LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 69 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 16:18
Luisterlijk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Hoe houd jij de COP bij ? met een kamstrup? of in HA. En in dat laatste geval gebruik je gewoon de data van de sensoren in de LG? Ik ben een nono met modbus hoor, maar wel nieuwsgierig

Grt, Mike
Op dit moment nog met de interne metingen van de U44, uitgelezen via modbus. Vooral de temperatuurmeting is eigenlijk niet nauwkeurig genoeg, eigenlijk ook te grote stapjes. Maar straks hoop ik een betere temperatuurmeting te hebben. COP was (leek...) vannacht netjes boven de 4. Maar je ziet ook de reuzenstappen in de COP als de temperatuurmeting maar één stapje verspringt in z'n resolutie. De oranje lijn is de 24-uurs COP. gebaseerd op geleverd thermisch vermogen gedeeld door verbruikt elektrisch vermogen over 24 uur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfv7a9jFr7YZMsgSynkUkfl0EIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4woe0sS4Bm6ie2AxcDDPMr3o.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:44
Nico95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:08:
Wat zou een wijs stappenplan zijn?

Eerst thermostaat issues uitzoeken
Dan temperatuur zo laag mogelijk zien te krijgen met een mooie stooklijn?

EDIT:

ik heb gisteren de dipswitch voor externe thermostaat even uitgezet, dus regeling alleen op water. WP met het mooie knopje op de controller uit gezet, nu geen gekke starts in de nacht. progressie dus.

nu heb ik ook even geprobeerd een zigbee module aan de thermostaataansluiting te zetten, maar toen startte de WP meteen met een CH14 storing.

is mijn wijze van aansluiten juist?:

1: L2 op WP (heat)
2: L op WP
3: N op WP

[Afbeelding]
Wou net noemen dat als je de controller in een hoofdruimte (woonkamer) hebt hangen de eerste stap zou kunnen zijn om die te gebruiken in bv water + lucht en dan met de stooklijn gaan spelen. Als je het systeem dan wat stabiel hebt kun je later kijken of je nog iets speciaals voor Tado moet doen.
Ik ken die Zigbee switch niet, heb je voorbeeld aansluitschema's? Externe thermostaat verbindt bij warmtevraag L met L2 door. Die externe thermostaat kan desnoods gevoed worden vai L en N op het thermostaat aansluitblok in de WP. Je mag deze punten alleen niet voor andere zwaardere belastingen zoals bv kleppen gebruiken.

Er moet iets heel geks aan de hand geweest zijn als je hierdoor een CH14 fout krijgt (een locale kortsluitng??). Fout CH14 is de foutmelding bij te weinig flow, en wordt meestal veroorzaakt door je afgifte circuit; te weinig afnemers (radiatoren) open, te dunne leidingen, lucht in het systeem, ....
Gebruik je een buffervat? In dat geval is ie parallel of in serie aangesloten. Bij een parallel buffervat zou je eigenlijk nooit een CH14 mogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:08
BernieW schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Wou net noemen dat als je de controller in een hoofdruimte (woonkamer) hebt hangen de eerste stap zou kunnen zijn om die te gebruiken in bv water + lucht en dan met de stooklijn gaan spelen. Als je het systeem dan wat stabiel hebt kun je later kijken of je nog iets speciaals voor Tado moet doen.
Ik ken die Zigbee switch niet, heb je voorbeeld aansluitschema's? Externe thermostaat verbindt bij warmtevraag L met L2 door. Die externe thermostaat kan desnoods gevoed worden vai L en N op het thermostaat aansluitblok in de WP. Je mag deze punten alleen niet voor andere zwaardere belastingen zoals bv kleppen gebruiken.

Er moet iets heel geks aan de hand geweest zijn als je hierdoor een CH14 fout krijgt (een locale kortsluitng??). Fout CH14 is de foutmelding bij te weinig flow, en wordt meestal veroorzaakt door je afgifte circuit; te weinig afnemers (radiatoren) open, te dunne leidingen, lucht in het systeem, ....
Gebruik je een buffervat? In dat geval is ie parallel of in serie aangesloten. Bij een parallel buffervat zou je eigenlijk nooit een CH14 mogen krijgen.
de controller hangt in de garage, maar heb wel even een 10K temperatuursensor besteld om te gebruiken als externe voeler, dan kan ik eens kijken wat er gebeurd met de standaard controller.

ik vond de CH14 inderdaad erg vreemd. zal nog eens naar de aansluiting kijken. maar vooral vreemd dat hij zonder externe thermostaat wel begon, kan uiteraard ook toeval zijn..

voorbeeldschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9X9pggsDZQx6j9ZFCtbh59YBjO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fe4F6LnuXfH05y2Sepg9xZN6.png?f=user_large

zal ook eens meten wat de schakelaar doet.

ik heb geen buffervat in het verwarmingscircuit zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Is CH14 niet gewoon het gevolg van nog wat lucht in het systeem van de WP? Het schijnt de eerste weken vrij normaal te zijn om CH14 langs te zien komen. Er staat ook ergens in een of andere documentatie vermeld dat 'de installateur' dat aan de eindklant moet vertellen. [edit] Sorry, was al genoemd, overheen gelezen...

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Is CH14 niet gewoon het gevolg van nog wat lucht in het systeem van de WP? Het schijnt de eerste weken vrij normaal te zijn om CH14 langs te zien komen. Er staat ook ergens in een of andere documentatie vermeld dat 'de installateur' dat aan de eindklant moet vertellen.
CH14 is een algemene storingsmelding van te lage flow. Lucht in het systeem kan een reden zijn, maar zeker bij een WP aangesloten als vervanging van een CV ketel kunnen er ook andere redenen zijn. Ook in de tweakers WP groepen komen vaak genoeg voorbeelden langs van bv (voor een WP) te dunne leidingen. Als hier bij een net geinstalleerde WP naar de achtergond van een CH14 gevraagd wordt, durf ik op afstand niet te zeggen dat het lucht zal zijn maar geef ik liever een paar richtingen om verder te zoeken (incl lucht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Inderdaad, overheen gelezen, net op het moment van je post had ik de edit toegevoegd aan het eerdere bericht. Excuses

[ Voor 15% gewijzigd door gerlag op 31-01-2023 17:25 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvndk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-07 08:19
Hallo,

Zijn er mensen/gebruikers die ervaring hebben met de LGMV module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-07 20:23
gerlag schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Op dit moment nog met de interne metingen van de U44, uitgelezen via modbus. Vooral de temperatuurmeting is eigenlijk niet nauwkeurig genoeg, eigenlijk ook te grote stapjes. Maar straks hoop ik een betere temperatuurmeting te hebben. COP was (leek...) vannacht netjes boven de 4. Maar je ziet ook de reuzenstappen in de COP als de temperatuurmeting maar één stapje verspringt in z'n resolutie. De oranje lijn is de 24-uurs COP. gebaseerd op geleverd thermisch vermogen gedeeld door verbruikt elektrisch vermogen over 24 uur. [Afbeelding]
Oh, lees je opgenomen vermogen ook uit via modbus?
Even voor de zekerheid dan; weet iemand of dat bij HM123MR-U34 ook kan?
Ik dacht van niet. Kon het in dit topic niet terugvinden.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Groen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:55:
[...]
Oh, lees je opgenomen vermogen ook uit via modbus?
Oeps, nee dat niet, ik was idd niet duidelijk. Ik gebruik een modbus kWh meter SDM120 m.

Ik zag wel dat het elektrisch vermogen via de installateursmodule uit onze U44 is uit te lezen, zie aangegeeld in de screenshot hieronder, maar voor zover ik weet heeft nog niemand gevonden of dit ook via een of ander (niet-gedocumenteerd) register via modbus is te uit te lezen.
De waarde 0,72 kW komt wel goed overeen met de gemeten waarde uit m'n kWh meter op datzelfde moment (0,71 kW) . Dus dat ziet er eigenlijk wel goed uit..

Ben benieuwd of iemand ooit ontdekt of het opgenomen elektrisch vermogen via modbus of anderszins direct uit de WP is te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhKZKquq19XjQ4oWqWSHbwFH3iA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xqnWNXhXRgCdfXTYQH5g2WZW.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33
gerlag schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Oeps, nee dat niet, ik was idd niet duidelijk. Ik gebruik een modbus Kwh meter SDM120 m.

Ik zag wel dat het elektrisch vermogen via de installateursmodule uit onze U44 is uit te lezen, zie aangegeeld in de screenshot hieronder, maar voor zover ik weet heeft nog niemand gevonden of dit ook via een of ander (niet-gedocumenteerd) register via modbus is te uit te lezen.
De waarde 0,72 kW komt wel goed overeen met de gemeten waarde uit m'n kWh meter op datzelfde moment (0,71 kW) . Dus dat ziet er eigenlijk wel goed uit..

Ben benieuwd of iemand ooit ontdekt of het opgenomen elektrisch vermogen via modbus of anderszins direct uit de WP is te krijgen.

[Afbeelding]
yep. Zijn enkele tweakers (waaronder ik) die vermogen uit de modbus kunnen halen, maar daar flow voor moeten inleveren. (en vice versa)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:19:
[...]

yep. Zijn enkele tweakers (waaronder ik) die vermogen uit de modbus kunnen halen, maar daar flow voor moeten inleveren. (en vice versa)
Dat schiet dan niet erg op als de COP wilt uitrekenen 8)7

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:20:
[...]

Dat schiet dan niet erg op als de COP wilt uitrekenen 8)7
Ik heb semi-statische flow :+
Ik kan mn COP prima uitrekenen gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FusionAwesome
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-03 08:21
Hoi Allemaal,

Ik heb nu ongeveer anderhalve week een LG 7KW in gebruik en lees met veel plezier dit topic.
Inmiddels op pagina 44 dus ben nog wel even zoet, ik heb ook veel pendel gedrag maar voordat ik daar iets over kan toevoegen of vragen over ga stellen wil ik eerst even bijlezen.

