Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste
Acties:

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
Luisterlijk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Ik deel die mening beslist niet. Ik henb een 5 kW en als het droog weer is draait hij tot onder het vriespunt als een zonnetje. Hij moduleert prachtig en loopt dagenlang op 300 - 325 Watt. Daalt de temperatuur dan zie je hem optoeren en onder nul gaat hij naar 500 Watt, heel soms 600, maar hoger nooit.

Tot dat het vochtig wordt en de defrosts intreden, dan is het in de war. de beste methode is dan bij mij om de stille modus uit te zetten zodat hij langer lucht door het ijs kan zuigen, maar dan ga ik ook naar de 20 - 24 kW pwer dag.

Fact of life
Dit is inderdaad een goede tip. Bij mij zit er vandaag bijvoorbeeld in stille modus +/- 1 uur tussen de defrosts. Stille modus uit dan verlengt dat naar +/- iedere 2 uur.
Dat scheelt inderdaad op een dag veel energie.

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:36
Jojan265 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Op optimaal debiet kreeg ik dat ook tijdens defrosts. Ik draai nu op vast debiet (veel hoger) en krijg dat nu niet meer.
Ok, interessant. Op welk debiet heb je de pomp ingesteld? En verder gecombineerd met een stooklijn / AI?

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:36
Luisterlijk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Een CH14 wil zeggen dat je een stromingsprobleem hebt. Er gaat of staat dan te veel dicht of je leidingen zijn niet groot genoeg om zijn debiet te halen. Heb je een externe thermostaat ?
Ok, goed om te weten dat hij de max opzoekt bij een opstart. Dat verklaart dan inderdaad de storingscode.

Er is geen externe thermostaat aangesloten, alleen de standaard LG controller.

Leidingen van/naar de verdeler zijn inmiddels 32mm uponor en de verdeler is een gesloten versie (zonder extra pomp of thermostaat).

Als de pomp rustig draait, zit hij op circa 8 liter en bij harder werken rond de 17 liter p/m. Ik heb hem ook wel eens iets boven de 20 zien halen maar niet meer dan dat.

Is er een eenvoudige manier om het maximale debiet te testen? Vast debiet instellen en dan stap voor stap verhogen?

Er zit overigens geen buffervat tussen, alleen verdeler op 120 m2 vloerverwarming. Maar ik dacht eigenlijk de flow problemen opgelost te hebben (alles draait op het oog goed, huis wordt en blijft warm, pomp gaat vrijwel niet (lang) uit).

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:52
Luisterlijk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Ik deel die mening beslist niet. Ik henb een 5 kW en als het droog weer is draait hij tot onder het vriespunt als een zonnetje. Hij moduleert prachtig en loopt dagenlang op 300 - 325 Watt. Daalt de temperatuur dan zie je hem optoeren en onder nul gaat hij naar 500 Watt, heel soms 600, maar hoger nooit.

Tot dat het vochtig wordt en de defrosts intreden, dan is het in de war. de beste methode is dan bij mij om de stille modus uit te zetten zodat hij langer lucht door het ijs kan zuigen, maar dan ga ik ook naar de 20 - 24 kW pwer dag.

Fact of life
:)hebt je het goed voor mekaar,licht wellicht aan de isolatie van je huis (nieuw bouw)??? en de ruimte temp. staat bij mij 21gr, iedere graad hoger slurpt natuurlijk energie,ik wil het wel warm hebben in iedere ruimte zolang het duurt met salderen gaat het wel en laat het maar lopen,ik heb alleen s nachts stille mode

• Jeffvdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01 10:57
sparkly schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:37:
[.hoe weet ik of het elektrische element bijspringt? En hoe is dat uit te zetten?.]

Mijn eerste gedachte is dat 55 graden wel een heel hoge temperatuur is voor een warmtepomp. Hier is dan ook de eerste winst te behalen. Bij 0 graden buitentemp is mijn aanvoertemperatuur bijvoorbeeld 35 graden. Ik doe dit met voornamelijk radiatoren (type 22).
Dit verschil kan echt een aanzienlijke besparing opleveren, maar dan moet je huis wel goed geisoleerd zijn natuurlijk.

Verder even controleren of er een elektrisch element (COP = 1) aanwezig is en veel bijspringt. Deze slurpen elektriciteit.

Als de watertemperatuur niet lager kan omdat je huis dan afkoelt en er is geen electrisch element aanwezig, dan zul je beter moeten isoleren.

Hieronder een tabel van LG over het verschil tussen verwarmen met 35graden of met 55 graden over een heel seizoen. (Gemiddeld klimaat)

Om maar een voorbeeld te geven, stel je huis heeft 100kwh warmte per dag nodig om op temperatuur te blijven, dan kost je dat met een COP 4.55 bij 35graden water, 22kWh aan stroom. Met een COP van 3,2 bij 55 graden water is dat al 31kWh stroom.

Komen daar nog defrosts bij zoals in ons klimaat dan gaat het vebruik echt rap omhoog.

[Afbeelding]

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:38
Hier tot nu een 11 stuks defrost gehad. (Oosten van het land)

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:41
Jeffvdv schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:26:
Hallo,

Gebruiker van een LG 9KW U44. + buffervat 100L Wordt enkel gebruikt voor verwarmen woning.

hoeveel kWh gebruiken jullie op een dag als vandaag? ik zit op een 50kWh maar vind dit toch erg veel.
De WP draaid overdag eigenlijk heel de dag.
Hier ook 9 kW U44. Geen buffer. Oversized radiatoren met fans. Ta 35 °C, water geregeld. WP draait ook de hele dag, vermogen tussen 750 en 1100 watt. COP pakweg 2,8, maar (nog) onnauwkeurige meting.
Verbruik wisselt wat, maar géén 50 kWh per dag, zie afgelopen week hieronder. (gisteren en eergisteren, 22,5 kWh) . Jaren '70 fors uitgebouwd hoekhuis, nageïsoleerd in fases, niet alles 'recent'. Ik denk idd dat jouw Ta erg (te?) hoog is.

p.s. We houden het hier in de huiskamer/keuken op 19 graden, dat voelt fijn aan, niet te warm, niet te koud.

[Voor 6% gewijzigd door gerlag op 25-01-2023 17:44]

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:56
apepannetje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:13:
Hier tot nu een 11 stuks defrost gehad. (Oosten van het land)

[Afbeelding]
Hier vandaag ook feest (zuid-oost groningen). Elke 2 uur nu een defrost.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• Jojan265
JorisEV schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Ok, interessant. Op welk debiet heb je de pomp ingesteld? En verder gecombineerd met een stooklijn / AI?
19.5 L/min op Auto watertemperatuur
Lucht temperatuur vast op 21 graden.
Stille modus automatisch 15 minuten aan na een defrost.

• Hendrik77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:56
Jeffvdv schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:26:
Hallo,

Gebruiker van een LG 9KW U44. + buffervat 100L Wordt enkel gebruikt voor verwarmen woning.

hoeveel kWh gebruiken jullie op een dag als vandaag? ik zit op een 50kWh maar vind dit toch erg veel.
De WP draaid overdag eigenlijk heel de dag.

Instelling:
Stooklijn 55 graden bij 0 graden buitentemp, 30 graden bij 20 graden buitentemp.
Optimaal debiet.
pomp instelling 50%
vaste T 7 graden.

Situatie:
Begane grond 60m2 vloerverwarming.
1e etage 4 radiatoren.

wie helpt mij met de goude tip qua instellingen om energie te besparen?
Ook een 9kW U44. Vloerverwarming 70m2. Geen buffer en gebruik alleen voor CV.
Nu rond 20kWh per dag met regeling op warmte TA (aanvoertemperatuur) 35oC. Delta T 10 oC en pomp hierop automatisch laten regelen. 24/7 aan laten staan. Overdag, indien niemand thuis is, laat ik de TA (regelmatig) zakken naar 30oC.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:04
hkj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:00:
[Afbeelding]

I have been wondering how very well the low noise mode (Quiet mode) has been actually functioning in Holland around +zero degree conditions this winter.

Acc.to the fig. attached above the fan and compressor parameters (rpm/Hz) are very strongly affected by the default settings applied by LG just for urban noise reduction .

Is there any compearable residential test available how the noise setting (default on/off) actually correlates
with the defrost tendency?Any graph available to tease my curiosity?

Below one version upon how the rpm of the fan will affect the frost formation of the coil.

[Afbeelding]
Experience here is that low noise around freezing temperatures (and high humidity) will lead to a higher defrost repeat rate. Don't know of any standard test available.
Quite a few people adjust low noise mode via Modbus commands. For myself when temperatures drop below 3 °C, my unit switches off low noise. Via the Home Assistant app I can adjust this switch over temperature. Maybe I will add an automation to also take relative humidity into account in determining switch over point. At somewhat higher temperature I always run silent mode.

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:26
Jojan265 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:56:
[...]

19.5 L/min op Auto watertemperatuur
Lucht temperatuur vast op 21 graden.
Stille modus automatisch 15 minuten aan na een defrost.
Ik zag na de 15 minuten een sprong in de opname van het vermogen, ik heb getest om de 15min te verlengen naar 25 minuten, voor mij loopt het dan iets stabieler met minder pieken in het opgenomen vermogen.

de 1e en 3e piek was met 15min stille mode, de overige met 25 min stille mode

[Voor 31% gewijzigd door legalr op 25-01-2023 21:04]

• Jeffvdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01 10:57
Hendrik77 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"Hendrik77 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:49[/hoe laat je de pomp hierop automatisch inregelen]:
[...]

Ook een 9kW U44. Vloerverwarming 70m2. Geen buffer en gebruik alleen voor CV.
Nu rond 20kWh per dag met regeling op warmte TA (aanvoertemperatuur) 35oC. Delta T 10 oC en pomp hierop automatisch laten regelen. 24/7 aan laten staan. Overdag, indien niemand thuis is, laat ik de TA (regelmatig) zakken naar 30oC.

