box_target_max
    initial: 32
    min: 20
    max: 50

template:
  - sensor:
      - name: temp_stooklijn
        unique_id: id_temp_stooklijn
        state: "{{ (states('input_number.box_target_max') | float - (( states('sensor.filtered_buiten_temperature2') | float - states('input_number.box_tb_min') | float ) * (states('input_number.box_target_max') | float - states('input_number.box_target_min') | float)/(states('input_number.box_tb_max') | float - states('input_number.box_tb_min') | float) )) | round(1) }}" 

• montebaldo55
  • Nu online
Dank!!!
Response tijd is super.
Gaan we morgen natuurlijk proberen.

Gooi nog maar een balletje op:
Een script om de waarde van AI te verhogen of verlagen??
Dan is de wifi cq app overbodig
montebaldo55 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:23:
Dank!!!
Response tijd is super.
Gaan we morgen natuurlijk proberen.

Gooi nog maar een balletje op:
Een script om de waarde van AI te verhogen of verlagen??
Dan is de wifi cq app overbodig
ik weet niet of dat met alleen modbus lukt. Je zal namelijk de complete stooklijn dan moeten + of -
Via esp gaat dat wel: paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Sowieso moet je de wp van AI afhalen als je de stooklijn via HA wilt regelen. De stooklijn van de controller zelf prevaleert.

[Voor 10% gewijzigd door paQ op 23-01-2023 22:57]

• montebaldo55
  • Nu online
Dank.
Dan ben ik niet duidelijk geweest want we gebruiken esp.
We gaan het eens bekijken. Weer genoeg stof om over na te denken.
Kan zo een twee drie niet overzien of het verstandig is om de controller te overrulen.

• Casper de Boer
paQ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Oh vast, maar zou je dat niet net zo makkelijk kunnen door op uitvoer te sturen dan?
Nee, hoe kouder het nu wordt hoe meer vermogen mij radiatoren kunnen afgeven en hoe meer vermogen de WP geeft. Doordat de temperatuur oploopt gaan de radiatoren meer afgeven terwijl de vloerverwarming (hydraulisch gescheiden) zijn eigen ding doet :)

Ik ben nog bezig met naregeling per zone (iedere kamer heeft een eigen lus) 1 kamer is voorzien van een Bosch smarthome. Zodra de nieuwe serie thermostaten hiervan uit is komen ze in iedere ruimte te hangen zodat ik in de zomer er ook mee kan koelen

• Casper de Boer
bas00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Hoi Casper, mag ik weten wat al jouw settings dan zijn.
de mijne zijn;
vraagtemp 35
invoer
hysteresis -4 +1
sturen op watertemp.
Instelling "warmte'
pomp optimale debiet

Vergeet ik nog wat?
Tuurlijk mag dat:

vraagtemp 30 (rond het vriespunt buiten, 27 bij 10 graden buiten)
invoer
hysteresis -6 +4
sturen op watertemp.
Instelling "warmte'
pomp op vast debiet (17,5L/min)

Ik regel wel op de ondergrens van wat de 12kW kan doen, deze is nu nog overgedimensioneerd maar de subsidie en energie prijzen hebben er voor gezorgd dat ik de pomp alvast heb geplaatst.

montebaldo55 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:32:
Dank.
Dan ben ik niet duidelijk geweest want we gebruiken esp.
We gaan het eens bekijken. Weer genoeg stof om over na te denken.
Kan zo een twee drie niet overzien of het verstandig is om de controller te overrulen.
Dan zou ik zeggen: kopieer de hele esp config en pas de modbus mapping aan op je eigen adressen.
Als je een stooklijn wilt wijzigen via HA, dan overrule je sowieso al de controller; als je de controller op AI laat staan, en je gaat in HA stooklijn settings wijzigen, dan zal de controller na enkele tellen weer terugspringen naar de in de controller ingegeven waardes.
Eigenlijk is dat redelijk failproof op die wijze. verknal je een keer wat in HA, of er faalt een esp controller oid, dan zet je de controller weer op AI, en alles is opgelost :)

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-02 09:56
Voor de modbus/esp oplossing merk ik dat ik het vooral lastig vind wat er nu precies met de buitenunit moet gebeuren, welke connectors zitten waar en welke switches moeten omgezet worden? ik heb een 7kW U43 model.