Waarom ik nu tussendoor een post maak is omdat we met een omkasting bezig zijn.
En ik wilde iets bevestigen voordat we wat stoms doen. Het geluid valt me enorm tegen wat het ding maakt vooral naar achteren toe. Naar voren de ventilator is minder erg dan naar achteren de compressor. Hij staat in de voortuin en s'nachts horen wij en onze buren nu het gebrom helaas, het went snel maar niet gewenst.
Het idee nu is een omkasting die aan de zijkanten en voor open is voor lucht maar achter en boven dicht en met geluidsisolerend materiaal aan de binnenkant.

Nu mijn vraag: Als ik achter en boven dicht maak en achter 30CM openlaat is dit voldoende voor normaal functioneren van de unit?

Ik baseer het op onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DF5Nz4L8UWLW27nU0WPsts-Teg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVKEFY4jwVZRHZMinz6nFloa.jpg?f=fotoalbum_large

Meer opmerkingen, adviezen en tips hierover (met name geluids maatregelen) hoor ik graag.
Alvast bedankt voor een ieder die wil reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:38
FusionAwesome schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:46:
Hoi Allemaal,

Ik heb nu ongeveer anderhalve week een LG 7KW in gebruik en lees met veel plezier dit topic.
Inmiddels op pagina 44 dus ben nog wel even zoet, ik heb ook veel pendel gedrag maar voordat ik daar iets over kan toevoegen of vragen over ga stellen wil ik eerst even bijlezen.

En ik wilde iets bevestigen voordat we wat stoms doen. Het geluid valt me enorm tegen wat het ding maakt vooral naar achteren toe. Naar voren de ventilator is minder erg dan naar achteren de compressor. Hij staat in de voortuin en s'nachts horen wij en onze buren nu het gebrom helaas, het went snel maar niet gewenst.
Het idee nu is een omkasting die aan de zijkanten en voor open is voor lucht maar achter en boven dicht en met geluidsisolerend materiaal aan de binnenkant.

Nu mijn vraag: Als ik achter en boven dicht maak en achter 30CM openlaat is dit voldoende voor normaal functioneren van de unit?

[Afbeelding]

Meer opmerkingen, adviezen en tips hierover (met name geluids maatregelen) hoor ik graag.
8)7 een afdakje is OK,verder dicht maken is eigenlijk negatief er moet voldoende luchtstroom over blijven immers WP moet warmte uit de buitenlucht halen,als men dit hinderd heeft het invloed op het rendement(achter en voor het liefst open laten is ook een beetje afhankelijk van de windrichting maw in de vrije ruimte dan kan hij doorwaaien) maar ja eenieder heeft zijn eigen keuze en afwegingen......vooral zorgen dat aanzuig en uitblaaszijde gescheiden is(afschotten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Heb je hem dan ook op Silent mode staan @FusionAwesome ?
Want daar haal je al snel meer resultaat mee dan even wat bouwen.

Gezien de hele constructie open moet blijven en afdoende moet kunnen doorwaaien, heb je niet even snel iets gemaakt ervoor, om nog over de prijzen van de absorberende materialen (voor buiten) nog maar te zwijgen.
https://www.stillewarmtepomp.nl
Reken rond de 2000 euro
Haal je er ca 10dB af, wat wel echt veel is.

Brommen kan overigens ook resonantie zijn. Waar staat je wp op gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Laatst online: 05-10-2023
Goedemorgen allemaal,
Ik heb een vraag over de in de buitenunit ingebouwde weersafhankelijke regeling van de LG therma V HM071MR.U44.
Het plan is om de unit op een muurbeugel aan de gevel te monteren, de unit zit dan echter wel pal op het zuiden. Is dat nadelig? Zo ja, kan je de war verplaatsen zodat deze op noord geplaatst kan worden?
Andere vraag, ik wil de meegeleverde regelaar gebruiken als thermostaat en deze in de woonkamer plaatsen. Kan ik deze eenvoudig zelf verlengen met (bijvoorbeeld) de reeds aanwezige 4 x 0,5mm kabel of is de verlengkabel á 10 meter van LG een must in deze.
Hoor het graag.
Groet, Freddy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
ik heb zelf de kabel ook verlengd met een random kabel, werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaAVacNK9LgkvCWD2pGikwuxA8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jhpURQcMboewpJLw3qgvzcMu.png?f=fotoalbum_large

even een update van mijn zijde. heb de thermostaat losgekoppeld en zet de wp nu tijdelijk s ochtends even handmatig aan. hij loopt een stuk mooier dan met de (TADO) thermostaat.

de pieken in mijn grafiek, zijn dat defrosts?

bovenste lijn is stroomverbruik, onderste grafiek staan woonkamer en studeerkamer temp in en inkomende watertemp, gemeten op de invoerleiding van een convector in de woonkamer

[ Voor 13% gewijzigd door Nico95 op 01-02-2023 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Nico95 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:07:
[Afbeelding]

even een update van mijn zijde. heb de thermostaat losgekoppeld en zet de wp nu tijdelijk s ochtends even handmatig aan. hij loopt een stuk mooier dan met de (TADO) thermostaat.

de pieken in mijn grafiek, zijn dat defrosts?

bovenste lijn is stroomverbruik, onderste grafiek staan woonkamer en studeerkamer temp in en inkomende watertemp, gemeten op de invoerleiding van een convector in de woonkamer
Is de energie verbruik grafiek van alleen de WP of meet je ook andere verbruikers? Het zijn zeker geen defrosts want dan had je wel een temperatuur dip op je aanvoer temperatuur moeten zien.

Zo te zien gebruik je nachtverlaging, misschien het overwegen waard om dit te minimaliseren of helemaal niet meer te doen. In dar geval kan je stookliin lager wat een hogere COP oplevert. Dat is ook de gedachte achter géén nachtverlaging met een WP. De hogere COP compenseert voor de de extra thermische energie.
Ik heb hier trouwens nog nooit goede proeven van gezien (houd me aanbevolen voor rapporten/links), wel ervaringen gedeeld op fora. Ben zelf gestopt met nachtverlaging zodat m'n Ta relatief laag kan blijven (nu 28 °C, Rc ≈ 2). Doel is isolatie verbeteren, glas van een aantal ramen vervangen om Ta lager te kunnen krijgen en dus een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
BernieW schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Is de energei verbruik grafiek van alleen de WP of meet je ook andere verbruikers? Het zijn zeker geen defrosts want dan had je wel een temperatuur dip op je aanvoer temperatuur moeten zien.

Zo te zien gebruik je nachtverlaging, misschien het overwegen waard om dit te minimaliseren of helemaal niet meer te doen. In dar geval kan je stookliin lager wat een hogere COP oplevert. Dat is ook de gedachte achter géén nachtverlaging met een WP. De hogere COP compenseert voor de de extra thermische energie.
Ik heb hier trouwens nog nooit goede proeven van gezien (houd me aanbevolen voor rapporten/links), wel ervaringen gedeeld op fora. Ben zelf gestopt met nachtverlaging zodat m'n Ta relatief laag kan blijven (nu 28 °C, Rc ≈ 2). Doel is isolatie verbeteren, glas van een aantal ramen vervangen om Ta lager te kunnen krijgen en dus een hoger rendement.
Hier heb ik ook nog wel een vraag over. Ik heb 'm warmtepomp nu redelijk onder controle, krijg alleen de laatste hobbels er niet uit. Ik begrijp niet goed waarom hij niet mooi uit moduleert en continu draait. Steeds gaat hij terug naar ca. 650 watt, voor ca. 2 1/2 uur, om dan even tijdelijk om hoog (ca. 1700 watt )te gaan en na 20 minuten weer terug naar 650, en dat dan continu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elWMbhGPIkuzutdjyk7gWHrbsXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lHpePwCwVpnaIQ07vY1FADP6.png?f=fotoalbum_large

Dit zonder dat er iets aan instellingen of echt aan buitentemperatuur verandert. Dacht dat het mogelijk was dat het water net iets te koud wordt en hij dan maar weer even verwarmt, maar als ik de temp 1 graad hoger zet, gaat de frequentie tussen laag en hoog omhoog.
Waarom moduleert hij niet naar b.v. 700 tot 750 watt 8)7. Het lijkt wel of er geen tussenstanden zijn in moduleren. Herkennen julllie dit?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
BernieW schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Is de energei verbruik grafiek van alleen de WP of meet je ook andere verbruikers? Het zijn zeker geen defrosts want dan had je wel een temperatuur dip op je aanvoer temperatuur moeten zien.

hele goede, dat is totaal verbruik, de wederhelft zal de waterkoker wel aangezet hebben oid. ik heb wel een stroommeter voor de wp zitten, alleen die moet nog even aan HA gekoppeld worden.

in de nacht staat verwarmen nu helemaal uit. mijn woning is ook qua glas e.d. niet heel best qua isolatie. daarom vind ik het een beetje zonde om de wp aan te laten staan. mijn afgiftesysteem bestaat overigens uit convectoren, gaat het nachtverlaging dan ook nog op? kan me voorstellen dat het met vloerverwarming veel interessanter is om de verwarming aan te laten staan?.

ik heb er nu nog geen stooklijn in staan, staat nu op Ta 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
tebogo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Hier heb ik ook nog wel een vraag over. Ik heb 'm warmtepomp nu redelijk onder controle, krijg alleen de laatste hobbels er niet uit. Ik begrijp niet goed waarom hij niet mooi uit moduleert en continu draait. Steeds gaat hij terug naar ca. 650 watt, voor ca. 2 1/2 uur, om dan even tijdelijk om hoog (ca. 1700 watt )te gaan en na 20 minuten weer terug naar 650, en dat dan continu.
[Afbeelding]

Dit zonder dat er iets aan instellingen of echt aan buitentemperatuur verandert. Dacht dat het mogelijk was dat het water net iets te koud wordt en hij dan maar weer even verwarmt, maar als ik de temp 1 graad hoger zet, gaat de frequentie tussen laag en hoog omhoog.
Waarom moduleert hij niet naar b.v. 700 tot 750 watt 8)7. Het lijkt wel of er geen tussenstanden zijn in moduleren. Herkennen julllie dit?
Ik herken dit beeld wel. Af en toe heeft hij zo'n bui. Ook heel vaak wel gewoon mooie strakke lijn. Ik ben er ook nog niet achter waarom.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Ik heb een HM143MR.U34, op adres 22 heb ik een output die m'n kWh meter (SDM 72) volgt maar een veel hogere waarde aangeeft. Heb ook de indruk dat het geen constante offset is. Daarom maar als onbetrouwbaar afgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Ik heb een HM143MR.U34, op adres 22 heb ik een output die m'n kWh meter (SDM 72) volgt maar een veel hogere waarde aangeeft. Heb ook de indruk dat het geen constante offset is. Daarom maar als onbetrouwbaar afgedaan.
Mijn vermogen zit op adres 23

21 en 22 zijn resp High en Low pressure trace

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:20:
[...]

Mijn vermogen zit op adres 23

21 en 22 zijn resp High en Low pressure trace
Heerlijk toch dat LG dit niet over de verschillende modellen geharmoniseerd heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
tebogo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Hier heb ik ook nog wel een vraag over. Ik heb 'm warmtepomp nu redelijk onder controle, krijg alleen de laatste hobbels er niet uit. Ik begrijp niet goed waarom hij niet mooi uit moduleert en continu draait. Steeds gaat hij terug naar ca. 650 watt, voor ca. 2 1/2 uur, om dan even tijdelijk om hoog (ca. 1700 watt )te gaan en na 20 minuten weer terug naar 650, en dat dan continu. [...] Herkennen julllie dit?
Ja, herkenbaar. Mijn indruk is dat het de PID instellingen zijn van de interne regeling, mogelijk te veel I-actie. (reader ) Ik heb de indruk dat dit fenomeen vooral voorkomt als er weinig watervolume aan de watercirculatie meedoet. Maar de regeling is eigenlijk altijd wel onrustig. Als je alleen de temperatuur van het uitgaande water regelt, dan zou dat zou in beginsel rocksolid moeten zijn, maar dat is het niet. Nog geen idee of en hoe er iets aan gedaan kan worden. Soms doe ik wel eens een testje.

- vervolg-
Illustratief een oscillerend gedrag dat komt en gaat zonder schijnbare aanleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5R0oB4Rxm3FoSNoZY-bua8ZitU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9QJG1hTUnmj3aTPF0LqUvOpI.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrJ_klKpWxm2kQxHYeGA31GfWV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oyo1hoPCIs7WIsqYGVmFmxV2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door gerlag op 01-02-2023 22:23 . Reden: plaatje toegevoegd ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-07 11:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCTCGhMfub88cEM6jgkT5x8dlvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6pn2Vk2KM5jTt1nwiQ3zFmoB.png?f=fotoalbum_large

Hier gisteren en vanmiddag een leuke run.
Zoals al vaker is benoemd, watertemperatuur op 25 graden gezet.
Stuur hier op water, en stille modus.

Thermostaat een graadje hoger, met gevolg, Wp kan zijn temperatuur niet halen en blijft hierdoor
tussen de 500 en 600 watt draaien.

Vooropgesteld zo draait hij hier zeer stabiel.
Nu effe mee bezig geweest, en loopt hij op.

Weet nog niet waarde twee dipjes weg komen.

Wp, HM091MRS U33 een beetje een buitenbeentje,
tussen alle modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-07 15:12
Fraigie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:30:
Goedemorgen allemaal,
Ik heb een vraag over de in de buitenunit ingebouwde weersafhankelijke regeling van de LG therma V HM071MR.U44.
Het plan is om de unit op een muurbeugel aan de gevel te monteren, de unit zit dan echter wel pal op het zuiden. Is dat nadelig? Zo ja, kan je de war verplaatsen zodat deze op noord geplaatst kan worden?
Andere vraag, ik wil de meegeleverde regelaar gebruiken als thermostaat en deze in de woonkamer plaatsen. Kan ik deze eenvoudig zelf verlengen met (bijvoorbeeld) de reeds aanwezige 4 x 0,5mm kabel of is de verlengkabel á 10 meter van LG een must in deze.
Hoor het graag.
Groet, Freddy
- in welk opzicht zou montage op 't zuiden nadelig kunnen zijn? Bedoel je hiermee rendement of technische levensduur?
- persoonlijk zelf zou ik originele producten gebruiken. In dit geval blijft het 4 x 0,5 mm koperen draad dus tja, wat zou het mogelijk risico kunnen zijn. Hooguit de connectors denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Hendrik77 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:24:
[...]

- in welk opzicht zou montage op 't zuiden nadelig kunnen zijn? Bedoel je hiermee rendement of technische levensduur?
- persoonlijk zelf zou ik originele producten gebruiken. In dit geval blijft het 4 x 0,5 mm koperen draad dus tja, wat zou het mogelijk risico kunnen zijn. Hooguit de connectors denk ik zo.
Ik heb het korte draadje van de controller losgehaald en vanaf daar verlengd. Dan heb je een originele connector welke in de warmtepomp verbonden kan worden en kun je gemakkelijk verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik77
FusionAwesome schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:46:
Hoi Allemaal,

[Afbeelding]

heb je het geluid ook gemeten in db? In zowel stille modus aan en uit? Geluidsproductie van de compressor valt enorm mee, vind ikzelf dan. Bij mij was in eerste instantie veel resonantie (waar buren ook last van hadden) veroorzaakt door directe aansluiting op uponor buis. Hier flex slang tussen geplaatst en is het -zo goed als- opgelost. Defrost sessies hoor je wel goed, maar dit terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
gerlag schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:44:
[...]

Ja, herkenbaar. Mijn indruk is dat het de PID instellingen zijn van de interne regeling, mogelijk te veel I-actie. (reader ) Ik heb de indruk dat dit fenomeen vooral voorkomt als er weinig watervolume aan de watercirculatie meedoet. Maar de regeling is eigenlijk altijd wel onrustig. Als je alleen de temperatuur van het uitgaande water regelt, dan zou dat zou in beginsel rocksolid moeten zijn, maar dat is het niet. Nog geen idee of en hoe er iets aan gedaan kan worden. Soms doe ik wel eens een testje.

- vervolg-
Illustratief een oscillerend gedrag dat komt en gaat zonder schijnbare aanleiding.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb gisterenavond 22:00 de gevraagde inlaat temperatuur van 30 naar 29 gezet (ik stuur alleen op water), en voila, hij is stabiel. Wat maakt het dat hij dus bij 30 inlaat steeds omhoog gaat toeren en weer terug. 8)7 (wel grappig dat ze als voorbeeld Cruisecontrol noemen, zie je het al voor je mijn LG gedrag als Cruisecontrol :o :o
Ik heb het artikel over PID gelezen, veel mogelijkheden, maar te ingewikkeld voor mij. Hoop dat iemand met dit artikel een oplossing in HA kan intergeren. Of dat er ooit een update vanuit LG komt..

Met 29 houd ik het bij koudere dagen iig niet warm….., en moet dan dus naar 30 of 31, met als gevolg het instabiele gedrag..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vT9gxgCncwKP_0BgWXUTrKK1xLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G0TS0xQG7ip7mBFHrn3sfjMf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door tebogo op 02-02-2023 07:48 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
tebogo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:21:
[...]

Ik heb gisterenavond 22:00 de gevraagde inlaat temperatuur van 30 naar 29 gezet (ik stuur alleen op water), en voila, hij is stabiel. Wat maakt het dat hij dus bij 30 inlaat steeds omhoog gaat toeren en weer terug. 8)7 (wel grappig dat ze als voorbeeld Cruisecontrol noemen, zie je het al voor je mijn LG gedrag als Cruisecontrol :o :o
Ik heb het artikel over PID gelezen, veel mogelijkheden, maar te ingewikkeld voor mij. Hoop dat iemand met dit artikel een oplossing in HA kan intergeren. Of dat er ooit een update vanuit LG komt..

Met 29 houd ik het bij koudere dagen iig niet warm….., en moet dan dus naar 30 of 31, met als gevolg het instabiele gedrag..[Afbeelding]
Nee hoor. Bij koudere dagen heb je ook meer warmteafgifte en zal hij dus een hogere temperatuur nodig hebben om hetzelfde gedrag te vertonen. Bij een warmtepomp is het heel belangrijk dat je de WAR goed inregelt. Ik begrijp dat je nu op een vaste water temperatuur draait. Dat is prima om de juiste temperatuur te bepalen bij een bepaalde buitentemperatuur. Ik zou wel overgaan op WAR, dan heb je er geen omkijken meer naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 09-07 17:52
tebogo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:21:
[...]

Met 29 houd ik het bij koudere dagen iig niet warm….., en moet dan dus naar 30 of 31, met als gevolg het instabiele gedrag..[Afbeelding]
Ik ben hier meerdere malen al mee bezig geweest ook, na handmatige verlaging gaat de wp (meestal) stabiel op een rustig pitje draaien. Helaas, zodra er weer meer vermogen wordt gevraagd heb je kans dat hij weer gaat "golven". Uiteindelijk stabiliseert hij zichzelf ook wel maat dat duurt meestal erg lang... Die graad verlaging lijkt dat proces te versnellen.

Ik draai ook op invoer (27°C momenteel) Dit was mijn opname grafiek van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LJfUSx5cj35hXcihT5k2rrI2FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUUZBCa9BFi7aZd4OXaLDe8n.jpg?f=fotoalbum_large
Eigenlijk hoop ik dat homewizard nog een keer een buitentemperatuur sensor gaat aanbieden zodat ik de relatie kan zien tussen het vermogen en de buitentemp.

Je kan hier op al keurig zien hoe de "rustige" periodes steeds langer worden en de "piek" momentel lager zijn. Ik merkte dat als hij rustig genoeg draait en ik tijdens een rustig moment de temperatuur 1 graad omlaag zet de wp meestal niet meer optoerde en verder bleef pruttelen op laag vermogen :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Casper de Boer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:14:
[...]

Ik ben hier meerdere malen al mee bezig geweest ook, na handmatige verlaging gaat de wp (meestal) stabiel op een rustig pitje draaien. Helaas, zodra er weer meer vermogen wordt gevraagd heb je kans dat hij weer gaat "golven". Uiteindelijk stabiliseert hij zichzelf ook wel maat dat duurt meestal erg lang... Die graad verlaging lijkt dat proces te versnellen.

Ik draai ook op invoer (27°C momenteel) Dit was mijn opname grafiek van gisteren:
[Afbeelding]
Eigenlijk hoop ik dat homewizard nog een keer een buitentemperatuur sensor gaat aanbieden zodat ik de relatie kan zien tussen het vermogen en de buitentemp.

Je kan hier op al keurig zien hoe de "rustige" periodes steeds langer worden en de "piek" momentel lager zijn. Ik merkte dat als hij rustig genoeg draait en ik tijdens een rustig moment de temperatuur 1 graad omlaag zet de wp meestal niet meer optoerde en verder bleef pruttelen op laag vermogen :)
Hieronder mijn grafiek van gisteren en vandaag van het vermogen met daaronder de buitentemperatuur. Een echte relatie kan ik nog niet vinden, m.b.t. wanneer wel of geen piekenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jayrJe60hoHoOdTFl2CKpUy6HQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbP52UKN8zLtNy1vdFijEDAU.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
Jojan265 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:29:
[...]

Hieronder mijn grafiek van gisteren en vandaag van het vermogen met daaronder de buitentemperatuur. Een echte relatie kan ik nog niet vinden, m.b.t. wanneer wel of geen pieken[Afbeelding].
Buitentemperatuur gaat omhoog, rendement van de WP gaat omhoog en voilà, "golf" bewegingen.
De WP maakt meer warmte aan dan deze in het systeem kan verwerken. Waarom deze dan niet stabiliseert op (laten we zeggen) 800W is mij tot op heden nog een raadsel...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Hendrik77 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:35:
[...]

heb je het geluid ook gemeten in db? In zowel stille modus aan en uit? Geluidsproductie van de compressor valt enorm mee, vind ikzelf dan. Bij mij was in eerste instantie veel resonantie (waar buren ook last van hadden) veroorzaakt door directe aansluiting op uponor buis. Hier flex slang tussen geplaatst en is het -zo goed als- opgelost. Defrost sessies hoor je wel goed, maar dit terzijde.
:) :) klopt helemaal, ik heb ook slangen er tussen en wp op zg rubberen bigfoots geplaatst helpt met resonantie en s,nachts op silentmode(icoon lippen met vinger) kan men op auto op tijd instellen of handmatig ( in gebruikers menu) defrost met u44 is verbeterd maakt weinig geluid!!!..... @paQ gaf dit eerder ook al aan,aangaande plaatsing

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 02-02-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Casper de Boer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Buitentemperatuur gaat omhoog, rendement van de WP gaat omhoog en voilà, "golf" bewegingen.
De WP maakt meer warmte aan dan deze in het systeem kan verwerken. Waarom deze dan niet stabiliseert op (laten we zeggen) 800W is mij tot op heden nog een raadsel...
Nou... In het plaatje dat ik eerder postte zie je dat effect toch niet echt terugkomen. De de dag eerder was rond 15:00 uur de buitentemperatuur ook vrij hoog. Ik toen zelfs het setpoint van de watertemperatuur wat verlaagd waarna de regeling braaf en stabiel volgde.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
gerlag schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Nou... In het plaatje dat ik eerder postte zie je dat effect toch niet echt terugkomen. De de dag eerder was rond 15:00 uur de buitentemperatuur ook vrij hoog. Ik toen zelfs het setpoint van de watertemperatuur wat verlaagd waarna de regeling braaf en stabiel volgde.
Vraag is dan als je niet het setpoint had verlaagd, wat er dan was gebeurd? Was hij dan wellicht minder stabiel geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:25
Casper de Boer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:14:
[...]

[Afbeelding]

Ik ondervind helaas hetzelfde regelgedrag. Kan het nog niet verklaren en weet ook niet hoe ik het kan oplossen. Mijn warmtepomp draait 90% van de tijd 'instabiel'. Ik regel nu op Ta. De WP gaat op laag vermogen draaien totdat de Ta ongeveer anderhalve graad onder setpoint zakt en gaat daarna rustig optoeren. Als Ta weer op setpoint is, gaat hij nog steeds verder met optoeren totdat Ta ongeveer 1,5-2 graden boven setpoint is, waarna de unit weer gaat aftoeren. Als je op Tr regelt dan begrijp ik dat er een vertraging in de regeling zit, maar als je op Ta regelt dan moet het toch zo moeilijk niet zijn. Heel soms betrap ik mn WP er wel eens op dat hij een uur lang exact Ta vasthoudt op setpoint, om daarna onverklaarbaar weer op en neer te gaan golven.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
gerlag schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Is die lichtblauwe lijn de flow toevallig? Dan lijkt het alsof het probleem minder is bij een hogere flow namelijk.

Ik draaide zelf eerst vast op 17,5L/min, nu naar 20L/min gegaan om te kijken wat dat doet.
Vast debiet draai ik nu om zo min mogelijk variabelen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Nee, dat is niet de flow.... De lichtblauwe lijn is het setpoint van het water (outlet). In m'n zoektocht naar de oorzaak van het soms onstabiele gedrag draai ik -nu- op een vaste flow van 10 liter per minuut. De groenige bruine lijn is overigens de luchttemperatuur in de huiskamer zoals gemeten door Toon. Die is dus ongeregeld.

[ Voor 29% gewijzigd door gerlag op 02-02-2023 10:46 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Laatst online: 05-10-2023
Hendrik77 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:24:
[...]

Ik bedoel dat een buitenvoeler normaal gesproken op het noorden geplaatst wordt om geen invloed van de zon te krijgen. Als het -10 graden is en de voeler zit vol in de zon kan dat verkeerde waarden geven waardoor de WP wellicht anders gaat functioneren.
Als het alleen de connectoren is verzin ik er wel wat op, is toch geen 230 volt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Misschien echt een hele domme vraag maar kan je het systeem ook via de onderkant van zo'n Caleffi magneetfilter vullen? Of is dat alleen voor additieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik77
Fraigie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Ik bedoel dat een buitenvoeler normaal gesproken op het noorden geplaatst wordt om geen invloed van de zon te krijgen. Als het -10 graden is en de voeler zit vol in de zon kan dat verkeerde waarden geven waardoor de WP wellicht anders gaat functioneren.
Als het alleen de connectoren is verzin ik er wel wat op, is toch geen 230 volt neem ik aan?
-Lijkt me minimaal van invloed. De temp. voeler krijgt continue "geforceerde" buitenlucht van de ventilator denk ik zo.
-Volgens mij zwakstroom en heeft @Jojan265 hier iets over geschreven. Dus moet goed komen idd. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Even een update, afgelopen 23 uur een zeer rustig run gehad, heb om 22:00 de inlet temp van 30 naar 29 gezet. Een eerste punt voor de WAR regeling zullen we maar zeggen.
Wel nog vraag waar de twee (08:00 en 18:00) kleine piekjes vandaan komen. Beide komen wel redelijk overeen met een kleine temperatuur verandering (daling) buiten....
Vreemde is dan wel dan om 10:00u de buitentemperatuur juist steeg, maar dat dan het vermogen gelijk blijft.
Is zo rond de 605 watt het minimum wat een HM123MR.U34 kan draaien? Of lukt het anderen om nog lager te komen met een 12kW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLruZB3_Yy6niAzsu7QEr5lvuV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VI1K7HvMdlIx3rYJRXLdHHGT.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW_Cn3s36nZFkKQEi14ALE6B5nE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXdTvc1Zi30w0MSL8jzqTBX0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smousa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 09:03
BernieW schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Misschien moet je even wat meer vertellen over wat je van plan bent.
Ondertussen, vat voor SWW die je 's winters met de WP en 's zomers met de ZB opwarmt lijkt me het meest logisch. Reden, heb niet de illusie dat ZB 's winters bijdragen aan je verwarming.

Moet het een hygienevat zijn of een SWW vat met spiraal voor de ZB?
Het is een OEG hygienebuffervat. De inhoud is dus CV water, er zit een spiraal in voor sanitair water, en 2 andere warmtewisselaars.
De opstelling is voorlopig hybride: warmtepomp en bestaande HR ketel (tzera ace cw5 38c oid).
Het doel is gasbesparing maar ook meer rust in het systeem.
Dus wanneer rendabel wil ik de warmtepomp inschakelen (aansturen via homeassistant), op basis van verwachte COP en stroomprijs en temperatuur in vat. Daarnaast, WANNEER er warmtevraag is in de woning en de temperatuur bovenin het vat < 50 graden is zal de ketel aanspringen om bij te verwarmen.

Zonneboiler is een project voor de langere termijn, bovenstaande is voor komende maand (ivm ISDE subsidie).

De concrete vraag is dus voor de warmte die de HR ketel in het systeem brengt:
Is het slimmer om die in te brengen via een spiraal bovenin het buffervat, of dmv driewegkleppen het CV water uit het buffervat direct te verwarmen met de ketel?
Een spiraal gebruiken is simpeler aangezien het volledig gescheiden is, dus het circuit tussen ketel en vat is simpel met slechts een expansievat (nodig op elk gesloten systeem toch?).

Voor de warmtepomp gebruik ik sowieso geen spiraal aangezien op die temperatuur de spiraal te weinig vermogen over kan dragen aan het vat.

Voor drinkwater dient de spiraal alleen als voorverwarming en gaat het dus altijd nog door het SWW systeem van de HR ketel, die dus vooral iets minder hard hoeft te werken. In de toekomst op basis van verbruik kan ik dat eventueel vervangen met een doorstroomboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:53:
Even een update, afgelopen 23 uur een zeer rustig run gehad, heb om 22:00 de inlet temp van 30 naar 29 gezet. Een eerste punt voor de WAR regeling zullen we maar zeggen.
Wel nog vraag waar de twee (08:00 en 18:00) kleine piekjes vandaan komen. Beide komen wel redelijk overeen met een kleine temperatuur verandering (daling) buiten....
Vreemde is dan wel dan om 10:00u de buitentemperatuur juist steeg, maar dat dan het vermogen gelijk blijft.
Is zo rond de 605 watt het minimum wat een HM123MR.U34 kan draaien? Of lukt het anderen om nog lager te komen met een 12kW?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
In een poging het minimale opgenomen vermogen te vinden, én een lagere inlet temperatuur te vinden bij de hogere buiten temperatuur voor de te maken stooklijn, heb ik telkens de inlet-temperatuur in stappen van 1 graad verlaagd.

07:45 29 --> 28
08:45 28 --> 27
10:05 27 --> 26
11:05 26 --> 25
14:10 25 --> 24

Wat mij verbaasde is dat er helemaal niks gebeurde, Inlet en outlet temperatuur en verbruikt vermogen blijven allemaal het zelfde totdat ik uiteindelijk 5 graden.... was gedaald, van 29 naar 24, voor dat er effectief iets gebeurd. Effect was WP ging uit.

Toch niet helemaal wat ik had verwacht, maar bevestigd voor mij wel dat er blijkbaar een minimum is tot waar er terug gemoduleerd kan worden (12kW, ca. 600w). Vraag is nu waneer hij weer aanspringt. Ik verwacht 24 met hysterise (-2) dus 22 graden. Ik wacht af..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH7f8cbGtRwTUrrpvQ3z-pybVqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hXeAH2OqrF70k5bpW0HCRQBh.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYbArOgUlqKPsf64i5i-UT7vXUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2LwORX4yT9k2NnUvdUQUoKA5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_8BifPitUOVxnbh4Lm9XWnlLUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPxcCawFqwqcICTDh44opyl0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ik heb een vraag over een externe thermostaat,vanmiddag een er tussen gezet siemens draadloos REV24RFDC/set klok....dip schak 8 sw2 omgezet het werkt,maar de thermostaat van de RMC doet hij nog mee??? die moet ik hoog zetten anders werkt het schijnbaar niet???? doe ik iets verkeerd of moet ik ik nog iets anders doen.... aangesloten op potienciaal vrij contact op ontvanger NO,verbind L met L2 door op aansluitblok van de wp(externe thermostaat)......ontvanger hangt buiten de wp in meterkast.....voeding ontvanger met stekker in contact doos meterkast......dan 2adr snoer(220v) naar wp verbind L met L2 door.....verbind door als er warmtevraag is ......of moet ik thermostaat rmc buitenspel zetten???? ik stuur op lucht+water,.....misschien nu alleen op water!!??

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 03-02-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:00
kazemo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:09:
ik heb een vraag over een externe thermostaat,vanmiddag een er tussen gezet siemens draadloos REV24RFDC/set klok....dip schak 8 sw2 omgezet het werkt,maar de thermostaat van de RMC doet hij nog mee??? die moet ik hoog zetten anders werkt het schijnbaar niet???? doe ik iets verkeerd of moet ik ik nog iets anders doen.... aangesloten op potienciaal vrij contact op ontvanger NO,verbind L met L2 door op aansluitblok van de wp(externe thermostaat)......ontvanger hangt buiten de wp in meterkast.....voeding ontvanger met stekker in contact doos meterkast......dan 2adr snoer(220v) naar wp verbind L met L2 door.....verbind door als er warmtevraag is ......of moet ik thermostaat rmc buitenspel zetten???? ik stuur op lucht+water,.....misschien nu alleen op water!!??
Met een externe thermostaat moet je enkel op water sturen (en de dipswitch omzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
123Arjan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Met een externe thermostaat moet je enkel op water sturen (en de dipswitch omzetten)
:) ja,bedankt is eigenlijk ook logisch dan ga ik dit proberen(dipswitch 8 sw 2 staat al om)....ik heb het inmiddels veranderd ik begrijp het niet helemaal een en ander gaat totaal anders,als de thermostaat uitschakeld gaat het witte aan/uit knopje ook uit op de controller ook uit........en het veld word dan grijs ook....allemaal raar??/ O-) controller geeft wel de externe thermostaat aan

[ Voor 32% gewijzigd door kazemo op 03-02-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
dipswitch instellingen alles gedaan volgens pag 118 handleiding dip8 sw2 om,dip8 sw1 is antievries toch??? volgens mij staat op pag117 sw1 en sw2 verkeerd omcirkeld??? of zie ik dit verkeerd,op print plaat is dit bijna niet te lezen alles is piepklein!!! incl. dip switch

[ Voor 43% gewijzigd door kazemo op 04-02-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 15:13
kazemo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:12:
dipswitch instellingen alles gedaan volgens pag 118 handleiding dip8 sw2 om,dip8 sw1 is antievries toch??? volgens mij staat op pag117 sw1 en sw2 verkeerd omcirkeld??? of zie ik dit verkeerd,op print plaat is dit bijna niet te lezen alles is piepklein!!! incl. dip switch
Even goed opletten idd, als ik me niet vergis staat de print in de handleiding ondersteboven getekend vergeleken met hoe die in de behuizing zit. Op de print zelf staat ook SW2 gedrukt. SW2 zit rechts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acz0GMzub5QO9xNc88n--Ige4Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJiifRAPL5FJs91hawoISIP2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKaPo4OmnkzB7iqvpHvMwt_mM_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ9nQwyKPrIiK1zV0nAOVGY5.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:15:
[...]

Even goed opletten idd, als ik me niet vergis staat de print in de handleiding ondersteboven getekend vergeleken met hoe die in de behuizing zit. Op de print zelf staat ook SW2 gedrukt. SW2 zit rechts

[Afbeelding][Afbeelding]
8)7 inderdaad de handleiding is misleidend die klopt niet,in de binnenpaat tekening staat het wel goed ben ik inmiddels achter gekomen,wat ik raar vind nu als externe thermostaat uitschakeld schakeld hij het hoofd bedienveld ook uit incl. witte aan uit knopje (licht gaat uit?????) bij warmtevraag(thermostaat in geschakeld) werkt het bedienveld ook weer incl. aan/uit knop O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
kazemo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:39:
[...]

8)7 inderdaad de handleiding is misleidend die klopt niet,in de binnenpaat tekening staat het wel goed ben ik inmiddels achter gekomen,wat ik raar vind nu als externe thermostaat uitschakeld schakeld hij het hoofd bedienveld ook uit incl. witte aan uit knopje (licht gaat uit?????) bij warmtevraag(thermostaat in geschakeld) werkt het bedienveld ook weer incl. aan/uit knop O-)
Dat klopt. Met een externe thermostaat is het een aan/uit systeem geworden. Dat is ook de reden waarom ik met homeassistant via modbus het een en ander aan het regelen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Dat klopt. Met een externe thermostaat is het een aan/uit systeem geworden. Dat is ook de reden waarom ik met homeassistant via modbus het een en ander aan het regelen ben.
8)7 betekent het dan ook dat het hele bedienvel d grijs word en er dat moment niets meer mee kan??? dat andere zw/witte veld werkt wel nog een geeft aan met (externe) thermostaat,dus zo als ik het nu heb is dat normaal???.............idiaal is het niet.......het komt ook nog in conflict met vorstbeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
kazemo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:51:
[...]

8)7 betekent het dan ook dat het hele bedienvel d grijs word en er dat moment niets meer mee kan??? dat andere zw/witte veld werkt wel nog een geeft aan met (externe) thermostaat,dus zo als ik het nu heb is dat normaal???.............idiaal is het niet.......het komt ook nog in conflict met vorstbeveiliging
Dat weet ik niet precies (heb het zelf nooit uitgeprobeerd). Op de training bij LG werd duidelijk aangegeven, dat het regelen met een externe thermostaat eigenlijk een volledige aan/uit regeling is. Ik kan me dus best voorstellen, dat de controller dat op dezelfde manier aangeeft. Dus gelijk aan alsof je via de controller het systeem uitzet.

Zolang er spanning op het systeem staat, werkt de vorstbeveiliging nog wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Jojan265 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Bedoel je dat je met externe thermostaat zonder modbus geen stooklijn meer kunt volgen? Ik heb een stooklijn in m'n ESP en HA oplossing, maar dit heb ik me noot gerealiseerd. Gebruik overigens ook een externe thermostaat (zone systeem), maar met dit weer en m'n huidige stooklijn werkt ie meer als een begrenzer. Heeft de afgelopen week niet één keer geschakeld. Maar als het volgende maand wat warmer wordt > 10-12 °C levert m'n WP teruggemoduleerd op 15 Hz teveel energie en zal ie ie af en toeop de thermostaat uit gaan :)

Heb m'n thermostaat nu hardware bedraad, maar dat kan natuurlijk ook gewoon via de modbus. Maakt kwa werking geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Als de thermostaat uit staat is de WP gewoon in "idle" mode, zeg maar standby. En dan heb je inderdaad een grijs scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Als de thermostaat uit staat is de WP gewoon in "idle" mode, zeg maar standby. En dan heb je inderdaad een grijs scherm.
:) bedankt ben ik iets wijzer geworden,mijn ervaring met LG WP is men hoeft maar iets te veranderen reageerd hij meteen kompleet anders,het is iedere keer een verrassing wat hij gaat doen???? :O of hij nu nog de stooklijn volgt zal dan ook wel een verassing zijn O-)

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 04-02-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
BernieW schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Bedoel je dat je met externe thermostaat zonder modbus geen stooklijn meer kunt volgen? Ik heb een stooklijn in m'n ESP en HA oplossing, maar dit heb ik me noot gerealiseerd. Gebruik overigens ook een externe thermostaat (zone systeem), maar met dit weer en m'n huidige stooklijn werkt ie meer als een begrenzer. Heeft de afgelopen week niet één keer geschakeld. Maar als het volgende maand wat warmer wordt > 10-12 °C levert m'n WP teruggemoduleerd op 15 Hz teveel energie en zal ie ie af en toeop de thermostaat uit gaan :)

Heb m'n thermostaat nu hardware bedraad, maar dat kan natuurlijk ook gewoon via de modbus. Maakt kwa werking geen verschil.
Volgens mij kan dat nog wel. De warmtepomp moet immers wel weten op welke temperatuur hij het water moet verwarmen. Ik vermoed dat dit ook op de stooklijn wel werkt. De externe thermostaat is dan een soort maximaal thermostaat. De warmtepomp gaat uit als de externe thermostaat het contact opent en de warmtepomp gaat weer aan als de externe thermostaat het contact weer sluit.

Ik snap dan ook niet waarom men met een externe thermostaat wil regelen. De bijgeleverde controller doet het best goed. Ik heb hem ingesteld op Water+Lucht, waarbij de watertemperatuur volgens de stooklijn wordt aangehouden en de controller stuur daarop een beetje bij aan de hand van de kamertemperatuur. Zou hou ik de kamer redelijk op constante temperatuur. Soms als het minimum vermogen teveel is, dan schakel ik via homeassistant de shift temperatuur naar beneden, waardoor de warmtepomp uitgaat (op de door mij ingestelde tijden in HA). Als dan de kamertemperatuur weer gezakt is 's morgens na 10 uur, dan schakel ik de shift temperatuur weer op 0. De warmtepomp gaat dan weer aan. Hierdoor gaat de warmtepomp uit als het buiten op z'n koudst is. Dit scheelt toch weer een beetje in het benodigd verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:37:
[...]

Volgens mij kan dat nog wel. De warmtepomp moet immers wel weten op welke temperatuur hij het water moet verwarmen. Ik vermoed dat dit ook op de stooklijn wel werkt. De externe thermostaat is dan een soort maximaal thermostaat. De warmtepomp gaat uit als de externe thermostaat het contact opent en de warmtepomp gaat weer aan als de externe thermostaat het contact weer sluit.

Ik snap dan ook niet waarom men met een externe thermostaat wil regelen. De bijgeleverde controller doet het best goed. Ik heb hem ingesteld op Water+Lucht, waarbij de watertemperatuur volgens de stooklijn wordt aangehouden en de controller stuur daarop een beetje bij aan de hand van de kamertemperatuur. Zou hou ik de kamer redelijk op constante temperatuur. Soms als het minimum vermogen teveel is, dan schakel ik via homeassistant de shift temperatuur naar beneden, waardoor de warmtepomp uitgaat (op de door mij ingestelde tijden in HA). Als dan de kamertemperatuur weer gezakt is 's morgens na 10 uur, dan schakel ik de shift temperatuur weer op 0. De warmtepomp gaat dan weer aan. Hierdoor gaat de warmtepomp uit als het buiten op z'n koudst is. Dit scheelt toch weer een beetje in het benodigd verbruik.
8)7 het is een experiment omdat de hysterise van de rmc thermostaat erg groot is nl. tussen uit/in 2gr kleiner gaat gewoonweg niet,de siemens thermostaat kan heel nauwkeurig instellen met stapjes van 0,2 gr staat nu op verschil tussen aan/uit 0,4 -aan...........0,4+uit totaal verschil nu 0,8gr :) bovendien zit er een klok programma op(lucht temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 16:27
Zelf ook begonnen met een Douglas kast welke past bij onze overkapping, binnen ik de kast ga ik demping materiaal gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VfwAWh24CEpWjfeoXt6xZW0hs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4ASfVaNY604XSr113KSfPH7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:48:
[...]

8)7 het is een experiment omdat de hysterise van de rmc thermostaat erg groot is nl. tussen uit/in 2gr kleiner gaat gewoonweg niet,de siemens thermostaat kan heel nauwkeurig instellen met stapjes van 0,2 gr staat nu op verschil tussen aan/uit 0,4 -aan...........0,4+uit totaal verschil nu 0,8gr :) bovendien zit er een klok programma op(lucht temp)
precies dat

De hysterese (lucht) van de LG controller slaat echt nergens op, en is m.i. onbruikbaar.
Elke externe thermostaat moet dit beter kunnen.
Het wordt daardoor geen aan/uit systeem hoor. De wp doet precies wat je van hem vraagt. Alleen bepaal je zelf op welke kamertemperatuur hij start en stopt met dat te doen.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 04-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:57:
[...]

precies dat

De hysterese (lucht) van de LG controller slaat echt nergens op, en is m.i. onbruikbaar.
Het wordt daardoor geen aan/uit systeem hoor. De wp doet precies wat je van hem vraagt. Alleen bepaal je zelf op welke kamertemperatuur hij start en stopt met dat te doen.
8)7 precies dat doet hij dan ook,maar sommige andere functies vervallen dat had ik niet verwacht(misschien moet ik instellingen nu veranderen) ik krijg er eigenlijk een punthoofd van teveel losse einden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:48:
[...]

Ervaring van @Jojan265 is dat de rmc ingesteld op water+lucht een nauwkeurig geregelde kamer temperatuur oplevert. Dit heb ik hier vaker horen noemen. Denk dat er ook een consensus is wanneer de rmc allleen als lucht regelaar (aan/uit thermostaat) gebruikt wordt.

En dan kunnen we natuurlijk nog eindeloos gaan doorzagen over de regelfilosofie, zo lang mogelijke runs (met maximaal begrenzing) of toch wat kortere runs.

Ik kijk al uit naar het plaatjes vergelijken als het straks weer wat warmer wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:09:
[...]

8)7 precies dat doet hij dan ook,maar sommige andere functies vervallen dat had ik niet verwacht(misschien moet ik instellingen nu veranderen) ik krijg er eigenlijk een punthoofd van teveel losse einden
Welke functie ben je kwijt? Afgeschakeld op een thermostaat gaat ie standby, in die periode kun je niets instellen. Maar welke functies ben je kwijt als de thermostaat "aan" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
[...]

precies dat

Je moet de mate van instelling van de LG controller niet verwarren met regelfilosofie. Je kunt inderdaad het verschil tussen de onder- en bovengrens van de hysterese van de lucht temperatuur niet kleiner maken dan 2 graden. Dit zegt echter niets over hoe de controller regelt. De controller probeert echt de gewenste temperatuur aan te houden en doet dat echt wel beter dan +/- 0.5 graden. De hysterese bepaalt alleen wanneer de warmtepomp aan of uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
... en kan dus overshoot veroorzaken. (nee niet bij -3, maar wel bij +12)
Het punt is dat mijn LG controller 1.2-1.5 graden te laag meet. Dat is echt serieus slecht.

Bovenal heb ik twee gescheiden verwarmingszones, met elk hun eigen thermostaat (master master). Dus het wijkt bij mij sowieso nogal af van een reguliere methode.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 04-02-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:43:
... en kan dus overshoot veroorzaken. (nee niet bij -3, maar wel bij +12)
Daar ben ik het mee eens. Daarom laat ik het afschakelen regelen via HA.
Het punt is dat mijn LG controller 1.2-1.5 graden te laag meet. Dat is echt serieus slecht.
Daar heb ik geen last van. De kamertemperatuur wordt redelijk goed weergegeven. De aanvoer temperatuur is bij mij dan weer ca 1.5 ºC te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Welke functie ben je kwijt? Afgeschakeld op een thermostaat gaat ie standby, in die periode kun je niets instellen. Maar welke functies ben je kwijt als de thermostaat "aan" staat.
:) klopt heb je inderdaad gelijk in als thermostaat aanstaat zijn funkties weer beschikbaar is een kwestie van wennen,ik test het nu zo met externe thermostaat anders ja ik weer terug naar rmc thermostaat(oude regeling) die werkte ook best goed...........ieder voordeel heeft ook nadelen!!!! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-03 12:44
Hallo allen,

Heeft iemand ervaring met de energie-instellingen van de remote?
Bv de instelling van:

-De buitenunit in kwh
-Doel onmidddelijke consumptie
-Doel energie verbruik

Wat kan ik hiermee?
Ik dacht in eerste instantie dat de buitenunit zichzelf uitschakelt bij een ingestelde kWh per dag, maar dat is niet zo denk ik.(jammer genoeg)

Ik heb het hier over de HM 123 u34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Casper de Boer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Is die lichtblauwe lijn de flow toevallig? Dan lijkt het alsof het probleem minder is bij een hogere flow namelijk.

Ik draaide zelf eerst vast op 17,5L/min, nu naar 20L/min gegaan om te kijken wat dat doet.
Vast debiet draai ik nu om zo min mogelijk variabelen te hebben.
Dat dacht ik ook: meer flow maakt stabieler. Maar verhoging van flow van 10 naar 14 l/min bracht in ons geval, 9kW U44, geen verbetering. Daarna hen ik de flow gezet op 8 l/min, en, pats, gelijk stabiel. Gooi maar in m'n pet.

Ik heb inmiddels voor een betere meting aparte NTC sensoren in de LG gezet, die lees ik dan met modbus uit. Moet alleen nog een betere plaatsing van de sensoren bedenken, de temperaturen die ik nu uitlees zijn structureel te laag. Weet iemand waar precies in het systeem de watertemperatuursensoren zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ3tdFKLCwQCt2Di8QDPIDN-2bA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSL3AGczRXgiTQn7A7ky0MRI.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Ik heb inmiddels voor een betere meting aparte NTC sensoren in de LG gezet, die lees ik dan met modbus uit. Moet alleen nog een betere plaatsing van de sensoren bedenken, de temperaturen die ik nu uitlees zijn structureel te laag. Weet iemand waar precies in het systeem de watertemperatuursensoren zitten?
Ik heb weliswaar de 14kW 3 fase uitvoering, maar bij mij zitten ze rechts onderin (heb geen foto bij de hand). Neem eerst de wateroutlet (bovenste) en volg die naar binnen, na het eerste stuk isolatie om de buis komt er een kabeltje tevoorschijn. Dan zie je ook de sensor onder het tweede stuk isolatie zitten. Vanwege de isolatie kon ik het niet goed zien, maar lijkt of ze met een puntlas vast zitten aan de buis. Om de kabel zit een labeltje met de naam van de sensor (kan niet missen). Heb je die eenmaal dan is de tweede ook niet zo moeilijk meer.

Ik gebruik op het moment als monitor voor mezelf en voor een indicate van de COP 2 DS18B20 1-wire sensoren. Zijn zo aan een ESP te koppelen. Ik heb ze gewoon binnen aan de aan- en afvoer gekoppeld. Dit is nu nog tijdelijk, ga nog over op PT100 of PT1000. Maar moet hier nog MAX31865 bordjes voor hebben. Doel is om de sensoren met interface op voor ons belangrijke temperaturen (25 - 30 °C) op minimaal verschil te calibreren (in code). Voor een COP is de absolute waarde niet belangrijk, maar in het meetgebied moeten de sensors zo goed mogelijk gelijk zijn. De sensoren in de WP zijn waarschijnlijk gewone NTC's, maar lijken me niet de meest nauwkeurige (voor zover je bij een NTC ooit over nauwkeurig kunt praten :)).

Naar aanleiding van de discussie eerder deze week ook wat gaan spelen. Ik had optimale flow, na opstarten stodn die eigenlijk altijd op zo'n 17 l/min. Heb 'm nu vast op 22 l/min gezet en hij loopt nu rustiger, zelfs op een nog wat lager opgenomen vermogen. Zelfs de COP lijkt ook hoger (onder voorbehoud, want het is hier nu dik 9 °C). Vraag me allen af wat het effect is als het wat kouder wordt. Misschien toch ook es kijken wat ie doet als ik op een vaste ΔT ga regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door BernieW op 04-02-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Tnx! We zitten vwb het goed kunnen meten van de COP op hetzelfde spoor, Ik gebruik nu een NT18B07 7CH RS485 module. Kostte een drol. Ik heb twee van de zeven meegeleverde sensoren 'gepaired'. die zitten vrijwel exact op elkaar. Met een resolutie van 0,1 graad is het al een stuk beter dan bij meting van LG zelf. Die betrap ik soms op deltaT sprongen van 0,8 graden. Absurd als je een beetje reëel de thermische output wilt berekenen.

De DS18B20 sensoren icm ESP zitten hier nog in de planning, die blijken stof te happen bij onze oudste zoon. Resolutie van 12 bit lijkt me voldoende om deltaT goed te kunnen uitlezen. Pt 100 of 1000 is natuurlijk mooi, maar ik heb nog geen beeld hoe die metingen low cost in HA te krijgen. Ik kan straks wellicht wel water in/out aan de WP en ook nabij de huis-ingang meten. Met 11 meter in de tuin ingegraven geïsoleerde buis geeft dat vast interessante (teleurstellende?) informatie.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
De DS18B20 sensoren icm ESP zitten hier nog in de planning, die blijken stof te happen bij onze oudste zoon. Resolutie van 12 bit lijkt me voldoende om deltaT goed te kunnen uitlezen. Pt 100 of 1000 is natuurlijk mooi, maar ik heb nog geen beeld hoe die metingen low cost in HA te krijgen. Ik kan straks wellicht wel water in/out aan de WP en ook nabij de huis-ingang meten. Met 11 meter in de tuin ingegraven geïsoleerde buis geeft dat vast interessante (teleurstellende?) informatie.
Grappig, 't is hier eendrachtige samenwerking tussen zoon en zijn fossiel. Alleen hij is (nog??) wat bedrevener in ESP en HA dan ik. Meting na langere leiding gaat bij mij best goed. Leiding vanaf de WP naar waar ik meet is nog langer dan bij jou. Verschil is alleen dat ik maar een heel kort stuk buiten, en het langste stuk (geisoleerd) in de kruipruimte hangt. Is 32 mm meerlaags buis met isolatie, maar daar komt nog een extra laag Armaflex omheen (kruipruimte is nog iets te vochting om nu lekker te kunnen werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
gerlag schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:04:
Tnx! We zitten vwb het goed kunnen meten van de COP op hetzelfde spoor, Ik gebruik nu een NT18B07 7CH RS485 module. Kostte een drol. Ik heb twee van de zeven meegeleverde sensoren 'gepaired'. die zitten vrijwel exact op elkaar. Met een resolutie van 0,1 graad is het al een stuk beter dan bij meting van LG zelf. Die betrap ik soms op deltaT sprongen van 0,8 graden. Absurd als je een beetje reëel de thermische output wilt berekenen.

Is iemand in de mogelijkheid (en heeft er zin in) om de sensoren van de wp eens te wisselen met "gepairde" nieuwe sensoren? Heel benieuwd wat dat met de regeling van LG zelf doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:46
[quote]gerlag schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Dat dacht ik ook: meer constante flow maakt stabieler. Mijn 9kW U44, heb ik de flow gezet op 12 l/min:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UppZhNCs4qQ15qvX3bJ_jHNxQAY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iGDBNrLvD2jwt43zSrZp3zy7.png?f=fotoalbum_large

En ja heerlijk stabiel

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Casper de Boer schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Is iemand in de mogelijkheid (en heeft er zin in) om de sensoren van de wp eens te wisselen met "gepairde" nieuwe sensoren? Heel benieuwd wat dat met de regeling van LG zelf doet...
Waarom zou dat een verschil moeten maken? De regelaar ziet gewoon een waarde waar ie op moet regelen. Dat wij als mens nu willen dat ie in absolute temperatuur nauwkeurig is maakt die regelaar niets uit toch? Die regelt puur de Ta of Tr op een setpoint. In dat kleine meetbereik zal de karakteristiek van zo'n NTC ook niet veel verschil geven. En voor jou maakt het ook weinig uit, want de absolute tolerantie compenseer je in de stooklijn.

Zolang de meting van Ta of Tr niet teveel beinvloed wordt door de buitentemperatuur denk ik niet dat je veel verschil zult zien met absoluut nauwkeuriger sensors. En dat zal ook de overweging van het R&D team geweest zijn. Als je met een paar cent extra in een hogere klasse van het energie label komt, is het een ander verhaal. Want een betere marketing claim ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:04:
Als je toch extra dingen aan de modbus hangt: Een Eastron SDM vermogens/kWh meter. Ik heb er gewoon eentje in de WP geplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:14:
Als je toch extra dingen aan de modbus hangt: Een Eastron SDM vermogens/kWh meter. Ik heb er gewoon eentje in de WP geplakt.
Check. Bij mij hangt er een in de meterkast voor de werkschakelaar. :)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Warmtepomp donderdag ontvangen en vrijdag direct geïnstalleerd.

Omdat ik helemaal was voorbereid op een 5KW Panasonic had ik 16A schakelautomaten liggen, die wp kwam maar niet maar na bestellen van LG niet meer bij stilgestaan. Ik heb hem dus met dipswitch op 17A max gezet.

Geeft nu nog niet zoveel, het is maar 60m2 vloer en 1 grote radiator in de badkamer, geen buffervat maar wel 45 meter 26mm multilaag leiding. De bedoeling is om boven ook vloerverwarming te gaan leggen. De CV ketel hangt er nog voor douchewater maar Calypso boiler met losse warmtepomp staan al klaar, eerst even bijkomen van dit project.

Qua plaatsing had ik maar 1 plek waar ik "makkelijk" water kon krijgen en waar geen buren \ slaapkamers zouden worden gehinderd en dat was tegen de voorgevel.

Ik heb hier toch wel een beetje spijt van, behalve dat het natuurlijk een oerlelijk wit geval is, lijkt het ook een beetje alsof ik aan iedereen wil laten zien dat ik een WP heb zo midden in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L55rpb7d1Tyf7F_ClgIuAji74Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EepwH7neRLTF50DY0eTDGDek.jpg?f=fotoalbum_large

Dus toch maar nadenken over een ombouw en verlies van rendement. Heeft iemand al eens overwogen om het geval gewoon antraciet of oudgroen te spuiten eigenlijk?

Verder draait hij overigens wel als een zonnetje, ik heb nu in 24 uur ongeveer 12 kWh gebruikt, thermostaat binnen hadden we al tijden op 19, hij draait nu op AI met een uit de duim gezogen stooklijn en het is eng stabiel 19 gebleven. Ben wel bang dat het echte tweaken komende dagen gaat beginnen als het wat kouder wordt.

Ook zeer snel werk maken van modbus aan HA want we hebben een dynamisch energiecontract. Iemand hier tips? Zet je hem tijdens de "duurdere" uren gewoon op stille modus of shift je een beetje met minnen en plussen van aanvoertemp?

PS. Dat derde pootje was zeker geen suggestie? Ik twijfel wat ik zal doen. Ergens H profielen op de kop tikken of een derde Bigfoot. Is er iemand die het ook met twee doet?

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 04-02-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Met twee stuks van één meter gaat het prima. Niet dwars, wat bijna iedereen doet, maar overlangs. Past precies. Ik zie het nadeel niet. Veel minder lelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8yfabStmjZswOOwlbp8xj06rIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ggRkCSZW1dvhliyrZBU9jN5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QurqA_DXfF0yGvfLaSGfieivxLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WOt4uwyrKF3n7WoYTMK3GU4h.jpg?f=user_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-07 19:39
@Pixal en ikzelf hebben elkaar al een tijde op de hoogte gehouden over de (veels te lange) levertijden van de 9kW, maar hij heeft hem en ik krijg hem nu maandag binnen :+
Omdat het me soms gaat duizelen met al die mogelijke variabelen ga ik eens proberen het met zo weinig mogelijk variabelen te starten die de boel kunnen verstoren. Ik da dan ook maar eens starten met:
- AI met lucht + water en ook een stooklijn obv ervaringen met CV ketel hier. 55 bij 0gr en 40 bij 17gr. Redelijk hoog allicht, maar dat zijn wel de temperaturen die ik nodig had om het comfortabel warm te krijgen met alleen maar radiatoren in de woonkamer (60m2). Niet helemaal vergelijkbaar met WP allicht, maar beter heb ik simpelweg nog niet.

- standaard/optimale flow instelling
- Thermostaat van LG in de woonkamer (wel een lelijk groot ding.... maar goed; die vervangen we pas als het goed draait).

Nog iets anders, meer algemeen. Maar wat voor kWh-meters gebruiken jullie om die mooie grafiekjes met verbruik/tijd eruit te krijgen? Ik ben op zoek naar iets redelijk simpels wat ik makkelijk in HA kan knopen of met eigen app op de telefoon. Ik had al zo'n standaard Tuya-stekker gekocht en die geeft wel keurig acuteel verbruik weer en dagverbruik (totaal), maar daaruit kan je dus geen info krijgen over het verbruik over de dag heen. En dat laatste wil ik juist zien om te kijken of er sprake is van stabiel draaien zonder gependel. Iemand tips? Zolang de print van Mouse86 er nog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

gerlag schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:47:
Met twee stuks van één meter gaat het prima. Niet dwars, wat bijna iedereen doet, maar overlangs. Past precies. Ik zie het nadeel niet. Veel minder lelijk.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat had ik overwogen maar het ziet er op foto's zo wankel uit. En deze bigfoots had ik al tijden liggen. Maar esthetisch klopt het nu niet en misschien komt er ook teveel druk op bepaalde onderdelen zoals ik het heb. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Pixal schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:17:
Ja dat had ik overwogen maar het ziet er op foto's zo wankel uit. En deze bigfoots had ik al tijden liggen. Maar esthetisch klopt het nu niet en misschien komt er ook teveel druk op bepaalde onderdelen zoals ik het heb. :/
Nou, hij staat nog steeds en wankelt niet, ook niet tijdens de recente storm-achtige windstoten. In het westen des lands kan het fors waaien. Ik zou wel de middenpootjes ondersteunen. Met twee U-balkje onder de drie montagepunten in de lengte wellicht? Eentje voor en eentje achter.

[ Voor 65% gewijzigd door gerlag op 04-02-2023 21:27 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
ThunderStorm schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:52:
[...]
Nog iets anders, meer algemeen. Maar wat voor kWh-meters gebruiken jullie om die mooie grafiekjes met verbruik/tijd eruit te krijgen? Ik ben op zoek naar iets redelijk simpels wat ik makkelijk in HA kan knopen of met eigen app op de telefoon. Ik had al zo'n standaard Tuya-stekker gekocht en die geeft wel keurig acuteel verbruik weer en dagverbruik (totaal), maar daaruit kan je dus geen info krijgen over het verbruik over de dag heen. En dat laatste wil ik juist zien om te kijken of er sprake is van stabiel draaien zonder gependel. Iemand tips? Zolang de print van Mouse86 er nog is...
Ik meen dat je een Toon hebt, als je een slimme meter hebt levert die in ieder geval een dagbeeld van je totaalverbruik. Daar zie je al wel aan of je WP pendelt of niet. Zo zijn wij begonnen. Maar al heel snel heb ik HA in de lucht geholpen (op een Odroid), en een SDM120 M (de modbus versie) er aan gekoppeld. Dan weet je precies wat je ziet.
Succes met het plaatsen, altijd spannend!

[ Voor 3% gewijzigd door gerlag op 04-02-2023 21:23 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ThunderStorm schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:52:
Nog iets anders, meer algemeen. Maar wat voor kWh-meters gebruiken jullie om die mooie grafiekjes met verbruik/tijd eruit te krijgen? Ik ben op zoek naar iets redelijk simpels wat ik makkelijk in HA kan knopen of met eigen app op de telefoon. I
Ik gebruik deze van homewizzard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSQ_7WTUGpvzEQdwPiOgjiwYhxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOKHtVeTHx0zg4lRMlutVPDQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Dat is idd een mooie oplossing, zeker als geen Home Assistant hebt of wilt. Hier zit een mooi app bij die de gewenste daggrafieken maakt.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
gerlag schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:37:
Dat is idd een mooie oplossing, zeker als geen Home Assistant hebt of wilt. Hier zit een mooi app bij de de gewenste daggrafieken maakt.
Integratie met homeassistant is ook mogelijk, maar zonder met de app gaat ook. Het probleem is dan wel, dat de gegevens per 5 minuten gemiddeld worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
gerlag schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) klopt 2stuks gaat prima en past precies heb ik ook zo(ik heb ze vast geboort .......pluggen+houtdraadbouten gaat nergens heen.

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 04-02-2023 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
kazemo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:07:
[...]

:) klopt 2stuks gaat prima en past precies heb ik ook zo(ik heb ze vast geboort .......pluggen+houtdraadbouten gaat nergens heen.
maar gaat dit dan niet ten koste van de stabiliteit?
als de wp vol in de wind staat lijkt het mij minder stabiel.

als er maar iets beweging in zit krijg je wel belasting op de pijp aansluitingen.
of heb je de bigfoots ook verankerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Bij mij zitten de bigfoots geschroefd aan gewassen grind tegels. En die liggen op een zandbed met grindkuiltje Aansluitingen sowieso met zuurstofdichte flexibele slangen. Dat is soort van verplicht, en lijkt me ook wel verstandig i.v.m. thermische rek en krimp van het leidingsysteem. Je wilt niet dat dit door het binnenwerk van de LG moet worden opgevangen. Dan is hij binnen een paar jaar lek.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
montebaldo55 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:08:
[...]

maar gaat dit dan niet ten koste van de stabiliteit?
als de wp vol in de wind staat lijkt het mij minder stabiel.

als er maar iets beweging in zit krijg je wel belasting op de pijp aansluitingen.
of heb je de bigfoots ook verankerd?
:) zoals ik al zei vast gezet,bigfoots hebben 4 gaten voor vast te zetten,ik heb alleen de voorste vast gezet(kan je de achterste op maat schuiven past het altijd) gaat nergens heen hangt vast aan betonvoet!!! 8)7 en inderdaad met flexslangen @gerlag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Dus met verstand en beleid gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
BernieW schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Waarom zou dat een verschil moeten maken? De regelaar ziet gewoon een waarde waar ie op moet regelen. Dat wij als mens nu willen dat ie in absolute temperatuur nauwkeurig is maakt die regelaar niets uit toch? Die regelt puur de Ta of Tr op een setpoint. In dat kleine meetbereik zal de karakteristiek van zo'n NTC ook niet veel verschil geven. En voor jou maakt het ook weinig uit, want de absolute tolerantie compenseer je in de stooklijn.

Zolang de meting van Ta of Tr niet teveel beinvloed wordt door de buitentemperatuur denk ik niet dat je veel verschil zult zien met absoluut nauwkeuriger sensors. En dat zal ook de overweging van het R&D team geweest zijn. Als je met een paar cent extra in een hogere klasse van het energie label komt, is het een ander verhaal. Want een betere marketing claim ....
Zoals @gerlag schreef zag hij sprongen van 0,8 graad, vandaar mijn gedachtengang of de sensoren wel goed genoeg zijn. Ik kan mij indenken dat de wp ook niet goed weet hoe hij moet regelen als de waardes niet stabiel binnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[...]

precies dat

:) ik heb externe thermostaat getest voor alsnog doet hij het beter(als LG RMC) boven/onderwaarde is nu 0.4gr......bovendien heb ik nu ook een stooklijn op binnen luchttemp(instelbaar met klokprogramma),hij volgt volgens mij ook de stooklijn watertemp. van de LG (maar dat weet ik nog niet zeker)???? O-) al met al lijkt het een verbetetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
de wp volgt wat je hem opdraagt te volgen.
Lucht, water, lucht+water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:53:
……… maar dat dan het vermogen gelijk blijft.
Is zo rond de 605 watt het minimum wat een HM123MR.U34 kan draaien? Of lukt het anderen om nog lager te komen met een 12kW?………….

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt dit, zijn er anderen die een 12kW nog lager krijgen dan 600 watt?

Pagina: 1 ... 69 ... 180 Laatste