• Hendrik77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:56
Instellen pompregeling op delta T 10oC. Pomp start vervolgens in laagste toerental/frequentie om verschil te bereiken en als setpoint (10oC) is bereikt vervolgens weer optoeren. Van 14:00 tot +/- 20:00 zonder silend-mode. Ook veel de-frosts maar gevraagde ruimte temperatuur wordt bereikt.

[Voor 14% gewijzigd door Hendrik77 op 25-01-2023 21:30]

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:43
Het is mij tot in detail niet helemaal duidelijk wat het verzetten van hysterese nu exact doet

Als je kijkt naar bovenstaande willekeurige instelling.
Welke temp verzet je nu eigenlijk precies?
Als je een wp met groot vermogen hebt wat moet je dan nu doen om de overshoot te verminderen?
Hysterese verhogen of verlagen?
Ik stook op warmte en uitvoer.
Puur verwarming. Geen verdere regelingen.

• Casper de Boer
  • Laatst online: 13:08
montebaldo55 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:59:
Het is mij tot in detail niet helemaal duidelijk wat het verzetten van hysterese nu exact doet

[Afbeelding]

Als je kijkt naar bovenstaande willekeurige instelling.
Welke temp verzet je nu eigenlijk precies?
Als je een wp met groot vermogen hebt wat moet je dan nu doen om de overshoot te verminderen?
Hysterese verhogen of verlagen?
Ik stook op warmte en uitvoer.
Puur verwarming. Geen verdere regelingen.
Ligt een beetje aan je systeem, ik heb -6 en +4.
Omdat ik een kleine loop heb moet mijn systeem ver genoeg afkoelen om de opstart piek te kunnen verwerken. Bij +3 loop ik al risico dat ik een overshute krijg bij modulatie, vandaar +4.

Zodra het weer wat beter gaat worden komt er uitbreiding op het systeem volume :)

Mijne staat trouwens op: target 30⁰C invoer, vast debiet 17,5L. Temperaturen fluctueren tussen 29in34uit en 32in37uit.

[Voor 5% gewijzigd door Casper de Boer op 25-01-2023 22:18]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | 4.160 WP Oost-West

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 17:08
Luisterlijk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Een CH14 wil zeggen dat je een stromingsprobleem hebt. Er gaat of staat dan te veel dicht of je leidingen zijn niet groot genoeg om zijn debiet te halen. Heb je een externe thermostaat ?

Telkens als de unit inschakelt doet hij een test. 1 ervan is kijken hoe hoog hij het debiet kan jrijgen. haalt hij dat niet, dan krijg je die storing.

Dit is een machinebeveiliging. Hij controleert daarmee of hij, indien nodig, zijn warmte voldoende kwijt kan.
Stromingsprobleem klopt bij CH14. Kan echter ook door lucht in het systeem komen. (althans; in mijn beleving had ik daar ook last van, en na grondig ontluchten was het probleem weg)

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• Doezel
Vraag: ik heb een 100L buffervat. Tevens een mengcircuit voor de vloerverwarming.

Ik werk in de AI stand met een stooklijn waarbij ik de target temp van mijn mengcircuit altijd 2 graden lager heb staan dan het primaire circuit dat door de radiatoren stroomt.

Nu valt het me op dat tijdens defrosts de pompen van beide circuit doordraaien. Dus het buffervat raakt aan 3 kanten zijn warmte kwijt en er wordt dus ook koud(er) water door mijn huis gepompt.

heeft iemand al eens nagedacht om beide pompen uit te zetten tijdens een defrost totdat de warmtepomp het buffervat weer op temperatuur heeft?

Mij lijkt dat er dan meer warm water beschikbaar is voor de defrost (dus sneller voorbij?) en het huis minder afkoelt doordat er geen kouder water door de vloer gepompt wordt dan dat de vloer zelf is.

• kazemo
Doezel schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:52:
Vraag: ik heb een 100L buffervat. Tevens een mengcircuit voor de vloerverwarming.

Ik werk in de AI stand met een stooklijn waarbij ik de target temp van mijn mengcircuit altijd 2 graden lager heb staan dan het primaire circuit dat door de radiatoren stroomt.

Nu valt het me op dat tijdens defrosts de pompen van beide circuit doordraaien. Dus het buffervat raakt aan 3 kanten zijn warmte kwijt en er wordt dus ook koud(er) water door mijn huis gepompt.

heeft iemand al eens nagedacht om beide pompen uit te zetten tijdens een defrost totdat de warmtepomp het buffervat weer op temperatuur heeft?

Mij lijkt dat er dan meer warm water beschikbaar is voor de defrost (dus sneller voorbij?) en het huis minder afkoelt doordat er geen kouder water door de vloer gepompt wordt dan dat de vloer zelf is.
8)7 ik heb ook een buffervat 40l in serie met aanvoer puur om systeem volume te vergroten zonder pomp helpt bij defrost,feit is echter bij defrost daalt de temp evengoed ondanks geen extra pomp trekt warmte uit de installatie voor te ontdooien ik denk dus dat daar helaas niets aan te doen is(of misschien een backup electrische heater cop van 1 die gebruikt dan ook energie!!!) dat is dan water naar zee dragen

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-02 13:42
Sinds deze herfst heb ik een HM071MR.U44 in gebruik. Hij doet het prima, maar af en toe zou ik de CV toch willen bijschakelen (vooral ook door het prijsplafond). Ik bedoel dan de warmtepomp uitschakelen, en de CV inschakelen. Ik heb de warmtepomp in principe zonder veel poespas op het huidige CV systeem (radiatoren + vloerverwarming) aangesloten. Dat betekent dat de aanvoer op de aanvoer zit en de retour op de retour.

Toen ik deze opstelling had bedacht, had ik alleen met 1 ding geen rekening gehouden. Het blijkt namelijk dat, ook al staat de LG warmtepomp in "standby" (geen warmtevraag), de waterpomp eenmaal in de zoveel tijd gaat draaien bij lage buitentemperaturen. Dit doet hij om te controleren of het water in het systeem niet bevriest.

Hele mooie feature natuurlijk, maar dat is niet zo handig als ik tegelijkertijd de CV aan heb. Dan gaan ze tegen elkaar in pompen en werkt het niet meer.

1
Heb ik gelijk, dat als de CV en warmtepomp met de aanvoeren op elkaar aangesloten zijn, dat ze dan tegen elkaar in gaan pompen?

2
Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

Optie A:
De warmtepomp foppen en laten denken dat het buiten 20+ graden is zodat die waterpomp niet gaat draaien. Dit kan waarschijnlijk door de buitentemperatuursensor (5k NTC) te vervangen door een weerstand.

Optie B:
De 220v stekker van de waterpomp loshalen tijdens CV gebruik.

Optie A en B worden natuurlijk geautomatiseerd door Home Assistant. Ook zet ik bij CV bedrijf de vloerverwarming dicht want die kan het hete water niet aan natuurlijk.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• kazemo
hupie679 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:02:
Sinds deze herfst heb ik een HM071MR.U44 in gebruik. Hij doet het prima, maar af en toe zou ik de CV toch willen bijschakelen (vooral ook door het prijsplafond). Ik bedoel dan de warmtepomp uitschakelen, en de CV inschakelen. Ik heb de warmtepomp in principe zonder veel poespas op het huidige CV systeem (radiatoren + vloerverwarming) aangesloten. Dat betekent dat de aanvoer op de aanvoer zit en de retour op de retour.

Toen ik deze opstelling had bedacht, had ik alleen met 1 ding geen rekening gehouden. Het blijkt namelijk dat, ook al staat de LG warmtepomp in "standby" (geen warmtevraag), de waterpomp eenmaal in de zoveel tijd gaat draaien bij lage buitentemperaturen. Dit doet hij om te controleren of het water in het systeem niet bevriest.

Hele mooie feature natuurlijk, maar dat is niet zo handig als ik tegelijkertijd de CV aan heb. Dan gaan ze tegen elkaar in pompen en werkt het niet meer.

1
Heb ik gelijk, dat als de CV en warmtepomp met de aanvoeren op elkaar aangesloten zijn, dat ze dan tegen elkaar in gaan pompen?

2

Optie A:
De warmtepomp foppen en laten denken dat het buiten 20+ graden is zodat die waterpomp niet gaat draaien. Dit kan waarschijnlijk door de buitentemperatuursensor (5k NTC) te vervangen door een weerstand.

Optie B:

Optie A en B worden natuurlijk geautomatiseerd door Home Assistant. Ook zet ik bij CV bedrijf de vloerverwarming dicht want die kan het hete water niet aan natuurlijk.
8)7 heb je ook terugslagkleppen geplaatst (cascade aansluiting) bij mij werkt nl wel probleemloos,beide werken tegelijk of onafhankelijk!!!er zit ook aansluiting op wp aansluiting ketel van derde voor aansturing cv ketel,dit is een no contact potiensiaal vrij contact aan/uit op ketel niet modbus gebruiken,dan werkt het hybride

[Voor 4% gewijzigd door kazemo op 26-01-2023 11:38]

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:15
hupie679 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:02:

1

2

Optie A:

Optie B:

Ik heb twee opties voorbij zien komen. Je kan 3rd party boiler gebruiken (zijkant op de grote printplaat bij mono block) en dan vanaf bepaalde Tb zal cv aan signaal krijgen. De WP gaat dan ‘uit’ e CV neemt over. Wat ik wel merkte is dat aan signaal pas uitgaat wanneer Tb + hysterese wordt gehaald. Dus hij blijft lekker doorstoken met gewenste Ta van je CV.

Andere optie is met een magneetschakelaar de e_heater terminal blocks gebruiken en dan vanaf bepaalde buitentemperatuur bij laten schakelen.

Heb je al je CV pomp op 100% gezet? Had hier eerst ook probleem dat de WP de cv uitvoer ‘wegdrukt’.

[Voor 3% gewijzigd door Pokerphase op 26-01-2023 12:10]

• kazemo
Pokerphase schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Ik heb twee opties voorbij zien komen. Je kan 3rd party boiler gebruiken (zijkant op de grote printplaat bij mono block) en dan vanaf bepaalde Tb zal cv aan signaal krijgen. De WP gaat dan ‘uit’ e CV neemt over. Wat ik wel merkte is dat aan signaal pas uitgaat wanneer Tb + hysterese wordt gehaald. Dus hij blijft lekker doorstoken met gewenste Ta van je CV.

Andere optie is met een magneetschakelaar de e_heater terminal blocks gebruiken en dan vanaf bepaalde buitentemperatuur bij laten schakelen.

Heb je al je CV pomp op 100% gezet? Had hier eerst ook probleem dat de WP de cv uitvoer ‘wegdrukt’.
8)7 een derde optie gewoon de bestaande thermostaat van cv gebruiken en handmatig cv bijzetten in dien nodig bij koud weer als backup zo heb ik het en het werkt tot nu toe niet nodig geweest ,cv ketel alleen voor warmwater sanitair,de terugslag kleppen compenseren schijnbaar de druk verschillen in de aanvoer maar dat is dan een aanname van mij,het werkt gewoon!!!

[Voor 6% gewijzigd door kazemo op 26-01-2023 12:31]

• hupie679
kazemo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:07:
[...]

8)7 heb je ook terugslagkleppen geplaatst (cascade aansluiting) bij mij werkt nl wel probleemloos,beide werken tegelijk of onafhankelijk!!!er zit ook aansluiting op wp aansluiting ketel van derde voor aansturing cv ketel,dit is een no contact potiensiaal vrij contact aan/uit op ketel niet modbus gebruiken,dan werkt het hybride
Nee zit niets in het systeem qua terugslagkleppen. Snap ook niet waarom dat nodig zou zijn in mijn geval. Ik wil gewoon of warmtepomp, of CV.
[...]

Dat zou dan een goede optie kunnen zijn. In hoeverre gaat de warmtepomp dan uit? Zolang de waterpomp niet meer gaat draaien denk ik dat dit een goede optie is. Dankjewel!

• Casper de Boer
hupie679 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Nee zit niets in het systeem qua terugslagkleppen. Snap ook niet waarom dat nodig zou zijn in mijn geval. Ik wil gewoon of warmtepomp, of CV.

[...]

Dat zou dan een goede optie kunnen zijn. In hoeverre gaat de warmtepomp dan uit? Zolang de waterpomp niet meer gaat draaien denk ik dat dit een goede optie is. Dankjewel!
Precies daarom dus, om je systemen langs elkaar heen te kunnen laten werken :)

• kazemo
hupie679 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:36:
[...]

[...] 8)7 dat is wel een voorwaarde in beide zoals je nu hebt werkt de cv ketel als radiator als de wp loopt dat is toch logisch,kortom ze moeten er tussen anders werkt het niet,ik word er eigenlijk een beetje moe van ik heb dit meerdere malen uitgelegd op dit forum

8)7

• Doezel
kazemo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:55:
[...]

8)7 ik heb ook een buffervat 40l in serie met aanvoer puur om systeem volume te vergroten zonder pomp helpt bij defrost,feit is echter bij defrost daalt de temp evengoed ondanks geen extra pomp trekt warmte uit de installatie voor te ontdooien ik denk dus dat daar helaas niets aan te doen is(of misschien een backup electrische heater cop van 1 die gebruikt dan ook energie!!!) dat is dan water naar zee dragen
Dat de temperatuur daalt is logisch, als er geen warm water meer het afgifte systeem in gaat zal het (enigzins) afkoelen.

Het lijkt me echter niet handig om KOUDER water de vloer en radiatoren in de pompen dan dat ze zelf zijn, je gaat dan actief koelen, oftewel warmte uit je huis trekken om de buitenunit te ontdooien.

Ik zet nu de cv pomp van het 1e circuit uit als een defrost begint. En 5 minuten na de defrost (dus als het buffervat weer op temperatuur is) zet ik die cv-pomp weer aan.

Voor de pomp van 2e circuit (mengpomp vloerverwarming) is het lastiger aangezien deze rechtstreeks door de buitenunit gevoedt wordt en ik hem niet via de modbus kan aansturen. Daarvoor heb ik een Fibaro Zwave Smart Module besteld. Dan kan ik de menggroep pomp ook fijn uitzetten tijdens een defrost.

Ben benieuwd of ik het ga merken. Ik zal dan eens de temperaturen van een defrost met en zonder pompuitschakeling naast elkaar zetten hier. "Gelukkig" heb ik genoeg defrosts hier met nog steeds temperaturen rond het vriespunt, sneeuw EN mist. :-)

• Doezel
Hier een voorbeeld van zojuist; een DHW run om 13:00 en 2 defrosts om 14:30 en 15:20

Flow_temp_circuit2 (mijn vloerverwarming) daalt behoorlijk (5 graden) tijdens een defrost, en dat loopt gelijk met de daling van de water_outlet_temp. Dus er komt een stuk kouder water uit de buitenunit die ik natuurlijk niet richting de radiatoren en vloer wil hebben. Vandaar denk ik dat uitschakelen van beide circuits tijdens een defrost handig is. En na 5 minuten is het buffervat weer op temperatuur en kunnen de pompen weer aan.

[Voor 11% gewijzigd door Doezel op 26-01-2023 15:44]

• hupie679
[...]

Ik heb de instelling gevonden in het menu. Er zijn 2 opties. Auto en manual. Hoe kan ik deze optie manual gebruiken? Ik verwacht een extra knopje of iets dergelijks in het hoofdmenu, maar ik zie niets verschijnen.
Casper de Boer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Precies daarom dus, om je systemen langs elkaar heen te kunnen laten werken :)
Ja ik wil ze dus niet langs elkaar gebruiken, maar los van elkaar.
Mijn warmtepomp staat beneden, buiten. CV boven op zolder. Daar tussen zitten alle radiatoren/vloerverwarming.
Als ze allebei gaan pompen dan is er 1 sterker dan de ander, en die wint. Ik wil gewoon de waterpomp van de warmtepomp uitschakelen, zodat die ook nog warm water van de CV krijgt, en ik zeker weet dat de leidingen/warmtepomp buiten niet bevriezen.

• kazemo
Doezel schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Dat de temperatuur daalt is logisch, als er geen warm water meer het afgifte systeem in gaat zal het (enigzins) afkoelen.

Het lijkt me echter niet handig om KOUDER water de vloer en radiatoren in de pompen dan dat ze zelf zijn, je gaat dan actief koelen, oftewel warmte uit je huis trekken om de buitenunit te ontdooien.

Ik zet nu de cv pomp van het 1e circuit uit als een defrost begint. En 5 minuten na de defrost (dus als het buffervat weer op temperatuur is) zet ik die cv-pomp weer aan.

Voor de pomp van 2e circuit (mengpomp vloerverwarming) is het lastiger aangezien deze rechtstreeks door de buitenunit gevoedt wordt en ik hem niet via de modbus kan aansturen. Daarvoor heb ik een Fibaro Zwave Smart Module besteld. Dan kan ik de menggroep pomp ook fijn uitzetten tijdens een defrost.

Ben benieuwd of ik het ga merken. Ik zal dan eens de temperaturen van een defrost met en zonder pompuitschakeling naast elkaar zetten hier. "Gelukkig" heb ik genoeg defrosts hier met nog steeds temperaturen rond het vriespunt, sneeuw EN mist. :-)
_/-\o_ ja ik begrijp het maar ook niet helemaal,waar haal je de warmte dan vandaan voor te ontdooien,je hebt dan alle warmte bronnen lees vloer en radiatoren immers afgesloten !!!!!misschien wel uit alleen buffervat???? of dat voldoende is weet ik niet voor de condensor te ontdooien??

[Voor 3% gewijzigd door kazemo op 26-01-2023 16:44]

• Doezel
kazemo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:39:
[...]

_/-\o_ ja ik begrijp het maar ook niet helemaal,waar haal je de warmte dan vandaan voor te ontdooien,je hebt dan alle warmte bronnen lees vloer en radiatoren immers afgesloten !!!!!misschien wel uit alleen buffervat???? of dat voldoende is weet ik niet voor de condensor te ontdooien??
Klopt, het buffervat helpt met ontdooien. Maar ik wil niet dat de rest van het huis meehelpt.

Ik las dit hier: https://www.kingspan.com/...es/do-i-need-buffer-tank/
Thirdly, the buffer tank aids the heat pumps defrost cycle, allowing heat from the buffer to facilitate the defrosting without taking heat from the home’s radiators.

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-02 09:56
paQ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:15:
[...]
Wel even de modbusadressen aanpassen (of toevoegen) naar je eigen mapping. Kans is groot dat die anders is namelijk.

...

...

Deze config werkt iig wel zo op je esp controller. Alhoewel ik hier en daar een modbus warning krijg. (Verder functioneert het wel hoor)
Originele scriptje was @Devil zijn eerste poging, en later weer wat uitgekleed door @joep2020 als ik het goed heb.
Zojuist dit script op de esp32 gezet, dit weekend even modbus board eraan solderen en op zoek naar schroefklemmen voor de kabel naar de WP. Die modbusadressen is denk ik een kwestie van trial & error voor ik de juiste heb voor mijn 7kW U43?

Verder snap ik nog niet echt veel van stooklijnen etc., enige wat ik echt belangrijk vind is een redelijk constante kamertemperatuur en niet te veel herrie (silent mode) en defrosts wanneer dit niet nodig is. Aan welke knoppen moet ik dan draaien?

• kazemo
Doezel schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Klopt, het buffervat helpt met ontdooien. Maar ik wil niet dat de rest van het huis meehelpt.

Ik las dit hier: https://www.kingspan.com/...es/do-i-need-buffer-tank/

[...]
O-) nou ja het is het proberen waard succes er mee mits het buffervat voldoende groot is(warmte opslag)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Uiteindelijk ontrekt de WP niet ineens op magische wijze minder energie aan je systeem. Dus netto schiet je er niets mee op, er gaat nu misschien geen kouder water je vloer in, maar je vloer koelt uit zichzelf wel meer af.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:51
beumer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Zojuist dit script op de esp32 gezet, dit weekend even modbus board eraan solderen en op zoek naar schroefklemmen voor de kabel naar de WP. Die modbusadressen is denk ik een kwestie van trial & error voor ik de juiste heb voor mijn 7kW U43?