En is het nog slim om specifieke kabel te gebruiken tussen het rs-485 printje en de buitenunit, zoiets dus?

[Voor 20% gewijzigd door beumer op 24-01-2023 09:37]

• montebaldo55
  • Nu online
@beumer
Het beste is om de kabeltjes te twisten.
Zie uitgebreide conversatie rond 4 januari met technische uitleg.
Zelf gebruik ik nu afgeschermde kabel en getwist. Is wellicht overkil maar wel professioneel

• tebogo
Casper de Boer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:27:
[...]

Nee, hoe kouder het nu wordt hoe meer vermogen mij radiatoren kunnen afgeven en hoe meer vermogen de WP geeft. Doordat de temperatuur oploopt gaan de radiatoren meer afgeven terwijl de vloerverwarming (hydraulisch gescheiden) zijn eigen ding doet :)

Ik ben nog bezig met naregeling per zone (iedere kamer heeft een eigen lus) 1 kamer is voorzien van een Bosch smarthome. Zodra de nieuwe serie thermostaten hiervan uit is komen ze in iedere ruimte te hangen zodat ik in de zomer er ook mee kan koelen
Mag ik het zo verwoorden: je hebt een eigenlijk een "eigen" stooklijn-programma. Je vraagt een constante retour-temperatuur vanuit je afgifte-systeem (lees: invoer-wp). Hoe kouder het wordt, des te meer kunnen je radiatoren afgeven en zakt dus de retour-temperatuur. Dus gaat je WP harder stoken met een hogere uitvoer temperatuur, om weer de constante retour-temperatuur te halen.

Klopt?

• Casper de Boer
tebogo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Mag ik het zo verwoorden: je hebt een eigenlijk een "eigen" stooklijn-programma. Je vraagt een constante retour-temperatuur vanuit je afgifte-systeem (lees: invoer-wp). Hoe kouder het wordt, des te meer kunnen je radiatoren afgeven en zakt dus de retour-temperatuur. Dus gaat je WP harder stoken met een hogere uitvoer temperatuur, om weer de constante retour-temperatuur te halen.

Klopt?
Klopt helemaal :)

stooklijn-bepaling voor luie mensen :D
;)

• Casper de Boer
paQ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:46:
stooklijn-bepaling voor luie mensen :D
;)
Haha, je zou het bijna zeggen inderdaad ;)

Mooie is wel dat ik een hydraulisch gescheiden vloerverwarming heb met zoneregeling en een "JBOR" (Just A Bunch of Radiators :+ ) zonder enige naregeling. Alles door middel van waterzijdig inregelen en veel geduld en testen om alles in te stellen :*)

Volgende stap die op de planning staat is om een 160L vat (oude Remeha Sentry) "verkeerd om" in het systeem te plaatsen welke er voor moet zorgen dat er bij verwarming bijmenging ontstaat en de WP meer tijd krijgt om te reageren. Bij koelen moet deze dan juist als buffer gaan werken zodat de WP langere runs kan draaien (de gewone radiatoren werken dan bijna niet omdat ze verkeerd om zitten daarvoor) Ergo, ik voeg meer volume toe bij het koelen.

Geen standaard setup dus maar wel leuk om mee te testen O-)

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-01 21:30
Hallo,

Deze week ga ik mijn warm water boiler aansluiten op mijn 12kw LG monoblock. Nu komt de temperatuursensor te laat en wil ik zelf wat in elkaar knutselen. Ik wil het hiermee gaan proberen. Ik wil dit graag netjes met connector aansluiten op de printplaat. Weet iemand welke connectortype ik moet hebben? Liefst even een linkje naar Conrad :-)

Dank!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Hanske82 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:58:
Hallo,

Deze week ga ik mijn warm water boiler aansluiten op mijn 12kw LG monoblock. Nu komt de temperatuursensor te laat en wil ik zelf wat in elkaar knutselen. Ik wil het hiermee gaan proberen. Ik wil dit graag netjes met connector aansluiten op de printplaat. Weet iemand welke connectortype ik moet hebben? Liefst even een linkje naar Conrad :-)

Dank!
Je kan gewoon een willekeurige 5k ohm sensor pakken wat in jouw boiler vat past
De stekker weet ik zo de benaming niet, zijn wel los verkrijgbaar (onderste 2 pennen moet je dan aansluiten op je sensor)

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-01 09:11
gigabit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Vrijstaand huis 2002 met 50m2 vloerverwarming beneden 6 type 22 radiatoren beneden en 1 design radiator op de badkamer deze staan altijd allemaal open.
Ik heb een 7KW U44
Doel temperatuur 21 graden
Silent mode aan
Geen nacht verlaging
Wel heel veel defrosts om de 45min ongeveer :(
Verbruik 17jan 13:27 tot 21jan 16:05 (is 98,3u) totaal 112KW (heb een KWh meter die ik kan aflezen maar nog niet via modbus heb ingekoppeld dat komt nog)
Een paar keer overdag uitgezet omdat de zon binnen scheen en het warm houd op dat moment.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat het defrosts zijn? Dat kan wel hoor, maar de laatste dagen zijn niet heel onvriendelijk vochtig. Bij mij is het juist nu rustig met defrosts. Als ik naar je grafiek kijk, sluit ik niet uit dat je met een iets ruimere Hysterese (aan de bovenkant) nogwel eens wat winst zou kunnen behalen. Een andere oorzaak kan ook nog zijn dat je radiatoren zoveel water doorlaten dat hij er van daaruit op boventemperatuur uit gaat.

Do I make sense?

• tebogo
Heb ik een andere constatering die ik hier graag toets:
Als ik op "warmte" instel is de LG veel rustiger als ik op invoer meet.
Als ik op "AI" instel is de LG juist veel rustiger op uitvoer.

Herkennen jullie dit? En wat zou daar de oorzaak van zijn?

• tebogo
Luisterlijk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:45:
[...]Een andere oorzaak kan ook nog zijn dat je radiatoren zoveel water doorlaten dat hij er van daaruit op boventemperatuur uit gaat.

Do I make sense?
Kun je dit toelichten? Dank :)

• montebaldo55
  • Nu online
@sparkly

Zoals beloofd de foto's
Op de achterwand en omkastings delen zit een soort vilt
0.6 mm dik
Op de compressor etc zit dat Armaflex wat eerder genoemd heb

[Voor 12% gewijzigd door montebaldo55 op 24-01-2023 18:17]

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:07
Luisterlijk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Weet je zeker dat het defrosts zijn? Dat kan wel hoor, maar de laatste dagen zijn niet heel onvriendelijk vochtig. Bij mij is het juist nu rustig met defrosts. Als ik naar je grafiek kijk, sluit ik niet uit dat je met een iets ruimere Hysterese (aan de bovenkant) nogwel eens wat winst zou kunnen behalen. Een andere oorzaak kan ook nog zijn dat je radiatoren zoveel water doorlaten dat hij er van daaruit op boventemperatuur uit gaat.

Do I make sense?
Het zijn defrosts helaas. Hier de laatste 24u met al wel minder defrosts.
Wel heb ik silent mode uit gezet in het grootst gedeelte van deze periode.

[Voor 37% gewijzigd door gigabit op 24-01-2023 18:49]

LG-HM071MR-U44

• Jojan265
Hanske82 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:58:
Hallo,

Dank!
Bij Conrad kon ik ze niet vinden, maar volgens mij moet je de JST-XH 2.54mm hebben 4-polig vrouw. Op Amazon kun je ze wel vinden en ook een geschikte 5k temperatuur sensor.

• sparkly
  • Nu online
montebaldo55 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:08:
@sparkly

Zoals beloofd de foto's
Op de achterwand en omkastings delen zit een soort vilt
0.6 mm dik
Op de compressor etc zit dat Armaflex wat eerder genoemd heb

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel, hier kan ik wel wat mee!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-01 12:07

I have been wondering how very well the low noise mode (Quiet mode) has been actually functioning in Holland around +zero degree conditions this winter.

Acc.to the fig. attached above the fan and compressor parameters (rpm/Hz) are very strongly affected by the default settings applied by LG just for urban noise reduction .

Is there any compearable residential test available how the noise setting (default on/off) actually correlates
with the defrost tendency?Any graph available to tease my curiosity?

Below one version upon how the rpm of the fan will affect the frost formation of the coil.

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-01 12:07
Sorry, wrong image attached before!

• montebaldo55
  • Nu online
@sparkly

[/quote]

Graag gedaan.
Laat je ons op het forum tzt nog even weten of je een geluidsreductie hebt kunnen bereiken? Of andere ervaringen.
Het geluid is voor iedereen een hot item.

• sparkly
  • Nu online
montebaldo55 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:15:
@sparkly

[/quote]

Graag gedaan.
Laat je ons op het forum tzt nog even weten of je een geluidsreductie hebt kunnen bereiken? Of andere ervaringen.
Het geluid is voor iedereen een hot item.
Ik heb bij mij gekeken, maar de isolatie die ik bij jou zie die zie ik ook bij mij zitten. Identiek.
Wellicht is er bij jou een ander, stiller model compressor gebruikt dan bij mij.

• kazemo
Raul Pesch schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:51:
Eind vorig jaar LG HM163MR-U34 16kW warmtepomp laten installeren voor centrale verwarming, 100L buffervat + LG WH27S Warmtepompboiler 270 liter voor sanitair warm water,

Dit forum heeft enorm geholpen om het apparaat in te stellen aangezien de installateur geen ervaring had met LG. Huis is gebouwd in 1975. Redelijk geisoleerd (spouwisolatie, HR++ glas, maar nog geen dak of vloerisolatie). Afgiftesysteem bestaat uit 6 radiatoren voor 200m2 vloeroppervlak. Vloerverwarming alleen in de keuken (20m2).

Mijn instellingen zijn:
- Temp. sensor: water
- Voorloop/nadraaien: beiden 1 minuut
- Debiet: vaste waterdebiet (17.5 L en 45L bij koelen)
- Sturen op outlet (temp bereik: 20-65 graden)
- Hysteresis lucht: -0.5 tot 1.5
- Hysteresis water: 0 tot 4
- Stooklijn verwarmen: -25 (65) tot 15 (30)
- Stooklijn koelen: 25 (15) tot 35 (5)
- AI sturing (0)
- Silent mode uit
- Geen (nacht)schema
- Externe Nest geprobeerd maar heb voorlopig een voorkeur voor de meegeleverde controller

In het begin was het moeilijk om het huis comfortabel warm te krijgen maar na installatie van radiatorventilatoren is het nu comfortabel bij temperaturen rond het vriespunt vorige week.

Een aantal zaken zijn me nog niet helemaal duidelijk:
- wat is een goede instelling voor voorloop/nadraaien (nu ingesteld op 1 minuut)
- de warmtepomp draait lang achter elkaar door en trekt dan tussen de 2650 en 2750 W (bij 5 graden buiten, Tr 36, Ta 37). Is dit normaal of zou hij verder terug moeten moduleren?

[Afbeelding]

- In een instructievideo van LG zag ik dat ze rubber dopjes plaatsten in de afvoergaten onder de warmtepomp. Bij mij zijn deze dopjes ook meegeleverd maar ze zijn nog niet geplaatst. Is dit raadzaam? En welke gaten maak je dicht?

- De LG controller geeft aan dat de druk 1.6 bar is, terwijl de meter op mijn vloerverwarmingverdeler 2.0 bar aangeeft. Is het verstanding om de druk die de LG aangeeft te verhogen naar 2.0?
8)7 die rubber dopjes zij al vaker behandeld in dit forum als het condenswater geen probleem is laat ze weg kan water het vrij weg in de grond( hele onderplaat is vergaarbak) bijv in een grindbed,men kan er een slang aan maken en aansluiten op afvoer mijn ervaring is kan bij vorst dichtvriezen,druk bij goede manometer die aan houden niet meer dan 2.2 in koude toestand anders kan veerbelaste expansieklep open gaan bij verwarmen!!! voorloop naloop 1min is goed,interval 10min uit 2min aan bij stand-by zo heb ik het kan ook anders(dient voor temp meting) radiatoren kan men oppeppen met speedcomfort ventilators(lage temp radiators jaga systeem)

[Voor 3% gewijzigd door kazemo op 25-01-2023 13:32]

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:36
Leerzame tijd met dit weer vwb het verbruik en de beruchte defrosts, zeker als er een N/O wind vol op de WP staat 🙈 Momenteel circa 30 kWh per dag met de 7Kw pomp... Silent mode maar uitgezet, daarmee wordt het fris in huis (haalt de TA van de stooklijn niet op silent mode).

Vraagje: in het controller menu zie ik bij 'gegevensregistratie' ieder uur dat hij uit (Off) gaat. Zijn dat de defrosts?

En is het raar dat er ook een CH14 bij vermeld wordt? (die storing heb ik live nog niet gezien, is waarschijnlijk maar heel kort)

[Voor 11% gewijzigd door JorisEV op 25-01-2023 13:46]

• Jojan265
JorisEV schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:44:
Leerzame tijd met dit weer vwb het verbruik en de beruchte defrosts, zeker als er een N/O wind vol op de WP staat 🙈 Momenteel circa 30 kWh per dag met de 7Kw pomp... Silent mode maar uitgezet, daarmee wordt het fris in huis (haalt de TA van de stooklijn niet op silent mode).

Vraagje: in het controller menu zie ik bij 'gegevensregistratie' ieder uur dat hij uit (Off) gaat. Zijn dat de defrosts?

En is het raar dat er ook een CH14 bij vermeld wordt? (die storing heb ik live nog niet gezien, is waarschijnlijk maar heel kort)
Op optimaal debiet kreeg ik dat ook tijdens defrosts. Ik draai nu op vast debiet (veel hoger) en krijg dat nu niet meer.

• montebaldo55
  • Nu online
Een paar dagen geleden regels in de esp configuratie opgenomen om de defrost status te kunnen aflezen.
Krijg vanmiddag de eerste melding ve defrost en kan meteen zien hoelang die geduurd heeft.

Verder algemene mededeling:
Ook hier een duidelijk hoger verbruik nu het buiten waterkoud is. Zeker een 1/3 tot de 1/2 meer

• Jeffvdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01 10:57
Hallo,

Gebruiker van een LG 9KW U44. + buffervat 100L Wordt enkel gebruikt voor verwarmen woning.

hoeveel kWh gebruiken jullie op een dag als vandaag? ik zit op een 50kWh maar vind dit toch erg veel.
De WP draaid overdag eigenlijk heel de dag.

Instelling:
Stooklijn 55 graden bij 0 graden buitentemp, 30 graden bij 20 graden buitentemp.
Optimaal debiet.
pomp instelling 50%
vaste T 7 graden.

Situatie:
Begane grond 60m2 vloerverwarming.
1e etage 4 radiatoren.

wie helpt mij met de goude tip qua instellingen om energie te besparen?

• Luisterlijk
JorisEV schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:44:

Een CH14 wil zeggen dat je een stromingsprobleem hebt. Er gaat of staat dan te veel dicht of je leidingen zijn niet groot genoeg om zijn debiet te halen. Heb je een externe thermostaat ?

Telkens als de unit inschakelt doet hij een test. 1 ervan is kijken hoe hoog hij het debiet kan jrijgen. haalt hij dat niet, dan krijg je die storing.

Dit is een machinebeveiliging. Hij controleert daarmee of hij, indien nodig, zijn warmte voldoende kwijt kan.

• kazemo
Jeffvdv schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:26:
Hallo,

Gebruiker van een LG 9KW U44. + buffervat 100L Wordt enkel gebruikt voor verwarmen woning.

hoeveel kWh gebruiken jullie op een dag als vandaag? ik zit op een 50kWh maar vind dit toch erg veel.

Instelling:
Stooklijn 55 graden bij 0 graden buitentemp, 30 graden bij 20 graden buitentemp.
Optimaal debiet.
pomp instelling 50%
vaste T 7 graden.

Situatie:
1e etage 4 radiatoren.

:'( ik heb ook de 9kw verbruik vergelijkbaar,pomp op 100% optimaal bij +7gr verbruik beduidend minder +- 20kwh,conclusie bij +7gr licht het omslagpunt daaronder heeft hij er meer moeite mee de temp. te bereiken,het is niet anders is bij alle wp zo ook andere merken

• sparkly
  • Nu online
Jeffvdv schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:26:
Hallo,

Instelling:
Optimaal debiet.
pomp instelling 50%
vaste T 7 graden.

Situatie:
1e etage 4 radiatoren.

Mijn eerste gedachte is dat 55 graden wel een heel hoge temperatuur is voor een warmtepomp. Hier is dan ook de eerste winst te behalen. Bij 0 graden buitentemp is mijn aanvoertemperatuur bijvoorbeeld 35 graden. Ik doe dit met voornamelijk radiatoren (type 22).
Dit verschil kan echt een aanzienlijke besparing opleveren, maar dan moet je huis wel goed geisoleerd zijn natuurlijk.

Verder even controleren of er een elektrisch element (COP = 1) aanwezig is en veel bijspringt. Deze slurpen elektriciteit.

Als de watertemperatuur niet lager kan omdat je huis dan afkoelt en er is geen electrisch element aanwezig, dan zul je beter moeten isoleren.

Hieronder een tabel van LG over het verschil tussen verwarmen met 35graden of met 55 graden over een heel seizoen. (Gemiddeld klimaat)

Om maar een voorbeeld te geven, stel je huis heeft 100kwh warmte per dag nodig om op temperatuur te blijven, dan kost je dat met een COP 4.55 bij 35graden water, 22kWh aan stroom. Met een COP van 3,2 bij 55 graden water is dat al 31kWh stroom.

Komen daar nog defrosts bij zoals in ons klimaat dan gaat het vebruik echt rap omhoog.

[Voor 24% gewijzigd door sparkly op 25-01-2023 15:49]

• Luisterlijk
kazemo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:34:
[...]

:'( ik heb ook de 9kw verbruik vergelijkbaar,pomp op 100% optimaal bij +7gr verbruik beduidend minder +- 20kwh,conclusie bij +7gr licht het omslagpunt daaronder heeft hij er meer moeite mee de temp. te bereiken,het is niet anders is bij alle wp zo ook andere merken
Ik deel die mening beslist niet. Ik henb een 5 kW en als het droog weer is draait hij tot onder het vriespunt als een zonnetje. Hij moduleert prachtig en loopt dagenlang op 300 - 325 Watt. Daalt de temperatuur dan zie je hem optoeren en onder nul gaat hij naar 500 Watt, heel soms 600, maar hoger nooit.

Tot dat het vochtig wordt en de defrosts intreden, dan is het in de war. de beste methode is dan bij mij om de stille modus uit te zetten zodat hij langer lucht door het ijs kan zuigen, maar dan ga ik ook naar de 20 - 24 kW pwer dag.

Fact of life
Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee