Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:16:
[...]
hoe heb jij jouw regeling nu icm TADO, als ik vragen mag?
in ieder geval (wederom) bedankt voor het meedenken!
EDIT:
als toevoeging nog even een grafiekje van stroomverbruik met daaronder percentage dat de TADO knoppen open staan. als er wel warmtevraag is loopt de WP al een stuk rustiger. maar er zitten wel gekke pieken in.
[Afbeelding]
Ik gerbuik Tado nog wel, ik heb ook de (oude) extensie kit erbij die ik nog als externe thermostaat (via een ESP32) aangesloten heb. Maar ik zie dit als een tijdelijke oplossing. Omdat het systeem ondertussen behoorlijk ingeregeld is, zit die Tado op het moment ook niet echt in de weg. Afgelopen week denk ik twee of drie keer op de thermostaat geschakeld.
Ben er nog niet uit wat de toekomst wordt; kan de procentuele warmtevraag van Tado omzetten naar simpel aan/uit, de LG controller op lucht+water zetten en in de woonkamer hangen of een externe aan/uit thermostaat met heel kleine hysterese.
Als je Tado blijft gebruiken moet je er in ieder geval voor zorgen dat je geen last hebt van dat PWM schakelgedrag. En anders overstappen op de LG controller op lucht + water of een aparte aan/uit thermostaat.
Dan kun je de Tado knoppen nog als luxe thermostaatkranen gebruiken. Maar sowieso klinkt het dat je waterzijdig nog veel te regelen hebt. Je kunt
hier ook es buurten. Omdat de temperatuur verschillen klein zijn is thermisch inregelen met een warmtepomp best wel lastig. Eenvoudige Jan Boeren Fluitjes methode is je radiatoren (met voorinstelbare kraan of voetventiel) zo knijpen dat er bijna altijd nog warmtebehoefte is.
Hoe ziet je systeem er verder uit? Ik denk dat je uitdaging is de pomp op laag vermogen lekker door te laten pruttelen om continu warmte af te geven, met het beperkte volume van Jaga's kan dit wel een lastige zijn. En een buffervat is alleen leuk om gedurende kort tijd variaties op te vangen.
Of kort samengevat, zorg dat je altijd genoeg volume open hebt staan in je afgiftesysteem en alles zo hebt geregeld dat er bijna continu een warmtevraag is (de twekers methode). Kijk ook even op het algemene L/W WP topic, kwam gisteren een discussie langs waar een andere regelfilosofie naar voren werd gebracht.
Tenslotte, ook ik ben het niet eens met @
M_AW , een LG start mogelijk wat agressiever dan andere warmtepompen, maar dit hoeft niet te leiden tot pendelen. Net als voor iedere andere WP is een goed ingeregeld afgifte systeem met voldoende volume wel een voorwaarde.