Verder snap ik nog niet echt veel van stooklijnen etc., enige wat ik echt belangrijk vind is een redelijk constante kamertemperatuur en niet te veel herrie (silent mode) en defrosts wanneer dit niet nodig is. Aan welke knoppen moet ik dan draaien?
De stooklijn is gewoon een rechte lijn die je bepaalt door welke temperatuur te nemen bij welke buitentemperatuur.
Defrosts houd je daar niet mee tegen. Het was hier vanochtend +1 en motregen. Nou… dat is zowat de slechtst mogelijke combinatie.

• kazemo
paQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:50:
[...]

De stooklijn is gewoon een rechte lijn die je bepaalt door welke temperatuur te nemen bij welke buitentemperatuur.
Defrosts houd je daar niet mee tegen. Het was hier vanochtend +1 en motregen. Nou… dat is zowat de slechtst mogelijke combinatie.
:) klopt,helemaal natuurwetten kunnen we niet omzeilen.dat is nu eenmaal een variabel feit.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
paQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Klopt helemaal, zie ook hierbij hoe mooi je dat kunt zien :)

Rond 13:00 stijgt de temperatuur iets en zakt de luchtvochtigheid, eigenlijk direct daarop wordt warmtepomp een stuk rustiger en geen defrost meer. (y)

LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• Doezel
Devil schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:30:
Uiteindelijk ontrekt de WP niet ineens op magische wijze minder energie aan je systeem. Dus netto schiet je er niets mee op, er gaat nu misschien geen kouder water je vloer in, maar je vloer koelt uit zichzelf wel meer af.
Als er kouder water de vloer en radiatoren wordt ingepompt dan dat ze zelf zijn, koelen ze natuurlijk (meer) af. Uiteraard moet voor het defrosten een vaste hoeveelheid warmte gebruikt worden. Ik heb alleen liever dat het alleen uit het buffervat (en de pomp zelf) komt dan uit de rest van mijn huis.

Ach, vandaag komt de fibaro Smart Switch binnen, dan kan ik de mengpomp bedienen vanuit HA. Ik zie wel of het effect heeft of niet.

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-01 21:38
Hallo allen.

Ik wil binnenkort mij LG Therma V (9 kW) gaan installeren. Ik heb het forum bekeken en heb nog niet gezien (kunnen vinden), waar ik naar op zoek ben: Heeft iemand voorbeelden hoe de aanvoer- en retour leiding geïsoleerd te hebben in een leiding goot op de buitenmuur? Ik wil graag gebruik maken van TECEflex 32 mm buis en deze voldoende goed isoleren. Vragen die ik heb:
- Hoe hebben jullie dit geïsoleerd: 2 dunne lagen buisisolatie, of één dikke. Suggesties qua merk en waar te koop hoor ik graag.
- Ik wil de leidingen aan de buitenzijde van de woning, bijvoorbeeld middels een leiding goot, netjes wegwerken (voor zover dat mooi is...). Een goot van 100x60 (bijvoorbeeld Tecnosystemi Optima T102) is niet diep genoeg (+/-60 mm) voor dikke isolatie en dan passen er al helemaal geen 2 leidingen in één goot. En om nu 2 goten naast elkaar te gaan plaatsen... Hoe hebben jullie dat gedaan en met welke materialen. Ik houd me aanbevolen voor nette alternatieven.

Alvast hartelijk dank.

Gr. Sander

• Koreanbbq88
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-01 11:17
Hoi allen,

Vraagje: Ik wil graag het aantal schakelingen en de tijd dat de klep open is via de BDR91T instellen voor ons evohome systeem. Weet iemand toevallig hoe ik in deze instelling kom? Alvast dank!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:43
Koreanbbq88 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:50:
Hoi allen,

Vraagje: Ik wil graag het aantal schakelingen en de tijd dat de klep open is via de BDR91T instellen voor ons evohome systeem. Weet iemand toevallig hoe ik in deze instelling kom? Alvast dank!
Het is mij niet helder wat je bedoeld.
Kun je je vraag verduidelijken?

• BernieW
SCG schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:38:
....
- Hoe hebben jullie dit geïsoleerd: 2 dunne lagen buisisolatie, of één dikke. Suggesties qua merk en waar te koop hoor ik graag.
- Ik wil de leidingen aan de buitenzijde van de woning, bijvoorbeeld middels een leiding goot, netjes wegwerken (voor zover dat mooi is...). Een goot van 100x60 (bijvoorbeeld Tecnosystemi Optima T102) is niet diep genoeg (+/-60 mm) voor dikke isolatie en dan passen er al helemaal geen 2 leidingen in één goot. En om nu 2 goten naast elkaar te gaan plaatsen... Hoe hebben jullie dat gedaan en met welke materialen. Ik houd me aanbevolen voor nette alternatieven.

.....
Kijk ook es in het algemene WP forum, daar komen dit soort onderwerpen regelmatig langs.

Voor isolatie is Armaflex het beste materiaal. Buiten neem je het best de AF variant, binnen is de XG ook goed. Denk er ook om dat vogels gek zijn op buisisolatie, open stukken dus goed beschermen met een PVC tape.

In plaats van een goot zou je de aan-en afvoer leidingen ook in regenpijpen kunnen leggen.

• Casper de Boer
SCG schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:38:
Hallo allen.

Ik wil binnenkort mij LG Therma V (9 kW) gaan installeren. Ik heb het forum bekeken en heb nog niet gezien (kunnen vinden), waar ik naar op zoek ben: Heeft iemand voorbeelden hoe de aanvoer- en retour leiding geïsoleerd te hebben in een leiding goot op de buitenmuur? Ik wil graag gebruik maken van TECEflex 32 mm buis en deze voldoende goed isoleren. Vragen die ik heb:

Alvast hartelijk dank.

Gr. Sander
Er zijn ook voorgeïsoleerde leidingen, zoek maar eens op Begetube of Uponor

• SCG
BernieW schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Kijk ook es in het algemene WP forum, daar komen dit soort onderwerpen regelmatig langs.

Voor isolatie is Armaflex het beste materiaal. Buiten neem je het best de AF variant, binnen is de XG ook goed. Denk er ook om dat vogels gek zijn op buisisolatie, open stukken dus goed beschermen met een PVC tape.

In plaats van een goot zou je de aan-en afvoer leidingen ook in regenpijpen kunnen leggen.
@BernieW Dank je voor de tip! Ik heb in het algemene WP forum ook gekeken, maar nog niet helemaal gevonden wat ik zocht. Ik zal mijn vraag daar ook eens stellen.

• kazemo
SCG schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:57:
[...]

@BernieW Dank je voor de tip! Ik heb in het algemene WP forum ook gekeken, maar nog niet helemaal gevonden wat ik zocht. Ik zal mijn vraag daar ook eens stellen.
:) kijk maar bij alupex be,of bij heima24 de,of op ebay slaugfritze in duitsland daar is het materiaal goedkoper als in nederland en goede kwaliteit daar heb ik ook gekocht persfittingen of schroeffittingen voor meerlagenbuis 32mm op rol bv 25m,ik heb 2 geisoleerde leidingen in 100mm afvoerbuis pvc dit gaat net!! ziet er strak uit tegen muur

[Voor 9% gewijzigd door kazemo op 27-01-2023 15:09]

• SCG
kazemo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:56:
[...]

:) kijk maar bij alupex be,of bij heima24 de,of op ebay slaugfritze in duitsland daar is het materiaal goedkoper als in nederland en goede kwaliteit daar heb ik ook gekocht persfittingen of schroeffittingen voor meerlagenbuis 32mm op rol bv 25m,ik heb 2 geisoleerde leidingen in 100mm afvoerbuis pvc dit gaat net!! ziet er strak uit tegen muur
Dank @kazemo ! Heb je toevallig ook foto's hoe het er bij jou uitziet? Ben wel benieuwd! Hoeveel isolatie (dikte) heb je dan gebruikt?

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Doezel schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Als er kouder water de vloer en radiatoren wordt ingepompt dan dat ze zelf zijn, koelen ze natuurlijk (meer) af. Uiteraard moet voor het defrosten een vaste hoeveelheid warmte gebruikt worden. Ik heb alleen liever dat het alleen uit het buffervat (en de pomp zelf) komt dan uit de rest van mijn huis.

Ach, vandaag komt de fibaro Smart Switch binnen, dan kan ik de mengpomp bedienen vanuit HA. Ik zie wel of het effect heeft of niet.
Mijn punt is dat de energie linksom of rechtsom altijd uit je huis komt. Wat uit je buffervat gehaald is gaat je huis niet meer in. Wat uit de pomp komt om je buffer weer op te warmen gaat ondertussen je huis niet in. Terwijl je huis niet ineens stopt met energie kwijtraken. Netto heeft je huis na een defrost altijd evenveel minder energie als ervoor, ongeacht wat je pompen en dingen doen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Casper de Boer
Devil schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Mijn punt is dat de energie linksom of rechtsom altijd uit je huis komt. Wat uit je buffervat gehaald is gaat je huis niet meer in. Wat uit de pomp komt om je buffer weer op te warmen gaat ondertussen je huis niet in. Terwijl je huis niet ineens stopt met energie kwijtraken. Netto heeft je huis na een defrost altijd evenveel minder energie als ervoor, ongeacht wat je pompen en dingen doen.
Klopt helemaal, wel nog een kleine toevoeging. Wat als de wp (weinig) warmte krijgt vanuit de woning voor een defrost, gaat deze dan langer in defrost modus om zichzelf te ontdooien?... Het is niet zo dat de wp alleen maar warmte uit de woning gebruikt, hij genereert hier zelf ook warmte voor

• sparkly
Casper de Boer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:43:
[...]

Klopt helemaal, wel nog een kleine toevoeging. Wat als de wp (weinig) warmte krijgt vanuit de woning voor een defrost, gaat deze dan langer in defrost modus om zichzelf te ontdooien?... Het is niet zo dat de wp alleen maar warmte uit de woning gebruikt, hij genereert hier zelf ook warmte voor
Warmte = energie. Energie kun je niet zomaar genereren uit niets.

Bij een warmtepomp tijdens defrost is dat dus energie (warmte) uit je huis + electriciteit.

Tijdens verwarmen is dat energie (warmte) uit de buitenlucht + electriciteit.

• kazemo
SCG schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Dank @kazemo ! Heb je toevallig ook foto's hoe het er bij jou uitziet? Ben wel benieuwd! Hoeveel isolatie (dikte) heb je dan gebruikt?
:) standaard heeft geisoleerde alupexbuis 6mm isolatie afgewerkt pvc mantel rood of blauw, foto heb ik nu niet licht hoofdzakelijk bij mij onder de grond,je kan ook losse isolatie gebruiken bijv 12mm in lengtes van 2m die moet dan wel afwikkelen met pvc band of alu/tape,bij heima24 verkopen ze alleen 32mm alupex zonder isolatie die moet dus zelf isoleren

[Voor 19% gewijzigd door kazemo op 27-01-2023 20:05]

• Casper de Boer
sparkly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:48:
[...]

Warmte = energie. Energie kun je niet zomaar genereren uit niets.

Bij een warmtepomp tijdens defrost is dat dus energie (warmte) uit je huis + electriciteit.

Tijdens verwarmen is dat energie (warmte) uit de buitenlucht + electriciteit.
Ik probeer ook niet te zeggen dat de wp uit het niets energie genereert :)

De warmtepomp verbruikt electriciteit en maakt hier warmte van (om het even simpel te zeggen).
Die warmte kan die inzetten om een huis of buffervat op te warmen. Deze warmte zou hij dan ook kunnen gebruiken om zichzelf te ontdooien (dit gebeurt ook tijdens een defrost namelijk in combinatie met de warmte die hij uit het systeem trekt.

Wat als er bijna geen warmte uit het systeem getrokken kan worden, gaat de wp dan langere defrosts krijgen omdat hij alle warmte zelf moet maken?

• BernieW
Casper de Boer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Wat als er bijna geen warmte uit het systeem getrokken kan worden, gaat de wp dan langere defrosts krijgen omdat hij alle warmte zelf moet maken?
Sommige WP's hebben inderdaad een extra element om de warmte te genereren voor een defrost. Onze LG's hebben die niet. Warmte voor de defrost komt uit je water circuit. De compressor genereert geen warmte die je in je afgiftesysteem of tijdens defrosts gebruikt, het is slechts de pomp in je systeem, De energie voor verwarmen komt uit de buitenlucht,of in geval va defrost uit je afgiftesysteem.

Als je dus je circuit tijdens defrost kleiner maakt kan het inderdaad zijn dat ie langer bezig is met een defrost, want uiteindelijk is een bepaalde hoeveelheid energie nodg om je condensor weer te ontdooien. Als je een buffervat hebt kun je hier ook een extra element in monteren omdefrosts te versnellen. In sommige hybride opstellingen wordt zelfs de CV gebruikt om de energie voor de defrost te leveren.

[Voor 3% gewijzigd door BernieW op 27-01-2023 21:18]

• Casper de Boer
BernieW schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:16:
[...]

Sommige WP's hebben inderdaad een extra element om de warmte te genereren voor een defrost. Onze LG's hebben die niet. Warmte voor de defrost komt uit je water circuit. De compressor genereert geen warmte die je in je afgiftesysteem of tijdens defrosts gebruikt, het is slechts de pomp in je systeem, De energie voor verwarmen komt uit de buitenlucht,of in geval va defrost uit je afgiftesysteem.

Als je dus je circuit tijdens defrost kleiner maakt kan het inderdaad zijn dat ie langer bezig is met een defrost, want uiteindelijk is een bepaalde hoeveelheid energie nodg om je condensor weer te ontdooien. Als je een buffervat hebt kun je hier ook een extra element in monteren omdefrosts te versnellen. In sommige hybride opstellingen wordt zelfs de CV gebruikt om de energie voor de defrost te leveren.
Die durf ik dus wel te betwisten, op wat voor andere manier kan mij wp anders oplopen tot ruim 1500W tijdens een defrost?

Wat ik zie gebeuren:
Wp stopt omdat deze dichtgevrogen is
Circulatie pomp verhoogd zijn debiet
Wp start op, loopt in ongeveer 3 minuten op tot ongeveer 1500W opgenomen vermogen en stopt weer
Fans gaan naar 100% en blazen de condensor droog
Wp stopt weer volledig
Pomp start weer op
Wp start weer op

• BernieW
Casper de Boer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:38:
[...]

Die durf ik dus wel te betwisten, op wat voor andere manier kan mij wp anders oplopen tot ruim 1500W tijdens een defrost?

Wat ik zie gebeuren:
Wp start op, loopt in ongeveer 3 minuten op tot ongeveer 1500W opgenomen vermogen en stopt weer
Wp stopt weer volledig
Pomp start weer op
Wp start weer op
Is niet zo moeilijk, het water wat uit je huis komt wordt door de WP naar een hogere temperatuur gebracht om je condensor te ontdooien. Blijft gewoon het principe van een warmtepomp, maar nu haalt ie de defrost warmte uit het water in je retour circuit ipv uit de lucht. En inderdaad de dissIpatie die je ziet is de disspatie van de compressor. Maar de compressor gaat hier echt niet als een kacheltje werken (op rendementsverliezen na natuurlijk ;) ).

Hoe had jij gedacht dat het werkt?

• kazemo
[...]

Wat ik zie gebeuren:
Wp stopt weer volledig
Pomp start weer op
Wp start weer op
8)7 mijn stelling is misschien gaat in defrost de compressor tijdelijk in de koelmode(wat je in de zomer ook kan gebruiken voor te koelen) hij ontrekt dus warmte uit de binnenruimte,fan blaast dan verwarmte lucht door de condensor en ontdooit er komt dan condenswater vrij(zo werkt bijv. een bouwdroger ook)

• gerlag
[...]

Wat ik zie gebeuren:
Wp stopt weer volledig
Pomp start weer op
Wp start weer op
Het gedrag van onze 9kW U44 ziet er wat anders uit. Misschien een afwijkend model?
Bij start deftrost gaat debiet circulatiepomp naar maximaal.
elektrisch vermogen gaat naar bijna nul.
thermisch vermogen gaat naar MIN 7,5 kW (warmte dus onttrokken aan watersysteem)
fan gaat naar vrij laag toerental
compressor (invertor) gaat heel snel naar 0 Hz. (dus die doet niks)
Na de defrost gaat de WP even hard aan het werk om het water weer op temperatuur te krijgen. De waarden van zowel vermogen, E en Th, compressor en fan zijn dan tijdelijk wat hoger dan in de stabiel periode vóór de defrost. Na enige tijsd stabiliseert zich dit weer tot de oude waarden van voor de defrost.
Zie verder de bijlage hieronder even quick and dirty opgezocht, hoop dat het leesbaar is.

• kazemo
gerlag schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Het gedrag van onze 9kW U44 ziet er wat anders uit. Misschien een afwijkend model?
thermisch vermogen gaat naar MIN 7,5 kW (warmte dus onttrokken aan watersysteem)
Na de defrost gaat de WP even hard aan het werk om het water weer op temperatuur te krijgen. De waarden van zowel vermogen, E en Th, compressor en fan zijn dan tijdelijk wat hoger dan in de stabiel periode vóór de defrost. Na enige tijsd stabiliseert zich dit weer tot de oude waarden van voor de defrost.
Zie verder de bijlage hieronder even quick and dirty opgezocht, hoop dat het leesbaar is.
[Afbeelding]
:) inderdaad een u44(4serie) is schijnbaar een verbeterde versie van de u43(3serie) wat betreft defrost werkt anders in de defrost cyclus,bij mij maakt u44 9kw(4serie)juist weiniger geluid in defrost dan in verwarm cyclus.,compressor is dan hoorbaar naar gelang hij meer vermogen moet leveren luider(en verbruikt dan ook meer stroom bij kouder weer).........een wp is puur koeltechniek daar moet men voor geleerd hebben(stek monteur) dat is andere tak van sport dan verwarmings techniek,mijn moet eigenlijk beide beheersen wil men een en ander begrijpen ,en de techniek wat wp betreft staat niet stil er is bij LG heus wel over nagedacht!!

[Voor 9% gewijzigd door kazemo op 28-01-2023 07:19]

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-01 09:11
kazemo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:10:
[...]

8)7 mijn stelling is misschien gaat in defrost de compressor tijdelijk in de koelmode(wat je in de zomer ook kan gebruiken voor te koelen) hij ontrekt dus warmte uit de binnenruimte,fan blaast dan verwarmte lucht door de condensor en ontdooit er komt dan condenswater vrij(zo werkt bijv. een bouwdroger ook)
Zo is het. Hij gaat in koelmodus om de verdamper te verwarmen

• gerlag
Hoe kan hij in koelmodus gaan als de compressor uit gaat? (zie de grafieken in m'n vorige post)

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
gerlag schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:21:
[...]

[Afbeelding]
Ik heken dit gedrag ook op mijn LG HM123MR.U34, de 4 serie dus.

LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• kazemo
gerlag schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:09:
Hoe kan hij in koelmodus gaan als de compressor uit gaat? (zie de grafieken in m'n vorige post)
O-) mijn enigste verklaring is dan dan hebben ze het in de 4serie misschien veranderd(lees verbeterd)en de ontdooi/cyclus softwarematig veranderd????mijn u44 9kw vertoont dit gedrag ook!!!

[Voor 5% gewijzigd door kazemo op 28-01-2023 10:19]

• paQ
Ik zoom even in op mijn 7kw U44

De compressor is maar 1 minuut (van de 3) uit.
En pas nadat het uitvoerwater retour komt zo te zien:

• kazemo
paQ schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:20:

[Afbeelding]
:) dan hebben ze gulden midden weg gekozen van beide iets???

• BernieW
kazemo schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:27:
[...]

:) dan hebben ze gulden midden weg gekozen van beide iets???
Hoe dan ook, je hebt de compressor nodig om de energie van het retour water naar de condensor te krijgen. Als het expansieventiel volledig open staat zal de compressor minder hard hoeven te werken om het de verdeler voor de condensor in te krijgen. Hoe het precies gedaan wordt is natuurlijk het geheim van de smid van iedere fabrikant.

• kazemo
BernieW schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Hoe dan ook, je hebt de compressor nodig om de energie van het retour water naar de condensor te krijgen. Als het expansieventiel volledig open staat zal de compressor minder hard hoeven te werken om het de verdeler voor de condensor in te krijgen. Hoe het precies gedaan wordt is natuurlijk het geheim van de smid van iedere fabrikant.
:) zo zal het zijn,jij als koel technieker zal het best weten ieder zijn vak toch (ik neem aan stek monteur gezien je kennis) ik ben maar een amateur,hoe dan ook ik ben best tevreden over de werking de wp maakt warmte en dat doet hij goed!!!!

• gerlag
paQ schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:20:

[Afbeelding]
Heldere plot! Heldere uitleg ook van @BernieW. De compressor doet toch eerst het ontdooiwerk, en gaat daarna even helemaal uit. Is ook logischer als je er over nadenkt, hoe krijg ja anders de verdamper/condensor weer warm. Er stroom immers geen warm water doorheen. En zo leren we steeds meer over onze 'machines',,

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:39
Als je wisselt van verwarmen naar koelen (of vice versa) dan moet je wat kleppen/ventielen openen/sluiten om de stroomrichting van het koelmiddel om te draaien. Het lijkt me gunstig voor de compressor om die dan even uit te zetten, dan kun je veilig omschakelen.

PV: 13,1kWp, 6N 14O 10Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

• Deef
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:57
Weet iemand wat deze functie eigenlijk inhoud?

• paQ
Deef schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:32:
Weet iemand wat deze functie eigenlijk inhoud?
[Afbeelding]
stille modus uit (het zijn lippen... once you see it....)

offtopic:
ik kan me kapotergeren aan die . na Uit :')

[Voor 9% gewijzigd door paQ op 28-01-2023 12:35]

• Deef
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:57
paQ schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:33:
[...]

stille modus uit (het zijn lippen... once you see it....)

offtopic:
ik kan me kapotergeren aan die . na Uit :')
Wtf ja nu zie ik het😂

• paQ
Deef schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Wtf ja nu zie ik het😂
fabriek met bergen erachter ;)

• BernieW
kazemo schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:57:
[...]

:) zo zal het zijn,jij als koel technieker zal het best weten ieder zijn vak toch (ik neem aan stek monteur gezien je kennis) ik ben maar een amateur,hoe dan ook ik ben best tevreden over de werking de wp maakt warmte en dat doet hij goed!!!!
Dat is teveel eer. Oorsprong in de elektrotoechniek/elektronica. Maar opleiding zie ik meer als een basis, veel gewerkt met thermodynamica en elektronica. En langzaamaan steeds verder verbreed, tegenwoordig nog maar op een paar onderwerpen een direct raakvlak met m'n oorspronkelijke achtergrond.
Maar techniek is techniek, vanuit de principewerking en schets van een systeem kun je je best een voorstellign maken hoe iets werkt. En defrost hoeft dus niets anders te zijn dan een warmtepomp in koelmode. Warmte uit het huis ontrekken en via de condensor de lucht in. Goedkope oplossing voor de fabrikant. 's Zomers zijn we er blij mee, nu is is het 100% verlies en bedenken we trucs dat ie zo weinig mogelijk gaat defrosten. Maar ja, wonen niet allemaal in mooie nieuwbouwwijken met w/w warmtepompen :)

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:38
Als alles goed goed krijg ik eindelijk (na bijna een half jaar wachten) mijn LG 9kW U44 monoblock uitgeleverd binnen een week of 1 tot 2. Tijd om hem aan te gaan sluiten. Ik heb de leidingen en elektra al klaar liggen dus het zal vooral 'inregelen' worden.

Begin jaren '90 huis wat nu verwarmd wordt met radiatoren (deels met boosters). Ik krijg het goed warm met ~50gr aanvoer. Waterzijdig is alles ingeregeld op basis van huidige CV en pompsnelheid. Allicht gaat dat ook over de kop straks.

Twee vragen.

Hebben jullie tips hoe te starten met settings? AI / WAR / stooklijn? En wat betreft pompsnelheid? Fixed/variabel? Silent mode of juist niet in het begin.

Nog iemand een tip voor een partij in de buurt van Arnhem voor formele ingebruikstelling zodat ik subsidie kan claimen? Desnoods via whatsapp of telefonisch; het gaat me puur om geldige factuur zodat ik de subsidie aanvraag in gang kan zetten.

Ik verwacht de komende tijd weer wat actiever te worden in dit topic. Het feest van tweaken kan beginnen _/-\o_

• Doezel
Even terugkomend op het uitschakelen van de pompen.

Hier zie je de defrosts als het water uit het buffervat ook blijft circuleren in de radiatoren en vloerverwarming.
Ik heb geen sensor in het radiator circuit zitten. Wat wel te zien is dat de vloerverwarming, terwijl de pomp aan blijft staan, in 3 minuten, tussen de 5 en 6 graden daalt. De Defrost duurt een kleine 4 minuten.

hier zie je wat er gebeurt als ik alleen de pomp uitzet van de radiatoren (die kon ik al bedienen). De Defrost duurt even lang. De vloerverwarming (circuit 2) zakt "maar" zo'n 4 graden.

En hier zie je wat er gebeurt als ik ook de circulatiepomp van de vloerverwarming uit zet tijdens de defrost, en deze ook 5 minuten na de defrost weer aan zet: De defrost duurt nog steeds even lang. Maar de vloerverwarming daalt nog geen 2 graden en warmt dan weer op.

Al met al ben ik blij met het resultaat. De defrosts duren niet langer terwijl het water in mijn vloerverwarming stukken minder afkoelt.

• kazemo
BernieW schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Dat is teveel eer. Oorsprong in de elektrotoechniek/elektronica. Maar opleiding zie ik meer als een basis, veel gewerkt met thermodynamica en elektronica. En langzaamaan steeds verder verbreed, tegenwoordig nog maar op een paar onderwerpen een direct raakvlak met m'n oorspronkelijke achtergrond.
Maar techniek is techniek, vanuit de principewerking en schets van een systeem kun je je best een voorstellign maken hoe iets werkt. En defrost hoeft dus niets anders te zijn dan een warmtepomp in koelmode. Warmte uit het huis ontrekken en via de condensor de lucht in. Goedkope oplossing voor de fabrikant. 's Zomers zijn we er blij mee, nu is is het 100% verlies en bedenken we trucs dat ie zo weinig mogelijk gaat defrosten. Maar ja, wonen niet allemaal in mooie nieuwbouwwijken met w/w warmtepompen :)
:) bedankt voor je reactie,ik ben een ouder iemand ik was electromonteur ik werk niet meer, opleiding in basis LTS electro etc......ik begrijp de werking van een WP heel goed.........simpel uitgelegd een omgekeerde koelkast/vrieser.................stukje natuur/scheikunde.........koelmediumR34(vroeger freon of ammoniak)..................vloeistof.>onder druk gezet door compressor.>ingespoten door injector(sproeier) in verdamper/warmtewisselaar word daar gas(daar gebeurd het voor verdampen is warmte nodig word ontrokken aan de buitenlucht)>gaat naar de condensor word daar weer vloeistof en de cyclus is rond(alles simpel uitgelegd is misschien offtopic) O-) als je het omkeerd gaat de WP koelen en word de condensor warm en ontdooit(defrost)

• kazemo
Doezel schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:27:
Even terugkomend op het uitschakelen van de pompen.

Hier zie je de defrosts als het water uit het buffervat ook blijft circuleren in de radiatoren en vloerverwarming.
Ik heb geen sensor in het radiator circuit zitten. Wat wel te zien is dat de vloerverwarming, terwijl de pomp aan blijft staan, in 3 minuten, tussen de 5 en 6 graden daalt. De Defrost duurt een kleine 4 minuten.

[Afbeelding]

hier zie je wat er gebeurt als ik alleen de pomp uitzet van de radiatoren (die kon ik al bedienen). De Defrost duurt even lang. De vloerverwarming (circuit 2) zakt "maar" zo'n 4 graden.
[Afbeelding]

En hier zie je wat er gebeurt als ik ook de circulatiepomp van de vloerverwarming uit zet tijdens de defrost, en deze ook 5 minuten na de defrost weer aan zet: De defrost duurt nog steeds even lang. Maar de vloerverwarming daalt nog geen 2 graden en warmt dan weer op.
[Afbeelding]

Al met al ben ik blij met het resultaat. De defrosts duren niet langer terwijl het water in mijn vloerverwarming stukken minder afkoelt.
:) ziet er goed uit,is misschien winst te behalen voor de installatie bij jou????

• gerlag
ThunderStorm schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:21:
[...]Twee vragen.

Hebben jullie tips hoe te starten met settings? AI / WAR / stooklijn? En wat betreft pompsnelheid? Fixed/variabel? Silent mode of juist niet in het begin.

Nog iemand een tip voor een partij in de buurt van Arnhem voor formele ingebruikstelling zodat ik subsidie kan claimen? [...]
Ik ben begonnen met regelen op watertemperatuur met een deltaT regeling op een deltaT van 5 graden Regelen op ingaand of uitgaand water maakt bij mij niet zo veel uit qua stabiliteit. Hoe wel een hoge hysterese aan voor de watertemperatuur, anders komt je vaak niet door de opstartpiek. Veel mensen rapporteren de beste resultaten om door de opstartpiek te komen door te regelen op ingaande watertemperatuur. Mocht het dan nog niet lukken om door de opstartpiek te komen, dan kan je om te beginnen tijdens de opstartpiek de gewenste watertemperatuur handmatig steeds net een graadje onder de actuele watertemperatuur houden, dan slaat de WP niet af op een te hoog verschil tussen actuele temperatuur en gewenste temperatuur. Als de WP eenmaal moduleert, dan kan je gewenste temperatuur in stapjes alsnog naar de door je gewenste temperatuur brengen. Is allemaal te automatiseren in HA als het moet. Of een buffervat gebruiken, opties en ideeën te over hier op het forum.

Je merkt al snel bij welke watertemperatuur je huis de gewenste luchttemperatuur heeft. Als je dat bij verschillende buitentemperaturen proefondervindelijk in kaart hebt gebracht kan je de stooklijn voor je huis trekken. Die stooklijn kan je invoeren in de RMC waarna je op bijvoorbeeld AI of lucht/water kunt gaan regelen. Bij ons huis (oversized radiatoren met fans) is de uitgaande watertemperatuur in de praktijk zo tussen de 30 graden en 35 graden. Hoe het bij strengen vorst is weten we nog niet. Ik hou de 24 uurs COP bij, als die structureel (dik) onder de 2,4 komt dan wil ik toch de CV weer aanzetten. Tot nu toe niet nodig gebleken. lang termijn COP de laatste 3 weken zo ronde de 3 komma nog wat, maar onder de 4.

PM me maar even voor een bedrijf in Arnhem dat bij ons heeft geïnstalleerd en inbedrijf gesteld.

• Doezel
kazemo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:48:
[...]

:) ziet er goed uit,is misschien winst te behalen voor de installatie bij jou????
Thanks voor het compliment, maar voor de rest: huh? 🤣

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 14:32
is er iemand die mij wellicht kan vertellen waarom ik geen DHW temperatuur kan instellen?

- ik heb (volgensmij) de dipswitches juist staan: 2 uit, 3 aan
- temp sensor aangesloten
- driewegklep aanwezig en aangesloten

maakt het nog uit dat ik een externe thermostaat gebruik?

• Doezel
Nico, druk eens op het verlichte aan/uit knopje als je de dhw hebt geselecteerd.

• Nico95
Doezel schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:32:
Nico, druk eens op het verlichte aan/uit knopje als je de dhw hebt geselecteerd.
Was alles maar zo simpel 7(8)7

Dat was ‘m, dank!

• Nico95
heb ik ook nog een andere kwestie:

de WP schakelt niet over naar DHW verwarmen.

ik heb het vermoeden dat deze in de reguliere verwarming blijft hangen. de WP wordt aangestuurd door een externe thermostaat (TADO).

's nachts zie ik ook hele tijd starts, a.d.h.v. stroomverbruik:

waar zou dit van kunnen komen?

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:49
Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:29:

ik heb het vermoeden dat deze in de reguliere verwarming blijft hangen. de WP wordt aangestuurd door een externe thermostaat (TADO).

[Afbeelding]

Welkom bij LG, waar pendelen de standaard is en we veelal met kunst- en vliegwerk proberen ons systeem onder controle te houden. Lees het topic maar door.
Kort na 8u zie ik wel een SWW-run opstarten overigens.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV 5kW split-unit met Integrated Water Tank (IWT) voor SWW. LL-WP: 4x 2,5kW

• Nico95
M_AW schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Welkom bij LG, waar pendelen de standaard is en we veelal met kunst- en vliegwerk proberen ons systeem onder controle te houden. Lees het topic maar door.
toch zie ik in dit topic ook wel mooie grafieken voorbij komen, dus we houden hoop.

het opstarten wat je ziet is de verwarming die in de ochtend weer aan is gegaan.

wat ik vooral niet snap is dat de WP uberhaupt aan gaat 's nachts. het is volgensmij niet zodanig koud dat er defrosts hoeven plaats te vinden en er is geen warmtevraag. dan kan deze gewoon uitblijven toch?

de pomp blijft overigens ook gewoon zijn werk doen (wat bij gesloten TADO kranen resulteert in veel lawaai in de convector die nog open staat). ook dit doet mij vermoeden dat de WP nog uitgaat van warmtevraag?

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:49
Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:27:
[...]

toch zie ik in dit topic ook wel mooie grafieken voorbij komen, dus we houden hoop.

het opstarten wat je ziet is de verwarming die in de ochtend weer aan is gegaan.

wat ik vooral niet snap is dat de WP uberhaupt aan gaat 's nachts. het is volgensmij niet zodanig koud dat er defrosts hoeven plaats te vinden en er is geen warmtevraag. dan kan deze gewoon uitblijven toch?

de pomp blijft overigens ook gewoon zijn werk doen (wat bij gesloten TADO kranen resulteert in veel lawaai in de convector die nog open staat). ook dit doet mij vermoeden dat de WP nog uitgaat van warmtevraag?
Ik was in de war omdat jouw grafiek qua hoogte van het vermogen en tijd tussen de pieken exact overeenkomt met het opstarten van mijn 5kW als ik hem er niet bij begeleid. En de 3kW opgenomen vermogen komt dan weer exact overeen met mijn SWW-run, vandaar de verwarring.
Je zal dan toch verder opzoek moeten wat er voor zorgt dat je warmtepomp denkt dat er warmtevraag is. Of wellicht is die vraag er ook en doet je warmtepomp precies wat er van hem gevraagd wordt.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV 5kW split-unit met Integrated Water Tank (IWT) voor SWW. LL-WP: 4x 2,5kW

• Jojan265
Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:29:

[Afbeelding]

Ik heb het vermoeden dat er nog wel wat parameters bij jou verkeerd staan. Tevens ben ik bang, dat je met deze thermostaat regeling een hoog energie gebruik zult hebben. Je regelt alsof de unit een CV-ketel is. 11 starts in 4 uur tijd lijkt me niet wenselijk. Die van mij draait al sinds 27 januari aan 1 stuk door (op 1 defrost na gistermorgen):

• Jojan265
M_AW schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Pendelen is niet de schuld van de LG warmtepomp, maar van je afgifte en regeling. Waarschijnlijk zou je het ook hebben bij andere merken. Daarnaast is het inderdaad wel even lastig om de LG te doorgronden, maar daarna moet het mogelijk zijn om in ieder geval zonder pendelen te regelen.

Het enige waar ik mee zit, is de te steile opstart na een defrost. Inmiddels dat ook onder controle middels homeassistant, waarbij ik eerst 15 minuten lang in stille modus de opstartpiek onder bedwang houdt en daarna weer vrijgeef zonder stille modus om een volgende defrost wat uit te stellen. Dit werkt vooralsnog naar tevredenheid.

• BernieW
Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Hoe regel jij je WP?
Als je Tado als externe thermostaat wilt gebruiken moet je er rekening mee houden dat Tado niet als een pure aan/uit thermostaat kan werken. Heb hier een keer een plaatje gedeeld hoe Tado schakelt.

Ik gebruik Tado nog steeds, maar de vloerverwarmign beneden staat altijd open. Tado werkt nu voornamelijk als een begrenzer voor de radiatoren boven. En met m'n huidge stooklijn, schakelt de WP nog maar zelden. Staat meestal op een laag vermogen te pruttelen. Is wel een voordeel dat LG heel laag kan moduleren.

• Nico95
Jojan265 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Ik heb het vermoeden dat er nog wel wat parameters bij jou verkeerd staan. Tevens ben ik bang, dat je met deze thermostaat regeling een hoog energie gebruik zult hebben. Je regelt alsof de unit een CV-ketel is. 11 starts in 4 uur tijd lijkt me niet wenselijk. Die van mij draait al sinds 27 januari aan 1 stuk door (op 1 defrost na gistermorgen):

[Afbeelding]
is zeker niet wenselijk! het is nog even flink zoeken naar je juiste instellingen. heb je een idee hoe de regeling beter kan? ik heb, zoals @BernieW ook aangeeft al gelezen dat TADO niet een heel lekkere optie hiervoor is.
ik heb nog een zigbee inbouwschakelaar liggen, wil even proberen hoe dat gaat, met een virtuele thermostaat.

mijn afgiftesysteem bestaat uit jaga convectoren met (sindskort) ventilatoren. het huis koelt redelijk vlot af.
de convectoren zijn dus voorzien van TADO radiatorkranen, die ook half dicht kunnen gaan. dat bevordert de wp volgensmij ook niet helemaal.

hoe zou het in mijn geval het makkelijkst zijn om de WP efficienter te regelen? afstappen van tado, convectoren volledig open? dan kan de WP altijd z'n warmte kwijt en slaat dan wel af bij kamer op temp?

continu op laag vermogen is dat uberhaupt mogelijk met een externe thermostaat? ik zie het voor me dat de WP gaat draaien bij vraag, afslaat als het warm is, wat dus resulteert in start/stops. of is het de truc om de temperatuur zo in te regelen dat hij deze nét haalt?
BernieW schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Hoe regel jij je WP?
Als je Tado als externe thermostaat wilt gebruiken moet je er rekening mee houden dat Tado niet als een pure aan/uit thermostaat kan werken. Heb hier een keer een plaatje gedeeld hoe Tado schakelt.

Ik gebruik Tado nog steeds, maar de vloerverwarmign beneden staat altijd open. Tado werkt nu voornamelijk als een begrenzer voor de radiatoren boven. En met m'n huidge stooklijn, schakelt de WP nog maar zelden. Staat meestal op een laag vermogen te pruttelen. Is wel een voordeel dat LG heel laag kan moduleren.
hoe heb jij jouw regeling nu icm TADO, als ik vragen mag?

in ieder geval (wederom) bedankt voor het meedenken!

EDIT:

als toevoeging nog even een grafiekje van stroomverbruik met daaronder percentage dat de TADO knoppen open staan. als er wel warmtevraag is loopt de WP al een stuk rustiger. maar er zitten wel gekke pieken in.

[Voor 27% gewijzigd door Nico95 op 30-01-2023 13:21]

• BernieW
Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:16:
[...]

hoe heb jij jouw regeling nu icm TADO, als ik vragen mag?

in ieder geval (wederom) bedankt voor het meedenken!

EDIT:

als toevoeging nog even een grafiekje van stroomverbruik met daaronder percentage dat de TADO knoppen open staan. als er wel warmtevraag is loopt de WP al een stuk rustiger. maar er zitten wel gekke pieken in.

[Afbeelding]
Ik gerbuik Tado nog wel, ik heb ook de (oude) extensie kit erbij die ik nog als externe thermostaat (via een ESP32) aangesloten heb. Maar ik zie dit als een tijdelijke oplossing. Omdat het systeem ondertussen behoorlijk ingeregeld is, zit die Tado op het moment ook niet echt in de weg. Afgelopen week denk ik twee of drie keer op de thermostaat geschakeld.

Ben er nog niet uit wat de toekomst wordt; kan de procentuele warmtevraag van Tado omzetten naar simpel aan/uit, de LG controller op lucht+water zetten en in de woonkamer hangen of een externe aan/uit thermostaat met heel kleine hysterese.

Als je Tado blijft gebruiken moet je er in ieder geval voor zorgen dat je geen last hebt van dat PWM schakelgedrag. En anders overstappen op de LG controller op lucht + water of een aparte aan/uit thermostaat.
Dan kun je de Tado knoppen nog als luxe thermostaatkranen gebruiken. Maar sowieso klinkt het dat je waterzijdig nog veel te regelen hebt. Je kunt hier ook es buurten. Omdat de temperatuur verschillen klein zijn is thermisch inregelen met een warmtepomp best wel lastig. Eenvoudige Jan Boeren Fluitjes methode is je radiatoren (met voorinstelbare kraan of voetventiel) zo knijpen dat er bijna altijd nog warmtebehoefte is.

Hoe ziet je systeem er verder uit? Ik denk dat je uitdaging is de pomp op laag vermogen lekker door te laten pruttelen om continu warmte af te geven, met het beperkte volume van Jaga's kan dit wel een lastige zijn. En een buffervat is alleen leuk om gedurende kort tijd variaties op te vangen.

Of kort samengevat, zorg dat je altijd genoeg volume open hebt staan in je afgiftesysteem en alles zo hebt geregeld dat er bijna continu een warmtevraag is (de twekers methode). Kijk ook even op het algemene L/W WP topic, kwam gisteren een discussie langs waar een andere regelfilosofie naar voren werd gebracht.

Tenslotte, ook ik ben het niet eens met @M_AW , een LG start mogelijk wat agressiever dan andere warmtepompen, maar dit hoeft niet te leiden tot pendelen. Net als voor iedere andere WP is een goed ingeregeld afgifte systeem met voldoende volume wel een voorwaarde.

• Nico95
@BernieW ik ga vanavond eerst eens kijken wat het resultaat is met een softwarematige thermostaat via home assistant. vertrouw de tado niet helemaal in dit verhaal.

waterzijdig inregelen staat al een poosje op de agenda, maar het komt er nog niet echt van.

in de hoofdruimte (woonkamer/keuken, ca. 45m2) hangen twee convectoren met speedfans (Type 22, 220cm en 260cm) en een type 11 radiator van ca. 180cm. Hier hangt ook de thermostaat.

verder is er op de eerste verdieping een kleine kamer (ca. 12m2) waar regelmatig wordt verwarm middels een type 11 radiator, ook ca. 180cm lang.

bovenstaande allen voorzien van een TADO radiatorknop.

in de hal nog een kleinere convector, die altijd volledig open staat.

verwarming middels WP, rechtstreeks in het circuit, met een driewegklep voor overschakelen naar DHW vat (ook nog een work in progress, had verwacht dat hij vannacht wel het vat zou verwarmen, maar ik gok dat door de WP denkt dat er warmtevraag is, dat dit niet gebeurd)

• sparkly
Ik gebruik hier ook TADO, alleen niet in combinatie met de TADO-thermostaat.

Heb een stooklijn ingesteld en de TADO-knoppen doen de naregeling.
Ook heb ik een buffervat van 500l. Opstartpieken zijn geen enkel probleem en warmtepomp slaat nooit uit.(Behalve voor een defrost dan)
Dus het is hier echt set-and-forget. Af en toe moduleert hij wel eens flink omhoog als er een TADO-knop openloopt en hij wat kouder water krijgt, maar tot uitval leidt het nooit.

Toen ik hier geen buffervat had ging het overigens allemaal wat moeizamer door de naregeling met TADO knoppen. Toen wou er wel eens een uitval volgen na defrost of als er een TADO-knop open liep.

• Nico95
sparkly schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:22:
Ik gebruik hier ook TADO, alleen niet in combinatie met de TADO-thermostaat.

Heb een stooklijn ingesteld en de TADO-knoppen doen de naregeling.
Ook heb ik een buffervat van 500l. Opstartpieken zijn geen enkel probleem en warmtepomp slaat nooit uit.(Behalve voor een defrost dan)
Dus het is hier echt set-and-forget. Af en toe moduleert hij wel eens flink omhoog als er een TADO-knop openloopt en hij wat kouder water krijgt, maar tot uitval leidt het nooit.

Toen ik hier geen buffervat had ging het overigens allemaal wat moeizamer door de naregeling met TADO knoppen. Toen wou er wel eens een uitval volgen na defrost of als er een TADO-knop open liep.
loopt de WP dan continu? of hoe moet ik dit zien? iets moet de WP vertellen om te gaan lopen denk ik?

• sparkly
Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:27:
[...]

loopt de WP dan continu? of hoe moet ik dit zien? iets moet de WP vertellen om te gaan lopen denk ik?
Ik regel alleen op watertemperatuur dmv een stooklijn. Dus de warmtepomp loopt continu om het water op temperatuur te houden, afhankelijk van de buitentemperatuur.

De TADO-knoppen verzorgen dan de na-regeling per kamer. (Of in geval van de woonkamer doen 3 tado-knoppen dit).

• Nico95
sparkly schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Ik regel alleen op watertemperatuur dmv een stooklijn. Dus de warmtepomp loopt continu om het water op temperatuur te houden, afhankelijk van de buitentemperatuur.

De TADO-knoppen verzorgen dan de na-regeling per kamer. (Of in geval van de woonkamer doen 3 tado-knoppen dit).
duidelijk. en als er geen warmtevraag is, wordt dit opgevangen in je buffer?

• sparkly
Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:33:
[...]

duidelijk. en als er geen warmtevraag is, wordt dit opgevangen in je buffer?
Dit klopt, geen warmtevraag in alle kamers tegelijkertijd is in de praktijk bijna nooit. Je moet de stooklijn ook zo instellen dat de knoppen zo mooi als mogelijk in regeling zijn. Dus stooklijn zo laag mogelijk.
Maar de buffer vangt dit als dat toch voorkomt inderdaad op. Als bijvoorbeeld plotseling de zon doorkomt zie ik dit wel eens gebeuren.

Hieronder de warmtevraag (Gemiddelde output van alle tado-knoppen)

[Voor 29% gewijzigd door sparkly op 30-01-2023 15:38]

• BernieW
sparkly schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Dit klopt, geen warmtevraag in alle kamers tegelijkertijd is in de praktijk bijna nooit. Je moet de stooklijn ook zo instellen dat de knoppen zo mooi als mogelijk in regeling zijn. Dus stooklijn zo laag mogelijk.
Maar de buffer vangt dit als dat toch voorkomt inderdaad op. Als bijvoorbeeld plotseling de zon doorkomt zie ik dit wel eens gebeuren.

Hieronder de warmtevraag (Gemiddelde output van alle tado-knoppen)

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp heb je alleen radiatoren. Heb je deze ook waterzijdig geregeld om een zoveel mogelijk constante belasting te krijgen?

• sparkly
BernieW schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je alleen radiatoren. Heb je deze ook waterzijdig geregeld om een zoveel mogelijk constante belasting te krijgen?
Ik heb ook nog 2 groepen vloerverwarming. (Bijverwarming)
De radiatoren heb ik met een warmtebeeldcamera bekeken bij volledig geopende tado knoppen, deze hebben allemaal een delta T van 3,5 ongeveer. (Behalve de handoekradiator in de badkamer (dT 1,5) en de type 33 in de garage (dT 7-10). Dus daar heb ik geen aanpassing aan gedaan.

• Nico95
Wat zou een wijs stappenplan zijn?

Eerst thermostaat issues uitzoeken
Dan temperatuur zo laag mogelijk zien te krijgen met een mooie stooklijn?

EDIT:

ik heb gisteren de dipswitch voor externe thermostaat even uitgezet, dus regeling alleen op water. WP met het mooie knopje op de controller uit gezet, nu geen gekke starts in de nacht. progressie dus.

nu heb ik ook even geprobeerd een zigbee module aan de thermostaataansluiting te zetten, maar toen startte de WP meteen met een CH14 storing.

is mijn wijze van aansluiten juist?:

1: L2 op WP (heat)
2: L op WP
3: N op WP

[Voor 68% gewijzigd door Nico95 op 31-01-2023 09:04]

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-01 09:11
gerlag schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Ik hou de 24 uurs COP bij, als die structureel (dik) onder de 2,4 komt dan wil ik toch de CV weer aanzetten. Tot nu toe niet nodig gebleken. lang termijn COP de laatste 3 weken zo ronde de 3 komma nog wat, maar onder de 4.

PM me maar even voor een bedrijf in Arnhem dat bij ons heeft geïnstalleerd en inbedrijf gesteld.
Hoe houd jij de COP bij ? met een kamstrup? of in HA. En in dat laatste geval gebruik je gewoon de data van de sensoren in de LG? Ik ben een nono met modbus hoor, maar wel nieuwsgierig

Grt, Mike
Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee